AV-viritinvahvistimet / vahvistimet

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 282
Miten Denon X2500h musiikin puolella, onko "musikaalinen" ja tarkka vai vaatisiko tuo 3500:n tms? Muutenhan näyttää arvioiden yms perusteella tuo 2500 olevan laadullisesti lähellä kalliimpaa, tosin toki se audyssey on erona sitten. Jossain vaiheessa vaan varmaan tuon 2500:n saisi tosi halvalle kun lähteävät halpuuttamaan.
 
Liittynyt
17.10.2018
Viestejä
120
Tämän bongasin itsekkin. Mulla on tarkoituksena päivittää nykyinen vahvari 4K aikaan. Kumpaa suosittelisitte, tuota 1500H:ta vai tätä Gigantin Sonyä Sony 7.2 viritinvahvistin STR-DN1080 - Vahvistimet . Sonyä kehutaan monessa paikkaa ja tuohon hintaan olisi ihan mielenkiintoinen tapaus. Pääkäyttö tulee olemaan 5.1 setillä tv/leffat olohuoneessa ja satunnainen musiikinkuuntelu Spotifyn kautta.
 

Tim Apple

Amazing!
Tukijäsen
Team Apple
Liittynyt
07.01.2017
Viestejä
716
Hmmm, mikäköhän henkimaailman homma taas kyseessä. Marantzin 6013 tuntuu nostavan vahvistimen pohjakohinaa päivä päivältä. Vahvistin hommattu viime vuoden syyskuussa, enkä silloin huomannut / kuullut minkäänlaista pohjakohinaa. Tuossa viime viikkojen aikana alkanut kuulua pohjakohinaa / suhinaa kovilla voimakkuuksilla, mutta tänään aamulla ennen kuin töihin lähdin, niin ensimmäistä kertaa kuului pohjakohina sohvapaikalle asti, vaikka olis laittanut volumen vahvarista minimiin, eikä enää siis ollut riippuvainen volumen määrästä, paitsi korkeilla volumeilla lähti nousemaan. Ideoita, miten tuota kannattaisi lähteä tutkimaan ja ongelmaa rajaamaan illalla?
 

Tim Apple

Amazing!
Tukijäsen
Team Apple
Liittynyt
07.01.2017
Viestejä
716
Tasaista kohinaa joo, ei mitään häiriöääntä siis.
 
Liittynyt
22.11.2016
Viestejä
58
Tämän bongasin itsekkin. Mulla on tarkoituksena päivittää nykyinen vahvari 4K aikaan. Kumpaa suosittelisitte, tuota 1500H:ta vai tätä Gigantin Sonyä Sony 7.2 viritinvahvistin STR-DN1080 - Vahvistimet . Sonyä kehutaan monessa paikkaa ja tuohon hintaan olisi ihan mielenkiintoinen tapaus. Pääkäyttö tulee olemaan 5.1 setillä tv/leffat olohuoneessa ja satunnainen musiikinkuuntelu Spotifyn kautta.
Mietin itsekin samaa kun pitäisi vanha vahvari päivittää 4k 60hz aikaan. Kuitenkin päädyin ja pistin tilauksen menemään tuohon Gigantin sonyyn koska olen kuullut vain hyvää sanottavaa tuosta. Mielestäni kumpaankaan ei pitäisi pettyä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 097
Tämän bongasin itsekkin. Mulla on tarkoituksena päivittää nykyinen vahvari 4K aikaan. Kumpaa suosittelisitte, tuota 1500H:ta vai tätä Gigantin Sonyä Sony 7.2 viritinvahvistin STR-DN1080 - Vahvistimet . Sonyä kehutaan monessa paikkaa ja tuohon hintaan olisi ihan mielenkiintoinen tapaus. Pääkäyttö tulee olemaan 5.1 setillä tv/leffat olohuoneessa ja satunnainen musiikinkuuntelu Spotifyn kautta.
Ehdottomasti Denon koska Audyssey XT -huonekorjain pieksee Sonyn korjaimen mennen tullen... Toki jos olet akustoinut fiksusti niin eihän tuolle sitten ole tarvetta.. harva vaan on (tuskin kukaan, ellei omaa äänitys studiota)
 

freekevin

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
549
Kysymykseni olisi voinut varmaan esittää subwoofer ketjussakin, mutta laitetaan tänne koska linkittyy Denonin MultEQ XT32 korjaimeen myös.
Mitään mittalaitteita en omista desibelimittarin lisäksi ja melko pihalla olen näiden kanssa.

Mihin asentoihin laitan subbarin vahvistimen Hypex DS 8.0 säädöt, kun ajan tuon huonekorjaimen?
Paneelissa siis ao potikat


Volumen olen laittanut puoleen ja vaiheen aiemmin korvakuulolla/mittarilla siihen asentoon, jossa soi kovimmiten kuuntelupaikalla.
Muista asetuksista en enää muista.
Crossover on vahvistimessa 80Hz ja speakers->manual setup->bass->LPF(LFE)* 120Hz (oletus)

*
LPF for LFE

Set LFE signal playback range. Set this when you want to change the playback frequency (low pass filter point) of the subwoofer.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
259
Kysymykseni olisi voinut varmaan esittää subwoofer ketjussakin, mutta laitetaan tänne koska linkittyy Denonin MultEQ XT32 korjaimeen myös.
Mitään mittalaitteita en omista desibelimittarin lisäksi ja melko pihalla olen näiden kanssa.

Mihin asentoihin laitan subbarin vahvistimen Hypex DS 8.0 säädöt, kun ajan tuon huonekorjaimen?
Paneelissa siis ao potikat


Volumen olen laittanut puoleen ja vaiheen aiemmin korvakuulolla/mittarilla siihen asentoon, jossa soi kovimmiten kuuntelupaikalla.
Muista asetuksista en enää muista.
Crossover on vahvistimessa 80Hz ja speakers->manual setup->bass->LPF(LFE)* 120Hz (oletus)

*
LPF for LFE

Set LFE signal playback range. Set this when you want to change the playback frequency (low pass filter point) of the subwoofer.
Suositus on laittaa vaihe nollaan ja subbarin omat jakosuotimet pois päältä (jos ei onnistu niin mahdollisimman ylös). Itse parhaillaan sovittelen xt32-ajon jälkeen subien vaiheita kohdalleen vahvistimen etäisyyssäädöllä mutta noin suositus menee.
 

freekevin

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
549
Suositus on laittaa vaihe nollaan ja subbarin omat jakosuotimet pois päältä (jos ei onnistu niin mahdollisimman ylös). Itse parhaillaan sovittelen xt32-ajon jälkeen subien vaiheita kohdalleen vahvistimen etäisyyssäädöllä mutta noin suositus menee.
Pikaisella googlauksella jotakuinkin noin on neuvottu.
Eli volkat subista puoleen
vaihe nollaan
EQ level nollaan
crossover täysille
crossover defeat onnille

Ilmeisesti XT32 ajon jälkeen etsimään se kovimman äänen tuottava kohta vaihe nupista?
Korjatkaa jos olen ymmärtänyt väärin.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
259
Pikaisella googlauksella jotakuinkin noin on neuvottu.
Eli volkat subista puoleen
vaihe nollaan
EQ level nollaan
crossover täysille
crossover defeat onnille

Ilmeisesti XT32 ajon jälkeen etsimään se kovimman äänen tuottava kohta vaihe nupista?
Korjatkaa jos olen ymmärtänyt väärin.
Vaihetta ei enää pitäisi tarvita käännellä xt32:n jälkeen. Kuitenkin vastetta voi yrittää vielä tasata lisäämällä sub(ien) etäisyyttä (google ”sub distance tweak”) jos on mittalaitteet käytössä. Muutaman kokeilun perusteella sain tasoitettua vielä aika kivasti lisäämällä subien etäisyyttä 90cm (molempiin aina sama lisäys että erotus pysyy samalla). Säätämistä vielä on.
 
Liittynyt
04.12.2018
Viestejä
48
Tämän bongasin itsekkin. Mulla on tarkoituksena päivittää nykyinen vahvari 4K aikaan. Kumpaa suosittelisitte, tuota 1500H:ta vai tätä Gigantin Sonyä Sony 7.2 viritinvahvistin STR-DN1080 - Vahvistimet . Sonyä kehutaan monessa paikkaa ja tuohon hintaan olisi ihan mielenkiintoinen tapaus. Pääkäyttö tulee olemaan 5.1 setillä tv/leffat olohuoneessa ja satunnainen musiikinkuuntelu Spotifyn kautta.
Ehdottomasti Denon koska Audyssey XT -huonekorjain pieksee Sonyn korjaimen mennen tullen... Toki jos olet akustoinut fiksusti niin eihän tuolle sitten ole tarvetta.. harva vaan on (tuskin kukaan, ellei omaa äänitys studiota)
Ehdottomasti Sony, jos haluat parempaa äänenlaatua. Jos taas tykkäät askarrella pahviständejä (tulee denonin mukana) kalibrointia varten ja toivoa, että 8-vaiheen kalibrointi osuu kohdilleen, niin ehdottomasti Denon. Itselläni ainakin meni koko 8-vaiheen sekoiluun hermot, kun joka kerralla äänenlaatu oli kalibroituna vähän erilainen. Kokemusta siis on kummastakin vahvistimesta. Tämä siis minun mielipiteeni ja jos suositusta kaipaat, niin ehdottomasti Yamaha RX-V585 (itsellä on tämä) tai 685. 685 voitti juuri hifimaailman testin, jossa mukana oli Marantz (joku malli) ja Denon 2500. Denonia juuri muistaakseni moitittiin tuosta kalibroinnista.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
285
Jos on 2.0 kajarit niin onko noilla kalibroinneilla kuinka paljon merkitystä? Vai vaikuttaako se kajarien määrä mitään? Annetaanko tuolle kalibroille ylipäätään liikaa painoarvoa?
 
Liittynyt
04.12.2018
Viestejä
48
Jos on 2.0 kajarit niin onko noilla kalibroinneilla kuinka paljon merkitystä? Vai vaikuttaako se kajarien määrä mitään? Annetaanko tuolle kalibroille ylipäätään liikaa painoarvoa?
Itselläni on juurikin 2.0 setuppi ja kyllä se jotenkin tuntui helvetin turhalta vedellä jotain 8-vaiheen audyssey kalibrointia 2 kaiuttimelle varsinkin, kun lopputulos oli vähän vaihteleva joka kerta. Ja mitä seuraavaan kysymykseesi tulee, niin kyllä annetaan aivan liikaa painoarvoa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 550
Jos on 2.0 kajarit niin onko noilla kalibroinneilla kuinka paljon merkitystä? Vai vaikuttaako se kajarien määrä mitään? Annetaanko tuolle kalibroille ylipäätään liikaa painoarvoa?
Jos huoneakustiikan aiheuttamien vääristymien korjaus tuntuu "liialta painoarvolta", niin tuskin on kauheasti merkitystä, millaisilla laitteilla sitä ääntä toistaa, jolloin pienillä linnunpöntöilläkin varmaan pärjää mainiosti. Silloin kannattaa ostaa halvinta mahdollista ja tuhlata rahat ihan muualle.
 
Liittynyt
04.12.2018
Viestejä
48
Jos huoneakustiikan aiheuttamien vääristymien korjaus tuntuu "liialta painoarvolta", niin tuskin on kauheasti merkitystä, millaisilla laitteilla sitä ääntä toistaa, jolloin pienillä linnunpöntöilläkin varmaan pärjää mainiosti. Silloin kannattaa ostaa halvinta mahdollista ja tuhlata rahat ihan muualle.
Kyllä se lopputulos on näissä kalibroinneissa se mikä ratkaisee. Aivan sama onko jotkut monen tonnin kajarit vaiko linnunpönttösi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 097
Jos huoneakustiikan aiheuttamien vääristymien korjaus tuntuu "liialta painoarvolta", niin tuskin on kauheasti merkitystä, millaisilla laitteilla sitä ääntä toistaa, jolloin pienillä linnunpöntöilläkin varmaan pärjää mainiosti. Silloin kannattaa ostaa halvinta mahdollista ja tuhlata rahat ihan muualle.
Näimpä juuri. Jos kiinnostaa kuunnella vääristynyttä (korostunutta ja vaimentunutta ääntä) niin mikäs siinä.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 591
Annetaanko tuolle kalibroille ylipäätään liikaa painoarvoa?
Tuo riippuu omista korvista ja materiaalista mitä kuuntelee. Sekä tietysti omasta kokemuksesta. Löytyy henkilöitä jotka väittävät kuulevansa eron siitä onko johto esim. erillisten puiden päällä vai suoraan lattialla, onko tavallinen, kulta tahi platina päällysteinen johto kyseessä, samaten onko 2.0, 2.1, 4.0, 4.1, 5.0, 5.1, 5.2, 7.0, 7.1, 7.2, 9.0, 9.1, 9.2 jne jne.

Jos tarkoitus on pelata tietokoneella tai katsoa joskus elokuvia ei se nyt niin maita kaada jos sen kalibroinnin ehtii tehdä vasta viikon päästä siitä kun kissa menee ja kaataa takakaiuittimen (jolloin se tietysti hieman siirtyy...) tai itse siirtää / vaihtaa tuolia että pääsee koneelta TV:n ääreen tms.

Mutta jos on tarkoitus kuunnella tai jopa tuottaa musiikkia sitä eroa voi syntyä hieman enempikin vs esim. Laran (tomb riders pelit) ruoskan iskun äänen "syvällisen balanssin kuuleminen ja tarkan paikan eroittaminen pelissä".

EDIT: en siis väitä etteikö normaali ihminen kuulisi eroa esim. vanhan kasettimankan monoäänen vs. elokuvateatterin surroundin välillä mutta esim. nuo erot 7.2 vs 9.2 kannattaa käydä itse testailemassa. Samaten huomaako eron sillä että esim. 2.0 setissä laitat puupalat alle jolloin johto ei koske maahan vs puupalat ja kullattu / platinainen johto. Uskallan väittää että varsinkaan sokkotestinä ei moni äänessä eroa huomaa mutta jos silmin näkee että johto koskee maahan tuleekin järkyttävästi ääneen virhettä ja säröä, ottaa niin häiriöääniä ettei meinaa saada edes TV:n äänestä selvää :D
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.11.2018
Viestejä
1 634
Tuo riippuu omista korvista ja materiaalista mitä kuuntelee. Sekä tietysti omasta kokemuksesta. Löytyy henkilöitä jotka väittävät kuulevansa eron siitä onko johto esim. erillisten puiden päällä vai suoraan lattialla, onko tavallinen, kulta tahi platina päällysteinen johto kyseessä, samaten onko 2.0, 2.1, 4.0, 4.1, 5.0, 5.1, 5.2, 7.0, 7.1, 7.2, 9.0, 9.1, 9.2 jne jne.

Jos tarkoitus on pelata tietokoneella tai katsoa joskus elokuvia ei se nyt niin maita kaada jos sen kalibroinnin ehtii tehdä vasta viikon päästä siitä kun kissa menee ja kaataa takakaiuittimen (jolloin se tietysti hieman siirtyy...) tai itse siirtää / vaihtaa tuolia että pääsee koneelta TV:n ääreen tms.

Mutta jos on tarkoitus kuunnella tai jopa tuottaa musiikkia sitä eroa voi syntyä hieman enempikin vs esim. Laran (tomb riders pelit) ruoskan iskun äänen "syvällisen balanssin kuuleminen ja tarkan paikan eroittaminen pelissä".

EDIT: en siis väitä etteikö normaali ihminen kuulisi eroa esim. vanhan kasettimankan monoäänen vs. elokuvateatterin surroundin välillä mutta esim. nuo erot 7.2 vs 9.2 kannattaa käydä itse testailemassa. Samaten huomaako eron sillä että esim. 2.0 setissä laitat puupalat alle jolloin johto ei koske maahan vs puupalat ja kullattu / platinainen johto. Uskallan väittää että varsinkaan sokkotestinä ei moni äänessä eroa huomaa mutta jos silmin näkee että johto koskee maahan tuleekin järkyttävästi ääneen virhettä ja säröä, ottaa niin häiriöääniä ettei meinaa saada edes TV:n äänestä selvää :D
Nyt on kyllä jo niin hämmentävää trollausta että huhhuh.

Olin itsekin skeptinen huonekorjaukseen mutta kun kerran kokeili niin ei paluuta enää ole. Hetken kesti tottua kun oli vuodet kuunnellut paskaa soundia, kuten todettu ero on siinä haluaako kuunnella oikeaa soundia vai huoneen sotkemaa soundia.

Itse kuuntelen pääasiassa musaa 2.0 setillä ja huonekorjain on vähän kuin LP vs CD. Pitkään siitäkin riideltiin mutta aika harva nykyään LP levyjä kuuntelee.

Itse olen aika monta kertaa kalibroinut ja sama lopputulos joka kerta, ihmettelen että on saatu eri tuloksia, olikohan nyt ihan oikein tehty? Katsoitko korjatut vasteet, oliko niissä oikeasti eroa?
 
Viimeksi muokattu:

Warfe

Insinööri
Tukijäsen
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 611
Ja eihän niitä kaikkia kahdeksaa mittauspistettä tarvitse käyttää, ajan ite aina kalibroinnin kolmesta pisteestä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 351
Itselläni on juurikin 2.0 setuppi ja kyllä se jotenkin tuntui helvetin turhalta vedellä jotain 8-vaiheen audyssey kalibrointia 2 kaiuttimelle varsinkin, kun lopputulos oli vähän vaihteleva joka kerta. Ja mitä seuraavaan kysymykseesi tulee, niin kyllä annetaan aivan liikaa painoarvoa.
Kalibrointi ei ole turha jos äänenlaatu yhtään kiinnostaa. Ainakin minulla kalibrointi on toiminut hyvin 3:lla pisteellä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 282
Netistä nyt lueskellut että että näköjään esim tuon Denonin X2500H:n yhtenä "huonona" puolena mainitaan se että stereo-kuuntelussa/musiikilla ei ole niin hyvä kuin jotkut saman hintaluokan vahvistimet(esim Sonya tuossa kehutaan enemmän). Mutta sitten taas X3500 luokassaan ei saa niinkään samanlaisia moitteita, tosin näyttää olevan "yleistä" mielipidettä että H/K omaisi musikaalisimman soundin jos se tärkeintä.

Itse muistaa kyllä kuinka aikoinaan ostettu(nykyäänkin oleva vielä) Marantz SR5006 soundasi täysin eriltä kuin Yamaha 700-jotain tms joka oli sitä ennen. Marantzia en kyllä enää osta, se naurettava "näyttö" josta ei mitään selviä on arkikäytössä ala-arvoinen.

edit. Lisätään vielä että itse en kyllä H/K:ta kuitenkaan ostaisi, jostain vuosien takaa jäänyt mielikuva että kokonaisuutena ovat hintaluokissaan huonompia kuin muut/iominaisuudet häviävät aina toisten valmistajien tuotteille.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.08.2017
Viestejä
593
Denon X3500H kotiutui eilen. Kovin syvällisesti en ehtinyt vielä perehtymään, mutta muutama kysymys heräsi.

Voiko molemmat HDMI ulostulot liittää samaan televisioon ja pakottaa tietty lähde käyttämään määriteltyä ulostuloa?
Tässä tapauksessa lähteenä xbox. Näin saisi televisiosta automaattisesti pelitilan käyttöön konsolille. Vai onko tähän helpompia tapoja?

Teinköhän jotain audassey kalibroinnissa väärin, kun subin kalibrointi oli lähinnä vaimeaa humputusta? Arviolta puolet vaimeampi ääni, kuin pääkanavien kalibroinnissa. Lisäksi audassey sääti pääkanavat largeksi. Odotin kyllä kalibroinnilta jonkinlaisia taajuuspyyhkäisyjä subin osalta. :tdown:

Saako näytöllä olevaa ääniformaattia/lähdettä jotenkin muokattua? Nyt ääniformaatti ja lähteen nimi eivät mahdu näytölle ja ovat typerästi lyhennelty.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
976
Netistä nyt lueskellut että että näköjään esim tuon Denonin X2500H:n yhtenä "huonona" puolena mainitaan se että stereo-kuuntelussa/musiikilla ei ole niin hyvä kuin jotkut saman hintaluokan vahvistimet(esim Sonya tuossa kehutaan enemmän). Mutta sitten taas X3500 luokassaan ei saa niinkään samanlaisia moitteita, tosin näyttää olevan "yleistä" mielipidettä että H/K omaisi musikaalisimman soundin jos se tärkeintä.
Denon ja Marantz ovat ääneltään hyvin pitkälti samat, koska sisuskalut ovat lähes identtiset. Jos haluaa parasta mahdollista äänenlaatua stereo-kuunteluun, niin kannattanee keskittyä huonekorjaimeen ja siihen, että vahvistin on riittävä, jos omat kaiuttimet ovat kuormana vaikeat. Jälkimmäiseen riittää lähes mikä vaan vahvistin tuossa sinun hintaluokassasi. Huonekorjaimia taas on hyviä, neutraaleja ja huonoja. Denoneissa ja Marantzeissa on Audyssey, joka on hyvä useimpien mielestä.

Itse voin suositella lämpimästi Audysseyn vuoksi juuri Denonia ja Marantzia, koska sillä hyvällä korjaimella on oikeasti väliä. Bassotaajuuksien ikävät korostukset saa korjailtua hyvin pitkälti pois, joka selkeyttää ääntä huomattavasti. Tämän kuulee vertaillessa paljon helpommin kuin vahvistimen musikaalisuuden ja sen kannattaisi mielestäni painaa vaakakupissa enemmän ostopäätöstä tehdessä. Tuo Sony on saanut kehuja kyllä, mutta se ei oikeasti tarjoa mitään ihmeellistä juuri sinulle, tuon mainitun musikaalisuuden lisäksi. En sano, että Sony olisi huono vaihtoehto, mutta musikaalisuutta voi olla vaikeampi kuulla jos bassoalue kumisee ja mölisee omiaan kaiken muun yli...

Nykyään ainakin Audysseyn korjausaluetta voi rajoittaa haluamalleen alueelle. Omat pääkaiuttimet Audyssey korjaa alueella 1-300hz. Joissain korjaimissa tätä mahdollisuutta ei ole.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 550
Netistä nyt lueskellut että että näköjään esim tuon Denonin X2500H:n yhtenä "huonona" puolena mainitaan se että stereo-kuuntelussa/musiikilla ei ole niin hyvä kuin jotkut saman hintaluokan vahvistimet(esim Sonya tuossa kehutaan enemmän).
Suhtautuisin tosi skeptisesti tuollaisiin luonnehdintoihin. Ainakaan ei ostopäätöstä kannata tehdä ilman omaa kuuntelua. Lähtökohtaisesti niissä ei pitäisi eroja kuulua jos laitteet ovat ehjiä ja korjaukset samanlaisia. Suurimmat erot tulevat muista toistoketjun osista. Mutta tämä toki oma subjektiivinen mielipiteeni. En usko CD-soittimien ja vahvareiden äänenlaatueroihin lainkaan - poislukien esim. huonekorjausjärjestelmät.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
285
Tässä olen juurikin pohtinut Sonyn DN1080 ja Denon 3500. Siis Sony lähtis 399€ ja Denon noin 670€. Mietin onko Denon tuon erotuksen parempi? Lähinnä tuo huonekorjaus mietityttää. Muutenhan nuo ominaisuudet varmaankin tällaisen ei niin kultakorvan kannalta on aika samalla tasolla. Eipä siihen ole tarkoitus laittaa kuin kaksi kajaria ja tv. No ehkä joskus saattaa joku pleikka tulla. Siis tv, elokuvat/sarjat ja musiikki käyttöön.

edit ja suurehkoon olohuoneeseen tulee nämä
nykyään käytössä kerra takuukorjattu Onkyon kiuas 707
 

freekevin

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
549
Ja eihän niitä kaikkia kahdeksaa mittauspistettä tarvitse käyttää, ajan ite aina kalibroinnin kolmesta pisteestä.
Kalibrointi ei ole turha jos äänenlaatu yhtään kiinnostaa. Ainakin minulla kalibrointi on toiminut hyvin 3:lla pisteellä.
Tästä olinkin tulossa kysymään, että onko eroa kalibroida kaikki 8 pistettä vai onnistuuko jo kolmella?
Minulla on kaksi istumapaikkaa vierekkäin, josta elokuvia/musiikkia nautitaan, joten tarvitaanko niitä kahdeksaa?

Eilen googlailin niin törmäsin jonkun gurun viestiin, jossa painotti että se on HUONE korjaus ja siksi tarvitaan kahdeksan mittapistettä, jotta on mahdollisimman paljon dataa josta korjailee HUONEEN aiheuttamia vääristymiä. Ei ole tekemistä sweetspotin kanssa. Jotenkin noin.

Olen aiemmin kuunnellut todella bassovoittoista ääntä ja nyt tuntuu hyvin laimealta audysseyn korjauksien jälkeen. Täytyy tänään kokeilla miten etäisyyden/vaiheen säätö vaikuttaa, koska etäisyyden se laittoi subille aivan metsään. Google kertoi, että sen periaatteessa pitääkin tehdä noin, koska sillä etäisyydellä saa viiveet yms sovitettua pääkaiuttimien kanssa? Osaako joku kommentoida?
Enivei, nyt on huomattavasti luontevampi ääni elokuvissa, mutta haluaisin kyllä enemmän jyskettä. Pelkkä volumen nosto subin nupikasta ei mielestäni tuonut aiempaa jämäkkyyttä soundiin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 351
Tästä olinkin tulossa kysymään, että onko eroa kalibroida kaikki 8 pistettä vai onnistuuko jo kolmella?
Minulla on kaksi istumapaikkaa vierekkäin, josta elokuvia/musiikkia nautitaan, joten tarvitaanko niitä kahdeksaa?

Eilen googlailin niin törmäsin jonkun gurun viestiin, jossa painotti että se on HUONE korjaus ja siksi tarvitaan kahdeksan mittapistettä, jotta on mahdollisimman paljon dataa josta korjailee HUONEEN aiheuttamia vääristymiä. Ei ole tekemistä sweetspotin kanssa. Jotenkin noin.

Olen aiemmin kuunnellut todella bassovoittoista ääntä ja nyt tuntuu hyvin laimealta audysseyn korjauksien jälkeen. Täytyy tänään kokeilla miten etäisyyden/vaiheen säätö vaikuttaa, koska etäisyyden se laittoi subille aivan metsään. Google kertoi, että sen periaatteessa pitääkin tehdä noin, koska sillä etäisyydellä saa viiveet yms sovitettua pääkaiuttimien kanssa? Osaako joku kommentoida?
Enivei, nyt on huomattavasti luontevampi ääni elokuvissa, mutta haluaisin kyllä enemmän jyskettä. Pelkkä volumen nosto subin nupikasta ei mielestäni tuonut aiempaa jämäkkyyttä soundiin.
Minä käytän kolmea pistettä, koska kuuntelen sweetspotissa. Lopuissa mittauspisteissä taajuusvaste on huomattasti erilainen, ja säätö olisi enemmän kompromissi.

Laita dynamic eq päälle jos jyskettä kaipaat.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
2 133
@freekevin kokeilehan tosiaan tuota DynamicEQ:ta ja säädä ref level offsettia haluamaksesi kun oletus 0dB on elokuville, 5dB erittäin dynaamiselle musiikille ja niin edelleen.
Oletko myös kokeillut MultEQ:n kohdalla Reference vs Flat?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 097
Eilen googlailin niin törmäsin jonkun gurun viestiin, jossa painotti että se on HUONE korjaus ja siksi tarvitaan kahdeksan mittapistettä, jotta on mahdollisimman paljon dataa josta korjailee HUONEEN aiheuttamia vääristymiä. Ei ole tekemistä sweetspotin kanssa. Jotenkin noin.
Jep, se on huonekorjaus. Sweetspotti on se missä kuuntelukolmion "kärki-istuja" kököttää... eli kohta mihin kaiuttimet on suunnattu.

Olen aiemmin kuunnellut todella bassovoittoista ääntä ja nyt tuntuu hyvin laimealta audysseyn korjauksien jälkeen. Täytyy tänään kokeilla miten etäisyyden/vaiheen säätö vaikuttaa, koska etäisyyden se laittoi subille aivan metsään. Google kertoi, että sen periaatteessa pitääkin tehdä noin, koska sillä etäisyydellä saa viiveet yms sovitettua pääkaiuttimien kanssa? Osaako joku kommentoida?
Enivei, nyt on huomattavasti luontevampi ääni elokuvissa, mutta haluaisin kyllä enemmän jyskettä. Pelkkä volumen nosto subin nupikasta ei mielestäni tuonut aiempaa jämäkkyyttä soundiin.
Jos haluat kuunnella bassovoittoista matskua niin väännä subbarin volumea vaan isommalle ja korosta vielä subwooferin tasoa kotiteatterivaffin päästä.

Audysseyn tehtävä on tehdä huonevasteesta siisti, se ei kysele "diggaaks säää niiqu bassosta". Eli se lanaa vasteen (about)suoraksi.

Vaihesovituksen pystyy tekemään myös etäisyyssäädöllä esim. 1ms on 3600 astetta @ 10khz ja 360 astetta @ 1khz ja 36 astetta @ 100hz ... Eli siitä sitten vaan laskemaan mitä se ois jos halutaan kieputella vaihetta kuntoon THX:n suosittelemalla 80hz jakotaajuusalueella.

Täällä mennään neljän pisteen Audyssey -säädöllä.
 
Liittynyt
04.12.2018
Viestejä
48
Kalibrointi ei ole turha jos äänenlaatu yhtään kiinnostaa. Ainakin minulla kalibrointi on toiminut hyvin 3:lla pisteellä.
Niin, mutta kun se lopputulos oli Denonin kalibroinnin kanssa joka kerta hieman erilainen ääni, niin ei tuo kauhean luotettavaa kuvaa itselle antanut. Paljon paremmin on toimineet nämä ns. 1 pisteen kalibroijat Sony, Yamaha tms. Ja ei, en koskaan väittänytkään, että sitä kalibrointia ei kannata käyttää. Toimiva kalibrointi on ehdoton vahvistimessa.
 

Kosm

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 015
Itse pitänyt 0dB DynamicEQ ja Reference kurvia päällä aina vaan, eihän tämä missään nimessä lineaarinen tai neutraali ääni ole mutta kuulostaa omaan korvaan hyvältä ja sehän se tärkeintä on.
 
Liittynyt
04.12.2018
Viestejä
48
Itse pitänyt 0dB DynamicEQ ja Reference kurvia päällä aina vaan, eihän tämä missään nimessä lineaarinen tai neutraali ääni ole mutta kuulostaa omaan korvaan hyvältä ja sehän se tärkeintä on.
Mielestäni tässä tullaan siihen pointtiin jota itsekin yritän aina selventää, että pääasia on, että omaan korvaan kuulostaa hyvältä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 097
Niin, mutta kun se lopputulos oli Denonin kalibroinnin kanssa joka kerta hieman erilainen ääni, niin ei tuo kauhean luotettavaa kuvaa itselle antanut.
Ja minulle ei anna edes Sonyn virranotto seinästä luotettavaa kuvaa.. Laite "ottaa" 240w seinästä antaen useita satoja watteja pihalle.. on muuten melkoisen kova hyötysuhde. (vrt esim. Marantz)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
04.12.2018
Viestejä
48
Tässä olen juurikin pohtinut Sonyn DN1080 ja Denon 3500. Siis Sony lähtis 399€ ja Denon noin 670€. Mietin onko Denon tuon erotuksen parempi? Lähinnä tuo huonekorjaus mietityttää. Muutenhan nuo ominaisuudet varmaankin tällaisen ei niin kultakorvan kannalta on aika samalla tasolla. Eipä siihen ole tarkoitus laittaa kuin kaksi kajaria ja tv. No ehkä joskus saattaa joku pleikka tulla. Siis tv, elokuvat/sarjat ja musiikki käyttöön.

edit ja suurehkoon olohuoneeseen tulee nämä
nykyään käytössä kerra takuukorjattu Onkyon kiuas 707
Osta Sony ja säästä melkein 300€. Mitään mullistavaaa tuo Denon tuskin tarjoaa ja varsintaan tuohon mainitsemaasi setuppiin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 351
Niin, mutta kun se lopputulos oli Denonin kalibroinnin kanssa joka kerta hieman erilainen ääni, niin ei tuo kauhean luotettavaa kuvaa itselle antanut. Paljon paremmin on toimineet nämä ns. 1 pisteen kalibroijat Sony, Yamaha tms. Ja ei, en koskaan väittänytkään, että sitä kalibrointia ei kannata käyttää. Toimiva kalibrointi on ehdoton vahvistimessa.
Millä vahvistimella tuollaista on tapahtunut? Joku virhe tuossa on täytynyt käydä.
 
Liittynyt
17.10.2018
Viestejä
120
Tuo huonekorjaus hyvä pointti kyllä. Sonyn käyttämästä tekniikasta löysin:

Room Correction Revisited

Digital Cinema Automatic Calibration (DCAC)

"Another proprietary room correction system found on mass-market receivers is Sony's DCAC (which comes in varieties such as DCAC EX and ADCAC). This one is, quite frankly, a bit of a mystery to me, since Sony doesn't publish much in the way of clear information about what it does or how it works. In my experience, it's hit or miss, delivering results that are either subtle or bad, and its speaker level and distance settings always need some tweaking. What's more, the new dual microphone that ships with units like the STR-ZA5000ES can deliver very inconsistent measurement results from run to run, even with the microphone placed in the same position. The one major upside to DCAC is that it seems to do very little to the signal above 500 Hz or thereabouts. The downside is that sometimes its automatically calculated settings can actually exacerbate standing wave problems, which completely defeats the purpose. When it comes right down to it, the one thing DCAC could really benefit from is multiple measurements, but all of the Sony receivers I've reviewed thus far only allow for one microphone position."

What Hi-Fi taasen kirjoittaa arvostelussaan:

Sony STR-DN1080 review | What Hi-Fi?
"To get the best sound for your room’s acoustics, plug in the set-up mic and run the auto-calibration process.

Sony’s improved DCAC EX calibration takes note of your exact speaker package configuration before emitting swift and musical test tones. You can delve into the manual settings to fine-tune the results, though we are happy with the Sony’s largely accurate measurements of our test-room."

e.
Ja AVForums
Sony STR-DN1080 7.2-Channel AV Receiver Review

The STR-DN1080 is a very easy receiver to setup thanks to a simplified back panel and an effective user interface that takes you through the entire process with the Easy Setup feature. There's also Sony's D.C.A.C. EX audio calibration feature that automatically optimises the speaker frequencies, phase and delays using an included stereo microphone, rather than the customary mono mic. Overall we found the audio calibration feature to be quite effective, resulting in a nicely balanced sound with well integrated bass.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 097
Tässä olen juurikin pohtinut Sonyn DN1080 ja Denon 3500. Siis Sony lähtis 399€ ja Denon noin 670€. Mietin onko Denon tuon erotuksen parempi? Lähinnä tuo huonekorjaus mietityttää. Muutenhan nuo ominaisuudet varmaankin tällaisen ei niin kultakorvan kannalta on aika samalla tasolla. Eipä siihen ole tarkoitus laittaa kuin kaksi kajaria ja tv. No ehkä joskus saattaa joku pleikka tulla. Siis tv, elokuvat/sarjat ja musiikki käyttöön.

edit ja suurehkoon olohuoneeseen tulee nämä
nykyään käytössä kerra takuukorjattu Onkyon kiuas 707
Osta Denon ja nauti oikeasta vääristymättömästä äänestä ilman huonekorostumia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 550
Huonekorjaus voi olla herkkä, joten kalibroinnissa pienet muutokset tietenkin aiheuttavat muutoksen lopputuloksessa. Ja on hyvä, ettei kaikkia 8 mittapaikkaa tarvitse käyttää jos esim. riittää yhden kuuntelupaikan optimaalisuus. Veikkaan myös käyttäjävirhettä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
285
Osta Sony ja säästä melkein 300€. Mitään mullistavaaa tuo Denon tuskin tarjoaa ja varsintaan tuohon mainitsemaasi setuppiin.
Oliskohan mulle kuitenkin joku 2-viritinvahvistin parempi vai.... No ne on ainakin vähän yksinkertaisempia, laadusta ei osaa sanoa. Luultavasti mulle sopisi esim Yamaha R-N402D.
Mutta tää on tätä, vaihtoehtoja on pilvin pimein. Spotifyconnect ja airplay melkein kaikista löytyy nykyään, mitä tulisi varmaan käytettyä. Panostetaanko noissa 2 kanavaisissa laatuun enemmän, määrään vähemmän?
 

hazaski

Tukijäsen
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
244
Oliskohan mulle kuitenkin joku 2-viritinvahvistin parempi vai.... No ne on ainakin vähän yksinkertaisempia, laadusta ei osaa sanoa. Luultavasti mulle sopisi esim Yamaha R-N402D.
Mutta tää on tätä, vaihtoehtoja on pilvin pimein. Spotifyconnect ja airplay melkein kaikista löytyy nykyään, mitä tulisi varmaan käytettyä. Panostetaanko noissa 2 kanavaisissa laatuun enemmän, määrään vähemmän?
Minusta kyseessä on juurikin niin, että jos on tarkoitus kuunnella 2.0 tai 2.1 systeemillä, eikä missään vaiheessa lisätä kaittimien määrää, kannattaa ostaa mieluummin laadukas stereovahvistin. Mutta kannattaa huomioida että harvassa stereovahvistimessa saa HDMI-kaapelin suoraan.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
86
Denon X3500H kotiutui eilen. Kovin syvällisesti en ehtinyt vielä perehtymään, mutta muutama kysymys heräsi.

Voiko molemmat HDMI ulostulot liittää samaan televisioon ja pakottaa tietty lähde käyttämään määriteltyä ulostuloa?
Tässä tapauksessa lähteenä xbox. Näin saisi televisiosta automaattisesti pelitilan käyttöön konsolille. Vai onko tähän helpompia tapoja?
Ainakin omassa X4300H:ssa ei pystynyt määrittämään inputtikohtaisesti kumpaa outputia käytetään, mutta molemmat outputit pystyi enabloimaan samaan aikaan, niin laitat sen päälle, kytket outputit esim. output1 -> telkkarin hdmi1 ja output2 -> telkkarin hdmi2 ja vaihdat telkkarista hdmi2:n inputiksi kun pelaat ja hdmi1:n muuta käyttöä varten. Jotkut vahvistimet voivat tuoda HDMI-signaaliin viivettä, joten kannattaa myös harkita jos xboxin kytkee suoraan telkkarin HDM2:een ja vie äänet ARC:lla vahvistimelle. Tietysti jos meinaat atmosta käyttää xboxin kanssa niin se ei toimi ARC:n kanssa.


Teinköhän jotain audassey kalibroinnissa väärin, kun subin kalibrointi oli lähinnä vaimeaa humputusta? Arviolta puolet vaimeampi ääni, kuin pääkanavien kalibroinnissa. Lisäksi audassey sääti pääkanavat largeksi. Odotin kyllä kalibroinnilta jonkinlaisia taajuuspyyhkäisyjä subin osalta. :tdown:
Subin kalibrointi oli ihan samanlainen itselläkin, omaan korvaan kuulosti todella vaimealta että olisin luullut ihan ikkunan läpi kuuluvan kaupunkimelun tuota kalibrointia sotkevan. Kuitenkin ennen kalibrointia vahvistin tarkisti subbarin levelin ja se oli vahvarin mielestä riittävä. Edellisessä Onkyon vahvistimessa taas subin kalibrointi oli selvästi kuuluvampi. Pitää jossain vaiheessa hommata kännykkään se Audysseyn appi (jota oma vahvari onneksi tukee) ja varmistaa siitä että Audyssey varmasti tekee korjaustoimenpiteitä myös tuolle subbarille. Sekä Denonin että Onkyon Audyssey sääti pääkajarit aina largeksi, ne piti laittaa itse small:ksi.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
86
Denon 1500. Voi olla hyvinkin virhe. Tällä hetkellä on kuitenkin käytössä Yamaha RX-V585, jossa ääni on enemmän omaan makuun ja ilman virheitä. :)
Joskus vahvarini ei suostunut tekemään huonekorjausta vaan herjasi että on liikaa häiriöääntä, lopulta häiriöääneksi paljastui videotykki, joka kuitenkin sijaitsi 4m päässä vahvarista ja oli muutenkin hiljaisimmasta päästä (Sony VPL-HW40ES), voisiko olla, että joku ikkunan läpi tuleva liikenteen melu, jääkaapin hurina tms. on vaikuttanut kalibrointiin?
 
Liittynyt
04.12.2018
Viestejä
48
Joskus vahvarini ei suostunut tekemään huonekorjausta vaan herjasi että on liikaa häiriöääntä, lopulta häiriöääneksi paljastui videotykki, joka kuitenkin sijaitsi 4m päässä vahvarista ja oli muutenkin hiljaisimmasta päästä (Sony VPL-HW40ES), voisiko olla, että joku ikkunan läpi tuleva liikenteen melu, jääkaapin hurina tms. on vaikuttanut kalibrointiin?
Hyvinkin voi olla joku mainitsemasi häiriöääni kyseessä. Mitään jääkaappeja en kyllä viitsinyt alkaa irroittelemaan tuon takia. Koneellinen ilmanvaihtokin tulee aina laitettua kalibrointien ajaksi minimi asetukselle.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 459
Viestejä
4 162 761
Jäsenet
70 411
Uusin jäsen
domppaaaa

Hinta.fi

Ylös Bottom