Custom nestejäähdytys - yleisthreadi

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
48
Näistä vesiantureista kun oli aiemmin juttua niin oon tässä kerenny jo aika paljon testaamaan viime kuukausina. Jokuhan taisi aiemmin todeta että noi Phobyan liitin-anturit näyttävät pari astetta liikaa ja omat testit osoittavat samaa. Mulle tuli keväällä Aquaeron mukana 4kpl lämpötila-antureita, joista olen yhtä pitänyt mittaamassa ympäröivän ilman lämpötilaa ja kolmea loopin eri kohdissa mihin olen ne saanut näppärästi esimerkiksi pumpussa. Lisäksi mulla on syksystä asti ollu Barrowin tulppa-anturi joka on tällä hetkellä molempien pumppujen välissä ja viime viikolla looppiin askarrellussa D5 Nextissä on sisäänrakennettu lämpötila-anturi. Pääsääntöisesti anturien lukemat menevät niin että Barrowin tulppa-anturi ja D5 Nextin oma lämpötila-anturi ovat virhemarginaalin sisällä toisistaan. Kaikki Aquaeron anturit näyttävät noin 0,5 - 0,7 astetta enemmän huolimatta missä kohtaa looppia ne ovat ja Phobyan liitin-anturi näyttää vielä niistä noin 2 astetta lisää.
Menee ehkä liikaa pilkunviilauksen puolelle mutta voisiko noissa antureissa mahdollisesti olla eri Beta-arvo? Olin itse siinä käsityksessä että "10k NTC = 10k NTC" mutta ilmeisesti tuo tarkoittaa käytännössä vain että referenssipiste on sama (10k Ohm @ 25C), vastusarvon muutos suhteessa lämpötilan muutokseen voi olla erilainen ja sitä kuvaa Beta-arvo.

Yleisiä Beta-arvoja ovat ilmeisesti esimerkiksi 3435 ja 3950 (googlauksen perusteella vaikutti siltä että esim. Asuksen emojen T-sensor liitäntä olisi mitoitettu Beta=3435 mukaan). Jos laskin oikein niin näiden kahden välillä virhettä esimerkiksi 40C kohdalla tulee n. 2,2C ja 50C kohdalla virhe olisi jo n. 3,5C (jos käytetään Beta 3950 anturia vaikka Beta 3435 olisi ollut se oikea).

Jos kyse on vain erilaisesta Beta-arvosta niin sitten noilla kaikilla pitäisi toki olla se sama 10k Ohm vastus @ 25C, jos joillakin noista ei ole niin sitten on jo jotain perustavanlaatuisempaa pielessä kyseisissä antureissa / niiden laadussa.
 
D

Deleted member 3664

Vieras (tunnus poistettu)
Menee ehkä liikaa pilkunviilauksen puolelle mutta voisiko noissa antureissa mahdollisesti olla eri Beta-arvo? Olin itse siinä käsityksessä että "10k NTC = 10k NTC" mutta ilmeisesti tuo tarkoittaa käytännössä vain että referenssipiste on sama (10k Ohm @ 25C), vastusarvon muutos suhteessa lämpötilan muutokseen voi olla erilainen ja sitä kuvaa Beta-arvo.

Yleisiä Beta-arvoja ovat ilmeisesti esimerkiksi 3435 ja 3950 (googlauksen perusteella vaikutti siltä että esim. Asuksen emojen T-sensor liitäntä olisi mitoitettu Beta=3435 mukaan). Jos laskin oikein niin näiden kahden välillä virhettä esimerkiksi 40C kohdalla tulee n. 2,2C ja 50C kohdalla virhe olisi jo n. 3,5C (jos käytetään Beta 3950 anturia vaikka Beta 3435 olisi ollut se oikea).

Jos kyse on vain erilaisesta Beta-arvosta niin sitten noilla kaikilla pitäisi toki olla se sama 10k Ohm vastus @ 25C, jos joillakin noista ei ole niin sitten on jo jotain perustavanlaatuisempaa pielessä kyseisissä antureissa / niiden laadussa.
Näin pitkälle en ole autistellut asiaa :geek: Oon käyttäny samoja Aquaeron sensor liitäntöjä ja vaihdellut vaan testissä olleita antureita ja/tai niiden anturien sijaintia loopissa. Sinänsä mun tulokset on kyllä johdonmukaisia, kiina-anturit ja aquaeron omat anturit sekä tuon pumpun sisäänrakennettu anturi antavat käytännössä samat tulokset virhemarginaalin sisällä ja ainoastaan Phobyan anturit eroavat selvästi eron ollessa keskimäärin ~2,6 astetta mun loopissa. Nesteen maksimilämmöt muuten ovat noin 33 astetta tässä kierrossa.
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 722
Menee ehkä liikaa pilkunviilauksen puolelle mutta voisiko noissa antureissa mahdollisesti olla eri Beta-arvo? Olin itse siinä käsityksessä että "10k NTC = 10k NTC" mutta ilmeisesti tuo tarkoittaa käytännössä vain että referenssipiste on sama (10k Ohm @ 25C), vastusarvon muutos suhteessa lämpötilan muutokseen voi olla erilainen ja sitä kuvaa Beta-arvo.

Yleisiä Beta-arvoja ovat ilmeisesti esimerkiksi 3435 ja 3950 (googlauksen perusteella vaikutti siltä että esim. Asuksen emojen T-sensor liitäntä olisi mitoitettu Beta=3435 mukaan). Jos laskin oikein niin näiden kahden välillä virhettä esimerkiksi 40C kohdalla tulee n. 2,2C ja 50C kohdalla virhe olisi jo n. 3,5C (jos käytetään Beta 3950 anturia vaikka Beta 3435 olisi ollut se oikea).

Jos kyse on vain erilaisesta Beta-arvosta niin sitten noilla kaikilla pitäisi toki olla se sama 10k Ohm vastus @ 25C, jos joillakin noista ei ole niin sitten on jo jotain perustavanlaatuisempaa pielessä kyseisissä antureissa / niiden laadussa.
Näin pitkälle en ole autistellut asiaa :geek: Oon käyttäny samoja Aquaeron sensor liitäntöjä ja vaihdellut vaan testissä olleita antureita ja/tai niiden anturien sijaintia loopissa. Sinänsä mun tulokset on kyllä johdonmukaisia, kiina-anturit ja aquaeron omat anturit sekä tuon pumpun sisäänrakennettu anturi antavat käytännössä samat tulokset virhemarginaalin sisällä ja ainoastaan Phobyan anturit eroavat selvästi eron ollessa keskimäärin ~2,6 astetta mun loopissa. Nesteen maksimilämmöt muuten ovat noin 33 astetta tässä kierrossa.
Itse olen tuon eron mitannut huoneenlämmössä, eli 22-23 noihin mittareihin. Juuri tuolla lämpötilalla phobya näyttää sen 2 astetta liikaa. Ei siis ole tarkka edes 25 asteessa.

Oma epäilys on että johto tai joku liitos aiheuttaa jatkuvan pienen lisävastuksen. Lämpöantureissa kun kuumempi = isompi vastus. Silloin liian iso lämpötilalukema = liian korkea vastus.
 
Viimeksi muokattu:

Härkönen

Team H2O
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
7 090
Itse olen tuon eron mitannut huoneenlämmössä, eli 22-23 noihin mittareihin. Juuri tuolla lämpötilalla phobya näyttää sen 2 astetta liikaa. Ei siis ole tarkka edes 25 asteessa.

Oma epäilys on että johto tai joku liitos aiheuttaa jatkuvan pienen lisävastuksen. Lämpöantureissa kun kuumempi = isompi vastus. Silloin liian iso lämpötilalukema = liian korkea vastus.
Mulla on kolme anturia, joista kaksi näyttää n. 3c liikaa aina, näille on myös tyypillistä kovassa rasituksessa näyttää hwinfossa max lämpöarvoiksi 127c tms.
Antureina 2kpl barrow tulppia ja yksi phobyan kierreanturi, toinen noista barrowin tulpista näyttää kuitenkin ihan valideja lukemia aina.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
56
Lian li pc-o11 dynamic olis tilauksessa ja siihen ROG STRIX X470-F GAMING ja Ryzen 5 2600 + Sapphire RX Vega 56 Pulse ympärille vesiroippeet:
NexXxoS XT45 Full Copper X-Flow 360mm jäähdytin, 120mm ML120 Pro Premium Magnetic Levitation -laitetuuletin x3,
EK-RES 140 Revo D5 RGB PWM, EK-Velocity RGB AMD - Nickel + Acetal, EK-DuraClear 9,5/15,9mm PVC-letku + liittimiä.
Ostin vielä Bykskin blokin tohon vega 56 pulseen. Onkos kellään tietoa, että mahtuuko toi näyttis ton vesiblokin kanssa normaalisti vai tarvinneeko asentaa vertikaaliin?
. Jahka noi osat tulee jimmsiltä.. Heräsi kysymys, että kuinka kannattaisi asentaa toi jäähdytin ja puhaltimet kattoon eli puhallin ala vai yläpuolelle, puhallus poispäin vai sisään jne. Tiedän, että ei välttämättä riitä toi yksi radi prossulle ja näyttikselle, mutta on aikomus tulevaisuudessa hankkia tohon seinään 360 radi.
 
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
766
. Jahka noi osat tulee jimmsiltä.. Heräsi kysymys, että kuinka kannattaisi asentaa toi jäähdytin ja puhaltimet kattoon eli puhallin ala vai yläpuolelle, puhallus poispäin vai sisään jne. Tiedän, että ei välttämättä riitä toi yksi radi prossulle ja näyttikselle, mutta on aikomus tulevaisuudessa hankkia tohon seinään 360 radi.
Laittaisin push -ulos. Ihan parhaita lämpötiloja et yhdellä vielä saa, mutta jos kierroksia olet valmis vähän lisäämään tuulettimille niin ihan mainiosti se jo jäähdyttää. :tup:
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
56
Ok. Elikkä tuularit radin alapuolelle puhaltamaan läpi? Tohon Lian koteloon tulee seinään 3kpl 120 tuularit. Laitetaanko nekin ulospäin puhaltaviksi?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 550
Mulla on kolme anturia, joista kaksi näyttää n. 3c liikaa aina, näille on myös tyypillistä kovassa rasituksessa näyttää hwinfossa max lämpöarvoiksi 127c tms.
Antureina 2kpl barrow tulppia ja yksi phobyan kierreanturi, toinen noista barrowin tulpista näyttää kuitenkin ihan valideja lukemia aina.
Joo nuo heittelyt x99llä epävakautta sav/cache voltage tuntuis vaikuttavan tuohon...
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 722
Ok. Elikkä tuularit radin alapuolelle puhaltamaan läpi? Tohon Lian koteloon tulee seinään 3kpl 120 tuularit. Laitetaanko nekin ulospäin puhaltaviksi?
Laitat kaikki radit puhaltamaan ulospäin ja muut tuulettimet sisään.
TAI
Laitat kaikki radit puhaltamaan sisäänpäin ja muut tuulettimet ulos.
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
250
Onko sillä suurta merkitystä onko tuulettimen push vai pull asennuksella? Tällä hetkellä itellä on katossa 360 push ja edessä 240 pull. Molemmat puhaltavat ulos kopasta.
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 722
Onko sillä suurta merkitystä onko tuulettimen push vai pull asennuksella? Tällä hetkellä itellä on katossa 360 push ja edessä 240 pull. Molemmat puhaltavat ulos kopasta.
Hyvin pieni ero. Yleensä täysin merkityksetön. Enemmän vaikuttaa mitkä tuulettimet on käytössä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 493
Onko sillä suurta merkitystä onko tuulettimen push vai pull asennuksella? Tällä hetkellä itellä on katossa 360 push ja edessä 240 pull. Molemmat puhaltavat ulos kopasta.
Suorituskyvyn kannalta - tuskin. Äänen kannalta - on. Ainakin ML:t tuntuu pitävähän aivan huomattavasti kovempaa ääntä kun imupuolella on este.
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
250
Hyvin pieni ero. Yleensä täysin merkityksetön. Enemmän vaikuttaa mitkä tuulettimet on käytössä.
Joo, EK-Vardar F3-120 (1850rpm) tuulettimet on nyt käytössä.


Suorituskyvyn kannalta - tuskin. Äänen kannalta - on. Ainakin ML:t tuntuu pitävähän aivan huomattavasti kovempaa ääntä kun imupuolella on este.
Jaa pitääpä tätä melkein kokeilla että miten vaikkuttaa äänen tuottoon.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
48
Itse olen tuon eron mitannut huoneenlämmössä, eli 22-23 noihin mittareihin. Juuri tuolla lämpötilalla phobya näyttää sen 2 astetta liikaa. Ei siis ole tarkka edes 25 asteessa.

Oma epäilys on että johto tai joku liitos aiheuttaa jatkuvan pienen lisävastuksen. Lämpöantureissa kun kuumempi = isompi vastus. Silloin liian iso lämpötilalukema = liian korkea vastus.
Taitaa itseasiassa mennä toisinpäin kun nuo ovat NTC eli Negative Temperature Coefficient -> mitä suurempi lämpötila, sitä pienempi vastus. Kun 25C on 10 kOhm, 50C on n. 4,1 kOhm (kun Beta=3435, jos Beta=3950 niin 50C olisi n. 3,6 kOhm).
 
Liittynyt
27.07.2018
Viestejä
150
Tuossa aiemmin kyselin ilmausmahdollisuuden tekemisestä looppiin, niin tuli mieleen sellainenkin asia että esim. Alphacoolin ja Phobyan radeissa löytyy useampi portti. Mietinkin, että josko vaihtaisi toisen 240 radin ensinnäkin isompaan ja sellaiseen, joissa noita portteja löytyy radin molemmin puolin. Tekisi ylös pienellä jatkopalalla ja tulpalla täyttöportin/ilmausportin. Nykyinen 240 radi on EK SE 240 ja mahdollinen korvaaja voisi olla Alphacool NexXxoS XT45 240. 360 radina minulla on EK PE 360 kotelon edessä ja tuo 240 on siis katossa. Pitää vain mittailla, että tuo paksumpi radi mahtuu kokonsa puolesta koppaan.

Luulisi tuon radin vaihdon vaikuttavan positiivisesti myös lämpöihin.

Alphacool.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
2 023
Oma epäilys on että johto tai joku liitos aiheuttaa jatkuvan pienen lisävastuksen. Lämpöantureissa kun kuumempi = isompi vastus. Silloin liian iso lämpötilalukema = liian korkea vastus.
Juuri tuon takia noissa NTC- ja PTC-vastuksissa käytetään isoja arvoja (4kOhm, 10kOhm jne.) jotta se mahdollinen johtojen ja liitosten vaikutus kokonaisvastukseen olisi mitätön. Mikäli siellä käytettäisiin jotain 1ohm vastusarvoa niin tällöin teoriasi pitäisi paikkansa.
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 722
Juuri tuon takia noissa NTC- ja PTC-vastuksissa käytetään isoja arvoja (4kOhm, 10kOhm jne.) jotta se mahdollinen johtojen ja liitosten vaikutus kokonaisvastukseen olisi mitätön. Mikäli siellä käytettäisiin jotain 1ohm vastusarvoa niin tällöin teoriasi pitäisi paikkansa.
Phobya siis ostanut järkyttävän ison erän kakkoslaatua olevia antureita ja tekee niistä nyt kuluttajatuotteita, joissa tarkkuudella ei mitään väliä. :)
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
2 023
Tuo teoria on täysin mahdollinen, kakkoslaadun anturi kun voi olla 20 asteessa 9kOhm sen speksatun 10kOhm sijaan.
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
250
No niin tänään tuli sitten hommattua työkaluja ja kovaa putken pätkää tilasin jimms:ltä, että kohta sitä ihmetellään miten se putki taipuu näissä käsissä :rofl:
 

waotus

Raudanhamstraaja
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
408
Ensimmäinen täysin custom-looppi ollut nyt toiminnassa viikon verran. Eilen sain asennettua corsairin commanderi pron, jolla säädän veden mukaan 11kpl ML-tuulettimia. Samalla sitten tulee rgb-ohjaus, paitsi tietenkin tuolla barrowin cpu-blockilla on erillinen ohjain kaukosäädöllä.

Barrowin D5 pyörii lähes minimillään ja looppia avustamassa alphacoolin gpu-blockissa oleva pumppu. Radeina 240x38 barrow ja 360x438 bykski. Lämmöt pysyneet kurissa ok:sti, vielä edessä tarkempi säätäminen kun pääsee tuon commanderin kimppuun..



customloop.jpg


Omaan silmään olisi saanut jemmata vielä enemmän letkua, mutta meneehän tuo. Toi tyhjennysportti on aina omaan silmään typerän näköinen, olkoot missä tahansa..
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.12.2016
Viestejä
613
Itselläkin on O11 Dynamic postissa toisen 360mm radin kanssa :hungry:

Viikonloppuna säätämään! Mietityttää vain erittäin suuresti saanko nykyisen pumppu+res combon mahtumaan hyvin jos radit pohjassa ja katossa. Samalla vaihtuu lankku Z370 Taichiin ja prossu 8700k -> 9700k.

Tälläinen setti nykyään siis:
upload_2019-1-24_9-31-48.png
 
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
518
Touhutonni paloi... PC-O11 Air sekä 2 x EK 360 PE radia saapui. Vielä tulee loput roinat, pumppu ja liittimet sekä acool 360ST viikonloppuna. Pääsee taas vesihommiin 20v tauon jälkeen, edellisellä kerralla piti koneistaa itse CPU blokki joten kyllähän aika vähän on muuttunut. Eihän tässä malta enää odottaa kasaamista. Vaimokin tokaisi että oot hankkinut uuden harrastuksen. :D
 
Liittynyt
03.12.2016
Viestejä
613
Itselläkin on O11 Dynamic postissa toisen 360mm radin kanssa :hungry:

Viikonloppuna säätämään! Mietityttää vain erittäin suuresti saanko nykyisen pumppu+res combon mahtumaan hyvin jos radit pohjassa ja katossa. Samalla vaihtuu lankku Z370 Taichiin ja prossu 8700k -> 9700k.

Tälläinen setti nykyään siis:
Osaako jengi sanoa ketkä omistaa kopan, että mahtuukohan tuohon emon viereen toi mun pumppu+res kombinaatio (joka siis kuvassa yllä) jos pohjassa 30mm radi+flektit ja katossa 45mm radi+flektit? Aika moni heittänyt toisen 360mm radin tuohon kylkeen ja pohjassa vain tuulettimet. :bored:
 

Kassinen4

Premium-jäsen
Liittynyt
06.04.2017
Viestejä
549
Osaako jengi sanoa ketkä omistaa kopan, että mahtuukohan tuohon emon viereen toi mun pumppu+res kombinaatio (joka siis kuvassa yllä) jos pohjassa 30mm radi+flektit ja katossa 45mm radi+flektit? Aika moni heittänyt toisen 360mm radin tuohon kylkeen ja pohjassa vain tuulettimet. :bored:
En usko että saat mahtumaan tuolla pitkällä säiliöllä, itse kokeilin ja ei menny. Vastaavat radit lattiassa ja katossa.

Edit. Toki itsellä D5 pumppu, jonka koppa vähän isompi. Voithan sä kokeilla? Hommaa valmiiksi lyhkäsempi säiliö hollille jos ei mee.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
274
Mistä blokista voisi muokata helposti custom vrm jäähyn emolle? Lähinnä kun noita ei saa kuin yleisimpiin malleihin. Tähän emoon mahtuisi maks 1cm leveä blokki, joten mietin että pitäisikö ruuvata vain johonkin blokkiin sopivan kokoinen kuparirima.

PS.
 
Liittynyt
24.11.2017
Viestejä
289
En usko että saat mahtumaan tuolla pitkällä säiliöllä, itse kokeilin ja ei menny. Vastaavat radit lattiassa ja katossa.

Edit. Toki itsellä D5 pumppu, jonka koppa vähän isompi. Voithan sä kokeilla? Hommaa valmiiksi lyhkäsempi säiliö hollille jos ei mee.
Itellä kohta työnalla looppi ja meinasin laittaa kylkeen ja kattoon 360 rädit. Mulla on tuo vertical GPU pidike, niin pohjaan en rädiä laita eli pitäisi kaiken järjen mukaan aika isokin säiliö tuohon mahtua.
 
Viimeksi muokattu:

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 722
Tuohan vaikuttaa hyvältä setiltä. Vielä kun bundlaisivat jonkun 10 porttisen PWM splitterin tuon kanssa. Sitten kun olisi vielä kaksi erikseen säädettävää fan-header lähtöä niin olisi aika täydellinen aquaero korvike.
 
D

Deleted member 3664

Vieras (tunnus poistettu)
D5 next plus tämä niin ei välttämättä aquaeroa tarvi.
Aqua Computer Webshop - QUADRO fan controller for PWM fans 53256
Joo jos mulla ei olis Aquaero 6:sta ennestään niin toi olis omakin valinta täydelliseen tuuletinten ja pumppujen ohjaamiseen :tup: Se mikä tossa pumpussa on kyllä aivan törkeän hienoa on manuaaliohjaus. Jonkin verran joutuu noita nappeja ränkkäämään etenkin jos rupeaa curvea säätämään mutta kaiken VOI tehdä suoraan siitä. Ja toi näyttö :drool: On kyllä yks tämmösen seuranta-autistin märkä toiveuni.

Jos muuten tässä ketjussa kukaan muu harkitsee tota pumppua niin kirjoittelin siitä oman mini-revikan tänne. Tilatessa kannattaa erityisesti ottaa toppi huomioon koska tohon pumppuun vaaditaan sellainen D5 toppi mikä tulee vaan just ja just pumpun reunojen yli. Isot "housing" topit (eli koko pumppurungon peittävät topit) kuten suuri osa vaikkapa EK:n tai Barrowin pumppujen topeista eivät käy tälle pumpulle.
 
Liittynyt
21.01.2019
Viestejä
494
EK-XRES 100 SPC-60 MX PWM.
Mulla on nyt tollanen, jonka ostin käytettynä. Hieman tietämättömänä epäilyttää kuinka jaksaa loopin läpi työntää, kun vain pwm fan liittimellä varustettu eikä siis saa "kunnon" jännitettä.
Samalla tuli mukana 240mm EK slimmi radi.

Kuinka luulette että yhdistelmä riittää, kun tarkoituksena on jäähdyttää CPU, Southbridge ja VRM.
Lisäksi löytyy blocki muisteille, mutta en taida laittaa niitä muisteja johon käyvät.
Jotenkin tuntuu fiksummalta pitää 16gb 1600mhz kuin 8gb 2133mhz. Mitä muut on siitä mieltä?
Jonkin verran kuvankäsittelyä ja satunnaisia pieniä pelaamisia. Muuten ihan nettisurffausta harrasta :D

Samalla voi kertoa muuten mielipiteensä tuosta pumppu+säiliö kombosta.
Varmaan paras laittaa vain cpu fan liittimeen ja säätää biosista nopeus.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
382
Liittynyt
16.09.2018
Viestejä
92
EK-XRES 100 SPC-60 MX PWM.
Mulla on nyt tollanen, jonka ostin käytettynä. Hieman tietämättömänä epäilyttää kuinka jaksaa loopin läpi työntää, kun vain pwm fan liittimellä varustettu eikä siis saa "kunnon" jännitettä.
Samalla tuli mukana 240mm EK slimmi radi.

Kuinka luulette että yhdistelmä riittää, kun tarkoituksena on jäähdyttää CPU, Southbridge ja VRM.
Lisäksi löytyy blocki muisteille, mutta en taida laittaa niitä muisteja johon käyvät.
Jotenkin tuntuu fiksummalta pitää 16gb 1600mhz kuin 8gb 2133mhz. Mitä muut on siitä mieltä?
Jonkin verran kuvankäsittelyä ja satunnaisia pieniä pelaamisia. Muuten ihan nettisurffausta harrasta :D

Samalla voi kertoa muuten mielipiteensä tuosta pumppu+säiliö kombosta.
Varmaan paras laittaa vain cpu fan liittimeen ja säätää biosista nopeus.
S
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.01.2019
Viestejä
494
Eli jos vain pumppu kunnossa niin pitäisi piisata hyvin.
Toista radia mietin kanssa, mutta en tiedä miten sijoittaisin.
Kattoon saa hankalasti, kun taitaa ottaa vrm vesi lähtöihin kiinni.
Vakio hybridi jäähyn letkulähdöt ainakin otti vastaan liian aikaisin, ettei mahdu radi+tuulettimet kattoon.
Kellariin taas menisi yksipaikkainen vähän paksumpi helposti ja rinnalle tuuletin. 240 teoriassa mahtuisi, mutta alkaa ottaa powerin kaapelit vastaan. Tällä hetkellä 2x140mm ja powerin kaapelit jo ylittää toista tuuletinta. Paksuutta ei siis voisi olla. Pitää hieman pohtia. Kotelona siis Fractal R6.
Ihan pohjalle vaan jos laittaa niin hieman hankaloituu loopin tyhjennys.

Taidan vain nykyisillä/tulevilla osilla niputtaa ensi customini ja alkaa siitä tutkimaan tarvetta lisäjalostukselle.

Jatko kysymyksenä putkiliittimistä.
Itelle tulee nyt EK-HD adaptereilla akryyliputket. Onko nuo ok liittimet? Jotenkin se vain kuulostaa hurjalle jättää tiivisteen varaan, mutta tuskin niitä myytäisiin jos eivät toimisi. Puhtaat osat ja siistityt putkien reunat tärkeitä tossa touhussa.

Näyttistä kun en vedä vesille niin joutui tehdä pienen lisäsijoituksen vertical settiin tuohon koteloon.
Hieman oli oksettavan hintainen riserista ja muutamasta ruuvista, mutta eipähän tartte hölmösti kierrellä näyttistä putkilla. Onneksi putket on halpoja jos tuntuu että tarvii muuttaa jotain kokoonpanossa.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
600
Tuli joulukuussa tilattua Aquatuningilta halpa, reilu 100€ setti 360 radilla, muistaakseni 45mm paksu. En ole vielä laittanut kiinni, kun tarkoitus on laittaa myös Vega 56 kiertoon. Koppana toimii Define R5.
En haluaisi avata kopan yläosaa sillä sieltä tulee tuulettimien melua, vaikka onkin vain Corsairin ML ja Noctuan tuulettimia koneessa. Yksinään tuo 360 radi ei varmaan riitä, mutta riittäisikö jäähdytysteho jos laittaisi paksumman 140mm radin (esim. tämä 60mm) GPU:n ja CPU:n väliin? Sen kun saisi puhaltamaan ulos kopan takaosasta. CPU:na on 2700x.
 
Liittynyt
03.12.2016
Viestejä
613
Tuli joulukuussa tilattua Aquatuningilta halpa, reilu 100€ setti 360 radilla, muistaakseni 45mm paksu. En ole vielä laittanut kiinni, kun tarkoitus on laittaa myös Vega 56 kiertoon. Koppana toimii Define R5.
En haluaisi avata kopan yläosaa sillä sieltä tulee tuulettimien melua, vaikka onkin vain Corsairin ML ja Noctuan tuulettimia koneessa. Yksinään tuo 360 radi ei varmaan riitä, mutta riittäisikö jäähdytysteho jos laittaisi paksumman 140mm radin (esim. tämä 60mm) GPU:n ja CPU:n väliin? Sen kun saisi puhaltamaan ulos kopan takaosasta. CPU:na on 2700x.
Itselläni oli tuossa jonkin aikaa takaperin Barrowin 360mm+120mm radeilla Ryzen 7 1700 ja 2x Vega 56. Ei ollut suurempia ongelmia koskaan jos antaa vaan enempi rpm tuulettimille. Nykyään onkin sitten 2x 360mm radit 9700k+1080ti kierrolla, flektit saa pitää huomattavasti hiljaisemmalla :D

EDIT: Ja ennen tätä oli nykyisessä koneessa 45mm 360mm xflowilla 8700k ja 1080ti.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 173
Mikä on tehokkain radi mikä mahtuu Lian Li PC-O11 Dynamicin tuohon "kammio" paikkaan? 360mm, max 50mm paksuus ilmeisesti. Ja mitä juttuja lukenut niin leveys suunnassa taitaa olla kranttu kohta laittaa radia, eli ei mitään leveintä mahdollista mallia.
 
Liittynyt
03.12.2016
Viestejä
613
Mikä on tehokkain radi mikä mahtuu Lian Li PC-O11 Dynamicin tuohon "kammio" paikkaan? 360mm, max 50mm paksuus ilmeisesti. Ja mitä juttuja lukenut niin leveys suunnassa taitaa olla kranttu kohta laittaa radia, eli ei mitään leveintä mahdollista mallia.
30mm 360mm xflowia ei saanut ainakaan mitenkään tuonne takapuolelle (pystysuunnassa tuli rajoitukset vastaan), mutta etupuolelle mahtui hyvin tuulettimien kanssa vaikka katossa olikin jo 45mm 360 xflow. Myöskään EK:n CoolStream PE 240 ei mennyt takapuolelle kun tuli etupaneelin johdot vastaan (leveyssuunnassa ongelma tämän kanssa).
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 173
30mm 360mm xflowia ei saanut ainakaan mitenkään tuonne takapuolelle (pystysuunnassa tuli rajoitukset vastaan), mutta etupuolelle mahtui hyvin tuulettimien kanssa vaikka katossa olikin jo 45mm 360 xflow. Myöskään EK:n CoolStream PE 240 ei mennyt takapuolelle kun tuli etupaneelin johdot vastaan (leveyssuunnassa ongelma tämän kanssa).
Eli se leveys radilla mieluummin lähempänä 120mm kuin 130mm kuten EK:n PE sarjassa on.. Toisin sanoen BLACK ICE NEMESIS RADIATOR GTS 360 ei sinne mahdu.

tämä lienee olisi täydellinen ellei olisi hieman liian paksu :(
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 173
Tästä kyselinkin jo tuossa taannoin. Jos se on malli missä ei ole tuota ylimääräistä tulppaa pohjassa niin mahtuu.

Kyselin myös jimmsiltä kumpaa mallia heille oli tulossa ja vastaus oli, että juuri sitä 6xG1/4 eli se missä ei ole tuota tulppaa.

Tai siis pohjassa ei ole lähtöä.
Onko tosiaan tulpasta kiinni että mahtuuko? eli 4xG1/4 mallia pitäisi metsästää.. Ainakin extremerigsin arvostelun mukaan ihan asiallinen radi pitäisi olla.

Entäs jos nykäisee vakio tulppien tilalle ek:n matalat tulpat?
EK-PLUG G1/4 – EK Webshop
 
Liittynyt
21.09.2018
Viestejä
2 892
Onko tosiaan tulpasta kiinni että mahtuuko? eli 4xG1/4 mallia pitäisi metsästää.. Ainakin extremerigsin arvostelun mukaan ihan asiallinen radi pitäisi olla.

Entäs jos nykäisee vakio tulppien tilalle ek:n matalat tulpat?
EK-PLUG G1/4 – EK Webshop
Nii siis toi malli mikä linkattiinkin. Ylhäällä on molemmilla puolilla 3 lähtöä. Kunhan pohjassa ei ole lähtöä. Siitä en tiedä mahtuuko jollain matalammalla tulpalla, mutta ei tossa kyllä montaa milliä tolla PE:lläkään jää.
 
Liittynyt
24.11.2017
Viestejä
289
Nii siis toi malli mikä linkattiinkin. Ylhäällä on molemmilla puolilla 3 lähtöä. Kunhan pohjassa ei ole lähtöä. Siitä en tiedä mahtuuko jollain matalammalla tulpalla, mutta ei tossa kyllä montaa milliä tolla PE:lläkään jää.
Mulla on nyt x72 Kraken siinä sivussa takana ja se on 120mm leveä. meni paikoilleen, mutta tosiaan piti painaa etupaneelin johtoja vasten tuota ja sitten ruuvata kiinni. Paljon tuota leveämpää en sinne laittaisi. Tosiaan siis 2x360 ei välttämättä mahdu jos asentaa molemmat tuohon kotelon etuosaan. :facepalm:

E. Ek 360SE rädi on 120mm leveä joten sen pitäs tuonne kotelon takaosaan mahtua ja sitten jos kattoon laittaa 360PE rädi nii kait siinä jäähdytystä riittää gpu+cpu helposti vaikka kellottaisikin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
518
Tästä kyselinkin jo tuossa taannoin. Jos se on malli missä ei ole tuota ylimääräistä tulppaa pohjassa niin mahtuu.

Kyselin myös jimmsiltä kumpaa mallia heille oli tulossa ja vastaus oli, että juuri sitä 6xG1/4 eli se missä ei ole tuota tulppaa.

Tai siis pohjassa ei ole lähtöä.
Juuri näin, jos uutta revisiota niin mahtuu. Myös slim acool 360ST mahtuu joka on oikeastaan aika tehokas kokoluokassaan.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 195
Viestejä
4 194 479
Jäsenet
70 870
Uusin jäsen
liianvanha

Hinta.fi

Ylös Bottom