Tyhmät ihmiset

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 037
Niin. Kannattaisihan se yksityisautoilu toki jättää kokonaan pois. Ei vaan ole yhtään helppoa. Toki taksi olisi, mutta siinähän syntyy päästöjä tuplat, kun taksi joutuu ajaa edestakaisin.
Ei minusta. Ihan itse ajaminen on useissa tapauksissa tehokkain tapa liikkua. Jos ekoilla haluaisin, niin lähinnä siitä kitisisin, että jengi voisi ajaa vähän pienemmillä autoilla ja olla vähän vähemmän läskejä. Ei Suomessa noin pääsääntöisesti voi liikkua lihasvoimalla tai joukkoliikenteen mukana.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 521
Tarkoitin tuolla sitä vaan että uusi laki talvirenkaista on järkevä mutta siitäkin saadaan viranomaisten niin halutessa sellainen show aikaiseksi että oksat pois.
On siinä se vaara kyllä. Poliisit on silti yleensä siksuja ja niidenkin autoista pitää vaihtaa nastarenkaat pois. Ja toisaalta melko harvinaista edes nähdä poliisiauto ja ratsioita on vain tosi harvoin. Vialliset autot taitavat pysäyttää ja sellaiset missä esim verot tai vakuutus on maksamatta.

Tuo kelin mukainen nastarengastus on kyllä ihan fiksu. Kerran syksyllä satoi lunta ja ajoin kesärenkailla töihin. Paljon lunta ja olihan se aika vaarallista. 60 km/h pystyi jollain lailla ajamaan ja risteykset tietysti paljon hiljempaa. Uuden lain mukaan poliisi saisi antaa sakot tuollaisesta hölmöilystä. :)
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 037
Tarkemmin tutkien juuri mikään ei muutu. Paitsi että kesärenkaita saa teoriassa käyttää aina kelin salliessa ja ns. talvirengaspakko pidennetään maaliskuun loppuun nykyisestä helmikuun lopusta.

Nastarenkaita saa siis 2020 alkaen yhä käyttää vaikka kesäkuussa jos se juuri silloin on kelin puolesta tarpeen, kuten jo nyt on. Nastattomia talvirenkaita saa käyttää koska tahansa, kuten ennenkin. Ja kesärenkaita saa aina käyttää talvirengaspakon ulkopuolella kuten tähänkin asti.

Oletan siis, että viranomaismielivallan riski ei lisäänny. Paitsi "ajoneuvon ominaisuuksien erityisen tuntemisen" vaatimuksen osalta. Ehkä.

Joo ja mitään linkkiä en laita. Trafin turha muutoksen takia tehty muutos on rikkonut googlen löytämät Trafin linkit. Kuspäät.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 037
Kerran syksyllä satoi lunta ja ajoin kesärenkailla töihin. Paljon lunta ja olihan se aika vaarallista. 60 km/h pystyi jollain lailla ajamaan ja risteykset tietysti paljon hiljempaa. Uuden lain mukaan poliisi saisi antaa sakot tuollaisesta hölmöilystä. :)
Tuollaiselle tulkinnalle en löytänyt perusteluja. Etenkin kun ajoit erityisen varovasti ja tavanomaista hitaammalla nopeudella eli renkaiden ominaisuuksien mukaisesti.
 

Suvakki

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
22.11.2018
Viestejä
197
Ja olisiko se niin väärin jos tuosta saisikin sakottaa jatkossa?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 037
Ja olisiko se niin väärin jos tuosta saisikin sakottaa jatkossa?
Kesärenkailla varoen ajamisesta huhtikuun tai lokakuun (tai vaikka sitten heinäkuun) aikana? Tapauskohtaista, mutta sanoisin että enimmäkseen kyllä.

Kääntäisin kysymyksen toisin päin: onko tällaisesta erikoisesta tilanteesta sakottaminen tarpeellista tai hyödyllistä?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 521
Ei minusta. Ihan itse ajaminen on useissa tapauksissa tehokkain tapa liikkua. Jos ekoilla haluaisin, niin lähinnä siitä kitisisin, että jengi voisi ajaa vähän pienemmillä autoilla ja olla vähän vähemmän läskejä. Ei Suomessa noin pääsääntöisesti voi liikkua lihasvoimalla tai joukkoliikenteen mukana.
Käytännössä olen kyllä ihan samaa mieltä. Itse ajoin pitkään 155hv 2.0 bensa-autolla. Mutta auto alkoi olla muutenkin jo aika huono (alfa romeo), ja työmatka piteni. Pikkuauto Peugeot 206 dieseliä katselin ja koeajoin. Sehän oli minusta tosi huono, tosi laiska lähinnä ja oli siinä jotain vikojakin. Samalla reissulla löytyi sitten Peugeot 406 hdi, jossa oli turbokin ja tehokkaampi ja ohjelmoitu malli.

Tuo 406 on tietysti aika iso, mutta mukava ajaa. Dieselin ansiosta kulutus on vain 4.8-5.0l/100km. Toki uudet pikkuautot on yhtä hyviä ajaa kuin tuo 406 ja ovat myös aika hiljaisia. Joku Fiesta tai Polo tai Rio olisi siis ihan huippuja ja "ekoja" omaankin käyttöön. Mutta käytettynä saa isommankin auton samaan hintaan, kuin tuollaisen pikkuauton. Ja jos on diesel, niin tosi halpa ajaa. Itsellä on pakuksi rekisteröityjä ollut, eli 2 paikkaisia.


Tuo itsestään huolehtiminen ja vähäläskisyys on tärkeitä juttuja. Silloin ei kuluttaisi terveydenhuoltoakaan niin paljon. Lenkkeilykin on paljon kivempaa, kun itsellä on kevyt olo, kun ei olisi läskiä turhaan mukana. Itsellä kun on masennusta, niin se kyllä valitettavasti rasittaa terveydenhuoltoa. Sielläkin on kyllä määrätyt maksimi käyntikerrat ja ne kun täyttyy, niin lääkärille ei oikein enää pääse. Paitsi jos esim lääkkeitä joutuu vaihtamaan. Toivottavasti joskus paranee ja vaikka pääsisi palaamaan työelämään. Kun sairaana se työnteko tahtoo olla muille ja itselle vain haitallista. Se hoito siis kannattaisi aloittaa suht varhain, niin paraneminen olisi todennäköisempää.


Niin ja itse ajan tosi vähän autollani. Joskus jopa oli liikennekäytöstä poistossa, eli auto oli vain parkkipaikalla turhana. Pitkät etäisyydet ja suurehko siirrettävä tavaramäärä, niin oma henkilöauto on siihen kaikkein paras. Hyvin vaikea päästä esim linja-autolla, koska auton vaihtojakin täytyisi tehdä. Henkilösuto kun ei oikein kulu, kun sillä ei ajeta ollenkaan tai tosi vähän. Mitään kovin isoja remontteja ei siis tarvitse tehdä. Joskus kyllä myydään sellaisia pommeja, että auton korjaaminen on täysin turhaa, eli paaliin vaan se auto ja parempi tilalle. Diesel on ollut siitäkin hyvä, että koskaan ei ole ollut päästöjen kanssa mitään ongelmaa. Bmw 740ia bensassa kyllä oli jotain päästöongelmaa.
 

Suvakki

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
22.11.2018
Viestejä
197
Kesärenkailla varoen ajamisesta huhtikuun tai lokakuun (tai vaikka sitten heinäkuun) aikana? Tapauskohtaista, mutta sanoisin että enimmäkseen kyllä.

Kääntäisin kysymyksen toisin päin: onko tällaisesta erikoisesta tilanteesta sakottaminen tarpeellista tai hyödyllistä?
Jos siinä on harkintakyky tapauskohtaisesti kunnossa, niin on siinä hyötynä varoittava tekijä. Mielestäni olisi hyvä jos siitä voisi seurata sakot ennakoivasti, eikä vain tuomio jos jotain käy. Hieman kuten kameratolpat antavat rangaistuksen ylinopeudesta, vaikka mitään ei vahinkoa et juuri sillä hetkellä aiheuttanutkaan.

Automaationa sakotus ratsiatyyppisesti heti jos kuuraa tiellä, niin ei tietenkään aja asiaansa. Jos taas pitänyt kaivaa lumiharja esille ja silti lähtee liikenteeseen sutimaan, niin kyllä siitä nyt voi sen satasen muistutuksen lätkäistä, myös minulle.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 037
On sangen erikoista logiikkaa rangaista ennakoivasti siitä, että toimittiin oikein. Juuri päinvastainenhan on tarkoituksena siirryttäessä olosuhteiden mukaiseen talvirengassääntöön.

Sehän ei itsessään tarkoita etteikö keli olisi aivan sopiva kesärenkaille, jos auto on parkissa peittynyt lumeen tai lasit menneet kuuraan.
 

Lallijuoppo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
6 683
On sangen erikoista logiikkaa rangaista ennakoivasti siitä, että toimittiin oikein. Juuri päinvastainenhan on tarkoituksena siirryttäessä olosuhteiden mukaiseen talvirengassääntöön.

Sehän ei itsessään tarkoita etteikö keli olisi aivan sopiva kesärenkaille, jos auto on parkissa peittynyt lumeen tai lasit menneet kuuraan.
Minusta voisi olla aivan hyvin, että saa ajaa kesärenkailla milloin haluaa, mutta jos onnettomuus olisi onnettomuuslautakunnan mukaan vältetty sillä, että olisi käytetty talvirenkaita, niin sakkoa sitten saman verran kuin jos olisi ajanut 50:in alueella 150 km/h.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 037
Itse suosin kohtuullisuutta. Siksi minulle sopisi paremmin, että rengassäännöstä tulee vaikkapa sellainen kuin siitä käsitykseni mukaan on tulossa.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Minusta voisi olla aivan hyvin, että saa ajaa kesärenkailla milloin haluaa, mutta jos onnettomuus olisi onnettomuuslautakunnan mukaan vältetty sillä, että olisi käytetty talvirenkaita, niin sakkoa sitten saman verran kuin jos olisi ajanut 50:in alueella 150 km/h.
Tuolla samalla logiikalla katsastuskin on turhaa, kun ihan hyvin voitaisiin ajaa vaikka millaisella romukasalla ja jos tulee kolari, niin sitten vaan sakkoa perään (ja jos kuski kuolee kolarissa, niin perikunta voi maksaa). :D
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
99% asiakkaista


Soitetaan:

Asiakas: Tiedustelisin missä vaiheessa tilaukseni on?

Minä: Olisiko sulla antaa tilausnumeroa tai tuotetta mikä kyseessä?

A: Ei mulla ole tässä, se on se normaali liitin mitä tilaan aina.

M: Ok, sulle on viime kuussa tullut satoja eri liittimiä, mikä se näistä on?

A: Mun täytyy selvittää, soitan myöhemmin, kiitos.

:facepalm:
 

Suvakki

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
22.11.2018
Viestejä
197
Tuolla samalla logiikalla katsastuskin on turhaa, kun ihan hyvin voitaisiin ajaa vaikka millaisella romukasalla ja jos tulee kolari, niin sitten vaan sakkoa perään (ja jos kuski kuolee kolarissa, niin perikunta voi maksaa). :D
Ja kännissäkin saa ajaa. Ei se tarkoita et jotain käy jos kännissä ajaa. Ihan tyypistä kiinni ja miten ajaa. Rangaistaan sitten, kun kolisee.

Miten tästä pystyikin saamaan noin ison ongelman, että poliisi voisi sakoittaa varusteiden laiminlyönnistä jatkossakin, mutta eri perustein?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 037
Ei se ole mitään "jatkossakin" sakottamista, jos kesäkaudella sakotetaan kesärenkailla ajosta vaan ihan uusi typerä vouhotus. Kyllä minä sen ymmärrän, että talvirengaskautta (siis kun sää ei erikseen pakosta vapauta) pidennetään, mutta ympärivuotiseksi ulotettuna vaatimus olisi kohtuuton.

Toistan vielä, että ei pakkanen tai pieni lumi, raesateesta puhumattakaan, estä turvallista liikennöintiä tavanomaisilla kesärenkailla. Kesärenkailla ajo pikku lumessa lokakuussa ei ole mikään laiminlyönti eikä edes vaikeaa. Kuljettajan täytyy kyetä turvallisesti ajamaan kohtuullisissa oloissa oikeaa tilannenopeutta käyttäen. Se ei ole tilanteena rinnasteinen abstraktiin vaaraan esim ylinopeuden takia. Jos tällaisia puutteita on, ei oikea suunta ole sakotus vaan lääkärintarkastukseen tai uusintatutkintoon määrääminen.

Saa märillä jarrupinnoillakin ajaa ulos pesukoneesta tai lähteä ajoon vaikka lumisade heikentää näkyvyyttä. Myös ajoelektroniikkaa saa disabloida tilapäisesti tai vaikka säännöllisestikin, kunhan pakolliset varusteet toimivat katsastusta varten. Pitää vain tuntea ajoneuvon kunto ja mennä sen mukaan. Sehän nyt mainitaan erikseen uudessa laissa, on hyvä juttu ja täysi vastakohta sille, mitä ehdotat.
 

Suvakki

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
22.11.2018
Viestejä
197
Ei se ole mitään "jatkossakin" sakottamista, jos kesäkaudella sakotetaan kesärenkailla ajosta vaan ihan uusi typerä vouhotus. Kyllä minä sen ymmärrän, että talvirengaskautta (siis kun sää ei erikseen pakosta vapauta) pidennetään, mutta ympärivuotiseksi ulotettuna vaatimus olisi kohtuuton.

Toistan vielä, että ei pakkanen tai pieni lumi, raesateesta puhumattakaan, estä turvallista liikennöintiä tavanomaisilla kesärenkailla. Kesärenkailla ajo pikku lumessa lokakuussa ei ole mikään laiminlyönti eikä edes vaikeaa. Kuljettajan täytyy kyetä turvallisesti ajamaan kohtuullisissa oloissa oikeaa tilannenopeutta käyttäen. Se ei ole tilanteena rinnasteinen abstraktiin vaaraan esim ylinopeuden takia. Jos tällaisia puutteita on, ei oikea suunta ole sakotus vaan lääkärintarkastukseen tai uusintatutkintoon määrääminen.

Saa märillä jarrupinnoillakin ajaa ulos pesukoneesta tai lähteä ajoon vaikka lumisade heikentää näkyvyyttä. Myös ajoelektroniikkaa saa disabloida tilapäisesti tai vaikka säännöllisestikin, kunhan pakolliset varusteet toimivat katsastusta varten. Pitää vain tuntea ajoneuvon kunto ja mennä sen mukaan. Sehän nyt mainitaan erikseen uudessa laissa, on hyvä juttu ja täysi vastakohta sille, mitä ehdotat.
Nopeuden kasvaessa kasvaa jarrutusmatkat ja mitä paskemmat renkaat, niin sitä pidempi jarrutusmatka. Sittenhän urasyvyyksiäkään ei pitäisi jatkossa katsoa, kerran mielestäsi rengasvalinnallakaan ei ole perusteita sakottaa. Vai miten suhtaudut siihen, että jatkossa saisi ajaa slikseillä kesäisin? Kyllä niillä paremmin pysähtyy kesällä, kuin hyvällä kesärenkaalla talvisin :)
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
2 448
Motonetin myyjän mukaan liesikuvussa, ei siis liesituulettimessa pitää käyttää erikoislamppuja muuten ei vakuutus korvaa jos mokoma torvi syttyy palamaan,kun tavan kynttilälamppu ei kestä kuumuutta ja höyryä.
No enhän ole kuin 25 vuotta käyttänyt tavallisia ja ledilamppuja noissa härpäkkeissä,olen minä sitten tyhmä ihmimen.(kun ei kukaan kertonut)
 

Yeenoghu

Neighbour of the beast
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 263
Työkaverit, jotka tulee sairaana töihin. :facepalm:

Ei vaan voi ymmärtää. Sillä kuten tavallista nykyään, meilläkin tehdään keveitä, itsenäisiä toimistohommia jotka pystyy aivan hyvin tekemään etänä.
Mutta ei, tullaan työpaikalle rykimään ja niiskuttamaan ja kertomaan että kuinka lääkäri kertoo että "tuo on tänä vuonna ollut hyvin yleinen virusperäinen flunssa, jonka paranemisaika voi olla 1-2kk" ja että "meidän perheessä Aapo-Kristiina ja Saija-Janne on molemmat sairastaneet tämän vuorollaan!"

Joo, kiitti vaan.:rage:
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 037
Nopeuden kasvaessa kasvaa jarrutusmatkat ja mitä paskemmat renkaat, niin sitä pidempi jarrutusmatka. Sittenhän urasyvyyksiäkään ei pitäisi jatkossa katsoa, kerran mielestäsi rengasvalinnallakaan ei ole perusteita sakottaa. Vai miten suhtaudut siihen, että jatkossa saisi ajaa slikseillä kesäisin? Kyllä niillä paremmin pysähtyy kesällä, kuin hyvällä kesärenkaalla talvisin :)
Totesin että olisi kohtuutonta, ettei huhtikuusta lokakuuhun saisi ajaa normaaleilla laillisilla kesärenkailla vaikka kerran sataisi jopa - hui kamala - vähän lunta.

Lisäksi vahvistan, että renkaiden ja tien pito vaihtelee paljonkin, olivat määräykset millaiset hyvänsä. Se on osa ajamista ja kuljettajan pitää osata toimia sen mukaan.

Loput sliksijutut ovat huonoa olkiukkoa, joka ei liity edelliseen.
 

dude86

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
14.06.2017
Viestejä
1 719
Nopeuden kasvaessa kasvaa jarrutusmatkat ja mitä paskemmat renkaat, niin sitä pidempi jarrutusmatka. Sittenhän urasyvyyksiäkään ei pitäisi jatkossa katsoa, kerran mielestäsi rengasvalinnallakaan ei ole perusteita sakottaa. Vai miten suhtaudut siihen, että jatkossa saisi ajaa slikseillä kesäisin? Kyllä niillä paremmin pysähtyy kesällä, kuin hyvällä kesärenkaalla talvisin :)
Jos olet joskus sliksejä kokeillut niin ei niissäkään mikään hyvä pito ole ennen lämpeämistä. Tietysti ennen pärjättiin myös ilman talvirenkaita ja nopeusrajoituksia. :)
 

Sompi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
686
Se on kyllä mielenkiintoista, että ei ole kehitetty erikseen ajokorttiin luokitusta talviajoon. Kyllähän sellainen tyyppi on ihan hengenvaarallinen, joka ensimmäistä kertaa eläessään ajaa talvella. Kun suomalaisissakin on ihan liikaa niitä, jotka luottaa tuuriin enemmän kuin taitoon.

Esimerkkinä vain, että minä täällä tutussa ympäristössä ajan yhden mutkan pakkasella aina sillä oletuksella, että se on jäässä. Joka ikinen talvi kyseisen mutkan ojassa on niitä, jotka luottavat siihen, että kyllä pitoa löytyy.
Tämäpä, ja kuitenkin Suomessa on omat ajokorttiluokkansa automaatti- ja manuaalivaihteistollisille ajoneuvoille joka ajoneuvoluokassa, vaikka vaihteiden vaihto ei kuitenkaan ajamisessa ole niitä eniten huomiota vieviä asioita. Huomaa kyllä, että näistä päättävillä virkamiehillä ei varmaan itsellään ole edes ajokorttia tai ainakaan juurikaan ajokokemusta tai mitään kunnollista käsitystä ajamisesta.
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 829
Eihän se mikään ajokorttiluokka ole. Kuitenkin, jos inssin ajaa automaatilla niin saa lisämerkinnän joka kieltää manuaalien ajamisen.
 

Suvakki

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
22.11.2018
Viestejä
197
Totesin että olisi kohtuutonta, ettei huhtikuusta lokakuuhun saisi ajaa normaaleilla laillisilla kesärenkailla vaikka kerran sataisi jopa - hui kamala - vähän lunta.

Lisäksi vahvistan, että renkaiden ja tien pito vaihtelee paljonkin, olivat määräykset millaiset hyvänsä. Se on osa ajamista ja kuljettajan pitää osata toimia sen mukaan.

Loput sliksijutut ovat huonoa olkiukkoa, joka ei liity edelliseen.
Mikä olkiukko se nyt on? Sinä haluat ajaa lumikelillä (takatalvi) kesärenkailla, niin tietenkin minä nyt saan ajaa kesäpäivänä slikseillä tai 1mm urasyvyydellä. Ne on sentään kesärenkaat ja kesä. Etkö näe ristiriitaa tässä logiikassa?
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 829
Nyt muuten tietoisku kaikille niille tyhmille ihmisille, jotka foorumeilla tai facebookissa kirjoittaa johonkin vastauksen "seurantaan" tai muuta vastaavaa, eli mitään oikeaa sanottavaa ei ole.

Lähes kaikkialla on mahdollista laittaa se viestiketju seurantaan ihan erikseen, ilman siihen kirjoittamista, ei tarvitse tehdä itsestään idioottia nollapostauksella.

Kiitos.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527

dude86

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
14.06.2017
Viestejä
1 719
Mikä olkiukko se nyt on? Sinä haluat ajaa lumikelillä (takatalvi) kesärenkailla, niin tietenkin minä nyt saan ajaa kesäpäivänä slikseillä tai 1mm urasyvyydellä. Ne on sentään kesärenkaat ja kesä. Etkö näe ristiriitaa tässä logiikassa?
Näen nyt ristiriidan siun logiikassa, ei kulunut rengas tee tavallisesta renkaasta sliksiä, mutta sileä se voi olla, ominaisuuksissa on selvä ero, etenkin jos on alle 10 astetta syksyllä lämpötila, slippery as fuck!
 
Viimeksi muokattu:

Shikanjyo

#low&slow
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 310
Random mummot tulevat kaupassa kurkkaamaan vaunuihin rätin taakse "onkos täällä vauva", ennenkuin siihen edes kerkeää reagoimaan kun itse vertailee kilohintoja samalla.

Millä helvetin oikeudella, kysympä vaan.
 
Liittynyt
25.11.2016
Viestejä
2 026
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 829
Random mummot tulevat kaupassa kurkkaamaan vaunuihin rätin taakse "onkos täällä vauva", ennenkuin siihen edes kerkeää reagoimaan kun itse vertailee kilohintoja samalla.

Millä helvetin oikeudella, kysympä vaan.
Hyvä kysymys tämä! Tullut huomattua sama, sen jälkeen kun esikoinen syntyi. Ei mulla ole koskaan ollut mitään ajatustakaan tunkea iholle toisten vauvoja katsomaan, mutta etenkin vanhempi väestö näyttää ottavan sen ihan itsestäänselvyytenä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 037
Mikä olkiukko se nyt on? Sinä haluat ajaa lumikelillä (takatalvi) kesärenkailla, niin tietenkin minä nyt saan ajaa kesäpäivänä slikseillä tai 1mm urasyvyydellä. Ne on sentään kesärenkaat ja kesä. Etkö näe ristiriitaa tässä logiikassa?
Ei ollut puhe minun haluamisistani vaan yleisestä käytännöstä ja järjestä. Kesärengaskaudella nyt vaan joskus tulee lunta eikä se yleensä ole mikään ongelma, ja joku vastuu pitää ajokortin haltijallakin olla. Sliksijutut ovat asia erikseen, eikä kuivan kelin renkaiden allelaitolle ole katuautossa mitään tarvetta, toisin kuin normaalien kesä- ja talvirenkaiden.

En minä ollenkaan vastusta sitä, että tietyin ehdoin myös märkään soveltumattomia renkaita saisi käyttää - johan niitä erikoistapauksia onkin. Se nyt vaan ei ole samanlainen selviö kuin kesärenkailla ajo normaalisti ilman liikenteen häirintää.
 

Suvakki

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
22.11.2018
Viestejä
197
Ei ollut puhe minun haluamisistani vaan yleisestä käytännöstä ja järjestä. Kesärengaskaudella nyt vaan joskus tulee lunta eikä se yleensä ole mikään ongelma, ja joku vastuu pitää ajokortin haltijallakin olla. Sliksijutut ovat asia erikseen, eikä kuivan kelin renkaiden allelaitolle ole katuautossa mitään tarvetta, toisin kuin normaalien kesä- ja talvirenkaiden.

En minä ollenkaan vastusta sitä, että tietyin ehdoin myös märkään soveltumattomia renkaita saisi käyttää - johan niitä erikoistapauksia onkin. Se nyt vaan ei ole samanlainen selviö kuin kesärenkailla ajo normaalisti ilman liikenteen häirintää.
Tie jäässä aamusta tai vähän lunta tullut lokakuun lopussa "yllättäen". Joo sen kuin ajelee vähän varovaisemmin renkaidenvaihtoon.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 037
Tie jäässä aamusta tai vähän lunta tullut lokakuun lopussa "yllättäen". Joo sen kuin ajelee vähän varovaisemmin renkaidenvaihtoon.
Ihan normaali tilanne useille suomalaisille autoilijoille harva se vuosi, nyt laillista ja jatkossakin laillista. Eikä välttämättä ole mitään aikomusta edes mennä renkaanvaihtoon.
 

Suvakki

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
22.11.2018
Viestejä
197
Ihan normaali tilanne useille suomalaisille autoilijoille harva se vuosi, nyt laillista ja jatkossakin laillista. Eikä välttämättä ole mitään aikomusta edes mennä renkaanvaihtoon.
No sitähän tässä sanoin ja tuo oli oma lopetuslause koko väännölle vain. Luuletko etten itse ole törmännyt tuohon ongelmaan elämäni aikana?

Lue uudestaan mitä kirjoitin. Harkintaa käyttäen sakotus ja jos tarvii lumiharjaa lähteäkseen liikkeelle (kaiva auto esiin kun lunta tullut niin paljon), niin harkitusti saa silloin antaa mielestäni sakot. Ei siinä korttia viedä, sakot on sakkoja ja elämä jatkuu. Aivan kuten sakotus voi tulla nyt siitä urasyvyydestä ilman harkintaa. Jos joutuu satasen tiellä luistelemaan kuuttakymppiä, niin ei liene kohtuutonta mahdollistaa pieni sakotus siitä touhusta. Ei aina voi sallia kaikkea.

Terveisin nimimerkillä aika pirun monta kertaa jättänyt renkaanvaihdon viime tinkaan ja kieli keskellä suuta ajanut renkaanvaihtoon. Tänä syksynä kävi tuuri ettei lomareissun aikana tullut pysyvä lumi ensimmäisellä kerralla, vaan sulivat sopivasti vielä ja ehti turvallisesti käydä renkaat vaihtamassa. Jos olisi pysyvä lumipeite ja ratsiassa olisi sakotettu kesärenkaista, niin sitten olisi.

Tämä tästä aiheesta. Eteenpäin, toivottavasti kitkoilla eikä nastoilla ;)
 

Lallijuoppo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
6 683
Eihän se mikään ajokorttiluokka ole. Kuitenkin, jos inssin ajaa automaatilla niin saa lisämerkinnän joka kieltää manuaalien ajamisen.
Millos tällainen on tullut vai onko se ollut aina? Ainakin ennenvanhaan kaikki autokoulun autot oli manuaaleja ja kun autotkin olivat 99% manuaaleja, niin aika paljon rajoittaa mahdollisuuksia hankkia auto, jos kieltää itseltään manuaalivaihteistolla ajon.

Omasta mielestäni manuaalivaihteiston oppii paljon helpommin kuin oikeasti hallitsemaan auton liukkailla ja näkemään ja ennakoimaan, että missä on potentiaalinen paha paikka.
 
Liittynyt
25.11.2016
Viestejä
2 026
Millos tällainen on tullut vai onko se ollut aina? Ainakin ennenvanhaan kaikki autokoulun autot oli manuaaleja ja kun autotkin olivat 99% manuaaleja, niin aika paljon rajoittaa mahdollisuuksia hankkia auto, jos kieltää itseltään manuaalivaihteistolla ajon.

Omasta mielestäni manuaalivaihteiston oppii paljon helpommin kuin oikeasti hallitsemaan auton liukkailla ja näkemään ja ennakoimaan, että missä on potentiaalinen paha paikka.
Ainakin pitkään se on ollut. Eräällä tutulla ko. automaattivaatimus on kortissaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 521
Millos tällainen on tullut vai onko se ollut aina? Ainakin ennenvanhaan kaikki autokoulun autot oli manuaaleja ja kun autotkin olivat 99% manuaaleja, niin aika paljon rajoittaa mahdollisuuksia hankkia auto, jos kieltää itseltään manuaalivaihteistolla ajon.

Omasta mielestäni manuaalivaihteiston oppii paljon helpommin kuin oikeasti hallitsemaan auton liukkailla ja näkemään ja ennakoimaan, että missä on potentiaalinen paha paikka.
Siksi ne kaikki autokoulun autot onkin manuaaleja.

Mutta jos vanhukselta ei enää onnistu manuaalin käyttö, niin inssin voi ajaa uudestaan automaatilla ja sitten ei saa enää millään manuaalilla ajaa. Tai joku muu syy, että ei pysty manuaalilla ajamaan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 037
Millos tällainen on tullut vai onko se ollut aina? Ainakin ennenvanhaan kaikki autokoulun autot oli manuaaleja ja kun autotkin olivat 99% manuaaleja, niin aika paljon rajoittaa mahdollisuuksia hankkia auto, jos kieltää itseltään manuaalivaihteistolla ajon.
Ainakin pirun vanha, mutta ymmärrettävästi vähän käytetty mahdollisuus.

Motiivina voi käsittääkseni olla jalkavammakin. Kyllähän esim. kokonaan jalattomien tai alaraajahalvaantuneiden vammaisapulaitteistakin on vastaava rajoitus ajokortissa. Automaattivaihteisia autoja on kuitenkin maailma täysi vrt. harvinaisiin erikoisvarusteltuihin. Jos pystyy ajamaan normaalilla automaattivaihteisella vaikkapa toisen jalan puutteellisen toiminnan takia, niin tutkinnon suorittaminen automaatilla on helppo ratkaisu.

Jalkaproteesi(t) on tietääkseni esimerkki viasta tai vammasta, jolloin voi periaatteessa suorittaa ajokortin rajoituksitta jos se onnistuu ja tuntuu mukavalta, mutta helpompaahan se on jos yhden jalan käyttö riittäisi. Ainakin suvusta löytyy henkilö, joka ajoi puujalasta huolimatta manuaalilla ihan periaatteesta kovana rattimiehenä, vaikka olisi ehkä ollut kivempaa automaatilla. Kortti kun oli rajoittamaton ja homma onnistui.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 037
Siksi ne kaikki autokoulun autot onkin manuaaleja
Ei ne kaikki. Jotkut koulut tarjoavat opetusta automaatilla, eli automaattitutkintoa ilman kytkimen käytön opettelua havitteleva ei ole pakotettu turvautumaan kotiopetukseen.

Toki normaalioppilas ei näitä silti näe ymmärrettävistä syistä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 521
Ei ne kaikki. Jotkut koulut tarjoavat opetusta automaatilla, eli automaattitutkintoa ilman kytkimen käytön opettelua havitteleva ei ole pakotettu turvautumaan kotiopetukseen.

Toki normaalioppilas ei näitä silti näe ymmärrettävistä syistä.
Joo. Varmaan ainakin isommista autokouluista löytyy myös automaatti.

Eri korttiluokkiin vaatii erilaisen auton tai peräkärryn ja joskus täytyy hankkia itse auto ja kärry, kun autokoulussa ei niitä ole.

Moottoripyöriin oli kevari ja täystehoinen moottoripyörä. Ilmeisesti tuota A2 pyörää ei autokoulussa tarvittu ja olisi saanut ajaa tehokkaammalla sen autokoulun ajan ja inssin. En kyllä enää muista varmaksi. Itse sain suoraa A kortin, kun ikä siihen riitti.

"A1-kurssit >11 kw, Ikä 16 v.
A2-kurssit enintään 35 kW (teho/painosuhde enintään 0,2 kW/kg), Ikä 18 v.
A-kurssit yli 35 kw (eli saat ajaa kaikkia moottoripyöriä), Ikä 24 v."
Autokoulu Strada - Moottoripyörä-kurssit A1, A2, A - Sinustakin Tähtikuski!

Tuolla oli myös autokoulu automaattivaihteisella autolla. Hinta oli 200€ manuaalia kalliimpi.
B Henkilöauto -kurssi Classic Automaattivaihteisella autolla – Tähtikuski Club – AUTOKOULU STRADA
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 263
Työttömät pantiin kokoamaan "maasäteilyn estimiä" - Yle.fi

Vuosikymmeniä säteilyä tutkinut emeritusprofessori ei ole innoissaan siitä, että maasäteilyn kaltaiseen pseudotieteeseen liittyvään hankkeeseen myönnetään julkista rahaa.

Siilinjärveläinen Risto Skottman astelee varovasti olohuoneeseen. Hän pitelee kädessään heiluria, joka heilahtelee hiljaa ohuen ketjun päässä. Olohuoneen pöydän yllä heiluri alkaa pyöriä voimakkaammin ympyrää.

Tässä kohdassa sijaitsee Skottmanin mielestä maasäteilyä aiheuttavien vesisuonien risteyskohta. Sellaisten paljastamiseen narun päässä heiluva metallisuppilo on hyvä työkalu.

Mutta Skottman ei halua pelkästään näyttää, miten maasäteilyä löydetään. Hän haluaa näyttää, miten se voidaan poistaa. Sitä varten mies on kehittänyt "maasäteilyn estimen": käytännössä neljän muovisen tolpan sarjan. Skottman ei mielellään kerro, mitä tolppien sisällä on, mutta perinteisesti maasäteilyyn uskovat ovat "poistaneet" säteilyä esimerkiksi kuparilevyillä tai -käämeillä.

– Tällä pystytään katkaisemaan haitallinen maasäteily, mies sanoo asetellessaan tolpat lattialle huoneen nurkkiin.

Maasäteily on asia, jota ei tieteellisen tutkimuksen mukaan ole olemassa. Tarvitseeko sitä silloin torjua?

Jukka Juutilainen
Maasäteily on vanha uskomus, jonka mukaan maan alla risteilevät vesisuonet voivat aiheuttaa ihmisille oireita. Ilmiöön uskovat ovat väittäneet, että se on yhteydessä unettomuuteen, stressiin ja jopa syöpäänkin. Tiedemaailma tutki ilmiötä perusteellisesti varsinkin 1970–1980-luvulla, ja käytännössä maasäteily todettiin olemattomaksi.

Se ei ole kuitenkaan estänyt Skottmania ja monia muita uskomasta maasäteilyyn nykyäänkin. Erikoisen tästä tapauksesta tekee se, että maasäteilyn poistamiseen tarkoitettua keksintöä on edistetty valtion ja EU:n rahalla. Pohjoissavolaisessa Kaavin kunnassa siihen on valjastettu myös paikallisia työttömiä.

Professori: "Rahalle olisi varmaan hyödyllisempää käyttöä"
Skottman on saanut keksintöönsä pienen, 5 000 euron innovaatiosetelin valtion rahoittamalta Business Finlandilta. EU:n leader-rahoitusta hallinnoiva Kalakukko ry on puolestaan esittänyt laitteelle 10 000 euron tukea, mutta tuki vaatisi vielä ELY-keskuksen hyväksynnän. Lisäksi yksityinen kiinteistösijoitusyhtiö RHVT-Invest on tukenut hanketta.

Keksintöä on autettu eteenpäin myös Euroopan sosiaalirahaston rahoittamassa Kaavi 100 -hankkeessa. Siinä tarkoituksena on luoda uutta yritystoimintaa Kaaville suomalaisten keksijöiden ideoilla.

Skottman on saanut jo aiemmin kaupaksi joitakin kymmeniä maasäteilyn estimiä. Nyt Kaavilla on ryhdytty valmistamaan laitteita sarjatyönä: kaksi paikallista työtöntä kokoaa estimiä kunnan työpajassa ja kolmas myy niitä. Työttömyyskorvauksen lisäksi he saavat työstään pienen lisäpalkan RHVT-Investiltä.

Vuosikymmeniä säteilyä tutkinut Itä-Suomen yliopiston emeritusprofessori Jukka Juutilainen ei ole innoissaan siitä, että maasäteilyn kaltaiseen valetieteeseen liittyvään hankkeeseen on myönnetty julkista rahaa.

– Maasäteily on asia, jota ei tieteellisen tutkimuksen mukaan ole olemassa. Tarvitseeko sitä silloin torjua? Rahalle olisi varmaan jotakin hyödyllisempää käyttöä, hän miettii.

Kaavi 100 -hanketta vetävä tunnettu keksijä Tapani Tirkkonen tietää hyvin, että maasäteily on tiedemaailmassa huuhaan maineessa. Se ei ole hänestä este lähteä tuotteistamaan Skottmanin keksintöä.

– On monta, jotka ovat saaneet tästä avun. Jos se johtuu vain siitä, että oma nuppi luulee [estimen poistavan maasäteilyn], minua se ei häiritse yhtään.

Miten ihmelaite sitten toimii? Ylen toimittaja pääsi todistamaan työnäytöstä maasäteilystä väitetysti kärsivän kuopiolaisen naisen kodissa. Voit katsoa "työnäytöksen" videolta alta.

"En suosittelisi pitkäaikaista istumista tässä paikassa"

Maasäteilyyn uskovat ajattelevat, että maan alla on olemassa vesisuonia, jotka voimistavat säteilyä. Erityisen hankalia paikkoja ovat vesisuonten risteyskohdat. Juuri tällaisen paikan Skottman väittää löytäneensä heilurillaan.

– 70 vuoden kokemuksella en suosittelisi pitkäaikaista istumista tässä paikassa, hän varoittaa.

Kun Skottman on asettanut muovitolpat huoneen nurkkiin, hän astelee heilurinsa kanssa uudelleen vesisuonten oletettuun risteyskohtaan. Tällä kertaa heiluri ei enää liiku. Skottmanin mielestä se tarkoittaa, että haitallinen maasäteily on poistettu

– Kun maasäteilystä kärsivä ihminen menee vuoteeseen, hänelle tulee lihassärkyä ja suonenvetoa ja uni on rauhaton, Skottman sanoo.

– Minulla on ollut asiakkaana muun muassa perhe, joka asuu kerrostalossa kahdeksannessa kerroksessa. He eivät saaneet sijaa omassa sängyssä, olohuoneessa eikä keittiössä. Maasäteilyn estimen asennuksen jälkeen rauha palasi maahan ja he ovat ikionnellisia.

Jos joku tuntee paranevansa maasäteilyn aiheuttamista oireista, on siinä lääketieteen näkökulmasta kyse lumevaikutuksesta eli plasebosta (siirryt toiseen palveluun). Jopa kuvitellusta oireen aiheuttajasta voi parantua, jos uskoo hoidon tehoon.

On monta, jotka ovat saaneet tästä avun. Jos se johtuu vain omasta nupista, minua se ei häiritse yhtään.

Tapani Tirkkonen
Skottmanin mielestä maasäteilyn poistamisessa on kyse muustakin kuin plasebosta. Hän ei kuitenkaan vastaa suoraan, kun häneltä kysytään, millaisia terveysvaikutuksia "maasäteilyn estimellä" on.

– Tietenkään me emme ole lääkäreitä emmekä terveysalan ammattilaisia. Mutta jos saamme rauhallisen, kivuttoman yöunen, olemme onnistuneet siinä hommassa hyvin. [Tyytyväiset asiakkaat] ovat meidän parhain tiedeyhteisömme, hän pyörittelee.

Laaja tutkimus totesi olemattomaksi jo 40 vuotta sitten
Maasäteilyä ei ole tiettävästi tutkittu Suomessa aktiivisesti sitten 1980-luvun. Yksi selitys tälle on, että maasäteily todettiin jo silloin olemattomaksi.

Ilmiötä tutkittiin perusteellisesti muun muassa Oulun yliopistossa vuosina 1976–1983 (siirryt toiseen palveluun). Lopputulos oli, että maasäteilyn puolesta ei löytynyt todisteita, sitä vastaan kylläkin.

Kokeissa huomattiin muun muassa, että maasäteilyn etsijät eivät pystyneet löytämään eri kerroilla samoja "maasäteilypisteitä" eivätkä virtaavaa vesisuonta maan alta. Arpomalla toiminut "säteilytutkija" ylsi yhtä hyviin tuloksiin. Samoin maansäteilyltä suojaava "S-tasaaja" toimi vain silloin, kun koehenkilö näki, onko se toiminnassa vai ei.

– Olematonta maasäteilyä poistamattomat toimimattomat laitteet ovat amuletteja, esineitä, joiden suojavaikutus perustuu uskoon, Oulun yliopiston tutkimusryhmä tiivisti loppupäätelmänään.

Voi olla, että maasäteilyn todenperäisyyttä joudutaan selvittämään uudelleen myös vuonna 2019. Tämä siksi, että Skottmanin kehittämän "maasäteilyn etsimen" patenttihakemus on vireillä Patentti- ja rekisterihallituksessa. Ennen patentin myöntämistä PRH:n on selvitettävä, toimiiko laite vai ei.

– Jos tiedetään, että keksintö ei toimi, patenttia ei myönnetä. Mutta jos asia jää epäselväksi ja muut hakemuksen ehdot täyttyvät, se johtaa usein tilanteeseen, että patentti myönnetään. Patentti ei takaa, että keksintö toimii juuri niin kuin keksijä esittää, luonnehtii johtava neuvontainsinööri Olli-Pekka Sievänen.

Myös Pohjois-Savon ELY-keskus joutuu saman tehtävän eteen ratkaistessaan, myöntääkö se keksinnölle kehittämisyhdistys Kalakukko ry:n esittämän 10 000 euron tuen.

Myös Kaavilla, jossa työttömät on pantu kokoamaan "maasäteilyn estimiä", aihe on herkkä. Yleä ei päästetty kuvaamaan työttömien työpajaan, jossa laitteita valmistetaan. Myöskään kunnanjohtaja Ari Sopanen ei halunnut kommentoida asiaa Ylelle.

Saman vastauksen saimme yksityisestä kiinteistösijoitusyhtiöstä RHVT-Investistä, joka on sijoittanut keksintöön. Yhtiöstä ei haluttu kommentoida asiaa nimellä. RHVT:n edustajan mukaan se on halunnut auttaa Skottmanilla "asevelihengessä", mutta että "kaikki vastuu ja markkinointi" on laitteen keksijällä.

Ekassa videossa näkee kun se tyyppi pyörittää kädellään sitä "ilmaisinta". Käsi liikkuu kokoajan.
 
Liittynyt
13.04.2018
Viestejä
411
Samalla logiikalla mielenterveystyö on turhaa eikä ketään pitäis siihen palkata ku vika on jonkun toisen ihmisen päässä. Itse en näe siinä ongelmaa et joku työllistyy alalla joka "oikeasti" auttaa jotakuta.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Samalla logiikalla mielenterveystyö on turhaa eikä ketään pitäis siihen palkata ku vika on jonkun toisen ihmisen päässä. Itse en näe siinä ongelmaa et joku työllistyy alalla joka "oikeasti" auttaa jotakuta.
Mielenterveystyö kuitenkin perustuu tutkitun tiedon hyödyntämiseen, ei ihmisten kusettamiseen. Se on selvää, että placebostakin voi olla apua (eihän uskontojakaan olisi muuten), mutta on siinä nyt silti eroa mitä kautta sen placebovaikutuksen saa ja kuka siitä hyötyy.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
17 951
Jos humpuukille on markkinoita ja se kaupaksi menee, niin mikäs siinä sitten... Eihän se tyhmä ole joka myy. Mutta ei siihen ehkä julkista rahaa kannata antaa avustukseksi.

Sitä paitsi ihminen on psykofyysinen olento, ja jos joku kokee saavansa apua jostain humpuukiamuletista, niin more power to him sitten...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 263
Jos humpuukille on markkinoita ja se kaupaksi menee, niin mikäs siinä sitten... Eihän se tyhmä ole joka myy. Mutta ei siihen ehkä julkista rahaa kannata antaa avustukseksi.

Sitä paitsi ihminen on psykofyysinen olento, ja jos joku kokee saavansa apua jostain humpuukiamuletista, niin more power to him sitten...
Totta turiset! Ja samaa mieltä tuosta et ei siihen kuitenkaan julkista rahaa kannata antaa avustukseksi. Kuten sanoit ja suora lainaus sun sanoista :).

[edit] Vituttaa vaan noit idiootit kuten esim flättärit (ihminen on tienny maapallon olevan pyöreä jo noin 5000-vuotta, mut nyt sitten 2000-luvulla internetin tulon myötä idiotimismi on kasvanu järjettömästi). Meni OFFTOPIC, mut oli pakko sanoa...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 263
Samalla logiikalla mielenterveystyö on turhaa eikä ketään pitäis siihen palkata ku vika on jonkun toisen ihmisen päässä. Itse en näe siinä ongelmaa et joku työllistyy alalla joka "oikeasti" auttaa jotakuta.
Anna tulla perusteita. Maasäteily on todistettu tieteellisesti pätemättömäksi. Mielenterveystyö on taas todistettu päteväksi. Joten anna palaa... Pakko kysyä: Onko Maa(pallo) litteä?
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 317
Pari sivua sitten joku sanoi, ettei olisi enää liukkaan kelin harjoittelua autokoulussa. Ainakin 5 vuotta takaperin oli ja kortin saamisesta vuoden päästä piti käydä radalla. (3. vaihe entinen 2. vaihe) Kesä kun oli, niin oli yksi suora ja yksi mutka, jossa pelti ja sen päällä jotain öljyseosta --> oli muuten liukas. Suoralla katsottiin jarrutusmatkoja, "hirven" väistämistä ja mutkassa taas piti ajaa aluksi ns. normaalisti, sitten opettaja apparin paikalta veti käsijarrua ns. yllättäen ja lopuksi ajettiin niin lujaa, että alkoi auto puskea. Tämä kaikki tehtiin tuossa viimeisessä vaiheessa omalla autolla.

Mä en nykytilanteesta tiedä ja taitaa ainakin kaupungissa tuo olla simulaattorilla, mikä on mielestäni harmi. Mutta kun se ratamaksu taisi olla luokkaa 50e/naama, niin helppo paikka karsia kuluja.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 002
Pari sivua sitten joku sanoi, ettei olisi enää liukkaan kelin harjoittelua autokoulussa. Ainakin 5 vuotta takaperin oli ja kortin saamisesta vuoden päästä piti käydä radalla. (3. vaihe entinen 2. vaihe) Kesä kun oli, niin oli yksi suora ja yksi mutka, jossa pelti ja sen päällä jotain öljyseosta --> oli muuten liukas. Suoralla katsottiin jarrutusmatkoja, "hirven" väistämistä ja mutkassa taas piti ajaa aluksi ns. normaalisti, sitten opettaja apparin paikalta veti käsijarrua ns. yllättäen ja lopuksi ajettiin niin lujaa, että alkoi auto puskea. Tämä kaikki tehtiin tuossa viimeisessä vaiheessa omalla autolla.

Mä en nykytilanteesta tiedä ja taitaa ainakin kaupungissa tuo olla simulaattorilla, mikä on mielestäni harmi. Mutta kun se ratamaksu taisi olla luokkaa 50e/naama, niin helppo paikka karsia kuluja.
Osa ajaa simulla, osa käy kerran radalla ajamassa 25min ja osa ajaa vaikka jossain parkkipaikalla, koska laki ei enää vaadi radalle menoa. Muutos tuli 1.7.2018.

Tyhmä tuo koko uudistus oli, varsinkin kun kaikki menee uusiksi 2020 kun EU ajokorttidirektiivi tulee voimaan, jolloin palataan taas monivaiheisiin autokouluun ja tuntimäärä nousee taas 10+4 mallista -> 140.

Parasta tässä on se että vanha laki jossa oli useampi vaihe ja enimmäkseen autolla kaikki ajot + 2 liukasrataa on pohjana tuolle EU direktiiville, koska se toimi niin hyvin.

Ainiin ja useimmat radat nosti ratamaksuja samaan aikaan uudistuksen kanssa reilusti. 50->75 tai 75->150. Ei kovin järkevää toimintaa sekään.

Ehkä Bernerin suku lähtee joku kerta sukukokoukseen bussilla, jossa kuskina on joku joka ei ole saanut yhtään koulutusta maantiellä tai liukkaalla ja pääsivät Darvin Awards ketjua koristamaan :p
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 317
Tuohon ajokorttiinhan tuli tuo kolmas vaihe juuri kun itse menin autokouluun. Turhaa rahastusta se oli mielestäni. Toki voi siitä jollekin vähän ajelevalle olla hyötyäkin. Itsellä kun oli tuossa vuosi kortista kilometrejä "jo" 30tkm ajettuna, niin tuntui vähän turhalta mennä 25min ajamaan kaupungissa ja maksaa siitä 250e. Tuo silloinen 3. vaihe oli kyllä hyödyllinen juuri sen radalla ajon takia.

EDIT: Ja ilmeisesti se pari vuotta minun jälkeeni poistettiinkin tuo toinen vaihe.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 480
Viestejä
4 163 626
Jäsenet
70 414
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom