Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 518
Töistä lähtiessä tuli yllätyksenä ensimmäiseen t-risteykseen hidastellessa ettei jarrun painamisella ollut mitään vaikutusta nopeuteen (40km/h alamäki). Riittävän ajoissa kuitenkin aloin himmaamaan etten ajanut auroauton alle saati kaiteeseen.
Itsellä auto seisoi pihalla muutamia päiviä ja auto ja auton jarrut oli kai jäässä. Ensimmäisellä jarrutuksella risteyksessä ei ollut oikein kunnolla tehoa. Sitten jarrut jo sulikin ja toimivat taas täysin normaalisti.

Myös polttoaineluukku oli muurautunut täysin jään alle. Ikkunoissa oli ihan pirusti jäätä. Siirsin vähän autoa ja laitoin lämmitykseen, niin pääsi onneksi tosi helpolla ja jäät tietysti suli ikkunoista.

En kokeillut käsijarrua, mutta ne käsijarrun rumpujarrut varmaan oli ihan sulat. Toki käsijarrun teho on aika onneton ainakin omassa raskaassa autossa.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Töistä lähtiessä tuli yllätyksenä ensimmäiseen t-risteykseen hidastellessa ettei jarrun painamisella ollut mitään vaikutusta nopeuteen (40km/h alamäki). Riittävän ajoissa kuitenkin aloin himmaamaan etten ajanut auroauton alle saati kaiteeseen.
Tällaiset nyt ovat tietenkin ihan eri asia kuin tasaisella, kuivalla asfaltilla 3km/h nopeudella liikennevaloihin tai edeltävän jonon perään pahimmillaan kymmenien metrien matkan verran valuttavat uuvatit.
 

Taika-Jim

Lepäilyä ja rakkautta
Tukijäsen
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
1 231
Tuohon nytkyttelyyn: Moottorijarrutus valoihin on ihan ok hitaastikkin, kunhan se on tasaista. Takanatulijakin tajuaa, mitä tapahtuu ja osaa nostaa jalan kaasulta itsekkin. Nytkyttelijät ei moottorijarruta, vaan pysähtyy sen 5-10 metriä ennen valoja. Sitten mennään se metri eteenpäin vittumaisin nykäyksin, kunnes se valo vaihtuu vihreäksi. Ja yleensä sitten valutaan niistä valoista läpi samalla nopeudella kun lehmä lähtee makuulta, ja jopa pari autoa pääse perässä vihreillä.

Joskus toivoisi, että olisi miljardööri, ja auttaisi edessä olevaa nykijää Marauderilla pääsemään niihin valoihin ja valoista pois tarjoamalla työntöapua. Ei haittaisi jos työntelisi samantien sinne prisman parkkipaikan lumikasan päälle harjoittelemaan sujuvaa ajoa.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 001
Tampere, Pirkanmaa
https://goo.gl/maps/2PpdxYAgZUM2

Ammattikuski selkeästi töissä kun vilkutteli tänään pitkiä kun en väistänyt tuosta suoraan ajaessa kuvan mukaisesti tulevaa bussia. Mistähän bussikuski saa ajokorttinsa?
Jos katsot viivoitukset niin tuohan koko sivukaista on bussipysäkkiä, kokonaisuudessaan. Eikä suojatie tai liikenteenjakajan sijainti tai valot muuta sitä muuksi. Busseille pitäisi antaa vapaa tila poistua pysäkiltä. Eli väistä jatkossa niin ei kolise.

muoks: on muuten totaalisen päin v***** asetettu kolmio tuolla hämäämässä vielä lopuksi tätä kokonaisuutta, saatat olla lopulta kuitenkin oikeassa jos tuon on tarkoitus luoda tuonne ajojärjestys :D
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 728
Jos katsot viivoitukset niin tuohan koko sivukaista on bussipysäkkiä, kokonaisuudessaan. Eikä suojatie tai liikenteenjakajan sijainti tai valot muuta sitä muuksi. Busseille pitäisi antaa vapaa tila poistua pysäkiltä. Eli väistä jatkossa niin ei kolise.

muoks: on muuten totaalisen päin v***** asetettu kolmio tuolla hämäämässä vielä lopuksi tätä kokonaisuutta, saatat olla lopulta kuitenkin oikeassa jos tuon on tarkoitus luoda tuonne ajojärjestys :D
Ei tuolle kolmiolle mitään muuta funktiota oikein voi keksiä. Mikseiköhän tuotakaan ole voinut pistää vaikka melkein heti tuohon pysäkin jälkeen jalkakäytävän ja ajotien väliin :btooth:
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 001
Ei tuolle kolmiolle mitään muuta funktiota oikein voi keksiä. Mikseiköhän tuotakaan ole voinut pistää vaikka melkein heti tuohon pysäkin jälkeen jalkakäytävän ja ajotien väliin :btooth:
Ei sitä voi tuohon paikkaan asettaa laillisesti mitenkään, kun kolmio ei voi tuon järjestelyn yhteydessä määrittää ajojärjestystä. Tuo pysäkki on osa tietä muttei ajorataa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 285
Jos katsot viivoitukset niin tuohan koko sivukaista on bussipysäkkiä, kokonaisuudessaan. Eikä suojatie tai liikenteenjakajan sijainti tai valot muuta sitä muuksi. Busseille pitäisi antaa vapaa tila poistua pysäkiltä. Eli väistä jatkossa niin ei kolise.

muoks: on muuten totaalisen päin v***** asetettu kolmio tuolla hämäämässä vielä lopuksi tätä kokonaisuutta, saatat olla lopulta kuitenkin oikeassa jos tuon on tarkoitus luoda tuonne ajojärjestys :D
En varmasti väistä. Ja ihan kiltisti ovat siellä pysyneet, pl. tämän päivän tapaus. Minä olen se joka ajaa pääväylää ja se on aivan sama onko pysäkki vai ei jos siellä on kolmio liittyjällä. Onhan se lätkä vähän sivussa joo, mutta sokeankin pitäisi se nähdä ja tajuta jos tuolta tulee.

Rinnaistaisin tuon motarin ramppeihin jossa pysäkki, ei sieltäkään ole lupaa ajaa alle kun bussi pysäkiltä tulee.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 001
En varmasti väistä. Ja ihan kiltisti ovat siellä pysyneet, pl. tämän päivän tapaus. Minä olen se joka ajaa pääväylää ja se on aivan sama onko pysäkki vai ei jos siellä on kolmio liittyjällä. Onhan se lätkä vähän sivussa joo, mutta sokeankin pitäisi se nähdä ja tajuta jos tuolta tulee.

Rinnaistaisin tuon motarin ramppeihin jossa pysäkki, ei sieltäkään ole lupaa ajaa alle kun bussi pysäkiltä tulee.
Et aja pääväylää kun tuo pysäkki on myös pääväylää. Ei siinä ole muita väyliä. Kolmio ei voi lain mukaan laittaa tuossa bussia väistämään sinua, se ei ole risteävä ajosuunta kun se on osa samansuuntaista tietä.

Onhan tuossa näköjään ideana ollut laittaa bussit väistämään, mutta toteutus on pielessä ja lain mukaan bussit menee tuosta ensin.

Motarihommat ei myöskään vertaudu tähän tilanteeseen koska nopeusrajoitus on yli 60.

Muoks: mutta siltä varalta että joku päivä kolahtaa niin laita tänne tietoja miten syyllinen päätetään alemmissa ja ylemmissä oikeusasteissa. KKO:n päätöksen tietää etukäteen koska sieltä tulisi tarkasti lain mukainen ennakkopäätös, mutta alemmat asteet saattaisi soveltaa mielenkiintoisesti.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 285
Et aja pääväylää kun tuo pysäkki on myös pääväylää. Ei siinä ole muita väyliä. Kolmio ei voi lain mukaan laittaa tuossa bussia väistämään sinua, se ei ole risteävä ajosuunta kun se on osa samansuuntaista tietä.

Onhan tuossa näköjään ideana ollut laittaa bussit väistämään, mutta toteutus on pielessä ja lain mukaan bussit menee tuosta ensin.

Motarihommat ei myöskään vertaudu tähän tilanteeseen koska nopeusrajoitus on yli 60.

Muoks: mutta siltä varalta että joku päivä kolahtaa niin laita tänne tietoja miten syyllinen päätetään alemmissa ja ylemmissä oikeusasteissa. KKO:n päätöksen tietää etukäteen koska sieltä tulisi tarkasti lain mukainen ennakkopäätös, mutta alemmat asteet saattaisi soveltaa mielenkiintoisesti.
Minun käsittääkseni kolmio kumoaa kaikki väistämisvelvollisuudet. Ja ei se tosiaan turhaan siinä ole, vaan busseja varten.

Ei tuolta myöskään ole kukaan koettanut 3 vuoden aikana alle ajaa. Mitenkäs bussikuski oikeuttaa oikeudessa tekonsa kun on jättänyt väistämisvelvollisuutta osoitttavan merkin huomioimatta?

Jos perus bussipysäkille laitetaan kolmio niin kyllä se velvoittaa väistämään silloin.

Rampissa voi olla 60 rajoitus...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
827
Rinnaistaisin tuon motarin ramppeihin jossa pysäkki, ei sieltäkään ole lupaa ajaa alle kun bussi pysäkiltä tulee.
Tuo rinnastus ei oikein osu, kun siinä on kuitenkin myös se kun 60km/h ja yli väistämisvelvollisuus siirtyy bussille.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 001
Minun käsittääkseni kolmio kumoaa kaikki väistämisvelvollisuudet. Ja ei se tosiaan turhaan siinä ole, vaan busseja varten.
Ok. Näinhän se ei tee. Tieliikenneasetus kertoo miten kolmio toimii.

muoks: lisätään tähän vaikka että mites sanoisit kolmion vaikka kumoavan kaistanvahdossa syntyvän väistämisvelvollisuuden?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 680
Ok. Näinhän se ei tee. Tieliikenneasetus kertoo miten kolmio toimii.
Bullshit.

Sivu 12, https://julkaisut.liikennevirasto.fi/thohje/pdf/2100015-02lautopys.pdf

Eril- lisellä pysäkillä käytetään aina väistämisvelvolli- suutta osoittavaa liikennemerkkiä pysäkiltä lähte- vien linja-autojen väistämisvelvollisuuden osoitta- miseksi. Moottoriväylillä erillisille pysäkeille teh- dään erkanemis- ja liittymiskaistat.
e: Sivun 11 havainnekuvaan on jopa piirretty se kolmio :D
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 001
Bullshit.

Sivu 12, https://julkaisut.liikennevirasto.fi/thohje/pdf/2100015-02lautopys.pdf



e: Sivun 11 havainnekuvaan on jopa piirretty se kolmio :D
ktos. Oli itselle aiemmin tuntematon ohjeistus tuo. Taas oppi uutta.

"Erillistä pysäkkiä (tyyppi B) käytetään moottoriväylillä sekä vilkasliikenteisillä sisääntulo-, läpikulku- ja ohikulkuteillä. Erillinen pysäkki soveltuu hyvin vaihtopysäkiksi, joilla vaihdetaan autosta tai liikennemuodosta toiseen. Muualla erillisen pysäkin käyttöä tulee harkita, mikäli liikenneturvallisuusnäkökohdat tai matkustajien odotusolosuhteet erityisesti niin vaativat. Erillinen pysäkki soveltuu kohteisiin, joissa on paljon matkustajia (mm. koulut) sekä kohteisiin, joissa näkemien (mm. sisäkaarre ja liittymä) vuoksi pysähtynyt linja-auto on saatava riittävän kauas ajoradan reunasta. Erillisellä pysäkillä käytetään aina väistämisvelvollisuutta osoittavaa liikennemerkkiä pysäkiltä lähtevien linja-autojen väistämisvelvollisuuden osoittamiseksi. Moottoriväylillä erillisille pysäkeille tehdään erkanemis- ja liittymiskaistat."

muoks: menee vaan hieman ristiin niiden varsinaisten pykälien kanssa tuo ohjeistus, kun lain puolella tuo kolmion sijoitus ei ole toimiva:

TLA

Merkki 231, Väistämisvelvollisuus risteyksessä (23.12.1998/1133)

Merkillä osoitetaan, että risteykseen tulevan ajoneuvon on väistettävä ajoneuvoja ja raitiovaunuja, jotka saapuvat risteykseen risteävältä tieltä tai etuajo-oikeutetulta suunnalta. Liikenneympyrässä merkillä osoitetaan, että liikenneympyrään tulevan ajoneuvon on väistettävä liikenneympyrää käyttäviä ajoneuvoja ja raitiovaunuja. Lisäkilvellä 815 varustettuna merkkiä voidaan käyttää ennakkomerkkinä. Lisäkilvellä 816 varustettuna sitä voidaan käyttää merkin 232 ennakkomerkkinä. Merkillä voidaan osoittaa myös tieliikennelain 14 §:n 3 tai 4 momentin mukainen väistämisvelvollisuus. (23.12.1998/1133)

Tieliikennelaki
14 §
Väistämisvelvollisuus momentit 3 ja 4

Kuljettajan on kuitenkin aina väistettävä muuta liikennettä, jos hän on tulossa tielle pihakadulta, kävelykadulta, pihasta, pysäköintipaikalta, huoltoasemalta tai muulta vastaavalta alueelta taikka polulta, tilustieltä tai muulta vähäiseltä tieltä tai moottorikelkkailureitiltä. (5.5.2006/343)

Polkupyöräilijän tai mopoilijan on kuitenkin, jollei 2 tai 3 momentista muuta johdu, tullessaan pyörätieltä ajoradalle väistettävä muuta liikennettä. (7.5.1997/414)

22 §
Tien antaminen pysäkiltä lähtevälle linja-autolle

Jos pysäkillä olevan linja-auton kuljettaja tiellä, jolla suurin sallittu nopeus on enintään 60 km/h, osoittaa suuntamerkillä aikovansa lähteä liikkeelle, samaa tai viereistä ajokaistaa pysäkkiä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on vähennettävä nopeutta ja tarvittaessa pysäytettävä, jotta linja-auto voi esteettä lähteä pysäkiltä. (7.5.1997/414)

Huolimatta 1 momentin säännöksestä linja-auton kuljettajan on noudatettava erityistä varovaisuutta vaaran välttämiseksi ja annettava suuntamerkki siten kuin 35 §:ssä säädetään.




Onkohan itseltä jäänyt joku juttu nyt huomaamatta joka mahdollistaa lain kannaltakin tuon kolmion sijoituksen?

muoks2: tuossa antamassasi linkissä olikin lopussa kohta "pysäkkejä koskevaa lainsäädäntöä (tilanne maaliskuussa 2003) ja siellä lainattiin lakia näin:

Tien antaminen pysäkiltä lähtevälle linjaautolle (Tieliikennelaki 22 §)

"Määräys ei koske pysäkkiä, joka on rakenteellisesti erotettu ajoradasta esim. erotuskaistalla. Tällöin tulee pysäkiltä lähtevälle ajoneuvolle osoittaa selvyyden vuoksi väistämisvelvollisuus liikennemerkillä 231 = väistämisvelvollisuus risteyksessä."

Mutta tuotahan ei ole nykylaissa enää. Löytyyköhän linkistäsi tuoreempaa versiota? Jos tuo ohjeistus on vielä voimassa niin sinne on tainnut päästä virhe.
 
Viimeksi muokattu:

Walla

//TODO: Add Title
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
2 895
Mitäs ristiriitaa tuossa nyt on? Normaalisti väistetään linja-autoja max. 60 km/h alueella, mutta liikennemerkeillä voidaan osoittaa muuta. Eihän siinäkään ole mitään ristiriitaa, että taajaman ulkopuolella on 80 km/h yleisrajoitus, mutta merkeillä voidaan osoittaa silti muuta.

Ja kyllähän kolmioita käyteätän muutenkin muualla kuin risteävissä teissä, esim. motarin rampeilla, nämä voitaneen tulkita niiksi etuajo-oikeutetuiksi suunniksi siinä missä sekin, että tullaan sieltä tien suunnasta eikä pysäkin suunnasta.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 001
Taitaa olla kyse siitä että tuo koroke välissä tekee pysäkistä erillisen ja tuota pitäisi tulkita niin että "samaa tai viereistä ajokaistaa pysäkkiä lähestyvän" <-- ei enää päde, koska autot ei lähesty samaa eikä viereistä ajokaistaa, vaikka pysäkki onkin osittain vieressä ja osalla matkaa pysäkkiä välissä on koroke. Kolmio on siellä vain selventämässä niinkuin kiihdytyskaistoillakin, eli sen ei tarvitse olla kohdassa jossa kolmion yleensä pitäisi olla, koska bussi väistäisi tuossa ilmankin sitä, eikä siis tarvita asetukseen tai lakiin mitään poikkeustekstejä erikseen.


Kvarkki (eikun tarkoitin Babsua) oli oikeassa kokoajan, aina välillä täällä väittelystä hyötyy jotain ;)


Ja kyllähän kolmioita käyteätän muutenkin muualla kuin risteävissä teissä, esim. motarin rampeilla, nämä voitaneen tulkita niiksi etuajo-oikeutetuiksi suunniksi siinä missä sekin, että tullaan sieltä tien suunnasta eikä pysäkin suunnasta.
Tästä täällä on ollut keskustelu jo moneen kertaan, kolmio ei sielläkään vaikuta mitenkään muutenkuin poikkeustilanteissa jos vaikka kaistaviivat on lumen alla ja tie on kaventunut niin paljon lumen takia että vierekkäiset kaistat on kaventuneet niin paljon ettei sekaan enää mennä kaistaa vaihtaen vaan suoraan. Oikeastaan tuo väittely on käyty ainakin 3-4 kertaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 285
Ok. Näinhän se ei tee. Tieliikenneasetus kertoo miten kolmio toimii.

muoks: lisätään tähän vaikka että mites sanoisit kolmion vaikka kumoavan kaistanvahdossa syntyvän väistämisvelvollisuuden?
Tarkennan tätäkin sen verran, että sitä siis meinailin, että kolmio kumoaa esimerkiksi tämän busseja koskevan väistövelvollisuuden 60km/h alueella. Luonnollisesti kolmion voima voidaan sitten kumota esim liikennevaloilla, stoppimerkillä tai poliisisedällä.

Kvarkin teorian suuntaan kallistun itsekin ja ihan hyvä, että asiaan saatiin selvyys. Käytännössä kolmen vuoden aikana kukaan ei ole koskaan tuossa pysähtynyt tilaa antamaan eikä kuskit ole sieltä sen enempää äläköineet, kuten ei kuulukaan.

Kieltämättä tuota lainsäädännöllistä byrokratiaa voisi hieman selventää, tässäkin asiassa...
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 001
Tarkennan tätäkin sen verran, että sitä siis meinailin, että kolmio kumoaa esimerkiksi tämän busseja koskevan väistövelvollisuuden 60km/h alueella. Luonnollisesti kolmion voima voidaan sitten kumota esim liikennevaloilla, stoppimerkillä tai poliisisedällä.

Kvarkin teorian suuntaan kallistun itsekin ja ihan hyvä, että asiaan saatiin selvyys. Käytännössä kolmen vuoden aikana kukaan ei ole koskaan tuossa pysähtynyt tilaa antamaan eikä kuskit ole sieltä sen enempää äläköineet, kuten ei kuulukaan.

Kieltämättä tuota lainsäädännöllistä byrokratiaa voisi hieman selventää, tässäkin asiassa...
Jees. Tuossa tosiaankin se hämmentävyys kun kolmiota "käytetään väärin", eli alunperinkään tuon korokkeen takia ei sitä väistövelvollisuutta olisi ja jos olisi niin kolmio ei sitä muuttaisi.

2020 voimaan tuleva uusi tieliikennelaki ei näytä paljoa selkeämmältä näiden osalta: Tieliikennelaki 729/2018 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ®
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 692
Jos katsot viivoitukset niin tuohan koko sivukaista on bussipysäkkiä, kokonaisuudessaan. Eikä suojatie tai liikenteenjakajan sijainti tai valot muuta sitä muuksi.
Eihän tuo uusi kaista nyt bussipysäkkinä ala kuin vasta suojatien jälkeen, moottoriajoneuvollla kielletty kylttikin on vasta just ennen suojatietä. Lisäksi se on 12m pysäkki merkistä jossa on pysäköinti kielto josta voidaan katsoa että ko. alue on pysäkkiä, kaikki muu on ajoaluetta sinnne pysäkille.
suunnitteluohje 4.1.5: "Pysäkkimerkki osoittaa pysäyttämis- ja pysäköintikiellon 12 metriä merkistä kumpaankin suuntaan."
Ja tätä aluetta käytetään vain pysäkiltä pois pääsemiseksi tai sinne saapumiseksi- ei lähtemiseksi.
"Tarvittaessa ajoratapysäkeillä muiden ajoneuvojen pysäyttämisrajoitus merkitään laajemmalta alueelta liikennemerkein tai keltaisella yhtenäisellä reunamerkinnällä kuvan 4.7 mukaisesti."

Eli mielestäni bussin pitää olla 24m alueen sisällä _paikallaan_ (koska muuten se ei ole lähtevä vaan läpiajava) ja siellä laittaa suuntavilkku päälle saadakseen etuajo-oikeuden ja tästä alkaa kampeamaan kulkinetta viereiselle kaistalle (jolloin käytännösässä osa bussista on vähintään osittain viereisellä pyrityllä kaistalla ja osa on vielä "pysäkillä ja kun bussi on "kunnolla" kaistalla niin loppuosa voi olla tuolla "jättöviisteellä"). Toisin sanoen ajoratapysäkin tapauksessa jos on tahtoa siirtyä viereiselle kaistalle etuajo-oikeutetusti niin siirtymä pitää suorittaa "heti" eikä vasta 100m päässä vaikka vilkkua koko ajan olisikin pitänyt päällä (jos jono ei tee tilaa ja bussi ei sinne väkisin kiilaa niin 100m päässä rinnalla oleva auto ei ole nähnyt edes bussia pysäkillä saati että se olisi kytkenyt vilkun päälle pysäkiltä lähtiessään joten se ei edes tietäisi asiaa).
Taitaa olla kyse siitä että tuo koroke välissä tekee pysäkistä erillisen ja tuota pitäisi tulkita niin että "samaa tai viereistä ajokaistaa pysäkkiä lähestyvän" <-- ei enää päde, koska autot ei lähesty samaa eikä viereistä ajokaistaa, vaikka pysäkki onkin osittain vieressä ja osalla matkaa pysäkkiä välissä on koroke.
Ei sen tarvitse edes olla kovin erikoisesti erotettu että se on erillinen... Suunnitteluohje 4.1.3 sivu 29 (pdf reader sivu 31)
"Erilliseltä pysäkiltä lähtevä linja-auto on väistämisvelvollinen. Selvyyden vuoksi erillisillä pysäkeillä pysäkiltä lähtevän ajoneuvon väistämisvelvollisuus osoitetaan aina liikennemerkein"
"Pysäkki voidaan erottaa ajoradasta korotetulla (v
< 80 km/h), nurmetetulla tai tiemerkinnöin toteutetulla, piennarleveyden etäisyydellä ajoradasta tehdyllä välikaistalla. Välikaistan etäisyys ajoradasta tulee kuitenkin reunatuen ja nurmetuksen kohdalla olla vähintään 1,0 m ja tiemerkintöjä käytettäessä 0,5 m. Nopeusrajoituksella 100 km/h etäisyys on aina 1,5 m"
 

Taika-Jim

Lepäilyä ja rakkautta
Tukijäsen
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
1 231
Nyt on yllä ollut paljon lakitekstiä, ja olkoon niin. Tänään ja monena muuna päivänä vituttelee se perus vilkun käyttö. Itse T-risteyksessä menossa oikealle, mutta huomaan auton tulevan sieltä vasemmalta. Stoppaan ja odottelen että se kanssakulkija menee ja pääsen matkaan sen perään. Kymmenen metriä ennen risteystä vilkku vilahtaa kerran ja kusipää menee sinne mistä olen tulossa. Näköjään ihan perkeleen vakeaa vilkuttaa ajoissa. Elämästä meni ehkä 3 sekuntia hukkaan, mutta helvetin rasittavaa jonnetoimintaa.

muoks
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
1 150
Olin itse ärsytyksen aiheena: ensimmäisenä kääntyvien kaistalla ja ajoin auton vielä siihen lumen puolelle jotta löytyisi pitoa (alamäessä). Nostin kytkimen ylös eikä auto liikkunut mihinkään, jarru ja käkkäri samantien kiinni ja pitoa löytyi vasta kun renkaat olivat melkein poikittain viereisen kaistan kanssa. (lumivalli oikeilla puolella)

Tuossa samalla pätkällä sattui ketjukolari muutamia tunteja ennen sitä.
 
Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
1 257
Olin itse ärsytyksen aiheena: ensimmäisenä kääntyvien kaistalla ja ajoin auton vielä siihen lumen puolelle jotta löytyisi pitoa (alamäessä). Nostin kytkimen ylös eikä auto liikkunut mihinkään, jarru ja käkkäri samantien kiinni ja pitoa löytyi vasta kun renkaat olivat melkein poikittain viereisen kaistan kanssa. (lumivalli oikeilla puolella)

Tuossa samalla pätkällä sattui ketjukolari muutamia tunteja ennen sitä.
Nyt meni vähän ohi, mutta jäi vaivaamaan miten sun auto siis oli. Jonon eka pysähtyneenä. Et saa autoa liikkumaan vaikka oikeat renkaat lumivallissa. Mutta käsijarru ja jarru pohjassa sait pitoa kun renkaat oli poikittain.

Joo, en siis ymmärtänyt.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 349
Joku ääliö tuli viimetingassa rampilta takaisin, toinen teki väistöliikkeen vasemmalle kaistalle, ja muut polkivat jarrua ettei kolise. Mitähän helvettiä tuollaisen päässä liikkuu :facepalm:
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
1 953
Joku ääliö tuli viimetingassa rampilta takaisin, toinen teki väistöliikkeen vasemmalle kaistalle, ja muut polkivat jarrua ettei kolise. Mitähän helvettiä tuollaisen päässä liikkuu :facepalm:
On tullut nähtyä myös sitä, että sujahdetaan kaistalta rampille aivan viime tingassa. Onkohan ratin takana olleet samat tyypit?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 680
Mitäs sitten jos viime tingassa menee rampille? Oleellistahan tuossa peten tapauksessa ei ollut se paikka vaan härdelli, jonka harkitsemattomuudellaan aiheutti. Toki hyvänä ajotapana viime hetken ratkaisuja kannattaa välttää, mutta jos on tilaa ja mahdollisuus korjata reitinvalintavirhe, niin tuskin sitä kannattaa ehdoin tahdoin väärin ajaa.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
414
Eilen motarilla rekka alkaa ohittamaan toista rekkaa ja pöllyävä lumi pudottaa näkyvyyden 10 metriin. No mitä tekee kaksi premiumia (lue: perä imua). Ajavat tappituntumalla ohittavan rekan perässä ja kummallakaan ei takana (tai korvien välissä) pala mikään valo. Jos edellä olevan perää ei näy ollenkaan, niin ehkä mahdollisesti voisi olla hyvä hetki laittaa vaikka takasumari päälle tai yleensäkin tutustua autonsa valoautomatiikkaan.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 112
Eilen motarilla rekka alkaa ohittamaan toista rekkaa ja pöllyävä lumi pudottaa näkyvyyden 10 metriin. No mitä tekee kaksi premiumia (lue: perä imua). Ajavat tappituntumalla ohittavan rekan perässä ja kummallakaan ei takana (tai korvien välissä) pala mikään valo. Jos edellä olevan perää ei näy ollenkaan, niin ehkä mahdollisesti voisi olla hyvä hetki laittaa vaikka takasumari päälle tai yleensäkin tutustua autonsa valoautomatiikkaan.
Onkos premium-autoissa joskus joku muu valo palanut kuin väärinasennetut ksenonit?
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 030
Jos edellä olevan perää ei näy ollenkaan, niin ehkä mahdollisesti voisi olla hyvä hetki laittaa vaikka takasumari päälle tai yleensäkin tutustua autonsa valoautomatiikkaan.
Oma auto ei ole premiumauto, mutta minullakin valoautomatiikka teetti (melko vanhassa) autossa pienen yllätyksen:

Automatiikan ansiosta siinä aina mootorin ollessa käynnissä palaa sekä edessä että takana normaalit ajovalot, joten ei tule valokytkimeen koskettua muuta kuin pimeällä, jos haluan saada pitkät tai kojelaudan valot päälle.

muutama päivä sitten lumipyryssä totesin, että nyt voisi olla hyvä laittaa takasumuvalo päälle. Painoin sen nappia, mitään ei tapahtunut.

Vasta vähän ajan päästä tajusin, että sekään ei tietenkään toimi, jos ei ole valokatkaisijasta valot päällä vaan on automaatilla.
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
1 953
Mitäs sitten jos viime tingassa menee rampille? Oleellistahan tuossa peten tapauksessa ei ollut se paikka vaan härdelli, jonka harkitsemattomuudellaan aiheutti. Toki hyvänä ajotapana viime hetken ratkaisuja kannattaa välttää, mutta jos on tilaa ja mahdollisuus korjata reitinvalintavirhe, niin tuskin sitä kannattaa ehdoin tahdoin väärin ajaa.
Samaan kategoriaan sekin poukkoilu kuuluu ja saattaa aiheuttaa vaaratilanteita.

Eilen motarilla rekka alkaa ohittamaan toista rekkaa ja pöllyävä lumi pudottaa näkyvyyden 10 metriin. No mitä tekee kaksi premiumia (lue: perä imua). Ajavat tappituntumalla ohittavan rekan perässä ja kummallakaan ei takana (tai korvien välissä) pala mikään valo. Jos edellä olevan perää ei näy ollenkaan, niin ehkä mahdollisesti voisi olla hyvä hetki laittaa vaikka takasumari päälle tai yleensäkin tutustua autonsa valoautomatiikkaan.
Olisi monilla kyllä syytä tutustua autonsa valojen toimintaan. Käsikirjankaan lukeminen tuskin pahaa tekisi, varsinkin kun nykyautoissa on vaikka mitä avustinta, automatiikkaa ja sähköhimmeliä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 497
Itse laitan valokytkimen parkkiasentoon ennen auton käynnistystä. Audeissa on idioottimainen valoautomaatti, joka vilkuttaa xenoneita on-off-on autoa käynnistellessä, jos valokytkin ei ole parkkiasennossa. Joskus tämän vuoksi sitten unohtuu valot parkille. Täytyisi jaksaa paneutua tuon valoautomatiikan disablointiin, varmaan jokin johto pitää vaan repiä irti valokytkimestä.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 030
Itse laitan valokytkimen parkkiasentoon ennen auton käynnistystä. Audeissa on idioottimainen valoautomaatti, joka vilkuttaa xenoneita on-off-on autoa käynnistellessä, jos valokytkin ei ole parkkiasennossa. Joskus tämän vuoksi sitten unohtuu valot parkille. Täytyisi jaksaa paneutua tuon valoautomatiikan disablointiin, varmaan jokin johto pitää vaan repiä irti valokytkimestä.
Mitä haittaa siitä valojen vilkkumisesta käynnistyessä oikein on?

Paljon idioottimaisempaa se valojen laittaminen parkeille sen takia on kuin se valoautomatiikan logiikka.

ketjun aiheeseen liittyen: ihmiset jotka näkevät vaivaa ottaakseen autostaan valoja pois päältä tai laittaakseen ne parkeille
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 497
Ei sitä varmaan tajua, jos autossa on 1mk halogeenit jotka eivät vilkuttelusta ole moksiskaan, ja uusia saa kympillä kourallisen.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 030
Ei sitä varmaan tajua, jos autossa on 1mk halogeenit jotka eivät vilkuttelusta ole moksiskaan, ja uusia saa kympillä kourallisen.
Jaa että on varaa ajaa audilla jossa hienot ja kalliit valot, mutta sitten pitää säästää ja vaarantaa liikennettä siinä, että pelkää niiden valojen kulumista? :facepalm:

Ei ne xenonitkaan kylmänä syttyessään kulu kulu yhtään. Ja ne viilenee 20 minuutissa tarpeeksi. Eli kulumista esiintyy vain kun tekee alle 20min pysähdyksen.
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
1 953
Ei sitä varmaan tajua, jos autossa on 1mk halogeenit jotka eivät vilkuttelusta ole moksiskaan, ja uusia saa kympillä kourallisen.
Minä oon luullut, että xenonpolttimot ovat ylivertaisia kestoltaan halogeeneihin nähden. Vai kuluuko siellä joku muu valojärjestelmän osa? Jos ne on tuolla tavalla suunniteltu toimimaan käynnistyessä, niin onko jotain näyttöä siitä, että vilkuttelu niitä erityisesti kuluttaisi? Onko se oikeasti niin iso ongelma, että joka kerta kannattaa nähdä vaivaa valokytkimen kanssa?
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
518
^^ Omassa Focuksessa on takasumuvalon käyttöön korkeahko kynnys, vaikka tarvetta olisi. Siinä kun menee valokytkimestä nykimällä ensin etusumarit ja sitten vasta takasumarit päälle. Ja kun ne etusumarit eivät sumussa tai tuiskussa tee muuta kuin häikäisee itseä ja vastaantulijoita, parempi ilman.
 

Focus0

System Specialist
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
2 053
^^ Omassa Focuksessa on takasumuvalon käyttöön korkeahko kynnys, vaikka tarvetta olisi. Siinä kun menee valokytkimestä nykimällä ensin etusumarit ja sitten vasta takasumarit päälle. Ja kun ne etusumarit eivät sumussa tai tuiskussa tee muuta kuin häikäisee itseä ja vastaantulijoita, parempi ilman.
Viime viikolla oli eräänä iltana oikeasti tarvetta etusumuvaloille. Sumu oli n. 1,5-2metriä korkea patja tienpinnan päällä niin etusumuvalot toi kivasti tiemerkinnät näkyviin. Hieman helpotti hahmottamista.
Mutta aika harvoin noilla oikeasti tarvetta on.
 
Liittynyt
18.11.2017
Viestejä
604
Onko kaikissa autoissa kytkentä niin, että pelkkiä takasumareita ei saa päälle? Sitikassa ainakin on.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 285
Ei kai. Omassa iankaikkisen vanhassa Saabissa saa molemmat erikseen päälle, mutta niin saa tuossa '16 duuni-Transitissakin.
Niin no, nämä "oikeat autot" esim. edellä mainittu merkki, alkavat olla harvassa sen suhteen, että on täysi kontrolli siihen mitä auton etu- ja takapäässä tapahtuu ja milloin. 9-5kin jo rajoitettu sen verran, että valoja ei saa pois kokonaan, mikä olisi tietyssä yhteydessä ihan kätevää.

Muoks: saa kyllä kun käy softauttamassa ne päivävalot ns. jenkkityylisiksi
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 008
Kyllähän tonnarissakin palaa aina jotkin valot jos niitä himmennettyjä päivävaloja ei ole otettu pois käytöstä. Toki omassa se onnistui yksinkertaisesti sulakkeen poistamalla.
 
Liittynyt
17.07.2018
Viestejä
1 431
Vituttaa oma tyhmyys. Ajelin kaupungissa ja ajatukset ihan jossain muualla kuin liikenteessä kun tuntee nuo kadut ja liittymät kuin omat taskut.
Tasa-arvoiseen risteykseen ajan 40km/h ja oikealta tulee joku. Omat ajatukset tärkeimmissä elämän huolissa ja murheissa ja sitten havahtuu kun joku tulee oikealta. Jarrutus siihen, mutta eihän se talvikelillä pysähdy. Onneksi oikealta tulevakin tuli tosi hitaasti siihen kun näkyvyys risteyksessä pitemmälle on aika huono joka suuntaan ja pysähtyi siihen kun näki että joku idiootti tulee vasemmalta.

Nämä ovat siis niitä tasa-arvoisia risteyksiä kaupungissa mihin pitää melkein pysähtyä todetakseen että ketään ei tule oikealta, mutta silti vituttaa ja hävettää omat mokat liikenteessä. :facepalm:
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 663
Vituttaa oma tyhmyys. Ajelin kaupungissa ja ajatukset ihan jossain muualla kuin liikenteessä kun tuntee nuo kadut ja liittymät kuin omat taskut.
Tasa-arvoiseen risteykseen ajan 40km/h ja oikealta tulee joku. Omat ajatukset tärkeimmissä elämän huolissa ja murheissa ja sitten havahtuu kun joku tulee oikealta. Jarrutus siihen, mutta eihän se talvikelillä pysähdy. Onneksi oikealta tulevakin tuli tosi hitaasti siihen kun näkyvyys risteyksessä pitemmälle on aika huono joka suuntaan ja pysähtyi siihen kun näki että joku idiootti tulee vasemmalta.

Nämä ovat siis niitä tasa-arvoisia risteyksiä kaupungissa mihin pitää melkein pysähtyä todetakseen että ketään ei tule oikealta, mutta silti vituttaa ja hävettää omat mokat liikenteessä. :facepalm:
Jos ketään ei tule vastaan ja ei ole kevyttä liikennettä ylittämässä tietä niin vastaantulioiden kaistan kautta voi yrittää välttää kolarin, jos auto ei meinaa pysähtyä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
213
Minä ajan yleensä valoihin reippaasti, mutta en jää sutimaan kun alla on xDrive :tup:

Asiakas kyydissä mennään sitten tasaisesti.
Naurattaahan se välillä kun viereisellä kaistalla alkaa vihreiden syttyessä raivokas suditaminen kun itte saa lähteä nelikon kanssa kaikessa rauhassa liikeelle. Enämpi kyllä risteystä lähestyessä, jos punaiset palaa, koetan tulkita onko joku takana tuleva menossa kääntyvien kaistalle vaiko suoraan, ja koetan säätää omaa lähestymistäni sen mukaan. Monet tätä ei osaa ja varsinkin kun nykyään ilmeisesti jo autokoulussa opetetaan liruttelukulttuuriin, hällä väliä vaikka tusina autoja jääkin kääntyvien kaistalla punaisiin polttelemaan bensaa tyhjäkäynnillä (ja mihinkä jäikään se polttoaineensäästö kokonaisuus huomioiden...).
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
862
Naurattaahan se välillä kun viereisellä kaistalla alkaa vihreiden syttyessä raivokas suditaminen kun itte saa lähteä nelikon kanssa kaikessa rauhassa liikeelle. Enämpi kyllä risteystä lähestyessä, jos punaiset palaa, koetan tulkita onko joku takana tuleva menossa kääntyvien kaistalle vaiko suoraan, ja koetan säätää omaa lähestymistäni sen mukaan. Monet tätä ei osaa ja varsinkin kun nykyään ilmeisesti jo autokoulussa opetetaan liruttelukulttuuriin, hällä väliä vaikka tusina autoja jääkin kääntyvien kaistalla punaisiin polttelemaan bensaa tyhjäkäynnillä (ja mihinkä jäikään se polttoaineensäästö kokonaisuus huomioiden...).
Näillä keleillä on lainassa olevan octavian 1.0TSi moottorin tyhjäkäyntikin käytännössä riittänyt raivoisaan sutimiseen, nelkku olisi erikiva o_O

Liikennevaloista läpipääsyyn liittyen, rasittavaa on kuinka useasti näkee jengillä tulevan kiire vasta sitten, kun valot alkavat vaihtumaan keltaiselle. Ihan kun se olisi jokin yllätys, että vihreä ei kestä ikuisesti. Mutta vasta sitten, kun se alkaa vaikuttamaan omaan matkantekoon niin aletaan toimimaan ripeämmin. Tuntuu, että valoista ekana menevien välillä on tyyliin 10-15m väliä, ja viimeisenä läpimenevät nuolevat toistensa puskureita.
 

Taika-Jim

Lepäilyä ja rakkautta
Tukijäsen
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
1 231
Liikennevaloista läpipääsyyn liittyen, rasittavaa on kuinka useasti näkee jengillä tulevan kiire vasta sitten, kun valot alkavat vaihtumaan keltaiselle.
Juu kyllä. Sain sormea eilen, kun kehtasin töötätä valoissa. Itellä siinä vihreä, mutta oikealta punkee katumaasturi, jota väistin siis omilla vihreillä. Oli sillä vissiin kiire seuraaviin valoihin, joissa olimme peräkkäin. Sitten sillä ei ollut ollenkaan hoppu mihinkään, päätellen valoista lähtemisen nopeudesta. (purkka tukasta ja lehmä makuulta)
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
1 953
Näillä keleillä on lainassa olevan octavian 1.0TSi moottorin tyhjäkäyntikin käytännössä riittänyt raivoisaan sutimiseen, nelkku olisi erikiva o_O
Tuskin on kovin "raivoisasti" tyhjäkäynnillä sutinut ja sitä paitsi onhan siinä nykyaikainen luistonestokin. Vajaavetoisesta ei ole kiihdytyskisoihin liukkailla, mutta silläkin pärjää talvella ihan hyvin, kun vähän ennakoi ja liikkeelle lähtiessä annostelee kaasua maltillisesti.

Ja eipä se nelivetokaan talvea kesäksi muuta eli se ei pysähdy liukkailla yhtään nopeammin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 001
Monet tätä ei osaa ja varsinkin kun nykyään ilmeisesti jo autokoulussa opetetaan liruttelukulttuuriin, hällä väliä vaikka tusina autoja jääkin kääntyvien kaistalla punaisiin polttelemaan bensaa tyhjäkäynnillä (ja mihinkä jäikään se polttoaineensäästö kokonaisuus huomioiden...).
Mistä tuo luulo tulee että autokoulussa opetetaan noin? Olen kuullut useammaltakin saman tarinan ja todellisuus on kuitenkin se että tuohon ohjeeseen sisältyy aina se että ei lirutella jos sillä blokkaa muita reittejä. Toki kun sinne arvioiviin ajoihin(nyk. RK) tulee joku jonka ymmärrys on niin heikko niin mitään ylimääräistä ei pysty opettamaan, niin tämmöiset jotka ei lähtökohtaisesti paljoa ymmärrä sitten kertoo kavereilleen vielä oman tulkinnan aiheesta.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 412
Viestejä
4 160 198
Jäsenet
70 408
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom