Labravirtalähde aloittelijalle

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 305
Varmaan ihan OK laite hinta huomioiden.

Suurin lähtöjännite on toki vain 15V, mikä ei ole kovin paljoa. 3A virtaa ei myöskään riitä mihin tahansa. Mutta jos tarkoitus on tehdä esimerkiksi jotain Arduino/RasPi -projekteja, sellaisiin tuo on ihan riittävä.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 223
Itse päädyin lopulta HP/Agilent 6632A poweriin kun niitä joskus saa käytettynä 70-90€ hintaan. 0-20V 5A on toistaiseksi riittänyt, kerran olisi tarvinnut 24V mutta laite onneksi toimi 20 voltilla. Ja ennenkuin hyppii innosta niin ei sovellu yhteen sanan pieni kanssa. Kokoa on julmetusti, mistä pieni miinus.
Eli tämän linkin kuvassa alempi poweri. Oy East Trade Promotion Ltd - HP/Agilent 6632A DC Power Supply 0-20 V 0-5 A
 

Ragnarokkr

"Ei mikään turha jätkä"
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
514
Paljon kiitoksia kommenteista, antaa hieman osviittaa minnepäin sitä kannattaa sijoittaa
Varmaankin päädyn tuohon PS3010 poweriin kokoluokkansa ansiosta. Projektipöydällä kun on rajoittunut tila tällä hetkellä
 

Eas

Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
613
Joo se on melko pieni, itse laitoin alumiinisen keittiökaapin kahvan siihen kotelon päälle kantokahvaksi. On pelannut hyvin mutta tietysti siinä on se puhallin joka pitää pientä puhinaa joku jos ihan äänettömän powerin tarviaa esin vahvistimia testaillessa niin voi häiritä mutta itselläni ei ongelmaa siinä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 305
Noita PS30xx -powereita on vissiin useamman valmistajan tekeminä. Minulla on sellainen myös, ja siinä tuuletin käy vain powerin kuumentuessa tarpeeksi. Silloin tuuletin onkin sitten erittäin kovaääninen. Tässä on myös kahva valmiina. Painoa on joku 10kg.
 

Eas

Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
613
Niin se puhallin taitaa käydä vain tarvittaessa, mutta minun kone painaa ehkä 2kg
 

Ragnarokkr

"Ei mikään turha jätkä"
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
514
Laitoin tuon PS3010 nyt tilaukseen, katsotaan mitä tästä tulee
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 305
Niin se puhallin taitaa käydä vain tarvittaessa, mutta minun kone painaa ehkä 2kg
Joo, tuo linkittämäsi malli onkin näköjään hakkuritekniikalla tehty ja paljon pienempi. Minulla tosiaan on PS3010L, jossa on raskas muuntaja ja rivi transistoreja lineaariregulointia varten.

Noita PS30xx -powereita on kai useampi valmistaja tehnyt vuosien mittaan. Ilmeisesti samalla mallinumerolla on myös tehty teknisesti erilaisia versioita.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 223
Aika yleinen tapa tyyppi PSxxyy(m) PS = Power Supply xx=maksimi jännite yy=maksimi virta (m) valinnaisesti L = linear ja S = Switching
 

DDT

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
09.05.2018
Viestejä
24
Itse päädyin lopulta HP/Agilent 6632A poweriin kun niitä joskus saa käytettynä 70-90€ hintaan. 0-20V 5A on toistaiseksi riittänyt, kerran olisi tarvinnut 24V mutta laite onneksi toimi 20 voltilla. Ja ennenkuin hyppii innosta niin ei sovellu yhteen sanan pieni kanssa. Kokoa on julmetusti, mistä pieni miinus.
Eli tämän linkin kuvassa alempi poweri. Oy East Trade Promotion Ltd - HP/Agilent 6632A DC Power Supply 0-20 V 0-5 A
Tällänen mullaki, toinen miinua on äänekäs orkkis puhallin, mulla tuo tallissa niin ei haittaa, mut kämpän sisällä vois korveta.

Edit: äh mulla on 6621a ei siis sama mutta halvalla nekin irtoaa
 
Liittynyt
18.03.2017
Viestejä
93
Noita Ebayn Saksalaisia virtalähteitä saa myös Suomesta Triopakista. Hinta on suht sama. Niissä on vähän hajontaa ainakin virranrajoituksessa. Jossain oli minimi virtaraja 1,5A mutta max 4+, toisessa taas 0,02A ja max 3A.
Edit: Aha, minun on 30V 3A ja hinta sama.
 
Liittynyt
26.07.2017
Viestejä
19
Mistä edullinen kaksipuoleinen labrapoweri? Min. +/-15V.
Joskus tarttee opareille tai virtasensoreille tms tommosia jänniteetitä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 812
Mistä edullinen kaksipuoleinen labrapoweri? Min. +/-15V.
Joskus tarttee opareille tai virtasensoreille tms tommosia jänniteetitä.
En ole keksinyt edullista mutta tämmöisiä varten olen pitänyt hyllyssä useampaa samanlaista poweria joiden lähdöt voi sitten kytkeä miten ikinä tarviikaan :)
 
Liittynyt
18.03.2017
Viestejä
93
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 223
Suomessa Elfa myy 100€/5A ja 121€/10A, postikuluineen
edit: turvabanaaniliittimet takaa että tarvitset vielä joko tavalliset tai turvabanaanit että saat virtaa ulos, tuohon ei käy paljas johto.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 305
En ole keksinyt edullista mutta tämmöisiä varten olen pitänyt hyllyssä useampaa samanlaista poweria joiden lähdöt voi sitten kytkeä miten ikinä tarviikaan :)
Tämä on varman useimmille selvää, mutta muistutetaan kuitenkin, että powereita sarjaankytkettäessä kannattaa katsoa, onko powerin lähtö yhteydessä suojamaahan. Joissain labrapowereissa lähdön maadoitusta varten on oma palikka.
 

Ragnarokkr

"Ei mikään turha jätkä"
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
514
Eilen tuli suomeen ja samana päivänä DHL Express toimitti ovelle

Tässä viikonlopun aikana ajattelin avata pömpelin ja tehdä silmämääräisen tarkastuksen että kaikki on kytketty oikein eikä mr.chinaman ole jättänyt ylläreitä
 

Ragnarokkr

"Ei mikään turha jätkä"
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
514
Laita tänne kuva miltä tuon sisällä näyttää.
Imgur
Otin parit kuvat kännyllä, eivät ole kauhean hyviä otoksia.

Toistaiseksi kaikki näyttäisi olevan ok, takana näkyvä alumiini(?) heatspreadi on vähän huonossa paikassa ilmanvaihdon kannalta ja siihen näyttäisi olevan kytketty vain 1 iso transistori ja kaksi pienempää trankkua.

Piirilevyn juotoksia en ole vielä päässyt vilkaisemaan, pitäisi purkaa heatsinkki tieltä veks mutta LCD piirin SMD:t ovat vähän kyseenalaisen näköiset juotoksien osalta.

Ilmoittelen enemmän kun laitan koneen käyntiin ja tutkin miten se käyttäytyy
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
999
mutta LCD piirin SMD:t ovat vähän kyseenalaisen näköiset juotoksien osalta.
Nykyään hyvin monet lyijyttömällä "tinalla" kasatut kiinalaiset laitteet näyttää juotoksiltaan "kyseenalaisilta" jo uusina. Siis juuri sellaisilta, että takavuosina olisin korjannut ne kaikki viallisina kylminä/ylikuumentuneina juotoksina... Kannattaa varmaan vilkaista tuonne pääpiirilevyn taakse ettei siellä nyt mitään ihan selvää ongelmaa tai esim. liian pitkää johtoa ole.
 
Liittynyt
26.02.2019
Viestejä
2
Ei kellään olisi tarvetta kaksipuoliselle 2X0-30V 5A labrapowerille? Saa myös kytkettyä 0-30V 10A tai 0-60V 5A. Erilliset diginäytöt kummankin kanavan jännitteille ja virroille sekä säädettävät virranrajoitukset. Kaikki suojaukset löytyy ja on Mastech merkkinen, käytetty todella vähän. Banaaniliittimet.

80€
Sijaitsee Riihimäellä.
vahvistimia at gmail.com

Kuvia voin laittaa sähköpostitse kiinnostuneille.

-Juha-
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
274
Tälläinen pitäisi tilata, myöskin uusi kolvi jossa olisi lämpötilan säätö ja teline samassa. Onko suosituksia semmosista pitkäikäisistä entry - level laitteista?
 

valurauta

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
3 528
Aika yleinen tapa tyyppi PSxxyy(m) PS = Power Supply xx=maksimi jännite yy=maksimi virta (m) valinnaisesti L = linear ja S = Switching
Labrapowerin olisi syytä olla lineaarireguloitu varsinkin, jos sillä syötetään jotain herkempää elektroniikkaa. Puristit ostaa sen vielä viisarinäytöllä, niin ei ole edes näyttöjen digitaalitekniikkaa mölisemässä linjoille...
Hakkuripoweri sopii sitten (lisäksi) karumpaan käyttöön, jossa tarvitaan enemmän tehoa.

Jos haluaa vain yhden powerin eikä ole tiedossa tarvetta kovin suurille tehoille, niin joku 15V 3A lineaaripoweri on hyvä ja kohtuuhintainen lähtökohta. Kaksi samanlaista on parempi, niin saa tehtyä kaksipuoleisen teholähteen, nostettua jännitteen 30 V saakka tai tuplattua virran.

Pitkäaikaisessa kuormituksessa (esim. akun latauksessa) on syytä huomata, että lineaaripoweri voi lämmetä todella kuumaksi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 305
Jonkun powerin olen muistaakseni nähnyt, jossa oli hakkuri ja sen perässä lineaarinen regulointi. Hakkurilla saadaan jännite oikeaan tuntumaan (pienennetään lineaariasteen häviöitä) tarkemmin ja vähemmän monimutkaisesti (noh, määrittelykysymys) kuin monikäämisellä verkkomuuntajalla ja toisaalta päästään eroon raskaasta verkkotaajuusmuuntajasta. Lineaarisella pääteasteella saadaan siisti lähtöjännite. Taisi olla aika kallis vehje, kuten voi olettaakin.


Mutta useimmille harrastelijoille kelvannee kyllä minkätyyppinen poweri tahansa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
999
Jonkun powerin olen muistaakseni nähnyt, jossa oli hakkuri ja sen perässä lineaarinen regulointi. Hakkurilla saadaan jännite oikeaan tuntumaan (pienennetään lineaariasteen häviöitä) tarkemmin ja vähemmän monimutkaisesti (noh, määrittelykysymys) kuin monikäämisellä verkkomuuntajalla ja toisaalta päästään eroon raskaasta verkkotaajuusmuuntajasta. Lineaarisella pääteasteella saadaan siisti lähtöjännite. Taisi olla aika kallis vehje, kuten voi olettaakin.
Tuo aiemmin linkittämäni (varsin halpa) Peaktech 6225A on tuollainen. Isompi 6226 taas on pelkkä hakkuri.
 

Ragnarokkr

"Ei mikään turha jätkä"
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
514
Niin joo tämäkin ketju silloin taannoin tuli tehtyä enkä muistanut pistää tuloksia.

Tämä osoittautui sudeksi, purkista saa irti 28V ja 1.8A, mainostettu 30V ja 10A
 
Liittynyt
28.07.2017
Viestejä
882
Vanha topicci, mutta olisi tarve 0-30V/10A labrapowerille. 20A olisi parempi, mutta todennäköisesti ulottumattomissa. 10A on joka tapauksessa minimi. Onko aliexpress/ebay osastolta löytynyt mitään luotettavia laitteita vai pitääkö odottaa kunnes kirpparilla tms tulee vastaan ? Noita vanhoja on aina välillä näkynyt myynnissä 100€ hintaluokassa, mutta nyt ei tietenkään ole missään.

Yksi vaihtoehto olisi tehdä itse, mutta tuohonkin pitäisi tilata vähän kiinakamaa. 250W poweri kyllä löytyisi valmiina.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 395
Vanha topicci, mutta olisi tarve 0-30V/10A labrapowerille. 20A olisi parempi, mutta todennäköisesti ulottumattomissa. 10A on joka tapauksessa minimi. Onko aliexpress/ebay osastolta löytynyt mitään luotettavia laitteita vai pitääkö odottaa kunnes kirpparilla tms tulee vastaan ? Noita vanhoja on aina välillä näkynyt myynnissä 100€ hintaluokassa, mutta nyt ei tietenkään ole missään.

Yksi vaihtoehto olisi tehdä itse, mutta tuohonkin pitäisi tilata vähän kiinakamaa. 250W poweri kyllä löytyisi valmiina.
Partcossa näytti olevan 10A malleja johonkin noin 150e hintaluokkaan. Huvittavaa kyllä, siellä näytti olevan joku kiinapowerin "rakennussarjakin" eli ohjausyksikkö, kotelo ja poweriosa erikseen ja yhteishinta olisi varmaan 500e kieppeillä vaikka luultavasti laatu on heikompi kuin jossain alle 200e mallissa.

Toki jostain Aliexpressistä saisi halvemmalla kun vaan löytäisi sellaisen jossa kaikki arvot ei ole kiinavoltteja, kiina-ampeereja ja kiinawatteja. Itseäkin kiinnostaisi toiseksi poweriksi joku halpis kun välillä tarvitsee useampaakin kuin kahta jännitettä kerrallaan.
 
Liittynyt
28.07.2017
Viestejä
882
Partcossa näytti olevan 10A malleja johonkin noin 150e hintaluokkaan. Huvittavaa kyllä, siellä näytti olevan joku kiinapowerin "rakennussarjakin" eli ohjausyksikkö, kotelo ja poweriosa erikseen ja yhteishinta olisi varmaan 500e kieppeillä vaikka luultavasti laatu on heikompi kuin jossain alle 200e mallissa.

Toki jostain Aliexpressistä saisi halvemmalla kun vaan löytäisi sellaisen jossa kaikki arvot ei ole kiinavoltteja, kiina-ampeereja ja kiinawatteja. Itseäkin kiinnostaisi toiseksi poweriksi joku halpis kun välillä tarvitsee useampaakin kuin kahta jännitettä kerrallaan.
Partcossa tosiaan näyttää olevan "Owon" merkkisiä useampaakin eri mallia 140-190€ hintaluokkaan. Mallieroihin en ehtinyt vielä perehtyä ja samat löytyy suoraan aliexpressistä, mutta yllättäen Partco on halvempi :O Voisi kuvitella että Partcon kaltainen firma ei ihan kuraa kehtaa myydä.

9, 12 ja 24V on itsellä ne käytetyimmät jännitteet. Olen tähän asti mennyt ihan erillisillä "perusmuuntajilla" mutta olisi tarkoitus kokeilla anodisointia niin siihen tarvitsisi virralle säädön.
 
Liittynyt
07.05.2017
Viestejä
49
Vanha topicci, mutta olisi tarve 0-30V/10A labrapowerille. Onko aliexpress/ebay osastolta löytynyt mitään luotettavia laitteita
Itse ostin Banggoodista pari vuotta sitten Topshak NPS 3010 -powerin ja sittemmin vielä toisenkin kun siitä oli joku alle neljänkympin tarjous.


Päädyin tuohon youtube-videoiden rohkaisemana, siitä oli joku ihan hyvä omistajan purku- ja tutkintavideo.
Ensimmäisen saatuani avasin sen itse ja tarkastin kriittiset kohdat (mm. verkkojännitteen kytkennät ja eristysvälit, komponenttien kiinnitykset ja sijoittelut) enkä mitään huolestuttavaa havainnut joten tilasin sittemmin toisenkin suurempaa virrantarvetta varten. (Tsekkasin toki myös toisenkin sisältä)
Ulostuloterminaalit ovat hieman heppoiset ja lähekkäin toisiaan ja mukana tulleet hauenleukajohtimet ovat lelusarjaa sekä ulostulon jännite/virtasäädöt hiukan hypähtelevät (eivät niin smuutit kuin ammattitason labrapowereissa) mutta kaikkiaan ajaa asiansa ihan hyvin harrastekäytössä.
Kovimmalle powerit ovat joutuneet käytössäni, kun olen syöttänyt matalaohmista vastuslankaa punahehkuiseksi pleksilevyjä (3-5 mm paksuja) taivutellessani. Muuten ovat saaneet kevyttä satunnaista käyttöä.

Todettakoon, että tein joskus työkseni elektroniikkakorjausta, huoltoa ja asennusta joten laadukkaat powerit, sähköturvallisuus jne olivat perusjuttuja ja sen perusteella tein arvioni tuosta Topshakista.
Todettakoon myös, että ostamillani ja nykyään myytävillä Topshakeilla ei välttämättä ole muuta samaa kuin nimi, tuntuu olevan aika villiä tuo meno brändinimien ja tavaran suhteen.
Eli ihan käypäistä voi saada edullisesti Kiinasta jos tuuri käy ja tietää mitä ostaa.
 
Liittynyt
07.05.2017
Viestejä
49
Muoks: Tuohan on rakenteeltaan hakkuripower, joka ei sovi joka aivan käyttöön. Lineaaripowerit ovat sitten paaljon painavampia ja isompia ja kalliimpia muuntajineen.
 
Liittynyt
28.07.2017
Viestejä
882
Muoks: Tuohan on rakenteeltaan hakkuripower, joka ei sovi joka aivan käyttöön. Lineaaripowerit ovat sitten paaljon painavampia ja isompia ja kalliimpia muuntajineen.
Mikä merkitys tuolla hakkuri vs lineaari on käytännössä ? Näin amatöörinä ei mitään hajua.
 
Liittynyt
16.03.2018
Viestejä
1 586
Mikä merkitys tuolla hakkuri vs lineaari on käytännössä ?
Lineaari powerilla saa puhtaanpaa sähköä esim. audiolaiteiden syöttöön.
Hakkurin rippeli on vaikea suodattaa, on myös "hybridi" virtalähteitä jossa raakasähkö tehdään hakkurilla ja lopullinen regulaatio analogisella. Järjestelyn syynä hyötysuhde.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 395
Lineaari powerilla saa puhtaanpaa sähköä esim. audiolaiteiden syöttöön.
Hakkurin rippeli on vaikea suodattaa, on myös "hybridi" virtalähteitä jossa raakasähkö tehdään hakkurilla ja lopullinen regulaatio analogisella. Järjestelyn syynä hyötysuhde.
Ja jotkut kiinalaiset halpis-hakkurit ovat melkoisia radiohäiriölähteitä, pätee muihinkin kuin hakkuri-labrapowereihin. Meillä oli duunissa joku halvin mahdollinen hakkuripoweri ja sen kun laittoi päälle niin FM-radio lopetti kuulumisen varmaan kymmenen metrin säteellä, ei kuulunut muuta kuin pirullista pärinää radiosta. Kun häiriölähde keksittiin niin se lähti kyllä välittömästi SERriin.
 
Liittynyt
28.07.2017
Viestejä
882
Lineaari powerilla saa puhtaanpaa sähköä esim. audiolaiteiden syöttöön.
Hakkurin rippeli on vaikea suodattaa, on myös "hybridi" virtalähteitä jossa raakasähkö tehdään hakkurilla ja lopullinen regulaatio analogisella. Järjestelyn syynä hyötysuhde.
Onkohan tuolla merkitystä kotiharrastajalle ? Audiolaitteita voin kyllä tehdä toisinaan, mutta ne ovat sitten "valmiita kittejä" tai suoraan ohjeiden mukaan tehtyjä eli ei mitään omaa suunnittelua.

Tämä olis nyt aika kova vaihtoehto;

Tai sitten samaa sarjaa oleva 0-60V/10A malli.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 395
Onkohan tuolla merkitystä kotiharrastajalle ? Audiolaitteita voin kyllä tehdä toisinaan, mutta ne ovat sitten "valmiita kittejä" tai suoraan ohjeiden mukaan tehtyjä eli ei mitään omaa suunnittelua.

Tämä olis nyt aika kova vaihtoehto;

Tai sitten samaa sarjaa oleva 0-60V/10A malli.
Itse huolisin tuon omaan käyttöön, nuo Owonin härvelit eivät ihan paskimmasta päästä ole. Ainoa tuossakin kyllä on tuo huomautus "Tuuletin on kovaääninen". Omassa 2x30V jossakin hiton vanhassa labrapowerissa ei ole tuuletinta mutta muuntaja kyllä murisee melkoisesti. Olisi kiva kun joskus joku poweri olisi hiljainen, mutta siitä ominaisuudesta saa sitten maksaa enemmän.
 
Liittynyt
28.07.2017
Viestejä
882
Itse huolisin tuon omaan käyttöön, nuo Owonin härvelit eivät ihan paskimmasta päästä ole. Ainoa tuossakin kyllä on tuo huomautus "Tuuletin on kovaääninen". Omassa 2x30V jossakin hiton vanhassa labrapowerissa ei ole tuuletinta mutta muuntaja kyllä murisee melkoisesti. Olisi kiva kun joskus joku poweri olisi hiljainen, mutta siitä ominaisuudesta saa sitten maksaa enemmän.
Vaikea kuvitella että voisi olla häiritsevän kovaääninen, mutta kaikki on mahdollista. Tietysti voinee vaihtaa hiljaisempaan malliin jos alkaa ärsyttää (?)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 395
Vaikea kuvitella että voisi olla häiritsevän kovaääninen, mutta kaikki on mahdollista. Tietysti voinee vaihtaa hiljaisempaan malliin jos alkaa ärsyttää (?)
Noissa on tosiaan joskus todella äänekkäitä tuulettimia, kuten joissakin hallittavissa lähiverkkokytkimissäkin. Ääntä siis lähtee niin paljon ettei kauaa viitsi lähellä olla. Toki aina voi itse vaihdella tuulettimia hiljaisempiin mutta aina sekään ei hirveästi auta jos tuuletin on sijoiteltu esim niin että ilmavirta viheltää kulkiessaan jonkun nurkan ympäri tms.

Toki tuo on aikalailla perskohtaista kuinka kova tuulettimen ääni häiritsee, itseäni häiritsee kohtalaisen herkästi.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 273
Päädyin tuohon youtube-videoiden rohkaisemana, siitä oli joku ihan hyvä omistajan purku- ja tutkintavideo.
Ensimmäisen saatuani avasin sen itse ja tarkastin kriittiset kohdat (mm.
Hyvä että tarkistit itse sillä on yleistä että tubettajille lähtee paremmat versiot samasta laitteesta. Likaista peliä.
 
Liittynyt
16.03.2018
Viestejä
1 586
Onkohan tuolla merkitystä kotiharrastajalle ?
Ei varmaankaan elei harrasta mikki vahvistimia tai yritä käyttää ad muuntimen referenssi jännittenä ;)
Tämä olis nyt aika kova vaihtoehto;
Tuossa on sentään speksit kerrottu ja näyttävät asiallisilta :)
 
Liittynyt
12.11.2020
Viestejä
781
Toki aina voi itse vaihdella tuulettimia hiljaisempiin mutta aina sekään ei hirveästi auta jos tuuletin on sijoiteltu esim niin että ilmavirta viheltää kulkiessaan jonkun nurkan ympäri tms.
Jos valmistaja on valinnut virtalähteeseen kovaäänisen tuulettimen siksi, että ilmanvaihto pitää olla speksattu 83 m3/h (esim. Owon SPE3103 YDH7025S12), niin en tietämättä menisi vaihtamaan äänetöntä ja heikkoa puhallinta tilalle. Ne sisäiset jäähdytinelementit voi olla mitoitettu rajalle ja pidemmässä käytössä polttaa komponentteja.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 395
Jos valmistaja on valinnut virtalähteeseen kovaäänisen tuulettimen siksi, että ilmanvaihto pitää olla speksattu 83 m3/h (esim. Owon SPE3103 YDH7025S12), niin en tietämättä menisi vaihtamaan äänetöntä ja heikkoa puhallinta tilalle. Ne sisäiset jäähdytinelementit voi olla mitoitettu rajalle ja pidemmässä käytössä polttaa komponentteja.
Tuo onkin tärkeä pointti noiden tuulettimien vaihtamisessa. Monesti valmistaja on myös säästänyt eli valinnut halvimman mahdollisen tuulettimen eikä saman"tehoista" hiljaisempaa mallia. Itse ainakin kaivan alkuperäisen tuulettimen datalehden ja rupean katselemaan sen perusteella korvaavaa mutta hiljaisempaa. Välillä tuo kyllä käy työstä kun eri tuuletinvalmistajat ilmoittavat esimerkiksi ilmamäärän eri yksiköillä joten saa tehdä yksikkömuunnoksia pahimmillaan 4 eri yksikön välillä kun tuntuu olevan ainakin 2 eri metristä yksikköä ja toiset 2 eri imperiaalista yksikköä. Aika helposti kuitenkin on yleensä löytynyt samoilla spekseillä oleva mutta esim 10dB hiljaisempi malli.
 
Liittynyt
12.11.2020
Viestejä
781
Tuskin moni harrastaja haluaa maksaa hunajaa powerista, joka on "rahalla" tehty, joten on hyvin perusteltua, että tuulettimen desibeleissä on säästetty. Se kuitenkin ajaa asiansa ja säästö voi olla useita euroja/kpl. Todennäköisesti säästöä on joka komponentin osalta.
Tuulettimissa teho ja ääni kulkee rinnakkain ja mitä nopeaa katsoin, hiljaiset 80 mm tuulettimet tahtoo jäädä sinne max. 50 m3/h, eli aika kauas teollisuustuulettimesta.
Jos merkittävästi haluaa tiputtaa äänentasoa tehon kärsimättä, niin parempi ratkaisu lienee avata sivuseinä ja asentaa hiljainen 120 mm tuuletin.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 666
Viestejä
4 188 184
Jäsenet
70 778
Uusin jäsen
Heiniks

Hinta.fi

Ylös Bottom