3D-tulostaminen

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 824
Mikähän voisi olla pielessä, tulostelin tänään ultimaker 3 tulostimella n. 2 h 30 min ohjelmaa ja n 30 min ennen loppua ei enää tullutkaan muovia. Varmaan mennyt suutin jotenkin tukkoon? Onko tuossa jotain mitä pitäisi tehdä ennenkuin vaan jatkaa edellisen tulostuksen jälkeen? Eli pitäisikö tuota jotenkin putsata tms? Lanka vaihdettiin juuri keltaisesta mustaan ennenkuin aloitin. Tämä siis kirjaston laite ja itselleni ensimmäinen tulostus niin hieman pihalla näistä ja jäi lähinnä harmittamaan että meni heti näin pieleen.

Huomenna koitan uusiksi, mutta olisiko jotain mitä voisi ottaa huomioon? Ei ihan kauhean perillä asioista tuntuneet kirjaston työntekijät olevan valitettavasti.
 
Liittynyt
04.02.2017
Viestejä
478
Mikähän voisi olla pielessä, tulostelin tänään ultimaker 3 tulostimella n. 2 h 30 min ohjelmaa ja n 30 min ennen loppua ei enää tullutkaan muovia. Varmaan mennyt suutin jotenkin tukkoon? Onko tuossa jotain mitä pitäisi tehdä ennenkuin vaan jatkaa edellisen tulostuksen jälkeen? Eli pitäisikö tuota jotenkin putsata tms? Lanka vaihdettiin juuri keltaisesta mustaan ennenkuin aloitin. Tämä siis kirjaston laite ja itselleni ensimmäinen tulostus niin hieman pihalla näistä ja jäi lähinnä harmittamaan että meni heti näin pieleen.

Huomenna koitan uusiksi, mutta olisiko jotain mitä voisi ottaa huomioon? Ei ihan kauhean perillä asioista tuntuneet kirjaston työntekijät olevan valitettavasti.
Ultimaker 2 tulostimella minulla oli tapana tehdä cold pull. Tällä uudemmalla on näköjään vähän enemmän vaihtoehtoja:
How to clean Ultimaker 3 print cores | Ultimaker
 
Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
170
Tänään tuli pari viikkoa vanhaan Ender 3:een stepper motor dampers, mutta eipä tuohon voikkaan asentaa, kun ei ole hammaspyörät mallia irroitettava, kuten youtube-videoissa... eipä nuo onneksi pahaa ääntä ole pitänytkään.

Modit näyttäisi löytyvän:

Ender 3 Y-axis stepper motor damper spacer by matthijsp
Ender 3 X-axis stepper motor damper mount by matthijsp
Suosittelen kokeilemaan näitä: Ender 3 Damping Feet by redmaxver

Itselläkin on sama juttu hammaspyörien kanssa. No stepper motor dampersit on vielä tulossa postissa, ja tuollaisilla linkittämilläsi sovittimilla (tosin pro-malliin) meinasin ne asentaa, mutta sattumalta törmäsin noihin Damping Feet:eihin. Ja nehän toimivatkin niin hyvin että tuskin jaksan enää noita "oikeita" dampereita asentaakaan... :)
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
415
Mitenkä tuo tulostin (ender 3) on tarkoitus saada liitettyä tietokoneesen?
Olen tässä vähän epäillyt, että syötössä voisi olla häikkää. Olin aikeissa kalibroida langansyötön, mutta en saanut tietokonetta yhdistettyä.
Latasin Pronterfacen, jolla oli tarkoitus mittailut tehdä, mutta eipä saanut yhteyttä tulostimeen. Myöskään Cura ei tunnistanut tulosinta.

USB-piuha on joku kaapista löytynyt, eli vika voi olla siinä toki, jos tuon muuten pitäisi onnistua helposti.
Kun piuhan laittoi koneen ja tulostimen välille, niin tulostin kyllä reagoi. Näyttö heräsi ja pystyin sitä selaamaankin.

Kun hommat epäonnistui, niin käskin sitten suoraan tulostimessa, että syötä 100 mm lankaa. Tulostin syötti 99 mm. Voiko tästä päätellä, että syötössä on ~1% heitto?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
436
Mitenkä tuo tulostin (ender 3) on tarkoitus saada liitettyä tietokoneesen?
Olen tässä vähän epäillyt, että syötössä voisi olla häikkää. Olin aikeissa kalibroida langansyötön, mutta en saanut tietokonetta yhdistettyä.
Latasin Pronterfacen, jolla oli tarkoitus mittailut tehdä, mutta eipä saanut yhteyttä tulostimeen. Myöskään Cura ei tunnistanut tulosinta.

USB-piuha on joku kaapista löytynyt, eli vika voi olla siinä toki, jos tuon muuten pitäisi onnistua helposti.
Kun piuhan laittoi koneen ja tulostimen välille, niin tulostin kyllä reagoi. Näyttö heräsi ja pystyin sitä selaamaankin.
Todennäköisesti usb-kaapelissa vikaa, joidenkin laitteiden mukana tulevista kaapeleista puuttuu datalinjat, soveltuvat ainoastaan virransyöttöön.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
134
Mistähän saisi pk-seudulla bowden tubea tai vastaavaa ~2mm sisähalkaisijalla olevaa paineilmaletkua? Ei tarvitse olla mitään Capricorn tasoista tavaraa, tarkoitus on vetää tällä extruderin ja kelan väli.
 
Liittynyt
25.09.2017
Viestejä
242
Clas Ohlsonilla PLAt alennuksessa. Pitäisi harmaata ostaa mutta onko kokemusta juurikin harmaasta clasun plasta? Itsellä musta toimii tosi nätisti mutta vaalean ruskean (natural tms väri) kanssa joutui säätää asetuksia aika paljon (flow 111% yms.) ennen kuin teki ok jälkeä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
991
Itse tulostellut clasun punaista, harmaata ja tuota beigeä / vaalean ruskeaa ihan samoilla asetuksilla.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
134
Clas Ohlsonilla PLAt alennuksessa. Pitäisi harmaata ostaa mutta onko kokemusta juurikin harmaasta clasun plasta? Itsellä musta toimii tosi nätisti mutta vaalean ruskean (natural tms väri) kanssa joutui säätää asetuksia aika paljon (flow 111% yms.) ennen kuin teki ok jälkeä.
Harmaa toimii ainakin minulla siinä missä musta, sininen, valkoinen ja keltainenkin clasun PLA. Noiden clasun filamenttien ongelma tuntuu olevan laadunvalvonta. Olen mittaillut noiden todellisia paksuuksia ja vaihteluväli on ollut 1,69-1,79mm. Harvoin, jos koskaan, on ollut tasan 1,75mm.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 698
Eiköhän myyntiyksikkö ole metri ja letkukelan pituus 100m tai 250m
Kun kyse on Etrasta eivät välttämättä myy metreittäin.
Kerran kun oli tarve parille liittimelle mitä ne möi niin ois pitäny ostaa koko laatikollinen, jossa oli 1000kpl niitä. :D
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
202
Kun kyse on Etrasta eivät välttämättä myy metreittäin.
Kerran kun oli tarve parille liittimelle mitä ne möi niin ois pitäny ostaa koko laatikollinen, jossa oli 1000kpl niitä. :D
ainakin vantaan etran mega centterissä hyllystä saa letkua leikata metrin pätkissä. Juuri viime viikolla kävin hakemassa vähän toisenlaista letkua. Oli myös noita kovia ptfe letkuja siellä.
 
Liittynyt
25.01.2019
Viestejä
7
Moi, mahtaako Helsingissä tai alle 100 km Hgistä olla kauppaa joka myy Crealityn Endereitä? Noviisina kiinnostaisi alkuun Ender 3 tai Ender 3 Pro.

Lyhyesti mitä on tarkoitus tulostaa, jos jollain tulee parempi idea tulostimen valinnasta (max. 350 € hintaluokassa): esim. kahvoja, eli hieman joustavalla filamentilla puoliympyrämuoto. Esimerkkinä voisi ajatella vaikka halkaistua banaania. Muoto ei tietysti ihan noin yksinkertainen mutta kuitenkin tärkeää olisi saada suht vähän porrastusta lopputulokseen.
 
Liittynyt
03.04.2018
Viestejä
124
Moi, mahtaako Helsingissä tai alle 100 km Hgistä olla kauppaa joka myy Crealityn Endereitä? Noviisina kiinnostaisi alkuun Ender 3 tai Ender 3 Pro.

Lyhyesti mitä on tarkoitus tulostaa, jos jollain tulee parempi idea tulostimen valinnasta (max. 350 € hintaluokassa): esim. kahvoja, eli hieman joustavalla filamentilla puoliympyrämuoto. Esimerkkinä voisi ajatella vaikka halkaistua banaania. Muoto ei tietysti ihan noin yksinkertainen mutta kuitenkin tärkeää olisi saada suht vähän porrastusta lopputulokseen.
Ei nyt ihan 100km säteellä Helsingistä mutta kuitenkin Suomessa (Tampereella).
Creality 3D-tulostimet - AN-Cadsolutions
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
339
Ei ihan suoraan aiheesta, mutta vierestä kuitenkin.

Mitä apuvälineitä käytätte mittaukseen mallitaessa? Normi työntömitta ja suorakulma tmv perusmitta löytyy, mutta kun pitäisi pienen sähkökotelon pohjasta mitata reikien ja korotusten paikkaa niin ei tönärin leuat enää ylläkään.

Ajattelin että ostais vain hyvän metalliharpin ja mittais sitten sen kärkien väliä käyttäen, mutta onko jotain parempia ideoita tai suosituksia mittatyökaluista?
 
Liittynyt
04.02.2017
Viestejä
478
Ei ihan suoraan aiheesta, mutta vierestä kuitenkin.

Mitä apuvälineitä käytätte mittaukseen mallitaessa? Normi työntömitta ja suorakulma tmv perusmitta löytyy, mutta kun pitäisi pienen sähkökotelon pohjasta mitata reikien ja korotusten paikkaa niin ei tönärin leuat enää ylläkään.

Ajattelin että ostais vain hyvän metalliharpin ja mittais sitten sen kärkien väliä käyttäen, mutta onko jotain parempia ideoita tai suosituksia mittatyökaluista?
Laseretäisyysmittarit on jo aika halpoja ja niille jos löytää muutakin käyttöä niin voisi harkita. Nämä on käteviä myös pinta-alojen ja tilavuuksien mittaamiseen. Minimi etäisyysmitta näille on noin 15 cm.
Bosch ZAMO laseretäisyysmittalaite 0,15-20 m | Motonet Oy
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
339
Ehkä muotoilin hieman väärin, tarkoitus on mitata etäisyyksiä ahtaassa, syvässä tilassa, ei siis tönärin mittausalue lopu kesken.

Tälläsen (85x85x55) pohjasta koetan kiinnitysreikien paikan saada tarkasti. Jotain netistä löytyy, muttei ole riittävästi mittoja, http://www.tpelectric.com.tr/upl/3309-205-0600 .pdf

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
991
Tuollaisessa tilanteessa voisi 3d-tulostimella esim tulostaa tönäriin kaposammat mittapäät?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 331
Kyllähän tuosta kuvasta kaikki tarvittavat mitat löytyy kun vaan laskee. Mutta käännä aski katolleen ja mittaa pohjan puolelta niin saat mitattua tönärillä tai vaikkapa viivottimella. Tai sitten ruuvaat askin pitkillä ruuveilla johonkin puulevyyn kiinni ja mittaat ruuvien kannoista.
 
Liittynyt
17.01.2018
Viestejä
1 997
Ehkä muotoilin hieman väärin, tarkoitus on mitata etäisyyksiä ahtaassa, syvässä tilassa, ei siis tönärin mittausalue lopu kesken.

Tälläsen (85x85x55) pohjasta koetan kiinnitysreikien paikan saada tarkasti. Jotain netistä löytyy, muttei ole riittävästi mittoja, http://www.tpelectric.com.tr/upl/3309-205-0600 .pdf
Leikkaa lootaan sopiva paperi ja merkkaa paikat siihen. Oletan että yrität tehdä laatikkoon sopivan levyn.
Pahvimallikin on monesti kätevä jos ei mitta mahdu.
Harpilla onnistuu myös.

Jos haet kotelon kiinnitysreikiä niin nehän oli merkitty kuvassa mitalla h.
On symmetrinen neliö niin sama mitta toiseen suuntaan ja ulkomittakin on annettu, mikä puuttuu?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
339
20190127_132832.jpg

Eli tarkoitukseni on tehdä levyyn pienet urat tai kohoumat että se lukittuu kiinnityksen ajaksi noihin vastakkaisissä nurkissa oleviin kiinnitysreikien kohoumiin. Käytän vähän ylimääräistä vaivaa levyn väsäämiseen sillä tarkoitus on käyttää enemmänkin näitä Bilteman halpoja IP67 koteloita. Itse reikien paikat lukevat ihan kotelon pohjassakin.

Tää nyt on tämmönen Fusion 360:n opettelu projekti :grinning:
 
Liittynyt
17.01.2018
Viestejä
1 997


Eli tarkoitukseni on tehdä levyyn pienet urat tai kohoumat että se lukittuu kiinnityksen ajaksi noihin vastakkaisissä nurkissa oleviin kiinnitysreikien kohoumiin. Käytän vähän ylimääräistä vaivaa levyn väsäämiseen sillä tarkoitus on käyttää enemmänkin näitä Bilteman halpoja IP67 koteloita. Itse reikien paikat lukevat ihan kotelon pohjassakin.

Tää nyt on tämmönen Fusion 360:n opettelu projekti :grinning:
Mallilevy läpinäkyvästä muovista niin siihen voi merkitä paikat ohuella tussilla.
Hetken kun jaksaa säätää hieman liian pienellä poralla ja viilalla niin reiät on kohdallaan ja oikean kokoiset (jos tuntuu sitlä että ei muuten osu heti kohdalle). Sen mukaan voi sitten mitata ja mallintaa
 
Liittynyt
17.11.2017
Viestejä
735
Tää nyt on tämmönen Fusion 360:n opettelu projekti :grinning:
Olisin ehdottanut jonkin 3D scannerin hankintaa, mutta jos kyseessä on vain opiskeluprojekti, ehkei siihen kannata käyttää ~tuhatta euroa. Havemmalla pääset, kun otat kohteesta kuvan (puhelimen kamera käy), siirrät kuvan fusion 360:een, säädät kuvan oikean kokoiseksi (mittaa työntömitalla kohteen ulkomitat ja säädä kuva saman kokoiseksi) ja sen jälkeen mallinna kuvan mukaisesti. On olemassa softia jotka tekee ton kutakuinkin automaattisesti, mutta jos tarkoitus on harjoitella Fusionin käyttöä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 698
Ei ihan suoraan aiheesta, mutta vierestä kuitenkin.

Mitä apuvälineitä käytätte mittaukseen mallitaessa? Normi työntömitta ja suorakulma tmv perusmitta löytyy, mutta kun pitäisi pienen sähkökotelon pohjasta mitata reikien ja korotusten paikkaa niin ei tönärin leuat enää ylläkään.

Ajattelin että ostais vain hyvän metalliharpin ja mittais sitten sen kärkien väliä käyttäen, mutta onko jotain parempia ideoita tai suosituksia mittatyökaluista?
Onhan noita työntömittoja olemassa pitkilläkin leuoilla!? ;)
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
322
Monenlaisia neuvoja mutta tässä vielä yksi: tee Fusionilla "paras arvaus" ja printtaa pari-kolme kerrosta paksu malli. Korjaa jos tarve. Oletan että lötyy printteri kun tähän ketjuun postasit. (Tai ehkä ei jos kotelot ostetaan Biltemasta ;))
 
Liittynyt
08.11.2017
Viestejä
67
Itse olen Fusionia samasta syystä vältellyt kuin Microsoft Officea. Kukaan ei tiedä mitä sen nyt luodun tiedoston avaaminen maksaa 4 vuoden päästä windows 11:sta. Fusionin aikeisempi ilmainen "maker"-lisenssi on jo nyt muotoutunut rajoitetuksi 3 vuoden mittaiseksi opiskelija-lisenssiksi käsittääkseni. Ohjelma muuten varmasti kovasti hyvä.

Onko tuo education lisenssi oikeasti laillisesti kaikkien käytettävissä ehtojen mukaisesti?

edit. näyttää siellä olevan hobbyist lisenssikin edelleenkin, mutta tuossa on vain vuosi? Saa uusittua vuoden päästä edelleen ilmaiseksi?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
322
Ainakin tähän mennessä on saanut uusittua vuoden välein. Startup license lukee yläkulmassa. Sais käyttää jopa kaupallisiin tarkoituksiin jos vaihto vuodessa jää alle 100k$ tjsp.

Edit: ...ja office nyt vaan on standardi josta et pääse eroon vaikka haluaisitkin. Tosin ei tarvetta haluta.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 013


Eli tarkoitukseni on tehdä levyyn pienet urat tai kohoumat että se lukittuu kiinnityksen ajaksi noihin vastakkaisissä nurkissa oleviin kiinnitysreikien kohoumiin. Käytän vähän ylimääräistä vaivaa levyn väsäämiseen sillä tarkoitus on käyttää enemmänkin näitä Bilteman halpoja IP67 koteloita. Itse reikien paikat lukevat ihan kotelon pohjassakin.

Tää nyt on tämmönen Fusion 360:n opettelu projekti :grinning:
Kuva kannattaa ottaa pitkällä polttovälillä niin ei tule niin pahoja vääristymiä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
339
Monenlaisia neuvoja mutta tässä vielä yksi: tee Fusionilla "paras arvaus" ja printtaa pari-kolme kerrosta paksu malli. Korjaa jos tarve. Oletan että lötyy printteri kun tähän ketjuun postasit. (Tai ehkä ei jos kotelot ostetaan Biltemasta ;))
Tää oli ihan toimiva. Harpin kanssa pääsi noin millin tarkkuuteen, joka oli ihan riittävä. Sitten sillä tiedolla testipalikka tulostukseen ja sinnehän se loksahti boksin pohjalle.

Puuhastelin vielä OctoPrintin Ender 3:n jatkeeksi kun sattui olemaan ylimääräinen Raspberry ja weppikamera joutilaan. Ei tarvi enää tuolla käryssä vahtia tulostuksen etenemistä.

Tuota kuvasta mallintamista pitää kyllä joku päivä kokeilla.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
76
Ei kellään olisi Joensuussa PLA-lankaa myydä esim. 100-1000 grammaa? Tulostin tuli jo maanantaina, mutta tilattuja lankoja ei ole vielä pariin päivään tulossa vaikka tilasin jo viime viikon maanantaina :facepalm: Mukava olisi jo päästä laitteella tulostelemaan.

Edit. Tai tietääkö kukaan myykö Joensuussa mikään muu paikka, kuin Clas Ohlson tulostinlankoja?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 013
Mikäs vika uulsonin langassa on? Ite en ole muuta vielä edes käyttänyt. Tulostaa hyvin ilman ongelmia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
339
Mikäs on kun ensimmäisessä tasolla häntii (stringing) niin pirusti? Bed levelingiä on yritetty, mutta onko tuo siitä kiinni vai jostain muusta asetuksesta? Toisesta tasosta ylöspäin ei ole ongelmia. Petihän on hieman kovera lämpimänäkin (60C), tai voisihan sitä koettaa lämmittää enemmän.

Tulostimena Ender 3 Pro

20190202_110908.jpg
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
76
Mikäs on kun ensimmäisessä tasolla häntii (stringing) niin pirusti? Bed levelingiä on yritetty, mutta onko tuo siitä kiinni vai jostain muusta asetuksesta? Toisesta tasosta ylöspäin ei ole ongelmia. Petihän on hieman kovera lämpimänäkin (60C), tai voisihan sitä koettaa lämmittää enemmän.

Tulostimena Ender 3 Pro

Ehkä hot endin ja pedin väliä hieman pienemmäksi tai flow ratea hieman isommaksi? Näyttäisi jäävän joihinkin kohtiin ihan selkeää rakoa viereisten linjojen välille. Nyt kun olen itse päässyt ensimmäisiä tulosteita tekemään, niin aluksi oli ongelmana liian pieni flow rate. Liian pienen flow raten takia sitten piti olla petirako liian pienenä, jotta tarttuisi edes kiinni, mutta sitten lopputulosteesta tuli huono.

Edit. Tätä olen itse katsellut kun on tullut ongelmia Print Quality Troubleshooting Guide | Simplify3D Software
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
339
Ehkä hot endin ja pedin väliä hieman pienemmäksi tai flow ratea hieman isommaksi? Näyttäisi jäävän joihinkin kohtiin ihan selkeää rakoa viereisten linjojen välille. Nyt kun olen itse päässyt ensimmäisiä tulosteita tekemään, niin aluksi oli ongelmana liian pieni flow rate. Liian pienen flow raten takia sitten piti olla petirako liian pienenä, jotta tarttuisi edes kiinni, mutta sitten lopputulosteesta tuli huono.

Edit. Tätä olen itse katsellut kun on tullut ongelmia Print Quality Troubleshooting Guide | Simplify3D Software
Tuoltahan löytyikin vihiä. Ei ollut Curassa retraction päällä ja laitoin vielä Z-hop when retracted niin alkoi tulemaan hyvän näköistä aloitusta. Flow raten kalibroin jo aiemmin, mutta pitää vielä seurata tuleeko rakoja.

Kiitän
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
57
Tuoltahan löytyikin vihiä. Ei ollut Curassa retraction päällä ja laitoin vielä Z-hop when retracted niin alkoi tulemaan hyvän näköistä aloitusta. Flow raten kalibroin jo aiemmin, mutta pitää vielä seurata tuleeko rakoja.

Kiitän
Curassa Combing-asetus kannattaa myös katella, jättää muistaakseen retractia tekemättä travel liikkeissä. Itse aina pitänyt combing-asetuksen pois päältä.
 
Liittynyt
25.07.2018
Viestejä
425
Osaako mikään sliceri tehdä ulkoreunaa vaikkapa 0.1mm kerroksella mutta sisäpuolta vaikka 0.3mm kerroksella? Tässä on toki ulkoreunan roikkumisvaara kun se pitäsi tehdä erossa vieressä olevasta sisemmästä reunasta (että alempana oleva tulostuspää ei törmäisi korkeimpiin kerroksiin).. Jos ajatellaan että tulostetaan reuna kolmen tursotuksen leveydellä niin ensin 3*0.1mm paksuista ulkoreunaa ensin ja sitten sisimmät 0.3mm tursotukset. Jotenkin tuntuu että tuossa voisi leikata yli 50% tulostusajasta kun vain uloimmat reunat olisi tarkemmin tulostettu?

Voisiko kikkailemalla onnistua siten että tekee kopion kappaleesta, trimmaa 0.4mm ulkokuoresta pois. Tulostaa kahdella prosessilla, uloin 0.1mm kerroskorkeudella pelkkä 1 kuori, sisempi kappale 0.3mm kerrostuksella?? Ongelma ehkä se että printteri optimoi liikkumisen ja ei tee noita samassa järjestyksessä..

edit: ja voihan tuossa tulla muitakin kohdistusongelmia, jos vaikka 3*0.1mm kerrokset kallistuu 45asteen kulmassa niin jos ylimmän mukaan tulostaa sisemmat niin alimmaisten 0.1mm kerrosten kohdille voi tulla tyhjää..
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 877
Tulipa hankittua gearbestistä Anet A8 115 euron hämmentävän edulliseen hintaan. Kolme (3) kuukautta kesti tulla, ensin tuli rautateitä pitkin Unkariin käyden pyörähtelemässä Afghanistanissa, Valkovenäjällä, Puolassa jne. Unkarista sitten tuli UPS:lla (!) kotiinkannettuna (!).

On kyllä just sellainen vehje, mistä on maksanut, eli ihan paska. 8 tuntia kesti kasata kahteen pekkaan ja jälki aluksi todella huonoa. MUTTA. Olen erittäin tyytyväinen, projektiksihan tämän ostinkin, enkä valmiiksi tuoteeksi. Tarpeeksi pitkään kun on jaksanut säätää osien kireyttä, välyksiä ynnä muita, niin on alkanut tulostamaan yllättävän nättiä jälkeä. Nyt olen sanut ensimmäiset "oikeat" tulostukset aikaan ja tyytyväinen olen. Suurin virhe oli itseasiassa oma(?) moka, sillä vaihdoin heti kasatessa laakerit monen suosittelemiksi DryLin muovilaakereiksi. Varmaan ihan hyviä laakereita, jos tulostin on hyvä, mutta tuossa Anetissa heittää joka ainoa mitta, mikään ei ole suoraa ja laakerit jää kanittamaan ja tulostusjälke on roskaa. En ymmärrä miksi noita DryLinin laakereita kukaan suosittelee nimenomaan Anetille, kun kuulalaakerit rullaavat paljon paremmin tällä masiinalla. Piti jättää siis laakeripesistä 3/4 ruuvista löysälle, etteivät laakerit kanita :) Postilaatikkoon tuli jo laadukkaammat Misumin laakerit, pitää asentaa myöhemmin.

Tämä tuntuisi olevan vähän uudempaa mallia, piirilevyllä on kunnon jäähdytysrivat, kunnon ruuviliittimet jne. Olen mittaillut lämpötiloja jne, eikä mikään paikka tunnu kuumenevan liikaa. Paloturvallisuus ei ehkä ihan niin paha siis ole kuin ennen vanhaan, mutta enpä kyllä uskalla silti jättää yksin pörräämään. Tilasin jo uuden laadukkaan virtalähteen kiinanpaskan tilalle ja mosfetti odottaa asentamistaan. Käsittääkseni näillä muutoksilla tästä pitäisi tulla ihan ok paloturvallinen laite, tosin en silti halua jättää yksinään tulostamaan.

Seuraavaksi pitäisi tehdä tähän alumiinirunko, black fridaynä jo sain ratrigiltä tilattua alennuksessa AM8 rungon, odottelen vain, että saan tulostimen tarpeeksi hyviin säätöihin, että kehtaan tulostaa tarvittavat muoviosat. Sitten voisi päivitellä sitä sun tätä... eihän tälle kovin paljoa muuta käyttöä ole, mutta on vähän kuin harrasteauto, onpahan jotain jota ropata...

Joo ei tässä viestissä mitään muuta pointtia ollut, kuin että kyllä tällainen 115 euron tulostin ihan oikeasti on täysi susi, mutta siitä huolimatta sillä voi tulostaa ja modaamalla oikein hyvinkin. Hämmentävää.

Edit: Jos tuo on paloturvallisuusriski, niin on kyllä sähköturvallisuuriskikin, ei ole kovin hääppöisesti suojattu verkkovirtapuolta. Eli aika hazardi laite, ei voi suositella jos ei tiedä mitä tekee...
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 433
Viestejä
4 161 474
Jäsenet
70 408
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom