Parempi matkustaminen Suomesta - lentoyhtiöiden vertailu

Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
456
Esipuhe: Olen tällaista keskustelua koittanut löytää useasti. Ehkä IO:sta löytyy porukkaa, joilla on kokemusta.

Eli Suomesta on vaikea varata parempia lentoja maailmalle ja etsin vinkkejä tähän. Nyt puhutaan ns. once-in-a-lifetime -tyyppisistä ratkaisuista tai edes oikeista business-lennoista sekä muista kokemuksista. Suomestahan lennetään kyllä moneen suuntaan, mutta Finnairinkin resurssit ovat sijoitettu siihen, että aasialaiset saavat kohtuullisen business-lennon kotiinsa. Kuitenkin Finnairin business on maailmanlaajuisesti aika alhaalle arvostettu ja esim. Euroopan (ja Dubain lennoilla) edes Businesta ei ole (tai paikat ovat nimeltään Business-paikkoja, mutta rahalla ei erityisempää lisäarvoa saa). Tähän asti paras mahdollinen vastaantullut vaihtoehto on ollut lentää Heathrowlle Finnairin 350:llä, hyväksyä lentävänsä Finnairilla ja sitten sieltä lentää oikeilla yhtiöillä, mutta eipä tuokaan koettuna ole ns kivaa.

Aiemmin Qatar Airlines tarjosi asiallisen bisnesluokan, mutta heidän valtiolliset ongelmansa ovat nyt aiheuttaneet myös suomalaisille ongelmia. Toisaalta British Airways ei paranna yhtään palvelua Finnairiin verrattuna. Air France lentää Suomesta Finnairilla, mutta tarjoaa vaihtoehtona lisähintaista privaattijettiä ymmärrettävästi korkeaan hintaan.


Eli pyydän avointa keskustelua, kokemuksia ja vinkkejä matkustamiseen täältä pohjolan perimmäisestä kylästä: Miten matkustaa Suomesta maailmalle siten, ettei perse repeä sekä lompakon, että mielen osalta?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.12.2016
Viestejä
1 481
Jos haluat halvan ja upean lennon, niin silloin pitää ostaa kaksi lippua.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Liittynyt
02.06.2017
Viestejä
374
Ongelma on se, että kukaan muu kuin Finnair ei lennä laajarunkokoneilla Helsinkiin, ts. kunnon bisneksen vaihtoehtoja ei oikein ole. Pienempien koneiden bisnekset on kaikki varsin samantapaisia.

Itse en ole juuri viimeiseen kymmeneen vuoteen lennellyt bisneksessä (tai oikeastaan muutenkaan kuin teneriffalle charterilla), mutta tätä aiemmin hyvät bisnekset oli ainakin KLM:llä, Iberialla (taisi kadota) ja Icelandairilla. Penkit selvästi erilaiset kuin turistiluokassa ja palvelu varsin ystävällistä ja sujuvaa.
Näissä on nyt on vain se, että yhtiön valinta riippuu ensisijassa kyllä muusta kuin penkin mukavuudesta tai palvelusta, reitityksen toimivuus tai suora lento voittaa aina koneen mukavuuden.

Once in a lifetime kokemusta hakiessani lentäisin ehkä ensin millä vaan Lontooseen ja sieltä ykkösessä sitten siirtomaihin palmun alle. Jos lipun ostaa jostain kovan inflaation maasta, sen voi muuten sitten saada todella paljon halvemmalla, kun lipun hintoja ei välttämättä muutella dynaamisesti vaan vain ajoittain. Luotettavan matkatoimistobulvaanin löytäminen voi sitten olla tosin vaikeampaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
163

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 548
SAS+ luokka on myös hyvä kompromissi jos ei halua ihan persettä repiä ja kuitenkin saada isomman penkin, parempia palveluja, nukkumatilat ja tuntea itsensä ihmiseksi. En nyt ihan aloittajaa ymmärrä sikäli, että jos halutaan premiumia niin ollaanko siitä valmiita maksamaan? Itse en näe business -luokkaa niin hienona ja erinomaisena että siitä pyydettyä hintaa maksaisin. En tosin ole ollutkaan kuin muutaman yhden käden sormilla laskettavissa business luokissa ja sekin sen takia, että jätin lentoni väliin jotta toinen olisi saanut paikkani -> hotelli ja businekseen seuraavana päivänä lentoyhtiön piikkiin.

Emirates tarjoaa aika hyvää settiä myös, mutta kannattaa käytännössä lentää Heathrowille tai Arlandaan ja sieltä oikealla lentoyhtiöllä eteenpäin. Kyllä perse kestää sen Finnairin jos siihen on ihan pakko mennä, itsehän välttelen sitä lentoyhtiötä kuin helvettiä paitsi näillä Aurinkomatkojen perhelomilla. Finnair on kuin halpalentoyhtiö - paitsi hintojensa puolesta.
 
Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
1 257
Finnairin välttely kertoo väittelijästä kaiken tarvittavan. Tietyissä piireissä kai sekin on ylpeydenaihe. Ei mullakaan ole yleensä vara lentää Finnairilla, mutta en katkeroidu haukkumaan yhtiötä josta Suomalaisena saa olla ylpeä.


Finnair on kuitenkin suuri kotimainen, tärkeä työllistäjä, ja lentojen ylläpito on elinehto aika saatanan suurelle määrälle yrityksiä ja liiketoimintoja. Eikä tuo Aasian turismikaan kovin kehno juttu Suomelle ole. AIka ylpeä Finnair saa olla siitä, että kykeneen ainoanan Eurooppalaisena yhtiönä kilpailemaan isoja poikia vastaan oikeana lentoyhtiönä. Eikä ole piiruakaan lähtenyt halpayhtiöiden suuntaan.

Sori jos hehkutan liikaa.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 673
Eikä ole piiruakaan lähtenyt halpayhtiöiden suuntaan.
En häpeä Finnaria, päinvastoin, mutta tuosta on silti oltava eri mieltä. Ihan sitä itseään ne Finnairin normaalit turistilennot ainakin ovat. Koneen kyljessä lukee kyllä Finnair, mutta lentohenkilökunta on ikävän usein jotain reikäisillä sukkahousuilla varustettua vuokraväkeä jne. Ei siitä kannata hirveästi ekstraa maksaa.

Suomesta ei taida oikeasti laadukkaasti päästä lentämällä mihinkään, eli jossakin on tehtävä vaihto ja sillä siisti.
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
794
Muistaakseni perseen ei pitäisi pikkusummista revetä. Business-luokassa ei varmasti mitään yolo kokemusta saa ikinä. Ensimmäinen luokka sen pitää olla. Ainakin jenkeissä on kyllä mahdollista saada yksityislento parilla tonnilla siirtolennolla, mutta ei se ole kovin luksusta kuitenkaan, vaikkakin ehkä ihan hyvä once in a lifetime kokemus.

Toki sitä voi miettiä onko mitään järkeä maksaa siitä lennon luksuskokemuksesta, kun perillä saa parempaa paljon halvemmalla
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 673
Toki sitä voi miettiä onko mitään järkeä maksaa siitä lennon luksuskokemuksesta, kun perillä saa parempaa paljon halvemmalla
Tuota minäkin olen miettinyt. Vaikea on perustella kovinkaan suurta lisäkustannusta siitä hyvästä, että saa istua muutaman tunnin paremmalla penkillä koneen vanhanaikaista viihdejärjestelmää tihrustaen ja että tarjoilija ehkä tuo halpaa kuoharia.

Tällaisesta voisi pitkällä lennolla jotain jo maksaakin:



Todellisuus vaan taitaa olla, että tuollainen hytti maksaa jo kohtuullisen henkilöauton verran. 2000€/h on vähän liikaa normaalille palkansaajalle.
 
Liittynyt
31.08.2018
Viestejä
173
Turistiluokasta halutaan (ainakin itse) pois sen takia, että siellä oleminen kaukolennoilla voi olla todella vittumainen kokemus. 12 tunnin lento voi joskus mennä ihan hyvin, varsinkin jos on 2+4+2 istuinjärjestyksessä vaikka ikkunapaikalla oman akan kanssa, jolloin ei haittaa jos pitää hyppiä vessaan eikä ahtauskaan tunnu niin häiritsevältä.

Välillä sitten joutuu puristuksiin kahden vieraan väliin, jalkoja ei voi liikuttaa, kunnon asentoa ei saa, vittumainen vessajono koko ajan, selkään alkaa sattumaan 6 tunnin jälkeen ja toiset 6 jäljellä.. Silloin alkaa miettimään, mitä maksaisi bisnesluokassa istumisesta varsinkin jos paskasta turistiluokan lipustakin on maksanut jo useamman satasen.

Sitten kun alkaa etsimään bisnesluokan kaukolentoja, huomaa että Finnairilla saa selvästi kalliimmalla huonomman kokemuksen mitä muilla yhtiöillä. On jo vähän aikaa siitä kun hain hintatietoja viimeksi, mutta silloin esim. Honkkarin lento bisneksessä Finnarilla oli yli 3000, Cathaylla 1600-2400 riippuen siitä ottiko lipun nettimatkatoimistosta vai suoraan Cathaylta. Tuo Cathayn lento oli kieltämättä Tukholmasta tai Oslosta, mutta itse ajattelin sen pieneksi haitaksi (halvin mahdollinen siirtymä ei olisi paljoa maksanut). Ja ehkä esim. Qatar olisi järkevämpi ja parempi vaihtoehto hinta-laatusuhteella pitkille lennoille, suoraan Hesasta Dohaan ja sieltä eteenpäin.

First -luokan jakkaroita on kiva katsella, mutta rahalla niitä todella harva pystyy tai haluaakaan ostamaan. Tosi moni joka tuolla lentää ottaa lippunsa piste-upgradella. Itselläni pistekertymät eivät riitä edes bisnekseen, joten ekaluokka on pysyvästi saavuttamattomissa. Vähänkin perehtymällä alkaa muutenkin näyttämään että esim Qatarin bisnes-istuin lähestyy muiden yhtiön first-istuinta (tietysti palvelu on huonompi). Bisnes-lipun taas voisi jo ostaakin sillä jos tekee duunia vuoden ja säästää rahat lomaan onko pakko aina kärsiä penniä venyttäen sillä ainoalla kunnon lomamatkalla jonka pystyy vuoden aikana tekemään?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 249
Tuota minäkin olen miettinyt. Vaikea on perustella kovinkaan suurta lisäkustannusta siitä hyvästä, että saa istua muutaman tunnin paremmalla penkillä koneen vanhanaikaista viihdejärjestelmää tihrustaen ja että tarjoilija ehkä tuo halpaa kuoharia.
Tämäpä tämä. Itse olen ollut bisneksessä muistaakseni kerran (kaukolennoissa, ei kai jotain Euroopan sisäisiä voi edes muistaa kun ero on lähinnä välissä oleva verho),eli joku Finnairin lento Souliin jossa virkailija sisään mennessä ehdotti että haluaisitko päästä ilman lisähintaa bisneksen puolelle. Villi veikkaus, että olisin muuten istunut jonkun yksin matkustavan tyttölapsen vieressä ja silloin taitaa lentofirmoilla tulla jotkut automaatti-"hälytykset" näin yksin matkustavana miehenä.

No, eturiviin juomaan sitä halpaa kuoharia ja kun lento on edennyt niin huomaan että istuimen saa vaihdettua kokonaan vaaka-asentoon eli ihan sängyksi. "Ai kun kiva, kerrankin voi nukkua koneessa" ajattelen...mutta todellisuudessa en kyennyt siihen edes tuolla tavalla. Mukavampaa lepäämistä toki, ehkä varsinainen nukkuminen olisi onnistunut jos olisi riisunut ihan kalsarilinjalle.

Parempaa palvelua jne. Ehkä bisneksen puolella lentoemäntä saattoi jopa olla alle 40-vuotias mikä on Finnairilla aikamoisen harvinaista herkkua, huh huh. Mutta paljonko olisin itse ollut valmis maksamaan tästä lisämaksua? Ehkä jotain n. 50 eur, en satasta. Sillä satasella saa kohteissa tai kotona vaikka mitä.
 
Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
1 257
En häpeä Finnaria, päinvastoin, mutta tuosta on silti oltava eri mieltä. Ihan sitä itseään ne Finnairin normaalit turistilennot ainakin ovat. Koneen kyljessä lukee kyllä Finnair, mutta lentohenkilökunta on ikävän usein jotain reikäisillä sukkahousuilla varustettua vuokraväkeä jne.
Turistilennoille vuokrataan vähimmillään kone ja lentäjät. Matkatoimisto päättää paljon kaikesta muusta.


Joskus lensin Finnairin bisneksessä, ja siinä ainakin oli ihan kiva palvelu ummikolle. Kun nornityyliin olin survomassa talvitakkia laukkuhyllylle (nyt kun tilaa varmasti oli), lentoemo ottaa takin henkariin ja sanoo, että varmaan mielummin haluat, takin tänne vaatekomeroon... Muiden matkustajien boardaus pysäytettiin, että me pääsimme istumaan. Sitten kysyttiin juotavaa, kysyessäni kuohuviiniä vastattiin että on pelkkää shamppanjaa (alkossa vajaa satanen pullo), ruokana vaihtoehtona suomalaista riistaa (villi metsäjänis) tai nieriää. Meillä oli kahteen henkeen oma lentoemo koko ajan käytettävissä. Jäi tällaiselle mualaiselle ihan hyvä mieli.


Sen tiedän Finnairin lentoemoista, että bisneksessä on oma henkilökunta. Tavalliset lentoemot voivat hakea koulutukseen, ja parhaiten soveltuvat kurssitetaan sitten erillisiksi bisneksen henkilökunnaksi.


Aloittajalle voisi lento bisneksessä aasiaan olla edullinen mutta riittävä. Toki voit lentäää vaikka Brysselistä emirateksen ykkösessä mannertenvälisen, mutta hintaa lennolla voi olla +++10 k€. Ihan tavanomaisten yhtiöiden (BA tai AA taitaa tarjota myös) firstikin maksaa atlantin ylityksessä on muutaman tonnin liikaa ja käsitin aloituksessa että se maksaminen ei oo aloittajan juttu.
 

Bladekill

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 708
Olen muutaman kerran lentänyt bisneksessä ja Finnairilla viimeksi viime vuonna vaihdoin Shanghain lennon paikan economysta bisnekseen kun portilla oli upgrade tarjouksessa 400e ja economyssa olisi odottanut kaikkien rangaistuksien äiti eli keskipaikka.

Ei ole kyllä mitään valittamista verrattuna muihin bisneksiin (tuntuu että Finnairin dissaajat yleensä vertaavat johonkin Emirateksen lentäviin hotellihuoneisiin ja unohtavat ne muut lentoyhtiöt), mutta ei tulisi kyllä mieleenkään ostaa netistä noita bisnespaikkoja kun ovat sen verran äärimmäisissä riistohinnoissa. Samalla hinnalla millä saa sen muutaman tunnin hiukan helpommaksi voi sitten kohteessa olla viikon luxus-hotellissa tai shoppailla itsensä puhki.

Muutenkin bisnes-luokka on itselleni täysin turha 95%, mutta toisaalta taas sitten economy-luokka vastaa melkein aina jotain intialaista bussia tai siirtomaa-ajan orjalaivaa. En tarvitse makuulle menevää sänkyä, mutta olisi kiva jos edessä olevan istuimen selkänojan ei tarvitsisi aina tulla suuhun asti ja esim jos sivuttaissuunnassa saisi vaikka molemmilta puolin oman käsinojan itselle että voisi istua normaalisti eikä tarvitsisi olla sardiini.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 195
En oikein ymmärrä business-luokan lentoa ja once-in-a-lifetime kokemusta samassa lauseessa. Joo onhan pieneksi sängyksi taittuva penkki penkki ja parempi safka+palvelu ihan jees long haulissa, mutta ei niistä nyt mitään isompaa glamouria saa irti mitenkään. Joka tapauksessa nukutaan huonosti pienessä tilassa, herätään samoissa vaatteissa, yhteinen wc ilman suihkua, ja tuijotaan leffaan pieneltä ruudulta paskalla audiolla. 30-40 lennon kokemuksella. Lähi-idän yhtiöiden firstiä kannattaa katella jos once-in-lifetime elämystä yrittää hakea - edellyttäen että massia on. Tosin samalla rahalla saa varmasti paljon upeampia kokemuksia muualta.
 
Liittynyt
31.08.2018
Viestejä
173
Pointti tässä koko ketjussa on varmaan se, ettei bisneksessä sinänsä ole mitään glamouria tai hienoa, tai sellaista että kannattaisi maksaa valtavia summia bisneslipusta.. mutta pitkät lennot turistiluokassa voivat olla sellaista kidutusta, että sen takia ylempi luokka kannattaa.

Ja jos on takana kymmeniä lentoja bisneksessä ja alkaa tympiä.. voi olla että työnantajan matkustussääntö muuttuu joskus ja joutuu istumaan ne lennot turistipuolella jatkossa. Sitten onkin kivaa kun työpäiväkin ehkä pitäisi alkaa perille tullessa, kun on itse romuna 10-12 tunnin puristuksissa istumisen jälkeen.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
456
En oikein ymmärrä business-luokan lentoa ja once-in-a-lifetime kokemusta samassa lauseessa.
Aloituksessa taisin kuitenkin laittaa "once-in-a-lifetime" ja "business" sanojen väliin sanat "tai edes". Silloin en siis selvästi verrannut asioita keskenään.

Tästä tuli ensimmäisenä mieleen yhtenä vaihtoehtona JL414/413 eli JAL:in 787-9:n bisnes-Sky-Suitella Naritaan
Bustiksen ehdottama japanialaisten Dreamliner -reissu onkin ihan hyvä idea, jota pitää miettiä. Tuoltahan pääsee sitten kohtuulliseen hintaan asiallisesti ihan minne vaan Aasiassa.

Lähimpänä on varmaan Emirates:n lennot Tukholmasta.
Tuo Tukholman kautta matkustaminen on toki vaihtoehto, mutta isoa iloa ei kyllä tuota laivamatka tai karjaluokka Tukholmaan vaikka onkin lyhyehkö pätkä.

Välillä sitten joutuu puristuksiin kahden vieraan väliin, jalkoja ei voi liikuttaa, kunnon asentoa ei saa, vittumainen vessajono koko ajan, selkään alkaa sattumaan 6 tunnin jälkeen ja toiset 6 jäljellä.. Silloin alkaa miettimään, mitä maksaisi bisnesluokassa istumisesta varsinkin jos paskasta turistiluokan lipustakin on maksanut jo useamman satasen.
Mitä tähän (ja muiden kommentteihin) tulee, niin koskaan ei ole kyllä tarvinnut täyttä hintaa maksaa näistä "paremmista paikoista", mutta usein kuitenkin jotakin. Olisiko sillä rahalla tai niillä pisteillä saanut sitten jotakin muuta?

Yleensä varmasti olisi saanut, mutta kuka laskee lomaansa siten, että summataan kymmenen tuntia negatiivista paskaa ja kupeerataan se 20 h rannalla istumista tai 5 h sukeltamista, jaetaan euroilla ja ollaan tyytyväisiä? Ja nythän oli nimenomaan kysymys siitä miten vieläkin paremmin saisi rahansa käytettyä Suomi-turistina, ettei rahaa menisi haaskuuseen, mutta saisi parhaan kokemuksen. Totta kai lomalla rahaa voi käyttää kohteessakin ja varmaan tähän ketjuun osallistujat käyttävätkin. Ei kuitenkaan ole lähtökohtaisesti pois itse kohteesta, jos muun osa-alueen laadusta puhutaan.

Kyse on juuri siitä mitä täälläkin on mainittu. Kärjistäen: Jos pienellä panostuksella ja suunnittelulla on vaihdettavissa lentojen 10 h henkilökunnan vittuilu ja lapsen itku siihen, että saa jossain määrin syötävää ruokaa ja hymyilevän henkilökunnan, aika paljonkin voin maksaa ekstraa. Joku toinen varmasti vähemmän, mutta sitä ei kysytty. Toisaalta kiinnostaa myös miten halvalla voisi saada itse matkustamisesta sellaisen ettei se olisikaan enää stressin lähde vaan osa vapaa-aikaa. Lisäksi kiinnostaa kuinka paljon pitäisi oikeasti maksaa, että kokemuksesta oikeasti saisi once-in-a-lifetime -tyyppisen...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
1 257
Kärjistäen :
Jos pienellä panostuksella ja suunnittelulla on vaihdettavissa lentojen 10 h henkilökunnan vittuilu ja lapsen itku siihen, että saa jossain määrin syötävää ruokaa ja hymyilevän henkilökunnan, aika paljonkin voin maksaa ekstraa.
Bisnesluokka, riippuu maksajan kukkarosta paljonko on paljon.

Lisäksi kiinnostaa kuinka paljon pitäisi oikeasti maksaa, että kokemuksesta oikeasti saisi once-in-a-lifetime -tyyppisen...
Katso haluamasi reitti Emirateksen ykkösestä ja katso hinta itse. Tai tee menestynyt blogi ja pääse ilmaiseksi. Youtube on pullollaan mainosvideoita, kuten alla eka haussa vastaantullut

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
968
Koneen kyljessä lukee kyllä Finnair, mutta lentohenkilökunta on ikävän usein jotain reikäisillä sukkahousuilla varustettua vuokraväkeä jne. Ei siitä kannata hirveästi ekstraa maksaa.
Mihin sitä palvelua tarvitsee? Itselle riittää niin lyhyillä kuin pitkilläkin lennoilla että on istuin ja toimiva wc. Extraa voisin maksaa isommasta istuimesta ja paremmasta ruoasta. Paremman ruoankin suhteen on aika se ja sama kuka sen tuo eteen.

En siis vittuile vaan mielenkiinnosta kyselen että mitä palvelua lennolla muut kaipaa. Itselle kun se lento ei ole yleensä matkan tarkoitus.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
456
Katso haluamasi reitti Emirateksen ykkösestä ja katso hinta itse. Tai tee menestynyt blogi ja pääse ilmaiseksi. Youtube on pullollaan mainosvideoita, kuten alla eka haussa vastaantullut
Nyt en ole ihan varma tuliko tässä koko ketjun suurin vittuilu juuri postaamalla joku fortnite-trolli ja ehdottamalla googlettaa olemattomia vai jäikö joku hymiö postaamatta.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 673
Mihin sitä palvelua tarvitsee? Itselle riittää niin lyhyillä kuin pitkilläkin lennoilla että on istuin ja toimiva wc. Extraa voisin maksaa isommasta istuimesta ja paremmasta ruoasta. Paremman ruoankin suhteen on aika se ja sama kuka sen tuo eteen.

En siis vittuile vaan mielenkiinnosta kyselen että mitä palvelua lennolla muut kaipaa. Itselle kun se lento ei ole yleensä matkan tarkoitus.
Niin, siis minähän juuri sanoin ihan samaa asiaa, eli että ei siitä Finnarin palvelutasosta ainakaan kannata hirveästi ekstraa maksaa.

Mutta siiis yleisesti ottaen rahalla saa enemmän istuintilaa, tarjoilua, mahdollisesti jopa omalle istuinluokalle varatun wc:n jne. Osa luonnollisesti arvostaa näitä enemmän ja osa vähemmän. Jollakin tavallisella 5h lennolla minullekin on aika sama millaisessa matopurkissa sitä joutuu istumaan ja millaisella palvelulla, mutta pidemmillä lennoilla merkitys korostuu.
 
Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
1 257
Nyt en ole ihan varma tuliko tässä koko ketjun suurin vittuilu juuri postaamalla joku fortnite-trolli ja ehdottamalla googlettaa olemattomia vai jäikö joku hymiö postaamatta.
Ei tullut kumpaakaan. Kunhan vastasin kysymykseesi. Sori kun yritin auttaa.

Helpottaisi muuten jos esittäisit tarpeesi selkeämmin.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
456
Ei tullut kumpaakaan. Kunhan vastasin kysymykseesi. Sori kun yritin auttaa.

Helpottaisi muuten jos esittäisit tarpeesi selkeämmin.
Ok.

Kysymys oli siis siitä miten saada laadukkain mahdollinen lentomatka Suomesta minne tahansa parhaaseen mahdolliseen hintaan. Emirates ei lennä Suomesta ja molemmat tiedämme, ettet hyväntahtoisuuttasi postannut 15-vuotiasta takatuupparia tähän.

Jäiköhän tämä tarpeeni muillekin epäselväksi?
Loppukateettini alkuperäisessä postauksessani näytti olleen:
"Eli pyydän avointa keskustelua, kokemuksia ja vinkkejä matkustamiseen täältä pohjolan perimmäisestä kylästä: Miten matkustaa Suomesta maailmalle siten, ettei perse repeä sekä lompakon, että mielen osalta?"

Jos tämä kielikuva on epäselvä, pahoittelen asiaa. Selvennän tarvittaessa mitä tarkoitin. Kerrohan vielä mikä sana jäi epäselväksi.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 209
molemmat tiedämme, ettet hyväntahtoisuuttasi postannut 15-vuotiasta takatuupparia tähän.
Anteeksi, mutta mitä täällä tapahtuu? En puhu rävää ja nyt en enää saa oikein mitään selvää keskustelusta. Tarkoitatko, että koneen takaosaan asennetut moottorit ovat jotenkin heikko ratkaisu matkustusmukavuuden kannalta, vai että 15 vuotta on turhan korkea rungon ikä eksklusiivisille matkoille? Ensimmäinen on ainakin huuhaata, vaikka isot koneet ovatkin rakenteeltaan eri tyyppisiä. Jälkimmäinenkin ajatus hyväksyttäneen vain suurella varauksella.
 
Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
1 257
"Miten matkustaa Suomesta maailmalle siten, ettei perse repeä sekä lompakon, että mielen osalta?"

Ei kyllä aukea vielä tämäkään.

Mitä tarkoittaa kun perse repeää mielen osalta?
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 021
Jos reissaa niin paljon, että saa lentomaileilla upgraden hommattua, niin itse ainakin voisin harkita reitin vaihtoa tai lomakohteen valintaa ihan sillä perusteella, että pääsee testaamaan jotain erikoisempaa.

Huonona puolena tulee äkkiä vastaan se, että Helsingin suora business-valikoima on rajallista. Tässä skenaariossa myös se allianssi mille mailit löytyvät on aika oleellinen asia. Jos sattuu olemaan lentopisteitä Star Alliancelle, niin Frankfurtin kautta voisi koittaa bongata Lufthansan valikoimasta Johannesburgia, jotain Etelä-Amerikan kohdetta tai vaikka Singapore Airlinesin A380:stä Frankfurt - New York välille. Tai ainakin joskus tuollainen lensi...

Jos taas puhutaan Finskillä kerätyistä One World pojoista, niin Lontoon BA-vaihdot, sekä esim. Australiaan lentelyt Singaporen tai Hong Kongin kautta jollain Cathayllä tai Qantaksella saattaisivat olla pisteiden väärtejä upgrade-vaihtoehtoja.

-
Omalla rahalla en kyllä noita upgradeja lähtisi kovin äkkiä maksamaan. Lyhyillä lennoilla siitä busineksesta ei paljon iloa ja ole ja pitkille lennoille ne liput maksavat sen verran, että exclusiiviutta saa tosiaan lisää käyttämällä ne rahat lisätähtiin hotlassa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 727
Kyse on juuri siitä mitä täälläkin on mainittu. Kärjistäen: Jos pienellä panostuksella ja suunnittelulla on vaihdettavissa lentojen 10 h henkilökunnan vittuilu ja lapsen itku siihen, että saa jossain määrin syötävää ruokaa ja hymyilevän henkilökunnan, aika paljonkin voin maksaa ekstraa.
Ei näistä sun jutuista ota selvää, bisness on/oli huonoa, vinkit firstin hinnan selvittämiseksi vittuilua. Rahalla ei tavallinen duunari saa mitään sellaista extraa että siitä kannattaisi hinta-laatusuhde huomioiden maksaa, turistin comfort-penkki on ehkä ainoa poikkeus jos olet oikeasti niin iso/pitkä että et tavis turistin penkkiin sovi kuin hyvin hyvin huonosti. Suomalaiselle "varakkaalle" bisnes ihan jees jos varaa vipata 1-2ke wc-pönttöön sillä sitä tuo efektiivisesti vastaa, öljysheikki ottaa sitten firstin kun 20ke on sille merkityksettömämpi kuin tuo 1ke "varakkaalle"...

Halvimmillaankin (upgrade kentältä check-inissä kun kauppaavat sitä alennuksella jos vapaita paikkoja) bisneksen hinta/suunta (~300-400e) on sellainen että suht kovatuloinenkin kaveri saa pari päivää raataa duunia saadakseen näppiin verojen jälkeen tuon summan puhumattakaan jostain matalapalkka-alasta. Toisin sanoen on paljon järkevämpää venyttää sitä lomaa useita päiviä pidemmäksi ja kärsiä pieni hetki sillipurkissa kun kärsimystä se matkustaminen on joka tapauksessa.

Ja sitten kun teet tuon business upgragen rahalla koko perheelle (esim. 2aik+2 lasta) niin täytyy olla suomalaisella mittapuulla "rikas", jotta tuossa on rahallisesti mitään tolkkua. Työmatkoillla busineksessa (pitkillä lennoilla) on sentään jotain järkeä (säästää työpäiviä/pystyy toimimaan vähän tehokkaammin kohteessa kun saa levättyä jonkun verran paremmin).

Firstiin sun on tulla haikailla kun täällä sitä kyselet, sellaiset kaverit jotka sinne mielii niin ottaa yhteyttä luottokortti firman concierge-palveluun :). Privaatti-jetti taitaa olla sitten vielä astetta utopistisempaa haihattelua...
Helpottaisi muuten jos esittäisit tarpeesi selkeämmin.
Vaikuttaa joltain haihattelulta "mitä tekisin jos voittaisin lotossa"-tyylisesti...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 021
Vaikuttaa joltain haihattelulta "mitä tekisin jos voittaisin lotossa"-tyylisesti...
Nyt kun katsoin, niin esim. finskin suoria Helsinki - Hong Kong busineksia saa menopaluuna 1800e:llä tälle keväälle.

Economyssä samat lennot ovat 589e, joten jos kerran elämässä haluaa vähän rellestää, niin aika vähällä vielä pääsee. Ei tarvitse lottovoittoa.

--
Itse olen katsellut Euroopan upgradeja Swissillä pari kertaa Zürichistä, koska noita irtoaa joillekin lennoille n. 50e:llä suunta, mikä ei ole ihan hirveä hinta verrattuna siihen mitä esim. syöminen Zürichissä maksaa. Mitään oikeaa hyötyähän tuollaisesta ei ole, mutta kun kaupunki on törkeän hintainen muutenkin, niin loungen safkoilla on enempi arvoa kuin monella muulla kentällä ja samalla pääsee lyhyemmillä turvatarkastusjonoilla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 727
Nyt kun katsoin, niin esim. finskin suoria Helsinki - Hong Kong busineksia saa menopaluuna 1800e:llä tälle keväälle.

Economyssä samat lennot ovat 589e, joten jos kerran elämässä haluaa vähän rellestää, niin aika vähällä vielä pääsee. Ei tarvitse lottovoittoa.
Kuten sanoin, jos on varaa heittää 1-2ke wc pönttöön niin antaa mennä, mutta ei tuossa mitään järkeä ole. Riippuen kohteesta tuon erotuksen 1300e kun levittää siellä vaikka 1-7 päivän aikana niin saa ihan eri tavalla rahalleen vastinetta, jonkin verran saa käyttää jo mielikuvitusta että saat normaalin päiväbudjetin päälle hesassa vaikkapa 600e/päivä ylimääräistä tuhlattua, puhumattakaan jostain kehitysmaasta. Honkkarissa toki "väärässä" paikassa tuollainen 1ke on poltettu minuutissa (ei oikeastaan tarvitse mennä kun vaikka hienompaan japskiraflaan), kun paikasta löytyy palveluita oikeasti rikkaille sieltä&täältä.

Itse ottaisin enemmin sen viime hetken upgraden jos businekseen on pakko päästä - paras hinta-laatusuhde ja todennäköisesti vituttaa vähemmän kun huomaa mitä sillä saa (tai siis ei saanut)...
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
456
Riippuen kohteesta tuon erotuksen 1300e kun levittää siellä vaikka 1-7 päivän aikana niin saa ihan eri tavalla rahalleen vastinetta, jonkin verran saa käyttää jo mielikuvitusta että saat normaalin päiväbudjetin päälle hesassa vaikkapa 600e/päivä ylimääräistä tuhlattua, puhumattakaan jostain kehitysmaasta.
Et ole tainnut koskaan tulla kanssani viettämään iltaa... Tervetuloa jatkossa
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 021
Kuten sanoin, jos on varaa heittää 1-2ke wc pönttöön niin antaa mennä, mutta ei tuossa mitään järkeä ole. Riippuen kohteesta tuon erotuksen 1300e kun levittää siellä vaikka 1-7 päivän aikana niin saa ihan eri tavalla rahalleen vastinetta, jonkin verran saa käyttää jo mielikuvitusta että saat normaalin päiväbudjetin päälle hesassa vaikkapa 600e/päivä ylimääräistä tuhlattua, puhumattakaan jostain kehitysmaasta. Honkkarissa toki "väärässä" paikassa tuollainen 1ke on poltettu minuutissa (ei oikeastaan tarvitse mennä kun vaikka hienompaan japskiraflaan), kun paikasta löytyy palveluita oikeasti rikkaille sieltä&täältä.

Itse ottaisin enemmin sen viime hetken upgraden jos businekseen on pakko päästä - paras hinta-laatusuhde ja todennäköisesti vituttaa vähemmän kun huomaa mitä sillä saa (tai siis ei saanut)...
Itse en ole lentänyt kertaakaan busineksessa, mutta maksaisin kyllä mielummin 1300e business-menopaluusta kuin auton lisävarusteesta, joten meitä on moneen lähtöön...

Tuo 1300e on meinaan aika äkkiä ruksittu jossain BMW konfiguraattorissa.

Ja no, businekset nyt on lähinnä muutenkin suunnattu ihmisille jotka ostavat autot ruksimalla varusteita uuteen...
 
Liittynyt
31.08.2018
Viestejä
173
Nyt kun katsoin, niin esim. finskin suoria Helsinki - Hong Kong busineksia saa menopaluuna 1800e:llä tälle keväälle.
Katsoin äsken samoja lentoja, eli Honkkariin 1800:lla. Hong Kong on halvimpia kohteita kaukoidässä (bisneksessä) ainakin aikaisemmissa hauissani, ja sieltä pääsee parissa tunnissa eteenpäin suunnilleen mihin vain kohteeseen.

Qatarilla vastaava väli on 2400, Cathaylla 2300 joten Finnair voittaa tällä kertaa, varsinkin kun HEL-HKG-HEL lennetään A350:lla.

Nämä haut suoraan yhtiöiden omilta sivuilta ja pikaisesti katsomalla nettimatkatoimistoista ei löytynyt selvästi halvempia bisneslippuja, joita löysin vielä vuosi pari sitten. Nyt siellä oli nuo samat kalliimmalla.
 

valurauta

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
3 528
Sitten kun alkaa etsimään bisnesluokan kaukolentoja, huomaa että Finnairilla saa selvästi kalliimmalla huonomman kokemuksen mitä muilla yhtiöillä. On jo vähän aikaa siitä kun hain hintatietoja viimeksi, mutta silloin esim. Honkkarin lento bisneksessä Finnarilla oli yli 3000, Cathaylla 1600-2400 riippuen siitä ottiko lipun nettimatkatoimistosta vai suoraan Cathaylta. Tuo Cathayn lento oli kieltämättä Tukholmasta tai Oslosta, mutta itse ajattelin sen pieneksi haitaksi (halvin mahdollinen siirtymä ei olisi paljoa maksanut). Ja ehkä esim. Qatar olisi järkevämpi ja parempi vaihtoehto hinta-laatusuhteella pitkille lennoille, suoraan Hesasta Dohaan ja sieltä eteenpäin.
Finnairilla on monesti ollut viime vuosina juuri keväisin business-tarjouksia Euroopasta vähemmän suosittuihin Aasian kohteisiin n. 1500 eurolla (esim. Lontoosta). Jos premium-tasoinen lentokokemus on kohdetta ja ajankohtaa tärkeämpi, niin näitä kannattaa pitää silmällä. Jo Tallinnasta/Tukholmasta voi olla vallan eri hinnat kuin Helsingistä. Tarjouslennon bonuksena voi taskuun kilahtaa vielä instant-tasokortti, jonka ansaitseminen tavallisilla Euroopan lennoilla olisi aika tuskan takana.

Noin muuten, jos haluaa metsästää siedettävää lentokokemusta, niin kannattaa lentää, kun on alkaen-hintaisia lentoja tarjolla. Silloin koneissa on yleensä tilaa ja jollain 10+-tuntisella lennolla oma penkkirivi on lentoyhtiöstä riippumatta ihan kiva juttu turistiluokassakin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 727
Itse en ole lentänyt kertaakaan busineksessa, mutta maksaisin kyllä mielummin 1300e business-menopaluusta kuin auton lisävarusteesta, joten meitä on moneen lähtöön...

Tuo 1300e on meinaan aika äkkiä ruksittu jossain BMW konfiguraattorissa.

Ja no, businekset nyt on lähinnä muutenkin suunnattu ihmisille jotka ostavat autot ruksimalla varusteita uuteen...
Mä olen ja oli vielä 1+v muksukin mukana, mutta euroakaan ei lystistä maksettu. Matkan ehdottomasti hauskin osa oli loungessa kun respan täti bangkokin kentälle vähän katseli ja totesi "leikkitilaa meillä ei varsinaisesti ole, mutta onhan tuossa lattiaa missä temmeltää, jos jotain häiritsee niin menkööt yläkertaan pakoon. Jos saa esittää pyynnön niin antakaa muksun härvätä vain toisessa kerroksista ettei tule muille paha mieli", pari tyyppiä siitä häipyi hyvin aika nopeasti ja käytännössä kaikki loput lopetti työnteon ja alkoi jauhaan paskaa meidän kanssa siitä että kuinka harvoin lapsia täällä näkee ja muuta small talkkia.

Toiseksi paras osa oli mennä koneeseen ja nähdä muutaman tyypin ilme busineksessa kun ne tajus "ei vittu, nuo tuli ton muksun kanssa tänne" :). Nappula tosin nukkui ennen nousukiitoa ja heräs laskuliun aikana eli parin tyypin orastava sydänkohtaus oli tällä kertaa aiheeton.

Muuten lento oli kyllä aika mitään sanomaton, no toki ilmasta viinaa (mutta ei sitä niin paljon pysty juomaan että rahojaan sitä kautta takaisin sais, ja osa firmoista tarjoaa turistissa edelleen ilmaiset viinat), safka marginaalisesti parempaa (huonoa silti:)), palvelu selvästi parempaa, mutta nukkuminen vaatii kyllä rutinoitua otetta reissaamiseen....

Itse ottaisin vaikkapa adaptiivisen vakkarin mielummin eli jotain sellaista joka oikeasti käyttää kymmeniä/satoja tunteja, toki joku täysin turha lisävaruste sitten erikseen.
 
Liittynyt
31.08.2018
Viestejä
173
Finnairilla on monesti ollut viime vuosina juuri keväisin business-tarjouksia Euroopasta vähemmän suosittuihin Aasian kohteisiin n. 1500 eurolla (esim. Lontoosta). Jos premium-tasoinen lentokokemus on kohdetta ja ajankohtaa tärkeämpi, niin näitä kannattaa pitää silmällä. Jo Tallinnasta/Tukholmasta voi olla vallan eri hinnat kuin Helsingistä. Tarjouslennon bonuksena voi taskuun kilahtaa vielä instant-tasokortti, jonka ansaitseminen tavallisilla Euroopan lennoilla olisi aika tuskan takana.

Noin muuten, jos haluaa metsästää siedettävää lentokokemusta, niin kannattaa lentää, kun on alkaen-hintaisia lentoja tarjolla. Silloin koneissa on yleensä tilaa ja jollain 10+-tuntisella lennolla oma penkkirivi on lentoyhtiöstä riippumatta ihan kiva juttu turistiluokassakin.
Tuo HEL-HKG 1800:lla olikin kampanjahinta, ja seuraava hintaluokka menee jo 4000 euroon. Eli kun kampanja loppuu, eipä enää ostella noita varsinkin kun on muiden yhtiöiden vastaavat lennot, vaikka sitten useammalla vaihdolla.

Tuollaisella yli 10 tunnin lennolla on mulla kyllä ollut oma penkkirivi kokonaan käytössä, mutta jakkara oli niin pirullinen ettei käsinojia voinut taittaa niin että olisi päässyt levittäytymään omalta istuimelta mihinkään. En muista mikä konetyyppi oli silloin, mutta perkele sentään..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 727
Tuollaisella yli 10 tunnin lennolla on mulla kyllä ollut oma penkkirivi kokonaan käytössä, mutta jakkara oli niin pirullinen ettei käsinojia voinut taittaa niin että olisi päässyt levittäytymään omalta istuimelta mihinkään. En muista mikä konetyyppi oli silloin, mutta perkele sentään..
Nää "uudet" slim-istuimet vasta mahdollistaa niiden käsinojien työntämisen selkänojien väliin (kun pitää selkänojan pystyssä), vanhoissa fatti-penkeissä ei onnistu lainkaan.

Itse olen viimeksi saanut tyhjän rivin joskus 2000-luvun alussa, jumbosta 4 penkkiä keskeltä eukon kanssa, se oli kyllä kätevää kun toinen pystyi menemään sinne lattialle levyttämään koko pituudelta, paremmat unet kuin busineksessa... Eli varmaan aika tuuria, aika täynnä nuo lennot tuppaa nykyään olemaan.
 
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
474
Singapore Airlinesin bisnesluokka A380ssa oli varsin miellyttävä kokemus(Frankfut-Singapore muistaakseni), sattui työn puolesta tulemaan hätäkeikka päivän varoajalla ja enää bisnestä jäljellä, "harmi". Muutaman kerran on Lufthansalla ja SASsilla upgreidattu bisnekseen, ja etenkin Lufthansa on ollut kyllä varsin mukava tuon suhteen. Muutenkin Lufthansa on jotenkin vähän aliarvostettu, tai onhan se vähän tylsä ja harmaa ja siellä on vähemmän "blingiä" kuin monessa muussa, mutta pääosin aina toimii todella hienosti(olettaen että kohdalle ei satu kaluston vanhinta 747 konetta tms.).

Joku tuolla JALin lennoista mainitsikin, ja ne on kyllä olleet varsin hyviä aina kun on sillä lentänyt, bisneksessä en tosin kertaakaan, mutta se karjavaunun puolikin toimii vallan hienosti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 021
Ylipäätään näissä on minusta aina kyse siitä, että missä elämäntilanteessa kukakin nyt sattuu olemaan.

Jos en olisi tavannut parempaa puoliskoani, niin olisi iso riski, että käyttäisin rahojani johonkin tälläisiin turhuuteen kun ei niitä lomapäiviä vuodessa niin paljon olisi ja silloin koittaa optimoida kokemuksia mitä vapaista saa irti.
--
Nyt kun elätettävänä onkin perhettä, niin prioriteetit ovat muuttuneet aika paljon ja business-upgrade koko porukalle maksaa enemmän sinkkuaikoihin verrattuna, siinä missä hotelli-upgrade tai autovuokrauksen upgrade maksaa saman verran kuin aikaisemmin.

Yksin matkustaessa julkisen liikenteen käyttö jne. olivat helppo nakki, mutta nykyisin investoi mielummin taksiin kun sen lisäkustannus on pienempi suhteessa matkustajamäärään yms.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 366
Sit vanhempana kun tulee tilinpäätöksen aika, niin sitä huomaa muistelevansa niitä matkoja joita tuli tehtyä, positiivisia kokemuksia joita tuli kokeneeksi. Itelle (köyhänä) ainakin Busineksen kokeminen olis jotain erillaista mikä antais arvoa jota vois vanhempana sit muistellakkin. Kyllähän karjaluokka tuo kokemuksia mut ei kovinkaan positiivisia, joita jaksais muistella hymyissä suin.

En usko, että materiaa tulee hirveästi ajatelleeksi vanhempana, että olipa mulla silloin mahtavaa kun oli 65" telkkari ja uus bemari alla. Uuden bemarin hinnasta voi helposti napata pois pari bisnes reissua, kun ostais sen käytettynä ja sillä saada aivopankkiin mukavia muistoja.
 

samsena

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
22.12.2018
Viestejä
26
Sam Chuin youtube kanavalla on hyvää materiaalia "paremmasta matkustelusta", myöskin vinkkejä miten saada edullisemmin first ja business class lentoja.

Onhan tuokin kanava kaupallistunut, mutta mielenkiintoinen silti.

Sam Chui
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 548
Finnairin välttely kertoo väittelijästä kaiken tarvittavan. Tietyissä piireissä kai sekin on ylpeydenaihe.
En lähtisi yleistämään. Finnair on varmasti "kotimainen" ja kaikkea muuta, mutta jos sitä rupeaa vertaamaan muun kuin jonkun Aasian lennon kautta muihin Euroopassa operoiviin lentoyhtiöihin, on se kallis ja palvelultaan heikko. Itse kun maksan siitä, että saan paremman luokan itselleni, odotan myös saavani asiallista kohtelua. Siitähän minä ekstraa heillekin maksan. Jopa British Airwaysista, jota yleensä parjataan pitkillä lennoilla, olen saanut aina vähintään hyvää palvelua. En tiedä pitäisikö puhua Finnairilla pelkästään englantia, jotta siellä ei olisi lentoemäntä heti naama norsunvitulla vai mistä kiikastaa, mutta jos suomalaisena lennät Finnairilla on palvelutaso parhaimmillaankin tyydyttävää, jolloin hyvään on vielä matkaa.

Tässä ei ole mikään ylpeydenaihe tai mitään "dissaan Finskiä koska olen suomalainen maatalojuntti höhöhöhö", vaan ihan omien kokemusten perusteella tehdyt havainnot. Hienoa toki mikäli sinulla on vain ja ainoastaan erinomaisia kokemuksia Finnairista ja se on oikeasti varmasti mahtavaa. Minulla ei esim. ole pahaa sanottavaa SAS, Lufthansa, Emirates, Qatar -tasolla mistään. Kaikki on aina toiminut hyvin ja palvelu on pelannut hyvin. Finnairilla taas ei ole, siksi mielestäni Finnairin pyytämä hinta ei korreloi mitenkään siitä saatavan palvelutason kanssa ja täten on ihan turhaa tuhlata rahojaan Finnairiin, kun samalla saat muilta lentoyhtiöiltä parempaa vastinetta.

En tiedä sinun taustaa tai matkustuspreferenssejä tahi mitä odotat ja oletko kuinka usein matkustanut muualla kuin turistiluokassa, mutta Finnairista ei minulla ole kokemuksiini nojaten mitään erityisen hyvää sanottavaa. Toki mielipiteitä on monia, mutta en lähtisi silti yleistämään että kaikki Finnairin dissaajat tekee sitä vain ilokseen.
 
Liittynyt
17.04.2017
Viestejä
94
Mielestäni oikein tervetullut aloitus erittäin mielenkiintoisesta aiheesta.

Itse pitkänä ihmisenä (194cm) arvostan suuresti matkustusmukavuutta noilla pitemmillä lennoilla. Hikikarpalot alkavat valumaan yleensä jo paria päivää ennen tulevaa lentoa, jos pitää ainakin se 6h istua economy -luokassa. Tuska lennoilla on aika sanoinkuvaamaton. Tähän vielä lisäksi jokin keskimmäinen istuinpaikka niin kyllä loistaa loma/reissu -fiilikset poissaolollaan.

Itsellänikin aiemmin oli käsitys, että tuo business -matkustelua on vain lottovoittajien hommia. Hiukan kun asioita selvittää ja jonkin verran näkee vaivaa niin suhteellisen edullisestikin pääsen matkustamaan verhon toisella puolella. Ja kuten moni tuossa ylempänä mainitsi, niin rahojani en euroopan sisäisiin lentoihin tuhlaa. Lennon pituus vähintään se 5-6h ja toki koneen mallin (laajarunko, istuinmalli) pyrin myös huomioimaan. Laajarunkokoneessa yleensä business -istuin menee täysin makuuasentoon ja tilaakin aivan erillalailla.

Vähän pistää ihmetyttää nuo 4000€ -hintaluokkiin vertailut. Ensinnäkin yleensä auttaa mitä aikasemmin olet liikkeellä, jos siis suoraan meinaat business -liput ostaa. Upgrade -keissit toki erikseen, ja niiden hintahan voi olla huomattavasti alhaisempikin. Itse vertaan yleensä lennon hinnan suhteessa lentoaikaan. Pitemmistä lennoista siis olen valmis maksamaan vähän enemmän.

Parhaimmat suoraan ostetut pitkät kaukolennot Aasiaan olen lentänyt noin 1400€ -hintaan menopaluu. Ei mielestäni yhtään paha hinta, varsinkin kun ottaa huomioon, että kys. lennot olivat ns. alan parhaimmissa istuimissa ja palvelun sekä ruoan kera.

Emiratesin 1. luokassa olen lentänyt kerran ja sen tein upgraden kautta. Senkin hinta mielestäni aivan hyväksyttävä kaikilla mittareilla.

Keneltä se siis pois on, jos oikeasti haluaa sen loman aloittaa jo kotoansa, eikä vasta perille päästyään (+ 1-2 päivän palautuminen jaloille) ?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.11.2018
Viestejä
1 010
Heathrow - Fort lauderdale - Heathrow välin (~10h) lensin Norskin bisneksessä. Kyllähän se turistiluokan voitti + tarjoilu pelas. Mutta ei se kyllä sen ~+700€ hintainen kokemus ollut. Helsingistä tietysti piti ensin lentään Heathrowlle normaaliluokassa.

Kaveri korotti samalla reissulla Miami - HEL välin ~600€lla itelleen ja muijalleen Finskin bisnekseen. Oli ihan eri meininki ollut kun vertailtiin. Seuraavan kerran jos Floridaan tulee lähdettyä niin varmasti kärkyn halpaa Finnairin lentoa bisnespuolelta.

Edit: Siis tämän näköistä oli ainakin sillä Finnairin lennolla:
 
Liittynyt
17.04.2017
Viestejä
94
Heathrow - Fort lauderdale - Heathrow välin (~10h) lensin Norskin bisneksessä. Kyllähän se turistiluokan voitti + tarjoilu pelas. Mutta ei se kyllä sen ~+700€ hintainen kokemus ollut. Helsingistä tietysti piti ensin lentään Heathrowlle normaaliluokassa.

Kaveri korotti samalla reissulla Miami - HEL välin ~600€lla itelleen ja muijalleen Finskin bisnekseen. Oli ihan eri meininki ollut kun vertailtiin. Seuraavan kerran jos Floridaan tulee lähdettyä niin varmasti kärkyn halpaa Finnairin lentoa bisnespuolelta.
Joo onhan tuo Norskin "Business" aivan eritasoinen verrattuna esimerkiksi Finnairin uudempaan business -luokkaan (A350). Lähinnä vastaa monien yhtiöiden Premium-Economy -luokkaa istuimensa ja ruokiensa puolesta.

Finnairillakin tuon eron huomaa heti, jos lentää vanhemmalla A330:lla. Istuimet alkavat olemaan jo vähän vanhemman puoleisia, eivätkä oikein enään mitenkään täytä nykypäivän standardeja.

Esimerkiksi Qatar Airways vetää homman taas täysin uudelle tasolle omalla QSuite: llaan. Ja tämä siis on nimenomaan Business -luokka yhä edelleen, vaikka lähentelee ominaisuuksillaan jo 1. luokan tasoa.
 
Liittynyt
08.07.2017
Viestejä
133
Omat business-kokemukset rajoittuu muutamiin OW-yhtiöön. Finnairin a350 ei tarvitse hävetä tuossa seurassa, käytännössä ihan samaa settiä ovat. En kaipaa maksimaalista pokkurointia, joten tuolle herkemmät voi olla sitten eri mieltä.
Jos tarjolla on full flat penkki, niin en näe mitään syytä lähteä ainakaan näiden täysihintaisten yhtiöiden (ay,ba,cx..) välillä tekemään peliliikkeitä, tuote on hyvin pitkälle sama kuitenkin.
Qatarin q-suite on kuulemma aika veikeä, löytyy osasta koneita, en ole kokenut.
Turistissa on sitten minusta isompia eroja koko touhun tasossa, mutta sehän ei tänne kuulunutkaan.
 
Liittynyt
17.04.2017
Viestejä
94
Aloittajan kysymykseen vielä vastaten, eli onhan Helsingistä hiukan huonot mahdollisuudet lähteä minnekkään suoralla lennolla kun miettii varteenotettavia Business -luokkia. Finnair A350, JAL 787 -Dreamliner sekä Qatar A330/A350 taitavat olla ainoat järkevät vaihtoehdot laajarunkokoneilla tällä hetkellä.

Ja tuo Helsingin Qatarin A350 ei siis sisällä tuota edellä mainittua QSuite:a, kun taas esimerkiksi Tukholmasta pääsee jo Dohaan kyseisellä tuotteella. Muuten Tukholmasta toki löytyy jo 777 -koneita Emirates ja Thai Airways -yhtiöiltä ainakin ?
 
Liittynyt
26.08.2017
Viestejä
1 273
En ole koskaan tajunnut sitä kalliimpien matkustusluokkien "etuoikeutta" jolla pääsee lentokoneeseen ennen muita. Minusta lentokoneessa on tarkoitus olla mahdollisimman lyhyt aika ja tämmöisestä oikeudesta erikseen maksaminen ei käy järkeen. Samaten kaikilla long haul-lennoilla mahdollisuuden edes puolimakuuasennon saamisen sulkeminen useampien satasten maksumuurin taakse jonkun glamourin ja muun paskapuheen tähden on kyllä 1. luokan syöpäläisyyttä parhaimillaan, mutta lentokoneiden suunnittelijat ja kantahenkilökunta eivät toki ole koskaan joutuneet nukkumaan paskalla penkillä istuma-asennossa muun ympäristön meluten ja haisten 24/7.
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
1 963
Itse pitkänä ihmisenä (194cm) arvostan suuresti matkustusmukavuutta noilla pitemmillä lennoilla. Hikikarpalot alkavat valumaan yleensä jo paria päivää ennen tulevaa lentoa, jos pitää ainakin se 6h istua economy -luokassa. Tuska lennoilla on aika sanoinkuvaamaton.
Onneksi meillä lyhyemmillä on helpompaa. :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 021
En ole koskaan tajunnut sitä kalliimpien matkustusluokkien "etuoikeutta" jolla pääsee lentokoneeseen ennen muita. Minusta lentokoneessa on tarkoitus olla mahdollisimman lyhyt aika ja tämmöisestä oikeudesta erikseen maksaminen ei käy järkeen. Samaten kaikilla long haul-lennoilla mahdollisuuden edes puolimakuuasennon saamisen sulkeminen useampien satasten maksumuurin taakse jonkun glamourin ja muun paskapuheen tähden on kyllä 1. luokan syöpäläisyyttä parhaimillaan, mutta lentokoneiden suunnittelijat ja kantahenkilökunta eivät toki ole koskaan joutuneet nukkumaan paskalla penkillä istuma-asennossa muun ympäristön meluten ja haisten 24/7.
Noiden long-haul makuupaikkojen tilan tarve on aivan toista kuin turistiluokassa. Tila ja paino maksavat mammonaa, joten on aika selkeää, että jos koneessa on 25 business paikkaa ja 250 turistipaikka vs. 300 turistipaikka, niin ekassa tapauksessa business-matkustajilta pitää repiä tuplahinta, jotta hommassa on mitään järkeä lentoyhtiön kannalta.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 071
Viestejä
4 194 515
Jäsenet
70 845
Uusin jäsen
sami01

Hinta.fi

Ylös Bottom