Pieni kone toimistokäyttöön pitkäksi aikaa

Liittynyt
16.01.2019
Viestejä
7
Hei, olen kokoamassa ensimmäistä pöytäkonetta useammaksi vuodeksi eteenpäin. Ensisijainen käyttö tulee olemaan kevyttä toimistokäyttöä ja videoiden katselua. Haluan, että kone on kooltaan pieni, nätti vaalea ja työpöytäkäytössä hiljainen. Olen pohtinut prosessorivalintaa i3-8100:n ja Ryzen 3 2200G:n välillä. Ilmeisesti jälkimmäisessä on parempi grafiikkapiiri, joka mahdollistaisi satunnaiset CS-sessiot ilman erillistä näytönohjainta, mutta kaipaako tämä nopeampaa keskusmuistia? Alle olen koonnut kaksi osalistaa ja pyydän teitä kokeneempia vilkaisemaan, ovatko osat yhteensopivia.

Koneeseen tulee kiinni kaksi näyttöä (HDMI tai DVI-D). Osalistoissa on samat emolevyt, joissa on kaksi HDMI-liitintä, jolloin tämä ei muodostu ongelmaksi.

Olen pohtinut hankintaa Mindfactorystä, koska tuolta vielä saa himoitsemaani koteloa (Jonsbo U2), jonka valmistus on ilmeisesti loppunut ja saatavuus Suomesta heikko. Tässä Mindfactoryn Ryzen-setti:

Warenkorb | Mindfactory.de - Hardware, Notebooks & Software bei Mindfactory.de kaufen

Ja tässä Jimmsin vaihtoehto eri kotelolla (Raijintek Metis Plus).

ostoskori_Jimms_Ryzen.jpg


Toimituskulujen jälkeen yllä olevien pakettien hintaero ei muodostune oleelliseksi. Mitä hiljaisuuteen työpöytäkäytössä tulee, onko syytä hankkia erillistä prosessorijäähdytintä tai vaihtaa virtalähde passiiviseen? Vaihtoehtoinen passiivinen virtalähde olisi 400-wattinen Seasonic Platinum Series Fanless Modular 80+ Platinum, joka on oleellisesti kalliimpi. Ilmeisesti tällä pystyisi(?) vielä ajelemaan vähävirtaista näytönohjainta, jos sellaisen innostun kevyeen pelikäyttöön hankkimaan.
 
Liittynyt
30.10.2018
Viestejä
22
Tuo Corsair on hyvä. Semipassiivinen, eli pienellä kuormalla ei jäähdytä tuulettimilla lainkaan = äänetön.
Pysyy passiivisena pelatessakin vaikka kokoonpanoon lisäisi erillisen, kevyen näyttiksen.
---
EDIT: Jos intellin puoleen käännyt, niin ehdottaisin esim. i3-8300T. Se on 35W TDP. Se jäähtyy pienelläkin prossujäähyllä / pienillä tuuletinkierroksilla ja sitämyöten hiljaisempi paketti.
Jos prossun oma jäähy on liian äänekäs taikka lämmin, niin voi laittaa tornimallisen jäähyn liikuttamaan paremmin ilmaa kotelon sisällä.
 
Viimeksi muokattu:

madi

Tukijäsen
Liittynyt
19.07.2017
Viestejä
3 482
Jos CS haluat pelailla ilman näyttistä niin kyllä noista kannattaa 2200G valita.

Kannattaa ottaa hieman nopeammat muistit jos mahdollista. Oleellisempaa on kuitenkin vaihtaa yksinäinen kampa kahteen (+10-20fps).

B350- emolevy saattaa vaatia Bios-päivityksen.
Vakio cooleri riittää, mutta ei missään nimessä ole äänetön.
 
Liittynyt
16.01.2019
Viestejä
7
Kiitos vastauksista! Paketti meni tilaukseen pienin muutoksin. Otin koneen nyt aluksi ilman erillistä prosessorijäähdytintä ja katson, alkaako ulina pian ärsyttää.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 334
Viestejä
4 198 392
Jäsenet
70 892
Uusin jäsen
hysteri

Hinta.fi

Ylös Bottom