VAG autojen monet ongelmat

Liittynyt
06.09.2018
Viestejä
641
Kannattaa kokeilla jos et usko. Niin iso ero etten tankkaa 95:sta jollei ole pakko (asemalla ei myydä 98 ja tankki on tyhjä).
Tullut myös kokeiltua Teboilin 99:ä mutta sen ero 98:n ei ollut mitenkään huomattavissa.

Mitä noita muistan kuinka 98 vaikuttaa eri TSI koneisiin:
1.2TSI 105hv - > 120hv
1.8TSI 160hv - > 180hv
1.8TSI 180hv - > 200hv
2.0TSI 200hv - > 220hv

Mutta parhaiten huomaa eron alaväännössä. Kiihtyvyyksiin vaikuttaa taas sen n. 1-1.5s
Esim oma passatini 98:lla ampasee 80-120km/h 5.4s (kyllä olen mitannut) ja 95:lla 6.9s.
Uusin lobbaus et vain 95E10 muttariin myötä saatiin VTT:n testeissä ettei juuri mitään eroa 98E5. Muistan kyllä itsekin aiemmin noit testejä joissa ennen viinaa saatiin 95 ja 98 välille selkeitä eroja. Onko sit et tutkitaan juuri sitä ja siten että saadaan maksajalle mieleinen tutkimus. Vai mistä tämä yhtäkkinen muutos ettei väliä kumpaa tankkaa just sattumalta aikana jolloin halutaan 98E5 pois mittareista.

Itseä ei haittaisi vaikka 98 olisi kanssa E10. Etanolille pistänyt vehkeit muutenkin kun 98 vähentynyt mittareissa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 518
Itse en ole huomannut mitään eroa E10 ja 98E5 bensan välillä Alfa Romeossa ja BMW:ssä.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 299
Uusin lobbaus et vain 95E10 muttariin myötä saatiin VTT:n testeissä ettei juuri mitään eroa 98E5. Muistan kyllä itsekin aiemmin noit testejä joissa ennen viinaa saatiin 95 ja 98 välille selkeitä eroja. Onko sit et tutkitaan juuri sitä ja siten että saadaan maksajalle mieleinen tutkimus. Vai mistä tämä yhtäkkinen muutos ettei väliä kumpaa tankkaa just sattumalta aikana jolloin halutaan 98E5 pois mittareista.

Itseä ei haittaisi vaikka 98 olisi kanssa E10. Etanolille pistänyt vehkeit muutenkin kun 98 vähentynyt mittareissa.
Itsekkin ajelisin etanolilla jos sitä täältä sais. Lähin mittari n. 30km päässä... Kun tuo meidän edellinen kakkos auto IV koppa Golf toimi hienosti etanolilla kun läppärillä (unisettings ohjelmalla) sääti rikastukset.
Mutta kun se mittari oli niin kaukana niin sitä leikkiä jaksoi n. 4kk.
Silloin laskeskelin että n. 25€/per tankillinen säästi kun ajo E85:lla (nosti kulutusta n. 2l).
Oli myös paljon pirteämpi E85:lla kuin 95:lla tai 98:lla.

Passattiin sitä kokeilin 50/50 seoksella samana vuonna ja tulokset olivat että moottoritie kulutus pomppas 7.8l:sta järkyttävään 11.8l:n.
Tiedän sitten paljon se kuluttais jos ohjelmois erikseen E85:lle. Mutta se asia nyt saa olla sen mittari jutun takia.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 473
Moottoristahan tuo on kiinni. Iso osa toimii 95:llä nätisti mutta tehokäyrä saattaa muuttua paikoin aika olennaisesti. Ja esim omassa ex 1.4tsi twinchargerissa eron huomasi hyvin kun kerran pari hätätilanteessa 95:sta tankkiin päätyi.kun ei muuta ollut. Ja kyllä tuosta 180hp/250nm koneesta moni penkitti vakiona jo yli 200hp/300nm+, parasta tuossa on se että kaikki yli 250nm on yli DSG7:n väännönkeston joten ei ihme että noita Ibiza Cuprissa yms kipoissa paukkui. Vag on myös erittäin hyvin erikoistunut tähän eri softaukseen eri tilanteisiin yms. Toinen ex auto oli 2.0tfsi 200hp/280nm josta penkitettiin vakiona 200hp/320nm ja softaaja joka oli erikoistunut VAG autoihin sanoi että aikanaan oli myös sarja autoja joissa oli ns lehdistösofta ja samasta 200hp/280nm koneesta oli vakiona otettu 240hp/320nm+. Oli kuulema joku noista autoista päätynyt hänen penkkiinsä ja oli sitä sitten saanut ihmetellä ja selvitellä.

Edit: Tuo lehdistösofta tuli puheeksi kun mietittiin olisiko oma tuota sarjaa kun ikä olisi täsmännyt hyvin (ensimmäisiä Octavia RS MK2:sia).
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 641
Bensasta tuli mieleen, että jokunen vuosi sitten tuli ajeltua Kaliforniassa VW Jettalla. Moottori oli joku 150-hevosvoimainen pikkuturbo. Tankissa tyypillistä 87-oktaanista bensaa. Vuoristossa selkeästi hevosvoimia katosi. Olisiko tuohon auttanut korkeaoktaanisempi bensa?
Tuossa yks päivä katsoin jonkun jenkkien japsiautot tms jakson. Siinä oli japanin tuonti nissan joku retro härväke mille en edes nimeä keksi (nyt kun niin Nissa Be-1) Mutta autossa oli jonkinmoista häikkää tehojen ja muun sähellyksen suhteen. Sarja kuvattu Utahissa, ja korkeus merenpinnasta 1400m, ja tämä riitti siihen että ko. auton kaasarit ei ollut kohdillaan siihen korkeuseroon. Kyllä, kaasarit.. kyseistä koslaa valmistettu todellakin kaasarilla vm +- 90 vuosina.

Ja korkeammalla vähemmän happea, ei Nissuni pelannut ennenkuin oli säädöt kohdillaan. Kun mainitsit vuoriston. Ei liity vaggineisiin mutta tuli Mieleen.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 039
Itsekkin ajelisin etanolilla jos sitä täältä sais. Lähin mittari n. 30km päässä... Kun tuo meidän edellinen kakkos auto IV koppa Golf toimi hienosti etanolilla kun läppärillä (unisettings ohjelmalla) sääti rikastukset.
Mutta kun se mittari oli niin kaukana niin sitä leikkiä jaksoi n. 4kk.
Silloin laskeskelin että n. 25€/per tankillinen säästi kun ajo E85:lla (nosti kulutusta n. 2l).
Oli myös paljon pirteämpi E85:lla kuin 95:lla tai 98:lla.

Passattiin sitä kokeilin 50/50 seoksella samana vuonna ja tulokset olivat että moottoritie kulutus pomppas 7.8l:sta järkyttävään 11.8l:n.
Tiedän sitten paljon se kuluttais jos ohjelmois erikseen E85:lle. Mutta se asia nyt saa olla sen mittari jutun takia.
Varmaan pilkkuvirhe tuossa säästössä E85:llä, 25 € per tankki? Golfissa tankin kapasiteetti on 55 l, joten käytännössä tankillinen on noin 50 l.

Meinaan jos kahden litran ero tarkoittaisi esim. matka-ajossa 8 l vs. 6 litraa, ja aineiden hinnat 1 € vs. 1,4 €, niin saadaan:
E85
1 €/l * 50 l = 50 €
Viinatankillinen siis maksaa 50 €, ja sillä ajaisi matkaa 50 l / (8 l/100 km) = 625 km

Saman matkan hinta E10:llä
1,4 €/l * 625 km / 100 * 6 l/100 km = 52,5 €

Säästö per tankillinen E85:ttä:
52,5 € - 50 € = 2,5 €
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 045
Ei 20 hevosvoiman häviäminen ole mitenkään ihmeellistä jos ajetaan bensalla joka on alle sen mitä koneelle on suositeltu. Jos kone on tehty ja säädetty 95oktaaniselle, niin 98 tankkaaminen ei kyllä tuo niin suurta muutosta että se ei menisi mittaustoleranssiin, mutta jos kone on 98 oktaaniselle tehty, niin kyllä se ero on ihan selkeä.

Vanhemmissa autoissa voi tuon 98 vaihtaminen 95 oktaaniseen sitten jo pidemmässä jouksussa rikkoa koneen, aluksihan se aiheuttaa vaan nakutusta.

Bensasta tuli mieleen, että jokunen vuosi sitten tuli ajeltua Kaliforniassa VW Jettalla. Moottori oli joku 150-hevosvoimainen pikkuturbo. Tankissa tyypillistä 87-oktaanista bensaa. Vuoristossa selkeästi hevosvoimia katosi. Olisiko tuohon auttanut korkeaoktaanisempi bensa?
Vuoristossa on patalampi ilmanpaine, joten yhdellä sylinterisellä moottoriin vähemmän happea kuin merenpinnalla, mutta jos se oli tosiaan turbo, niin turbo kompensoi tuon, ja tehohävikkiä alkaa tulla vasta kun ollaan niin korkealla vuoristossa että turbossa ei enää riitä potku tuottaa riittävää ahtoa. Tietysti liikkeellelähdössä yms tilanteessa jossa turbo ei vielä ahda tehohäviötä on.

Tosin muutaman vuoden takainen jenkki-jetta eroaa eurooppalaisesta siinä että vakiokoneena ei ollut mikään 1,4TSI, vaan 2,5l vapari. Suunnilleen sama huipputeho perenpinnan tasolla, mutta vuoristossa tuo TSI voi antaa jo 50hv enemmän tehoa.

Niin, ja jenkit käyttää eri oktaaneja kuin me.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 299
Varmaan pilkkuvirhe tuossa säästössä E85:llä, 25 € per tankki? Golfissa tankin kapasiteetti on 55 l, joten käytännössä tankillinen on noin 50 l.

Meinaan jos kahden litran ero tarkoittaisi esim. matka-ajossa 8 l vs. 6 litraa, ja aineiden hinnat 1 € vs. 1,4 €, niin saadaan:
E85
1 €/l * 50 l = 50 €
Viinatankillinen siis maksaa 50 €, ja sillä ajaisi matkaa 50 l / (8 l/100 km) = 625 km

Saman matkan hinta E10:llä
1,4 €/l * 625 km / 100 * 6 l/100 km = 52,5 €

Säästö per tankillinen E85:ttä:
52,5 € - 50 € = 2,5 €
Saatto olla että laskin sen väärin tai muistan väärin. :D
Mutta silloin E85 makso alle 1€/l ja 95E10 makso jotain 1,79€/l.
Semmoinen muistikuva on että tankillinen E85:sta makso alle 50€ ja 95E10 ois ollut lähempänä 90€.
Silloin oli rahat tiukassa joten tuli kokeiltua viinaleikkiä.
Lopetin sen sitten talven tultua kun ei meinannut Golffi käydä kunnolla kovassa pakkasessa.

Seuraavana kesänä ei jaksanut enää aloittaa tuota leikkiä uudestaan kun lähin E85 asema oli sen 30km päässä ja bensan hinta oli tippunut siihen n. 1.60€/l.
Joten laskeskelin silloin että hinta ero E85:n nähden oli kutistunut niin paljon että E85 tankkaamisesta ei ollut enää rahallista hyötyä.
 
Liittynyt
07.04.2017
Viestejä
834
Tuosta DSG:n kanssa oikein ajamisesta, niin miten sillä sitten pitäisi ajaa ettei kytkimet ota itseensä? VAG on sen itse säätänyt niin ettei tavallinen autoista mitään ymmärtävä tajua ajavansa millään muulla kuin momentinmuunnin laatikolla. Tai oikeastaan ei tajua edes tuota, vaan kuvittelee ajavansa automaatilla :D Pointtina siis se, että jos autoa markkinoidaan vaan automaattina, sen kummemin mainitsematta tekniikan eroa, niin harva kuljettaja tajuaa ajavansa robotisoidulla manuaalilla. Ja ne ketkä tajuavat, niin hankala niitä kytkimiä on säästellä kun auto luistattaa kytkintä väkinsin liikkeellelähdössä ja pysähtyessä.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
679
Tuosta DSG:n kanssa oikein ajamisesta, niin miten sillä sitten pitäisi ajaa ettei kytkimet ota itseensä? VAG on sen itse säätänyt niin ettei tavallinen autoista mitään ymmärtävä tajua ajavansa millään muulla kuin momentinmuunnin laatikolla. Tai oikeastaan ei tajua edes tuota, vaan kuvittelee ajavansa automaatilla :D Pointtina siis se, että jos autoa markkinoidaan vaan automaattina, sen kummemin mainitsematta tekniikan eroa, niin harva kuljettaja tajuaa ajavansa robotisoidulla manuaalilla. Ja ne ketkä tajuavat, niin hankala niitä kytkimiä on säästellä kun auto luistattaa kytkintä väkinsin liikkeellelähdössä ja pysähtyessä.
Käytännössä niillä pitäisi ajaa kuten manuaalilla, eli ei turhaa ryömittämistä. Tuskin kukaan (järkevä) ihminen manuaalillakaan ryömittää jarrua vasten...
Huhu myös kertoo, että koodaamattomalla vetokoukulla kärryn vetäminen tappaa tuplakytkimiä nopeasti (ei omakohtaista kokenusta) :D

Ongelma vielä korostuu kun noissa DSG kytkimissä on reilusti vähemmän kitkapintaa kuin manuaalin kytkimissä. VAGin vika nuo kytkäongelmat on siinä mielessä, että ne on säädetty tuntumaan mehulinkolootalta ja markkinoidaan "automaatteina". Uudemmissa kamppaillaan kytkinongelmia vastaan jarrujen mäkilähtöavustimilla ja lootan tuntuma säädetty lähemmäksi perus robottia, eli ei lähde valumaan eteenpäin ilman kaasua...

Itse luokittelen nuo loppuun poltetut kytkimet käyttäjävirheeksi tai ihan vaan normikulumiseksi, ei se manuskan kytkinkään kestä jatkuvaa ryömittelyä tai 200tkm kaupunkiajoa. DSGkin kyllä ilmoittaa liian reilusta luistattelusta hajumerkein ja silti näitäkin näkee jatkuvasti.
Se taas että puoletkaan DSGn "vioista" ei liity mitenkään kytkimeen vaan öljypuolelle (poikkeuksena märkäkytkimelliset).
 

zet

Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
2 350
Kumpi vaihteisto vaggilaisissa on parempi, DSG vai Multitronic? Molemmissa on netin mukaan ongelmia ollut
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
679
Kumpi vaihteisto vaggilaisissa on parempi, DSG vai Multitronic? Molemmissa on netin mukaan ongelmia ollut
Väitän että multitronic, kunhan se on bensakoneen jatkeena ja huollettu ajallaan. Noista meni taas nimenomaan niitä alimitoitettuja märkäkytkimiä alkuun, mutta tilalle vaihtui jossain 2gen puolivälissä vahvistetut kytkimet.

Oma ensimmäinen ja viimeinen vaggi oli A4 Audi ja se 2gen "multipommi" oli varmaan ainut komponentti koko autossa, joka ei aiheuttanut hikikarpaloita otsalle.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 045
Tuossa justiin yksi työkaveri laittoi DSG octavian vaihtoon. Kyllä se aski kesti sen puolimiljoonaa ilman ylimääräisiä remontteja ja orkkiskytkimin. Tosin työmatka maantietä/motaria yli 200km päivässä, joten kyllähän tuo askille paljon kiitollisempaa on kuin kylillä pörrääminen.
 
Liittynyt
06.09.2018
Viestejä
641
Väitän että multitronic, kunhan se on bensakoneen jatkeena ja huollettu ajallaan. Noista meni taas nimenomaan niitä alimitoitettuja märkäkytkimiä alkuun, mutta tilalle vaihtui jossain 2gen puolivälissä vahvistetut kytkimet.

Oma ensimmäinen ja viimeinen vaggi oli A4 Audi ja se 2gen "multipommi" oli varmaan ainut komponentti koko autossa, joka ei aiheuttanut hikikarpaloita otsalle.
Jenkithän sai joukko kanteena tuohonkin sen että jos toi CVT tyyppinen multitronic 10 vuoden aikana hajoaa audissa se uusitaan takuuna. Saako täällä edes osia "hyväntahdon eleenä" joutuen työt maksaan vaiko edelleenkin ei ole tyyppivikaa.

Ei kai noista vagin laatikoissa vahvoja ole kuin ne ZF tekemät tiptronicit. Muistasin et ainoa isompi murhe on 5 -lovisen pumppu. 4 ja 8 loviset olis ollut ongelmattomia. Sinällään samaa laatikkoa on bmw, jeep, jaquar, alfa, dodgessa (viimisimpänä hellcat), aston, rolssi jne. Parista bemarista ja audista mennyt tuttavapiiris toi pumppu 5-lovisesta. Ja yritetty itsellekin myydä pumppuvikaista.

Tuossa siitä pumpusta mainintakin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
07.04.2017
Viestejä
834
Käytännössä niillä pitäisi ajaa kuten manuaalilla, eli ei turhaa ryömittämistä. Tuskin kukaan (järkevä) ihminen manuaalillakaan ryömittää jarrua vasten...
Huhu myös kertoo, että koodaamattomalla vetokoukulla kärryn vetäminen tappaa tuplakytkimiä nopeasti (ei omakohtaista kokenusta) :D

Ongelma vielä korostuu kun noissa DSG kytkimissä on reilusti vähemmän kitkapintaa kuin manuaalin kytkimissä. VAGin vika nuo kytkäongelmat on siinä mielessä, että ne on säädetty tuntumaan mehulinkolootalta ja markkinoidaan "automaatteina". Uudemmissa kamppaillaan kytkinongelmia vastaan jarrujen mäkilähtöavustimilla ja lootan tuntuma säädetty lähemmäksi perus robottia, eli ei lähde valumaan eteenpäin ilman kaasua...

Itse luokittelen nuo loppuun poltetut kytkimet käyttäjävirheeksi tai ihan vaan normikulumiseksi, ei se manuskan kytkinkään kestä jatkuvaa ryömittelyä tai 200tkm kaupunkiajoa. DSGkin kyllä ilmoittaa liian reilusta luistattelusta hajumerkein ja silti näitäkin näkee jatkuvasti.
Se taas että puoletkaan DSGn "vioista" ei liity mitenkään kytkimeen vaan öljypuolelle (poikkeuksena märkäkytkimelliset).
Ei varmaan joo kukaan ryömitä manuaalia jarrua vasten. Mutta vastaavasti moni käyttää manuaalilla tarpeettoman paljon kaasua liikkeellelähtiessä, mikä kuluttaa kytkintä. Paha sanoa meneekö kuluminen sitten tasan näiden kanssa. Ja toisaalta ahtaissa paikoissa ja ruuhkassa tulee helposti "huomaamatta" ryömitettyä jarrua vasten, jos muuten meinaa mennä liian kovaa.

Onko tosiaan uusimmissa poistettu ryömintä käytöstä? Itse ajanut vain kaverin -16 vuosimallin 1.4 TSI VAGia ja sen DSG ainakin ryömittää iloisesti momentinmuuntimen tapaan. Samoin se jurnuttaa jarrua vasten aina ~5 sekuntia pysähtyessä, kunnes vapauttaa kytkimen. Huomaa moottorin äänestä ja kierroksista milloin kytkin vapautuu kokonaan. Eli ruuhka-ajo kuluttaa kivasti varmaan kytkimiä, kun koko ajan pidetään kytkintä vähän luistamassa.

Toistaiseksi tuossa autossa ei ole ollut muuta vikaa kuin satunnaisesti haamuille huutavat parkkitutkat, mikä korostuu etenkin vesisateella.
 
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
48
Käytännössä niillä pitäisi ajaa kuten manuaalilla, eli ei turhaa ryömittämistä. Tuskin kukaan (järkevä) ihminen manuaalillakaan ryömittää jarrua vasten...
Huhu myös kertoo, että koodaamattomalla vetokoukulla kärryn vetäminen tappaa tuplakytkimiä nopeasti (ei omakohtaista kokenusta) :D

Ongelma vielä korostuu kun noissa DSG kytkimissä on reilusti vähemmän kitkapintaa kuin manuaalin kytkimissä. VAGin vika nuo kytkäongelmat on siinä mielessä, että ne on säädetty tuntumaan mehulinkolootalta ja markkinoidaan "automaatteina". Uudemmissa kamppaillaan kytkinongelmia vastaan jarrujen mäkilähtöavustimilla ja lootan tuntuma säädetty lähemmäksi perus robottia, eli ei lähde valumaan eteenpäin ilman kaasua...

Itse luokittelen nuo loppuun poltetut kytkimet käyttäjävirheeksi tai ihan vaan normikulumiseksi, ei se manuskan kytkinkään kestä jatkuvaa ryömittelyä tai 200tkm kaupunkiajoa. DSGkin kyllä ilmoittaa liian reilusta luistattelusta hajumerkein ja silti näitäkin näkee jatkuvasti.
Se taas että puoletkaan DSGn "vioista" ei liity mitenkään kytkimeen vaan öljypuolelle (poikkeuksena märkäkytkimelliset).
Kyllä DSG:een kytkimet melko kovaa rääkkiä kestää. Kaveri on jakanut vuosia lehtiä varhaisjakeluna ja sillä on menossa nyt viides VW Caddy dsg-vaihteistolla. Reitti on noin 150-200km pitkä riippuen päivästä ja sisältää sekä taajamaa että maaseutua. Itsekin olen reittiä satunnaisesti ajanut ja on varmasti lähes rasittavinta ajoa, mitä autolla voi tehdä (jarrupalat kestää kyseistä ajoa noin 20000km). Jatkuvaa pysäyttelyä ja liikkeelle lähtemistä sekä laatikkoriveillä ryömittämistä. Silti vaihteistossa ei ole koskaan ollut ongelmia, vaan ne ovat kestäneet noin 200tkm ongelmitta, mitä auton vaihtoväli on keskimäärin ollut.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 299
Jenkithän sai joukko kanteena tuohonkin sen että jos toi CVT tyyppinen multitronic 10 vuoden aikana hajoaa audissa se uusitaan takuuna. Saako täällä edes osia "hyväntahdon eleenä" joutuen työt maksaan vaiko edelleenkin ei ole tyyppivikaa.

Ei kai noista vagin laatikoissa vahvoja ole kuin ne ZF tekemät tiptronicit. Muistasin et ainoa isompi murhe on 5 -lovisen pumppu. 4 ja 8 loviset olis ollut ongelmattomia. Sinällään samaa laatikkoa on bmw, jeep, jaquar, alfa, dodgessa (viimisimpänä hellcat), aston, rolssi jne. Parista bemarista ja audista mennyt tuttavapiiris toi pumppu 5-lovisesta. Ja yritetty itsellekin myydä pumppuvikaista.

Tuossa siitä pumpusta mainintakin.

Itselläni on ZF valmistama 6-vaihteinen TipTronic ja ollut vielä ainakin huoleton... huom vielä...
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 829
Onko tosiaan uusimmissa poistettu ryömintä käytöstä?
Tuskinpa vaan. Varmaan sotkettu nyt auto-holdiin, jos se on päällä niin auto ei pysähtymisen jälkeen liiku ilman kaasun painamista. Ihan näppärä varuste ehkä jossain ruuhkassa nytkyttelyyn, mutta ei mikään pakotettu toiminto kuitenkaan.
 

Walla

//TODO: Add Title
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
2 895
Jep. Ketju kuitenkin käsittelee periaatteessa neljää eri merkkiä: VW, Audi, Seat & Skoda, joten onhan noita tosiaan muutama liikenteessä.
Jos nyt pilkkua viilataan niin onhan niitä enemmänkin, niistä vaan on vähemmän tullut kyselyjä ja valituksia. Uskaltaako tuon 2019 Chironin ostaa vai onko niissäkin jakopääongelmia tai öljynsyöntiä :vihellys:?


Jännä kyllä että VW on halunnut pitää DSG ja TSI brändit edelleen. Ainakin Suomessa noilla on monelle aika huono kaiku, ja helppoahan Volkkarin olisi keksiä uudet kolmekirjaimiset lyhenteet jonkun pienen teknologisen muutoksen yhteydessä. Ilmeisesti laskevat kuitenkin noidenkin brändiarvon vielä positiiviseksi suuremmalle osalle kuin negatiiviseksi.

Ainakin itselle TSI ja DSG aiheuttaa jotenkin heti epäluuloja, vaikka eihän uusimmissa ainakaan samoja ongelmia enää ole kuin ensimmäisissä (siis vikojen puolesta, se on eriasia tykkääkö sitten kaksoiskytkimestä).
 
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
1 067
Jos nyt pilkkua viilataan niin onhan niitä enemmänkin, niistä vaan on vähemmän tullut kyselyjä ja valituksia.
Toki, mutta Porschet, Lamborghinit ym. eivät taida sisältää kovinkaan paljon samaa tekniikkaa näiden neljän merkin kanssa. Niitä on myös paljon vähemmän liikenteessä, niitä ei huolleta missään nyrkkipajoilla, eikä asiakkaitakaan välttämättä häiritse muutaman tonnin rempat.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
679
onko tosiaan uusimmissa poistettu ryömintä käytöstä?
Ei, mutta ryömintää pyritään välttämään nimenomaan tuon autoholdin muodossa sekä kytkemällä kytkin kokonaan irti herkemmin kuin vanhemmissa. Luistatus myös reilusti kevyempää mitä vanhemmissa. Noita kuluneita kytkimiä sopeuttaessa monesti myös huomaa ettei auto sopeutuksen jälkeen pyri lähellekkään niin herkästi liikkeelle ja pysähtyessä irroittaa (kokonaan) paljon herkemmin.

Näitäkään ominaisuuksia nyt ei voi suoraan yleistää mihinkään vuosimalliin, koska kaikkia DSG malleja on koko tuotantoaikanaan ollut yhtä aikaa 3-5 erilaista käytössä ja siihen päälle S-tronicit jotka pieniä omia variaatioitaan... Käytännössä hinnat alkaen mallin pikku autoissa on vieläkin niitä "tyhmiä" vanhakantaisia lootia.
Toki, mutta Porschet, Lamborghinit ym. eivät taida sisältää kovinkaan paljon samaa tekniikkaa näiden neljän merkin kanssa. Niitä on myös paljon vähemmän liikenteessä, niitä ei huolleta missään nyrkkipajoilla, eikä asiakkaitakaan välttämättä häiritse muutaman tonnin rempat.
Jos vielä viilataan niin tekniikkahan niissä nimenomaan on hyvin pitkälti samaa moottoreita lukuunottamatta (toki jostain herkkumallin Volkkarista voi löytyä samaa konetta Porschen kanssa ja taas jostain Cayennen nokasta karvalakkimallin turbodiisseliä) :D Esim. viime vuoden uuden citymaasturi lambon myötä voit nyt ostaa tekniikaltaan hyvin pitkälti saman auton Volkkarina, Audina, Porschena, Lambona tai vaikka Bentleynä...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.09.2018
Viestejä
641
Toki, mutta Porschet, Lamborghinit ym. eivät taida sisältää kovinkaan paljon samaa tekniikkaa näiden neljän merkin kanssa. Niitä on myös paljon vähemmän liikenteessä, niitä ei huolleta missään nyrkkipajoilla, eikä asiakkaitakaan välttämättä häiritse muutaman tonnin rempat.
Itseassa sisältää mutta harvalla on esin audin R8 tms. Vagilaista joissa niitä V8, V10 ja W12 koneita ja niiden väännöllä olevia laatikkoja. Volkkarin isoin Phaeton, audin isoimmat A/S/RS 6-8 sekä R8 on kovin paljon yhteistä noilla osoimmis koneissa. Lamborhinin uudemmat ja R8 jakaa täysin audin tekniikan. Porshe ei kai jaa kuin V6 moottorinsa käyttäen omaa V8 vai olenko väärässä. Mutta alustana esim audin Q7 osassa malleja.

Eli kyllä yhteistä on mutta ei niissä kun ei ole näitä 1.4tsi ja ovat harvinaisempia autoja.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 324
Mietin tässä omalle kohdalle sattuneita vikoja vag-kulkineissa. Itse olen ajanut vageilla n. 125000 km, mikä on tietysti aika vähän. Viat: joku sähköinen kaasuläppähässäkkä ja pissapojan moottori. Ihan ok saldo. Tosin jos nuo eivät olisi menneet takuukorjauksina, olisihan nuokin harmittaneet enemmän.
 
Liittynyt
26.01.2017
Viestejä
194
Ei, mutta ryömintää pyritään välttämään nimenomaan tuon autoholdin muodossa sekä kytkemällä kytkin kokonaan irti herkemmin kuin vanhemmissa. Luistatus myös reilusti kevyempää mitä vanhemmissa. Noita kuluneita kytkimiä sopeuttaessa monesti myös huomaa ettei auto sopeutuksen jälkeen pyri lähellekkään niin herkästi liikkeelle ja pysähtyessä irroittaa (kokonaan) paljon herkemmin.

Näitäkään ominaisuuksia nyt ei voi suoraan yleistää mihinkään vuosimalliin, koska kaikkia DSG malleja on koko tuotantoaikanaan ollut yhtä aikaa 3-5 erilaista käytössä ja siihen päälle S-tronicit jotka pieniä omia variaatioitaan... Käytännössä hinnat alkaen mallin pikku autoissa on vieläkin niitä "tyhmiä" vanhakantaisia lootia.
Perussäädön jälkeen vaihteiston opitut arvot (kuten kuljettajan ajotapa) nollautuvat. Sen lisäksi kytkimen ns. kisspointit haetaan uudelleen. Tästä syystä auto ei ryömitä normaalisti. Auton käytös palaa samanlaiseksi kuin aikaisemmin hieman pidemmän ajon jälkeen.

Vaihteisto määräytyy voimalinjan perusteella ei varustuksen. Mitä tarkoitat tyhmällä vanhankantaisella lootalla? Kaikki VAG:in DSG-laatikot ovat jo todella vanhoja, poislukien uusi DQ381-märkäkytkinloota. Toki noissa vanhemmissa on tapahtunut paljon muutoksia osien ja ohjelmiston suhteen.

DQ200:n käytös on mielestäni pysynyt hyvin samanlaisena koko sen olemassaolon ajan.
 
Liittynyt
06.09.2018
Viestejä
641
Perussäädön jälkeen vaihteiston opitut arvot (kuten kuljettajan ajotapa) nollautuvat. Sen lisäksi kytkimen ns. kisspointit haetaan uudelleen. Tästä syystä auto ei ryömitä normaalisti. Auton käytös palaa samanlaiseksi kuin aikaisemmin hieman pidemmän ajon jälkeen.

Vaihteisto määräytyy voimalinjan perusteella ei varustuksen. Mitä tarkoitat tyhmällä vanhankantaisella lootalla? Kaikki VAG:in DSG-laatikot ovat jo todella vanhoja, poislukien uusi DQ381-märkäkytkinloota. Toki noissa vanhemmissa on tapahtunut paljon muutoksia osien ja ohjelmiston suhteen.

DQ200:n käytös on mielestäni pysynyt hyvin samanlaisena koko sen olemassaolon ajan.
No sanotaan nyt sitten niin jos se enempi miellyttää että pienempien mallien voimalinja eroaa isommista. Isommissa mahdollista käyttää kalliimpaa tekniikkaakin joka olisi pieniin malleihin liian kallista. Samaten rajavedot että saadaan isommasta "parempi" malli kuin perusmalleista. Se on aika suo katsella mikä quattrokin on se oikea torsen eikä haldexi. Aikalailla menee kuitenkin sen mukaan kuinka isoa mallia auto on. Ylläpitokulut voi nousta merkittävästi jos kohtelet torsenia ja haldexia väärin. Torsen ei siedä rengaskoon eroja ja rääkätessä kuluu vaan jarrupaloja reippaasti. Puolestaan haldex vaatii enempi huoltoa kuten öljynvaihtoja eikä siedä rääkkiä samalla tavalla tiputellen poiskin päältä ylikuormittuessaan. Etuna on kyllä pienempi kulutus.

Esimerkiksi tässäkin videossa on vuosilukuja joissa esim. nykyisiä muistuttava keskitorsenit ja EDL tulleet 1994 isompiin, mutta pienemmissä ensimmäisenä S4 saanut vasta 1997 ja viimeisimmissä 2007. Tuo saanut sittemmin EDL lisäksi ESP:n ollen laajalti käytössä. Haldexin suhteen ei voi ihan samoin joka tilanteessa kun sillä haettu sitä pientä kulutustakin joten ei yhtä selkeää että parasta käytetään isommissa ensin.


Eli on helpompi vaan yleistää että pienemmissä malleissa käytetään sitä vanhaa tekniikkaa joka ollut edeltä käytössä isoissa. Varustus on ollut vahvasti riippuvainen mallista ja lisävarusteena ollut noita torque vectoring yms. juttuja perus esp:n lisäksi enempi tai vähempi malliin kuuluvasti. Ja paljonko noista ominaisuuksista saat ja paljonko myöhemmin volkkariin tai skodaan. Tätä varmaan haettiinkin tuolla laatikko jutulla kun sama laatikoissakin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
679
Perussäädön jälkeen vaihteiston opitut arvot (kuten kuljettajan ajotapa) nollautuvat. Sen lisäksi kytkimen ns. kisspointit haetaan uudelleen. Tästä syystä auto ei ryömitä normaalisti. Auton käytös palaa samanlaiseksi kuin aikaisemmin hieman pidemmän ajon jälkeen.

Vaihteisto määräytyy voimalinjan perusteella ei varustuksen. Mitä tarkoitat tyhmällä vanhankantaisella lootalla? Kaikki VAG:in DSG-laatikot ovat jo todella vanhoja, poislukien uusi DQ381-märkäkytkinloota. Toki noissa vanhemmissa on tapahtunut paljon muutoksia osien ja ohjelmiston suhteen.

DQ200:n käytös on mielestäni pysynyt hyvin samanlaisena koko sen olemassaolon ajan.
Perussäätö on eri asia kuin sopeutus, ihan samalla lailla kuin kaasuläpänkin voi vain "nollata" tai ihan oikeasti sopeuttaa uudelleen. Esim. Lipsuvakytkimistä DSGtä et perussäätöjä palauttamalla korjaa, mutta suorittamalla sopeutuksen saadaan hyvällä tuurilla ostettua lisää ajoaikaa autolle... (riippuu mallista ja tilanteesta, onko edes mahdollista suorittaa)

Kuten tuossa MrAatukin sanoi, niin helpompi yleistää pirkkamallien ja luxusmallien välillä, molempiin on rajallinen määrä voimalinjoja saatavissa ja pikkukippoihin tungetaan sitä vanhaa ja halpaa tekniikkaa.
Tyhmällä lootalla tarkoitin nimenomaan sitä, että vaikka sen mainitsemasi DQ200 lootan kuoret ja rattaat olisi pitkälti samat kautta tuotannon, on alkupään lootissa aivan eri softat ja ecut, mitä loppupään laatikoissa + uudemmissa paljon pidemmälle viety symbioosi muiden turva-/apujärjestelmien kanssa.
Tuo DQ200 nyt on muutenkin muista DSG malleista eniten poikkeava...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
26.01.2017
Viestejä
194
No sanotaan nyt sitten niin jos se enempi miellyttää että pienempien mallien voimalinja eroaa isommista. Isommissa mahdollista käyttää kalliimpaa tekniikkaakin joka olisi pieniin malleihin liian kallista. Samaten rajavedot että saadaan isommasta "parempi" malli kuin perusmalleista. Se on aika suo katsella mikä quattrokin on se oikea torsen eikä haldexi. Aikalailla menee kuitenkin sen mukaan kuinka isoa mallia auto on. Ylläpitokulut voi nousta merkittävästi jos kohtelet torsenia ja haldexia väärin. Torsen ei siedä rengaskoon eroja ja rääkätessä kuluu vaan jarrupaloja reippaasti. Puolestaan haldex vaatii enempi huoltoa kuten öljynvaihtoja eikä siedä rääkkiä samalla tavalla tiputellen poiskin päältä ylikuormittuessaan. Etuna on kyllä pienempi kulutus.

Eli on helpompi vaan yleistää että pienemmissä malleissa käytetään sitä vanhaa tekniikkaa joka ollut edeltä käytössä isoissa. Varustus on ollut vahvasti riippuvainen mallista ja lisävarusteena ollut noita torque vectoring yms. juttuja perus esp:n lisäksi enempi tai vähempi malliin kuuluvasti. Ja paljonko noista ominaisuuksista saat ja paljonko myöhemmin volkkariin tai skodaan. Tätä varmaan haettiinkin tuolla laatikko jutulla kun sama laatikoissakin.
MQB-pohjalevyn ansiosta nuo voimalinjat ovat vaan nykyään aika pitkälti samaa tavaraa. Eli tuo yleistys ei tuollaisenaan päde nykypäivänä. Mutta ymmärsin pointin...

Perussäätö on eri asia kuin sopeutus, ihan samalla lailla kuin kaasuläpänkin voi vain "nollata" tai ihan oikeasti sopeuttaa uudelleen. Esim. Lipsuvakytkimistä DSGtä et perussäätöjä palauttamalla korjaa, mutta suorittamalla sopeutuksen saadaan hyvällä tuurilla ostettua lisää ajoaikaa autolle... (riippuu mallista ja tilanteesta, onko edes mahdollista suorittaa)

Kuten tuossa MrAatukin sanoi, niin helpompi yleistää pirkkamallien ja luxusmallien välillä, molempiin on rajallinen määrä voimalinjoja saatavissa ja pikkukippoihin tungetaan sitä vanhaa ja halpaa tekniikkaa.
Tyhmällä lootalla tarkoitin nimenomaan sitä, että vaikka sen mainitsemasi DQ200 lootan kuoret ja rattaat olisi pitkälti samat kautta tuotannon, on alkupään lootissa aivan eri softat ja ecut, mitä loppupään laatikoissa + uudemmissa paljon pidemmälle viety symbioosi muiden turva-/apujärjestelmien kanssa.
Tuo DQ200 nyt on muutenkin muista DSG malleista eniten poikkeava...
En ole ihan varma tekstisi perusteella oletko alalla töissä, mutta en ole aikaisemmin kuullut DSG-vaihteiston yhteydessä sopeutuksesta. Luulen, että puhumme samasta asiasta.

Jos verrataan esim. Poloa ja Passattia, niin sama kuivakytkinvaihteisto siellä keulalla on. Toki edellyttää pienempitehoista moottoria Passatissa.
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 829
Se on aika suo katsella mikä quattrokin on se oikea torsen eikä haldexi.
Öh, mikä ihmeen suo? Jos moottori on poikittain niin haldex, jos pitkittäin niin torsen (poislukien uusimmat ultra-quattrot ja muutamassa mallissa käytetty crown gear joka ei juuri torsenista eroa).
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
679
MQB-pohjalevyn ansiosta nuo voimalinjat ovat vaan nykyään aika pitkälti samaa tavaraa. Eli tuo yleistys ei tuollaisenaan päde nykypäivänä. Mutta ymmärsin pointin...



En ole ihan varma tekstisi perusteella oletko alalla töissä, mutta en ole aikaisemmin kuullut DSG-vaihteiston yhteydessä sopeutuksesta. Luulen, että puhumme samasta asiasta.

Jos verrataan esim. Poloa ja Passattia, niin sama kuivakytkinvaihteisto siellä keulalla on. Toki edellyttää pienempitehoista moottoria Passatissa.
Ymmärrän myös sinun pointtisi, mutta hyvin usein sieltä Polon nokasta löytyy joku pikku TSI ja Passatista iso TDI, tästä se aiempi yleistys... Noissa tulee sitten vielä hienompia variaatioeroja kun mennään VW vs. Audi vertailuun, mutta jääköön se nyt.

Puhumme ja emme, "karvalakki"malleihin ei välttämättä pysty perussäädön lisäksi muuta tekemään. En ole merkillä hommissa niin en osaa suoraan sanoa mitä lootaa voi ja mitä ei voi "opettaa", vaan noita tulee vain silloin tällöin vastaan.
(Mielenkiintoisia kikkareita nämä vaggineet kun auton aivoihin pitäisi päästä syvemmälle, niin ei se välttämättä olekaan yhtä lailla mahdollista kahteen tekniikaltaan samaan autoon jos niissä on eri keulamerkit:D Selvennetään että tässä en tarkoita yksinomaan vaihteistohommia)

Esimerkkinä tuosta lootahommasta vuoden takaa: uudehko Audi, jossa S-tronic sekoili ja ilmiselvästi luisti. Perussäätöjen palautuksella muuttui entistä huonommaksi, mutta sopeutuksella alkoi pelaamaan jotakuinkin normaalisti. Toki jos tarkkoja ollaan niin ei siinä sitä laatikkoa sinällään sopeutettu, vaan kytkimiä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 829
Puhumme ja emme, "karvalakki"malleihin ei välttämättä pysty perussäädön lisäksi muuta tekemään. En ole merkillä hommissa niin en osaa suoraan sanoa mitä lootaa voi ja mitä ei voi "opettaa", vaan noita tulee vain silloin tällöin vastaan. Mielenkiintoisia kikkareita nämä vaggineet kun auton aivoihin pitäisi päästä syvemmälle, niin ei se välttämättä olekaan yhtä lailla mahdollista kahteen tekniikaltaan samaan autoon jos niissä on eri keulamerkit:D
Mihin autoon ei pysty sopeutusta tekemään? Karvalakilla käsittäisin lähinnä sen DQ200 lootan joka on niissä hinnat alkaen -malleissa. Kyllä sille ainakin pystyy sopeutuksen tekemään, ihan vastaavasti kuin isompiinkin malleihin.

Tietysti lootat on aikain saatossa muuttuneet, kommunikointi ja tarvittavat käskyt on erilaisia uudemmilla UDS-protokollaa käyttävillä lootilla kuin vanhemmilla, mutta enpä ole vielä kuullut etteikö samoja toimenpiteitä pystyisi molemmille tekemään. :confused:
 
Liittynyt
06.09.2018
Viestejä
641
Öh, mikä ihmeen suo? Jos moottori on poikittain niin haldex, jos pitkittäin niin torsen (poislukien uusimmat ultra-quattrot ja muutamassa mallissa käytetty crown gear joka ei juuri torsenista eroa).
No jos sen näät toistensa kanssa samannäköisistä puikuloista avaamatta konepeltiä ja tiedät vuosiluvun kun samaa mallia saatettu tehdä melkein 10 vuotta pikku faceliftein. Voi sanoa aikalailla "devil is in the details" eli toki löytyy perusteellisesti tuntevalle kohta jolla osaa sanoa suoralta kädeltä mikä on VIN millä sarjanumeroalueelta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 829
No jos sen näät toistensa kanssa samannäköisistä puikuloista avaamatta konepeltiä ja tiedät vuosiluvun kun samaa mallia saatettu tehdä melkein 10 vuotta pikku faceliftein. Voi sanoa aikalailla "devil is in the details" eli toki löytyy perusteellisesti tuntevalle kohta jolla osaa sanoa suoralta kädeltä mikä on VIN millä sarjanumeroalueelta.
Missäs kaikissa malleissa moottoria on käännelty niiden historian aikana, jos se noin vaikeaa on?

Henkilöautomallistossa A3 ja TT moottori poikittain, A4 ja isommat pitkittäin. Eikä Q-sarja taida olla juuri sen vaikeampaa. En edelleenkään hoksaa miksi haldex vs muut tunnistukseen tarvittaisiin tietoja auton valmistenumeroa myöten, voitko avata lisää että tyhmempikin ymmärtää?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 076
VW Bora vm 2003

Vänkärin jalkatilaan valuu vettä?
Onko jotain "tyypillistä" paikkaa josta lähteä tutkimaan?
Näyttäisi istuttaessa tulevan vasemman jalan paikkeilta jostain...?

Samoten kuskin jalan lepuutustuelle välillä myös vähän vettä tipahtelee, mutta ei todellakaan siinä määrin kuin tuo vänkärin jalkatila.
Tähänkin vinkkejä otetaan vastaan.

Kyseessä oma talviauto, ja elämäni ensimmäinen VW (kun ilmaiseksi sain). Kokemus tästä merkistä tasan nolla :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 799
Ensinnä kannattaa tarkastaa kaukalo jossa on tuulilasinpyyhkijä mekaniikka, yleensä sinne kertyy huonon ylläpidon vuoksi lehtiä ym. moskaa siinä määrin että vedenpoistoröörit menee tukkoon ja sit vesi tulee sisään sisäpuhaltimen ilmanoton kautta
 
Liittynyt
26.01.2017
Viestejä
194
Vesikaukalossa oleva sähkörasian tiivistys vuotaa. Todennäköisesti vedenpoistot ovat myös tukossa, joten putsaa ne myös. Irroita rasia, puhdista pinnat ja tiivistä rasia uudelleen silikonilla.

E: Tämä siis kuskin puolen vuotoon. Vänkärin vuoto tulee Kizmon mainitsemasta kohdasta (raitisilmasuodatinkotelo).
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 473
Ensinnä kannattaa tarkastaa kaukalo jossa on tuulilasinpyyhkijä mekaniikka, yleensä sinne kertyy huonon ylläpidon vuoksi lehtiä ym. moskaa siinä määrin että vedenpoistoröörit menee tukkoon ja sit vesi tulee sisään sisäpuhaltimen ilmanoton kautta
Tämä juuri. Noita tuli paljon puhdistettua huollossa. Tullut sen jälkeen tavaksi ottaa kaikki lehdet yms aina ritilöiden ja muiden päältä/alta aina välillä kun konepellin avaa. Joissain autoissa ei ongelmaa ja seuraavassa alkaa parin lehden ollessa väärässä paikassa tulla vettä sisään tai kerääntyä koteloon/kaukaloon tms väärään paikkaa aiheuttaen eri ongelmia.
 
Liittynyt
26.01.2017
Viestejä
194
Ymmärrän myös sinun pointtisi, mutta hyvin usein sieltä Polon nokasta löytyy joku pikku TSI ja Passatista iso TDI, tästä se aiempi yleistys... Noissa tulee sitten vielä hienompia variaatioeroja kun mennään VW vs. Audi vertailuun, mutta jääköön se nyt.

Puhumme ja emme, "karvalakki"malleihin ei välttämättä pysty perussäädön lisäksi muuta tekemään. En ole merkillä hommissa niin en osaa suoraan sanoa mitä lootaa voi ja mitä ei voi "opettaa", vaan noita tulee vain silloin tällöin vastaan.
(Mielenkiintoisia kikkareita nämä vaggineet kun auton aivoihin pitäisi päästä syvemmälle, niin ei se välttämättä olekaan yhtä lailla mahdollista kahteen tekniikaltaan samaan autoon jos niissä on eri keulamerkit:D Selvennetään että tässä en tarkoita yksinomaan vaihteistohommia)

Esimerkkinä tuosta lootahommasta vuoden takaa: uudehko Audi, jossa S-tronic sekoili ja ilmiselvästi luisti. Perussäätöjen palautuksella muuttui entistä huonommaksi, mutta sopeutuksella alkoi pelaamaan jotakuinkin normaalisti. Toki jos tarkkoja ollaan niin ei siinä sitä laatikkoa sinällään sopeutettu, vaan kytkimiä.
DQ200-vaihteistoon voi tehdä täysin samat toiminnot varustuksesta/autosta riippumatta. Myöskään 0AM/0CW DQ200:lla ei tämän suhteen ole mitään eroa. Toki mitta-arvojen analysointi on huomattavasti hankalampaa 0CW-vaihteiston yhteydessä (UDS-protokolla). Uudemmassa ei edes ole mahdollista laskea kytkimien kitkapinnan paksuutta mitta-arvoista.

Ilmeisesti sulla on käytössä VCDS tms.? Perussäätö sisältää kuitenkin kytkimen mukautuksen. Sen jälkeen toiminta on aina huonompi, koska kytkimen mukautus vaatii pitemmän koeajon (tietynlaisella ajoprofiililla), jonka aikana kytkimet mukautetaan.

Harvoin tosin perussäädöllä/sopeutuksilla ratkaistaan mitään todellista ongelmaa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 324
VW Bora vm 2003

Vänkärin jalkatilaan valuu vettä?
Onko jotain "tyypillistä" paikkaa josta lähteä tutkimaan?
Näyttäisi istuttaessa tulevan vasemman jalan paikkeilta jostain...?

Samoten kuskin jalan lepuutustuelle välillä myös vähän vettä tipahtelee, mutta ei todellakaan siinä määrin kuin tuo vänkärin jalkatila.
Tähänkin vinkkejä otetaan vastaan.

Kyseessä oma talviauto, ja elämäni ensimmäinen VW (kun ilmaiseksi sain). Kokemus tästä merkistä tasan nolla :)
Tuonikäisessä volkkarissa yleensä se tuulilasin edessä olevan kaukalon vedenpoisto on tukossa jostain kohtaa. Työvolkkarissa ollut yleensä roiskeläpän kohdalla sen ja sisälokasuojan takana muutama litra lehtiä, mutaa, yms. kivaa, ja talvisaikaan vielä sohjoa ja jäätä.
 
Liittynyt
06.09.2018
Viestejä
641
Missäs kaikissa malleissa moottoria on käännelty niiden historian aikana, jos se noin vaikeaa on?

Henkilöautomallistossa A3 ja TT moottori poikittain, A4 ja isommat pitkittäin. Eikä Q-sarja taida olla juuri sen vaikeampaa. En edelleenkään hoksaa miksi haldex vs muut tunnistukseen tarvittaisiin tietoja auton valmistenumeroa myöten, voitko avata lisää että tyhmempikin ymmärtää?
En meinannut edes viitsiä vastata mutta kun tuli vastauskin videona niin pistetään se.

 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 829
En meinannut edes viitsiä vastata mutta kun tuli vastauskin videona niin pistetään se.
Aihe oli se, että mielestäsi on vaikea tunnistaa missä Audin quattrossa on haldex ja missä mekaaninen neliveto.

Tais tulla linkitettyä väärä video, kun ei tuo ainakaan sen tunnistamisen vaikeutta käsitellyt?
 
Liittynyt
06.09.2018
Viestejä
641
Aihe oli se, että mielestäsi on vaikea tunnistaa missä Audin quattrossa on haldex ja missä mekaaninen neliveto.

Tais tulla linkitettyä väärä video, kun ei tuo ainakaan sen tunnistamisen vaikeutta käsitellyt?
Jo tuossa aiemmin selitin että jollet entuudestaan tunne automallia ja tiedä sitä koneen suuntaakaan. Johon viittasin myös että tarpeeksi asiaa tunteva osaa kertoa vin numeronkin sarjanumeroalueineen yksityiskohdista. Ulospäin merkinnöistä tuota ei erota. Sun täytyy tuntea mallit että tiedät kun merkinnöistä ei eroa. Quattron suolla alkuperäisessä yhteydessä tarkoitin nimenomaan kaikkia variaatioita ja niistä variaatioista sen torsenin ja haldexin erottamista joka hiukan helpompi. Olisi kai pitänyt alusta saakka tarkemmin selittää toi asia mikä jo ensimmäisestä videosta käy mielestäni ilmi ettei ole yhden eikä kahden laista quattroa vaan monia jotka käyttäytyy eri tavalla. Keski-iältään 14 vuotta vanhaan suomen autokantaan mahtuu montaa eriä gen mallia".

Ja "keskustelun" mallin tuntemisen jälkeisen typeryyden jatkumisen kruunaan sillä että jos Pilkku raukkaa käytetään väärin VAGeissa ei ole sen nimistä kapistusta kuin Haldex lainkaan. Sen nimi on quattro. ( Edellinen video selittää).

.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 423
Viestejä
4 160 930
Jäsenet
70 408
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom