Subnautica

Liittynyt
23.10.2018
Viestejä
561
Pelailin tämän läpi tuossa jokunen viikko sitten ja pitkästä aikaa oli todella mukava peli pelailla. Jotenkin juuri oikeenlainen pelimaailma itselleni. Innolla kyllä odottelen seuraavaa Below Zero peliä.

Markiplierillä on hyvä ja moniosainen "sarja" tästä pelistä ja hyvällä huumorilla vetää. Taisi olla jopa yli 70 jaksoa, kannattaa katsella jos tubetuspelivideot kiinnostaa.
 

Ragnarokkr

"Ei mikään turha jätkä"
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
515
Itseasiassa pelin devit nimenomaan tähtäsivät siihen että pelaajaa ei "viedä kuin pässiä narussa", vaan kaikki into/halu edetä täytyy kummuta itse pelaajasta.
Tietenkin mitä syvemmälle menee, parempaa tavaraa/resursseja löytää, mutta myös kaikkea muutakin tavaran lisäksi.
 
Liittynyt
23.10.2018
Viestejä
561
Se tämän pelin viehätys onkin, että ei mennä tehtävästä toiseen suunnistamalla kohti markkereita, vaan itse tutkitaan ja löydetyillä tiedoilla päästään eteenpäin.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
7 004
Itse tykkäsin juuri tuosta subnautican tyylistä, että sut vaan heitetään sinne planeetalle. Toki siinä alussa on vähän kujalla, mutta jotenkin se musta sopii siihen teemaan.
Alun jälkeen tuo kyllä alkaa vähän nopeutua, kun saa varusteita kuntoon.
 
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
762
Se on hyvä silloin jos on aikaa pelailla tuntitolkulla joka päivä, mut kasuaalipelaajalle ongelmallista, ku tuntuu ettei peli etene mihinkään.
Kyllä sieltä radiosta tulee aika ajoin koordinaatteja yms. mitä kannattaa käydä tutkimassa. Ihan kädestä pitäen se ei kyllä opasta asioita, itse pitää vähä päätellä ja tutkia alueita, hylkyjä ja otuksia. Kasuaalille ehkä vähän haastava, tuohon kannattaa panostaa kyllä hetki elämästään päivittäin että parhaaseen elämykseen pääsee.

Tuota lisäriä kyllä odotan itsekkin, parhaita pelejä tämä kyllä mitä on tullut sooloiltua läpi. Tekisi mieli melkein alusta aloittaa uudestaan, vaikka "one life" modella niin olisi kunnolla haastetta. :cool:
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
7 004
Aloin oikein miettimään, niin oliko subnauticassa oikein mitään perinteistä tutoriaalia?
Muistaisin että ainakin jossain kohtaa tulee muutamia tekstiohjeita. Esimerkiksi sen levän kohdalla lukee että leikataan puukolla jne. Muuten pitääkin sitten vaan lukea reseptejä ja niitä skannausten selostuksia.
Ei tuo varmasti ihan kaikille sovi.
 

Ragnarokkr

"Ei mikään turha jätkä"
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
515
Mielestäni aika hassua että ollaan siinä pisteessä että ei porukalta löydy tarpeeksi mielikuvitusta poistumaan safe shallowsista tutkimaan lähialuetta ja etenkin kun ihmetellään että minne pitäisi mennä mitä tehdä?
Pyöri shallowsissa hetki ja löydät kaikkea pientä, mm. Kaloja (isoja+pieniä+teräviä) ja rautaromua, kristalleja jne ja mietit hetken mitä tällä tekee.
"Oliskohan siellä kapselissa jotain?"
Töttöröö, onkin jo tässä vaiheessa räpylät ja isompaa O2 tankkia, pääsee syvemmälle ja syvemälle...

Ja syvyys on se koko pelin juoni.
Mitä löytyy pinnalta?
Mitä löytyy pohjalta?
 

Ragnarokkr

"Ei mikään turha jätkä"
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
515
Aloin oikein miettimään, niin oliko subnauticassa oikein mitään perinteistä tutoriaalia?
Muistaisin että ainakin jossain kohtaa tulee muutamia tekstiohjeita. Esimerkiksi sen levän kohdalla lukee että leikataan puukolla jne. Muuten pitääkin sitten vaan lukea reseptejä ja niitä skannausten selostuksia.
Ei tuo varmasti ihan kaikille sovi.
Ja näin luokkaa ps

Subnauticassa oli juuri tälläinen pieni konteksti pohjainen "tutorial", tosin hyvin lyhyt ja ytimekäs sellainen.
Ja hetken miettien enemmän, olet varmaan oikeassa tuosta kasuaali hommasta.
Veikkaan että luonteenpiirteet vaikuttaa lopputulokseen pelin nautinnon suhteen aika paljon.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Vieläku vois sukeltaa pariasataa metriä syvemmälle edes 20 sekunniksi että happi riittää. Toi on alkutaipaleella ongelma, vaikka oiski se suurempi tankki
Sitä varten tarvii sen aluksen... Haastetta...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 158
Muutaman tunnin nyt kai pelannut, niin eniten häiritsee inventoryn ja säilytystilojen koko. Vähän turhankin paljon pitää ravata eestaas. Muutenhan tämä vaikuttaa mielenkiintoiselta ja hauskalta. Graffat on makeet, tosin draw distancea sais olla reilusti lisää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 057
Se on hyvä silloin jos on aikaa pelailla tuntitolkulla joka päivä, mut kasuaalipelaajalle ongelmallista, ku tuntuu ettei peli etene mihinkään.
Tätä kommenttia näkee tuolla Eliten foorumeillakin jatkuvasti kun jotkut uudet pelaajat itkee miten vaikeaa pelin aloittaminen on kun mitään ei kerrota eikä opasteta.
En ole koskaan ymmärtäny miten se "en kerkiä pelaamaan tuntikausia, olen kasuaalipelaaja"-mantra liittyy siihen että pelin alku on haastava?
Ei se peli sieltä mihinkään katoa, etenee sitä mukaa kun kerkiää pelaamaan. :confused:
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
146
Mielestäni aika hassua että ollaan siinä pisteessä että ei porukalta löydy tarpeeksi mielikuvitusta poistumaan safe shallowsista tutkimaan lähialuetta ja etenkin kun ihmetellään että minne pitäisi mennä mitä tehdä?
Pyöri shallowsissa hetki ja löydät kaikkea pientä, mm. Kaloja (isoja+pieniä+teräviä) ja rautaromua, kristalleja jne ja mietit hetken mitä tällä tekee.
"Oliskohan siellä kapselissa jotain?"
Töttöröö, onkin jo tässä vaiheessa räpylät ja isompaa O2 tankkia, pääsee syvemmälle ja syvemälle...

Ja syvyys on se koko pelin juoni.
Mitä löytyy pinnalta?
Mitä löytyy pohjalta?
Mulla on jäänyt tän pelaaminen väliin alkuajoista kokonaan, kun ei meinaa aika riittää millään, välillä onneksi ehtii pari erää PUBGia ottaa.. Mutta siis alku meni siihen, että en uskaltanut safe shallowsista lähteä sukeltelemaan yhtään syvemmälle, jumankauta se tummeneva vesi ja entistä isommat olennot alempana saa vain jonkinlaisen pelkotilan päälle, vaikka siinä kuinka monitorin takana vaan yrittäisi olla, että peliähän tämä vaan ja seikkailumode nyt päälle, muttaku... Tässä pelissä on sitä immersiota, joita harvoissa löytyy. Jos tätä pelaisin VR:nä, niin voin vain kuvitella, minkälainen sätkynukke koneen ääressä silloin olisi :D Nyt kun tämä taas tuli tapetille, niin pakko kai sitä on uskaltautua taas pinnan alle, sen verran positiivisen (ja hirvittävän) vaikutuksen teki kyllä allekirjoittaneeseen, että kyllä tämä on koettava loppuun saakka :)
 
Liittynyt
17.01.2018
Viestejä
168
Tää on aika puhtaasti näppis + hiiri kombolle suunniteltu peli

Luulis ettei ihan puhtaasti ole noille suunniteltu kun on konsoleille kuitenkin julkaistu kans. En sit tiiä, että onko tässä käyttöliittymässä eroja konsoli ja pc -versioiden välillä.

Pitäis vissiin ite ottaa tää testiin kans nyt kun sai ilmaiseksi Epicin storesta. Itteä tosin hirvittää hieman kans jo valmiiksi toi syvyyksiin sukeltaminen, joten saapi nähdä, että mitä tuosta tulee :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 042
Ohjaimella PC version pelaaminen on jotenkin huonoa. :tdown:
Huomasin saman kun keväällä pelasin, joten jätin lopulta pelin kesken. Tuli huono olo kun ohjaus oli niin tönkköä ja laatikkomaista. Pitääkin nyt alkuvuodesta kokeilla uudestaan hiirulaisella ja näppiksellä.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
538
Pieni tauko ollu tämän loistopelin parista, ja mieli tekisi kovasti palata taas pelin maailmaan. Olen vain jo vähän pidempään jämähtänyt tilanteeseen mitä seuraavaksi pitäisi tehdä että peli etenee. Lyhykäisesti ja toivottavasti liikaa spoilaamatta olen siis käynyt paikassa x, jossa olen yrittänyt sammuttaa laitteen x (onnistumatta siinä tässä vaiheessa peliä), sieltä mukaan tarttui jotain tabletteja ja energiakuutioita. Olen miettinyt että pitäisikö se joku prawn suit + drill arm väsätä että pääsee johonkin uusiin paikkoihin..? Myöskin se yksi mestari kävi näyttäytymässä mutta ei ole siitäkään sen koommin kuulunut, josko olisi hyötyä pois pääsyn suhteen...
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
7 004
Mulla tais olla pitkään peli jumissa sen takia, että en löytänyt materiaaleja jonkun vehkeen syvyysmoduuliin.

Noita tukikohtia pitäis pystyä kyllä rakentamaan useampia. Onkohan joku bugi?

E: tai sitten sama kun itsellä, eli patterit loppu siitä rakennustyökalusta :D
 
Liittynyt
23.10.2018
Viestejä
561
Mä taas oon jumissa siinämielessä etten jostain kumman syystä saa rakennettua toista tukikohtaa, vaikka piirustukset ja tarveaineet on, sekä se työkalu millä niitä tehdään. :bored:
Onhan se "perustus" rakennettu, eli mihin saa multipurpose roomin rakennerakenneltua? Ja kyllä, rakennustyökalun patterit on syytä tarkistaa.
 
Liittynyt
23.10.2018
Viestejä
561
Hmmm, olisikohan tosiaan joku bugi, kyllä sen pitäisi saada asennettua aika helpostikkin.
 

Starglazer

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 092
Ja pelialue on massiivinen, ni kyl täs menee ja kauan.
59 tuntia näyttää Steam. Se on mielestäni aika paljon alun perin Early Access pelille. Muutama tunti tuli Early Accessissa mutta pääosa on julkaisun jälkeen pelattuja.
Todella hauskaa oli koko aika!
 
Liittynyt
27.09.2017
Viestejä
70
Tämä peli yllätti positiivisesti ja vielä ilmainen. Pelasin aluksi pari tuntia survivalia, mutta vedin sitten läpi freedom-modella. Kun ruokaa ja juomaa näytti olevan helposti saatavilla niin vaikutti vähän turhalta nysväykseltä muutenkin rajallisen inventoryn kanssa. Joka tapauksessa ympäristön tutkiminen oli mielestäni pelin parasta antia. Aluksi oli tosiaan vähän hankala saada mitään tehtyä, mutta kun sai seagliden ja muutamat skannaushuoneet kasaan niin touhu nopeutui huomattavasti.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Tuolla alussa mainittiin VR. Onko tämä miten toimiva kokemus VR:n puolella perse penkissä ja mahtaako saada WMR:llä pelaamaan kun Steamissa mainitaan vain Rift ja Vive?
 

Starglazer

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 092
Tuolla alussa mainittiin VR. Onko tämä miten toimiva kokemus VR:n puolella perse penkissä ja mahtaako saada WMR:llä pelaamaan kun Steamissa mainitaan vain Rift ja Vive?
Kokeilin Riftillä. Pieniä ärsyttäviä bugeja, mm. kaikki HUD elementit eivät näy oikein. Pahoinvointia tulee todella helposti. En pelannut kauaa.
Sinänsä harmi, onhan tämä todella kaunis VR:ssä. Pitäisi oikeastaan vielä kerran kokeilla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 833
Huono VR-tuki. Kyllähän sillä kotvasen maisemia katselee, mutta varsinainen pelaaminen on aika tuskaa.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Ilmeisesti WMR ohjaimet ei pelaa vaan pitää käyttää padia tai hiiri/näppis komboa. Ilmeisesti ihan flattinakin hyvä peli joten ei se nyt niin tarkkaa ole.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 158
Tulipa pelattua läpi. Ilman wikiä ja muita ohjeita olisi voinut jäädä tekemättä. Sen verran oli päämäärä hukassa välillä. Ehkä olisi kaivannut selkeämpiä tavoitteita. En oikein missään pelissä jaksa noita datalogeja lueskella. Huikea peli muuten kyllä. Todella kuumottava tunnelma paikoin. Rakentelu ja resurssien kerääminenkin oli oikeastaan ihan hauskaa, vaikka inventoryn pieni koko häiritsi alusta loppuun.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 268
Molemmat saaret näkyvät pinnalta. Ovat vain pilvien peitossa.
 
Liittynyt
13.11.2017
Viestejä
187
No joo, en minäkään toki siitä tykkää jos videopelissä on liikaa tekstifiluja luettavana. Äänilogit menee hyvin, kun voi pistää soimaan ja jatkaa tekemistä (paitsi niissä peleissä, joissa nauha katkeaa heti kun tulee pois menuista, voi luoja). Tää oli kuitenkin jotenkin niin kiinnostavasti kirjoitettu, että niitä lueskeli ihan mielellään. Ja sinällään ne varsinaiset vihjeet on kyllä lyhyitä ja pitäis löytyä aika helposti logeista.
 
Liittynyt
13.11.2017
Viestejä
187
Kyllä mäkin itse asiassa pelin keskivaiheilla jonkin aikaa pyöriskelin ympäriinsä, kun mietin että "onko mun nyt oikeesti pakko lähteä etsimään tätä paikkaa X ja näillä tiedoilla? Eikö ois mitään muuta mitä vois tässä tehdä?". Enimmäkseen koska tuntui niin kuumottavalta lähteä etenemään. :D
 
Liittynyt
24.05.2018
Viestejä
417
Nii tai ihan vaan laajentaa kalustoa ja suurempia happisäiliöitä :D kaikkeen alkuun löytyy apu pinnan läheltä
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 158
Arvostelujen perusteella osa vaikuttaa tykkäävän Subnautican tavasta ohjailla pelaajaa, mutta itselle olisi tosiaan ollut hyödyllisiä vähän suoraviivaisemmat tavoitteet. Alkuunhan noita radioviestien mukana tulikin (etsi pelastuskapseli X), mutta ekan saarivisiitin jälkeen oli aika kryptistä.

Kartta olis ollut kiva lisä kaiken kaikkiaan.

Olisin kaivannut esim tämän tyylisiä suorempia tavoitteita:
-etsi Auroran hylystä selviytymistarvikkeita (Tajusin että hylkyyn pääsee sisään vasta, kun googletin, mistä löytyy PRAWNin osia. Reaktorin korjaus ei tuntunut tärkeältä, kun sai säteilysuojapuvun)
-etsi osat sukellusveneeseen, jolla pääset syvemmälle (vaikka nyt karttaan sitten muutama alue, joilta kannattaa etsiä)
-etsi vedenalainen tukikohta ilmansuunnasta X
-etsi alienien tutkimuslaitos vedenalaisesta tunneliverkostosta, jotta voit parantaa tartunnan
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Joo, just toi kuumotus on se suurin ongelma, etenki ku pitää joko yrittää loikkia pinnan lähellä kaikkien vihollisten yli karkuun seuraavalle alueelle taikka sitten kirota sitä ku oot 100 metrin syvyydessä ja yrität siellä muutamassa sekunnissa selata aluetta niin paljon ku kerkiät ja sit taas äkkiä hakemaan happea pinnalta.
100m on vasta alku, mä menen sillä pikku aluksella aina niin syvälle kuin pääsee, tuossa kuvan biomissa löytyy hyvää tavaraa ja vanhoja vedenalaisia rakennuksia.

436864185.jpg
 
Liittynyt
13.11.2017
Viestejä
187
Arvostelujen perusteella osa vaikuttaa tykkäävän Subnautican tavasta ohjailla pelaajaa, mutta itselle olisi tosiaan ollut hyödyllisiä vähän suoraviivaisemmat tavoitteet. Alkuunhan noita radioviestien mukana tulikin (etsi pelastuskapseli X), mutta ekan saarivisiitin jälkeen oli aika kryptistä.

Kartta olis ollut kiva lisä kaiken kaikkiaan.

Olisin kaivannut esim tämän tyylisiä suorempia tavoitteita:
-etsi Auroran hylystä selviytymistarvikkeita (Tajusin että hylkyyn pääsee sisään vasta, kun googletin, mistä löytyy PRAWNin osia. Reaktorin korjaus ei tuntunut tärkeältä, kun sai säteilysuojapuvun)
-etsi osat sukellusveneeseen, jolla pääset syvemmälle (vaikka nyt karttaan sitten muutama alue, joilta kannattaa etsiä)
-etsi vedenalainen tukikohta ilmansuunnasta X
-etsi alienien tutkimuslaitos vedenalaisesta tunneliverkostosta, jotta voit parantaa tartunnan
Ei nyt ole tarkoitus vänkyttää, mut kyllähän nuo jutut pelissä kerrotaan lähestulkoon just noin:

Sunbeamin laskeutumispaikka (enforcement platform) ja ensimmäinen Degasi base taitaa ilmestyä ihan waypointteina ruutuun kun kuuntelee radiota. Se on sinällään ymmärrettävää, jos ei hoksaa heti lähteä tutkimaan Auroraa, kun sehän näyttääkin aivan romukasalta, mutta ei sinne myöskään ole mikään pakko mennä alkupelissä:

"Five days after the Sunbeam "arrives/explodes" you will get a message from Alterra giving you the code to the Captain's Quarters in the Aurora. This event also triggers by entering the Disease Research Facility."

Ja enforcement platformilta (muistaakseni) ladataan nämä tiedot:

"Intercepted background data regarding further alien facilities elsewhere on the planet.

Disease Research Facility
- Depth: 800m
- Location: Cave system with extensive fossil record, south-west of enforcement platform
- Function: Live specimen study
- Objective: Synthesis of antidote for highly infectious bacterium designated 'Kharaa'

Thermal Power Facility
- Depth: 1200m
- Location: Inside an extensive natural rock formation, in an area of intense volcanic activity
- Function: Generate energy for all local facilities"

Prawn pitäisi toki saada kyhättyä ennen kuin voi tuota DRF:ää lähteä etsimään, joten joutuu sen Auroran koluamaan ensin.

Valmista karttaa en itse kaipaa peliin, mutta joku pelinsisäinen systeemi jolla voisi itse (karkeasti) kartoittaa alueita olisi ihan hyvä idea. Menee niin sotkuiseksi, jos yrittää merkata beaconeilla kaikki paikat.

Eli ihan vaan joku blank slate, jossa näkyisi lifepod keskellä ja pelaajan, Auroran ja jätettyjen beaconeiden sijainti suhteessa siihen, ja johon voisi itse lisätä merkkejä ja tekstejä (HERE BE DRAGONS). Tämänhän voisi lisätä peliin tehtäväksi vaikka niin, että pitäisi ensin rakentaa kompassi ja jättää muutamia beaconeita ympäriinsä ja niistä trianguloimalla saisi sitten kartan käyttöön.

Silloin kun minä olin nuori, kartat toki piirrettiin ihan itse paperille ja sillä hyvä. :smoke:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
13.11.2017
Viestejä
187
Mutta joo, olipa kyllä todella hyvä ja tunnelmallinen peli! Vahva suositus. Mulla ei oikeastaan ole mitään muuta valittamista, kuin framedroppailut ja stutteroinnit, ja niistä ei taida tässä pelissä valitettavasti päästä eroon vaikka olisi kuinka tykkiä rautaa alla. En tiedä onko pelin vai enginen vika, mutta ongelmia tuntui olevan assettien striimauksessa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 276
Kyllä tullut kaiveltua tietoja netistä ja siltikin on ihan pihalla kokonaisuudesta.

Tuli tehtyä se isompi sukellusvene niin siitä meni akut tyhjenemään yllättäen. Voi liittyä bugiin, niihin ihme kiinnittyviin loisiin tai joku vehje oli jäänyt päälle. Fiksumpaa käyttää vaan yhtä akkua kerralla ja laittaa ne loput kaappiin. Olisi meinaan ärsyttävä tilanne, jos akut loppuisi jossain syvällä.

Ekan tukikohdan tein ihan sen pelastusaluksen viereen. Toisen tein kohtaan(siis kattelin netistä löytyvästä kartasta) missä oli näitä geysirejä lämpövoimaloille, mutta myöskin siellä on tolkuttomasti sähkömatoja ja hauenpää olioita. Pienemmällä sukellusaluksella menin tutkimaan siinä lähistöllä olevaa hylkyä niin nämä pirun oliot meni tuhoamaan sen niin ilma loppui. Taidan toistaiseksi jättää tuon kakkostukikohdan, kun ei ole sitä robottipukua ja välineitä joilla voisi karkoittaa nuo oliot häiriköimästä. Robottipuvusta vasta 2/20 kerätty ja ei haisua, missä loput. En ihan vielä ala googlailemaan, että missä..

Seuraavaksi sitten kolmostukikohta seuraavaan lämpölähteeseen, jos siellä olisi hieman rauhallisempaa.

Isompi sukellusvene on mielestäni ongelmallinen ennen kuin saa lämpölatauksen siihen. Ei kiinnostaisi käydä latailemassa manuaalisesti akkuja. Käsittääkseni se myös hajoaa helposti, että pieni tukikohtakin parempi, jos varmat sähköt siinä. Eihän pienen tukikohdan tarvitse olla kuin yhdestä putkesta ja luukusta tehty niin ainakin ilmaa saa siellä. Oliot ei kait tuhoa tukikohtia ja jos niin helppo siellä korjailla kuin paeta isolla sukellusveneellä ja korjaus mahdotonta liikkeessä. Sen verran tuli luettua, että jos isommassa sukellusveneessä on mukana muita sukelluslaitteita niin ne tuhoutuu samalla isomman sukellusveneen tuhoutuessa. Ainoa lohtu on, että niissä jäänteissä on ihan käyttökelpoista kamaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 276
100m on vasta alku, mä menen sillä pikku aluksella aina niin syvälle kuin pääsee, tuossa kuvan biomissa löytyy hyvää tavaraa ja vanhoja vedenalaisia rakennuksia.

Olen tuon paikan kahteen kertaan joutunut etsimään uusiksi ennen kuin ymmärsin laittaa majakan sen viereen.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 459
Viestejä
4 162 761
Jäsenet
70 411
Uusin jäsen
domppaaaa

Hinta.fi

Ylös Bottom