Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 340
Tuota risteystä on näköjään muutettu viime aikoina, ennen meni tällä tavalla.

Google Maps

Google Maps


ELi silloin kun nuo google stret viewin kuvat on otettu, rampin vasemmalta kaistalta piti kääntyä vasemmanpuoleiselle kaistalle, ei keskikaistalle, ja rampin oikealta käännyttiin keskikaistalle.

Ja sateliittikuvassa näkyy nykytilanne:

Google Maps

Varmaan osalta ihmisistä jäänyt tajuamatta tuo muutos.


Ja tuo uusi liikennejärjestely on kyllä sekavampi kuin vanha.

Onko tulla rampin oikeanpuoleisella kaistalla nyt mitkä opasteet? Pelkkä kaukajärvi, vai kaukajärvi ja kangasala?
Liikennesuunnittelijahan tässä on virheen tehnyt, kun tiellä, jolta käännytään on eri määrä kaistoja kuin tiellä, jolle käännytään. Oma mielipide satelliittikuvan perusteella on, että vasemmalta kaistalta käännytään vasemmalle ja oikealta kaistalta keskikaistalle, jos ryhmittymismerkeillä kerrotaan, että molemmilta kaistoilta pääsee Kangasalle. Kaukajärvelle pääsee vaihtamalla kaistaa kääntymisen jälkeen, joskin matkaa kaistan vaihtamiselle on kovin vähän varattu.

Eikös nuo nykyiset ole ohuempia kuin ennen?
Ainakin niissä on vähemmän lyijyä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
219
Onko tulla rampin oikeanpuoleisella kaistalla nyt mitkä opasteet? Pelkkä kaukajärvi, vai kaukajärvi ja kangasala?
Oikean kaistan kylttinä on pelkkä Kaukajärvi. Se nyt vasta sekavaa olisi, että ensimmäiseltä kaistalta käännytään keskimmäiselle ja toiselta viimeiselle, kun on kolme kaistaa risteyksestä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 007
Ajelin Porissa Koivulan mäkkärin luukulle. Edelläni oli kaksi autoa. Molemmat niistä opastettiin ajamaan sivuun odottamaan tilausta, samoin minut. Myös takanani tullutta kehotettiin tekemään samoin mutta hänpä ei enää mahtunut kääntymään kunnolla sivuun kun hänen takanaan tulevat blokkasivat peruutusmahdollisuuden ja minä taas en päässyt eteenpäin.

Eipä tuossa mitään, sattuuhan tuota. Tosin se ihan ensimmäisenä ollut auto olisi kyllä voinut ajaa metrin-pari pidemmälle jolloin lukko olisi auennut mutta eihän sitä nyt kaikkea voi huomata.

Hermo meinasi mennä totaalisesti siinä kohdassa, kun tälle ensimmäisenä olevalle tuotiin tilaus ja SE SAATANAN IDIOOTTI JÄI SIIHEN PAIKOILLEEN SYÖMÄÄN SITÄ VITUN PURILAISTAAN. Takana 5-6 autoa odottaa eteenpäin pääsyä ja tämä vitun riemuidiootti vain mutustelee tyytyväisenä siinä "tilausta odottavien" parkissa.

Voi vittu. Pitää varmaan hommata joku pyssy että voi päästää nämä tyhmyydestä kärsijät samantien pois päiviltä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 285
Torvee pohjaan vaan. Siitäkös suomalaiset pillastuu. Selittää sitten tarpeensa kun se tulee ikkunan taakse kyselemään.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
386
Taas se aika vuodesta kun vähän tiellä valkoista, niin vasemmalle kääntyvissä mutkissa renkaanjäljet menee reippaasti vastustajan kaistan yli. Ohitukset voi suorittaa ulkokautta, kun sinne jää ennen ojaa hyvinkin auton mentävä alue. Tämä myös nähty aamulla, kun vastaantulijoista huolimatta uhmataan keulakolaria tai hallinnan menetystä äkkinäisistä väistöistä johtuen. Tätä vielä pahentaa rekkakuskit yms ammattiautoilijat, kun eivät voi hiljentää ja ajaa kaistaa pitkin. Lampaat seuraa samoja jälkiä. :confused::(
 

tuoppi´

Kapitalisti
Köyhä
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 695
Taas se aika vuodesta kun vähän tiellä valkoista, niin vasemmalle kääntyvissä mutkissa renkaanjäljet menee reippaasti vastustajan kaistan yli. Ohitukset voi suorittaa ulkokautta, kun sinne jää ennen ojaa hyvinkin auton mentävä alue. Tämä myös nähty aamulla, kun vastaantulijoista huolimatta uhmataan keulakolaria tai hallinnan menetystä äkkinäisistä väistöistä johtuen. Tätä vielä pahentaa rekkakuskit yms ammattiautoilijat, kun eivät voi hiljentää ja ajaa kaistaa pitkin. Lampaat seuraa samoja jälkiä. :confused::(
Ja tiellä menee yhteensä kolme uraa eli siis vastaantulevien kanssa pitää jakaa se keskimmäinen ura :facepalm:
 
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
964
Tämä:



Oma auto keskellä. Talonyhtiön parkkiruudut ovat normaaliautoille aivan täysin riittävät, mutta kun olen muutaman päivän pois niin naapurini huomaavat sen ja alkavat pysäköidä autojaan aivan tuohon mun viivaan kiinni. Kun molemmilla puolilla tehdään noin niin alkaa olla aika helvetin nihkeetä. Vasemman puoleisella Ooppelilla on reunapaikka ja toisella puolella tilaa olisi ~1,5m. Meselläkin on tilaa avata vaikka ovi aivan auki.
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
862
Tämä:



Oma auto keskellä. Talonyhtiön parkkiruudut ovat normaaliautoille aivan täysin riittävät, mutta kun olen muutaman päivän pois niin naapurini huomaavat sen ja alkavat pysäköidä autojaan aivan tuohon mun viivaan kiinni. Kun molemmilla puolilla tehdään noin niin alkaa olla aika helvetin nihkeetä. Vasemman puoleisella Ooppelilla on reunapaikka ja toisella puolella tilaa olisi ~1,5m. Meselläkin on tilaa avata vaikka ovi aivan auki.
Tuskin tuo ooppeli sentään tarkoituksella pysäköi lähemmäksi sun autoa, kun itselleenkin aiheuttaa vaivaa sillä.

Mutta samaa monesti kironnut jopa puolityhjällä parkkipaikalla, kun jengi ei pidä huolta muuta kuin siitä oman oven aukeamisesta. Vaikka vieressä olisi monta tyhjää ruutua, niin vetää siihen sun viereen ja ruudun reunaan jättäen sulle sen 0,5m raon, missä pitäisi omaan autoon vääntäytyä sisään. Juuri viime viikolla meinasin vääntää peilin jostain volvosta sisään, kun ympärillä oli tosiaan joka suunnassa monta tyhjää ruutua, ja tämä oli vetänyt niin lähelle mun kylkeä, että piti semmosessa limboasennossa ovesta kiinni pitäen vääntäytyä omaan autoon.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 692
Olisit peruuttanut mesen puolen ruutuun kiinni, näin sinä ja opelisti sekä mese kuski saisitte kaikki ovenne täysin auki. En vaan ymmärrä miksi niin moni ajaa etuperin ruutuun kun a) peruuttaminen ruutuun on helpompaa kuin peruuttaen sieltä pois lähtö b) joka toinen peruuttaen maksimoisi tilan kuskien oville. Eli ainakin 33% saat syyttää tilanteesta myös itseäsi :). Kuvan perusteella nuo toiset autot on ehkä 5-10cm ruudun keskilinjasta sivussa, menee normaalin paikoitustoleranssiin sisään.
 
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
964
Olisit peruuttanut mesen puolen ruutuun kiinni, näin sinä ja opelisti sekä mese kuski saisitte kaikki ovenne täysin auki. En vaan ymmärrä miksi niin moni ajaa etuperin ruutuun kun a) peruuttaminen ruutuun on helpompaa kuin peruuttaen sieltä pois lähtö b) joka toinen peruuttaen maksimoisi tilan kuskien oville. Eli ainakin 33% saat syyttää tilanteesta myös itseäsi :). Kuvan perusteella nuo toiset autot on ehkä 5-10cm ruudun keskilinjasta sivussa, menee normaalin paikoitustoleranssiin sisään.
Osittain tietysti näinkin, mutta a) Lämmitystolppa on edessä b) mulla oli takakontissa matkalaukku
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Se on kumma tuolla liikenteessä kun vähän tulee lunta niin kehillä ajellaan 60km/h miten sattuu.

Kumma kun leveät kuljetukset pystyy ajamaan melkein suurinta sallittua ilman huolen häivää?

On olemassa kahdenlaisia kuskeja ja toiset niistä vois jäädä kotiin jos niin saatanan paljon jännittää.

IMG_20181219_114145~2.jpg
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
945
Taas se aika vuodesta kun vähän tiellä valkoista, niin vasemmalle kääntyvissä mutkissa renkaanjäljet menee reippaasti vastustajan kaistan yli. Ohitukset voi suorittaa ulkokautta, kun sinne jää ennen ojaa hyvinkin auton mentävä alue. Tämä myös nähty aamulla, kun vastaantulijoista huolimatta uhmataan keulakolaria tai hallinnan menetystä äkkinäisistä väistöistä johtuen. Tätä vielä pahentaa rekkakuskit yms ammattiautoilijat, kun eivät voi hiljentää ja ajaa kaistaa pitkin. Lampaat seuraa samoja jälkiä. :confused::(
Paljoa ei isoista autoista ole kokemusta, mutta joskus aikoinaan Scanialla sohjossa kaupungissa ajaneena voin sanoa sanoa että isokin auto vetää äkkiä kylki edelle kun taka-akselin paripyörät hakee ajouraa. Tuoreen lumen keskelle oli ajoura ajettu kahden kaistan keskelle ja yritin ajaa oikeata kaistaa. Mentiin sitten loivaan alamäkeen semmoisessa 20 asteen kulmassa kun peräpyörät putos uriin. Jännää oli.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Paljoa ei isoista autoista ole kokemusta, mutta joskus aikoinaan Scanialla sohjossa kaupungissa ajaneena voin sanoa sanoa että isokin auto vetää äkkiä kylki edelle kun taka-akselin paripyörät hakee ajouraa. Tuoreen lumen keskelle oli ajoura ajettu kahden kaistan keskelle ja yritin ajaa oikeata kaistaa. Mentiin sitten loivaan alamäkeen semmoisessa 20 asteen kulmassa kun peräpyörät putos uriin. Jännää oli.
Rekka missä kärryssä 55t kuormaa 70km/h vauhdissa meni iloisesti rampissa "kylki edellä" kun yritti kiihdyttää. 770hv saa ihmeitä aikaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
945
Rekka missä kärryssä 55t kuormaa 70km/h vauhdissa meni iloisesti rampissa "kylki edellä" kun yritti kiihdyttää. 770hv saa ihmeitä aikaan.
Varmasti näin. Mulla ei ollut alla tehoa ja painoa kuin varmaan 1/3 tuosta ja nopeuskin mahdollisimman tasainen kun auto muljusi lumessa. Pointtini oli, ettei isollakaan autolla mitään ajouraa tuosta vain kynnetä vaan voi olla jopa pakko ajaa syntyneitä uria.
Ja ne urathan ei edusta muutaman pro-kuskin kaistavalintaa vaan keskiarvoa kuskeista.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Varmasti näin. Mulla ei ollut alla tehoa ja painoa kuin varmaan 1/3 tuosta ja nopeuskin mahdollisimman tasainen kun auto muljusi lumessa. Pointtini oli, ettei isollakaan autolla mitään ajouraa tuosta vain kynnetä vaan voi olla jopa pakko ajaa syntyneitä uria.
Ja ne urathan ei edusta muutaman pro-kuskin kaistavalintaa vaan keskiarvoa kuskeista.
Sitä meinasinkin ettei se paino aina auta, toki raskaankaluston ongelma on lähinnä se että samoilla renkailla ajetaan ympäri vuoden.
 
Liittynyt
25.11.2016
Viestejä
2 026
Se on kumma tuolla liikenteessä kun vähän tulee lunta niin kehillä ajellaan 60km/h miten sattuu.
Jännää minusta on se että toiset ei voi ajaa kuin reilusti alle sallitun jos vähän näkyy lasilla lumihiutaletta tai vesipisara. Toiset taas ajaa reilusti yli vaikka olosuhteet vaatis hiljentämistäkin.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
386
Kyllä siellä n. puoli metriä ennen asfaltin loppumista voi ajaa kun sovittaa nopeuden kelin mukaan. Jos 80- tai 60-alueella ei kuormuria tai henkilöautoa uskalla vetää reunaan niin, että oikeanpuolen renkaat menee lumella, niin nopeus on väärä. Kysehän on siitä että oiotaan jo sulan maan aikaan ja sitten kun vähän tulee lunta niin urat muotoutuu vielä vähän keskemmälle. Ei siinä lumisateen alussa ole siellä reunassa yhtään sen enempää lunta kuin keskellä tietä. Ihmiset vaan ei ajattele kun ne ajaa, ne vaan "ajelee" ja tekee sitä mikä on itselle mukavinta. Ja sitten kun pitäskin sinne reunaan mennä vastaantulijan vuoksi, niin ollaan paskat housussa ja auto heittelehtii ja vetelee. Kun ei ennakoida, siinä se syy on.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 030
Se on kumma tuolla liikenteessä kun vähän tulee lunta niin kehillä ajellaan 60km/h miten sattuu.

Kumma kun leveät kuljetukset pystyy ajamaan melkein suurinta sallittua ilman huolen häivää?

On olemassa kahdenlaisia kuskeja ja toiset niistä vois jäädä kotiin jos niin saatanan paljon jännittää.
Ei, vaan on olemassa kolmenlaisia kuskeja.

Kaikkein pahin ryhmä on ne, jotka ajaa sillä oikesti huonolla säällä sitä "rajoituksen mukaista" nopeutta, ja aiheuttaa ketjukolareita.
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
862
Ei, vaan on olemassa kolmenlaisia kuskeja.

Kaikkein pahin ryhmä on ne, jotka ajaa sillä oikesti huonolla säällä sitä "rajoituksen mukaista" nopeutta, ja aiheuttaa ketjukolareita.
Ei se rajoituksen mukainen nopeus mitään meinaa, vaan hyvän kelin mukainen turvaväli.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Tuo nyt on jo paskaa. Itse olen merkkiliikkeessä töissä ja meillä päivittäin vaihdetaan tuulilaseja. Näkökulma on sellainen, että jos lasissa on halkeama niin se vaihdetaan. Haljennut lasi nyt ei ole enää yhtä kestävä kuin ehjä lasi.
Mikä on paskaa? Tottakai laseja vaihdetaan jatkuvasti, mutta pelkillä kiveniskemillä lasia tuskin saa vaihdatettua vakuutusyhtiön piikkiin. Voi olla että olen väärässä, mutta näin olen lukenut ja kuullut. Olen ihan tyytyväinen, jos tuo ei pidä paikkaansa, koska sitten sille lasivakuutuksen hinnalle voisi oikeasti saada jotain katettakin.
Mulla maksaa ~30€ vuodessa lasiturvaa 200e omavastu
Minulla OP-Pohjolassa se maksaa 71€ vuodessa ja omavastuu on 150€. Bonuksiin lasivahinko ei vaikuta. Lisäksi pitää olla muutaman kympin kalliimpi Superkasko, eli jos haluaisi vaikka Kevytkaskon, niin siihen ei sitten saa lasivakuutusta lainkaan.
 

tuoppi´

Kapitalisti
Köyhä
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 695
Mikä on paskaa? Tottakai laseja vaihdetaan jatkuvasti, mutta pelkillä kiveniskemillä lasia tuskin saa vaihdatettua vakuutusyhtiön piikkiin. Voi olla että olen väärässä, mutta näin olen lukenut ja kuullut. Olen ihan tyytyväinen, jos tuo ei pidä paikkaansa, koska sitten sille lasivakuutuksen hinnalle voisi oikeasti saada jotain katettakin.
Eihän sitä lasia nyt tarvitsekkaan vaihtaa yhden kiveniskeämän takia. Aika huomaamattomia nuo paikat on. Paikkauksesta ei myöskään tarvitse maksaa omavastuuta, ainakin näin oli omalla kohdalla. Jos olisi pitänyt vaihtaa niin silloin olisi lähtenyt omavastuu.
Eikös tuo ole että kolmen iskeämän paikkauksen jälkeen lasi vaihdetaan? Tai sitten jos tulee iso halkeama. Lasin korjaava/vaihtava liikehän tuon arvio että mikä on turvallista ja mikä ei.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Eihän sitä lasia nyt tarvitsekkaan vaihtaa yhden kiveniskeämän takia. Aika huomaamattomia nuo paikat on. Paikkauksesta ei myöskään tarvitse maksaa omavastuuta, ainakin näin oli omalla kohdalla. Jos olisi pitänyt vaihtaa niin silloin olisi lähtenyt omavastuu.
Eikös tuo ole että kolmen iskeämän paikkauksen jälkeen lasi vaihdetaan? Tai sitten jos tulee iso halkeama. Lasin korjaava/vaihtava liikehän tuon arvio että mikä on turvallista ja mikä ei.
Minun pointti olikin, että mielestäni siitä lasivakuutuksesta ei ole mitään hyötyä, jos ei saa saman tien uutta lasia aina kun on tarvetta paikkailla.
 
Liittynyt
05.08.2018
Viestejä
412
Mikä on paskaa? Tottakai laseja vaihdetaan jatkuvasti, mutta pelkillä kiveniskemillä lasia tuskin saa vaihdatettua vakuutusyhtiön piikkiin. Voi olla että olen väärässä, mutta näin olen lukenut ja kuullut. Olen ihan tyytyväinen, jos tuo ei pidä paikkaansa, koska sitten sille lasivakuutuksen hinnalle voisi oikeasti saada jotain katettakin.
Sitä siis tarkotin, että jos lasi on halki tai siinä useampi 3+ kiveniskua niin lasi menee vaihtoon. Sitä ei enää kannata paikkailla tai halkeamia pysäytellä. Näin ainakin vakuutusyhtiöiden kanssa. Ne joilla ei ole vakuutusta voi tietenkin tehdä mitä haluaa.

Lasit on on nykyään ohuempia ja halkeavat ehkä turhankin herkästi. Jos kivi osuu kunnolla lasiin, mutta ei halkaise lasia, mutta haluaisi lasin vaihtoon niin kannattaa sisäpuolelta vähän "koputella" iskemän kohdalle niin lähtee yleensä ihan mukavasti halkeamaan. Tuulilasit nyt on suunniteltu kestämään enemmän ulkoapäin tulevia iskuja.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 680
Suhtautuisin hieman varauksella tuohon Ylen uutiseen, jossa täysin puolueeton vakuutusyrityksen edustaja esittää näkemyksen, että vakuutusyhtiö päättää vaihdetaanko lasi vai ei. Toki näin onkin, jos ko. paskaehtoon on mennyt epähuomioissa suostumaan paskassa yhtiössä. Itse ainakin IF:llä ja OP:lla vaihtanut lasit ihan ilman mutinoita. Muutama kiven jälki löytyy myös lasista kuin lasista, kun on ajanut pikkumatkan.

e: Ketjun aiheeseen liittyen ärsyttää, kun porukalla ei ole autoissa roiskeläppiä.
 

vipe

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 887
Kaikkein pahin ryhmä on ne, jotka ajaa sillä oikesti huonolla säällä sitä "rajoituksen mukaista" nopeutta, ja aiheuttaa ketjukolareita.
Yli 20 vuoteen en muista kovin usein tuommoisia kelejä osuneen. Kerran jyllä piti kaatosateella oikein pysähtyä tien sivuun, kun vettä tuli niin paljon ettei pyyhkijät täysillä saaneet sitä siirrettyä sivuun. :eek:
Mikä on paskaa? Tottakai laseja vaihdetaan jatkuvasti, mutta pelkillä kiveniskemillä lasia tuskin saa vaihdatettua vakuutusyhtiön piikkiin. Voi olla että olen väärässä, mutta näin olen lukenut ja kuullut. Olen ihan tyytyväinen, jos tuo ei pidä paikkaansa, koska sitten sille lasivakuutuksen hinnalle voisi oikeasti saada jotain katettakin.
Toissa kesänä vaihdatin tuulilasin OP-Pohjolan piikkiin (450e maksoi lasi). En asiaa sen kummemmin edes miettinyt kun oli tuo vakuutus, olihan siinä kai pari iskemää jo valmiiksi, ja tuo kolmas tuli edellä ajavan peräkärryn lennättämästä kivestä niin vein vaihdatettavaksi ja lasku OP:lle. Ei sieltä kukaan mitään kysellyt miten lasi oli rikki, ehkä tuo liike sitten jotain "raportoi" tai ei. Luulis, että ellei jatkuvasti vaihtele niin eivät asiakkaita kiusaa turhilla detaileilla, muuten vois vahingossa tippua tiiliskivi lasin päälle ja vakuutuksen irtisanomisilmoitus lähteä heti vaihdon jälkeen. :D
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Sitä siis tarkotin, että jos lasi on halki tai siinä useampi 3+ kiveniskua niin lasi menee vaihtoon. Sitä ei enää kannata paikkailla tai halkeamia pysäytellä.
Joo, näin se varmaan meneekin. Itse tarkoitin sitä, että yhdestä iskemästä ilman halkeamaan eivät välttämättä suostu vaihtoa maksamaan, vaan pelkästään paikan/porauksen.

Toissa kesänä vaihdatin tuulilasin OP-Pohjolan piikkiin (450e maksoi lasi). En asiaa sen kummemmin edes miettinyt kun oli tuo vakuutus, olihan siinä kai pari iskemää jo valmiiksi, ja tuo kolmas tuli edellä ajavan peräkärryn lennättämästä kivestä niin vein vaihdatettavaksi ja lasku OP:lle. Ei sieltä kukaan mitään kysellyt miten lasi oli rikki, ehkä tuo liike sitten jotain "raportoi" tai ei. Luulis, että ellei jatkuvasti vaihtele niin eivät asiakkaita kiusaa turhilla detaileilla, muuten vois vahingossa tippua tiiliskivi lasin päälle ja vakuutuksen irtisanomisilmoitus lähteä heti vaihdon jälkeen. :D
En tiedä käytäntöä tarkemmin minäkään. Kolaritilanteissahan vakuutusyhtiöillä on niitä tarkastuspisteitä, joissa vauriot pitää käydä arvioittamassa, mutta se ei koske käsittääkseni lasivaurioita.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 680
Kirjoitat vahinkoilmon miten kävi, tulee korvauspäätös, vaihdat lasin. Profit. Jotkut lasiliikkeet tekee puolestasi koko rumban ainakin korjauksien osalta. Korjausten maksajan paskapuheita, etteikö lasia saisi vaihdettua jos häiritsee. Ja vaikka näin kävisikin, niin eipä tarvitse odottaa kauan seuraavaa osumaa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 030
Yli 20 vuoteen en muista kovin usein tuommoisia kelejä osuneen. Kerran jyllä piti kaatosateella oikein pysähtyä tien sivuun, kun vettä tuli niin paljon ettei pyyhkijät täysillä saaneet sitä siirrettyä sivuun. :eek:
Ainahan uutiset on täynnä tällaisia juttuja, kun ekat talvisäät tulee:

(tässä neljältä eri vuodelta)

Kuva: Talvi yllätti taas autoilijat Helsingissä – kolareita jopa kymmeniä

Talvi yllätti autoilijat jälleen: Pirkanmaalla lukuisia liikenneonnettomuuksia, henkilövahingoilta on vältytty

Talvi yllätti autoilijat – tästä syystä rasittava ilmiö toistuu vuosittain

Ja näköjään tälle on oma säikeensäkin:

Talvi yllätti autoilijat
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Kirjoitat vahinkoilmon miten kävi, tulee korvauspäätös, vaihdat lasin. Profit. Jotkut lasiliikkeet tekee puolestasi koko rumban ainakin korjauksien osalta. Korjausten maksajan paskapuheita, etteikö lasia saisi vaihdettua jos häiritsee. Ja vaikka näin kävisikin, niin eipä tarvitse odottaa kauan seuraavaa osumaa.
Tämä on niin tuurista kiinni (ja varmaan myös turvaväleistä tms). 10v ehdin ajamaan edellisellä autolla ilman ainuttakaan kiveniskemää.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 030
Ei se rajoituksen mukainen nopeus mitään meinaa, vaan hyvän kelin mukainen turvaväli.
Sää voi olla myös niin paha, että sitä edelläolevaa autoa ei NÄE ollenkaan sellaisen matkan päästä, mikä se kelin mukainen turvaväli olisi "rajoituksen mukaista nopeutta" ajaessa.

Tällöin "rajoituksen mukainen nopeus" ei voi olla turvallinen, koska siihen edessäolevaan autoon ei PYSTY pitämään sitä siinä nopeudessa riittävää turvaväliä.

Toki tällaisia säitä on vain n. yhtenä päivänä vuodessa, mutta kyllä sen yhdenkin päivän aikana ehtii hyvin kolarin ajaa ;)
 

Jyrmo

Volvo
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
311
Olen liittymässä kolmion takaa tielle ja edessäsi on toinen ajoneuvo. Tietä pitkin lähestyy auto vilkku päällä, vaihtaa hienosti myös oikealle kääntyvien kaistalle mutta tämä edessäni oleva kusipää ei kuitenkaan liiku kuin vasta kun kääntynyt ajoneuvo on liittynyt jo toiselle tielle. Onko se vilkku niin perkeleen vaikea tulkita?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 007
Tämä on niin tuurista kiinni (ja varmaan myös turvaväleistä tms). 10v ehdin ajamaan edellisellä autolla ilman ainuttakaan kiveniskemää.
Jepjep. Mulle vaihdettiin viime viikolla työpakuun uusi lasi (kolmas vuoden sisällä). Tänään tuli eka kiveniskemä lasiin. Eikä ollut turvavälistä kiinni kun kivi lensi vastaantulleen bussin renkaista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 680
Tämä on niin tuurista kiinni (ja varmaan myös turvaväleistä tms). 10v ehdin ajamaan edellisellä autolla ilman ainuttakaan kiveniskemää.
Parin eri kuskin ja työmatkan otannalla 50-70 tkm väli on sellainen, että lasi menee vaihtoon. Oletan nyt, että tarkoitat kiveniskemällä oikein reilua jälkeä, millin tai alle kraateria löytyy aivan täysin varmasti jokaisesta vähänkin normaalia ajamista ja matkaa nähneestä lasista. Jonkun papparaisen 0,5 km kauppareissut 20-30 km/h voi johtaa tilanteeseen, että ei tule osumia tai energia ei riitä näkyvään vaurioon.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Sen verran piti vielä kaivella, että mm. OP/Pohjolan vakuutusehdot sanovat lasiturvasta näin:

https://www.pohjola.fi/loso/330731f.pdf
4.5.1 Korvattavat vahingot

Lasiturvasta korvataan vakuutetun ajoneuvon ikkunalasit, jos ne rikkoutuvat ikkunalasiin suoraan osuneesta iskusta, jonka johdosta lasi liikenneturvallisuuden vaatimukset huomioon ottaen on korjattava tai uusittava.

4.12.4.3 Poikkeavat omavastuut

Mikäli lasi korjataan lasia vaihtamatta lasiturvasta korvattavan tapahtuman seurauksena (4.5), korvauksesta ei vähennetä omavastuuta.
Mitään muita ehtoja tähän liittyen en löytänyt. Tuon voi varmaankin ymmärtää niin, että jos maksaa omavastuun, saa kutakuinkin kyselemättä vaihtaa lasin vähän pienemmästäkin iskemästä.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Parin eri kuskin ja työmatkan otannalla 50-70 tkm väli on sellainen, että lasi menee vaihtoon. Oletan nyt, että tarkoitat kiveniskemällä oikein reilua jälkeä, millin tai alle kraateria löytyy aivan täysin varmasti jokaisesta vähänkin normaalia ajamista ja matkaa nähneestä lasista. Jonkun papparaisen 0,5 km kauppareissut 20-30 km/h voi johtaa tilanteeseen, että ei tule osumia tai energia ei riitä näkyvään vaurioon.
250 000km oli edellisen auton mittarissa kauppareissuja, lomamatkoja ja työmatkoja pitkin Suomea, eikä ollut ainuttakaan silmin havaittavaa kiveniskemää lasissa. Naarmuja vastaavasti oli niin paljon, että aurinkoisella kelillä ei meinannut läpi nähdä. Eikä tosiaan ollut "pappakäytössä" sekuntiakaan. :D
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
690
Tuo vois selittää miksei mulla ole lasia vaihdettu. Vakuutus toki Fennialla. Lasia on kuitenkin 2-3 otteeseen jo paikkailtu. Aattelin että eiköhän ne lasifirmassa jossain vaiheessa sano että nyt pitäis lasi vaihtaa.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
192
Olen liittymässä kolmion takaa tielle ja edessäsi on toinen ajoneuvo. Tietä pitkin lähestyy auto vilkku päällä, vaihtaa hienosti myös oikealle kääntyvien kaistalle mutta tämä edessäni oleva kusipää ei kuitenkaan liiku kuin vasta kun kääntynyt ajoneuvo on liittynyt jo toiselle tielle. Onko se vilkku niin perkeleen vaikea tulkita?
Syy on varmaankin se, että jos se toinen ajoneuvo ei vilkusta huolimatta käännykään vaan jatkaa suoraan, niin väistämisvelvollinen on silti syyllinen mahdolliseen onnettomuuteen. Toki kääntymiskaistalle mennyttä autoa ei tarvitse väistää.
 

Jyrmo

Volvo
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
311
Syy on varmaankin se, että jos se toinen ajoneuvo ei vilkusta huolimatta käännykään vaan jatkaa suoraan, niin väistämisvelvollinen on silti syyllinen mahdolliseen onnettomuuteen. Toki kääntymiskaistalle mennyttä autoa ei tarvitse väistää.
Varmaankin. Kertaakaan ei ole itselle sattunut että käytetään vilkkua muttei käännytä. Usein on käännytty ilman vilkkua, seki myös vituttaa.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
192
Varmaankin. Kertaakaan ei ole itselle sattunut että käytetään vilkkua muttei käännytä. Usein on käännytty ilman vilkkua, seki myös vituttaa.
Tuossa on se ikävä puoli ettei tuota tilannetta tarvitse kokea kuin kerran ja siihen voikin sitten kiireet loppua. Itselläni on joskus tullut sellainen tapaus, jolla oli vilkku jo päällä, mutta laittoikin sen pois ja jatkoi suoraan. Onneksi laittoi, muuten olisin saattanut ajaa alle.
 

vipe

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 887
Ainahan uutiset on täynnä tällaisia juttuja, kun ekat talvisäät tulee:
Eihän noista suoraan voi päätellä, onko syy ollut huonoissa renkaissa, puutteellisissa ajotaidoissa, vanhassa tekniikassa yms. Ja voihan sitä sattua jotain vaikka ajaisi rajoitusta hiljempaakin. Uusilla autoilla ja hyvillä renkailla tosiaan harvoin on ollut tarvetta hidastella paitsi tuon yhden kerran, kolareita ajanut nolla. Mutta kukin taitojensa mukaan. Ensilumien aikaan käy usein mielessä että useampikin kanssa-autoilija olis voinut bussin mieluummin valita, kun näköjään yllärinä talvi aina joillekin tulee. Turha silti rankaista niitä 99.9% muita jos loppuosa törttöilee.
Tämä on niin tuurista kiinni (ja varmaan myös turvaväleistä tms). 10v ehdin ajamaan edellisellä autolla ilman ainuttakaan kiveniskemää.
Jep, sitähän se on. Itellä oli yks auto ollut yhden päivän, kun lensi kivi lasiin. :shifty: Hieman v*tutti, onneks oli lasin repsikan nurkassa, niin sai jäädä kokonaan korjaamatta. Samaa tietä suhannut aiemmin eri autoilla noin 500 kertaa ilman yhtään kiveä. :btooth:
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
862
Jep, sitähän se on. Itellä oli yks auto ollut yhden päivän, kun lensi kivi lasiin. :shifty: Hieman v*tutti, onneks oli lasin repsikan nurkassa, niin sai jäädä kokonaan korjaamatta. Samaa tietä suhannut aiemmin eri autoilla noin 500 kertaa ilman yhtään kiveä. :btooth:
Tuttu tunne. Tämänhetkinen auto oli ollut mulla vasta 3 tuntia "koeajossa" (kävin koeajamassa perjantaina, sovittiin kaupanteko maanantaiksi ja sain auton koeajoluvalle koko viikonlopuksi), kun joku kivi/nasta lensi suoraan kuljettajan näkökenttään. Paikattavaksi meni, mutta eihän se siitä täysin hävinnyt.
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
862
Edelleenkään se vilkku ei taida velvoittaa kääntymään. Jos se edelläsi ollut olisi lähtenyt liikkeelle ja vilkuttaja olisikin ajanut suoraan ja siten tullut kolari, niin edessäsi ollut olisi joutunut maksumieheksi.
Mutta oikealle kääntyvien kaistalle ryhmittyminen velvoittaa.

Yksi vähän vastaava ärsytyksen paikka on Vantaalla Jumbon takana olevassa liikenneympyrässä Google Maps. Jumbon suunnasta ympyrään menee kaksi kaistaa, mutta vasemmalta tulevilla on vain yksi kaista. Eli siihen tulee yksi ylimääräinen kaista, joka poistuu heti oikealle. Kaista on erotettu yhtenäisellä viivalla, eli oikeanpuoleista kaistaa ajaessa ei ympyrässä olevia autoja tarvitse väistää. Silti siinä aina joku jää odottelemaan, vaikka edessä on tyhjä kaista.

Toinen on sitten valot, joista käännyttäessä vasemmalle vastaantulevat pääsevät kääntymään oikealle samaan aikaan. Vaikka siinä olisi kummallekin kääntyvälle oma kaista, niin vasemmalle risteyksen yli käännyttäessä usein monet arastelevat.
 

Jyrmo

Volvo
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
311
Edelleenkään se vilkku ei taida velvoittaa kääntymään. Jos se edelläsi ollut olisi lähtenyt liikkeelle ja vilkuttaja olisikin ajanut suoraan ja siten tullut kolari, niin edessäsi ollut olisi joutunut maksumieheksi.
Tiedän ettei se velvoita yhtään mitään mutta oikealle kääntyvien kaista velvoittaa kääntymään.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
518
Yksi vähän vastaava ärsytyksen paikka on Vantaalla Jumbon takana olevassa liikenneympyrässä Google Maps. Jumbon suunnasta ympyrään menee kaksi kaistaa, mutta vasemmalta tulevilla on vain yksi kaista. Eli siihen tulee yksi ylimääräinen kaista, joka poistuu heti oikealle. Kaista on erotettu yhtenäisellä viivalla, eli oikeanpuoleista kaistaa ajaessa ei ympyrässä olevia autoja tarvitse väistää. Silti siinä aina joku jää odottelemaan, vaikka edessä on tyhjä kaista.
Mitenhän tuo menee. Street view:n perusteella oikealla kaistalla on kolmiorivi maalattuna, ja kaistoja ei erota yhtenäinen vaan katkoviiva.

Google Maps

Kumpi lienee "isompi" sääntö, ympyrään tuleva väistää ympyrässä ajavaa vai kaistanvaihtaja väistää? Uskaltaisin väittää, että ympyrään tulevalla on väistövelvollisuus kolmion takaa.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
518
Tiedän ettei se velvoita yhtään mitään mutta oikealle kääntyvien kaista velvoittaa kääntymään.
Sitten on tilanteita, joissa busseilla ja takseilla on oikeus ajaa suoraan, ja risteyksen jälkeen on esim. bussipysäkki. Oikeudestakin on ennakkotapaus, jossa päätietä ajava oli pysähtymässä bussipysäkille risteyksen jälkeen ja sen takia vilkutti. Kolmion takaa tullut ajoi eteen. Syyllisenä kolmion takaa tullut, vilkku ei ilmoittanut kääntymisestä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 586
Mitenhän tuo menee. Street view:n perusteella oikealla kaistalla on kolmiorivi maalattuna, ja kaistoja ei erota yhtenäinen vaan katkoviiva.

Google Maps

Kumpi lienee "isompi" sääntö, ympyrään tuleva väistää ympyrässä ajavaa vai kaistanvaihtaja väistää? Uskaltaisin väittää, että ympyrään tulevalla on väistövelvollisuus kolmion takaa.
Tiedustelin muuten liikennevirastosta väistämissäännöistä sellaisen tilanteen tiimoilta, kun kehä 1 tunneliin leppävaarassa tulee länteen (tapiolaan) päin tullessa liittymäkaista suoraan tunneliin valllikalliosta ja tämä liittymäkaista jatkuu tunnelin läpi toimien erkanemiskaistana tunnelista poistujille. Tuossa on liittymästä tulijalla kärkikolmio ja ajoin taannoin tuosta tunneliin niin joku meinasi vaihtaa mun päälle kaistaa siitä vasemmalta kaistalta haluten siihen erkanemiskaistalle jossa olin. Jouduin tiedustella, onko kolmion takia kaistalla olija väistämisvelvollinen kaistanvaihtajaan nähden. Vastaus oli, että kaistanvaihtaja väistää.

Varmaan liikenneympyrässäkin sama, eli kaistanvaihtaja ympyrässä väistää vaikka joku tulisikin kolmion takaa ympyrään?
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
518
Tiedustelin muuten liikennevirastosta väistämissäännöistä sellaisen tilanteen tiimoilta, kun kehä 1 tunneliin leppävaarassa tulee länteen (tapiolaan) päin tullessa liittymäkaista suoraan tunneliin valllikalliosta ja tämä liittymäkaista jatkuu tunnelin läpi toimien erkanemiskaistana tunnelista poistujille. Tuossa on liittymästä tulijalla kärkikolmio ja ajoin taannoin tuosta tunneliin niin joku meinasi vaihtaa mun päälle kaistaa siitä vasemmalta kaistalta haluten siihen erkanemiskaistalle jossa olin. Jouduin tiedustella, onko kolmion takia kaistalla olija väistämisvelvollinen kaistanvaihtajaan nähden. Vastaus oli, että kaistanvaihtaja väistää.

Varmaan liikenneympyrässäkin sama, eli kaistanvaihtaja ympyrässä väistää vaikka joku tulisikin kolmion takaa ympyrään?
Katsoin ilmoittamasi paikan Street view:stä ja herättää kysymyksen, miksi tuossa yleensä kolmio on, jos se ei väistämiseen velvoita? Periaatteessa ei edes pitäisi olla mitään väistettävää, koska koko kaista vasta alkaa tässä vaiheessa. Toisaalta kärkikolmio on vahva merkki joka velvoittaa väistämään, joten sen olemassaolo antaa vihjeen jostain väistettävästä. Ei kärkikolmion tarkoitusta pitäisi "alentaa" vain hoksauttimeksi, että tässä kohtaa liitytään useampikaistaiselle tielle.

Muuten sama tuossa liikenneympyrässä pienemmässä mittakaavassa, koska kaista alkaa siinä vaiheessa. Mutta liikenneympyrä on kokonaisuus, eli säännössäkin sanotaan että kiertoliittymään saapuva väistää siinä jo olevaa liikennettä. Ihan riippumatta kaistanvaihdosta.

Nämä on just näitä pieniä lapsuksia, joissa sitten tulkitaan vaikutusalueita, etäisyyksiä ja metrejä, sekä lopulta kuka maksaa mitäkin. Autoilijat, poliisit, liikenneviranomaiset ja vakuutusyhtiöt kaikki eri mieltä.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 377
Viestejä
4 159 027
Jäsenet
70 410
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom