Mikä auto minulle?

Incredible Buff

Suosittelen maastohiihtoa
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 417
Uusi Focus on ihan hyvä ja hiljainen. Koeajoauto oli 125hv manuaali. Farkku siis näkemättä ja se pitäisi olla suht tilava.
Onhan se ihan tilava entiseen nähden, mutta ei silti Octavialle pärjää ainakaan takatilojensa osalta. Octavia on pituussuunnassa yllättävän tilava takapenkiltäkin. Moni D-segmenttiläinen on tasoissa tai jopa häviää esim. yllättäen uuden Insignian kuskinpenkin taakse jäi omilla säädöillä vähemmän tilaa ja Inkku on karmee lossi. Superb toki sitten omassa luokassaan takatilojen osalta ja on mukava ajaakin. Suosittelen ehdottomasti. Itsekin kävin kokeilemassa, mutta ei löytynyt sopivilla varusteilla sopivaa käytettyä niin päädyin sitten Octaviaan joka riittää mulle enemmän kuin hyvin.

Skeidaa ei yleensä kannata ostaa hinnat alkaen tasolla, jos haluaa vähänkään varusteita. Ambition Superbissa ja Style Octaviassa järkevä minimitaso. Pykälää halvemmat tosi karuja ja yllättävän vähän halvempia.
 
Liittynyt
31.08.2017
Viestejä
1 087
Ei "tarvitse" Webastoa? Itse en jotain lohkolämmitinpaskaa ja piuhan kiinnityksiä ottas enää ikinä muutaman Webasto-talven jälkeen.
Tule töistä, ajasta Webbe aamuksi, tule aamulla lämpöiseen autoon jonka jokainen ikkuna on täysin sula. En juuri huolettomampaa talviautoilua tiedä. Nyt se muuttui juuri vielä pykälää huolettomammaksi kun uuteen autoon tuli kauko-ohjattava Webbe.
Lohkarilla sai raapata joka vitun aamu niitä ikkunoita sisälämppäristä huolimatta, olettaen että sun taloyhtiös antaa edes käyttää sitä.
Plus kaivaa sitä vitun johtoa sieltä vitun lumen alta jota yöllä oli pyryttäny taas sen 30cm.. :dead:
Ei ikinä enää. Toki, kukin tyylillään..

Enkä kyllä olis uskonu että noita toimittajien diesel-propagandoja kukaan uskoo mutta näköjään joihinkin uppoaa.. :vihellys:
Juu, kukin tyylillään. Omassa autossa on lohkolämmitin ("lohkolämmitin" eli säteilylämmitin) ja aina on töihin(kin) lähtiessä kaikki lasit sulat. Kotona on autokatos, työaikan lähellä maan alainen parkkihalli. Kummassakaan ei myöskään ole 30cm lunta, ja johto roikkuu katoksen seinällä valmiina. Tokihan sitä joskus muualla käydessään joutuu laseja raappaamaan.

Varmasti Webasto tms on hyvä varuste mutta eipäs heti yleistetä. Lisäksi tuo "ei tarvitse" oli lueteltuna tekijöissä miksi valitsen ennemmin bensan kuin dieselin. Bensa autot kyllä pääsääntöisesti lähtee käyntiin kelillä kuin kelillä, mutta jos diesel autoa katselisin niin ilman lisälämmitintä en sellaista kyllä hankkisi. Ei ole kokemuksia, mutta onko ihan ok käryttää sitä myös autokatoksessa? No joo, ei kai se kärytä tms jo on kunnossa.
 
Liittynyt
21.11.2017
Viestejä
1 295
Kyllä tiisseli lähtee tulille ihan helposti kylmälläkin.

Tosin ei se kummallekaan moottorille ole hyväksi, itse lähden tuossa 8:30 niin setuppasin Webaston niin että klo 9 on auto lämmin, yleensä annan paukuttaa lämmityksen loppuun mutta nyt tuli kiireitä ja ei huvita kävellä parkkipaikalle enää, niin mennään tolla.

Webastolle hyväksi ei ole se että se ei polta itseään ns. loppuun, vaan jää karstaa tms
 

vatanen

Ajatusten Siuronkoski
Premium-jäsen
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
223
Löytyykö täältä kokemuksia yhtälön lastenvaunut ja keskikokoinen (20kg+) koira samassa kontissa ratkaisusta?

Tällä hetkellä alla Astra K farkku, joka tähän saakka on riittänyt tilojen puolesta hyvin. Nyt lapsi tulossa ja lastenvaunut tulivat jo. Ongelmana on se, etteivät vaunut mahdu syvyyssuunnassa konttiin, vaan ne on laitettava poikittain, jolloin taas koiralle ei jää tilaa.

Yksi vaihtoehto olisi auton suurentaminen, mutta onko tavaratilaero vs esim Insignia tai Superb sitä luokkaa, että niillä voisi koiran ja vaunut hoitaa? Löytyykö hintaluokassa 35 000€ tai alle, muita tavaratilaltaan erittäin tilavia vaihtoehtoja?
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Löytyykö täältä kokemuksia yhtälön lastenvaunut ja keskikokoinen (20kg+) koira samassa kontissa ratkaisusta?

Tällä hetkellä alla Astra K farkku, joka tähän saakka on riittänyt tilojen puolesta hyvin. Nyt lapsi tulossa ja lastenvaunut tulivat jo. Ongelmana on se, etteivät vaunut mahdu syvyyssuunnassa konttiin, vaan ne on laitettava poikittain, jolloin taas koiralle ei jää tilaa.

Yksi vaihtoehto olisi auton suurentaminen, mutta onko tavaratilaero vs esim Insignia tai Superb sitä luokkaa, että niillä voisi koiran ja vaunut hoitaa? Löytyykö hintaluokassa 35 000€ tai alle, muita tavaratilaltaan erittäin tilavia vaihtoehtoja?
Jos tuossa ei ollut pilkkuvirhettä, niin kyllähän tuolla hinnalla saa jo vaikka millaisen kulkuvälineen. Uudehko Volvo V70?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
167
Uuden Insignia-farkun kontti on ainakin todella iso, luulisin että sinne mahtuisi mitkä tahansa emmaljungat koiran kanssa hyvin. Jos Astra on miellyttänyt niin se voisi olla muutenkin ihan luonteva "upgrade".
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 108
Löytyykö täältä kokemuksia yhtälön lastenvaunut ja keskikokoinen (20kg+) koira samassa kontissa ratkaisusta?

Tällä hetkellä alla Astra K farkku, joka tähän saakka on riittänyt tilojen puolesta hyvin. Nyt lapsi tulossa ja lastenvaunut tulivat jo. Ongelmana on se, etteivät vaunut mahdu syvyyssuunnassa konttiin, vaan ne on laitettava poikittain, jolloin taas koiralle ei jää tilaa.

Yksi vaihtoehto olisi auton suurentaminen, mutta onko tavaratilaero vs esim Insignia tai Superb sitä luokkaa, että niillä voisi koiran ja vaunut hoitaa? Löytyykö hintaluokassa 35 000€ tai alle, muita tavaratilaltaan erittäin tilavia vaihtoehtoja?
Olis voinu toki olla halvempaa ostaa sirommat vaunut, mutta tietysti tämä on hyvä hetki perustella autonvaihto itselleen ;)

Suurimmat saatavilla olevat tavaratilat taitaa olla Skoda Superbissa ja E Mercedeksessä, tuolla budjetilla saat Superbin uutena ja Eemelin käytettynä. Insignian tavaratila ei paljoa taida skodalle jäädä pituuden ja leveyden puolesta, pinta-ala taitaa olla jopa isompi, mutta verhon alle jäävä tila pienempi, millä ei varmaan ole nyt väliä, koska koirakoppi vaatii varmaan verhon olevan poissa. Esitteiden perusteella pohjamitta insigniassa on 1178x1030 ja superbissa 1141x1010. Astrassa vastaavat mitat ovat 1065x1028, eli noiden takaloosterit on sen 7,5~11cm pidempiä kuin nykyisessä, joten rattaat varmaan mahtuu jo molempiin.
 

OD.

Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
1 311
Löytyykö täältä kokemuksia yhtälön lastenvaunut ja keskikokoinen (20kg+) koira samassa kontissa ratkaisusta?

Tällä hetkellä alla Astra K farkku, joka tähän saakka on riittänyt tilojen puolesta hyvin. Nyt lapsi tulossa ja lastenvaunut tulivat jo. Ongelmana on se, etteivät vaunut mahdu syvyyssuunnassa konttiin, vaan ne on laitettava poikittain, jolloin taas koiralle ei jää tilaa.

Yksi vaihtoehto olisi auton suurentaminen, mutta onko tavaratilaero vs esim Insignia tai Superb sitä luokkaa, että niillä voisi koiran ja vaunut hoitaa? Löytyykö hintaluokassa 35 000€ tai alle, muita tavaratilaltaan erittäin tilavia vaihtoehtoja?
On kokemusta Emmaljunga hyökkäysvaunu + 50 kg Rhodesiankoira kombosta. Octaviaan mahtui molemmat. Koeajot meni näin: auto pihaan, vaunut ja koira konttiin. Jos ei mahdu, niin hylsy ja seuraava alle.

Superbissa on vielä suurempi kontti (590 vs 660), joten sillä varmasti pärjäät.
 

tunke

NOSTO
Liittynyt
19.04.2017
Viestejä
420
Löytyykö täältä kokemuksia yhtälön lastenvaunut ja keskikokoinen (20kg+) koira samassa kontissa ratkaisusta?

Tällä hetkellä alla Astra K farkku, joka tähän saakka on riittänyt tilojen puolesta hyvin. Nyt lapsi tulossa ja lastenvaunut tulivat jo. Ongelmana on se, etteivät vaunut mahdu syvyyssuunnassa konttiin, vaan ne on laitettava poikittain, jolloin taas koiralle ei jää tilaa.

Yksi vaihtoehto olisi auton suurentaminen, mutta onko tavaratilaero vs esim Insignia tai Superb sitä luokkaa, että niillä voisi koiran ja vaunut hoitaa? Löytyykö hintaluokassa 35 000€ tai alle, muita tavaratilaltaan erittäin tilavia vaihtoehtoja?
Onko vaunuissa renkaat pikalukituksella? Saisko renkaat irrottamalla mahtumaan?
Jos kuitenkin päädyt auton vaihtoon, niin mahdollisuuksien mukaan hanki lainaan isomman lapsen turvaistuin ja ota se mukaan koeajolle. Ne on vähän suurempia kuin vauvan turvakaukalo telakassa. Ei tarvitse taas vuoden päästä olla vaihtamassa. Tai kolmen hengen perheessä lapsi vänkärin taakse ja vänkäri kuskin taakse jos ei eteen mahdu istumaan.

Edit.
Tuohon hintaluokkaan menee varmaan myös Mondeo. Ehkä ihan uutena, riippuu tietysti mikä kone, at/man ja varustetaso.
 
Viimeksi muokattu:

Incredible Buff

Suosittelen maastohiihtoa
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 417
Jos tuossa ei ollut pilkkuvirhettä, niin kyllähän tuolla hinnalla saa jo vaikka millaisen kulkuvälineen. Uudehko Volvo V70?
V70:n tavaratila kyllä häviää aika tavalla noille mainituille. Ei se huono auto ole, mutta ei enää tilavimmasta päästä ja omasta mielestä aika antiikkinen.
 

tunke

NOSTO
Liittynyt
19.04.2017
Viestejä
420
V70:n tavaratila kyllä häviää aika tavalla noille mainituille. Ei se huono auto ole, mutta ei enää tilavimmasta päästä ja omasta mielestä aika antiikkinen.
Nämä kannattaa kuitenkin käydä sovittamassa aina omien tarpeiden kanssa. Pelkät suurimmat mitat ei kerro kaikkea. Kontin muoto on syytä huomioida. Takapenkin selkänojan kaltevuus ja perän muoto vaikuttaa. Esim. Superbissa on aika viisto perä mikä syö paljon tilaa ylhäältä.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 040
Löytyykö täältä kokemuksia yhtälön lastenvaunut ja keskikokoinen (20kg+) koira samassa kontissa ratkaisusta?

Tällä hetkellä alla Astra K farkku, joka tähän saakka on riittänyt tilojen puolesta hyvin. Nyt lapsi tulossa ja lastenvaunut tulivat jo. Ongelmana on se, etteivät vaunut mahdu syvyyssuunnassa konttiin, vaan ne on laitettava poikittain, jolloin taas koiralle ei jää tilaa.

Yksi vaihtoehto olisi auton suurentaminen, mutta onko tavaratilaero vs esim Insignia tai Superb sitä luokkaa, että niillä voisi koiran ja vaunut hoitaa? Löytyykö hintaluokassa 35 000€ tai alle, muita tavaratilaltaan erittäin tilavia vaihtoehtoja?
Et varmaan isoa rahaa maksanut vaunuista, koska muutenhan olisit varmistanut, että sopivat pitkittäin autoosi? Ehdotan, että hankit sopivan kokoiset vaunut uuden auton sijasta. Tullee melkoisesti halvemmaksi. Kunhan koiralle jää riittävästi makuutilaa siinä vieressä. Käsitin, että ainoa ongelma oli vaunujen suunta, eikä tilanpuute.

Meillä oli G-Astrassa jotkut vanhahkot (2002-2007) Emmaljungat pitkittäin ja 8 kg koira vieressä omassa boksissaan. Nyssäkät ja laukut sitten koiraboksin katolla, sivusyvennyksissä pyöräkoteloiden takana, vaunujen alla ja päällä, boksin ja vaunujen välissä jne. Vaunujen renkaita ei tarvinnut irrottaa, mutta vaunut piti toki laskea kasaan. Lisäksi piti peukuilla painaa aisan nappeja, joilla säädetään aisan yläosan kulmaa. Tämän ansiosta aisa lyheni riittävästi, jottei ottanut selkänojaan kiinni.

Kahdetkin vaunut olisivat sopineet vierekkäin, jos olisivat olleet yhden sentin kapeammat. Renkaiden irrotuksella joo, mutta sitten akselien vaseliini sotkisi paikat. Mersun E-farkkuun '12 ei myöskään olisi mahtunut kaksia vaunuja vierekkäin. Syvyyssuunnassa siinä oli puoli vaaksaa enemmän tilaa. Jotain hankaluutta siinä kyllä oli näkösuojaverhon kotelopahkuran kanssa, jos oikein muistan. Ainakin appiukon oli vaikeampi saada vaunuja mahtumaan pitkittäin farkkueemeliinsä, kuin mulla omaan Astraani. Tottumus ja kokemus tietty auttaa tuossa lajissa.


Edit. Mun vaunut olivat Emmaljunga classic sportit jollain pehmokopalla. Netin mukaan kasassa 91x59x51. Niiden valmistus päättyi 2014. Käytetyistä pyydetään 200-300 €. Itekin maksoin jotain parisataa. Jousitus oli todella mukava keinutteluun ja mukulakivillä. Lumessakin meni hyvin. Yhteen renkaaseen joutui pienen vuodon takia pumppaamaan parin kk:n välein ilmaa.
 
Viimeksi muokattu:

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
V70:n tavaratila kyllä häviää aika tavalla noille mainituille. Ei se huono auto ole, mutta ei enää tilavimmasta päästä ja omasta mielestä aika antiikkinen.
En ole näitä viimeisiä tarkemmin tutkinut, mutta aiemmin niissä oli se kontti kuin pakettiautossa, niin ehkä sieltä on jäänyt virheellinen muistikuva. :D
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 317
Mulla ei mennyt Emmaljungan nxt90 pituussuunnassa omaan a4:ään, mutta velipojan samanikäiseen passattiin mahtui juuri ja juuri (7 cm on kontin lattia pidempi) saattoi olla niin, että piti olla vähän keskemmällä, eikä ihan reunaan mahtunut. Nämä meidän autot ovat tosin vuosilta 2005 ja 2007.

Jos nykyinen auto muuten toimii hyvin eikä ole haluja vaihtaa, niin katsoisin kyllä pienempään tilaan menevät kärryt (ei tarkoita välttämättä pienemmän kokoisia kasattuna)
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 040
En ole näitä viimeisiä tarkemmin tutkinut, mutta aiemmin niissä oli se kontti kuin pakettiautossa, niin ehkä sieltä on jäänyt virheellinen muistikuva. :D
V70:ssä on kyllä mukavan pysty peräluukku ja leveyttä on melko paljon, pl. ehkä pyöränkoteloiden kohdalla. Sen sijaan pituutta ei ole paljoa suhteessa auton kokoon, ja joistakin kilpailijoista löytyy korkeuttakin enemmän.

Kaveri änki isänsä kanssa mk2 V70:iin 79 cm korkeaa vuodesohvaa, jossa oli puurunko ilman niveltä. Tarkoitus oli siirtää sohva 1 km päähän vuokrakämppään. Osuin sattumalta paikalle, ja ehdotin, että nostetaan sohva G-Astraan. Kaverin faija ärähteli, ettei se siihen mahdu, kun ei kerran isoon Volvoonkaan sovi. Volvon aukon yläreunan muovi ja verhoilut olivat jo hiukan naarmuilla, joten saimme yrittää Opeliin. Sehän sujahti heittämällä, vain etupenkkejä piti siirtää edemmäs. Volvon tavaratilan aukko oli ratkaisevat pari senttiä matalampi. "Katos perkules!", sanoi kaverin faija.

G-Astra oli paku kokoisekseen. Pyöräkoteloiden välikin 111 cm. Uudet Ocut ja Superbit ovat reilusti alle 110 cm. Opelissa se mikä mahtui aukosta, mahtui myös sisään. Ja se aukko oli suuri, korkea ja suorakulmainen. Verho oli matalalla, minkä takia litroja mitattiin vain tyyliin 480. Lattia oli aivan tasainen kynnyksestä lähtien. Esim. Mk2 Ocun lattia on 10 cm kynnystä alempana, minkä ansiosta litroja tulee heti sata lisää. Kaappeja ja sohvia kuskatessa tuo ei paljon lohduta, koska kaadetut takapenkit ovat 10 cm lattiaa ylempänä. Kaverin sisko miehineen oli pulassa huutonetin ison lipaston kanssa Mk2 Oculla. Aukon leveys ei ihan riittänyt, kun aukko kapeni liikaa ylempää. Astraan meni heittämällä. Mies ihmetteli ääneen, että Ocussahan piti olla luokkansa paras tavaratila.


Edit. @kjns farkku-Astrasta puhuin molemmissa viesteissä. Ei nyt sentään viistoperään vaunuja ja koiralaatikkoa tai 79 cm korkeaa vuodesohvaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 108
G-Astra oli paku kokoisekseen.
Hah, tuo on kyllä totta! Olisit nähnyt sen kalusteliikkeen varastojampan ilmeen, kun tulin hakemaan 6-hengen terassiryhmää 5-ovisella Astralla :rofl:

"Siis meinaatko saada ne tonne?"
- "Meinaan, eikä tee ees tiukkaa", kontti auki, penkit nurin, pöytä pohjalle, tuolit päälle, sidontaremmi päältä, luukku kiinni.
Varastojamppa jäi naureskelemaan lastauslaiturille kun karautin pikkuautolla kotio:D
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 728
Farkku g-astra kyllä veti tosiaan ihan uskomattoman määrän tavaraa sisään. 3 Parocin villapaalia heittämällä sisään, penkit nurin, 2 paalia konttiin ja yksi takaovista poikittain sisään. Oli muuten hiljainen auto sen jälkeen. 2 Kulmasohvan palaa mahtui sisään ym...
 

vatanen

Ajatusten Siuronkoski
Premium-jäsen
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
223
Kiitos vastauksista!

Sillai tyhmästi tuli tehtyä, että annoin rouvan ostaa vaunut netistä kun liikkeellä oli joku Black Friday tarjous Emmaljunga Super Vikingeistä. Katsoin vaunujen mitat (pituus 93cm pyörineen) ja totesin että reilulla 10cm pelivaralla pitäisi mennä pitkittäin sisään ja sanoin että anna mennä. Vaunuja oli kyllä käyty paikan päällä testaamassa, mutta en itse ollut sillä kertaa mukana. Oletin että sopisi, mutta taitaa olla takapenkit liian viistossa.

Onhan tässä se 38,5 autokuumetta, että tällä syyllä voisi ratsastaa ainakin koeajoille viikonloppuna. Mitään varsinaista tarvetta tuon tilanpuutteen lisäksi ei ole ja saahan niistä vaunuista onneksi osia pois ja autosta penkkiä nurin. Mitään tilanjakajaa sinne on kyllä aivan turha yrittääkään koiran ja vaunujen väliin.

Astraan muuten olen ollut todella tyytyväinen, AGR-etupenkit ovat helkkarin hyvät istua, varusteita sai rahalla paljon ja ajettavuus on miellyttävä. Sillä perusteella melkeinpä eniten kiinnostaisi käydä Insigniaa ajamassa, kun lähistöltä löytyy parikin sopivaa bensakoneista vaihdokkia.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 108
Edit. @kjns farkku-Astrasta puhuin molemmissa viesteissä. Ei nyt sentään viistoperään vaunuja ja koiralaatikkoa tai 79 cm korkeaa vuodesohvaa
Jep, hoksasin kyllä. Jumalaton määrä kamaa sinne viistoperäänkin kyllä meni kun penkit kaatoi .tai vaikka kaatamattakin, nimimerkillä reservireissulla 4 hengen porukalla + täyspakkaukset (ei sis. majoitus/nukkumakamoja) Astra G:ssä :lol:
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Tähän tavaran kuskaukseen liittyen olen todennut, että ilman pakettiautoa ihmisellä on orpo olo.

Vuosi sitten syksyllä kuvittelin pärjääväni muutaman kuukauden ilman pakua, kun musta mies halusi ostaa Hiaceni hyvään hintaan ja uudempaa pakua oli tarkoitus lähteä katselemaan Saksasta vasta lokakuussa.
Muutaman viikon pärjäsin Renault Grand Scenic:in kanssa, kun heitin kaikki penkit pois takaa ( Grand Scenic on muuten yllättävän tilava ilman penkkejä ), mutta sitten oli pakko mennä ja ostaa halpa Ducato, kun alkoi jatkuva kaman survominen relluun ahdistaa.

Nyt on ollut reilun vuoden ja reilut 50 tkm alla 2016 mallinen Opel Movano L3H2, jossa on enemmän tilaa, kuin pienimmässä keskustayksiössä.
4,2 metrinen kakkosnelonen menee sisään siten, ettei ovia tarvitse jättää auki, olen tyytyväinen, vaikka haaveilenkin saman kokoisesta tai vielä pidemmästä Crafterista / Sprintteristä kevyt-ka:na.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 304
Jep, hoksasin kyllä. Jumalaton määrä kamaa sinne viistoperäänkin kyllä meni kun penkit kaatoi .tai vaikka kaatamattakin, nimimerkillä reservireissulla 4 hengen porukalla + täyspakkaukset (ei sis. majoitus/nukkumakamoja) Astra G:ssä :lol:
Joo viistoperäänkin mahtuu, kuten kaksiossani ollut sohva. Vaati kyllä jalkojen irroituksen ettei korkeus ottanut kiinni. ~
1,6m pitkä lipasto vaati penkin ottamista eteen, ei ollut ajoasento enää optimaalinen :D

Kävin ajamassa BMW 123:n, oli kyllä yllättävän hauska peli, sääli että oli diesel. Tehokkaalla traktorin moottorilla sinänsä voisin ajaa, mutta ei huvittaisi maksaa 400€ vuoteen ylimääräistä siitä että ajaa sellaisella.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 317
Kävin ajamassa BMW 123:n, oli kyllä yllättävän hauska peli, sääli että oli diesel. Tehokkaalla traktorin moottorilla sinänsä voisin ajaa, mutta ei huvittaisi maksaa 400€ vuoteen ylimääräistä siitä että ajaa sellaisella.
En tiedä kuinka uusi peli, mutta niissä alkupään 1.6 bensavehkeissä on jakoketjuongelmia.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 007
Ei tunnu hirveästi olevan valinnan varaa, jos haluaisi tilavan (perhe)farkun bensamyllyllä. Tilaa tulisi siis olla reilusti takakontissa ja mieluusti myös takapenkillä. Kuskin penkki tulee pitkänä kuskina vedettyä ainakin nykyisessä rassissa (Octavia) ihan taakse joten takapenkillekin tulee jäädä tilaa. Hintakattona suunnilleen sellainen 30k€. Tähän kun lisätään vielä tietyt ulkonäkö- ja varustelukriteerit niin.

Octavia/Superb, Passat, Mondeo... Sitten olisi esim. Avensis ja Mazda6, mutta noissa on harmittavasti vanhemman tyyliset vaparikoneet jotka on toki yleisesti ottaen luotettavia, mutta todella puhdittomia (ja ilmeisesti myös suht bensasyöppöjä) isoon ja painavaan autoon. Avensis on päättyvä malli, ja niitä tuntuisi kyllä olevan myynnissä todella reilusti.

Golf, Auris, A4, BMW 3-sarja, Mersun C-sarja ja vastaavat taitaa olla ainakin takapenkkien osalta turhan nafteja. Esim. A6, BMW 5-sarjaa ja Mersun E-sarjaa taas ei juuri bensakoneilla näe ja liekkö järkeviä malleja löytyykään.

Bensakone omaan käyttöön mieluummin ihan koska: ajokilometrit ~15tkm/v, diesel ainakin tällä hetkellä lähellä bensan litrahintaa, bensakoneet on tutumpia (ei ole koskaan ollut diesel autoa), bensakoneet yleisesti ottaen huolettomampia talvella eikä tarvitse webastoa tms, dieselien "alasajo" jne jne.

Miettinyt myös kaasumallia, sitähän saisi noihin yleisiin malleihin kuten Octavia, Golf jne ja hinnat taitaa olla aika samoissa bensamallien kanssa. Huoltoväli on ilmeisesti kaasumalleissa tiheämpi?

Octavia RS on vahva vaihtoehto kun entuudestaan tuttu ja hyväksi todettu auto, vaikka toisaalta tuo bensankulutus välillä hieman kiristää. :) Valintojen maailma.
Mazdasta:
Imo ihan ok ollut tekniikan puolesta farkkumallin kutonen. Bensa kelpaa, mutta ei tuo maantiellä ja motarilla mikään täysi rosvo ole. Kaupunkikulutuksessa sitten nykyiset pikkuturbot pyyhkii tällä lattiaa mennen tullen. Viimeksi katsoin, kun ajelin Helsinki-Jyväskylä-Helsinki välin 4-tietä. Kulutus oli jotain 6,7-6,8l / 100km, ajotietokone lupaili muistaakseni 6,4l / 100km. Kesärajoituksilla hörppää litran enemmän. Vakkariin säädetty rajoitus + 5 km/h todellista. Hitaammista ohi heti tilaisuuden tullen, usein kickdownin kera, hetkellisestä nopeudesta välittämättä. :)
Moottorina on ~190hp vaparibensa, jonka kaverina perinteinen automaattiloota. Ei raketti, mutta hyvin yhdistelmän jos toisenkin ohi maantiellä pääsee.

Maantiellä sisämelun puolesta ei luokkansa hiljaisin ainakaan ole. :D Samaa luokkaa oli pykälää pienempi, karvalakkimallin 3-sarjan farkku. Sisätiloja voisi ennalta tietämättä luulla väljemmiksi, kuin mitä todellisuudessa on. En tiedä, onko aika kullannut muistot, mutta muistini mukaan Mondeo MK3 oli tilavampi, etenkin takapenkin osalta.

Btw, en dieseliä pelkäisi ominaisuuksiensa vuoksi. Minulla on ollut tasan kerran dieselin kanssa talviongelmia, silloinkin vain koska auto ei ollut kunnossa. Ei käynnistynyt dieselmallin RS-Occu pikkupakkasella, kun kolme hehkua oli pimeänä, kas kummaa. Kyseistä Occua käynnisteltiin kunnossa ollessaan olosuhteiden pakosta milloin missäkin ilman lämmitysmahdollisuutta. Alkuennakkoluulojen ja pelkojen hälvennyttyä ei koskaan huolettanut käynnistyminen aamulla, vaikka toisinaan pakkaslukemat huiteli kolmenkympin tienoilla, pahimmillaan -34C. Kyllä se sitten jonkin ajan perästä alkoi haalean lämmintä hönkimään kabiiniin, olosuhteisiin nähden yllättävän nopeasti.
 
Liittynyt
21.11.2017
Viestejä
1 295
Mazdasta:
Imo ihan ok ollut tekniikan puolesta farkkumallin kutonen. Bensa kelpaa, mutta ei tuo maantiellä ja motarilla mikään täysi rosvo ole. Kaupunkikulutuksessa sitten nykyiset pikkuturbot pyyhkii tällä lattiaa mennen tullen. Viimeksi katsoin, kun ajelin Helsinki-Jyväskylä-Helsinki välin 4-tietä. Kulutus oli jotain 6,7-6,8l / 100km, ajotietokone lupaili muistaakseni 6,4l / 100km. Kesärajoituksilla hörppää litran enemmän. Vakkariin säädetty rajoitus + 5 km/h todellista. Hitaammista ohi heti tilaisuuden tullen, usein kickdownin kera, hetkellisestä nopeudesta välittämättä. :)
Moottorina on ~190hp vaparibensa, jonka kaverina perinteinen automaattiloota. Ei raketti, mutta hyvin yhdistelmän jos toisenkin ohi maantiellä pääsee.

Maantiellä sisämelun puolesta ei luokkansa hiljaisin ainakaan ole. :D Samaa luokkaa oli pykälää pienempi, karvalakkimallin 3-sarjan farkku. Sisätiloja voisi ennalta tietämättä luulla väljemmiksi, kuin mitä todellisuudessa on. En tiedä, onko aika kullannut muistot, mutta muistini mukaan Mondeo MK3 oli tilavampi, etenkin takapenkin osalta.

Btw, en dieseliä pelkäisi ominaisuuksiensa vuoksi. Minulla on ollut tasan kerran dieselin kanssa talviongelmia, silloinkin vain koska auto ei ollut kunnossa. Ei käynnistynyt dieselmallin RS-Occu pikkupakkasella, kun kolme hehkua oli pimeänä, kas kummaa. Kyseistä Occua käynnisteltiin kunnossa ollessaan olosuhteiden pakosta milloin missäkin ilman lämmitysmahdollisuutta. Alkuennakkoluulojen ja pelkojen hälvennyttyä ei koskaan huolettanut käynnistyminen aamulla, vaikka toisinaan pakkaslukemat huiteli kolmenkympin tienoilla, pahimmillaan -34C. Kyllä se sitten jonkin ajan perästä alkoi haalean lämmintä hönkimään kabiiniin, olosuhteisiin nähden yllättävän nopeasti.
Jooh, itselläkin tuo Volvo lähtee kyllä tulille oli miten monta pakkas-astetta tahansa, tai ainakin tähän mennessä on lähtenyt moitteetta käyntiin.

Nyt kun on EGR poistettu niin tuppaa olla hidas lämpiämään, piti ostaa maski jonka löysin Torista edullisesti :D
 

tunke

NOSTO
Liittynyt
19.04.2017
Viestejä
420
Käytännössä kaupat tehty uudesta Superb combista. Enää vain odotetaan korkeintaan ensi viikolle, että liikkeellä alkaa korkotarjous. Myyjä sanoi, että hän voi auton laittaa jo tilaukseen ja tehdään vain paperit kuntoon heti kun tarjous alkaa. Toimitusaika 2-3kk.
Tähän lisäksi sopivasti alkaa vielä maahantuojalla huolenpitosopimus 36kk /60tkm. Tänään kuulemma tullut tieto. Tänään siitä myös mainitsi pari muuta tarjouksessa mukana ollutta.

Muita merkkejä ei edes katsottu kun varusteet ja hinta on niin kaukana Superbista.

Mutta kyllä tarjousten kysely kannattaa niin pitkältä kuin kehtaa uutta autoa lähtä hakemaan. Korko tippui muutaman prosentin ja väliraha taisi 2-3 tonnia pienentyä. Ihan tarkkaan en viitsi alkaa laskemaan kun auton lopullinen kokoonpano muuttui hiukan tässä viikon aikana.

Ja kun viime viikolla oli keskustelua vastatarjouksista. Ei ne myyjät kysele autokaupassakaan, että onko sulla jossain näyttää niitä tarjouksia mitä olen saanut. Pidin kaikki myyjät ajan tasalla koko ajan, että mikä on paras sen hetkinen saamani tarjous. Ilmoitin vain sähköpostiin illalla jos olin saanut päivän aikana edullisempaa tarjousta. Kyllä sieltä muut sitten seuraavana aamuna laittaa takaisin jotain.
 

Incredible Buff

Suosittelen maastohiihtoa
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 417
Milläs tekniikalla Superb tulee?

Itse säästin ihan saman summan kun jaksoin hakea auton 250km päästä.
 

tunke

NOSTO
Liittynyt
19.04.2017
Viestejä
420
Milläs tekniikalla Superb tulee?

Itse säästin ihan saman summan kun jaksoin hakea auton 250km päästä.
1.5TSI manuaali.
Nykyinen on myös superb, mutta diesel ja dsg. Diesel ei vain ole kannattava vaihtoehto pienillä kilometreillä. DSG:stä ei varsinaisesti pahaa sanottavaa ole, mutta manuaali on huolettomampi vaihtoehto ja edullisempi jos jossain vaiheessa tulee ongelmia.
 
Liittynyt
31.08.2017
Viestejä
1 087
Aamulla tuli viimeksi käytyä tankilla. Ysivitonen 1,399e/l, diesel 1,389e/l. Eipä tässä paljoa tarvii miettiä ~15tkm/v kilometreillä kumpi olisi järkevämpi hankinta. Edelleen silti täytyy palata siihen samaan seikkaan, että harmillisen vähän on isoja perhefarkkuja tarjolla järkevillä bensakoneilla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
564
Aamulla tuli viimeksi käytyä tankilla. Ysivitonen 1,399e/l, diesel 1,389e/l. Eipä tässä paljoa tarvii miettiä ~15tkm/v kilometreillä kumpi olisi järkevämpi hankinta. Edelleen silti täytyy palata siihen samaan seikkaan, että harmillisen vähän on isoja perhefarkkuja tarjolla järkevillä bensakoneilla.
Mitä painavampi ja isompi auto, sitä suuremmaksi muuttuu kulutusero dieselin ja bensan välillä. Tämän takia isot autot ovat pääsääntöisesti dieseleitä. Diesel kuluttaa pari litraa vähemmän. Ja tämän takia niissä diesel kannattaa, vaikka hintaeroa ei ole.
 

Laquel

This is where I get off.
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 558
Mitä painavampi ja isompi auto, sitä suuremmaksi muuttuu kulutusero dieselin ja bensan välillä. Tämän takia isot autot ovat pääsääntöisesti dieseleitä. Diesel kuluttaa pari litraa vähemmän. Ja tämän takia niissä diesel kannattaa, vaikka hintaeroa ei ole.
On se edelleen kilometreistä kiinni kannattaako kun dieselvero menee auton kokonaispainon mukaan niin isommissa autoissa se voi tuoda aika isonkin potin.
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
88
Ja bonuksena vielä se että jos suurin osa on lyhyttä kaupunkiajoa, niin talvella vastaavan tehoisen bensakoneen kulutus on todella korkea vrt diesel.
 
Liittynyt
31.08.2017
Viestejä
1 087
Juu kyllähän nuo edellä mainitut dieselin edut on tiedossa. Pienillä kilometreillä ei kuitenkaan taloudellisesti mitään järkeä mikäli bensan ja dieselin hinnat pysyy jatkossakin lähes samalla tasolla. Valintojen maailma tietysti ja pitkälti myös tottumus- ja makuasia. Jos on dieseliin tykästynyt niin varmastihan sitä helposti valitsee sellaisen jatkossakin, vaikka se muutaman satasen vuodessa enemmän lompakkoa rasittaisikin. Saahan dieselillä etenkin isoihin autoihin helpommin myös vääntöä ja voimaa, jota on kyllä oppinut arvostamaan (mm. ohitustilanteet matka-ajossa).

Dieseleissä - aivan kuten bensaturboissakin - on tietysti nuo omat ongelmansa kuten juuri mainittu DPF. Sellaisen kuvan olen saanut että yleisesti ottaen dieseleissä on enemmän murheita ja kalliimpia huoltoja odotettavissa, mutta tämäkin on niitä juttuja joista väännetään varmaan ihmiskunnan loppuun saakka ja sopisi enemmän jo tuonne bensa vs diesel -ketjuun. :p
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 520
Dieselin talvilaatuhan on vähän kalliimpaa. Kesälaatu pitäisi olla vähän bensaa halvempaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 691
Niin ja dieselistä on sitten DPF:t tukossa.
Pian 200tkm rikki eikä vielä ole tukossa vaikka 90% kaupunkiajoa. Ja juuri tuon jäätävän kaupunki-kulutuseron takia valkkasin aikoinaan 3.0TDI:n enkä 3.2 V6:sta (ero melkein 4L luokkaa).

Isoista koneista kun puhutaan, niin ne DPF:tkin taitaa olla hieman tilavampia kuin 1.6TDI:ssä.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 317
Aamulla tuli viimeksi käytyä tankilla. Ysivitonen 1,399e/l, diesel 1,389e/l. Eipä tässä paljoa tarvii miettiä ~15tkm/v kilometreillä kumpi olisi järkevämpi hankinta. Edelleen silti täytyy palata siihen samaan seikkaan, että harmillisen vähän on isoja perhefarkkuja tarjolla järkevillä bensakoneilla.
Ihan mielenkiinnosta: Missä sä tankkaat tollasilla hinnoilla? Täällä ei tahdo alle 1.5€ saada kumpaakaan.
 

Focus0

System Specialist
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
2 053
Ihan mielenkiinnosta: Missä sä tankkaat tollasilla hinnoilla? Täällä ei tahdo alle 1.5€ saada kumpaakaan.
Tankkasin eilen illalla helsingissä itäväylän shell kylmäasemalta 1.419€ E10:iä. Oli tänä aamuna vielä sama hinta.
 
Liittynyt
31.08.2017
Viestejä
1 087
Ihan mielenkiinnosta: Missä sä tankkaat tollasilla hinnoilla? Täällä ei tahdo alle 1.5€ saada kumpaakaan.
Jyväskylä. Ei täälläkään noin halpaa ole viimeaikoina ollut koskaan(?), joskus käynyt lähellä 1,4e ja viime ajat tainnut pääsääntöisesti juuri siinä 1.5e kulmilla hinnat pyöriä. Varmaan huomenna jo kalliimpaa. Mutta tosiaan 95 ja dieselin hintaero juurikin tuota 0,01e luokkaa jo pidemmän aikaa kuten varmaan muuallakin maassa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 520
Ihan mielenkiinnosta: Missä sä tankkaat tollasilla hinnoilla? Täällä ei tahdo alle 1.5€ saada kumpaakaan.
Etelä-Pohjanmaalla ei aivan noin halpaa ole.

Diesel 1.429
Bensa 1.434
Päivitetty 2 päivää sitten, niin voi olla kallistunutkin taas. Tankille sovellus.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 040
Ihan mielenkiinnosta: Missä sä tankkaat tollasilla hinnoilla? Täällä ei tahdo alle 1.5€ saada kumpaakaan.
Myös Espoossa on näkynyt halpoja hintoja. Itse tankkasin viimeksi 27.11. hintaan 1,389, E10. En muista tarkkaa asemaa, mutta yritän mahdollisuuksien mukaan tankata: Nesteet Karakallio sekä uusi turvesuon kylmäasema (jota ei löydy hintaseurannoista), ABC Nihtisilta ja joskus käteisalennuskortilla Shell Bemböle. Kolmesta ensimmäisestä olisin taulujen perusteella saanut ysivitosta joulukuussa 1,3xx.

Tuo ABC se muuten oli mun viimeinen tankkaus. Hinta oli 1,429 ja siitä 0,04 pois, koska bonus, eli kustannus lopulta 1,389.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 728
Olishan se pitänyt arvata että leviää tässäkin budjetti käsiin, 2017 corsa 1.4 90hp koneella tuli ostettua...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 799
Jos edullista autoa on hankkimassa, niin bensakoneella löytyy parempikuntoisia vaihtoehtoja helposti. Vähemmän ajettuja ainakin. Varsinkin noita mummon silmäteriä pienellä laiskalla vaparibensakoneella saa halvalla erittäin hyväkuntoisena. Toki ne on yleensä sit ilman mitään varusteita ym, mutta jos ei sellasista välitä. Itellä tällä hetkellä tuosta syystä ajokkina -03 Skoda Fabia :D (ei maksanut käytännössä juuri mitään), ja todella halpaa ajoa, ja tykkään tuon hyvästä ajettavuudesta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 645
Jos edullista autoa on hankkimassa, niin bensakoneella löytyy parempikuntoisia vaihtoehtoja helposti. Vähemmän ajettuja ainakin. Varsinkin noita mummon silmäteriä pienellä laiskalla vaparibensakoneella saa halvalla erittäin hyväkuntoisena. Toki ne on yleensä sit ilman mitään varusteita ym, mutta jos ei sellasista välitä. Itellä tällä hetkellä tuosta syystä ajokkina -03 Skoda Fabia :D (ei maksanut käytännössä juuri mitään), ja todella halpaa ajoa, ja tykkään tuon hyvästä ajettavuudesta.
Melko ökyä, noin uusi Skoda:D Itsellä oli hetken aikaa käyttiksenä -97 Fecilia, jos nyt jotain varustetta siihen olisi toivonut niin ohjaustehostin olisi ollut ihan kiva. Muutenhan luotettavaa tekniikkaa perinteisellä työntötanko motilla. Auto oli leimattu samana päivänä kun ostin, hinta 300€, kahdet renkaat ja uusi akku:cool::cigar2:
Sehän oli oikeasti ihan kiva ajettava, hieman tehoton kyllä, mutta hyvät penkit ja ajoasento ok.
 
Liittynyt
06.12.2016
Viestejä
637
Kohta on 1.4 TSI Leonilla ajettu pari vuotta ja autokuume alkaa pikkuhiljaa nousemaan. Mitä seuraavaksi n. 30k€ budjetilla? VAG:n tuotteilla oon lähes aina ajellu ja niiden ajettavuudesta sekä ulkonäöstä tykkään kovasti, kaikesta huolimatta.. Skandaaleita eikä muita DSG juttuja tarvitse tässä käydä läpi.

Ajoa tulee 10-15tkm vuodessa ja vetokykyä täytyy olla sen verran, että n. 500kg vene, trailereineen, tulee perässä ilman ongelmia.

Polttoainekäyttöinen lisälämmitin on pakollinen lisävaruste, adaptiivisen cruisen lisäksi.

Tällä hetkellä uusi Focus kiinnostaa paljon. Ensi vuonna VAG:ltä tulossa uudet C-segmentin purkit? Ja Toyotalta uusi Corolla?

Sähköautoista kauhea hype päällä, mutta sama kai se tässä vaiheessa jos muutaman vuoden päästä vaihtaa? Ehkä kaasukulkine?

Ei ole kyllä helppoa uuden auton ostajalla, kun herrat ruuvaa veroja, eikä ikinä tiedä mitä ne seuraavaksi keksii.

Taisin vastata itse itselleni. Odotellaan uusia malleja ja tarkkaillaan, mitä metkuja herrat keksii. :cigar2:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 320
Kohta on 1.4 TSI Leonilla ajettu pari vuotta ja autokuume alkaa pikkuhiljaa nousemaan. Mitä seuraavaksi n. 30k€ budjetilla? VAG:n tuotteilla oon lähes aina ajellu ja niiden ajettavuudesta sekä ulkonäöstä tykkään kovasti, kaikesta huolimatta.. Skandaaleita eikä muita DSG juttuja tarvitse tässä käydä läpi.

Ajoa tulee 10-15tkm vuodessa ja vetokykyä täytyy olla sen verran, että n. 500kg vene, trailereineen, tulee perässä ilman ongelmia.

Polttoainekäyttöinen lisälämmitin on pakollinen lisävaruste, adaptiivisen cruisen lisäksi.

Tällä hetkellä uusi Focus kiinnostaa paljon. Ensi vuonna VAG:ltä tulossa uudet C-segmentin purkit? Ja Toyotalta uusi Corolla?

Sähköautoista kauhea hype päällä, mutta sama kai se tässä vaiheessa jos muutaman vuoden päästä vaihtaa? Ehkä kaasukulkine?

Ei ole kyllä helppoa uuden auton ostajalla, kun herrat ruuvaa veroja, eikä ikinä tiedä mitä ne seuraavaksi keksii.

Taisin vastata itse itselleni. Odotellaan uusia malleja ja tarkkaillaan, mitä metkuja herrat keksii. :cigar2:
Ensivuoden kesällä alkaa Golf 8-sarjan tuotanto. Tuossa segmentissa kilpailee myös ainakin Mercedes benz A, jolla taitaa olla tämän hetken uusimmat pelit ja vehkeet. Lisäksi maininnanarvoisia hintaluokassa on Nissan Qashqai sekä Toyota auris ainakin mielestäni.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 455
Viestejä
4 162 524
Jäsenet
70 410
Uusin jäsen
Acrat

Hinta.fi

Ylös Bottom