Yrittäjyys ja oma firma

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 589
Voiko linkin mukaisessa tilanteessa Sedu itse hyötyä eniten, koska on eniten saatavia firmastaan ja täten puristetaan rahat ensin firmasta Sedulle ja sen jälkeen katsellaan muita ehkä Jethroa, jos on toiseksi eniten sijoittanut.
Kyllähän ne saatavat perusperiaatteen mukaan jaetaan saatavien suhteessa, eli esim. 10% kaikille. Euromääräisesti suurin häviäjä olisi siis Sedu itse.
Tietysti jos on velkojen vastineena pantattua omaisuutta, niin pantin haltijalla on etusija siihen pantattuun omaisuuteen (siksi usein pankit ovat ensimmäisenä nokkimisjärjestyksessä).
 
Liittynyt
16.01.2018
Viestejä
238
Onko täällä porukkaa, joka pyörittää yhden miehen firmaa ja tekee 100% hommista yhdelle firmalle alihankintana? Olen pyöritellyt mielessäni tällaisen firman pystyttämistä, mutta muistan lukeneeni, että verottaja voi tuossa tapauksessa tulkita minun olevan työsuhteessa asiakkaalle. Miten paljon tuo kasvattaisi sivukuluja?

Usein sanotaan, että 3000 euron palkkaa maksaa firmalle 6000e. Eli ovatko noi sivukustannukset luokkaa 50% myös tuollaisen yhden miehen alihankinta firman tapauksessa?
Täällä lähdin liikkeelle juurikin näin. Asialla niin hyviä kuin huonoja puolia joista koitan listata ne itselle merkityksellisimmät:
+ Helppo kynnys yrittäjyyteen. Työt eivät käytännössä näin muutu vaan jatkat about samalla tapaa yrittäjänä ja työkaveritkin pysyvät samana.
+ Motivaatio nousi, sillä jokainen tunti on ns. omaan pussiin
+ Vapaus tehdä aivan vapaasti muitakin projekteja niin paljon kuin sielu sietää. Tässä tulee taloudellinen hyöty.

- Vaikka työt eivät muutu, olet kuitenkin tästä eteenpäin "konsultti", eli suhde työnantajaan ja työkavereihin muuttuu samantien. Olet se ulkopuolinen joka kustannus/hyöty-suhdetta mietitään tauotta.
- Varmaltakin kuulostava toimeksianto voi päättyä nopeasti mikäli edellinen työnantajasi eli asiakkaasi löytää oman työntekijän.
- Taloudellinen etu ei tule yhden asiakkaan laskutuksesta. Eli lyhyesti sanottuna jos palkkasi oli 5ke/kk ja laskutat nyt 13ke/kk(sis alv) niin käytännössä sinun ei kannata varsinkaan alkuun odottaa mitään isoja palkkashekkejä firmaltasi. Voisin sanoa että käytännössä pystyt nostamaan tuon saman mutta se ei ole fiksua.
- Mikä oma stressinsietokykysi? Kuukauden päästä tilanne voi olla aivan toisenlainen mihin ei työelämässä tottunut.

Ehkä tärkein kysymys itsellesi on seuraava: meinaatko aktiivisesti hakea muita asiakkaita ja kasvattaa tulevan yrityksesi toimintaa?
Mikäli vastaat Ei ja ajattelit että teet vain nykyiselle työnantajallesi ja ehkä jollekin toiselle asiakkaalle "jos tulee vastaan" niin en suosittele. Tässä et rikastumaan pääse.

Mikäli vastaat Kyllä ja olet valmiina tekemään markkinointia, talousasioita, verkostoitumista - kaikkea nykyisestä työstäsi poikkeavaa etkä pelkää taloudellisia haasteita ja hieman kovempaa käsittelyä työelämässä niin KYLLÄ ja paperit vetämään samantien!


Nyt itsellä 6kk yrittäjyyttä takana. Päivääkään en vaihtaisi mutta huomaan olevani väsyneempi kuin aikaisemmin. Olen möhlinyt, onnistunut ja tärkeintä - kehittynyt siinä miten yritän.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 276
Kyllähän ne saatavat perusperiaatteen mukaan jaetaan saatavien suhteessa, eli esim. 10% kaikille. Euromääräisesti suurin häviäjä olisi siis Sedu itse.
Tietysti jos on velkojen vastineena pantattua omaisuutta, niin pantin haltijalla on etusija siihen pantattuun omaisuuteen (siksi usein pankit ovat ensimmäisenä nokkimisjärjestyksessä).
Voiko panttina olla yrittäjän suurehkot palkat, joita ei ole vielä nostanut? Vai liittyykö se vain materiaan?
Jos sitten vielä yritysrakennusta on remonttiukot hieronut arvokkaammaksi niin se on vain Sedun, jos siis omistaa sen.

Mietin vain mahdollisia kikkailuja joihin olisi mahdollisuus. En väitä, että Sedu olisi sellainen.
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 196
Voiko panttina olla yrittäjän suurehkot palkat, joita ei ole vielä nostanut? Vai liittyykö se vain materiaan?
Jos sitten vielä yritysrakennusta on remonttiukot hieronut arvokkaammaksi niin se on vain Sedun, jos siis omistaa sen.

Mietin vain mahdollisia kikkailuja joihin olisi mahdollisuus. En väitä, että Sedu olisi sellainen.
Hyvää pohdintaa, johon itseäkin kiinnostaisi vastaus... Rahaa minäkin sijoittanut omaan firmaan useita tuhansia (ihan siis rahana ++15k).

Nyt itsellä 6kk yrittäjyyttä takana. Päivääkään en vaihtaisi mutta huomaan olevani väsyneempi kuin aikaisemmin. Olen möhlinyt, onnistunut ja tärkeintä - kehittynyt siinä miten yritän.
Hyvä kirjoitus kokonaisuudessaan, ja onnea alkutaipaleesta :tup: Kaikkihan möhlii alussa, osa enemmän, osa vähemmän, tavalla tai toisella, mutta kuuluu asiaan :D

Varoitan jo nyt, jos 6kk jälkeen huomaat olevasi väsyneempi, niin tulevat vuodet olet todella paljon enemmän väsyneempi, joten muista oma aika ja lepo. Toistakymmentä vuotta itsellä takana ilman lomaa, eli ainakin jos olet samanlainen "kehittäjä/eteenpäinmenijä", niin varaudu asiaan myös henkisesti...se on kova paikka, ja väsy kuitenkin yllättää kun vastaan tulee tarpeeksi.
 

Taika-Jim

Lepäilyä ja rakkautta
Tukijäsen
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
1 231
Onko kokemuksia entisen työnantajan hiekoituksesta oman bisneksen perustamisen jälkeen? Liippaa läheltä entistä päivätyötä, ja asiakkaat on samoja. Myös osittain samanlaisia tuotteita, mutta mulla paremmat menetelmät ja materiaalit, sekä ketterämpi tuotanto.

Nimittäin jonkunverran soraa tulee rattaisiin tämän hienon entisen herrasmiespomon taholta. Ja mitä voi tehdä? Ei haluaisi alentua siihen hiekkalaatikkoleikkiin.

Muoks. Toki tämä oli tiedossa, ja ajattelinkin että se karkea sana miehen elimestä tekee niin
 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
1 811
Hiekoittamista on niin montaa sorttia, että paha sanoa. En ole ikinä pitänyt siitä että toisten tekemisiä mollataan tai halveksuntaa, ennemmin vaan kerrotaan niitä omia etuja eli nostetaan itseä ylemmäs kun toisia alemmas.

Täällä lähdin liikkeelle juurikin näin. Asialla niin hyviä kuin huonoja puolia joista koitan listata ne itselle merkityksellisimmät:
+ Helppo kynnys yrittäjyyteen. Työt eivät käytännössä näin muutu vaan jatkat about samalla tapaa yrittäjänä ja työkaveritkin pysyvät samana.
+ Motivaatio nousi, sillä jokainen tunti on ns. omaan pussiin
+ Vapaus tehdä aivan vapaasti muitakin projekteja niin paljon kuin sielu sietää. Tässä tulee taloudellinen hyöty.

- Vaikka työt eivät muutu, olet kuitenkin tästä eteenpäin "konsultti", eli suhde työnantajaan ja työkavereihin muuttuu samantien. Olet se ulkopuolinen joka kustannus/hyöty-suhdetta mietitään tauotta.
- Varmaltakin kuulostava toimeksianto voi päättyä nopeasti mikäli edellinen työnantajasi eli asiakkaasi löytää oman työntekijän.
- Taloudellinen etu ei tule yhden asiakkaan laskutuksesta. Eli lyhyesti sanottuna jos palkkasi oli 5ke/kk ja laskutat nyt 13ke/kk(sis alv) niin käytännössä sinun ei kannata varsinkaan alkuun odottaa mitään isoja palkkashekkejä firmaltasi. Voisin sanoa että käytännössä pystyt nostamaan tuon saman mutta se ei ole fiksua.
- Mikä oma stressinsietokykysi? Kuukauden päästä tilanne voi olla aivan toisenlainen mihin ei työelämässä tottunut.

Ehkä tärkein kysymys itsellesi on seuraava: meinaatko aktiivisesti hakea muita asiakkaita ja kasvattaa tulevan yrityksesi toimintaa?
Mikäli vastaat Ei ja ajattelit että teet vain nykyiselle työnantajallesi ja ehkä jollekin toiselle asiakkaalle "jos tulee vastaan" niin en suosittele. Tässä et rikastumaan pääse.

Mikäli vastaat Kyllä ja olet valmiina tekemään markkinointia, talousasioita, verkostoitumista - kaikkea nykyisestä työstäsi poikkeavaa etkä pelkää taloudellisia haasteita ja hieman kovempaa käsittelyä työelämässä niin KYLLÄ ja paperit vetämään samantien!


Nyt itsellä 6kk yrittäjyyttä takana. Päivääkään en vaihtaisi mutta huomaan olevani väsyneempi kuin aikaisemmin. Olen möhlinyt, onnistunut ja tärkeintä - kehittynyt siinä miten yritän.
Hyviä pointteja kaikki mutta ehkä tuo "tärkein kysymys itsellesi" on se olennaisin kohta yrittäjäksi ryhtymisessä.
Jos olet ollut useamman vuoden töissä samassa paikassa, samassa hommassa etenemättä siinä ja lähinnä "suunnitellut" mitä voisi tehdä, en suosittele yrittäjän uraa. Jos siltä haluaa muutakin kun saada käteen 25% enemmän palkkaa samalla työllä ja suuremmalla riskillä niin ei kannata.. pärjääminen vaatii toisinaan raakaa peliä ja nopeaa reagointia.

Itse aloitin aikanaa yrittäjän "uran" yrityksessä jossa olin ollut palveluksessa reilut 2v. Suhteet esimiehiin oli hyvät, ja tietämys oman sekä alemman tason osaamisesta myös ajan tasalla... Jatkoin samoissa hommissa noin 2x tuntipalkalla laskuttaen. Heti kun löysin jonkun, joka olisi parempi kuin joku vanha työkaveri/työntekijä tässä yrityksessä niin juttelin "pomojen" kanssa hänet töihin koeajaksi, lopputuloksena että syrjäytti sen kenen sijalle häntä kaavailin. Muutama vuosi niin minulla oli viisi ihmistä sisällä ja yksi vanha työkaveri oli siirtynyt minulle hommiin.
Sitten alkoi se raaka peli ja kaksi heistä siirtyi kilpailijalle... Pääsin hyvin väleihin kilpailijan pomojen kanssa... Kunnes kolme vuotta sitten usean pohdinnan jälkeen, ja seitsemän työntekijän voimin päätimme lähteä itseksemme kilpailemaan näitä kahta ja kolmatta alalla olevaa yritystä vastaan.
Kahteen näistä kilpailijoista meni välit täysin (ei yllätys) mutta tämän viimeisen kanssa ollaan hyvissä väleissä ja jaetaan tietoa urakoista keskenään. Myös näissä kahdessa kilpailijassa omien työntekijöiden vanhoja työkavereita töissä jotka jakavat tietoja juuri sen mitä tarvitsemme. He kun ovat "vain töissä", niin ei heitä oman firman meno kiinnosta kun "pomot saavat kuitenkin kaiken".

Meillä menee hyvin, työntekijöitä nyt 12, liikevaihto 1,5milj ja tulos pyörii 200t€ paikkeilla. Liikevoitosta puolet jaetaan työntekijöille seuraavana jouluna, joten kivat bonarit kavereille taas huomenna tulossa...
Terkkuja, tunnistatte kuitenkin ja ensvuonna sitten vähän isompi siivu :p
 
Liittynyt
20.04.2017
Viestejä
580
Mistäs yrittäjät saavat halvimmalla ostettua "velaksi" / osamaksulla rautaa?
Saattuuko joku taho tarjoamaan esim. jotain tyyliin 6kk kulutonta ja korotonta tai edes jotain?
 

Kimi625

Vähintäänkin eeppinen näpertelijä.
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
616
Mistäs yrittäjät saavat halvimmalla ostettua "velaksi" / osamaksulla rautaa?
Saattuuko joku taho tarjoamaan esim. jotain tyyliin 6kk kulutonta ja korotonta tai edes jotain?
Multitronic/Dustinhome on ollu ainakin meidän firman kanssa joustavia tämän asian kanssa, alvit poistoon ja vähennykset tietotekniikasta :)
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
2 162
Olen tässä duunaillut "alihankkijana" hommia yhdelle firmalle ja siellä on nyt useita satasia työtä sisässä.
Oli puhetta, että laittaisin Tmi tms. pystyyn, koska työntekijänä ei ole mitään järkeä tehdä tuota hommaa, kun minulla on jo työpaikka ja sitten tulisi kaikki työnantajamaksut tulle firmalle yms.

Mikä olisi järkevin homma, toiminimi vai joku muu? Työ ei vaadi juurikaan erikoistyökaluja, mutta tietenkin olisi kiva vähenhää ALV esim. läppäristä, jota tarvitsee yms. perustyökaluista.
 

drc

Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
27
Olen tässä duunaillut "alihankkijana" hommia yhdelle firmalle ja siellä on nyt useita satasia työtä sisässä.
Oli puhetta, että laittaisin Tmi tms. pystyyn, koska työntekijänä ei ole mitään järkeä tehdä tuota hommaa, kun minulla on jo työpaikka ja sitten tulisi kaikki työnantajamaksut tulle firmalle yms.

Mikä olisi järkevin homma, toiminimi vai joku muu? Työ ei vaadi juurikaan erikoistyökaluja, mutta tietenkin olisi kiva vähenhää ALV esim. läppäristä, jota tarvitsee yms. perustyökaluista.
Jotta olisi helpompi arvioida että mikä olisi paras vaihtoehto, tarvitaan varmaan vielä vähän lisätietoja. Mistä syystä ei ole järkeä tehdä "tuota hommaa" työntekijänä?
Onko teillä työsopimusta? Miten koet itse hyötyväsi ko. muutoksesta?
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
2 162
@drc Olen siis vakituissessa työsuhteessa toimistotöissä yrityksessä A, siisti sisätyö, jonka haluan pitää. Minulla on kuitenkin erikoisosaamista, jota tarvitaan yrityksessä B (autosähköasioissa, mm. oskilloskoopin käyttö jne.).

Minulla ei ole työsopimusta yritykseen B. Aiemmin olleet nuo hommat harvinaisia ja pieniä juttuja, joista olen saanut vastikkeeksi korjaamotilan ilmaisen käytön omien autojen laitteluun ym.

Nyt yrityksen B työt ovat kasvaneet ja näyttäisi siltä, että siellä pitää käydä tekemässä noita töitä viikoittain. Lisätienesti ei tietenkään ole pahitteeksi, kun työ on ihan mukavaa hommaa toimistotyön vastapainoksi.

Yritys B ehdotti, että perustaisin toiminimen, jolloin voin laskuttaa tehdystä työstä suoraan firmaa, koska en ole heille mikään vakituinen työntekijä ja itsestänikin tämä kuulostaa ihan järkevältä. Lisäksi jos minulla olisi jonkinlainen yritys, voisin tehdä näitä "erikoishommia" helpommin myös muille asiakkaille. Myöskin ALV vähennys kiinnostaa, koska ko. työssä tarvitsee esim. läppäriä ja muita erikoistyökaluja, jotka voisin pistää Tmin tai firman nimiin.

Kysymys on, että onko Tmi järkevin tapa edetä asiassa vai joku muu yrityksen muoto? Laskutukseenhan voin laittaa km-korvauksen ja mahdollisen päivärahan?
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
581
Oletko miettinyt että pahimmillaan menetät työttömyyskorvaukset jos satut menettämään työpaikan ja pyörität samanaikaisesti yritystä. Mutta tuohon laskutusasiaan, niin kyllä voit laskuttaa ihan mitä haluat tietenkin. Päivärahojen ja ajopäiväkirjan osalta teet sitten kirjanpidossa vähennykset. Oletko selvittänyt paljon joudut laskuttamaan että homma kannattaa ja paljonko ovat valmiita maksamaan?
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
3 491
@drc Olen siis vakituissessa työsuhteessa toimistotöissä yrityksessä A, siisti sisätyö, jonka haluan pitää. Minulla on kuitenkin erikoisosaamista, jota tarvitaan yrityksessä B (autosähköasioissa, mm. oskilloskoopin käyttö jne.).

Minulla ei ole työsopimusta yritykseen B. Aiemmin olleet nuo hommat harvinaisia ja pieniä juttuja, joista olen saanut vastikkeeksi korjaamotilan ilmaisen käytön omien autojen laitteluun ym.

Nyt yrityksen B työt ovat kasvaneet ja näyttäisi siltä, että siellä pitää käydä tekemässä noita töitä viikoittain. Lisätienesti ei tietenkään ole pahitteeksi, kun työ on ihan mukavaa hommaa toimistotyön vastapainoksi.

Yritys B ehdotti, että perustaisin toiminimen, jolloin voin laskuttaa tehdystä työstä suoraan firmaa, koska en ole heille mikään vakituinen työntekijä ja itsestänikin tämä kuulostaa ihan järkevältä. Lisäksi jos minulla olisi jonkinlainen yritys, voisin tehdä näitä "erikoishommia" helpommin myös muille asiakkaille. Myöskin ALV vähennys kiinnostaa, koska ko. työssä tarvitsee esim. läppäriä ja muita erikoistyökaluja, jotka voisin pistää Tmin tai firman nimiin.

Kysymys on, että onko Tmi järkevin tapa edetä asiassa vai joku muu yrityksen muoto? Laskutukseenhan voin laittaa km-korvauksen ja mahdollisen päivärahan?
Kannattavuus on aina kiinni kuinka paljon arvioit tu!oja tulevan yritys b:ltä. Niin pitkään kun tulot ovat luokkaa muutaman tonnin vuodessa niin ukko.fi tai vastaava palvelu on paras. Jos haluat oman toiminimen niin op:n kevytyrittäjyys on myös hyvä ja ukkoa halvempi vaihtoehto.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
639
Oletko miettinyt että pahimmillaan menetät työttömyyskorvaukset jos satut menettämään työpaikan ja pyörität samanaikaisesti yritystä. Mutta tuohon laskutusasiaan, niin kyllä voit laskuttaa ihan mitä haluat tietenkin. Päivärahojen ja ajopäiväkirjan osalta teet sitten kirjanpidossa vähennykset. Oletko selvittänyt paljon joudut laskuttamaan että homma kannattaa ja paljonko ovat valmiita maksamaan?
Työttömäksi jäädessä yrittäminen katsotaan automaattisesti sivutoimiseksi, jos yrittäminen on alkanut vähintään 6kk ennen työsuhteen päättymistä, jolloin oikeus päivärahoihin pysyy.

Yrityksen toimintaa voi myös jatkaa työttömänä, jolloin päivärahaa maksetaan sovitellusti.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
535
Hei
Onko täällä kellään mitään hyvää kirjanpitäjää suositella ?
Oma mitä itse käytiin jäi eläkkeelle ja nyt kyllä Vitutaa se ja on sormi ihan suussa tämän takia
 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
1 811
Riippuu ihan mitä haluat... Jos kirjanpidon paperisena, toiminnan tuntien varoitusajalla ja mahdollisuuden henkilökohtaiseen keskusteluun, suosittelen jotain tmi-yrittäjää.
Jos taas haluat samasta talosta kaiken tilintarkastuksesta sähköiseen laskutukseen, neuvonnan maataloustuista perämoottorin oman käytön jyvitykseen ja hoidat hommia mieluiten älypuhelimella, suosittelen jotain suurta tilitoimistoa.

Sitten kaikki muu löytyy jostain sieltä välimaastosta :)
Itse löytänyt sopivan oman alan tmi-kirjanpitäjän jolla 30v+ kokemus ja kotitoimisto 8min ajomatkan päässä. Olen ollut tyytyväinen sillä löytyy kaikki mitä itse kaipaan ja arvostan.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
535
Moro
Enemmän toi ensimmäinen hakusessa
Ja sellainen alkuperäinen
Oli pienen toiminimen kirjanpitäjä siis hakusessa
 
Liittynyt
07.10.2017
Viestejä
36
Estääkö jonkun firman aputoiminimi itsessään Toista yritystä rekisteröitymästä samalla nimellä (+Oy pääte)? Jos ei varsinaista tavaramerkkiä aputoiminimi ole rekisteröinyt ja toimii selkeästi eri alalla?


kuvitteellinen esimerkki:

aputoimini:
Jakeluaura (ilmaislehtien jakelu)

perustettava yritys:
Jakeluaura Oy (aurojen valmistus)

en tiedä oliko tuo huono esimerkki, kun aputoiminimijota ihmettelen käyttää selkeästi yleisempää nimeä, eikä edes toimi alalla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 196
Estääkö jonkun firman aputoiminimi itsessään Toista yritystä rekisteröitymästä samalla nimellä (+Oy pääte)? Jos ei varsinaista tavaramerkkiä aputoiminimi ole rekisteröinyt ja toimii selkeästi eri alalla?


kuvitteellinen esimerkki:

aputoimini:
Jakeluaura (ilmaislehtien jakelu)

perustettava yritys:
Jakeluaura Oy (aurojen valmistus)

en tiedä oliko tuo huono esimerkki, kun aputoiminimijota ihmettelen käyttää selkeästi yleisempää nimeä, eikä edes toimi alalla.
Aputoiminimellä on käsittääkseni täysin sama suoja kuin varsinaisellakin, mutta kyllä se kai mahdollista on, joskin työlästä saattaa olla. Aputoiminimeen ei saa liittää OY:tä, joten siksi niissä ei sitä ole, vaikka se hieman tönköltä monesti kuulostaakin, varsinkin jos emoyhtiö on OY. Itsellä myös Oy + appari.

Lueppa: Yksinoikeus toiminimeen on suojattu lailla - Minilex

Lyhyesti:

Jos toiminimi on rekisteröity, toinen elinkeinonharjoittaja ei saa Suomessa käyttää samaa tai samankaltaista toiminimeä, jos siitä aiheutuu haittaa toiminimen haltijalle. Toiminimen täydellinen kieltäminen olisi turhaa, jos toiminimen haltija ei kärsi millään tavalla sen käytöstä. Käytännössä toiminimen suoja on kuitenkin vahva. Lähtökohtaisesti oletetaan, että vahinkoa aiheutuu. Vahingon aiheutumista ei tarvitse mitenkään todistaa, vaan vahinkoa oletusarvoisesti syntyy aina, kun joku ottaa käyttöönsä saman tai samankaltaisen toiminimen. Jos toinen elinkeinonharjoittaja haluaa kumota tämän ennakkokäsityksen, se on mahdollista. Toiminimen käyttö voidaan sallia vasta, kun tämä on tapahtunut.
 
Liittynyt
20.04.2017
Viestejä
580
Olen käyttänyt erästä nimeä omissa somekanavissa, jonka joku on sittemmin rekisteröinyt toiminimeksi.

Nyt haluaisin käyttää tuota nimeä ja omasta mielestäni voinkin, koska kummankaan toiminta ei ole sekoitettavissa toiseen ja toiminta täysin eri toimialoilla?

Käyttäisin sitä siis markkinointinimenä, kun enää sitä ei voine rekisteröidä esim. tavaramerkiksi (ehkä jotain poikkeusta lukuunottamatta?).
 
Liittynyt
07.10.2017
Viestejä
36
Olen käyttänyt erästä nimeä omissa somekanavissa, jonka joku on sittemmin rekisteröinyt toiminimeksi.

Nyt haluaisin käyttää tuota nimeä ja omasta mielestäni voinkin, koska kummankaan toiminta ei ole sekoitettavissa toiseen ja toiminta täysin eri toimialoilla?

Käyttäisin sitä siis markkinointinimenä, kun enää sitä ei voine rekisteröidä esim. tavaramerkiksi (ehkä jotain poikkeusta lukuunottamatta?).
Juuri näin J45U, mielestäni Gizen mutuilu yllä ei pidä paikkaansa.

Vakiintumiseen perustuva yksinoikeus toiminimeen sisältää sen, että toinen elinkeinonharjoittaja ei saa sillä alueella, jolla toiminimi on vakiintunut, käyttää siihen sekoitettavissa olevaa toiminimeä.
Osakeyhtiön nimi | KauppakamariTieto


Näin sanotaan siiis toiminimestä, lienee selvää että aputoiminimen kohdalla suoja on sitäkin heikompi, varsinkin tässä tapauksessa kun kyseessä on varsin yleisesti esiintyvä englanninkielinen yhdyssana!
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 196
Juuri näin J45U, mielestäni Gizen mutuilu yllä ei pidä paikkaansa.

Vakiintumiseen perustuva yksinoikeus toiminimeen sisältää sen, että toinen elinkeinonharjoittaja ei saa sillä alueella, jolla toiminimi on vakiintunut, käyttää siihen sekoitettavissa olevaa toiminimeä.
Osakeyhtiön nimi | KauppakamariTieto


Näin sanotaan siiis toiminimestä, lienee selvää että aputoiminimen kohdalla suoja on sitäkin heikompi, varsinkin tässä tapauksessa kun kyseessä on varsin yleisesti esiintyvä englanninkielinen yhdyssana!
Huomaathan että tuossa yllä puhutaan vakiinnutetusta toiminimestä eikä rekisteröidystä. Korjaa toki jos aputoiminimen suoja jossain määritellään heikommaksi kuin varsinaisen?

Edit: mutuilu? :D Olihan siinä ihan lähde toisin kuin @J45U lla :think:
 
Liittynyt
07.10.2017
Viestejä
36
Asiaton käytös
Voit jatkaa sen mutun levittämistä keskeskenäsi, laitoin apinafilsun päälle!
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
74
Näin sanotaan siiis toiminimestä, lienee selvää että aputoiminimen kohdalla suoja on sitäkin heikompi, varsinkin tässä tapauksessa kun kyseessä on varsin yleisesti esiintyvä englanninkielinen yhdyssana!
Ei sen aputoiminimen suoja ole yhtään heikompi. Sen sanoo toiminimilaki jo ensimmäisessä pykälässä.
Rekisteröidyllä toiminimellä (oli se siis sitten varsinainen toiminimi tai aputoiminimi) on aina etu jos tulee kiistaa nimen käytöstä. Laki antaa sille yksinoikeuden ja vakiintuneen toiminimen käyttäminen on poikkeus. Tähän poikkeukseen vetoavan on pystyttävä osoittamaan että kyseessä on vakiintunut toiminimi ja että käytöstä ei ole haittaa rekisteröidyn toiminimen haltijalle.

Jos joku on mielestäsi saanut virheellisesti rekisteröityä sinun omistaman vakiintuneen toiminimen, tämän vääryyden korjaaminen onnistuu markkinaoikeudessa varsin näppärästi. :)
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
951
Millaisia CRM systeemejä porukka käyttää asiakkaiden kanssa puhuttujen juttujen kirjaamiseen ja myynnin seuraamiseen?

Itsellä haussa järjestelmä johon voin laittaa potentiaaliset asiakkaat ylös ja tehdä hyvät merkinnät sekä jaotella asiakkaat eri ryhmiin ja vaiheisiin sen mukaan miten pitkälle ollaan edetty.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
74
Millaisia CRM systeemejä porukka käyttää asiakkaiden kanssa puhuttujen juttujen kirjaamiseen ja myynnin seuraamiseen?

Itsellä haussa järjestelmä johon voin laittaa potentiaaliset asiakkaat ylös ja tehdä hyvät merkinnät sekä jaotella asiakkaat eri ryhmiin ja vaiheisiin sen mukaan miten pitkälle ollaan edetty.
Kokeile MOBIILI CRM - CRM | LUNNI demolla taipuuko siihen mitä haluat. (Ei mitään yhteyttä firmaan, käyttänyt olen jonkin verran)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
347
Eduskunnassa käsiteltiin tänään täysistunnossa hallituksen esitystä eduskunnalle yksityisen osakeyhtiön vähimmäispääomavaatimuksen poistamista koskevaksi lainsäädännöksi. Käytännössä siis nykyinen 2500 euron vähimmäispääomavaatimus on tarkoitus saada pyyhittyä osakeyhtiölaista. Hallituksen esityksessä lakimuutoksen esitetään tulevan voimaan 1. heinäkuuta 2019.

Ajatuksia? Madaltaako kynnystä valita yritysmuodoksi osakeyhtiö?
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 317
@J45U "Entä löytyykä joltain hyvä linkkivinkki kirjanpidon tekemiseen? Kirjavinkkikin käy." Meillä käytetään AMK:ssa noita Soile Tomperin kirjoja. En tiedä oliko sulla henkilöyhtiö vai osakeyhtiö, mutta: Käytännön kirjanpito
Kehittyvä kirjanpitotaito

Ja jos kiinnostaa verotuksen optimointi: Yritysverotus ja tilinpäätössuunnittelu

On myös kirjanpitofoorumi, josta saa aika hyvin vinkkejä. Jos ymmärrät kahdenkertaisen kirjanpidon perusteet, kannattaa ehkä tuo kehittyvä kirjanpitotaito-kirja ennemmin.
 
Liittynyt
20.04.2017
Viestejä
580
Eduskunnassa käsiteltiin tänään täysistunnossa hallituksen esitystä eduskunnalle yksityisen osakeyhtiön vähimmäispääomavaatimuksen poistamista koskevaksi lainsäädännöksi. Käytännössä siis nykyinen 2500 euron vähimmäispääomavaatimus on tarkoitus saada pyyhittyä osakeyhtiölaista. Hallituksen esityksessä lakimuutoksen esitetään tulevan voimaan 1. heinäkuuta 2019.

Ajatuksia? Madaltaako kynnystä valita yritysmuodoksi osakeyhtiö?
Tottakai. Ei se iso raha ole, mutta jotain kuitenkin.
Samalla sillä on toki kääntö puolensa eli osakeyhtiöiden kautta tapahtuva "väärinkäyttö" helpottuu eli voi lisääntyä.
T
@J45U "Entä löytyykä joltain hyvä linkkivinkki kirjanpidon tekemiseen? Kirjavinkkikin käy." Meillä käytetään AMK:ssa noita Soile Tomperin kirjoja. En tiedä oliko sulla henkilöyhtiö vai osakeyhtiö, mutta: Käytännön kirjanpito
Kehittyvä kirjanpitotaito

Ja jos kiinnostaa verotuksen optimointi: Yritysverotus ja tilinpäätössuunnittelu

On myös kirjanpitofoorumi, josta saa aika hyvin vinkkejä. Jos ymmärrät kahdenkertaisen kirjanpidon perusteet, kannattaa ehkä tuo kehittyvä kirjanpitotaito-kirja ennemmin.
Juu, tälläkin hetkellä on pari Tomperin opusta hyllyssä.
Hyvin nopeasti se käy kuitenkin suppeaksi eli ei tarjoa esim. ajanhengen mukaisesti verkkokauppiaalle.
Myös muita käytännön seikkoja se jättää kertomatta.
 

Suvakki

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
22.11.2018
Viestejä
197
Millä tavoin osakeyhtiön väärinkäytön riski kasvaa? Lähtökohtaisesti sen kirjanpidolliset vaatimukset ovat suuremmat ja jos 2500 € on ollut kynnyskysymys perustamiseen "väärinkäytöksiä" ajatellen, niin mitään suuria suunnitelmia tuskin on ollut olemassa edes.
Osakeyhtiöiden hyödyntäminen omaksi eduksi vaatii lähtökohtaisesti merkittävää varallisuutta, sekä pitkän aikavälin, jotta siitä oikeasti jäisi jotain järkevää viivan alle.

Hyvä vain jos tätä edistetään siihen suuntaan, että toiminimen sijaan laitetaan suoraan Oy. Helpottaa kaikkia osapuolia, eikä tarvitse myöhemmin miettiä miten se toiminta siirtyy toiminimeltä sujuvasti osakeyhtiön alle.

Vielä kun saataisiin työttömästä yrittäjäksi- polkua helpotettua, niin ehkä tästä alkaisi muodostua yksi auttava tekijä maamme työllisyyslukuihin :)
 
Liittynyt
20.04.2017
Viestejä
580
Millä tavoin osakeyhtiön väärinkäytön riski kasvaa? Lähtökohtaisesti sen kirjanpidolliset vaatimukset ovat suuremmat ja jos 2500 € on ollut kynnyskysymys perustamiseen "väärinkäytöksiä" ajatellen, niin mitään suuria suunnitelmia tuskin on ollut olemassa edes.
Osakeyhtiöiden hyödyntäminen omaksi eduksi vaatii lähtökohtaisesti merkittävää varallisuutta, sekä pitkän aikavälin, jotta siitä oikeasti jäisi jotain järkevää viivan alle.

Hyvä vain jos tätä edistetään siihen suuntaan, että toiminimen sijaan laitetaan suoraan Oy. Helpottaa kaikkia osapuolia, eikä tarvitse myöhemmin miettiä miten se toiminta siirtyy toiminimeltä sujuvasti osakeyhtiön alle.

Vielä kun saataisiin työttömästä yrittäjäksi- polkua helpotettua, niin ehkä tästä alkaisi muodostua yksi auttava tekijä maamme työllisyyslukuihin :)
Tarkoitin juuri tuota tmistä oyksi muutosta, kun siinä on aina erilainen riski, että tekeekö esim. Reinon Oy remontin vai Reinon Tmi.
 

Suvakki

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
22.11.2018
Viestejä
197
Tarkoitin juuri tuota tmistä oyksi muutosta, kun siinä on aina erilainen riski, että tekeekö esim. Reinon Oy remontin vai Reinon Tmi.
Puhut siis asiakkaan näkökulmasta? Jotenkin ajattelin luonnollisesti tämän keskustelun toimivan yrittäjien keskusteluna ja yrittäjiksi suunnittelevien pohdiskeluna. En osaa ottaa asiakkaan kannalta kantaa, kun oma tekeminen B2B pohjalla. Oma kokemus, niin edelleen mieluummin ostan palveluita sellaisilta, joilla Oy ja kunnon yritysesittely&nettisivut. Jos näissä vikaa, niin hieman negatiivinen kuva tulee itselleni.

Terveisin,

näppäimistön edessä lasku toiminimeltä ja yhteystiedoissa "jape69@hotmail.com" tyyppinen mailiosoite :rofl:
 
Liittynyt
20.04.2017
Viestejä
580
Puhut siis asiakkaan näkökulmasta? Jotenkin ajattelin luonnollisesti tämän keskustelun toimivan yrittäjien keskusteluna ja yrittäjiksi suunnittelevien pohdiskeluna. En osaa ottaa asiakkaan kannalta kantaa, kun oma tekeminen B2B pohjalla. Oma kokemus, niin edelleen mieluummin ostan palveluita sellaisilta, joilla Oy ja kunnon yritysesittely&nettisivut. Jos näissä vikaa, niin hieman negatiivinen kuva tulee itselleni.

Terveisin,

näppäimistön edessä lasku toiminimeltä ja yhteystiedoissa "jape69@hotmail.com" tyyppinen mailiosoite :rofl:
Eikö se ole aika olellista miettiä yrittäjänä sitä asiakasnäkökulmaakin? Tai mitä eri näkökulmia eri yritysmuotoihin liittyy?
Vastuu on Oyllä (konkurssiin saakka) ja Tmissä elinkeinonharjoittajalla ("ikuisesti" tai niin kauan kuin ehdoissa mainitaan).
 

Suvakki

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
22.11.2018
Viestejä
197
Eikö se ole aika olellista miettiä yrittäjänä sitä asiakasnäkökulmaakin? Tai mitä eri näkökulmia eri yritysmuotoihin liittyy?
Vastuu on Oyllä (konkurssiin saakka) ja Tmissä elinkeinonharjoittajalla ("ikuisesti" tai niin kauan kuin ehdoissa mainitaan).
Toki. Toisaalta oma ajattelutapa asiakkaana suosii valitsemaan Oy:n. Sen uskottavuus on vain parempi edelleen, vaikka ollut oma toiminimi ja osakeyhtiöitä useampi (edelleen). Makuasioita, lähinnä olisin halunnut tietää mitä ne väärinkäytösriskit ovat osakeyhtiön kohdalla ja minkälaisissa tilanteissa.
 
Liittynyt
20.04.2017
Viestejä
580
Toki. Toisaalta oma ajattelutapa asiakkaana suosii valitsemaan Oy:n. Sen uskottavuus on vain parempi edelleen, vaikka ollut oma toiminimi ja osakeyhtiöitä useampi (edelleen). Makuasioita, lähinnä olisin halunnut tietää mitä ne väärinkäytösriskit ovat osakeyhtiön kohdalla ja minkälaisissa tilanteissa.
No se, että tehdään Oyllä remppaa ja laitetaan pillit pussiin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
38
Vielä kun saataisiin työttömästä yrittäjäksi- polkua helpotettua, niin ehkä tästä alkaisi muodostua yksi auttava tekijä maamme työllisyyslukuihin :)
Kun saataisiin asenteet yrittäjämyönteisiksi. Yksi hyvä aloitus voisi olla laittaa alle 21-vuotiaiden yksityishenkilönä yksityishenkilölle tekemät kotitaloustyöt täysin verottomiksi.
 
Liittynyt
17.01.2019
Viestejä
5
Kysymyksiä vielä YEL-vakuutuksesta:
Tein maalis-joulukuun välillä freelancerina (laskutus Ukon kautta) pääsääntöisesti sisällöntuotantotöitä n. 13k€ edestä. Hommia en enää jatka (todennäköisesti). Tiedän, että YEL-alaraja on paukkunut, mutta varsinkin näin jälkijättöisesti vakuutuksen ottaminen tuntuu nihkeältä. Tällä hetkellä teen hyvin epäsäännöllisesti töitä, ja olen lapsen kanssa. Tulot pienet, joten ~200€/kk vakuutus ei napostele.

Kysynkin: jos en ota vakuutusta, kuinka tod.näk. ETK:lta tulee selvityspyyntö?
Voiko heille silti selvittää työtulon jääneeksi alle sen 7.7k€ vaikka tuloja todellisuudessa se n. tuplat?

Kiitos asiallisista vastauksista.
 

Juha Uotila

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 935
Kysymyksiä vielä YEL-vakuutuksesta:
Tein maalis-joulukuun välillä freelancerina (laskutus Ukon kautta) pääsääntöisesti sisällöntuotantotöitä n. 13k€ edestä. Hommia en enää jatka (todennäköisesti). Tiedän, että YEL-alaraja on paukkunut, mutta varsinkin näin jälkijättöisesti vakuutuksen ottaminen tuntuu nihkeältä. Tällä hetkellä teen hyvin epäsäännöllisesti töitä, ja olen lapsen kanssa. Tulot pienet, joten ~200€/kk vakuutus ei napostele.

Kysynkin: jos en ota vakuutusta, kuinka tod.näk. ETK:lta tulee selvityspyyntö?
Voiko heille silti selvittää työtulon jääneeksi alle sen 7.7k€ vaikka tuloja todellisuudessa se n. tuplat?

Kiitos asiallisista vastauksista.
Eikai Ukon kautta tehdystä hommasta tarvita YEL:iä. Eikös tuossa olla tavallaan "työntekijänä" Ukolle
 
Liittynyt
17.01.2019
Viestejä
5
Tähän tuli muutos vuosi tai kaksi takaperin, siirtyi YELin piiriin myös laskutuspalveluja käyttävät.
 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
1 811
Jos et ole missään ollut palkallisena, niin kyllähän tuo kriteerit täyttää eli yel olisi pitänyt maksaa vaikka sitten sen minimin mukaan.

Toisaalta jos otat sen minimin 7600tjsp vuodessa, on vakuutusmaksu sen 130(?)e/kk josta saat uuden yrittäjän alennuksen -25%. Maksettavaa tulee siis tonni, joka on myös vähennyskelpoinen kulu verotuksessa joten ei se loppupeleissä suureksi jää.

Kolmas näkökulma on että jätät maksamatta. Tuskin sitä selvittelevät tai perivät jälkikäteen. Kyllähän ihmiset tilaa ulkomailta tavaroita ja jättää tullit/alvit maksamatta joten eikai tuo sen kummempi petos/rikos ole.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 589
Tein maalis-joulukuun välillä freelancerina (laskutus Ukon kautta) pääsääntöisesti sisällöntuotantotöitä n. 13k€ edestä. Hommia en enää jatka (todennäköisesti). Tiedän, että YEL-alaraja on paukkunut
Edelleenkään laskuksen tai liikevaihdon määrä ole sama kuin YEL-työtulo, eli mikään alaraja ei ole automaattisesti paukkunut.

Sinuna jättäisin suosiolla maksamatta. Jos ETK lähettää kyselyä, vastaa että teit töitä vain osa-aikaisesti (olit lapsen kanssa). Tee vaikka joku hatusta revitty laskelma kuinka paljon teit töitä per kk pyöristämällä luvut niin että laskennallinen työtulo (se mitä jollekin ulkopuoliselle olisi pitänyt maksaa palkkaa samasta työstä - käytä mahdollisimman alhaista palkkatasoa) jää alle rajan.
 
Liittynyt
17.01.2019
Viestejä
5
Edelleenkään laskuksen tai liikevaihdon määrä ole sama kuin YEL-työtulo, eli mikään alaraja ei ole automaattisesti paukkunut.

Sinuna jättäisin suosiolla maksamatta. Jos ETK lähettää kyselyä, vastaa että teit töitä vain osa-aikaisesti (olit lapsen kanssa). Tee vaikka joku hatusta revitty laskelma kuinka paljon teit töitä per kk pyöristämällä luvut niin että laskennallinen työtulo (se mitä jollekin ulkopuoliselle olisi pitänyt maksaa palkkaa samasta työstä - käytä mahdollisimman alhaista palkkatasoa) jää alle rajan.
Ilmaisin asian huonosti. Ymmärrän tuon työtulon.

Oliko ETK:lla kumminkin joku raja, jonka jälkeen tämä selvitys lähetetään automaattisesti; muistaakseni joku mainitsi jostain 11k€, mikä tarkottaisi että se selvityspyyntö sieltä nyt ainakin tulee?

Jos selvityspyyntö tulee, niin onko siihen mahdollista vastata, odottaa heidän vastaus, ja jos silti ovat sitä mieltä että vakuutus otettava, sen voi ottaa ilman sanktiokorotuksia?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 001
Ei enää 1.5.2017 alkaen. Tuosta päivästä lähtien ns. kevytyrittäjät vakuutetaan YEL:n perusteella mikäli muuten ehdot täyttyvät.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 001
Ilmaisin asian huonosti. Ymmärrän tuon työtulon.

Oliko ETK:lla kumminkin joku raja, jonka jälkeen tämä selvitys lähetetään automaattisesti; muistaakseni joku mainitsi jostain 11k€, mikä tarkottaisi että se selvityspyyntö sieltä nyt ainakin tulee?

Jos selvityspyyntö tulee, niin onko siihen mahdollista vastata, odottaa heidän vastaus, ja jos silti ovat sitä mieltä että vakuutus otettava, sen voi ottaa ilman sanktiokorotuksia?
Jos ETK kyselee, siihen on vastattava joka tapauksessa. Jos ei vastaa, ETK pakkovakuuttaa sitten haluamassaan eläkelaitoksessa. Laiminlyöntikorotus on 10% myöhästyneeltä ajalta ja mikäli pakkovakuutetaan, korotetaan maksua 30%. Samalla myös mahdollinen alennusoikeus mitätöityy.

Valvontaraja oli viime vuonna 11000 euroa.
 
Liittynyt
17.01.2019
Viestejä
5
Jos ETK kyselee, siihen on vastattava joka tapauksessa. Jos ei vastaa, ETK pakkovakuuttaa sitten haluamassaan eläkelaitoksessa. Laiminlyöntikorotus on 10% myöhästyneeltä ajalta ja mikäli pakkovakuutetaan, korotetaan maksua 30%. Samalla myös mahdollinen alennusoikeus mitätöityy.

Valvontaraja oli viime vuonna 11000 euroa.
Mitä tuo valvontaraja siis tarkoittaa konkreettisesti? Ilmeisesti juuri sitä, että selvityspyyntö tulee pakosta, jos tuloja yli sen?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 001
ETK valvoo vahvistetun verotuksen myötä ja heillä on vuosittain vaihtuva valvontaraja. Mikäli tulot yrittäjätoiminnasta ylittää tuon rajan, lähtee heiltä yrittäjälle selvityspyyntö automaattisesti.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
2 162
Neuvoista huolimatta päätin kuitenkin perustaa toiminimen. En vaan käsittänyt, että miten Ukko.fi tai Op kevytyrittäjyys voi olla halvempi. Molemmissa laskutuksesta otetaan se 5% siivu, joka on tonnista se 50e. Tmin perustaminen maksaa 60e netissä, jolloin 1100e liikevaihdolla pääset jo "omillesi" ja tämä yhtenä vuonna.

Lisäksi koska kyse on harrastuksesta, harrastuksena aion hoitaa myös kirjanpidon ja veroilmoituksen, koska nämä asiat eivät ole pois "tuottavasta" työstä. Esimerkiksi kirjanpitolain tunteminen toiminnan vaatimassa laajuudessa lienee hyödyllistä jokaiselle yrittäjälle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 589
Neuvoista huolimatta päätin kuitenkin perustaa toiminimen. En vaan käsittänyt, että miten Ukko.fi tai Op kevytyrittäjyys voi olla halvempi. Molemmissa laskutuksesta otetaan se 5% siivu, joka on tonnista se 50e. Tmin perustaminen maksaa 60e netissä, jolloin 1100e liikevaihdolla pääset jo "omillesi" ja tämä yhtenä vuonna.
Ja jos ei tarvitse erillistä toiminimeä, niin pelkkä y-tunnuksen hakeminen ennakkoperintärekisteriin ilmoittautumalla ei maksa mitään.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 446
Viestejä
4 162 164
Jäsenet
70 410
Uusin jäsen
Acrat

Hinta.fi

Ylös Bottom