Palkkakeskustelu

Liittynyt
14.05.2017
Viestejä
4 905
AW ja muut on siinä mielessä hyviä että sellaisella kokemuksella jolla ei muuten pääse edes haastatteluun saa näyttöpaikan. Hyvin useasti näitä seuraa vakinaistuminen ao firmaan.

Samaan aikaan paperilla pätevät kilpailee verisesti eivätkä koske pitkällä tikullakaan vuokrafirmojen paikkoihin.

Itse olen joskus käyttänyt vuokrafirmoja tuurauksiin ja muihin tilapäisiin hommiin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
112
Nykyään suurinosa oman alani paikoista ovat erilaisia henkilöstövuokrafirman/insinööritoimiston kautta tehtävää alihankintaa. Näyttäisi olevan joku trendi, että ostetaan suoritettava työ alihankintana. Itsekin olen alihankkijana, vaikka olen DI. Ei oikein ole muutakaan mahdollisuutta tällä hetkellä, kun yritykset eivät hae työntekijöitä suoraan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
682
Osaisikohan joku auttaa tässä ketjussa liittyen patentointiasioihin: työpaikallani ollaan patentoimassa keksintöä, jonka minä olen keksinyt. Tein keksinnön eteen töitä jo ennen kuin aloitin vakinaisen työsuhteen firmassa, palkatta ja omalla kustannuksellani. Aloitin työt firman palkkalistoilla keksinnön tuotteistamiseksi sillä mentaliteetilla, että keksintöä tuskin voi patentoida, mutta nyt tilanne näyttääkin muuttuneen ratkaisevasti. Lopullinen patentoitava tuote perustuu oman arvioni mukaan noin 80 prosenttisesti omalla ajallani ja kustannuksellani tekemään työhön. Lopullinen tuote on toki hieman viimeistellympi, mutta toiminta-idea ei ole muuttunut. En ole vielä ottanut asiaa puheeksi töissä (eikä ole työnantajakaan), patentin esiselvitystä ollaan juuri aloittamassa. Asia on varmasti molemmille osapuolille täysin uusi, siellä työnantaja toimii alalla, jossa ei normaalisti patentoida mitään.

Onko vinkkejä, kuinka asiassa tulisi edetä? Mielestäni olen oikeuteuttu vähintään jonkinlaiseen korvaukseen patentista tai jopa jonkinlaisiin rojalteihin per tuote, joka patentin alaista tekniikkaa käyttää.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 162
Onko vinkkejä, kuinka asiassa tulisi edetä? Mielestäni olen oikeuteuttu vähintään jonkinlaiseen korvaukseen patentista tai jopa jonkinlaisiin rojalteihin per tuote, joka patentin alaista tekniikkaa käyttää.
Lyhyesti: Varmaan kyllä, mutta työnantajasta riippuen voi olla, että voit joutua etenemään asiassa juristin kanssa....

Meillä on Suomessa tällainen: Laki oikeudesta työntekijän tekemiin keksintöihin, jonka §4 sisältää jonkinlaisen nyrkkisäännön asiaan. Hankalan asiasta tekee se, että sanot itsekin keksinnön syntyneen osittain vapaa-ajalla ja osittain töissä. Liittyikö keksintö olennaisesti työtehtäviisi, ja oliko sen tekeminen liitoksissa esim. työhösi liittyvän ongelman ratkaisuun?

4 § (15.12.2000/1078)

Jos keksintö on syntynyt työntekijälle kuuluvien työtehtävien täyttämiseksi tapahtuvan toiminnan tuloksena tai olennaisesti käyttämällä hyväksi työnantajan tai tämän kanssa samaan konserniin kuuluvan yrityksen liikkeessä tai laitoksessa saavutettuja kokemuksia, työnantajalla on oikeus, jos keksinnön hyväksikäyttö kuuluu työnantajan tai tämän kanssa samaan konserniin kuuluvan yrityksen toiminta-alaan, saada kokonaan tai osittain oikeus keksintöön. Jos keksintö on syntynyt työntekijälle työssä tarkemmin määrätyn tehtävän tuloksena, työnantajalla on edellä tarkoitettu oikeus, vaikkei keksinnön hyväksikäyttö kuulu työnantajan tai tämän kanssa samaan konserniin kuuluvan yrityksen toiminta-alaan.

Jos kysymyksessä on keksintö, jonka hyväksikäyttö kuuluu työnantajan tai tämän kanssa samaan konserniin kuuluvan yrityksen toiminta-alaan mutta joka on syntynyt muussa kuin 1 momentissa tarkoitetussa yhteydessä työsuhteeseen, työnantaja on oikeutettu saamaan käyttöoikeuden keksintöön.

Jos työnantaja haluaa saada 2 momentissa tarkoitettuun keksintöön laajemman oikeuden kuin siinä säädetään tai oikeuden keksintöön, joka on syntynyt ilman yhteyttä työsuhteeseen mutta jonka hyväksikäyttö kuitenkin kuuluu työnantajan tai tämän kanssa samaan konserniin kuuluvan yrityksen toiminta-alaan, työnantajalla on etuoikeus työntekijän kanssa siitä sopimalla saada kysymyksessä oleva oikeus.
Laki24:n yhteenveto on myös aika hyvä lukusuositus sulle

Patentointi: Työntekijän tekemä keksintö
Kenellä on oikeus työntekijän tekemään keksintöön?

Jos työntekijä on työsuhteessa tehnyt patentoitavissa olevan keksinnön, työnantajalla on tietyissä tilanteissa mahdollisuus ottaa oikeudet keksintöön. Jos työnantaja käyttää oikeuksiaan, on työntekijälle maksettava siitä kohtuullinen korvaus. Jos työntekijälle on annettu tarkemmin määrätty tehtävä ja keksintö syntyy sen tuloksena, voi työnantaja ottaa oikeudet keksintöön. Myös silloin työnantajalla on edellä mainittu oikeus, jos keksintö on syntynyt työntekijälle kuuluvien työtehtävien täyttämiseksi tapahtuvan toiminnan tuloksena tai olennaisesti käyttämällä hyväkseen työpaikalla saavutettuja kokemuksia ja keksinnön hyväksikäyttö kuuluu työnantajan toiminta-alaan.

Käyttöoikeuden keksintöön työnantaja saa, jos työnantajan toiminta-alaan kuuluva keksintö on syntynyt muussa yhteydessä työsuhteeseen. Jos työntekijän tekemä keksintö on syntynyt työsuhteen ulkopuolella, mutta sen hyväksikäyttö kuitenkin kuuluu työnantajan toiminta-alaan, työnantajalla on etuoikeus neuvotella työntekijän kanssa oikeuksista keksintöön. Jos patenttia näissä tilanteissa haetaan kuuden kuukauden kuluessa työsuhteen päättymisestä, keksintöä pidetään työsuhteessa tehtynä ellei keksijä esitä todisteita sille, että se on syntynyt työsuhteen päättymisen jälkeen. Määräaikaa voidaan sopimuksella pidentää enintään yhdellä vuodella. Jos työnantaja ei käytä oikeuksiaan, ne jäävät työntekijälle.

Työntekijän tulee viivytyksettä ilmoittaa työnantajalleen tekemästään keksinnöstä sekä antaa keksinnöstä ymmärrettävä kuvaus. Työnantajan pyynnöstä työntekijän tulee kertoa, millaisessa yhteydessä työsuhteeseen keksintö syntyi. Työnantajan on ilmoitettava oikeuksiensa käytöstä työntekijälle neljän kuukauden kuluessa kirjallisesti. Ennen sitä työntekijä ei saa määrätä keksinnöstään eikä levittää tietoja julkisuuteen. Patenttia työntekijä saa keksinnölleen kuitenkin hakea. Patenttihakemuksesta tulee viikon kuluessa ilmoittaa työnantajalle.
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
187
Ensimmäinen valmistumisen jälkeinen työsopimus nyt kirjoitettu ja tällaista saatiin.
Koulutus: Sähköinsinööri (amk) valmistuminen 2018 keväällä
Työ: Projekti-insinööri
Palkka: 2800€/kk
Toimenkuvana on sähköteknistä suunnittelua sähkön jakeluverkolle, verkko tietojärjestelmien pääkäyttäjä vastuita/kehitystä, sähkönsiirto tariffien kehitystä sekä tutkimusta, verkon kehittämissuunnitelmien projektien läpivientiä. Lisänä sitten kaikenlaista avustamista milloin missäkin tietokanta/suunnittelu/asiakaspalvelu yms tarpeissa.

Itse olen tyytyväinen tuohon palkkaan ja työ on mielenkiintoista. Muutama vuosi työkokemusta alle tästä niin sitten on palkan tarkastuksen aika, kun katsotaan mitä on tehty ja paljonko eri vastuita/osaamista on tarpeen työssä.
Sama työpaikka, mutta nyt hierottiin se "hamaan tulevaisuuteen" työsoppari valmiiksi, kun alkoi käymään selväksi mitä nyt tekee.
Nimike pysyy samana, palkka 3600e/kk. Työtehtävät aika pitkälle samaa kuin aikaisemmin kirjotettuna, mutta enemmän vastuita siellä ja projekti tehtäviä.
Kyllähän tuolla jo aika pahasti Insinööriliiton ja vastaavien palkkatilastoissa ammutaan sinne yläpäähän. Ei voi olla kuin tyytyväinen.
Tuosta ei varmana samanlaisilla hyppäyksillä saa palkkaa enää puskettua ylöspäin kuin vuotuisia pikku korotuksia, mutta suunnitelmissa on tähdätä hakemaan työn ohella DI-papereita kunhan on töissä viihtynyt hetken. Niiden avulla sitten varmaan on seuraava aika katsella, että mitä roolia ottaa yrityksessä.
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
187
Onko? Tuokin olis kiva tietää kun alkaa käyttää verkostoja tulevaisuudessa hyödyksi :)
Carunasta en osaa sanoa, mutta pienet tiedot mitä saanu kerättyä, niin verkkoyhtiöillä normaali insinööri työntekijällä on se palkka luokkaa ~3.5-4k. Yli 4k ei tunnu kovin helpolla pääsevän, jos ei esimies vastuuta tms ole. Näistä isoimmista verkkoyhtiöistä en tiedä.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 817
Kyllä provikkapalkka voi vaihdella todella paljonkin. Paremmalla puoliskolla vuosipalkka on noussut 60ke muutaman vuoden takaisesta (2017 n. 20te ja tänä vuonna n. 40te). Palkkamalli täysin sama, myynti vain parantunut huomattavasti. Tän vuoden huonoin kuukausi 5te ja paras 17te... B2B puolella toki. Huippumyyjät voivat tienata todella mukavasti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 440
Tilipussin vuoden viimeinen nimipäivä koittaa piahkoin ja viimeinen tilinauha tipahti sähköpostiin. Vielä on tasaisen tappava noususuhdanne ollut vuosituloissa ja viime vuosi nokitetaan 52,5k -> 56,5k.

Saa nähdä koska kääntyy laskuun. Olen kyllä odottanut sitä jo vuosia, mutta aina sitä on positiivisesti saanut yllättyä. Vähän reilusta 20k:sta tuli 12v sitten aloteltua tässä lafkassa. Amis papereilla mitkä vielä ihan eri alalta mitä nyt tekee niin ei kovia odotuksia voi olla... Onneksi elämisen kustannukset on aika alhaalla niin ei perus elämiseen vaikuta jos tulot tippuu.
 
Liittynyt
27.06.2017
Viestejä
316
Capgeminin rekryhessu soitteli ja oli hakemassa palvelupäällikköä 3.5-4.5k€ palkkarangella. Capin huono palkkataso ei yllätä, varmaan pitäisi olla tyytyväinen kun peruspalkka on isompi ja vuositulot ylitöineen lähemmäs 70k€.

Mutta kun ei, silti vituttaa jopa tilipäivänä. Toisaalta näissä hommissa vastuut vaihtelee nakkikoneesta p/l vastuuseen isoissa projekteissa. Kerran yksi asiakas kertoi olleensa palvelupäällikkö aiemmin. Kuvaili töitään tukeutuen ohjaamiseksi oikeille resursseille..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 021
Capgeminin rekryhessu soitteli ja oli hakemassa palvelupäällikköä 3.5-4.5k€ palkkarangella. Capin huono palkkataso ei yllätä, varmaan pitäisi olla tyytyväinen kun peruspalkka on isompi ja vuositulot ylitöineen lähemmäs 70k€.

Mutta kun ei, silti vituttaa jopa tilipäivänä. Toisaalta näissä hommissa vastuut vaihtelee nakkikoneesta p/l vastuuseen isoissa projekteissa. Kerran yksi asiakas kertoi olleensa palvelupäällikkö aiemmin. Kuvaili töitään tukeutuen ohjaamiseksi oikeille resursseille..
Palvelupäälliköitä on monenlaisia. Vastaatko jonkun nordean koko nettipankin tai amazonin etusivun toiminnasta vai jostain hauskoja vitsejä laukovasta twitter-botista?
 
Liittynyt
27.06.2017
Viestejä
316
Palvelupäälliköitä on monenlaisia. Vastaatko jonkun nordean koko nettipankin tai amazonin etusivun toiminnasta vai jostain hauskoja vitsejä laukovasta twitter-botista?
Hyvä pointti, anonymiteetin vuoksi en halua paljastaa liikaa. Mutta sovelluksien toimimattomuulla on erittäin merkittäviä liiketoiminnallisia vaikutuksia hyvän kokoisessa yrityksessä.

Typo aiemmin:
Kuvaili töitään tikettien* ohjaamiseksi oikeille resursseille..
 

uce

Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
228
Tuolla on käytännössä rekrykielto päällä ja siksi määräaikaista tarjotaan. Nykyinen liksa on hieman alle TEKin tilastojen mediaanin suhteessa alaan ja kokemukseen. Ensi vuodelle laittanen pyynnön joinkin verran yli mediaanin. Ens viikolla palkkakeskustelu. Lisäksi en kuulu tulospalkkioiden piiriin, joka sekin vaikuttaa sen noin 10 % riippuen vuodesta.

Olen about ainut nuori DI talossa ja periaatteessa lähimpänä vastaavia hommia tekevät tienaavat varmaan 100-200% enemmän. Toki heillä kokemusta + 10-20v ja vastuullisemmat sekä laajemmat tehtävät. Ei ole siis ketään, johon puljun sisällä suoraan palkkaa verrata.

En usko, että tässä on mitään erityistä kusetusyritystä käynnissä, vaan esimieheni ei ole edes miettinyt asiaa. Kaiken hyvän lisäksi olen röissä vuokrafirman kautta, jolloin mun tarkka palkka ei välttämättä edes ole esimiehen tiedossa. :)

Tänään tosin tuli kutsu työhaastatteluun toisaalle hieman erilaisiin tehtäviin ja pitää ainakin käydä kysymässä, että paljonko he tarjoaisivat. Vaikka ei paikkaa saisikaan, niin tulisi jonkinlainen referenssi palkkatasosta.
Update tähän on se, että jatkan nykyisessä pestissä. Ensi vuodelle liksaan tehtiin hieman alle 10% korotus ja toukokuussaa käydään keskustelu jatkamisesta vuorafirman kautta tai siirtymisestä firman omille kirjoille. Tässä tulisi samalla myös reilumpi palkankorotus välikäden jäädessä pois. Lisäksi minulla on tuolloin optio purkaa määräaikainen sopimus, jos neuvotelutulos ei miellytä (aka jatkoa tarjotaan vuokrafirman kautta heikolla palkalla)

Ihan tyytyväinen olen tähän ja pidän työstäni, joten mukava jäädä joulutauolle :)
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
722
Update tähän on se, että jatkan nykyisessä pestissä. Ensi vuodelle liksaan tehtiin hieman alle 10% korotus ja toukokuussaa käydään keskustelu jatkamisesta vuorafirman kautta tai siirtymisestä firman omille kirjoille. Tässä tulisi samalla myös reilumpi palkankorotus välikäden jäädessä pois. Lisäksi minulla on tuolloin optio purkaa määräaikainen sopimus, jos neuvotelutulos ei miellytä (aka jatkoa tarjotaan vuokrafirman kautta heikolla palkalla)

Ihan tyytyväinen olen tähän ja pidän työstäni, joten mukava jäädä joulutauolle :)
Hyvin tuli firma vastaan ja tuolla aikajänteellä kannattaa katsoa kortti loppuun.
 

Kimi625

Vähintäänkin eeppinen näpertelijä.
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
623
Peltiseppänä oli palkka 2160e/kk bruttoa + työkohtainen vaarallisen työn lisä.

Ensimmäinen vuosi yrittäjänä, tulot oli 34k nettoa, tosin seuraava vuosi menee nyt reilusti huonommin jatkuvista investoinneista ja muista johtuen.

Vieläkin tosin tyytyväinen :D
 

JJe

Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
93
Freelancerina (software developer in test) mobiiliprojekteissa Briteissä. Viime vuonna tulot £107k (8h päivä, ei ylitöitä, 6-7vk lomaa).
Tulot tänä vuonna £111k samoilla spekseillä - paitsi että lomia tuli pidettyä vähemmän. Tammikuun alusta uudelle asiakkaalle 10% paremmalla taksalla.
Laitetaan taas yksi vuosi pakettiin. Työtehtäviin liittyi tänä vuonna enemmän web- kuin mobiiliprojekteja muuten samaa kaavaa; 8h päivässä eikä minuuttiakaan ylitöitä. Hankkeet £112k ja palkattomia lomia/saikkua kertyi ~2,5kk.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
535
Laitetaan nyt tännekkin vaihteeksi palkkatietoja muun keskustelun lomaan.

Tutkinto: DI
Työkokemus: päälle vuosi
Tehtävä: Asiantuntija
Palkka: 2900 €/kk (40h viikossa)

Pääsin suoraan valmistumisen jälkeen vakituiseen työsuhteeseen erinomaisesti opintoja vastaavaan työhön ja pitkälti semmoisiin hommiin kuin halusinkin. Palkka nyt taitaa jäädä alle vastavalmistuneiden dippainssien keskiarvon, mutta eipä ole itsellä sen suhteen mitään valittamista ja vuoden sisään tuo tulee tuosta vielä nousemaan.
Nyt voi pistää omaltakin osalta vuoden pakettiin. Karvan yli 40 k€ vuosituloihin päästiin ja ylitöitä kertyi noin 70 h. Tulevana vuonna kokonaistulot tulee nousemaan noin 50 k€ tasolle, jos ei ihmeitä tapahdu.
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
1 774
Maanrakennusmies/työnjohtoharjoittelija. 10v alalla. Ei alaan soveltuvaa pohjakoulutusta. Palkkaa maksetaan perusosaltaan 2700€/kk ja automaattisten lisien kanssa 3000€/kk. Kesäkausina huhti-syyskuu on ylityökausi n. 45-60h työviikoilla, jotka näkyvät palkassa 1000-1500€/kk. Vuositulot 40000€ luokkaa. Tällä hetkellä TES:n mukaan oikean työkokemusta omaavan ammattimiehen minimipalkka on 13.99€/h ja ensikesänä 14.39€/h.

Palkan eteen saa oikeasti tehdä töitä vaihtuvissa, vastuullissa ja osittain vaarallisissa työolosuhteissa. Vaikka palkka on ok, niin hyviä tyyppejä ei ole tarpeeksi. Nuoret jannut joutuvat aluksi hanttihommiin reilusti pienemmällä palkalla ja kärsivällisyys ei riitä ajatella ja katsoa muutamaan vuotta pidemmälle. Vaihtuvuus apumiehissä on siis runsasta. Kovista ammattimiehistä on pulaa. Erittäin harva on saanut ammattiin soveltuvan koulutuksen ja suurin osa osa on työssäoppineita.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 902
Päivitystä viime vuoteen. 36000 €/v muuttui 50000 euroon vuodessa. Lisäystä tuli nousseen kk-palkan sekä lisien muodossa. Peruspalkka 3400 €/kk. Roolina edelleen asiantuntija ja tavoitteena lisätä vastuita ja muuttaa roolia vielä enemmän pois keikkakoneesta.
 

gb1

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
208
63k€ tulee mittari näyttämään kun vuosi päättyy. IT konsultointi sektorina noin sumeasti, 8 hengen esimiesvastuu ja omat asiakastyöt lisäksi. Työkokemusta 5 vuotta alalta täyspäiväisesti + pari lisää osa-aikaisena / trainee rooleissa.

Ihan mielenkiintoista hommaa ja saa pitää itsensä skarppina, että kaikki luistaa ja pysyy uusien oman nichen teknologioiden suhteen tarpeeksi kärryillä. Alaisista suuri osa ollut minua pidempään alalla, on rautaisia ammattilaisia ja tienaa myös itseäni enemmän konsulttityöstään, mikä on mielestäni aivan oikein. Käytännössä siis eräänlainen nakki toimia esimiehenä, mutta sekin kasvattaa ja tuo hyvää vaihtelua työn sisältöön. Ylitöitä ei pääse paljoa kertymään, jos joku päivä menee pidempään niin toisena päivänä sitten tekee lyhyemmän päivän.

Hommat maistuu, töitä näyttää riittävän melkein sinne kuuluisaan maailman tappiin saakka ja 70k€ hipominen ei tunnu mitenkään mahdottomalle rajapyykille 2019.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
04.12.2016
Viestejä
1 652
Mitäs tekisitte? Nykyinen työ on varsin tylsä, joskin hyväpalkkainen. Työpaikan vaihto puolittaisi palkan ja työmäärä lisääntyisi, mutta olisi taatusti huomattavasti mielekkäämpää, eikä niin yksinäistä. Itse olen ihan kahden vaiheilla tämän asian kanssa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 679
Mitäs tekisitte? Nykyinen työ on varsin tylsä, joskin hyväpalkkainen. Työpaikan vaihto puolittaisi palkan ja työmäärä lisääntyisi, mutta olisi taatusti huomattavasti mielekkäämpää, eikä niin yksinäistä. Itse olen ihan kahden vaiheilla tämän asian kanssa.
No jos sun on sitä hankala päättää, niin arvaa onko meidän tämän kuvauksen perusteella :rofl:

Eli jos nyt vähän enemmän avaat. Mitä teet, miten työ muuttuu, hyväksytkö bruton puolittumisen, miten uudessa työssä palkka voisi nousta, onko se kiinnostavaa myös 3v päästä jne.
 
Liittynyt
04.12.2016
Viestejä
1 652
No jos sun on sitä hankala päättää, niin arvaa onko meidän tämän kuvauksen perusteella :rofl:

Eli jos nyt vähän enemmän avaat. Mitä teet, miten työ muuttuu, hyväksytkö bruton puolittumisen, miten uudessa työssä palkka voisi nousta, onko se kiinnostavaa myös 3v päästä jne.
Lääkäri privaatissa SOTE-pilottia vetämässä, siirtyisin sairaalaan erikoistumaan. Nykyisessä työssä pyöritän koko showta käytännössä yksin, omassa kopissani. Sairaalaan jos lähtee, niin on jatkuvastu muita lääkäreitä ja etenkin hoitajia koko ajan ympärillä, joiden kanssa käydä käytännön asioita läpi. Nykyisessä työssä pärjään aivan hyvin, potilaatkin tykkää musta kovasti, mutta se on vain sitä saman junnaamista päivästä toiseen, mikää ei muutu.
 

JJe

Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
93
Mitäs tekisitte? Nykyinen työ on varsin tylsä, joskin hyväpalkkainen. Työpaikan vaihto puolittaisi palkan ja työmäärä lisääntyisi, mutta olisi taatusti huomattavasti mielekkäämpää, eikä niin yksinäistä. Itse olen ihan kahden vaiheilla tämän asian kanssa.
Noin yleisesti ottaen itse ainakin arvostan henkisen hyvinvoinnin rahaa tärkeämmäksi
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
272
Hommat maistuu, töitä näyttää riittävän melkein sinne kuuluisaan maailman tappiin saakka ja 70k€ hipominen ei tunnu mitenkään mahdottomalle rajapyykille 2019.
Hienoa. Itsellä on aika samat fiilikset. Tämä palkkataso on hyvä ja saa kelvata tällaisenaan, vaikka rahat ei mihinkään riitäkään. Mutta ei huvita alkaa maksella solidaarisuusveroa (2%, rajana 72.3k€) vain solidaarisuuden ilosta. Eli mieluummin vitosella alkava palkka.
 
Liittynyt
15.07.2017
Viestejä
197
Noin 90ke /vuosi. Työnä käsien heiluttelu ja leukojen louskuttelu, yleensä kivaa mutta välillä melko rasittavaa. En ole huomannut minkäänlaista elintason nousua 40ke => 90ke välillä. Toki osallaan tähän vaikuttaa työn ulkopuoliset tekijät. Tavoitteena vastuullisempi rooli ja mieluiten 200ke+ tulot, vaatii vielä muutaman portaan pomppua organisaatiossa. Sinänsä palkka ei ole itseisarvo, mutta Suomessa jos haluaa olla edes hyvätuloinen niin tuollaista se vaatii. Jos eläisin yksin ilman lapsia jne, niin varmaan tuollainen 50ke jobi sopivan rennosti ja mahd. vähällä työmäärällä olisi optimi ja tulot riittävät.
 
Liittynyt
05.08.2017
Viestejä
334
Tänä vuonna palkka tulee asettumaan siihen 30-32t€. Säästöön jää pakollisten menojen jälkeen noin 700e kuukaudessa. Työaikamuoto on keskeytymätön kolmivuoro. Omasta mielestä ihan hyvä duunaripalkka kun ottaa huomioon että työaika on keskimäärin 18,25pv/146h kuukaudessa ja koulutus kaksi vuotta aikuiskoulutusta iltaopintoina + 5kk palkallista "harjoittelua".
Tänä vuonna palkka siinä 36k€ bruttona, samassa firmassa ja 2,5v takana. 12h vuorot nykyään eli vain 12 työpäivää kuukaudessa. :joy:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 195
Noin 90ke /vuosi. Työnä käsien heiluttelu ja leukojen louskuttelu, yleensä kivaa mutta välillä melko rasittavaa. En ole huomannut minkäänlaista elintason nousua 40ke => 90ke välillä. Toki osallaan tähän vaikuttaa työn ulkopuoliset tekijät. Tavoitteena vastuullisempi rooli ja mieluiten 200ke+ tulot, vaatii vielä muutaman portaan pomppua organisaatiossa. Sinänsä palkka ei ole itseisarvo, mutta Suomessa jos haluaa olla edes hyvätuloinen niin tuollaista se vaatii. Jos eläisin yksin ilman lapsia jne, niin varmaan tuollainen 50ke jobi sopivan rennosti ja mahd. vähällä työmäärällä olisi optimi ja tulot riittävät.
Moniko niistä joiden vuositulot pyörii tuolla satkun tienoilla pystyy tämän hypyn tekemään? Joka kymmenes, sadas, tuhannes - ja mitä se vaatii? Mitä olet valmis tekemään ja uhraamaan tämän eteen?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 055
Moniko niistä joiden vuositulot pyörii tuolla satkun tienoilla pystyy tämän hypyn tekemään? Joka kymmenes, sadas, tuhannes - ja mitä se vaatii? Mitä olet valmis tekemään ja uhraamaan tämän eteen?
Riippuu hirveästi firmasta ja organisaatiosta, parhaassa tapauksessa tuo ei ole ihan hirveän vaikeaa kun palkka nousee reippaasti tittelin kanssa, nousee pari pykälää arvoasteikoissa ja pääasiallinen työ on kerätä raportit alaisilta ja pistää ne ylöspäin ;)
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
722
Lääkäri privaatissa SOTE-pilottia vetämässä, siirtyisin sairaalaan erikoistumaan. Nykyisessä työssä pyöritän koko showta käytännössä yksin, omassa kopissani. Sairaalaan jos lähtee, niin on jatkuvastu muita lääkäreitä ja etenkin hoitajia koko ajan ympärillä, joiden kanssa käydä käytännön asioita läpi. Nykyisessä työssä pärjään aivan hyvin, potilaatkin tykkää musta kovasti, mutta se on vain sitä saman junnaamista päivästä toiseen, mikää ei muutu.
Joka työssä on "jotain paskaa", eli tietyn ajan kuluttua löydät ne epämielekkäät asiat myös siitä uudesta työstäsi. Mutta vaikeapa tuollaista päätöstä on toisen puolesta tehdä. Sun on vaan lyötävä molempien työpaikkojen plussat ja miinukset puntariin ja katsoa mihin suuntaan kallistuu.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
82
Lääkäri privaatissa SOTE-pilottia vetämässä, siirtyisin sairaalaan erikoistumaan. Nykyisessä työssä pyöritän koko showta käytännössä yksin, omassa kopissani. Sairaalaan jos lähtee, niin on jatkuvastu muita lääkäreitä ja etenkin hoitajia koko ajan ympärillä, joiden kanssa käydä käytännön asioita läpi. Nykyisessä työssä pärjään aivan hyvin, potilaatkin tykkää musta kovasti, mutta se on vain sitä saman junnaamista päivästä toiseen, mikää ei muutu.
Joudutko tekemään sairaalassa epäsäännöllisiä vuoroja ja päivystämään? Melko varmasti jossain vaiheessa. Jos se on sinulle ok, niin kyllä työn sisältö ja merkityksellisyys minun mielestä voittaa palkkaeron.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
943
Joka työssä on "jotain paskaa", eli tietyn ajan kuluttua löydät ne epämielekkäät asiat myös siitä uudesta työstäsi. Mutta vaikeapa tuollaista päätöstä on toisen puolesta tehdä. Sun on vaan lyötävä molempien työpaikkojen plussat ja miinukset puntariin ja katsoa mihin suuntaan kallistuu.
Joka työssä on tosiaan ne hyvät ja huonot puolet. Monesti niille hyville puolille tulee sokeaksi tai olettaa että ne on muuallakin yhtä hyvin ja miettii vain niitä nykyisen homman negatiivisia puolia.. Kannattaa tosiaan laittaa juttuja ylös ja miettiä rauhassa tilannetta.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
61
Olen tehnyt asiakaspalvelutöitä reilut 15 vuotta PAM:n työehtosopimuksen mukaisella minimipalkalla (noin 10 EUR/h tällä hetkellä) mutta nyt oli pakko tulla kirjottaan tänne koska nykyinen projekti maksaa niin hyvää bonusta että tienasin 150h työpanoksella marraskuun aikana pyöreästi 4700 EUR mikä on oma henkilökohtainen yhden kuukauden palkkaennätykseni.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 021
Olen tehnyt asiakaspalvelutöitä reilut 15 vuotta PAM:n työehtosopimuksen mukaisella minimipalkalla (noin 10 EUR/h tällä hetkellä) mutta nyt oli pakko tulla kirjottaan tänne koska nykyinen projekti maksaa niin hyvää bonusta että tienasin 150h työpanoksella marraskuun aikana pyöreästi 4700 EUR mikä on oma henkilökohtainen yhden kuukauden palkkaennätykseni.
Aika hyvä riipaisu noilta peruspalkoilta. Olisiko syytä kuitenkin katsella jostain muualta parempaa duunia jos selviydyt kovien bonusten tienesteille ja kokemusta on paljon?

Luulisi, että asiakaspalveluosaajalle olisi kysyntää yrityksissä jotka jopa maksavat jotain siitä osaamisesta. Kaikki eivät myy nollakatteisia tuotteita.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
61
Aika hyvä riipaisu noilta peruspalkoilta. Olisiko syytä kuitenkin katsella jostain muualta parempaa duunia jos selviydyt kovien bonusten tienesteille ja kokemusta on paljon?

Luulisi, että asiakaspalveluosaajalle olisi kysyntää yrityksissä jotka jopa maksavat jotain siitä osaamisesta. Kaikki eivät myy nollakatteisia tuotteita.
On se useasti käynyt mielessä että pitäisi vaihtaa duunia, mutta aina keksii jonkun tekosyyn miksi ei kannata vaihtaa ja sit se jää tekemättä.
 
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
1 938
Tänä vuonna vuositulot nousivat karvan verran yli 50 ke. Taulukkopalkka on melko vaatimaton verrattuna tehtäviin sisältyvään vastuuseen ja vaativuustasoon, joten isot rahat tienataan ylitöillä. Ylityötunteja kertyi toistamiseen lähemmäs 400h - syynä alalla vallitseva työvoimapula, joten korvausrekrytointeja ei saada täytettyä.
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
1 774
Tuollaisia asioita kannattaa ilmoitella aika hillitysti. Maksimimäärä paikallisesti sopienkin on 330 tuntia. Itsehän noista ei joudu ongelmiin, mutta työnantaja joutuu kuseen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
737
Tuollaisia asioita kannattaa ilmoitella aika hillitysti. Maksimimäärä paikallisesti sopienkin on 330 tuntia. Itsehän noista ei joudu ongelmiin, mutta työnantaja joutuu kuseen.
No mutta ainahan niitä ylitöitä voi kertyä ulkomailla
 
Liittynyt
28.07.2017
Viestejä
59
Palkka 2500e/kk. Ensimmäinen ns. koulutusta vastaava työtehtävä, taloushallinnon suunnittelutehtäviä isossa organisaatiossa. Koulutus KTM. Hieman palkkakuopassa, mutta toisaalta nyt kerätään kokemusta ja paikkakunta suhteellisen pieni.
 
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
1 938
Tuollaisia asioita kannattaa ilmoitella aika hillitysti. Maksimimäärä paikallisesti sopienkin on 330 tuntia. Itsehän noista ei joudu ongelmiin, mutta työnantaja joutuu kuseen.
Tuollaiset rajoitukset edustavat perisuomalaista byrokratiaa ja kommarien öyhötystä. Miettikää jotain tavallista pienyrittäjää tai maajussia, joka tekee säännöllisesti yli 100h työviikkoa. Eipä ole byrokraatit huutelemassa sanktioista, saati ketään maailmanparantajahumanistia kiinnosta.

Keinotekoiset rajat voi kiertää esimerkiksi työkentelemällä useamman firman lukuun, hyödyntämällä konsulttifirmoja tai toimimalla sivutoimisena yrittäjänä.

Lääkäri tekee normaalin 30h työviikon SOTE-yhtiön virkasuhteessa, jonka päälle tulee toiset 30h Arvaustalon tai Kimalaisten palveluksessa, tai sitten pitää omaa vastaanottoa lääkäriyhtiön lukuun.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
262
Tuollaisia asioita kannattaa ilmoitella aika hillitysti. Maksimimäärä paikallisesti sopienkin on 330 tuntia. Itsehän noista ei joudu ongelmiin, mutta työnantaja joutuu kuseen.
Itselle on tullut jo vuosikausia 500-600 ylityötuntia vuosittain. verrattain suuri suomalainen kuljetusliike kyseessä.
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
1 774
Itselle on tullut jo vuosikausia 500-600 ylityötuntia vuosittain. verrattain suuri suomalainen kuljetusliike kyseessä.
Ei minua kiinnosta teidän ylityötuntimäärät. Kehoitin vain pitämään ne omana tietona varsinkin kasvokkain asiasta keskusteltaessa. Jos joku kysyy, niin suosittelen valikoimaan jonkun kokonaisluvun välillä 0-250.
 
Liittynyt
15.01.2017
Viestejä
255
Soumimaahan on siitä erikoinen, että mitään ekstraa ei saa edes ajatella, sillä se on aina joltain muulta pois. Ahkera tekee lisätunteja, muilta pois. Tekee kahta työtä, muilta pois. Osakkeisiin sijoittaminen, muilta pois. Ehkä joku voisi kysyä onko siinä mitään järkeä, että niitä harvoja oikeasti ahkeria rankaistaan.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 817
Soumimaahan on siitä erikoinen, että mitään ekstraa ei saa edes ajatella, sillä se on aina joltain muulta pois. Ahkera tekee lisätunteja, muilta pois. Tekee kahta työtä, muilta pois. Osakkeisiin sijoittaminen, muilta pois. Ehkä joku voisi kysyä onko siinä mitään järkeä, että niitä harvoja oikeasti ahkeria rankaistaan.
Vähän kaksipiippuinen juttu. Tarkoitushan tolla rajalla on suojella työntekijää. Liika työntekokaan ei ole hyvästä. Aina on niitä, jotka eivät osaa kieltäytyä, kun ylitöihin pyydetään. Työnantajalla on valta ja myös vastuu työntekijöistä. Tietty, jos ylitöitä on ihan järjetön määrä vuosikausia , herää kysymys, miksi ei palkata lisää työntekijöitä? Luulisi tulevan halvemmaksi kuin ylitöiden teettäminen?
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
3 097
Vähän kaksipiippuinen juttu. Tarkoitushan tolla rajalla on suojella työntekijää. Liika työntekokaan ei ole hyvästä. Aina on niitä, jotka eivät osaa kieltäytyä, kun ylitöihin pyydetään. Työnantajalla on valta ja myös vastuu työntekijöistä. Tietty, jos ylitöitä on ihan järjetön määrä vuosikausia , herää kysymys, miksi ei palkata lisää työntekijöitä? Luulisi tulevan halvemmaksi kuin ylitöiden teettäminen?
Jos se osaava kaveri haluaa tehdä enemmän töitä ja ansaita näin enemmän, en näe mitään syytä keinotekoisesti estää sitä.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 039
Viestejä
4 189 664
Jäsenet
70 854
Uusin jäsen
rata-mestari

Hinta.fi

Ylös Bottom