Kompressori

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 884
Mahtaako ostaja jolle möin rotary suoran kompurajäähyn muutama vuosi sitten murossa samalla nimimerkillä kuin täälläkin olen seurata tätä ketjua,kiinnostaisi tietää vieläkö värkki toimii?
 

Eramaankettu

Lost and Forgotten
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
2 041
Perustele.

R404 voisi hyvinkin saada pyörimään 0-15bar ja on tehokkaampi kuin 134. Tässä tarkoituksessa alemmas pääseminen on perusteltua. Paineet taas näin pienessä systeemissä taitaa tulla yksinomaan täyttömäärän perusteella.

Arvostan kyllä inputtia, mutta pienet perustelut voisi olla ihan kivat... R404A on ihan validi ja GWP on kohtuullinen sekä ODP on 0. Miten ihmeessä tuo R449A esim olisi yhtään parempi? Eikö tuo muutenkin ole yhtä vaarallista&samaa paskaa eri suhteessa?

Kummasti tuolla noita kaskadeja on tullut vastaan missä CO2 pyörii toisiossa. Pakkasta tässä @Hiikeri ainakin on hakemassa. @Sampsa vois tehdä vaikka joululahjaksi artikkelin labin kompurasta nyt kun sen taas pöydälle nosti. Kuka sen on tehnyt ja mitä sieltä löytyy :kippis:
 

Hiikeri

Team Intel
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
1 952
En kyllä tajua miten tuolla R134A:lla pääsee edes -50 saakka?
Kattelin käyttöturva tiedotetta kiehumispiste tuolla juurikin -26C kun taas tehokkaammassa r404a:ssa -47.x Celsiusta.

Valmistaja taas kertoo edelleen sivuillaan että 300W kuormassa höyrystin -30C.

Eli idlenähän se on paljon kylmempi.

Voisihan olla että vaikka itse kompura on Danfossin r134a kone alunperin, on tämän setin valmistaja jo alkujaan täyttänyt sen esim. r404a aineella että menee kylmemmäksi PC käyttöä ajatellen.
 

Hiikeri

Team Intel
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
1 952
Todennäköisesti joutuisi lauhduttimenkin uusimaan.
Kun mainitsit, niin tuon lauhduttimeni päällys on naarmuilla, näkyy edellisen sivun viimeisessä kuvassani (maalia uupuu sieltä täältä + toi tuulettimen korvakon uupuminen).

Voi olla että noi on vaihdettu jälkikäteen täällä Suomessa koska vaikea uskoa että tässä kaupallisessa vehkeessä olisi jälki tuon näköistä, kuin saatavilla olleista osista kasattu.
 

Eramaankettu

Lost and Forgotten
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
2 041
Minä en tiennyt, että näin pienet kompurat pystyy imemään niin kovin vakuumille (näissä ei ole noita low pressure cut offeja, anteeks taas joku kohta suuttuu mikälie suomeksi). Sillon teoriassa varsinkin idlessä voi päästä 0.3 absoluuttisessa paineessa tollasiin -50 tms lukemiin. Nyt pakko ottaa unta kuulaan, ettei tule puhuttua ihan läpi pään...
 

Hiikeri

Team Intel
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
1 952
Emon takaosan rasvaus:
20181111_011651.jpg


Levitetty:
20181111_012116.jpg

Liiat rasvat poistettu:
20181111_012606.jpg


@Eramaankettu Mittasin just tönärillä ja kapillaarin ulkohalkaisija on 2mm eli reikä sisällä ei ole kummoisen paksuinen.

Vertailun vuoksi tulitikun yksi sivu on ~2mm.
 
Viimeksi muokattu:

Hiikeri

Team Intel
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
1 952
Rasvaus kuva:
20181111_045532.jpg

- Kannan keskusta.
- Prossun kontaktipinta pintaliitos komponentteineen.

- Valkovaseliini tuubi (50g) maksoi 3.40€ siellä apteekissa.

Emon mukana tulleen ylimääräisen lämpötila-anturin laitoin prosessori kannan oikean puolen juureen kiinni, toi keltainen klöntti on muovailuvahaa jolla se pysyy paikallaan ja painelin sen tiiviiksi.

Tuon paikan valitsin koska toi kohta on oletettavasti kylmimpiä kohtia kannan alueella koska VRM:t eli prossun virransyöttö (vasemmalla & ylhäällä) on toisella puolen kantaa.

Edit:
Tämäkin tuli tässä jokunen tunti sitten touhuttua:
https://bbs.io-tech.fi/attachments/20181111_031928-png.157895/
 
Viimeksi muokattu:

Hiikeri

Team Intel
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
1 952
Ilman tönäriä olisi ollut aika paha rasti löytää oikeat reiät lämppärille.

Mitään asennuskarttaa ei tullut mukana eikä mitään merkintöjä että mitkä reiät millekkin prossu kannalle.

Merkkasin asennus reiät tussilla kuvaan näille Intelin LGA115x kannoille (4x75mm) jos joku joskus pähkäilee samaa asiaa.

20181111_072748.jpg
 

Hiikeri

Team Intel
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
1 952
Pienen taistelun jälkeen asentui KPC-I taakse:
20181111_081744.jpg


Läpiveto kierretangot sojottamassa ja odottavat höyrystintä sekä prossukannan ympäristöön laitoin vaihteeksi myös rasvat.

20181111_081900.jpg
 

Eramaankettu

Lost and Forgotten
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
2 041
Vai ei ole mitään tekemistä? Nyt tulee kyllä sellaista tuubaa, ettei taas mitään järkeä. Johan se on yksi " helpoimmista vika oireista" ettei hp puolen paine ole riittävän korkea?

Taas hiukan perusteluja kiitos...

Ootko montakin PC puolen kaupallista kaskadia nähnyt ja mistä niitä saa ja mitä ne maksaa?

Itse asiaan eli eilen törmäsin lisää tutkiessa R454B mömmöön. Näyttäis pääsevän kivasti -50. ODP 0 ja GWP vain 466. Täytynee alkaa selvittämään kympin pullon hintaa.

"For small powers, the R449A is not suitable for piston compressors. Only the R452A, whose obtained performances do not satisfy us, remains. As a result, in 2018, while we carry on with our research, we will continue to use the R404A for this type of application." Eli eli, ei alle 2kW noita konversioita hermeettisille mäntäkompuroille taideta tehdä".

Minä pelaan 52Kg järjestelmän kanssa missä on 3 stagenen mäntäkompura. Ei tässäkään harkittu muutostyötä vaan ostettiin samontein kaks pulloa varastoon R404A:ta. Kumma kyllä, näitä valvotaan vieläkin olemattomasti. Koko helvetin refrigeration logbook on tyhjää täynnä useimmalla kipolla missä itse olen ollut. Työnantaja ei myöskään ole tietoinen/maksa mitään kursseja jne. Villi länsi tämä on vielä tähän päivään saakka ollut (2016 pientä muutosta tietoisuudessa).

Hiikeri, jätit vissiin korkkaamatta?
 
Viimeksi muokattu:

Eramaankettu

Lost and Forgotten
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
2 041
Kallistuu toki, kun EU asettaa "max myytävän määrän" niin eniten tarjoavat ostavat.. Tässäkin koko kompura järjestelmän uusiminen uudemmalle kylmäaineelle pienemmällä GWP:llä kun ODP on kuitenkin 0 maksaa kymmeniä tuhansia. Joten ihan sama jos jollain 1200€ hinnalla saa pullon jemmaan..

Kyllä se nimen omaan riippuu täyttömäärästä, koska lauhdutus lämpötila pysyy suht samana. Toki se vaihtelee ja esim saunassa tollasella kompuralla ei voisi enää pelata. Jos nyt kuitenkin pysytään siinä, että kompuran täyttömäärät oma veikkaus 50-500g max?!? näin pienessä järjestelmässä niin tuolla pullohinnalla se tekisi viitisenkymppiä. Mun on siis helvetin vaikea perustella tuota täyttöä jollain muulla aineella sen perusteella, että aine on kallista ja kannattais vaihtaa.

LNG kippoja jäähdytetään, kemikaali tankkereita sekä itse CO2 säiliöitä jäähdytetään CO2 kompuroilla. Toki nämä kokoluokat ovat huomattavan suuria ja kuten olen sanonut, minulla ei ole lupia (vielä) eikä kokemusta näistä ammattipuolen jääkaapin kokosista värkeistä sen enempää kun se, että kun kaappi levisi, niin uus maksoi 3k ja tuli R600a:lla, kuten kaikki noi uudet tulee.

Jos en nytten väärin muista, niin laissakin erotellaan aplikaatioiden perusteella, eli ei pakoteta vaihtamaan aplikaatiossa, jossa tarvitsee päästä esim -50 kylmäaineeseen joka siihen ei kykene...

Onko sulla tuosta R452A kokemusta/tietoa?
 

Eramaankettu

Lost and Forgotten
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
2 041
No kyseessä on kuitenkin jo kylmäaineen määrässä 2000€, jos määrä kasvaa pitää hankkia lisää pump down pulloja koska erillistä reseä ei ole. Samoin vanhan kylmäaineen hävittämisestä joutuu maksamaan ja uuden hommaaminen tulee myös kalliiksi, jonka hintaa en myöskään tiedä. Koska kuitenkin joutuu vetämään systeemin vakuumille, joutuu filsut vaihtamaan ja kyllä näissä on samalla vaihdettu yljytkin, jottei suurempia jäämiä olisi missään. Joten jo pelkästään kylmäaineen hinnoissa tulee 4k aika helposti kuljetuksineen täyteen. Muutenkin toi systeemi on osa isompaa HVAC järjestelmää ja siinä myös paisuntaventtiilit ja höyrystimen tehot on laskettu aika tarkkaan, joten jos yht äkkiä muuttaa kaasusta toiseen, varsinkin minkä höyrystymislämpötila on korkeampi, muuttuu tuo deltaT roimasti? R448, näyttäisi olevan GWP-AR5 mukaan 1273 ja höyrystymislämpötila 46.1 0 barissa. Eli ei kyllä paskaa kamaa tollaseen HVAC systeemiin, mutta en näe ideaa vaihtotyöhön...

Siis vaihtelun vuoksi R404A GWP 3943 ja -46.2 samassa paineessa...

Onhan tossa kyllä eroa. Meneekö samalla öljypohjalla? Mistä tuollaista tietoa kannattaa etsiä, siis esim hiikerin tapauksessa, jossa on ollut R143A sisällä..

Mistä sinä kaivat noi öljyjen tiedot ja viscosityt? Juoksevuus vai mikä lie sekin suomeksi?... POE PVE?
 

Eramaankettu

Lost and Forgotten
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
2 041
Joo, en ole noihin PWM paisuntaventtiileihin törmännyt kuin kerran. Inhottavaa vain kun ne järjestelmät on niin suljettuja, ettei oikein "helposti" voi muutoksia tehdä.
Tosin täällä se oli onni. Ukrainalainen heppu oli ihan varma miten systeemi toimii (niin kuin 60 luvulla) ja piti vain kuulemma "lisätä freonia". (kaikki on freonia :D)

Paljonko esim tuo kilo R498A:ta sitten maksaa? ja onko sulla käsitystä tosta linkkaamastani kamasta? Siinä GWP on vieläkin huomattavasti alempi.
 

Hiikeri

Team Intel
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
1 952
Joo korkkaamaton on prossu.

Höyrystin natiivina ilman lisäämääni eristystä. Höyrystimen laella on tollainen iso Segerin rengas joka pitää tuon kovamuovisen eristeen paikoillaan.
20181116_225932.jpg


Ostin palan jotain kosteus eriste kangasta (6.70€) ja leikkasin siihen reiän.
20181116_230039.jpg
 

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Team Tesla
NOSTO
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
12 529
Perustele.

R404 voisi hyvinkin saada pyörimään 0-15bar ja on tehokkaampi kuin 134. Tässä tarkoituksessa alemmas pääseminen on perusteltua. Paineet taas näin pienessä systeemissä taitaa tulla yksinomaan täyttömäärän perusteella.

Arvostan kyllä inputtia, mutta pienet perustelut voisi olla ihan kivat... R404A on ihan validi ja GWP on kohtuullinen sekä ODP on 0. Miten ihmeessä tuo R449A esim olisi yhtään parempi? Eikö tuo muutenkin ole yhtä vaarallista&samaa paskaa eri suhteessa?

Kummasti tuolla noita kaskadeja on tullut vastaan missä CO2 pyörii toisiossa. Pakkasta tässä @Hiikeri ainakin on hakemassa. @Sampsa vois tehdä vaikka joululahjaksi artikkelin labin kompurasta nyt kun sen taas pöydälle nosti. Kuka sen on tehnyt ja mitä sieltä löytyy :kippis:
Kaskadikompressorilla prosessori kylmäksi | Muropaketti.com
 

Hiikeri

Team Intel
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
1 952
PCBn päällä ne rasvat ja sitten muovailuvahasta lisäeristeet itse prossun ja kannan ympärille.

Välttämättä ei olisi kannan ympärille tarvinnut mitään kun tällä kerralla on toi socketin lämmitin takapuolella.

Noi lisävarmistukset ei mitään haittaa niin laitoin silti.

20181119_172413.jpg
 

Eramaankettu

Lost and Forgotten
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
2 041
Jännä, ettei tohon ole mitään sähköä johtamatonta eristevalua olemassa... Hyvä tuosta tulee. Aika moinen toi 2k caskadi muroajoilta. Ruuvikompuralla tosin tuon palaavan nesteen ei tietääkseni pitäisi olla ongelma samalla tavalla..
 

Eramaankettu

Lost and Forgotten
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
2 041
Luitko ton sampsan linkkaaman artikkelin. Minusta noissa kuvissa on kaks ruuvia ja ruuvit voi olla hiljasempia kuin männät. Mulla ainakin on vfd ohjattu ruuvi jääkaapissa. Ja mitä taas tohon mitottamiseen tulee, niin kuorman vaihtelu on se ongelma ei mitottaminen...?

Joskin siis en väitä että noi ruuvit ovat mitenkään erityisen hiljaiset...
 

Hiikeri

Team Intel
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
1 952
Kasautuu se sittenkin vähitellen vaikka oli viikon ajan motivaatio puhdas 0.

Höyrystin menossa paikalleen.
20181119_185736.jpg


-Murokaskadissa on molemmat vaiheet ruuvikompuroilla.

-Kuorman heittely on tosiasia mullakin. Idlaillessa kuuluu nesteen liplatusta ja kuormassa taas ei.
 
Viimeksi muokattu:

Hiikeri

Team Intel
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
1 952
K1ngpingin lämppärin pinta tuollaista +35-38C. Laitehan oli automaattisesti säätyvä eli mitä kylmenpää se havaitsee sitä enemmän se lämmittää ja päinvastoin.

Laitehan riittää LN2 tai jopa LHe asti eli tälläisellä 1-vaihe "24/7-daily" kompressorilla ei toi paljoa kuumene että pysyy emo "Out-Of-Condension-Temperature-Area".

20181119_235602.jpg
 

Eramaankettu

Lost and Forgotten
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
2 041


My bad. Olen laskenut noi "scrollit ja screw" saman ruuvin taakse.

Täytyy varmaan lakkaa alkaa tilaamaan jos tulis joskus jotain tehtyäkkin..
 

Hiikeri

Team Intel
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
1 952
Pyydän anteeksi kaikilta täällä vierailleilta, laittelin noita kuvia projektistani kännystä eikä mitään hajua niiden koosta.

Nyt kun olen 3440x1440 näytölläni niin noi kuvat eivät ainakaan mun Chromessa skaalaudu oikein vaan ovat aivan jumalattoman kokoisia.
 
Liittynyt
18.03.2018
Viestejä
329
jäähy olis valmis mutta ei ole mitä jäähdytellä. pikkasen kirvelee kun ajoin miinaan muutaman muun kanssa kauppa-alueella ja nyt pitää katella alustaa uusiksi pienemmällä budjetilla :)
 

Eramaankettu

Lost and Forgotten
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
2 041
Jos nytten olen oppinut mistään mitään, niin näissä PC vehkeissä se "kapilaari nestelinja" kulkee siellä impupuolen sisällä ja näin kutistuu ja kuristaa nesteen virtausta lämpötilan mukaan. Näin ollen siis se pituus minkä tuo kupari kulkee imulinjassa on "ainot säätö" sille virtaukselle. Korjatkaa jos olen väärässä?
Kylmälaitoksen suunnittelu
 

Hiikeri

Team Intel
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
1 952
Offtopic:
Kyllä ainkain minulla foorumisofta rajoittaa niiden koon sivulle mahtuvaksi.
Samaten mulla nyt PC:llä skaalautuvat oikein, projekti kuvat otin luurilla jolla ne uppailin niin näkyivät yleensä suoraan full-size kokoisina. Mikäköhän luurin selain olikaan, no, samapa tuo...
 

Eramaankettu

Lost and Forgotten
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
2 041
Onneksi minulla on tosta ihan kuva todisteena ;) Joko juotettuna siihen imulinjaan kiinni, porattu/juotettu sen sisälle tai erillään. Mahdollisia / nähtyjä kaikki.
 
Liittynyt
25.12.2016
Viestejä
15
Viittitkö nyt vääntää rautalangasta juustohupulle kun "ei noista kuvista saa selvää" eli kompura puristaa kuuman kaasun kierukan läpi lauhduttimelle (onko suodatinta, takaiskuventtiiliä tms tossa linjassa?) mistä se putki joka lauhduttimelta tulee menee kun kuvissa ei näy? Eikö sen pidä mennä ton saman eristeen alle joka menee sitten höyrystimelle? Ootko ottanut auki eristeitä koskaan eli missä kohtaa höyrystin on? Onko tuossa samassa linjassa loppupäässä "yhdessä" jollon lämmin korkeapainepuoli lämmittää ja varmistaa, ettei nestettä pääse sellä matalapainepuolella kompuralle? Tossa on eristeessä tollanen jännä "paksumpi kohta" kun olisi joku lämmitin tai "putkilämmönvaihdin".

Tästä ei nyt saa mitään selvää, mutta ei kerkeä siistiä viestiä...


Ja juuri tuon itsekkin haluaisin tietää. Tiedän "eron" kelloissa/äänessä

Halpa ilma. 30€ "pärjää" jää selkeästi maksimikelloista tai on huomattavan äänekäs.
Kallis ilma. 100€, on jopa miellyttävä vähävirtasilla kellottamattomilla kivillä. Saavuttaa lähes cutsomloop kellot, mutta on sillon jo kovaääninen.
AIO. 150€, on likitulkoon just saman tehoisia kuin kalliit ilmajäähyt, mutta pienemmässä paketissa. Myös äänekkäitä pumpun ja tuulettimien osalta yleisimmin ainakin vakiona.
Custom loop, alkaen 500. Jäähdyttää tyylikkäästi näyttiksenkin ja on jopa hiirenhiljainen niillä kelloilla kun D15 huutaa jo naapureita kylään.

Kompura epäsuora. 500€ + blokit? teho? Kellot?
Kompura suora 1000€ -50 celcius teho? Kellot?

Toki suuntaa voi hakea HW botista, mutta minulla on nimen omaan 24/7 kellot aina hakusessa. Helpoin ratkaisu olisi varmaan toi vapochilli eikä nyt niin törkeäkään hinnaltaan, ettei ostaa voisi, mutta jotenkin voisi haluta tehdä itse...
"Viittitkö nyt vääntää rautalangasta juustohupulle kun "ei noista kuvista saa selvää" eli kompura puristaa kuuman kaasun kierukan läpi lauhduttimelle "
Alla joku julkinen asiasta ja sen vierestä.
 

Liitteet

Viimeksi muokattu:

Eramaankettu

Lost and Forgotten
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
2 041
"Viittitkö nyt vääntää rautalangasta juustohupulle kun "ei noista kuvista saa selvää" eli kompura puristaa kuuman kaasun kierukan läpi lauhduttimelle "
Alla joku julkinen asiasta ja sen vierestä.
Kiitos vain mutta meni enemmän "ohi". Ihan vastaavat matskut tullut luettua ja tentittyä ja siksi tänäpäivänä löytyy tukesin julkisesta rekisteristä nimi Y3A alta. Olin henkilökohtaisesti erityisen kiinnostunut miten juuri CPU jäähdyttäminen suorana jäähdytyksenä on toteutettu kuten yllä.. Valitettavasti keittiöremppa ja terassi on priority listalla tällähetkellä kompuran edellä, joten menee varmaan vuosi jos toinenkin kunnes uskallan alkaa DIY kompuraa värkkäämään sekä CPU:lle, että GPU:lle. Himoitsen resellä olevaa, jotta GPU saa samaan kiertoon mukaan. Tiedä häntä tuleeko koskaan tehtyä yhtään mitään :cool: Vai pitäisikö purkuosista koittaa jotain ghetto cooleria halpisosille värkkäillä ensialkuun.
 
Liittynyt
25.12.2016
Viestejä
15
Peruskäyttäjä pärjää normi siileillä komeasti, vesi onjo hypetystä ja noi kompura hommat taas menee sarjaan kuka hitto noita tarviitsee, 99,99% ei tarvitse.
 

Eramaankettu

Lost and Forgotten
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
2 041
En ole mistään tarvitsemisesta vissiin puhunutkaan? Nestejäähdyttänyt viimeiset 10v ja kyseessä on harrastus. Perus käyttäjä pärjää myös ilman tuhansien eurojen paneleita (PG348Q, PG258Q) ja ilman kellotettua 9900K:ta saati 2080 TI näyttistä. Monikaan ei tarvitse NAS:ssia saati ilman 700€ konttorituolia. 300€ kuulokkeita, muutamaa 100€ langatonta hiirtä, mekaanista näppistä. Studio mikkiä... Äänikorttia...
Lista on ihan loputon. Jos nyt vaan summaa yksinkertaisesti, että Peruskäyttäjä ei käytä 5k vuodessa rautaan, jonka uskon itse suunnilleen upottavan suorasti tai välillisesti. Ihan sama, en ole peruskäyttäjä, eikä yksikään nestejäähdyttäjä ole peruskäyttäjä, vähintäänkin tehokäyttäjä. Itse kuvittelen tippuvani sinne enthusiastic luokkaan DIY meiningeillä ja suurella panostuksella. Ihan yksinkertaisesti kompuran tarvitsee jos haluaa päästä sub zero puolelle "pysyvästi".
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 884
Eihän niitä kompurajäähyjä kukaan arkikäytössä tarvitse,harrastevehkeet on sitten asia erikseen.Nestetyppeä ja heliumia lukuunottamatta muut jäähyt tuli kokeiltua,mutta aina oli kuitenkin yksi tai kaksi konetta varalla ilma tai vesijääjyllä normaaliin käyttöön.
 
Liittynyt
25.12.2016
Viestejä
15
En ole mistään tarvitsemisesta vissiin puhunutkaan? Nestejäähdyttänyt viimeiset 10v ja kyseessä on harrastus. Perus käyttäjä pärjää myös ilman tuhansien eurojen paneleita (PG348Q, PG258Q) ja ilman kellotettua 9900K:ta saati 2080 TI näyttistä. Monikaan ei tarvitse NAS:ssia saati ilman 700€ konttorituolia. 300€ kuulokkeita, muutamaa 100€ langatonta hiirtä, mekaanista näppistä. Studio mikkiä... Äänikorttia...
Lista on ihan loputon. Jos nyt vaan summaa yksinkertaisesti, että Peruskäyttäjä ei käytä 5k vuodessa rautaan, jonka uskon itse suunnilleen upottavan suorasti tai välillisesti. Ihan sama, en ole peruskäyttäjä, eikä yksikään nestejäähdyttäjä ole peruskäyttäjä, vähintäänkin tehokäyttäjä. Itse kuvittelen tippuvani sinne enthusiastic luokkaan DIY meiningeillä ja suurella panostuksella. Ihan yksinkertaisesti kompuran tarvitsee jos haluaa päästä sub zero puolelle "pysyvästi".
No toivotan onnea harrastukselle se on todella kallis ja mutkikas tie.
 

Eramaankettu

Lost and Forgotten
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
2 041
Ei, Todella kallista on ratsastus, purjehdus ja kilpa-autoilu yms moottoriurheilut. Kylmäaineet ovat luvanvaraista toimintaa, joka jarrutti omalta osaltani kelkkaan hyppäämistä. Tänäänkin jo työn takia jouduin ropaamaan blast chilleriä, joten ehkä tässä kerkee opetella toisten tavaroilla (käyttökohteilla) ja rahoilla ja palata aiheeseen omalta osalta sitten kun toivottavasti taas on enemmän aikaa harrastaa.
 

Eramaankettu

Lost and Forgotten
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
2 041
Ootko koskaan mitannut kulutusta? Epäsuora kompura olisi siitä kiva, että voisi käyttää pelkkänä vesijäähynä tai kompuralla tehostettuna. Chillerit taitaa olla vain niin halpoja, ettei ole järkeä tehdä tai suunnitella itse.
 

Hiikeri

Team Intel
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
1 952
Päälle 300W imee seinästä mittarin mukaan kun kone käynnissä. Kun PCn käynnistän ja kompura pärähtää käyntiin niin piikkaa päälle 600W, siis pelkkä kompura.

~1000e saa tilattua 18cm3, vai olikohan se jopa 20cm3 valmis paketin. Toki postit varmasti "jonkun" tuon päälle verran kun painaviahan nämä on. Tullit+ALV+Vero myös päälle...
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
25
Mitä nyt joskus itse käyttänyt suoraa kompuraa ja jopa minikaskadia ns 12/7 käytöllä niin imho haitat hyötyjä isompia.
-Sähkönkulutus
-Melu (lähinnä siis kompuran matalataajuinen värinä)
-Lämpö(600-1000w+ tehollahan se huonetta lämmittää)
-Prossusta saatu lisäteho vrt vesijäähy.

Toki kaikki ylläolevat ovat ratkaistavissa kuten itse tein, mutta aina se ei ole mahdollista. Mutta kumminkin propsit heille jotka noita käyttää eikä aina tarvi törmätä valmis vesijäähykittiin joka joidenkin korvaan on extremeä :D
 
Liittynyt
25.12.2016
Viestejä
15
Ootko koskaan mitannut kulutusta? Epäsuora kompura olisi siitä kiva, että voisi käyttää pelkkänä vesijäähynä tai kompuralla tehostettuna. Chillerit taitaa olla vain niin halpoja, ettei ole järkeä tehdä tai suunnitella itse.
Epäsuora kompura, avaatko pikkasen. Jos meinaat kaskadi järjestelmää se vaatii aina kaksi kompressoria. Jos taasen tarkoitaitat "epäsuoralla" ensiö ja toisio puolen jäähdytystä silloin on kyseessä aina "vesiasema" eli vedenjäähdytin.
 

Hiikeri

Team Intel
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
1 952
Epäsuora on systeemi jossa jäähdytetään kompuralla normi vesijäähyssä kiertävä vesi. Eli kompura toimii vain ns. chillerinä.

edit. Kirj.virhe
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
25.12.2016
Viestejä
15
Epäsuora on systeemi jossa jäähdytetään kompuralla normi vesijäähyssä kiertävä vesi. Eli kompura toimii vain ns. chillerinä.

edit. Kirj.virhe
Toistatko jotenkin vastaustani vai enkö ymmärrä mitä hait tuolla.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 373
Viestejä
4 158 941
Jäsenet
70 410
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom