Mikä reititin minulle?

user9999

Platinum-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 002
Tilasin kanssa tuon PCE-AC88 kortin. Tuohon windows pöytäkoneeseen sen pistän niin ei tarvi karvaa. Täytyy ajaa iPerffillä joskus testejä.
Tuolla PCE-AC88 ja ROG Rapture GT-AC5300 kokoonpanolla pitäis päästä lähes gigaseen nopeuteen.



Tiedä sitten onnistuuko tuo 2167Mbps.

 
Viimeksi muokattu:

JL79

omistaja
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
348
AC68U ei sitten QoS voi olla päällä gigan yhteydellä.
Ainakin mulla rajoitti reilusti nopeutta.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 017
Itse ostin tosiaan singles daysta sen AC86U kun sai tasan kahteen sataan, tällä hetkellä 239e joka on jo satkun enemmän kuin tuo 68, mutta uusimmat nippelit aina maksaa. Nyt katsoin vielä olevan tämän Asus RT-AC87U Dual-band -WiFI-reititin 169,90 € alessa joka voisi pitkäaikaisempi sijoitus kuin tuo 68u eikä ole ihan älytön hinta ero.
Periaatteessa siis kuitu + kiinteä sisäverkko en tarvi reititintä kuin WiFI:lle, varmaan tuo aiemmin linkkaamasi piisaa kyllä.

Kämppä tulee olemaan kaksi kerroksinen (karvan alla 100neliötä kuitenkin), yläkerrassa ”pelihuone” eli saattaa olla että ainoat langalliset vermeet Xbox ja PC tulisi reitittimeen kiinni. Jos WiFi riittäis hyvin alas niin siellä TV, vahvari, UHD soitin jne eli enempi WiFi käyttöä.

Ehkä sittenkin kytkin sähkökaappiin ja tuo reititin alakertaan... tosin sitten PC on ”paljaana” verkossa ja vain WiFi yhteyssä olevat on tuon reitittimen takana. Kaipa noissa joku tietoturva pointti on.
 
Liittynyt
07.12.2016
Viestejä
174
Itse ostin tosiaan singles daysta sen AC86U kun sai tasan kahteen sataan, tällä hetkellä 239e joka on jo satkun enemmän kuin tuo 68, mutta uusimmat nippelit aina maksaa. Nyt katsoin vielä olevan tämän Asus RT-AC87U Dual-band -WiFI-reititin 169,90 € alessa joka voisi pitkäaikaisempi sijoitus kuin tuo 68u eikä ole ihan älytön hinta ero.
Voisiko tämä olla isompaan taloon hyvä ratkaisu 100M kuidulle? Myöhemmin tämäkin lienee laajennettavissa Mesh-verkoksi? Käyttääkö se verkko silloin vain kahta kanavaa? Asus Lyra näyttää olevan kolmikanavainen.
 
Liittynyt
27.11.2016
Viestejä
910
Itellä ollut vajaan viikon Zyxel Multy käytös. Tässä on oma backhaul ja ainakin omassa 90neliön 1.krs puutalossa, pitkänmallisessa ja osittain haasteellisessa on toiminut tämän lyhyen aikaa todella mallikkaasti. Tässähän ei ole web GUI vaan IOS tai Android apilla säädetään. Omaan käyttöön 2pack 199e hintaan singles Day tarjouksena aivan uskomattoman loistava paketti. Osaa myös combinea 2.4Ghz ja 5Ghz kanavat samaksi IDksi.
Rauta on siis täysin tai ainaki lähestulkoon sama kuin Netgearin meshissä...
 
Viimeksi muokattu:

escalibur

"Random Tech Channel" @ YouTube
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 063
Tuossa sainkin hyvän vinkin reitittimeksi tulevaan kuitutaloon jossa kiinteä sisäverkko:

Asus RT-AC68U Dual-band -WiFI-reititin 149,90 €

Mahdollisesti kytkin sinne sähkökaappiin jakamaan portteja, ja tuo reititin jonnekin esille ettei jää peittoon.

Muuttoon vielä kk, tuli vaan mieleen että tuppaako näitä ”parempia” reitittimiä ollut black friday tarjouksissa vai kandeisko ostaa jo kun näyttää joku ale olevan päällä?
Itse odottaisin Black Friday alennuksia joissa on luultavasti myös Netgearin R7800 alessa. Imo tuo Asus on aivan liian kallis noin vanhaksi purkiksi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 314
Ihan mielenkiinnosta. Mihin gigasella yhteydellä tarvitsee QoS:ia?
Itse en ole koskaan käyttänyt ja hyvin on pelannut hitaammillakin yhteyksillä. Jos olisi esimerkiksi 10Mb niin voisi edes harkita sen laittoa mutta silti tuskin olisi tarvetta.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 017
Itse odottaisin Black Friday alennuksia joissa on luultavasti myös Netgearin R7800 alessa. Imo tuo Asus on aivan liian kallis noin vanhaksi purkiksi.
Sen verran lähellä tuo Black Friday että parempi tosiaan katsoa mitä sieltä tulee tarjolle.

R7800 vastaava mallimerkintä lienee AC2600?

Tuntuu olevan sen verran ponteva purnukka että alkaa olla jo yhdentekevää pelaamisenkin suhteen että onko konsoli tai PC letkulla vai WiFillä netissä...
 
Liittynyt
13.08.2017
Viestejä
293
Ei kumpaakaan, jos itse lähtisen noilla mesh laiteilla leikkimaaan niin ostaisin jokun Netgearin järjestelmistä. Google Wifi ja TP-Link Deco on ollut testissä ja molemmat paskaa, TP-Link oli lähes käyttökelvoton.
Kommentistasi viisastuneena käyn huomenna hakemassa Orbin huomenna gigsusta. 305e tarjoushinassa niin testataan ja viedään takas jos ei toimi kunnolla.
 
Liittynyt
20.07.2017
Viestejä
686
Google Wifi vs. Netgearin Orbi... orbissa tulee vain kaksi palikkaa, ja googlella saa ainakin teoriassa laajemman verkon.

Kumpi vai kampi...

Orbiin olen kallellani, kun ärsyttää Googlen vähät säätömahdollisuudet ja pakollinen google account.
 
Liittynyt
27.11.2016
Viestejä
910
Google Wifi vs. Netgearin Orbi... orbissa tulee vain kaksi palikkaa, ja googlella saa ainakin teoriassa laajemman verkon.

Kumpi vai kampi...

Orbiin olen kallellani, kun ärsyttää Googlen vähät säätömahdollisuudet ja pakollinen google account.
Googlessa ei muistaakseni ole omaa backhaulia, Orbissa on.
Jos Orbi tuntuu kalliilta, niin kannatta kattoa saako Zyxel Multyä, ite sain 2-packin 199€ tuossa reilu viikko sitte. On raudaltaan hyvin pitkälle sama ku Orbi. Ite olen ollut tyytyväinen.
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 149
Tämä Gigantin kuvaus Mesh verkoista on vertaansa vailla olevaa markkinointijargonia.
Repesin nauruun kun tämän luin:
upload_2018-11-20_12-11-35.png


@Tc4pb jos Orbi polttaa, hae Orbi. Näemmä palomuuri/reititin ominaisuudet joka purkissa. Huomaa sitten että Gigantin manioksennuksesta huolimatta, paras tapa toteuttaa toi homma, on laittaa ne "mesh" purkit johdolla kiinni toisiinsa.


"High performance RF frontend

6 dedicated WiFi antennas supporting Tri-band WiFi with dedicated 4x4 Tx/Rx backhaul.

2 antennas for Dual-band front haul connections to WiFi devices (2.4GHz + 5GHz Low-band).
"

Jos mietit että wifillä yhdistät noi purkit yhteen, katso antennien käyttösuhdetta. Backhaul, eli suomeksi se Mesh-ominaisuus, vie 4/6 antennista. 4/6!! Ja käyttäjän laitteille jää 2. Joista toinen on 2.4g ja toinen5g. Jumaleissön.. TAi ovatko sitten mixed paikkoja joissa molemmissa molemmat taajuudet.

vertaa tuota tilanteeseen että johdolla laittaisi purkit yhteen. Jäisi 4 antennia vapaaksi. 200% enemmän kuin sotkulla (mess). TOSIN kun tuossa mainitaan että 6 wifi antennas, with 4x4tx/rx backhaul, niin tarkoittaako se sitä että noi 4 on aina fixattu vain ja ainoastaan backhaul tarpeisiin (1,7Gbps max throughput). Jolloin niistä ei ole tirin tarin tärin iloa muuhun käyttöön.
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 149
Mä just vaihdoin kotona sekawifiympäristön vanhoihin yritystason purkkeihin. Ciscon 1602i ja 2602i sarjaa. Cat6 kaapelointi ja PoE+ kelpoinen kytkin gigabitin porteilla. Jumaleissön oli helppo vaihtaa. Wifin kättelynopeus tipahti AC purkkiin nähden alemmas, mutta kokonaisuus yhtenäistyi ja kattavampi hyvä radiopeitto korvaa tämän "ongelman".
Konfigurointi purkki kerrallaan, mutta se nyt oli itselle tuttua huttua (ekaa kertaa standalone purkkeja..).

Jos konfiguroinnin helppous himottaa, mesh purkit on oikea valinta.
Jos konfigurointi ei ole haitta, vois melkeen laittaa dedikoidut AccessPoint tyyppiset purkit tuohon ;)
Ehkä ostaisin jopa suorilta näitä nyt jos jotain pitäisi ostaa:
HPE OfficeConnect OC20 2x2 Dual Radio 802.11ac -tukiasema 99,90 €
Ok, noi on vaan 2x2 asemia, muttta 99e kpl ja 3 vuoden takuu. max 8 purkin laajennettavuus. Ei voi olla huono.
Edit: Aivan, nämäkin ovat vielä myynnissä; TP-LINK Auranet EAP245 Dual-band -WiFi-tukiasema 87,90 € 3x3 radiot.. ja 25 purkkiin asti laajennusvaraa.

Mutten tyrkytä nyt omia ajatuksia enempää muille. Ja tätäkään ehdotusta ei ole pakko noteerata ;)
 
Liittynyt
30.01.2017
Viestejä
698
305€:lla saa 10kg Ubiquitin halpis-tukareita vaikka palatsin kattamiseen. :)
Jotka kaikki vaatii sen piuhan toimiakseen, aika turha alkaa vertailemaan noita keskenään kun ovat käytännössä eri tuotetteet. Kaikki eivät myöskään asu vuokra murjussa jossa aivan sama missä piuhat kulkee, saattaa
myös piuhojen veto olla todella hankalaa vanhoissa taloissa/asunnoissa
sekä myös aika kallista.
 

escalibur

"Random Tech Channel" @ YouTube
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 063
Jotka kaikki vaatii sen piuhan toimiakseen, aika turha alkaa vertailemaan noita keskenään kun ovat käytännössä eri tuotetteet. Kaikki eivät myöskään asu vuokra murjussa jossa aivan sama missä piuhat kulkee, saattaa
myös piuhojen veto olla todella hankalaa vanhoissa taloissa/asunnoissa
sekä myös aika kallista.
Siinä tapauksessa voi käyttää vaikkapa Ubiquiti Instantia tai AmpliFi HD:tä.

AmpliFi | Faster, Whole-Home Wi-Fi

First impressions of the Ubiquiti Amplifi Instant
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 149
Hahaa! Hyvä postaus. Tc4pb lyhyt oppimäärä usean wifi tukiaseman asentamisesta.

Jos sinulla on 5 tukiasemalle tarve, naputtelet niihin kaikkiin saman SSID:N ja WPA2-PSK:n -> näennäisesti vain yksi wifi, vaikka monta tukiasemaa. Kännykkä/läppäri/jne valkkaa itselleen parhaan käyttöönsä. Se on aina se päätelaite joka sanoo viimesen sanan. Tukiasemat voivat olla vaikka eri merkkisiä keskenään - sillä ei ole väliä.

Jos puhutaan isoista wifi asennuksista, joissa on 802.1x autentikointia jne erikoisempaa, silloin autentikointia ei voi tehdä TUKIASEMA kohtaisesti, vaan järjestelmä kohtaisesti. Tällöin tukiasemien pitää jakaa autentikoitumistiedot keskenään että päätelaite voi siirtyä saumattomasti uuteen tukiasemaan. Siksi roaming asetuksia jne säädellään isoissa asennuksissa mm. vaihtamalla clientin vähimmäis nopeusprofiilia jolla se saa asioida tukiasemalle - jotta se vaihtaisi ajoissa uuteen parempaan tukiasemaan TAI jopa kun hyvin kuuluva tukiasema on ruuhkainen, vaihtaisi huonommin kuuluvaan joka on muuten kuormituksellisesti vähemmällä käytöllä.

se että kotiin tekee yhden wifin, monella purkilla, ei vaadi Mesh tukiasemia.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.07.2017
Viestejä
686
Käsittääkseni tuo orbi rbk50 on nopein helposti asennettava systeemi jonka voin hankkia käyttääkseni kuitua mahd. nopeasti langattomana, kun voin tuon satelliitin vielä kytkeä suoraan seinään josta se menee kytkimelle.

Miksi alkaisin säätämään monen wifipurkin kanssa? Nopeudet tuskin samaa tasoa kuitenkaan?

Edit: Orbissa ei näköjään ole vpn clienttiä. Tuntuu olevan harvinainen ominaisuus nykyään...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.01.2017
Viestejä
817
Onko modeemilla suurikin merkitys jos kaista tukehtuu ruuhka aikana? Meillä masto 500m päässä mäen päällä ja kaikki pelaa hienosti kun eletään aamupäivää tai yöllä. Jotain keinoa jolla saada lisää kaistaa ruuhkahuippuina? Nykyinen modeemi Huihai B525S-23A ja täydet palkit kenttää. Miettinyt MIMO lisäantenneja, mutta kuka takaa niistä olevan iloa? Voin kyllä sijoittaa joitakin satasia jos joku takaa että nopeus nousee varmuudella. Nyt mennään LTE:llä ja pientä buustia kaivataan. Kuitu tai kaapeli ei tällä hetkellä ole realistinen vaihtoehto. Kaikki kolme suurinta operaattoria testattu ja "paras" tasaisuudellaan oli DNA. Elisa antaa ruuhkan ulkopuolella helposti täydet 100M, mutta kyykkää yhtä lailla ruuhkalla. DNA:lla tasaisin keskimääräinen nopeus, mutta ruuhkalla kyntää sekin. Heikoin oli Sonera joka oli ruuhkasta riippumatta aina hidas.
 

user9999

Platinum-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 002
Tuolla PCE-AC88 ja ROG Rapture GT-AC5300 kokoonpanolla pitäis päästä lähes gigaseen nopeuteen.



Tiedä sitten onnistuuko tuo 2167Mbps.

Heittämällä onnistui 2167Mbps

Windows 10 Pro 1809 ja Asus PCE-AC88:

Asus ROG Rapture GT-AC5300:

Edit: Hyvä antennisysteemi tuossa PCE-AC88 kortissa. Siinä on vahva magneetti niin pysyy metallikuorisen kotelon päällä tukevasti.
 
Liittynyt
30.01.2017
Viestejä
698
Onko modeemilla suurikin merkitys jos kaista tukehtuu ruuhka aikana? Meillä masto 500m päässä mäen päällä ja kaikki pelaa hienosti kun eletään aamupäivää tai yöllä. Jotain keinoa jolla saada lisää kaistaa ruuhkahuippuina? Nykyinen modeemi Huihai B525S-23A ja täydet palkit kenttää. Miettinyt MIMO lisäantenneja, mutta kuka takaa niistä olevan iloa? Voin kyllä sijoittaa joitakin satasia jos joku takaa että nopeus nousee varmuudella. Nyt mennään LTE:llä ja pientä buustia kaivataan. Kuitu tai kaapeli ei tällä hetkellä ole realistinen vaihtoehto. Kaikki kolme suurinta operaattoria testattu ja "paras" tasaisuudellaan oli DNA. Elisa antaa ruuhkan ulkopuolella helposti täydet 100M, mutta kyykkää yhtä lailla ruuhkalla. DNA:lla tasaisin keskimääräinen nopeus, mutta ruuhkalla kyntää sekin. Heikoin oli Sonera joka oli ruuhkasta riippumatta aina hidas.
Ei vaikuta modeemi mitään, ruuhkaa on ruhkaa mitä ei pahemmin pysty itse laiteita ostamalla korjaamaan. Mobiili laajakaista vaan on paskoja.
 
Liittynyt
27.11.2016
Viestejä
910
Onko modeemilla suurikin merkitys jos kaista tukehtuu ruuhka aikana? Meillä masto 500m päässä mäen päällä ja kaikki pelaa hienosti kun eletään aamupäivää tai yöllä. Jotain keinoa jolla saada lisää kaistaa ruuhkahuippuina? Nykyinen modeemi Huihai B525S-23A ja täydet palkit kenttää. Miettinyt MIMO lisäantenneja, mutta kuka takaa niistä olevan iloa? Voin kyllä sijoittaa joitakin satasia jos joku takaa että nopeus nousee varmuudella. Nyt mennään LTE:llä ja pientä buustia kaivataan. Kuitu tai kaapeli ei tällä hetkellä ole realistinen vaihtoehto. Kaikki kolme suurinta operaattoria testattu ja "paras" tasaisuudellaan oli DNA. Elisa antaa ruuhkan ulkopuolella helposti täydet 100M, mutta kyykkää yhtä lailla ruuhkalla. DNA:lla tasaisin keskimääräinen nopeus, mutta ruuhkalla kyntää sekin. Heikoin oli Sonera joka oli ruuhkasta riippumatta aina hidas.
Helpoimma pääset kun asiallisesti valitat operaattorille. Selvität etukäteen tukiasemien id:t, otat logia kellonajoista ja d/u speedeistä jne.
 
Liittynyt
06.01.2017
Viestejä
817
Ei vaikuta modeemi mitään, ruuhkaa on ruhkaa mitä ei pahemmin pysty itse laiteita ostamalla korjaamaan. Mobiili laajakaista vaan on paskoja.
On se varsinkin jos kaista on alueellisesti riittämätön. Kuitu menee tossa 200m päässä, mutta liittymä kohta 800m päässä ja hinta meille vaatimattomat 18k€. Kaapeli halvempi kytkeä, mutta niin karvas maku jäänyt kahdesta edellisestä kerrasta että en uskalla ottaa riskiä. Kaapelilla rasittaa myös kiinteät kuukausimaksut netin lisänä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
27
Täällä monta kertaa mainittu Netgear R7800 nyt saksan amazonissa tarjouksessa 151 euroa alveineen.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 017
Tuollainenkin on hyvään hintaan, pistin itselleni tulemaan;

149€

Netgear Nighthawk X6 | Dustinhome.fi

Tulossa siis kiinteään sisäverkkoon kuitutaloon, jossa yläkerta. Varmaan passeli vekotin. Jos ylhäällä pätkii niin keksittävä jotain muuta. Kämppä ei mikään iso kuitenkaan ole.
 
Liittynyt
13.02.2017
Viestejä
1 674
Tuollainenkin on hyvään hintaan, pistin itselleni tulemaan;

149€

Netgear Nighthawk X6 | Dustinhome.fi

Tulossa siis kiinteään sisäverkkoon kuitutaloon, jossa yläkerta. Varmaan passeli vekotin. Jos ylhäällä pätkii niin keksittävä jotain muuta. Kämppä ei mikään iso kuitenkaan ole.
Samalla purkilla menty jokunen kuukausi. Ihan passeli vekotin, ainoan miinuksen itseltäni saa onnettomasta QOS tuesta (vain automaattinen QOS valittavissa eikä muokattavissa käsin). Langattomat verkot tuntuu toimivan hyvin.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 017
Samalla purkilla menty jokunen kuukausi. Ihan passeli vekotin, ainoan miinuksen itseltäni saa onnettomasta QOS tuesta (vain automaattinen QOS valittavissa eikä muokattavissa käsin). Langattomat verkot tuntuu toimivan hyvin.
Pahoittelen tietämättömyyttä mutta mikä on QOS? täällä menty aina palveluntarjoajan modeemi / reititin komboilla niin ei ole tarvinnut perehtyä muihin ominaisuuksiin.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 017
QoS – Wikipedia

Eli toiminto joka jakaa verkon kaistaa palvelun tyypin mukaan. Priorisoi siis verkon liikennettä.
Aivan niimpä tietysti. No tälle ei kamalasti ole tarvetta sen suhteen että kriittisimmät eli pelaaminen (PC ja Xbox X) menee suoraan taloverkkoon (kytkin välissä sähkökaapissa) ja yöhaukka tulee olkkariin josta jakelee WiFiä: TV, vahvari, Bluray soitin, puhelimet ja iPad. Noiden kanssa pärjää mainiosti.

Yläkerta löytyy, jos Wifi vahvana niin saattaa Xboxikin mennä langattomasti. Parempi kuitenkin laittaa seinään kiinni jos pistoke sopivasti.

Ehkä jopa vähän overkill reititin tuo Netgear Nighthawk X6 jos maksimi kuorma on 4K Netflix tai 4k yuotube. Mutta hinta oli kohdillaan niin mikä ettei.
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
17
Ehtoota hyvät ihmiset.
Mulla on taloyhtiön kautta jaettu valokuitu 100 liittymä ja ehkä jo Metusalemin ikäinen reititin ASUS RT-N56U DUALBAND WLAN ja näistä asioista sen suuremmin ymmärtämättä kysyn apua täältä; ajattelin ostaa ac-87u reitittimen (järkevää?) ja jonkun kytkimen, jotta saisin boksin pois sähkökaapista mistä ei kanna juurikaan mihinkään. Minkälainen kytkin olisi hyvä teidän mielestä ja minkälainen kaapeli olisi hyvä vetää 10-12m matkalle asukselle?
Kiitos paljon, arvostan apua.
 

escalibur

"Random Tech Channel" @ YouTube
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 063
Liittynyt
24.11.2018
Viestejä
2
Hyvää iltaa arvon foorumilaiset!

Olen koittanut selailla tätä ketjua siinä toivossa että saisin vastauksia pulmaani, suurin ongelma nyt lienee se että olen tippunut kelkasta näissä nettihommissa ja tuntuu puurojen ja vellien menevän sekasin kun termit ei ole hallussa ja muutenkin näissä verkko jutuissa taidan olla melkonen ummikko. Olen tähän asti käyttänyt taloudessa aina sitä purkkia minkä on sattunut palveluntarjoaja lähettämään (olen/olemme asuneet pienehköissä kämpissä niin wifin kanssa ei ole ollut ongelmia). Nyt kuitenkin on se tilanne että kuukauden päästä on muutto vajaa 90 neliöiseen asuntoon joka on kahdessa tasossa.

Hieman tuosta kyselin jo elisalta millaista kiinteää nettiä he sinne tarjoaa, heillä oli 50 ja 75 meganen tarjolla tuohon asuntoon. Mikäli nyt oikein ymmärsin niin jossain kämpän ulkopuolella on kaappi johon tulee kuitu, mutta siitä kaapista lähtee jotain vanhanaikaisempaa tekniikkaa itse asuinrakennukseen, kämpän sisällä pitäisi siis puhelinpistokkeen näköisestä reijästä ottaa netti itse reitittimeen. Samassa keskustelussa myös elisalta mainittiin tämän netin (vai oliko se nyt reititin?) käyttävän jotain FTTC tekniikkaa tms, tarkkaa en muista.

Eli, olen ostamassa reititintä minkä saisin siihen puhelinpistokkeeseen kiinni ja siinä samassa purkissa olisi myös mahd hyvin kantava wifi, tiedän ettei kukaan voi kertoa sitä miten tuo wifi kantaa yläkerrasta alas tai toisinpäin, mutta nyt kartoitetaan vaihtoehtoja purkkien suhteen. Olenko ymmärtänyt täysin väärin jos kuvittelen kuinka purkin spekseissä tarvitsee lukea tuo VDSL/VDSL2 malli? Tämä on nyt siis se ongelmista suurin tällä hetkellä kun en tiedä millaisia purkkeja minun tulisi vertailla/katsoa.

- Nikkke
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 314
Hyvää iltaa arvon foorumilaiset!

Olen koittanut selailla tätä ketjua siinä toivossa että saisin vastauksia pulmaani, suurin ongelma nyt lienee se että olen tippunut kelkasta näissä nettihommissa ja tuntuu puurojen ja vellien menevän sekasin kun termit ei ole hallussa ja muutenkin näissä verkko jutuissa taidan olla melkonen ummikko. Olen tähän asti käyttänyt taloudessa aina sitä purkkia minkä on sattunut palveluntarjoaja lähettämään (olen/olemme asuneet pienehköissä kämpissä niin wifin kanssa ei ole ollut ongelmia). Nyt kuitenkin on se tilanne että kuukauden päästä on muutto vajaa 90 neliöiseen asuntoon joka on kahdessa tasossa.

Hieman tuosta kyselin jo elisalta millaista kiinteää nettiä he sinne tarjoaa, heillä oli 50 ja 75 meganen tarjolla tuohon asuntoon. Mikäli nyt oikein ymmärsin niin jossain kämpän ulkopuolella on kaappi johon tulee kuitu, mutta siitä kaapista lähtee jotain vanhanaikaisempaa tekniikkaa itse asuinrakennukseen, kämpän sisällä pitäisi siis puhelinpistokkeen näköisestä reijästä ottaa netti itse reitittimeen. Samassa keskustelussa myös elisalta mainittiin tämän netin (vai oliko se nyt reititin?) käyttävän jotain FTTC tekniikkaa tms, tarkkaa en muista.

Eli, olen ostamassa reititintä minkä saisin siihen puhelinpistokkeeseen kiinni ja siinä samassa purkissa olisi myös mahd hyvin kantava wifi, tiedän ettei kukaan voi kertoa sitä miten tuo wifi kantaa yläkerrasta alas tai toisinpäin, mutta nyt kartoitetaan vaihtoehtoja purkkien suhteen. Olenko ymmärtänyt täysin väärin jos kuvittelen kuinka purkin spekseissä tarvitsee lukea tuo VDSL/VDSL2 malli? Tämä on nyt siis se ongelmista suurin tällä hetkellä kun en tiedä millaisia purkkeja minun tulisi vertailla/katsoa.

- Nikkke
Kuulostaa kyllä VDSL2 linjalta. Mikäli haluat päästä siitä mistä aita on matalin, niin hyvällä tuurilla saat puhuttua kaupan päälle yhden modeemin, kun käyt ottamassa laajakaistan Elisan myymälästä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
236 377
Viestejä
4 146 425
Jäsenet
70 245
Uusin jäsen
arkistoilija

Hinta.fi

Ylös Bottom