IT-alan työpaikat

Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Jepjep. Jätetään 9 pojon palkankorotus väliin koska firmassa on pinkiponkipöytä ja dr. pepper -automaatti. Verovaikutuskin lienee 1 prosentin luokkaa.
No, jos vaihtoehtona on firma, jossa vituttaa ja firma jossa ei vituta niin ei se kyllä tuon 9 pojon arvoista ole, aika paljon enemmän tarttis. Pinkipöytä ei niinkään kiinnosta mutta työilmapiiri ja henkinen hyvinvointi kyllä. Vielä kun osaisi jotenkin etukäteen tietää, mikä se todellinen meininki missäkin on... Tai mitä se on parin vuoden päästä.
 
Liittynyt
22.09.2017
Viestejä
51
Eihän narikkaa välttämättä ole olemassa enää vuoden päästä. Bladekillin mainitsemia firmoja on yksi tuhannesta, muut tekee tylsää perushuttua legacyteknologioilla ja tylsillä asiakkailla, eikä kuukausipalkat ole viisinumeroisia. Jos mennään muinaishistoriaan niin venebailuhuipputekniikkajutuista tulee ensimmäisenä Riot-E ja wapit mieleen. Noistakin tuntemani tyypit lähtivät IBM:lle ja HP:lle.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 418
Pitää kyllä olla aika helvetin mielenkiintoinen homma luvassa että 10% korotuksella vaihtaisin firmaan jos sen hetkinen homma on mielenkiintoista ja työilmapiiri hyvä. Tylsästä hommasta toki vaihtaa vähemmälläkin kokeileen jotain uutta.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
937
Itselle yleisin syy työpaikan vaihtoon on joku vitutuksen aihe nykyisessä firmassa tai tehtävässä, harvemmin palkka (vaikka ihan periaatteesta sen pitäisi olla ainakin hieman isompi kuin nykyinen). Stressin ja vitutuksen minimointi on kuitenkin itselle se tärkein asia työelämässä. Jotkut on CV:tä katsellessa ihmetelleet miksi lähdin firmasta X, jota pidetään "huippu" paikkana, mutta jos ei viihdy niin ei viihdy.
 

Sceppe

Team Tokmanni - on kahisevaa
Tukijäsen
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
2 144
Itselle yleisin syy työpaikan vaihtoon on joku vitutuksen aihe nykyisessä firmassa tai tehtävässä, harvemmin palkka (vaikka ihan periaatteesta sen pitäisi olla ainakin hieman isompi kuin nykyinen). Stressin ja vitutuksen minimointi on kuitenkin itselle se tärkein asia työelämässä. Jotkut on CV:tä katsellessa ihmetelleet miksi lähdin firmasta X, jota pidetään "huippu" paikkana, mutta jos ei viihdy niin ei viihdy.
Saman talon sisällä voi olla ihan eri tavalla toimivia projekteja ja erilaisia työkavereita. Se ei hirveästi lohduta, kun on useampi seksikäs projekti joiden avulla paistatellaan messuilla jne, kun itse olet haudattu johonkin legacypaskaan ja joustot asiakkaan takia ihan minimissä. Katsot touhua pari vuotta, niin nostat takuuvarmasti kytkintä.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 162
Marginaaliveroprosentti pomppaa yli 50% jossain 3800e kohdalla joten jos vaihtoehtoina on huippufirma ulkomaanreissuilla, megabileillä, autoilla, veneillä, liberaalilla kularipolitiikalla, konferenssisponsseilla, huippuasiakkuuksilla yms. vrt pari sataa euroa lisää kuukaudessa + tunkkaista legacypaskaa niin taidan kyllä pysyä siellä top-lafkassa.
Itse ainakin arvostan selkeästi parempaa elämänlaatua enemmän kuin nimelliskorotuksia palkkaan. Työ on kuitenkin lähes puolet elämästä.
Tässä sitten päästäänkin siihen, mikä on kennellekin elämänlaatua.

Mä en iki-vitun-päivänä menis duunipaikkaan, jossa joutuis reissaamaan ulkomailla, järjestettäis jatkuvasti jotain bileitä (mihin on "pakko" osallistua ettet ole jotenkin outo kun tottakai kaikki nyt bileistä tykkää), ostettais yhteiskäyttöautoja ja tehtäis muuta diipadaapapaskaa paremman liksan maksamisen sijasta. Mä menisin ihan iloisena sinne toiseen puljuun tunkkaamaan legacy-paskaa 8-16 ilman bileitä ja hienoja himmeleitä ja hilavitukuttimia jotta voin päivän päätteeksi lähteä himaan ja keskittyä omaan elämääni.

Nykyisen duunin puitteissa joutuu kerran, ehkä kaks vuodessa käymään ulkomailla, joskus messuilla ja satunnaisesti asiakkaan luona, enkä kyllä just enempää reissaamista työhöni kaipaiskaan.

Mulle duuni on duunia ja teen sitä rahan takia, oma elämä on sitten toisaalla työajan ulkopuolella. Työpäivän aikanakin yritän mahdollisuuksien mukaan pitäytyä omissa oloissani ettei joku tule väkisin keskustelemaan jostain turhanpäiväisestä kuten säästä tai jääkiekosta... Mitä vähemmän sosiaalista kontaktia päivän aikana, sen parempi, ihan mahdotonta käydä vaikkapa duunipaikan ruokailutilassa syömässä kun ei siellä saa olla rauhassa, aina joku yrittää small talkata jostain turhanpäiväisestä. Parhaita päiviä on kun saa olla yksin toimistolla kun muut osastolla on reissun päällä, eikä tarvitse koko päivänä välttämättä puhua kenellekään välttämättömien huomenien lisäksi kun työkommunikointi hoituu sähköpostilla eikä kukaan ole selittämässä päivänsä kulusta tai eilisen jännästä sattumuksesta mulle kun yritän tehdä töitä.

Mutta mä olenkin antisosiaalinen introvertti, mun preferenssit voi olla eri kuin jollain muulla :btooth:
 

bodhidharma

Jopopoika soijamaidolla
Premium-jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
15
Mulle duuni on duunia ja teen sitä rahan takia, oma elämä on sitten toisaalla työajan ulkopuolella. Työpäivän aikanakin yritän mahdollisuuksien mukaan pitäytyä omissa oloissani ettei joku tule väkisin keskustelemaan jostain turhanpäiväisestä kuten säästä tai jääkiekosta... Mitä vähemmän sosiaalista kontaktia päivän aikana, sen parempi, ihan mahdotonta käydä vaikkapa duunipaikan ruokailutilassa syömässä kun ei siellä saa olla rauhassa, aina joku yrittää small talkata jostain turhanpäiväisestä.
Ei käy kyllä kateeksi. Itse en voisi mitenkään kuvitella puskevani ihan vain rahan takia 40+ tuntia viikossa.

Itse hoitelen jonkin verran rekryhaastatteluja ja yleisohjeena on, että ylläkuvatun kaltaisia henkilöitä ei kaivata. Meillä hommat hoidetaan aina tiimeissä ja jokainen joutuu kommunikoimaan myös asiakkaiden kanssa. Voi olla, että tällä ohjeistuksella menee sivu suun ohi joku 10x superkoodari, mutta vahvasti epäilen. Eikä toisaalta ole vielä tullut sellaisia projekteja vastaan, joissa raaka tekninen mestaruus olisi tärkeämpää kuin sosiaalinen pelisilmä ja tiimityötaidot.

Epäilemättä on silti olemassa työpaikkoja, jossa pärjää epäsosiaalisena tuppisuunakin erinomaisesti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 021
Ei käy kyllä kateeksi. Itse en voisi mitenkään kuvitella puskevani ihan vain rahan takia 40+ tuntia viikossa.

Itse hoitelen jonkin verran rekryhaastatteluja ja yleisohjeena on, että ylläkuvatun kaltaisia henkilöitä ei kaivata. Meillä hommat hoidetaan aina tiimeissä ja jokainen joutuu kommunikoimaan myös asiakkaiden kanssa. Voi olla, että tällä ohjeistuksella menee sivu suun ohi joku 10x superkoodari, mutta vahvasti epäilen. Eikä toisaalta ole vielä tullut sellaisia projekteja vastaan, joissa raaka tekninen mestaruus olisi tärkeämpää kuin sosiaalinen pelisilmä ja tiimityötaidot.

Epäilemättä on silti olemassa työpaikkoja, jossa pärjää epäsosiaalisena tuppisuunakin erinomaisesti.
Aivan sama onko joku superkoodari vai ei. Jos hän tuhoaa toimivan tiimin ilmapiirin, niin tätä kaveria ei kannata palkata.
 

Sceppe

Team Tokmanni - on kahisevaa
Tukijäsen
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
2 144
Aivan sama onko joku superkoodari vai ei. Jos hän tuhoaa toimivan tiimin ilmapiirin, niin tätä kaveria ei kannata palkata.
Ei olisi asiaa meillekään, jos ei pysty toimimaan tiimissä tai keskustelemaan aktiivisesti asiakkaan kanssa. Aikanaan yt:ssä pistettiin porukkaa ulos juuri tällaisten ominaisuuksien takia ja samanlaisia ei ole enää palkattu eikä jatkossakaan tulla palkkaamaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 021
Tässä kohtaa pitää tietenkin muistaa, että mikään super-extroverttejä ei myöskään tarvitse olla. Lähinnä oleellinen informaatio pitää pystyä jakamaan proaktiivisesti tiimikavereiden ja potentiaalisten asiakkaiden kanssa.

Ja tiedon, sekä ymmärryksen pitää kulkea molempiin suuntiin, eikä mitään yksisuuntaista sanelua arvoteta edes kokeneilta jannuilta. Joskus tietysti on kiire ja asiat pitää vaan saada nopeasti kuntoon, mutta yksi senioreiden tärkeimmistä tehtävistä on kuitenkin muiden tieto- ja taitotason lisääminen, eikä se edisty jos henkilö ei aktiivisesti jaa sitä tietoaan. Useinkaan se oppiva osapuoli ei osaa kysyä tarkasti, vaan paras tulos saadaan kun pro-jannu kertoilee oma-aloitteisesti asioita.
 
Liittynyt
04.03.2017
Viestejä
655
Hoi, onko täällä paljon porukkaa töissä Azuren parissa ja minkälaisilla taustoilla? Ite mietin vähän uutta paikkaa ja siten palkkaa. It-alasta kokemusta ~2v ja Azure viimeiset 6kk. Pari sertiä Azuresta löytyy myös. Koulutukselta AMK it-tradenomi. Näillä tiedoilla varmaan jotain Junior posea voisi mahdollista hakea.
Kysyntää taitaa olla Azuren puolella kuitenkin aika hyvin, mutta taitaa olla aika hyvin piilotyöpaikkoja, koska nopeesti katottunut, ei niin paljoa edes paikkoja tarjolla.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 162
Ei käy kyllä kateeksi. Itse en voisi mitenkään kuvitella puskevani ihan vain rahan takia 40+ tuntia viikossa.

Itse hoitelen jonkin verran rekryhaastatteluja ja yleisohjeena on, että ylläkuvatun kaltaisia henkilöitä ei kaivata. Meillä hommat hoidetaan aina tiimeissä ja jokainen joutuu kommunikoimaan myös asiakkaiden kanssa. Voi olla, että tällä ohjeistuksella menee sivu suun ohi joku 10x superkoodari, mutta vahvasti epäilen. Eikä toisaalta ole vielä tullut sellaisia projekteja vastaan, joissa raaka tekninen mestaruus olisi tärkeämpää kuin sosiaalinen pelisilmä ja tiimityötaidot.
Osittain mun viestini ei ehkä avautunut sulle (ja parille muullekaan) ihan sellaisena kuin mitä sillä tarkoitettiin.

Kyllä mä duunistani tykkään, ei siinä mitään, mutta en mä töissä olis jos olis mahdollisuus olla tekemättä päivätöitä. Kateellinen olen, jos joku saa duunistaan sellaisia kiksejä, että voi ihan rehellisesti sanoa menevänsä mielellään töihin joka aamu eikä ollenkaan vituta, että on vain 5 viikkoa lomaa vuodessa, mutta kyllä mä pohjimmiltaan töitä teen ihan vain ja ainoastaan sen takia, että siitä maksetaan mulle liksaa millä mä elätän perheeni ja maksan taloni ja autoni. Tokihan se on joskus kiva, kun saa vaikka jonkun isomman asiakasprojektin onnistumaan tms. mutta mä saan elämässäni kiksit yleensä ihan muista asioista kuin työstä, esim. perheen kanssa tekemisestä, omista harrastuksista, illanvietoista kavereiden kanssa jne.

Täten en myöskään kaipaa työltäni mitään ulkomaankomennuksia, tiimimatkoja, illanviettoja, ryyppyjuhlia tai messumatkoja jotka sijoittuu normaalin työajan ulkouolelle, vaan mikäli mahdollisuus on niin mun työt loppuu klo 16 ja sen jälkeen alkaa oma aika mikä on mulle henkilökohtaisesti aika kallisarvoista. Mun taas on vastaavasti todella vaikea ymmärtää joidenkin ihmisten halua lähteä jatkuvasti johonkin ulkomaille pois perheensä luota ja tehdä jatkuvasti reissuduunia jne.. Ei todellakaan mun hommaani, mutta kukin tyylillään jos duunissa on kivempi olla kuin kotona.

Tosta mun viestistä ehkä saattoi saada kuvan, että olen joku punoittavanaamainen jurottaja jossain nurkassa, mutta se ei kyllä ihan pidä paikkaansa. Ei mulla ole mitään vaikeuksia olla asiakkaiden kanssa tekemisissä tai toimia tiimissä, mä olen koko työurani tehnyt firmoissa joissa olen ollut osana tiimiä joka työskentelee suoraan asiakasrajapinnassa, mutta pointti lähinnä se, että jos saan valita miten teen työni, niin mun preferenssi on se, että mä hoidan hommani hiljaa ja rauhassa enkä kaipaa ylimääräisä keskeytyksiä esimerkiksi keskustellakseni SM-liigan viikonlopun otteluista. Monilla ihmisillä on pakonomainen tarve höpötellä just esim. lounasta syödessä, mutta mulle henkilökohtaisesti se ei taas ole rentouttavaa vaan ahdistun siitä että mun pitää väkisin vääntää keskustelua jostain tyhjästä.

Ei ole ainakaan tähän mennessä mun antisosiaalisuus ollut työnsaamisen eikä työssä pysymisen este, mä kun en myöskään anna muun päänsisäisten preferenssieni haitata työntekoa. Se mistä mut nykyisessä duunipaikassa erottaa muista on se, että viihdyn muita enemmän omissa oloissani enkä yleensä osallistu firman juhliin jotka on työajan ulkopuolella järjestettyjä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 674
Tämä myös hyvin osoittaa, että insentiivit positiota kohtaan ovat tosi subjektiivisia. Itse koen, että työnteon on ehdottomasti oltava kivaa, motivoivaa, haastavaa, monipuolista, ja tarpeeksi stressitöntä - sen lisäksi että taloudellinen kompensaatio on riittävä ja oikeudenmukainen. Moni viettää töissä karkeasti puolet valveillaoloajasta 5 päivänä viikossa, joten se näyttelee todella isoa osaa. Kieltämättä kalskahti korvaan kun joku kirjoitti, että duunissa käydään lähinnä ansaitsemassa maksimaaliset massit ja äkkiä pois kun saa :)

Musta tilanne on kohdillaan, kun ei välttämättä malta edes lähteä töiden äärestä pois. Tai kun kollegat ovat muutakin kuin pakollinen harmaa massa paskaa. Sehän on vain plussaa, jos kollegat tuntuvat (tai ovat) kavereilta. Tai jos työt tuntuvat niin kiinnostavilta, että niitä jopa haluaa miettiä muulloin kuin työpaikalla.

Mitä tulee sosiaalisuuteen, niin meitä on moneen lähtöön. Vaikea kuvitella IT-alan työtä, jossa ei tarvita kohtuullisia sosiaalisia taitoja. Mutta asiakasrajapinnassa olevalla konsultilla vaatimukset ovat toiset kuin sillä, joka asioi lähinnä muiden kehittäjien kanssa. Ja musta on jopa tärkeää, että myös vähemmän ekstrovertit voivat työllistyä sellaisiin tehtäviin, jossa täydellinen ulosanti ei ole ehdoton vaatimus - jos muu kompetenssi on kunnossa ja jos se antisosiaalisuus ei ole haitta.

Ja tietenkin sitä voi ja pitääkin voida mennä safkalle ihan itsekseen jos siltä tuntuu. Sosiaalinenkin ihminen voi kaivata välillä omaa rauhaa.
 
Liittynyt
07.12.2016
Viestejä
98
Olen mielestäni tietyllä tapaa jumissa oman harrastuneisuuteni kanssa. Takana kourallinen kaikenlaisia johdantokursseja ohjelmointiin (mm. yliopiston Java-kurssi), web-projekteja omiin tarpeisiin PHP+MySQL-kombolla, Pythonilla pientä skriptausta irc-bottiin ja jonkin verran Djangoa. Miten tästä omasta puuhastelusta ja johdantokursseista pääsisi askeleen lähemmäs sitä mitä junior-tason ohjelmointitöissä odotetaan?
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 427
Olen mielestäni tietyllä tapaa jumissa oman harrastuneisuuteni kanssa. Takana kourallinen kaikenlaisia johdantokursseja ohjelmointiin (mm. yliopiston Java-kurssi), web-projekteja omiin tarpeisiin PHP+MySQL-kombolla, Pythonilla pientä skriptausta irc-bottiin ja jonkin verran Djangoa. Miten tästä omasta puuhastelusta ja johdantokursseista pääsisi askeleen lähemmäs sitä mitä junior-tason ohjelmointitöissä odotetaan?
No tossa on jo ihan riittävästi puuhastelua, oma mielenkiinto on tärkein mihin hommiin kannattaa hakea. Kamat githubiin jos ei ole jo ja ei muutakun lappua vetämään.
 
Liittynyt
07.01.2017
Viestejä
693
Olen mielestäni tietyllä tapaa jumissa oman harrastuneisuuteni kanssa. Takana kourallinen kaikenlaisia johdantokursseja ohjelmointiin (mm. yliopiston Java-kurssi), web-projekteja omiin tarpeisiin PHP+MySQL-kombolla, Pythonilla pientä skriptausta irc-bottiin ja jonkin verran Djangoa. Miten tästä omasta puuhastelusta ja johdantokursseista pääsisi askeleen lähemmäs sitä mitä junior-tason ohjelmointitöissä odotetaan?
Varmaan riitttää jo sekin, jos niissä tekeleissä on jotain järkeä. Suuremman edun saa, jos et ole ihmismörkö ja tulet toimeen vinkuvien asiakkaiden/yhteistyötahojen kanssa
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
672
Nuo verokoneet eivät sitten ole mitään 100%:sen totuuden lähteitä. Yhdellä tutulla oli kuusinumeroiset vuositulot jo pari vuotta sitten (johtoryhmä tason homma ihan isossa firmassa) ja totesi, että hänelle tuntemattomasta syystä omaa nimeä ei verokoneista löydy.

En osaa yhtään sanoa, että mikä on virheiden määrä noissa lehtien verotiedoissa.
Verotiedot on suomessa julkisia joten jos haluaa tietää kenen vain verotiedot niin voi marssia verotoimistoon. Ainakin Kuopiossa on kaksi asiakaskonetta josta voi katsoa jokaisen työkaverin tulot yksi kerrallaan. Tulostinta siellä ei ole joten pitänee kirjoittaa paperille muistiin.
 
Liittynyt
07.12.2016
Viestejä
98
Nuo verokoneet eivät sitten ole mitään 100%:sen totuuden lähteitä. Yhdellä tutulla oli kuusinumeroiset vuositulot jo pari vuotta sitten (johtoryhmä tason homma ihan isossa firmassa) ja totesi, että hänelle tuntemattomasta syystä omaa nimeä ei verokoneista löydy.

En osaa yhtään sanoa, että mikä on virheiden määrä noissa lehtien verotiedoissa.
Jos on bruttotulot yli 100k, mutta menee vähennyksien jälkeen alle 100k, niin ei vissiin näy verokoneissa? Ainakin Aamulehden artikkelissa oli näin "valtionverotuksessa verotettavista tuloista on tehty lainmukaiset vähennykset, eli henkilön todelliset bruttoansiot ovat yleensä olleet hieman tätä suuremmat."
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 888
Jos on bruttotulot yli 100k, mutta menee vähennyksien jälkeen alle 100k, niin ei vissiin näy verokoneissa? Ainakin Aamulehden artikkelissa oli näin "valtionverotuksessa verotettavista tuloista on tehty lainmukaiset vähennykset, eli henkilön todelliset bruttoansiot ovat yleensä olleet hieman tätä suuremmat."
Ei näy joo.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 674
Olen mielestäni tietyllä tapaa jumissa oman harrastuneisuuteni kanssa. Takana kourallinen kaikenlaisia johdantokursseja ohjelmointiin (mm. yliopiston Java-kurssi), web-projekteja omiin tarpeisiin PHP+MySQL-kombolla, Pythonilla pientä skriptausta irc-bottiin ja jonkin verran Djangoa. Miten tästä omasta puuhastelusta ja johdantokursseista pääsisi askeleen lähemmäs sitä mitä junior-tason ohjelmointitöissä odotetaan?
PHP:lleki on vielä kysyntää, mutta teepä tuon rinnalle mooc.fi:n Full Stack Open ja joku kiva oma projekti sen tekkejä (React/Redux/Mongo) käyttäen, dokumentoi, laita demo Herokuun ja huoliteltu koodi GitHubiin. Aika varmasti pääset ainakin kesätöihin, jos noin muutoin olet asiallinen sälli, kykenet yhteistyöhön ja kommunikointiin ja olet halukas oppimaan uutta.

Asiaa voi toki auttaa myös, jos käyt alan koulua.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 427
PHP:lleki on vielä kysyntää, mutta teepä tuon rinnalle mooc.fi:n Full Stack Open ja joku kiva oma projekti sen tekkejä (React/Redux/Mongo) käyttäen, dokumentoi, laita demo Herokuun ja huoliteltu koodi GitHubiin. Aika varmasti pääset ainakin kesätöihin, jos noin muutoin olet asiallinen sälli, kykenet yhteistyöhön ja kommunikointiin ja olet halukas oppimaan uutta.

Asiaa voi toki auttaa myös, jos käyt alan koulua.
Tähän vielä Jenkins ajamaan testit automaattisesti ja backend Docker kontteihin niin voit kävellä töihin.
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
536
Olen mielestäni tietyllä tapaa jumissa oman harrastuneisuuteni kanssa. Takana kourallinen kaikenlaisia johdantokursseja ohjelmointiin (mm. yliopiston Java-kurssi), web-projekteja omiin tarpeisiin PHP+MySQL-kombolla, Pythonilla pientä skriptausta irc-bottiin ja jonkin verran Djangoa. Miten tästä omasta puuhastelusta ja johdantokursseista pääsisi askeleen lähemmäs sitä mitä junior-tason ohjelmointitöissä odotetaan?
Hyviä vinkkejä oli myös toisaalla, nimimerkki Anylo kokosi ihan hyviä steppejä: Onko junioreille töitä?

Jos nuo kaikki pystyy tekemään vakuuttavalla tasolla, niin varmasti löytyy töitä. Tietysti kaikesta ei tarvitse tietää kaikkea, kaiken ei tarvitse olla 100% priimaa, mutta kun oikeasti keskittyy ymmärtämään noita eri osa-alueita ihan hintsun verran syvällisemmin niin se auttaa haastattelussakin. Pystyt ainakin kertomaan miten jotkut asiat toimivat, sekä ehkä kertomaan miksi näin kannattaisi tehdä tai mitä hyötyä tuolla tapaa toimimisesta on. Siinä on mielestäni junior-tasolle ihan hyvät lähtökohdat.

Itse toimin myös haastattelevassa roolissa nykyisellä työnantajalla, ja hyvin monella hakijalla on perusteetkin vähän hukassa vielä. Toki jos kyseessä on junior-tason hakija, niin odotukset ovat erilaiset - etsitään sitä perustason osaamista, halua oppia lisää sekä sopivaa tyyppiä (tuohon mahtuu todella erilaisia ihmisiä). Kuten tuolla aiemmin oli puhetta, vaikka olisi minkälainen top #1 koodaaja omassa niche-osaamisalueessaan, niin tärkeätä on että tyyppinäkin sopii taloon.
 
Liittynyt
26.01.2017
Viestejä
719
Työpaikan vaihdon motivaatiosta omalla kohdallani sen verran, että mulla on paikat vaihtuneet pätkäsoppareiden takia, teknisen etenemisen mahdottomuutena, sekä viimeisessä tapauksessa teknologisen strategian valinta ei sopinut mun suunnitelmiin jotka kaikki ymmärsi. Nykyisessä putiikissa olen ollut jo 6v, pisin aika mulle. Pari kertaa tarjottu muualta hommia mutta ei ollut motivaatiota vaihtaa. Asiaan vaikuttaa myös lyhyt työmatka (6km pyörällä). Pari kertaa urallani ollut tilanne että kilpailija on kovasti houkutellut mutta silloinen työantaja houkutellut jäämään ja jäin.

Työasemainfraa teen, eli SCCM ja Windows 10.
 
Liittynyt
26.01.2017
Viestejä
719
Hoi, onko täällä paljon porukkaa töissä Azuren parissa ja minkälaisilla taustoilla? Ite mietin vähän uutta paikkaa ja siten palkkaa. It-alasta kokemusta ~2v ja Azure viimeiset 6kk. Pari sertiä Azuresta löytyy myös. Koulutukselta AMK it-tradenomi. Näillä tiedoilla varmaan jotain Junior posea voisi mahdollista hakea.
Kysyntää taitaa olla Azuren puolella kuitenkin aika hyvin, mutta taitaa olla aika hyvin piilotyöpaikkoja, koska nopeesti katottunut, ei niin paljoa edes paikkoja tarjolla.
Millä hakusanoilla haet? O365 luulis löytyvän helpommin joka "melkein" sama asia..
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 816
Jos on bruttotulot yli 100k, mutta menee vähennyksien jälkeen alle 100k, niin ei vissiin näy verokoneissa? Ainakin Aamulehden artikkelissa oli näin "valtionverotuksessa verotettavista tuloista on tehty lainmukaiset vähennykset, eli henkilön todelliset bruttoansiot ovat yleensä olleet hieman tätä suuremmat."
Itse asiassa helposti jopa 10%
-Tulonhankkimisvähennys (minimissään 750e)
-AY/kassamaksut (joitain satasia helposti)
-Pakolliset vakuutusmaksut (esim. työeläkevakuutusmaksu 17-52vuotiaat 6,35%)
-Työttömyysvakuutusmaksu (1,9%)
-Kotitalousvähennys, työmatkavähennys, asuntolainan korot,....

Kyllä noista 110te tuloilla se 10te tulee, jolloin lehtiin päästäkseen pitää ansaita >110te.
 
Liittynyt
04.03.2017
Viestejä
655
Millä hakusanoilla haet? O365 luulis löytyvän helpommin joka "melkein" sama asia..
Oon selaillut hakusanoilla "Azure" ja "O365" ja aika monesti samat tehtävät pyörii. Mun tän hetken tasoon sopisi varmaan parhaiten Azure Engineer/Administrator tehtävät ja täten saisi jalkaa vähän enemmän oven väliin ja siitä sitten lähteä kehittymään lisää. Arkkitehti vielä vähän kaukainen.
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
536
Oon selaillut hakusanoilla "Azure" ja "O365" ja aika monesti samat tehtävät pyörii. Mun tän hetken tasoon sopisi varmaan parhaiten Azure Engineer/Administrator tehtävät ja täten saisi jalkaa vähän enemmän oven väliin ja siitä sitten lähteä kehittymään lisää. Arkkitehti vielä vähän kaukainen.
Luulisin että tolla paletilla kantsii ettiä kaikki näitä tahoja jotka tarjoavat pilvipalvelu-palveluita (sanahirviö). Katselin nopeasti niin kyllä Azure-tekemistä / pilvi-tekemistä löytyy ihan pilvin pimein.
 
Liittynyt
26.01.2017
Viestejä
719
Oon selaillut hakusanoilla "Azure" ja "O365" ja aika monesti samat tehtävät pyörii. Mun tän hetken tasoon sopisi varmaan parhaiten Azure Engineer/Administrator tehtävät ja täten saisi jalkaa vähän enemmän oven väliin ja siitä sitten lähteä kehittymään lisää. Arkkitehti vielä vähän kaukainen.
Saatan olla väärässä, mutta kun pari vuotta sitten itse vielä kattelin paikkoja, niin harmittelin kun SCCM ei enää ollut suosittu, vaan ne kuumat perunat oli just O365. Voiko olla että suosio on jo nyt siitä laskenut, en tiedä. Älä jää märehtimään arkkitehtiin riittämättömyyttä, vaan mene teknologia edellä - jos O365 on hanskassa, niin haet kaikkea missä vaan esiintyy kyseinen termi. Itse ainakin mennyt teknologia edellä aina noissa.
 

Incredible Buff

Suosittelen maastohiihtoa
Team Apple
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 417
20 alalla on johtanut siihen että olen kyyninen paska. Itseäni käytettävät teknologiat, pippalot ja reissut ei kiinnosta vittuakaan. Alle vartin työmatka, se että voin häippäistä kolmelta ilman että työt seuraa kotiin ja viivan alle jäävä summa ratkaisee. Jos joku maksaa euron enemmän ja työmatka lyhenee minuutilla niin se on hattu päähän ja hyvästi :D
Sama. Ei kiinnosta vittuakaan mikään jee jee paska jota nykyään joka firma tyrkyttää. Samaa paskaa eri paketissa kaikki it-hikipajat Suomessa. Se joka maksaa eniten ja jossa saa järjestettyä suhteessa palkkaan eniten vapaa-aikaa voittaa. Ei kiinnosta esim. paskan vertaa reissailla ympäriinsä jne.
 

Incredible Buff

Suosittelen maastohiihtoa
Team Apple
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 417
Jos tietäisi pääsevänsä oikeasti kiinnostaviin hommiin ja hyvään porukkaan, palkasta yms voisi jotain tinkiäkin. Mahdoton tietää jos ei tosi hyvin tunne ihmisiä ja asiaa niin hullua valita sillä perusteella. Jotenkin 20+v alalla tosiaan kyynistää.
Joo niin voisi. Itse olen ihan kypsä vaihtamaan duunia, mutta Oulun seudulla tuntuu kysyntä olevan sitä samaa pankkikäsiparia alihankitafirmojen tarjoamana. Jokaisella on tietenkin omat jee jee juttunsa siinä kyljessä millä yritetään porukkaa houkutella. Muuten mobiilipuolella ainakin on ihan kuollutta mikä vähän outoa, kun Oulu oli olevinaan aiemmin mobiilikehityksen kärkeä Suomessa. Hesoissahan noita olis, mutta ei kiinnosta yhtään pk-seudulla asuminen.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 427
Joo niin voisi. Itse olen ihan kypsä vaihtamaan duunia, mutta Oulun seudulla tuntuu kysyntä olevan sitä samaa pankkikäsiparia alihankitafirmojen tarjoamana. Jokaisella on tietenkin omat jee jee juttunsa siinä kyljessä millä yritetään porukkaa houkutella. Muuten mobiilipuolella ainakin on ihan kuollutta mikä vähän outoa, kun Oulu oli olevinaan aiemmin mobiilikehityksen kärkeä Suomessa. Hesoissahan noita olis, mutta ei kiinnosta yhtään pk-seudulla asuminen.
Onko pakko olla just mobiilisoftaa? Muutenhan Oulussa on mitä parhain tilanne työpaikanvaihtajille kun lähes kaikki puljut on osaajaa vailla.
 

Incredible Buff

Suosittelen maastohiihtoa
Team Apple
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 417
Onko pakko olla just mobiilisoftaa? Muutenhan Oulussa on mitä parhain tilanne työpaikanvaihtajille kun lähes kaikki puljut on osaajaa vailla.
Eipä tällä CV:llä muihin hommiin pääse, kun mikään JavaScript fronttihommat tai C++ ei voisi vähempää kiinnostaa.
 

Incredible Buff

Suosittelen maastohiihtoa
Team Apple
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 417
Olet tehnyt mobiilisoftaa mutta C++ on vieras. Olen ymmärtänyt että suuri osa mobiilisoftasta on C/C++ koodia.
No ei ole. Appsit tehdään iOSille Swiftillä ja Androidille Javalla/Kotlinilla. C++:ssaa tarttee mobiilipuolella joihinkin custom-Android puukotuksiin, mutta eipä niitäkään hirveän moni tee. Sovelluskehitys on jotain ihan muuta kuin C++:ssaa. Ei olla enää Nokialandiassa.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 427
Pointti tais olla se että vaikka onkin mobiilitaustaa niin koodaustaitoisena on helppo vaihtaa hommista toisiin jos on edes jonkinlainen motivaatio opetella uutta.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
937
Pointti tais olla se että vaikka onkin mobiilitaustaa niin koodaustaitoisena on helppo vaihtaa hommista toisiin jos on edes jonkinlainen motivaatio opetella uutta.
Paitsi että suurella osalla firmoista on joku outo fiksaatio omaan tech-stackkiinsa, ja haluavat palkata vain porukkaa jotka ovat jo valmiita experttejä siinä kokonaisuudessaan. Mikä on tietenkin aivan järjetöntä, pätevä kehittäjä pystyy siirtymään uuteen kontekstiin hyvinkin nopeasti jos vaan annetaan siihen mahdollisuus. Tämä on yksi niistä asioista joiden takia pidän nykyisiä väitteitä työvoimapulasta aivan paskapuheena.
 

Incredible Buff

Suosittelen maastohiihtoa
Team Apple
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 417
Pointti tais olla se että vaikka onkin mobiilitaustaa niin koodaustaitoisena on helppo vaihtaa hommista toisiin jos on edes jonkinlainen motivaatio opetella uutta.
Joo, ei ole ongelma paitsi että on. Jos ei ole muutamaa vuotta projektikokemusta jostain tietystä frameworkista kuten nyt vaikka Play tai Spring bäkkäripuolella niin turha ees haaveilla niistä hommista.

Tai kai niihin pääsis jos puolittais liksansa, mutta ei nyt jaksa.
 

Bladekill

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 708
Mitä shamsin ja Incredible Buff:n viesteihin tulee niin (viitaten shamsin viestiin: ) en kyllä epäile yhtään etteikö työvoimapula olisi totta, mutta jonkin tietyn tech stacking kanssa se voi olla osittain liioiteltua tai täyttä bullshittiä juuri edellä mainituista syitä johtuen. Olen muutenkin samaa mieltä. Tuntuu että nykyään myyjät, projektimanagerit yms ovat pilaamassa alaa tällä hiireilyllä framework/tech spesiifisten juttujen suhteen. Olen itse tehnyt fronttia, bäkkäriä, mobiilidevausta ja tietoturvahommia työkseni, mutta viimeisimpänä mobiilihommia lähinnä pienellä bäkkärisilauksella ja jos esim konsulttitaloissa yrittää päästä vähän muita juttuja kokeilemaan niin kyllä pyyhitään hikeä ja huokaillaan ja yritetään passiivisesti "joo katsotaan sitten myöhemmin ehkä"-tyylillä sivuuttaa tilanne. Olen toki törmännyt muuhunkin, mutta tätä on ollut valitettavan usein ja jos hakee toiseen firmaan tiettyyn rooliin niin melkein aina törmää "olet tehnyt viimeiset 5-7 vuotta juuri tätä hommaa tällä alustalla nönnönöönöönöö..."-roskaan.

Ymmärrän asenteen silloin jos kyseessä on näitä "kahdessa kuukaudessa konsultiksi/koodaajaksi"-kurssin läpäisseitä sankareita, mutta jos kyseessä on oikeasti pätevä (senior) devaaja niin sellaisen tyypin voi heittää melkein paikkaan kuin paikkaan. Viikon ajan hiukan omalla/työajalla palauttelee asioita mieleen ja vilkaisee uusimpia juttuja, seuraavalla viikolla codebasen kimppuun ja kolmannella viikolla ollaan jo täydessä tuottavuudessa. Toki eri asia jos aletaan tekemään jotain maailmaa mullistavaa PhD-tasoista koneoppimisinnovaatiota, kehittämään käyttöjärjestelmää, todella lowlevel hardcore juttuja yms ja taustalla on vain javascript lomakkeiden väritystä, mutta siitä harvoin on kyse.
 

Incredible Buff

Suosittelen maastohiihtoa
Team Apple
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 417
Olen itse tehnyt fronttia, bäkkäriä, mobiilidevausta ja tietoturvahommia työkseni, mutta viimeisimpänä mobiilihommia lähinnä pienellä bäkkärisilauksella ja jos esim konsulttitaloissa yrittää päästä vähän muita juttuja kokeilemaan niin kyllä pyyhitään hikeä ja huokaillaan ja yritetään passiivisesti "joo katsotaan sitten myöhemmin ehkä"-tyylillä sivuuttaa tilanne.
No juuri tätähän se on meilläkin keskisuuressa konsulttitalossa. Olen aina sanonut, kun kysytty että voisin tehdä jotain muutakin kuin mobiilia, mutta vastaukseksi tulee jotain sössötystä eikä ikinä tarjota mitään muuta hommaa kuin niitä mobiilihommia, joita nyt on viime vuodet tullut tehtyä. Projektien ulkopuolella on tullut toki turattua kaikenlaista Clojuresta lähtien, että ei tunnu ketään kiinnostavan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
362
Oon selaillut hakusanoilla "Azure" ja "O365" ja aika monesti samat tehtävät pyörii. Mun tän hetken tasoon sopisi varmaan parhaiten Azure Engineer/Administrator tehtävät ja täten saisi jalkaa vähän enemmän oven väliin ja siitä sitten lähteä kehittymään lisää. Arkkitehti vielä vähän kaukainen.
Millaisia hommia nämä Azure- ja O365-admintehtävät sitten on? Klikkaillaan jostain frontendistä sopivia juttuja päälle? Tuntuu vaan omaan korvaan hassulta että joku erikoistuisi pelkästään jonkun tietyn firman pilvipalveluun.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
727
Mitä nyt itse ollut O365:n kanssa tekemisissä, niin kyllä siinä powershelliäkin joutuu käyttämään. Se webbikäli kun ei aina vaan toimi kun tulee vaan herjaa. Tai väittää, että on tehnyt jonkun komennon, mutta oikeasti ei olekaan. PowerShellin avulla sitten kattonut, että ei ookaan komento mennyt perille, ja sit vaan PowerShellillä niin menee ykkösellä perille.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 593
Jonkun ne adminhommat pitää pilvessäkin hoitaa, ei tapahdu automaattisesti.

O365, AAD ja Intune hoitaa tarvittaessa koko firman infran tätä nykyä, toki isommissa puljuissa hybridinä.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 902
Aika kaunis ajatus, että kaiken voisi tehdä O365 hallintapaneelista kliksuttelemalla. Kylmä fakta vierestä päivittäin seuraavana on kyllä että iso osa työstä tapahtuu powershellin ääressä. Eri palveluiden osalta tietysti eri määrä työtä näin ja loppupeleissä powershellillä tehtäväkin työ on nopeasti tehty skripteinä ja mahdollisuuksien mukaan automatisoituna.

Lisäksi sen mitä itse tiedän isommista kokonaisuuksista, niin on eri asia onko kyse yhden yrityksen omasta ympäristöstä vai onko ylläpitämässä esimerkiksi 20 yrityksen ympäristöä. Tuossa alkaa työnjako menemään siihen, että löytyy ne "admin-tehtävät" joillekin.

Henkilökohtaisesti vierastan siiloutumista yksittäiseen kapeaan rooliin enkä näkisi tekeväni vastaavan kaltaista työtä kovin pitkään.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 427
Pilvihommista kiinnostunutta suosittelen vakavasti myös opiskelemaan, esimerkiksi ainakin perusteet AWS-infrastruktuurista tai vaikkapa OpenStack niin saa edes vähän laajuutta osaamiskohteisiin. Nykypäivänä IMO aika nihkeetä jos tietää vaan jostakin yhdestä (yhden firman) teknologiasta paljon. Toki jos sattuu löytämään just paikan jossa on vaan sitä yhtä ja ainoaa, niin hyvä, mutta suosittelen laajentamaan repertuaaria. Noissa hommissa myös automatisointi on mielestäni välttämättömyys, niinkuin yllä oleva totesi, skriptikieliä haltuun, ei ole iso homma opetella. Tosin esimerkiksi itse on opetellut nuo lennosta kun työelämässä noihin törmäsi.
 
Liittynyt
04.03.2017
Viestejä
655
Luulisin että tolla paletilla kantsii ettiä kaikki näitä tahoja jotka tarjoavat pilvipalvelu-palveluita (sanahirviö). Katselin nopeasti niin kyllä Azure-tekemistä / pilvi-tekemistä löytyy ihan pilvin pimein.
Mistä olet parhaiten löytänyt? Todennäköisesti mun osaamisen puute etsiä, koska aikasemmin ei ole tullut etsittyä.

Aika kaunis ajatus, että kaiken voisi tehdä O365 hallintapaneelista kliksuttelemalla. Kylmä fakta vierestä päivittäin seuraavana on kyllä että iso osa työstä tapahtuu powershellin ääressä. Eri palveluiden osalta tietysti eri määrä työtä näin ja loppupeleissä powershellillä tehtäväkin työ on nopeasti tehty skripteinä ja mahdollisuuksien mukaan automatisoituna.

Lisäksi sen mitä itse tiedän isommista kokonaisuuksista, niin on eri asia onko kyse yhden yrityksen omasta ympäristöstä vai onko ylläpitämässä esimerkiksi 20 yrityksen ympäristöä. Tuossa alkaa työnjako menemään siihen, että löytyy ne "admin-tehtävät" joillekin.

Henkilökohtaisesti vierastan siiloutumista yksittäiseen kapeaan rooliin enkä näkisi tekeväni vastaavan kaltaista työtä kovin pitkään.
Tässäkin tämä, että en ehkä ihan tiedä mitä haluan tehdä "isona". Kiinnostus kovasti pilvessä ja sen tuomissa ratkaisuissa. Mitä kaikkea se tulisi sisältämään ja mitä pääsisi tekemään riippuu varmaan mihin ja minkälaiseen firmaan pääsee töihin ja mitä siellä sittä pääsee tai joutuu tekemään.
Pilvihommista kiinnostunutta suosittelen vakavasti myös opiskelemaan, esimerkiksi ainakin perusteet AWS-infrastruktuurista tai vaikkapa OpenStack niin saa edes vähän laajuutta osaamiskohteisiin. Nykypäivänä IMO aika nihkeetä jos tietää vaan jostakin yhdestä (yhden firman) teknologiasta paljon. Toki jos sattuu löytämään just paikan jossa on vaan sitä yhtä ja ainoaa, niin hyvä, mutta suosittelen laajentamaan repertuaaria. Noissa hommissa myös automatisointi on mielestäni välttämättömyys, niinkuin yllä oleva totesi, skriptikieliä haltuun, ei ole iso homma opetella. Tosin esimerkiksi itse on opetellut nuo lennosta kun työelämässä noihin törmäsi.
Joo tosiaan tarkoitus olisi nyt opetella AWS perusteet ja siitä sitten eteenpäin. Powershelliä osaan jollain tasolla jo, sekä sittten näitä Azuren automaatiota(ARM, DSC yms.)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
138
20 alalla on johtanut siihen että olen kyyninen paska. Itseäni käytettävät teknologiat, pippalot ja reissut ei kiinnosta vittuakaan. Alle vartin työmatka, se että voin häippäistä kolmelta ilman että työt seuraa kotiin ja viivan alle jäävä summa ratkaisee. Jos joku maksaa euron enemmän ja työmatka lyhenee minuutilla niin se on hattu päähän ja hyvästi :D
Sama. Ei kiinnosta vittuakaan mikään jee jee paska jota nykyään joka firma tyrkyttää. Samaa paskaa eri paketissa kaikki it-hikipajat Suomessa. Se joka maksaa eniten ja jossa saa järjestettyä suhteessa palkkaan eniten vapaa-aikaa voittaa. Ei kiinnosta esim. paskan vertaa reissailla ympäriinsä jne.
Jos tarjotaan enemmän palkkaa ja lyhyempää työmatkaa, on se ainakin konkreettista. Liirumlaarumit siitä miten tehdään sellaista ja tällaista ja halutaan soveltaa kaikkea jännää uutta voi samantien unohtaa, kun käteen ensimmäisenä työpäivänä lävähtää kilometrin päähän haiseva legacypaska. Tai se uuden soveltaminen on sitä, että naapuriloossissa juniori-senori lätkii uusinta ja trendikkäintä läjään ja tehdään sitä haisevaa ihan lennosta. Vaahtoaa jostain uudesta palikasta tai design pattern johdannaisista tajuamatta kokonaisuutta.

Pingis- yms pöydät, ja muut vastaavat käy lähinnä rasittaviksi jos se ei itseä kiinnosta. Reissut olisi omasta puolestani ihan OK, jos ne ei ole sitä että pitää olla näennäisesti esittämässä kiinnostunutta duunikavereista ja muista joka ilta puoleenyöhän. Jos sais omassa rauhassa illalla juoda pari kaljaa ja puuhata omiansa, niin kelpaa mulle. Kyllä se kotiolot voittaa.

Jos tietäisi pääsevänsä oikeasti kiinnostaviin hommiin ja hyvään porukkaan, palkasta yms voisi jotain tinkiäkin. Mahdoton tietää jos ei tosi hyvin tunne ihmisiä ja asiaa niin hullua valita sillä perusteella. Jotenkin 20+v alalla tosiaan kyynistää. En ihmettele miten iso osa iäkkäämpiä alalta "katoaa" jonnekkin. Sinne Office Space elokuvan kellariin tms. Siitäkin leffasta 20v ja pätee ihan täysin. Nykyistä hommaa jos jaksaisi vuoden katsoa olisi saavutus, siitä lähtee kyllä äkkiä sitten uudet arpajaiset käyntiin.
Nämä. Reilut parikymmentä vuotta alalla on tehnyt kyyniseksi. Itseäni on kosiskeltu kuluvan syksyn aikana erääseen kotimaiseen finansialalla toimivaan it-pajaan. Kehutaan stäkkiä ja yhteisöä. Palkkaakin tarjosivat ihan ok, siihen nähden että edut olisivat nykyiseen heikentyneet. Tulin kuitenkin kysyneeksi miten kikyilevät. Nykyisessä pajassa kikylle viitattiin kintaalla ja jatkettiin hommia niinkuin ennenkin. Tässä pajassa oli myyty 2 arkipyhää ja sitten yksi lauantai oli vielä julistettu koulutuspäiväksi. Keskustelut päättyivät siihen. Jotenkaan ei kiinnostanut.

Toinen suhteellisen tuore ja jonkinlaisessa nosteessa oleva paja lähestyi kanssa head hunterin kautta ja teki mielestään kovan tarjouksen. Kova oli hypetys nykyaikaisesta stäkistä ja vapaudesta valita työkalut. Itseni kohdalla heidän tarjous tarkoitti vähemmän palkkaa heikommilla eduilla vastineeksi vähemmästä vapaa-ajasta. Ei tullut kauppoja.

Ilmeisesti kysyntää alalla on kun noita head hunterien yhteydenottoja tulee tämän tästä.

Ns. Intia-kortti on myös sellainen jota on kokemuksesta oppinut välttämään, ikävä kyllä tämä ei ole aina mahdollista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
362
Jonkun ne adminhommat pitää pilvessäkin hoitaa, ei tapahdu automaattisesti.

O365, AAD ja Intune hoitaa tarvittaessa koko firman infran tätä nykyä, toki isommissa puljuissa hybridinä.
Itsehän en siis tiedä näistä mitään, koska a) en ole admin ja b) Microsoft-tuotteet ei kiinnosta. Kiinnostaa kuitenkin se, että onko jollekin dedikoidulle Office- tai Azure-adminille oikeasti hommia. Ei luulisi, että noiden konffaaminen on mikään amerikantemppu – tai sitten noiden käytettävyys on vaan huonompi kuin luulenkaan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 593
Itsehän en siis tiedä näistä mitään, koska a) en ole admin ja b) Microsoft-tuotteet ei kiinnosta. Kiinnostaa kuitenkin se, että onko jollekin dedikoidulle Office- tai Azure-adminille oikeasti hommia. Ei luulisi, että noiden konffaaminen on mikään amerikantemppu – tai sitten noiden käytettävyys on vaan huonompi kuin luulenkaan.
Kyllä niiden koffaamisessa täytyy tietää mitä tekee ja käytettävyys on toki edelleen ihmeellistä hajanaista ripulipaskaa + kehitys tapahtuu sellaista vauhtia että koko ajan jotain muuttuu. Eikä powerhellistäkään selviä logiikalla ja manuaalilla, vaan esimerkit pitää googlettaa MS:n sivuilta.

Eli jos firma hoitaa työasemien hallinnan, käyttäjät, intranetin, mobiililaitteet, softajakelun yms. kaiken mahdollisen O365:n kautta, riittää siinä sarkaa, johon nuoruudessa IT-tukena työskennellyt toimari tai talouspäällikkö tai sihteeri sivutoimenaan ei enää taivu.

Jossakin ulkoistusfirmassa O365-admin voi sitten hoitaa kätevästi useamman firman tarpeet pilven kautta. Tähän suuntaan ollaan menossa, sieltä ne työpaikat löytyy.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
844
Paitsi että suurella osalla firmoista on joku outo fiksaatio omaan tech-stackkiinsa, ja haluavat palkata vain porukkaa jotka ovat jo valmiita experttejä siinä kokonaisuudessaan. Mikä on tietenkin aivan järjetöntä, pätevä kehittäjä pystyy siirtymään uuteen kontekstiin hyvinkin nopeasti jos vaan annetaan siihen mahdollisuus. Tämä on yksi niistä asioista joiden takia pidän nykyisiä väitteitä työvoimapulasta aivan paskapuheena.
Jaa mä pääsin uuteen mestaan koodaan see sharppia vaikka kokemusta siitä on koulusta yks kurssi. Webdevausta on muuten alla joku n. 10v. Palkkakin nousi. Tietysti se on vieläkin alle 50k vuodes.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 898
Joo, ei ole ongelma paitsi että on. Jos ei ole muutamaa vuotta projektikokemusta jostain tietystä frameworkista kuten nyt vaikka Play tai Spring bäkkäripuolella niin turha ees haaveilla niistä hommista.

Tai kai niihin pääsis jos puolittais liksansa, mutta ei nyt jaksa.
Play varmaan ironiaa tässä? Springin osalta tavallaan ymmärtää jos siis joku halutaan heti remmiin mukaan.

Mut ainakin meillä katotaan kyllä yleistä osaamista, eikä ymmärtääkseni ole kovinkaan tarkkaa osaako jotain tiettyä käytössä olevaa teknologiaa. Sen sijaan kokemusta vaaditaan yllättävän paljon, ja ihmettelen mihin se töissä kasvaminen on jäänyt kun samalla itketään hakijoiden vähyyttä.

Mä taas en ole koodannut melkein 6’een vuoteen ja vähintään kerran kuussa tulee viestiä linkedinissä miten olen just se koodari jota ovat etsineet. Aika outo yhtälö, siis että ovat ettineet koodaajaa joka on lopettanut koodaamisen.

Mut joo, tuntuu olevan vahva trendi joka paikassa että on niin kova kiire, että rekryssä haetaan vaan tyyppejä jotka voisivat saman tien ruveta (paperilla) töihin kun kaikki kyky pitkäjänteisyyteen on kadonnut.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 034
Viestejä
4 192 990
Jäsenet
70 842
Uusin jäsen
wpentti

Hinta.fi

Ylös Bottom