Taksiala vapautui 1.7.2018 Mikä muuttui?

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 037
Kummallista on lähinnä, että joku keksi tuollaisen vedätyksen tai jäi kiinni vasta nyt. Ihmisiä on hämmennetty äärimmilleen huonolla tiedotuksella ja vaikka mitä paskaa voi mennä läpi uudistuksen nimissä. Ihmiset kyselevät todella outoja kuljettajilta, eikä ihme. Onhan nyt melkein mikä tahansa mahdollista, ja moni ei vain hoksaa, ettei tunnetun verkoston takseissa näin pitäisi olla - osin siitä syystä, että myös "hyvämaineisen välittäjän" yhteistyötakseissa todella on juuri nyt hyvinkin outoja juttuja. Paskasta tiedotuksesta ja äkkiliikkeistä ovat ilman muuta vastuussa myös taksinvälitysyhtiöt viranomaistahojen lisäksi.

Keskimäärin vituiksihan tämä meni. Sikäli kun juuri tämänlainen vapauttaminen haluttiin tehdä, olisi se voitu tehdä myös hallitusti. Niin ei nyt haluttu tehdä, ja se voi olla laskelmoitu päätös. Tämä sopii hyvin yhteen arvaillun uudistuksen motiivin kanssa: Bernerin suunnitelman mukaan vanhoille toimijoille halutaan paskan jätkän maine.

Tähän osallistuvat ne vanhojen toimijoiden ylimmän portaan edustajat ihan mielellään apukoulutaustallaan.

Monin paikoin välitysverkostot eivät uskalla edes antaa omalle brändilleen myös taksiasemakyydeille hinnastoa, vaan kartellisyytöksen pelossa tolpilla annetaan mennä basaarimeiningillä. Tämä ei ole kovin pitkä tie, mutta eivät pöhöttyneet välitysyhtiöt sitä tajua. Oikea tapa olisi tietenkin ollut karsia autoja ja kuljettajia välityksestä helvettiin luomalla säännöt, joita pitää noudattaa entistä tiukemmin. Vaihtoehtoisesti olisi kannattanut halkaista välitysyhtiöitä, tai lisäksi heittää helvettiin niiden piiristä jo ennen uudistusta omia alabrändejään perustaneita bulvaaniyhtiöitä.

Vanhoista välityksistä lähteneet ja muut villit taksit saisivat ilman teippauksia basaarihintoineen heilutella käsiä turkkilaisittain ja mölistä jonon ohi lähteville, mutta toisaalta voisivat edukseen erottumalla ja reilusti toimien pärjätä jotenkuten, järjestäytymällä uusiksi verkostoiksi jopa hyvin. Määräävästä markkina-asemasta pääsisi hyvin äkkiä eroon ja saisi homman toimimaan. Mutta tätähän ei tajuta. Luullaan, että voidaan loputtomiin ylläpitää de facto monopolia tai vähintään S-ryhmän kaltaista asemaa ja kusta franchiseorjien päälle antaen samalla sisäpiirin mulkuille etuoikeuksia.

Ainakin yhdessä yhtiössä on ylimmällä pallilla muutenkin ollut varsinainen maakuntasarjan Elop, joka melkein ehti laittaa lafkan myyntikuntoon. Saa nyt nähdä miten käy.

Varmaa on lähinnä se, että reaalihinnan keskitaso ei enää koskaan palaa siihen, mikä se oli kolme kuukautta sitten. Ala toimi jo silloin pitkälti rakkaudesta lajiin, eikä näillä taksoilla - eikä millään määrällä myyttistä piilokysyntää(piilokysynnän konsepti perustuu absurdiin ajatukseen siitä, että valmiiksi marginaalisia aikanaan Kelaa varten säännösteltyjä hintoja voidaan polkea jopa puoleen) - makseta läheskään AY-kelpoista etäisestikään TES-tasoista palkkaa. Ehkä jossain vaiheessa ajaudutaan tämän peikon takia jonkinlaiseen pakkoyrittäjyyteen, ehkä ei. Se ei kuitenkaan missään tapauksessa ratkaise sitä ongelmaa, ettei orjatyöluokan palkkatasoa voi perustaa maahan, jossa perustarpeet on hinnoiteltu ylellisyyshinnoin. Laillisen henkilöautolla tarjotun ammattikyydin reaalihintataso ei ole laskemassa, ellei yhteiskunta ala maksaa palkkoja.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.08.2018
Viestejä
156
Lähitaksi muuttaa hinnoittelumallia ja korottaa hintoja rajusti. Hetken kerkesin jo iloita kun perjantai-iltana pääsi parin kilometrin matkan inhimilliseen hintaan. Nyt uusi uuteen lähtömaksuun sekä aikaan ja matkaan perustuva hinnoittelumalli tuplasi tämän parin kilometrin perjantai-illan matkan. Kävelen jälleen. Uusi hinnasto:

Hintakuva.jpg

Lisätietoa Lähitaksi vastaa taksien saatavuusongelmiin - Lähitaksi
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 037
Tiedä nyt siitä rajusta. Olikin kummallista, että Lähitaksi kokeili niin matalaa hinnoittelua. En ihmettele, ettei juuri kuljettajia ja yrittäjiä kiinnosta. Ei kovin elinkelpoista palkkaa maksella niillä hinnoilla.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 057
Itsellä kuski selaili facebookia koko matkan.. ajaessaan siis. Hermot meni siinä vaiheessa, ku antoi mun tuskailla maksupäätteen ongelmien kans yksinään (tuijotellessaan edelleen sitä vitun kännykkää). Annoin kuskille turhankin suoraa palautetta valmiiksi hermostuneena. Taksi Helsingille lähti kans palautetta, mut en sit seuraavana päivänä vienyt asiaa pidemmälle, kun kyselivät kuitteja. Ens kerralla sitte. Toivottavasti kuskille meni viesti perille.

Mut oli kyllä itselle kummallinen tilanne, että taksissa saa noin surkeaa palvelua. Harvoin (muutama kerta vuodessa) käytän taksia. Eka kerta tällainen kokemus..
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 037
Olipas melkoisen paska kyyti etenkin kotimaisin standardein arvioituna - ja muutenkin, kyllähän etelämaalaiset kaaharitkin yleensä sentään keskittyvät ajamiseen edes suurimman osan matkasta. Tuollaisen perseilyn yleistymiseen vaikuttanee myös se, että ala alkaa muuttua roskatyömaaksi, McJobiksi, joka vetää elämäänsä kyllästyneitä pellejä kun hyvät työntekijät yhä enemmän pakenevat muihin töihin.
 
Liittynyt
12.10.2017
Viestejä
877
Itsellä kuski selaili facebookia koko matkan.. ajaessaan siis. Hermot meni siinä vaiheessa, ku antoi mun tuskailla maksupäätteen ongelmien kans yksinään (tuijotellessaan edelleen sitä vitun kännykkää). Annoin kuskille turhankin suoraa palautetta valmiiksi hermostuneena. Taksi Helsingille lähti kans palautetta, mut en sit seuraavana päivänä vienyt asiaa pidemmälle, kun kyselivät kuitteja. Ens kerralla sitte. Toivottavasti kuskille meni viesti perille.

Mut oli kyllä itselle kummallinen tilanne, että taksissa saa noin surkeaa palvelua. Harvoin (muutama kerta vuodessa) käytän taksia. Eka kerta tällainen kokemus..
Pisti ihan vituttamaan näin alan "ammattilaisena" (vasta 13-vuotta). Kannattaa ihan suoraan heti sanoa tollaselle kuskille, että nyt keskittyy siihen ajamiseen ja laittaa sen puhelimen pois. Kyseessä on kuitenkin sinun turvallisuus asiakkaana. Ja ei noita saada pois kitkettyä jos ei tosiaan saa sitä palautetta perille asti... Toivottavasti et joudu vastaavaan tilanteeseen koskaan uudestaan taksin kyydissä.
 
Liittynyt
20.06.2018
Viestejä
81
Olipas melkoisen paska kyyti etenkin kotimaisin standardein arvioituna - ja muutenkin, kyllähän etelämaalaiset kaaharitkin yleensä sentään keskittyvät ajamiseen edes suurimman osan matkasta. Tuollaisen perseilyn yleistymiseen vaikuttanee myös se, että ala alkaa muuttua roskatyömaaksi, McJobiksi, joka vetää elämäänsä kyllästyneitä pellejä kun hyvät työntekijät yhä enemmän pakenevat muihin töihin.
Toisaalta tämäkään ei täysin varmaan uuden taksilain aikaansaamista vaan suuntaus taisi olla jo menossa sitä ennen. Ehkä se sitten kun kynnys matalampi niin on enemmän näitä oman elämän seppiäkin tuonut alalle.

Sinällään surullista että ilmeisesti ensivuoden puolella taksikuskilta ei enää edes vaadita paikallistuntemus koetta eli käytännössä jatkossa tarvitsee vain jos täyttää terveysvaatimukset pääsee ajamaan (toki se toinen osio kokeessa ilmeisesti säilyy). Itse kyllä pitäisin tuon paikallistuntemuskokeen, mutta ehkä sieltä olisi voinut vain poistaa kaikki epäselvät kompakysymykset. Esimerkiksi täälä Jyväskylässäkin ilmeisesti alkanut olemaan kuskeja jotka ei esimerkiksi osaa ajaa Sokkarille tai keskussairaalalle. Käytännössä paikoille joihin vauvakin osaisi ajaa jos vain saisi kortin.
 
Liittynyt
20.06.2018
Viestejä
81
Pisti ihan vituttamaan näin alan "ammattilaisena" (vasta 13-vuotta). Kannattaa ihan suoraan heti sanoa tollaselle kuskille, että nyt keskittyy siihen ajamiseen ja laittaa sen puhelimen pois. Kyseessä on kuitenkin sinun turvallisuus asiakkaana. Ja ei noita saada pois kitkettyä jos ei tosiaan saa sitä palautetta perille asti... Toivottavasti et joudu vastaavaan tilanteeseen koskaan uudestaan taksin kyydissä.
Periaatessa tuommoinen toiminta on jo "poliisiasiakin" menee jo kännissä ajamisen kanssa samaan kategoriaan että itse olisin varmaan vieressä istuessa tehnyt soiton vaarallisesta ajamisesta (olettaen ettei nyt missään keskellä korpea ajettu jossa uuden taksin saaminen kestäisi). Ainakin näin jos huomauttaminen ei auta. Olisi ainakin hukkajoa tullut jos ei muuta. Sehän näissä on ettei yritykset tunnu nykyään tekevän minkäänlaista sisäistä tarkastusta minkälaisia kuskeja ne ottaa ja tee kunnollista laaduntarkistusta. Ne kyllä paljon yrittää mainostaa sitä että ne on perinteisiä taksiyhtiöitä, mutta mitä niilä perinteillä jos se laatu unohtuu kuitenkin.

Paljon tääläkin on tuota Uberia perjattu mutta periaatessa taitaa nykyisin olla melkeinpä ainoita taksiyhtiötä missä tietää etukäteen minkälaista kalustoa ja kuljettajaa sieltä on tulossa. Sovelluksissa pitäisi enemmän olla noita arviontimahdollisuuksia.

Tietenkin ei pitkällä tähtäimellä tuommoinen kuljettaja varmaan hyviä ansiota saa, mutta kerkee kyllä vaarantaan monta henkeä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 355
Sinällään surullista että ilmeisesti ensivuoden puolella taksikuskilta ei enää edes vaadita paikallistuntemus koetta eli käytännössä jatkossa tarvitsee vain jos täyttää terveysvaatimukset pääsee ajamaan (toki se toinen osio kokeessa ilmeisesti säilyy). Itse kyllä pitäisin tuon paikallistuntemuskokeen, mutta ehkä sieltä olisi voinut vain poistaa kaikki epäselvät kompakysymykset. Esimerkiksi täälä Jyväskylässäkin ilmeisesti alkanut olemaan kuskeja jotka ei esimerkiksi osaa ajaa Sokkarille tai keskussairaalalle. Käytännössä paikoille joihin vauvakin osaisi ajaa jos vain saisi kortin.
Mihin tuota tarvitsee navigaattorin kanssa?
 
Liittynyt
12.10.2017
Viestejä
877
Kyllä sitä tarvii. Ei se navigaattori tiedä, että missä on Teron pub tai Tuiran Terveysasema ilman osoitetta. Eikä navigaattori osaa reittejä yhtä hyvin kuin kokenut ihminen. Hyvä paikallistuntemus parantaa asiakaspalvelukokemusta huomattavasti. Toki ei tarvitse uskoa, mutta näin on asia. Ei se asiakkaalla varmasti ole kivaa ruveta selvittämään, että missä on Oys B3, kun taksinkuljettaja ei tiedä. Tai missä on Linnanmaan yliopiston R-ovi. Tai missä on Hanhitie 17 M-talo A-ovi. Ei navi tällaisia tiedä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
649
Kyllä sitä tarvii. Ei se navigaattori tiedä, että missä on Teron pub tai Tuiran Terveysasema ilman osoitetta. Eikä navigaattori osaa reittejä yhtä hyvin kuin kokenut ihminen. Hyvä paikallistuntemus parantaa asiakaspalvelukokemusta huomattavasti. Toki ei tarvitse uskoa, mutta näin on asia. Ei se asiakkaalla varmasti ole kivaa ruveta selvittämään, että missä on Oys B3, kun taksinkuljettaja ei tiedä. Tai missä on Linnanmaan yliopiston R-ovi. Tai missä on Hanhitie 17 M-talo A-ovi. Ei navi tällaisia tiedä.
En tiedä millä vuosituhanella elät. Minun navi näyttää kyllä terveysasemat, terminaalit ja ties mitkä nimen perusteella. Sitä kutsutaan POI:ksi. Ihan takuuvarmasti navin POI listaa lähimmän huoltoaseman esimerkiksi paremmin mitä yksikään mannehousu ulkomuistista.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
27
Juu ja hyvin löytyvät navista vaikkapa ravintolat vähän väärällä kirjoitusasulla tai yleisesti käytössä olevilla lempininillä. Samoin tietysti tiedot ovat ajantasaisia ja kattavia...
 

greenlight

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 635
Juu ja hyvin löytyvät navista vaikkapa ravintolat vähän väärällä kirjoitusasulla tai yleisesti käytössä olevilla lempininillä. Samoin tietysti tiedot ovat ajantasaisia ja kattavia...
Nykyajan pilveä hyödyntävät navigaattorit osaavat kyllä jonkin verran korjata myös asiakkaan hataria muistikuvia. Mutta mielestäni se on jo lillukanvarsiin tarttumista, jos aletaan väittää että taksilupien saamisesta pitäisi tehdä helvetin vaikeaa sen takia, että puoli promillea asiakkaista saattaisi saada heikentynyttä palvelua, koska kuski ei heidän sekoiluaan osaa tulkata. Jos olisin itse taksikuski, niin jättäisin varmaan sellaiset vajakit kadulle ja ajaisin pois.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 550
Juu ja hyvin löytyvät navista vaikkapa ravintolat vähän väärällä kirjoitusasulla tai yleisesti käytössä olevilla lempininillä. Samoin tietysti tiedot ovat ajantasaisia ja kattavia...
Tämä toki pätee myös kokeneisiin taksikuskeihin. Kyllä se paikallistuntemus karttuu työtä tehdessä ja navi auttaa. Hienoa, että tuo turha kriteeri on poistettu.
 
Liittynyt
07.01.2017
Viestejä
693
Ärsyttäisi ainakin minua alkaa sönköttämään pikku tumuissa, että mikä sen Riken baari katuosoite nyt onkaan ja mitä kautta sinne pitää ajaa. Paikallistuntemusta omaavalla ihmisellä on tiedossa, että missä se 40 vuotta ollut Riken baarin takaovi on. Toisaalta eihän nykyään saa kuulemma ambulanssiakaan ovelle, jos ei tiedä tarkkaa katuosoitetta. Ennen vanhaan esimerkiksi Makkaratalolle olisi varmaan saanut apua heti?

Pikkumäärällä käteisellä pääsi tällä viikolla ilman kuittia kulkemaan.. Toki matka oli puoli kilometriä, mutta on vähän huolestuttava suunta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
16
Kyllä sitä tarvii. Ei se navigaattori tiedä, että missä on Teron pub tai Tuiran Terveysasema ilman osoitetta. Eikä navigaattori osaa reittejä yhtä hyvin kuin kokenut ihminen. Hyvä paikallistuntemus parantaa asiakaspalvelukokemusta huomattavasti. Toki ei tarvitse uskoa, mutta näin on asia. Ei se asiakkaalla varmasti ole kivaa ruveta selvittämään, että missä on Oys B3, kun taksinkuljettaja ei tiedä. Tai missä on Linnanmaan yliopiston R-ovi. Tai missä on Hanhitie 17 M-talo A-ovi. Ei navi tällaisia tiedä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 942
Juu ja hyvin löytyvät navista vaikkapa ravintolat vähän väärällä kirjoitusasulla tai yleisesti käytössä olevilla lempininillä. Samoin tietysti tiedot ovat ajantasaisia ja kattavia...
No sitten varmaan tilataan se kunnon taksiyhtiön taksi jonka kuskit osaavat ja tietävät miten ajetaan? Maksaa vähän extraa ruosteiseen rupi-uberiin nähden.

Miksi minun pitäisi maksaa ylimääräistä jokaisesta taksikyydistä sen takia, että jollain suuhengittäjällä on vaikeuksia ohjeistaa kuskia oikeaan paikkaan?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 355
Kyllä sitä tarvii. Ei se navigaattori tiedä, että missä on Teron pub tai Tuiran Terveysasema ilman osoitetta. Eikä navigaattori osaa reittejä yhtä hyvin kuin kokenut ihminen. Hyvä paikallistuntemus parantaa asiakaspalvelukokemusta huomattavasti. Toki ei tarvitse uskoa, mutta näin on asia. Ei se asiakkaalla varmasti ole kivaa ruveta selvittämään, että missä on Oys B3, kun taksinkuljettaja ei tiedä. Tai missä on Linnanmaan yliopiston R-ovi. Tai missä on Hanhitie 17 M-talo A-ovi. Ei navi tällaisia tiedä.
Terveysasema ja pubi löytyy navista :eek: Erikoisemmat paikat oppii ajamalla.
 
Liittynyt
20.06.2018
Viestejä
81
Mihin tuota tarvitsee navigaattorin kanssa?
No eihän sinällään paikallistuntemusta tarvita mutta kyllähän se pääpirteittäin jotain jostain kaupungista olisi hyvä tietää. Enemmän ehkä häiritsee se että jos yhä jatkossa periaatessa ainoa vaatimus on omistaa ajokortti ja täyttää terveysvaatimukset niin ei se taksin laatuja ainakaan paranna, jatkossa varmaan yrityksien omatkin vaatimukset ja kurssit vähentyy kun vaikea löytää töihin joku joka on tai hauaa kouluttautua enemmän kun nämä pakolliset vaatimukset on. Tietenkin kyse on matalapalkkaisesta alasta johon ei tarvitse koulutusta, mutta ehkä jotain kuitenkin voisi jättää että ei ole pelkkästään että haetaan lupa ilman mitään vaatimuksia.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 946
HS sanoi:
Helsingin taksiyrittäjillä on tiukan pohdinnan paikka – Kovasen taksiyhtiön napannut ruotsalainen Cabonline haluaa ostaa myös Taksi Helsingin

Yleistyvän käytännön mukaan taksiyrittäjä voi liittyä useisiinkin kyydinvälityspalveluihin samanaikaisesti.
Tämä on aivan loistava käytäntö, koska se mahdollistaa kyydinvälityspalveluiden kilpailun. Kuljettaja ajaa toki sitä keikkaa, josta saa itselleen eniten tienestiä, mutta hiljaisempana aikana kelvannee kyyti halvemmaltakin välittäjältä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 065
Taxify aloitti kyydit helsingissä mutta autoja en ole vielä bongannut. Onko heillä oma logonsa kyljessä tai kuvussa?
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 504
Taxify aloitti tänä aamuna Helsingissä. Tekstasivat, että koodilla "HIHELSINKI" saa ekasta kyydistä 5 € poijes.
Kilpailija Taxigo aloittaa myös lähiaikana.
Taxigon appi toimii ainakin Viron puolella paremmin kuin Taxify.
 
Liittynyt
20.06.2018
Viestejä
81
Kilpailija Taxigo aloittaa myös lähiaikana.
Taxigon appi toimii ainakin Viron puolella paremmin kuin Taxify.
Onkohan tästä mitään enempää tietoa, noiden omakin sivu antoi aika vähän tietoa. Taxifyn ongelma ainakin taitaa olla se että ei ole merkittävästi pienempi prosenttipalkkio kuskille kun vaikka Uberilla. Muistaakseni jossain taisi olla että on jotain 3% halvempi tuo välityspalkkio mutta vielä päälle joku kuukausimaksu. Mielummin melkein sitten uuberilla laajemmalla asiakaskannalla. Tuntuu ainakin tuommoiset yli 20% palkkiot lähinnä vittuilulta kuskille varsinkin jos vielä hinnoittelu sovelluksissa muutenkin alle perinteisten taksien. Melkein kannattavampaa polkea itse hinnat matalaksi ja välittää kyydit itse.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 504
Onkohan tästä mitään enempää tietoa, noiden omakin sivu antoi aika vähän tietoa. Taxifyn ongelma ainakin taitaa olla se että ei ole merkittävästi pienempi prosenttipalkkio kuskille kun vaikka Uberilla. Muistaakseni jossain taisi olla että on jotain 3% halvempi tuo välityspalkkio mutta vielä päälle joku kuukausimaksu. Mielummin melkein sitten uuberilla laajemmalla asiakaskannalla. Tuntuu ainakin tuommoiset yli 20% palkkiot lähinnä vittuilulta kuskille varsinkin jos vielä hinnoittelu sovelluksissa muutenkin alle perinteisten taksien. Melkein kannattavampaa polkea itse hinnat matalaksi ja välittää kyydit itse.
Tämän kuun alussa kysyin niiltä ja vastaus:
Hello XXXXX,

Thank you for your e-mail.

Yes we are working on expanding to Finland now and the first cars are already there. So if you are a driver - please join us =)

Kind Regards,

Eduard Dubrovski
CEO
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 746
Yhdelle kuljettajalle tarjottiin 1 117 taksitilausta, vain 22 kelpasi – taksiyhtiö paljasti ”Meilahden kelavalikoijan”

"Yhdelle kuljettajalle tarjottiin 1 117 taksitilausta, vain 22 kelpasi – taksiyhtiö paljasti ”Meilahden kelavalikoijan” "​


Ei ole paljoa muuttunut systeemit. Itse asuin pari vuotta sitten vielä alle kilometrin päässä isosta yliopistollisesta sairaalasta ja sen edessä olleesta taksitolpalsta. Siinä tolpalla oli aina kellon ympäri luokkaa kymmenen taksia jonottamassa kyytiä.

Kotiin kun soitin taksia siihen alle kilometrin päähän esimerkiksi sunnuntaina puolenpäivän jälkeen, niin sitä sai odottaa usein sellaiset 30-40 minuuttia. Ilmeisesti ei paljoa kiinnostanut tolpalla maleksivia taksikuskeja lähteä kyytiä ajamaan vaan odottelivat siinä että joskus sattuisivat saamaan jonkun kela-mummon kyydittäväksi jonnekkin parin sadan kilometrin päähän.
 

greenlight

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 635
Lopettaisivat kokonaan tarjoamasta kyytejä niille, joille ne eivät kelpaa. Tai sitten tolpalle erikoissääntö, että eka jonossa ottaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 065
Venäläinen Yandex aloitti taksitoimintansa helsingissä. Tällä konseptilla ei luulisi saavan suurta suosiota..

VENÄLÄINEN palvelu pyrkii kilpailemaan ainakin hinnalla. Tiedotteessaan se lupaa, että kyydin lähtöhinta on kolme euroa. Sillä pääsee yhtiön mukaan kilometrin.


Yangolla ei ole omia autoja tai kuljettajia, vaan se toimii yhteistyössä paikallisten yhtiöiden ja kuljettajien kanssa, kertoo yhtiö tiedotteessaan

YHTIÖ aikoo suunnata palveluaan ainakin osin venäläisille matkailijoille.


Venäläinen Yandex aloittaa taksikyydit Suomessa
 
Liittynyt
20.06.2018
Viestejä
81
Venäläinen Yandex aloitti taksitoimintansa helsingissä. Tällä konseptilla ei luulisi saavan suurta suosiota..

VENÄLÄINEN palvelu pyrkii kilpailemaan ainakin hinnalla. Tiedotteessaan se lupaa, että kyydin lähtöhinta on kolme euroa. Sillä pääsee yhtiön mukaan kilometrin.


Yangolla ei ole omia autoja tai kuljettajia, vaan se toimii yhteistyössä paikallisten yhtiöiden ja kuljettajien kanssa, kertoo yhtiö tiedotteessaan

YHTIÖ aikoo suunnata palveluaan ainakin osin venäläisille matkailijoille.


Venäläinen Yandex aloittaa taksikyydit Suomessa
Kysyntää lienee, mutta kohtaako sitten tarjonta autojen määrässä. Asiakkaan kannalta vaikuttaa ihan hyvältä mutta paljonko jää enemmän sitten vaikka Uberiin verrattuna jos hintoja poljetaan ja lentokentällekin pääsee alle 30e keskustasta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 647
Eikös nuo Yandexit ole ihan normi takseja, jotka siinä sivussa tekevät sopparin yandexin kanssa. Jossain uutisissa oli jotain, mutta ei mainintaa että mitenkään erottuisi. Nyt ihan muistin varasta tämä "tieto".
 

MrB

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 209
Pikkujoulukausi alkanut. Onko kokemuksia millaisia taksikyytejä olette saaneet..? Lihataksin, eikun Lähitaksin tj taitaa ajaa omaa agenaa.. Itsellä pj:t parin viikon kuluttua perjantaina ja kotimatkan tilaan appilla.
Varoitus taksialalta: Pikkujoulun kyytibisnes on ryöstäytymässä villin lännen kiskonnaksi - huijaukset jopa yli 100 euroa, vastuu kaatuu asiakkaan niskaan
Eilen pikkujouluista kotiin Oulusaa Fixutaxilla. Tilaus-appi oli ihan näppärä - näyttää hinnan ja missä kohtaa auto on tulossa. Antaa notifikaatin kun pirssi alkaa olla hollilla. Autossa maksaminen oli vähän haasteellista, kun maksupääte ei jutellut muun aateekoon kanssa. Ensi kerralla maksan sovelluksessa.

En tiedä oliko Priussi jossain energiansäästöasetuksessa, mutta vähän kulmikkaasti meni moottorijarrulle. Ei kauheen kiva kaupunkiajossa. Oma jäykäksi koodattu mehumaija tekee tietyissä olosuhteissa samaa, että sen puoleen oli kotoisa olo :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 065
Eilen pikkujouluista kotiin Oulusaa Fixutaxilla. Tilaus-appi oli ihan näppärä - näyttää hinnan ja missä kohtaa auto on tulossa. Antaa notifikaatin kun pirssi alkaa olla hollilla. Autossa maksaminen oli vähän haasteellista, kun maksupääte ei jutellut muun aateekoon kanssa. Ensi kerralla maksan sovelluksessa.

En tiedä oliko Priussi jossain energiansäästöasetuksessa, mutta vähän kulmikkaasti meni moottorijarrulle. Ei kauheen kiva kaupunkiajossa. Oma jäykäksi koodattu mehumaija tekee tietyissä olosuhteissa samaa, että sen puoleen oli kotoisa olo :)
Fiksua oli varmaan tilata appilla, kauanko jouduit odottamaan. .?Eikä loppulaskukaan mennyt överiksi?
 

MrB

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 209
Fiksua oli varmaan tilata appilla, kauanko jouduit odottamaan. .?Eikä loppulaskukaan mennyt överiksi?
8 minuuttia muistaakseni oli eka arvio ja se piti aika hyvin paikkaansa. Auto lähti jostakin lähiöstä liikkeelle. Hinta ehkä jonkun euron enemmän kuin vuosi sitten - tasan 30 euroa ja 14km.

Tekee muuten odottelusta huomattavasti miellyttävämpää kun kartalta näkee, että se auto oikeasti lähestyy. Selkeä parannus vanhaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 065
8 minuuttia muistaakseni oli eka arvio ja se piti aika hyvin paikkaansa. Auto lähti jostakin lähiöstä liikkeelle. Hinta ehkä jonkun euron enemmän kuin vuosi sitten - tasan 30 euroa ja 14km.
Ihan ok hinta yötaksaksi. Samaa luokkaa kuin täällä Helsingissä.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Emmännältä yrittivät viime yönä klo 1:00 pyytää 55€ Helsingin keskustasta pohjoishelsinkiin, voitte arvata että jäi menemättä..
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
3 573
Itse tein viime viikolla pari ~8km reissua pääkaupunkiseudulla, käytin tilaamiseen Whim-sovellusta. Kummassakin tapauksessa LähiTaxi oli halvin, joten valitsin heiltä kyydit. Taxin saapuminen vei sen 10-15 minuuttia ja hinta oli kumpaankin suuntaan noin 26 euroa. Mittarin mukaan jos olisi mennyt niin hinnat olisivat olleet 40e ja 35e.
 

Tilipitappitippitappi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 310
Vaimo kävi eilen pikkujouluissa Oulun keskustassa. Paluumatkan teki taksilla pikkutunneilla, maksoi 38€. Taksin otti tolpalta tms. keskustasta. Aiemmin sama kyyti kotiosoitteeseen maksanut reippaasi yli 50€. Tässähän saattaisi jo itsekin joskus raaskia lähteä käymään viihteellä ;)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 647
No, onko joku sitä mieltä että uudistus teki taksilla matkustamisesta parempaa?
Tänään just juttelin kaverin kanssa, joka asuu kohtuu lähellä isoa kaupunkia, mutta pienehkössä hmm kylässä. Soittivat taksia paikkaan x: ei onnistu, seuraavana aamuna vasta sopii.
Matkaa kotiin kuitenkin jonkin matkaa kävellen, joten sattumoisin pimeä kyyti löytyi kuitenkin. Perille pääsivät, mutta ihan ongelmitta ei juttu päättynyt. Tätä piti nyt kirjoittaa ja muokata muutamaan kertaan, kun en viitsi kaikkea paljastaa mikä meni pieleen ja virkavaltaa voisi kiinnostaa.

Sitä vaan mietin, jos itse taksia tarvisin vkl iltaisin, niin mitenköhän kävisi epämääräiseen aikaan?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 037
Miksi ei olisi..? Hinnat halventuneet ja kilpailua asiakkaista. Aikaisemmin oli päinvastoin.
Millä laseilla katsottuna hinnat ovat halventuneet? Kyllä keskihinta on nousemaan päin. Lasku ei juurikaan olisi ollut mahdollistakaan, kuten kävi hyvin selväksi jo kauan ennen uudistuksen voimaantuloa.

Sesonkiaika. Pyytää voi mutta tyhmää on maksaa. Siksi appit voittavat villit yrittäjät.
Saattaa ruuhkaisina öinä olla vähemmälti halvan appikyydin kuittaajia, kun samanlaisen kyydin voi ajaa "villinä yrittäjänä" tolpalta tuplahintaan. Siinä eivät paljon appit voita, kun saatavuus on eioo.

En toki tarkoita, että varsinainen riistohinnoittelu kerää tolpiltakaan asiakkaita, muuten kuin vilpillisesti känniläisiä ja vanhuksia asiakkaikseen etsiviä rentseekereita. Millään alehinnalla ei tarjontaa kuitenkaan ole.

Aika harva taksiyrittäjäksi ryhtyvä nimittäin on ihan niin tyhmä, että jää pelkästään sovellusvälityksen ja -laskutuksen varaan. Kyllä pitää olla mahdollisuus tolppakyyteihin, eli joko mittari tai muu hinnoittelutapa niihinkin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 065
Millä laseilla katsottuna hinnat ovat halventuneet? Kyllä keskihinta on nousemaan päin. Lasku ei juurikaan olisi ollut mahdollistakaan, kuten kävi hyvin selväksi jo kauan ennen uudistuksen voimaantuloa.


Saattaa ruuhkaisina öinä olla vähemmälti halvan appikyydin kuittaajia, kun samanlaisen kyydin voi ajaa "villinä yrittäjänä" tolpalta tuplahintaan. Siinä eivät paljon appit voita, kun saatavuus on eioo.

En toki tarkoita, että varsinainen riistohinnoittelu kerää tolpiltakaan asiakkaita, muuten kuin vilpillisesti känniläisiä ja vanhuksia asiakkaikseen etsiviä rentseekereita. Millään alehinnalla ei tarjontaa kuitenkaan ole.

Aika harva taksiyrittäjäksi ryhtyvä nimittäin on ihan niin tyhmä, että jää pelkästään sovellusvälityksen ja -laskutuksen varaan. Kyllä pitää olla mahdollisuus tolppakyyteihin, eli joko mittari tai muu hinnoittelutapa niihinkin.
Eipä huvita seisoa tolpalla pe-la aamuyöstä 2 tuntia JONOTTAMASSA taksia. Vanhaan aikaan taksit viilettivät sinne rautatieaseman "keskustolpalle" poimimaan asiakkaita. Nyt voin odottaa lämpimässä.
Etukäteen appilla tilattuna/maksettuna hinta on joka tapauksessa pienempi kuin tolpalta otettuna.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 037
8 minuuttia muistaakseni oli eka arvio ja se piti aika hyvin paikkaansa. Auto lähti jostakin lähiöstä liikkeelle. Hinta ehkä jonkun euron enemmän kuin vuosi sitten - tasan 30 euroa ja 14km.

Tekee muuten odottelusta huomattavasti miellyttävämpää kun kartalta näkee, että se auto oikeasti lähestyy. Selkeä parannus vanhaan.
Eipä huvita seisoa tolpalla pe-la aamuyöstä 2 tuntia JONOTTAMASSA taksia. Vanhaan aikaan taksit viilettivät sinne rautatieaseman "keskustolpalle" poimimaan asiakkaita. Nyt voin odottaa lämpimässä.
Joo, en ole ollenkaan eri mieltä ja juuri näin kannattaa toimia - teoriassa. Jää nähtäväksi, millainen tilausjono eri applikaatioilla on kaikkein kiireisimpinä iltoina.

Tämä on tietenkin ongelma, joka ei kokonaan poistu millään. Kokonaistarjonta ei kovin paljon kasva, mutta etenkin muutosvaiheessa fiksu voi hyötyä siitä, että käyttää systeemiä jolle on amatöörien ruuhka-aikaan vähemmän kysyntää per tarjonta kuin vaikka tukkeutuneelle puhelintilauspalvelulle tai lohduttomalle tolppajonolle.

Itse ratkaisen ongelman omakohtaisesti siten, että en lähde kaupunkien keskustoihin olemaan kännissä juuri niinä vuoden kuutena iltana, jolloin melkein kaikki muutkin ovat tekemässä samaa, mukaanlukien joukko niitä, jotka vetävät kerran tai kaksi vuoteen tajuttomuuteen asti.

Vappua ja uuttavuotta viettäville amatööreille(miksei myös pikkujouluaikaan muuta toimintaa kehitteleville) annettakoon käytännön neuvo. Lähiöissä, reuna-alueilla ja maaseudulla riittävän lähellä toimivaa kaupunkia on taksin saatavuus tällaisinakin aamuöinä hyvä, jos käytettävissä on tukkeutumaton tilausjärjestelmä. Keskimääräinen noutoaika on lisäksi tavallista lyhyempi.

Tietenkin osa kansasta on juuri niinä päivinä liikkeellä keskustoissa pakotettuna tai lähes pakotettuna. Paska juttu. Yksi tapahan on tehdä ennakkotilaus, jos joku vielä sellaisen ottaa vastaan. Useinhan myydään eioota ihan ilmeisistä syistä. Tietenkään tästäkään ei ole apua, jos tarkoitus on vetää pää täyteen ja horjua ympäriinsä vailla ajan tai paikan tajua, mutta sitä ei kannata yrittää perustella työvelvollisuuksilla.
Etukäteen appilla tilattuna/maksettuna hinta on joka tapauksessa pienempi kuin tolpalta otettuna.
Väärin. Kerroinkin juuri edellä, miksi. Voin vielä yrittää uudestaan. Aika tärkeä osa taksitoimintaa on raha. Se kiinnostaa paitsi asiakasta, myös taksia. Halpishintaan ajaminen ei kovasti houkuttele, jos normaaliin tai korotettuun hintaan voi yhtä helposti ajaa. Siksi edullisesti hinnoiteltuja applikaatiokyytejä ei ole tarjolla kovin hyvin huippukysynnän aikaan.

Keskimäärin hinta on pienempi, mutta päinvastaisia esimerkkejäkin on. Myös huippukysynnän tunteina, jolloin välittäjätkin saattavat käyttää sesonkihintaa. Esimerkiksi Taksi Tampere -välityksen matkataksa on silloin 2,12. Tämä ei ole mikään uberin aikanaan(en tiedä päivän tilanteesta) käyttämiin megaluokan ruuhkamaksuihin verrattava korotus, mutta korotus silti. Eivät kaikki yrittäjät hinnoittele itseään tuon yli - ainakaan käytännössä, jos kirjallisissa hinnastoissaan tekevätkin.

Tietysti huippukysynnän aikaan pitäisi nimenomaan haluta maksaa ylihintaa. Markkinataloudellahan tätä uudistusta perusteltiin ja joka amatöörikaudella tolpalla vinkuu tämän tästä joku läski, joka haluaisi että jonoja lyhennettäisiin hinnalla. Minusta se ei ole reilua peliä, mutta sitä asiakkaat ovat kyllä pyytäneet. :confused2:

Tilastollisesti aika paljon voi päätellä väristä, enkä tarkoita auton väriä.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 521
Viestejä
4 165 129
Jäsenet
70 419
Uusin jäsen
KukkoPärssinen

Hinta.fi

Ylös Bottom