Ylinopeus (kameravalvonta)

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 112
Jos nyt ajatellaan tätä tolppien ideologista primäärifunktiota niin sillä ei pitäisi olla ajoon juurikaan merkitystä mikä rajoitus pätkällä on. Se tolpan kohta on vain marginaalisen pieni osa koko siirtymää, ja jos valtaosa siirtymästä menee ylinopeutta (joko tahallaan tai huolimattomuuttaan) niin fokus pitäisi olla sen korjaamisessa. Eli tältä kantilta niitä rajoituskylttejä pitäisi olla n. 1 km välein, jotta se kyltistä luettu rajoitus ei unohdu tai "unohdu".

Mutta tosiasiassa ymmärrän kyllä täysin ongelman. Minua ei vituta tolpat yksinään juuri ollenkaan, mutta yhdessä päin vittua lätkittyjen nopeusrajoitusten kanssa menee kunnioitus koko systeemiin. Voitaisiin brainstormata mahdollisimman tehokas keino laillisesti protestoida tätä vastaan. Minua ainakin alkaa ihan jo yhteiskunnan hyvinvoinnin puolesta kairaamaan kovasti se, että tämän maan TUOTTAVINTA kansanosaa kairataan kakkoseen ihan joka suunnasta, vain siitä syystä että ei satu olemaan henkilökohtaista riksakuksia polkemassa työpaikalle ja takaisin.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
847
Sehän se tässä pointti onkin, kun ajelee vakkari päällä tasasta nopeutta rajotusten mukaan, mutta rajotukset hyppii jatkuvasti miten sattuu ja yhdenkin nopeus dropin missaat, niin sitten maksetaan jo isoo rahaa, kun ajettu ~20kmh ylinpeutta 60 alueella.

Tästähän seuraa sitten ilmiötä, että porukka ei nosta nopeutta, jos nopeusrajoitus nousee vaikka kilometrin ajaksi 20kmh nopeemmaksi ja sitten taas takana tulevat hermostuu ja seurauksena vaarallisia ohituksia. Onko se sitten liikenneturvaa? Puhdasta rahastusta 90% kameroista. Ymmärtäisin, jos taajamassa vaikka koulun kohdalla valvomassa suojateitä/nopeuksia, mutta se että maantiellä jossa nopeudet menee miten sattuu ylösalas on vierivieressä kameraa.
 

valurauta

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
3 528
Nimimerkillä tuntematon tie ja ajelin toisen auton perässä n. 100m päässä enkä seurannut herkeämättä viittoja mikä on tietysti oma vika. Näin kameran ja katsoin mittaria joka näytti 74 ja mielessäni käväisi että eikai tää voi olla 60 alue. Räps ja olihan se. Ei risteyksiä tai suojatietä mutta 170e kiitos...
Ihan periaatteesta tuollaisia ei pidä maksaa vaan laittaa paluupostissa kiisto poliisille. Ei pidä tehdä rahastusta liian helpoksi.
 

valurauta

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
3 528
Mutta tosiasiassa ymmärrän kyllä täysin ongelman. Minua ei vituta tolpat yksinään juuri ollenkaan, mutta yhdessä päin vittua lätkittyjen nopeusrajoitusten kanssa menee kunnioitus koko systeemiin. Voitaisiin brainstormata mahdollisimman tehokas keino laillisesti protestoida tätä vastaan. Minua ainakin alkaa ihan jo yhteiskunnan hyvinvoinnin puolesta kairaamaan kovasti se, että tämän maan TUOTTAVINTA kansanosaa kairataan kakkoseen ihan joka suunnasta, vain siitä syystä että ei satu olemaan henkilökohtaista riksakuksia polkemassa työpaikalle ja takaisin.
Olenkin sitä mieltä, että ei nämä tolpat ole mitään liikenneturvallisuutta parantamassa, vaan ne ovat yksi keskeinen osa julkisen vallan autoilijoihin kohdistamaa ideologista vainoa. Epäselvää on lähinnä vain se, että onko autolijat suoraan vainon kohde vai onko autolijat vain instrumentti johonkin muuhun ryhmään (kuten "tämän maan TUOTTAVINTA kansanosaa" tai hesalaiset vs maalaiset tai...) kohdistuvaan vainoon.

Liikenneturvallisuus on Suomessa valjastettu puhtaasti yksityiautoilun vainoamiseen. Se on tärkeää ainoastaan silloin, kun sitä voi edes teennäisen perustellusti käyttää autoilijoiden pompotteluun.

[EDIT] Katsokaapa vähän miten kamerat kohdistuvat suoraan hesalaisiin vs ihmisiin, jotka joutuvat syystä tai toisesta kulkemaan pitkin maakuntia. Pk-seudullakin kamerat on _kehillä_, joita hesalaisten ei tarvitse käyttää päästäkseen kulkemaan. Radiaalisilla väylillä ei taida olla montakaan kameraa?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 641
Nimimerkillä tuntematon tie ja ajelin toisen auton perässä n. 100m päässä enkä seurannut herkeämättä viittoja mikä on tietysti oma vika. Näin kameran ja katsoin mittaria joka näytti 74 ja mielessäni käväisi että eikai tää voi olla 60 alue. Räps ja olihan se. Ei risteyksiä tai suojatietä mutta 170e kiitos...
Itse olin vähän samassa tilanteessa viikolla, tie millä ei montaa kertaa vuodessa tule ajettua, varsinkaan pimeän aikaan. Tiedän että se on miinoitettu kameroilla. Sinne mennessä ei mitään ongelmaa, vaan takaisintullessa oli säkkipimeää, ainoat valot vastaantulevien, nopeusrajoitukset vaihteli jatkuvasti. Navi oli päällä ja vaikka sitä yritti seurata kapealla tiellä, niin koko ajan nopeus heitti +-10kmh , siinä kun seuraili oikeanpuolimmaista valkoista viivaa. Jos olisi ollut vakkari, niin edes vähän olisi korjannut tilannetta. Tiellä siis 80-70-50-80 rajoituksia. Jollain hemmetin ihmeellä en saanut selfietä.
En sentään ajanut kenenkään perässä tai edellä, kaikki liikenne koko matkalla oli vastaantulevaa, ylämäki alamäki ja mutkat, vieraahko tie ja vielä syytä olettaa että hirviäkin liikkeellä.
Ei siis räpsynyt kertaakaan. Ai niin, vähän tihkusadetta, osittain sumua, vastaantulijoilla valojenkäyttö mitä sattuu.

Ihan periaatteesta tuollaisia ei pidä maksaa vaan laittaa paluupostissa kiisto poliisille. Ei pidä tehdä rahastusta liian helpoksi.
Eikös tuosta seuraa vielä lisää maksuja? Kun kyse on kuitenkin fiskaalisesta rahastuksesta, niin maksaja on aina melko varma bonusten kera.

Kilvet hittoon tai peittoon jatkossa.
 

valurauta

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
3 528
Eikös tuosta seuraa vielä lisää maksuja? Kun kyse on kuitenkin fiskaalisesta rahastuksesta, niin maksaja on aina melko varma bonusten kera.
Ainakin oma käsitys on, että tuosta EI seuraa mitään maksuja. Miksi seuraisi? Oikeusvaltiossa kenenkään ei voi odottaa edesauttavan mahdollisen oman syyllisyytensä selvittämisessä. On viranomaisten asia näyttää väite todeksi (viime kädessä) oikeudessa.

Jos huono tuuri käy, poliisi voi joskus ottaa yhteyttä kuljettajan selvittämiseksi mutta eipä siinäkään kai ole mitään velvoitetta poliisia auttaa?

Jotain lisäkulua kai tulee siitä, jos mahdollisesti joskus tulevan lopullisemman lapun jättää "valtion automaattisen maksupalvelun" perittäväksi - vaan täytyyhän sitä teettää viranomaistyötä koko rahan edestä. Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.

[EDIT] Miten on, tuleeko lisäkuluja, jos poliisi vie asian lopulta käräjille? Siis jos poliisilla on valokuvaamolaatuinen muotokuva kuljettajasta ja silti kiistää.
 
Viimeksi muokattu:

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Bluetooth toimii kyllä usealle laitteelle samaan aikaan. ;)

Mutta joo. Ei tuossa laitteessa ole pienintäkään järkeä. Samalla kun bluetooth yhdistää autoon, voi laittaa tomtomin kamerat käynnistymään taustalle. Ajaa saman asian ja jopa paremmin. :)
Voi kun se toimisikin aina ja kaikissa laitteissa luotettavasti ilman lisätoimenpiteitä, mutta kun se on sellaista saatanan kliksuttelupantomiimia joka ikinen kerta ja auta armias, jos vaihtuu laite välissä tai jos tosiaan tarvitsee yhdistää monta laitetta samaan aikaan. Saati sitten että autossa on useampia kuljettajia ja molemmat parhaimmillaan samaan aikaan kyydissä, mutta toinen vain hetkellisesti.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Siinä kameratolpassa pitäisi aina olla se rajoitusmerkki, niin vältyttäisiin turhilta varojarruktuksilta tolpan kohdalla, kun ei ole varma, että onko kyseessä nyt 60, 80 vai 100 rajotus ja äkkinäinen jarrutus 20kmh alemmaksi ja pahimmassa tapauksessa jonoa perässä.
Tuosta oli jo aiemminkin puhetta että niin pitäisi, mutta meikäläinen lainsäädäntö on niin perverssi ettei se ole mahdollista. Ja koska aniharvalla on tällä verokäytännöllä niin uutta autoa, että vallitseva nopeusrajoitus näkyisi yhtään missään, niin on syytä vaan suosiolla tottua siihen pumppaavaan liikenteeseen ja muihin lieveilmiöihin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 285
Tätä muuttuvien nopeusrajotusten rämppäystä myös vaikea ymmärtää.

Miten helvetissä esim. keskellä yötä on ideaparkilta tampereelle päin motarilla 80 rajoitus. Sitten siinä lakalaivan kohdalla ennen isoa ramppia tulee takaisin satasen rajoitus peräti 2km ajaksi kunnes ollaankin jo viinikan kohdalla? En tietenkään tuota 80 rajoitusta noudata, mutta ihmetyttää silti. Mennyt kyllä yöllä paljon ajavana viimeinenkin usko suomalaiseen tieliikennelainsäädäntöön ja liikennevalojen toimivuuteen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 641
Ainakin oma käsitys on, että tuosta EI seuraa mitään maksuja. Miksi seuraisi? Oikeusvaltiossa kenenkään ei voi odottaa edesauttavan mahdollisen oman syyllisyytensä selvittämisessä. On viranomaisten asia näyttää väite todeksi (viime kädessä) oikeudessa.

Jos huono tuuri käy, poliisi voi joskus ottaa yhteyttä kuljettajan selvittämiseksi mutta eipä siinäkään kai ole mitään velvoitetta poliisia auttaa?

Jotain lisäkulua kai tulee siitä, jos mahdollisesti joskus tulevan lopullisemman lapun jättää "valtion automaattisen maksupalvelun" perittäväksi - vaan täytyyhän sitä teettää viranomaistyötä koko rahan edestä. Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.

[EDIT] Miten on, tuleeko lisäkuluja, jos poliisi vie asian lopulta käräjille? Siis jos poliisilla on valokuvaamolaatuinen muotokuva kuljettajasta ja silti kiistää.
Ajatetelin vaan, no ulkomuistista oikeudenkäynti alkaen 250€ tms. Normaali rikosseuraamusmaksu 120€ koska jotkut ovat joutuneet rikoksen uhriksi, esim Ahmed raiskannut 12 vuotiaaan. Tänään luin että fillarilla ilman valoja, rikesakko 40€, uutisessa ei mainittu tuota rikosseuraamusmaksua, joka ehkä.

Itse olen niin vittuuntunut nykyisiin käytäntöihin mitä liittyy näihin mihin vaan, etten edes tiedä mikä on käytäntö. Jos sakko, niin siihen kai jotain päälle varmuudeksi. Valituksen hinnaksi pistetty sellainen summa ettei tarvi edes harkita valittaa. Rahastuslaitos voittaa 99,9% kuitenkin. Joten turha inistä ja maksaa vaan.
 

valurauta

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
3 528
Ajatetelin vaan, no ulkomuistista oikeudenkäynti alkaen 250€ tms. Normaali rikosseuraamusmaksu 120€ koska jotkut ovat joutuneet rikoksen uhriksi, esim Ahmed raiskannut 12 vuotiaaan.
Pelkkä postilapun kiistäminen ei johda välittömästi mihinkään oikeudenkäyntiin ja käsittääkseni esitutkinnan teettäminen poliisilla on edelleenkin maksutonta.

Tietääkö joku, mitä oikeasti maksaa, jos poliisi päättää lopulta vaivata käräjäoikeutta jollain 87@80-asialla? Oikeuskäsittelyn riskinä tietenkin on se, että oikeus ei ole sidottu poliisin sakotusohjeeseen vaan voi määrätä rangaistuksen vapaasti lain asettamissa puitteissa. Oikeudelle ei välttämättä kannata julistaa, että "halusi näyttää keskaria systeemille" ja "aikoo näyttää jatkossakin, kaksin käsin",tjsp.
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 148
Pahimpia on 60km/h nopeusrajoitusalueet ja varsinkin kesällä auto pysähtyy tuosta vauhdista kuin seinään. Kamera todennäköisesti ottaa kuvan kuten nykyäänkin noin 10m etäisyydellä kamerasta. Ja tarviikohan siinä edes kääntyä takaisin? Luulisi että kamerassa on joku timeout tyyliin minuutti
Tässä kiva sivusto Pysähtymismatka n tarkisteluun. 60 km/h nopeudesta pysähtymismatka on 32 metriä, mikä nyt ei minun mielestäni ole seinä. Jäähän siihen toki matkaa vielä tehdä u-käännös.

Tämä vain muistutuksena, kun tuntuu että kuvitellaan auton pysähtyvän "kuin seinään".
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 708
Tässä kiva sivusto Pysähtymismatka n tarkisteluun. 60 km/h nopeudesta pysähtymismatka on 32 metriä, mikä nyt ei minun mielestäni ole seinä. Jäähän siihen toki matkaa vielä tehdä u-käännös.

Tämä vain muistutuksena, kun tuntuu että kuvitellaan auton pysähtyvän "kuin seinään".
60km/h ja "Jarrutusmatka on 15 metriä".

100km/h vauhdista tuon mukaan 43m.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 007
Onhan tuo kameravalvonnan lisääntyminen ja sakkojen kiristys järjettömiin sfääreihin laskenut ainakin ajoittain omaa keskinopeuttani, joten kai se turvallisuuteen vaikuttaa. Ajoittain saatan kyllästyä, jolloin jään edes etäisesti suurinta sallittua etenevän kahden tai kolmen auton perään jonon jatkoksi. Adaptiivinen vakkari hoitaa nopeuden muutokset ja leffaa, formuloita tai lätkää katsellessa ei kiinnosta vittujakaan, vaikka nopeus seilaisi 75-95@100 km/h. Suurimman osan ajasta jaksan keskittyä liikenteeseen, mutta ajoittain vajoan kuvauksen kaltaisen, muita ajattelemattoman vittupään tasolle.

Kiinnosta Denistäkään, kunhan en aja ylinopeutta.

edit:
Toki etäisyyteni edellä ajavaan on sellainen, että siihen väliin mahtuu ongelmitta joku tulemaan, jos tämä päättää ohittaa letkan yksi auto kerrallaan.
 

Walla

//TODO: Add Title
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
2 895
Tuo keskinopeusteoria on kyllä niin käsittämättömän maalaisjärjen vastainen, ettei vaan voi ymmärtää miten sitä voidaan totuutena paasata.

Jokaisen täysjärkisen luulisi tajuavan, että jos onnettomuusriski maantiepätkällä X on 0 km/h 0% ja 400 km/h 100% (molemmat minusta aika itsestäänselviä) niin tästä ei seuraa että se on 100 km/h 25%.
Samoin jokainen varmaan ymmärtää ettei (normaalikelillä) satasen rajoituksella 40 km/h köröttelevä ja 160 km/h kaahaava ole keskimäärin yhtä turvaallisia kuin kaksi rajoitusten mukaan 100km/h ajavaa.

Joten tästä voidaan päätellä, että onnettomuusriski ei todellakaan kasva lineaarisesti keskinopeuden tulona, sanoi Palsternakka mitä vaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 641
Peltipoliiseista hälyttävät laitteet yleistyvät – näin niillä voi varoittaa myös muita autoilijoita

Tämäkö on mennyt kaikilta ohi? Eikä näytä olevan edes kallis, 69€:

Saphe ylinopeus- ja liikennevalvonta hälytin


ooono liikennevaroitin - ooono trafikalarm

Tuo taas näyttäisi olevan vähän edullisempi.

Kummallista että nämä ovat jopa laillisia suomessa. Ongelmana taitaa olla että käyttäjiä ei täältäpäin pahemmin löydy, joten dataakaan ei liiku, ja sitten kun on kaksi eri toimijaa, niin vaikka kumpikin saisi käyttäjiä, silti tietoa ei liiku tarpeeksi paljon että aukottomasti toimisi. Aukottomasti tuskin missään, mutta isoilla teillä ja kaupungeissa, miksipä ei.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 108
Lukaisin kanssa jutun Ooonosta tänään, ihan mielenkiintoinen laite ja hinta vissiin vain 50 euron tienoilla, ja sisältää ominaisuuksia mitkä Saphesta vaikuttivat puuttuvan. Ymmärsin, että kiinteiden kameroiden tietokanta on firman itsensä ylläpitämä

Ooonon nettisivut sanoi:
Euroopan suurin ennalta asetettu kameratietokanta. Jatkuvasti laajeneva tieokanta yli 50 maasta.
 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
848
Näkyy joissain dashcameissa olevan myös integroitu kameratolppakanta, esim. tuossa Garminissa. Arvostelujen perusteella tosin vaikuttaa siltä että ei ihan loppuun saakka hiottu ohjelmisto, jos ylinopeushälytysten raja-arvoa ei saa muutettua ja ne on aina päällä kun tuo kameratolppahälykin on.

Garmin Dash Cam 55 -autokamera 124,90 €
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
999
Jos ja kun porukka liikkuu kännyköiden kanssa, niin kannattaa kokeilla ohjelmaa nimeltä waze, toimii myös navigaattorina. Käyttäjät voivat raportoida näkemänsä tien päältä, joten mm. tutkarysät tulevat kaikkien samalla tiellä liikkuvien tietoon. Hintaa kyseisellä lisäkkeellä on 0€.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
847
Jep ja tuo waze toimii vielä apple carplayn kanssa, eli saa tuon suoraan auton näyttöön, ettei tarvitse kännykkää tuijotella ajaessa. Ainoa ongelma lienee, että varoittelee kameroista vain jos ajaa ylinopeutta ja yleensähän se tuppaa oleen samassa kohtaa kamera ja nopeusrajoituksen muutos.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
690
Jep ja tuo waze toimii vielä apple carplayn kanssa, eli saa tuon suoraan auton näyttöön, ettei tarvitse kännykkää tuijotella ajaessa. Ainoa ongelma lienee, että varoittelee kameroista vain jos ajaa ylinopeutta ja yleensähän se tuppaa oleen samassa kohtaa kamera ja nopeusrajoituksen muutos.
Kyllä se mulla ainakin ilmoittaa että kohta on tolppa tulossa, mutta ilmeisesti pitää olla silloin kuitenkin navigointi päällä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
999
Jep ja tuo waze toimii vielä apple carplayn kanssa, eli saa tuon suoraan auton näyttöön, ettei tarvitse kännykkää tuijotella ajaessa. Ainoa ongelma lienee, että varoittelee kameroista vain jos ajaa ylinopeutta ja yleensähän se tuppaa oleen samassa kohtaa kamera ja nopeusrajoituksen muutos.
Ittellä ollut ihan perus kännykkäkäytöllä johtuen liikkumakalustosta, mutta varoittaa kyllä kaikista tolpista mitkä on vaan karttapohjaan laitettu. Ja onneksi on jo sen verran käyttäjiä ja myös aktiivisia raportoijia, että todella nopeasti tulee uudet tolpat/muut muutokset kartalle.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
999
Kyllä se mulla ainakin ilmoittaa että kohta on tolppa tulossa, mutta ilmeisesti pitää olla silloin kuitenkin navigointi päällä.
Voin testata taas aamulla, mutta jotenkin mulla on semmonen muistikuva, että kyllä sieltä tulee häly ilman navigointiakin, mutta kun tämä pää ja muisti on mitä on, niin...
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
690
Voin testata taas aamulla, mutta jotenkin mulla on semmonen muistikuva, että kyllä sieltä tulee häly ilman navigointiakin, mutta kun tämä pää ja muisti on mitä on, niin...
Vähän samaa vikaa täälläkin pään ja muistin suhteen on. Saattoi olla tuossa hälyssa vaan jotain eroa. Pitääpä muistaa testata kn lähden töistä. Kotimatka kun mene tuon Kehä I:n kautta niin siellä kameratolppia riittää...
 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
848
^ Niin ei kai tuohon verrattuna nuo Saphe ja ooono ole muuten erilaisia kuin että maksavat enemmän ja mukaan tulee Bluetoothilla softaan yhteyden ottava erillinen nappi jota voi klikata. Käsitin niin että luurissa pitää olla kokoajan noiden oma softa päällä, ja luurin GPS lienee se jota käytetään paikoitukseen.
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 708
^ Niin ei kai tuohon verrattuna nuo Saphe ja ooono ole muuten erilaisia kuin että maksavat enemmän ja mukaan tulee Bluetoothilla softaan yhteyden ottava erillinen nappi jota voi klikata. Käsitin niin että luurissa pitää olla kokoajan noiden oma softa päällä, ja luurin GPS lienee se jota käytetään paikoitukseen.
Hyvin todennäköistä. Saisikohan jostain kiinasta 5€ bluetooth napin jonka voisi ohjelmoida tekemään saman tuohon tomtomin softaan. :D
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
690
Voin testata taas aamulla, mutta jotenkin mulla on semmonen muistikuva, että kyllä sieltä tulee häly ilman navigointiakin, mutta kun tämä pää ja muisti on mitä on, niin...
Kyllähän se näemmä hälyttää ilman navigointiakin. Muistin väärin :)
2018-11-21 20.56.30.png
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Yks frendi oli laittanut tällasen vireille ja jako facessa. Mielenkiintonen idea jos saataisiin läpi. Mitäköhän pasterstein tuumaa.. :D

Kansalaisaloitepalvelu - Automaattisesta liikennevalvonnasta kertova kyltti jokaisen kameran yhteyteen
Tuo aloite kuolee jo tällä:
"Jokaisen automaattisen nopeudenvalvontalaitteen yhteyteen tulee laittaa erillinen lähestyvästä kamerasta kertova liikennemerkki"

Olisi kannattanut tyytyä vaatimaan pelkkää nopeusrajoituksen ilmaisemista kameran yhteydessä tai hieman sitä ennen, niin aloite olisi voinut saada enemmänkin ääniä.

Pitääkö muuten paikkaansa, että ruotsissa on erillinen merkki kertomassa jokaisesta kamerasta? En ole onnistunut itse siellä ajellessa huomaamaan sellaisia.
Peltipoliiseista hälyttävät laitteet yleistyvät – näin niillä voi varoittaa myös muita autoilijoita

Tämäkö on mennyt kaikilta ohi? Eikä näytä olevan edes kallis, 69€:

Saphe ylinopeus- ja liikennevalvonta hälytin


ooono liikennevaroitin - ooono trafikalarm

Tuo taas näyttäisi olevan vähän edullisempi.

Kummallista että nämä ovat jopa laillisia suomessa. Ongelmana taitaa olla että käyttäjiä ei täältäpäin pahemmin löydy, joten dataakaan ei liiku, ja sitten kun on kaksi eri toimijaa, niin vaikka kumpikin saisi käyttäjiä, silti tietoa ei liiku tarpeeksi paljon että aukottomasti toimisi. Aukottomasti tuskin missään, mutta isoilla teillä ja kaupungeissa, miksipä ei.
Eivät nämä ole menneet varmasti keneltäkään ohi, ainakaan jos on seurannut tätä ketjua, kun vastahan noista oli puhetta. :D

Ostaisin heti jos nämä eivät tarvitsisi puhelinta kaveriksi ja koska tarvitsevat, niin miksi laittaa rahaansa tällaisiin, kun sama hoituu ilmaisella sovelluksellakin, eikä tarvitse edes huolehtia siitä onko mokkula varmasti yhteydessä puhelimeen jne?
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 586
Tuo aloite kuolee jo tällä:
"Jokaisen automaattisen nopeudenvalvontalaitteen yhteyteen tulee laittaa erillinen lähestyvästä kamerasta kertova liikennemerkki"

Olisi kannattanut tyytyä vaatimaan pelkkää nopeusrajoituksen ilmaisemista kameran yhteydessä tai hieman sitä ennen, niin aloite olisi voinut saada enemmänkin ääniä.

Pitääkö muuten paikkaansa, että ruotsissa on erillinen merkki kertomassa jokaisesta kamerasta? En ole onnistunut itse siellä ajellessa huomaamaan sellaisia.

Eivät nämä ole menneet varmasti keneltäkään ohi, ainakaan jos on seurannut tätä ketjua, kun vastahan noista oli puhetta. :D

Ostaisin heti jos nämä eivät tarvitsisi puhelinta kaveriksi ja koska tarvitsevat, niin miksi laittaa rahaansa tällaisiin, kun sama hoituu ilmaisella sovelluksellakin, eikä tarvitse edes huolehtia siitä onko mokkula varmasti yhteydessä puhelimeen jne?
On siellä, sellanen sininen liikennemerkkikyltti jossa kameran kuva ja samassa tolpassa myös nopeusrajoitus
 
Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
1 682
Eikös jossain navigaattorisovelluksissa ole nykyään myös hirvivaroituksia? Tuli vain sattuneesta syystä mieleen, että minun puolestani hirvivaara-liikennemerkin alueella ylinopeushuomautukset voisi ihan hyvin unohtaa, suoraan vain rikesakko... muutamankin kilometrin nopeusero noilla 80-100 nopeuksilla taitaa olla aika merkittävä hirvikolareiden tappavuuden kannalta.

Lapsia-varoitusmerkki voisi sitten taajamassa olla samanlainen. Siis huomautuksen/rikesakon rajaan vaikuttava tekijä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 641
Eivät nämä ole menneet varmasti keneltäkään ohi, ainakaan jos on seurannut tätä ketjua, kun vastahan noista oli puhetta. :D

Ostaisin heti jos nämä eivät tarvitsisi puhelinta kaveriksi ja koska tarvitsevat, niin miksi laittaa rahaansa tällaisiin, kun sama hoituu ilmaisella sovelluksellakin, eikä tarvitse edes huolehtia siitä onko mokkula varmasti yhteydessä puhelimeen jne?
Monikin ketju jäänyt seuraamatta viimeaikoina, joten vähän pihalla mitä täällä tapahtuu:D

Kyllähän jonkun tuollain apin voisi puhelimeen laittaa. Onneksi sen verran harvoin tulee ajeltua tolppateillä, että tarve on vähäistä. Waze ja Tomtom mainittu, kumpikohan noista sitten olisi parempi. Ja ihan käytön kannalta, puhelin aina taskussa, autossa ei ole telinettä. Eikä autossa ole mitään media härpäkettä mikä keskustelisi kännyn kanssa.
Silloin harvoin jos tarvii navigoida, niin luuri lepää reiden päällä ja jos ei äänikomennot riitä, niin yritän siitä tavalla tai toisella vilkuilla näyttöä... Turvallista matkaa:tup:

Eli sanooko noista tai muista, että kamera xxx metrin päässä, vai miten toimii käytännössä - vai näyttöä seuraten?:confused:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 641
Homma nyt vaikka tuommoinen teline niin on muidenkin hiukan turvallisempaa siellä liikenteessä.... :tup:

Universal 360°Rotating Car Air Vent Mount Cradle Holder For Mobile Phone GPS FG | eBay
Suunnilleen vastaava löytyy, kahdessa autossa sillä sai vaan naarmuja föönin ritilöihin, eikä edes pysynyt kiinni. Missä lie nyt onkaan. Linkin telineessä ehkä voisi olla parempi kiinnitysmekanismi, eikä hintakaan pelota.
Yhden auton mukana meni vahingossa toimiva teline, joka oli jo valmiina kun auton ostin. Sattui vaan auto menemään myöhemmin niin nopeasti kaupaksi, etten ehtinyt ottaa sitä irti.
Laitan tuon harkintaan.:tup: Harvoin on käyttöä, mutta silloin kun sitä tarvisi, niin olisihan se toki hyvä olla.

Nykyinen Garminin navi on kojelaudan päällä ns. haulipussin päällä ja pysyy siinä ilman mitään virityksiä. Itse laite on niin antiikkia, että tunnistaa vaan vanhat reitit. Nopeusmittarina toimii toki ihan hyvin. Samanlaisen alustan kun saisi kännylle...
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Pro-tippinä: niissä navigaattoreissa on kameroiden lisäksi myös nopeusrajoitustiedot kartassa. Ettei tarvi tehdä paniikkijarrutuksia kun ei muka tiennyt :tup:
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 708
Pro-tippinä: niissä navigaattoreissa on kameroiden lisäksi myös nopeusrajoitustiedot kartassa. Ettei tarvi tehdä paniikkijarrutuksia kun ei muka tiennyt :tup:
Paitsi kesä/talvi erot aina myöhässä eikä navigaattori tiedä mistään poikkeuksesta. Ei tomtom eikä muutkaan.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Paitsi kesä/talvi erot aina myöhässä eikä navigaattori tiedä mistään poikkeuksesta. Ei tomtom eikä muutkaan.
Ja kaikissa ei ole mitään nopeustietoja (saati kameramerkintöjä), varsinkaan yhtään vanhempien autojen integroiduissa navigaattoreissa, vaikka olisi kuinka uudet kartat käytössä. Nämä eivät edelleenkään ole mitään peruskamaa kaikissa laitteissa.

Nuo Saphet sun muut taas kaatuvat siihen paikkaan, kun joku vain julkistaa laitteen, joka toimii täysin itsenäisesti (eli pelkästään päivittää kameroiden sijainnit kännykän kautta silloin kun yhteys on saatavilla). Nopeusrajoitusten mukaan ajamisessa ei ole sinäänsä mitään vikaa (paitsi että se tuntuu tylsältä ja tarpeettomalta), mutta sitä jatkuvaa mittarin kyttäämistä pienestäkin ylinopeudesta rapsahtavan sakon pelossa ei vaan jaksa, joten näille piippaaville apulaitteille on selvästi tarvetta.

Homma nyt vaikka tuommoinen teline niin on muidenkin hiukan turvallisempaa siellä liikenteessä.... :tup:

Universal 360°Rotating Car Air Vent Mount Cradle Holder For Mobile Phone GPS FG | eBay
Tai vaikka tällainen, jos ei ole pakko käyttää luuria vaakatasossa:
Car Phone Holder For Phone In Car Air Vent Mount Stand No Magnetic Mobile Phone Holder Universal Gravity Smartphone Cell Support-in Mobile Phone Holders & Stands from Cellphones & Telecommunications on Aliexpress.com | Alibaba Group

Tuo on muuten aivan loistava, mutta sivutuki osuu omassa luurissa ikävästi juuri virtapainikkeen päälle.
 

Walla

//TODO: Add Title
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
2 895
Pro-tippinä: niissä navigaattoreissa on kameroiden lisäksi myös nopeusrajoitustiedot kartassa. Ettei tarvi tehdä paniikkijarrutuksia kun ei muka tiennyt :tup:
Itselläni on sekä navin kautta rajoitukset että liikennemerkkien luku, mutta todennut että ei noihin silti voi luottaa. Kyllä se vaan välillä näyttää 100 80-alueella silti.

Ehkä voi lisävarmuutta saada jos ajan mielestäni 80-alueella ja auto on samaa mieltä, mutta jos en ole ole 100-kylttiä nähnyt ja auto väittää 100 niin en varmasti ajaisi 100 kameraan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 336
Hurja luku tiskiin peltipoliiseista – ensi vuonna tavoitteena kirjoittaa jopa 700 000 sakkoa ja huomautusta

Ensi vuonna on kovat tavoitteet rahastaa autoilijoita.

Olen tullut hieman säikyksi kun usein tolpat välähtää 1km h nopeusylityksistä tai ihan muuten vaan kuten viimeksi eilen. Sitten sitä jää miettimään että oliko rajoitusta alennettu esim 60 -> 50 (kuten kerran kävi...ai että kun otti päähän, vuosia ajanut kuuttakymppiä ja eräänä pimeänä iltana räpsähtää). Rikesakko on jo niin korkea että ei niitä ole varaa keräillä.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 473
Hurja luku tiskiin peltipoliiseista – ensi vuonna tavoitteena kirjoittaa jopa 700 000 sakkoa ja huomautusta

Ensi vuonna on kovat tavoitteet rahastaa autoilijoita.

Olen tullut hieman säikyksi kun usein tolpat välähtää 1km h nopeusylityksistä tai ihan muuten vaan kuten viimeksi eilen. Sitten sitä jää miettimään että oliko rajoitusta alennettu esim 60 -> 50 (kuten kerran kävi...ai että kun otti päähän, vuosia ajanut kuuttakymppiä ja eräänä pimeänä iltana räpsähtää). Rikesakko on jo niin korkea että ei niitä ole varaa keräillä.
Tuo on yksi syy miksi olen pirun iloinen tuosta oman kipon liikennemerkkitunnistuksesta Wazen lisäksi. En ole koskaan moista väläyttänyt kuin kerran alinopeutta ajaen risteykseen hidastaessa (kai random testikuva) mutta aina sitä miettii vaikka olisi tuttu alue ja muistaa rajoitukset ulkoa. Waze+auton tunnistimet kummasti lievittävät jännitystä jos ei ole itselle tuttu alue.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 824
Rupeaako kaikki ajamaan kommandopipo päässy kun uusi tieliikennalaki tulee voimaan ja sakkoja ei saa jos kuvasta ei voi tunnistaa? Aika omituinen lakimuutos mielestäni, koska uskoisin, että ainakin ne joilla on jo liian monta sakkoa alla että seuraavasta lähtisi kortti ajavat ihan varmasti kommandopipo päässä. Itse todennäköisesti alan ajamaan aina kasvot peitettynä.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Rupeaako kaikki ajamaan kommandopipo päässy kun uusi tieliikennalaki tulee voimaan ja sakkoja ei saa jos kuvasta ei voi tunnistaa? Aika omituinen lakimuutos mielestäni, koska uskoisin, että ainakin ne joilla on jo liian monta sakkoa alla että seuraavasta lähtisi kortti ajavat ihan varmasti kommandopipo päässä.
Missä niin on sanottu, että on pakko olla tunnistettavissa kuvasta? Eikös siinä uuden tieliikennelain ehdotelmassa juuri päinvastoin sanota, että virhemaksu voidaan määrätä riippumatta siitä kuka ajoneuvoa on ajanut? Uutisissakin on hehkutettu, että jatkossa sakkoja voidaan langettaa tämän ansiosta myös moottoripyöräilijöille, kun pelkkä rekisterikilven kuvaaminen riittää.

Se on sitten eri asia pystyykö ajoneuvon omistaja osoittamaan, ettei ole ajanut juuri sillä hetkellä, mutta ei se ihan pelkästään kiukuttelemalla onnistu.

Poliisihallitus: Uusi tieliikennelaki lisää merkittävästi kiinnijäämisriskiä

Itse todennäköisesti alan ajamaan aina kasvot peitettynä.
Tämä ja muut aku ankan parhaat.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 824
Missä niin on sanottu, että on pakko olla tunnistettavissa kuvasta? Eikös siinä uuden tieliikennelain ehdotelmassa juuri päinvastoin sanota, että virhemaksu voidaan määrätä riippumatta siitä kuka ajoneuvoa on ajanut? Uutisissakin on hehkutettu, että jatkossa sakkoja voidaan langettaa tämän ansiosta myös moottoripyöräilijöille, kun pelkkä rekisterikilven kuvaaminen riittää.

Se on sitten eri asia pystyykö ajoneuvon omistaja osoittamaan, ettei ole ajanut juuri sillä hetkellä, mutta ei se ihan pelkästään kiukuttelemalla onnistu.

Poliisihallitus: Uusi tieliikennelaki lisää merkittävästi kiinnijäämisriskiä


Tämä ja muut aku ankan parhaat.
En tiedä kuinka luotettava yle on, mutta heidän mukaansa ainakin kuvasta pitäisi jatkossa tunnistaa: Uusi tieliikennelaki tuo onnen päivät peltipoliisin kuvaamille – Poliisi: "Jopa 60 000 ylinopeusjuttua menee vuosittain poistolaariin"
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Ylen juttu tuo minunkin linkittämä oli, mutta toki viime vuoden puolelta. En tiedä mikä on totuus, mutta ehkä tuo uusin artikkeli on kuitenkin paremmin ajan tasalla.

Pitänee kaivaa jostakin se itse lakiteksti ja tavata sieltä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 824
Ylen juttu tuo minunkin linkittämä oli, mutta toki viime vuoden puolelta. En tiedä mikä on totuus, mutta ehkä tuo uusin artikkeli on kuitenkin paremmin ajan tasalla.

Pitänee kaivaa jostakin se itse lakiteksti ja tavata sieltä.
Jollain muulla uutissivulla oli vielä erikseen poliisi maininnut esim. joulupukkiajan haasteet, eli että ei voi antaa sakkoja joulupukille kun ei voi tunnistaa. Joten ilmeisesti ihan validia tietoa kuitenin että pitää jatkossa tunnistaa, eli naamari on ihan käypä keino välttää sakot jatkossa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 884
Kyllä minä ainakin maksan sakon pari kolme kertaa kymmenen vuoden aikana kuin että ajaisin kesät talvet pipo tai naamari naamalla.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 228

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 708
HS mielipide: Ylikonstaapeli nosti esiin liikennevalvonnan ongelman: ”Sakot asettavat kansalaiset eriarvoiseen asemaan”

"Kasonen kirjoittaa, että nyt ollaan luopumassa toistuviin liikennerikkomuksiin syyllistyneiden määräämisestä ajokieltoihin lievempien ylinopeuksien osalta, koska on havaittu, että ajokiellossa olevilta jää saamatta sakkotuloja niin paljon, ettei kieltojen määrääminen ole kannattavaa valtiontalouden näkökulmasta."

Syyt ainakin kohdallaan. :vihellys:
Eivät jaksa enää edes esittää, että noilla olisi mitään tekemistä turvallisuuden kanssa. Ainoa asia jota kameroilla halutaan on valtiontalouden nostaminen. Tämähän ei tietenkään ole kenellekkään yllätys. :)
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
HS mielipide: Ylikonstaapeli nosti esiin liikennevalvonnan ongelman: ”Sakot asettavat kansalaiset eriarvoiseen asemaan”

"Kasonen kirjoittaa, että nyt ollaan luopumassa toistuviin liikennerikkomuksiin syyllistyneiden määräämisestä ajokieltoihin lievempien ylinopeuksien osalta, koska on havaittu, että ajokiellossa olevilta jää saamatta sakkotuloja niin paljon, ettei kieltojen määrääminen ole kannattavaa valtiontalouden näkökulmasta."

Syyt ainakin kohdallaan. :vihellys:
Onhan tuo siinä mielessä ymmärrettävää, että jos ei muuten voida vaikuttaa, niin otetaan edes rahat pois. :D
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 395
Viestejä
4 159 749
Jäsenet
70 408
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom