Videotykit/projektorit -yleisketju

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 051
Verkkiksessä heti saatavilla 1999,90€
Moro, tätä kehuttu tosiaan, onko tuossa jopa sellanen toimiva mahis että saa kaikki 4k matskutkin langattomasti tykkiin? Eli ei tarvi vedellä HDMI piuhaa pitkin kattoa vaan toi langaton potikka voi olla vahvarin ja UHD soittimen kanssa samassa telineessä?
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 201
Mä maksoin omasta vuoden vanhasta Epsonin 9300 tykistä tonnin 133" moottoroidun kankaan kanssa.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
214
Moro, tätä kehuttu tosiaan, onko tuossa jopa sellanen toimiva mahis että saa kaikki 4k matskutkin langattomasti tykkiin? Eli ei tarvi vedellä HDMI piuhaa pitkin kattoa vaan toi langaton potikka voi olla vahvarin ja UHD soittimen kanssa samassa telineessä?
Moro Late(e77), ainakin 9300w mallissa onnistuu langattomasti, sitäkin heti saatavilla. Minulla on Bilteman 10m kaapeli ja toimii ongelmitta.
W mallissa on langaton kuvansiirto mikä riittää 4K kuvan siirtämiseen suoratoistopalvelussa 50Hz ja Blu Ray levyillä 30Hz nopeudella.
 
Liittynyt
16.02.2017
Viestejä
48
Screenin seinän voi maalata mustaksi ja sivuseinät vetää pimennysverhoilla mutta katon maalaminen on iso EI!. Eli jos katto jää valkoiseksi ei kannata sen suuremmin itse tykkiin sijoittaa? Tässä nyt haaveillut vähän paremmasta tykistä. Kankaana toimii Stewart Firehawk eli harmaa kangas. Vai riittääkö että saa seinät mustaksi?
 
Liittynyt
27.08.2017
Viestejä
68
Mulla ois tässä lähipäivinä / viikkoina näillä näkymillä tulossa myyntiin Sonyn VPL-HW40 tykki (musta). Lamppussa (alkuperäinen) tunteja 2443 ja alkaa olla vaihtokunnossa kun kuva välkkyy nykyään melko usein low modella ollessaan. Yleensä kyllä poistuu kun pitää jonkun tunnin lamppua lamppua täysillä. Halvimmillaan tarvikelamppuja moduulilla tähän saa Kiinasta muutamalla kympillä, joten halpaa on.

800€ tuosta olen ajatellut pyytää.

Hyvä tykki hintaluokassaan. En muuten myisi vielä pois, mutta löysin kohtuullisen hintaisen Epsonin 9300, niin vaihtumassa siihen.

Ne joilla lycrasta tehty kangas, niin riittääkö yksi valkoinen kangas vai kannattaako laittaa kaksi päällekkäin? Tulossa kattoa myöten mustattuun huoneeseen tuolla Epsonilla, joten varmaan aivan turhaa tunkea mustaa kangasta valkoisen alle.
Miksi lycra, koska läpäisee äänen ja halpaa kun saippua. Huone kuitenkin käytössä elokuvahuoneena vain siihen saakka kunnes perheenlisäys on ajankohtaista, niin en viitsi ostaa 2-4 vuoden takia tonne mitään kovin arvokasta kangasta kun sitten tulevaisuudessa taas olohuonekäytössä on aivan eri kriteerit kankaalle.

Minkälaisia maskeja täällä porukka muuten on tehnyt 16:9 / 2.35:1 kuvasuhteen välille? Epsonissa linssimuisti, niin kaipa tostakin kannattaa ottaa hyöty irti elokuville 2.35.1 matskulle.

Screenin seinän voi maalata mustaksi ja sivuseinät vetää pimennysverhoilla mutta katon maalaminen on iso EI!. Eli jos katto jää valkoiseksi ei kannata sen suuremmin itse tykkiin sijoittaa? Tässä nyt haaveillut vähän paremmasta tykistä. Kankaana toimii Stewart Firehawk eli harmaa kangas. Vai riittääkö että saa seinät mustaksi?
Mikä tykki sulla on tällä hetkellä käytössä?
Mielipide kysymys ehkäpä. Riippuu niin paljon mitä kuvalta vaatii. Kyllähän se valkoinen katto heti kusee kontrastin vaikka muuten olisi täysin mustaa. Harmaa kangas sekä jos muut seinät ovat mustia tavalla tai toisella, niin auttaahan sekin jo vrt. huone jossa kaikki pinnat valkoista.

Itse jokunen vuosi sitten ostin tuon Sonyn (2k€) ja aloittelin valkoisessa pimennetyssä olohuoneessa harmaalla kankaalla. Kontrasti oli mitä oli, mutta mulle siinä oli kuitenkin enemmän fiilistä kun vertailin elämää 120” kangas vrt. 65” tv. En ole katunut hetkeäkään, joten mulle itselle toi isompi panotus tykkiin heti alkuun tilasta huolimatta ei tuntunut pahalle vaikkakin tykki ei päässyt millään oikeuksiinsa tilassa. Tälläkin hetkellä tuo on edelleen olohuoneessa jossa pimennysverho, ALR kangas ja toinen sivu katselutilasta erotettu mustalla verholla muusta tilasta.

Yksi vaihtoehto toki on jos tekee screenin eteen koko leveydelle kattoon tumman alueen vaikka screensitä 60 senttiä eteenpäin. Esim vaikka kehikosta joka katossa kiinni ja kehikko päällystetty mustalla sametilla.
Auttaa tämäkin jo vaikka vielä ollaan kaukana optimaalisessa tilanteesta jossa koko katto olisi musta, mutta harvapa sitä tahtoo olohuoneen kattoa maalata mustaksi.


Epson EH-TW9300 vs. Epson EH-TW7300 ei optimaalisessa huoneessa. Hintaeroa noilla 700-900€ riippuen mihin hintaan löytyy 9300. Mulle selvää kumman noista valitsisin. Kun valitsin aiemmin Sonyä, niin kävi mulla tilassa myös joku tonnin DLP laite samaan aikaan (BenQ ja en nähnyt sateenkaaria) ja valitsin kuitenkin sen tonnin kallimmaan laitteen. Oli se paskasta tilasta huolimatta kuitenkin parempi. Kaikille se hintaero kuvanlaadun välillä ei välttämättä ole hintansa arvoinen panostus jos miettii vaikka 1000€ vs 2000€ tykkiä olohuoneessa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.02.2017
Viestejä
48
Mulla uutena ostettu noin 2000h ajettu Optoma HD30 ja tähän asti erittäin tyytyväinen ollut kuvaan mutta vähän tekisi mieli parempia värejä ja isompaa resoa. HDR myös kiinnostaa. Katselin tossa Optoma UHZ65 kun oli ulkomailta halvalla mutta sekin tarjous hävisi ja mietin josko sitä kehtaisi suoraan satsata sonyn 4K tykkiin ja vaihtaisi scope screenin tilalle millä voisi samalla 16:9 kuvasuhteella katsoa sarjoja mutta asiaa tutkittuani huolestuttaa SXRD paneelin rappeutuminen ajan myötä. Tulee tosin niin vähän katsottua leffoja joten ei mikään deal breaker valita 16:9 projektoria. Voisi tosiaan harkita jos löisi kattoon jotain kevyitä paneeleita kiinni, pitää vaan miettiä kiinnitystä kun ei tosiaan älyttömästi viitsi reikiä porailla, asumisoikeus asunto siis kyseessä. Ja mielellään tosiaan siistin näköisesti vaikka vaimoa ei olekkaan talossa valittamassa :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 103
Moro, tätä kehuttu tosiaan, onko tuossa jopa sellanen toimiva mahis että saa kaikki 4k matskutkin langattomasti tykkiin? Eli ei tarvi vedellä HDMI piuhaa pitkin kattoa vaan toi langaton potikka voi olla vahvarin ja UHD soittimen kanssa samassa telineessä?
Se vähän riippuu.. Käsittääkseni (viisaammat voinee korjata) Netflixin UHD matsku tuutataan pihalle jollain 6Mbps nopeudella ja ääniraidat taitaa olla jotain 640kbps luokkaa? .. Siinä vaiheessa kun aletaan toistamaan UHD lättyä HDR ääniraidalla ja kunnon Atmoksella niin vaateet kasvanee tuonne 30Mbps -nopeusluokkaan. Tuossa on aaaika iso ero. En ole perille Epsonin langattoman nopeusluokasta, en ole testannut tai moista laitetta omistanut joten itse en tähän osaa sanoa juuta taikka jaata. Tuo nyt kannattaa selvittää jos meinasit UHD lättyjä katsella streamin lisäksi.

Screenin seinän voi maalata mustaksi ja sivuseinät vetää pimennysverhoilla mutta katon maalaminen on iso EI!. Eli jos katto jää valkoiseksi ei kannata sen suuremmin itse tykkiin sijoittaa? Tässä nyt haaveillut vähän paremmasta tykistä. Kankaana toimii Stewart Firehawk eli harmaa kangas. Vai riittääkö että saa seinät mustaksi?
Valitettavasti yksikin iso vaalea pinta riittää syömään tuon kontrastin. Eli sitten olisi melkein panostettava kankaaseen jos haluaa hyvät muistat säilyttää. Tuo Stewart on ALR (Ambient Light Rejecting) -kangas joten sillä musta on kyllä mustempaa kun tavan harmailla räteillä, mutta mahdoton sanoa onko se sinulle riittävän mustaa. Aito blackscreeni varmaan olisi hyvä ja tuollaisen Stewartin kyllä saa kaupaksi.

Ne joilla lycrasta tehty kangas, niin riittääkö yksi valkoinen kangas vai kannattaako laittaa kaksi päällekkäin? Tulossa kattoa myöten mustattuun huoneeseen tuolla Epsonilla, joten varmaan aivan turhaa tunkea mustaa kangasta valkoisen alle.
Miksi lycra, koska läpäisee äänen ja halpaa kun saippua. Huone kuitenkin käytössä elokuvahuoneena vain siihen saakka kunnes perheenlisäys on ajankohtaista, niin en viitsi ostaa 2-4 vuoden takia tonne mitään kovin arvokasta kangasta kun sitten tulevaisuudessa taas olohuonekäytössä on aivan eri kriteerit kankaalle.

Minkälaisia maskeja täällä porukka muuten on tehnyt 16:9 / 2.35:1 kuvasuhteen välille? Epsonissa linssimuisti, niin kaipa tostakin kannattaa ottaa hyöty irti elokuville 2.35.1 matskulle.
Riippuu mitä haet tuolta Lycralta. Jos olet valotehon perässä niin 2 valkoista pintaa päällekkäin, kontrastin perässä niin alle musta päälle valkoinen... Itse ehkä menisin Epson 9300 :lla kahdella valkoisella pinnalla mainitsemassasi tilassa.

Oma eka maski oli tosi yksinkertainen.. eli alastiputettava musta valoa imevä samettikangas joka muutti 16:9 -> 2.35:1 eli kuva pieneni yläreunasta scope suhteeseen ja linssinsiirrolla siirti vaan kuvaa alaspäin. Seuraava oli päinvastainen toteutus.. Eli mahd. iso 2.35:1 kangas joihin tiputettiin reunoilta (vas + oikea) samettikankaat ja kuva rajautui 16:9 muotoon. Tämä on parempi koska leffat ovat 2.35:1 ja sarjat (huonolaatuisempi matsku) 16:9 tavaraa.. näin kärjistettynä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
586
Se vähän riippuu.. Käsittääkseni (viisaammat voinee korjata) Netflixin UHD matsku tuutataan pihalle jollain 6Mbps nopeudella ja ääniraidat taitaa olla jotain 640kbps luokkaa? .. Siinä vaiheessa kun aletaan toistamaan UHD lättyä HDR ääniraidalla ja kunnon Atmoksella niin vaateet kasvanee tuonne 30Mbps -nopeusluokkaan. Tuossa on aaaika iso ero. En ole perille Epsonin langattoman nopeusluokasta, en ole testannut tai moista laitetta omistanut joten itse en tähän osaa sanoa juuta taikka jaata. Tuo nyt kannattaa selvittää jos meinasit UHD lättyjä katsella streamin lisäksi.
Näistä ei itselläkään kokemusta ole, mutta korjataan asiavirhettä vähän. Lähteen laadulla tai bittivirralla ei sinänsä ole väliä koska sehän tulee vain sille UHD soittimelle tai AppleTV:lle tjsp. saakka. Tykille sitten laitetaan noiden laitteiden jo käpistelemää ja tässä vaiheessa pakkaamattomassa muodossa olevaa kuvaa (eli vaatii tolkuttomasti kaistaa, pahimmillaan ~20Gbps), joten vain tykille syötettävällä resoluutiolla ja kuvataajuudella on merkitystä langattoman linkin kaistantarpeen suhteen.
(ellen sitten käsittänyt jotain väärin tuosta Epsonin langattomasta boksista, yleensähän ne on pelkkiä HDMI linkkejä noin yksinkertaistettuna)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 103
Näistä ei itselläkään kokemusta ole, mutta korjataan asiavirhettä vähän. Lähteen laadulla tai bittivirralla ei sinänsä ole väliä koska sehän tulee vain sille UHD soittimelle tai AppleTV:lle tjsp. saakka. Tykille sitten laitetaan noiden laitteiden jo käpistelemää ja tässä vaiheessa pakkaamattomassa muodossa olevaa kuvaa (eli vaatii tolkuttomasti kaistaa, pahimmillaan ~20Gbps), joten vain tykille syötettävällä resoluutiolla ja kuvataajuudella on merkitystä langattoman linkin kaistantarpeen suhteen.
(ellen sitten käsittänyt jotain väärin tuosta Epsonin langattomasta boksista, yleensähän ne on pelkkiä HDMI linkkejä noin yksinkertaistettuna)
Nii joo tietty... aivopierupirulainen
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 440
Ei ole tullut seurattua tykkirintamaa yhtään ja oikeastaan ainut aspekti jossa koen että voisi ostaa jotain jos löytyy hyvä BF tarjous. Vanha tykki taitaa olla joku HD131x jota on poljettu jo aika paljon. Liekö mittarissa joku 4000h, mutta lamppu ei suostu palamaan.

Kauttaaltaan musta huone ja screeninä:
https://www.verkkokauppa.com/fi/pro...cal-Multiformat-100-16-9-2-35-1-valkokangas-m

Heittoetäisyys nyt 3m ja 2m tilaa siirtää taakse.

Yksi houkutus olisi myydä nykyinen screeni ja ostaa/rakentaa tumma ja kokoluokalta joku 120-150" jos tällä saa paremmat tumman sävyt. Katseluetäisyys itsellä on tällä hetkellä 3m, mutta muilla tuolla 5m tuntumassa niin 100" on vähän pieni. Vaatiiko tumma screeni jotain erikoista tykiltä? Tuo multiformat on ollut hemmetin hyvä kun saan surureunat piiloon helposti, mutta tummalla screenillä tätä ei taida tulla edes niin ikävästi esille?

Tällänen näyttää olen jonkun näköisessä alessa, mutta kelpaako mihinkään: https://www.verkkokauppa.com/fi/product/66369/kjtnc/Optoma-UHD51-4K-UHD-DLP-kotiteatteriprojektori musta tykki olisi ensisijaisesti hakusessa, mutta kai siitä voi tinkiä jos oikein hyvä malli/tarjous on.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 103
Ei ole tullut seurattua tykkirintamaa yhtään ja oikeastaan ainut aspekti jossa koen että voisi ostaa jotain jos löytyy hyvä BF tarjous. Vanha tykki taitaa olla joku HD131x jota on poljettu jo aika paljon. Liekö mittarissa joku 4000h, mutta lamppu ei suostu palamaan.

Kauttaaltaan musta huone ja screeninä:
Grandview Vertical Multiformat 100", 16:9 / 2.35:1 -valkokangas, mattavalkoinen 1 099,90 €

Heittoetäisyys nyt 3m ja 2m tilaa siirtää taakse.

Yksi houkutus olisi myydä nykyinen screeni ja ostaa/rakentaa tumma ja kokoluokalta joku 120-150" jos tällä saa paremmat tumman sävyt. Katseluetäisyys itsellä on tällä hetkellä 3m, mutta muilla tuolla 5m tuntumassa niin 100" on vähän pieni. Vaatiiko tumma screeni jotain erikoista tykiltä? Tuo multiformat on ollut hemmetin hyvä kun saan surureunat piiloon helposti, mutta tummalla screenillä tätä ei taida tulla edes niin ikävästi esille?

Tällänen näyttää olen jonkun näköisessä alessa, mutta kelpaako mihinkään: Optoma UHD51 4K UHD DLP -kotiteatteriprojektori 1 289,00 € musta tykki olisi ensisijaisesti hakusessa, mutta kai siitä voi tinkiä jos oikein hyvä malli/tarjous on.
Mitä tarkoitat tumman sävyillä ? Haetko siis parempaa mustan tasoa , eli absoluuttisempaa mustaa, vai haetko matalanpään eli tummanpään parempaa erottelevaisuutta mustalle ja väreille. esim. JVC tarjoilee about tämän hetken parasta mustaa sijoitettuihin euroihin nähden. Sony ei tarjoile aivan yhtä hyvää mustaa mutta pikkuisen JVC:tä parempaa erottelevaisuutta tuonne tummaanpäähän, eli sinne 30% (ja alle) valotehon tietämille. Jos sinulla on oikeasti musta huone ja haluat saada mustaa aikaiseksi ja erottelevaisuutta niin tykkiin joudut kyllä sijoittamaan vähintään 2k€ .. Tässä 2k€ hintaluokassa tuon varmaan parhaiten toteuttaa Epson EH TW9300. (jos jostain onnistuu vielä löytämään) Tämä siis jos tykin pitää olla uusi.

About 3V vanhoja JVC:n malleja saa tuohon hintaan demopoistona tai käytettynä Esim. JVC X5000 -sarjalaisen. Tässä sarjalaisessa on tosin aika korkea vasteaika, eli ei sovellu välttämättä niille pelifanaatikoille. Itse valikoisin ennemmin JVC X5000 kun tuon Epsonin sinun tilanteessasi, jos et pelaa.

Nuo ~1500e 4K DLP:t ohittaisin tyystin. Niissä on terävä kuva ja valotehoa mutta kontrasti on kasa paskaa ja koska puitteesi antavat tod. näk. mahdollisuuden hyvään kontrastiin niin unohda. Mielestäni kankaasi on vallan kelpo. Et tarvitse harmaata tai mustaa pintaa koska huoneesi on "musta". Panosta sen sijaan tykkiin. Toki jos saisit tuon pakettina myytyä (kangas + tykki) niin harmaan / valkoisen pinnan rakentaa vaikka lycra -kankaasta parilla huntilla. (ja yksikään DLP laite tuossa hintaluokassa ei ole aito UHD aka 4K, vaikka kuinka verkkis mainostaa sitä natiivina.. se on bullshittiä.. tuolla aiheesta lisää)

Tumman ns. blackscreenin rakentaminen on sitten oikeasti vaativa homma. Siihen tarvii useampaa eri maalikomponenttia ja jos oikeasti haluaa hyvän niin melkein maalit on tilattava ulkomailta. Mikään harmaa harmony ei todellakaan tuohon riitä. Itse olen yhden tuollaisen aikoinaan askarrellut ja pari hunttia meni maaleihin. Tämä meni mittatilaustyönä vaaleaseinäseen olohuoneeseen jossa katsotaan hämärässä valaistuksessa tykillä.

Laite kun laite pitää myös kalibroida jos oikeasti haluaa sitä erottuvuutta sinne matalaan päähän. JVC :ssä on automaattinen kalibrointi, joten se tuleekin hieman vastaan myös tässä suhteessa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 440
Joo törmäsin itse myös tohon, että ei se olekkaan natiivi vaikka niin mainostetaan. Yksistään taas sellainen syy miksi voi jo peraatteen takia jättää hyllyyn. Ihme kusettamista... vihannut jo hyvän tovin sitä LED tv mainontaa tai Q-led...

Epsoni ei näytä olevan bf tarjouksessa ja jvc linja samoin jos niitä sattuu jostain vastaan kävelemään eikä varmana tänään. Eli mikään hoppu taaskaan tällä näytä olevan. Turha kyllä ostaa skeidaa kun vanhallakin selviää vaikka onkin jo aika loppu.
 
Liittynyt
31.07.2018
Viestejä
38
Itsellä tilanne on sellainen, että olen heikon 4K-projektorivalikoiman vuoksi ollut jo pitkään jämähtäneenä kahden tykin yhteiskäyttöön: LED-tykki TV:n ja tietokoneen katseluun, lampputykki elokuviin ja peleihin. LED-mallissa valoteho ja kontrasti eivät ole lamppumallin tasolla ja lamppumalli taas ei ole käyttömukavuudeltaan optimaalinen: hidas käynnistys, hidas sammutus, lamppu himmenee hiljalleen käyttötuntien myötä.

Ehdin jo hetkeksi innostua Optoman uudesta 4K LED-tykistä: Optoma UHL55 4K UHD DLP LED -projektori 1 748,90 €

Ennen kuin huomasin, että heittosuhde onkin normaali 1,2:1, ei ST tai UST. En ole erityisen kranttu kontrastista tai mustan tasosta. Perus BenQ DLP tasoinen riittää. Kalibroinneistakaan en juuri välitä. Pixel shifting 4K kelpaa minulle. Mutta mikähän siinä nyt on, ettei markkinoille tule ainuttakaan LED- tai laser-tykkiä lyhyellä heittoetäisyydellä ja 4K-resoluutiolla, varsinkaan sellaisia jotka pystyisivät yli 150" kokoiseen kuvaan? Oma budjetti olisi max. 5000-10000 €.

Sivukaneettina huomasin Verkkokaupan ottaneen Xiaomi Mi Laser Projektori 150 -laserlähiprojektori 2 490,00 € valikoimiinsa. Aiempaa mallia kokeilemaan päässeenä on hieman houkuttanut se tilata kun mahdolliset takuuasiat eivät Suomalaisen myyjäliikkeen vuoksi enää huolestuta. Olen kuitenkin jäänyt odottamaan vastaavaa 4K-mallia. Ehkä sellaista ei sitten vain ole tulossa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 440
Jos nyt puhutaan sitten omalla kohdalla ihan ääripäähän budjetillisesti ja mennään noihin JVC tykkeihin. Mitä eroa on esim. X5500 ja X5900? Mareksilla molempien demotykit 3700€.

Menee kyllä vähän hypoteettiseksi ja toisaalta voisi ihan hyvin kalastella X5000:sta jos tulisi vastaan parilla tonnilla käytettynä.

e: Noista ei ilmeisesti muailmallakaan löydy mitään kovia BF tarjouksia ja tuskin menee alla tuon demo hinnan. Yli 3k€ on kyllä helvetisti tai no maksoin minä 65" oledistä viime jouluna 2,5k€ enkä edes itse käytä sitä. Tykiltä katson taas lähes päivittäin leffoja ja sarjoja.

Mitä tässä nyt kohkaan on lähinnä, että jos olisi joku ohittamaton tarjous kun vuoden kovimmat elektroniikka alet pitäisi olla. Ja tuo tykin hankinta on tuosta töllön vaihdosta lähtien mietityttänyt.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 103
Itsellä on aika kivat suhteet Saksan suuntaan (ihan kunnon liikkeeseen) ja eräitäkin olen auttanut edukkaan JVC:n hommaamisessa. Esim. uusi X5900 lähtee 2500eurolla. Mareksilta olen kysynyt monesti tarjouksia, kertaakaan ei ole vakuuttanut.

X5500 vs X5900 eroina uudemman puolesta on mm. parempi liiketoisto (CMD aiheutti banding efectiä vanhassa, tosin erittäin vaikea sitä oli huomata), pikkuisen parempi valoteho, uudempi e-shift, tuki useammalle kolometrilla automaattikalibroinnissa ... 3500e saa jo JVC X7900 -sarjalaisen, jossa on aivan helvetin hyvä kontrasti. Itselläni on moinen.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
681
^ JVC:n hinta kuulostaa kyllä todella houkuttelevalta. Kuinka paljon tuollainen maksasi Suomeen asti tuotuna?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 103
No nyt tuli niin halpa hinta, että voisin ottaa lavallisen :).

Mutta noin oikeasti sun kautta saisi X5900 @ 2500€?
Kah.. jostain syystä turkkasin vaan postikulut siihen :D .. no mut siis joo 2600e oli X5900:n hinta vajaa ~kuukausi sitten.. Ehkä sen vielä saisi samaan hintaan sisältäen lähetyksen (vakuutettuna). Mielestäni kelpo hinta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 440
Kah.. jostain syystä turkkasin vaan postikulut siihen :D .. no mut siis joo 2600e oli X5900:n hinta vajaa ~kuukausi sitten.. Ehkä sen vielä saisi samaan hintaan sisältäen lähetyksen (vakuutettuna). Mielestäni kelpo hinta.
Kyllä tuo hinta vaikuttaa ihan hyvältä. Käytetystä X5900:sta kysellyt ja 2700€ näyttää nyt olevan viimeinen hinta. Joten olis tuo satkun halvempi. Jos viitsit kysellä niin olisin kiinnostunut jos päästään tuohon 2600€ tai alle hintaan :)?
 

Zefram Cochrane

The Engineer
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 844
Mikän olisi paras 4K (originaali tai ei) projektori alle 5000 € hintaluokassa teidän mielestänne? Miksi juuri se?
 

Zefram Cochrane

The Engineer
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 844
JVC X7900 saa tuolla hinnalla. Paras kuva / ominaisuudet sijoitettuihin euroihin. JVC N5 natiivi UHD hinnoittelu vielä vähän epäselvä.
JVC N5 hinta on tosiaan esim. Beamer Discountissa 5999 € eli ainakin tässä vaiheessa tonnin yli tavoiterajan. Hinta varmaankin laskee ajan kuluessa.

Siinä kiinnitti huomiota pienehkö valovoima, 1800 lm. JVC itse toteaa tästä:

"JVC projector has High Brightness of 1800lm which can express significantly wider dynamic range compared with general projectors"

Pärjääväkö D-ILA projektorit pienemmällä valovoimalla kuin DLP tai LCD projektorit?

NX9 on näemmä 8K, mutta virtuaalisena. Hinta on hirvittävä. Jos tuollaiseen sortuisi, niin muskeliauto jäisi hankkimatta.:(
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 103
JVC N5 hinta on tosiaan esim. Beamer Discountissa 5999 € eli ainakin tässä vaiheessa tonnin yli tavoiterajan. Hinta varmaankin laskee ajan kuluessa.

Siinä kiinnitti huomiota pienehkö valovoima, 1800 lm. JVC itse toteaa tästä:

"JVC projector has High Brightness of 1800lm which can express significantly wider dynamic range compared with general projectors"

Pärjääväkö D-ILA projektorit pienemmällä valovoimalla kuin DLP tai LCD projektorit?
I ordered a N5 in white which costs 6790CHF or 6000Euro. I will be able to sell that under 5000Euro….. @ xxx-xxx .. Itse siis saisin tuon N5 varmaan piakkoin alle 5k€.

JVC:n pärjääminen riippuu missä sen pitäisi pärjätä ? Siinä on aivan helvetin paljon parempi kontrasti ja muut ominaisuudet kun esim DLP / LCD -laitteissa. Se missä häviää DLP:lle (mielestäni) on 3D .. DLP 120hz vs JVC 96HZ (muistaakseni) . Oikeissa tummapintaisissa kotiteattereissa, joihin on nähty vaivaa, ei juurikaan DLP -vehkeitä näy.

Riittääkö valoteho on taas totaalisen suhteellinen käsite. Minulla on riittänyt aina. Muutenkin absoluuttista valotehoa on typerä tuijottaa. Yksikään kalibroitu DLP ei pääse siihen 3000:n myynti ilmossa mainittuun lumeniin. 1800lumenin JVC taitaa päästä ~1200 (tähänkin vaikuttaa ehkä sata asiaa) Mikään (kuluttajahintainen)tykki taas ei pysty esim. HDR:n täysiin vaateisiin. (eikä muuten pysty mikään televisiokaan, jos joku väittää että pystyy niin linkkiä sitten vaan siihen 10 000nitsin töllöön, en pidätä hengitystäni)

DLP on kuitenkin parempi valinta perus olkkaariin valotehonsa vuoksi jos kankaaseen /tilan tummennukseen ei aiota oikeesti panostaa. Laitteet kannattaa hommata tilan mukaan, rahapussin nyörit huomioiden.

Jotkut tosiaan hommaa sen muskeliauton ja jotkut tykin :). Itse väittäisin viettäväni enemmän aikaa tykin ääressä kun auton ratissa.
 
Viimeksi muokattu:

Zefram Cochrane

The Engineer
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 844
I ordered a N5 in white which costs 6790CHF or 6000Euro. I will be able to sell that under 5000Euro….. @ xxx-xxx .. Itse siis saisin tuon N5 varmaan piakkoin alle 5k€.

JVC:n pärjääminen riippuu missä sen pitäisi pärjätä ? Siinä on aivan helvetin paljon parempi kontrasti ja muut ominaisuudet kun esim DLP / LCD -laitteissa. Se missä häviää DLP:lle (mielestäni) on 3D .. DLP 120hz vs JVC 96HZ (muistaakseni) . Oikeissa tummapintaisissa kotiteattereissa, joihin on nähty vaivaa, ei juurikaan DLP -vehkeitä näy.

Riittääkö valoteho on taas totaalisen suhteellinen käsite. Minulla on riittänyt aina. Muutenkin absoluuttista valotehoa on typerä tuijottaa. Yksikään kalibroitu DLP ei pääse siihen 3000:n myynti ilmossa mainittuun lumeniin. 1800lumenin JVC taitaa päästä ~1200 (tähänkin vaikuttaa ehkä sata asiaa) Mikään (kuluttajahintainen)tykki taas ei pysty esim. HDR:n täysiin vaateisiin. (eikä muuten pysty mikään televisiokaan, jos joku väittää että pystyy niin linkkiä sitten vaan siihen 10 000nitsin töllöön, en pidätä hengitystäni)

DLP on kuitenkin parempi valinta perus olkkaariin valotehonsa vuoksi jos kankaaseen /tilan tummennukseen ei aiota oikeesti panostaa. Laitteet kannattaa hommata tilan mukaan, rahapussin nyörit huomioiden.


Jotkut tosiaan hommaa sen muskeliauton ja jotkut tykin :). Itse väittäisin viettäväni enemmän aikaa tykin ääressä kun auton ratissa.
Tällä hetkellä minulla on DLP ja tummapintainen kotiteatterihuone. Seuraavaksi tykiksi siis D-ILA hyvää kangasta unohtamatta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 103
Tällä hetkellä minulla on DLP ja tummapintainen kotiteatterihuone. Seuraavaksi tykiksi siis D-ILA hyvää kangasta unohtamatta.
Näin kannattaa.. (jos pilkkua nussitaan niin tykiksi LCoS, joka kattaa JVC:n (D-ILA) ja Sonyn (SXRD) malliston ;).. jos Sonytkin tajuais halventua JVC:n natiivivehkeiden tulon myötä )
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 103
Onko joku tutkinut tulevan Epson 9400 eroja vanhaan 9300? Nopealla vertailulla näytti tulevan pieniä parannuksia.

Marek on laittanut hinnan 2590€ ja lupailee tammikuuksi.
Mareksound: Suomen johtava kotiteatterin ja hifin erikoisliike

Kannattaakohan odotella tuota vai etsiä vielä 9300 jos löytäisi jostain?
Hollannista saa täydellä takuulla olevan JVC X7500 :n 2750€ hintaan. Itse en tässä tapauksessa näkisi mitään järkeä ostaa vähän halvemmalla 9400 :sta. 9300 jos saa alle 2k€ niin se on ihan bueno diili.

Kannattaa myös lukea tämä takuuhuolto kokemus.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.05.2018
Viestejä
17
Morjesta,

Itseltä löytyy tuollainen vanhahko Optoma HD200x full HD DLP projektori johon vaihdoin lampun noin 300 tuntia sitten (suomesta ostettu alkuperäislamppu ja specsit mätsäsivät vanhaan). Tuossa 300 tunnin kohdalla kuvaan ilmestyi pieni ruskea varjo joka lähti nopeasti laajenemaan kera kevyen palaneen käryn.

Räjäytin projektorin ja sieltä peilin ja kennon(?) välistä löytyi paksuhko linssi jonka keskikohta oli palanut/sulanut mustaksi palloksi. Ilmeisesti kyseessä on Shaping Lens. Löysin ongelmasta sen verran tietoa, että ongelma liitetään yleisimmin vaihtolamppuun, joka ei täysin vastaa alkuperäistä lamppua.

Moista Shaping Lenseä ei tahdo löytyä oikein mistään verkosta juuri kyseiseen malliin enkä itse osaa sanoa mitkä linssit tuohon omaan projektoriin käyvät.

Ensiavuksi löysin DIY ohjeen jossa dremelillä poistettiin palanut osa linssistä pois ja korvattiin resiini paikalla, mutta tuo "paikka" kärvähti uudestaan lähes välittömästi.

Joten osaisiko joku valaista miten tässä tilanteessa pitäisi toimia? Onko lampun minulle myyneellä verkkokaupalla jotain vastuuta vahingosta? Kannattaako noin vanhaa tykkiä enää ylipäätään korjata? Miten esim kotivakuutus korvaa moisia vahinkoja? Opiskelijana ei tällä hetkellä oikein ole varaa uuttakaan tykkiä lähteä hankkimaan ja televisiotakaan en omista, joten tykille olisi tarvetta.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
272
Hollannista saa täydellä takuulla olevan JVC X7500 :n 2750€ hintaan. Itse en tässä tapauksessa näkisi mitään järkeä ostaa vähän halvemmalla 9400 :sta. 9300 jos saa alle 2k€ niin se on ihan bueno diili.

Kannattaa myös lukea tämä takuuhuolto kokemus.
Täytyypä tutkia noita JVC:n malleja, olen pitänyt niitä liian hintavina.
 

freekevin

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
549
Tuote: Datacolor Spyder 5 Elite näytönkalibrointilaite
Hinta: 128,52€
Kauppa: Datacolor webshop
Hinta.fi-linkki: Datacolor Spyder5ELITE, hinta 229€
Linkki: Spyder Black Friday Sale | Datacolor
Kuvaus: Kalibrointilaite on vielä tämän päivän alennusmyynnissä.
Onnistuuko videotykin kalibrointi samalla tavalla kuin minkä tahansa screenin? Eli mahdollisimman lähelle kangasta tuo värkki ilman että tulee varjoa?

Onko se nyt tuon 130 arvosta? @latexii
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 103
Onnistuuko videotykin kalibrointi samalla tavalla kuin minkä tahansa screenin? Eli mahdollisimman lähelle kangasta tuo värkki ilman että tulee varjoa?

Onko se nyt tuon 130 arvosta? @latexii
Minun mielestäni on todellakin sen arvoista. Screenillä ei ole mitään väliä kalibroinnissa, siis että oli screeni mikä tahansa niin kalibrointi onnistuu. Itse olen pitänyt laitetta sillä etäisyydellä että varjo ei heijastu kankaalle.. ~1m ja suunnannut vähän yläviistoon.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 103
Itsellä tilanne on sellainen, että olen heikon 4K-projektorivalikoiman vuoksi ollut jo pitkään jämähtäneenä kahden tykin yhteiskäyttöön: LED-tykki TV:n ja tietokoneen katseluun, lampputykki elokuviin ja peleihin. LED-mallissa valoteho ja kontrasti eivät ole lamppumallin tasolla ja lamppumalli taas ei ole käyttömukavuudeltaan optimaalinen: hidas käynnistys, hidas sammutus, lamppu himmenee hiljalleen käyttötuntien myötä.

Ehdin jo hetkeksi innostua Optoman uudesta 4K LED-tykistä: Optoma UHL55 4K UHD DLP LED -projektori 1 748,90 €

Ennen kuin huomasin, että heittosuhde onkin normaali 1,2:1, ei ST tai UST. En ole erityisen kranttu kontrastista tai mustan tasosta. Perus BenQ DLP tasoinen riittää. Kalibroinneistakaan en juuri välitä. Pixel shifting 4K kelpaa minulle. Mutta mikähän siinä nyt on, ettei markkinoille tule ainuttakaan LED- tai laser-tykkiä lyhyellä heittoetäisyydellä ja 4K-resoluutiolla, varsinkaan sellaisia jotka pystyisivät yli 150" kokoiseen kuvaan? Oma budjetti olisi max. 5000-10000 €.

Sivukaneettina huomasin Verkkokaupan ottaneen Xiaomi Mi Laser Projektori 150 -laserlähiprojektori 2 490,00 € valikoimiinsa. Aiempaa mallia kokeilemaan päässeenä on hieman houkuttanut se tilata kun mahdolliset takuuasiat eivät Suomalaisen myyjäliikkeen vuoksi enää huolestuta. Olen kuitenkin jäänyt odottamaan vastaavaa 4K-mallia. Ehkä sellaista ei sitten vain ole tulossa.
No @Haerski tuolla (ei varmaan ole kyllä kauaa) ois Sony VPL VZ1000ES 9999e (Laser UHD natiivi Short Throw) ... En ole tuota KOSKAAN nähnyt tuohon hintaan. Ei muuta kuin ostohousut jalkaan ;). Kova joululahja olis.. Saaatana ku ois tullut enempi veronpalautuksia
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
31.07.2018
Viestejä
38
No @Haerski tuolla (ei varmaan ole kyllä kauaa) ois Sony VPL VZ1000ES 9999e (Laser UHD natiivi Short Throw)
Kiitoksia vinkistä ja ehdinkin tuosta jo hetkeksi innostua, vaikka budjetin ylärajalla ollaankin. Sitten huomasin, että max. tuettu kuvakoko on 120" ja paino 35 kg. Paino voisi vielä jotenkin mennä, mutta kuvakoko ei riitä katselutilaan. :( Valotehoakin olisi kiva olla tuohon hintaan enemmän kuin 2500 ANSI lumenia, vaikka sekin ihan hyvä lukema on ja mahdollisesti laserissa ilmoitettu jopa hieman alakanttiin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
577
En nyt tiedä onko täysin oikea ketju, mutta kysytään nyt kuitenkin. Nykyinen huone tykille on valkoinen ja luonnollisesti tykin kuva heijastuu kankaasta seinille ja valaisee koko huoneen. Millä tätä voisi vähentää jos maalaaminen on aivan viimeinen vaihtoehto?Mietinnässä oli, että laitan samettoverhot molemmin puolin kangasta seinille. Tai sitten ihan mustat lakanat. Myös mustia alustiikkapaneeleita mietin, mutta kustannukset karkaa nopeasti.

Lisäksi olen suunnitellut isomman kankaan rakentamista. Carlsin alr kangasta olen hieman tutkinut ja hintaansa nähden voisi olla passeli. Löytyykö muita varteenotettavia vaihtoehtoja suurinpiirtein samassa hintaluokassa(max 300€)?
Tykkinä benq w1700.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 103
En usko että löytyy tuossa hintaluokassa tuon parempaa (muilla kun optimaalisilla maaliseoksilla, silloinkin hinta karkaa..Esim. kapa -levykään ei ilmaista ole). Yksikin iso pinta riittää pilaamaan mustan tason joten, lattia, seinät ja katto pitäisi tummentaa. Ainakin parin metrin etäisyydeltä kankaasta katsojaan päin.

Itsellä on lattialla mustaa mattoa, seinillä samettiverhoa ja katossa mustaa akustiikkapaneelia. Eipä nämä paljoa kustantanut, mutta tila on ns. "dedicated" ja hellasäröä ei ollenkaan. Nämä nousee monella esteeksi. Etene budjettisi mukaan. Suosittelen kuitenkin aloittamaan tuosta kankaasta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
577
@latexii
Tosiaan itselläkin ihan oma leffahuone kohteena ja emännällä ei ole nokankoputtamista mitä tuolle huoneelle teen. Taidanpa suunnata verhokaupoille. Senverran lueskelin, että sulla on ecophonin paneelia katossa, mistä ja paljon tuo kustansi?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 103
@latexii
Tosiaan itselläkin ihan oma leffahuone kohteena ja emännällä ei ole nokankoputtamista mitä tuolle huoneelle teen. Taidanpa suunnata verhokaupoille. Senverran lueskelin, että sulla on ecophonin paneelia katossa, mistä ja paljon tuo kustansi?
Aaa okei, hyvä homma.. Tuohon käyttöön pyhitetty tila on aina parhautta. Omat paneelit tosiaan löysin torista, eli maksoin about 1/10 -osan uusiin nähden. Itse tein niille kattoon T -listamalliset juoksut ja samoissa juoksuissa menee led -valonauhat.

Thomannilla on myös mustaa lavaverhoa aika edullisesti, sitä kannattaa kanssa miettiä verhojen suhteen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
367
@latexii
Tosiaan itselläkin ihan oma leffahuone kohteena ja emännällä ei ole nokankoputtamista mitä tuolle huoneelle teen. Taidanpa suunnata verhokaupoille. Senverran lueskelin, että sulla on ecophonin paneelia katossa, mistä ja paljon tuo kustansi?
itse niittasin seinät ja katon alla olevalla kankaalla. Huone on maalattu lattiasta kattoon mustaksi mutta tuohon verrattuna maalattu pinta on harmaata huomaa hyvin kun kangas loppuu ja maalattu pinta alkaa.

Micro Velvet Velour Fabric Luxuriously Soft Velvet- Black MVEL22 BK
 
Liittynyt
20.11.2018
Viestejä
1 830
Mitähän tommonen mäntypaneelikatto vaikuttaa kontrastiin jos nyt seinille mustat verhot laittaa? Heikentää tietty mutta heikentääkö niin paljon että tartteis tehdä sillekin jotain.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 103
Mitähän tommonen mäntypaneelikatto vaikuttaa kontrastiin jos nyt seinille mustat verhot laittaa? Heikentää tietty mutta heikentääkö niin paljon että tartteis tehdä sillekin jotain.
Melkein testattava. ALR -kankaalla voisi saada ihan hyvänkin lopputuloksen.
 
Liittynyt
20.11.2018
Viestejä
1 830
Olohuoneessa tykki missä myös televisio niin pakko melkein tuolla nykyisellä moottorikankaalla yrittää pärjätä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 440
Mulla taitaa olla mustaa moltonin kangasta joku 15m ja leveys 3m jos oikein muistan. Ollut varastossa useamman vuotta kun päädyin maalaamaan huoneen. Akustisista syistä tuon tosin voisi vieläkin asentaa etupäätä verhoilemaan, jotta en taida luopua... Testasin tuota joskus aikanaan niin kyllä se imee valon todella tehokkaasti jopa jos laittaa suoraan kuvankin eteen.

Tuli nyt päivitettyä vanha hd131x 2500h ajettuna JVC:n x5900 missä oli karvan alta 300h mittarissa. Jumalaton mörssäri vanhaan verrattuna ja piti vaihtaa tykkiteline + modailla vähän uuttakin jotta tykin sai kattoon. Eiköhän tämän kanssa tule myös tunti jos toinenkin vietettyä tulevaisuudessa. Hintaa komistuksella oli käytettynä 2500€.

 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 152
Onko joku viime aikoina myynyt onnistuneesti omaa vanhaa kuluttajatason (alle 1000e) videotykkiään? Laitoin omat laitteet myyntiin, mutta muutamassa päivässä ei ole tullut yhtään yhteydenottoa, vaikka hinta oli mielestäni varsin kohtuullinen. Mietin, että onko perustason tykkien kauppa seis, kun ihmiset hankkivat mieluummin isoja telkkareita.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 103
Nykyään myös ovat "UHD" -halpikset löytäneet tiensä kauppojen hyllyille. Asiaan vihkiytyneet tietää että ne on esim. kontrastiltaan kasa *piip* mutta silti ne varmaan vetoaa aika isoon massaan joten tästäkin syystä voi jäädä perus FullHD -tuotteet (käytetyt) helposti myymättä jos hinta ei ole oikeasti eritttttäinkin matala. Ja tosiaan telkkujen hinnat ovat myös tulleet kovasti alas.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
309
Tulipa hommattua viime viikolla E-villestä 100" kiinteä valkokangas 200€:lla.
Ehdin tosin ostamaan jo aikaisemmin Leinwandin 90" kankaan verkkokauppa.comista, jonka laitoin sit myyntiin tänne, kun toi 100" osittautuikin ihan toimivaksi kankaaksi.

Kuvanlaatu parani kyllä aika reippaasti, mutta mustantaso heikkeni, johtuen 1.1 gain arvosta ja tykin korkeasta kirkkaudesta. Seuraavaksi olisikin sitten tarkoitus hankkia uusi tykki jossa olisi vähemmän kirkkautta ja parempi mustantaso yleensäkin.

EDIT: Korjattu viestiä hieman paremmaksi ja selkeämmäksi
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
379
Onkos kellään kokemuksia taskukokoisista projektoreista?

Lähinnä matkakäyttöön / leffojen katseluun ja pieniin presentaatioihin työkeikoilla. Sonyllä ainakin on MP-CL1, mikä näyttäisi kokonsa puolesta hyvältä, mutta valoteholtaan surkealta ja hinta korkealta.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 076
Viestejä
4 194 804
Jäsenet
70 846
Uusin jäsen
VilleViis

Hinta.fi

Ylös Bottom