• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Keskustelua muunsukupuolisuudesta ja sukupuolen määrittelemisestä

Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 221
Eikö se ole normien vastaista? Nykyaikainen liberaali yhteiskunta on kyllä sikäli erilainen kuin aiempi, että sitä aikuisen miehen naiseksi tai naisen vaatteisiin pukeutumista ei yleisesti ääneen paheksuta, mutta kyllä sitä ihmetellään. Ainakin tällainen pukeutuminen saa aikaan sen, että miestä ei katsota asiallisesti pukeutuneeksi eikä oteta vakavasti.

Ehkä tätä voisi verrata vakavaan alipukeutumiseen, jota sitäkään ei yleensä(ellei kysymys ole vaikkapa hautajaisista) niinkään paheksuta vaan tyydytään pitämään jollain tavalla kummallisena, mihin se huomio sitten kiinnittyykin.

Se, että miehet eivät pukeudu mekkoon on kuitenkin yleinen tapa ja hieman enemmän kuin stereotypia, vaikka sitä omassa päässään miten tahansa ahdasmielisenä tapana pitäisikin.

Minuahan se ei haittaa jos mies pukeutuu mekkoon, enkä kokisi oikeudekseni mitenkään puuttua asiaan, vaikka rinnakkaisulottuvuudessa se minua haittaisikin. Sen sijaan pidän selvänä, ettei se normaalia ole. Jos joku yrittää vihjata minulle, että en saisi näin ajatella, hän on melko kaukana liberaalista ajattelusta.
Tämä nyt menee terminologiasta vääntämiseen mutta normit on eri asia kuin mikä on normaalia. Normit ovat yhteiskunnan sääntöjä joiden rikkomista seuraa vähintäänkin paheksuntaa. Voit tehdä jotain mikä on harvinaista ja "poikkeuksellista" ilman että se rikkoo mitään normeja. Ja nuo kyllä voivat hyvinkin kiinnittää huomiota mutta se ei todellakaan tarkoita että siinä rikottaisiin normeja.

Ja toki voi olla että jotku saa miehestä negatiivisen kuvan jos se on pukeutunut mekkoon. Tosin itse keksin heti monta vaatetusta josta ainakin minulle tulee paljon negatiivisempi kuva henkilöstä verrattuna mekkoon pukeutuneeseen mieheen ("FBI, female body inspector" -paidat, MAGA-lippikset, Nickelbackin konserttipaidat jne.). Mekkoon pukeutunut mies aiheuttaa kyllä varmasti minussakin sellaisen pikaisen "oho" reaktion mutta en kyllä henkilön luonteesta lähde tekemään mitään suurempia tuomioita, ainakaan tietoisesti.

Tässä pitääkin huomauttaa, että pahinta ei suinkaan ole se kiusaaminen. Pahempaa on se, että mennään liikaa lapsen mielikuvitusleikkeihin mukaan. Enimmäkseen kyseessä on ohimenevä vaihe eikä mikään oikea identiteettihäiriö. Ohimenevässä vaiheessa olevaa lasta ei kuulu hämmentää ja kiinnittää liiaksi huomiota siihen toimintaan. Jos jotain pitää kieltää, niin sehän tehdään päättäväisesti ja asia sivuutetaan mahdollisimman pian. Unohtuu äkkiä, sikäli kun tilanne on satunnainen ja ohimenevä, kuten se yleensä ja lähes aina on.

Enkä tarkoita mitään tuomitsemista tai paheksuntaa, sehän on haitaksi ihan siinä missä leikkiin mukaan lähteminenkin. Kyllä sen sitten huomaa, jos lapsi onkin ihan oikea transpotilas, ja tätä voi aikanaan auttaa ja tukea mahdollisessa prosessissa.
Myönnetään että ei ole muksuja joten siinä mielessä paha kommentoida kovin syvällisesti mutta ulkopuolisena tarkkailijana näen kyllä että vanhemmat ovat aika usein ihan täysillä mukana noissa lasten mielikuvitusleikeissä, joskus jopa syöttävät niitä lapsille. Mekkoon pukeutuminen on aika pientä noihin verrattuna.

Itse näkisin tuon enemmänkin niin että jos poika haluaa pukeutua mekkoon niin antaa sen pukeutua mekkoon. Jos kyseessä on ohimenevä vaihe niin sitten se menee ohi ja sen jälkeen se haluaa taas pukeutua housuihin. Jossei se ole ohimenevää niin eipähän lapselle aiheuteta turhia traumoja siitä miten vanhemmat pakotti pukeutumaan pojaksi vaikka oikeasti halusi olla tyttö.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 221
Mitä tarkoitatte sukupuoli-identiteetin häiriintymisellä tai sen kehityksen sotkemisella?
Kehityksen sotkemisella tarkoitan sitä että se keinotekoisesti ohjattaisiin suuntaan johon se ei olisi muuten menossa.
 

ttm

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 272
Kehityksen sotkemisella tarkoitan sitä että se keinotekoisesti ohjattaisiin suuntaan johon se ei olisi muuten menossa.
Identiteetin rakennus on kuitenkin joka tapauksessa keinotekoista. (Lähestulkoon) Kaikki ajatukset, reaktiot ja toimintamallit, joihin ihminen kasvaessaan törmää, vaikuttaa "keinotekoisesti" siihen, kuinka ihminen identiteettinsä rakentaa. Jos pyrittäisiin täysin välttämään keinotekoista ohjausta, niin lapselle ei voisi oikein puhua mitään.
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
8 918
Mitä tarkoitatte sukupuoli-identiteetin häiriintymisellä tai sen kehityksen sotkemisella?
Ainakin se on selvää että on olemassa biologiasta erillinen sukupuoli jota kutsutaan sukupuoli-identiteetiksi (gender)
 

ttm

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 272
Ainakin se on selvää että on olemassa biologiasta erillinen sukupuoli jota kutsutaan sukupuoli-identiteetiksi (gender)
Sekin on tietenkin erillinen kysymys, että mitä tarkoitetaan olemassaololla, mutta kyllä, se on olemassa ajatuksena ja sen muotoa rajoittaa vain mielikuvitus. Mikä tämän selvyyden pointti on?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
466
Tää on tätä nykyaikaa ku vähemmistöt saa äänensä vähän liian hyvin kuuluviin.

Nytkin ollaan määrittelemässä uusiksi tämmösiä perusasioita koko loppu väestölle. Onneksi näitä ei tarvi arkielämässä miettiä sen koommin ollenkaan.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
@ttm Mites hormonien vaikutus tähän soppaan sitten? Voitaneen perustellusti ainakin olettaa, että ne tekevät osasta poikia "miehisiä" ja osasta tyttöjä "naismaisia" käytökseltään ihan ilman opettamista miehen tai naisen tavoille.

Mistä sitten päästäänkin siihen, että jos luonto ajaa sen tikanpojan puuhun niin tarvitseeko sitä aikuisen ohjailla vaate-, väri- tai leluvalinnoilla?
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
8 918
Sekin on tietenkin erillinen kysymys, että mitä tarkoitetaan olemassaololla, mutta kyllä, se on olemassa ajatuksena ja sen muotoa rajoittaa vain mielikuvitus. Mikä tämän selvyyden pointti on?
Sen että täälläkin (saati sitten palstan ulkopuolella) törmää monesti siihen että väitetään että kyseessä on vain biologia eikä sukupuolia muuten ole.
 

ttm

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 272
@ttm Mites hormonien vaikutus tähän soppaan sitten? Voitaneen perustellusti ainakin olettaa, että ne tekevät osasta poikia "miehisiä" ja osasta tyttöjä "naismaisia" käytökseltään ihan ilman opettamista miehen tai naisen tavoille.
Hormonien vaikutusta tähän soppaan koitin tuossa aiemmin hieman avata - vaikuttavat siis joko suoraan tai välillisesti asioihin, jotka ihminen itsessään tulkitsee jollain tavalla. Pointti oli siis, että "transsukupuolisuutta" ei ole biologisesti olemassakaan, vaan se syntyy tarpeesta/paineesta määritellä identiteetti jompaa kumpaa sukupuolta olevaksi. Tämä lienee paljolti ulkoapäin tuleva paine, jatkuva "ei poika/tyttö voi toimia noin" yhdistettynä siihen, että huomaa itsessän yhtäläisyyksiä enemmän vastakkaisen kuin oman sukupuolen "malleihin" yhdistettynä siihen, että ulkoapäin on annettu konsepti transsukupuolisuudesta: "tunnetko olevasi tyttö/poika pojan/tytön kehossa?" ohjaa rakentamaan tuollaista uskomusta, että itse on eri sukupuolta kuin keho.

Mistä sitten päästäänkin siihen, että jos luonto ajaa sen tikanpojan puuhun niin tarvitseeko sitä aikuisen ohjailla vaate-, väri- tai leluvalinnoilla?
Se on hyvä kysymys, missä määrin aikuisen pitäisi ohjailla lapsensa mitään valintoja. On kuitenkin hyvä huomata, mikä ero on biologisilla impulsseilla ja mikä on päälle kasattua konseptuaalista todellisuutta. Esimerkiksi seksiin liittyvä biologinen impulssi on vastaava kuin nälkä - itse impulssi ei ota kantaa siihen, tekeekö mieli piparia vai makkaraa, kun on nälkä on nälkä - jos tuo nälkä manifestoituu muodossa "nytpä tekee muuten makkaraa mieli aivan piparisti", on tuo makkaran suosiminen piparin yli opittua/luotua, eikä "biologinen makkarannälkä".
 

ttm

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 272
Sen että täälläkin (saati sitten palstan ulkopuolella) törmää monesti siihen että väitetään että kyseessä on vain biologia eikä sukupuolia muuten ole.
Luultavasti useimmat eivät ymmärrä, mikä identiteetti on, mutta pointti ehkä lienee myös se, että biologinen sukupuoli on käytännöllinen lokerointitapa, sukupuoli-identiteetti on puhtaasti mielikuvituksen tuote ja se voi olla mitä vain. Sitä ei voi mitenkään objektiivisesti päätellä, ja se voi muuttua henkilön kasvaessa, joten ehkä sen perusteella yhteiskunnan järjestämistä vastustetaan - monet toki ovat puhtaasti konservatiivin tunteella mukana, mutta vastaavia käytännön ongelmia siitä syntyy, kuin jos alettaisiin puhua etnisyys-identiteetistä. En ole ihan varma, mitä kaikkea tuon sukupuoli-identiteetin olemassaolon tunnustamisen vaatijat haluavat, mutta samat argumentit pätevät, jos sukupuoli-identiteetin tilalle vaihdetaan etnisyys-, ikä- tai ihonväri-identiteeti. Valkoihoinen kun voi ihan yhtä lailla kokea olevansa sisäisesti vaikka aasialainen - mielikuvitus on siinä mielessä voimallinen väline.
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
8 918
Luultavasti useimmat eivät ymmärrä, mikä identiteetti on, mutta pointti ehkä lienee myös se, että biologinen sukupuoli on käytännöllinen lokerointitapa, sukupuoli-identiteetti on puhtaasti mielikuvituksen tuote ja se voi olla mitä vain. Sitä ei voi mitenkään objektiivisesti päätellä, ja se voi muuttua henkilön kasvaessa, joten ehkä sen perusteella yhteiskunnan järjestämistä vastustetaan - monet toki ovat puhtaasti konservatiivin tunteella mukana, mutta vastaavia käytännön ongelmia siitä syntyy, kuin jos alettaisiin puhua etnisyys-identiteetistä. En ole ihan varma, mitä kaikkea tuon sukupuoli-identiteetin olemassaolon tunnustamisen vaatijat haluavat, mutta samat argumentit pätevät, jos sukupuoli-identiteetin tilalle vaihdetaan etnisyys-, ikä- tai ihonväri-identiteeti. Valkoihoinen kun voi ihan yhtä lailla kokea olevansa sisäisesti vaikka aasialainen - mielikuvitus on siinä mielessä voimallinen väline.
Olet oikeassa, samalla tavalla vastustetaan kun joku rikkoo rajoja eikä käyttäydy lokeronsa mukaisesti. Oli kyseessä sukupuoli, ikä, etnisyys tai muu. Ja samalla tavalla jonkun ryhmän on sallitumpaa käyttäytyä toisen ryhmän tavalla. Itse olen vapauden puolella enkä pidä esimerkiksi kulttuurisen varastamisen käsitteestä.
 

ATE

Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
11 827
Identiteetin rakennus on kuitenkin joka tapauksessa keinotekoista. (Lähestulkoon) Kaikki ajatukset, reaktiot ja toimintamallit, joihin ihminen kasvaessaan törmää, vaikuttaa "keinotekoisesti" siihen, kuinka ihminen identiteettinsä rakentaa. Jos pyrittäisiin täysin välttämään keinotekoista ohjausta, niin lapselle ei voisi oikein puhua mitään.
Sillä häiriintymisellä tarkoitin sitä että jollekkin uskotellaan että tällä on joku oikea sukupuoli-identiteetti joka on eri kuin hänen kehonsa. Olen täysin samaa mieltä että sukupuoli-identiteetti ei ole mikään oikea asia vaan pelkkä konsepti.
 

ttm

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 272
Olet oikeassa, samalla tavalla vastustetaan kun joku rikkoo rajoja eikä käyttäydy lokeronsa mukaisesti.
Joo, minua ei sinänsä haittaa kenenkään käyttäytyminen kunhan ei aiheuta haittaa muille. Eikä tämä sukupuoli-identiteetti-asiakaan ole aiemmin varsinaisesti kiinnostanut, mutta hiljattain törmäsin vaatimuksiin vaihtaa rekistereissä olevan biologisen sukupuolen tilalle sukupuoli-identiteetti, mikä tuntui täysin järjettömältä - ja nyt, kun olen kysellyt aiheesta, niin entistä idioottimaisemmalta se vaikuttaa.

Oli kyseessä sukupuoli, ikä, etnisyys tai muu. Ja samalla tavalla jonkun ryhmän on sallitumpaa käyttäytyä toisen ryhmän tavalla. Itse olen vapauden puolella enkä pidä esimerkiksi kulttuurisen varastamisen käsitteestä.
Joo, olen itsekin vapauden puolella, mutta pidän silti typeränä ratkaisuna, jos jokainen saisi mielivaltaisesti päättää mielikuvituksensa mukaan sellaisia asioita, jotka ihan fysikaalisista syistä vaikuttavat käytännön asioihin.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 221
Identiteetin rakennus on kuitenkin joka tapauksessa keinotekoista. (Lähestulkoon) Kaikki ajatukset, reaktiot ja toimintamallit, joihin ihminen kasvaessaan törmää, vaikuttaa "keinotekoisesti" siihen, kuinka ihminen identiteettinsä rakentaa. Jos pyrittäisiin täysin välttämään keinotekoista ohjausta, niin lapselle ei voisi oikein puhua mitään.
No menee taas terminologiseksi runkkaukseksi mutta en kutsuisi normaalia kanssakäymistä keinotekoiseksi.
 

ttm

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 272
No menee taas terminologiseksi runkkaukseksi mutta en kutsuisi normaalia kanssakäymistä keinotekoiseksi.
Mihin vedät "normaalin" ja "keinotekoisen" rajan? Kuinka itse erotat "normaalin" ja "keinotekoisen" toisten henkilöiden identiteetin rakentamiseen vaikuttamisen?
 
Liittynyt
22.02.2018
Viestejä
3 337
En ole ihan varma, mitä kaikkea tuon sukupuoli-identiteetin olemassaolon tunnustamisen vaatijat haluavat, mutta samat argumentit pätevät, jos sukupuoli-identiteetin tilalle vaihdetaan etnisyys-, ikä- tai ihonväri-identiteeti. Valkoihoinen kun voi ihan yhtä lailla kokea olevansa sisäisesti vaikka aasialainen - mielikuvitus on siinä mielessä voimallinen väline.
Translain uudistuksen:

Translaista on poistettava vaatimus lääketieteellisestä prosessista ja psykiatrisesta arviosta juridisen sukupuolen korjaamisen ehtona. Tilalle tarvitaan itsemäärittelyoikeus ja yksilölliset hoidot.

Saadakseen sukupuolta vastaavat henkilöpaperit on ihmisen oltava lisääntymiskyvytön. Sterilisaatiovaatimus loukkaa ihmisten oikeutta koskemattomuuteen ja perheeseen.

Sukupuolen korjaamisten on tultava mahdolliseksi kaikenikäisille. Laista tulee poistaa vaatimus täysi-ikäisyydestä. Myös lapsille ja nuorille on taattava oikeus tulla kuulluksi sukupuoltaan koskevissa asioissa ja saada hyvinvointia tukevat terveyspalvelut.
Tavoitteemme – Itsemääräämisoikeus sukupuoleen kuuluu kaikille!

Tällä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, miren yksilö/muut yksilöt haluavat lokeroida/lokeroivat, vaan julkisen vallan ja yksilön suhteesta.
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
8 918
Joo, minua ei sinänsä haittaa kenenkään käyttäytyminen kunhan ei aiheuta haittaa muille. Eikä tämä sukupuoli-identiteetti-asiakaan ole aiemmin varsinaisesti kiinnostanut, mutta hiljattain törmäsin vaatimuksiin vaihtaa rekistereissä olevan biologisen sukupuolen tilalle sukupuoli-identiteetti, mikä tuntui täysin järjettömältä - ja nyt, kun olen kysellyt aiheesta, niin entistä idioottimaisemmalta se vaikuttaa.



Joo, olen itsekin vapauden puolella, mutta pidän silti typeränä ratkaisuna, jos jokainen saisi mielivaltaisesti päättää mielikuvituksensa mukaan sellaisia asioita, jotka ihan fysikaalisista syistä vaikuttavat käytännön asioihin.
Ideana onkin että noiden ei tulisi vaikuttaa käytännön asioihin, paitsi jos kyseessä on mainitsemasi fysikaaliset syyt kuten terveydenhoito. Ajokorttiin ja passiin emme tarvitse mainintaa muutoin kuin iästä. Ikä on siinä mielessä erityisempi kuin nuo muut koska se vaikuttaa täysi-ikäisyyden tuomiin oikeuksiin/velvollisuuksiin ja eläkkeelle jäämiseen. Toisaalta vaihtoehtoinen tapakin noihin olisi. Esimerkiksi voitaisiin todentaa milloin henkilö on tarpeeksi kypsä ja myös milloin hänestä ei ole enää työelämään.

Sukupuolen suhteen vessat ja pukuhuoneet nähdään ongelmallisena, jotkut myös asevelvollisuuden. Itse en usko että todellisia ongelmia juuri tulisi, tosin ei suuria ongelmia ole nykyäänkään poislukien asevelvollisuus. Ahdistelua tapahtuu muuallakin, ihan siellä altaassakin tai tanssilattialla.

Eli itse ajaisin mieluummin sukupuolen poistoa tietyistä rekistereistä/käytänteistä kuin sukupuolten lisäämistä. Itse lukeudun tilanteesta riippuen mieheksi taikka muun sukupuoliseksi riippuen kysytäänkö biologista vai jotain missä biologisella sukupuolella ei ole merkitystä.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
1 018
Kiva kierrepallo omaan elämään kun lapseni (12v) kokee olevansa poika. (papereissa lukee että on tyttö).
Vaihtoi etunimensä. En minä siinä tiellä voinut olla. Enkä kai minä muutenkaan voi määrätä että kuka/mikä hän on. Vähän vaikeuksiahan se teettää koulussa kyllä. Uimahallista saadaan vissiin vapautus.

Rohkea tenava kyllä kun osaa jääräpäisesti ja johdonmukaisesti kertoa asiasta. Murrosikä just toki tulossa joka ei varmasti helpota asioita.

Ois sitä voinu elämässä kyllä helpommallakin päästä.
 

kekkeruusi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
6 909
Kiva kierrepallo omaan elämään kun lapseni (12v) kokee olevansa poika. (papereissa lukee että on tyttö).
Vaihtoi etunimensä. En minä siinä tiellä voinut olla. Enkä kai minä muutenkaan voi määrätä että kuka/mikä hän on. Vähän vaikeuksiahan se teettää koulussa kyllä. Uimahallista saadaan vissiin vapautus.

Rohkea tenava kyllä kun osaa jääräpäisesti ja johdonmukaisesti kertoa asiasta. Murrosikä just toki tulossa joka ei varmasti helpota asioita.

Ois sitä voinu elämässä kyllä helpommallakin päästä.
Esiteini-ikäinen ei tajua hevon v:n vertaa sukupuolesta. Millä hän muka vaihtoi etunimensä? Eikö siihen vaadita vanhempien lupa? Ja tottakai sinä "voit olla tiellä", se on sinun hommasi vanhempana estää lastasi tekemästä typeryyksiä. Lapset eivät ole aikuisia eivätkä päätä omista asioistaan.
 
Liittynyt
02.02.2017
Viestejä
585
Samaa mieltä kekkeruusin kanssa. Mutta sekin on kyllä fakta, että reaktio asiaan aiheuttaa vastareaktion..
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
17 947
Parempi lähestymistapa olisi ehkä ollut, että lapsi miettikööt asiaa vaikka 14/15-vuotiaaksi, ja vielä sitten jos siltä tuntuu että nimen haluaa vaihtaa niin sitten vaihtakoot... Ei vanhempien tarvitse "pikkulasten" mielenoikkujen mukaan tanssia.

Eikä edes aikuisten kannata tietenkään nimeä vaihtaa hetken mielijohteesta, vaan vakaan harkinnan jälkeen!
 
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
593
Kiva kierrepallo omaan elämään kun lapseni (12v) kokee olevansa poika. (papereissa lukee että on tyttö).
Vaihtoi etunimensä. En minä siinä tiellä voinut olla. Enkä kai minä muutenkaan voi määrätä että kuka/mikä hän on. Vähän vaikeuksiahan se teettää koulussa kyllä. Uimahallista saadaan vissiin vapautus.

Rohkea tenava kyllä kun osaa jääräpäisesti ja johdonmukaisesti kertoa asiasta. Murrosikä just toki tulossa joka ei varmasti helpota asioita.

Ois sitä voinu elämässä kyllä helpommallakin päästä.
Kuinka pitkään keskustelitte tästä? Pääsikö tyttö vaihtamaan nimensä suoraan vai miten tämä homma teillä toimi?
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
1 018
Keskustelut alkoivat about 7 vuoden iässä siitä kun hän ei jostain syystä halunnut enää pitää mekkoja yllään. Ei silloin vielä kertonut tälle tarkempaa syytä. About 9 vuoden iässä halusi että tukka on lyhyt. Tuli ulos kaapista about vuosi sitten ja on siitä asti käyty psyk polilla keskustelemassa parin viikon välein. Nimi vaihdettu about puoli vuotta sitten.
Minä alan ehkä sisäistää tän asian että apua mulla on translapsi about nyt kun alan olla toipunut omasta sairaslomastani joka kesti useita kuukausia.

Itse muistelisin kyllä tietäneeni oman sukupuoleni about päiväkodista lähtien että kun siinä ei lapselle tunnu olevan mitään epäselvää niin paha siinä on mennä sanomaan että ei et sinä ole poika vaan sinä olet perkele kuule tyttö, alapa nyt pukea mekkoja ja leikkiä barbeilla siinä tai muuten olet arestissa tai jotain.
 

kekkeruusi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
6 909
Ksiinä ei lapselle tunnu olevan mitään epäselvää niin paha siinä on mennä sanomaan että ei et sinä ole poika vaan sinä olet perkele kuule tyttö, alapa nyt pukea mekkoja ja leikkiä barbeilla siinä tai muuten olet arestissa tai jotain.
Lapset eivät ole täysivaltaisia kuten aikuiset juuri siksi, että he eivät tajua mistä on kyse. Mekot ja barbit eivät liityt asiaan.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
1 018
Mutta mitäs jos oletetaan, että tyttö onkin ns. "rekkalesbo", niin erottaako esiteini-ikäinen lapsi tosiaan rekkalesbouden ja transseksuaalisuuden vielä toisistaan?

"Rekkalesbo" tarkoittaa siis erittäin miehekästä naista, joka kuitenkin on nainen..
Missä iässä ja miten itse erotit oman sukupuolesi? Oletan että olet mies. Miten erotit sen siitä että ehkä oletkin rekkatranslesbo eli biologisesti mies joka kuitenkin on miehekäs nainen tai jotain? :D
Oletan että tässä ei kuitenkaan ollut sinulle mitään epäselvää.

Tuskin sinullekaan sukupuoli tarkoittaa pelkästään sitä, mitä haarojen välistä löytyy vaan siinä on tietynlainen tunne ja kokemus kai mukana. Tai mistä minä tiedän.
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
1 412
Keskustelut alkoivat about 7 vuoden iässä siitä kun hän ei jostain syystä halunnut enää pitää mekkoja yllään. Ei silloin vielä kertonut tälle tarkempaa syytä. About 9 vuoden iässä halusi että tukka on lyhyt. Tuli ulos kaapista about vuosi sitten ja on siitä asti käyty psyk polilla keskustelemassa parin viikon välein. Nimi vaihdettu about puoli vuotta sitten.
Minä alan ehkä sisäistää tän asian että apua mulla on translapsi about nyt kun alan olla toipunut omasta sairaslomastani joka kesti useita kuukausia.

Itse muistelisin kyllä tietäneeni oman sukupuoleni about päiväkodista lähtien että kun siinä ei lapselle tunnu olevan mitään epäselvää niin paha siinä on mennä sanomaan että ei et sinä ole poika vaan sinä olet perkele kuule tyttö, alapa nyt pukea mekkoja ja leikkiä barbeilla siinä tai muuten olet arestissa tai jotain.
Sukupuoli on mihin synnytään. Se mitä kukin sillä elämällään haluaa tehdä on oma asiansa. Se ettei tunne olevansa sukupuolta, johon on syntynyt on kehonkuvan häiriö ja siihen ei mielestäni tulisi sotkea mitään stereotyyppisiä käyttäytymismalleja. Voihan olla, että lapsi kapinoi sukupuoliroolia vastaan, eikä itse sukupuoltaan ja kysymys kuuluu osaako lapsi itsekään erottaa vielä nämä kaksi kysymystä toisistaan.
Tämä on mielipiteeni, jota voin perustellakin, mutta muut olkoon mitä mieltä haluavat.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
1 018
Minkäänlaista kapinointia ei ole ollut vaan hyvin yksiselitteinen ja johdonmukainen toteamus: "Minä olen poika".

Toki oma ensimmäinen reaktio oli että mistä sinä sen tiedät ja vastaus oli että mistä itse? Jäin suu auki miettimään... ja totesin noku, tota mä vaan oon. Ja siihen vastaus että no niin minäkin.

Kukaan ei ainakaan psyk polilla ole tullut meille sanomaan että eikun teidän olisi pitänyt kieltää tuo kaapista tulo ja sulloa lapsi sinne takaisin.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
1 018
Lapset eivät ole täysivaltaisia kuten aikuiset juuri siksi, että he eivät tajua mistä on kyse. Mekot ja barbit eivät liityt asiaan.
Missä iässä itse tajusit olevasi sellainen kuin olet? Missä iässä koet alkaneesi tajuta asioita?

Itse olen omasta mielestäni "tajunnut, mistä on kyse" about aina. Olen mielestäni ollut siis yhtä fiksu jos ei fiksumpikin viisivuotiaana kuin nytkin. Yleistietoa oli silloin toki vähemmän mutta heti jos joku selitti jonkin asian niin ymmärsin sen. Eivät lapset ole tyhmiä vaikka kokemusta vielä puuttuukin.
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
1 412
Minkäänlaista kapinointia ei ole ollut vaan hyvin yksiselitteinen ja johdonmukainen toteamus: "Minä olen poika".

Toki oma ensimmäinen reaktio oli että mistä sinä sen tiedät ja vastaus oli että mistä itse? Jäin suu auki miettimään... ja totesin noku, tota mä vaan oon. Ja siihen vastaus että no niin minäkin.

Kukaan ei ainakaan psyk polilla ole tullut meille sanomaan että eikun teidän olisi pitänyt kieltää tuo kaapista tulo ja sulloa lapsi sinne takaisin.
Siitä tietää, että on poika, kun on pojan sukuelimet.
Ei sukupuolensa tarvitse antaa rajoittaa tekemisiään (enempää kuin ne oikeasti fyysisesti rajoittavat).
Se jos ei hyväksy osaa kehostaan on sitten kehonkuvan häiriö, jota hoidetaan kai yleensä terapialla ja viimekädessä "sukupuolenkorjauksella" .
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Kukaan ei ainakaan psyk polilla ole tullut meille sanomaan että eikun teidän olisi pitänyt kieltää tuo kaapista tulo ja sulloa lapsi sinne takaisin.
Se olisikin sitten yhtä riemua kun lapsi odottaa vuodet 7-18 että pääsisi vittuun vanhempien luota eikä luultavasti halua pitää mitään yhteyttä päästyään pois.

Siitä tietää, että on poika, kun on pojan sukuelimet.
Ei sukupuolensa tarvitse antaa rajoittaa tekemisiään (enempää kuin ne oikeasti fyysisesti rajoittavat).
Se jos ei hyväksy osaa kehostaan on sitten kehonkuvan häiriö, jota hoidetaan kai yleensä terapialla ja viimekädessä "sukupuolenkorjauksella" .
Tää oliskin helppoa sitten kun sen sukupuolen käyttö vähän joka toisen asian määrittelyssä, jo paljon ennen kuin sillä alkaa olemaan mitään käytännön merkitystä, ihmisen kohdalta lopetettaisiin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 881
Keskustelut alkoivat about 7 vuoden iässä siitä kun hän ei jostain syystä halunnut enää pitää mekkoja yllään. Ei silloin vielä kertonut tälle tarkempaa syytä. About 9 vuoden iässä halusi että tukka on lyhyt. Tuli ulos kaapista about vuosi sitten ja on siitä asti käyty psyk polilla keskustelemassa parin viikon välein. Nimi vaihdettu about puoli vuotta sitten.
Minä alan ehkä sisäistää tän asian että apua mulla on translapsi about nyt kun alan olla toipunut omasta sairaslomastani joka kesti useita kuukausia.

Itse muistelisin kyllä tietäneeni oman sukupuoleni about päiväkodista lähtien että kun siinä ei lapselle tunnu olevan mitään epäselvää niin paha siinä on mennä sanomaan että ei et sinä ole poika vaan sinä olet perkele kuule tyttö, alapa nyt pukea mekkoja ja leikkiä barbeilla siinä tai muuten olet arestissa tai jotain.
Olen selvästi vanha jäärä, mutta olen sitä mieltä, että poikamainen look on ok ja myös miesten vaatteet. Sekä vaikka tykkäisi myös tytöistä. Mutta alle 18-vuotiaalla ei ole mitään asiaa tehdä mitään toimenpiteitä, jotka muuttaisivat hänen ruumistaan vielä tuossa iässä. Nimen saa vaihdettua takaisin, mutta tuolla psyk.osastolla käydään käsittääkseni sen takia, että saadaa lupa leikkauksiin. Leikkaukset on käsittääkseni peruuttamattomia.

Itse ajattelisin tämän olevan ohimenevä teini-iän tyhmyys, mutta en lähtisi kieltämään mitään, mistä ei ole pysyvää vahinkoa.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
1 018
Ei ole tarkoitus tehdä mitään leikkauksia, ei sentään. Ei ainakaan moneen vuoteen vielä.
Psyk polilla käydään sen takia että voidaan keskustella siitä miten esim koulussa ja kavereiden kanssa tullaan toimeen ja miten harrastetaan ja eletään ja millä mielellä ollaan. Onko kiusaamista ja miten sitä on käsitelty yms. (ei halua puhua siitä, joten oletan että ainakin jonkun verran kiusataan)

Itsekin vielä olen sen verran varovaisella kannalla että tosiaan murrosikä voi tuoda hormonien myötä muutoksia, joiden seuraukset katsotaan ensin ja jos täysi-ikäisyyden kynnyksellä sitten myöhemmin tuntuu että tarvisi jotain leikkauksia harkita niin katsotaan se sitten. Tai mistä sitä tietää vaikka hän joskus vielä huomaisikin olevansa sittenkin tyttö. Tai siis sitten 18vhän se on ihan hänen oma päätös. Vielä ei ainakaan ole ollut mitään halua edes mihinkään leikkauksiin. Tai jos on niin ei ole siitä kertonut.
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
1 412
Tää oliskin helppoa sitten kun sen sukupuolen käyttö vähän joka toisen asian määrittelyssä, jo paljon ennen kuin sillä alkaa olemaan mitään käytännön merkitystä, ihmisen kohdalta lopetettaisiin.
Ehkä se onkin niin, että sukupuolirooleihin takertuminen ruokkii tuota hullutusta, että silvotaan se keho, johon synnytään, kun ei haluta olla sellaisia, kuin sen sukupuolisten oletetaan olevan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 881
Ei ole tarkoitus tehdä mitään leikkauksia, ei sentään. Ei ainakaan moneen vuoteen vielä.
Psyk polilla käydään sen takia että voidaan keskustella siitä miten esim koulussa ja kavereiden kanssa tullaan toimeen ja miten harrastetaan ja eletään ja millä mielellä ollaan.

Itsekin vielä olen sen verran varovaisella kannalla että tosiaan murrosikä voi tuoda hormonien myötä muutoksia, joiden seuraukset katsotaan ensin ja jos täysi-ikäisyyden kynnyksellä sitten myöhemmin tuntuu että tarvisi jotain leikkauksia harkita niin katsotaan se sitten.
No sitten suurin ongelma on koulukiusaus. Eikä sen pitäisi olla liian paha, jos koulukin tukee tuota muutosta. Vieläkin olen sitä mieltä, että jos tuo myöhemmin koetaan huonona päähänpistona, niin pitää olla keino palata entiseen elämään - mutta sitäkään ei saa pakottaa, pitää vaan vaihtoehdot auki.

Näyttää vaan tietyillä ihmisillä olevan arvona, että lapset ovat muunsukupuolisia tai kasvatus on sukupuolineutraalia. Itse olisin selkeiden rajojen kannalla, enkä tekisi lapsestani somesankaria, ja sen takia ehkä älähdin, sori. Jos teillä on ammattilainen keskustelemassa lapsen kanssa, niin kyllä siitä hyvä tulee. Minua vaan pelottaa, jos jotkut vanhemmat tekevät tällaisia päätöksiä lapsensa puolesta, koska se on trendikästä ja osoitetaan oma avomielisyys.. Kaiken tämän pitäisi olla lapsen oma päätös ja mieluiten täysi-ikäisenä, kun ymmärtää asian vakavuuden.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 477
Täällä ei todellakaan kannata kuunnella kaikkien kommentteja.

Jos sotkee kehon kuvan häiriöt ja kaiken muun iloisesti yhteen, niin kannattaa ehkä olla kommentoimatta mieluummin kuin heitellä kaikkea pöljää diagnoosia.

Pääasia, että lapsi saa vanhemmiltaan rakkautta ja tukea, seurataan hommaa murrosiän yli ja lapsi voi sitten täysi-ikäisenä päättää miten etenee. Kaikki voittaa.

Jos vanhemmilta tulee kovin torjuvaa vastarintaa ja "kaappiin" lukitsemista, niin ei ole ensimmäinen eikä viimeinen kerta kun saadaan aikaiseksi vain mielenterveysongelmainen ja hajalla oleva nuori/aikuinen. Silloin se tulevaisuus on täynnä psyykkeen oireilua, päihteitä ja ehkä lopulta joko laitoshoitoa tai henki pois. Parhaassakin tapauksessa vain välit lapseen menee lopullisesti poikki, kun vanhemmat eivät asiaa hyväksy. Kannattaa valita toinen tie.
 
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
2 318
Täällä ei todellakaan kannata kuunnella kaikkien kommentteja.
Just meinasin tulla kirjoittamaan samaa @Mendel. Oot toiminut ainakin mun mielestä ihan oikein että olet lähtenyt punnituttamaan asiaa ammattilaisella.

Alan ammattilaiset on syystä ammattilaisia ja heitä kannattaa kuunnella. He ovat opiskelleet, käyneet vastaavia keissejä läpi kymmenittäin ja omaavat lisäksi jäätävän määrän käytännössä hankittua tietoa.

Täälläkin huudetaan kuorossa kuinka ammattilaisia tulee kuunnella jos sanovat että liikennekamerat aiheuttavat onnettomuuksia tai että ilmastonmuutos ei ole faktaa. Nämä jutut on pikemminkin muuttumattomia totuuksia kuin mitään teorioita. Jos taas joku ammattilainen sanoo että lapsia pitäisi kohdella näin ja näin jos kokevat ongelmia sukupuolensa kanssa, niin asia on käytännössä vitsi ja moisen "ammattilaisen" voisi laittaa kilometritehtaalle.
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
1 412
Täällä ei todellakaan kannata kuunnella kaikkien kommentteja.

Jos sotkee kehon kuvan häiriöt ja kaiken muun iloisesti yhteen, niin kannattaa ehkä olla kommentoimatta mieluummin kuin heitellä kaikkea pöljää diagnoosia.

Pääasia, että lapsi saa vanhemmiltaan rakkautta ja tukea, seurataan hommaa murrosiän yli ja lapsi voi sitten täysi-ikäisenä päättää miten etenee. Kaikki voittaa.

Jos vanhemmilta tulee kovin torjuvaa vastarintaa ja "kaappiin" lukitsemista, niin ei ole ensimmäinen eikä viimeinen kerta kun saadaan aikaiseksi vain mielenterveysongelmainen ja hajalla oleva nuori/aikuinen. Silloin se tulevaisuus on täynnä psyykkeen oireilua, päihteitä ja ehkä lopulta joko laitoshoitoa tai henki pois. Parhaassakin tapauksessa vain välit lapseen menee lopullisesti poikki, kun vanhemmat eivät asiaa hyväksy. Kannattaa valita toinen tie.
Jos muhun viittaat tuolla, että " sotkee kehonkuvanhäiriöt ja kaiken muun iloisesti yhteen..."
Niin selvennän nyt. Mikä muu kuin kehonkuvan häiriö se on, jos ei hyväksy osaa (tässä tapauksessa sitä, joka määrittää sukupuolen), vaan tuntee, että sen pitäisi olla muutakuin on?
Moni vaan sotkee iloisesti identiteetin tähän kysymykseen ja kokee, että sukupuoli määrittyy halutun identiteetin mukaan...
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
1 412
Just meinasin tulla kirjoittamaan samaa @Mendel. Oot toiminut ainakin mun mielestä ihan oikein että olet lähtenyt punnituttamaan asiaa ammattilaisella.

Alan ammattilaiset on syystä ammattilaisia ja heitä kannattaa kuunnella. He ovat opiskelleet, käyneet vastaavia keissejä läpi kymmenittäin ja omaavat lisäksi jäätävän määrän käytännössä hankittua tietoa.

Täälläkin huudetaan kuorossa kuinka ammattilaisia tulee kuunnella jos sanovat että liikennekamerat aiheuttavat onnettomuuksia tai että ilmastonmuutos ei ole faktaa. Nämä jutut on pikemminkin muuttumattomia totuuksia kuin mitään teorioita. Jos taas joku ammattilainen sanoo että lapsia pitäisi kohdella näin ja näin jos kokevat ongelmia sukupuolensa kanssa, niin asia on käytännössä vitsi ja moisen "ammattilaisen" voisi laittaa kilometritehtaalle.
Siinä vaan on se, että ammattilaisillekin psykiatria on teorioita ja kokeilua. Psyyke ei ole yksinkertainen tai aina samoin säännönmukaisesti käyttäytyvä.
Monet asiantuntijatkin ovat varsin erimielisiä siitä mikä olisi parasta hoitoa.
Tietenkin on paras vaihtoehto viedä lapsi ammattilaisen hoitoon, mutta ei kannata odottaa, että hekään tietäisivät varmuudella mikä on oikein.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 881
Pääasia, että lapsi saa vanhemmiltaan rakkautta ja tukea, seurataan hommaa murrosiän yli ja lapsi voi sitten täysi-ikäisenä päättää miten etenee. Kaikki voittaa.

Jos vanhemmilta tulee kovin torjuvaa vastarintaa ja "kaappiin" lukitsemista, niin ei ole ensimmäinen eikä viimeinen kerta kun saadaan aikaiseksi vain mielenterveysongelmainen ja hajalla oleva nuori/aikuinen. Silloin se tulevaisuus on täynnä psyykkeen oireilua, päihteitä ja ehkä lopulta joko laitoshoitoa tai henki pois. Parhaassakin tapauksessa vain välit lapseen menee lopullisesti poikki, kun vanhemmat eivät asiaa hyväksy. Kannattaa valita toinen tie.
Itse edelleenkin olen sitä mieltä, että tämä on myös asia, jota vanhemmat ei saisi ajaa itsekseen. Ei saa painostaa suuntaan, eikä toiseen. Olla vaan turvallisena, tuttuna aikuisena paikalla ja tukea lasta tietyissä rajoissa. Meillä on vaan noista rajoista ehkä hieman eriävä käsitys, mutta hyvin @Mendel on mielestäni toiminut.

Tuomitseminen voi johtaa tuohon, mitä sanoit, enkä olisi itsekään tuomitsemassa.

..mutta jos lähdetään siitä, että päätös on nyt tehty (12-vuotiaana), ja lähdetään suunnitelemaan tätä projektina, jossa 6v jälkeen pullahtaa ulos poika, niin siinäkin mennään liiallisuuksiin. Antaa lapsen ihmetellä ja tehdä sitten oma päätös myöhemmin.

--

Tämä on vaan oma mielipide vailla mitään relevanttia taustaa. Jos olisin vastaavassa tilanteessa, voisin joutua miettimään tätä vähän tarkemmin ja oikeasti tutkimaan asiaa. Minulla on vaan sisässäni vastustusta esim. anti-vaccine -ihmisille, niin en halua, että vanhemmat painostavat lapsiaan minkään asian takia. Jos ammattilainen on tässä touhussa mukana, niin hänen neuvonsa ovat niitä parhaita.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.11.2018
Viestejä
1 333
Kyllä maailma on mennyt vaikeaksi ihmisille.

Jos on kulli = poika
Jos on pimppi = tyttö.

Keep it simple.

Jos tyttö tykkää tytöistä = lepso
Jos poika tykkää pojista = homppeli
 

Brainsome

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
30.08.2019
Viestejä
711
Asevelvollisuuslaki 1438/2007 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ®

Onko väärin, että viranomaiset tulkitsee tuossa tuon mies-sanan:

"Jokainen miespuolinen Suomen kansalainen on asevelvollinen sen vuoden alusta, jona hän täyttää 18 vuotta, sen vuoden loppuun, jona hän täyttää 60 vuotta, jollei jäljempänä toisin säädetä."

...biologisen sukupuolen perusteella?

Ainakaan minulta ei kysytty sukupuoli-identiteetistäni mitään: Ruskea kirje kotiin, kutsuntoihin ja sitten palvelukseen.

Voiko tästä nyt vetää sen johtopäätöksen, että valtion virallinen kanta on se, että biologinen sukupuoli määrittää sen, kuka on mies ja kuka ei ole?
 
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
2 318
Siinä vaan on se, että ammattilaisillekin psykiatria on teorioita ja kokeilua. Psyyke ei ole yksinkertainen tai aina samoin säännönmukaisesti käyttäytyvä.
Monet asiantuntijatkin ovat varsin erimielisiä siitä mikä olisi parasta hoitoa.
Tietenkin on paras vaihtoehto viedä lapsi ammattilaisen hoitoon, mutta ei kannata odottaa, että hekään tietäisivät varmuudella mikä on oikein.
Ei varmaan kukaan täällä odota että asiantuntija pystyy antamaan varmuudella vastauksen joka asiaan, varsinkaan jos puhutaan pään sisäisistä jutuista. Ehkä hyvä muistuttaa ihmisiä tästä, mutta liekö nyt Suomessa tarvetta kun meillä on kuitenkin aika kova seula sen suhteen minkälaista puoskarointia saa harjoittaa, varsinkaan jos on valtion leivissä.

Joten ehkä kannattanee muistuttaa ihmisiä mielummin siitä että ei kannata alkaa hötkyilemään, panikoimaan tai tekemään äkkinäisiä päätöksiä tai päätelmiä jos lapsi ilmoittaa olevansa transu/homo/muunsukupuolinen/tms. Tulee paljon parempaa jälkeä kun aikuiset pysyvät rauhallisina, johdonmukaisina ja suhtautuvat asiaan järkevästi.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 369
Viestejä
4 158 814
Jäsenet
70 410
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom