Mikä reititin minulle?

Liittynyt
08.07.2017
Viestejä
316
En tiedä miten muuntaja wifin toimimiseen voi vaikuttaa. Kiinteä yhteys tuosas on kyllä toiminut.
Muuten toi on kyllä ihan hyvin palvellut purkki, mutta nyt on uusi ja nopeampi jo tulossa.
Vaikea on arvata, siksi heitin jotakin.
Et kommentoinut Merliniä...
Merlinissä on ”ammattimainen” välikössä asetus: beam forming. Tämä taas parantaa (5G alueella) seinien läpäisyä (auttaa myös pätkimistä), jopa 2-3x nopeampi.

edit. Yleisin pätkimisen syy kait automaattinen kanavan valinta. Se kun ei aina toimi kunnolla. Menee naapurin kanssa samalle kanavalle.
Voihan olla jokin konkka kaput myös..
 
Viimeksi muokattu:

KLF

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 788
Ei pitäisi vaatia boottausta. Toiminut minulla kuukausia moitteetta boottaamatta ja tuolla pääsee 500/600 nopeuksiin gigaisella yhteydellä. Kun saat tuon uuden käyttöön niin laitahan speedtest-tuloksia kehiin, kiinnostava nähdä kuinka lähelle tuota gigaista todella voisi päästä.

Telian kuituliittymä Turussa. Asus RT-AC68U jakaa yhteyttä ja muutama HP1820 kytkin lisäksi.
Upload käy jossain 300+ vauhdeissa ja valuu sitten alaspäin noille 110 nurkille.
 
Liittynyt
25.12.2016
Viestejä
1 975
PCE-AC88 kaveriksi parhaiten sopii RT-AC88U (ehkä)

RT-AC88U | Verkkolaitteet | ASUS Suomi


Tuo verkkokortti ei ole ihan uusi. Siinä on pahoja puutteita. Esim 5G yläkanavat puuttuu.

Kortti ei osaa käytännössä muodostaa yli 866Mb linkkiä tukiasemaan (esim. Ubiquiti Unifi nanoHD), koska ilmeisesti käyttää ei standardia tapaa linkin muodostamiseen.


Nopeus jää siis käytännössä 500/500Mb tuolla linkkinopeudella.

Se kättelee vain 2x2 yhteydelle. Eli 866Mb


3x3 tai 4x4 WiFi kortteja ei vielä ole myynnissä kait muita.

Mutta AX on tulossa lähiaikoina, joka osannee paremmin noi yli 866Mb yhteydet.

ROG Rapture GT-AX11000 Call of Duty Black Ops 4 Edition | Verkkolaitteet | ASUS Suomi

edit: Next-generation 802.11ax wi-fi: Dense, fast, delayed | ZDNet
Päätelmät PCE-AC88:sta hieman pielessä.

upload_2018-11-13_5-10-49.png
 

Juffex

Kinostaja
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
779
Päätelmät PCE-AC88:sta hieman pielessä.

Ja vanhempikin PCE-AC68 osasi ongelmitta kätellä 1300Mbps nopeudella jokaisen testaamani reitittimen kanssa jos vain reititin tuki kyseisiä nopeuksia. Ja tuo kortti oli niin vanha ettei ilmestyessään tainnut olla edes vielä virallista standardia olemassa ja Asuksella taisi olla vain noita nopeuksia tukevia laitteita, mutta hyvin kätteli myöhemmin muidenkin valmistajien laitteiden kanssa.

Muutenkin kuitumiehen analyysi tuosta PCE-AC88 WiFi-kortista taisi olla isolta osin pelkkää mutua, kuten noiden 5GHz yläkanavien suhteen.
 
Viimeksi muokattu:

KLF

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 788
Tämä on varmaan kaapelilla
Puhe oli Wi-Fi nopeuksista
Mjoo. Niissä ei ole kehumista täälläkään päässä, kantava betoniseinä välissä. Pitäisi kehitellä jotain itsekin. Wifi toimii moninkertaisesti nopeammin keittiössä mitä tässä työhuoneen pöydällä.

Itse asiassa, onkos täällä kellään kokemusta Asuksen Ai Meshistä? :p
 
Liittynyt
07.03.2017
Viestejä
111
Mjoo. Niissä ei ole kehumista täälläkään päässä, kantava betoniseinä välissä. Pitäisi kehitellä jotain itsekin. Wifi toimii moninkertaisesti nopeammin keittiössä mitä tässä työhuoneen pöydällä.

Itse asiassa, onkos täällä kellään kokemusta Asuksen Ai Meshistä? :p
Itsellä AiMesh AC88u:n (master) ja AC68u:n (slave) kanssa, hyvin toimii kunhan sääti hieman manuaalisesti vaihtoherkkyyttä. Asus Lyra myös ja onhan tuo toki vaivattomampi. AiMeshin kanssa vain saa reippaammin etskuportteja käyttöön.
 

JL79

omistaja
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
348
Lyrassa on yksi kanava omistettu kokonaan tukiasemien väliseen kommunikointiin(tri-band) joten pitäisi olla reilusti parempi kuin dual-band laitteilla tehty AiMesh
 

KLF

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 788
Mä aattelin että käyttäisin gigabitin ethernettiä siihen tukarien väliin kun sellainen on asuntoon vedetty jokaiseen huoneeseen.
 

user9999

Platinum-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 019
Tuota en ole vielä ehtinyt testata. Jossain vaiheessa pitää katsoa tuokin.
Tilasin kanssa tuon PCE-AC88 kortin. Tuohon windows pöytäkoneeseen sen pistän niin ei tarvi karvaa. Täytyy ajaa iPerffillä joskus testejä.
 

escalibur

"Random Tech Channel" @ YouTube
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 072
Tilasin kanssa tuon PCE-AC88 kortin. Tuohon windows pöytäkoneeseen sen pistän niin ei tarvi karvaa. Täytyy ajaa iPerffillä joskus testejä.
Eikö olisi halvempaa hommata Intel Wireless-AC 9260, hinta 17€ ja siihen joku halpa PCI-E adapterkortti? :think: Tai sitten suoraan AC 9560-malli joka on tarkoitettu M.2-slottiin.

Intel® Wireless-AC 9260

Tuo on nimittäin tämän hetken miltei tehokkain Wlan-kortti. Tukee myös 5GHz:n HT160 kaistanleveyttä, mitä hyvin hyvin harva tukee vielä tässä vaiheessa.

Koko paketti: https://www.ebay.com/itm/Desktop-Dual-Band-Intel-9260-Wireless-1730Mbps-2-4-5Ghz-802-11AC-WiFi-Adapter/223007344679
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
2 133
Eikö olisi halvempaa hommata Intel Wireless-AC 9260, hinta 17€ ja siihen joku halpa PCI-E adapterkortti? :think:
Halvemmaksi tottakai tulee mutta jos halutaan 4x4:4 niin..

Tai sitten suoraan AC 9560-malli joka on tarkoitettu M.2-slottiin.
Muistetaan että tämä on CNVio kortti joten vaatii yhteensopivan piirisarjan/prosessorin kaveriksi sekä ilmeisesti tätä varten tehdyn m.2 paikan.
Eli siis listalta löytyy tällä hetkellä käsittääkseni Gemini Lake ja Coffee Lake. Ja Coffee Lake kohdalla kaikki muut piirisarjat paitsi Z370 tukee CNVi:tä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
635
Eikö olisi halvempaa hommata Intel Wireless-AC 9260, hinta 17€ ja siihen joku halpa PCI-E adapterkortti? :think: Tai sitten suoraan AC 9560-malli joka on tarkoitettu M.2-slottiin.

Intel® Wireless-AC 9260

Tuo on nimittäin tämän hetken miltei tehokkain Wlan-kortti. Tukee myös 5GHz:n HT160 kaistanleveyttä, mitä hyvin hyvin harva tukee vielä tässä vaiheessa.

Koko paketti: https://www.ebay.com/itm/Desktop-Dual-Band-Intel-9260-Wireless-1730Mbps-2-4-5Ghz-802-11AC-WiFi-Adapter/223007344679
Edelleen, QCA9984 -pohjainen 4x4-kortti, joko QNAP QWA-AC2600, hinta 159€, tai Compex WLE1216V5-20.

Vinkki vinkki, kuuma vinkki: Netgear R7800 sisältää tälläisen AP-tilassa.
 

escalibur

"Random Tech Channel" @ YouTube
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 072
Jotain tuollaista oletinkin, eli epävirallisia purkkavirityksiä. Ei siinä, testaamalla selviää. :)

Itse aloittaisin Intelin kortilla ja päivittelisin järeämpään tarpeen mukaan. Toki Asuksenkin kortti voi olla jees jos lompakko kestää ja Linux-ajurituki ei ole must.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
635
Jotain tuollaista oletinkin, eli epävirallisia purkkavirityksiä. Ei siinä, testaamalla selviää. :)
Mitä meinaat purkkavirityksillä? Ath10k-ajuri on samalla tavalla Qualcommin tukema, kuin Intelin Linux-ajuri on Intelin tukema. Jos purkkavirityksistä puhutaan, Broadcom -pohjaiset kortit ovat erinomaisia esimerkkejä tästä.
 

escalibur

"Random Tech Channel" @ YouTube
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 072
Mitä meinaat purkkavirityksillä? Ath10k-ajuri on samalla tavalla Qualcommin tukema, kuin Intelin Linux-ajuri on Intelin tukema. Jos purkkavirityksistä puhutaan, Broadcom -pohjaiset kortit ovat erinomaisia esimerkkejä tästä.
Tarkoitan ajuritukea joka aika pitkälti nojaa siihen mitä harrastajat jaksaa ja viitsii koodailla. Ath10k on tuttu OpenWRT:n ajoista ja se on ollut yhtä Earl Acessia. "Toimii jos toimii" jne. En väitä että ovat automaattisesti roskaa, mutta laatuun suhtautuisin kuitenkin varauksella.
 
Liittynyt
13.08.2017
Viestejä
293
Oon tässä jonkin aikaa miettinyt jos pömpeliini virittelis parempaa wifi verkkoa tuolla mesh järjestelmällä. Nykyinen reititin ei siihen kykene, joten katselin uutta. Googlen wifi ja Ubiquiti amplifi hd on lähinnä pyörinyt etsinnöissä päätähtinä. Kumpaan kannattaisi euronsa upottaa?
 
Liittynyt
30.01.2017
Viestejä
698
Oon tässä jonkin aikaa miettinyt jos pömpeliini virittelis parempaa wifi verkkoa tuolla mesh järjestelmällä. Nykyinen reititin ei siihen kykene, joten katselin uutta. Googlen wifi ja Ubiquiti amplifi hd on lähinnä pyörinyt etsinnöissä päätähtinä. Kumpaan kannattaisi euronsa upottaa?
Ei kumpaakaan, jos itse lähtisen noilla mesh laiteilla leikkimaaan niin ostaisin jokun Netgearin järjestelmistä. Google Wifi ja TP-Link Deco on ollut testissä ja molemmat paskaa, TP-Link oli lähes käyttökelvoton.
 

user9999

Platinum-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 019
Jotain tuollaista oletinkin, eli epävirallisia purkkavirityksiä. Ei siinä, testaamalla selviää. :)

Itse aloittaisin Intelin kortilla ja päivittelisin järeämpään tarpeen mukaan. Toki Asuksenkin kortti voi olla jees jos lompakko kestää ja Linux-ajurituki ei ole must.
Joo tuossa Asuksen kortissa sylettää tuo, ettei ole Linux tukea. Itselle se ei merkitse mitään kun en usko, että tulen ajamaan Linux desktoppia. Linux palvelimia tulee käytettyä, mutta ne sitten karvalla tai virtualisoituna.
 
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
513
Meillä on talossa noin 10 hengen käytössä netti. Elisan / Saunalahden VDSL2. Mutta modeemi ei oikein pysy perässä enään tai alkaa olemaan kuollut. Mikä olisi hyvä vaihtoehto? Wifillä toimii suurimman osan ihmisistä laitteet.
 

JL79

omistaja
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
348
Tänää tuli postissa Synologyn RT2600AC reititin.
Ja on kyllä mukava käyttää reititintä jossa on kunnon UI.
Saisi vaan nyt tulla se Asuksen wifi korttikin, että pääsee kunnolla testaamaan.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
367
Minkäslaisia nopeuksia olet saanut, kai sulta joku muu wifi-laite löytyy jolla testailla jo :)
 

JL79

omistaja
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
348
Minkäslaisia nopeuksia olet saanut, kai sulta joku muu wifi-laite löytyy jolla testailla jo :)
iPhonella tulee joku 500mbs
MacBook Prolla noin 400mbs

Joku juttu asetuksissa järruttaa tätä menoa nyt, kun mielestäni varsinkin MBP:n pitäisi antaa enemmän
Kanavakin on valittu sellaiseksi, ettei ruuhkaa pitäisi olla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
635
iPhonella tulee joku 500mbs
MacBook Prolla noin 400mbs

Joku juttu asetuksissa järruttaa tätä menoa nyt, kun mielestäni varsinkin MBP:n pitäisi antaa enemmän
Kanavakin on valittu sellaiseksi, ettei ruuhkaa pitäisi olla.
Miksi sen pitäisi antaa enemmän?
 

user9999

Platinum-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 019
iPhonella tulee joku 500mbs
MacBook Prolla noin 400mbs

Joku juttu asetuksissa järruttaa tätä menoa nyt, kun mielestäni varsinkin MBP:n pitäisi antaa enemmän
Kanavakin on valittu sellaiseksi, ettei ruuhkaa pitäisi olla.
Kyllä se MBP pitäisi ihan hyvin kulkea ilman, että reititintä tarvii pahemmin säätää. Oma testi sisäverkossa ja tuo on ollu maksimi mihin olen päässy.
ASUS reitittimet, modeemit yms. verkkolaitteet

Paina Option näppäin pohjaan ja klikkaa sitä yläpalkin wifi kuvaketta. Näyttää Tx Rate jne. tietoja. Ja joo tuo Tx Rate maksimi on tuo 1300Mbps.
Mun joku vanha kuva:
 
Viimeksi muokattu:

JL79

omistaja
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
348
Mulla toi RX rate on maksimissaan ollut jotain reilu 800. Ihan eri speedtesteillä tekstaillut tota nopeutta. Täytyy kai yrittää viritellä iperf
 
Liittynyt
23.11.2016
Viestejä
101
Uusi reititin mietinnässä, myöskin että miten paljon päivittämisestä hyödyn.
Nykyisellään Asus rt-n56u. Siinä piuhalla kiinni NAS, ps4, jatkossa myös uusi tv. Wlanilla pari läppäriä, tabletti ja puhelimet. Toiminut aika vakaasti, vuoden sisään 2-3kertaa vaatinut bootin (virrat poissa myös pidempien reissujen aikana).
Verkon kantavuus jää hieman heikoksi paritalon toiseen päähän. Nettinä 100/100 kuitu. Olettaisin että päivittämällä saisi nopeammat yhteydet NAS:lle sekä kantamaa verkkoon lisää. Mitäs muuta? Entä malliehdotuksia? Asus rt-ac68u? 150€ hintaluokka menee muttei mielellään paljoa enempää. Osaamista ja aikaa monimutkaisempaan konffaamiseen ei ole.
 

JL79

omistaja
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
348
Kyllä se MBP pitäisi ihan hyvin kulkea ilman, että reititintä tarvii pahemmin säätää. Oma testi sisäverkossa ja tuo on ollu maksimi mihin olen päässy.
ASUS reitittimet, modeemit yms. verkkolaitteet

Paina Option näppäin pohjaan ja klikkaa sitä yläpalkin wifi kuvaketta. Näyttää Tx Rate jne. tietoja. Ja joo tuo Tx Rate maksimi on tuo 1300Mbps.
Mun joku vanha kuva:
En saa iperffillä kuin tällaisia tuloksia:

Näyttökuva 2018-11-16 kello 17.53.12.png

Serveri on lanilla kiinni ja toimii nopeaszti, mutta macbookin Wlan nyt jostain syystä on hidas. MBP oli ihan reitittimen vieressä

Tälläsillä arvoilla MBP: Näyttökuva 2018-11-16 kello 17.56.29.png
 

JL79

omistaja
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
348
Sulla ei kättele tuo MBP kunnolla eli jää tuohon 867. Mikä MBP tarkalleen kyseessä? Alla kaikki versiot:
Apple MacBook Pro Specs (All MacBook Pro Tech Specs): EveryMac.com

Itsellä jo aika vanha Mac Mini late 2014 niin se jo pystyy tuohon 1300Mbps.

Edit: Ja reititin sulla tuo Synologyn RT2600AC?
Mid 2017 13" MBP non touch
Ja Synology reitittimenä ja samoja lukuja antoi vanhalla Asuksen AC68:lla

enpä mä tässä läppärissä nopeampaa tarvitse, mjutta häiritsee kun pitäisi antaa nopeampaakin.
 

JL79

omistaja
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
348
Ei helvetti.
Poistin mainosten eston ja boottasin koneen niin vauhdit parani.
Kokeilin aikaisemmin vain ottaa sen pois päältä, mutta vaati näköjään boottauksen välissä.
 
Liittynyt
15.11.2018
Viestejä
64
Kuinka paljon tuommoisen perinteisen sähkökaapin ovi voi oikeasti vaikuttaa wifin nopeuteen jos reititin on siellä sisällä?

Vanhemmat muuttivat muuttivat vanhempaan kerrostalokämppään jossa ei huoneissa ole kuin puhelin ja antennipistokkeet, mutta ulko-ovelle tulee kaappiin valokuitu. 24 megasena toimiva netti tuntuu mittausten mukaan toimivan suurin piirtein sillä nopeudella jos kaapin ovi on auki, mutta nopeus tippuu ainakin puolella jos sen sulkee. En ole ennen itse törmännyt tähän. Koneelta on muuten suora näköyhteys reitittimelle ja matkaa reilu 5m.

Käytössä nyt zyxelin 418n v2. Voisiko esim joku 5ghz reititin toimia paremmin sieltä kaapista? Ei oinein ole vieressä mitään hyvää paikkaa ottaa sitä sieltä ulos.
 
Liittynyt
07.03.2017
Viestejä
111
Kuinka paljon tuommoisen perinteisen sähkökaapin ovi voi oikeasti vaikuttaa wifin nopeuteen jos reititin on siellä sisällä?

Vanhemmat muuttivat muuttivat vanhempaan kerrostalokämppään jossa ei huoneissa ole kuin puhelin ja antennipistokkeet, mutta ulko-ovelle tulee kaappiin valokuitu. 24 megasena toimiva netti tuntuu mittausten mukaan toimivan suurin piirtein sillä nopeudella jos kaapin ovi on auki, mutta nopeus tippuu ainakin puolella jos sen sulkee. En ole ennen itse törmännyt tähän. Koneelta on muuten suora näköyhteys reitittimelle ja matkaa reilu 5m.

Käytössä nyt zyxelin 418n v2. Voisiko esim joku 5ghz reititin toimia paremmin sieltä kaapista? Ei oinein ole vieressä mitään hyvää paikkaa ottaa sitä sieltä ulos.
Jos kaappi on metallia, syntyy faradayn häkki. Sieltä ei kuulu paljon mitään ulos, 5Ghz vielä huonommin.
 

KLF

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 788
Tein jo valmiiks soppari uuteen osoitteesee (ettei mene tarjous sivusuun), eli kuitu talo ja sisäverkko. Kuulema ei tarvi lainkaan modeemia / reititintä jos käyttää vaan langallista yhteyttä.

Tietty Wlani pitää olla, eli mulle riittää jokin Wlan reititin pelkästään?

Satasella jos lähtee, oisko suosituksia?

Näistä ei ole ikinä tarvinnut välittää kun kaapelitalouksiin saatu mukaan modeemi/reititin eikä asetuksiin ole tarvinnut kajota. NAT open Xboxilla ja PClläkään ole ongelmia ollut.

Tuolla varmaan niin että sähkökaapista pitää jakaa reitittimellä se tuleva RJ45 niihin huoneisiin mitä käyttää. Eli sais olla sopivan kokoinen että mahtuu kaappiin ja portit Gigasia sekä tömäkkä Wlan ettei tule pullonkauloja.

Pari vanhaa kappeli modeemi/reititintä onkin jäänyt mutta ehkä sais paremmankin tilalle.
Itse en laittanut langatonta tukiasemaa sähkökaappiin kun ei sitä kuuluvuutta muutenkaan liikaa ole. Sen sijaan sinne laitoin (hallittavan) kytkimen ja tukiaseman muualle.

tässä on oma viritelmä alunperin toisesta ketjusta:



25cm verkkojohtoja ebaysta, HP 1820 kytkin joka saa POE:lla sähkönsä vaatekomerossa olevasta virtalähteestä.
Toi kaappi on niin pieni, ettei kytkimen virtalähde mahtunut sisään. Ekat kuukaudet oli kaapin ovi auki.

Teetätin putkiremontin yhteydessä sähköt ja verkkoliitännän vaatekomeroon.
Nyt netti menee sähkökaapista ensin vaatekomeroon jossa on reititin, sieltä se palaa POE-virta mukanaan kaappiin ja kytkimen 6 porttia menevät kolmeen muuhun huoneeseen asunnossa.

Vaatekomerossa on toinen 1820 kytkin, wlan-reititin, nas x2, hp microserver, philips hue boksi... tässä työhuoneessa on sitten kolmas 1820 kytkin useammalle pöytäkoneelle ja mitä nyt vaan mieleen tuleekin.
Sellainen huomio tähän, mitä en itse laitteiden ostovaiheessa osannut ajatellakaan. Tuolla ylläolevalla setillä on 8-porttinen kytkin jo täynnä. Olisi pitänyt ottaa 16-porttinen vaatekomeron serverihyllylle. :D Eipä sinne hirveästi lisää viitsi mitään laittaa, alkaa lämmöt nousemaan mutta laajennusvara on nollissa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 320
Voisin tänne päivitellä kun tuli se gigainen kaapelikaista hankittua niin seuraavaksi ongelmaksi tulikin kun AC66U ei oikein pysynyt perässä, speedtestiä kun veti kaapelin kanssa niin 700 megan kohdilla oli CPU 100% ja siihen tökkäsi vauhti.
Nyt vaihdoin sitten AC86U versioon kun oli uusin noista kasikymppisistä ja sai halvalla tarjouksesta (200e).

Kaapelilla:
AC66U:

AC86U:


Wlan (läppärissä intel AC7260 eli rajoittaa linkin 866M):
AC66U:

AC86U:


Varsinkin tuossa langattomassa suoriutumisessa aika huima ero ottaen huomioon ettei läppärissäkään paras mahdollinen adapteri ole. Pistin nyt hankintalistalle tuon 9260 mallin, jos vaikka tulisi joulun jälkeen tilattua niin saa vähän taas lisää hifisteltyä ulos vermeistä. Samsung S8 linkittyy tuohon uuteen 1083Mb nopeudella ja kiskasee hiukan yli 500 megaa sisään speedtestillä eli kyllä sieltä irtoaa.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 039
Itse en laittanut langatonta tukiasemaa sähkökaappiin kun ei sitä kuuluvuutta muutenkaan liikaa ole. Sen sijaan sinne laitoin (hallittavan) kytkimen ja tukiaseman muualle.

tässä on oma viritelmä alunperin toisesta ketjusta:



Sellainen huomio tähän, mitä en itse laitteiden ostovaiheessa osannut ajatellakaan. Tuolla ylläolevalla setillä on 8-porttinen kytkin jo täynnä. Olisi pitänyt ottaa 16-porttinen vaatekomeron serverihyllylle. :D Eipä sinne hirveästi lisää viitsi mitään laittaa, alkaa lämmöt nousemaan mutta laajennusvara on nollissa.
Jep nyt pitää funtsia. Kiitos vinkistä. Persojetillä oli myös käytännöllinen idea.
 

KLF

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 788
Se on itseasiassa tismalleen sama järjestely mitä mullakin. Erona vain se, että mulla on tukiasema eri huoneessa (eli vaatehuoneessa) kaikkien muiden hurisevien laitteiden kanssa samalla hyllyllä.
 
Liittynyt
07.12.2016
Viestejä
174
Ei kumpaakaan, jos itse lähtisen noilla mesh laiteilla leikkimaaan niin ostaisin jokun Netgearin järjestelmistä. Google Wifi ja TP-Link Deco on ollut testissä ja molemmat paskaa, TP-Link oli lähes käyttökelvoton.
Saisiko tähän lisää perusteita? 200-neliöiseen 2-kerroksiseen taloon pitäisi laittaa kattava wifi ensin 4G-netin ja myöhemmin 100/100M kuitunetin kaveriksi. Juuri näitä edullisempia Mesh-verkkoja olen ajatellut Black Fridayna katsella, kun olettaisin niiden ajavan asiansa näissä nopeuksissa hyvin. Vai onko jokin (mikä?) tehokkaampi yksittäinen reititin toimivampi ratkaisu samassa hintaluokassa?
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
2 133
Saisiko tähän lisää perusteita? 200-neliöiseen 2-kerroksiseen taloon pitäisi laittaa kattava wifi ensin 4G-netin ja myöhemmin 100/100M kuitunetin kaveriksi. Juuri näitä edullisempia Mesh-verkkoja olen ajatellut Black Fridayna katsella, kun olettaisin niiden ajavan asiansa näissä nopeuksissa hyvin. Vai onko jokin (mikä?) tehokkaampi yksittäinen reititin toimivampi ratkaisu samassa hintaluokassa?
Se että "mesh" verkossa on jotain järkeä niin niissä laitteissa tulisi olla kolmas, dedikoitu radio pelkästään backhaul liikennettä varten. Eli esim Netgear Orbi.
Koska muuten se on yks paskan hailee ostaa dual band repeattereitä (tai langattomia reitittimiä repeater moodiin).

Oikea oppinen ratkaisu on ne langalla verkossa kiinni olevat pelkät tukiasemat, 1-3kpl, asennettuna kattoon (/seinälle katon rajaan) sijoitettuna järkevästi verkon toimivuuden/peiton kannalta eikä sen perusteella missä ne on "kätevä olla" esim sähköpistokkeen sijainti.

P.S. Ellei käynyt selväksi viestistä niin vituttaa suurinosa näistä "mesh wifeistä" jotka ei ole mitään muuta kuin markkinointi runkkausta ja muotisanalla ratsastusta. Esim plumessa sentään oli jotain uutta innovointia ja oikeasti yritystä tehdä paskasta vähän vähemmän paska. Ja sitten on näitä kahdella radiolla varustettuja "mesh wifejä" kahdella purkilla joita tuulipuvut ostaa kun lukivat Iltasanomista että "mesh on pop" ja sitten ollaan niin tyytyväisiä kun purkin vieressä ihaillaan "ompas paljon palkkeja, nyt on hyvä".
 
Viimeksi muokattu:

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 039
Tuossa sainkin hyvän vinkin reitittimeksi tulevaan kuitutaloon jossa kiinteä sisäverkko:

Asus RT-AC68U Dual-band -WiFI-reititin 149,90 €

Mahdollisesti kytkin sinne sähkökaappiin jakamaan portteja, ja tuo reititin jonnekin esille ettei jää peittoon.

Muuttoon vielä kk, tuli vaan mieleen että tuppaako näitä ”parempia” reitittimiä ollut black friday tarjouksissa vai kandeisko ostaa jo kun näyttää joku ale olevan päällä?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 320
Tuossa sainkin hyvän vinkin reitittimeksi tulevaan kuitutaloon jossa kiinteä sisäverkko:

Asus RT-AC68U Dual-band -WiFI-reititin 149,90 €

Mahdollisesti kytkin sinne sähkökaappiin jakamaan portteja, ja tuo reititin jonnekin esille ettei jää peittoon.

Muuttoon vielä kk, tuli vaan mieleen että tuppaako näitä ”parempia” reitittimiä ollut black friday tarjouksissa vai kandeisko ostaa jo kun näyttää joku ale olevan päällä?
Itse ostin tosiaan singles daysta sen AC86U kun sai tasan kahteen sataan, tällä hetkellä 239e joka on jo satkun enemmän kuin tuo 68, mutta uusimmat nippelit aina maksaa. Nyt katsoin vielä olevan tämän Asus RT-AC87U Dual-band -WiFI-reititin 169,90 € alessa joka voisi pitkäaikaisempi sijoitus kuin tuo 68u eikä ole ihan älytön hinta ero.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 565
Viestejä
4 166 550
Jäsenet
70 423
Uusin jäsen
ngocminh247

Hinta.fi

Ylös Bottom