Videotykit/projektorit -yleisketju

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 101
Olisiko mitään järkeä ostaa Sony VPL HW 10 tykki johon on juuri vaihdettu 149€ maksanut tarvikelamppu noin 300€ hintaan?

Minulle tarjottiin myös Optoma HD20 tykkiä ja kangasta yms. 250€ hintaan, mutta siinä on lampussa 3000h takana. Toimiiko tarvike lamput hyvin näissä?
Itse varmaan tuon Sonyn saattaisin ostaa. Se tosin vaatinee tilassasi (jos vaaleat pinnat) jonkun ALR -tyyppisen kankaan jotta siitä saadaan tarvittava puhti/nautinto irti.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 298
Nyt kun näistä tykeistä on lukenut hieman enemmän niin tuntuu siltä, että nuo DLP mallit kannattaa unohtaa ihan suosiolla. Olen niin herkkä kaikelle tavallisellekin välkkymiselle ja pätkimiselle yms. niin olen melko varma, että tuo häiritsisi. Onko mitkä mallit siis sellaisia mitä kannattaisi todennäköisimmin koittaa löytää käytettynä? Noin 500€ koittaisin pitää budjettina koko projektille.

Telkkariin verrattuna myös joutuu hieman kikkailemaan äänen kanssa, koska käytän pääasiassa langattomia bluetooth kuulokkeita joihin minulla on erillinen lähetin jonka kiinnitän optisella kaapelilla laitteeseen. Sen takia koittaisin saada laitteen asennettua 4.5m päähän jotta saan sen asennettua jonkin kaapin päälle eikä tarvitse kattoon asentaa ja johdot saa huomattavasti siistimmin laitettua.

Onko nuo ALR kankaat järkevin vaihtoehto noiden olohuoneen kuvieni perusteella? Melko paljon minulla on mustaa huoneessa, mutta lattiat on valkoiset. Valaistuksen suhteen en vielä tiedä miten tulen tekemään. Järkevin voisi olla laittaa valkokankaan sivustoille led valaistus. Mielestäni se toimii ainakin telkkarien kanssa parhaiten.
 

Zefram Cochrane

The Engineer
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 844
Nyt kun näistä tykeistä on lukenut hieman enemmän niin tuntuu siltä, että nuo DLP mallit kannattaa unohtaa ihan suosiolla. Olen niin herkkä kaikelle tavallisellekin välkkymiselle ja pätkimiselle yms. niin olen melko varma, että tuo häiritsisi. Onko mitkä mallit siis sellaisia mitä kannattaisi todennäköisimmin koittaa löytää käytettynä? Noin 500€ koittaisin pitää budjettina koko projektille.

Telkkariin verrattuna myös joutuu hieman kikkailemaan äänen kanssa, koska käytän pääasiassa langattomia bluetooth kuulokkeita joihin minulla on erillinen lähetin jonka kiinnitän optisella kaapelilla laitteeseen. Sen takia koittaisin saada laitteen asennettua 4.5m päähän jotta saan sen asennettua jonkin kaapin päälle eikä tarvitse kattoon asentaa ja johdot saa huomattavasti siistimmin laitettua.

Onko nuo ALR kankaat järkevin vaihtoehto noiden olohuoneen kuvieni perusteella? Melko paljon minulla on mustaa huoneessa, mutta lattiat on valkoiset. Valaistuksen suhteen en vielä tiedä miten tulen tekemään. Järkevin voisi olla laittaa valkokankaan sivustoille led valaistus. Mielestäni se toimii ainakin telkkarien kanssa parhaiten.
Iso musta matto lattialle?
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 637
Noin 500€ koittaisin pitää budjettina koko projektille.

Sen takia koittaisin saada laitteen asennettua 4.5m päähän jotta saan sen asennettua jonkin kaapin päälle eikä tarvitse kattoon asentaa ja johdot saa huomattavasti siistimmin laitettua.
Kaapin päälle asennus vaatinee sen verran linssinsiirtoa ettei sitä löydy vähänkään nykyaikaisesta halvata laitteesta joten luulen että tuolla budjetilla täytyy tyytyä siihen sopivaan tykkiin minkä sattuu löytämään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 101
Kaapin päälle asennus vaatinee sen verran linssinsiirtoa ettei sitä löydy vähänkään nykyaikaisesta halvata laitteesta joten luulen että tuolla budjetilla täytyy tyytyä siihen sopivaan tykkiin minkä sattuu löytämään.
Itseasiassa hyvä pointti. Kaapinpäälle jos laittaa niin kaappi oletettavasti on niin korkea että tykkin joutuu kääntään ylösalaisin ja rakentaa sille jonkun "telineen"

Epson EH-TW3200, vaikkakin on vanha laite on vielä pätevä jos löytää hyväkuntoisen.. Tuota kannattaisi ehkä kysyä. Tuossa on siis linssinsiirto -ominaisuus, eli tykin kuvaa voi aika kivasti siirtää ilman että tykkiä itse liikuttaa. Tuolla tod. näk. onnistuisi alkup. yhtälö, eli sijoitus kaapin päälle. Tuota linssinsiirto ominaisuutta ei taida tosiaan olla yhdessäkään kovin tuoreessa LCD -projussa, joka mahtuisi budjettiin.
 
Liittynyt
13.04.2018
Viestejä
241
Projektori projekti etenee. Nyt on hankittuna mustaa paksua heijastamatonta kangasta että saa ikävät seinä/katto heijastukset pois. Tulee molemmin puolin huonetta 6 metriä kiskoa että saa verhot tarvittaessa sivuun piiloon, kun tila on normaali olohuone. Vielä en tiedä miten toteutan tuon katon pimennyksen ja montako metriä sitä tulisi tehdä. Ulkomaalaisilla foorumeilla on tehty yleensä noin 1-3 metriä, joten varmaan jotain saman suuntaista. Mutta eiköhän sitä jonkinlaisen virityksen keksi. Tällä hetkellä suunnittelupöydällä/testauksessa magneeteilla kiinnittyvä verho, joka vaikuttaa toimivalta, joten se voisi olla yksi ratkaisu.

Tälle hetkellä kuva heijastuu suoraan seinään, joka maalattu legendaarisella Tikkurilan Harmonyllä. Tykki on nykään parempi Epsonin TW-9300 niin ajattelin että jos hommaisi oikean screeninkin. Ajattelin että jos hommaisi akustisesti läpäisevän moottirikankaan kiristyksellä, niin voi kaiuttimienkin sijoittelu parantaa ja kuvaa saisi näin tuotua alemmaksi. Telineen leveys saisi olla maksimissaan noin 3 metriä että verhokiskot mahtuu vielä kattoon. Kuvakoko on tällöin jotain 120"-130". Kaikki laitteet on sijoitettua seinällä olevaan 3 metriä leveään "TV-tasoon", jonne olen rakentanut ilmanvaihdon, eli en haluaisi tuosta luopua ja kiinteä kangas ei auta tuossa kaiuttimien sijoittelun parantamisessa. Elitescreenillä oli yksi vaihtoehto, mutta saatavuus oli heikko, Kiinasta kyllä löytyy, sopiva mutta vähän tuossa epäilyttää laatu ja kun kyseisestä kankaasta ei löydy arvioita Aliexpress.com : Buy Premium Tab Tension, 133 inch 16:9, 4K Acoustic transparent Tensioned Electric Motorized Projection Screen from Reliable projection screen suppliers on VISUALAPEX Official Store Hinta ei mieluusti yli 1000€.

Toki elämys paranee jo noilla verhoilla paljon, mutta tulisiko jotain ideoita mieleen, vai mennäänkö vanhalla?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 101
Projektori projekti etenee. Nyt on hankittuna mustaa paksua heijastamatonta kangasta että saa ikävät seinä/katto heijastukset pois. Tulee molemmin puolin huonetta 6 metriä kiskoa että saa verhot tarvittaessa sivuun piiloon, kun tila on normaali olohuone. Vielä en tiedä miten toteutan tuon katon pimennyksen ja montako metriä sitä tulisi tehdä. Ulkomaalaisilla foorumeilla on tehty yleensä noin 1-3 metriä, joten varmaan jotain saman suuntaista. Mutta eiköhän sitä jonkinlaisen virityksen keksi. Tällä hetkellä suunnittelupöydällä/testauksessa magneeteilla kiinnittyvä verho, joka vaikuttaa toimivalta, joten se voisi olla yksi ratkaisu.

Tälle hetkellä kuva heijastuu suoraan seinään, joka maalattu legendaarisella Tikkurilan Harmonyllä. Tykki on nykään parempi Epsonin TW-9300 niin ajattelin että jos hommaisi oikean screeninkin. Ajattelin että jos hommaisi akustisesti läpäisevän moottirikankaan kiristyksellä, niin voi kaiuttimienkin sijoittelu parantaa ja kuvaa saisi näin tuotua alemmaksi. Telineen leveys saisi olla maksimissaan noin 3 metriä että verhokiskot mahtuu vielä kattoon. Kuvakoko on tällöin jotain 120"-130". Kaikki laitteet on sijoitettua seinällä olevaan 3 metriä leveään "TV-tasoon", jonne olen rakentanut ilmanvaihdon, eli en haluaisi tuosta luopua ja kiinteä kangas ei auta tuossa kaiuttimien sijoittelun parantamisessa. Elitescreenillä oli yksi vaihtoehto, mutta saatavuus oli heikko, Kiinasta kyllä löytyy, sopiva mutta vähän tuossa epäilyttää laatu ja kun kyseisestä kankaasta ei löydy arvioita Aliexpress.com : Buy Premium Tab Tension, 133 inch 16:9, 4K Acoustic transparent Tensioned Electric Motorized Projection Screen from Reliable projection screen suppliers on VISUALAPEX Official Store Hinta ei mieluusti yli 1000€.

Toki elämys paranee jo noilla verhoilla paljon, mutta tulisiko jotain ideoita mieleen, vai mennäänkö vanhalla?
Jos kiinteä kangaskin käy niin sinuna ostaisin pelkän pinnan esim. Cinematr :ltä .. maksaa noin 400e ja rakentaisin vaikka kertopuupalkista kehykset. Vai onko tämä toimiva ajatus ? Itse tykkään siitä että ääni tulee sieltä mistä pitääkin (eli kankaan takaa eikä reunoilta)
 
Liittynyt
13.04.2018
Viestejä
241
Jos kiinteä kangaskin käy niin sinuna ostaisin pelkän pinnan esim. Cinematr :ltä .. maksaa noin 400e ja rakentaisin vaikka kertopuupalkista kehykset. Vai onko tämä toimiva ajatus ? Itse tykkään siitä että ääni tulee sieltä mistä pitääkin (eli kankaan takaa eikä reunoilta)
Jos tuota tv-tasoa ei tarvisi säilyttää niin rakentaisin tosiaan valeseinän ja tekisin sinne kaikki, jolloin tuo sinun ehdotus olisi hyvä pinnaksi. Ajatus oli tosiaan että tuo tv-taso jäisi sellaisenaan, mutta voisin siirtää/nostaa kaiuttimia vapaammin jos kangas tulisi katosta. Lisäksi vaimo piti ajatuksesta, jos seinälle voisi laittaa jotakin muutakin ja kangas laskeutuisi siihen eteen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 101
Jos tuota tv-tasoa ei tarvisi säilyttää niin rakentaisin tosiaan valeseinän ja tekisin sinne kaikki, jolloin tuo sinun ehdotus olisi hyvä pinnaksi. Ajatus oli tosiaan että tuo tv-taso jäisi sellaisenaan, mutta voisin siirtää/nostaa kaiuttimia vapaammin jos kangas tulisi katosta. Lisäksi vaimo piti ajatuksesta, jos seinälle voisi laittaa jotakin muutakin ja kangas laskeutuisi siihen eteen.
Aivan .. okei. Kyllä toi linkkaamasi visualapexin kangas on varmaan ihan ok. Kannattaa kuitenkin kysäistä josko vastaavaa löytyisi Cinematr:stä johonkin about samaan hintaan.
 
Liittynyt
13.04.2018
Viestejä
241
Aivan .. okei. Kyllä toi linkkaamasi visualapexin kangas on varmaan ihan ok. Kannattaa kuitenkin kysäistä josko vastaavaa löytyisi Cinematr:stä johonkin about samaan hintaan.
Joo voisihan sitä kysäistä mitä heiltä löytyy ja mihin hintaa. Ei siinä, hyvää tavaraa olen Kiinasta tilannut, mutta vähän jännittää 700€ tilaus ja jos tuote ei ole hyvä että mikä vääntö siitä sitten tulee. Väittävät kuitenkin että ovat noita tehneet jo 15 vuotta, että pitää kaivella lisää tietoa.
 
Liittynyt
13.04.2018
Viestejä
241
Aivan .. okei. Kyllä toi linkkaamasi visualapexin kangas on varmaan ihan ok. Kannattaa kuitenkin kysäistä josko vastaavaa löytyisi Cinematr:stä johonkin about samaan hintaan.
Nyt on Cinematr:lta tilattu Saker Tab-Tension AcousticPro UHD Series - Electric Screens - Wall/Ceiling - Elite Screens tuo kattoon ja verhot kiskoille niin alkaa olemaan kuva kunnossa. Vielä olis sitten Atmokset kattoon. Olis pitäny vaan hommata suoraan sellainen vahvistin (nyt Denonin 3400H) että olis saanu 4 kaiutinta :facepalm: no nautitaan paremmasta kuvasta ensin ja sitten jossain vaiheessa projekti jatkuu.
 
Liittynyt
28.10.2018
Viestejä
39
Olisi tarkoitus tauon jälkeen hankkia taas projektori. Projektori tulee tilaan, joka ei ole hiilikellari, mutta seinät ja katto tulevat olemaan ruskeaa/tummanruskeaa, lattia hiukan vaaleampaa siltä osin kuin tumman maton alta näkyy. Kuvakoko tullee olemaan n. 110 tuumaa ja projektori nykysuunnitelman mukaan tulee kattoon kiinni. Valkokankaaksi jokin moottorikäyttöinen, tulee ikkunan eteen, joten kiinteä asennus ei ole mahdollinen.

Olen lueskellut epätoivon antamalla raivolla eri keskustelupalstoilta kommentteja projektorien sopivuudesta erilaisiin tiloihin. Olen ymmärtänyt asian niin, että tummaan huoneeseen ei ole järkevää hankkia nykyisiä halpoja dlp-projektoreita. Budjetti on max 2500 €, joten kalliita tuollaisia en voi hankkia. LCD-projektoreista JVC ja Sony taitavat karata hinnaltaan budjetin yli. Toiveissa olisi hankkia uhd-toistoon kykenevä projektori, budjetin takia tyydyttävä pseudotasoon.

Olen päätynyt siihen, että sopivin projektori löytynee Epsonilta, joko 9300 tai 7300/7400. Joissain kommenteissa on moitittu 7300 liiketoistoa nykiväksi, onkohan tästä päästy eroon päivityksillä ja esiintyykö samaa ongelmaa 7400-mallilla?

Jos olen ymmärtänyt jotain väärin, niin korjatkaa. Sateenkaarille en vuosien takaisen kokemuksen perusteella ole kovinkaan allerginen, joten dlp on minulle siinä mielessä vaihtoehto.

Jos LCD-puolelta löytyy jotain mielestänne tarpeeni täyttävää, niin otan vinkkejä vastaan. Hankinta mahdollisesti realisoituu Black Fridayna, jos sopiva tarjous tulee eteen.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 298
Päätinkin, että ostan telkkarin enkä videotykkiä ainakaan toistaiseksi. Vaatisi hieman isomman budjetin ja paremman tilan, että saisi järkevästi tehtyä. Yllättävän monta huomioon otettavaa asiaa muutenkin videotykissä vrt telkkarissa. Tykissä DLP olisi todennäköisesti dealbreaker itelle. Tuon lisäksi äänet pitäisi saada jotenkin kätevästi ulos joten pitäisi ostaa jokin laite mikä erottelee HDMI:stä äänet niin, että optinen kaapeli kävisi siihen. Yksittäisiä tuollaisia kyllä saa helposti, mutta itellä olisi tarvetta 2 HDMI paikalle joissa käyttäisin yhtä bluetooth lähetintä. Tuon lisäksi tykin sijoittelu huoneessa, kangas, verhot, tykin lamput, tykin ääni jne.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 101
Olisi tarkoitus tauon jälkeen hankkia taas projektori. Projektori tulee tilaan, joka ei ole hiilikellari, mutta seinät ja katto tulevat olemaan ruskeaa/tummanruskeaa, lattia hiukan vaaleampaa siltä osin kuin tumman maton alta näkyy. Kuvakoko tullee olemaan n. 110 tuumaa ja projektori nykysuunnitelman mukaan tulee kattoon kiinni. Valkokankaaksi jokin moottorikäyttöinen, tulee ikkunan eteen, joten kiinteä asennus ei ole mahdollinen.

Olen lueskellut epätoivon antamalla raivolla eri keskustelupalstoilta kommentteja projektorien sopivuudesta erilaisiin tiloihin. Olen ymmärtänyt asian niin, että tummaan huoneeseen ei ole järkevää hankkia nykyisiä halpoja dlp-projektoreita. Budjetti on max 2500 €, joten kalliita tuollaisia en voi hankkia. LCD-projektoreista JVC ja Sony taitavat karata hinnaltaan budjetin yli. Toiveissa olisi hankkia uhd-toistoon kykenevä projektori, budjetin takia tyydyttävä pseudotasoon.

Olen päätynyt siihen, että sopivin projektori löytynee Epsonilta, joko 9300 tai 7300/7400. Joissain kommenteissa on moitittu 7300 liiketoistoa nykiväksi, onkohan tästä päästy eroon päivityksillä ja esiintyykö samaa ongelmaa 7400-mallilla?

Jos olen ymmärtänyt jotain väärin, niin korjatkaa. Sateenkaarille en vuosien takaisen kokemuksen perusteella ole kovinkaan allerginen, joten dlp on minulle siinä mielessä vaihtoehto.

Jos LCD-puolelta löytyy jotain mielestänne tarpeeni täyttävää, niin otan vinkkejä vastaan. Hankinta mahdollisesti realisoituu Black Fridayna, jos sopiva tarjous tulee eteen.
I could let you a 5900 in black with approx. 30hours and new warranty for 2500Euro ... Näin sanoi myyjä jolta olen itse ostanut 3 tykkiä (JVC X5000 / X7000 /X7900) .. Eli tuo JVC X5900 maksaisi tuon 2500e minulle, varmaan saan sen sullekin puhuttua samaan hintaan jos kiinnostaa? Ja sanomattakin on selvää että pieksee DLP:t ja Epsonit. Jos tosiaan kiinnostaa niin paa privaan viestiä. Tuossa tykissä on 30h mittarissa, demolaite ja täydellä takuulla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 174
Suosituksia FullHD tykiksi, jolle seuraavat vaatimukset;

- Heittomatka 4,5m (ei lyhyempi taloteknisistä syistä)
- Screenin maksimikoko ehdottomasti 120" (ei isompi taloteknisistä syistä)
- Kesällä puskee katselupaikan takaa aika paljon valoa
- Mahdollisimman hiljainen

Samalla voisi suositella myös moottorikangasta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 101
Suosituksia FullHD tykiksi, jolle seuraavat vaatimukset;

- Heittomatka 4,5m (ei lyhyempi taloteknisistä syistä)
- Screenin maksimikoko ehdottomasti 120" (ei isompi taloteknisistä syistä)
- Kesällä puskee katselupaikan takaa aika paljon valoa
- Mahdollisimman hiljainen

Samalla voisi suositella myös moottorikangasta.
Samalla voisit ilmoitta about hinnan :)..
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 637
Ne on ne perusvastaukset, Epson TW-7300, 7400, 9300 tai sitten Sonyn HW45 tai HW65. Cinema Tradingilla on valikoima moottorikankaita, halvin tab tensioned näyttää siltä ettei menisi Sonyn kanssa ainakaan paljoa budjetin yli. Pistä viestiä että mitä kaipaat ja katso mitä sieltä tarjotaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 101
Niin tosiaan, en ole pitkiin aikoihin kyllä seurannut laisinkaan missä mennään... Et et...
Liekkö ~2500e saisi molemmat?
Saisi. About tonni tykkiin ja kankaaksi joku tälläinen (eli cinegrey 3d tai 5d). (kandee kysyä kankaasta tarjous esim. Cinematr:n Harrilta) Tuo kangas taitaa olla parhaimmistoa vaaleassa tilassa JOS pitää saada moottoroituna (ja reunakiristettynä) Itse en todellakaan suosittele valkoista kangasta, jos tila on vaalea sinne pääsee valoa (vaikkakin takaosaan) ja mahdollisesti vaaleat seinä / lattiapinnat. + Heittoetäisyys noin pitkä.

Tuossa olisi esim. hyvä Sony VPL HW40 -sarjalainen
Tuolla olisi hyvä Sony VPL HW55ES -sarjalainen (ja kyllä, tuolta uskaltaa ostaa.. viestiä vaan myyjälle)

Mattavalkoinen vs Cinegrey 3D / 5D
kuva 1
kuva 2

Tässä vielä kuva jossa on Epson EH TW9300 -projektori (tykki joka saa aikaiseksi mustaa) huoneessa jossa on vaaleat pinnat ja huone jossa on tummat valoa imevät pinnat. Oikealla kankaalla tuota efektiä pystyy hieman kompensoimaan.

 
Liittynyt
12.04.2018
Viestejä
1 284
Onko kukaan kokeillut testimielessä noita Kiinalaisia parin sadan tykkejä? :) Youtubesta aika vaikea saada puolueetonta mielipidettä tai ainakaan varmuutta siitä puolueettomuudesta noiden arvostelussa.

Ymmärtäähän sen ettei noilla mitään vetoja kilpailussa ole oikeisin merkkeihin nähden mutta miten esim. vertailussa sattuu 10-15 vuotta vanhoihin 720p laitteisiin?
 

mäggäri

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 374
Onko kukaan kokeillut testimielessä noita Kiinalaisia parin sadan tykkejä? :) Youtubesta aika vaikea saada puolueetonta mielipidettä tai ainakaan varmuutta siitä puolueettomuudesta noiden arvostelussa.

Ymmärtäähän sen ettei noilla mitään vetoja kilpailussa ole oikeisin merkkeihin nähden mutta miten esim. vertailussa sattuu 10-15 vuotta vanhoihin 720p laitteisiin?
En oikein näe markkinoita noille kiinaprojuille tuohon hintaan. Käytettyjä/tehdashuollettuja FHD Optoma-yms vehkeitä menee siinä 200-250eur Ebayssa. Vaikka tuo 131XE joka oli itelläkin pitkän tovin käytössä, hyvä vehje.
 

Jomppeli

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
540
Minkäs kokoisilta kankailta katselette kuvaa ja miltä matkalta?

Mulla on nyt toistaiseksi 77" 16:9 kangas ja katseluetäisyys noin 3,5 m. Ajatuksena on suurempaa kangasta hankkia jossain vaiheessa, kun tulee sopivan hintainen vastaan.
120" mahtuisi passelisti seinälle, mutta hieman mietityttää onko se jo liian iso tältä matkalta, meneekö koko homma silmien pyörittelyksi ja lopulta päänsäryksi.

Cinematr sivuilla neuvotaan katseluetäisyydeksi vähintään 1,5x kuvan korkeus ja parhaimmaksi etäisyydeksi mainostavat 3x korkeutta. 120" jäisi reiluun 2,3x etäisyyteen ja 100" olisi jo lähellä tuota 3x etäisyyttä.

Vähän teipillä rajailin aluetta, mutta ei tässä oikein osaa sanoa juuta, eikä jaata.
Toistaiseksi Full HD-tykillä mennään, ensi vuonna mahdollisesti joku pixel shift "4k", esimerkiksi tuo mainittu TW9300.

Löytyykö suurinpiirtein saman katseluetäisyyden omaavaa täältä?
 

tombe0

Premium-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
592
Minkäs kokoisilta kankailta katselette kuvaa ja miltä matkalta?

Mulla on nyt toistaiseksi 77" 16:9 kangas ja katseluetäisyys noin 3,5 m. Ajatuksena on suurempaa kangasta hankkia jossain vaiheessa, kun tulee sopivan hintainen vastaan.
120" mahtuisi passelisti seinälle, mutta hieman mietityttää onko se jo liian iso tältä matkalta, meneekö koko homma silmien pyörittelyksi ja lopulta päänsäryksi.

Cinematr sivuilla neuvotaan katseluetäisyydeksi vähintään 1,5x kuvan korkeus ja parhaimmaksi etäisyydeksi mainostavat 3x korkeutta. 120" jäisi reiluun 2,3x etäisyyteen ja 100" olisi jo lähellä tuota 3x etäisyyttä.

Vähän teipillä rajailin aluetta, mutta ei tässä oikein osaa sanoa juuta, eikä jaata.
Toistaiseksi Full HD-tykillä mennään, ensi vuonna mahdollisesti joku pixel shift "4k", esimerkiksi tuo mainittu TW9300.

Löytyykö suurinpiirtein saman katseluetäisyyden omaavaa täältä?
Itsellä on lähes tismalleen sama etäisyys ja kankaana 108" Grandview, olen ollut hyvin tyytyväinen tähän :)
 

Zefram Cochrane

The Engineer
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 844
Minkäs kokoisilta kankailta katselette kuvaa ja miltä matkalta?

Mulla on nyt toistaiseksi 77" 16:9 kangas ja katseluetäisyys noin 3,5 m. Ajatuksena on suurempaa kangasta hankkia jossain vaiheessa, kun tulee sopivan hintainen vastaan.
120" mahtuisi passelisti seinälle, mutta hieman mietityttää onko se jo liian iso tältä matkalta, meneekö koko homma silmien pyörittelyksi ja lopulta päänsäryksi.

Cinematr sivuilla neuvotaan katseluetäisyydeksi vähintään 1,5x kuvan korkeus ja parhaimmaksi etäisyydeksi mainostavat 3x korkeutta. 120" jäisi reiluun 2,3x etäisyyteen ja 100" olisi jo lähellä tuota 3x etäisyyttä.

Vähän teipillä rajailin aluetta, mutta ei tässä oikein osaa sanoa juuta, eikä jaata.
Toistaiseksi Full HD-tykillä mennään, ensi vuonna mahdollisesti joku pixel shift "4k", esimerkiksi tuo mainittu TW9300.

Löytyykö suurinpiirtein saman katseluetäisyyden omaavaa täältä?
Nämä ovat makuasiota. Itsellä katseluetäisyys on tällä hetkellä 330 cm ja kangas 9/16 140".
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 101
Oma alkup pohjakangas oli 130" ja katseluetäisyys 2,5m. Sarjat (720p esim. walking dead) saivat minut tarttumaan mustaan maskeerauskankaaseen ja kyhäsin tuolle maskin jonka alas tiputus muuttaa kuvan ~90" -tuumaiseksi (kuvasuhde 16:9).

Tästä innostuneena kyhäsin myös toisen maskin jolla saadaan kuvasuhteeksi 2.35:1 leffoja varten ja tämän tuumakoko on 110". Tykin linssimuistilla voidaan kuva prässätä haluttuun kohtaan halutun kokoiseksi. Tämä tuntuisi toimivan. Vihaan niitä saatanan palkkeja.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 637
Minkäs kokoisilta kankailta katselette kuvaa ja miltä matkalta?
Toi on niin henkilökohtainen juttu että ei muiden kankaista voi oikein päätelmiä tehdä. Mulla on 100" kangas jonkun 2,7-2,9m etäisyydellä. Leffoja katsellessa voisi olla isompikin, pelatessa saa olla paljon pienempi.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 045
Muutto edessä ja isompi olkkari mahdollistaisi tykin.

Mutta kysymyksiä tulvii, alaan perehtyneillä varmaan näihin helpot vastaukset joista en ole itse varma.

1. Mikä tykki? 4k ja HDR (jos edes toimii tykillä), pääkäyttö elokuvat, Netflix ja miellään vois olla mahis pelaamiseen. Huone on valitettavasti vaalea joten huippukontrastista turha maksaa?

Onko esim. Optoma UHD65 hyvä vai pärjääkö olkkarissa halvemmallakin mallilla? Tuo alkaa olla maksimi hinta ellei saa telkkua myytyä järkihintaan.

2. Muuttaako vaalean huoneen muokkaaminen ”tarpeeksi” jos laittaa eteen tumman maton, maalaa sivuseinän tummemmaksi tehosteseinäksi, toiselle sivulle tumma pimennysverho?
Kattoon ei parane koskea vaikka olis toki hyvä olla musta. Olohuone kyseessä eikö lepakkoluola, valitettavasti.

3. Kiinteä screeni ei sovi koska seinällä puolet ikkunaa, laittaisin niin ison laskettavan kankaan kun järkevää on, eli varmaan 130 - 150” ?
Jättäisi alleen seinään kiinnitetyn telkun niin toimisi kotiteatteri molemmissa.Jos esim. tuo yllä mainittu pystyy 150” kuvaan sopivalla heittoetäisyydellä?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 101
Muutto edessä ja isompi olkkari mahdollistaisi tykin.

Mutta kysymyksiä tulvii, alaan perehtyneillä varmaan näihin helpot vastaukset joista en ole itse varma.

1. Mikä tykki? 4k ja HDR (jos edes toimii tykillä), pääkäyttö elokuvat, Netflix ja miellään vois olla mahis pelaamiseen. Huone on valitettavasti vaalea joten huippukontrastista turha maksaa?

Onko esim. Optoma UHD65 hyvä vai pärjääkö olkkarissa halvemmallakin mallilla? Tuo alkaa olla maksimi hinta ellei saa telkkua myytyä järkihintaan.

2. Muuttaako vaalean huoneen muokkaaminen ”tarpeeksi” jos laittaa eteen tumman maton, maalaa sivuseinän tummemmaksi tehosteseinäksi, toiselle sivulle tumma pimennysverho?
Kattoon ei parane koskea vaikka olis toki hyvä olla musta. Olohuone kyseessä eikö lepakkoluola, valitettavasti.

3. Kiinteä screeni ei sovi koska seinällä puolet ikkunaa, laittaisin niin ison laskettavan kankaan kun järkevää on, eli varmaan 130 - 150” ?
Jättäisi alleen seinään kiinnitetyn telkun niin toimisi kotiteatteri molemmissa.Jos esim. tuo yllä mainittu pystyy 150” kuvaan sopivalla heittoetäisyydellä?
Ennemmin Epson EH TW9300 ja kankaaksi esim. Elite Screens Starling Tab-Tension 2 CineGrey 5D, 135" . Yksikin vaalea ja näkyvä pinta kusee kontrastin. Tuo mainittu kangas hieman kompensoi tilannetta.

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 101
Tuossa (JVC X7500 2750e) on ehkä yksi parhaista bongauksista lähiaikoina .. vaatii tosin melkein sen lepakkoluolan. (toimittaa suomeen 50e kuluilla).. Jos jotakuta kiinnostelee...
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 045
Mutta tuo TW9300 on fullHD tykki kaikesta huolimatta?

Muuten varmasti täydellinen tuossa hintaluokassa, mutta esim pelit jää karuiksi katseltaviksi.

ALR kangasta kannattaa varmaan katsella jokatapauksessa olkkariin?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 101
Mutta tuo TW9300 on fullHD tykki kaikesta huolimatta?

Muuten varmasti täydellinen tuossa hintaluokassa, mutta esim pelit jää karuiksi katseltaviksi.

ALR kangasta kannattaa varmaan katsella jokatapauksessa olkkariin?
Se on natiivi FullHD mutta kykenee toistamaan UHD -materiaalin. Samoin kun monet JVC :n tykit. Et välttämättä edes huomaa eroa. JVC pseudo UHD:n :n ja Sonyn natiivin UHD välillä ei huomattu tarkkuudessa eroja. ALR kangas voisi olla tilanteessasi paras vaihtoehto. Optoma UHD65 on myös pixelinshiftaaja vaikka verkkis muuta väittääkin


'4K-enhancement'

In order to achieve a higher resolution with an affordable hd panel, Epson uses a smart trick. Every image is shown twice behind one another, while the image is shifted upward and to the side half a pixel the second time. Because this pixel shifting is lightning fast, our brain does not see it as two separate images, but as a single image with a higher resolution. Because the image has a lot more (detail)information with the second reproduction, a picture is created that can show more detail and looks considerably sharper when using a 4K-source compared with regular full hd image.
 
Viimeksi muokattu:

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 045
Jotenkin en luota noihin skaalaustekniikoihin, eteenkään isolla ruudulla vaikka tuossa kyllä selvästi sanotaan että toimii hyvin. 4k matskua siltin vaatii ettei kyse ole siitä että upscalettaa 1080p —>

Mutta jos pelaa PCllä tykin kautta niin olis toki natiivi 4k varmaan paras.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 045
Halvin 4k (Sony) maksaa 5k(€). Jollet sitä ole valmis maksamaan on turha laskea pikseleitä.
Totta, mutta Optoma UHD65 ja sen pikkuveli alta 3k.

Tosin tiedä näiden marssijärjestystä kuvanlaadullisesti.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
979
Jotenkin en luota noihin skaalaustekniikoihin, eteenkään isolla ruudulla vaikka tuossa kyllä selvästi sanotaan että toimii hyvin. 4k matskua siltin vaatii ettei kyse ole siitä että upscalettaa 1080p —>

Mutta jos pelaa PCllä tykin kautta niin olis toki natiivi 4k varmaan paras.
Käy katsomassa livenä. Liikkuvalla kuvalla ero on sen verran pieni, että sitä ei ehkä edes huomaa. Itse oikein tarkkaan syynäämällä erotin Epson e-Shift kuvan aidosta 4K:sta 120" kankaalta jostain 2,5-3m etäisyydeltä. e-Shift on tarpeeksi lähellä aitoa 4K:ta ettei sillä ole käytännön merkitystä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 101
Totta, mutta Optoma UHD65 ja sen pikkuveli alta 3k.

Tosin tiedä näiden marssijärjestystä kuvanlaadullisesti.
Optoma UHD65 on myös FullHD tykki kuten aikaisemmin sanoin. Yksikään DLP -vehje ei ole natiivi UHD.

https://www.avsforum.com/forum/24-d...r-shootout-dec-9-10-no-price-talk-please.html

^ tuolla oli vertailut pixel shiftaajien ja natiivien välillä. Eroja ei huomattu. Ja tosiaan vasta uusimmat Sonyn natiivit UHD tykit pitävät sisällään 18gbps HDMI -piirit (aiemmat olivat toteutettu 13gbps, eikä näillä onnistu 60hz full rgb:nä, joka pelaajille on aika MUST), eli jos haluat natiivin aidon UHD tykin esim. Sonylta niin sitten maksat sen ~6000e. ABout samoissa hinnoissa taitaa olla uusin JVC:n natiivi UHD eli N5 -sarjalainen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 101
Onko siis tuo väitetty natiivireso kusetusta joka sivustolla missä tämä tullut vastaan?

Optoma UHD65 4K UHD DLP -kotiteatteriprojektori 2 899,90 €

Se muuttaa tilanteen toki, mutta ”vähän hämää” kun specseissä mainitaan 4k resoluutio natiiviksi. Hämmentävää...
Kyllä se on kusetusta. Texas Instruments ei tee UHD piirejä DLP -laitteisiin.

Optoma UHD65 uses a pixel shifting technique called eXpanded Pixel Resolution (XPR) to create a 4K image.
It features a native resolution of 2716 x 1528 pixels, which combined with an optical actuator used for pixel shifting, allows for an onscreen image of 8.3 million pixels—roughly the same as a native 3840 x 2160 UHD imaging chip. The chip’s compact size is said to allow for more cost-effective manufacturing.
Read more at Is DLP's 4K Really 4K?
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 045
Noniin, eli eipä 4k tykkien hinnat tässä niin paljoa ole laskeneetkaan miltä näytti.

Eli mielummin tuo TW9300? mikä sen natiivi reso on jos pelaamista miettii myös? Tuossa tais olla matala input lagi.

Tuon optoman natiivi reso kuitenkin aika hyvä jos taipuu peleihin ylipäätään.
 

an13

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
711
Kankaan takana oleva seinä pitäisi olla tumma niin rajautuisi kuva kivasti, laittaa vaikka verhokiskon ja vetää seinälle mustan verhon kankaan taakse jos ei halua maalata/tapetoida.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 045
Kankaan takana oleva seinä pitäisi olla tumma niin rajautuisi kuva kivasti, laittaa vaikka verhokiskon ja vetää seinälle mustan verhon kankaan taakse jos ei halua maalata/tapetoida.
Tämä kävi mielessä. Onko muutoin turhaa alkaa tummentamaan sivuseiniä tai lattiaa matolla jos pienikin valo jo vaikuttaa?

Eli ALR kangas vaaleeseen olkkariin paras vaihtoehto?
 
Liittynyt
16.11.2018
Viestejä
2
Lueskelin ketjun läpi ja hyviä vastauksia ja päätin rekistöröityä ihan tätä kysymystä varten. Suht pitkä tarina seuraa:

Minulla on ollut kotiteatterihuoneessa Benq w1070 tykki, josta vaihdoin viime vuoden syksyllä lampun kun alkoi tulla tunnit täyteen. Se päätti nyt sitten räjähtää tuossa pari viikkoa sitten. Siitä sitten uusi lamppu, mutta homma ei pelittänytkään, kun huoltovalikoista selvisi vaihdon jälkeen, että lampun tuuletin mennyt ilmeisesti samalla rikki. Purin koko laitteen, koitin puhdistaa ja nyt se ei käynnisty enää ollenkaan.

Taustaa. Kotiteatterihuone on hyvin pimennettävissä. Päätyseinä on maalattu kokonaan Tikkurilan Harmonyllä (se tykkikäyttöön sopiva sävy) ja ollut aikeissa maalata kuvan ulkopuolinen alue mustalla päälle, mutta ei ole saanut aikaiseksi kun tuon tykin teline on ollut ihan surkea ja kuva välillä liikkunut niin ei ole oikein uskaltanut lähteä sitä tekemään kun muutenkin tarkkaa puuhaa. Muuten sivuseinät tumman punaiset ja takaseinä musta. Katto vaaleaa audiolevyä. Muuten tummaa (sohva yms.) Katselu pääosin Netflixiä ja Elisa Viihdettä (yleensä sarjoja, silloin tällöin elokuvia). Harvoin bluray. Juniorit pelaavat Xbox One S:llä (Netflix 4k tuki kiinnostaa). Vahvistin on Sonyn suht vanha, joka ei tue 4k:ta. 10m semi-laadukas HDMI kaapeli vahvistimesta tykkiin. Katseluetäisyyttä en nyt muista tarkalleen, mutta olisiko ollut noin 3,5m.

Tällä hetkellä tilanne sellainen, että maksimi tykin hinnalle 1000€. Ajattelin, että hiukan myöhemmin voisi uusia telineen ja ottaa ehkä jonkun asiantuntijan virittämään telineen/kuvan ja tekemään säädöt kunnolla (olisiko siihen muuten Pk-seudulla suosituksia?). Ja sitten samalla kun kuvan saisi juuri kohdalleen niin uskaltaisi maalata seinän loppuun.

Kun tässä nyt tekee kuitenkin päivitystä niin e-shift 4k kyllä kiinnostaisi tulevaisuutta silmällä pitäen ja HDR kiinnostaisi myös, vaikka varsinkin halvoilla tykeillä se onkin vähän kyseenalainen. Pointti kuitenkin, että varsinkin Xbox UHD bluray materiaalilla ja osittain Netflix 4k:lla luulisi kuvanlaadun eron olevan vanhaan verrattuna huomattava (vaikka ei ~2k€ e-shiht tai natiivi 4k tykeille pärjääkään). Ajattelin, että väliaikaisratkaisuna, ennen kuin päivittää vahvistinta, voisi vetää HDMI:n Xboxista ja ääni optisena vahvistimelle. Voi olla, että tuo 10m HDMI-kaapeli (v.2.0a) ei tästä tykkää (luin, että liian pitkä 4K:hon jos kaapeli ei huippulaatua, mutta katsotaan).

Vaihtoehtoja nyt ei kovin paljon kai tuossa hintaluokassa ole. Olen miettinyt nyt Benq w1700 tai TK800, jotka ilmeisesti aika toistensa vastaavia. Onko niihin jollain näkemystä? Myös vastaava Viewsonic (en nyt muista mallia) on vaihtoehto. Voisin kyllä harkita Full HD tykkiäkin, jos olisi hyvät perusteet ja samalla rahalla saisi selkeästi paremman kuvan kuin e-shift tykeissä tai vaikka hiukan halvemmalla vastaavan. Optoman vaihtoehdot? 4k ja HDR käyttö kuitenkin tällä hetkellä olisi suht niche, mutta varmasti mahdollisuudet kasvussa.

Olisiko teillä ajatuksia mihin tykkiin kannattaisi päätyä? Siinä mielessä mahdollisesti hyvä ajoitus tuolla tykin hajoamisella, että tässä voisi olla ehkä joitain hyviä Black Friday/Cyber Monday tarjouksia Saksassa/Suomessa. Vaikka kyllä tuo lampun räjähtäminen harmittikin kuin pientä oravaa, olisi voinut vielä jonkun aikaa tuolla sinnitellä odotellessa markkinan kehittymistä ja säästää vielä hiukan parempaan. Ei viitsi nyt kovin montaa viikkoa kärvistellä ilman tykkiä. Kiitokset avusta jo etukäteen!
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 101
Kannattaa ensimmäisenä lukaista vaikkapa tuo. Vaalea katto tilassasi tod. näk. kusee kontrastin, eli se pitää (kannattaa) korjata ennenkuin alkaa tykkiin oikeasti sijoittamaan suurempia summia, jos siis mustasta haluaa nauttia. . Tai sitten panostaa ns. black screeniin.

Näissä halvoissa "UHD" DLP -laitteissa on lähtökohtaisesti kaikissa paska kontrasti, joten sen suhteen et mitään menetä mitään vaikka moisen hommaat. Saat kuitenkin terävempää kuvaa mitä vanhasi antoi.

Sry, oli vähän "tyly" vastaus mutta tonnilla nyt ei ihmeitä saa. Enkä itse näe juurikaan isompia eroja eri laitteiden välillä tuossa hintaluokassa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 200
Käytettynä tonnilla voi saada todella koviakin tykkejä jos ei ole pakko olla uusi.
 
Liittynyt
16.11.2018
Viestejä
2
latexii: Hyvä pointti tuo katto. En ollut pitänyt sitä niin tärkeänä, kun kotiteatterihuoneissa ei yleensä ole tummaa kattoa nähnyt. Mitenköhän sitä pystyisi korjaamaan (eli nyt kun siinä vaaleahko akustiikkalevy...) Ei nyt tosiaan ensimmäisenä mielessä, mutta ehkä listalle kuitenkin. Toisaalta jos sen vaikka pystyisi maalaamaan ihan mustaksi niin ehkä tilasta tulisi liian synkkä (mikä parhaan kontrastin takia tarkoituskin).

Ja tosiaan kyllä tuon ymmärtää, että halvalla ei saa hyvää, mutta tosiaan tarkoituksena, että parempaa kuin nyt. Tuossa hintaluokassa ei tosiaan ehkä kovin paljon vaihtoehtoja ja eroja.

pokkus: Kyllähän käytettykin voisi olla vaihtoehto. Vähän käytettynä varsinkin ja demo-laitteet kävisivät myös (niitä nyt ei kovin paljon halvemmalla varmaan saa, mutta kuitenkin). Mistäköhän noita kannattaisi metsästää?
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
212
latexii: Hyvä pointti tuo katto. En ollut pitänyt sitä niin tärkeänä, kun kotiteatterihuoneissa ei yleensä ole tummaa kattoa nähnyt. Mitenköhän sitä pystyisi korjaamaan (eli nyt kun siinä vaaleahko akustiikkalevy...) Ei nyt tosiaan ensimmäisenä mielessä, mutta ehkä listalle kuitenkin. Toisaalta jos sen vaikka pystyisi maalaamaan ihan mustaksi niin ehkä tilasta tulisi liian synkkä (mikä parhaan kontrastin takia tarkoituskin).
Minulla on kipsilevyä ja vedin halvinta mustaa lakanaa nitojalla myös kattoon, ihan riittävää oli mulle :cigar2:.

pokkus: Kyllähän käytettykin voisi olla vaihtoehto. Vähän käytettynä varsinkin ja demo-laitteet kävisivät myös (niitä nyt ei kovin paljon halvemmalla varmaan saa, mutta kuitenkin). Mistäköhän noita kannattaisi metsästää?
No itse pistin tänään Epson 9300 tilaukseen ja pistin vuoden vanhan uhd550x myyntiin, hinta 800€+ mahdolliset postit (alkuperäinen laatikko tallella), n. 1500 tuntia eco modessa mittarissa jos kiinnostaa. Takuusta en ole varma onko 2 vai 3 v. takuu mutta ainakin vuosi vielä, ostettu Dustinilta.
Edit: Myyty
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 631
Viestejä
4 197 191
Jäsenet
70 758
Uusin jäsen
eesy

Hinta.fi

Ylös Bottom