Palkkakeskustelu

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
842
Ei kai tuossa tartte mitään neuvotella, kun tuo on yksituumaan laitonta. Ylitöistä on aina maksettava ylityökorvaukset, se ei ole sopimusasia.
Näihän se varmaan on. Mulle tosin ei ole oikein selvää et mikä on ylitöitä ja mikä ei, kun on liukuva työaika käytössä, pitäs varmaan sitäkin selvitellä.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
164
Näihän se varmaan on. Mulle tosin ei ole oikein selvää et mikä on ylitöitä ja mikä ei, kun on liukuva työaika käytössä, pitäs varmaan sitäkin selvitellä.
Lopetat hommat sen 7,5 h jälkeen ja se on siinä. Täysin oma töpeksintä jos ei ole munaa lopettaa hommia ajoissa.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
673
Mun liksa on vähän päälle 3ke kk ja silti pitää uhrata vapaa aikaa töille. Pitäs varmaan neuvotella jotain uusiks...

Ei siis mitään ylityökorvauksia, menee liukumaan.
Otat asian esille asiallisesti. Paljonko vapaa-aikaa tähän on uhrattava? Meinaan jos kyse on arkena muutaman tunnin venymisestä silloin tällöin arkena niin en olisi vielä huolissani, mutta jos pitää viikonloppuja uhrata ja ylityöt ovat jokapäiväinen juttu niin ehdottomasti pitää aloittaa keskustelut. Muistat vaan aloittaa asiallisesti, ei todellakaan kannata iskeä nyrkkiä pöytään ja tiputtaa hanskoja suoraan kun kello on "pykälässä". Noi on sitten niitä viimeisiä vaihtoehtoja jotka johtaa yleensä siihen, että välit tulehtuu ja työpaikan vaihto edessä.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Näihän se varmaan on. Mulle tosin ei ole oikein selvää et mikä on ylitöitä ja mikä ei, kun on liukuva työaika käytössä, pitäs varmaan sitäkin selvitellä.
Ylityötä se on silloin, jos työnantaja vaatii sen tekemään. Liukumaa voit tehdä itse tai olla tekemättä tilanteen mukaan. Näin lainsäädännön näkökulmasta. Toki liukumassa on hyvä joustaa kumpaakin suuntaan, jos se ei aiheuta itselle kohtuutonta haittaa.
 
Liittynyt
27.11.2016
Viestejä
1 157
Mun liksa on vähän päälle 3ke kk ja silti pitää uhrata vapaa aikaa töille. Pitäs varmaan neuvotella jotain uusiks...

Ei siis mitään ylityökorvauksia, menee liukumaan.
Itsellä oli sama tilanne. Oletettiin joustoa tietyissä projekteissa (johon oli kyllä hyvät perusteet), mutta korvattiin pahimmillaan yli 12h päivät liukumilla - "ylitöitä ei meillä tehdä". Minulla oli itse kirjattava työaika, jonka suhteen sitten vastaavasti vedin kotiinpäin, kun oli hiljaisempaa. Eli tein 7 tunnin päivän, mutta merkkasin täydet 7,5 tuntia, millä sitten osittain sain hyvitettyä ilmaisia ylitöitä. Vaikka oli oikeudenmukaista, niin soti omaa moraalia vastaan tämäkin.

Duunin vaihto auttoi - edelleenkin saa joustaa liukumilla, mutta entistä vähemmän, työnantaja joustaa vastaavasti enemmän tähän suuntaan ja palkkakin nousi reilusti tasolle, mikä oikeuttaa jo jonkinlaisen joustovaatimuksen.
 

tpu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
939
Näihän se varmaan on. Mulle tosin ei ole oikein selvää et mikä on ylitöitä ja mikä ei, kun on liukuva työaika käytössä, pitäs varmaan sitäkin selvitellä.
Liukuva työaika tarkoittaa sitä, että työntekijällä on mahdollisuus omasta halustaan (=vapaaehtoisesti) venyttää työpäiviä ja vastaavasti lyhentämään muita päiviä. Liukuva työaika ei tarkoita sitä, että työnanjata voi määrätä työntekijän tekemään pitkiä päiviä ja sen jälkeen pitämään tunteja pois liukumien nimissä.

Jos työnantaja pyytää tekemään normaalia pidemmän päivän, niin kyse on aina ylityöstä, josta on maksettava ylityökorvaukset. Ei siinä ole mitään epäselvää.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 775
Ja kuten aiemmin mainitsin, kun on vaativammissa tehtävissä ja sitä myöten korkeammalla palkalla, tollaisen 8-16 työajan ajatuksen saa kyllä pääosin heittää menemään.
Ei mun varsinainen työaika varmasti tosta 40h viikossa käytännössä yli mene, mutta miten työt sijoittuvat, on kyllä kaikkea 8-18 välillä. Tietty pääosin koetan hoitaa 8-17 välillä, mutta aina tulee hommia, jotka on vain hoidettava. Joskus se vaatii illalla tai viikonloppuisin työntekoa (Ja välillä kun lopetan hommat aikaisin päivällä, jatkan 21-23 välillä loppuun hommia). Mutta mulle ainakin ihan sama. Osittain tämä on myös se hinta, minkä saa vapaista työajoista maksaa. Esim. just äsken kävin 2h omilla asioilla, joihin meni 30min suuntaansa autolla. Olin skypepalaverissa automatkat. Ja maksaahan työnantaja ainakin mulle ihan asiallisen kompensaation menetetystä vapaa-ajasta.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 416
Työsopimuksessa lukee viikkotyöaika, jos tunnit ei viikossa riitä, silloin työnantaja maksaa ylitöistä. Yksinkertaista. Tietysti jossain ylempien toimijoiden työsopimuksissa ei välttämättä ole edes viikkotyöaikoja merkitty mutta nämä ovat usein vaan ylimpää johtoa tjms. vastuutehtäviä. En tiedä kait se on laissakin kielletty että työntekijöitä ei voi syrjiä sen takia ettei suostu tekemään enempää tunteja kuin viikkotyöaika on määrittänyt. Ylitöihinkään ei tarvitse suostua jos ei halua.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 775
Työsopimuksessa lukee viikkotyöaika, jos tunnit ei viikossa riitä, silloin työnantaja maksaa ylitöistä. Yksinkertaista. Tietysti jossain ylempien toimijoiden työsopimuksissa ei välttämättä ole edes viikkotyöaikoja merkitty mutta nämä ovat usein vaan ylimpää johtoa tjms. vastuutehtäviä. En tiedä kait se on laissakin kielletty että työntekijöitä ei voi syrjiä sen takia ettei suostu tekemään enempää tunteja kuin viikkotyöaika on määrittänyt. Ylitöihinkään ei tarvitse suostua jos ei halua.
Ei tosiaan ole ihan noin mustavalkoista kaikissa hommissa (just ne ylemmät toimihenkilöt mm. ja johtotehtävät varsinkin). Kun on vastuuta, niin välillä vaan on venyttävä.
Ei munkaan hommissa niin vain aina tiputeta hanskoja, kun 7,5h tulee täyteen (ts. minkä taakseen jättää, sen edestään löytää). Monesti ei ole ketään, joka voisi mua paikata pikaisesti. Eli, jos olen jotain luvannut esim. huomisaamuun mennessä, niin kyllä se on yleensä tehtävä, vaikka aina ei kerkeäkään just siihen klo xx mennessä. Teen sitten illalla tai herään aamulla aiemmin. Ja kausiluontoisesti saattaa mennä viikkotunnit vaikka 50h, jos on kiire syystä taikka toisesta. Kun ei mun hommia kukaan muukaan tee, niin ite ne on tehtävä. Tässä on yksilön vastuu ainakin omissa hommissa se avaintekijä. Koska noita tunteja ei varsinaisesti valvota mitenkään, niin itse on osattava tasoittaa ylimenneet sopivina hetkinä.

Koskaan ei ole kukaan ylemmältä tasolta pyytänyt jäämään tms. Ihan oman harkinnan mukaan on menty. Toki en ole suorittavassa portaassa ja työtuntien laskeminenkin on vähän niin ja näin, varsinkin, kun en tee töitä toimistolta, vaan pääosin kotoa käsin (+duunimatkat).
Jos hommia olis aivan liikaa, niin tottakai sitten pitäisi eskaloida ylöspäin. Toistaiseksi ainakin aika sopivasti kuitenkin keskimäärin on ollut.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
164
Ei tosiaan ole ihan noin mustavalkoista kaikissa hommissa (just ne ylemmät toimihenkilöt mm. ja johtotehtävät varsinkin). Kun on vastuuta, niin välillä vaan on venyttävä.
Ei munkaan hommissa niin vain aina tiputeta hanskoja, kun 7,5h tulee täyteen (ts. minkä taakseen jättää, sen edestään löytää). Monesti ei ole ketään, joka voisi mua paikata pikaisesti. Eli, jos olen jotain luvannut esim. huomisaamuun mennessä, niin kyllä se on yleensä tehtävä, vaikka aina ei kerkeäkään just siihen klo xx mennessä. Teen sitten illalla tai herään aamulla aiemmin. Ja kausiluontoisesti saattaa mennä viikkotunnit vaikka 50h, jos on kiire syystä taikka toisesta. Kun ei mun hommia kukaan muukaan tee, niin ite ne on tehtävä. Tässä on yksilön vastuu ainakin omissa hommissa se avaintekijä. Koska noita tunteja ei varsinaisesti valvota mitenkään, niin itse on osattava tasoittaa ylimenneet sopivina hetkinä.

Koskaan ei ole kukaan ylemmältä tasolta pyytänyt jäämään tms. Ihan oman harkinnan mukaan on menty. Toki en ole suorittavassa portaassa ja työtuntien laskeminenkin on vähän niin ja näin, varsinkin, kun en tee töitä toimistolta, vaan pääosin kotoa käsin (+duunimatkat).
Jos hommia olis aivan liikaa, niin tottakai sitten pitäisi eskaloida ylöspäin. Toistaiseksi ainakin aika sopivasti kuitenkin keskimäärin on ollut.
Jättäisin hommat kylmästi tekemättä jos ei normaaliin työaikaan ehdi niitä tehdä. Työnantaja voi rekrytoida lisää porukkaa jotta hommat valmistuu ajallaan.

Miksi annat vapaa-aikaasi työlle ja stressaat siitä? Firma ei yhtä kaveria kaipaa, et ole korvaamaton. Nauti elämästäsi jos se on muutakin kuin työntekoa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
655
Itse ainakin koen, että työn tekemisen vapauden (työajan seuranta, työajat, etätyö ym.) myötä velvollisuuteni on myös välillä venyä päivän pidentämisen suhteen varsinkin, jos venymisen tarpeen on aiheuttanut oma töiden tekemisen aikataulutus / lupaukset asiakkaalle jostakin tietystä aikataulusta. Toki eriasia, jos kyseessä on puhtaasti resurssipula, jonka takia omasta tahdostaan huolimatta joutuu venyttämään päivää ilman korvausta. Tällaisiakin itsellä ollut jokunen ja niiden korvauksesta on sovittu sitten erikseen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 886
Itse ainakin koen, että työn tekemisen vapauden (työajan seuranta, työajat, etätyö ym.) myötä velvollisuuteni on myös välillä venyä päivän pidentämisen suhteen varsinkin, jos venymisen tarpeen on aiheuttanut oma töiden tekemisen aikataulutus / lupaukset asiakkaalle jostakin tietystä aikataulusta. Toki eriasia, jos kyseessä on puhtaasti resurssipula, jonka takia omasta tahdostaan huolimatta joutuu venyttämään päivää ilman korvausta. Tällaisiakin itsellä ollut jokunen ja niiden korvauksesta on sovittu sitten erikseen.
Ihan sama mielipide. Jos saan olla osan viikosta etänä ja aloitella työt ihan mihin aikaan vaan (järkevissä rajoissa), niin voin jonkun asennuksen tehdä konttoriajan ulkopuolella. Lisäksi jos järjestelmä on seis, tuotanto alhaalla ja mikään ei toimi - niin en lähde töistä ja sano "ei kiinnosta". Se ei ole oikea asenne.

Näitä pieniä venymisen tarpeita on suunnilleen kerran 1,5 kuukaudessa, enkä ikinä ole mussuttanut - jollei ne johdu surkeasta aikataulusta tai siitä, että Joku Muu on puoliperseillyt omat tehtävänsä. Nyt olen sopinut, että tulevaisuudessa näistä tulee erillinen korvaus, mutta kyllä pystyn tekemään asennuksia edellenkiin normaalitaksalla. Jos ei nyt kerran 1,5 kuukaudessa pysty yhtenä päivänä asentamaan (josta tietää 2 viikkoa etukäteen), niin sitten on oma elämänhallinta sekaisin. Ja uskoisin, että voin vielä ajoittaa oman päiväni niin, että se on 7.5h noina päivinä, jos haluan.

Kyllä minä kannatan pientä joustoa. Tietenkin kannattaa katsoa, että myös työnantaja joustaa.

--

Yli 7,5h päivät säännöllisesti ja suunnittelematta on merkki huonosta johtamisesta. Sitten kannattaa ottaa asia esille ja itse pyrkisin parantamaan tilannetta. Huonoin vaihtoehto on olla tekemättä mitään. Semmoinen ihan toimiva vaihtoehto on tuossa tilanteessa se, että tekee niitä 7,5h työpäiviä ja jättää kaiken kesken. Sen jälkeen pomosi vihaa sinua, mutta itsepähän on hommat mokaillut.
 

tuoppi´

Kapitalisti
Köyhä
NOSTO
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 695
Itse ainakin koen, että työn tekemisen vapauden (työajan seuranta, työajat, etätyö ym.) myötä velvollisuuteni on myös välillä venyä päivän pidentämisen suhteen varsinkin, jos venymisen tarpeen on aiheuttanut oma töiden tekemisen aikataulutus / lupaukset asiakkaalle jostakin tietystä aikataulusta. Toki eriasia, jos kyseessä on puhtaasti resurssipula, jonka takia omasta tahdostaan huolimatta joutuu venyttämään päivää ilman korvausta. Tällaisiakin itsellä ollut jokunen ja niiden korvauksesta on sovittu sitten erikseen.
Jep. Sitä varten joissain työpaikoissa on liukuva työaika, koska syystä tai toisesta se työaika ei aina osu tasan klo 8-16 välille. Se antaa niin työntekijälle ja työnantajalle vapautta joustaa.

Tietysti se on sitten ongelma, jos jousto on aina yksipuolista ja johtuu resurssipulasta.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 775
Itse ainakin koen, että työn tekemisen vapauden (työajan seuranta, työajat, etätyö ym.) myötä velvollisuuteni on myös välillä venyä päivän pidentämisen suhteen varsinkin, jos venymisen tarpeen on aiheuttanut oma töiden tekemisen aikataulutus / lupaukset asiakkaalle jostakin tietystä aikataulusta. Toki eriasia, jos kyseessä on puhtaasti resurssipula, jonka takia omasta tahdostaan huolimatta joutuu venyttämään päivää ilman korvausta. Tällaisiakin itsellä ollut jokunen ja niiden korvauksesta on sovittu sitten erikseen.
Juuri näin.

Jättäisin hommat kylmästi tekemättä jos ei normaaliin työaikaan ehdi niitä tehdä. Työnantaja voi rekrytoida lisää porukkaa jotta hommat valmistuu ajallaan.

Miksi annat vapaa-aikaasi työlle ja stressaat siitä? Firma ei yhtä kaveria kaipaa, et ole korvaamaton. Nauti elämästäsi jos se on muutakin kuin työntekoa.
En minä siitä stressaa. Mulle sopii tämä oikein hyvin. Saan mennä ja tulla vapaasti ja tehdä työt mistä huvittaa (pääosin). Toki palkkakin on tossa 100te luokassa vuodessa (ja näillä näkymin nousee n. 5% vuodessa helposti). Mielummin istun sen 8-9h kotona koneen edessä, kuin ajan 30-40min suuntaan toimistolle tekemään 8h työpäivän. Tekemällä vähän yli 40h viikossa jään kuitenkin vapaa-ajassa voitolle (+kaikki muut etätyön edut). Kohta 12v menty näin ja kyllä varmasti kelpaisi monelle.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 775
Jep. Sitä varten joissain työpaikoissa on liukuva työaika, koska syystä tai toisesta se työaika ei aina osu tasan klo 8-16 välille. Se antaa niin työntekijälle ja työnantajalle vapautta joustaa.

Tietysti se on sitten ongelma, jos jousto on aina yksipuolista ja johtuu resurssipulasta.
Ja parhaimmillaan se liukuma tarkoittaa, että silloin tällöin voi olla helposti vaikka kokonaisia päiviä poissa töistä (mulla käytännössä ilmoitusluontoinen asia). Itse olen jokusen päivän vuodessa näin + silloin tällöin esim. mökille tms. lähtö hyvissä ajoin perjantaina (tai sitten jo torstaina ja teen vain pe aamupäivän töitä mökiltä). Tosiaan joskus kesälomaltakin luvannut tehdä päivän tai kaksi töitä, jos loma osunut keskelle hankalaa aikaa (projekti esim. Keski-Euroopassa ja oma loma heinäkuussa, jolloin siellä kaikki töissä). Olen sitten sen 1-2pv jossain välissä ollut tavoitettavissa (käytännössä töitä max. 3-4h/päivä) ja sitten ottanut pari kokonaista päivää vapaata myöhemmin. No big deal mulle. Jollekin tietty vois olla. Mutta ihan vapaaehtoisesti olen noi tehnyt.
Kai se työnantaja vois myös sanoa, milloin loman voi pitää... No itse olen aina saanut 100% päättää milloin lomani pidän.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
655
Ja parhaimmillaan se liukuma tarkoittaa, että silloin tällöin voi olla helposti vaikka kokonaisia päiviä poissa töistä (mulla käytännössä ilmoitusluontoinen asia). Itse olen jokusen päivän vuodessa näin + silloin tällöin esim. mökille tms. lähtö hyvissä ajoin perjantaina (tai sitten jo torstaina ja teen vain pe aamupäivän töitä mökiltä). Tosiaan joskus kesälomaltakin luvannut tehdä päivän tai kaksi töitä, jos loma osunut keskelle hankalaa aikaa (projekti esim. Keski-Euroopassa ja oma loma heinäkuussa, jolloin siellä kaikki töissä). Olen sitten sen 1-2pv jossain välissä ollut tavoitettavissa (käytännössä töitä max. 3-4h/päivä) ja sitten ottanut pari kokonaista päivää vapaata myöhemmin. No big deal mulle. Jollekin tietty vois olla. Mutta ihan vapaaehtoisesti olen noi tehnyt.
Kai se työnantaja vois myös sanoa, milloin loman voi pitää... No itse olen aina saanut 100% päättää milloin lomani pidän.
Itsellänikin joustaminen ja siihen suostuminen pohjautuu juuri siihen, että tiedän, että myös työnantaja joustaa esimerkiksi juuri lomien ajankohdan suhteen myös toiseen suuntaan ja muutenkin joustoa löytyy myös työntekijän suuntaan. Jos joustoa työnantajan puolelta ei saisi takaisin, niin tuskin itsekään olisin valmis joustamaan sinne päin.
 
Liittynyt
23.08.2018
Viestejä
658
Työsopimuksessa lukee viikkotyöaika, jos tunnit ei viikossa riitä, silloin työnantaja maksaa ylitöistä. Yksinkertaista.
Varmasti se tuntu yksinkertaiselta, jos ei ole faktat tiedossa :) @Honzo mainitsikin että ei ole noin joka alalla, mutta sen verran lisään vielä lisään hänen kommenttiin, että ei tarvitse edes olla ylempitoimihenkilö yms. Esimerkkinä vaikka kesä petteri kaupan kassalla firmassa jossa on käytössä tasoittumisjärjestelmä.

EDIT: Otetaan nyt kantaa vielä vähän lisää. Itse olen aika samalla linjoilla @Honzo n kanssa. Ymmärrän, että on ihmisiä joita ei kiinnosta se työ tai työnantaja yhtään enempää kuin se 7,5h päivässä. Mutta itse lukeudun siihen porukkana, jolla on töitä tehtävänä päivä / viikko tasolla X kappaletta ja ne on tehtävä, meni siinä sitten 40h tai 55h. Kyllä mä mielelläni itse pusken omat hommani ja otan löysää sitten jollekkin päivälle kun on mahdollista. Ja en koe tätä stressaavana. Jos työ on mukavaa ja palkka hyvä, niin mikäs siinä.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 775
Varmasti se tuntu yksinkertaiselta, jos ei ole faktat tiedossa :) @Honzo mainitsikin että ei ole noin joka alalla, mutta sen verran lisään vielä lisään hänen kommenttiin, että ei tarvitse edes olla ylempitoimihenkilö yms. Esimerkkinä vaikka kesä petteri kaupan kassalla firmassa jossa on käytössä tasoittumisjärjestelmä.
No joo, mutta se kesäpetteri harvoin itse päättää, milloin tulee ja milloin menee. Kun seuraava kassa tulee töihin, niin edellinen lähtee... Aika pitkälle vuorojen mukaan taitaa työajat olla.
 
Liittynyt
23.08.2018
Viestejä
658
No joo, mutta se kesäpetteri harvoin itse päättää, milloin tulee ja milloin menee. Kun seuraava kassa tulee töihin, niin edellinen lähtee... Aika pitkälle vuorojen mukaan taitaa työajat olla.
Totta, mutta viittasin tuohon työsopimuksen viikkotyöaikaan. Petterillä voi olla sopparissa 15h, mutta työvuorolistassa 30h. Lisäksi jos esimies pyytää olemaan pidempään esim. 5h -> 7h, se ei ole ylityötä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
704
Rakennustyömaillakaan ei välttämättä aina voi pudottaa työkaluja kenttään kun 8h täynnä. Tai voi toki, mutta ois se hyvä ottaa vähän huomioon työkaveritkin, saattaa olla, että seuraavana aamuna saa kuulla asiasta kun joku toinen poppoo seisoo tumput suorina, sen takia ettei vähän viittinyt joustaa ja hoitaa hommia loppuun. Ja puhun siis tyyliin max. puolen tunnin joustamisesta. Vaikka en enää ite pyöri työmailla (joskus tuli oltua enemmänkin), mutta on mulla sen verran ammattiylpeyttä, että hoidan hyvin loppuun jos meinaa jäädä kesken ja kello lähestyy "sulkemisaikaa".

Siinä voi jokainen päissään tai selvinpäin laskia, että paljonko vuositasolla hidastuu vaikka kymmenen rakennustyömaan hommat sen takia, että tehdään vain välttämättömät ja kelloa noudatetaan orjallisesti ihan vaan vittumaisuudesta. Muutenkin tää rakentaminen on Suomessa minusta vähän hidasta...
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 416
Totta, mutta viittasin tuohon työsopimuksen viikkotyöaikaan. Petterillä voi olla sopparissa 15h, mutta työvuorolistassa 30h. Lisäksi jos esimies pyytää olemaan pidempään esim. 5h -> 7h, se ei ole ylityötä.
Esimies voi pyytää joo mutta työntekijällä ei ole mitään velvoitetta tehdä ylitöitä ilman korvauksia(ELLEI työsopimuksessa ole jotakin pykäliä), eikä suostua moiseen jos ei halua. Eri asia on sitten henkilökohtainen jousto jota kaikilla meillä tietysti aina on, sekä tietysti velvollisuudentunto. Minäkin olen tehnyt monesti viikossa enemmän kuin 37,5h mutta periaatteessa mun ei tarvis. Mutta monesti se helpottaa sun seuraavia töitä jos vähän venyt, eli hyötynäkökulma tossakin käytössä. Toisekseen, vaikka sulla ei ois velvoitetta, saatat aiheuttaa porua työporukassa ja esimiehissäs jos et koskaan jousta. Noita asioita ei mikään työsopimus määrää.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
842
Ja kuten aiemmin mainitsin, kun on vaativammissa tehtävissä ja sitä myöten korkeammalla palkalla, tollaisen 8-16 työajan ajatuksen saa kyllä pääosin heittää menemään.
Ei mun varsinainen työaika varmasti tosta 40h viikossa käytännössä yli mene, mutta miten työt sijoittuvat, on kyllä kaikkea 8-18 välillä. Tietty pääosin koetan hoitaa 8-17 välillä, mutta aina tulee hommia, jotka on vain hoidettava. Joskus se vaatii illalla tai viikonloppuisin työntekoa (Ja välillä kun lopetan hommat aikaisin päivällä, jatkan 21-23 välillä loppuun hommia). Mutta mulle ainakin ihan sama. Osittain tämä on myös se hinta, minkä saa vapaista työajoista maksaa. Esim. just äsken kävin 2h omilla asioilla, joihin meni 30min suuntaansa autolla. Olin skypepalaverissa automatkat. Ja maksaahan työnantaja ainakin mulle ihan asiallisen kompensaation menetetystä vapaa-ajasta.
Mulla kans työaika sijoittuu pääsääntösesti 06-16 välille, joskus pomo soittaa jostain asiasta klo 16 jälkeen. Ohjelmiston tuotantopäivitykset 1-3krt/2 viikkoon sit iltasin, yleensä tossa menee klo 21-22.

Teen 95% about etänä. Kerran viikossa välillä toimistolla (tunnin ajomatka), nyt en oo tainnu kuukauteen käydä. Salilla on myös mahdollista käydä esim 8-9 tai 15-16 kun on liukumat käytössä. Sinänsä hyviä puolia on, mut aika paljon on stressiä.

E: ja siis jos mä saisin vaik sen 80ke vuodessa tästä palkkaa ni olis ihan fine. Nyt kyl vähän tuntuu siltä et palkkaan suhteutettuna joutuu sykkiin liikaa.
 
Liittynyt
23.08.2018
Viestejä
658
Esimies voi pyytää joo mutta työntekijällä ei ole mitään velvoitetta tehdä ylitöitä ilman korvauksia(ELLEI työsopimuksessa ole jotakin pykäliä), eikä suostua moiseen jos ei halua. Eri asia on sitten henkilökohtainen jousto jota kaikilla meillä tietysti aina on, sekä tietysti velvollisuudentunto. Minäkin olen tehnyt monesti viikossa enemmän kuin 37,5h mutta periaatteessa mun ei tarvis. Mutta monesti se helpottaa sun seuraavia töitä jos vähän venyt, eli hyötynäkökulma tossakin käytössä.
Ei tietenkään tarvitse suostua, mutta usein ihmiset on töissä rahan takia ja tässä esimerkissä kesäpetteri on tuntipalkkalainen ja saa normaalin tessin taulukkopalkan verran liksaa jähdessään pidemmäksi aikaa töihin. Kuitenkaan ylityökorvausta hän ei saa (josta oli siis alunperin puhe), koska kyseessä on lisätyö, ei ylityö.

Mutta oli miten oli, alat ja työehtosopimuksen ovat erillaisia. Halusin vain nostaa esille, että joka alalla venyminen ei ole ylityötä, eli siitä ei saa välttämättä ylimääräistä korvausta (siis tuntipalkan lisäksi).
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 416
Tuntipalkoilla tietysti eri asia, mutta ajattelin asiaa kiinteän kk-palkan näkökulmasta.
 
Liittynyt
27.11.2016
Viestejä
1 157
Kyllä mä mielelläni itse pusken omat hommani ja otan löysää sitten jollekkin päivälle kun on mahdollista. Ja en koe tätä stressaavana. Jos työ on mukavaa ja palkka hyvä, niin mikäs siinä.
Väitän, että valtaosalla kansasta boldattu ei kuitenkaan toteudu. Valtaosalla (60%) lienee työnkuva ja palkka luokkaa ihan ok/menettelee/ei valittamista, kohtuu pienellä joukolla (30%) sitten jompi kumpi merkittävän hyvä/huono ja vielä pienemmällä (10%) molemmat loistavia/paskoja. (Prosentit hihasta kuvaamaan ideaani)
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
217
Itsellä on toimenkuva tässä puolentoista vuoden sisällä vaihtunut perus toimistotyöntekijästä, asiantuntijaan ja johtavaan virkamieheen. Palkkakin sen mukana muuttunut, että työaika. Asiantuntijatyössä ajattelin, että jää vapaa-aikaakin kun tekee tuota liukuvaa työaikaa ja tasottelee aina tunnit, että olisi 36.75h/viikko.

Nykyisessä virassa ei ole "virallista" työaikaa, vaan kokonaistyöaika. Käytännössä tarkoittaa, että töitä tehdään kun tarvitsee ja tilaisuuksia missä oltava on läsnä on iltaisinkin. Sekä kaikkia kokouksia ei lasketa "työaikaan", kun niistä tulee kokouspalkkiot erikseen.
Sen verta kuitenkin pidän työstä ja työajat ei minua stressaa, että ei haittaa vaikka päivät venyy monesti ja kokouspäivät ovatkin yleensä 11-13h päiviä. Resursseja ei ole lisää tulossa, kun ollaan julkisella sektorilla. Joskus yritän jonkun vapaapäivän pitää :)
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Itsellä on toimenkuva tässä puolentoista vuoden sisällä vaihtunut perus toimistotyöntekijästä, asiantuntijaan ja johtavaan virkamieheen. Palkkakin sen mukana muuttunut, että työaika. Asiantuntijatyössä ajattelin, että jää vapaa-aikaakin kun tekee tuota liukuvaa työaikaa ja tasottelee aina tunnit, että olisi 36.75h/viikko.

Nykyisessä virassa ei ole "virallista" työaikaa, vaan kokonaistyöaika. Käytännössä tarkoittaa, että töitä tehdään kun tarvitsee ja tilaisuuksia missä oltava on läsnä on iltaisinkin. Sekä kaikkia kokouksia ei lasketa "työaikaan", kun niistä tulee kokouspalkkiot erikseen.
Sen verta kuitenkin pidän työstä ja työajat ei minua stressaa, että ei haittaa vaikka päivät venyy monesti ja kokouspäivät ovatkin yleensä 11-13h päiviä. Resursseja ei ole lisää tulossa, kun ollaan julkisella sektorilla. Joskus yritän jonkun vapaapäivän pitää :)
Yliopistolla työskennellessä oli tuo kokonaistyöaika ja se olisi kyllä asiantuntijalle paras järjestely kaikinpuolin kunhan pelisäännöt ovat selvät työnantajan kanssa. Tuohonhan liittyy oleellisesti se, että sen tekemisen saa nimenomaan suunnitella työntekijä kun vain linjat on selvilä mitä hoidetaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 407
Palkka kompensoi vapaaehtoista sykkimistä aina tiettyyn rajaan asti. Omalla kohdalla 30k->50k jälkeen jaksoin sykkiä jopa pari-kolme vuotta aika enempi tai vähempi omalla ajalla. Nyt ei kiinnosta ja olen ylitöissä jos hommat venyy.

Ongelma lähinnä on siinä kun nämä ei ole esimiehen määräämiä hommia kun ei niitä ole (tämän vuoden ainoat esimiehen määrämät hommat on organisaation strategian jalkautus joka on muutenkin mallia shit rolls downhill eli hän sai nakin joka valui minulle ja minä nakitan sen eteenpäin). Joten olen omalla luvalla ylitöissä enempi tai vähempi. Ei siitä ole vielä sanomista tullut, joten ilmeisesti ok... Varmaan pitäisi lakiteknisesti aina kysyä lupa, mutta koen sen jotenkin hölmöksi kun ei hän tiedä yhtään mistä kyse. Toki sieltä aina lupa on tullut kun olen kysynyt.

Sitten kun asiat ei aina ole edes selkeitä ylitöitä vaan ihan vaan sitä perustyötä, mutta kun ei ehdi niin ei ehdi. Suurelta osin varmaan omassakin työnhallinnassa vika ja sitä olisi mukava kehittää kun teoreettiset aseet siihen löytyy eli on alaisia ja rahaa millä voi ostaa ulkoa. Joten miksi itse sykkiä kun sen voi siirtää muille... Pitäisi itse keskittyä vaan olennaiseen ja jättää kaikki tekeminen muille.

Jos palkka nousisi taas vaikka 70k tasolle niin voisin taas talkoilla omalla ajalla. Tollasesta palkasta voi nähdä kyllä amiksen papereilla unta :). Täälläkin mainitut 100k tulot on jo sellaset, että voisi kysyä mikä työaika :D.
 

Zefram Cochrane

The Engineer
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 844
Palkka kompensoi vapaaehtoista sykkimistä aina tiettyyn rajaan asti. Omalla kohdalla 30k->50k jälkeen jaksoin sykkiä jopa pari-kolme vuotta aika enempi tai vähempi omalla ajalla. Nyt ei kiinnosta ja olen ylitöissä jos hommat venyy.

Ongelma lähinnä on siinä kun nämä ei ole esimiehen määräämiä hommia kun ei niitä ole (tämän vuoden ainoat esimiehen määrämät hommat on organisaation strategian jalkautus joka on muutenkin mallia shit rolls downhill eli hän sai nakin joka valui minulle ja minä nakitan sen eteenpäin). Joten olen omalla luvalla ylitöissä enempi tai vähempi. Ei siitä ole vielä sanomista tullut, joten ilmeisesti ok... Varmaan pitäisi lakiteknisesti aina kysyä lupa, mutta koen sen jotenkin hölmöksi kun ei hän tiedä yhtään mistä kyse. Toki sieltä aina lupa on tullut kun olen kysynyt.

Sitten kun asiat ei aina ole edes selkeitä ylitöitä vaan ihan vaan sitä perustyötä, mutta kun ei ehdi niin ei ehdi. Suurelta osin varmaan omassakin työnhallinnassa vika ja sitä olisi mukava kehittää kun teoreettiset aseet siihen löytyy eli on alaisia ja rahaa millä voi ostaa ulkoa. Joten miksi itse sykkiä kun sen voi siirtää muille... Pitäisi itse keskittyä vaan olennaiseen ja jättää kaikki tekeminen muille.

Jos palkka nousisi taas vaikka 70k tasolle niin voisin taas talkoilla omalla ajalla. Tollasesta palkasta voi nähdä kyllä amiksen papereilla unta :). Täälläkin mainitut 100k tulot on jo sellaset, että voisi kysyä mikä työaika :D.
Eikö eteenpäin nakitus onnistu?

Joskus on sellainen tuntemus, että vain minä osaan tämän, enkä voi antaa sitä eteenpäin. Toisaalta miten joku muu voisi oppiakkaan, jos ei saa tehdä vähän haastavampia tehtäviä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.11.2016
Viestejä
138
Eipä tämä teknologiateollisuuskaan mikään kultakaivos ole. Pari työpaikkaa, kokemusta reilu 6 vuotta alalta, palkka karvan alta 2400/kk asentajahommissa. Sentään 8h soppari ja pekkaset + työaikapankki. Tuosta nousee palkka sitten 8 vuoden päästä kun tulee 10 vuotta talossa täyteen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 407
Eikö eteenpäin nakitus onnistu?

Joskus on sellainen tuntemus, että vain minä osaan tämän, enkä voi antaa sitä eteenpäin. Toisaalta miten joku muu voisi oppiakkaan, jos ei saa tehdä vähän haastavampia tehtäviä.
Ei varmaan täysin siinä laajuudessa kun saisi onnistua. Mutta kun sitä pitäisi hajauttaa porukan kesken, mutta aika ratkaiseva homma on siinä, että ei vaan taivu suurelta osalta. Ja kun kaikilla on melkein sama palkka tekijäpuolella mihin en voi käytännössä vaikuttaa mitenkään niin miten palkitsen sitä kaveria joka pystyy hoitamaan laajalta alalta haastavia tehtäviä mitkä taas ei toiselta onnistu. No en oikein mitenkään muuten kuin verbaalisesti ja kyllä minä omakohtaisesti tiedän ettei se paljo lämmitä pitemmän päälle. Sitten käy niin, että nämä kaverit vaihtaa maisemaa... Organisaation ratkaisu tähän on, että uusia tulijoita riittää jonoksi asti (ei riitä näillä palkoilla). Niinpä niin ja koskaan ei tiedä mitä saa ja eka 6kk ainakin menee harjotteluun.

Tuo on oikeasti ihan iso ongelma tässä laitoksessa eikä vain meidän yksikössä. Tilanne johtaa aika pitkälti siihen, että tekeminen ostetaan ulkoa vaikka se onkin hemmetisti kalliimpaa. Onhan tämäkin tietty ratkaisu ja monessa paikassa onkin käytössä, että pelkkä asiantuntija organisaatio ja tekeminen ostetaan toiminimiyritätjiltä tai vastaavilta joilla on motivaatiota ja osaamista tehdä hommia. Meillä vaan ei olla päädytty tuohon linjaukseen ainakaan virallisesti. Ja on taas monia töitä mitä ei vaan voi myydä ulos.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 946
Johdon kyvyttömyys tunnistaa henkilöstön palkkauksen riittämättömyydestä aiheutuvat kustannukset on kyllä yleinen synti.

Vaan jäisivätkö ne pätevät jannut oikeasti tyytyväisinä töihin niihin samoihin hommiin vaikka palkka olisikin 500€/kk enemmän niille jotka osaavat kunnolla? Kyllä se varmasti auttaisi, mutta auttaisiko loputtomasti?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 320
Johdon kyvyttömyys tunnistaa henkilöstön palkkauksen riittämättömyydestä aiheutuvat kustannukset on kyllä yleinen synti.

Vaan jäisivätkö ne pätevät jannut oikeasti tyytyväisinä töihin niihin samoihin hommiin vaikka palkka olisikin 500€/kk enemmän niille jotka osaavat kunnolla? Kyllä se varmasti auttaisi, mutta auttaisiko loputtomasti?
Itselle tarjottiin uutta paikkaa ja pyysin juuri tuota 500e lisää vanhassa. Naurettiin pyynnölle niin ovi kolahti viimeisen kerran perässäni siellä. Ovat soitelleet perään, josko tulisin takaisin vanhalla palkalla niin olen nauranut takaisin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 550
Itselle tarjottiin uutta paikkaa ja pyysin juuri tuota 500e lisää vanhassa. Naurettiin pyynnölle niin ovi kolahti viimeisen kerran perässäni siellä. Ovat soitelleet perään, josko tulisin takaisin vanhalla palkalla niin olen nauranut takaisin.
Wut? Otat loparit koska eivät nosta palkkaa, ja houkuttelevat takaisin....vanhalla palkalla??? I don't even...
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 416
Johdon kyvyttömyys tunnistaa henkilöstön palkkauksen riittämättömyydestä aiheutuvat kustannukset on kyllä yleinen synti.

Vaan jäisivätkö ne pätevät jannut oikeasti tyytyväisinä töihin niihin samoihin hommiin vaikka palkka olisikin 500€/kk enemmän niille jotka osaavat kunnolla? Kyllä se varmasti auttaisi, mutta auttaisiko loputtomasti?
On myös huomannut nyt kun suhdanne on alallani muuttunut (IT) niin vanhoille ei palkkaa nosteta millään mutta uudet tulijat saavatkin sitte paljon parempia soppareita. Toikin on melko älytöntä toimintaa johdossa. Vanhat ajetaan ulos ja vaihdetaan uusiin (kalliimpiin) tekijöihin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 946
On myös huomannut nyt kun suhdanne on alallani muuttunut (IT) niin vanhoille ei palkkaa nosteta millään mutta uudet tulijat saavatkin sitte paljon parempia soppareita. Toikin on melko älytöntä toimintaa johdossa. Vanhat ajetaan ulos ja vaihdetaan uusiin (kalliimpiin) tekijöihin.
Tuo on valitettavasti aivan normaalia toimintaa. Vuokranantajat ja työnantajat tekevät tuota, joskin tietysti käänteisesti. Perustuu siihen, että ihmiset ovat laiskoja vaihtamaan.

Vuokranantaja nostaa joka vuosi vuokraa 5%, vaikka oltaiisin ns. "markkinavuokran" yläpuolella. Ideana se, että asunnon vaihto on niin iso ruljanssi, että jengi mielummin maksaa useita kymppejä tai satasen kuussa ylimääräistä välttääkseen asunnon vaihdon.

Sama homma, joskin käänteisesti toimii työantajapuolella. Palkkaa maksetaan ainakin satasia kuussa vähemmän kuin kyseisen jannun "markkinapalkka" olisi, koska työpaikan vaihtaminen on niin epävarmaa hommaa -> työntekijä todennäköisemmin jättää vaihtamatta ja jokainen kuukausi jonka pysyy, on pelkkää voittoa.

Uudet vuokralaiset ja työntekijät on pakko houkutella markkinavuokralla / palkalla. Ts. uusille duunareille maksetaan paljon, mutta vanhojen liksoja ei koroteta ja vastaavasti vuokranantajat joutuvat antamaan uudelle vuokralaiselle kämpän todennäköisesti halvemmalla kuin mitä edellinen vuokralainen vuokrasuhteen lopussa maksoi, mutta sen jälkeen laitetaan taas kiristysruuvi joka vuosi pykälää kireämmälle.

Näiden valitettavien syiden takia työntekijän pitäisi aina vaihtaa duunia muutaman vuoden välein. Ja ainakin institutionaalisilla vuokranantajilla asuvien olisi pakko vaihtaa vuokrakämppää, tai päätyy maksamaan extraa.
 
Liittynyt
14.05.2017
Viestejä
4 812
On myös huomannut nyt kun suhdanne on alallani muuttunut (IT) niin vanhoille ei palkkaa nosteta millään mutta uudet tulijat saavatkin sitte paljon parempia soppareita. Toikin on melko älytöntä toimintaa johdossa. Vanhat ajetaan ulos ja vaihdetaan uusiin (kalliimpiin) tekijöihin.
Koskee ihan kaikkia, ei pelkästään IT:tä.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 513
Wut? Otat loparit koska eivät nosta palkkaa, ja houkuttelevat takaisin....vanhalla palkalla??? I don't even...
Meidän firmassa täysin sama juttu. Yksi avaintekijä poistui jokunen aika sitten, koska pyysi enemmän liksaa kuin mihin johto olisi suostunut. Noooh... hän otti loparit ja lähti Eliselle (tai siis se Elisa Appelsiini Mandariini mikälie onkaan), eiköhän sit esari soitellut et "saisit takaisin työpaikan ilman koeaikaa" tms. skeidaa. Yllättäen ei tullut takaisin.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
112
Meidän firmassa samanlaisia ongelmia. Muutama jannu on lähtenyt meidän tiimistä vuoden sisällä eikä heille tarjottu korotusta edes siinä vaiheessa, kun olivat ilmoittaneet lähtevänsä.

Minunkin palkkani on surkea työhön, koulutukseen ja kokemukseen nähden. Työt ovat kuitenkin sen verran mielenkiintoisia, että en ole vielä nostanut kytkintä. Pidän kuitenkin paikkoja silmällä kokoajan ja lähden sopivan tullessa, jos palkka ei ala nousta pian.
 

tuoppi´

Kapitalisti
Köyhä
NOSTO
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 695
Meillä samat. En kyllä tajua mikä logiikka tuossa on, että hyvistä työntekijöistä ei pidetä kiinni. Luulisi tuo excelissäkin lopulta näyttävän paremmalta kun maksetaan varmasti hyvälle tekijälle hieman lisää liksaa verrattuna siihen että rekrytään, koulutetaan ja tilalla mahdollisesti huonompi tekijä.
 
Liittynyt
14.05.2017
Viestejä
4 812
Meillä samat. En kyllä tajua mikä logiikka tuossa on, että hyvistä työntekijöistä ei pidetä kiinni. Luulisi tuo excelissäkin lopulta näyttävän paremmalta kun maksetaan varmasti hyvälle tekijälle hieman lisää liksaa verrattuna siihen että rekrytään, koulutetaan ja tilalla mahdollisesti huonompi tekijä.
Omassa esimiesroolissa tulee vuosittain tilanne "tässä on x eur rahaa, päätä kenelle alaisistasi annat palkankorotuksen". Koska jokainen alainen tekee omia projekteja jne. on todella vaikea määritellä kuka on parempi kuin toinen. Suomeksi, hyvän työntekijän määritteleminen on todella vaikeaa.

Minusta on kohtuullisen huvittavaa mitata arvoa pelkästään palkan mukaan. Se on vain osa sitä kokonaisuutta. Perus edellytys ihmisten pysyvyydelle on se miten palkka vertautuu yleiseen palkkaan vastaavissa tehtävissä.
 

tuoppi´

Kapitalisti
Köyhä
NOSTO
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 695
Omassa esimiesroolissa tulee vuosittain tilanne "tässä on x eur rahaa, päätä kenelle alaisistasi annat palkankorotuksen". Koska jokainen alainen tekee omia projekteja jne. on todella vaikea määritellä kuka on parempi kuin toinen. Suomeksi, hyvän työntekijän määritteleminen on todella vaikeaa.
Varmasti on vaikeaa. Toi hyvän ja huonon työntekijän erottaminen on kuitenkin niitä tärkeimpiä esimiehen tehtäviä. Jos ei pysty erottelemaan mistä työntekijästä pitää kiinni ja kenet voi päästää lähtemään, niin sitten on jossain vikaa. Yleensä vika on kyllä organisaatiossa eikä siinä esimiehessä.
Minusta on kohtuullisen huvittavaa mitata arvoa pelkästään palkan mukaan. Se on vain osa sitä kokonaisuutta. Perus edellytys ihmisten pysyvyydelle on se miten palkka vertautuu yleiseen palkkaan vastaavissa tehtävissä.
Totta. Mutta kun ollaan siinä tilanteessa että työntekijä uhkaa lähtevänsä toiseen firmaan, jos palkka ei nouse, niin silloin on aika turha yrittää houkutella pysymään jollain muulla.
Harvaa hommaa myöskään jengi tekee tekemisen ilosta, joten on se palkka iso osa siitä kokonaisuudesta.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
943
Meidän firmassa täysin sama juttu. Yksi avaintekijä poistui jokunen aika sitten, koska pyysi enemmän liksaa kuin mihin johto olisi suostunut. Noooh... hän otti loparit ja lähti Eliselle (tai siis se Elisa Appelsiini Mandariini mikälie onkaan), eiköhän sit esari soitellut et "saisit takaisin työpaikan ilman koeaikaa" tms. skeidaa. Yllättäen ei tullut takaisin.
Mulla kävi kaverille myös samat. Eli taitaa olla varsin yleistä (no ei sinänsä yllätä). Kaverini oli kuitenkin ollut muutaman vuoden talossa duunissa ja koko ajan "alihinnalla", sitten kun saa uuden paikan niin aletaan kysymään että paljonko uudessa paikassa maksetaan palkkaa ja nostetaan sitten vanhan firman palkkaa. Onneksi kaverini nosti kuitenkin kytkintä. Mielestäni sitä palkkaa kannattaisi nostaa jo ennenkuin joku on vaihtamassa työpaikkaa.
 
Liittynyt
14.11.2016
Viestejä
1 307
Palkasta säästäminen menee jossain paikoissa aivan fanaattisiin mittasuhteisiin.

mm Erässä teollisuuspaikassa haluttiin tes palkalla tekijämiestä, ehdotin että kannattaa nyt maksaa 2-3e tunnilta lisää niin saa osaavan ukon joka on hommaa tehnyt, ei kuulemma kannattanut kun käy kalliiksi.

Noh seuraavan reilu 6kk aikana hommassa käy pyörimässä ja poistumassa 2-3 kokematonta tes ukkoa ja kenellekkään ei voinut sitä lopulta laskea ilman että oli vanhempi työntekijä varmistamassa.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
943
Omassa esimiesroolissa tulee vuosittain tilanne "tässä on x eur rahaa, päätä kenelle alaisistasi annat palkankorotuksen". Koska jokainen alainen tekee omia projekteja jne. on todella vaikea määritellä kuka on parempi kuin toinen. Suomeksi, hyvän työntekijän määritteleminen on todella vaikeaa.
Näin se taitaa yleisesti mennäkin. Ja tuollaisessa tilanteessa jos on 10 kaveria duunissa ja vain 2-3 saa antaa vuosittain korotuksen niin se huonoin aines ei tule ikinä saamaan korotuksia. Enkä sinänsä tiedä onko tuo hyvä tai huono asia, mutta noin se menee. Muistelen kun entisessä työpaikassa (iso talo jossa mentiin juuri noin) oli kaveri joka oli kyllä sitä "heikointa ainesta" ja palkkansa ei ollut vuosiin noussut..katkera kuin mikä oli asiasta, mutta ei ne pomot pysty nostamaan kun koko ajan olisi nostettava jollekin pätevämmälle.
 
Liittynyt
02.08.2018
Viestejä
676
Hyvien juttujen jatkoksi sopii omakin. Eräästä isosta IT-fimasta lähdin vetämään kun palkkakeskustelut oli ihan saakelin vaikeita. Siinä vaiheessa sitten kun kerroin hakeneeni muualle, tarjottiin kertaheitolla reilusti isompaa palkkaa (lyöden tämän uuden paikan palkkatarjouksen). Kysyin vielä uudesta paikasta vähän lisää mutta selvää oli tuossa vaiheessa että vaihdan vaikka vanha paikka tarjoaisi vielä tuotakin enemmän. Niin myös tarjosi ja lähdin silti. En ollut ainoa vaan todella moni kollega tehnyt saman ratkaisun (ennen omaani ja sen jälkeen).
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 775
Mulla tossa joku 4-5v sitten kun kyselin esimieheltä palkankorotousta (en ollu saanut 3-4 vuoteen lisää) kävi niin, että en saanut korotusta "kun sulla on jo niin hyvä palkka ja muilla tiimissä on huonompi". Tasasivat sitten useana vuonna niin, että parin huonommin palkatun palkkaan käyettiin korotusvarat (Joka vuosi kysyin ja aina sama vastaus)... No en ole tuolla enää töissä, mutta on mielenkiintoinen malli.
 
Liittynyt
27.10.2018
Viestejä
222
Varmasti on vaikeaa. Toi hyvän ja huonon työntekijän erottaminen on kuitenkin niitä tärkeimpiä esimiehen tehtäviä. Jos ei pysty erottelemaan mistä työntekijästä pitää kiinni ja kenet voi päästää lähtemään, niin sitten on jossain vikaa. Yleensä vika on kyllä organisaatiossa eikä siinä esimiehessä.
Jossain paikoissa esimiehillä(tiimipäällikköillä jne.) ei ole natsoja oikeesti vaikuttaa palkkoihin. Heidän tehtävä on melkein vain olla joku olkapää jota vastaan tietyt työntekijät voivat sitten parkua huoliaan. Saattaa olla myös, että tiimissä on porukkaa jotka tekevät ihan eri juttuja joista palkatkin pitäisi olla ihan erillaisia ja sitten ne tietyt osaajat vain lähtevät menemään ja voivotellaan tilannetta.

Mulla tossa joku 4-5v sitten kun kyselin esimieheltä palkankorotousta (en ollu saanut 3-4 vuoteen lisää) kävi niin, että en saanut korotusta "kun sulla on jo niin hyvä palkka ja muilla tiimissä on huonompi". Tasasivat sitten useana vuonna niin, että parin huonommin palkatun palkkaan käyettiin korotusvarat (Joka vuosi kysyin ja aina sama vastaus)... No en ole tuolla enää töissä, mutta on mielenkiintoinen malli.
Tälläsestäkin olen kuullut ja taas tiimissä saattaa olla ihan eri töitä tekeviä joten...

Hyvien juttujen jatkoksi sopii omakin. Eräästä isosta IT-fimasta lähdin vetämään kun palkkakeskustelut oli ihan saakelin vaikeita. Siinä vaiheessa sitten kun kerroin hakeneeni muualle, tarjottiin kertaheitolla reilusti isompaa palkkaa (lyöden tämän uuden paikan palkkatarjouksen).
Hyvä ettet jääny tuonne. Mielestäni aika törkeää käytöstä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
714
Meidän firmassa samanlaisia ongelmia. Muutama jannu on lähtenyt meidän tiimistä vuoden sisällä eikä heille tarjottu korotusta edes siinä vaiheessa, kun olivat ilmoittaneet lähtevänsä.

Minunkin palkkani on surkea työhön, koulutukseen ja kokemukseen nähden. Työt ovat kuitenkin sen verran mielenkiintoisia, että en ole vielä nostanut kytkintä. Pidän kuitenkin paikkoja silmällä kokoajan ja lähden sopivan tullessa, jos palkka ei ala nousta pian.
Mitenhän luulet edellä annettujen tietojen perusteella käyvän?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 558
Viestejä
4 166 234
Jäsenet
70 423
Uusin jäsen
ngocminh247

Hinta.fi

Ylös Bottom