• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Feminismi ja sosiaalinen oikeudenmukaisuus

ATE

Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
11 915
Rintasyöpä on yleisin syöpä Suomessa.
Rintasyöpään sairastui vuonna 2015 5100 naista ja eturahaussyöpään 4800 miestä. Muut syövät menee aika tasan. Aika turha argumentti.

Siksi toiseksi keukosyöpä lienee paljon tappavampi kuin naisten rintasyöpä. Siihen sairastuu noin 2500 vuodessa. Keuhosyöpään sairaustuneista 5 vuoden seurannalla on elossa 11 % kun rintasyöpään sairastuneista 91 %.
 
Viimeksi muokattu:

Lallijuoppo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
6 683
Rintasyöpä on yleisin syöpä Suomessa.


Syöpäsäätiö toimii lahjoitusvaroin, joten kyllä ne saavat laittaa rahat juuri siihen minkä kokevat tärkeäksi (rintasyöpä ei ole ainoa kohde, tietenkään). Lahjoittajat mitä ilmeisemmin tukevat asiaa.
Täytyy myöntää etten ole yhtään tututustunut mihin lahjoitusvarat käytetään, mutta jos tilanne on siis vain se, että rintasyöpä esiintyy vain mainostarkoituksessa ja syöpäsäätiö saa käyttää rahat vaikka haimasyövän tutkimiseen tai mitä se syöpäsäätiö sitten tekeekään, niin asia on ok.

Olen nykyään jostain syystä niin skeptinen näihin kaikkiin hyväntekeväisyyskampanjoihin, että pidän kaikkia kusetuksena ellei erikseen todisteta ettei asia ole niin. Toivon mukaan syöpäsäätiö myös käyttää ne rahat fiksusti eikä suurin osa sen saamista rahoista mene johonkin toimiston vuokriin ja johtajiston palkkoihin.
 

wanderer_

Team R&T
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 556
Rintasyöpään sairastui vuonna 2015 5100 naista ja eturahaussyöpään 4800 miestä. Muut syävät menee aika tasa. Aika turha argumentti.

Niin, vastasin siihen mitä kysyttiin, eli onko kyseessä yleinen sairaus vai ei.


Miksi joka asia pitää vääntää sukupuolikysymykseksi? Jopa näköjään syöpäkampanjat.
 
Liittynyt
29.03.2017
Viestejä
940
Kulkeeko tosiaan lahjoitusten määrä noiden katukuvassa näkyvien merkkien mukana, eli eikös parempi lahjoittaa ne parran kasvatukseen ja merkkien askarteluun käytetyt voimavarat suoraan itse asialle, eikä signaloida olevansa joku pyhä valaiseva majakka, joka inspiroi muut tekemään sen varsinaisen työn.
 

wanderer_

Team R&T
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 556
Tutustuppa sinä asiaan mitä seulontoja Suomessa kunnilla on velvollisuus järjestää ilmaiseksi.

Seulonnat

Olin tietoinen noista, tietenkin. Mikä siis on ongelma? Luitko sä mitä siitä eturauhassyövän seulonnasta kerrottiin?





Mulla on hämärä muistikuva, että jossain vaiheessa rintasyöpäseulontojen tehokkuutta epäiltiin. Tietääkö joku miten siinä kävi?
 

ATE

Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
11 915
Olin tietoinen noista, tietenkin. Mikä siis on ongelma? Luitko sä mitä siitä eturauhassyövän seulonnasta kerrottiin?





Mulla on hämärä muistikuva, että jossain vaiheessa rintasyöpäseulontojen tehokkuutta epäiltiin. Tietääkö joku miten siinä kävi?
Olisko se ongelma vaikka se että naisille on ilmaiset syöpäseulonnat ja miehille ei?
 

wanderer_

Team R&T
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 556
Olisko se ongelma vaikka se että naisille on ilmaiset syöpäseulonnat ja miehille ei?

Joo-o. Et sitten lukenut. Ei taida olla järkeä jatkaa tätä keskustelua :facepalm:





Voit tosin mun puolesta mennä mun vuorolla kohdunkaulansyövän seulontaan ensi kerralla, tämä on lupaus :tup: Tänä vuonna valitettavasti ehdin jo käydä ronkittavana.
 

wanderer_

Team R&T
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 556
Luin tuon seulonnan? Mitä oikein trollaat nyt taas?

Siellä kerrottiin syyt, miksei joukkoseulota. Ainakaan vielä. Ehkä jos niihin ongelmiin saadaan ratkaisuja, tulevaisuudessa tilanne voi muuttua?

Ehkä joku asiasta enemmän tietävä voi valistaa lisää?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 144
Offtopicin puolelle lipsuu, mutta siniset farkut on mustien housujen lisäksi yleinen näky.
Tyköistuvat mustat housut voi olla naisella ihan nätit, ei siinä, mutta jotain laumamentaliteettia tässäkin on aistittavissa kun toi on nykyään niin standardi naisilla. Ikäänkuin naisilla ei olisi mitään omaa tahtoa, vaan tehdään kuten muutkin tekee.

Missä on esimerkiksi valkoiset farkut? Ei missään, ei niitä juuri kellään näe.
 

ATE

Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
11 915
Jos se tehokkuus on joku pääkriteeri näissä syöpäseulonnoissa niin miksi esim. naisten kohdunkaulan syöpä seulotaan vaikka siihen sairastuu vuosittain vain 160 henkeä? vs. monet muut syövät joiden sairastumiset lasketaan tuhansissa?
 

wanderer_

Team R&T
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 556
Jos se tehokkuus on joku pääkriteeri näissä syöpäseulonnoissa niin miksi esim. naisten kohdunkaulan syöpä seulotaan vaikka siihen sairastuu vuosittain vain 160 henkeä? vs. monet muut syövät joiden sairastumiset lasketaan tuhansissa?

Ainakin noi ajoissa havaitut saadaan lähes kaikki hoidettua.



Irtosolukoe eli PAPA-testi

Valtakunnallinen kohdunkaulasyövän seulontaohjelma kohdistetaan 5 vuoden välein. Seulontaan kutsutaan kunnasta riippuen (25)30–60(65)-vuotiaat naiset. Päämääränä on kohdunkaulan syövän varhainen toteaminen sen esiastevaiheessa, ennen kuin muutokset ovat kehittyneet varsinaiseksi syöväksi. Varhaisvaiheessa aloitettu hoito hävittää 95–99 % todetuista muutoksista.
 

blueowl

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
22.02.2018
Viestejä
3 414
Jos se tehokkuus on joku pääkriteeri näissä syöpäseulonnoissa niin miksi esim. naisten kohdunkaulan syöpä seulotaan vaikka siihen sairastuu vuosittain vain 160 henkeä? vs. monet muut syövät joiden sairastumiset lasketaan tuhansissa?
Juuri seulonnassa havaitaan mahdolliset esiasteet ja/tai muutokset ja ne on silloin hoidettavissa. Seulonnat aloitettiin laajemmin 70-luvulla, tilastoista voi katsoa, mikä on ollut sairastuneiden ja kuolleiden määrä aikaisemmin.

HPV-rokotehan olisi auttamassa tähän ja hyvällä tuurilla seulonnoista voitaisiin luopua.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 184
Ok. Kuinka tehokasta sellainen on?
Hyvä kysymys. Edellä olevissa lähteissä veikkaan lukematta kerrottavan, että seulonta ei ole kovin tehokasta ja tuhlaa voimavaroja epäoleelliseen. Sama periaatehan on tai siis pitäisi olla myös erilaisten tutkimusten määräämisessä kenelle tahansa potilaalle. Turhat labrat voivat jopa johtaa harhaan ja kaikki poikkeamat eivät kerro mistään. Osa tutkimuksista on haitallisia tai vaarallisia potilaalle tai ainakin niihin sisältyy tilastollinen riski. Vähäisenä esimerkkinä minulle on tehty tarpeeton koko selkärangan mukaanlukien lannerangan röntgenkuvaus nuorena miehenä, eli viimeisen päälle oppikirjan mukaan väärin. Tuskin siitä mitään seuraa, mutta väestötasollahan tällainen perseily yleistyessään aiheuttaisi muutamankin syövän vuosittain.

En ole mikään kansanterveystieteen asiantuntija joten en osaa sanoa, onko nykyinen käytäntö minkään tietyn sairauden hoitokäytännön puolesta hyvä tai huono, kun päätetään tehdäänkö joukkoseulontaa vai ei. Voisin kuitenkin arvata, että mistä tahansa joukkoseulonnasta otettu euro, joka sijoitettaisiin vaikkapa toimivaan julkiseen hammashoitoon, ei olisi juuri nyt huono juttu. Vaikka sitten juustohöylällä kaikesta luksushoidosta pieni osa pois ja takaisin perusasioihin.
 
Liittynyt
05.05.2017
Viestejä
78



Ja sieltä vähän oikeudenmukaisuutta ketjuun :smoke:
Ja jos luettaisiin muutakin kuin klikki-otsikko niin selviäisi että ruoka-apua ei olla lopettamassa. Vaan kyseisessä kiinteistössä loppuu vuokrasopimus, sen takia koska siellä alkaa remontti. Ruoka-apua jaetaan jatkossakin, eri rakennuksessa vain. Toivottavasti nyt on parempi olo :)
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
7 009
Ja jos luettaisiin muutakin kuin klikki-otsikko niin selviäisi että ruoka-apua ei olla lopettamassa. Vaan kyseisessä kiinteistössä loppuu vuokrasopimus, sen takia koska siellä alkaa remontti. Ruoka-apua jaetaan jatkossakin, eri rakennuksessa vain. Toivottavasti nyt on parempi olo :)
Ensimmäinen juttu on loppuvuodesta 2015 ja toinen tämän vuoden alkupuolelta vielä. Ei tosiaan ihan paras keskustelun avaus :)
 

cman

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 752
Niin, pyörittääkö Pelastusarmeija Heinolan vastaanottokeskusta, vai mikä pointti tuossa oikein piti olla?
 

kekkeruusi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
6 909
Fazerin Sinisen botti puuttuu vihapuheeseen – "Joku voi suuttuakin, mutta olemme valmiita dialogiin"
"Pieni pala rakkautta -kampanjaa varten kehitetty botti etsii vihapuhetta Twitterissä, Instagramissa, Suomi24-keskusteluissa ja YouTubessa. Facebookin suljetulle alustalle botilla ei ole pääsyä.
.
Fazerin Sinisen botti ei jaa suklaata nettikeskustelijoille, vaan sen tarkoitus on kommentoida niin sanottua vihapuhetta tai epäasiallista keskustelua ja saada keskustelijat miettimään sanojaan.

"Se tulee siihen väliin muistuttamaan, että olisi hyvä pitää keskustelussa asiallinen sävy. Yksittäisellä ihmisellä on varmaan aika iso kynnys puuttua itsenään vihapuheeseen. Jos yrittää, saattaa joutua itse vihapuheen kohteeksi."
.
"Räväkkä keskustelu on ihan ok, toisin kuin epäasiallinen keskustelu. Tavoitteemme on tuoda keskusteluun maltillisuutta ja rakkauden sanomaa. Haluamme saada ihmiset itse miettimään, oliko se oma kommentti ihan asiallinen", Kalsta kertoo."
Fazerin Sinisen botti puuttuu vihapuheeseen – "Joku voi suuttuakin, mutta olemme valmiita dialogiin"

Mua kiinnostaa faaserin vihapuhelässytys ihan saatanasti. Lähti ko. pulju juuri boikottilistalle typeryydensä vuoksi. :facepalm:
 

cman

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 752
Juu, jotkut hiutaleet näköjään sulaa tuostakin. Itseäni evvk.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 373
Fazerin Sinisen botti puuttuu vihapuheeseen – "Joku voi suuttuakin, mutta olemme valmiita dialogiin"
"Pieni pala rakkautta -kampanjaa varten kehitetty botti etsii vihapuhetta Twitterissä, Instagramissa, Suomi24-keskusteluissa ja YouTubessa. Facebookin suljetulle alustalle botilla ei ole pääsyä.
.
Fazerin Sinisen botti ei jaa suklaata nettikeskustelijoille, vaan sen tarkoitus on kommentoida niin sanottua vihapuhetta tai epäasiallista keskustelua ja saada keskustelijat miettimään sanojaan.

"Se tulee siihen väliin muistuttamaan, että olisi hyvä pitää keskustelussa asiallinen sävy. Yksittäisellä ihmisellä on varmaan aika iso kynnys puuttua itsenään vihapuheeseen. Jos yrittää, saattaa joutua itse vihapuheen kohteeksi."
.
"Räväkkä keskustelu on ihan ok, toisin kuin epäasiallinen keskustelu. Tavoitteemme on tuoda keskusteluun maltillisuutta ja rakkauden sanomaa. Haluamme saada ihmiset itse miettimään, oliko se oma kommentti ihan asiallinen", Kalsta kertoo."
Fazerin Sinisen botti puuttuu vihapuheeseen – "Joku voi suuttuakin, mutta olemme valmiita dialogiin"

Mua kiinnostaa faaserin vihapuhelässytys ihan saatanasti. Lähti ko. pulju juuri boikottilistalle typeryydensä vuoksi. :facepalm:
Ymmärrän kyllä sen että ei halua että vihapuhe kriminalisoitaisiin mutta mitä vikaa tuossa Fazerin Sinisen kampanjassa nyt sitten on?
 
Liittynyt
29.03.2017
Viestejä
940
Botteihin on tietenkin onnistuneesti skriptattu luotettava vihahuumoritutka.

Edit: Jaa olihan se mainittu: "Botti ei pysty itse erottamaan ironiaa tai sarkasmia"

Kenelleköhän neutraalille russki-npc:lle homma sitten ulkoistetaankaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 046
Fazerin Sinisen botti puuttuu vihapuheeseen – "Joku voi suuttuakin, mutta olemme valmiita dialogiin"
"Pieni pala rakkautta -kampanjaa varten kehitetty botti etsii vihapuhetta Twitterissä, Instagramissa, Suomi24-keskusteluissa ja YouTubessa. Facebookin suljetulle alustalle botilla ei ole pääsyä.
.
Fazerin Sinisen botti ei jaa suklaata nettikeskustelijoille, vaan sen tarkoitus on kommentoida niin sanottua vihapuhetta tai epäasiallista keskustelua ja saada keskustelijat miettimään sanojaan.

"Se tulee siihen väliin muistuttamaan, että olisi hyvä pitää keskustelussa asiallinen sävy. Yksittäisellä ihmisellä on varmaan aika iso kynnys puuttua itsenään vihapuheeseen. Jos yrittää, saattaa joutua itse vihapuheen kohteeksi."
.
"Räväkkä keskustelu on ihan ok, toisin kuin epäasiallinen keskustelu. Tavoitteemme on tuoda keskusteluun maltillisuutta ja rakkauden sanomaa. Haluamme saada ihmiset itse miettimään, oliko se oma kommentti ihan asiallinen", Kalsta kertoo."
Fazerin Sinisen botti puuttuu vihapuheeseen – "Joku voi suuttuakin, mutta olemme valmiita dialogiin"

Mua kiinnostaa faaserin vihapuhelässytys ihan saatanasti. Lähti ko. pulju juuri boikottilistalle typeryydensä vuoksi. :facepalm:
Kun täälläkin on vaikeuksia moderoida YK:ta, ilman että moderaattoreiden kasetti leviää (tai vähintään sattuu ylilyöntejä, joista väitellään sääntöketjussa), niin kuinkakohan kivaa on LoveBotin moderaattorilla, kun kaikki paska tulee vaan jatkuvalla syötöllä ja pitää miettiä "julkaise/ei julkaise" hirveän nopeasti.

Lisäksi aina pakko julkaista jotain, ja eiköhän tämä yhdistettynä LoveBotin banaaleihin kommentteihin, jotka ovat kuitenkin tyylisiä "mieti vähän universumia, onko sanoissasi tarpeeksi rakkautta?", niin eiköhän moderaattorit joko lopeta nopeasti tai katoa sairaslomille.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 144
Ymmärrän kyllä sen että ei halua että vihapuhe kriminalisoitaisiin mutta mitä vikaa tuossa Fazerin Sinisen kampanjassa nyt sitten on?
Kyllä botit on moraalisessa mielessä ongelmallisia keskusteluissa, joissa lähtökohtaisesti oletetaan elävien ihmisten keskustelevan keskenään. Lisäksi botit varmaan rikkoo joidenkin saittien sääntöjä.

Varmaan tämä menee kohta siihen, että botit väittelee keskenään Netissä... Kuten varmasti ovat jo tehneetkin, lähinnä r*ssien ansiosta.
 

blueowl

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
22.02.2018
Viestejä
3 414
Fazerin Sinisen botti puuttuu vihapuheeseen – "Joku voi suuttuakin, mutta olemme valmiita dialogiin"
"Pieni pala rakkautta -kampanjaa varten kehitetty botti etsii vihapuhetta Twitterissä, Instagramissa, Suomi24-keskusteluissa ja YouTubessa. Facebookin suljetulle alustalle botilla ei ole pääsyä.
.
Fazerin Sinisen botti ei jaa suklaata nettikeskustelijoille, vaan sen tarkoitus on kommentoida niin sanottua vihapuhetta tai epäasiallista keskustelua ja saada keskustelijat miettimään sanojaan.

"Se tulee siihen väliin muistuttamaan, että olisi hyvä pitää keskustelussa asiallinen sävy. Yksittäisellä ihmisellä on varmaan aika iso kynnys puuttua itsenään vihapuheeseen. Jos yrittää, saattaa joutua itse vihapuheen kohteeksi."
.
"Räväkkä keskustelu on ihan ok, toisin kuin epäasiallinen keskustelu. Tavoitteemme on tuoda keskusteluun maltillisuutta ja rakkauden sanomaa. Haluamme saada ihmiset itse miettimään, oliko se oma kommentti ihan asiallinen", Kalsta kertoo."
Fazerin Sinisen botti puuttuu vihapuheeseen – "Joku voi suuttuakin, mutta olemme valmiita dialogiin"

Mua kiinnostaa faaserin vihapuhelässytys ihan saatanasti. Lähti ko. pulju juuri boikottilistalle typeryydensä vuoksi. :facepalm:
Kun kyseessä on osakeyhtiö, jonka tehtävänä on tehdä voittoa, niin veikkaanpa että jonkin sortin punnintaa on markkinointipuolella tehty.

ps. marabou-suklaa on parasta. Vihapuhetta vai ei :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 046
Kyllä botit on moraalisessa mielessä ongelmallisia keskusteluissa, joissa lähtökohtaisesti oletetaan elävien ihmisten keskustelevan keskenään. Lisäksi botit varmaan rikkoo joidenkin saittien sääntöjä.

Varmaan tämä menee kohta siihen, että botit väittelee keskenään Netissä... Kuten varmasti ovat jo tehneetkin, lähinnä r*ssien ansiosta.
Aina olisi kuitenkin mukava lukea itse artikkeli. Siinä botin ja internetin välissä on ihminen; moderaattori.
 

kusiainen

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 486
Siis millaista seksuaalista valtaa naisella on enemmän, jos ei lueta mukaan valtaa päättää omasta seksuaalisuudesta?
Ei mitään. Jos nainen ei anna menee mies panemaan sellaista joka antaa, kuten pitääkin. Ei kumppanin seksikielteisyys ole mikään syy olla itse harrastamatta seksiä.
 

Eramaankettu

Lost and Forgotten
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
2 055
Ja kun noita pyörittelee, niin tulee siihen lopputulemaan, että kyse on aina vallasta. Valta voi olla tosin miehellä tai naisella. Ja biologisesti taas olen erikeepperin kanssa samalla linjalla, eli miehiä panettaa enemmän, joka nyt on varmaan yhteisesti hyväksytty fakta.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Tässä tapauksessa on kyse vallasta, joka annetaan. Jokainen mies itseensä kohdistuvan vallan ja miehet kokonaisuutena sitten joko lisäävät sitä valtaa tai vähentävät. Ennemmin näkisin sen kaupankäyntinä. Älä maksa sellaisesta, mikä ei vastaa mielestäsi hintaa ja jos joku muu "polkumyy" vieressäsi niin hänen bisneksensä ei pitkään kestä tai sitten olet itse arvioinut hinnat väärin.
 

Eramaankettu

Lost and Forgotten
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
2 055
Onko tämä sitä rinkirunkkausta? Täytyneepä lukea artikkeli ajatuksella, jos siitä löytyisi jotain ruodittavaa vaikka en kärkkäsellä asioi & boikotoikkaan saati suklaata syö tai vihapuhetta ajatuksena tuekkaan..

Keskustelu on nyt suljettu. Kiitos kaikille osallistujille.

Perkeleen Fazerbotti pilannut tämänkin keskustelun!! :)sarcasm:)
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 542
Viestejä
4 190 226
Jäsenet
70 765
Uusin jäsen
Railsteri

Hinta.fi

Ylös Bottom