XCOM 2

Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
3 930
Firaxisin XCOMit on parhaita pelejä ikinä. Sopivalla tavalla virtaviivaistettu jotain kaikkein turhimpia ominaisuuksia kuten vaikka sitä action pointsien nysväystä, mutta silti säilytetty alkuperäisen taktisuus. Xenonautsia en jaksanut kuin vähän kokeilla, oli niin kankea viritys, että ehkä jotkut nostalgia/retrolasit silmillä siitä jaksaa innostua, vai paraneeko se loppua kohden?
Mitään taktisuuttahan X-Comissa ei ole koska yhtäaikaisten vastustajien määrän pitäminen minimissä on tärkeämpää kuin kaikki muut taktiikat yhteensä. Se taas tarkoittaa ettei mitään taktista liikkumista voi harrastaa koska silloin yhtäaikaisten vastustajien määrä ei pysy minimissä. Niin se vaan menee.

Alkuperäinen Xenonauts on 4 vuotta vanhana aika heikko esitys kun vertaa tuohon Xenonauts modiin [1.65/X.CE V0.35.0] X-Division 1.00 Beta

Suosittelen siihen päälle tuota [1.65/X.CE V0.35.0] X-Division 1.00 Beta [.01] xenopedia texts

Noilla saa ihan oikeaa Ufo meininkiä.

Shakki 5min kellolla per pelaaja on paljon xenonauttia yksinkertaisempi ja nopeampi pelata, mutta silti merkittävästi vähemmän casual.

Tarjolla olevien vipujen määrä ei teekään pelistä välttämättä enemmän tai vähemmän casualia.
Shakki on merkittävästi kasuaalimpi kuin Xenonauts modattuna mm. koska lyhyempi kesto, paljon selkeämpi pelimekaniikka, ei mitään todellista satunnaisuutta, ei tarvitse miettiä läheskään yhtä pitkälle eteenpäin asioita, kaikkien päätösten vaikutus riippuu siitä mitä vastustaja tekee ja tarjolla olevien järkevien vaihtoehtojen määrä on merkittävästi pienempi.

Itse asiassa shakkiin oli tarkoitus aikoja sitten lisätä nappuloita koska tasapelejä tuli liikaa. Miten lisänappulat (ehdotettiin mm. lähettiratsua) olisivat vaikuttaneet? Shakki olisi ollut sen jälkeen vähemmän kasuaalia.
 

outonaapuri

Pallienkaivelun Yli Apustaja
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 743
Enemmän se xenonauts on sanan oikeassa merkityksessä ripoff koska se yrittää nimenomaan olla sama peli kuin alkuperäiset. Uusi xcom sitä taas ei yritäkkään olla, vaan täysin oma pelinsä joka sijoittuu "samaan" maailmaan ja loreen kuin alkuperäiset.

Onhan muihinkin loreihin ja maailmoihin tehty useita erilaisia pelejä, ovatko ne kaikki sen ensimmäisen rippoffeja :vihellys:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 107
Minä olen kasuaali nykyään, kun nähtävästi kirjoittelen tänne liikaa. Ajan voisi käyttää paremminkin :)

Xenonauts oli liian sekava ja tuntui tosiaan vähän originaali XCOM:ilta. Siitä puuttui se "pikku-hiljaa uutta ja aloitetaan kevyesti", joka oli XCOM:issa ja kaikissa muissa peleissä. Heti alussa olisi pitänyt säätää kaikkien asioiden kanssa. Kaikki turha säätö on minimissään Legacy Packissä ja WOTC:ssä. Itse asiassa Legacy packissa nuo kehittyvät nopeammin kuin itse pelissä ja ekan setin loppukentässä oneshottasin Spectren, niin en vieläkään täysin tiedä, mitä se tekee..

Mitään taktisuuttahan X-Comissa ei ole koska yhtäaikaisten vastustajien määrän pitäminen minimissä on tärkeämpää kuin kaikki muut taktiikat yhteensä. Se taas tarkoittaa ettei mitään taktista liikkumista voi harrastaa koska silloin yhtäaikaisten vastustajien määrä ei pysy minimissä. Niin se vaan menee.
Tämä olisi taktista, jos tuohon voisi jotenkin järkevästi vaikuttaa. Nyt kentät on niin täysiä, että ihan omista toimista riippumatta voi vahingossa vetää 3 ryhmää. Nyt paras taktiikka on katsoa, missä ne ryhmät on , aloittaa alusta ja vetää ne yksi ryhmä kerrallaan. Itse olen estänyt tämän taktiikan itseltäni pelaamalla Iron Mania.

Pari tuntia WOTC:tä ja yksi Failed mission, pari kuollutta (se sniper oli vielä sympaattinen ja hyvä taistelija). Faili ei tullut kaikkien kuollessa, vaan kenraali pääsi drop zonelle kun minulla oli mind control -ongelma.
 
Liittynyt
04.09.2017
Viestejä
137
Iron manilla pelaaminen on "ainoa oikea tapa" mielestäni. Tekee pelistä todella intensiivisen, jossa sekä voitot että tappiot tuntuu kovemmin. Pelaan näitä vähän kuin roguelike-pelejä. Eräänkin kerran viimeinen missioni epäonnistui ja vaikka sen voi tehdä ironmanillakin uudestaan, niin aloitin koko pelin alusta. Sainpahan tekosyyn pelata lisää tätä herkkua. Tosin WOTC mielestäni helpottaa peliä sen verran että loppupeli on aikamoista Avengers-menoa kun supersankarit pistää alieneita nippuun jopa Legendary vaikeusasteella. Pidän näistä uudemmista Xcomeista myös juuri koska niihin muodostuu sellaista oman pään sisäistä tarinankerrontaa kun hahmoista tulee omia persoonallisuuksiaan.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 893
Eikö xenonautsille ole omaa threadia, vai miksi siitä pitää jatkuvasti vängätä täällä?
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
3 930
Enemmän se xenonauts on sanan oikeassa merkityksessä ripoff koska se yrittää nimenomaan olla sama peli kuin alkuperäiset. Uusi xcom sitä taas ei yritäkkään olla, vaan täysin oma pelinsä joka sijoittuu "samaan" maailmaan ja loreen kuin alkuperäiset.

Onhan muihinkin loreihin ja maailmoihin tehty useita erilaisia pelejä, ovatko ne kaikki sen ensimmäisen rippoffeja :vihellys:
Xenonauts ei yritä olla sama peli kuin alkuperäiset. Xenonauts on "spiritual successor", eli ottaa tiettyjä vaikutteita muttei tee sitä jo pelkästään erilaisen loren takia (eri aikakausi jne). Lisäksi Xenonauts tekee sen spiritual successor osuuden erinomaisesti, joten hankala puhua halvasta ripoffista. X-Com taas antaa ymmärtää olevansa remake (sama maailma, sama lore, nimi otettu vuoden 1994 pelistä jne) vanhasta pelistä ja tekee sen todella surkeasti.

Eivät läheskään kaikki, riippuu monesta asiasta, mm. nimestä. Vuosien takaisen pelinimen käyttö sellaisenaan tekemättä kunnollista remakea tekee hyvin helposti ripoffin. X-Com: Enemy Unknown on nimensä perusteella remake vuoden 1994 pelistä, jota se ei todellakaan ole. Pirates! (2004) antoi nimensä perusteella ymmärtää olevansa remake vuoden 1987 Pirates! pelistä ja sitähän se

Minä olen kasuaali nykyään, kun nähtävästi kirjoittelen tänne liikaa. Ajan voisi käyttää paremminkin :)

Xenonauts oli liian sekava ja tuntui tosiaan vähän originaali XCOM:ilta. Siitä puuttui se "pikku-hiljaa uutta ja aloitetaan kevyesti", joka oli XCOM:issa ja kaikissa muissa peleissä. Heti alussa olisi pitänyt säätää kaikkien asioiden kanssa. Kaikki turha säätö on minimissään Legacy Packissä ja WOTC:ssä. Itse asiassa Legacy packissa nuo kehittyvät nopeammin kuin itse pelissä ja ekan setin loppukentässä oneshottasin Spectren, niin en vieläkään täysin tiedä, mitä se tekee..
Xenonautsissa on alussa hyvin vähän säätämistä. Tietysti mikäli säädön pitää olla minimissä, sitten se on täysin väärä peli. Voisin väittää löytäväni Legacy packiin parhaat mahdolliset taktiikat nopeasti ja menestys riippuu sen jälkeen pelkästään tuurista.

Tämä olisi taktista, jos tuohon voisi jotenkin järkevästi vaikuttaa. Nyt kentät on niin täysiä, että ihan omista toimista riippumatta voi vahingossa vetää 3 ryhmää. Nyt paras taktiikka on katsoa, missä ne ryhmät on , aloittaa alusta ja vetää ne yksi ryhmä kerrallaan. Itse olen estänyt tämän taktiikan itseltäni pelaamalla Iron Mania.

Pari tuntia WOTC:tä ja yksi Failed mission, pari kuollutta (se sniper oli vielä sympaattinen ja hyvä taistelija). Faili ei tullut kaikkien kuollessa, vaan kenraali pääsi drop zonelle kun minulla oli mind control -ongelma.
Aivan, siihen ei voi vaikuttaa ja taktiikat menevät roskiin. Omat kokemukset Long Warista:

Long War, eli pitkä kampanja UFO lorella kuulosti hyvältä. Kokeillaan. Ensimmäinen taistelu, yksi vihollisryhmä spotattu. Siirrän porukkaa parempiin asemiin, kas toinen vihollisryhmä spotattu. Kaksi sotilastani ovat huonossa paikassa koska se toinen vihollisryhmä ilmestyi. Viimeinen sotilas siirtyy parempaan asemaan (suppression vai savukranu tjsp suunnitelmissa) ja kappas, kolmas vihollisryhmä spotattu.

Se oli hyvin lyhyt sota.

Eikö xenonautsille ole omaa threadia, vai miksi siitä pitää jatkuvasti vängätä täällä?
X-Comista täällä keskustellaan. Xenonauts nyt vaan sattuu olemaan 1000 kertaa lähempänä alkuperäistä Ufoa kuin tämä X-Com, joten aika loogisesti se keskusteluun tulee mukaan kun puheeksi tulee alkuperäinen 1994 Ufo.
 
Liittynyt
04.09.2017
Viestejä
137
Xenonauts on alkuperäistä Xcomiakin alkuperäisempi. Ettei vaan shakkikin olisi pelkkä kasuaali kopio siitä. /s
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
688
Alkuperäisestä on muuten open source versio tarjolla (OpenXcom | Open-source clone of the original X-Com), josta on lähinna korjattu tukku bugeja ja laitettu toimimaan nätisti uudemmilla koneilla.
Minä pidän kyllä sekä alkuperäisistä, että näistä Firaxiksen versioista. @Threadripper mainitsema vihollisryhmien aktivointi kyllä kieltämättä on ihan hanurista.

Eri pelejähän nämä on täysin. Uudet Xcomit muistuttaa ennemmän lautapelejä pelimekaniikaltaan.
Oiskohan tuohon vihollisten aktivoitumiseen mitään modia? Ei tuo nyt luulisi mikään mahdoton homma olevan toteuttaa ainakaan jotenkin. Se että vielä saisi sen AIn ymmärtämään tehdä järkeviä ja realistisia asioita taustalla voi olla kyllä vaikeampi modilla toteuttaa.
 

outonaapuri

Pallienkaivelun Yli Apustaja
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 743
Xenonauts ei yritä olla sama peli kuin alkuperäiset. Xenonauts on "spiritual successor", eli ottaa tiettyjä vaikutteita muttei tee sitä jo pelkästään erilaisen loren takia (eri aikakausi jne). Lisäksi Xenonauts tekee sen spiritual successor osuuden erinomaisesti, joten hankala puhua halvasta ripoffista. X-Com taas antaa ymmärtää olevansa remake (sama maailma, sama lore, nimi otettu vuoden 1994 pelistä jne) vanhasta pelistä ja tekee sen todella surkeasti.

Eivät läheskään kaikki, riippuu monesta asiasta, mm. nimestä. Vuosien takaisen pelinimen käyttö sellaisenaan tekemättä kunnollista remakea tekee hyvin helposti ripoffin. X-Com: Enemy Unknown on nimensä perusteella remake vuoden 1994 pelistä, jota se ei todellakaan ole. Pirates! (2004) antoi nimensä perusteella ymmärtää olevansa remake vuoden 1987 Pirates! pelistä ja sitähän se



Xenonautsissa on alussa hyvin vähän säätämistä. Tietysti mikäli säädön pitää olla minimissä, sitten se on täysin väärä peli. Voisin väittää löytäväni Legacy packiin parhaat mahdolliset taktiikat nopeasti ja menestys riippuu sen jälkeen pelkästään tuurista.



Aivan, siihen ei voi vaikuttaa ja taktiikat menevät roskiin. Omat kokemukset Long Warista:

Long War, eli pitkä kampanja UFO lorella kuulosti hyvältä. Kokeillaan. Ensimmäinen taistelu, yksi vihollisryhmä spotattu. Siirrän porukkaa parempiin asemiin, kas toinen vihollisryhmä spotattu. Kaksi sotilastani ovat huonossa paikassa koska se toinen vihollisryhmä ilmestyi. Viimeinen sotilas siirtyy parempaan asemaan (suppression vai savukranu tjsp suunnitelmissa) ja kappas, kolmas vihollisryhmä spotattu.

Se oli hyvin lyhyt sota.



X-Comista täällä keskustellaan. Xenonauts nyt vaan sattuu olemaan 1000 kertaa lähempänä alkuperäistä Ufoa kuin tämä X-Com, joten aika loogisesti se keskusteluun tulee mukaan kun puheeksi tulee alkuperäinen 1994 Ufo.

Ööö otetaan pelimekaniikat melkolailla 1=1 alkuperäisestä, tehään jotain pikku muutoksia, ei omisteta loreen oikeuksia joten muutetaan sitä vähän = ei ripoff

Ripoff on taas sitten se peli joka käyttää samaa lorea ja omistaa oikeudet niihin mutta päättää tehdä täysin erilaisen pelin siihen maailmaan eikä edes missään ole mun mielestä puhuttu alkuperäisistä mitään :tdown:


Edit: Ja lisätään siis että on mun mielestä täysin typerää verrata xenonautsia ja uusia xcomeja toisiinsa, nehän on täysin eri pelejä ja molemmat loistavia omalla tavallaan. Kyllä mulle molemmat maistuu. Sillä ei nyt ole mitään väliä, kumpi on lähempänä alkuperäisiä kun toinen yrittää olla ja toinen ei.

Lisäksi mun mielestä tuo aggrosysteemi on osittain ärsyttävä mutta samalla myös haastava. Ite tykkään pelata peliä melko aggressiivisesti enkä jaksa hinkata ruutu kerrallaan aggrojen pelossa. Se vain on sitten elettävä sen kanssa jos aggroaa samalla koko mapin, sehän se on osa pelin viehätystä kun niistä selviää.

Pelaan pelkkää ironmäniä ja pääosin vaikeimmalla tasolla, tuttu on myös lw modi ekaan joka tuo hommaan myös haastetta kivasti. Sitä tosin pelasin toiseksi vaikeimmalla kun siinä oli myös opeteltavaa paljon.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
3 930
Oiskohan tuohon vihollisten aktivoitumiseen mitään modia? Ei tuo nyt luulisi mikään mahdoton homma olevan toteuttaa ainakaan jotenkin. Se että vielä saisi sen AIn ymmärtämään tehdä järkeviä ja realistisia asioita taustalla voi olla kyllä vaikeampi modilla toteuttaa.
Tuo vihollisen aktivoituminen on sen verran syvällä pelissä ettei ilman pelintekijän apuja sitä helpolla saa pois. Pitäisi muuttaa koko vihollisten havaitsemislogiikka ja lisäksi jotenkin saada ne vastustajat jossakin vaiheessa mukaan taisteluun. Ei ole mikään pikkujuttu. X-Com 2:ssa ne joukot sentään "vaeltavat" vapaasti, silti ne vaeltavat joukot pitää jotenkin aktivoida taisteluun. Ei tuota helpolla ratkaista kun tekijät ovat tuollaiselle linjalle lähteneet.

Ööö otetaan pelimekaniikat melkolailla 1=1 alkuperäisestä, tehään jotain pikku muutoksia, ei omisteta loreen oikeuksia joten muutetaan sitä vähän = ei ripoff

Ripoff on taas sitten se peli joka käyttää samaa lorea ja omistaa oikeudet niihin mutta päättää tehdä täysin erilaisen pelin siihen maailmaan eikä edes missään ole mun mielestä puhuttu alkuperäisistä mitään :tdown:
Miksi Xenonauts olisi ripoff koska se on uskollinen alkuperäiselle pelille, parantaa todella montaa asiaa vanhasta eikä edes esitä olevansa suora remake?

Ei kunnioita alkuperäistä peliä yhtään millään tavalla mutta kuitenkin ottaa loret alkuperäisestä ja nimikin on 1:1 sama kuin vanhan pelin eräällä versiolla = ripoff. Vaihtaisivat edes nimen toisenlaiseksi.

Edit: Ja lisätään siis että on mun mielestä täysin typerää verrata xenonautsia ja uusia xcomeja toisiinsa, nehän on täysin eri pelejä ja molemmat loistavia omalla tavallaan. Kyllä mulle molemmat maistuu. Sillä ei nyt ole mitään väliä, kumpi on lähempänä alkuperäisiä kun toinen yrittää olla ja toinen ei.

Lisäksi mun mielestä tuo aggrosysteemi on osittain ärsyttävä mutta samalla myös haastava. Ite tykkään pelata peliä melko aggressiivisesti enkä jaksa hinkata ruutu kerrallaan aggrojen pelossa. Se vain on sitten elettävä sen kanssa jos aggroaa samalla koko mapin, sehän se on osa pelin viehätystä kun niistä selviää.
Kauempana alkuperäisestä oleva esittää olevansa alkuperäisen remake nimen perusteella. Lähempänä oleva taas ei yritä esittää. Sillä on väliä koska X-Comin tapaisia konsolityhmennettyjä (X-Com 2:n ei pitänyt tulla konsoleille ollenkaan ja siten tyhmennysten piti olla tarkoituksella tehdyt PC-versioon, kuinkas kävikään :rolleyes:) putkijuoksuja ei todellakaan kaivata muihin legendaarisiin pelisarjoihin, kuten Jagged Allianceen. Vaikka joku sellaisista tykkäisikin, jotain kunnioitusta täytyy olla aikakautensa pelimaailman kulmakiviin.
 

outonaapuri

Pallienkaivelun Yli Apustaja
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 743
Tuo vihollisen aktivoituminen on sen verran syvällä pelissä ettei ilman pelintekijän apuja sitä helpolla saa pois. Pitäisi muuttaa koko vihollisten havaitsemislogiikka ja lisäksi jotenkin saada ne vastustajat jossakin vaiheessa mukaan taisteluun. Ei ole mikään pikkujuttu. X-Com 2:ssa ne joukot sentään "vaeltavat" vapaasti, silti ne vaeltavat joukot pitää jotenkin aktivoida taisteluun. Ei tuota helpolla ratkaista kun tekijät ovat tuollaiselle linjalle lähteneet.



Miksi Xenonauts olisi ripoff koska se on uskollinen alkuperäiselle pelille, parantaa todella montaa asiaa vanhasta eikä edes esitä olevansa suora remake?

Ei kunnioita alkuperäistä peliä yhtään millään tavalla mutta kuitenkin ottaa loret alkuperäisestä ja nimikin on 1:1 sama kuin vanhan pelin eräällä versiolla = ripoff. Vaihtaisivat edes nimen toisenlaiseksi.



Kauempana alkuperäisestä oleva esittää olevansa alkuperäisen remake nimen perusteella. Lähempänä oleva taas ei yritä esittää. Sillä on väliä koska X-Comin tapaisia konsolityhmennettyjä putkijuoksuja ei todellakaan kaivata muihin legendaarisiin pelisarjoihin, kuten Jagged Allianceen. Vaikka joku sellaisista tykkäisikin, jotain kunnioitusta täytyy olla aikakautensa pelimaailman kulmakiviin.
Ymmärrätköhän sä nyt ihan varmasti mitä sana "ripoff" tarkoittaa?

Onko esimerkiksi fallout 3 --> ripoffeja alkuperäisistä, eihän niissäkään ole samaa kuin nimi ja osa loresta :tdown:

Paskempia ne peleinä kyllä ovat, siis uudemmat falloutit kuin 1&2, mutta se nyt ei niistä ripoffeja tee. Mutta se menee jo offtopiciksi.

Siihen on myös syynsä miksi xcom on suositumpi kuin xenonauts, eikä se löydy siitä että peli olisi "helpompi" tai "tyhmennetty", vaan siitä ettei isompia massoja yksinkertaisesti kiinnosta nostalgiatrippailla auttamattomasti vanhentuneen xenonautsin parissa. En mä nyt xenonautsia juuri sen taktisempana pelinä pidä, jos siksi ei lasketa miljoonan flaren nakkelua joka ikisellä vuorolla ettei alienit ammu pimeästä tai rakettien spämmäämistä ufojen oviin ja siitä sitään kun ei sinne muuten ole mitään asiaa ovea aukomaan. Vittumaisia juttuja, kuten xcom massa-aggrotkin, mutta loistavia pelejä silti.

Strategisempi xenonauts toki on laajemman basen rakentelun ynnä muun oheistoiminnan muodossa kuin xcom, se nyt on selvä.

Enkä mä kyllä nyt ihan putkijuoksustakaan puhuis pelissä jossa ei hirveän montaa täysin skriptattua tehtävää ole, mutta jokanen tyylillään. Toki identtisiä tehtäviä oli jo alkuperäisessäkin, eli kai siellä on jotain sitten suoraan kopioitu.
 
D

Deleted member 3664

Vieras (tunnus poistettu)
Huomautus - jätetään nämä toisten käyttäjien ”suksittamiset” pois
X-Comista täällä keskustellaan. Xenonauts nyt vaan sattuu olemaan 1000 kertaa lähempänä alkuperäistä Ufoa kuin tämä X-Com, joten aika loogisesti se keskusteluun tulee mukaan kun puheeksi tulee alkuperäinen 1994 Ufo.
Kyllä tän ketjun otsikko on ihan Xcom2 pelille eikä alkuperäiselle UFO:lle eikä Xenonautsille. Jälkimmäiselle noista myös on oma ketjunsa.

Sun anti tähän ketjuun on pähkinänkuoressa tämä:

Xcom2 (ja Xcom) eivät ole samanlaisia kuin alkuperäinen UFO. Ne ovat kasuaaleja ja Xenonauts on uskollisempi alkuperäiselle.

Voisitkin nyt sitten suksia sinne Xenonauts ketjuun sen sijaan että tapojesi mukaisesti väännät väärässä ketjussa sivutolkulla aiheen ohi.
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
3 930
Ei XCOM täydellinen ole ei. Taktiikasta jos itketään niin silloin kun ekat alienit tulee vastaan. Pitäisi koko pelialueen alienit lähteä kerralla sua kohti. Voisi olettaa että jos nyt maapallolle asti on päässyt, niin yhden sissipartion koordinaattien ilmoittaminen venttiseiskan kautta ole mikään jeesustemppu?!?!?
Eiköhän ne muut kuule myös heti kun aletaan räiskiä tuliaseilla.

Ymmärrätköhän sä nyt ihan varmasti mitä sana "ripoff" tarkoittaa?

Onko esimerkiksi fallout 3 --> ripoffeja alkuperäisistä, eihän niissäkään ole samaa kuin nimi ja osa loresta :tdown:

Paskempia ne peleinä kyllä ovat, siis uudemmat falloutit kuin 1&2, mutta se nyt ei niistä ripoffeja tee. Mutta se menee jo offtopiciksi.

Siihen on myös syynsä miksi xcom on suositumpi kuin xenonauts, eikä se löydy siitä että peli olisi "helpompi" tai "tyhmennetty", vaan siitä ettei isompia massoja yksinkertaisesti kiinnosta nostalgiatrippailla auttamattomasti vanhentuneen xenonautsin parissa. En mä nyt xenonautsia juuri sen taktisempana pelinä pidä, jos siksi ei lasketa miljoonan flaren nakkelua joka ikisellä vuorolla ettei alienit ammu pimeästä tai rakettien spämmäämistä ufojen oviin ja siitä sitään kun ei sinne muuten ole mitään asiaa ovea aukomaan. Vittumaisia juttuja, kuten xcom massa-aggrotkin, mutta loistavia pelejä silti.

Strategisempi xenonauts toki on laajemman basen rakentelun ynnä muun oheistoiminnan muodossa kuin xcom, se nyt on selvä.

Enkä mä kyllä nyt ihan putkijuoksustakaan puhuis pelissä jossa ei hirveän montaa täysin skriptattua tehtävää ole, mutta jokanen tyylillään. Toki identtisiä tehtäviä oli jo alkuperäisessäkin, eli kai siellä on jotain sitten suoraan kopioitu.
Ripoffilla on monta erilaista merkitystä.

Aika mielenkiintoinen määritelmä taktisuudelle. Pelkästään loadoutteja katsomalla:

X-Com: saat valita 4 sotilasta taisteluun, joista osalla saattaa olla tietty luokka joka rajaa sen mitä asetta hahmo osaa käyttää. Jokainen sotilas saa lisäksi yhden erikoistavaran (sirpalekranaatin tai medikitin tmv) joiden käyttömäärät ovat hyvin rajatut.

Xenonauts: saat valita 8-10 sotilasta taisteluun, voit ottaa mukaan myös tankin. Jokainen sotilas voi valita useasta eri aseesta (pistooli, rynkky, haulikko, sinko, liekinheitin, konekivääri...) ja ottaa halutessaan niitä mukaan kaksi tai vieläkin useamman kappaleen. Lisäksi kranaatteja (sirpale, flashbang, savu), medikittejä räjähdepanoksia, kilpiä tai stunnauskeppejä voi ottaa niin monta kuin sotilas pystyy (tila) tai jaksaa (paino) kantaa.

Jo sotilaiden loadout on Xenonautsissa taktisesti monipuolisempi kuin X-Com:ssa koko taistelu yhteensä. Muusta puhumattakaan. Mitä tulee ovien avaamisiin, kilvet on keksitty. Flarejen heittelyyn, Xenonautsin pystyy pelaamaan läpi ilman yhtäkään todella pimeän tappelua (puolipimeää on mm. baseissa).

Kyllä tän ketjun otsikko on ihan Xcom2 pelille eikä alkuperäiselle UFO:lle eikä Xenonautsille. Jälkimmäiselle noista myös on oma ketjunsa.

Sun anti tähän ketjuun on pähkinänkuoressa tämä:

Xcom2 (ja Xcom) eivät ole samanlaisia kuin alkuperäinen UFO. Ne ovat kasuaaleja ja Xenonauts on uskollisempi alkuperäiselle.

Voisitkin nyt sitten suksia sinne Xenonauts ketjuun sen sijaan että tapojesi mukaisesti väännät väärässä ketjussa sivutolkulla aiheen ohi.
Sellainen asia kuin vertailukohta on tunnettu käsite. Oma kontribuutiosi ketjuun on: "yhyy, joku haukkuu mun suosikkipeliä". Jos kirjoitan Xenonauts ketjussa X-Com 2:sta pari sanaa, joku valittaa siitäkin koska ketju on Xenonautsille eikä siellä saa keskustella X-Com 2:sta :rolleyes: Kirjoittamasi viesti ei mitenkään edistä peräänkuuluttamaasi X-Com 2 keskustelua, joten aika turha sinun valittaa asiasta.

Keskustelu lähti tuosta:

Varmasti tulee kolmas osa ja toivotaan että siihen nyt tulisi useamman tukikohdan hallitseminen ja maapallonäkymä, missä voit itse kohteltaa, kuten aivan alkuperäisessä. Toinen vaihtoehto on sitten mennä ihan omaan innovatiiviseen suuntaan, kuten kakkosen kohdalla jo hieman tehtiinkin.
Ja mikäli tuohon ykköskohtaan mennään, peliin on pakko ympätä iso määrä nysväystä ja sitten ollaankin hyvin lähellä sellaista peliä joka jo on (mikähän?). Todennäköisyys sellaisen tulemiselle X-Com 3:n muodossa on olematon.
 

BOT

Liittynyt
14.11.2016
Viestejä
2 404
X-Com: saat valita 4 sotilasta taisteluun, joista osalla saattaa olla tietty luokka joka rajaa sen mitä asetta hahmo osaa käyttää. Jokainen sotilas saa lisäksi yhden erikoistavaran (sirpalekranaatin tai medikitin tmv) joiden käyttömäärät ovat hyvin rajatut.

Xenonauts: saat valita 8-10 sotilasta taisteluun, voit ottaa mukaan myös tankin. Jokainen sotilas voi valita useasta eri aseesta (pistooli, rynkky, haulikko, sinko, liekinheitin, konekivääri...) ja ottaa halutessaan niitä mukaan kaksi tai vieläkin useamman kappaleen. Lisäksi kranaatteja (sirpale, flashbang, savu), medikittejä räjähdepanoksia, kilpiä tai stunnauskeppejä voi ottaa niin monta kuin sotilas pystyy (tila) tai jaksaa (paino) kantaa.

Jo sotilaiden loadout on Xenonautsissa taktisesti monipuolisempi kuin X-Com:ssa koko taistelu yhteensä. Muusta puhumattakaan. Mitä tulee ovien avaamisiin, kilvet on keksitty. Flarejen heittelyyn, Xenonautsin pystyy pelaamaan läpi ilman yhtäkään todella pimeän tappelua (puolipimeää on mm. baseissa).
Uusissa saa valita kuusi sotilasta melko pian alun jälkeen.

Olen kyllä samaa mieltä että tuo taktinen monipuolisuus on rentoa alkuperäisessä ja tykkään myös statistiikasta, eli vertailla sotilaiden vahvuuksia (ah, taistelumoraali) ja pohtia paljonko kannattaa yhdelle sotilaalle rojua pistää kannettavaksi yms. Tuo kun yhdistetään tukikohtien hallintaan, hävittäjillä lentämiseen ja budjetin tarkkailuun on kokonaisuus todella taktinen ja kiihkeä ufojen metsästys.

Kuten jo aiemmin mainitsin, pystyn selkeästi näkemään alkuperäisen vahvat puolet ja saatan sitä jossakin välissä taas pelata jopa uudelleen, mutta kaikki eivät näe mikä on hyvää uusissa. Uusissa taistelussa keskitytään enemmän itse asiaan, eli suojan hyödyntämiseen, taktiseen lähestymiseen ja hahmojen varusteiden fiksuun käyttöön. Lasken varusteiksi myös erikoistuneen sotilaan erikoisominaisuudet. On todella siistiä yhdistellä noita eritysitaitoja ja mielenkiintoisia varusteita, vaikka ne eivät painakaan mitään, mutta se vaikeus onkin valinnassa, että rakentaa järkevän kokonaisuuden taistelua varten.

Yksi iso ero alkuperäiseen on myös itse ufot; ne on selkeästi erilaisia toisistaan ja niilläkin on erikoistaitoja, kun alkuperäisessä ne olivat pelin edetessä lähinnä kestävämpiä ja tappavampia. Tämä ei tarkoita että se olisi ollut huono puoli alkuperäisessä, koska on vaikea sanoa sopisiko alkuperäiseen saman tyyliset varsin eri tyyppiset viholliset, mutta joka tapauksessa monipuoliset viholliset ovat uuden vahvuus.

Uusi nojaa aika paljon vaikeisiin valintoihin myös tehtävien osalta, kuin tietysti alkuperäisessäkin valintoja tulee siinä ja voit hyvällä lykyllä saada tehtyä kaikki tehtävät, jos ufot rysähtävät taikka laskeutuvat tarpeeksi lähelle tukikohtiasi. Tässä näemme sitä yksinkertaista ja erinomaista dynamiikkaa, mitä alkuperäinen tarjoaa. Ainoa ongelma minulla vaan on alkuperäisen kanssa ne tehtävät, jotka menevät välillä pitkäveteisiksi hivuttamisiksi ja ne on lähes kaikki pakko tehdä jos ei halua rahoituksen vähenevän. Ehkäpä vain pieni miinus, mutta tarpeeksi silti aina tuottamaan tuskaista huokailua jo ties kuinka monennen perusufoaluksen putsauksessa.

Xcom 2:lle annan kiitosta aikarajoitetuista tehtävistä, jotka vaativat pelaajalta rivakkaa etenemistä, mutta silti tahdikkuutta, ettei joudu kiipeliin kiirehtimällä. Aikaraja antaa selvät raamit sille kuinka pitkä tehtävä on, mutta se ei todellakaan poista pelaamisesta taktisuutta ollenkaan. On todella helppoa kosauttaa nuo tehtävät muutamalla harkitsemattomalla liikkeellä. Uusissa vieläpä jos menetät jonkin yhdenkin typerän liikkeen takia yhden parhaimmista sotilaistasi, niin menetys on todella kirpaiseva, ehkä jopa vielä enemmän mitä alkuperäisessä. Alkuperäistä voisi sanoa tässä mielessä tasapainoisemmaksi, mutta mielestäni asia on täysin makukysymys ja taas kerran tykkään kummastakin tavasta.

Tämän viestin tarkoitus on siis tehdä tällaista pientä analysoivaa vertailua.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
688
Kyllä tän ketjun otsikko on ihan Xcom2 pelille eikä alkuperäiselle UFO:lle eikä Xenonautsille. Jälkimmäiselle noista myös on oma ketjunsa.

Sun anti tähän ketjuun on pähkinänkuoressa tämä:

Xcom2 (ja Xcom) eivät ole samanlaisia kuin alkuperäinen UFO. Ne ovat kasuaaleja ja Xenonauts on uskollisempi alkuperäiselle.

Voisitkin nyt sitten suksia sinne Xenonauts ketjuun sen sijaan että tapojesi mukaisesti väännät väärässä ketjussa sivutolkulla aiheen ohi.
Toinen tulee flamettamaan ketjua ja haukkumaan OTSIKON PELIN suohon ja markkinoimaan toista peliä. Sitten sinä saat asiasta varoituksen kun kommentoit asiasta. Minä pistin jo reporttia kyseisen henkilön aiemmista kommenteista useampi päivä sitten, mutta ei varoituksia tunnu hänelle vaan tulevan vaikka viestit ovat huomattavasti hyökkäävempiä ketjua kohtaan. Antaa vaan vissiin sitten hänen flametella?

En ota tässä kantaa siihen että onko Xenonauts parempi peli kuin uusi x-com. Omistan molemmat, mutta minusta ketjun peliä ei tulla puhtaasti vaan haukkumaan ja markkinoimaan toista peliä!
 
Viimeksi muokattu:
D

Deleted member 3664

Vieras (tunnus poistettu)
Sellainen asia kuin vertailukohta on tunnettu käsite. Oma kontribuutiosi ketjuun on: "yhyy, joku haukkuu mun suosikkipeliä". Jos kirjoitan Xenonauts ketjussa X-Com 2:sta pari sanaa, joku valittaa siitäkin koska ketju on Xenonautsille eikä siellä saa keskustella X-Com 2:sta :rolleyes: Kirjoittamasi viesti ei mitenkään edistä peräänkuuluttamaasi X-Com 2 keskustelua, joten aika turha sinun valittaa asiasta.
Olen aiemmilla sivuilla ihan pelin pelaamista ja sisältöä kommentoinu. Ja kyllä mä ymmärrän vertailukohtien kommentoimisen mutta sun kohdalla ongelma on siinä että siinä missä muut pitää sen offtopikin muutamassa viestissä sä jatkat sitä sivutolkulla niinkuin tässäkin mennään jo toista sivua samaa paasaamista sulle tarkoitettuine vastauksineen. Ja sä teet sitä lähestulkoon jokaisessa asiaketjussa mihin osallistut - se tappaa minkä tahansa ketjun luettavuuden ja on näin äärimmäisen ärsyttävää. Enkä halua käyttää ignore toimintoa koska sulla on yleensä ihan järkevää asiaakin siellä seassa. Et vaan osaa lopettaa ajoissa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 107
Saakoon ilmaisen mainoksen, mutta Steam-syötteestä poimittu:
Fanatical
Fanatical

Peli ainakin jakaa mielipiteitä voimakkaasti, niin joko vihaat tai rakastat sitä. Ei ole tylsää kuitenkaan :)
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
3 930
Uusissa saa valita kuusi sotilasta melko pian alun jälkeen.

Olen kyllä samaa mieltä että tuo taktinen monipuolisuus on rentoa alkuperäisessä ja tykkään myös statistiikasta, eli vertailla sotilaiden vahvuuksia (ah, taistelumoraali) ja pohtia paljonko kannattaa yhdelle sotilaalle rojua pistää kannettavaksi yms. Tuo kun yhdistetään tukikohtien hallintaan, hävittäjillä lentämiseen ja budjetin tarkkailuun on kokonaisuus todella taktinen ja kiihkeä ufojen metsästys.

Kuten jo aiemmin mainitsin, pystyn selkeästi näkemään alkuperäisen vahvat puolet ja saatan sitä jossakin välissä taas pelata jopa uudelleen, mutta kaikki eivät näe mikä on hyvää uusissa. Uusissa taistelussa keskitytään enemmän itse asiaan, eli suojan hyödyntämiseen, taktiseen lähestymiseen ja hahmojen varusteiden fiksuun käyttöön. Lasken varusteiksi myös erikoistuneen sotilaan erikoisominaisuudet. On todella siistiä yhdistellä noita eritysitaitoja ja mielenkiintoisia varusteita, vaikka ne eivät painakaan mitään, mutta se vaikeus onkin valinnassa, että rakentaa järkevän kokonaisuuden taistelua varten.

Yksi iso ero alkuperäiseen on myös itse ufot; ne on selkeästi erilaisia toisistaan ja niilläkin on erikoistaitoja, kun alkuperäisessä ne olivat pelin edetessä lähinnä kestävämpiä ja tappavampia. Tämä ei tarkoita että se olisi ollut huono puoli alkuperäisessä, koska on vaikea sanoa sopisiko alkuperäiseen saman tyyliset varsin eri tyyppiset viholliset, mutta joka tapauksessa monipuoliset viholliset ovat uuden vahvuus.
Kyllä myös alkuperäisessä oli suojan hallinta tärkeää. Pelkästään juoksentelemalla ympäriinsä ilman mitään suojaa tuli hyvin helposti turpiin. Tästä uudesta puuttuvat savukranaatit, eivät kokonaan mutta niitä on hyvin vähän joka käytännössä tarkoittaa suojasta suojaan hyppimistä. Joka rajoittaa taktista liikkumista huomattavasti kun se yhdistetään alieneiden "heräämiseen".

Alkuperäisen air combattia jostain syystä yksinkertaistettiin huomattavasti siitä mitä sen piti olla. Eli vaikea sanoa.

Uusi nojaa aika paljon vaikeisiin valintoihin myös tehtävien osalta, kuin tietysti alkuperäisessäkin valintoja tulee siinä ja voit hyvällä lykyllä saada tehtyä kaikki tehtävät, jos ufot rysähtävät taikka laskeutuvat tarpeeksi lähelle tukikohtiasi. Tässä näemme sitä yksinkertaista ja erinomaista dynamiikkaa, mitä alkuperäinen tarjoaa. Ainoa ongelma minulla vaan on alkuperäisen kanssa ne tehtävät, jotka menevät välillä pitkäveteisiksi hivuttamisiksi ja ne on lähes kaikki pakko tehdä jos ei halua rahoituksen vähenevän. Ehkäpä vain pieni miinus, mutta tarpeeksi silti aina tuottamaan tuskaista huokailua jo ties kuinka monennen perusufoaluksen putsauksessa.
Tuo grindaus oli alkuperäisen ongelma, tavallaan. Eipä toisaalta alkuperäisessä ollut mitään suurempaa pakkoakaan raidata jokaista ufoa koska jo yhdestä suuremmasta ufosta sai parin miljoonan edestä myytävää tavaraa. Tärkeintä oli ampua tarpeeksi moni ufo alas.

Xcom 2:lle annan kiitosta aikarajoitetuista tehtävistä, jotka vaativat pelaajalta rivakkaa etenemistä, mutta silti tahdikkuutta, ettei joudu kiipeliin kiirehtimällä. Aikaraja antaa selvät raamit sille kuinka pitkä tehtävä on, mutta se ei todellakaan poista pelaamisesta taktisuutta ollenkaan. On todella helppoa kosauttaa nuo tehtävät muutamalla harkitsemattomalla liikkeellä. Uusissa vieläpä jos menetät jonkin yhdenkin typerän liikkeen takia yhden parhaimmista sotilaistasi, niin menetys on todella kirpaiseva, ehkä jopa vielä enemmän mitä alkuperäisessä. Alkuperäistä voisi sanoa tässä mielessä tasapainoisemmaksi, mutta mielestäni asia on täysin makukysymys ja taas kerran tykkään kummastakin tavasta.

Tämän viestin tarkoitus on siis tehdä tällaista pientä analysoivaa vertailua.
Olen tästä eri mieltä. X-Com 2 on suurimmalta osin tuuripeli (ainakin vaikeimmilla vaikeustasoilla) ja aikarajoitetut tehtävät lisäävät tuurin vaikutusta entisestään. Ei tarvita harkitsemattomia liikkeitä koska tiukan aikarajan vuoksi niitä joutuu tekemään joka tapauksessa ja sitten ollaan tuurin varassa. Alkuperäinen oli tässä mielessä tasapainoisempi vaikka sen pelitasapaino pysyi kasassa lähinnä hyvällä tuurilla, jos pysyi. Tietyiltä osin ei.

Tämä tuuri ratkaisee eniten on varmasti harkittu teko. Eräs toinenkin turn based combat -pelisarja (jota en viitsi sanoa) jakaa mielipiteet hyvin vahvasti samasta syystä: tuuri ratkaisee suurelta osin. Tällainen "tuuri ratkaisee suurimman osan" -systeemi vetoaa niihin jotka eivät oikeasti hallitse taktiikoita (anteeksi jos joku suuttuu) vaan pelaavat taktisesti huonosti ja kun saavat tuurilla onnistumisen, pitävät sitä "oppimisen" ja "hyvän taktiikan" ansiona. Eli karkeasti mikäli taktinen osaaminen on luokkaa 20% maksimista (ymmärtää ettei jätetä solttua avomaastoon, ei ammuta kranulla omia jne), useimmat tehtävät voi läpäistä silkalla tuurilla. Mutta vaikka taktinen osaaminen olisi täydellistä, onnistumisprosentti ei nouse kovin korkeaksi koska tuurin vaikutus on niin suuri. Tällaisella systeemillä ei hämätä oikeita turn based veteraaneja jotka huomaavat nopeasti taktiikoiden merkityksettömyyden ja tuurin suuren vaikutuksen.

Oikein hyvää analyysiä :tup:

Toinen tulee flamettamaan ketjua ja haukkumaan OTSIKON PELIN suohon ja markkinoimaan toista peliä. Sitten sinä saat asiasta varoituksen kun kommentoit asiasta. Minä pistin jo reporttia kyseisen henkilön aiemmista kommenteista useampi päivä sitten, mutta ei varoituksia tunnu hänelle vaan tulevan vaikka viestit ovat huomattavasti hyökkäävempiä ketjua kohtaan. Antaa vaan vissiin sitten hänen flametella?
Vai että flametusta. Et oikein taida ymmärtää mitä flametus on. Se ettet pidä faktoista joita esitän ei tee minusta flamettajaa. Annan esimerkkitekstiä josta saat täytettyä helposti flamea, kun korvaat suluissa olevat sopivilla sanoilla:

X-Com 2 on (adjektiivi) peli. Jokainen X-Com 2:ta pelaava on (substantiivi) (adjektiivi). Lisäksi jokainen jonka mielestä X-Com 2 on parempi peli kuin (tähän joku vastaava peli) on (adjektiivi) (substantiivi).

Ehkä nyt ymmärrät mitä eroa on flamettamisella ja faktojen kertomisella. Firaxisille suuntaamani haukut ovat täysin ansaitut, mainituista syistä. Lisäksi Firaxisin sanominen samassa lauseessa Jagged Alliancen kanssa on todellista flamebaittia. Ellet ymmärrä, ei voi mitään.

Kritisoin mm. vihollisten heräämishommaa eikä yksikään asiaa tässä keskustelussa kommentoinut ole pitänyt kyseistä ominaisuutta hyvänä. Kyseessä on käytännössä gamebreaker. Ja markkinointikysymykseen. Toivottiin X-Com 3:sta peliä jossa maapallonäkymä ja usean tukikohdan hallitseminen. Ei ole tulossa X-Com sarjaan koska X-Com sarja on suoraviivaistettu ja tuollainen poistaisi suoraviivaisuuden (en edes sanonut koska itsestään selvää). Tuollaista peliä ei tarvitse odottaa koska sellaisia löytyy jo ja varsinkin Xenonautsista modien kanssa on hyvin vaikea merkittävästi parantaa. Tuollainen myös tekee pelistä monella tavalla "huonon" ja siitä syystä Xenonauts 2 ei tule olemaan Xenonauts 3D vaan aika lailla muuta. Ts. sellainen on jo eikä parempaa välttämättä tule.

En ota tässä kantaa siihen että onko Xenonauts parempi peli kuin uusi x-com. Omistan molemmat, mutta minusta ketjun peliä ei tulla puhtaasti vaan haukkumaan ja markkinoimaan toista peliä!
Siinä tapauksessa sinun ei kannata avatakaan esim. Star Citizen ketjua. Se on palanut karrelle ainakin 500 kertaa kun käytetään sinun määritelmääsi.

Olen aiemmilla sivuilla ihan pelin pelaamista ja sisältöä kommentoinu.
Miksi et nyt kommentoi vaan keskityt ihan muuhun? Mikä on ongelma?

Ja kyllä mä ymmärrän vertailukohtien kommentoimisen mutta sun kohdalla ongelma on siinä että siinä missä muut pitää sen offtopikin muutamassa viestissä sä jatkat sitä sivutolkulla niinkuin tässäkin mennään jo toista sivua samaa paasaamista sulle tarkoitettuine vastauksineen."
Sivutolkulla? Toista sivua? Keskustelu alkoi viestistä #248, viestisi on numero #271. Tekee 23 viestiä ja kun siitä vähennetään 4 offtopicin offtopiccia, se tekee 19 viestiä joka ei lyhyellä matematiikalla ole edes puolta sivua. Oletko kateellinen kun viesteihini vastataan? Varsinkin kun kirjoitin ensimmäisen viestin siten etten edes odottanut siihen vastausta.

Ja sä teet sitä lähestulkoon jokaisessa asiaketjussa mihin osallistut - se tappaa minkä tahansa ketjun luettavuuden ja on näin äärimmäisen ärsyttävää.
Lähestulkoon jokaisessa = muutamassa muutamasta sadasta :D

Palataan asiaan kun prosentti nousee edes kahteenkymmeneen.

Tämän keskustelun aikana ei ole tullut yhtäkään puhtaasti X-Com 2:n liittyvää viestiä, joten millä tavalla tämä keskustelu "tappaa ketjun luettavuuden"? Vastaus: ei mitenkään. Jos ihan oikeasti haluat parantaa pelialueen ketjujen luettavuutta, valita niille jotka kertovat ketjuissa viestejä kuten "sain pelin postista tänään", "pelaan peliä viikonloppuna" tai "posti ei tuonut peliä vaikka piti". Ei jaksa lukea ketjuja kun jokaista pelin sisältöön liittyvää viestiä kohden on ainakin 10 viestiä pelin hankintaan, saamiseen tai hintaan liittyen. Viestien kokonaismäärä tässä ketjussa on muutenkin hyvin pieni.

Enkä halua käyttää ignore toimintoa koska sulla on yleensä ihan järkevää asiaakin siellä seassa. Et vaan osaa lopettaa ajoissa.
Kun katsot kuinka monen muun kirjoittajan viestissä esiintyy sana Xenonauts, se kertoo keskustelulle olevan kysyntää. Joten mikä oikeastaan on ongelma?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 076
Saahan uudessa Xcomissa enemmän kuin 4 ukkoa tiimiin onko Threadripper edes pelannut peliä? Muuta kuin yhden tehtävän. :rofl:
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
3 930
Saahan uudessa Xcomissa enemmän kuin 4 ukkoa tiimiin onko Threadripper edes pelannut peliä? Muuta kuin yhden tehtävän. :rofl:
X-Com: saat valita 4 sotilasta taisteluun, joista osalla saattaa olla tietty luokka joka rajaa sen mitä asetta hahmo osaa käyttää.
Mm. tuosta voi helposti päätellä mihin vaiheeseen peliä vertailu perustuu molempien osalta. Aivan, ihan alkuun ettei joku pääse selittämään perkeistä jotka antavat lisää tilaa tmv. Eli 4 on oikea luku.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 076
Täh? Itse olen pelannut molemmat läpi veteranilla ja kohtuu helppo oli. Ironmania en ole jaksanut alkaa. Oikea luku on 6 joka on ihan omasta valinnasta kiinni.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 076
4 ilman päivityksiä
5 jos on SQUAD UPGRADE I (vaatii Ltn)
6 jos on SQUAD UPGRADE II (vaatii Mjr)
Aika nopeasti saa Lutiksi jonkun. Kovemmilla vaikeustasoilla en tiedä mutta veteranilla pelatessa ei kuollut juuri ukkoja kuin ekassa tehtävässä ja muutamissa vaikeimmissa jossa jouduin ukon käytännössä uhraamaan jotta objectiven saa tehtyä. Yleensä ukon saa pelastettua oikeilla valinnoilla vaikka homma kusahtaisi (pois lukien aikaraja tehtävät).
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
3 930
Aika nopeasti saa Lutiksi jonkun. Kovemmilla vaikeustasoilla en tiedä mutta veteranilla pelatessa ei kuollut juuri ukkoja kuin ekassa tehtävässä ja muutamissa vaikeimmissa jossa jouduin ukon käytännössä uhraamaan jotta objectiven saa tehtyä. Yleensä ukon saa pelastettua oikeilla valinnoilla vaikka homma kusahtaisi (pois lukien aikaraja tehtävät).
Aika nopeasti muttei heti alussa. Ja kysymykseesi: X-Com ja 2 on molemmat "pelattu" läpi.
 

outonaapuri

Pallienkaivelun Yli Apustaja
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 743
Tuota kutsutaan progressioksi ethän alkuperäisessä ufossakaan mielestäni pysty ostamaan koko alusta täyteen sotilaita heti alussa ainakaan aseistettuna.
Trediripperin kanssa en jaksa enää vääntää kun kaveri tuntuu olevan melko jumiutunut käsityksissään enkä näe että sen kanssa juuri keskustelua saisi aikaiseksi (jankkaus ei ole keskustelua, se on saman asian sanomista uudelleen ja uudelleen), mutta kyllä mun muistaakseni alkuperäisessä sai kun vaan tilasi basen täyteen solttuja? Tosin myöhemmin sai parempia aluksia ja taisi niihin mahtua enemmän. Alkaa olla aika paljon aikaa siitä kun ekaa tuli väännettyä viimeeksi niin en mene varmaksi vannomaan.

Ja uudemmissa lw:hän lisää tuota solttujen määrää mukavasti, mikä on samalla sekä hyvä että huono imo.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 076
Trediripperin kanssa en jaksa enää vääntää kun kaveri tuntuu olevan melko jumiutunut käsityksissään enkä näe että sen kanssa juuri keskustelua saisi aikaiseksi (jankkaus ei ole keskustelua, se on saman asian sanomista uudelleen ja uudelleen), mutta kyllä mun muistaakseni alkuperäisessä sai kun vaan tilasi basen täyteen solttuja? Tosin myöhemmin sai parempia aluksia ja taisi niihin mahtua enemmän. Alkaa olla aika paljon aikaa siitä kun ekaa tuli väännettyä viimeeksi niin en mene varmaksi vannomaan.

Ja uudemmissa lw:hän lisää tuota solttujen määrää mukavasti, mikä on samalla sekä hyvä että huono imo.
Eikö sinne pitänyt rakentaa lisää tilaa vai muistanko väärin? Raha ei tuohon kaikkeen alussa ainakaan riittänyt.
 

outonaapuri

Pallienkaivelun Yli Apustaja
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 743
Eikö sinne pitänyt rakentaa lisää tilaa vai muistanko väärin? Raha ei tuohon kaikkeen alussa ainakaan riittänyt.
Miten mulla ois muistikuva että sai juuri ja juuri mahtumaan koneellisen solttuja ja 5 tutkijaa ja 5 engineeriä ennenkuin rakensi ekan living quarterssin? Tosin oon sitä ekaa pelannu pääasiassa jonnena silloin n. 20v sitten ja muistaakseni helpoilla vaikeustasoilla niin en nyt kyllä varma ole. Ja on mulla kyllä muistikuva että sitä rahaakin oli heti alussa vähän basea laajentaa.. Myöhemminhän raha melkeinpä menetti merkityksensä kun muistaakseni sai jotain rakennettua jota sai myytyä kalliimmalla kuin rakennushinta oli --> parit baset pelkkiä engineerejä täyteen --> moneyday.

Mutta alkaa mennä offtopiciksi melko raakasti.

Apocalypse taitaa olla ainoa noista vanhoista jota olen viimeisen viiden vuoden sisään enemmän pelannut, se kun jäi jonnena pelaamatta kokonaan.
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
3 930
Tuota kutsutaan progressioksi ethän alkuperäisessä ufossakaan mielestäni pysty ostamaan koko alusta täyteen sotilaita heti alussa ainakaan aseistettuna.
Ihan helposti pystyy. Rekrytoi 6 solttua ja se on siinä. Alussa on rahaa niin paljon että soltut pystyisi aseistamaan 50 kertaan.

Miten mulla ois muistikuva että sai juuri ja juuri mahtumaan koneellisen solttuja ja 5 tutkijaa ja 5 engineeriä ennenkuin rakensi ekan living quarterssin?
Melkein, living quarters kapasiteetti 50, alussa on 8 solttua, 10 engineeriä ja 10 scientistiä.[/QUOTE]
 
Viimeksi muokattu:

outonaapuri

Pallienkaivelun Yli Apustaja
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 743
Niin siis toki koneellisen solttuja ja lisää tutkijoita ja ingerjöörejä sen 5 entisten lisäksi. Tai sit oli enemmän, ripperi sen paremmin varmasti muistaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
586
Jösses tuota TLP:n "It Came From The Sea" kolmostehtävää Nightmarella. Kohta pisteet nollilla kun joutunut restarttailemaan.

Toisaalta ihan hauska että löytyy tosissaan hankaliakin tehtäviä, ehdin jo luulla liian helpoksi kun Blast From the Past meni kultamitalille ekalla yrittämällä. Vähän samaa vaivaa oli kuin peruspelissäkin että Xcom jyrää lopussa kun ukoille saa parhaat aseet ja skillit käyttöön.

XCOM UFO Defense soundtrackissa on muuten menoa ja meininkiä, kannattaa käydä audio-menusta vaihtamassa päälle.
 

outonaapuri

Pallienkaivelun Yli Apustaja
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 743
Jösses tuota TLP:n "It Came From The Sea" kolmostehtävää Nightmarella. Kohta pisteet nollilla kun joutunut restarttailemaan.

Toisaalta ihan hauska että löytyy tosissaan hankaliakin tehtäviä, ehdin jo luulla liian helpoksi kun Blast From the Past meni kultamitalille ekalla yrittämällä. Vähän samaa vaivaa oli kuin peruspelissäkin että Xcom jyrää lopussa kun ukoille saa parhaat aseet ja skillit käyttöön.

XCOM UFO Defense soundtrackissa on muuten menoa ja meininkiä, kannattaa käydä audio-menusta vaihtamassa päälle.
Tähän täysin samat, nuo musat on hyvät ja ekasta osiosta tuli kulta heittämällä. Eilen loppu pelit tuohon tehtävään vittusaatanaa huutaen. Täytynee yritellä tänään uudelleen.

Jos se kolmas nyt oli se ajastettu tehtävä. Yritin jopa epätoivoissani uhrata yhden jampan spotteriksi mutta kun ei niin ei. Täytynee yritellä hiiviskellä tjsp tänään että saa sen tehtävän tehtyä ajallaan, muutenhan tuo nyt ei erityisen vaikea ole.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
586
Tähän täysin samat, nuo musat on hyvät ja ekasta osiosta tuli kulta heittämällä. Eilen loppu pelit tuohon tehtävään vittusaatanaa huutaen. Täytynee yritellä tänään uudelleen.

Jos se kolmas nyt oli se ajastettu tehtävä. Yritin jopa epätoivoissani uhrata yhden jampan spotteriksi mutta kun ei niin ei. Täytynee yritellä hiiviskellä tjsp tänään että saa sen tehtävän tehtyä ajallaan, muutenhan tuo nyt ei erityisen vaikea ole.
Joo sepä juuri. Just sain menemään läpi kahdella kuolonuhrilla, taktiikkana:
Aluksi jyrätään Advent porukka. Sniper sen ekan korkean varaston katon reunalle ja muut hakkaa vaan päälle. Lähettimen saa matalaksi sniperilla kun sitten tosiaan hilaa jonkun spottaamaan, kaikki muut sen lähetintä lähinnä olevan rakennuksen katolle tai laiturin reunalle. Bradford varmaan paras Bladestorminsa kanssa, vaikka ei se nyt aina tahdokaan osua. Specialistilla kun vielä spammaa aidia ja healia niin saattaa saada pidettyä spotterin hengissä.

Toinen podi vaeltaa sitten kyllä jossain vaiheessa sekaan, vähän mäihästä kiinni pysyvätkö poissa jaloista riittävän kauan.

Ja korjauksena edelliseen, ei tuota restart pistemenetystä näytä tulevan kuin kerran per tehtävä.
 

outonaapuri

Pallienkaivelun Yli Apustaja
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 743
Joo sepä juuri. Just sain menemään läpi kahdella kuolonuhrilla, taktiikkana:
Aluksi jyrätään Advent porukka. Sniper sen ekan korkean varaston katon reunalle ja muut hakkaa vaan päälle. Lähettimen saa matalaksi sniperilla kun sitten tosiaan hilaa jonkun spottaamaan, kaikki muut sen lähetintä lähinnä olevan rakennuksen katolle tai laiturin reunalle. Bradford varmaan paras Bladestorminsa kanssa, vaikka ei se nyt aina tahdokaan osua. Specialistilla kun vielä spammaa aidia ja healia niin saattaa saada pidettyä spotterin hengissä.

Toinen podi vaeltaa sitten kyllä jossain vaiheessa sekaan, vähän mäihästä kiinni pysyvätkö poissa jaloista riittävän kauan.

Ja korjauksena edelliseen, ei tuota restart pistemenetystä näytä tulevan kuin kerran per tehtävä.
Sain läpi ilman kuolemia, parilla loukkaantuneella.

Lähdin siitä aloituksesta "eri suuntaan" ja veneitä/laitureita pitkin lähettimelle, ekan sectoid jne podin myllytin consealmentista vuorossa, sitten vain vauhdilla eteenpäin neonyte chrysaliksia tappaen jolloin eivät ehtineet tehdä niitä cocooneja. Advent podi aktivoitu vasta ihan lopussa. Oli paljon helpompi sieltä suunnasta mennä, siinä on pari konttia jonne saa snipun ja voi myös grapplella edetä nopeasti. Helpottaa myös kun oli vähemmän syntyneitä chrysejä niskassa. Mimic beaconit tuli silti lopussa tarpeeseen että jäi aikaa ampua se lähetinkin paskaksi kun snipu ei sitä kontista nähnyt.
 

scowl

Tukijäsen
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
617
Hei.

Peruspeli on tullut aikoinaan pelattua läpi ja pidin kovasti. Nyt ajattelin ostaa kehutun war of the chosen lisärin kun on pleikka storessa -60%.
Kysymys kuuluukin että kannattaako ostaa myös nuo resistance warrior, anarchy's children ja alien hunters paketit myös, vai pärjääkö ilmankin?
 

outonaapuri

Pallienkaivelun Yli Apustaja
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 743
Alien hunterssissa on jopa sisältöäkin, nuo kaksi muuta on kosmeettisia juttuja.

Pärjää kyllä ilmankin mutta voi siitä alien hunterssista muutaman euron maksaa, ei tuo kuitenkaan mitään kovin olennaista peliin tuo imo.
 

scowl

Tukijäsen
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
617
Kympin tais olla storessa. Pitääpä vähän kuukletella tarkemmin mitä se sisältää että jättääkö suosiolla ostamatta.
 

outonaapuri

Pallienkaivelun Yli Apustaja
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 743
Kympin tais olla storessa. Pitääpä vähän kuukletella tarkemmin mitä se sisältää että jättääkö suosiolla ostamatta.
Eiku hei rulerithan muuttu ihan täysin wotc, eli en nyt ole varma tekeekö tuo mitään wotc puolella tuo alien hunters.

Peruspelin puolelle se ainakin toi lisää rulerit jne.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
586
Eiku hei rulerithan muuttu ihan täysin wotc, eli en nyt ole varma tekeekö tuo mitään wotc puolella tuo alien hunters.

Peruspelin puolelle se ainakin toi lisää rulerit jne.
Tekee, WOTC kampanjassa on sitten vipu haluaako noiden Alien Hunters ja Shen's Last Gift tehtävien ja rulerien toimivan alkuperäiseen tapaan vaiko WOTC:n "integroidulla" yksinkertaistetulla mallilla.
Suosittelen kyllä alkuperäistä etenkin jos noita ei ole pelannut, muuten jää ne hienot tehtävät pois.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 076
Noi rulerit oli kyllä harvinaisen huonosti selitetty. En tajunnut että jos tuon aloittaa niin ruler spawnaa sen jälkeen joka tehtävään ja jos sen tappaa niin aina vaikeampi. Vikan rulerin kanssa oli pakko ottaa lisäri pois päältä kesken kampanjan koska se teki etenemisen mahdottomaksi.
 

scowl

Tukijäsen
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
617
Tyydyin sitten pelkkään WotC lisäriin. Nyt vaan pitäisi repäistä jostakin aikaa tämänkin pelaamiseen.. RDR2:kin tulossa sekoittamaan pakkaa. :confused2:
 
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
465
Nyt peli jumitti kesken taistelun. Joku animaatio jäi vaan looppaamaan. Tarinatehtävä menossa jossa sectopod ja chosen hoideltu minimaalisen tappioin. Iron man kampanja joten yksi tallennus käytössä. Ei auttanut kuin taskmanagerista tappaa peli.

Vähän hikoilutti latailla tallenusta. Oli näemmä ennen tehtävän aloittamista viimeeksi tallentanut, joten sen nut joutui tahkoamaan uudestaan. Kannattanee ottaa iron Man tallennus ajoittain talteen eri kansioon.. lähtis kyllä nimittäin uninstallit herkästi jos peli paskoo ainoan tallennuksen parin kymmenen pelituntunnin jälkeen :itku:
 
D

Deleted member 3664

Vieras (tunnus poistettu)
Nyt peli jumitti kesken taistelun. Joku animaatio jäi vaan looppaamaan. Tarinatehtävä menossa jossa sectopod ja chosen hoideltu minimaalisen tappioin. Iron man kampanja joten yksi tallennus käytössä. Ei auttanut kuin taskmanagerista tappaa peli.

Vähän hikoilutti latailla tallenusta. Oli näemmä ennen tehtävän aloittamista viimeeksi tallentanut, joten sen nut joutui tahkoamaan uudestaan. Kannattanee ottaa iron Man tallennus ajoittain talteen eri kansioon.. lähtis kyllä nimittäin uninstallit herkästi jos peli paskoo ainoan tallennuksen parin kymmenen pelituntunnin jälkeen :itku:
Juuh mä kävin ton kanssa läpi paitsi että mulla se koko tallennus oli pilalla kun sen avaaminen bugas koko pelin. Jouduin alottamaan alusta ja totta tosiaan pidin parin kk tauon siinä välissä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
586
Windows File History on kätevä backup iron man -peliin, ei tarvi käsin siirrellä tiedostoja ja ottaa säädetyin aikavälein tallennuksen talteen. Toki tuo on vähän liiankin kätevä ja houkuttaa huijaamaan jos ei itsehillintä riitä.

Ainakin omissa peleissä nuo jumittavan oloiset animaatiot on kyllä hypänneet itsekseen loppuun ja vuoro jatkunut normaalisti kun vaan on jaksanut odotella, mutta ehkä tuo animaatiolooppi on eri homma mihin en ole itse sitten törmännyt.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 107
Nyt peli jumitti kesken taistelun. Joku animaatio jäi vaan looppaamaan. Tarinatehtävä menossa jossa sectopod ja chosen hoideltu minimaalisen tappioin. Iron man kampanja joten yksi tallennus käytössä. Ei auttanut kuin taskmanagerista tappaa peli.

Vähän hikoilutti latailla tallenusta. Oli näemmä ennen tehtävän aloittamista viimeeksi tallentanut, joten sen nut joutui tahkoamaan uudestaan. Kannattanee ottaa iron Man tallennus ajoittain talteen eri kansioon.. lähtis kyllä nimittäin uninstallit herkästi jos peli paskoo ainoan tallennuksen parin kymmenen pelituntunnin jälkeen :itku:
Patience, my young padawan. Itsellä on käynyt näin parikin kertaa ja anna sen vaan jumittaa animaatiossa 5-15min, jonka jälkeen engine huomaa ongelman ja korjaa sen. Varsinkin Lily Shen tekemässä jotain Gremlinillä jumittaa usein.

Pahin oma moka on erään tehtävän tuolin räjäyttäminen, kun viholliset oli kauniisti sen ympärillä nipussa. Sitten tuli fail ja kaikki alkoi alusta ja -5000 pistettä. Kiitos.

Nyt on Legacy Pack läpi kokonaisuudessaan ja oli kyllä hymyn huulille vetävä loppu. Kaikki Silverinä, joka johtui omasta mokailusta ja ajoittaisesta turhautumisesta, kun pelissä on 9 vihollista kerrallaan johtuen siitä, että yksi haavoittunut haki 8 kaveria.

--

Jos siinä oli Chosen, niin opin myös ikävällä tavalla, että niitä tehtäviä ei voi uusia ikinä. Tämä ärsyttää vieläkin. Menin sinne suunnilleen heti, kun sain joukkuekoon kuuteen ja turpiinhan siellä tuli.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 249
Vähän hikoilutti latailla tallenusta. Oli näemmä ennen tehtävän aloittamista viimeeksi tallentanut, joten sen nut joutui tahkoamaan uudestaan. Kannattanee ottaa iron Man tallennus ajoittain talteen eri kansioon.. lähtis kyllä nimittäin uninstallit herkästi jos peli paskoo ainoan tallennuksen parin kymmenen pelituntunnin jälkeen :itku:
Varmaan joskus ennenkin kirjoittanut tänne, mutta mulla pääpelin ironman (=ainoa läpipeluu) meinasi mennä vituiksi kun yksi tyypeistä jäi jumiin eikä pystynyt liikkumaan, ja tämä jossain toiseksi viimeisessä tarinatehtävässä josta ei varmaan voinut edes evakuoida tai mitään ja luulin sitä viimeiseksi tehtäväksi. Homma sitten hoitui vetämällä kaikki vihut jotenkin sen jumiin jääneen ampumaetäisyydelle.

Nyt menossa WotC ironmanilla, eka kunnon yritys meni pieleen 10+ tunnin jälkeen. Kaikki tehtävät meni tosi hyvin kunnes yhtäkkiä solttuja alkoi kuolemaan edestä ja takaa. En edes ihan tiedä mitä kävi mutta ilmeisesti jotenkin research/base valinnat huonosti joten vihut kasvoi vahvemmiksi kuin minä.
 

outonaapuri

Pallienkaivelun Yli Apustaja
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 743
Itellä on joskus kans jäänyt jumikseen mutta alt+f4 ja edellisen vuoron alusta on jatkunut.
 

outonaapuri

Pallienkaivelun Yli Apustaja
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 743
Varmaan joskus ennenkin kirjoittanut tänne, mutta mulla pääpelin ironman (=ainoa läpipeluu) meinasi mennä vituiksi kun yksi tyypeistä jäi jumiin eikä pystynyt liikkumaan, ja tämä jossain toiseksi viimeisessä tarinatehtävässä josta ei varmaan voinut edes evakuoida tai mitään ja luulin sitä viimeiseksi tehtäväksi. Homma sitten hoitui vetämällä kaikki vihut jotenkin sen jumiin jääneen ampumaetäisyydelle.

Nyt menossa WotC ironmanilla, eka kunnon yritys meni pieleen 10+ tunnin jälkeen. Kaikki tehtävät meni tosi hyvin kunnes yhtäkkiä solttuja alkoi kuolemaan edestä ja takaa. En edes ihan tiedä mitä kävi mutta ilmeisesti jotenkin research/base valinnat huonosti joten vihut kasvoi vahvemmiksi kuin minä.
Paremmat pyssyt ja armorit on melko korkeella prioriteeteissa itsellä, samoiten reaperin saanti (jos en halua päästä helpolla ja ota suoraan reaper alotusta) ja vielä mimic beaconit niin hyvä tulee.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 295
Viestejä
4 197 026
Jäsenet
70 887
Uusin jäsen
Veev1

Hinta.fi

Ylös Bottom