Autoilijan kiittäminen, kun hän antaa tilaa jalankulkijalle ylittää suojatie.

Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 274
Jyväskylässä nuoremmat jalankulkijat kiittävät ja jotkut vanhemmatkin, kun autolija pysähtyy ja antaa tilaa ylittää suojatie (ei koske tietenkään valo-ohjattuja suojateitä). Luulin, että tää on nykyisin ihan joku koko Suomen laajuinen tapa toimia, mutta ilmeisesti ei. Näin ymmärsin kun katsoin Stand Up!:n s3e4 Mikko Vaismaan vetoa, jossa hän sanoi, että se on Jyväskyläläisten nuorten aloittama tapa.

Onko tosiaan näin, että noin toimitaan ainoastaan Jyväskylässä?

Mikäli näin on, niin omasta mielestä todella harmi. Itselle tulee autolijana aina parempi fiilis, kun se jalankulkijan käsi nousee kiitoksen merkiksi siitä, että pysäytin autoni suojatien eteen ja annoin jalankulkijan ylittää suojatien rauhassa (tiedän, että niin kuuluu lain mukaankin toimia). Omaa aikaani tuo pieni teko ei kuluta kuin pari hassua sekuntia.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 550
Kyllä seinäjoellakin useat kiittävät mutta johtuu varmaan enempi siitä että harva autoilija pysähtyy suojatien kohdalla.
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 274
Onko kellään muuten parempaa tietoo tuosta Jkl:n tapauksesta, et mikä sen stoori on? Esim. onko se jostain koulusta, kaveriporukasta, foorumilta, tjms. alkanut idea? Vai puhuko Vaismaa tuubaa tuossa :)?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 305
En tiedä Jyväskylän touhuista, mutta niin kauan kuin muistan, jotkut ovat tehneet tuota ja toiset eivät. Ei se mielestäni mikään uusi juttu ole.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
583
Mun mielestä turha erikseen kiitellä. Autoilija on kuitenkin velvollinen päästämään kadulle pyrkivä yli tien. Eihän sitä kiitellä autonkaan ratissa kun vasemmalta tuleva väistää ja pysähtyy. Suurimpana ongelmana koen suojatiekulttuurin siten että pienestä lähtien sitä opetetaan väärinpäin. Korostetaan että kävelijän pitää pysähtyä, katso oikea, vasen ja oikealle ettei tule autoja. Vasta sitten saa ylittää kun on turvallista. Autoilijalle tämä näyttää että kävelijät luopuu "etuajo-oikeudestaan". Pahimmillaan sieltä sitten satunnaisesti kävellään alle eikä auto tottumuksesta tajua hidastaa ja varoa
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 274
Oon muuttanu Jkl:n 7-vuotta sitten ja ihan niiin pitkälle en muista et tapahtuko tuota silloinkin, mutta on sitä tapahtunut nyt kuitenkin vuosia.

[edit] @aaqee Tossa on kiittämisessä on pointtina se välitön positiivinen palaute, joka on omiaan vahvistamaan sitä lakia, jolloin noita suojatieonnettomuuksia tapahtuu todennäköisesti vähemmän. Sen vuoksi pidän tuosta kiittämisestä. Ei ole mitään tutkimusta tuohon heittää, vaan on ihan mutuilua tämä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
48
Näkee tuota ulkomaillakin, eli eiköhän asia liity vaan kohteliaaseen tapaan. Jos itse normaalisti ylitän katua niin ei tule kiitettyä. Mutta jos tilanteessa en pyri suojatielle vaan ajattelen antaa autoilijan esim. ruuhkassa mennä ensin ja silti tietä annetaan, niin kyllä sillon tulee kiitettyä.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
583
Nojoo onhan kiittäminen ja huomioiminen ihan mukavaa yleisesti. Tavallaan se näyttää myös siltä että "kiitti kun nyt tämän kerran päästit ylittämään tietä" vaikka sen pitäisi olla ihan oletustilanne. Saada ylittää tie iltalenkillä ilman että joutuu kyttäämään autoletkasta rakoa. Ja jos sinne väliin uskaltaa mennä niin siellä ollaan naama rutussa ratin takana että kehtasitkin tulla eteen. Paljon tee mieli kiitellä siinä. Niinkuin sanoin tämä homma on pitkän aikaa ajautunut väärinpäin toisinkuin monessa muussa maassa
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
2 448
Yrittämättä kuulostaa vittupäältä totean että autoilijan velvollisuus on väistää jalankulkijaa suojatiellä,eikä jalankulkijan siitä erityisesti tarvitse kiitellä jos nyt joku harvinainen tapaus sattuu väistämään.
Esimerkiksi etelän maissa joissa ajetaan melkein miten sattuu,niin useimmiten tai melkein aina kunnioitetaan jalankulkijaa suojatiellä ja muutenkin.Suomessa taasen on vallalla joku isomman oikeus periaate josta pitäisi päästä eroon.
 

Sepek

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 165
Jyväskylässä reilu 50v asuneena voin todeta että jotain on opittu. Jos vain huomaan/näen jalankulkijan tai pyöräilijän, pysäytän. Syksy saapuu ja pimeät vaatteet esille. Kävelen, pyöräilen ja ajan autolla näkyvästi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
300
Onko kellään muuten parempaa tietoo tuosta Jkl:n tapauksesta, et mikä sen stoori on? Esim. onko se jostain koulusta, kaveriporukasta, foorumilta, tjms. alkanut idea? Vai puhuko Vaismaa tuubaa tuossa :)?
Pelkkää tuubaa puhuu. Kärjistämällä ja vastakkainasettelulla saa kivaa ständyppiä.

Kaikkialla Suomessa tuota näkee ja tulee joskus myös siihen sorruttua. Jyväskylässä en ole koskaan asunut.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
2 384
Mun mielestä turha erikseen kiitellä. Autoilija on kuitenkin velvollinen päästämään kadulle pyrkivä yli tien. Eihän sitä kiitellä autonkaan ratissa kun vasemmalta tuleva väistää ja pysähtyy. Suurimpana ongelmana koen suojatiekulttuurin siten että pienestä lähtien sitä opetetaan väärinpäin. Korostetaan että kävelijän pitää pysähtyä, katso oikea, vasen ja oikealle ettei tule autoja. Vasta sitten saa ylittää kun on turvallista. Autoilijalle tämä näyttää että kävelijät luopuu "etuajo-oikeudestaan". Pahimmillaan sieltä sitten satunnaisesti kävellään alle eikä auto tottumuksesta tajua hidastaa ja varoa
Ihan terve tapa opettaa lapsia varomaan autoja suojatiellä. Tolla ehdottamallasi logiikalla, sinun lapset lähtevät darwinin oppejen mukaa aika nopeasti seuraavaan elämään.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
507
Kyllä tuota on tullu harrastettua jo useamman vuoden, ainakin itsellä jäi päälle ulkomailta...

Ärsyttävää tuossa väistämisessä on vain se, että jotkut väistää juurikin myös pyöräilijöitä, jolloin jotkut pyöräilijät olettaa kaikkien väistävän myös heitä vaikkeivat taluta pyörää suojatiellä (ei siis kääntymistilanteissa) Samoin kun itse on pyörällä liikkeellä, niin autoilijat antavat tietä.
 

Walla

//TODO: Add Title
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
2 907
Ihan terve tapa opettaa lapsia varomaan autoja suojatiellä. Tolla ehdottamallasi logiikalla, sinun lapset lähtevät darwinin oppejen mukaa aika nopeasti seuraavaan elämään.
Ei varmaan kukaan ehdottanut, että opetan ryntäämään katsomatta eteen, itsemurhavietti saa aikuisellekin olla kova jos niin toimii.

Niitä välimuotojakin on, ja olisi lastenkin minusta syytä tietää, että heidän kuuluu mennä ensin, kunhan on selvää että autoilija hidastaa/pysähtyy. Minua ainakin ärsyttää ratin takana jalankulkijat, jotka jäävät vartoamaan maailman loppua tai viittelöivät autoa menemään ensin, vaikka olen jo pysähtynyt suojatien eteen. Silloin ei ole liikennekasvatuksen kyllä onnistunut (ja näitä on aikuisistakin).
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
233
Itse en viitsi heilutella, kuten täällä jo muutama totesikin, pitäisi autoilijalle olla melkeinpä itsestäänselvyys että päästetään jalankulkija yli jos hän on selkeästi tulossa ylittämään tien. En kuitenkaan ole idiootti ja ryntää autojen alle, jos autoilija päättää antaa minun ylittää ensin niin yleensä "kiitän" häntä kävelemällä ripeämmin.

Sateella autot tuntuvat olevan tehty sokerista, jostain syystä silloin nopeus lisääntyy ja jalankulkijoille ei ehditä antaa tietä sitten mitenkään.
 
Liittynyt
10.01.2017
Viestejä
561
Kuusamossa yleensä nostetaan kättä, mutta taas löytyy näitä jotka haluaa päästä hengestään jopa pitkällä suoralla keskustassa! o_O
 

WiseOrc

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
14
Tämä menee vähän samaan kategoriaan, kuin kassan kiittäminen. Ei pakollista, mutta kuuluu hyviin tapoihin. Nopea käden heilautus ei maksa mitään, joten miksi sen jättäisi tekemättä?
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 154
Onko tosiaan näin, että noin toimitaan ainoastaan Jyväskylässä?
Me tehtiin tätä jo kakaroina Lahessa 90-luvulla, ja itse olen ainakin tehnyt aina siitä lähtien. Ihan normijuttu myös täällä Turun seudulla, ja lähes kaikilla lapsilla ja isolla osalla aikuisista tassu nousee merkiksi siitä, että ovat huomanneet minun huomanneen heidät ja hidastaneen jotta voivat ylittää tien turvallisesti.

Kyse lienee sinänsä enemmän kommunikaatiosta kun varsinaisesta kiittämisestä tyyliin ”kiitos kun noudatat lakia”. Annetaan selkeä merkki, että autoilijan toimenpiteet on noteerattu ja jalankulkija/pyöräilijä suorittaa asiansa niiden mukaisesti.

Vastavuoroisesti jos jalankulkijalla on aie päästää minut menemään ensin niin vaihtavat käsimerkin moikkaamisesta suunnan viittomiseen niin tiedän että voin pyyhkäistä edestä ohi.

Erittäin hyvä ja kannatettava tapa jota kaikkien tulisi tehdä. Tekee liikenteestä sujuvampaa ja kohteliaampaa :)
 

Taika-Jim

Lepäilyä ja rakkautta
Tukijäsen
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
1 231
Enemmänkin vituttaa kun joku vilkuttelee astuessaan suojatielle. Autoilijana stoppaan tietenkin. Toisaalta ne huppupäiset naama luurissa hiihtävät uuvatit saa pienen tööttäyksen ja ryntäytän moottoria tahallaan, että se huomio kiinnittyisi siihen tien ylittämiseen, eikä snäpbookkiin.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
335
Jyväskylässä kiitettiin jo joskus 15-vuotta sitten. Niin myös muissa kaupungeissa missä olen asunut. Itse tein tätä tyhmää kiittelyä jo 80-luvulla.
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 274
Enemmänkin vituttaa kun joku vilkuttelee astuessaan suojatielle. Autoilijana stoppaan tietenkin. Toisaalta ne huppupäiset naama luurissa hiihtävät uuvatit saa pienen tööttäyksen ja ryntäytän moottoria tahallaan, että se huomio kiinnittyisi siihen tien ylittämiseen, eikä snäpbookkiin.
Toivottavasti toi oli provoa, etkä todellisuudessa toimi noin...
 

Taika-Jim

Lepäilyä ja rakkautta
Tukijäsen
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
1 231
Toivottavasti toi oli provoa, etkä todellisuudessa toimi noin...
Autoilijana stoppaan tietenkin.
Huomio kiinnittyisi siihen tien ylittämiseen.

Nämä oli ne huikeat timanttipointsit, mitä ajoin takaa. Provoa, ehkä joo jos ei tajua että siellä liikenteessä kaikki me torspoillaan ihanassa tosielämässä. En voi lukea ajatuksia, enkä arvata mitä emogootin mielessä liikkuu. Jotain synkkää viiltelyä varmaan.

Loud pipes save lives.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
2 311
Juu, tasasesti tuota nälkee paikasta, ajasta, iästä tai sukupuolesta välittämättä, noin ollut niin pitkään kun muistan.
Itse en heilutele autoilijalle kun hän antaa minulle tietä. Ja autoilijana en edes odota että joku heiluttaa "kiitokseksi" kun noudatan liikennesääntöjä.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
94
Tuo kiittely lienee yleistynyt vain siksi, että suojatiesääntöjen noudattaminen on ollut niin helvetin retuperällä ja on sitä edelleen. Kun vihdoin joku valveutunut autoilija antaa tietä, niin jalankulkijapa esittää kiitoksensa lain noudattamisesta :rofl:. Suojateiden kunnioitus saatasiin kyllä muuttumaan, jos poliisi järjestäisi tehovalvontaa useammin ja tuntuvien sakkojen uhka olisi todellinen. Vaan minkäs teet. Suomessa poliisia ei kiinnosta suojateiden valvominen. Internet-kirjoittelun tms. kyttäämiseen riittää kyllä resursseja, vaan kansalaisten perusturvallisuus, jota liikenneturvallisuuskin edustaa on kohta pelkkien peltipoliisien varassa. :facepalm:
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Huiskautan aina kädellä kiitokseksi kun autoilija päästää tien yli. Ihan sama kenellä on oikeus mennä ensimmäisenä.

Ei ole iso vaiva ja luulisin, että kummallekin osapuolelle tulee hyvä mieli kun ovat havainneet ja huomioineet toisensa.
 
Liittynyt
06.10.2017
Viestejä
188
Mielelläni heilautan kättä kiitokseksi sellaisille autoilijoille, jotka antavat jalankulkijalle tietä. Joskus siinä suojatien edessä saa ihan odottaa, milloin joku siitä letkasta pysäyttää. En halua vaan kävellä menemään ja luottaa että ei ne päälle aja.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
En kiitä autoilijaa jos menen suojatien yli, mulla on etuajo-oikeus ja piste. Teen myös autolle selväksi että minä tulen, eli kävelen reippaasti ja suoraan suojatielle ja joskus se tulee autolle yllätyksenä mutta koskaan ei ole tarvinnut ruveta juoksemaan alta karkuun. Toki autolla annan myös automaattisesti tilaa heti jos näen ihmisen tulossa suojatielle.

Mun mielestä perus liikennesääntöjen noudattamisessa ei tarvitse kiitellä.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Mielelläni heilautan kättä kiitokseksi sellaisille autoilijoille, jotka antavat jalankulkijalle tietä. Joskus siinä suojatien edessä saa ihan odottaa, milloin joku siitä letkasta pysäyttää. En halua vaan kävellä menemään ja luottaa että ei ne päälle aja.
Ja tuolla käytöksellä juuri opetat autoille sen ettei tarvitse pysähtyä:facepalm:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 864
En vilkauta jos olen kävellen, mutta jos pyörällä ja minulla ei ole etuajo-oikeutta niin kyllä. Pyrin aina pyörällä pysähtymään kauas pyörätienjatkeesta, jotta autot menisivät ensin kun kerran laki niin sanoo, mutta silti todella usein autot pysähtyvät ja tulee typerä tilanne missä kaikki ovat paikoillaan. Sitten vaan joskus joutuu pyörällä menemään ensin että pattitilanne ylipäänsä purkautuu ollenkaan.

Tuo kävellen vilkauttaminen nut ei tietysti olisi iso homma, mutta onko tuossa nyt sitten järkeä? Pitäisikö alkaa sitten autolla ajaessakin vilkauttelemaan että kiva kun et ajanut kolmion takaa kylkeen ja kiva kun noudatit punaista valoa jne?
 
Liittynyt
20.03.2018
Viestejä
924
Mulla itsellä liikkuessa tuolla ulkona noin on käytössä valkea keppi niin kyllä autoilijat todella hyvin sitä kunnioittavat ja antavat tilaa ja aina kyllä heilautan vapaata kättä kiitoksena.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 523
Viestejä
4 189 946
Jäsenet
70 763
Uusin jäsen
Diileri85

Hinta.fi

Ylös Bottom