Lisävalot

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 196
Ja jos valolla on tarkoitus nähdäkin jotain, se varmasti myös häikäisee.... siitä ei taida päästä yli eikä ympäri.
Juuri näin. Jos valot ei häikäise vastaantulijaa niin ei niistä ole mitään hyötyä sinullekaan. Sellaisetkin paneelit jotka eivät suuntaa valoa häikäisevät vastaantulijaa melkein yhtälailla. Kiinan tai Tokmannin 45W paneeleista ei ole kuin koristeeksi :joy:
Laita kytkin jolla saat lisävalot pois ennen auton omien kaukovalojen sammuttamista? Siihen myydään valmiita johtosarjoja.
 
Liittynyt
02.10.2018
Viestejä
6
Okei. Eli suuntaus on huomioitava (tuplatsekkaus asennuksen yhteydessä varmuuden vuoksi!). Lisävalon vois myös pyytää laittamaan vielä lisäkytkimen alle (jos tarvis) ja kolmantena kantsii kiinnittää huomiota ostoyhteydessä keilan leveyteen. Kiitos - näillä vinkeillä on hyvä lähteä etiäpäin. Ei sattuis kellään heittää ehdotuksia leveäkeilaisesta ja tehokkaasta lisävalopaneelista? ;) Googlettamalla näyttää pääsevän vain firmojen tuotevalikoimiin ilman mitään sen ihmeellisempää selvitystä valokeilojen koosta:confused:
Mut täs nyt olis yks vaihtoehto, jonka bongasin: https://www.motonet.fi/fi/tuote/4800025/Led-Vision-Light-Bar-215-120-W-40-x-3-W-Osram-combo
- onkohan ihan susi? Samaisesta firmasta löytyy myös:
Led Vision Light Bar 32" 150W 30 x 5 W Cree flood mutta mietityttää toi 78mm leveys, ja myös se onko hinta-laatusuhde kohdallaan..

Ajellaan muksujen kanssa mökille (korpeen) tunnin verran sellaista tietä, että hyvä lisävalopaneeli on surkeiden auton omien kaukovalojen lisäks pakollinen!
 
Viimeksi muokattu:

Starglazer

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 092
Muista myös tarkistaa ettei reffit mene yli 100. Muuten ei mene auto katsastuksesta läpi.
Tuossa Motonetin valossa omille pitkille jää 55 eli 27,5 per puoli. Kannattaa ensin tarkistaa mitä siellä umpiossa on merkattuna.
Tuo voi muuten yllättää. Omassa autossa on umpioissa ref 37,5. Lisävaloille jää 25 :(
 
Liittynyt
02.10.2018
Viestejä
6
Hyvä huomio Zyrppa! :tup:

Mutta mites laadullisesti nää: olis leveää keilaa tarjolla ja päästään ref lukemaan 37,5: LED-lisävalo X-Vision Domibar 120W, 9-33V - Lumise.fi verkkokauppa ja LED-lisävalo X-Vision Domibar X 128W - Lumise.fi verkkokauppa Tossa jälkimmäisessä domibar X:ssä näyttäs olevan takuuta 2 vuotta enemmän kuin edukkaammassa:confused:

Tosin en oo vielä päässyt tsekkaamaan auton omia ref-lukuja mut ainakii lisävaloissa ollaan jo alempana:D Onneks on tällasia sivustoja, joista voi tietäviltä saada apua näin ummikkona, kun pyörii:tup:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 045
Ihan ekana panostat leveään keilaan, ei sillä pituudella mitään tee.
Tää on totta. Mulla oli viime talvena 3 x Bilteman halogeenit kohdistettua suoraan eteenpäin. Vaikka näki pitkälle niin hiukankaan mutkaisemmilla teillä keila on pääsääntöisesti väärään suuntaan.

Nyt suuntasin ne niin että reunoilla olevat leveän keilan mallit näyttää aavistuksen sivuille ja keskellä oleva kapeampi suoraan eteen. Kantama tippui selvästi mutta leveyttä tuli mukavasti lisää eikä kyltit tai muut vastaavat objektit kirkastuneet ihan liiaksi.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
281
Mutta mites laadullisesti nää: olis leveää keilaa tarjolla ja päästään ref lukemaan 37,5: LED-lisävalo X-Vision Domibar 120W, 9-33V - Lumise.fi verkkokauppa ja LED-lisävalo X-Vision Domibar X 128W - Lumise.fi verkkokauppa Tossa jälkimmäisessä domibar X:ssä näyttäs olevan takuuta 2 vuotta enemmän kuin edukkaammassa:confused:
No jos tuo 259€ ei ole liian kallis niin ehdottomasti voin suositella X-Vision Genesis 600 ref.30, 120W, 9-30V - Lumise.fi verkkokauppa
Sama kuvio kuin Optibeam Commander/Walonia Horizon mutta ilman parkkia, värilämpötilana 4500K ja 5 vuoden takuulla.
 
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
142
Itellä oli saapin keulassa viimetalven W-Light typhoon 590, ja nyt autonvaihdon yhteydessä uuden auton mukana tuli purelux road lite 45, tämä valo siis: LED-Lisävalopaneeli Purelux Road Lite 45, 35W (E-hyväk.)
Tuntuu kyllä aika heikolta ton valoteho, ainakin jos vertaa tuohon möhköön mikä oli viimetalvena keulilla, oon nyt suunitellut miten sais ton tuon typhoonin keulaan kiinni järkevästi pureluxin kaveriksi. Oli aikamoinen ylläri kun tutkin reffilukuja, ja focuksessa on auton omat valot vaan 17.5, joten tuo purelux+typhoon590 combo ois ihan laillinen, ref tasan 100. Lähinnä nyt hämmennystä aiheuttaa, että mihin tuon valon sais järkevästi kiinni, tuo keula fordissa on ihan ämpärimuovia, en oo syylärin etupuolelta löytäny sieltä ollenkaan metallia, pelkkää muovia vaan.. Saabissa kiinnitys oli helppo tehdä, puskurin takana oli runkopalkki, johon se oli pultilla vejettynä kiinni (puskurista ja palkista läpi), valo painaa kummiskin 2.7kg niin ei nyt viittis ihan muoviin vetää pulteilla kiinni, vaikka se siinä pysyski niin värinät ja tärinät voi olla aika mielenkiintosia...
 

Marti77

Team H2O
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
4 395
Nyt tarviis apua lisävalohankintaan. Meillä on katumaasturi, jonka keulaan on tarkoitus asentaa lisävalopaneeli rekisterikilpitelineeseen. Viime talvena vastaan tuli auto, joka laittoi kyllä pitkät pois oikeessa välimatkassa mutta lisävalo onnistui silti häikäisemään meidät, sen verran tehoa niissä riitti. Tätä nyt sit itse pelkään aiheutavani. Eli haussa on yks lisävalopaneeli; tehokas mut ei niin tehokas, että joudutaan ottaa se pois, kun ei voi käyttää kaukovalojen kanssa samaan aikaan enää silloin, kun vastaantulija on vielä liian kaukana. Yritin tsekata youtubesta lisävalojen valokeula videoita mut ei niitä siellä montaa ollut. 120W taitaa olla liian tehokas ja 45W liian tehoton?:bored: Antakaanhan siis vinkkejä, jottei menis rahat hukkaan.;) Kiitos jo etukäteen.
Lumise.fi sivustolta ainakin löytyy käyttäjien arvosteluita ja niiden perustella voi valita mikä sopisi omaan autoon parhaiten.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 728
Mulla sama juttu. Toki tuo omien korkea referenssi pitäisi tarkoittaa myös hieman pienempää tarvetta järeille lisävaloille.
Päinvastoin, esim astra h:ssa on tuo 37.5 ref per puoli ja valokeila on kapea kiila eli tarvitsisi juuri lisävalot levittämään kuviota.
 
Liittynyt
11.06.2017
Viestejä
301
Kyrsii alkaa sähläämään noiden lisäpitkien (37,5.ref) kanssa, ovat olleet Jeepin keulilla vuosikaudet ja nyt nipo katsatusmies huomasi että menee yli sen 100.ref. rajan;
(2×20)+(2×37,5)=115. :(
-Taidan vaihtaa lisäpitkät joihinkin enintään 2x30.ref valoihin, mitään lisä katkaisijoita en virittele. o_O
Nyt etsin halpoja hyviä valoja, enintään se 30ref... :cool:
Myynnissä/vaihdossa Hellan lisäpitkät, suojuksineen... ;)
mitähän katsastuksessa sanoisivat jos tällaisessa tapauksessa ennen leimalle menoa irrottais vain toisen lisäpitkän.referenssit ei ylittyisi ja nyky lain mukaan lamppuja saa olla pariton määrä eli laillista :)


mitähän tämän suunnittelija on kuvitellut noista päissä olevista ledeistä olevan hyötyä?jos sieltä sivulta jotain on tulossa tielle minkä näkee vasta niillä,niin eihän siihen kerkee enään törmäämään 80km/h vauhdissa.
työvalossa varmaan tarpeelliset jossain työkoneessa mutta tuo on e-hyväksytty ja tarkoitettu maantiekäyttöön.
KAUKOVALO LED 10800LM SUORAKAIDE
 
Liittynyt
30.12.2016
Viestejä
324
Päinvastoin, esim astra h:ssa on tuo 37.5 ref per puoli ja valokeila on kapea kiila eli tarvitsisi juuri lisävalot levittämään kuviota.
Itsellä viimeisessä Vectrassa tuntuu riittävän hyvin valoa tehtaan jäljiltäkin, joten ei näemmä voi sitten yleistää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 320
Itsellä viimeisessä Vectrassa tuntuu riittävän hyvin valoa tehtaan jäljiltäkin, joten ei näemmä voi sitten yleistää.
Tuo on aika henkilökohtaista kyllä. Yksi tuttukin pärjää kuulemma hyvin autolla, jossa H7 polttimot, eikä kaipaa yhtään lisää valoa edes kaatosateeseen. Omasta mielestäni siinä ei taas ole yhtään valotehoa, kun on tottunut omiin kunnon bi-xenoneihin, jotka mielestäni kaipaisivat lisätehoa varsinkin pitkille silti.
 
Liittynyt
07.04.2017
Viestejä
834
Tuo on aika henkilökohtaista kyllä. Yksi tuttukin pärjää kuulemma hyvin autolla, jossa H7 polttimot, eikä kaipaa yhtään lisää valoa edes kaatosateeseen. Omasta mielestäni siinä ei taas ole yhtään valotehoa, kun on tottunut omiin kunnon bi-xenoneihin, jotka mielestäni kaipaisivat lisätehoa varsinkin pitkille silti.
Minun mielestä taas xenonit ei ole paljoa kirkkaamat kuin halogeenit, mutta niiden valokeila on hieman pidempi ja leveämpi. Ledeillä taas sitten saa leveyden ja pituuden lisäksi reilusti lisää kirkkauttakin. Tämä havainto siis kaupungissa, jossa palaa katuvalot, tällöin halogeenit ei erotu tiellä juuri yhtään katuvaloista, xenonit erottuvat vähän etenkin penkoilla, mutta ledit voivat olla ihan selvästi kirkkaamat kuin katuvalot. Ainakin mersuissa vaikuttaisi olevan kirkkaat ja leveät ledit (kokemusta vain vierestä seuraten, kyydissä en ole ollut). Sitä en tiedä miten noilla näkee pilkkopimeässä eli onko kantama kunnossa. Muutenhan lähelle tuleva kirkas valo tuhoaa hämäränäön ja kauas ei näe yhtään paremmin vaikka sinne sinänsä tulisi valoa yhtä paljon kuin xenoneilla. Eli valon kirkkauden tasaisuus on myös tärkeää.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 340
mitähän katsastuksessa sanoisivat jos tällaisessa tapauksessa ennen leimalle menoa irrottais vain toisen lisäpitkän.referenssit ei ylittyisi ja nyky lain mukaan lamppuja saa olla pariton määrä eli laillista :)
Irrota vaan, jos valot säilyy edelleenkin symmetrisinä (eli lisävalot on asennettu päällekkäin).
 
Liittynyt
07.04.2017
Viestejä
834
Se ledien kirkkaus on vaan turha varuste. Mullakin on edessä kirkasta mutkun tarttis sitä sinne 100 m päähän. Volvon täysledit ittellä.
Mitenkäs noilla Volvon omilla näkee pilkkopimeässä? Häiritseekö lähelle tuleva valo myös kauas näkemistä, kuten aiemmin arvelin? Halogeeneilla ja xenoneilla ei paljaalla silmällä ole havaittavissa samanlaista kirkasta aluetta auton edessä vaikka tietenkin nekin hieman kirkkampia ovat lähellä kuin kaukana.

Monissa lisäledipitkissä on ongelmana pyöreä valokuvio, jolloin valoa tulee tosiaan liikaa eteen ja vähemmän sinne mihin tarvitsee eli 100m päähän. Kunnollisilla nelivalohalogeeneilla kaukovalot oli oikeasti suunniteltu niin, että kaukovaloumpiosta ei tullut lähelle kuin hajavaloa, jolloin suurinosa valosta tuli sinne lähivalojen jatkeeksi. Näin oli ainakin omassa vanhassa autossa, kun kokeilin laittaa parkit ja pitkät yhtäaikaa päälle. Ihan kohtuullisesti niillä näkikin, vaikkei toki xenonien veroisesti lähellekään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 045
Vieläkö nuo bilteman halogeenikaukovalot jälkiasennus xenonpolttimoilla on kilpailukykyisiä uusia valoja vastaan? Löyty tallista tuollaset, tosin xenonit niistä kadonnut johonkin, mutta eipä uudet xenonsarjat paljoa kiinasta maksa.
Pari vuotta ollut jeepin katolla 2kpl tälläisiä: SEEKER LED-KAUKOVALO 9-36V 35W PYÖREÄ - Jussinmäki.net verkkokauppa , mutta tuntuvat aika onnettomilta..
On ne halogeeneillakin edelleen ihan hyvät jos tarkoitus on nähdä eikä näkyä.
 
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
142
LED-Lisävalopaneeli Purelux Road Lite 45, 35W (E-hyväk.)

Onko kellään kokemusta kyseisestä paneelista. Olisi siedettävän kokoinen, mutta valotehosta olisi kiva kuulla kokemuksia
Ihan hyvin tuosta lähtee valoa kokoonsa nähden. Lähelle näyttää hyvin, mutta valokeila ei ole kauhean pitkä. (tai, on se varmaan ku valaisee liikennemerkit..) Penkoille tulee ihan hyvin valoa. Senverta kevyt valo että pysyy ämpärimuovisessa keulassa kiinni ilman sen kummempia tuentoja ihan kilpitelineellä
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 317
Ajattelin audin keulalle asentaa tällaisen. Hajavaloa tuottaa vakiot yllättävänkin hyvin, mutta valojen kantama on aika onneton. (niinkuin kaikilla alkuperäisillä)

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
60
Aika hyvinhän tuossa valoa riittää pitkillä. Lyhyet vaan jälleen kerran luokkaa saunalyhdyt?
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 317
Kyseessä ei siis ole oma videoni, olisi pitänyt se sanoa jo alkuperäisessä viestissä.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 317
Tulee liikaa valoa heti nokan eteen ja aika kapea keila.
Tuossa tulee hintaan nähden todella vähän tuohon eteen enkä itse kaipaa tuota hajavaloa. Toki se nälkä varmaan kasvaa syödessä. Saa nähdä. Postailen tänne kuvaa sitten, kunhan saan aikaiseksi.
 
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
156
Mulla on auton nokalla Hellan comet ff500, joihin laitettu xenon-muutossarja sisään (muistaakseni 55w). Paljonko noille lasketaan referenssilukua?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 340
Mulla on auton nokalla Hellan comet ff500, joihin laitettu xenon-muutossarja sisään (muistaakseni 55w). Paljonko noille lasketaan referenssilukua?
Turha mietiskellä referenssilukua, kun ovat joka tapauksessa polttimoiden vuoksi laittomat.

Referenssiluku lukee lampussa ja näyttäisi olevan 17,5, jos sillä tiedolla jonkinlaista mielenrauhaa saat.
 
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
156
Turha mietiskellä referenssilukua, kun ovat joka tapauksessa polttimoiden vuoksi laittomat.

Referenssiluku lukee lampussa ja näyttäisi olevan 17,5, jos sillä tiedolla jonkinlaista mielenrauhaa saat.
Asia kunnossa. Eivät katsastuksessa mitään sanoneet. Eivät huomanneet tai välittäneet.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 340
Heips arvon valon tietäjät. Täytyisi saada vanhan Corollan nokalle lisää valotehoa. Olisiko tästä apua LED-lisävalopaketti Luminalights Striker 370, Premium - Lumise.fi verkkokauppa ?
Vanhaan Corollaan luulisi valotehon lisäyksen olevan merkittävä. Eri asia on, että antaako tuo paneeli kunnolla rahoille vastinetta. Itse tuolla budjetilla pistäisin pari kappaletta tällaisia, kun alennuksesta saisi hyvään hintaan. Spidereillä tosin referenssit saattaa mennä yli.

LED-lisävalo LuminaLights Spider - Lumise.fi verkkokauppa
 
Liittynyt
17.01.2017
Viestejä
757
Vanhaan Corollaan luulisi valotehon lisäyksen olevan merkittävä. Eri asia on, että antaako tuo paneeli kunnolla rahoille vastinetta. Itse tuolla budjetilla pistäisin pari kappaletta tällaisia, kun alennuksesta saisi hyvään hintaan. Spidereillä tosin referenssit saattaa mennä yli.

LED-lisävalo LuminaLights Spider - Lumise.fi verkkokauppa

Ei sillä referenssillä ole suurta väliä pidän autossa paikallaan ainoastaa syksy ja talvi aikaan. Saako parempaa rahalle vastinetta jollain eri paneelilla vai onko nuo järkevimmät? Budjetti on maks 250€.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 340
Ei sillä referenssillä ole suurta väliä pidän autossa paikallaan ainoastaa syksy ja talvi aikaan. Saako parempaa rahalle vastinetta jollain eri paneelilla vai onko nuo järkevimmät? Budjetti on maks 250€.
Aika pitkälti mielipidekysymyksiähän nämä on. Omassa autossa on tällä hetkellä 2 kpl Luminalights Power X80 -valoja, joka on siis sama valo kuin Seeker 210. Hintaa on halvimmillaan noin 140e/kpl eli menee budjettisi yli. Jos nyt olisin ostamassa lisävaloja oma valinta saattaisi kohdistua joko Horizon- tai Genesis 600 -paneeliin.

Jussinmäen lisävalotesti auttaa hahmottamaan millaisia valoja on tarjolla. Alla linkki melko vanhaan testiin - uudempikin on muistaakseni olemassa ja joka tapauksessa Jussinmäki on ihan lähiaikoina julkaisemassa uuden vertailun.

Lisävalovertailu 2016-2017 | Jussinmäki.net tech blog

e. taisi muisti tehdä tepposet. 2015 oli julkaistu vastaava testi, jossa oli mukana vielä monia halogeenivalojakin, mutta sitä ei enää näyttäisi Jussinmäen sivuilta löytyvän.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.01.2017
Viestejä
757
Jahas täytyykin lukaista tuo jussinmäen testi läpi. Tuo walonian pursuit vaikuttaisi omaan käyttöön sopivalta. Kiitoksia paljon avusta. Ei viitsi tonnin räpsään mättää paljoa yli 250€ valoja kun ei huoltoihinkaan ole mennyt 2v aikana kuin 200€ :D
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 317
Lisävalovertailu 2016-2017 | Jussinmäki.net tech blog

e. taisi muisti tehdä tepposet. 2015 oli julkaistu vastaava testi, jossa oli mukana vielä monia halogeenivalojakin, mutta sitä ei enää näyttäisi Jussinmäen sivuilta löytyvän.
Suora lainaus testistä: "Huomioithan, että vuosien 2014-2015 ja 2015-2016 vertailut eivät ole vertailukelpoisia tämän vuoden vertailun kanssa muuttuneista valaisuolosuhteista, valotusasetuksista ja kuvakulmista johtuen. Tämän vuoksi olemme poistaneet blogistamme aikaisempien vuosien valovertailut."
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 340
Suora lainaus testistä: "Huomioithan, että vuosien 2014-2015 ja 2015-2016 vertailut eivät ole vertailukelpoisia tämän vuoden vertailun kanssa muuttuneista valaisuolosuhteista, valotusasetuksista ja kuvakulmista johtuen. Tämän vuoksi olemme poistaneet blogistamme aikaisempien vuosien valovertailut."
Tästä kun extrapoloi, niin saattaa linkattu testi poistua kun uusi julkaistaan. Kannattaa siis tutustua siihen vielä kun voi
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 007
Mä oon miettinyt josko laittaisi ihan perinteiset halogeenilisärit keulalle. Ne kun pysyvät varmuudella sulana. Nykyisistä bi-led ajovaloista ei vielä talvella ole kokemuksia, mutta epäilen muurautuvan umpeen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 320
Mä oon miettinyt josko laittaisi ihan perinteiset halogeenilisärit keulalle. Ne kun pysyvät varmuudella sulana. Nykyisistä bi-led ajovaloista ei vielä talvella ole kokemuksia, mutta epäilen muurautuvan umpeen.
Tuntuu perus 35w xenonitkin muurautuvan umpeen heti kun vähän lunta sataa. Halogeeneillä ei tosiaan tuota ongelmaa mutta ei niistä paljoa valoakaan lähde jo ihan standardista katsottuna, kun vaikka H7 1500lm vs D2S 3400lm.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 007
Ei tää rahasta kiinni ole. Lisäksi mulla on ihan hyviä kokemuksia Bilteman 9" kannuista. Referenssit tosin paukkuu.

Noh, katsoo nyt.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 438
Tuossa tulee hintaan nähden todella vähän tuohon eteen enkä itse kaipaa tuota hajavaloa. Toki se nälkä varmaan kasvaa syödessä. Saa nähdä. Postailen tänne kuvaa sitten, kunhan saan aikaiseksi.
Myös itse laitoin tänä aamuna Waven tilaukseen kun piti löytää ns. budjettiluokan ratkaisu. Myös siro malli vaikutti asiaan sillä en halunnut keulalle mitään tiiliskiven paksuista möhkälettä. Laittelen itsekin kuvia kun saan asennettua keulille.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
281
Tuli tehtyä valoremonttia...

Walonia Horizon sai väistyä X-Vision Genesis 600:n tieltä, halogeeniprojektorit vaihtui bi-ksenonprojektoreihin (Yeaky 4500K polttimot DLT F3 Fast Bright ballasteilla) ja apupitkiin tuli kanssa ksenonit (Yeaky 4500K polttimot DLT F5 Fast Bright ballasteilla). Nyt saavat olla niin kauan kuin kestävät (paitsi katsastuksiin vakiovalot).
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
1 763
Lisävalojen asentamisen hauskin vaihe oli herätteen ryöstäminen valoreleelle. Pitkien johdoissa ei löysiä, tilaa mitättömän vähän ja pakertamisen jälkeen johto häiritsee pölysuojan takaisinasennusta. Voi kun olisikin autosuunnittelija tajunnut laittaa johonkin valmiin liittimen, mistä herätteen olisi saanut nätisti.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 367
Viestejä
4 158 690
Jäsenet
70 411
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom