Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Eramaankettu

Lost and Forgotten
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
2 041
Entä sitten? Anna toisilla olla kiire ja ohita sitten kun et mene kenenkään eteen? Olet varmaan sama kuski joka manaa "miks vittu tonkin bussin pitää ohittaa tota henkiöautoa" ja sitten olet itse se "bussi, joka ohittaa sitä rekkaa" kun ohituksessa kestää niin kauan.

Minusta harvemmin ajaa kukaan motarilla ohi, mutta on niitä joka kerta. Kertaakaan ei ole vielä kivekset surkastunut tai pippeli pienentynyt kun on väistänyt nopeempia oikealle kaistalle. Minun on niin helvetin vaikea ymmärtää mistä ihminen tulee niin helvetin katkeraksi, jos toisella on kiire, toinen haluaa ajaa nopeammin, toisella on hienompi auto - varsinkin jos se on audi, bemari tai mersu. Volkkarilla tai skodalla ei aja kuin siviilipoliisit PRKL.

Samaisesta syystä olen seuraavaksi autoksi harkinnut Skoda Superb valkoisena, jossa edessä replika lisävalot, jotta auto muistuttaisi mahdollisimman paljon siviilipoliisia, koska kerran tuollaisen auton rattiin pääsenä jäi kyllä sellainen olo, että monella pippelinvenyttjällä ei ollut tarvetta jäädä puhumaan puhelimeen (monesti näkee ne vasemmalle kaistalle nukahtaneet urpot), hieromaan ajan 120kmh leikkiä oikeasti 110 lasissa siinä bussi rinnalla todistamassa suoritusta (ajavat lähes aina sen 110 rajoitinta vasten / vakkarilla) tai muutenvain yrittää ohi samaa nopeutta, koska on pakko päästä..

On se kumma, että kaikki muut joutuu sovittamaan omaa ajonopeuttaan, paitsi juuri tuo ryhmä, joka vetoaa tuohon: "Minä ajan 120kmh. Minä olen hyvä kuski. Minullakin on oikeus ajaa vasenta kaistaa. Minä voin ohittaa kymmenen kilometriä, koska minä ajan edelleen 120kmh ja oikealla kaistalla ei ole minulle sopivaa tilaa vaikka rinnalla ei ole ollut ketään viimeiseen viiteen minuuttiin..."
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
133
Entä sitten? Anna toisilla olla kiire ja ohita sitten kun et mene kenenkään eteen? Olet varmaan sama kuski joka manaa "miks vittu tonkin bussin pitää ohittaa tota henkiöautoa" ja sitten olet itse se "bussi, joka ohittaa sitä rekkaa" kun ohituksessa kestää niin kauan.

Minusta harvemmin ajaa kukaan motarilla ohi, mutta on niitä joka kerta. Kertaakaan ei ole vielä kivekset surkastunut tai pippeli pienentynyt kun on väistänyt nopeempia oikealle kaistalle. Minun on niin helvetin vaikea ymmärtää mistä ihminen tulee niin helvetin katkeraksi, jos toisella on kiire, toinen haluaa ajaa nopeammin, toisella on hienompi auto - varsinkin jos se on audi, bemari tai mersu. Volkkarilla tai skodalla ei aja kuin siviilipoliisit PRKL.
Ei surkastu kivekset eikä pippeli pienene vaikka vaikka pyyhältää premium saksalaisella ohi. Ei kiinnosta. Saisi nyt sen turvälin verran ennen kuin palaa oikealle kaistalle. Katson kyllä että ehdin hyvin ohittaa, mutta sitten nämä onkin niitä jotka pitää moottoriteitä autobahnoina, joilla saa ajaa sen mitä auto kulkee.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
354
Mitä väliä sillä on, jos ohituksen jälkeen menee ohitettavan eteen suht lähellekin, koska oletettavasti jatkat kovempaa ja rakoa syntyy heti lisää. Poislukien just paskaiset kelit
Mitäs väliä sillä on kun asfaltinmurua, kiveä ja/tai nastaa iskeytyy tuulilasiin? Tietysti nyt pienimuotoisesta kohteliaisuudesta ja kanssaliikkujat huomioivasta ajotavasta puhumattakaan.
 

zet

Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
2 351
Mitäs väliä sillä on kun asfaltinmurua, kiveä ja/tai nastaa iskeytyy tuulilasiin?
Nuo ovat just niitä köyhien ongelmia. :D Ei rikasta Premium-kuskia kiinnosta pätkääkään mitä se köyhä siellä takana ulisee ja nyrkkiä pui. :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 143
mutta sitten nämä onkin niitä jotka pitää moottoriteitä autobahnoina, joilla saa ajaa sen mitä auto kulkee.
Ja hyvin toimii Saksassakin. Ihan jonkun verran sieläkin pyörineenä voin kertoa ettei ne baanat ainakaan sen paremmassa kunnossa ole kuin Suomen motarit.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
133
Ja hyvin toimii Saksassakin. Ihan jonkun verran sieläkin pyörineenä voin kertoa ettei ne baanat ainakaan sen paremmassa kunnossa ole kuin Suomen motarit.
Saksassa se toimiikin. Sitä nyt olettaisi ettei ajeta kovin paljon rajoitusta kovempaa. Suomessa sitä yllättyy kun ensin ei näy peileistä ketään ja kohta on joku jo takapuskurissa kiinni.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
726
Ei, poikkeuskäännös ei ole mikään loiva ovaali vaan sille kaistalle on ajettava suoraan, muutoin kyseessä on kaistanvaihto ei poikkeuskäännös. Poikkeuskäännöstä tuossa rajataan tuolla valkoisella kaartavalla viivalla, joka jatkuu poikkiviivana. Edelleen mikä on se lakiin perustuva syy miksi noiden kahden poikkiviivan jälkeen ei saisi kaistaa vaihtaa vasemmalle ja lähteä "ohittamaan".

Ensimmäisenä kaistan vaihtaja on "oikeassa" ja siinä sinulla on tilaisuus se tehdä "ensin" koska tulet siihen pisteeseen "ensimmäisenä".

Google Maps
Tuossa on esimerkki poikkeuskäännöksestä. Kääntäkää te paremman netin omaavat tuolle kuva puolelle niin selviää, että poikkeus käännös tehdään jo "risteys alueella". Silloin kukaan EI VOI PÄÄSTÄ sinua ohittamaan sille kaistalle jolle olet ryhmittymässä.



Varmaan jossain vikaa jos sinun takana oleva auto on lähempänä kun se mitä sinä jätät turvaväliä. Voisi olla peiliin katsomisen paikka vaikka sitten ajonopeuden osalta onko se sitten 120 vai 110 ja minkä mittarin mukaan..
Poikkeuskäännökseksi kutsutaan sitä tilannetta, jossa esimerkiksi käännyttäessä oikealle yksikaistaiselta tieltä (tai monikastaisen tien oikealle kääntyvältä kaistalta) kaksikaistaiselle tielle menet suoraan vasemmalle kaistalle, vaikka lain mukaan pitäisi ensin mennä oikealle kaistalle ja vaihtaa vasta sitten. Tämä oli se lähtötilanne jaamäävain tapauksessa. Ja koska risteysalueella ei saa vaihtaa kaistaa, tulisi ensin ajaa oikealle kaistalle ja vasta sitten vaihtaa vasemmalle kaistalle. Ongelman jaamäävain tapauksessa tekee se, että risteys on hiukan hankalan näköinen sen osalta, että missä kohtaa saa aloittaa vaihtamaan kaistaa vasemmalle. Itse näkisin, että Jaamäävain esittämässä tapauksessa, jossa seuraava risteys on kilometrin päässä, poikkeuskäännös ei ole sallittua. Se, että tuleeko siitä sakko, riippuu todennäköisesti eniten vain siitä, että kuinka virkaintoinen poliisi sattuu vastaan.

Tieliikennelakihan ei määrittele tiukkaa metrirajaa jonka jälkeen poikkeuskäännös on kiellettyä, vaan se katsotaan tapauskohtaisesti mikäli kolahtaa. Mutta pääsääntönä on kaiketi pidetty, että risteyksen pitää olla alle 50 m:n päässä, jotta poikkeuskäännös olisi sallittua.

Ja tuo osoittamasi risteyskuva on toki yksi poikkeuskäännöksen variaatio, mutta aika huono sinällään tässä tapauksessa, koska kyseessä ei ole verrannolliset tiet. Jaamäävain kuvassa kaksi kaistaa jatkaa suoraan pitkän matkan, joka mahdollistaa kolarin, kun taas sinun kuvassasi nämä kaksi kaistaa kääntyvät välittömästi eri suuntiin, jolloin samanlaista kolarimahdollisuutta ei ole.

Tämä kohta on osuvampi: https://goo.gl/maps/BEYksaGQ14r

Jos tässä kohtaa ajaa lain mukaan oikein, eli ensin oikealle kaistalle ja siitä sitten yrittää vaihtaa vasemmalle, on mahdollista, että takana tuleva onkin tehnyt poikkeuskäännöksen ja näin ollen voi aiheuttaa kolarivaaran.
 

Jerry Brudos

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
154
Ketä ärsyttää, jos ajan moottoritien vasenta kaistaa 100 km/h? Siis silloin kun nopeusrajoitus on 100 km/h.

Nopeusrajoitus on liikenneväylälle asetettu ajoneuvon suurin sallittu nopeus.
Lähinnä, pitääkö minun vaihtaa kaistaa sen takia, että joku toinen haluaa rikkoa lakia? Soveltuuko tämä myös vaikkapa punaisiin valoihin, että jos takana on joku busy lippatucca, niin pusketaan valoista läpi, ettei asuntonäyttö myöhästy?

Vai miten tämä toimii:confused:
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 003
Tieliikennelakihan ei määrittele tiukkaa metrirajaa jonka jälkeen poikkeuskäännös on kiellettyä, vaan se katsotaan tapauskohtaisesti mikäli kolahtaa. Mutta pääsääntönä on kaiketi pidetty, että risteyksen pitää olla alle 50 m:n päässä, jotta poikkeuskäännös olisi sallittua.
Tieliikennelaissa ei ole poikkeuskäännöstä ollenkaan, poikkeuskäännös rikkoo aina tieliikennelakia, mutta se on yleinen käytäntö missä on katsottu että tiettyihin suuntiin päästäkseen joskus joustetaan risteyksenjättösäännöstä.

Ajokokeissa pääsääntönä näihin on pidetty 25,25m, joka siis on johdettu pisimmän mahdollisen ajoneuvon mitasta.

Nyt en muista ulkoa löytyykö virheellinen risteyksenjättö ollenkaan poliisin sakotusmanuaalista, ilman sen aiheuttamaa vaaratilannetta siis.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
492
Ketä ärsyttää, jos ajan moottoritien vasenta kaistaa 100 km/h? Siis silloin kun nopeusrajoitus on 100 km/h.



Lähinnä, pitääkö minun vaihtaa kaistaa sen takia, että joku toinen haluaa rikkoa lakia? Soveltuuko tämä myös vaikkapa punaisiin valoihin, että jos takana on joku busy lippatucca, niin pusketaan valoista läpi, ettei asuntonäyttö myöhästy?

Vai miten tämä toimii:confused:
Lain puitteissahan ei toki ole salittua mutta vittumainen tilanne kaikkien takana olevien "kiireellisten" kannalta jos oma 100km/h ohituksesi edellä ajavasta 98km/h kestää kilometritolkulla. Joskus harmillisesti kun lähdet ohittamaan nousee ohitettavan vauhti syystä X jolloin ohitus kestäisi tarpeettoman pitkään/ohitettava jopa alkaa kuromaan etumatkaa. :facepalm: Tällöin mennään joko reilusti ohi lakia rikkoen tai jättäydytään taas taakse ja kohta saadaan kenties taas ihmetellä kun se edellä ajavan perä alkaa jälleen kerran lähestyä.

"Yllätysohitus" on monesti hyvä taktiikka, seurataan jonkin aikaa edellä ajavaa kunnes ohitetaan kerralla hetkellisellä ylinopeudella niin hän ei pääse nostamaan nopeuttaan ohituksen estämiseksi.
 

Jerry Brudos

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
154
Lain puitteissahan ei toki ole salittua mutta vittumainen tilanne kaikkien takana olevien "kiireellisten" kannalta jos oma 100km/h ohituksesi edellä ajavasta 98km/h kestää kilometritolkulla. Joskus harmillisesti kun lähdet ohittamaan nousee ohitettavan vauhti syystä X jolloin ohitus kestäisi tarpeettoman pitkään/ohitettava jopa alkaa kuromaan etumatkaa. :facepalm: Tällöin mennään joko reilusti ohi lakia rikkoen tai jättäydytään taas taakse ja kohta saadaan kenties taas ihmetellä kun se edellä ajavan perä alkaa jälleen kerran lähestyä.

"Yllätysohitus" on monesti hyvä taktiikka, seurataan jonkin aikaa edellä ajavaa kunnes ohitetaan kerralla hetkellisellä ylinopeudella niin hän ei pääse nostamaan nopeuttaan ohituksen estämiseksi.
Lähinnä ihmetyttää, että tuo aiheuttaa aikamoista ragea, vaikka olisi hyvä niiden vallilan verstappeneiden opetella a) lähtemään ajoissa b) sisäistämään liikennesäännöt.

Kaikki noudattaa pelisääntöjä, niin stressi vähenee ja kaikki pääsee turvallisesti kotiin:smoke:
 

Eramaankettu

Lost and Forgotten
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
2 041
Poikkeuskäännökseksi kutsutaan sitä tilannetta, jossa esimerkiksi käännyttäessä oikealle yksikaistaiselta tieltä (tai monikastaisen tien oikealle kääntyvältä kaistalta) kaksikaistaiselle tielle menet suoraan vasemmalle kaistalle, vaikka lain mukaan pitäisi ensin mennä oikealle kaistalle ja vaihtaa vasta sitten. Tämä oli se lähtötilanne jaamäävain tapauksessa. Ja koska risteysalueella ei saa vaihtaa kaistaa, tulisi ensin ajaa oikealle kaistalle ja vasta sitten vaihtaa vasemmalle kaistalle. Ongelman jaamäävain tapauksessa tekee se, että risteys on hiukan hankalan näköinen sen osalta, että missä kohtaa saa aloittaa vaihtamaan kaistaa vasemmalle. Itse näkisin, että Jaamäävain esittämässä tapauksessa, jossa seuraava risteys on kilometrin päässä, poikkeuskäännös ei ole sallittua. Se, että tuleeko siitä sakko, riippuu todennäköisesti eniten vain siitä, että kuinka virkaintoinen poliisi sattuu vastaan.

Tieliikennelakihan ei määrittele tiukkaa metrirajaa jonka jälkeen poikkeuskäännös on kiellettyä, vaan se katsotaan tapauskohtaisesti mikäli kolahtaa. Mutta pääsääntönä on kaiketi pidetty, että risteyksen pitää olla alle 50 m:n päässä, jotta poikkeuskäännös olisi sallittua.

Ja tuo osoittamasi risteyskuva on toki yksi poikkeuskäännöksen variaatio, mutta aika huono sinällään tässä tapauksessa, koska kyseessä ei ole verrannolliset tiet. Jaamäävain kuvassa kaksi kaistaa jatkaa suoraan pitkän matkan, joka mahdollistaa kolarin, kun taas sinun kuvassasi nämä kaksi kaistaa kääntyvät välittömästi eri suuntiin, jolloin samanlaista kolarimahdollisuutta ei ole.

Tämä kohta on osuvampi: https://goo.gl/maps/BEYksaGQ14r

Jos tässä kohtaa ajaa lain mukaan oikein, eli ensin oikealle kaistalle ja siitä sitten yrittää vaihtaa vasemmalle, on mahdollista, että takana tuleva onkin tehnyt poikkeuskäännöksen ja näin ollen voi aiheuttaa kolarivaaran.
Poikkeusjäännös = risteysalueella. Ei tuohon taita olla metrimäärääkään. Mikäli kääntyminen EDELLYTTÄÄ kaistan valitsemista heti (esim ruuhka) ei tuota katsota heti pahalla.
Kaistanvaihto ei ole sallittua risteysalueella = totta, tuota koitin sanoa, mutta kun vaihdat kaistaa risteysalueen jälkeen (se valkonen viiva siinä kuvassa) ei mitään LAITONTA ole tapahtunut? En tajua miten tästä samasta asiasta väännetään ja väännetään vaikka ollaan samaa mieltä vai missä kohtaa olin "väärässä". Minusta tuossa esimerkissä ei ole poikkeuskäännöstä tehty vaan vaihdettu kaista heti risteyksen jälkeen (semisti tulkinnanvarainen kohta toki). Kaistanvaihtajan velvollisuus on kuitenkin tarkastaa, että kaista on tyhjä IMO ja näin olisi varmasti väärässä. Varsinkin, jos ei voi todistaa, että toinen on jotenkin selkeästi ja törkeästi alkanut ohittamaan siinä risteyksessä...

Ketä ärsyttää, jos ajan moottoritien vasenta kaistaa 100 km/h? Siis silloin kun nopeusrajoitus on 100 km/h.
Lähinnä, pitääkö minun vaihtaa kaistaa sen takia, että joku toinen haluaa rikkoa lakia? Soveltuuko tämä myös vaikkapa punaisiin valoihin, että jos takana on joku busy lippatucca, niin pusketaan valoista läpi, ettei asuntonäyttö myöhästy?

Vai miten tämä toimii:confused:
Ainakin minua. Ärsyttää vaikka ajaisit 140kmh/100kmh alueella. Ei vittuakaan kiinnosta sinun nopeutesi, jos oikealla kaistalla ei ole ketään tulee sinun lain mukaan vaihtaa sille kaistalle. Eli sinäkin rikot lakia, mutta sinua ei kiinnosta kun kukaan muu ei saa ajaa kovempaa. Mitä jos siellä takana olevassa Mersun luxusmaasturissa nyt sattuu olemaan vaikka synnyttävä nainen, niin se ei todellakaan ole jonkun "rajotusten mukaan hinaavan kusipään tehtävä valvoa sitä vallitsevaa nopeutta". Tai sitten vaikka se siviilipoliisi joka on esim menossa tehtävää, eikä saa herättää huomiota vilkuilla tehtävän luonteen takia, mutta katsoo ettei vaaranna liikennettä ajaessa 120kmh, niin sama kusipää on taas "minä olen oikeassa".

Toinen noista tapauksista voi pelastaa ihmishengen, toinen on laillista keskuksen harkinnan sekä poliisien harkinnan mukaan, mutta hei SINÄ olet oikeassa... Kasvata k:mad:t ja anna tilaa.

Ja ihan niissä punaisissa valoissakin olen nähnyt urpoja jotka eivät anna tilaa pillit päällä olevalle hälytysajoneuvolle "koska ovat oikeassa":facepalm: Välillä kyllä tuntuis, että toisten huomioiminen sekä ihan selkeän harkintakyvyn käyttö olisi mukava lisä liikenteessäkin..:btooth:

Kysymys kuuluukin mitä se sinua häiritsee jos joku ajaa ohi? Perus suomalainen kateus? Suoritat vain kiltisti ne ohitukset niin kuin autokoulussa on opetettu tai jäät letkaan hinaamaan..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
492
Lähinnä ihmetyttää, että tuo aiheuttaa aikamoista ragea, vaikka olisi hyvä niiden vallilan verstappeneiden opetella a) lähtemään ajoissa b) sisäistämään liikennesäännöt.

Kaikki noudattaa pelisääntöjä, niin stressi vähenee ja kaikki pääsee turvallisesti kotiin:smoke:
Itselläni ragea aiheuttaa juurikin nuo nopeuden pumppaajat, ei minua haittaa jos joku ajaa kovempaa. Mutta jos ajetaan ylinopeutta niin pitää ennakoida että edessä ohitellaan nopeusrajoitusten mukaisesti eikä mennä roikkumaan siihen puskuriin hiillostamaan. Toki siinä ei kannata olla liikennepoliisina rajoittamassa menoa että enpäs väistä kun menen nopeusrajoituksen mukaan, enkä edes tiedä miksi mutta se vain on nykyinen liikennekulttuuri. :(:)
 

Eramaankettu

Lost and Forgotten
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
2 041
Niin tuntuu olevan. Onneksi enää ei tartte liikenteessä suhata "aikataululla", koska nykyään on noita fiksumpia ihmisiä kenellä on kellossa yli 24h ja itsellään aikaa.. Minun mielestäni saatais suomessa tehdä tanskat ja nostaa motarin nopeusrajotus vaikka 160kmh vasemmalle kaistalle, niin loppuis toi perseily ja poliisin esittäminen.. Toki nopeampikin joutuu sovittamaan nopeutta ja olla blokkailematta, mutta ei olevinaan nopeusrajoituksen hinaaminen vasemmalla kaistalla ole mitään yhteispeliä..

Olen aika varma, että moni alkaisi jopa ajamaan hitaammin eli vaikka rekan perässä esim 90kmh säästääkseen polttoainetta yms.
 

Jerry Brudos

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
154
Niin tuntuu olevan. Onneksi enää ei tartte liikenteessä suhata "aikataululla", koska nykyään on noita fiksumpia ihmisiä kenellä on kellossa yli 24h ja itsellään aikaa.. Minun mielestäni saatais suomessa tehdä tanskat ja nostaa motarin nopeusrajotus vaikka 160kmh vasemmalle kaistalle, niin loppuis toi perseily ja poliisin esittäminen.. Toki nopeampikin joutuu sovittamaan nopeutta ja olla blokkailematta, mutta ei olevinaan nopeusrajoituksen hinaaminen vasemmalla kaistalla ole mitään yhteispeliä..

Olen aika varma, että moni alkaisi jopa ajamaan hitaammin eli vaikka rekan perässä esim 90kmh säästääkseen polttoainetta yms.
Ei siinä mitään, jos rajoitukset nostetaan 160, niin mennään sitten niillä. Sillä välin mennään 100 ja 120, riippuen siitä mitä tikkarissa lukee. Ei se mitään olevinaan olemista ole, jos sulla on tarve rikkoa lakeja muita vaarantaen niin ohita vaikka oikean pientareen kautta, älä laita muita rikkomaan lakeja sun daijuilun takia.
 

Jerry Brudos

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
154
Ainakin minua. Ärsyttää vaikka ajaisit 140kmh/100kmh alueella. Ei vittuakaan kiinnosta sinun nopeutesi, jos oikealla kaistalla ei ole ketään tulee sinun lain mukaan vaihtaa sille kaistalle. Eli sinäkin rikot lakia, mutta sinua ei kiinnosta kun kukaan muu ei saa ajaa kovempaa.
Nimenomaan ohitustilanteesta on kyse, jäi teksti vajavaiseksi, pahoittelut siitä. Mutta se on ihan päivittäistä, että ajat suurinta laillista nopeutta, niin joku apina tulee puskuriin välkyttelemään valoja ja viimeistään siinä vaiheessa kaverilta sekoaa nuppi, kun ei käänny sen ohitettavan keulaan 2 metrin turvavälillä, vaan yrittää antaa sillekin edes jonkinlaisen reaktioajan tuleviin liikennetilanteisiin.
 

Eramaankettu

Lost and Forgotten
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
2 041
On se, sun 100kmh voi olla vaikka 90kmh todellisuudessa. Sinun tehtäväsi ei ole valvoa nopeutta tiellä ja järkevästi ohittamalla tollasta tilannetta ei edes tule. Ei sinulla ole myöskään oikeutta tulla toisen auton eteen oli nopeutesi mitä tahansa.. Se takana oleva auto kun on jo sinuun nähden "ohitustilanteessa". Eli sinun on lain mukaan pysyttävä oikeassa reunassa kunnes ohitus on suoritettu. Jos taas takana ei ole ketään, niin helvetin kovaa saa tulla, että siihen vain "ilmestyy". Satkun alueella sellainen 200kmh. Aika harvoin itse kuitenkaan tuollaista näin motarilla...
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
726
Poikkeusjäännös = risteysalueella. Ei tuohon taita olla metrimäärääkään. Mikäli kääntyminen EDELLYTTÄÄ kaistan valitsemista heti (esim ruuhka) ei tuota katsota heti pahalla.
Kaistanvaihto ei ole sallittua risteysalueella = totta, tuota koitin sanoa, mutta kun vaihdat kaistaa risteysalueen jälkeen (se valkonen viiva siinä kuvassa) ei mitään LAITONTA ole tapahtunut? En tajua miten tästä samasta asiasta väännetään ja väännetään vaikka ollaan samaa mieltä vai missä kohtaa olin "väärässä". Minusta tuossa esimerkissä ei ole poikkeuskäännöstä tehty vaan vaihdettu kaista heti risteyksen jälkeen (semisti tulkinnanvarainen kohta toki). Kaistanvaihtajan velvollisuus on kuitenkin tarkastaa, että kaista on tyhjä IMO ja näin olisi varmasti väärässä. Varsinkin, jos ei voi todistaa, että toinen on jotenkin selkeästi ja törkeästi alkanut ohittamaan siinä risteyksessä...
Itse näen, että poikkeuskäännös ei rajoitu pelkästään risteysalueelle, vaan jatkuu siitä eteenpäin vielä hetken aikaa ja minun mielestäni sitten kun autoilija ei suorita enää kääntymistä (eli auto kulkee suht. kohta suoraan tien mukaisesti), on poikkeuskäännös suoritettu. Ja tämä riippuukin sitten kuskista ja harrastetusta ajolinjasta (sekä tilanteen tulkitsijasta), että milloin se on valmista.

Minä teen poikkeuskäännöksen niin, että ajan äsken edellä olleen "takana" (eli siis n. suurin piirtein samalla kohdalla viereisellä kaistalla kuin jos ajaisin oikeasti takana) hetken aikaa (vaikeasti määriteltävä aika muuten :p ), jotta voin varmistua ettei se edempänä ajava ole tulossa samalle kaistalle. Jos ei ole tulossa, niin nostan nopeutta jos tarkoitus oli päästä hitaammasta ohi tai vaihdan kaistaa siihen risteykseen minkä vuoksi sen poikkeuskäännöksen tein. Mutta en missään tapauksessa heti tunge vierelle kun ei tiedä mitä se äsken edessä ollut aikoo tehdä. Tämän takia näen, että se jaamäävain takana tullut oli se idiootti ja väärässä tässä tapauksessa. Tiedä sitten, että jos tässä vaiheessa tulisi kolari, niin olisiko se ilman hyvää syytä poikkeuskäännöksen tehnyt syypää kolariin.
 

Jerry Brudos

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
154
On se, sun 100kmh voi olla vaikka 90kmh todellisuudessa. Sinun tehtäväsi ei ole valvoa nopeutta tiellä ja järkevästi ohittamalla tollasta tilannetta ei edes tule. Ei sinulla ole myöskään oikeutta tulla toisen auton eteen oli nopeutesi mitä tahansa.. Se takana oleva auto kun on jo sinuun nähden "ohitustilanteessa". Eli sinun on lain mukaan pysyttävä oikeassa reunassa kunnes ohitus on suoritettu. Jos taas takana ei ole ketään, niin helvetin kovaa saa tulla, että siihen vain "ilmestyy". Satkun alueella sellainen 200kmh. Aika harvoin itse kuitenkaan tuollaista näin motarilla...
Puretaas vähän:
On se, sun 100kmh voi olla vaikka 90kmh todellisuudessa.
Niin voi, voi se olla myös 100km/h.

Sinun tehtäväsi ei ole valvoa nopeutta tiellä ja järkevästi ohittamalla tollasta tilannetta ei edes tule.
Et taida asua pk-seudulla, näillä liikennemäärillä saadaan edellä mainittu tilanne todella helposti aikaiseksi.

Ei sinulla ole myöskään oikeutta tulla toisen auton eteen oli nopeutesi mitä tahansa..
No tämähän ei pidä paikkaansa, vaan asiaan vaikuttaa esimerkiksi etäisyydet ja moottoritien ruuhkaisuus. Ainakin Olavi Lempisen mukaan moottoritielläkin ruuhka-aikaan vasen kaista muuttuu ajokaistaksi, jolloin sun ohitussäännöt eivät päde.

Jos taas takana ei ole ketään, niin helvetin kovaa saa tulla, että siihen vain "ilmestyy".
Mitä tapahtui "ohituksen jälkeen on palattava oikealle kaistalle"? Jos ohituskaistalla on auto 200m päässä, ei se todellakaan ole missään ohitustilanteessa minuun nähden.

Näitä ongelmia ei edes tulisi, jos urpot opettelisivat itse noudattamaan liikennesääntöjä, varsinkin jos edellyttävät niiden noudattamista muilta.
 

rusina666

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
569
Sitä voi aina miettiä onko pieni kiihdytys ohitustilanteen nopeuttamiseksi turvallisempi vaihtoehto kuin se, että se apina roikkuu puskurissa kiinni pitkän aikaa? Et ehkä ole kolaritilanteessa syypää, mutta se on melko pieni lohtu kun keräilet itseäsi ojasta kun apina on törmännyt autoosi. Itse ainakin mieluummin nopeutan ohitustani, jotta pääsisin apinasta nopeammin eroon. Pitää kuitenkin muistaa, että se 100-rajoitus moottoritiellä on useimmiten ruuhka-aikoja varten, eikä sillä ole muulloin turvallisuuteen pohjaavia perusteita. Samaten 120-rajoitusta pidetään vähemmän optimaalisia ajo-olosuhteita varten.
 

Jerry Brudos

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
154
Sitä voi aina miettiä onko pieni kiihdytys ohitustilanteen nopeuttamiseksi turvallisempi vaihtoehto kuin se, että se apina roikkuu puskurissa kiinni pitkän aikaa? Et ehkä ole kolaritilanteessa syypää, mutta se on melko pieni lohtu kun keräilet itseäsi ojasta kun apina on törmännyt autoosi.
Näinhän se käytännössä meneekin, halusin vain keskustella siitä, että miksi muuten niin lainkuuliaiset ihmiset käyttäytyvät niin vaarallisesti/törkeästi liikenteessä? Mikä siinä faradayn häkissä muuttaa ihmisen käyttäytymistä?
 

Eramaankettu

Lost and Forgotten
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
2 041
Mitäs se minun asuinkuntani siihen vaikuttaa? Tuohon lähiöhelvettien sullottuun persereikään en taatusti vapaaehtoisesti muuttaisi ja kruunuhakaan olen ihan liian persaukinen. Siltikin suurin osa ajosta on juuri pk seudulta..

Vasen kaista on aina ajokaista. Silloin vain on jatkuvasti ohitustilanne päällä. Sillon kun ei ole, otetaan kiltisti oikea kaista ja jatketaan omaa ajonopeutta. Onnistuu kyllä hyvin ja saattaa se hetken harmittaa kun joku ohittaa. Ei ole kyse mistään minun säännöistä vaan kaistanvaihtajan velvollisuudesta varmistaa ettei kaistalla ole vaarallisen lähellä ketään. Jos sun puskurissas on joku vilkuttelemassa niin eikö sillon ollut juurikin arviointivirheestä kyse.

Edellee, miksi olet niin itsekäs, ettet näe toisten tarvetta ja oikeutta valita omaa ajonopeutta? Olkoon se sitten sari sairaanhoitaja synnyttämään menossa vai seppo sieppari huumejahdissa tms.
Mikä siinä peltipurkissa saa sinut muuttumaan niin itsekkääksi ja wnb kyläkytäksi?

Jos sattuu ajamaan 200kmh, niin siinä ei juuri kaistaa kerkeä vaihdella. 260 kieppeillä ei juuri reagointiaikaa ole ja yli 300 alkaa jokainen hetki olemaan arpapeliä lähinnä jokasyystä. Eikä ole tarkoituksenmukaista spekuloida kumpi sillon on oikeassa kun tuollainen on aika vaikea normi liikennetilanteessa huomata ja rikkoo törkeen rajoja niin selkeästi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
328
Ei siinä mitään, jos rajoitukset nostetaan 160, niin mennään sitten niillä. Sillä välin mennään 100 ja 120, riippuen siitä mitä tikkarissa lukee. Ei se mitään olevinaan olemista ole, jos sulla on tarve rikkoa lakeja muita vaarantaen niin ohita vaikka oikean pientareen kautta, älä laita muita rikkomaan lakeja sun daijuilun takia.
Näinhän se menee. Toki ymmärrän ja itseänikin ärsyttää, jos motarin vasemmalla kaistalla ajetaan reilusti alle rajoituksen, mutta itse en rupea ajamaan (törkeää) ylinopeutta sen takia, että joku "kiireinen" hermanni takana haluaa ajaa vielä kovempaa esimerkiksi rekkaa ohittaessani. Tässä ei ole minkäänlainen polisointi tai pippelinvenytys kyseessä, vaan ihan puhtaasti se, ettei omilla tuloilla ole varaa ottaa sakkoja :rofl:. Jos GPS-nopeutena rajoitus x -> x+6 km/h vaihteluväli ei riitä, niin sitten pitää varmaan pystyä odottamaan sitä omaa lainrikkomisvuoroa pahimmillaan se muutama kymmenen sekuntia.

Lisäksi tuohon @Eramaankettu :n "ohitettavan auton eteen ei saa tulla"-argumenttiin voisi sanoa sen, että tieliikenteessä pitää pystyä olettamaan, että muut ajavat sääntöjen mukaisesti. Eli jos minä ajan suurinta sallittua nopeutta ja huomaan kaukana (satojen metrien päässä) takana ajoneuvon myös ohituskaistalla, voin olettaa, että pystyn ohittamaan edestäni itseäni hitaamman ajoneuvon ilman, että takaa tulevalla on minkäänlaista vaaraa törmätä perääni. Mikäli tästä syntyy vaaratilanne, se johtuu takaa tulevan ylinopeudesta, sillä lain mukaan ei ole mahdollista, että ajaessani suurinta sallittua joku törmäisi perääni. Lisäksi hänen ohituksensa on käynnissä takana olevan ajoneuvon kanssa liittymättä mitenkään omaan ohitukseeni.

Nämä synnytys- ja siviilipoliisicaset ovat oletettavasti kuitenkin suhteellisen harvinaisia verrattuna ihan arkipäivän rattisankareihin :rolleyes:?

Kaksikaistaisilla teillä (ja ohituskaistoilla) ajaessa tilanne on toki erilainen, kun matkaa on käytössä rajoitettu määrä. Tällöin omasta mielestänikin turvallisempaa on tarvittaessa ylittää rajoitus järkevissä määrin, jotta omalle kaistalle palaaminen ja useamman ohittajan ohitukset ovat mahdollisia.
 

Jerry Brudos

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
154
Mitäs se minun asuinkuntani siihen vaikuttaa? Tuohon lähiöhelvettien sullottuun persereikään en taatusti vapaaehtoisesti muuttaisi ja kruunuhakaan olen ihan liian persaukinen. Siltikin suurin osa ajosta on juuri pk seudulta..
Ei uskoisi.

Vasen kaista on aina ajokaista. Silloin vain on jatkuvasti ohitustilanne päällä. Sillon kun ei ole, otetaan kiltisti oikea kaista ja jatketaan omaa ajonopeutta. Onnistuu kyllä hyvin ja saattaa se hetken harmittaa kun joku ohittaa. Ei ole kyse mistään minun säännöistä vaan kaistanvaihtajan velvollisuudesta varmistaa ettei kaistalla ole vaarallisen lähellä ketään. Jos sun puskurissas on joku vilkuttelemassa niin eikö sillon ollut juurikin arviointivirheestä kyse.
Ei. Se arviointivirhe on jollain ihan muulla, joka luulee että on ihan ok tulla sieltä horisontista ylinopeutta, turvavälistä välittämättä takapuskuriin vilkuttelemaan pitkiä liikennesääntöjen mukaan ohitusta tekevälle ajoneuvolle.

Edellee, miksi olet niin itsekäs, ettet näe toisten tarvetta ja oikeutta valita omaa ajonopeutta? Olkoon se sitten sari sairaanhoitaja synnyttämään menossa vai seppo sieppari huumejahdissa tms.
Mikä siinä peltipurkissa saa sinut muuttumaan niin itsekkääksi ja wnb kyläkytäksi?
En mä ole kenenkään puskurissa lakia rikkoen ja riitaa haastaen, joten kysy siltä itsekkäältä kusipäältä sieltä takaa.

Jos sattuu ajamaan 200kmh, niin siinä ei juuri kaistaa kerkeä vaihdella. 260 kieppeillä ei juuri reagointiaikaa ole ja yli 300 alkaa jokainen hetki olemaan arpapeliä lähinnä jokasyystä. Eikä ole tarkoituksenmukaista spekuloida kumpi sillon on oikeassa kun tuollainen on aika vaikea normi liikennetilanteessa huomata ja rikkoo törkeen rajoja niin selkeästi.
Huonoa trollausta, yritä nyt vähän.
 

Eramaankettu

Lost and Forgotten
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
2 041
Eikös ne sakot ole suunnilleen yhtä kalliita kaikille, mutta varakkaille ei merkkas mitään ja henk koht halusisin vetää törkeeksi ja olla työtön sitten käsittelyn sattuessa kuin nostaa nykyistä nippua. Onneksi sakot tulee aina työsuhteen ulkopuolelta

Ajelisin varmaan sinun perässäsi tai edelläsi, suunnilleen samoja ruuvailen menemään paitsi kaupungissa en pahemmin ylittele saati mittariin katsele. Joskus tuntuu niin paljon helpommalta jopa pudottaa vauhtia sinne x+ 1-5 välillr jos löytyy hyvä pumppaamaton vetäjä sille letkalle..

On lain mukaan mahdollista, että esim suurempaa sallittua kovempaa tulee esim se kyttä tai lanssi hälyillä tai ilman, mutta tehtävässä ja harkinnassa. Laissa ei myöskään lue tai tollasta tulkintaa en ole mistään löytänyt.

Peräänajaja on aina syylinen, kaistan vaihtaja on ains syyllinen on joitain nyrkkisääntöjä, mutta poikkeuksiakin löytyy..
 

Jerry Brudos

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
154
Oikealta ohi vaan jos edelläajava aiheuttaa ongelmia.

Se on sitten sen nysvääjän oma ongelma jos tykkää ohittaa rekkaa tai mitä tahansa muuta 1 km/h nopeuserolla. Lähinnä pistää naurattamaan.
Eihän sillä nysvääjällä ole mitään ongelmaa, ellei sitä impulssikontrolliongelmaista lippatukkaa lasketa:confused:
 

Eramaankettu

Lost and Forgotten
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
2 041
Trolli mainittu, ihon alle on mennyt pahemman kerran etkä edes siinä faradin häkissä ole? Sähköallergiaa?

Oikealta ohi vaan jos edelläajava aiheuttaa ongelmia.

Se on sitten sen nysvääjän oma ongelma jos tykkää ohittaa rekkaa tai mitä tahansa muuta 1 km/h nopeuserolla. Lähinnä pistää naurattamaan.
Itsekkäiden ihmisten perusongelma on juuri siinä, ettei ne edes tajua mitä he ovat.. :naamapalmu:
 

Eramaankettu

Lost and Forgotten
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
2 041
Juu, voihan sitä sellaiseksikin kutsua, jos peiliin katsoo? Narsismilta ja empatian puuttelta vaikuttaa. No persuhan se siltä tuli, tai siis nykyinen sininen.
 

Jerry Brudos

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
154
En taida olla ihan yksin tämän kanssa:

Puskurissa roikkuminen ärsyttää
Puskurissa roikkuminen ärsyttää
Liikenneturvan tuoreen kyselytutkimuksen mukaan kuusi kymmenestä kokee, että liian lähellä perässä ajaminen on lisääntynyt liikenteessä. Läheisyys perään myös ärsyttää. Puskurin karvaaminen kismittää kuljettajia enemmän kuin huonot tiet tai ylinopeutta ajavat.
28.1.2016
Tiedote
Autoilu
Valtakunnallinen
Liikenneturva kerää vuosittain* tietoa ihmisten kokemuksista ja koetusta turvallisuudesta liikenteessä. Takapuskuria hiillostavat kuljettajat ovat liikenteessä yksi vaaraa, ärsytystä ja pelkoa aikaansaavista kestoaiheista.

”Liian tuttavallinen läheisyys edellä kulkevan takapuskuriin tekee omasta ajosta tempoilevaa, epätaloudellista ja rasittavaa sekä itselle että edessä kulkevalle. Äkkijarrutusten tapaisten yllättävien tilanteiden edessä omaa ajoneuvoa on myös hyvin vaikea saada pysähtymään ajoissa ilman riittävää turvaväliä. Liian lyhyt välimatka voi johtaa peräänajoon ja pahimmillaan ketjukolariin”, Liikenneturvan koulutusohjaaja Toni Vuoristo toteaa.

Vaikka perässä roikkuminen sapettaa, vain hieman yli kuusi kymmenestä suomalaisesta pitää perässä roikkumista vakavana liikennerikkomuksena. Vakavammaksi rikkomukseksi liikenteessä koetaan muun muassa ajaminen väsyneenä ja punaista päin ajo polkupyörällä.

Noin neljäkymmentä prosenttia autoilevista myöntää syyllistyneensä lähellä perässä roikkumiseen edes joskus.

Liukkaus pidentää jarrutusmatkaa


Jos huomaa edessä ajavien kulkevan lähellä toisiaan, kannattaa itse jättäytyä kauemmaksi letkasta.



Etenkin liukkailla ja huonolla kelillä on turvavälistä huolehtiminen tärkeää. Liukkaat kelit pidentävät jarrutusmatkoja ja heikon näkyvyyden kuten pimeyden tai lumi- ja räntäsateen aikana havainnointiin tarvitaan enemmän aikaa.

”Usein liian lyhyen välin syyksi manataan toinen autoilija, joka on kiilannut eteen ja syönyt turvavälin toiminnallaan. Jos ohittavan menopelin kuljettaja palaa kaistalle liian lähelle eteen, kannattaa ottaa jalka pois kaasupolkimelta ja omaa vauhtia höllentämällä palauttaa turvaväli ennalleen”, Vuoristo neuvoo.

Jos taas huomaa edessä ajavien kulkevan lähellä toisiaan, kannattaa jättäytyä kauemmaksi. Näin yllättävän tilanteen edessä itsellä on enemmän aikaa toimia.

”Kunnon välillä näkee mitä edessä tapahtuu ja on aikaa ennakoida tilanteita. Ajaminen on myös rauhallisempaa, tasaisempaa ja taloudellisempaa”, Vuoristo kannustaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
328
Oikealta ohi vaan jos edelläajava aiheuttaa ongelmia.

Se on sitten sen nysvääjän oma ongelma jos tykkää ohittaa rekkaa tai mitä tahansa muuta 1 km/h nopeuserolla. Lähinnä pistää naurattamaan.
Jos nyt ajaa sitä suurinta lain sallimaa, niin harvemmin rekkoihin jää se hikinen kilometri nopeuseroa. 80 km/h alueella on ihan turha lähteä ohittamaan, kun paahtavat rajoitukseen saakka/yli, satasen alueella rekan rajoitin ottaa vastaan ja h-autolla mennään heittämällä ohi puhumattakaan motarista.

Henkilöautojen tapauksessa itse mieluummin vaikka pudotan omaa vauhtia pykälällä tai kahdella, ettei tarvitse lähteä tekemään niitä ikuisuusohituksia. Harmillisen usein vaan autoilijat tuntuvat pumppaavan vauhtia, jolloin keskinopeus jää normaalisti matalammaksi ja vakkarilla tasaisesti tuo +0-5 km/h rajoitukseen ajamalla kerää ohituksen jälkeen kaulaa heihin. Pumppaajan perässä on ärsyttävää kulkea :tdown:

En taida olla ihan yksin tämän kanssa:

Puskurissa roikkuminen ärsyttää
Eräs asiaan liittyvä ominaisuus uudessa Insigniassa oli mielestäni todellä ärsyttävä; Adaptiivinen vakkari ajoi kauimmaisellakin asetuksella mielestäni varsin lähellä edessämenijän perää. Etenkin pimeällä kelillä voin kuvitella, että tuo tuntui ärsyttävältä perässäroikkumiselta. Lähimmäisessä ja keskimmäisessä asennossa auto kulki niin lähellä edelläkulkijaa, että koko ajan tuli sätky olo, että pitää pian jarruttaa. Mielelläni olisin tuplannut kaikkien asetusten etäisyydet.
 

Jerry Brudos

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
154
Eräs asiaan liittyvä ominaisuus uudessa Insigniassa oli mielestäni todellä ärsyttävä; Adaptiivinen vakkari ajoi kauimmaisellakin asetuksella mielestäni varsin lähellä edessämenijän perää. Etenkin pimeällä kelillä voin kuvitella, että tuo tuntui ärsyttävältä perässäroikkumiselta. Lähimmäisessä ja keskimmäisessä asennossa auto kulki niin lähellä edelläkulkijaa, että koko ajan tuli sätky olo, että pitää pian jarruttaa. Mielelläni olisin tuplannut kaikkien asetusten etäisyydet.
Ei pidä käyttää tuollaista lisävarustetta tai pyydettävä maahantuojaa tekemään sille jotain?

Mulla on joku helvetin peräänajohälytin tjsp. ei ole kertaakaan varoittanut, enkä ala selvittämään mitä pitää tehdä että räikkä alkaa huutamaan:comp:
 

rusina666

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
569
Näinhän se käytännössä meneekin, halusin vain keskustella siitä, että miksi muuten niin lainkuuliaiset ihmiset käyttäytyvät niin vaarallisesti/törkeästi liikenteessä? Mikä siinä faradayn häkissä muuttaa ihmisen käyttäytymistä?
Yksi osa ongelmaa on siinä, että perässäroikkumisesta on usein hyötyä motarilla. Jos jätät "hitaasti ohittavaan" kunniallisen turvavälin, nämä eivät juuri koskaan tajua, että joku haluaa heistä ohi. Tästä seuraa sitten se, että kun he ovat päässeet ensimmäisestä rekasta ohi, niin he jatkavat vasemmalla kaistalla kunnes ovat päässeet sen 700 metriä edempänä ajavan rekan ohi (samalla taaksesi kertyy apinoita). Jos taasen ajat melkein puskuriin kiinni, niin nämä "hitaasti ohitettavat" siirtyvät usein nopeasti takaisin oikealle kaistalle ja lähtevät ohittamaan seuraavaa rekkaa vasta kun siihen on tarvetta.

Yksi ongelma on myös siinä, että liikenteessä on paljon "minulla on oikeus"-ihmisiä jotka eivät jousta vaikka kaikki osapuolet hyötyisivät siitä.
 

rusina666

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
569
Peräänajaja on aina syylinen, kaistan vaihtaja on ains syyllinen on joitain nyrkkisääntöjä, mutta poikkeuksiakin löytyy..
Joissain tapauksissa tosiaan sen peräänajajan ja kaistanvaihtajan on todettu olevan "vähemmän syyllisiä". He ovat saaneet kyllä sakot, mutta pienemmät kuin se toinen osapuoli.

Esimerkiksi jos voidaan osoittaa, että edessä ollut auto on jarruttanut voimakkaasti ilman näkyvää perusteltua syytä, niin tämä on kolarin isoin syyllinen. Jos voidaan osoittaa, että olet aktiivisesti yrittänyt estää kaistasurffarin kaistanvaihtoa, niin olet kolarin isoin syyllinen.
 

Jerry Brudos

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
154
Yksi osa ongelmaa on siinä, että perässäroikkumisesta on usein hyötyä motarilla. Jos jätät "hitaasti ohittavaan" kunniallisen turvavälin, nämä eivät juuri koskaan tajua, että joku haluaa heistä ohi. Tästä seuraa sitten se, että kun he ovat päässeet ensimmäisestä rekasta ohi, niin he jatkavat vasemmalla kaistalla kunnes ovat päässeet sen 700 metriä edempänä ajavan rekan ohi (samalla taaksesi kertyy apinoita). Jos taasen ajat melkein puskuriin kiinni, niin nämä "hitaasti ohitettavat" siirtyvät usein nopeasti takaisin oikealle kaistalle ja lähtevät ohittamaan seuraavaa rekkaa vasta kun siihen on tarvetta.

Yksi ongelma on myös siinä, että liikenteessä on paljon "minulla on oikeus"-ihmisiä jotka eivät jousta vaikka kaikki osapuolet hyötyisivät siitä.

Väärinhän tuossa toimitaan ja ymmärrän senkin, että esim. liikenneturvallisuusviraston suosittelemat turvavälit on aika mahdottomia helsingin liikenteessä.

Minulla on oikeus-ihmisistä, niin siitähän tässä on kyse, minulla on oikeus ajaa ylinopeutta, minulla on oikeus tulla siihen perseeseen hiillostamaan ja vilkuttelemaan niitä valoja, koska minulla on oikeus.

Mä väistän kyllä heti, kun on riittävä väli siihen ohitettavaan, silloin kun olen autokoulun käynyt, ohje oli että kun koko keula näkyy taustapeilistä. Vähän malttia, varsinkin kun ne hätähousut yleensä on sitten yhden autonmitan edellä seuraavissa liikennevaloissa. Erityisesti pk-seudulla siitä kaahaamisesta ei saa kuin "tekemisen meiningin", ei se kellossa näy.
 
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
740
Väärinhän tuossa toimitaan ja ymmärrän senkin, että esim. liikenneturvallisuusviraston suosittelemat turvavälit on aika mahdottomia helsingin liikenteessä.

Minulla on oikeus-ihmisistä, niin siitähän tässä on kyse, minulla on oikeus ajaa ylinopeutta, minulla on oikeus tulla siihen perseeseen hiillostamaan ja vilkuttelemaan niitä valoja, koska minulla on oikeus.

Mä väistän kyllä heti, kun on riittävä väli siihen ohitettavaan, silloin kun olen autokoulun käynyt, ohje oli että kun koko keula näkyy taustapeilistä. Vähän malttia, varsinkin kun ne hätähousut yleensä on sitten yhden autonmitan edellä seuraavissa liikennevaloissa. Erityisesti pk-seudulla siitä kaahaamisesta ei saa kuin "tekemisen meiningin", ei se kellossa näy.
Niinpä, se on jännä että puhutaan yhteispelistä ja kuitenkin sillä tarkoitetaan aina vaan lainkuuliaisten ihmisten joustamista. Jännästi osan mielestä tuntuu olevan aina muilla vastuu liikenteessä, ettei nämä perseilijät aja kolaria tai aiheuta vaaratilannetta omalla toiminnallaan (jotenkin tämä ei ole kuitenkaan itsekkyyttä tai "minulla on oikeus" -käyttäytymistä.
 

dude86

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
14.06.2017
Viestejä
1 719
Syyllisyys voisi mennä puoliksi. Minä vaihdan kaistaa mutta hän rikkoo jättämissääntöä. Tämä siis tapahtuu heti risteyksen jälkeen.
Tuossa on risteys missä on hyvä esimerkki, jos ajat tuosta oikealle ja suoraan vasemmalle kaistalle niin ei tarvi edes hidastaa nelosvaihteella, menee helposti 50km/h, mutta sisäkaistan ottava... Mitä sie tekisit, jos jatkaisit kuitenkin vasenta kaistaa?
Google Maps
 

Eramaankettu

Lost and Forgotten
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
2 041
Tuossa on risteys missä on hyvä esimerkki, jos ajat tuosta oikealle ja suoraan vasemmalle kaistalle niin ei tarvi edes hidastaa nelosvaihteella, menee helposti 50km/h, mutta sisäkaistan ottava... Mitä sie tekisit, jos jatkaisit kuitenkin vasenta kaistaa?
Google Maps
Ei ole sallittua. Ei ole syytä poikkeuskäännökseen, joka pitäisi suorittaa ennen suojatietä ja suojatiellä ei muutenkaan saa vaihtaa kaistaa, joten tuossa risteyksessä kääntymisen jälkeen, kun suojatie on ylitett reitti on selvä.

Ethän sinä muutenkaan jatka vasenta kaistaa, ellei oikealla kaistalla ole joku hitaampi tms?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
13.02.2017
Viestejä
543
Lainaus Iltasanomista. Taitaa tulla uutta harmitusta ns. "alinopeutta" ajavista lähitulevaisuudessa:

"Talvirengasmääräyksiä uudistettaisiin vastaamaan Suomen vaihtuvia keliolosuhteita. Uuden lain mukaan talvirenkaita olisi käytettävä ajoneuvoissa, jos sää tai keli sitä edellyttäisi marras-, joulu-, tammi-, helmi- ja maaliskuun aikana.
Rengasmääräysmuutos tarkoittaisi käytännössä, että talvikuukausina, mikäli sää tai keli ei talvirenkaiden käyttöä edellyttäisi, ajoneuvossa voisi käyttää myös kesärenkaita.
Nastarenkaiden käyttöaikaa yksinkertaistettaisiin. Niitä saisi käyttää marraskuun alusta maaliskuun loppuun. Nastarenkaita voisi kuitenkin käyttää milloin tahansa, jos keli niitä edellyttäisi.
Liikenteenvalvoja eli käytännössä poliisi määrittelisi yksittäistapauksessa, olisiko olosuhde sellainen, että talvirengasta olisi käytettävä."
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 775
Useinhan nämä perässäroikkujat iskeytyvät perään kiinni, kun on ohittamassa jotain pidempää rekkajonoa tms. Se nyt vaan ottaa hetken ohittaa vaikkapa 5 rekkaa, jopa 120km+ nopeudella. Monesti se 130kmh vakkarissa tollaista satojen metrien rekkaletkaa ohittaessa joku sankari liimautuu takapuskuriin. En todellakaan väistä sinne rekkojen väliin. En myöskään aio nostaa nopeutta sakkorajan yli. Mitä tollaisessa tilanteessa perässäroikkuja miettii? Usein ohitusta aloittaessa nämä sankarit tosiaan ovat vielä 100-200m takana.
Mistä sen voi ohitusta aloittaessa tajuta, että vasemmalla kaistalla kaukana oleva tuleekin 140-160kmh? Kyllä liikenteessä pitää lähteä siitä olettamasta, että kaikki ajavat samojen sääntöjen mukaan.
 

Eramaankettu

Lost and Forgotten
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
2 041
Ei ole lainkohtaa, lukuunottamatta ryhmittymis säännöt sekä viittaukset missä pitää ajaa ja miten. Usein risteysalueella on erikseen piirretty sulkuviivat ennen ja jälkeen ja risteysaluetta ei voi maalata "umpeen" selkeyden vuoksi, jollon viivojen ja rajoitusten katsotaan jatkuvan kunnes sinne minne on käännytty ne loppuvat.. Tuo käytännössä toteutetaan tiemerkeillä sekä opasteilla ja pohjana on tulkinnat sekä ennakkotapaukset.

Ei ole olemassa mitään lainkohtaa erikseen moottoritielle. Ihan pätee kaistan vaihtamista ja ohittamista koskevat säännökset ja miksi ei pätisi?

Tieliikennelaki on aika ympäripyöreää huttua ja vanha kun taivas, joten ei ihme, ettei siellä aivan kaikkea ole sanasta sanaan tavattu...

(e.Siis lakihan on nytten tuore, mutta ne lain kohdat joihin viittaan on edelleen samat kivikautiset) En ole kyllä tainnut tuota uusinta läpi lukea mikä kaikki on "muuttunut" ja mitä on vain "lisätty". Olisi varmaan aika..)
 
Viimeksi muokattu:

Eramaankettu

Lost and Forgotten
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
2 041
Ei oikealta pysty ohittamaan jos ohitustilanteen jälkeen palaa omalle kaistalle? Jos taas sinä olet tulppana vasemmalla kaistalla, niin sillonhan oikea kaista vaan vetää paremmin :smoke:
 

rusina666

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
569
Niinpä, se on jännä että puhutaan yhteispelistä ja kuitenkin sillä tarkoitetaan aina vaan lainkuuliaisten ihmisten joustamista. Jännästi osan mielestä tuntuu olevan aina muilla vastuu liikenteessä, ettei nämä perseilijät aja kolaria tai aiheuta vaaratilannetta omalla toiminnallaan (jotenkin tämä ei ole kuitenkaan itsekkyyttä tai "minulla on oikeus" -käyttäytymistä.
Ongelmana on tosiaan "minulla on oikeus"-periaate missä siitä omasta tyylistä ei luovuta hetkellisesti vaikka siitä olisi itsellekin hyötyä. Jotakuta saattaa ärsyttää suuresti se, että joku roikkuu perässä kiinni, mutta hän ei tee yhtään mitään, että tilanne helpottuisi. Se takana oleva saattaa stressaantua siitä perässä ajamisesta..mutta hänkään ei tee asialle mitään. Minulla on sellainen asennevamma, että vaikka minulla on se oma vauhti, niin saatan muuttaa sitä helpottaakseni omaa ja muiden elämää auton ratissa. En jää tientukkeeksi, enkä aja peräkontissa kiinni.

Harvoin joutuu väläyttämään valoja: Joku ajaa hitaasti vasenta kaistaa vaikka tähän ei ole näkyvää syytä (ei ohitettavia edessä, pitkä turvaväli taakse oikealla kaistalla).
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
1 953
Enpä minä puhunut ylinopeudesta mitään, vaan totesin että päässä on jotain vialla jos on tapana ohitella 1 km/h nopeuserolla muita.
Pienellä nopeuserolla ohittaminen ei liikennettä tietenkään sujuvoita, mutta lain puitteissa täysin sallittua. Nopeusrajoitus koskee yleensä myös vasenta kaistaa. Voi tietysti kysyä, että kuinka paljon hyötyä ohittamisella silloin saavutetaan. Pointti on se, että ohituksen jälkeen vasemmanpuolimmaiselle kaistalle ei pidä jäädä roikkumaan eikä myöskään kiilata takaa nopeampaa tulevan eteen, muussa tapauksessa just deal with it. Jos ohittaa pienellä nopeuserolla ja on pitkä letka ohitettavana, niin voi olla reilua päästää hätäisemmät menemään ohitse ja jatkaa omaa ohitustaan sitten. Onko se sitten reilua, että valitsee ajaa dynaamisesti ylinopeutta ja odottaa, että kaikkien muiden tulisi väistää?
 
Viimeksi muokattu:

Eramaankettu

Lost and Forgotten
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
2 041
Pienellä nopeuserolla ohittaminen ei liikennettä tietenkään sujuvoita, mutta lain puitteissa täysin sallittua. Nopeusrajoitus koskee yleensä myös vasenta kaistaa. Voi tietysti kysyä, että kuinka paljon hyötyä ohittamisella silloin saavutetaan. Pointti on se, että ohituksen jälkeen vasemmanpuolimmaiselle kaistalle ei pidä jäädä roikkumaan eikä myöskään kiilata takaa nopeampaa tulevan eteen, muussa tapauksessa just deal with it. Jos toimii noin ja on pitkä letka ohitettavana, niin voi olla reilua päästää hätäisemmät menemään ohitse ja jatkaa omaa ohitustaan sitten. Onko se sitten reilua, että valitsee ajaa dynaamisesti ylinopeutta ja odottaa, että kaikkien muiden tulisi väistää?
Tuohan on juuri täydellinen esimerkki miten noiden "koska minulla on oikeus" tyyppien tulisi suhtautua liikenteeseen... Mutta kun ei halua nähdä, että itsessään voisi olla mitään vikaa. Sitten kirjoitellaan nettipalstoilla, että ei olla yksin asian kanssa vaan kusipäitä riittää enemmänkin. Niin toki riittää ja sitä yhtä hinaajaa kohden ne kymmenen takana on varmasti vähintään yhtä vittuuntuneita, josta pääsee vain päätelmään, että se yksi eteen kiilaava ja siinä samaa vauhtia hinaava urpo aiheuttaa päänvaivaa niille kymmenille työmatkaliikennettä harrastavalle apinoille.

(ei tarkoitettu vain sinulle, vaan yleisesti tästä aiheesta)
Ei apinaa ilman urpoa tiedäthän? :love:
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 542
Viestejä
4 165 929
Jäsenet
70 422
Uusin jäsen
Minibee

Hinta.fi

Ylös Bottom