Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 291
Tänään taas keähällä se perus "mun eteen et rampilta tule", onneksi oli sen verran paukkuja rellun paskeessa ja pitkä ramppi (kaista) että nilkan kun suoristi niin pääsin eteen reilulla marginaalilla (lue= useampi metri väliä), valot vilkkui silti ja mielenosoituksena tultiin miljoonaa ohi ja eteen ajelemaan 70km/h ja keskaria näyttelemään.

Ajelin ihan rauhassa ja pudotin nopeutta reilusti ettei provosoidu enempää niin ei auttanut, vielä tuli pari kertaa brake check:facepalm:

No toki mitä muutakaan voi kansallispuvun omistajalta odottaa, mersua ei saa ohittaa.
Känny käteen ja alat lasin läpi kuvaamaan?

Pari sivua takaperin oli vastaava idiootti liikenteessä, olis voinut kiskasta videon päälle niin varmaan loppuisi perseily aika nopsaan.

Mitenhän poliisi suhtautuu jos kuvaa toisen perseilyn kännykällä samalla kun ajaa? Eihän se ihan lain kirjaimen mukaan menisi.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 340
Känny käteen ja alat lasin läpi kuvaamaan?

Pari sivua takaperin oli vastaava idiootti liikenteessä, olis voinut kiskasta videon päälle niin varmaan loppuisi perseily aika nopsaan.

Mitenhän poliisi suhtautuu jos kuvaa toisen perseilyn kännykällä samalla kun ajaa? Eihän se ihan lain kirjaimen mukaan menisi.
Poliisi ei välttämättä saa tietää kuka kännykällä kuvasi, jos sitä ei poliisille kerro. Sinänsähän laittomin keinoin hankittujen todisteiden käyttäminen saatetaan kieltää, mutta ajon aikana kuvaaminen ei välttämättä ole tarpeeksi suuri rike siihen.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 775
Tänään taas useampi sankari/säätäjä osui oman matkan varrelle. Ajoin tänään n. Klo 16 n. 1km ennen Kirkkonummea tietä 51 (siis länsiväylän jatke). Oikea kaista täynnä autoja n. 95km/h etenevässä jonossa. Ajoin 110km/h vakkarilla vasenta kaistaa (todellinen nopeus ~106km/h). Perään iskeytyy audi ja alkaa vilkuttelemaan valoja. Jatkan omaa vauhtia, koska oikealle kaistalle ei yksinkertaisesti mahdu. No Audimies se ajaa entistä lähemmäs ja valojen vilkuttelu senkun kiihtyy. Pikkaisen väläyttelen jarruvaloja ja taakse syntyy edes pientä turvavälilä. Oikealla on pieni rako ja väistän sinne. Audi ohittaa reippaalla ylinopeudella ja rajoitus laskee tossa Kirkkonummen kohdalla 80km/h. Eipä juuri Audin vauhti hidastu.. no Audi tietty poistuu Kirkkonummen liittymästä... olipa taas kiire.

Matka jatkuu ja Degerbyn kohdalla joku fiksu tunkee eteen oikealta sivutieltä ja pysähtyy pientareelle n.50m köröteltyään. Näin taustapeilistä kuinka sieltä sitten kiihdyttelee myöhemmin muun liikenteen mukaan.

Karjaan kohdalla edellä ajelee Yaris varmaan tasan 80kmh mittarinopeutta. No ei siinä mitään, ei mulla kiire ole. No huoltsikan ja kaupan kohdalla on 60kmh rajoitus. Itse hidastan, mutta Yaris jatkaa samaa 80kmh. No vähän matkan päässä alkaa 100kmh rajoitus, niin Yaris jatkaa samaa 80kmh mittarinopeutta... jossain 10min kuluttua kuski havahtuu ja vihdoin kiihdyttää liki 100kmh vauhtiin, joka sitten taas jatkuu seuraavan 80kmh rajoituksen jälkeenkin... mitähän moinen kuski okein ajattele? Ei ainakaan seuraa nopeusrajoitusia...
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 231
Tänään meinas tulla isompi mälli.

Tampereen ohitustiellä itäänpäin Bauhausin kohdalla tuli joku naisihminen motarille ensin kiihdytyskaistalla abaut meitsin nopeutta kohdalle, sitten yritti kiihtyttää, kunnes tajusi, että vanha Opelin farkku ei kiihdy mihinkään ja kaista loppuu, niin veti mun kylkeä kohti! Siis kaista loppui ja veti roskien päältä kohti mun kylkeä!
Ilmeisesti ei jarrut toiminut tai jotain.
Toki mulla oli tyhjä kohta vasemmalla, mutta sillä ei pitäisi olla mitään merkitystä lopputuleman kannalta.
Tein silleen tymästi, että seurasin koko ajan akan liikkeitä, mutta en tehnyt tilaa ennen kuin tuli päälle. Väistin vasta vasemmalle, kun tuli päälle, mutta tommoset akat ei sais olla likenteessä!
Mielestäni ko. kuskia voisi syyttää tapon yrityksestä, koska mitään sääntöjä akka ei noudattanut ja tuli päälle.

Suomeksi: tein sen mitä piti, eli estin kolarin omalla toiminnalla, minkä toinen osapuoli olisi aiheuttanut! Mutta miksi tommoset ihmisperseet saa ajaa samoilla teillä meidän muiden kanssa?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 291
Poliisi ei välttämättä saa tietää kuka kännykällä kuvasi, jos sitä ei poliisille kerro. Sinänsähän laittomin keinoin hankittujen todisteiden käyttäminen saatetaan kieltää, mutta ajon aikana kuvaaminen ei välttämättä ole tarpeeksi suuri rike siihen.
Juurikin näin. Ja varmaankin rikosnimikkeen vakavuus määrittelee myös poliisin toimintaa. Tuskin kirjoittelevat sakkoa jos kuvaat jonkun hullun kiilaamassa toisen ulos tieltä, vs. että joku jättää vilkun käyttämättä rampissa tms.

Olipas huonot esimerkit, mutta kuitenkin.

Tänään taas useampi sankari/säätäjä osui oman matkan varrelle. Ajoin tänään n. Klo 16 n. 1km ennen Kirkkonummea tietä 51 (siis länsiväylän jatke). Oikea kaista täynnä autoja n. 95km/h etenevässä jonossa. Ajoin 110km/h vakkarilla vasenta kaistaa (todellinen nopeus ~106km/h). Perään iskeytyy audi ja alkaa vilkuttelemaan valoja. Jatkan omaa vauhtia, koska oikealle kaistalle ei yksinkertaisesti mahdu. No Audimies se ajaa entistä lähemmäs ja valojen vilkuttelu senkun kiihtyy. Pikkaisen väläyttelen jarruvaloja ja taakse syntyy edes pientä turvavälilä. Oikealla on pieni rako ja väistän sinne. Audi ohittaa reippaalla ylinopeudella ja rajoitus laskee tossa Kirkkonummen kohdalla 80km/h. Eipä juuri Audin vauhti hidastu.. no Audi tietty poistuu Kirkkonummen liittymästä... olipa taas kiire.

Matka jatkuu ja Degerbyn kohdalla joku fiksu tunkee eteen oikealta sivutieltä ja pysähtyy pientareelle n.50m köröteltyään. Näin taustapeilistä kuinka sieltä sitten kiihdyttelee myöhemmin muun liikenteen mukaan.

Karjaan kohdalla edellä ajelee Yaris varmaan tasan 80kmh mittarinopeutta. No ei siinä mitään, ei mulla kiire ole. No huoltsikan ja kaupan kohdalla on 60kmh rajoitus. Itse hidastan, mutta Yaris jatkaa samaa 80kmh. No vähän matkan päässä alkaa 100kmh rajoitus, niin Yaris jatkaa samaa 80kmh mittarinopeutta... jossain 10min kuluttua kuski havahtuu ja vihdoin kiihdyttää liki 100kmh vauhtiin, joka sitten taas jatkuu seuraavan 80kmh rajoituksen jälkeenkin... mitähän moinen kuski okein ajattele? Ei ainakaan seuraa nopeusrajoitusia...
Valojen vilkuttelijoille ei kyllä tarvitse tehdä tilaa jos itsellä on vauhtia jo yli rajoituksen ja ei ole liiemmin tilaa väistääkään.

Ei ole itselle kyllä vilkuttelijoita enempää sattunut noissa tilanteissa. Joku seiskasarjalainen joskus vilkutteli takana kun edessä ajeltiin 60km/h 80 alueella, ohitti sitten hetken päästä ja 100m tämän jälkeen kääntyi vasemalle. Ihan hyvä, että sattui äiti olemaan ratissa itse olisin varmaan jonkun perseilyn tohon kehittänyt jo.
 

dude86

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
14.06.2017
Viestejä
1 719
Mielestäni ko. kuskia voisi syyttää tapon yrityksestä, koska mitään sääntöjä akka ei noudattanut ja tuli päälle.
Tuskin onnistuisi, mutta kurkkua kuristavan henkilön kohdalla voi onnistua, jos ei ole uskottavaa selitystä ottaa tilannetta haltuun.

Mutta onko sallittua hätävarjeluun vedoten kuristuksen aikana repiä mulkku irti, repiä aataminomena, tökkiä silmiin/painaa voimalla/kaivaa silmät päästä aiheuttaen kovaa kipua ja jos on edessä niin pamauttaa molemmille korville niin kovaa, että tärykalvot hajoo, tuskin Suomessa, vaikka tapon yrityksestä puhutaan?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
328
Tänään meinas tulla isompi mälli.

Tampereen ohitustiellä itäänpäin Bauhausin kohdalla tuli joku naisihminen motarille ensin kiihdytyskaistalla abaut meitsin nopeutta kohdalle, sitten yritti kiihtyttää, kunnes tajusi, että vanha Opelin farkku ei kiihdy mihinkään ja kaista loppuu, niin veti mun kylkeä kohti! Siis kaista loppui ja veti roskien päältä kohti mun kylkeä!
Ilmeisesti ei jarrut toiminut tai jotain.
Toki mulla oli tyhjä kohta vasemmalla, mutta sillä ei pitäisi olla mitään merkitystä lopputuleman kannalta.
Tein silleen tymästi, että seurasin koko ajan akan liikkeitä, mutta en tehnyt tilaa ennen kuin tuli päälle. Väistin vasta vasemmalle, kun tuli päälle, mutta tommoset akat ei sais olla likenteessä!
Mielestäni ko. kuskia voisi syyttää tapon yrityksestä, koska mitään sääntöjä akka ei noudattanut ja tuli päälle.

Suomeksi: tein sen mitä piti, eli estin kolarin omalla toiminnalla, minkä toinen osapuoli olisi aiheuttanut! Mutta miksi tommoset ihmisperseet saa ajaa samoilla teillä meidän muiden kanssa?
Muutamaan otteeseen nyt viikon sisällä ajellessa Hervannan valtaväylää keskustaan päin on meinannut joku tulla siitä ysitien Jyväskylän suunnasta tulevasta rampista kylkeen. Tuossahan ei ole omaa varsinaista liittymiskaistaa, vaan on ihan kolmiolla merkattu paikka.

Eräskin audimies joutui tekemään varsin tiukan näköisen jarrutuksen, kun kaista loppui. Onneksi tiet olivat vielä sulat. En toivottavasti ole kohdalla kun joku yrittää samaa temppua kuukauden päästä jäisillä keleillä :btooth:.

Toinen asia on heijastimien (ja fillaristien valojen) käyttö. Tarkastakaa hyvät ihmiset, että omissa päällysvaatteissa killuu vähintään yksi heijastin ja fillaroidessanne käyttäkää lamppuja. Ja autoilijana pitää olla erityisen valppaana suojateiden lähettyvillä.

Pihalla on oikeasti pimeää jo ihan ihmisten aikaan ja katuvalojen sattuessa huonosti näkee heijastimettoman, perinteisesti suomalaiseen tyyliin kokomustaan pukeutuneen kävelijän ~siinä kohtaa, kun se on konepellillä :tdown:.

Usein tulee myös pyöräiltyä valtaväylän vartta, ja joskus pimeällä olen oikeasti meinannut törmätä vastaan polkeviin fillaristeihin, kun polkevat metsäisessä, kehnosti valaistussa kohdassa vastaantulevien laitaa ilman mitään valoja :beye:.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 231
Tuskin onnistuisi, mutta kurkkua kuristavan henkilön kohdalla voi onnistua, jos ei ole uskottavaa selitystä ottaa tilannetta haltuun.

Mutta onko sallittua hätävarjeluun vedoten kuristuksen aikana repiä mulkku irti, repiä aataminomena, tökkiä silmiin/painaa voimalla/kaivaa silmät päästä aiheuttaen kovaa kipua ja jos on edessä niin pamauttaa molemmille korville niin kovaa, että tärykalvot hajoo, tuskin Suomessa, vaikka tapon yrityksestä puhutaan?
Niin, tieliikenteessäkin (puhutaanhan edelleen siitä?) voi aina vedota siihen, että liukastuin verilammikkoon ja kaaduin ruumiin päälle, mutta mitään en ole nähnyt?
 

dude86

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
14.06.2017
Viestejä
1 719
Niin, tieliikenteessäkin (puhutaanhan edelleen siitä?) voi aina vedota siihen, että liukastuin verilammikkoon ja kaaduin ruumiin päälle, mutta mitään en ole nähnyt?
Eihän sitä tiedä milloin Venäjän mallinen road rage eksyy tännekin, moottorisaha voi myös olla takakontissa, metsureissakin voi olla yksilöitä tai muuta mukavaa löytyy kontista. Kerran olin baarissa samassa pöydässä tunnetun kahlekuninkaan ja myös erään moottorisahajonglöörin kanssa, vaikka ei se tähän liity, mutta ikinä ei tiedä minkälaista henkilöä tapaa. Kieltämättä palavan köyden varassa kahlittuna ja roikkuen helikopterista kuulosti aika hurjalta, näin sen aikanaan myös telkkarista, kuten myös toisen herran suorituksen sahojen kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 340
Tieliikenteessä voi aiheuttaa tahallisesti toisen kuoleman ja selvitä siitä rikosnimikkeellä törkeä kuolemantuottamus.

Hovioikeus alensi tuomiota Töölön pyöräturmassa – yhtenä perusteena poikkeuksellinen julkisuus
Helsingin hovioikeus on alentanut Töölön pyöräturmasta tuomitun miehen rangaistusta.

Hovioikeus kevensi käräjäoikeuden antamaa vankeusrangaistusta lähes kaksi vuotta, ja tuomitsi miehen vankeuteen 2 vuodeksi ja 8 kuukaudeksi.

Käräjäoikeuden tavoin hovioikeus katsoi, että autoilija oli tahallaan kiilannut pyöräilijän eteen ja aiheuttanut tämän kuolemaan johtaneen onnettomuuden.

Hovioikeus katsoi tuomion lieventämisen perusteeksi mm. tapauksen saaman poikkeuksellisen julkisuuden. Hovioikeuden mukaan tapausta oli käsitelty julkisuudessa laajasti ja uutisoinnissa oli tuotu esiin myös vastaajan terveydentilaan ja yksityiselämään liittyneitä tietoja, joten rangaistusta kohtuullistettiin.

Hovioikeus tuomitsi miehen törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta, törkeästä pahoinpitelystä ja törkeästä kuolemantuottamuksesta sekä liikennepaosta tieliikenteessä.

Hovioikeuden mukaan autoilijan tahallisuus vakavien vammojen aiheutumiseen nähden ei ollut yhtä suuri kuin törkeissä pahoinpitelyissä tavanomaisesti.

Autoilijan terveydentilasta esitetty selvitys osoitti, että hänen tahallisuutensa oli ollut tavanomaista alhaisempi, hovioikeuden tiedotteessa todetaan.

Syyttäjä vaati miehelle alunperin kahdeksan vuoden vankeusrangaistusta taposta. Käräjäoikeuden tuomio asiassa oli 4 vuotta ja 6 kuukautta vankeutta.

Turma tapahtui Helsingissä Tukholmankadun ja Mannerheimintien risteyksessä elokuun puolivälissä 2015. Silminnäkijöiden mukaan autoilija olisi törmännyt pyöräilijään tarkoituksella ja paennut paikalta.
 

dude86

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
14.06.2017
Viestejä
1 719
Pitäisi tahallisesta jyräämisestä saada maksimi tuomio, nyt saatiin hieman taas päätä siliteltyä. Vankilassa on myös itseään puolustaneita henkilöitä, onko se oikein? En kannata jenkkien linjaa, jossa tonttia hipaisseen saa ampua, mutta jotain järkeä kuitenkin noihin tuomioihin. Raskaalla kalustolla tehtynä olisi heti hirtetty palleista!
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 340
Pitäisi tahallisesta jyräämisestä saada maksimi tuomio, nyt saatiin hieman taas päätä siliteltyä. Vankilassa on myös itseään puolustaneita henkilöitä, onko se oikein? En kannata jenkkien linjaa, jossa tonttia hipaisseen saa ampua, mutta jotain järkeä kuitenkin noihin tuomioihin. Raskaalla kalustolla tehtynä olisi heti hirtetty palleista!
Nähtäväksi jää mistä tässä tapauksessa raskaan kaluston kuljettaja tuomitaan. Teko ei vaikuta tahalliselta, mutta jalankulkija menetti henkensä.

Jyväskylän turmassa kuoli nuori äiti – ehti juuri työntää lastenvaunut turvaan kuorma-auton tieltä
Jyväskylässä maanantai-iltapäivänä kuorma-auton yliajamana menehtynyt nainen oli IS:n tietojen mukaan syntynyt vuonna 1991.

Naisen työntämissä lastenvaunuissa ollut lapsi oli naisen oma.

Nainen kuoli lähtiessään ylittämään Erämiehenkatua Köhniön kaupunginosassa. Onnettomuuspaikan välittömässä läheisyydessä on työmaa, joka sulkee toisen kaistan kokonaan.
Onnettomuuspaikan vieressä on myös bussipysäkki, jolle nainen oli vaunuineen ilmeisesti juuri tullut.

Kuorma-auto oli juuri tuonut sepelikuorman työmaalla olevaan kaivantoon. IS:n selvitysten mukaan onnettomuus tapahtui heti, kun kuorma-auto lähti liikkeelle.



Syystä tai toisesta kuorma-autonkuljettaja ei korkealta kopistaan havainnut naista, joka oli vaunuineen ahtaassa paikassa aivan kuorma-auton vieressä. Kuorma-auto lähti liikkeelle ja ajoi tämän yli. Nainen kuoli välittömästi.
Ajoväylä on työmaan tuntumassa epätasainen. IS:n tietojen mukaan kuorma-autonkuljettaja ei edes huomannut yliajoa. Kuljettaja ehti jatkaa matkaa kymmeniä metrejä ennen kuin muiden ajoneuvojen antamat äänimerkit saivat hänet pysähtymään.

Nainen oli juuri ennen kohtalokasta hetkeä ehtinyt työntää lastenvaunut edellään kuorma-auton edestä. Vaunuissa ollut pikkulapsi selvisi vahingoittumattomana.

Poliisi tutkii tapahtumaa liikenneturvallisuuden vaarantamisena ja kuolemantuottamuksena.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
679
Nähtäväksi jää mistä tässä tapauksessa raskaan kaluston kuljettaja tuomitaan. Teko ei vaikuta tahalliselta, mutta jalankulkija menetti henkensä.

Jyväskylän turmassa kuoli nuori äiti – ehti juuri työntää lastenvaunut turvaan kuorma-auton tieltä
Jotain erikoista tässä tapauksessa on. Tuntuu mahdottomalta ettei kuorkin kuski ole edes huomannut yliajoa joka on tappanut jalankulkijan välittömästi.
Eiköhän tämäkin jossain vaiheessa paljastu kuskin osalta joksikin laiminlyöntien ja rikkeiden cocktailiksi...
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
1 953
Jotain erikoista tässä tapauksessa on. Tuntuu mahdottomalta ettei kuorkin kuski ole edes huomannut yliajoa joka on tappanut jalankulkijan välittömästi.
En pitäisi mahdottomana. Jos kyseessä on ollut kymmenien tonnien painoinen sora-auto, niin siinä ei sellainen törmäys autoa heilauta eikä välttämättä kuulu ohjaamoon. Lisäksi näkyvyys ohjaamosta ulos on rajoittunut katvealueiden takia.
Eiköhän tämäkin jossain vaiheessa paljastu kuskin osalta joksikin laiminlyöntien ja rikkeiden cocktailiksi...
Jää nähtäväksi, mutta entäpä jos ei syyllistettäisi kuljettajaa ennen aikojaan?
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
679
En pitäisi mahdottomana. Jos kyseessä on ollut kymmenien tonnien painoinen sora-auto, niin siinä ei sellainen törmäys autoa heilauta eikä välttämättä kuulu ohjaamoon. Lisäksi näkyvyys ohjaamosta ulos on rajoittunut katvealueiden takia.


Jää nähtäväksi, mutta entäpä jos ei syyllistettäisi kuljettajaa ennen aikojaan?
No jos auto on jutun mukaan osunut jalankulkijaan heti liikkeelle lähdettyään ja vielä tyhjänä juuri kuormansa kipanneena, ja jalankulkija on kuollut välittömästi, niin ekana tulee mieleen että jalankulkija jäänyt renkaan alle. Ja kokemuksesta tiedän että jo jänis tuntuu esim Actrosin renkaan alla hyttiin asti. Lisäksi jokainen täysjärkinen raskaskuski yleensä katsoo ne peilit, mukaanlukien kuolleidenkulmien lisäpeilit, varsinkin liikkeelle lähtiessä.
Toki tässä kyseessä työmaa joka muutenkin epätasainen ja alkuperäisten kuvien mukaan kuorkki joku vanha romu jossa ei niitä peilejä tod.näk. ollut.

En kuitenkaan kuskia ollut suoraan syyllistämässä, todennäköisesti tämä "urakoitsijan alihankkijan alihankkija" on just niin hyvä firma miltä kuulostaa ja kuski ylityöllistetty, kuten yleensä näillä sorafirmoilla. Oletettavasti kuskilla ollut liikkeelle lähtiessä paperit toisessa kourassa, puhelin toisessa ja autoa ohjattu sillä raaja- ja huomiomäärällä mitä jäljelle jää...

Tämä menee kuitenkin ihan omaksi spekulaatioksi ja vielä täysin väärässä ketjussa, joten ei tästä sen enempää.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 196
No jos auto on jutun mukaan osunut jalankulkijaan heti liikkeelle lähdettyään ja vielä tyhjänä juuri kuormansa kipanneena, ja jalankulkija on kuollut välittömästi, niin ekana tulee mieleen että jalankulkija jäänyt renkaan alle. Ja kokemuksesta tiedän että jo jänis tuntuu esim Actrosin renkaan alla hyttiin asti. Lisäksi jokainen täysjärkinen raskaskuski yleensä katsoo ne peilit, mukaanlukien kuolleidenkulmien lisäpeilit, varsinkin liikkeelle lähtiessä.
Toki tässä kyseessä työmaa joka muutenkin epätasainen ja alkuperäisten kuvien mukaan kuorkki joku vanha romu jossa ei niitä peilejä tod.näk. ollut.
Sen verran dashcam-videoita on tullut nähtyä, että renkaan alle jääminen on paras vaihtoehto. Henki lähtee melko varmasti jos kaaduttuaan pää osuu johonkin kovaan, maahan, puskuriin, auton alustaan...
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
209
Eilisen päivän saldoa kolmostiellä (80 km/h rajoitus Helsingin puolella): iltapäivän vesisateessa Kia perä pimeänä. Aamulla pakettiauto seilasi kaistan laidasta laitaan ja nopeus heitteli kummasti. Menin ohi niin älyluurihan se siellä kädessä. Ei uskalla edes pientä merkinantotööttiä antaa kun vovat säikähtää vaikka mieli teki.
 
Liittynyt
18.11.2017
Viestejä
604
On alkaneet nyppiä nuo takana olevat kiireiset, jotka risteyksen jättämissäännöistä piiittaamatta vetäisevät suoraan vaikkapa nyt oikealle kaistalle vasemmalle käännyttäessä. Itse ajan vasemmalle, laitan vilkun oikealle ja vaihdan ja eikös siellä jo joku ole kylkeen tulossa. Ei laki vielä ole muuttunut. :-(/
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 112
On alkaneet nyppiä nuo takana olevat kiireiset, jotka risteyksen jättämissäännöistä piiittaamatta vetäisevät suoraan vaikkapa nyt oikealle kaistalle vasemmalle käännyttäessä. Itse ajan vasemmalle, laitan vilkun oikealle ja vaihdan ja eikös siellä jo joku ole kylkeen tulossa. Ei laki vielä ole muuttunut. :-(/
Lähtisit ripeämmin valoista. Vai onko joku erityinen syy nutaamiselle?
 
Liittynyt
18.11.2017
Viestejä
604
Haist huilu David: :)

Kyllä minä ihan reippaasti lähden mutta kun se toinen tekee samoin niin sitten tulee ongelma.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 108
Joku perhanan katumaasturiurpo sitten halusi väkisin vääntäytyä ylinopeutta eteeni valojen jälkeen suoralla tuplakaistaisella tiellä ja alkoi sitten heti sen jälkeen ajaa alinopeutta kun käännyttiin yksikaistaiselle tielle. Molemmissa sama 50 rajoitus voimassa, mutta vissiin tuo katumaasturi meinaa mennä liian lujaa suoralla ja sitten kun tulee vähänkin mutkaa niin se meinaa lentää ulos kun pitää kaarteisiin hidastaa alle 40 vauhdin :facepalm:

Samanlainen sankari oli aamulla motarillakin, ajelin itse vakkari päällä tasanopeutta kun diudi tuuppasi ensin ohi, vaihtoi kaistaa pari metriä eteeni ja sen jälkeen välittömästi alkoi tiputtaa vauhtia. Jouduin vaihtamaan vasurille melkein heti tän sankarin vaihdon jälkeen kun alkoi takapuskuri lähestyä uhkaavasti. Eikö yhtään viitsitä katsoa mitä vauhtia muut siinä vieressä ajaa ennen kuin tungetaan eteen, mun takana oli varmaan 300m tyhjää ennen edellistä autoa, mutta kun ei, eteen piti tulla :dead:
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 775
Samanlainen sankari oli aamulla motarillakin, ajelin itse vakkari päällä tasanopeutta kun diudi tuuppasi ensin ohi, vaihtoi kaistaa pari metriä eteeni ja sen jälkeen välittömästi alkoi tiputtaa vauhtia. Jouduin vaihtamaan vasurille melkein heti tän sankarin vaihdon jälkeen kun alkoi takapuskuri lähestyä uhkaavasti. Eikö yhtään viitsitä katsoa mitä vauhtia muut siinä vieressä ajaa ennen kuin tungetaan eteen, mun takana oli varmaan 300m tyhjää ennen edellistä autoa, mutta kun ei, eteen piti tulla :dead:
Tää on todella yleistä ja ainakin itseäni häiritsee paljon. Aikalailla joka kerta kun jossain motarilla ajaa oikeaa kaistaa (käytännössä aina vakkarilla ja vakkarissa rajoitus +7-10kmh), niin jostain ilmestyy se vasemman kaistan sankari, jonka on välittömästi ohitettuaan vaihdettava nokan eteen (10-20m) oikealle kaistalle. Usein tosiaan siellä vasemmalla kaistalla ei näy ohittajan takana ainakaan 500m ketään, mutta pakko on siihen eteen vain tunkea. Sit joku 30sek siinä oikealla kaistalla ja sama temppu seuraavalle ohitettavalle. Sateella/märällä tiellä varsinkin kohtalaisen perseestä... Joskus laskenut yhden auton vaihtavan noin kaistaa 5 kertaa yhden suoranpätkän aikana.

Itse en ohittaessa koskaan mene ohittavan nokan eteen, vaan jätän reilun 50-100m välin ja sekös välillä takana ajavia kanssaohittajia tuntuu jurppivan, kun ajavat ihan konttiin kiinni ko. tapauksessa.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 586
Tää on todella yleistä ja ainakin itseäni häiritsee paljon. Aikalailla joka kerta kun jossain motarilla ajaa oikeaa kaistaa (käytännössä aina vakkarilla ja vakkarissa rajoitus +7-10kmh), niin jostain ilmestyy se vasemman kaistan sankari, jonka on välittömästi ohitettuaan vaihdettava nokan eteen (10-20m) oikealle kaistalle. Usein tosiaan siellä vasemmalla kaistalla ei näy ohittajan takana ainakaan 500m ketään, mutta pakko on siihen eteen vain tunkea. Sit joku 30sek siinä oikealla kaistalla ja sama temppu seuraavalle ohitettavalle. Sateella/märällä tiellä varsinkin kohtalaisen perseestä... Joskus laskenut yhden auton vaihtavan noin kaistaa 5 kertaa yhden suoranpätkän aikana.

Itse en ohittaessa koskaan mene ohittavan nokan eteen, vaan jätän reilun 50-100m välin ja sekös välillä takana ajavia kanssaohittajia tuntuu jurppivan, kun ajavat ihan konttiin kiinni ko. tapauksessa.
Kannattais varmaan toimia niin, että takaa kovempaa tulevalle ohittajalle annat vaan tietä vaihtamalla mahdollisimman aikaisin oikealle (olettaen, ettei keliolot tarkoita paskan lennättämistä ohitettavan päälle). Nythän sä oot jonkun mielestä se ärsytyksen kohde vaikkei tarttisi. Mitä väliä sillä on, jos ohituksen jälkeen menee ohitettavan eteen suht lähellekin, koska oletettavasti jatkat kovempaa ja rakoa syntyy heti lisää. Poislukien just paskaiset kelit
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 775
Kannattais varmaan toimia niin, että takaa kovempaa tulevalle ohittajalle annat vaan tietä vaihtamalla mahdollisimman aikaisin oikealle (olettaen, ettei keliolot tarkoita paskan lennättämistä ohitettavan päälle). Nythän sä oot jonkun mielestä se ärsytyksen kohde vaikkei tarttisi. Mitä väliä sillä on, jos ohituksen jälkeen menee ohitettavan eteen suht lähellekin, koska oletettavasti jatkat kovempaa ja rakoa syntyy heti lisää. Poislukien just paskaiset kelit
Ihan turvaväliä ajatellen. Jos kurvaa siihen 10-20m toisen eteen ja joutuu syystä tai toisesta jarruttamaan, niin se ohitettu on samantien kontissa... Se kuran lennättäminen onyt on pieni paha (vaikkakin tosi ärsyttävä sellainen). 120kmh nopeudessa auto etenee 33m/s ja siinä 10-20m turvavälillä ajaminen on vain tyhmää ja vaarallista.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 291
Noihin tapauksiin kyllä helppo yhtyä kun ensin ohitetaan ja 20s-10min myöhemmin saa ohittaa uudestaan. Päästävät yleensä sentään ohi sitten kun lähtee ohittamaan. Ei varmaan edes tajua, että sama auto meni ohi jonka ohi juuri ajanut.
 
Liittynyt
28.02.2018
Viestejä
793
Niin, kysyin että mikä se syy on. Voisi kuvitella että motarilla päivänvalossa ei sellaista tule ennenkuin turvaväli kasvaa riittäväksi, ellei ohittaja ole sokea tai joku 1 km/h nopeuserolla hinaava sipoolainen.
No motarilla voi ajella aamuisin/päivisin/iltaisin/öisin. Ja se turvaväli ei todellakaan kasva nopeasti noilla 1-5km/h ohittajilla, varsinkin kun ne tulevat heti ohituksen jälkeen oikealle kaistalle nokan eteen.
EDIT: Ja se syy voi olla ihan eläimestä tai muusta yllättävästä syystä
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 775
No miksi niitä turvavälejä sitten tarvitaan? Eikös olisi sitten järkevää ajaa 10m välein motarilla? Säästyisi polttoainettakin, kun letkassa ajettaisiin...

Siis ihan tosissaanko tota kysyit? Ei sitä todellakaan usein joudu jarruttamaan, mutta aina voi jotain yllättävää sattua. Motarilla nyt harvemmin, mutta kuitenkin turvaväli on pidettävä. Mutta esim. Joku eläin paukkaa tielle (hirveä pienempää varten ei pitäisi juuri jarrutella, mutta refleksinä saattaa jalka jarrulle mennä). Yhden peurakolarin olen ajanut ja siinä ei kerennyt mitään tekemään... tai voi mennä rengas puhki. Onhan noita.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 775
Sun turvaväli kasvaa joka sekunti jos kerran ohittamassa olit, ellet sitten ole semmoinen perus vakkarinysväri. Se oli pointti.

Motarilla elukat näkee valoisalla jo kaukaa.
Kasvaahan se, mutta en silti mene toisen eteen ennenkuin turvaväli on riittävä. Ihan sama millä nopeuserolla ohitan. Ja vakkarinysvärikommentti meni ohi? Onko nysväystä ajaa 128-130 vakkarissa? Jos oikea kaista etenee hitaampaa, niin ohitan. En ala nopeutta tosta nostamaan. Miksi pitäisi? Useimmiten ohittavat on rekkoja tms. Reilusti hitaampia.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 112
Huomio kaikille vakkarikuskeille.
Niin kauan kuin ihminen ajaa tietokonetta paremmin, vakionopeudensäädin ei tee kenestäkään parempaa kuskia. Oikea tilannenopeus on aina olosuhde- ja paikkariippuvainen, eikä rajoitus anna sille kuin viitteellisen tavoitteen.

Ei sillä ettäkö joku on/off-kaasuttelija yhtään parempi olisi. Sanonpa vain siksi kun jotkut käyttävät vakkarin käyttöä argumenttina sille, että toinen osapuoli on ajanut huonosti kun ei ole pysynyt samassa tahdissa. Todennäköisesti niin onkin, mutta ei oletusarvoisesti.
 
Liittynyt
28.02.2018
Viestejä
793
No paljonko on riittävä?
Minun mielestäni se 50m, eli alle 2 yhdistelmän mittaa. Silloin olisi turvallista ajella. Nimimerkillä 2 autoa ohitti, etummaiselta lähti ilmeisesti pölykapseli irti ja takimmainen löi jarrut kiinni. Itse parhaani mukaan jarrutin ojan penkalle. Onneksi oli kuiva kesä ja nurmialue kesti ison auton painon, muuten olis hinuria tarvittu.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 355
Kannattais varmaan toimia niin, että takaa kovempaa tulevalle ohittajalle annat vaan tietä vaihtamalla mahdollisimman aikaisin oikealle (olettaen, ettei keliolot tarkoita paskan lennättämistä ohitettavan päälle). Nythän sä oot jonkun mielestä se ärsytyksen kohde vaikkei tarttisi. Mitä väliä sillä on, jos ohituksen jälkeen menee ohitettavan eteen suht lähellekin, koska oletettavasti jatkat kovempaa ja rakoa syntyy heti lisää. Poislukien just paskaiset kelit
Turhaa koukata heti toisen eteen sen takia että jollain ääliöllä takana on olevinaan kiire.
 

Eramaankettu

Lost and Forgotten
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
2 041
Juu, parempi olla se fiksumpi volvokuski ja jatkaa sitä samaa vasenta kaistaa, mielummin vielä 100kmh, sen jälkeen kun on siitä bussista päässyt ohi 10min ohittamisen jälkeen.. Sitäpaitsi, jos joku on jo ohittamassa ei sen eteen saa tulla ja heti kun on tilaa oikealla kaistalla on sille vaihdettava. 50m on oikein hyvä etäisyys vaihtaa takaisin oikealle kaistalle.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
69
Luulen tänään olleeni se ärsyttävä autoilija. Tiedän että aiheutin kanssapyöräilijälle sydämentykytyksiä.
Pyydän siitä anteeksi, tuskin koskaan tätä anteeksipyyntöä näet mutta ajatukseni on kanssasi.

Jos tarkemmin mennään tilanteeseen niin olin kääntymässä vasemmalle. Kohdassa on liikennevalot, ja erillinen nuolivalo vielä vasemmalle kääntyville. Minä käännyin pelkillä vihreillä. Kääntyessäni katsoin että saman suuntaisen kevyen liikenteen valot olivat punaisena, eikä autoja tullut vastaan. Tässä kohtaa pyöräilevä ystäväni yllätti eikä pysäyttänyt kevyen liikenteen valoihin vaan jatkoi matkaa kohti autoni kylkeä. Vahinkoa ei tapahtunut vaan kaikki jatkoivat matkaa ehjinä. Kyse on siis siitä, että pyöräilijä ajoi ilmeisesti ajorataa ja enkä osannut huomioida häntä. Minun virheenihän se on ei siitä enempää. Google mapsin perusteella kuitenkin kadun molemmin laidoin meni pyörätie..
 

dude86

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
14.06.2017
Viestejä
1 719
On alkaneet nyppiä nuo takana olevat kiireiset, jotka risteyksen jättämissäännöistä piiittaamatta vetäisevät suoraan vaikkapa nyt oikealle kaistalle vasemmalle käännyttäessä. Itse ajan vasemmalle, laitan vilkun oikealle ja vaihdan ja eikös siellä jo joku ole kylkeen tulossa. Ei laki vielä ole muuttunut. :-(/
Tuo vaikutta hieman tulkinnanvaraiselta kirjoituksen mukaan, joko olet kääntämässä kaistalla olevan keulaan tai hän ajamassa sinua kylkeen, mutta hän on jo valmiiksi kaistalla, jolloin sinä väistät. Henkilökohtaisesti en ymmärrä tuota turhaa vaihtoa heti kaistalta toiselle. On myös risteyksiä, joista pääsee kääntymään hidastamatta vihreiden aikana, jolloin paremmalla ajolinjalla ei tarvi edes kiihdyttää mutkan jälkeen, säästyy myös polttoainetta ja liikenne on sujuvampaa. Aina painotettu autokoulussa ennakointia, mutta tuosta tuli aikanaan palautetta. Voihan sen vilkun laittaa päälle siinä suoraan kaistan yli ajaessakin niin ei tarvi myöhemmin kääntyä, jos pilkkua viilataan.
 
Liittynyt
18.11.2017
Viestejä
604
Tuo vaikutta hieman tulkinnanvaraiselta kirjoituksen mukaan, joko olet kääntämässä kaistalla olevan keulaan tai hän ajamassa sinua kylkeen, mutta hän on jo valmiiksi kaistalla, jolloin sinä väistät.
Syyllisyys voisi mennä puoliksi. Minä vaihdan kaistaa mutta hän rikkoo jättämissääntöä. Tämä siis tapahtuu heti risteyksen jälkeen.
 

Eramaankettu

Lost and Forgotten
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
2 041
Poikkeuskäännös? vai haetaanko tässä väärin ryhmittyneenä kääntymistä? Hitto että ne kanssa-autoilijat vasta vituttaakin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
546
Liikenteessä on tietysti sellainen olettama että muutkin tielläliikkujat noudattavat liikennesääntöjä.
Minä oletan esimerkiksi kun käännyn risteyksestä kaksikaistaiselle tielle esim. vasemmalle että myös takanani tulija noudattaa liikennesääntöjä ja ryhmittyy sen mukaisesti.
Samoin oletan että jos on aikeissa vaihtaa kaistaa niin siintä annetaan vilkulla selkeä signaali ymsymsyms.
Nykyään tosin tuntuu että moni menee miten huvittaa koska mitä väliä.
Samoin jos ohitan oikealla kaistalla hitaamman niin en tietenkään vedä heti siihen eteen vaan ajan turvavälin ennen palaamista vasemmalle kaistalle.
Miksikö?
Siksi että se on kohteliasta, turvallisuutta lisäävää, vähentää takanatulijan mahdollisuutta saada kivestä tuulilasiin, antaa takanatulijalle aikaa reagoida jos jotain odottamatonta tapahtuu yms.
Liikenteen pitäisi olla yhteispeliä, jos jokin ratkaisu lisää turvallisuutta suosittelen sen käyttämistä.
Esimerkiksi inhoan olla motarilla jonkin auton kuolleessa kulmassa, vaikka kuinka toisella olisi väistämisvelvollisuus niin silti....
 

Eramaankettu

Lost and Forgotten
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
2 041
Takanatulija ryhmittyy? Takanatulija saa ohittaa sinut kun sinä ryhmityt VASEMPAAN LAITAAN ryhmittymis sääntöjen mukaan kun käännyt siis vasemmalle. Et saa vaihtaa kaistaa risteysalueella ja jos samaan suuntaan menee enemmän kaistoja ja pitää poikkeuskäännös tms heti vaihtaa kaista oikealle, esim yksisuuntaisella, niin sinulla on väistämisvelvollisuus. Olisi helpompi, jos tajuaisi mistä on kyse.

Google Maps
Jos esim käännyt Laurinkadulta (normaali kaksisuuntainen) Torikadulle (kaksisuuntainen) on just ehkä sellainen tilanne mitä haet takaa. Joku urpo päättää jättää ryhmittymättä - tukkii koko Laurinkadun ja sen jälkeen ei tajua sitä, että samaan aikaan vastaantuleva saa kääntyä oikealle Torikadulle oikealle kaistalle, kun sinä käännyt vasemmalle, vasemmalle kaistalle samalla kadulla...

Ei ole sellaista tilannetta, missä vasemmalla kaistalla saa esim jatkaa suoraan ja oikealla kääntyä vasemmalle tai vasemmalla kaistalla saa kääntyä oikealle, oikean jatkuessa suoraan... Ei edes liikenneympyrissä tms.

Pistä ihmeessä google maps linkki, mielummin mistä mihin tägeillä.
 
Liittynyt
18.11.2017
Viestejä
604
No mun tilanne oli viimeksi tämä: Minä sininen, punainen oli takanani valoissa. (Huonot viivat tuli, yritäkää ymmärtää). Turussa Helsingintien ramppi, ollaan tulossa Hämeentieltä.

upload_2018-10-20_9-56-38.png


upload_2018-10-20_9-55-25.png
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
546
No mun tilanne oli viimeksi tämä: Minä sininen, punainen oli takanani valoissa. (Huonot viivat tuli, yritäkää ymmärtää). Turussa Helsingintien ramppi, ollaan tulossa Hämeentieltä.



Tätä juuri tarkoitin.
Kohta tulee joku selventämään poikkeuskäännöksistä jne.
Tämä käyttäytyminen tuntuu olevan melkein sääntönä täällä hesassa.
Itse ajat sääntöjen mukaan niin jo on joku tulossa takaa kylkeen.. :rage:
Olettama tosiaan että molemmat jatkavat suoraan käännöksen jälkeen.

Lisäyksenä vielä lakipykälä:

12 § Kääntyminen




Kääntyvän ajoneuvon kuljettaja ei saa aiheuttaa vaaraa tai tarpeetonta estettä muille samaan suuntaan kulkeville.




Risteyksessä on oikealle käännettäessä ohjattava mahdollisimman lähelle risteävän ajoradan oikeata reunaa.
Vasemmalle käännyttäessä on ohjattava siten, että ajoneuvo jättää risteyksen välittömästi risteävän ajoradan keskiviivan oikealla puolella tai yksisuuntaisen ajoradan vasemmalla reunalla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.11.2017
Viestejä
604
Poikkeuskäännöksestä tuossa ei olut kysymys. Seuraavaan vasemmalle kääntyvään risteykseen matkaa kilometri.
 
Liittynyt
24.05.2017
Viestejä
99
No mun tilanne oli viimeksi tämä: Minä sininen, punainen oli takanani valoissa. (Huonot viivat tuli, yritäkää ymmärtää). Turussa Helsingintien ramppi, ollaan tulossa Hämeentieltä.



Tuossahan oli ennen TYKSin remppaa molemmat kaistat vain oikealle kääntyviä, joku sata vuotta tuosta päivittäin ajeleva nollataulu voi kuvitella että tuo nykyään yksi kaista hoitaa molemmille kaistoille liittymiset. Eikä tuossa nyt varsinaisesti mikään kiire ole liittyä vasemmalle kaistalle kun se jatkuu kuitenkin noin kilometrin suoraan ennen ensimmäistä risteystä.
Juu, punainen nuoli ajoi väärin. Mutta kun tuota samaa kaistan yli liittymistä harrastaa noin puolet turkulaisista, niin suosittelen vaan katsomaan peilejä ennen kaistan vaihtoa.
 
Liittynyt
18.11.2017
Viestejä
604
Niinpä teenkin koska kalliiksi se kuitenkin tulisi, oli oikeassa tai väärässä. Pointtihan on siinä, että pitäisi voida luottaa siihen, että muutkin ajavat sääntöjen mukaan,
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
133
Vilkku vasemmalle tarpeeksi aikaisin, niin toivottavasti takana tuleva väärinajana ossannee jättää tilaa.

Vastaavissa risteyksissä ajan monesti suoraan vasemmalle kaistalle. Pari kertaa edellä ajavalla vilkku välähti kerran ja käänti jo eteen. Kolareilta silti vältytty.
 
Viimeksi muokattu:

Eramaankettu

Lost and Forgotten
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
2 041
Täh, vaikka tuossa saisi molemmilta kaistoilta kääntyä oikealle, ei tuon punaisen tartte väistää kuin mahdollista vasemmalla kaistalla ajajaa?
Valkoisen sulkuviivan jälkeen ja risteysalueelta poistuttaessa on "reitti selvä". vilkku vasemmalle ja täts it. Jos sinä vaihdat kaistaa toisen kylkeen, niin väärässä olet oli se ollut sun takanas tai ei. Se miten tuo risteysalue tulkitaan, niin joskus siihen käytetään ainakin tuota "jakajaa" keskellä tietä, jollon sun punanen viivas on "oikeassa kohdassa".

Eihän sillä punasella autolla pitäis olla mitään mahdollisuuksia päästä susta takaata ohi jos sinä otat sisäkurvin?

Saattaa olla, että tuo tilanne on täkäläisille "tutumpi" eikä kuvasta pysty ihan 100% varmasti sanomaan, mutta näyttäis, että tuossa on kaksi "kaartavaa katkoviivaa"?
Aivan 100% varmuudella tuon toisen jo keskiviivalla olevan katkoviivan jälkeen saa vaihtaa vasemmalle kaistalle ja sillon on taas ihan perus ohittamisen säännöt kyseessä? Millä perusteella ja missävaiheessa sinun mukaasi sitten kaistaa saa vaihtaa tuon risteyksen jälkeen?
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
726
Jaamäävai:n takaata tullut teki poikkeuskäännöksen, jota ei tuossa tilanteessa olisi lain mukaan saanut tehdä, koska seuraava risteys on sen verran kaukana, ettei sille käännökselle ollut perusteita. Eli kyllä, se takaata tuleva voi ihan hyvin olla vierellä jos on tehnyt poikkeuskäännöksen ja kiihdyttänyt nopeammin samalla. Kuvassa näkyy selvästi, että vain yhdeltä kaistalta saa kääntyä oikealle, jolloin ajolinjan tulee mennä niin, että ajetaan oikealle kaistalle ensin, ja vasta sitten kaistanvaihdolla vasemmalle.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
133
Motarilla jätän vähintään parin sekunnin (~50m) turvavälin ohittavaan, niin eiköhän jotkut ole jo menossa oikealta ohi vaikka oma nopeus on se 120 km/h.
 

Eramaankettu

Lost and Forgotten
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
2 041
Jaamäävai:n takaata tullut teki poikkeuskäännöksen, jota ei tuossa tilanteessa olisi lain mukaan saanut tehdä, koska seuraava risteys on sen verran kaukana, ettei sille käännökselle ollut perusteita. Eli kyllä, se takaata tuleva voi ihan hyvin olla vierellä jos on tehnyt poikkeuskäännöksen ja kiihdyttänyt nopeammin samalla. Kuvassa näkyy selvästi, että vain yhdeltä kaistalta saa kääntyä oikealle, jolloin ajolinjan tulee mennä niin, että ajetaan oikealle kaistalle ensin, ja vasta sitten kaistanvaihdolla vasemmalle.
Ei, poikkeuskäännös ei ole mikään loiva ovaali vaan sille kaistalle on ajettava suoraan, muutoin kyseessä on kaistanvaihto ei poikkeuskäännös. Poikkeuskäännöstä tuossa rajataan tuolla valkoisella kaartavalla viivalla, joka jatkuu poikkiviivana. Edelleen mikä on se lakiin perustuva syy miksi noiden kahden poikkiviivan jälkeen ei saisi kaistaa vaihtaa vasemmalle ja lähteä "ohittamaan".

Ensimmäisenä kaistan vaihtaja on "oikeassa" ja siinä sinulla on tilaisuus se tehdä "ensin" koska tulet siihen pisteeseen "ensimmäisenä".

Google Maps
Tuossa on esimerkki poikkeuskäännöksestä. Kääntäkää te paremman netin omaavat tuolle kuva puolelle niin selviää, että poikkeus käännös tehdään jo "risteys alueella". Silloin kukaan EI VOI PÄÄSTÄ sinua ohittamaan sille kaistalle jolle olet ryhmittymässä.


Motarilla jätän vähintään parin sekunnin (~50m) turvavälin ohittavaan, niin eiköhän jotkut ole jo menossa oikealta ohi vaikka oma nopeus on se 120 km/h.
Varmaan jossain vikaa jos sinun takana oleva auto on lähempänä kun se mitä sinä jätät turvaväliä. Voisi olla peiliin katsomisen paikka vaikka sitten ajonopeuden osalta onko se sitten 120 vai 110 ja minkä mittarin mukaan..
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
133
Varmaan jossain vikaa jos sinun takana oleva auto on lähempänä kun se mitä sinä jätät turvaväliä. Voisi olla peiliin katsomisen paikka vaikka sitten ajonopeuden osalta onko se sitten 120 vai 110 ja minkä mittarin mukaan..
Jos rekkaa ohittaessa ei ole heti kääntämässä rekan eteen, niin seuraava on. Eikä sillä ole väliä vaikka todellinen nopeus ohittaessa olisikin 110 eikä 120. Muutaman sekunnin vaikutus. "Mutta kun kiire".
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 530
Viestejä
4 165 682
Jäsenet
70 422
Uusin jäsen
Minibee

Hinta.fi

Ylös Bottom