Kellojen kääntelyn typeryys: kansalaisaloite kesäajasta luopumiseksi

Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
8 918
Talvi itsessään on kamalaa aikaa mutta talviaika tekee siitä vähän siedettävämpää .
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 247
En ymmärrä nyt lainkaan tätä. Partonen toistaa samaa, että kesäaika haittaa iltavirkkuja. Minä, enimmäkseen iltavirkkuna, haluan nimenomaan kesäajan siksi, että luonnonvalo osuisi paremmin hereilläoloaikaani.
Partonen selitti tuota niin että kun tulee aikaisemmin pimeää niin ihmisiä alkaisi väsyttämään aikaisemmin.
Partonen taitaa tosin olla sitä ikäryhmää että päälimmäinen ajatus on "yöllä pitää perkele nukkua että jaksaa 4.00 herätä lypsämään lehmät ja silloin sitä valoa tarvitaan", eikä huomioi elämänlaadullisia näkökohtia.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Minulla ei ole kompetenssia kumota Partosen sanomaa.
Aika monella muulla näköjään on.

Jos nyt oikeasti teillä on jotain tutkimustietoa, millä voitte kumota Partosen jutut höpöhöpöksi, niin laittakaa nyt hitossa tulemaan ettei vaan
aika lopu kesken :lol:
Jos nyt lukisit ensin itse ketjusta ne perustelut miksi Partosen putkikatseista jankkausta on kritisoitu.

Ei vika välttämättä ole edes kokonaan siinä sanoman sisällössä, vaan siinä että tarinaa toitotetaan yhden ihmisen suusta ja päivästä toiseen samalla kaavalla. Tai no, taisi jossakin uutisessa vilahtaa toinenkin nimi (Markku Partinen tms), mutta käytännössä Suomessa ei ole ollut aiheen ympäriltä äänessä kuin tämä yksi heppu.

Partosen bravuuri on pelottelu ja yksinkertaistaminen tähän tapaan:
(Duodecim 2014) Timo Partonen toteaa, että kesäaikaan siirtyminen rasittaa sydäntä ja verisuonia. Nämä vaikutukset ovat samanlaisia kuin vuorotyöntekijöillä havaitut.

Veren hyytymistaipumus noudattaa elimistön sisäisen kellon mukaan toimivaa aikataulua, Partonen selittää.

Kun ulkoinen kello pakottaa sydäntä rasittavaan työhön juuri silloin, kun veri hyytyy herkimmin, seurauksena voi olla veritulppa. Ja jos tukos on sydämen sepelvaltimoissa, seurauksena voi olla sydäninfarkti, paikallinen sydänlihaskuolio.
Partonen ei itse asiassa kannata edes talviaikaa, vaan että kelloja siirrettäisiin siitä vielä tunnilla lisää taaksepäin. (Lähde)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 044
Talviaika on hyvä vanta, jos tuo nyt onnistutaan pättämään ennen kesää.
Kellojen siirtely on vain niin super ärsyttävää ja turhaa!
 
Liittynyt
19.01.2018
Viestejä
57
Minä toivoisin galluppien kaveriksi puolueetonta tutkimustietoa eri vaihtoehtojen vaikutuksista kokonaisuutena. Tätä samaa olen edellisen lisäksi sanonut täällä jo vaikka kuinka moneen otteeseen. Siis sellaista kattavaa, arvostettavaa, puolueetonta tutkimusta, jossa huomioidaan muutakin kuin T.Partosen henkilökohtaiset mieltymykset ja hänen oman sisäisen kellon toiminta aamuisin. Oletan ettei sellaista tule, joten THL ja muut tahot mainostavat Partosen agitoimana mahdollisimman laajasti kuinka "talviaika on normaaliaika ja se on paras aika kaikille, uskokaa jo". Senkin olen sanonut, että kumpi tahansa aika käy minulle, kunhan sen valinta on kokonaisuutena perusteltua.

Se näyttää jo nyt aika selvältä että talviaika meille on tulossa, mutta keskustelua sen tietäminen tuskin pysäyttää.
Kaivataan puolueetonta tutkimustietoa, mutta jos sellaista yritetään tarjota niin se ammutaan alas mutulla talviaikatrollien tekeleeksi.
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
513
Ihan sama. Mutta mä haluan takaisin sen tunnin, jonka valtio minulta vääryydellä ja viekkaudella luvatta ja kysymättä anasti kun kesäaika otettiin käyttöön. Helpointa ja halvinta se olisi antaa suosiolla jäämällä seuraavan kellonvenkslauksen jälkeen pysyvästi normaaliaikaan. Toinen vaihtoehto on kylmä käteinen, ja se tunti ei ole halpa. Keväällähän tässä nykysysteemissä varastetaan ja palautetaan syksyllä.
 
Liittynyt
14.07.2017
Viestejä
1 077
Kesäaika meikäläisen mielestä olisi parempi että olisi iltapäivällä kauemmin valoisaa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
En ymmärrä nyt lainkaan tätä. Partonen toistaa samaa, että kesäaika haittaa iltavirkkuja. Minä, enimmäkseen iltavirkkuna, haluan nimenomaan kesäajan siksi, että luonnonvalo osuisi paremmin hereilläoloaikaani. Jotenkin käänteinen logiikka tuossa tuntia aiemmin tapahtumisessa, tosiasia on että kesäajassa kellonaika on aiemmin, mutta sen todellinen vaikutus on valoisan ajan osuminen myöhempään.

Todellisuudessa olen sekamuotoinen virkku - tai enemmänkin ehkä ainavirkku. Eli herään hyvin helposti, ja olen hereillä heti kun silmät ovat auki. Unen tarpeeni on muutenkin vähäinen, 5-6 tunnin unilla olen ihan virkeä. Aamuvalolla ei ole heräämiseeni kertakaikkiaan yhtään minkäänlaista vaikutusta. Pääsääntöisesti vireystila painottuu kuitenkin iltapäivään ja iltaan.
Niin minä en ole mikään sekamuotoinen vaan ihan puhdas iltavirkku, ja jos aamulla herään ennen auringonnousua olen aivan koomassa koko helkutin päivän vaikka kuinka nukkuisi. Sillä, koska pimeä tulee ei juurikaan ole merkitystä virkeyteen, kunhan herääminen tapahtuu valoisaan aikaan.

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että talvella töihinmenoaika on pimeimpään aikaan siellä kymmenen kohdilla, jotta on edes hieman hämärää kun lähtee liikkeelle. Kesäajassa tuo tarkoittaisi kello yhtätoista, jossa kohtaa alkaa sitten jo yhteiskunta köhimään joustavammassakin ympäristössä. Aurinkoa en tule työpäivän jälkeen näkemään kuitenkaan noilla aikatauluilla yhtään sen enempää laskee se sitten neljältä vai viideltä.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Tuossakin tulos on noin puolet ja puolet, johon pätee edelleen se että kutakuinkin puolet kansasta tulee olemaan tyytymätön päätökseen, oli se sitten kumpi tahansa. Se on vaan ikävä fakta, johon pitää sopeutua. Vaan eipä siinä, onhan tuo kuitenkin luotettavampi ja samalla tulokseltaan selvempi indikaattori kuin otakantaa.fi:n paskakysely.
No, kyllä minä, ja varmaan lähes kaikki muutkin, otan mielummin pysyvän kumman tahansa ajan kuin kellojen siirtelyn.

Ei tuo Partonen ole ainoa jonka mukaan liian myöhäinen aikavyöhyke on haitallinen:
How your time zone affects your productivity– and what to do about it - Todoist Blog
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Jos voi herätä luonnollisesti auringon nousun mukaan, niin silloin tuskin on mitään merkitystä sille, mitä kello milloinkin sattuu näyttämään.
Yhteiskunta asettaa tiettyjä rajoja, ja yleensä ne rajat päättyvät kello kymmenen. Ihanteellistahan olisi, että yhteiskunta lopettaisi aamuvirkkujen pilliin hyppimisen ja kaikkea siirrettäisiin ainakin pari tuntia myöhemmäksi. Kolme tuntia, niin voidaan pitää se kesäaika kaupan päälle :)
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Itselle mieleen tuli että jos ääniä pukkaa samasta IP:stä monta pienessä ajassa niin melko varmasti on robotti. Pidemmässä juoksussahan sama IP voi olla usemallakin ihmisellä käytössä.
Jos kaavake oli tarpeeksi fiksu robottiääniähän voi poistaa myös yksinkertaisesti sillä, että vastaus tulee nopeammin kuin ihminen kerkeää täyttää kenttiä. Toki fiksu robotti voi osata feikata.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Tästä on jo 22 sivua jauhettu. Jotkut haluaa valoa aamuun illan sijasta.

Miksi kesäajan puolustajat itkee kyselyn huonoudesta (jota se kyllä oli)? Yhtä lailla se kysely oli huono talviajan kannattajille. Tätä foorumia lukiessa kesäajan kannattajat ovat fanaattisempia, joten mutulla heitän, että ne spämmirobotit pelasi enemmän heidän pussiin.
Kesäajan kannattajat varmaan ymmärsivät itsekin olevansa luontoa vastaan :D
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
No, kyllä minä, ja varmaan lähes kaikki muutkin, otan mielummin pysyvän kumman tahansa ajan kuin kellojen siirtelyn.

Ei tuo Partonen ole ainoa jonka mukaan liian myöhäinen aikavyöhyke on haitallinen:
How your time zone affects your productivity– and what to do about it - Todoist Blog
Onhan näitä tänne linkitelty aiemminkin, jopa ihan oikeiden tutkimustenkin muodossa. Ongelma on vaan siitä, että ne eivät käytännössä koskaan käsittele meikäläisiä olosuhteita, eikä niissä huomioida sitä vaikutusta mitä lisääntynyt alkuillan valoisuus voi/voisi saada aikaan ihmisten terveydessä/yleisessä mielialassa. Puhutaan yleensä vaan tuottavuudesta tai kaamosväsymyksestä ja siitä miten valoisammat aamut pelastavat kutakuinkin kaiken.

En ole suoranaisesti niiden tutkimusten tuloksia vastaan, en vaan ihan suoraan ole valmis allekirjoittamaan niiden ajantasaisuutta ja/tai soveltuvuutta meidän olosuhteisiin.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Yhteiskunta asettaa tiettyjä rajoja, ja yleensä ne rajat päättyvät kello kymmenen. Ihanteellistahan olisi, että yhteiskunta lopettaisi aamuvirkkujen pilliin hyppimisen ja kaikkea siirrettäisiin ainakin pari tuntia myöhemmäksi. Kolme tuntia, niin voidaan pitää se kesäaika kaupan päälle :)
Mitäs jos aletaan esim. Espanjan tapaan viettämään siestaa keskellä päivää ja kaikki voitavat? Puljut aukeavat aikaisin ja ovat auki myöhään. Välissä vedetään vähän tsetaa ja taas jatkuu. Tai sitten ei. :D
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Onhan näitä tänne linkitelty aiemminkin, jopa ihan oikeiden tutkimustenkin muodossa. Ongelma on vaan siitä, että ne eivät käytännössä koskaan käsittele meikäläisiä olosuhteita, eikä niissä huomioida sitä vaikutusta mitä lisääntynyt alkuillan valoisuus voi/voisi saada aikaan ihmisten terveydessä/yleisessä mielialassa. Puhutaan yleensä vaan tuottavuudesta tai kaamosväsymyksestä ja siitä miten valoisammat aamut pelastavat kutakuinkin kaiken.

En ole suoranaisesti niiden tutkimusten tuloksia vastaan, en vaan ihan suoraan ole valmis allekirjoittamaan niiden ajantasaisuutta ja/tai soveltuvuutta meidän olosuhteisiin.
No johtuisko se siitä, että kuvittelemiasi vaikutuksia ei ole?

Kuten selitin, ainakin omalla kohdalla se alkuillan valoisuus ei todellakaan edistä yleistä mielialaa positiiviseen suuntaan. Myöhemmin herääminen sen sijaan kyllä edistää. Suhtaudun skeptisyydellä THL:ään niiden eräiden muiden tutkimustoimien takia, mutta ehkä ne nyt vaan ovat oikeassa sanoen kesäajan olevan haitallista terveydelle.

En ole nähnyt ikinä mitään tutkimusta tai tutkimusta käsittelevää artikkelia, joka pitäisi hyödyllisenä tai terveellisenä aurinkoaikaa myöhäisempää aikavyöhykettä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 065
No johtuisko se siitä, että kuvittelemiasi vaikutuksia ei ole?

Kuten selitin, ainakin omalla kohdalla se alkuillan valoisuus ei todellakaan edistä yleistä mielialaa positiiviseen suuntaan. Myöhemmin herääminen sen sijaan kyllä edistää. Suhtaudun skeptisyydellä THL:ään niiden eräiden muiden tutkimustoimien takia, mutta ehkä ne nyt vaan ovat oikeassa sanoen kesäajan olevan haitallista terveydelle.

En ole nähnyt ikinä mitään tutkimusta tai tutkimusta käsittelevää artikkelia, joka pitäisi hyödyllisenä tai terveellisenä aurinkoaikaa myöhäisempää aikavyöhykettä.
Ööö, miten myöhemmin herääminen liittyy tähän..? Vittu, heräät sitten kun heräät ja jos ei nukuta niin sitten ei.:facepalm:
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Mitäs jos aletaan esim. Espanjan tapaan viettämään siestaa keskellä päivää ja kaikki voitavat? Puljut aukeavat aikaisin ja ovat auki myöhään. Välissä vedetään vähän tsetaa ja taas jatkuu. Tai sitten ei. :D
Minusta valoisaan aikaan ulkoilu keskellä päivää olisi aivan helkutin fiksua kaikille sisällä työtä tekeville, ja pyrin sitä myös itse mahdollisuuksien mukaan tekemään. Typeräähän se on, että työnantajat ja yhteiskunta telkeää porukan valoisimpaan aikaan sisätiloihin, vaikka esim. puolen tunnin ulkoilutauko toisi paljon suurempia tuottavuushyötyjä kuin Sipilän KiKy sopimukset ikipäivänä.

Ja valoisaan aikaan nimenomaan sillloin kello 12. Ei vasta auringon laskiessa, koska ei se kesäaika + sydäntalvi + kello 17 ole enää mitään valoisaa aikaa vaikka kuinka siirretään kelloja.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Ööö, miten myöhemmin herääminen liittyy tähän..? Vittu, heräät sitten kun heräät ja jos ei nukuta niin sitten ei.:facepalm:
Mä käyn töissä. Epäonnisemmat omistaa lapsia, jotka pakotetaan lain voimalla aamuisin kouluun, eikä ne päiväkoditkaan taida ihan koska vaan auki olla. Vissiin tuntemattomia käsitteitä?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 065
Mä käyn töissä. Epäonnisemmat omistaa lapsia, jotka pakotetaan lain voimalla aamuisin kouluun, eikä ne päiväkoditkaan taida ihan koska vaan auki olla. Vissiin tuntemattomia käsitteitä?
On kaksi lasta. Mitä kellonaika liittyy tähän? Aamulla klo7-8 on pimeetä marras-joulukuussa kuitenkin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 065
Pitäisi tehdä kysely, jossa eroteltaisiin kaupunkilaisurpot ja maalaiset. Tasan varmasti sen suurin talviajan pimeyden kannatus tulee sieltä kaupungeista, jossa ei sillä auringonvalon ajankohdalla ole muutenkaan väliä. Maalla ymmärretään valon tärkeys ja sitä tarvitaan iltaan.
Stadissa kun asun ja syntynyt täällä niin en allekirjoita tätä. Pari naapuria on sen sijaan kotoisin pohjoisesta ja toivoivat talviaikaa. Vitun landet. Muuttakoot takaisin sinne lappiin.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
No johtuisko se siitä, että kuvittelemiasi vaikutuksia ei ole?
En tiedä. Olisi kiva jos sitä tutkittaisiin ja sitä kautta todistettaisiin ettei ole.

Kuten selitin, ainakin omalla kohdalla se alkuillan valoisuus ei todellakaan edistä yleistä mielialaa positiiviseen suuntaan. Myöhemmin herääminen sen sijaan kyllä edistää.
Ymmärrän kyllä että ihmiset ovat erilaisia. Minulla tilanne on täysin päinvastainen ja koska en usko olevani ainoa, niin siksi osaltaan tätä haluaisinkin selvittää muutenkin kuin mutuilemalla.

Suhtaudun skeptisyydellä THL:ään niiden eräiden muiden tutkimustoimien takia, mutta ehkä ne nyt vaan ovat oikeassa sanoen kesäajan olevan haitallista terveydelle.
Ketkä ne? Ei siellä taida ola kuin tämä Mr. Partonen, jonka näkemyksiä siteerataan ainoana totuutena joka kerta. Voi olla että hän on oikeassa, en tiedä sitäkään, mutta ahdistaa joka tapauksessa jos käytännössä yhden ihmisen kommenteilla vedellään tällaisia linjoja THL:n nimissä.

En ole nähnyt ikinä mitään tutkimusta tai tutkimusta käsittelevää artikkelia, joka pitäisi hyödyllisenä tai terveellisenä aurinkoaikaa myöhäisempää aikavyöhykettä.
En ole nähnyt minäkään, mutta se voi johtua myös siitä ettei asiaa ole edes tutkittu ainakaan meidän olosuhteissa, ainakaan niin että siinä olisi huomioitu myös ihmisten ulkoilu/liikunta lisääntyneen valoisuuden myötä. Voi olla että vaikutus ei ole merkittävä ja olen ihan tyytyväinen siihen jos tieteellisesti osoitetaan että näin on, mutta en ole tähän lopputulokseen päätynyttä tutkimusta vielä missään nähnyt. On aika eri asia tutkia tätä(kin) jossakin keski-euroopassa, jossa on täysin erilainen kulttuuri, ilmasto ja elintavat.

Ei minua haittaa, jos joku tutkimus osoittaa että asia on niin tai näin. Haluaisin vain nähdä että tämä on tutkimuksen myötä todettu.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
En ole nähnyt minäkään, mutta se voi johtua myös siitä ettei asiaa ole edes tutkittu ainakaan meidän olosuhteissa, ainakaan niin että siinä olisi huomioitu myös ihmisten ulkoilu/liikunta lisääntyneen valoisuuden myötä. Voi olla että vaikutus ei ole merkittävä ja olen ihan tyytyväinen siihen jos tieteellisesti osoitetaan että näin on, mutta en ole tähän lopputulokseen päätynyttä tutkimusta vielä missään nähnyt. On aika eri asia tutkia tätä(kin) jossakin keski-euroopassa, jossa on täysin erilainen kulttuuri, ilmasto ja elintavat.

Ei minua haittaa, jos joku tutkimus osoittaa että asia on niin tai näin. Haluaisin vain nähdä että tämä on tutkimuksen myötä todettu.
En ole nyt ihan varma kannattaako tuota valoisuudenkaan vaikutusta liioitella tuohon ulkoilemiseen liittyen. Se vaikuttaa melko lyhyen aikaa, ja syksy on jokatapauksessa erittäin mälsää ja innostamatonta aikaa liikkua ulkona. Vaikka aurinko ei laskisi on silti harmaata ja pimeää, koska taivas on pilvessä 90 % ajasta, on märkää, kylmää ja tuulista, mutta ei lunta.

Ihmiset liikkuvat mututuntumani perusteella paljon enemmän ja innokkaammin ulkona helmikuussa kuin marraskuussa, vaikka päivän pituus on täsmälleen sama.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
En ole nyt ihan varma kannattaako tuota valoisuudenkaan vaikutusta liioitella tuohon ulkoilemiseen liittyen. Se vaikuttaa melko lyhyen aikaa, ja syksy on jokatapauksessa erittäin mälsää ja innostamatonta aikaa liikkua ulkona. Vaikka aurinko ei laskisi on silti harmaata ja pimeää, koska taivas on pilvessä 90 % ajasta, on märkää, kylmää ja tuulista, mutta ei lunta.

Ihmiset liikkuvat mututuntumani perusteella paljon enemmän ja innokkaammin ulkona helmikuussa kuin marraskuussa, vaikka päivän pituus on täsmälleen sama.
Ihan totta, mutta kovin vaatimaton on myös sen aamun valoisuuden vaikutus ja siihen sitä juuri pitäisikin peilata.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 247
En tiedä. Olisi kiva jos sitä tutkittaisiin ja sitä kautta todistettaisiin ettei ole.


Ymmärrän kyllä että ihmiset ovat erilaisia. Minulla tilanne on täysin päinvastainen ja koska en usko olevani ainoa, niin siksi osaltaan tätä haluaisinkin selvittää muutenkin kuin mutuilemalla.


Ketkä ne? Ei siellä taida ola kuin tämä Mr. Partonen, jonka näkemyksiä siteerataan ainoana totuutena joka kerta. Voi olla että hän on oikeassa, en tiedä sitäkään, mutta ahdistaa joka tapauksessa jos käytännössä yhden ihmisen kommenteilla vedellään tällaisia linjoja THL:n nimissä.
Muutama sivu sitten on linkattu norjalainen tutkimus jossa kesäaika todettiin paremmaksi terveydelle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 824
Alan olemaan sitä mieltä, että nyky järjestelmä on ihan hyvä. Paras olisi toki pysyvä kesäaika, mutta kun tämäkin on ihan 50-50 kesä ja talviajan kesken niin tosiaan paras olisi että olisi se 7kk kesäaikaa ja 5kk talviaikaa kuten ennenkin. Huonoin mahdollinen vaihtoehto on pysyvä talviaika kun täytyy alkaa muuttamaan koko elämän kaikkia aikatauluja aikaisemmiksi, että edes joskus näkisi auringonvaloa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 320
Alan olemaan sitä mieltä, että nyky järjestelmä on ihan hyvä. Paras olisi toki pysyvä kesäaika, mutta kun tämäkin on ihan 50-50 kesä ja talviajan kesken niin tosiaan paras olisi että olisi se 7kk kesäaikaa ja 5kk talviaikaa kuten ennenkin. Huonoin mahdollinen vaihtoehto on pysyvä talviaika kun täytyy alkaa muuttamaan koko elämän kaikkia aikatauluja aikaisemmiksi, että edes joskus näkisi auringonvaloa.
Eihän se aikataulu välttämättä muutu mihinkään, viisarit vain osoittaa eri tavalla.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
2 361
Alan olemaan sitä mieltä, että nyky järjestelmä on ihan hyvä. Paras olisi toki pysyvä kesäaika, mutta kun tämäkin on ihan 50-50 kesä ja talviajan kesken niin tosiaan paras olisi että olisi se 7kk kesäaikaa ja 5kk talviaikaa kuten ennenkin. Huonoin mahdollinen vaihtoehto on pysyvä talviaika kun täytyy alkaa muuttamaan koko elämän kaikkia aikatauluja aikaisemmiksi, että edes joskus näkisi auringonvaloa.
Kaikkein paras kyllä olis että talvella olisi kesäaika ja kesällä olis talviaika, jos haluttaisiin pitää tasaisempana iltapäivä auringon saantia.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 030
Alan olemaan sitä mieltä, että nyky järjestelmä on ihan hyvä. Paras olisi toki pysyvä kesäaika, mutta kun tämäkin on ihan 50-50 kesä ja talviajan kesken niin tosiaan paras olisi että olisi se 7kk kesäaikaa ja 5kk talviaikaa kuten ennenkin. Huonoin mahdollinen vaihtoehto on pysyvä talviaika kun täytyy alkaa muuttamaan koko elämän kaikkia aikatauluja aikaisemmiksi, että edes joskus näkisi auringonvaloa.
:facepalm:

Se kesäaikahan nimenomaan tarkoittaa sitä aikataulun muuttamista aikaisemmaksi.

Ihan yhtä lailla sinun tarvisi siirtää se aikataulusi aikaisemmaksi silloin kun kesäaikaan siirrytään.

Sinulla on koko keskustelun ajan ollut väärä origo. Aika on oikeasti se, mikä se absoluuttisesti on. Ei se, mitä oma kello sattuu näyttämään.

Ja jos olet niin jumittunut toimimaan sen mukaan, mitä se oma kellosi näyttää, pidä se vaan kesäajassa vaikka valtion virallinen aika olisi normaaliaika. Minä itseasiassa joskus muutaman vuoden ajan pidin kelloani aina talviajassa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 824
:facepalm:

Se kesäaikahan nimenomaan tarkoittaa sitä aikataulun muuttamista aikaisemmaksi.

Ihan yhtä lailla sinun tarvisi siirtää se aikataulusi aikaisemmaksi silloin kun kesäaikaan siirrytään.

Sinulla on koko keskustelun ajan ollut väärä origo. Aika on oikeasti se, mikä se absoluuttisesti on. Ei se, mitä oma kello sattuu näyttämään.

Ja jos olet niin jumittunut toimimaan sen mukaan, mitä se oma kellosi näyttää, pidä se vaan kesäajassa vaikka valtion virallinen aika olisi normaaliaika. Minä itseasiassa joskus muutaman vuoden ajan pidin kelloani aina talviajassa.
Niin ainoa mitä haluan on että iltapäivällä töiden jälkeen olisi vielä valoisaa. Joten käytännössä tämä talviajassa tarkoittaa että töihin on mentävä aikaisemmalla kellon näyttämällä kuin nyt että sieltä pääsee pois silloin kun aurinko vielä paistaa. Ja en nyt tiedä mitä sanaa pitäisi käyttää, mutta kyllä tuo on minusta aikataulun muuttamista jos alkaa menemään töihin eri kellon näyttämällä kuin tähän asti.

Ja jotta tämä olisi käytännössä mahdollista niin illan aikataulua tulee myös muuttaa ja mennä aikaisemmalla kellon näyttämällä nukkumaan jotta voi herätä aikaisemmin.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 030
Niin ainoa mitä haluan on että iltapäivällä töiden jälkeen olisi vielä valoisaa. Joten käytännössä tämä talviajassa tarkoittaa että töihin on mentävä aikaisemmalla kellon näyttämällä kuin nyt että sieltä pääsee pois silloin kun aurinko vielä paistaa. Ja en nyt tiedä mitä sanaa pitäisi käyttää, mutta kyllä tuo on minusta aikataulun muuttamista jos alkaa menemään töihin eri kellon näyttämällä kuin tähän asti.
Se "aikaisempi kellonnäyttämä normaaliajassa" tarkoittaa aivan samaa todellista aikaa kuin se tottumasi kellonlukema kesäajassa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 824
Se "aikaisempi kellonnäyttämä normaaliajassa" tarkoittaa aivan samaa todellista aikaa kuin se tottumasi kellonlukema kesäajassa.
Kyllä, ja mitään ongelmaa ei olisi jos kaikki olisi auki 24/7. Nyt sitten täytyy erikseen töissä sopia uudesta työajasta, kaupassa käyminen voi olla hankalampaa jos kaupan ikkunaan on teipattu että se aukeaa klo 7 niin se aukeaa klo 7 eivätkä he muuta teippausta olemaan klo 6. Jos olisi lapsia niin päiväkodin tai koulun alkamisaikaa ei muuteta kuitenkaan joten voisi olla hankala alkaa menemään töihin aikaisemmalla kellon näyttämällä kun ei saisi lapsia päiväkotiin siihen aikaan jne.
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
8 918
Ne jotka haluavat säilyttää kellojen siirtelyn ovat toivottomassa vähemmistössä. Sitä ei tule tapahtumaan. Vai onko kyse tappiomielialasta? Kellojen siirtely on ollut koko ajan pahin vaihtoehto.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
133
Minä otan mieluummin talviajan kuin kesäajan, mutta kellojen siirtely on viimeinen vaihtoehto.

Edit. Kellojen siirtelyn jatkaminen sopisi, jos talviaika alkaisi kuukautta aikaisemmin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
8 918
Pahin vaihtoehto on pimeään talviaikaan jääminen. Mieluummin kellojen siirtely, kuin ikuinen pimeys.
Kyselyjen mukaan olet vähemmistössä. Sinulla on oikeus mielipiteeseesi mutta et voi olettaa enemmistön taipuvan tahtoosi.

Moni on täällä aiemmin sanonut että kesäaikana valoisuudella ei ole merkitystä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 550
Huomaan, että ketju kiertää kehää non N:nnettä kertaa toistaen ihan samoja argumentteja puolesta ja vastaan. Huoh. Tulisi jo lakimuutos (toivon kesäaikaa, hyväksyn talviajan), niin päästäisiin eteenpäin :)
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
8 918
Kaikki normaaliaikaan töissä tms. käyvät tarvitsee iltaan valoa. Työttömillä ja eläkeläisillä se on aivan sama, kun voi elää oman vuorokausirytmin mukaan.
Aamuun tarvitsemme enemmän. Työttömät yleensä nukkuvat pitkään, heille kesäaika lienee sopivampi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 550
Voi jeesus tätä keskustelun tasoa:

"Työttömät yleensä nukkuvat pitkään, heille kesäaika lienee sopivampi."
"Työttömillä ja eläkeläisillä se on aivan sama, kun voi elää oman vuorokausirytmin mukaan."

:rofl::rofl::rofl::rofl:
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 044
Voi jeesus tätä keskustelun tasoa:

"Työttömät yleensä nukkuvat pitkään, heille kesäaika lienee sopivampi."
"Työttömillä ja eläkeläisillä se on aivan sama, kun voi elää oman vuorokausirytmin mukaan."

:rofl::rofl::rofl::rofl:
Keskustelun taso on, mitä on, koska sinällään tunnilla sinne sun tänne ei ole mitään merkitystä, kunhan vain päästään eroon tuosta ärsyttävästä kellojen siirtelystä, johon kuluu ainakin omalla kohdalla aikaa joka kerta 15 minuuttia - puoli tuntia.
Eli pahimmassakin tapauksessa omalla kohdalla tunti aikaa säästyy jo parissa vuodessa, kun saa jättää täysin turhan nypläyksen pois. Lisäksi ajan muutokseen tottumiseen menee päivä pari, joten sekin vitutus jää pois.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Keskustelun taso on, mitä on, koska sinällään tunnilla sinne sun tänne ei ole mitään merkitystä
Kyllä sillä tunnilla on aika paljonkin merkitystä. Eräskin tutkija on sitä mieltä että jos käytetään pysyvää kesäaikaa, porukkaa lakoaa kuin heinää kaiken maailman veritulppiin ja ties mihin sairauksiin. :D

...kunhan vain päästään eroon tuosta ärsyttävästä kellojen siirtelystä, johon kuluu ainakin omalla kohdalla aikaa joka kerta 15 minuuttia - puoli tuntia.
Eli pahimmassakin tapauksessa omalla kohdalla tunti aikaa säästyy jo parissa vuodessa, kun saa jättää täysin turhan nypläyksen pois. Lisäksi ajan muutokseen tottumiseen menee päivä pari, joten sekin vitutus jää pois.
Aika antiikkista kelloa pitää olla, jos niitä tarvitsee manuaalisesti vielä nykyään nyplätä. Minä ainakaan en omista yhden seinäkellon lisäksi ainuttakaan laitetta, joka ei osaisi vaihtaa kesä/talviajan välillä automaattisesti.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
133
Ja miten tämä liittyy yhtään mihinkään?
Aamun pimeydessä sisällä valoa saa lampusta ja harrastaa näkee myös otsalampun valossa jos illalla on pimeää.

Normaaliaikaan ulkotöissä olevat tarvitsevan sen valon aamuun. Tähän on turha vastata että käytä otsalamppua.


Edit. Tietenkin ongelmaa ei olisi jos saisi itse päättää työajat, mutta vielä olla siinä.
 
Viimeksi muokattu:

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Edit. Tietenkin ongelmaa ei olisi jos saisi itse päättää työajat, mutta vielä olla siinä.
Niinpä. Siksi onkin typerää heitellä näitä "se aikaisempi kellonnäyttämä normaaliajassa tarkoittaa aivan samaa todellista aikaa kuin se tottumasi kellonlukema kesäajassa". Se nyt vaan on fakta, että maailma rullaa niiden viisarien mukaan. Ei ole mahdollista viedä ja hakea lapsia päiväkodeista milloin haluaa ja kuten on moneen kertaan todettu, massat eivät voi käydä töissäkään ihan miten haluavat.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 458
Viestejä
4 162 682
Jäsenet
70 411
Uusin jäsen
domppaaaa

Hinta.fi

Ylös Bottom