Autovero poistuu vuonna 2024 ja paremmat veikkaukset

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 729
Niin ja vanhat ja raihnaiset.
Tämä. Tuo on taas niin hieno case siitä ettei vasen käsi tiedä mitä oikea tekee. Toisaalta vanhusten määrä nousee koko ajan, mutta enemmän pitäisi liikkua pyörillä ja kävelleen. Eli koko "rasite" hommasta jätetään työikäisille...

Väestöllinen huoltosuhde Suomessa vuosina 1987–2012 ja ennuste vuoteen 2040 (työikäinen väestö 18–67-vuotiaat)



Tilastokeskus - Väestö vanhenee – heikkeneekö huoltosuhde?

:facepalm:
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 151
Tuo pyöräilyn osuuden nosto 30 prosentilla ei tarkoita, että tutisevat vanhukset pakotettaisiin pyöräilemään vastoin tahtoaan. Pitää muistaa, että pyöräilyn osuus liikenteestä on pieni, joten isokaan kasvuprosentti ei tarkoita suurta muutosta. Helsingissä 10% matkoista tehdään pyörällä ja tavoitteena on nosto 15 prosenttiin, eli 50 prosentin kasvu.

Sinänsä nimenomaan vanhusten kannattaisi liikkua paljon kävellen ja pyörällä, koska se ylläpitää yleiskuntoa. 80-vuotias isänikin pyöräilee edelleen, vaikka infarkti heikensikin toisen jalan toimintakykyä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 380
- Tietullit kaupunkialueille. Helpohko, koska joukkoliikenne on usein jonkinlainen vaihtoehto.
- Polttoaineveron nosto. Epäsuosittu idea, mutta puree suoraan liikennesuoritteeseen ja päästöihin. Nostaa joukkoliikenteen kilpailukykyä etenkin kaupunkialueilla. Samalla toki toivoisi, että vuosittaista käyttömaksua pienennettäisiin veroneutraalisti.
Toki joukkoliikenteellä pääsee suurissa kaupungeissa, mutta se on toivottoman hidasta. Esim. lapsia ei julkisilla ehtisi viedä hoitoon.
 
Liittynyt
27.11.2016
Viestejä
1 158
Tuo pyöräilyn osuuden nosto 30 prosentilla ei tarkoita, että tutisevat vanhukset pakotettaisiin pyöräilemään vastoin tahtoaan. Pitää muistaa, että pyöräilyn osuus liikenteestä on pieni, joten isokaan kasvuprosentti ei tarkoita suurta muutosta. Helsingissä 10% matkoista tehdään pyörällä ja tavoitteena on nosto 15 prosenttiin, eli 50 prosentin kasvu.
Toisaalta etenkin pk-seudulla pyöräily/kävely on yleensä vaihtoehto joukkoliikenteelle, ei oman auton käytölle, joten sen lisäämisen vaikutus päästöihin on kohtuu pieni.

Toki joukkoliikenteellä pääsee suurissa kaupungeissa, mutta se on toivottoman hidasta. Esim. lapsia ei julkisilla ehtisi viedä hoitoon.
Tiedän, että etenkin pk-seudun ulkopuolella, esim. Turussa ja Tampereella "poikittaisliikenne" on joukkoliikenteellä melko onnetonta, kun aina täytyy kiertää keskustan kautta. Se joukkoliikennettä kuitenkin on kohtuullisesti, toisin kuin vähän kauempana kehyskunnissa saati sitten ihan "landella". Kyllä ne lapset julkisilla hoitoon ehtii viemään valtaosassa tapauksia, joskin se on helvetin paljon aikaavievempää ja epämiellyttävämpää kuin autolla ovelta-ovelle kulkeminen. Ja toisaalta päiväkoteja voisi suunnitella niin, että matkat kotoa päiväkotiin sujuisivat vaikka kävellen (alle 2km matka) - ei luulisi olevan tiheään asutussa kaupungissa kovin vaikeaa, jos vaan tahtoa löytyisi.
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 630
Esim. lapsia ei julkisilla ehtisi viedä hoitoon.
Aika pieni vähemmistö kuitenkin ne kenellä hoitopaikka ei ole kävelymatkan päässä kotoa (suurissa kaupungeissa).

Toivottavasti muuttuu verotus omistamisesta enemmän käytön suuntaan (mm. polttoaineveron nostolla). t. nimim. alle 10tkm vuodessa tulee mittariin.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 799
Huomenna taitaa tulla sellainen uutispaukku, kun ilmastoraportti vaikuttaa kiihottaneen muutaman kotimaisen ministerimme taloudellisien intressien ajamista.

Berner: Suomi tavoittelee autoille erittäin tiukkoja päästörajoja – päätös luvassa jo huomenna
Berner, hän on itse jo aikoja sitten maininnut, ettei asetu jatkokaudelle. Hänellä ei siis ole mitään vaalien vuoksi kosiskeltavaa, vaan voi odottaa jotain itsenäistä projektia. Kilometrimaksu, iän myötä porrastuvasti nouseva verotus, tai jopa katsastettavan ajoneuvon maksimi-ikä. Tiedä vaikka tulisi säädöksiä, joiden myötä kauppa kiihtyvästä kävisi jopa ilman autoveron poistoa.
Olipa mitä oli, sen asettavat voimaan seuraava hallitus. Voi olla jälkimainikia varten hyvä ottaa lipevät vaalipuheet talteen. ;)
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 380
Aika pieni vähemmistö kuitenkin ne kenellä hoitopaikka ei ole kävelymatkan päässä kotoa (suurissa kaupungeissa).

Toivottavasti muuttuu verotus omistamisesta enemmän käytön suuntaan (mm. polttoaineveron nostolla). t. nimim. alle 10tkm vuodessa tulee mittariin.
Sieltä hoitopaikasta pitää vielä mennä töihinkin, eikä julkisilla ehtisi.
 
Liittynyt
25.07.2018
Viestejä
438
Toivottavasti muuttuu verotus omistamisesta enemmän käytön suuntaan (mm. polttoaineveron nostolla). t. nimim. alle 10tkm vuodessa tulee mittariin.
Suomi on kyllä paska maa näissä autoasioissa. Autovero joutaisi kyllä pois, en mitenkään ymmärrä kaksinkertaista verotusta, ensin ostossa ja sitten ajelussa. Hienoja ja hyviä autoja menee tämän verotuksen takia oman lompakon ulottumattomiin. Polttoaine ja sen verotus on jo itsesään suoraan suhteessa auton kulutukseen joten se joka ajaa, maksaa, eikö se riitä? (viherpiiperot älkööt vastatko)
 

mineraalimies

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 504
Aika pieni vähemmistö kuitenkin ne kenellä hoitopaikka ei ole kävelymatkan päässä kotoa (suurissa kaupungeissa).

Toivottavasti muuttuu verotus omistamisesta enemmän käytön suuntaan (mm. polttoaineveron nostolla). t. nimim. alle 10tkm vuodessa tulee mittariin.
Osaatko ajatella muita kuin omaa napaasi. Helsingissäkin voidaan määrätä hoitoon toiselle puolelle kaupunkia jos lähimmässä päiväkodissa ei ole tilaa. Tämä on hyvinkin tavallista. Varsin moni tarvitsee autoa töihin pääsemiseensä ja jos veroja sen käytön suhteen nostetaan liiaksi voi kiinnostus työssäkäyntiä kohtaan laskea entisestään ja sinun verotaakkasi sitä myötä kasvaa. Kannattaa todella miettiä mitä toivoo.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 864
Osaatko ajatella muita kuin omaa napaasi. Helsingissäkin voidaan määrätä hoitoon toiselle puolelle kaupunkia jos lähimmässä päiväkodissa ei ole tilaa. Tämä on hyvinkin tavallista. Varsin moni tarvitsee autoa töihin pääsemiseensä ja jos veroja sen käytön suhteen nostetaan liiaksi voi kiinnostus työssäkäyntiä kohtaan laskea entisestään ja sinun verotaakkasi sitä myötä kasvaa. Kannattaa todella miettiä mitä toivoo.
Mielestäni kaupungin ja valtion tulisi miettiä enemmän kokonaisuutta eikä jakaa vaan raippaa. Esim. juuri hoitopaikat lapsille on monesti se tekijä joka pakottaa auton käyttöön niin jos autoilua halutaan kallistaa ja hankaloittaa niin eikö sitten vastavuoroisesti voisi perustaa huomattavaa määrää lisää päiväkoteja ja mielellään paljon pieniä päiväkoteja niin kaikilla olisi sellainen lähellä.

Lisäksi kaupunki voisi vaihtaa bussit sähköbusseihin niin ainakin paikalliset päästöt laskisivat huomattavasti. Ainakin lyhyellä tähtäimellä nimenomaan kaupungissa autoilu on ongelma, eikä maaseudulla autoilu. Kaupungissa on pienellä alueella paljon autoja ja paljon asukkaita jotka joutuvat tätä pakokaasua hengittämään. Maaseudulla ei ole niin justiinsa kun asukkaita ja autoja on harvassa niin hengitysilmassa on keskimäärin huomattavan paljon vähemmän päästöjä. No tämähän nyt ei ole hallituksen tavoite, vaan vähentää päästöjä yleensäkkin, mutta tavalliselle kansalaiselle nuo lähipäästöt on se konkreettinen elämään oikeasti vaikuttava asia. Toki sekin sitten vaikuttaa kaikkien elämään kun jäätiköt on sulaneet ja koko suomi on veden alla, mutta sille nyt emme mitään voi kun kiina ja muut isot maat saastuttavat joka tapauksessa maailman pilalle riippumatta siitä mitä me teemme. Mutta sen aikaa kun täällä nyt vielä jotenkin voi asua niin voisi koittaa tehdä mahdollisimman mukavaksi vähentämällä lähipäästöjä.

Sähköautoja aina kritisoidaan kuinka niistä tulee elinkaaripäästöjä enemmän kun bensa-autoista, mutta koska niitä sähköautoja ei suomessa tehdä niin päästötkin menevät muualle joten suomen paikallisissa päästöissä näkyy selvästi jos kaikki ajaisivat sähköllä. Itse alan olemaan tosiaan sitä mieltä, että maailma tuhoutuu joka tapauksessa päästöihin niin emme täällä enää itse voi vaikuttaa kuin siihen että oma ilmamme olisi mahdollisimman pitkään vielä hyvää, joten lähipäästöjen vähentämiseen pitäisi mielestäni satsata ja unohtaa koko maailman päästöistä huolehtiminen.
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 630
Osaatko ajatella muita kuin omaa napaasi. Helsingissäkin voidaan määrätä hoitoon toiselle puolelle kaupunkia jos lähimmässä päiväkodissa ei ole tilaa.
Kyllä tiedän, että näitä tapauksia on, muttei se kovin yleistä ole. Ja tuokin tilanne kestää yleensä yhdellä perheellä korkeintaan vuoden tai pari.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 154
Toki sekin sitten vaikuttaa kaikkien elämään kun jäätiköt on sulaneet ja koko suomi on veden alla, mutta sille nyt emme mitään voi kun kiina ja muut isot maat saastuttavat joka tapauksessa maailman pilalle riippumatta siitä mitä me teemme.
Tämä. Suomen liikennepäästöt on ihan näpertelyä verrattuna siihen määrään CO2:ta mitä Kiina, USA, Intia & kumppanit tunkee taivaalle. Vaikka Suomessa ei ajettaisi metriäkään fosiilisilla, se ei vaikuttaisi koko maailman tilanteeseen juuri mitenkään jos muualla maailmassa meno jatkuu entisenlaisena. Samalla kun täällä täällä suunnitellaan veronkiristyksiä jotta ihmiset lakkais ajamasta autolla yhdessä maailman harvimmin asutuista maista, kauhistelee saksalaiset diesel-autojen päästöjä ja näpertelee ajokieltoja keskustoihin samalla kuitenkin tuottaen suurimman osan sähköstään ruskohiilellä :facepalm:

Vuoden 2015 tilastojen mukaan Suomen kokonaispäästöt vuodessa hiilidioksidiekvivalenttitonneiksi muutettuna ovat ~55 000 tonnia. Tästä liikenteen osuus on ~20% eli 11 000 tonnia, ja sekin sisältää myös julkisen liikenteen. Esimerkiksi Saksa puskee vuodessa ilmaan ~900 000 tonnia, joten meidän liikennepäästöt on jo Saksaankin verrattuna aika vaatimattomat. Yli 500 000 tonnin kerhoon, eli 10+ kertaa Suomen verran saastuttaviin maihin kuuluvat mm. sellaiset vanhat luonnonsuojelun mahtimaat kuin kuin Keski-Afrikan tasavalta, Myanmar, Bolivia, Meksiko ja Kongon demokraattinen tasavalta, joissa kaikissa varmaan kiinnitetään ihan kauheasti huomiota päästöihin. Kiina puskee yksinään vuosittain ilmaan 12 000 000 tonnia kasvihuonekaasuja, joka on tuplat USAn reiluun 6 000 000 tonniin verrattuna.

Vaikka Suomen liikenteen päästöjä leikattaisiin 30%, eli 3300 tonnia, niin laskekaapa kuinka suuri vaikutus on isossa kuvassa. Lähinnä kyseessä on pelkkä imagon kiillotus, jonka todellinen merkitys on hyvin vähäinen, tuo määrä hukkuu jo tilastoissa pyöristyksiin. Vastapainona vaakakupissa on Suomalaisten perheiden arjen hankaloittaminen ja kasvaneiden kustannusten aiheuttama laskeva kotimaan kulutus jne kerrannaisilmiöt. Niin kauan kuin noita suursaastuttajia ei saada mukaan talkoisiin on koko touhu pelkkää hyödytöntä näpertelyä jolla ei "maailmaa pelasteta".
 
Viimeksi muokattu:

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 630
Nää on kyllä aina parhaita nämä "koska muutkaan ei tee mitään" -perustelut.
Vuoden 2015 tilastojen mukaan Suomen kokonaispäästöt vuodessa hiilidioksidiekvivalenttitonneiksi muutettuna ovat ~55 000 tonnia. Tästä liikenteen osuus on ~20% eli 11 000 tonnia, ja sekin sisältää myös julkisen liikenteen. Esimerkiksi Saksa puskee vuodessa ilmaan ~900 000 tonnia, joten meidän liikennepäästöt on jo Saksaankin verrattuna aika vaatimattomat. Yli 500 000 tonnin kerhoon, eli 10+ kertaa Suomen verran saastuttaviin maihin kuuluvat mm. sellaiset vanhat luonnonsuojelun mahtimaat kuin kuin Keski-Afrikan tasavalta, Myanmar, Bolivia, Meksiko ja Kongon demokraattinen tasavalta, joissa kaikissa varmaan kiinnitetään ihan kauheasti huomiota päästöihin. Kiina puskee yksinään vuosittain ilmaan 12 000 000 tonnia kasvihuonekaasuja, joka on tuplat USAn reiluun 6 000 000 tonniin verrattuna.
Näitäkin voisi suhteuttaa väkilukuun eikä puhua absoluuttisista määristä. Suomen päästöt per capita on samaa luokkaa Saksan kanssa, Kiina tulee vähän perässä. Yhdysvallat on ihan omilla luvuillaan, noin tuplat em. verrattuina.
CO2-päästöt per asukas
Vastapainona vaakakupissa on Suomalaisten perheiden arjen hankaloittaminen ja kasvaneiden kustannusten aiheuttama laskeva kotimaan kulutus jne kerrannaisilmiöt.
Arjen hankaloittaminen ja kustannusten kasvaminen... huoh. Tiedän monia perheitä, joilla on kaksi uutta premium-luokan autoa. Nämäkin kun vaihtaa ne turhakkeensa puolta edullisempiin niin kyllä on varaa maksaa vähän enemmän polttoaineesta. Tai jos autovero vastapainona poistettaisiin, niin ei edes tarvitsisi välttämättä autojen tasosta hirveästi tinkiä.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 154
Löytyykö tarkempaa tietoa vielä, mikä on jakauma henkilöautojen, julkisen ja raskaan liikenteen kesken?
Kotimaan liikenteen kasvihuonekaasupäästöistä runsaat 90 % syntyy tieliikenteestä. Sen osalta päästöt jakautuvat seuraavasti: henkilöautoliikenne noin 60 %, paketti- ja kuorma-autoliikenne noin 36 % ja bussit, moottoripyörät yms. yhteensä noin 4 %. Junaliikenteen osuus on noin 1 %, lentoliikenteen noin 2 % ja vesiliikenteen noin 4 %.
Lähde: Liikenteen päästöt | Öljy- ja biopolttoaineala ry
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 591
Näitäkin voisi suhteuttaa väkilukuun eikä puhua absoluuttisista määristä.
Päästöjen vähentämisessä vain absoluuttisilla määrillä on merkitystä. Eipä se esim. paljoa vaikuta Suomen mittakaavassa, jos yksi suomalainen auto muutetaan sähkökäyttöiseksi.

PS. Laskin pari vuotta sitten, että suhteutettuna lukumääriin suomalainen lehmä tuottaa kasvihuonekaasuja enemmän kuin suomalainen henkilöauto.
 

mineraalimies

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 504
Se on tosi paha ja soosoo, että autoilee töihin vaikkapa 80km päivässä. Mutta se on ihan jees jos lentää pari kertaa vuodessa aurinkoon lomailemaan. Onhan se joukkoliikennettä vähän samaan tapaan, kuin Vihreiden Jani Toivolan taksin käyttö.

Yhden Phuketin lennon päästöillä perhe autoilee yli 10 vuotta

Itsekin autoilen päivittäin ainakin 100km ja lennän sen pari kertaa vuodessa Aasiaan. Jos pitäisi valita kumpi on turhempaa ja ansaitsee rankempaa verottamista niin kyllä nuo lomamatkat voisi pistää kovemmalle verolle ja säästää työmatkaansa ajavat. Vaikea kuvitella kuinka moni tänä päivänä ajaa huvikseen autolla jos ei jotain 18v kolleja lasketa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 154
Nää on kyllä aina parhaita nämä "koska muutkaan ei tee mitään" -perustelut.
Ei taida lainausmerkeistä huolimatta olla ihan suora lainaus. Mä sanoin, että vaikka me tehdään täällä mitä, niin se ei vaikuta paskan latia jos muut ei tee sitä myös. Vaikka EU vähentäisi päästöjään nykyisestä 20% niin se olis siltikin pieru saharassa jos muut ei tee samaa.

Näitäkin voisi suhteuttaa väkilukuun eikä puhua absoluuttisista määristä. Suomen päästöt per capita on samaa luokkaa Saksan kanssa, Kiina tulee vähän perässä. Yhdysvallat on ihan omilla luvuillaan, noin tuplat em. verrattuina.
Totta, per capita ei juurikaan meillä eroa Saksasta, mutta Saksa oli esimerkkinä lähinnä sen takia, että se on Euroopan suurin yksittäinen päästöjentuottaja joka tietoisesti tekee siirtymää ydinvoimasta hiilivoimaan, ja yleisestä linjasta poiketen Saksan päästöjen väheneminen on pysähdyksissä tai päästöt ovat jopa nousseet . Suomessa (ja muissa pohjoismaissa) päästöjä nostaa myös keski-Eurooppaa kylmempi ilmasto joka vaatii vähän eri tavalla energiaa kuin mitä tuolla etelämmässä.

Kiina on siinä mielessä jännä vertauskohta, koska puolet (edit: kaupungistumisaste alkaa olla 60% nykyään joten korjataan lukemaa) kolmasosa porukasta asuu hädin tuskin sähköjen kanssa maaseudulla, jos mukaan lasketaan vain "teollisessa yhteiskunnassa elävät" niin CO2 per capita luku näyttäytyy vähän eri valossa. Ja koska BKT kasvaa koko ajan ja kaupungistuminen kiihtyy, niin riski on suuri, että saastuttaminen vain lisääntyy siellä eikä suinkaan vähene.

Arjen hankaloittaminen ja kustannusten kasvaminen... huoh. Tiedän monia perheitä, joilla on kaksi uutta premium-luokan autoa. Nämäkin kun vaihtaa ne turhakkeensa puolta edullisempiin niin kyllä on varaa maksaa vähän enemmän polttoaineesta. Tai jos autovero vastapainona poistettaisiin, niin ei edes tarvitsisi välttämättä autojen tasosta hirveästi tinkiä.
Siistiä, että sun tuttavapiirissä ollaan rikkaita, eikä siellä ole bensan hinnalla mitään väliä. Mä elän toisenlaisessa todellisuudessa, jossa perheillä yleisesti on yksi C-segmentin perusfarkku ja yksi B-segmentin kauppakassi josta on premium kaukana. Autoilla ei yleensäkään ajeta kilometriäkään "ylimääräistä", koska bensa on jo nytkin ihan vitun kallista. Autoilla hoidetaan ihan normaaleja elämisen rutiineja, viedään kakaroita päiväkotiin, käydään kaupassa, mennään töihin, käydään sukuloimassa jne... Jos autolla ajaminen kallistuu, niin se ihan oikeasti tarkoittaa sitä, että rahaa on vähemmän käytettäväksi muuhun kuin siihen liikkumiseen.
 

mineraalimies

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 504
Koko ilmastonmuutos & ympäristökeskustelussa kulminoituu ihmisen itsekkyys ja kyvyttömyys nähdä asian eri puolia.

- Kun meitsi pärjää polkupyörällä pärjää ne muutkin
- Kun meitsin lasten päiväkoti / työpaikka on nurkan takana niin se on ihan varmasti kaikilla muillakin
- Kun meitsi ei tarvii autoa työmatkaan niin ei varmaan tarvi kukaan mukaan
- kun meitsin kavereilla on kalliita autoja niin kaikilla muillakin on vara maksaa vähän lisää autoilusta
- kun meitsi ajaa vain 10tkm vuodessa niin ei varmaan kukaan muukaan aja enempää joten veroja voi nostaa käytön mukaan

ja niin edelleen
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 630
Koko ilmastonmuutos & ympäristökeskustelussa kulminoituu ihmisen itsekkyys ja kyvyttömyys nähdä asian eri puolia.

- Kun meitsi pärjää polkupyörällä pärjää ne muutkin
- Kun meitsin lasten päiväkoti / työpaikka on nurkan takana niin se on ihan varmasti kaikilla muillakin
- Kun meitsi ei tarvii autoa työmatkaan niin ei varmaan tarvi kukaan mukaan
- kun meitsin kavereilla on kalliita autoja niin kaikilla muillakin on vara maksaa vähän lisää autoilusta
- kun meitsi ajaa vain 10tkm vuodessa niin ei varmaan kukaan muukaan aja enempää joten veroja voi nostaa käytön mukaan

ja niin edelleen
...no jatketaan:

- Päästöjä pitää vähentää, mutta MINUN ajoni on niin tärkeitä, ettei niitä saa verottaa yhtään enempää. Joku muu saa maksaa mutta en MINÄ.
 

TheMeII

Übertaktungspotenzial
S Y N T H W A V E
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
7 004
Toivottavasti muuttuu verotus omistamisesta enemmän käytön suuntaan (mm. polttoaineveron nostolla). t. nimim. alle 10tkm vuodessa tulee mittariin.
Toivottavasti muuttuu verotus käytöstä ruuhkien purun ja hupiajelun poistoon t. nimim. noin 40tkm vuodessa tulee mittariin kahella autolla työajoja.
 

mineraalimies

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 504
...no jatketaan:

- Päästöjä pitää vähentää, mutta MINUN ajoni on niin tärkeitä, ettei niitä saa verottaa yhtään enempää. Joku muu saa maksaa mutta en MINÄ.
Työmatkan ajaminen on mielestäni kohtuullisen tärkeää. Jos työmatka jää kiristyneen verotuksen takia ajamatta niin se ei ole kauhean hyvä juttu kansantaloudellisesti. Autoilijat maksavat muuten aikamoisen kasan veroja jo nyt riippumatta siitä onko menopelin reitit järkeviä vai ei.

Näkisin vaihtoehtojen tarjoamisen tärkeänä. Ensimmäisenä pitää tunnustaa se fakta, ettei julkinen liikenne tavoita, kuin pienen osan suomalaisista. Seuraavana pitää miettiä mitä asian eteen tehdään, muuta kuin kiristetään jo ennestään kireää verotusastetta.

Itse kannattaisin tuntuvaa tukea sähköautoille ja koko maan kattavan latausinfran pikaista rakentamista. Tällä tavalla nyt ainakin teoriassa saadaan CO2-päästöt alemmas. Sähköautot on tulevaisuutta halusi sitä tai ei.

Itse ajelin toista vuotta ympäristön suojelemiseksi maakaasulla ja valtio muisti minua siitä vuosittain 300€ käyttövoimaverolla. Aina voi jeesustella asioita tai tehdä jotain niiden eteen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 380
Kyllä tiedän, että näitä tapauksia on, muttei se kovin yleistä ole. Ja tuokin tilanne kestää yleensä yhdellä perheellä korkeintaan vuoden tai pari.
Vuosi pari on helvetin kauan jos valtio pakottaa tuntien bussirumbaan.
Edes pääkaupungin julkinen liikenne ei toimi niin hyvin että autosta voisi luopua.
 
Liittynyt
27.11.2016
Viestejä
1 158
Itse kannattaisin tuntuvaa tukea sähköautoille ja koko maan kattavan latausinfran pikaista rakentamista.
Itseäni hieman huvittaa kun kyselyissä kysytään pitäisikö sähköautoilua tukea tai ihmiset ko. tukea kaipaavat. Todellisuudessahan sähköautoilua tuetaan jo tällä hetkellä hyvin vahvasti. Sähköauton autovero on 3,3% kun tavalllisen bensiiniperheauton (5,6l/100km, 130g/km) vero on 13,8%. Kun ostat siis 40 000 euron sähköauton maksat autoveroa 1320 euroa, kun vastaavan hintaisen normaaliauton ostaja maksaa 5520 euroa ts. sähköautoilija saa tukea 4200 euroa hankintaan + tällä hetkellä erillisen 2000 euron hankintatuen eli yhteensä 6200 euroa tukea. Lisäksi käyttövoima (sähkö vs bensiini) on huomattavasti kevyemmin verotettua. Ei ole mitään järkeä tukea tämän enempää vielä kehitysvaiheessa olevaa tekniikkaa varsinkin kun tuki kohdistuu vain (erittäin) hyvätuloisiin omakoti/rivitaloasujiin, sillä mahdollisuus lataamiseen kotona on käytännössä sähköautoilun edellytys.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 864
Ja toisaalta autoilun päästöt ovat kuitenkin ihan äärettömän pienet kun vertaa laivoihin. Yhden konttilaivan päästöt vastaavat 50 miljoonan henkilöauton päästöjä. Eli jos suomalaiset jättäisivät muutaman laivallisen kiinalaista krääsää tilaamatta niin voisimme ajella autoilla kymmeniä vuosia kuten nytkin ja lopputulos olisi sama. Käsittämätöntä että noihin laivojen päästöihin ei puututa millään tavalla. Toki ymmärrän, että ei mukamas voi kun laivat on liputettu johonkin veronkierto valtioon joka vähät välittää päästöistäkään, mutta kyllä nyt jotain pitäisi voida, koska jos joku niin nuo tuhoavat kyllä maailman.
 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 280

Ministeriön työryhmä: auton omistamista syytä vähentää – viidennes Suomen päästöistä tulee liikenteestä

Liikenne- ja viestintäministeriön liikenteen ilmastopoliittisen työryhmän tavoitteena on löytää keinoja, miten liikenteestä tulee hiiletöntä vuoteen 2045 mennessä.
Lisäksi pyritään nostamaan edistämään kävelyn ja pyöräilyn osuutta liikkumisesta 30 prosentilla vuoteen 2030 mennessä.
Auton omistamista pyritään vähentämään ja raideliikennettä edistetään. Lisäksi sähköautoilua tuetaan.

Ministeriössä ollaan myös perustamassa ilmasto- ja ympäristöyksikköä. Tammikuussa aloittava yksikkö vastaa siitä, että liikenne- ja viestintäjärjestelmät ovat vähäpäästöisiä, ympäristöä vähän kuormittavia ja energiatehokkaita.

Suomen tavoitteena on mahdollisimman tiukat CO2-päästöjen raja-arvot.

–Vaikka IPCC:n viesti on vakava, toivottomuuteen ei ole syytä vaipua, Berner summaa.

- Satakunnan Kansa
Jos pyöräilyn ja kävelyn osuutta liikkumisesta lisätään 30 prosentilla, niin vähennetäänkö saman verran autoilua? :)
 
Viimeksi muokattu:

mineraalimies

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 504
Lentoliikenteen päästöistä kova vääntö EU:ssa – Ruotsi otti käyttöön lentoveron

Yksi Phuketin matka siis vastaa noin vuoden autoilua. Suhteellisen moni ns. viherpiipertäjä kuitenkin suuntaa tuonne Aasiaan meditoimaan ja parantamaan maailmaa.

Tosiasiallisesti se Kainuussa asuva ja ns. saastuttavalla vanhalla ajoneuvolla kotikylillä ajava voi kuormittaa ympäristöä huomattavasti vähemmän, kuin urbaani Helsinkiläinen joka käyttää vain julkisia kulkuneuvoja ja polkupyörää MUTTA matkustelee ahkerasti.
 

Walla

//TODO: Add Title
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
2 907
Vielä ei ole liian myöhäistä, mutta nyt tarvitsee välittömästi vähentää päästöjä ja rajusti... miten minusta tuntuu, että olen kuullut tämän viimeiset 20 vuotta joka ikinen vuosi.

Ja joka ikinen vuosi ne CO2-päästöt jatkavat kasvuaan yhä kiihtyvällä tahdilla, toki EU toki voi tuuletella aina 1% "päästölaskuilla", joiden ainoa syy on se että samaan aikaan 10% teollisuudesta on siirretty Aasiaan. Montako kymmentä vuotta tätä pelleilyä pitää vielä jatkaa, ennen kuin sitten on vihdoin "liian myöhäistä".
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 507
Kasvihuoneilmiö oli tiedossa jo joskus 100v sitten. Tuskin asialle mitään on jaksettu tehdä 2100-luvullakaan. Todennäköisesti ainoa mitä tehdään on mietitään, miten sen lämpötilannousun kanssa selviäisi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 729
Kyllä lämmittää mieltä olla päästötalkoissa. Suomen päästöistä viidennes tulee liikenteestä.

Toisaalta Suomen päästöt vastaavat 0,01% koko maailman päästöistä.

Eli jos huomenna siirrytään 100%sesti jalankulkijoiksi niin vähennys maailman tasolla on... mitäs se viidesosa 0,01%:sta olikaan? Ai niin ”ei paskaakaan”... :facepalm:

Ja samalla Kiina tuottaa 30% maailman päästöistä. Yksin...
 

mineraalimies

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 504
Kiina tekee kyllä kovasti hommia ilmastonmuutosta vastaan. Monessa kaupungissa on polttomoottorikäyttöiset mopedit ym. ajoneuvot jo kokonaan kielletty.

Kyseessä on maa, joka tarttuu ongelmiin kovilla otteilla Esim. holtiton väestönkasvu johti yhden lapsen politiikkaan. Intian ja Afrikan mantereen kaltaisissa shitholeissa ei tälläinen tietenkään tule kuuloonkaan.
 

Incredible Buff

Suosittelen maastohiihtoa
Team Apple
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 417
Ja samalla Kiina tuottaa 30% maailman päästöistä. Yksin...
Niin mitä siellä Kiinassa tehdään. Ettei tuotettaisi tavaraa, joka rahdataan laivoilla, joiden päästöt on suuret, eurooppaan ja jenkkilään länsimaisilla markkinoille kulutettavaksi...Taitaa keskimäärin kiinalaisen henkilökohtaisesta toiminnasta oleva hiilidioksidipäästö olla mitätön keskimääräiseen länkkäriin verrattuna.

Kiinaa suurempi ongelma on Intia, mutta ilmaston lämpeneminen tulee kyllä ratkaisemaan sen ennemmin tai myöhemmin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 729
Kiinan ongelma on talouskasvu, jos se jatkuu samaa tahtia, niin sen lupaamat vähennykset ovat tarkoittavat päästöjen kasvua koska ne lasketaan kansantuotteesta.

Intia toki on saastuttaja, mutta jotain luokkaa 1/3 siitä mitä Kiina.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 765
Itseäni hieman huvittaa kun kyselyissä kysytään pitäisikö sähköautoilua tukea tai ihmiset ko. tukea kaipaavat. Todellisuudessahan sähköautoilua tuetaan jo tällä hetkellä hyvin vahvasti. Sähköauton autovero on 3,3% kun tavalllisen bensiiniperheauton (5,6l/100km, 130g/km) vero on 13,8%. Kun ostat siis 40 000 euron sähköauton maksat autoveroa 1320 euroa, kun vastaavan hintaisen normaaliauton ostaja maksaa 5520 euroa ts. sähköautoilija saa tukea 4200 euroa hankintaan + tällä hetkellä erillisen 2000 euron hankintatuen eli yhteensä 6200 euroa tukea. Lisäksi käyttövoima (sähkö vs bensiini) on huomattavasti kevyemmin verotettua. Ei ole mitään järkeä tukea tämän enempää vielä kehitysvaiheessa olevaa tekniikkaa varsinkin kun tuki kohdistuu vain (erittäin) hyvätuloisiin omakoti/rivitaloasujiin, sillä mahdollisuus lataamiseen kotona on käytännössä sähköautoilun edellytys.
Todellisuudessa vähäpäästöisille autonomistajille vittuillaan vähemmän.

Miksi verotetaan auton omistamista. Jos sinulla on auto millä ajat hyvin vähän niin maksat siitä CO2 veroa että se seisoo sun pihassa.
Samalla maksat CO2 veroa nahkapenkeistä, jotka olivat lisävaruste.

Miksei auton ostosta makseta CO2 veroa perustuen sen valmistuksen hiilijalanjälkeen? Koska eihän autolla ole vielä ajettu "metriäkään" kun sen tehtaalta saat. Mutta raaka-aineisiin on käytetty CO2. Jos auto on tullut tehtaasta ja tuotantoketjusta, missä ei ole käytetty CO2 päästöjä aiheuttavia raaka-aineita niin sittehän vero voisi olla hyvin pieni :)

Parempi toki olisi ehkä poistaa auto ja ajoneuvoverot (ainakin oikeasti vähä päästöisiltä), sekä lisätä polttoaineverotusta.

Kiina tekee kyllä kovasti hommia ilmastonmuutosta vastaan. Monessa kaupungissa on polttomoottorikäyttöiset mopedit ym. ajoneuvot jo kokonaan kielletty.

Kyseessä on maa, joka tarttuu ongelmiin kovilla otteilla Esim. holtiton väestönkasvu johti yhden lapsen politiikkaan. Intian ja Afrikan mantereen kaltaisissa shitholeissa ei tälläinen tietenkään tule kuuloonkaan.
Oikeastaan yrittää pitää porukan kaupungeissa hengissä. Ilmanlaatu on niin järkyttävän huono. Samalla tulee vähemmän ilmastopäästöjäkin.
 

j7u

Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
309
"Euroopan suuripäästöisin voimalaitos on puolalainen 5298 MW:n Belchatówin ruskohiilivoimala, jonka hiilidioksidipäästöt vuonna 2013 olivat 37 miljoonaa tonnia. Voimalaitos otettiin käyttöön vuonna 1982 ja sitä laajennettiin lisäyksiköllä vuonna 2011, minkä jälkeen siitä tuli Euroopan suurin lämpövoimalaitos."

Eiköhän ne suomen liikennepäästöt ole aika pieniä kuitenkin :confused:
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 151
Liittynyt
27.11.2016
Viestejä
1 158

- Motiva

Jotain kehitystäkin on tapahtunut.
Näyttänee vielä paremmalta, jos otetaan huomioon ajosuoritteen kasvu (olettaisin, että se on kasvanut väestön kasvaessa). Taitaa jopa CO2 mennä miinukselle. Hieman toki epäilyttää mittaustapa, kun tuo 2015 on noin pieni... Vai onko tässä mukana muutkin kuin liikenteen päästöt, jolloin joku terästehtaan alasajo näkyisi?
 
Viimeksi muokattu:

Henriquez

SER OMISTAJA
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 207
Näiden autoilupäästöjen takana piilee hieno valheellinen kuvitelma, että kaikki kyllä järjestyy, jos autoilua rajoitetaan mahdollisimman paljon. Totuus kuitenkin on se, että koko maailmaa katsottaessa päästään parhaimmillaankin +/- 0 tilanteeseen. Kuva kertoo kaiken oleellisen:



Tosiaan siis puhutaan ihan marginaaliasioista ja jos keskustellaan marginaaliasioista vuosikaudet, unodetaan se pääpointti. Peli on jo menetetty, ellei aleta rajoittamaan jollain keinolla väestön paisumista. Se on totuus, jota ei mielellään käsitellä medioissa. Luuletteko, että autoilun päästöjen vähentäminen oikeasti on se avain onneen? Sillä hidastetaan aivan mitättömällä tavalla kokonaisuutta, joka on väestön kehityksen syytä. Toki se auttaa paikallisesti ilmanlaadun yms kanssa, mutta kokonaisuutta katsellessa itseäni ainakin hirvittää tällainen suhmurointi suomessa. Suomen ilmastopolitiikka kun ei kiinnosta kehitysmaita millään lailla.
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 151
Tosiaan siis puhutaan ihan marginaaliasioista ja jos keskustellaan marginaaliasioista vuosikaudet, unodetaan se pääpointti. Peli on jo menetetty, ellei aleta rajoittamaan jollain keinolla väestön paisumista. Se on totuus, jota ei mielellään käsitellä medioissa.
Höpsistä, kyllä väestönkasvun tuomia ongelmia on käsitelty laajalti. Tällä hetkellä näyttää siltä, väestönkasvu olisi muuten jo aika hyvin hanskassa, mutta erityisesti Afrikassa valitettavasti ihanteena on edelleen suurperhe.
 

mineraalimies

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 504
Höpsistä, kyllä väestönkasvun tuomia ongelmia on käsitelty laajalti. Tällä hetkellä näyttää siltä, väestönkasvu olisi muuten jo aika hyvin hanskassa, mutta erityisesti Afrikassa valitettavasti ihanteena on edelleen suurperhe.
Käsitelty laajalti kyllä. Pakolaisongelman hoito osoittaa, että asioita on kyllä käsitelty, mutta toimenpiteet on lähinnä säälittävällä tasolla.

Väite siitä, että maailman väetönkasvu olisi hanskassa on täyttä potaskaa. Väestönkasvu on tällä erää hanskassa ainoastaan kehittyneissä maissa.

India-demography.png
Intian väestönkasvu
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
574
Ja toisaalta autoilun päästöt ovat kuitenkin ihan äärettömän pienet kun vertaa laivoihin. Yhden konttilaivan päästöt vastaavat 50 miljoonan henkilöauton päästöjä. Eli jos suomalaiset jättäisivät muutaman laivallisen kiinalaista krääsää tilaamatta niin voisimme ajella autoilla kymmeniä vuosia kuten nytkin ja lopputulos olisi sama. Käsittämätöntä että noihin laivojen päästöihin ei puututa millään tavalla. Toki ymmärrän, että ei mukamas voi kun laivat on liputettu johonkin veronkierto valtioon joka vähät välittää päästöistäkään, mutta kyllä nyt jotain pitäisi voida, koska jos joku niin nuo tuhoavat kyllä maailman.
Tätä samaa asiaa toistetaan niin usein eri keskusteluissa, että on pakko puuttua. Noissa laivoissa on siis suuret hiukkaspäästöt eikä hiilidioksidipäästöt. Noilla hiukkaspäästöillä ei ole vaikutusta ilmastonmuutokseen vaan ne huonontavat ilmanlaatua paikallisesti. Satamien lähellä se aiheuttaa ongelmia, mutta ei merellä.
 

Henriquez

SER OMISTAJA
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 207
Höpsistä, kyllä väestönkasvun tuomia ongelmia on käsitelty laajalti. Tällä hetkellä näyttää siltä, väestönkasvu olisi muuten jo aika hyvin hanskassa, mutta erityisesti Afrikassa valitettavasti ihanteena on edelleen suurperhe.
Selvennätkö vielä hieman tuon graafin avulla, millä tavalla se on hanskassa? Se kertoo kokonaiskuvaa ja kokonaiskuva on se joka vaikuttaa ilmastonmuutokseen. Toivossa on hyvä elää. Jos on keskusteltu väestönkasvun ongelmista rehellisesti niin mistä löydät minulle valtamediasta siteerauksen joltain jollain tavalla merkittävältä taholta: Ihmisten holtittomaan lisääntymiseen täytyy puuttua.

Minusta on aika sairasta bipolarosuutta jos samaan aikaan keskustellaan päästöjen vähentämisestä toisen tai kolmannen syy seuraussuhteen kautta ja unohdetaan se ensimmäinen.

Miksi ihminen ei saa kuluttaa ja ajaa maksimit, mutta holtiton lisääntyminen sallitaan. Ikäänkuin se olisi jokin ennalta määrätty oikeus, johon ei voi puuttua. Samalla tavalla syöminenkin, varsinkin lihansyönti voisi olla oikeus, johon ei puututa, mutta tod näk siihen tullaan puuttumaan. Autoilu etc. Ymmärrätte varmaan kuvion.
 
Liittynyt
08.10.2017
Viestejä
263
Onhan se surullista, että pitkien välimatkojen maassa missä kelit ja varsinkin tiet tuppaa olemaan surkeassa kunnossa, pakotetaan verotuksella ihmiset kulkemaan kehitysmaiden markkinoille tehdyillä Kioilla ym kipoilla. Norjassa reissatessa huvitti kun, jossain tuppukylässä tuli yhtäkkiä kulman takaa Subarun lasipalatsi vastaan. Näytti olevan suosittu merkki siellä päin, joten norjalaiset pystyy ilmeisesti ostamaan auton olosuhteiden mukaan toisin kuin täällä.
 

mineraalimies

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 504
Norja on tehnyt periaatepäätöksen jättää vähäpäästöiset ajoneuvot kokonaan verottamatta ja verottaa fossiilisia polttoaineita käyttäviä kulkuneuvoja rankemmalla kädellä.

Suomessa kyllä puhutaan pajon, mutta teot on yhtä tyhjän kanssa. Jos jotain tehdään, niin keksitään lisää haittaveroja entisen lisäksi.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 647
Viestejä
4 197 274
Jäsenet
70 760
Uusin jäsen
Maakkkee

Hinta.fi

Ylös Bottom