Formula E

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 860
Pistetääs tästä oma keskustelu, omasta mielestäni tulee olemaan erittäin mielenkiintoinen sarja tulevaisuudessa. Sarjaa ei onneksi vaivaa sama jäykkyys kuin F1 joka nyt on tosin muuttumassa mutta hidasta siellä tulee olemaan.

Hyvä esimerkki sarjan kilpailusta on tuo tämän vuoden mexico kisa, tapahtumaa riittää vrt F1

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
239
Henkilökohtaisesti ei kyllä tuo Formula E iske sitten yhtään. Muutaman kisan katsonut eikä vaan oikein saa kunnon fiilistä päälle. Radat pääsääntöisesti tylsiä ja pomppuisia katuratoja, autot pitää ärsyttävää ääntä eikä suoranopeudet oikein ole kummoisia. Tähän vielä lisättynä fan boostit ja autojen vaihdot kesken kisan kun ei akku muuten riitä, niin melko keinotekoiselta toistaiseksi tuntuu.

Onneksi kuitenkin laji kehittyy koko ajan ja teknologia siinä mukana, ehkä tulevaisuudessa voi olla ihan kiinnostavakin laji.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 860
Nojuu äänet on aika surkeat, niihen nyt ei tarda muutoksia ilman äänitehosteita taida tulla. Akkuhan muistaakseni jo seuraavalle kaudelle päivittyy niin että mennään samalla latauksella kokokisa, toisaalta kun nopeudet ovat pienemmän kisoja voidaan järjestää käytännössä missä vain koska ei tarvita suuria turva-alueita.
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
4 250
Mercedez-Benz julkaisi eilen liittyvänsä sarjaan mukaan, hyvä hyvä :) Moni odottelee Teslaa jossain vaiheessa mukaan ja se olisikin kyllä mielenkiintoista saada kisaamaan tavallaan alan pioneerina

Nojuu äänet on aika surkeat, niihen nyt ei tarda muutoksia ilman äänitehosteita taida tulla. Akkuhan muistaakseni jo seuraavalle kaudelle päivittyy niin että mennään samalla latauksella kokokisa, toisaalta kun nopeudet ovat pienemmän kisoja voidaan järjestää käytännössä missä vain koska ei tarvita suuria turva-alueita.
Joo, äänet on kyllä vähän ärsyttävät, mutta kaikista tyhmintä olisi, jos jotkut kajariäänet lyötäisiin päälle :D Ei sillein oikein haittaa itseäni ainakaan.
Autonvaihto on kyllä tylsä juttu, mutta onneksi se tosiaan loppuu aika pian

Onneksi kuitenkin laji kehittyy koko ajan ja teknologia siinä mukana, ehkä tulevaisuudessa voi olla ihan kiinnostavakin laji.
Radat ovat kyllä pääasiassa paskaa, kun kisoja markkinointimielessä viedään kaupunkeihin. Toisaalta kuka tuota johonkin moottoriradalle lähtee katsomaan?
Ahtaista radoista huolimatta kyllä hyviä ohituksia ja taisteluita nähdään toistuvasti, joten
FanBoostin voisi ensikaudella lopettaa, eikä tuolle tarvitse edes mitään korvaavaa kehittää, kun tehoa on käytettävissä vain tietyn verran, ts. jos ajelet alkukisasta liikaa kovilla asetuksilla, niin lopussa loppuu akut.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
475
Eipä tuo nyt niin tapahtumarikkaalta näyttänyt :beye: Olihan siellä osumia, mutta kertoo enemmän siitä että mukana on paljon kokemattomia kuskeja. Ei tuo vikinä oikein jaksa innostaa. Siis ainakaan tällä hetkellä. Voihan se olla, että sarjan kehittyessä siitä innostun.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
329
Jotain kisoja jälkilähetyksenä seurannutkin, mutta mistäs tätä livenä pääsee mulkoilemaan?

Ongelma tulee vaan omalla kohalla siinä, että en mä tämän näkemisestä kylläkään mitään suostu maksamaan... :D
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 408
1-2 kautta alussa oli joku uutuuden viehätys, mutta sen jälkeen ei ole enää kiinnostanut. Alussa myös auttoi se, että kalenteri oli ns. talvikalenteri eli alkoi syksystä ja loppui kesäkuuhun ja kisat sijoittui off-season talveen, jolloin ei ollut muutakaan katsottavaa. Nyt tuo menee melkein enemmän normaalin aikataulun mukaan, vaikka edelleen alkaa syksystä, mutta talvella on pitkiä taukoja. Autovalmistajia tämä kiinnostaa, koska maksimaalinen markkinointi minimaalisella panostuksella.

Äänien puute on kyllä yksi asia, mutta ei ehkä kumminkaan pelkästään se, vaan se yhdistettynä autojen nopeuteen ja ei niin vauhdikkaaseen ulkonäköön. Onboardeissa autot kyllä sinänsä näyttää suht vittumaisilta ajaa, joskin voi johtua vain liukkaista renkaista.

Enää on yksi tuplakisa jäljellä Montrealissa (ei GP-radalla, vaan kaupungissa) ensi viikonloppuna ja mestaruus on auki Buemin ja Di Grassin välillä..

2016–17 Formula E season - Wikipedia
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 408
Jotain kisoja jälkilähetyksenä seurannutkin, mutta mistäs tätä livenä pääsee mulkoilemaan?

Ongelma tulee vaan omalla kohalla siinä, että en mä tämän näkemisestä kylläkään mitään suostu maksamaan... :D
Virallinen streami on ainakin Youtubessa, mutta geoblokattu. Sen sijana nettisivulta tuleva ei ole jos käyttää suoraa linkkiä (sama linkki toimii aina):

http://aos001feh-live.hls.adaptive.level3.net/formulae/live/wif/streamVideo2000.m3u8

Kopioi linkki ja avaa esim. VLC:hen (Ctrl+V tai Ctrl+N).
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 820
Eikös viime kaudella kutonen näyttänyt nuo kisat suorana? Ei nyt tällä kaudella oo tullut seurattua. Eurosportilla taitaa TV oikeudet olla.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
329
Taitaa tulla kutoselta enää koosteita. Pitänee viritellä vpn ja kattella juutuubista, niinhän ne jääkiekon mm-kisatkin tulee joka kevät katottua.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
232
Minusta nuo äänet on parasta tuossa sarjassa. Jotenkin kaukaisesti tuo mieleen vanhan ajan v10:t vaikkei samanlaista kakofoniaa lähdekään. Enemmän tykkään näiden saundeista kuin nykyisten turborutkujen F1:ssä. Tehoja kun saisivat tuplasti niin jo alkaisi ihmisiä kiinnostamaan.

Kutosen koosteita itekin tullut väijjytyä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 046
Jotenkin haluaisin innostua tästä mutta ei pysty. Tuntuu niin väkisin väännetyltä.
-Kaikilla sama siipiformula mikä ei tee downforcea.
-Kaikilla samat akut
-Eri moottorit ja vaihteistot sentään hyvä
-Kapeat kuviorenkaat koska muuten olis pitoa liikaa tehoon nähden.
-Musiikki kisalähetyksessä saa luulemaan että katsoo jotain highlights jälkilähetystä
-Autojen meno näyttää tylsältä mutta onneksi kuljettajien taso vaihtelevaa niin sähläämistä löytyy.
-Mestaruustaistoa johtava kuljettaja jättää kisan väliin ja ajaa ennemmin WEC

Toivotaan että tulevaisuudessa homma kehittyy parempaan suuntaan ja Roborace tarjoaa viihdyttävän täytelähdön.
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
4 250
Jotenkin haluaisin innostua tästä mutta ei pysty. Tuntuu niin väkisin väännetyltä.
-Kaikilla sama siipiformula mikä ei tee downforcea.
Kustannuskysymys ja toisaalta kova downforce tekee seuraamisen mahdottomaksi. Mielestäni parempi näin ainakin alkuunsa. Mieluummin pito renkaista.

-Kaikilla samat akut
Kustannuskysymys. Uudet akut, jotka kestävät koko kisan on tulossa

-Eri moottorit ja vaihteistot sentään hyvä
Jep ja ainakin toistaiseksi erilaisia settejä (2, 3 ja 4 vaihteisia laatikoita ja koneetkin rakenteeltaan vähän eroavat)

-Kapeat kuviorenkaat koska muuten olis pitoa liikaa tehoon nähden.
Tehoa tarttisi kyllä lisää ja kun nopeudet kasvavat, niin myös pitoa. Sliksit alle sitten, kun teho kasvaa.

-Mestaruustaistoa johtava kuljettaja jättää kisan väliin ja ajaa ennemmin WEC

Toivotaan että tulevaisuudessa homma kehittyy parempaan suuntaan ja Roborace tarjoaa viihdyttävän täytelähdön.
Koska sarja on vielä pieni ja taloudellisesti heikko, niin noin saattaa tapahtua. Toivottavasti 2020-luvulla kuitenkin merkittävä sarja. Roborace vaikuttaa vekkulilta :D

Mielestäni tämän sarjan kohdalla mennään mennään pieleen, jos suhtaudutaan tähän F1:n haastajana. Sitä tämä ei tule olemaan ehkä koskaan. Alkoholilla jatkettujen öljyjalosteiden energiatiheys ja energianluovutusnopeus ovat kuitenkin niin älyttömän hyvät, että sähköauto ei välttämättä koskaan saavuta samanlaista suorituskykyä pitkäkestoisesti. Ensivuoden akkuun (250kg/54Wh) verrattuna kerosiinilla on kuitenkin kuusinkertainen ja dieselillä lähes seitsenkertainen kapasiteetti, jonka lisäksi polttomoottorisella vekottimella on etunaan vielä keventyminen polttoaineen huventuessa, kun taasen akku painaa tyhjänä saman verran, mitä täydellä latauksella.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 521
Tänään tulee ilmeisesti Formula E -kisa. Mikäs maa pitää VPN:stä valita, että kisan näkee Youtubesta?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 305
Joo, äänet on kyllä vähän ärsyttävät, mutta kaikista tyhmintä olisi, jos jotkut kajariäänet lyötäisiin päälle :D Ei sillein oikein haittaa itseäni ainakaan.
Autonvaihto on kyllä tylsä juttu, mutta onneksi se tosiaan loppuu aika pian
Sähkömoottorin saa sitä syöttävää konvertteria vähän ohjelmoimalla soittamaan vaikka minkälaista soundia, joskaan volyymiä ei silloinkaan kauheasti lähde. Joku tiimi voisi tarttua tähän. :smoke:
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 860

Vaikka kuinka tehokkaiksi lyödää vehje niin ei siitä suurempaa meteliä lähde, sitten kun fe saada oikeille radoille kulkemaan sen 400 km/h niin suurin metelihän lähtee renkaista niinkuin tuosta videostakin kuulee. (tuokin video vanha, vetivät jo 6,45 3kk sit)
 
Liittynyt
04.11.2016
Viestejä
1 589
Vaikka kuinka tehokkaiksi lyödää vehje niin ei siitä suurempaa meteliä lähde, sitten kun fe saada oikeille radoille kulkemaan sen 400 km/h niin suurin metelihän lähtee renkaista niinkuin tuosta videostakin kuulee. (tuokin video vanha, vetivät jo 6,45 3kk sit)
Se meteli tehoista ole kiinni, RPM:t korkialle ja vaihe laitteeseen. Kyllä sähkömoottorin saa kuulostamaan vaikka suihkumoottorilta jos halutaan...
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
603
Formula E:lle uusi tv-sopimus Suomessa

Eurosport on tehnyt uuden sopimuksen sähköautosarja Formula E:n kisojen lähettämisestä Suomessa. Uuden sopimuksen myötä Eurosport tarjoaa Formula E -lähetyksiä joulukuusta alkaen 54 maassa.

Suomessa Eurosport on näyttänyt sarjaa yhdessä maksuttoman Kutonen-kanavan kanssa vuodesta 2015.
Kaikki kauden 2017-18 osakilpailut nähdään suorana Eurosportin kanavilla. Kausi alkaa Hong Kongista 2.-3. joulukuuta.

Formula E:ssä ajaa lukuisia tunnettuja autourheilijoita kuten Nick Heidfeld ja Nelson Piquet Junior. Viime kaudella voittoon sähköautollaan kaasutteli Lucas Di Grassi.

Autovalmistajista mukana sarjassa ovat muun muassa Audi, Renault ja Jaguar.

Formula E -kalenteri 2017-18:

2.-3.12.2017 – Hong Kong, Hong Kong Central Harbourfront Circuit
13.1.2018 – Marrakesh, Marokko, Circuit International Automobile Moulay El Hassan
3.2.2018 – Santiago, Chile
3.3.2018 - Mexico City, Meksiko, Autodromo Hermanos Rodriguez
17.3.2018 - Sao Paulo, Brasilia
14.4.2018 – Rome, Italia
28.4.2018 – Paris, Ranska, Paris Street Circuit
19.5.2018 - Berlin, Saksa, Tempelhof Airport Street Circuit
10.6.2018 - Zürich, Sveitsi
14.-15.7.2018 – New York City, USA, Brooklyn Street Circuit
28.-29.7.2018 – Montreal, Kanada, Montreal Street Circuit

Formula E:lle uusi tv-sopimus Suomessa | Sportti.com
 
Liittynyt
06.09.2017
Viestejä
56
No niin, kausi on alkanut ja aamulla ajettiin jo ensimmäinen kisa Hongkongissa. Huomenaamuna sitten seuraava. Noita suoria lähetyksiä ei kai enää Youtubessa näytetä, vaan Eurosport on ainoa vaihtoehto?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 521
En aamulla hoksannut katsoa. No huomenna sitten uusi yritys. Mitään isompia teknisiä muutoksia tälle kaudelle ei tainnut tulla, ensi kaudelle vasta?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 408
No niin, kausi on alkanut ja aamulla ajettiin jo ensimmäinen kisa Hongkongissa. Huomenaamuna sitten seuraava. Noita suoria lähetyksiä ei kai enää Youtubessa näytetä, vaan Eurosport on ainoa vaihtoehto?
Näytetään, mutta niin laajasti geoblokattu että edes maksullisista ei löydy muita ei-blokattja servereitä kuin E-Korea ja Singapore.

FIA Formula E Championship (huom. ei näy listattuna ennen kuin menet esim. Singaporeen)

Vaihtoehtoja: Motorsport and Motor Racing Streams • r/motorsportsstreams

En aamulla hoksannut katsoa. No huomenna sitten uusi yritys. Mitään isompia teknisiä muutoksia tälle kaudelle ei tainnut tulla, ensi kaudelle vasta?
Ensi kaudeksi tulee uusi ilmeisesti hyvin erilainen runko ja isompi edelleen McLarenin toimittama akku ja viimein pääsee autojen vaihdosta eroon.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 521
Häiritsee tässä Formula E:ssä aika paljon se, että autoilla ajetaan koko ajan kapeassa rännissä, missä on joka puolella korkeat mainosaidat. Millään lailla kisassa ei näy se kaupunki missä ajetaan, vaan pelkkiä mainosaitoja.

Saisivat tehdä noista radoista väljempiä siten, että näyttäisi edes vähän siltä, että ajetaan kaupungissa, eikä jossain karsinassa. Fiksulla suunnittelulla luulisi onnistuvan turvallisuuden kärsimättä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 860
batmobile :eek::lol: on kyllä erottuva muista autoluokista, jos tuon siis lopullinen.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 860
Monacohan pitäisi olla 2018-2019 kaudella täysiversio, sittenpähän näkee paljonko on nopeuseroa polttis formuloiden ja e formuloiden välillä.
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
4 250
Monacohan pitäisi olla 2018-2019 kaudella täysiversio, sittenpähän näkee paljonko on nopeuseroa polttis formuloiden ja e formuloiden välillä.
Tuollahan ero on pienemillään kaikista radoista, koska F1 ajaa tuolla niin vähän aikaa kaasu pohjassa. Formula E saattaa olla jossain kohdin jopa nopeampi tuolla kun on pienempi ja mahdollisesti kiihtyy tietyissä tilanteissa hieman paremmin.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 860
Tuollahan ero on pienemillään kaikista radoista, koska F1 ajaa tuolla niin vähän aikaa kaasu pohjassa. Formula E saattaa olla jossain kohdin jopa nopeampi tuolla kun on pienempi ja mahdollisesti kiihtyy tietyissä tilanteissa hieman paremmin.
Juu niin on mutta nyt on vasta ensimmäinen kerta kun ajetaan samalla radalla niin onhan se iha kiva vertailla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 020
Vanhasta autosta on Doningtonista testiaikoja ja ne oli F3:n luokkaa. Uusi auto on nopeampi, mutta tuskin kovin montaa sekuntia.

Donington Park - Wikipedia
Eikö tuon uuden auton pitäisi olla aika reilusti nopeampi kuin vanhan? Siinä on kuitenkin se 25 % lisää tehoa (ja vain 12,5 % lisää painoa huolimatta koko kisan akkukestosta).

Toki ei tuolla 250 kW vielä kuuhun asti mennä noilla 900 kg möhkäleillä (joissa on vieläpä kuvioidut jokakelin renkaat). Ei etenkään Monacossa. (Jossa se 550 kg kuskin kera painava F3 olisi yllättävän nopea viimeksi siellä vieraillessaan (nopealla googlauksella löydettynä), vaikka tehoa lienee alle 150 kW. Tai, no, ainakin se yksi kuski joka otti paalun voitti molemmat lähdöt oli nopea. Joku ihan tuntematon tyyppi. ”1. Lewis HamiltonASM F3Dallara-Mercedes1m 28.593s”)

Veikaan, että Monacossa ei tuota aikaa kovin isosti voiteta (vaikka itse rata on nykyään hieman tuota reilun vuosikymmenen takaista nopeampi). Ehkä 1:25?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 408
Eikö tuon uuden auton pitäisi olla aika reilusti nopeampi kuin vanhan? Siinä on kuitenkin se 25 % lisää tehoa (ja vain 12,5 % lisää painoa huolimatta koko kisan akkukestosta).
Pitäisi, mutta mikä on "reilusti" ja "kovin montaa sekunttia" (minkä itse sanoin)... kumpikaan ei puhunut numeroina.

Vanha: Spark-Renault SRT_01E - Wikipedia
Overall weight (inc driver): 888 kg
Max power (limited): 200 kW (268 hp), approx 230 N⋅m (170 ft⋅lbf) torque (estimated)
Race mode (power-saving): 170 kW (228 hp)
Maximum speed: 225 km/h
Power-to-weight ratio: 0.30 hp/kg

Uusi: Spark Gen 2
Weight (inc. driver): 900 kg (battery 385 kg)
Maximum power: 250 kW (335 bhp)
Race mode: 200 kW (270 bhp)
Maximum speed: 280 km/h
power-to-weight: 0.37

Downforcesta en tiedä. Luulisi että samaa tasoa, mutta pienemmällä ilmanvastuksella.

En muista muuttuvatko aika-ajosäännöt eli oliko edelleen niin että aika-ajossa saa käyttää max modea. Kisanopeudet ei kuitenkaan välttämättä nouse samassa suhteessa race modessakaan, koska nyt samalla autojen vaihtosta luovutaan (tosin kisapituus muuttuu samalla aikarajoitetuksi, eikä kierrosmäärärajoitetuksi, joten jos tulee pitkiä turva-autojaksoja niin energiaa voi sitten käyttää loppukisassa enemmän).
 

greenlight

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 635
Tuollahan ero on pienemillään kaikista radoista, koska F1 ajaa tuolla niin vähän aikaa kaasu pohjassa. Formula E saattaa olla jossain kohdin jopa nopeampi tuolla kun on pienempi ja mahdollisesti kiihtyy tietyissä tilanteissa hieman paremmin.
Renkaat ovat pienemmät eli mekaaninen pito on heikompi. Samoin downforcea on vähemmän. En usko, että Formula E -auto pärjää ykköselle.
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
4 250
Renkaat ovat pienemmät eli mekaaninen pito on heikompi. Samoin downforcea on vähemmän. En usko, että Formula E -auto pärjää ykköselle.
En usko myöskään että lähellekään pärjää, mutta ero ei tule olemaan myöskään sitä, mitä se olisi jollain perinteisellä moottoriradalla esim Kataloniassa tai Red Bull Ringillä överinopeista radoissa kuten Monza nyt puhumattakaan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
603
Aika-ajot juuri alkamassa Eurosport 1 -kanavalla (myöhässä sateen takia).
 
Viimeksi muokattu:

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 469
Autot tarttis isommat ja selkeämmät numerot ja numerot myös tulosluetteloon.

Lisäksi missä kerrottiin miten tuo attack mode toimii? Mennään todella kapean viivan yli jotta se aktivoituu, se on voimassa 4min kerrallaan ja 2 kertaa kisassa. Halossa siniset ledit kun se päällä.
Tämä selvä, mutta tuleeko siitä jatkuva buusti 4 minuutiksi, vai painaako ne jotain nappia siellä missä haluaa sen ajan sisällä, vai x määrän/ajan kierroksessa? Paljonko se tuo lisää tehoja?

Entä fan boosti, paljonko tehoja, kauanko käytössä kun käyttää, ja muuten samat kysymykset, eli miten toimii muutoin?
 

kekkeruusi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
6 909
Autot tarttis isommat ja selkeämmät numerot ja numerot myös tulosluetteloon.

Lisäksi missä kerrottiin miten tuo attack mode toimii? Mennään todella kapean viivan yli jotta se aktivoituu, se on voimassa 4min kerrallaan ja 2 kertaa kisassa. Halossa siniset ledit kun se päällä.
Tämä selvä, mutta tuleeko siitä jatkuva buusti 4 minuutiksi, vai painaako ne jotain nappia siellä missä haluaa sen ajan sisällä, vai x määrän/ajan kierroksessa? Paljonko se tuo lisää tehoja?

Entä fan boosti, paljonko tehoja, kauanko käytössä kun käyttää, ja muuten samat kysymykset, eli miten toimii muutoin?
Sarjan kanavalta löytyy tietoa uudistuksista, esim. tämä:
 

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 469
Eipä tuo video kertonut edes sitä kailkea mitä jo tiesin kommentissani, eikä kertonut yhteenkään kysymykseen vastausta. :D
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 459
Viestejä
4 162 761
Jäsenet
70 411
Uusin jäsen
domppaaaa

Hinta.fi

Ylös Bottom