Yleinen ThinkPad -thread

Hessu

Tukijäsen
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
4 420
Mitäs mieltä olisitte tästä. Käyttö melko kevyttä, akun olisi hyvä kestää opiskelun takia mutta siinäkin lähinnä muistiinpanojen tekemistä tai powerpointtien selailua.

Lenovo T440s i7/8/256SSD/14/FHD/IPS/W10/A2

TUOTEKUVAUS
Tietokoneen malli Lenovo Thinkpad T440s
Näytön koko 14.1"
Resoluutio 1920x1080, Full HD, IPS
Suoritin Intel® Core i7-4600U 2.10 Ghz (2,70Ghz)
Muisti 8 GB DDR3
Kiintolevy 256 GB SSD
Näytönohjain Intel HD Graphics HD4400
Käyttöjärjestelmä Windows 10 Professional 64-bit (Päivitys)
Liitännät USB 3.0 VGA LAN WLAN Kuuloke/mikrofoni Muistikortinlukija Liitäntä telakkaan Mini-Display port (adapterilla HDMI) Bluetooth Touchpad TrackPoint Sisäinen 3G/4G -valmius (modeemi puuttuu) Taustavalaistu näppäimistö
USB -porttien määrä 3x3.0
Levyasema -
Akun kesto (arvioitu) 240 min

Hinta 479

Saksan Amazonista saa käsittääkseni näihin orkkisakkuja, mutta eivät ilmeisesti toimita niitä Suomeen. Saako mistään muualta edullisesti orkkiksia?
Itselläni ko. kone käytössä ja tuollaisessa perus opiskelijakäytössä jaksaa hyvin. Kannattaa kysyä olisiko taitonetillä noita isompia tehoakkuja saatavilla ja mihin hintaan. Itse tuollaisella pääsen 8-9h koulupäivän melko ongelmitta.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
161
Aliexpressistä tilattu Full HD näyttö x270 Thinkpadiin saapui tänään ja asennus sujui melko mutkattomasti. Hieman tuli vaikeuksia saada reunuksen alareuna paikalleen, mutta kyllä sekin lopulta paikoilleen naksahti. Muuten toimii hyvin, mutta aluksi näyttö välkkyi useaan kertaan monta sekuntia. Nyt ei ole tuntiin kyllä välkkynyt. Mistähän moinen mahtaa johtua? Useita puhelimen näyttöjä olen vaihtanut, eikä ennen ole käynyt vastaavaa.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
161
Aliexpressistä tilattu Full HD näyttö x270 Thinkpadiin saapui tänään ja asennus sujui melko mutkattomasti. Hieman tuli vaikeuksia saada reunuksen alareuna paikalleen, mutta kyllä sekin lopulta paikoilleen naksahti. Muuten toimii hyvin, mutta aluksi näyttö välkkyi useaan kertaan monta sekuntia. Nyt ei ole tuntiin kyllä välkkynyt. Mistähän moinen mahtaa johtua? Useita puhelimen näyttöjä olen vaihtanut, eikä ennen ole käynyt vastaavaa.
Koitin ensimmäiseksi disabloida panel self refreshin, ei auttanut. Sitten otin vielä näytön auki ja huomasin, että näytön johto on hieman huonosti pujoteltu. Sen korjaamalla tuntuu toistaiseksi toimivan. Lisäksi huomasin alareunassa reilua valovuotoa ja jouduin ottamaan näytön vielä kerran irti ja asettelemaan huolellisesti paikalleen. Josko nyt toimisi.
 
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
216
En tiedä kuuluuko tämä Windows 10-keskusteluun, mutta laitan tänne nyt.

Eli käytössä on T430s, sisällä uusin Win 10 Pro ja Linux Mint. Ongelmana on että yhdistäessä kone 3,5mm kaapelilla kaiuttimiin tai kuulokkeisiin äänenlaatu on huono. Tuntuu olevan hieman kaikuefektiä ja muuten huono laatu. Olen asentanut ääniajurit uudelleen, ei vaikutusta. Bluetooth-kuulokkeilla kuullostaa normaalilta. Asetuksissa ei ole mitään efektiä päällä.

Ongelma koskee pelkkää Windowsia, sillä Linuxilla ääni kuullostaa tavalliselta kuten myös esim. kännykällä saman kaapelin päässä.
Paremmin kuulunee tänne. Thinkpadeissa on tyypillistä että ajurituelle käy >3v mallien kanssa uudempien käyttöjärjestelmien kanssa huonosti. Tästä syystä käyttäisin T430:n kanssa vielä Windows 7:kaa.. Tämän ohjeen mukaiset ajurit toimii hyvin vain Windows 7:lla:

Guide: Dolby Home Theater v4 - ThinkScopes

Dolby Home Theater does not work after Windows 10 upgrade - FI

En ole törmännyt ratkaisuun joka auttaisi huonoihin kaiuttimien äänenlaatun Linuxissa tai Windows 8 ja uudemmissa käyttöjärjestelmissä.
 
Liittynyt
10.12.2016
Viestejä
315
Paremmin kuulunee tänne. Thinkpadeissa on tyypillistä että ajurituelle käy >3v mallien kanssa uudempien käyttöjärjestelmien kanssa huonosti. Tästä syystä käyttäisin T430:n kanssa vielä Windows 7:kaa.. Tämän ohjeen mukaiset ajurit toimii hyvin vain Windows 7
Olen harkinnut T440 tai X240 ostoa, niin mitenköhän nuo ajurit toimii WIN10 noissa koneissa? Tarkoituksena olisi päivittää FullHD näyttöön...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
689
Windowsissa on nykyään jokin tilaäänikikkare(windows sonic for headphones) valittavissa, kun klikkaa oikealla äänivalikkoa alapalkista.
Ei ole päällä eikä päälle laittaminen vaikuta.

Paremmin kuulunee tänne. Thinkpadeissa on tyypillistä että ajurituelle käy >3v mallien kanssa uudempien käyttöjärjestelmien kanssa huonosti. Tästä syystä käyttäisin T430:n kanssa vielä Windows 7:kaa..
Varmaankin näin. Olen vain tottunut tähän kymppiin kun vuosi sitten siirryin kokonaan seiskasta pois. Opiskelupaikkani edellyttää Windows 10 konetta, en tiedä onko tällä todellisuudessa merkitystä. Koneen mukana tuli vain 10 lisenssi mutta nopeasti sitä taikoo 7 lisenssin. Ei edes tarvinnut tapella ajurien kanssa kun asensin tähän kympin, toissa vuonna kun oli T420 ja Win 7 muistelen että piti säädä ajurien kanssa että sai esim. sormenjäljen toimimaan. Vaikka saahan nämäkin Lenovon softalla asennettua kerralla. Pitää katsoa viitsiikö enää seiskaan palata.
 

jjs

Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
359
Olen harkinnut T440 tai X240 ostoa, niin mitenköhän nuo ajurit toimii WIN10 noissa koneissa? Tarkoituksena olisi päivittää FullHD näyttöön...
Ostin keväällä käytetyn Thinkpad Yoga S240:n, joka on samaa ikäluokkaa noiden kanssa, eikä tässä ainakaan win10 ajureiden kanssa ollut mitään ongelmaa. Media creation toolilla puhdas asennus, Lenovon sivulta Lenovo System Update -sovellus ja sillä ajurit kuntoon.
 
Liittynyt
14.09.2018
Viestejä
12
Tervehdys !

W510 vanhus. Ostin käytettynä. Toiveena hyvä näppis ja näyttö.
Toimii hyvin, mutta aina välillä mielessä päivitys tuorempaan.
Näppis ja näyttö saa edelleen olla erinomaisia, ja ssd saisi kasvaa nykyisestä.
Kovalevy vaihdettu nykyisessä pienehköön SSD levyyn.

W sarjaa ilmeisesti ei ole aikoihin tehty. Mikä malli korvasi sen tai olisi lähellä sitä ?
 
Viimeksi muokattu:

jjs

Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
359
Eikös noissa x40-sukupolven koneissa ole käytettävyys kustu täysin Lenovon kokeiltua sitä TrackPointin fyysisten nappien poistamista? Lenovo kyllä perääntyi siitä kuningasideasta nopeasti, mutta eihän se noita auta.
Joo ei ole fyysisiä nappeja. Touchpadin vaihtaminen ei kyllä ole mikään ongelma, ja itse en tuota napitonta touchpadiä ole kokenut mitenkään hankalaksi.
 
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
216
Ei ole päällä eikä päälle laittaminen vaikuta.


Varmaankin näin. Olen vain tottunut tähän kymppiin kun vuosi sitten siirryin kokonaan seiskasta pois. Opiskelupaikkani edellyttää Windows 10 konetta, en tiedä onko tällä todellisuudessa merkitystä. Koneen mukana tuli vain 10 lisenssi mutta nopeasti sitä taikoo 7 lisenssin. Ei edes tarvinnut tapella ajurien kanssa kun asensin tähän kympin, toissa vuonna kun oli T420 ja Win 7 muistelen että piti säädä ajurien kanssa että sai esim. sormenjäljen toimimaan. Vaikka saahan nämäkin Lenovon softalla asennettua kerralla. Pitää katsoa viitsiikö enää seiskaan palata.
Tuskin tulee ongelmia Windows 7:llakaan. Itse käytän läppärissä seiskaa ja pöytäkoneella W10. Käytän myös itse O365 enkä ole huomannut ongelmia sen kummemmin W10:llä tai W7:lla. Ongelmat alkanee vasta kun Microsoft lopettaa W7 tukemisen tässä parin vuoden sisään. Siinä vaiheessa X220 alkaakin jo olla 10 vuotta vanha tietokone, niin täytyy alkaa miettimään josko sitä itsekin alkaisi siirtyä jo hieman uudempaan laitteeseen. (Harmi että TP25:sta ei taida koskaan saada juuri sen halvemmalla kuin miten ne uutena myytiin) T480:sta oli juttua, että TP25:n näppäimistö olisi yhteensopiva sen kanssa, eli jos sellainen sitten. Pelkkä näppäimistökin maksaa tosin jotain 300€.

Ostin keväällä käytetyn Thinkpad Yoga S240:n, joka on samaa ikäluokkaa noiden kanssa, eikä tässä ainakaan win10 ajureiden kanssa ollut mitään ongelmaa. Media creation toolilla puhdas asennus, Lenovon sivulta Lenovo System Update -sovellus ja sillä ajurit kuntoon.
Juu, ei suurimmassa osassa asioita tulekaan ongelmia kun on kyse Intelin raudasta. Windows Updaten kautta tulee suurin osa ajureista joita tarvitaan perustoimintoihin. Kuitenkin ajurit jotka liittyvät virranhallintaan ja Lenovo-kohtaisiin ominaisuuksiin (nukkumistilat, näytön kirkkaudet, pikanäppäimet jne) täytyy ladata erikseen, ja niissä tuki huonontuu uusien käyttöjärjestelmäversioiden kanssa. Kajariajurit kuuluvat myös näihin. Avoimella lähdekoodilla ei olisi ongelmaa... En ymmärrä mitä salaista niissä Dolbyn ajureissa muka olisi.

Eikös noissa x40-sukupolven koneissa ole käytettävyys kustu täysin Lenovon kokeiltua sitä TrackPointin fyysisten nappien poistamista? Lenovo kyllä perääntyi siitä kuningasideasta nopeasti, mutta eihän se noita auta.
x30 ja x40 oli kyllä sellaista alamäkeä ergonomian kanssa, että oksat pois... x30 laitteet saa onneksi modifioitua x20 näppäimistöillä toimiviksi ja x40 touchpadin saa vaihdettua x50 touchpadiin muutamalla kympillä ja ruuvimeisselillä.
 

Stringer

╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮
Premium+ ☆☆☆
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
543
Pitkällisen pähkimisen ja vatvomisen jälkeen päätin tilata itselleni tämmöisen:

ThinkPad T480s - black
- Intel Core i5-8350U Processor(6MB Cache, up to 3.60 GHz)
- Windows 10 Pro 64
- 14.0" FHD (1920 x 1080), IPS,Anti-Glare,250nit,Touch
- 24GB DDR4-2400 8GB Onboard +16GB (1 SoDIMM)
- Integrated Graphics Intel UHD Graphics 620
- 720p HD Camera with MIC
- Keyboard Backlit - Swedish/Finnish
- Hardware dTPM
- Integrated fingerprint reader
- Near Field Communication Enabled
- Fingerprint Reader
- 1TB Solid State Drive PCIe-NVMe M.2 2280 OPAL 2.0
- Smart Card Reader
- 3cell Battery 57Wh
- 45W AC Adapter (3pin) - EU (USB Type C)
- Intel Dual Band Wireless AC(2x2) 8265, Bluetooth Version 4.1
- WWAN - Fibocom L850-GL (LTE CAT9)
- vPro Certified

Ajattelin i5, koska se kuulemma käy vilposempana ja tarjoaa siksi paremman suorituskyvyn kuin i7
 
Liittynyt
10.12.2016
Viestejä
315
Olen nyt katsellut eri ThinkPadien speksejä, niin tuo T450s on alkanut kiinnostamaan. Mitä tuosta kannattaisi maksaa FHD näytöllä 12gb ramilla?:confused:

Edittinä vielä: Löysin Verkkiksestä aika hyvän tarjouksen? Lenovo ThinkPad T480 14" ‐kannettava, Win 10 Pro 1 799,90 €
Luin, että nämä koneet käyvät aika kuumana, niin porkka on vaihtanut tahnat prossusta ja näyttiksestä. Kysymys kuuluu: Lähteekö Lenovoissa takuut, jos menee vaihtamaan nuo tahnat?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.09.2018
Viestejä
10
Pitkällisen pähkimisen ja vatvomisen jälkeen päätin tilata itselleni tämmöisen:

ThinkPad T480s - black
- Intel Core i5-8350U Processor(6MB Cache, up to 3.60 GHz)
- Windows 10 Pro 64
- 14.0" FHD (1920 x 1080), IPS,Anti-Glare,250nit,Touch
- 24GB DDR4-2400 8GB Onboard +16GB (1 SoDIMM)
- Integrated Graphics Intel UHD Graphics 620
- 720p HD Camera with MIC
- Keyboard Backlit - Swedish/Finnish
- Hardware dTPM
- Integrated fingerprint reader
- Near Field Communication Enabled
- Fingerprint Reader
- 1TB Solid State Drive PCIe-NVMe M.2 2280 OPAL 2.0
- Smart Card Reader
- 3cell Battery 57Wh
- 45W AC Adapter (3pin) - EU (USB Type C)
- Intel Dual Band Wireless AC(2x2) 8265, Bluetooth Version 4.1
- WWAN - Fibocom L850-GL (LTE CAT9)
- vPro Certified

Ajattelin i5, koska se kuulemma käy vilposempana ja tarjoaa siksi paremman suorituskyvyn kuin i7
Komea paketti! Eikö tähän ollut saatavilla WQHD-näyttöä vai miksi otit "vain" Full HD-näytön?
 

Stringer

╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮
Premium+ ☆☆☆
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
543
Komea paketti! Eikö tähän ollut saatavilla WQHD-näyttöä vai miksi otit "vain" Full HD-näytön?
Koska teksti oli kaupassa liian pientä, prosenttikikkailut ei kaikissa sovelluksissa toimi (elementtien paikat tai ikkunoiden koot eivät skaalaudu ja pahimmillaan napit/yms saattavat jäädä piiloon), ja resoluution vääntäminen alemmas teki kaikesta päänsärkyä aiheuttavan pehmeää. Naviitivi FHD tuntui luontevammalta noin pienelle näytölle. Kaiken kukkuraksi nopeuskin on silloin parempi, jos sitä nyt tuollaisessa työpöytäkäytössä edes huomaa muuten kuin raskaissa nettisivuissa.
 
Liittynyt
10.12.2016
Viestejä
315
Olin Verkkiksessä ostamassa tuota T480 konetta, mutta tuli bongattua outletista T450s 349€ hintaan ja vielä 3kk takuulla. Spekseinä on i5 5200U, 12gb ram, 250ssd ja FullHD:cigar2: Tätä viestiä kirjoitellassa täytyy todeta että oli helvetin hyvä ostos:tup:
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 187
Mä tein T450s kanssa sen virheen että otin siihen kosketusnäytön, olisi ollut hyvä käyttää kyllä, mutta alimittaiset saranat jne rakenteet teki sen että näyttö oli ainakin 2x huollossa 6kk aikana. Emosta pimahti kans joku virranohjauspiiri niin että en sitten 6kk pidempään sitä katsellut, vaihdoin toiseen kun kerran soppari sen mahdollisti.
 

Stringer

╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮
Premium+ ☆☆☆
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
543
Mä tein T450s kanssa sen virheen että otin siihen kosketusnäytön, olisi ollut hyvä käyttää kyllä, mutta alimittaiset saranat jne rakenteet teki sen että näyttö oli ainakin 2x huollossa 6kk aikana. Emosta pimahti kans joku virranohjauspiiri niin että en sitten 6kk pidempään sitä katsellut, vaihdoin toiseen kun kerran soppari sen mahdollisti.
Höh, toivottavasti ovat korjanneet tuon t480s:ään. Otin kosketuksen mukaan, jotta voin demota asiakkaille kosketusnäytöille tehtyjä sovelluksia luonnollisella tavalla. Hiirikin tosin olisi riittänyt, jos olisin tiennyt sen vaarantavan laitteen toiminnan
 
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
116
tuli mahdollisuus ostaa 4v. vanha Lenovo thinkpad, I5-4300U, 8gt ram ja 256ssd, win7 asennettuna, normi ja tehoakku, 150€. Tuossa kaikki tiedot mitä minulla on tiedossa, tekeekö tuollaisella mitään? Onnistuuko surffailu, youtuubi ja videoiden katselu tuollaisella mukavasti?
 
Liittynyt
04.08.2017
Viestejä
212
tuli mahdollisuus ostaa 4v. vanha Lenovo thinkpad, I5-4300U, 8gt ram ja 256ssd, win7 asennettuna, normi ja tehoakku, 150€. Tuossa kaikki tiedot mitä minulla on tiedossa, tekeekö tuollaisella mitään? Onnistuuko surffailu, youtuubi ja videoiden katselu tuollaisella mukavasti?
Ilmeisesti T-sarjanen ?
Jos T-420, T-430 osta pois. Edullinenhan tuo on.
Mullekin vois kelvata :)
 
Liittynyt
17.09.2018
Viestejä
10
Koska teksti oli kaupassa liian pientä, prosenttikikkailut ei kaikissa sovelluksissa toimi (elementtien paikat tai ikkunoiden koot eivät skaalaudu ja pahimmillaan napit/yms saattavat jäädä piiloon), ja resoluution vääntäminen alemmas teki kaikesta päänsärkyä aiheuttavan pehmeää. Naviitivi FHD tuntui luontevammalta noin pienelle näytölle. Kaiken kukkuraksi nopeuskin on silloin parempi, jos sitä nyt tuollaisessa työpöytäkäytössä edes huomaa muuten kuin raskaissa nettisivuissa.
Ahaa.En tämmöistä tiennytkään. Kiitos vastauksesta. Onko skaalautuvuus ongelma windows puolella esim. Excelissä vai käytätkö linuxia tms.? Suunnittelen vaihtoa mäkistä takaisin windows puolelle kuuden vuoden jälkeen ja olen hieman ulkona kuvioista. Tärkeintä olisi, että toimisto-ohjelmat kuten Excel ja Word toimivat moitteetta.

Kävin tänään katsomassa verkkiksessä thinkpädejä. Olin aluksi harkinnut L480, mutta sen runko oli aika kovaa muovia.
T470, t480s ja x1 tuntuivat huomattavasti laadukkaammilta. X1:ssä oli 14'' WQHD näyttö. Olihan teksti jossain kohtaa pientä, mutta ei ehkä mahdoton käyttää. Yllätyin positiivisesti t480s 14'' Full HD-näytöstä. Katselukulmat olivat hyvät ja näytölle mahtui yllättävän paljon tietoa. Tekisi mieluummin ottaa WQHD näyttö, jos kerta on parempi.
 
Liittynyt
08.01.2018
Viestejä
1 198
tuli mahdollisuus ostaa 4v. vanha Lenovo thinkpad, I5-4300U, 8gt ram ja 256ssd, win7 asennettuna, normi ja tehoakku, 150€. Tuossa kaikki tiedot mitä minulla on tiedossa, tekeekö tuollaisella mitään? Onnistuuko surffailu, youtuubi ja videoiden katselu tuollaisella mukavasti?
Ilmeisesti T-sarjanen ?
Jos T-420, T-430 osta pois. Edullinenhan tuo on.
Mullekin vois kelvata :)
Suorittimen sukupolvi viittaisi T440:een. Tuo on se vuosimalli, josta puuttuu TrackPointin mekaaniset painikkeet.
 

Mustalaa

Lepakkona Ozzfesteillä
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
512
Ahaa.En tämmöistä tiennytkään. Kiitos vastauksesta. Onko skaalautuvuus ongelma windows puolella esim. Excelissä vai käytätkö linuxia tms.? Suunnittelen vaihtoa mäkistä takaisin windows puolelle kuuden vuoden jälkeen ja olen hieman ulkona kuvioista. Tärkeintä olisi, että toimisto-ohjelmat kuten Excel ja Word toimivat moitteetta.
Skaalaus Windows 10:ssä ei toimi yhtä nätisti kuin OSX:ssä. Vaatinee (käsittääkseni), että ohjelman kehittäjä koodaa skaalauksen kuntoon. Itse en ole nähnyt yhdessäkään käyttämässäni ohjelmassa noita väärin asettuvia nappeja, vaan ongelmana siis on, että osa ohjelmista on sumeita. Office-paketin ohjelmat ovat kyllä toimineet ongelmitta ja samoin Adoben Lightroom. Viimeisen vuoden aikana on saatu Steam ja iTunes skaalaamaan oikein ja ainut (käyttämäni) ohjelma joka ei vielä skaalaa oikein on Hardware Monitor. Kuitenkin kaikki tunnetut/isojen ohjelmistotalojen ohjelmat taitanevat jo toimia.

Edit: Omat kokemukset viimeisen 1,5 vuoden ajalta.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb

Stringer

╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮
Premium+ ☆☆☆
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
543
Ahaa.En tämmöistä tiennytkään. Kiitos vastauksesta. Onko skaalautuvuus ongelma windows puolella esim. Excelissä vai käytätkö linuxia tms.? Suunnittelen vaihtoa mäkistä takaisin windows puolelle kuuden vuoden jälkeen ja olen hieman ulkona kuvioista. Tärkeintä olisi, että toimisto-ohjelmat kuten Excel ja Word toimivat moitteetta.

Kävin tänään katsomassa verkkiksessä thinkpädejä. Olin aluksi harkinnut L480, mutta sen runko oli aika kovaa muovia.
T470, t480s ja x1 tuntuivat huomattavasti laadukkaammilta. X1:ssä oli 14'' WQHD näyttö. Olihan teksti jossain kohtaa pientä, mutta ei ehkä mahdoton käyttää. Yllätyin positiivisesti t480s 14'' Full HD-näytöstä. Katselukulmat olivat hyvät ja näytölle mahtui yllättävän paljon tietoa. Tekisi mieluummin ottaa WQHD näyttö, jos kerta on parempi.
Kyllähän ne yleiset ms office ohjelmat kuten word, excel, outlook toimivat ihan hyvin. Access pohjaisten sovellusten kanssa, kuten jotkut vanhemmat taloushallintoviritykset, taas saattaa olla enemmän ongelmia. Mutta ongelma on anyway olemassa ja en halua ottaa mitään riskiä, koska teen ja käytän erilaisia ohjelmistoja aika paljon peruskäyttäjää, insinööriä tai photoshoppaajaa laajammalla skaalalla.

Pystyin itsekin näkemään sen pienen tekstin, mutta arvelin asiasta muodostuvan päänsärkyä pidemmällä käytöllä. Ei se ainakaan miellyttävä koko ollut. Nettiselaimissa ja noissa mainituissa sovelluksissa tosin löytyy omat skaalaukset, mutta jälleen kerran minun kirjo venyy liian laajaksi ja useimmissa ei ole.
 
Liittynyt
14.08.2017
Viestejä
2 375
Milläköhän syklillä uutta Thinkpad Edgeä pusketaan ulos? Intelin uusien prossujen mukaan? Mietinnässä E580 ja E480, mutta vielä voisi kituutella muutamia kuukausia vanhoilla koneilla.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 666
Milläköhän syklillä uutta Thinkpad Edgeä pusketaan ulos? Intelin uusien prossujen mukaan? Mietinnässä E580 ja E480, mutta vielä voisi kituutella muutamia kuukausia vanhoilla koneilla.
E480 on muuten mukavasti keventynyt ja ohentunut verrattuna E470 malliin. Ostin juuri kaverille tuon E480-mallin. Trackpadin napit tuntui olevan hieman huonommat laadultaan kuin E470 mallissa. Keskinappia joutui painamaan voimalla, että scrollaus toimi kunnolla.
 
Liittynyt
08.01.2018
Viestejä
1 198
Milläköhän syklillä uutta Thinkpad Edgeä pusketaan ulos? Intelin uusien prossujen mukaan? Mietinnässä E580 ja E480, mutta vielä voisi kituutella muutamia kuukausia vanhoilla koneilla.
E-sarjan uudet mallit on yleensä esitelty vuosittain ensimmäisenä heti tammikuussa.
 
Liittynyt
14.08.2017
Viestejä
2 375
Hinnat näyttäisi pysyvän samalla tasolla läpi vuoden, joten houkuttelisi kyllä tuo uudempi sarja. :think: Tietenkin tehtaalta tilattuna voisi tulla jotain kamppiksia. Nykyinen Thinkpad S540 tuli hommattua tuota kautta ja oli kyllä hintaansa (680e) nähden kova ostos. Käytännössä ominaisuudet nykyiseen samat, mutta komponentit päivittyneet uudempiin sarjoihin.

Ja sitten vielä lisäkysymys. Näillä E580 näyttäisi olevan 13 tunnin käyttöaika. Pitääköhän tuo kuinka hyvin kutinsa kevyellä käytöllä ja kestääkö Li-Po kuinka hyvin pitkällä aikavälillä?
 
Liittynyt
24.09.2018
Viestejä
2
Mielipiteitä? Onko X230 suorituskyky vielä tänäpäivänä riittävä kevyehköön opiskelu-/työkäyttöön?
Käyttö olisi pääosin tekstinkäsittelyä, yksinkertaisia excel-taulukoita, paikkatietojärjestemiä sekä mahdollisesti CAD:iä.

Esim. Lenovo Thinkpad X230 i5/4/180SSD/12"/W10/A2.

Muistin ajattelin päivittää mahdollisesti oston yhteydessä 8 gigaan.
 

Hessu

Tukijäsen
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
4 420
Mielipiteitä? Onko X230 suorituskyky vielä tänäpäivänä riittävä kevyehköön opiskelu-/työkäyttöön?
Käyttö olisi pääosin tekstinkäsittelyä, yksinkertaisia excel-taulukoita, paikkatietojärjestemiä sekä mahdollisesti CAD:iä.

Esim. Lenovo Thinkpad X230 i5/4/180SSD/12"/W10/A2.

Muistin ajattelin päivittää mahdollisesti oston yhteydessä 8 gigaan.
Officen kanssa pärjäät varmasti. Cadilla saattaa tehdä tiukkaa kyllä, jos isompia juttuja alkaa piirtelemään.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
167
Mielipiteitä? Onko X230 suorituskyky vielä tänäpäivänä riittävä kevyehköön opiskelu-/työkäyttöön?
Käyttö olisi pääosin tekstinkäsittelyä, yksinkertaisia excel-taulukoita, paikkatietojärjestemiä sekä mahdollisesti CAD:iä.

Esim. Lenovo Thinkpad X230 i5/4/180SSD/12"/W10/A2.

Muistin ajattelin päivittää mahdollisesti oston yhteydessä 8 gigaan.
Officen ja perussurffailun ja kevyen viihdekäytön kanssa ei ongelmaa ainakaan itsellä. FullHD työntyy telkkariin sujuvasti. CAD:ia en ole pyöritellyt, mutta veikkaan ettei ainakaan laitteen omalla näytöllä ole kovinkaan suurta herkkua, vaikka tehot ehkä riittäisikin.
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 187
4Gt RAM + CAD = en lähtisi kokeilemaan.
8Gt RAM = toivoa paremmasta on, mutta laittaisin kerralla maximit.
 
Liittynyt
24.09.2018
Viestejä
2
Officen ja perussurffailun ja kevyen viihdekäytön kanssa ei ongelmaa ainakaan itsellä. FullHD työntyy telkkariin sujuvasti. CAD:ia en ole pyöritellyt, mutta veikkaan ettei ainakaan laitteen omalla näytöllä ole kovinkaan suurta herkkua, vaikka tehot ehkä riittäisikin.
Jep, pöytäkoneella tai ulkoisella näytöllä hoidellaan sitten vaativammat/isompaa näyttöä vaativat hommat! Tärkeintä olisi, että kone kulkee vaivattomasti paikasta toiseen ja tekee sen mitä siltä voi vaatia. Tietysti plussaa, että toimii myös edelleen todistetusti viihdekäytössä!

Eniten itseäni mietitytti vaan mallin ikä ja se, että onko jäänyt jo teknisesti pahasti uudempien jalkoihin...
 

Stringer

╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮
Premium+ ☆☆☆
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
543
Kannettava tuli ja hyvältä vaikuttaa! Mutta onko Intelin näyttiksen syy vai mikä, kun kannen kiinnilaittaminen (ilman koneen sammuttamista) katkaisee näytön yhteyden kokonaan.
Siis laitoin Winkun asetuksista että se ei tee mitään, mutta näyttö kuitenkin sammuu. Siinä ei mitään, mutta silloin Intelin näytönohjain ei näe sitä näyttöä ja siitä seuraa kummia ilmiöitä.
TeamViewerillä Firefox ei näytä kuin valkoista ruutua, Edge näkyy kunnolla vain maximum kokoisena ja silloinkin vilkkuu, start-valikko sekoilee. Nämä ongelmat poistuu kun kannen avaa ja Intel alkaa taas näkemään näytön.

Onko tälle mitään tehtävissä?
 
Liittynyt
08.01.2018
Viestejä
1 198
ThinkPadissa on myös omat Virranhallinta-apuohjelma ThinkVantage Toolsissa. Luulisin, että haluamasi toiminto saadaan, kun kruksaat kohdan Käytä asetuksia kaikissa virrankäyttösuunnitelmissa ja valitset sitten kohtaan Kansi suljettu: Älä tee mitään.
upload_2018-9-25_15-19-45.png
 

Stringer

╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮
Premium+ ☆☆☆
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
543
ThinkPadissa on myös omat Virranhallinta-apuohjelma ThinkVantage Toolsissa. Luulisin, että haluamasi toiminto saadaan, kun kruksaat kohdan Käytä asetuksia kaikissa virrankäyttösuunnitelmissa ja valitset sitten kohtaan Kansi suljettu: Älä tee mitään.
Siis ei ongelma ole siinä, että koko kone menisi unitilaan tai jotain, vaan yleensäkin kannettavissa tuppaa aina tuosta asetuksesta riippumatta näyttö sammumaan joka tapauksessa. Nyt ongelma on, että se näytön sammuttaminen estää samalla Intelin ajuria toimimasta oikein.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
241
Villi veikkaus että saranoissa on kytkin joka sammuttaa virrat näytöstä.

VNC kyllä toimii oikein ja ottaa läppärin näytön resoluution käyttöön vaikka kansi on alhaalla. RDP toimii myös mutta silloin tietysti resolla ei ole merkitystä. Teamvieweristä ei kokemusta.
 

Stringer

╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮
Premium+ ☆☆☆
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
543
Villi veikkaus että saranoissa on kytkin joka sammuttaa virrat näytöstä.
VNC kyllä toimii oikein ja ottaa läppärin näytön resoluution käyttöön vaikka kansi on alhaalla. RDP toimii myös mutta silloin tietysti resolla ei ole merkitystä. Teamvieweristä ei kokemusta.
Siis VNC:llä toimii myös firefoxit ja muut vastaavat?
Kuinka hyvin se RealVNC:n pilvialusta toimii vs. Teamviewer? Siis tärkeää olisi pystyä ottamaan yhteys tuntemattomien palomuurienkin läpi, koska ei sitä ikinä tiedä minne mobiilit tiet johtaa.
 

Stringer

╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮
Premium+ ☆☆☆
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
543
Noh, testasin itse RealVNC:n ja ei toimi yhtään paremmin tässä asiassa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
241
No jopas on jännä. Olen itse reissussa rajojen ulkopuolella, hotellin wifissä kiinni iPadin kanssa. Otin yhteyden kotona Suomessa olevaan läppäriin joka on kaapissa, kansi kiinni. RealVNC:n pilvipalvelu käytössä.

Koneella ei ole Firefoxia mutta eipä se nyt siitä pitäisi olla kiinni, kuvakaappaus liitteenä.

DF1EFE79-C7BD-4B63-9155-31E63C6BEF0B.png
 

Stringer

╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮
Premium+ ☆☆☆
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
543
No jopas on jännä. Olen itse reissussa rajojen ulkopuolella, hotellin wifissä kiinni iPadin kanssa. Otin yhteyden kotona Suomessa olevaan läppäriin joka on kaapissa, kansi kiinni. RealVNC:n pilvipalvelu käytössä.

Koneella ei ole Firefoxia mutta eipä se nyt siitä pitäisi olla kiinni, kuvakaappaus liitteenä.

Ei taida olla sama kone. Kyllä minunkin edellinen läppäri toimi kansi kiinni ihan hyvin etäkäytössä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
241
Joo, sama kone ei ole. Käytössä kuitenkin Intelin ajurit ja koneena Thinkpad X230 joten ei tuo ongelma ainakaan ihan joka tyypissä ole tai suoraan Intelin ajureihin automaattisesti liittyvä.

Edit: luin vielä sun viestejä tarkemmin, voisikohan tuolla kosketusnäytöllä olla asian kanssa jotain tekemistä. Kun kotiudun virittelen yhden 470-vehkeen VNC:n taakse jossa kosketusnäyttö.

Edit2: Solved: Firefox starts, but is only a white box. - TeamViewer Community - 16082 about sama ongelma kuin sinulla, näytönohjaimen ajurien uudelleenasennus korjannut tilanteen. Toisessa ketjussa oli auttanut kun (firefoxin?) grafiikkakiihdytys oli disabloitu.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
116
Tuli hommattua pari läppäriä kun halvalla sai, näistä toisesta pitäisi päästä eroon, mikä olisi käypä hinta?

Lenovo Thinkpad T440, I5-4300U, 8gt ram, 256gt SSD, 1366x768 TN?, pari laturia ja tehoakku tuli lisäksi
Lenovo Thinkpad X240, I5-4300U, 8gt ram, 256gt SSD, 1366x768 TN?, pari laturia ja tehoakku tuli lisäksi
 

Stringer

╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮
Premium+ ☆☆☆
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
543
Joo, sama kone ei ole. Käytössä kuitenkin Intelin ajurit ja koneena Thinkpad X230 joten ei tuo ongelma ainakaan ihan joka tyypissä ole tai suoraan Intelin ajureihin automaattisesti liittyvä.

Edit: luin vielä sun viestejä tarkemmin, voisikohan tuolla kosketusnäytöllä olla asian kanssa jotain tekemistä. Kun kotiudun virittelen yhden 470-vehkeen VNC:n taakse jossa kosketusnäyttö.

Edit2: Solved: Firefox starts, but is only a white box. - TeamViewer Community - 16082 about sama ongelma kuin sinulla, näytönohjaimen ajurien uudelleenasennus korjannut tilanteen. Toisessa ketjussa oli auttanut kun (firefoxin?) grafiikkakiihdytys oli disabloitu.
Joo-o, se kytkin sulkemassa näytön virrat ja älyt on kyllä todennäköinen vaihtoehto. Siis samaa oireiluahan saa pöytäkoneellakin aikaan, kun irrottaa näytön piuhat. Tuskin sille mitään mahtaa, vaikka Windowsin embedded maailmassa joskus olikin komponentti nimeltä headless display.
Niin kauan kun perusongelma eli näytön näkymättömyys on olemassa, niin se on pelkkää kilpajuoksua yrittää disabloida rautakiihdytyksiä kaikista softista.

Täällä jotain Microsoftin asiaa aiheesta: Support for headless systems
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
32
Ajatuksia uusista E485-malleista, joissa Ryzen-prosessori? Hinta vaikuttaa suhteellisen asialliselle.

Omaa pohdintaa:
+ Hinta
- Sormenjälkilukija voisi olla, mutta ei pakollinen.
- / + Muovinen rakenne on aina riski. Toisaalta 2006 ostettu Thinkpad R52 kesti lopulta hyvin koko elinkaarensa (4v) ja hidastui liikaa ennen mekaanista hajoamista.


Onko mielestänne järkevää "säästää" valitsemalla Windows home jos hallussa on jo Win10 pron lisenssiavain? Jos omalle työlle ei laske mitään niin onko riski sössiä jotain uuden koneen uudelleenasennuksessa?

Hinta
1060,88 EUR hinnalla saisi nopeasti vilkaistuna ihan asiallisen(?) paketin (20KUCTO1WW).

Käyttö: Office + netti + ajoneuvodiagnostiikka + toimialakohtaiset erikoisohjelmistot. Ei pelaamista eikä raskasta grafiikkaa.

  • Processor : AMD Ryzen 7 2700U Processor (6MB Cache, up to 3.80 GHz)
  • Operating System : Windows 10 Pro 64
  • Operating System Language : Windows 10 Pro 64 Nordics (DK/FI/SV/NO/EN)
  • Display : 14.0" FHD IPS (1920x1080) AntiGlare
  • Memory : 16GB(8+8) DDR4 2400MHz SODIMM
  • Graphics : AMD Radeon RX Vega 10 Graphics
  • Keyboard : Keyboard - Swedish/Finnish
  • Pointing Device : No Fingerprint Reader, GS Black, PC/ABS/Texture
  • Display Panel : 14"FHD (1920 x 1080) LED, IPS, Anti-glare, Aluminum, Black
  • TPM Setting : Hardware dTPM2.0 Enabled
  • Camera : 720p HD Camera with MIC
  • Second Hard Drive : 256GB Solid State Drive PCIe OPAL2.0 M.2 2280 (16GT/s)
  • Battery : 3 Cell Li-Polymer Battery 45WH
  • Power Cord : 45W AC Adapter (3pin) - EU (USB Type C)
  • Wireless : QCA QCNFA435AC with Bluetooth Version 4.1
  • Language Pack : Publication - Nordic (DE/FI/NO/SW/EN)
  • Warranty : 1 Year Depot or Carry-in

Review:
Lopussa taulukko jossa vaihtoehdot:
Lenovo Lists ThinkPad E485/E585: AMD’s Ryzen Mobile Land in Business PCs

TechBBS - "AMD Ryzen kannettavat"
AMD Ryzen -kannettavat
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 666
Ajatuksia uusista E485-malleista, joissa Ryzen-prosessori? Hinta vaikuttaa suhteellisen asialliselle.

Omaa pohdintaa:
+ Hinta
- Sormenjälkilukija voisi olla, mutta ei pakollinen.
- / + Muovinen rakenne on aina riski. Toisaalta 2006 ostettu Thinkpad R52 kesti lopulta hyvin koko elinkaarensa (4v) ja hidastui liikaa ennen mekaanista hajoamista.


Onko mielestänne järkevää "säästää" valitsemalla Windows home jos hallussa on jo Win10 pron lisenssiavain? Jos omalle työlle ei laske mitään niin onko riski sössiä jotain uuden koneen uudelleenasennuksessa?

Hinta
1060,88 EUR hinnalla saisi nopeasti vilkaistuna ihan asiallisen(?) paketin (20KUCTO1WW).

Käyttö: Office + netti + ajoneuvodiagnostiikka + toimialakohtaiset erikoisohjelmistot. Ei pelaamista eikä raskasta grafiikkaa.

  • Processor : AMD Ryzen 7 2700U Processor (6MB Cache, up to 3.80 GHz)
  • Operating System : Windows 10 Pro 64
  • Operating System Language : Windows 10 Pro 64 Nordics (DK/FI/SV/NO/EN)
  • Display : 14.0" FHD IPS (1920x1080) AntiGlare
  • Memory : 16GB(8+8) DDR4 2400MHz SODIMM
  • Graphics : AMD Radeon RX Vega 10 Graphics
  • Keyboard : Keyboard - Swedish/Finnish
  • Pointing Device : No Fingerprint Reader, GS Black, PC/ABS/Texture
  • Display Panel : 14"FHD (1920 x 1080) LED, IPS, Anti-glare, Aluminum, Black
  • TPM Setting : Hardware dTPM2.0 Enabled
  • Camera : 720p HD Camera with MIC
  • Second Hard Drive : 256GB Solid State Drive PCIe OPAL2.0 M.2 2280 (16GT/s)
  • Battery : 3 Cell Li-Polymer Battery 45WH
  • Power Cord : 45W AC Adapter (3pin) - EU (USB Type C)
  • Wireless : QCA QCNFA435AC with Bluetooth Version 4.1
  • Language Pack : Publication - Nordic (DE/FI/NO/SW/EN)
  • Warranty : 1 Year Depot or Carry-in

Review:
Lopussa taulukko jossa vaihtoehdot:
Lenovo Lists ThinkPad E485/E585: AMD’s Ryzen Mobile Land in Business PCs

TechBBS - "AMD Ryzen kannettavat"
AMD Ryzen -kannettavat
Jos et tarvitse noin järeää näyttistä mihinkään niin miksi maksaisit siitä ylimääräistä? Käytännössä saman koneen Intelin 4c8t prossulla(E480) ilman erillistä näyttistä saa ~930e suoraan Lenovolta tilattuna ja siinä on myös miettimäsi sormenjälkilukija. Ainut syy valita tuo E485 on tukea AMD:tä läppärimarkkinoilla.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
32
Jos et tarvitse noin järeää näyttistä mihinkään niin miksi maksaisit siitä ylimääräistä? Käytännössä saman koneen Intelin 4c8t prossulla(E480) ilman erillistä näyttistä saa ~930e suoraan Lenovolta tilattuna ja siinä on myös miettimäsi sormenjälkilukija. Ainut syy valita tuo E485 on tukea AMD:tä läppärimarkkinoilla.
Hyvä huomio! Lenovon sivuilla tuo näytönohjain on naimisissa prosessorin kanssa -> Ryzen 7 mukana tulee automaattisesti tuo parempi näytönohjain. Täytyy vertailla keskenään noita Intel vs AMD.

Vaikeaahan on määritellä se suorituskyky, joka riittää omaan käyttöön noin 4vuodeksi.
 
Liittynyt
08.01.2018
Viestejä
1 198
Onko mielestänne järkevää "säästää" valitsemalla Windows home jos hallussa on jo Win10 pron lisenssiavain? Jos omalle työlle ei laske mitään niin onko riski sössiä jotain uuden koneen uudelleenasennuksessa?
Eipä ole tullut tuollaista ajatelleeksi, mutta jos on hankittuna Windows 10 Pro:n tuoteavain, jolle ei ole muuta käyttötarvetta, niin säästäähän siinä reilut 50 euroa, kun ostaa läppärin Home-versiolla ja päivittää sen Pro:ksi. Microsoftin ohjeet versiopäivitykseen löytyy alla olevasta linkistä:
https://support.microsoft.com/fi-fi/help/12384/windows-10-upgrading-home-to-pro
 

copter

Last Man Standing
Liittynyt
05.12.2016
Viestejä
3 299
Myin tuon E480 koneen pois tuossa jokunen kuukausi sitten kun jäi aika vähälle käytölle, vaikka hemmetin hyvä kone olikin. Siirryin käyttämään osittain takaisin tätä T420s konetta jonka täältä aikoinana hommasin. Nyt kuitenkin ilmeisesti ikä teki tepposet ja jotain meni rikki, eli ongelmia virransyötön kanssa.

Kun virtalähde koneessa kiinni, niin päällä oleva latausledi vilkuttaa oranssia kokoajan. Jos akut ottaa irti ja laittaa takaisin paikoilleen, niin kone lähtee käyntiin ja ilmoittaa esim. Windows puolella että akkuja ladataan normaalisti, mutta jos virtalähteen ottaa irti niin kone sammuu kuin seinään eli ei suostu toimimaan akuilla laisinkaan. Tämän jälkeen kone ei suostu käynnistymään laisinkaan, ellei sitten ota akkuja irti ja tee tuota samaa kikkaa. Muuten ainoastaan virtanapin ledi vilkahtaa sitä painaessa eikä koneessa ole mitään eloa muuten ennen akkujen irroitusta.

Koneessa kiinni normaali sekä ultrabay akku siis. Onko ajatuksia mistä voisi johtua, voiko johtua siitä power boardista tms joka on virtalähteen liittimessä kiinni ja tulee siihen emon reunaan? Muuten kone toimii ihan normaalisti.

Tältä näyttää Windows puolella kun kone päällä:

upload_2018-10-7_10-34-25.png
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 134
Viestejä
4 196 737
Jäsenet
70 854
Uusin jäsen
rata-mestari

Hinta.fi

Ylös Bottom