Työkone arkkitehtiopiskelijalle

Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
3
Terve,


arkkitehtiopiskelija tarvitsisi siis ohjausta uuden konepaketin kasaamiseen, ja tiedän etten ole ainoa apua kaipaava opiskelijapiiristä, joten toivoisin, että tästä viestiketjusta olisi apua myös lähitulevaisuudessa vastaavalle käyttäjäryhmälle.


Keitä ovat siis arkkitehtiopiskelijat? Mustiin pukeutuvia, tummat silmänaluset omaavia, kellonympäri koululla laahustavia opiskelijoita, jotka tekevät kaikkensa saadakseen työt palautettua ennen seuraavan aamun deadlinea. Jotkut heistä tekevät töitä koulun koneilla, osa kotona omalla pc:llä. Osa tihrustaa kaupunkimallia 15” läppäriltään, ja osa valitsee kahvilavarman macbookin.


Itsellä olisi työnalla rakentaa oma työasema-pc, joka tulisi puhtaasti 3D-tietomalli-, visualisointi- ja 2D-piirtotyöhön. Usein on auki samaan aikaan ainakin osa näistä; 3D-tietomallinnusohjelma (Revit, Archicad, SketchUp,...), Autocad, 3DS Max + Vray, Photoshop, InDesign + nettiselain. Työskentelen 1080p näytöllä, eikä uudelle ole tarvetta tällä hetkellä.


Lisäksi haluttaisi tulevaisuudessa renderöidä videoclippejä, joten uskoisin että renderöintiajat korostuvat varsinkin tässä tehtävässä?


Vapaa-aikana (jos sitä on) saatan omaksi ilokseni musisoida Ableton Live:lla ja sen Push controllerilla. Ulkoinen äänikortti löytyy.



Komponenttien haalimisen aloitin jo viime BF-päivänä, joten osista löytyy jo:


- Näytönohjain 8GB Asus GeForce GTX 1070 Strix

- SSD-muisti 750GB Crucial MX300

- Kotelo Fractal Design Define R5 BlackOut edition ATX-kotelo



Olen tässä nyt lukenut foorumeita ja artikkeleita MuroBBS, io-tech ja tomshardware -sivuilta, ja olen hyvinkin varma siitä, että haluaisin 6-ydin i7-prosessorin, vaikka se tuleekin kalliimmaksi kuin 4-ydin. Odottelin Kaby Lake -julkistukset, eikä Intel julkaissut yhtään 6-ydin prosessoria, mutta kuitenkin varteenotettavan i7-7700k mallin. Olen päätynyt tällaiseen rajaukseen:



- i7-6700k, LGA1151 kantainen emolevy, 2x16 gb muistit

- i7-7700k, uudempi LGA1151 kantainen emolevy, 2x16 gb muistit

- i7-5820k, LGA2011-3 kantainen emolevy, 4x8gb vai pitääkö olla 8x4gb muistit?

- i7-6800k, LGA2011-3 kantainen emolevy, 4x8gb vai pitääkö olla 8x4gb muistit?


Olen nyt alustavasti päätymässä i7-6800k -settiin, koska haluaisin juurikin multitasking-koneen. Varsinkin kun usein on useampi ohjelma auki, ja renderöintiaikojen tippuminen vapauttaa aikaa jälkikäsittelyyn ja taittamiseen. Aika on rahaa varsinkin aamuyöstä.


Suunnitelmissa on myöskin hankkia 32GB RAM-muistia ja M.2 SSD tuon Crucialin lisäksi, sekä kellottaa prosessoria maltillisesti. Win 10 löytyy jo ja Saksasta ajattelin tilata.

Budjettina lopuille osille olen pitänyt 1000-1200e.


Eniten kysymyksiä herättää emolevy, muistit ja prosessorijäähy, esim. mitkä ovat hinta-laatusuhteeltaan hyvät työasemakäyttöön ja kellotukseen? Mitä pitää ottaa huomioon että osat mahtuvat/eivät ota kiinni toisiinsa?



Kiitoksia vastauksista näin etukäteen!
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 046
Minä olen asunut (japanilaisen) arkkitehtiopiskelijan kanssa. Yleensä en ikinä sano näin, mutta nyt kannattaa odottaa pari kuukautta. AMD Ryzen 8c/16t on paras vaihtoehto tarpeisiisi, jos se lunastaa lupaukset.

Jos on seikkailumieltä, niin osta X99-emolevy ja lähde metsästämään Intelin vastinetta ebaystä. Sieltä saa jopa 12-ytimiä, joilla nuo renderöintiajat saa minimoitua.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
3
Minä olen asunut (japanilaisen) arkkitehtiopiskelijan kanssa. Yleensä en ikinä sano näin, mutta nyt kannattaa odottaa pari kuukautta. AMD Ryzen 8c/16t on paras vaihtoehto tarpeisiisi, jos se lunastaa lupaukset.

Jos on seikkailumieltä, niin osta X99-emolevy ja lähde metsästämään Intelin vastinetta ebaystä. Sieltä saa jopa 12-ytimiä, joilla nuo renderöintiajat saa minimoitua.
Kiitokset hsaloselle neuvosta! Nyt on odoteltu ja menty eteenpäin, Ryzen näyttää minulle juuri oikealta.

Olen tässä nyt hahmotellut tulevaa kokoonpanoa, millaista kommentoitavaa olisi?

Prosessori: AMD Ryzen 1700x
Emo: Asus Prime X370-Pro
Muisti: G.Skill Trident Z DDR4-3200 DIMM (2x16gb kit)
CPU-jäähy: Thermalright True Spirit 140
Virtalähde: Corsair RM750x

Kuten aiemmin kerroin, olen hankkinut jo:

Näytönohjain: Asus GeForce GTX 1070 Strix
SSD-muisti: 750GB Crucial MX300
Kotelo: Fractal Design Define R5 BlackOut edition ATX-kotelo


Onko muistit sopivat vai löytyykö muilta valmistajilta parempia? olen toisista ketjuista lukenut DDR4-3200 muistien olevan passelit, mutta itse valmistajista sekä laadusta en ole kovin perillä.
Kannattaisiko hommata myös M.2 ssd käyttöjärjestelmälle ja ohjelmille, kuten esim. Samsung 960 Evo M.2 250GB tai Samsung SM961 M.2 256GB?
CPU-jäähy riittävä ja laadukas? Tarvitsenko koteloon vielä lisätuulettimia?

Minulle on tärkeää että tuleva kokoonpano olisi komponenteiltaan laadukas ja pitkäikäinen, joten saa ehdottaa parannusehdotuksia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 046
Jäähy on riittävä, onhan se AM4-yhteensopiva? Macho on hieman parempi ja voit sitäkin miettiä.

Muisteissa on vielä lastentauteja ja voipi olla, että tässä vaiheessa toimii vaan 2666MHz nopeudella.

Virtalähde on ylimitoitettu, mutta itse ajattelin tehdä saman ensi koneeseen. Se on passiivinen pienellä kuormalla, eli varmaan peruskäytössä ei pidä ollenkaan ääntä. Tämä on niin kiva ominaisuus, että siitä voi maksaa pari kymppiä lisää.

--

Lisäksi Ryzeneistä tulee 6c/12t, joka maksaa ehkä alle 300€. Itse nyt arvon ja mietin, odotanko vielä. Se tulee parin kuukauden päästä.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
3
6c/12t Ryzenit menevät kyllä liian pitkälle, johan tässä on jo odoteltu :D

Mikä Macho olisi siis kyseessä, sekä voiko noiden muistikampojen ja cpu-jäähyn kanssa olla ongelmia mahtuvuuden osalta?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 046
6c/12t Ryzenit menevät kyllä liian pitkälle, johan tässä on jo odoteltu :D

Mikä Macho olisi siis kyseessä, sekä voiko noiden muistikampojen ja cpu-jäähyn kanssa olla ongelmia mahtuvuuden osalta?
Thermalright HR-02 Macho rev.b. -prosessorijäähdytin, LGA775/115x/1366/2011, AMD AMx/FMx - 47,90€

Vaikka tuo ja isolla tilaukseen "AM4 kiinnitys". Tai sitten 12cm malli:
Thermalright Macho 120 rev.A -prosessorijäähdytin, LGA775/115x/1366/2011, AMD AMx/FM1/FM2 - 38,90€

Kuitenkin ei directiä, siinä on huonompi kontakti. Kyllä tuon kanssa saa aina kaksi kampaa mahtumaan. Tämä tosiaan ei ole pakollista ja et tuota tarvitse, jos et kellottele. True Spirit riittää ihan hyvin. Siihenkin teksti "AM4 kiinnitys" tilaukseen.

--

Kyllä itse tilaisin juuri samanlaisen paketin, jos olisin 8-ydintä tilaamassa. Nyt hintaa on ehkä noin 100-150€ liikaa omaan budjettiin..
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
631
Kannattaisiko hommata myös M.2 ssd käyttöjärjestelmälle ja ohjelmille
Lähinnä ois vaan hifistelyä hommata M.2 -levy, jos sulta jo 750GB SSD löytyy. Eipä noista nopeuksista loppupeleissä hirveesti pääse nauttimaan. Eli suomeksi sanottuna ei huomaa oikein eroa.

Jos lisätilaa tarvitsee niin sitten voi miettiä tommosta M.2 läpyskää, jos kohtuu hintaan löydät. Käyttislevynä olen sen itse aika turhaksi kokenut. 960 EVO ja W10 löytyy koneesta, edellinen käyttislevy 850 EVO ei "hävinnyt" käynnistysajoissa niin paljoa että eron huomaisi.
 
Liittynyt
12.11.2016
Viestejä
23
Hei, olisiko täällä vielä joku, joka osaisi auttaa arkkitehtiopiskelijaa tietokoneen osien valinnassa?
Vaimoni opiskelee yliopistossa arkkitehtuuria, ja haluaisimme kasata yhdessä tehokkaan erityisesti hänen tarpeisiinsa sopivan tietokoneen. CAD-ohjelmien käyttö, useiden ohjelmien samanaikainen käyttö ja renderöintinopeus ovat asioita, jotka painavat eniten vaakakupissa. Itse pelailen satunnaisesti.

Olemme ajatelleet Ryzen 7 2700X, 32GB muistia ja näytönohjaimeksi Vega 64. Mitkä komponentit vaikuttavat eniten tehoihin meidän tarpeissamme?
Budjetiksi ajattelimme 2000-2500 euroa. Minkälainen kokoonpano voisi meidän tilanteeseemme sopiva? Koteloksi ajattelimme yksinkertaista, tummaa itx-koteloa. Hyviä näyttöjä saa ehdottaa (ei sisälly budjettiin).
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
879
Renderöintinopeus on suorassa suhteessa prossutehoon kun pyritään maksimaaliseen laatuun. V-Ray Next GPU:n shaderituki on jo kohtuu hyvä, mutta GPU-rendaus on aina jonkunmoinen kompromissi laadun kanssa. 16GB muistia riittää todella pitkälle suunnittelupuolella, oikeastaan ainoat asiat mitkä tuolla muistimäärällä tökkii on todella laajojen hankkeiden yhdistelmämallit (joita tuskin opiskeluainakana tulee vastaan) ja photogrammetria. Mutta ei tuo 32Gt niin liioittelulta tunnu. Näytönohjaimen katsoisin mieluummin NVidian leiristä CUDA:n takia.

Iso suositus myös riittävän isolle ja nopealle M.2 levylle. Etenkin photari ja max -tiedostot voi kasvaa todella isoiksi ja jos niiden (auto)tallentelu alkaa viemään useita sekuntteja, niin se alkaa syömään jossain vaiheessa hermoja. Lisäksi ainakin Autodeskin tuoreemmat softat käynnistyy todella hitaasti ja ovat raskaammassa käytössä jossain määrin epävakaita, joten niitä joutuu käynnistelemään välillä suht tiuhaankin (ja tosissaan autosavetteleman vielä tiuhempaan)

Rendausten kannalta kannattaa harkita myös erillistä rendausyksikköä, jonka voi tehdä jostain vanhasta koneenraadosta. Auttaa isommissa töissä, vaikka ei toki korvaa työasemaa työvedoksissa. Toisaalta Unreal on puskemassa todella kovalla vauhdilla arkkitehtivisupuolelle, joten voi olla että ainakin videoiden rendaus hoituu tulevaisuudessa pelimoottoreilla, vaikka stilleissä ne ei pärjää lähellekään perinteiselle rendaukselle. 3dsMax Interactivekin alkaa olemaan kohtuu pätevä tuossa käytössä, etenkin sujuvien työkulkujen ansiosta, vaikka laatu jää vielä paljon Unrealista.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
316
Hei, olisiko täällä vielä joku, joka osaisi auttaa arkkitehtiopiskelijaa tietokoneen osien valinnassa?
Vaimoni opiskelee yliopistossa arkkitehtuuria, ja haluaisimme kasata yhdessä tehokkaan erityisesti hänen tarpeisiinsa sopivan tietokoneen. CAD-ohjelmien käyttö, useiden ohjelmien samanaikainen käyttö ja renderöintinopeus ovat asioita, jotka painavat eniten vaakakupissa. Itse pelailen satunnaisesti.

Olemme ajatelleet Ryzen 7 2700X, 32GB muistia ja näytönohjaimeksi Vega 64. Mitkä komponentit vaikuttavat eniten tehoihin meidän tarpeissamme?
Budjetiksi ajattelimme 2000-2500 euroa. Minkälainen kokoonpano voisi meidän tilanteeseemme sopiva? Koteloksi ajattelimme yksinkertaista, tummaa itx-koteloa. Hyviä näyttöjä saa ehdottaa (ei sisälly budjettiin).
Lähtökohtaisesti komppaan sitä mitä yllä sanottiin isosta ja nopeasta ssd:stä, 32GB muistista ja nVidiasta Vega64:n sijaan.

Rendauskäyttöä ajatellen voisi olla myös perusteltua varmistaa, että koneeseen tulevassa emolevyssä on kunnollinen virransyöttö. Tämä saattaa tarkoittaa mATX/ATX-emoa ITX:n sijaan. Io-techin erinomainen emolevyarvostelu kannattaa selata läpi.

Testissä AMD X470 -emolevyt (Asus, Gigabyte & MSI) - io-tech.fi

Samoin prosessorijäähy ja kotelon ilmankierto/tuulettimet on syytä mitoittaa niin että 100% prossukuormaa voidaan ylläpitää tuntikausia.
 
Liittynyt
12.11.2016
Viestejä
23
Olemme miettineet myös Threadripper 2950X:ää Ryzen 2700X:n tilalle. Budjetin nostamista se tarkottaisi, mutta saako siitä rahalle vastinetta? Rendausta ainakin nopeuttaisi. Sen lisäksi ajattelimme GTX 1080 tai 1080 Ti, 32GB DDR4 ja 1tb M.2.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
239 651
Viestejä
4 197 349
Jäsenet
70 761
Uusin jäsen
aksl

Hinta.fi

Ylös Bottom