Kellojen kääntelyn typeryys: kansalaisaloite kesäajasta luopumiseksi

?..

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
06.04.2018
Viestejä
3 125
Kyllähän tuo jonkinlaista psyykkistä ja fyysistä heikkoutta on, jos tunti kaksi kertaa vuodessa sekoittaa elämän. Normaalissa elämässäkin sillointällöin herätään tai mennään nukkumaan hirman eri aikaan.
 
Liittynyt
27.11.2016
Viestejä
1 157
Itse olen vahvasti jatkuvan kesäajan kannalla (valoisampi ilta jne.), mutta...

Asiassa ihmetyttää kuinka kellojen tunnilla siirtely on joillekin, eittämättä äänekkäälle vähemmistölle, ollut aivan saatanan suuri asia. Normaali ihminen on kellonsa siirtänyt ja jatkanut elämäänsä. Nykyään kun vielä kelloistakin suuri osa osaa itse-itsensä siirtää, niin aika pieni on vaiva.

Ja haluaisiko joku kertoa, mikä oli tuo EU-kysely johon on vastannut yli 5 miljoonaa ihmistä? Onko millään tavalla edustava otos vai onko joku "klikkaa tästä" nettikysely, mitä sitten jossain Saksassa on levitetty Facebookissa ja saatu tuon verran vastaajia? Vähän tuntuu demokratian halventamiselta tuollaiseen kyselyyn vetoaminen, koska itse en ainakaan ollut moisesta kuullutkaan.
 

kekkeruusi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
6 909
Itse olen vahvasti jatkuvan kesäajan kannalla (valoisampi ilta jne.), mutta...

Asiassa ihmetyttää kuinka kellojen tunnilla siirtely on joillekin, eittämättä äänekkäälle vähemmistölle, ollut aivan saatanan suuri asia. Normaali ihminen on kellonsa siirtänyt ja jatkanut elämäänsä. Nykyään kun vielä kelloistakin suuri osa osaa itse-itsensä siirtää, niin aika pieni on vaiva.
Se on silti turha vaiva ja täysin hyödytön.
 
A

anonyymi

Vieras (tunnus poistettu)
Kesäaika tuli voimaan Suomessa vuonna 1981 silloin kesäaikana siirryttiin +3 GMT ja normaaliaika +2 GMT oli siis se aika jota kutsuttiin talviajaksi.

Täten +2 GMT on Suomelle se oikea vyöhyke ja jopa ehkä +1 GMT koska sijaitsemme tämän aikavyöhykkeen länsiosassa.

Suomi siirtyi kesäaikaan
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 037
Kyllähän tuo jonkinlaista psyykkistä ja fyysistä heikkoutta on, jos tunti kaksi kertaa vuodessa sekoittaa elämän. Normaalissa elämässäkin sillointällöin herätään tai mennään nukkumaan hirman eri aikaan.
Ja taas lähtee uusi kierros. Joo, just näinhän se onkin.

Itsehän en ole koskaan elänyt niin säännöllisessä rytmissä, että edes huomaisin yhden tunnin kellojen siirtoa, joten vähän tissiposkisena perusteluna tuota pidänkin. Jotkut vanhukset, vammaiset ja muut toimistopotilaat taas voivat elää kellontarkasti, kaivata sitä ja varmasti kärsivät tunnin heitosta.

Vastustan kellojen siirtelyä ihan muista syistä kuin siksi, että se rasittaisi kroppaa kahdesti vuodessa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Itse olen vahvasti jatkuvan kesäajan kannalla (valoisampi ilta jne.), mutta...

Asiassa ihmetyttää kuinka kellojen tunnilla siirtely on joillekin, eittämättä äänekkäälle vähemmistölle, ollut aivan saatanan suuri asia. Normaali ihminen on kellonsa siirtänyt ja jatkanut elämäänsä. Nykyään kun vielä kelloistakin suuri osa osaa itse-itsensä siirtää, niin aika pieni on vaiva.

Ja haluaisiko joku kertoa, mikä oli tuo EU-kysely johon on vastannut yli 5 miljoonaa ihmistä? Onko millään tavalla edustava otos vai onko joku "klikkaa tästä" nettikysely, mitä sitten jossain Saksassa on levitetty Facebookissa ja saatu tuon verran vastaajia? Vähän tuntuu demokratian halventamiselta tuollaiseen kyselyyn vetoaminen, koska itse en ainakaan ollut moisesta kuullutkaan.
Sanoo äänekäs ihminen, jolle selvästi kellojen siirtämisen vastustaminen on saatanan suuri asia...
 

TSN

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
492
Itse olen vahvasti jatkuvan kesäajan kannalla (valoisampi ilta jne.), mutta...

Asiassa ihmetyttää kuinka kellojen tunnilla siirtely on joillekin, eittämättä äänekkäälle vähemmistölle, ollut aivan saatanan suuri asia. Normaali ihminen on kellonsa siirtänyt ja jatkanut elämäänsä. Nykyään kun vielä kelloistakin suuri osa osaa itse-itsensä siirtää, niin aika pieni on vaiva.

Ja haluaisiko joku kertoa, mikä oli tuo EU-kysely johon on vastannut yli 5 miljoonaa ihmistä? Onko millään tavalla edustava otos vai onko joku "klikkaa tästä" nettikysely, mitä sitten jossain Saksassa on levitetty Facebookissa ja saatu tuon verran vastaajia? Vähän tuntuu demokratian halventamiselta tuollaiseen kyselyyn vetoaminen, koska itse en ainakaan ollut moisesta kuullutkaan.
Rasti ruutuun nettikysely. Kyllä siitä Suomessakin uutisoitiin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
ja @hkultala vaikka sinänsä pidätkin tuota myöhäisempää aamuherätystä ja valoisampaa iltapäivää toistensa kumoavana vaikutuksena, ei se suinkaan näin ole. Päivärytmin kun määrää "yhteiskunta" niin, että esimerkiksi tv:stä näytettävät leffat alkavat klo 21 riippumatta kesä- tai talviajasta.
Mutta meneekö se näin? Missä luonnonlaissa on kirjoitettu että leffat alkavat 21:00 riippumatta siitä miten killissä kellotaulu on suhteessa aurinkoon?

Esim. Espanjassa jengi vetää illallista vasta 22:00 ja prime-time leffat alkavat usein vasta 23:00 ja töihin mennään yhdeksältä jos silloinkaan. Eikä syynä ehkä olekaan se, että espanjalaiset olisivat jotenkin geneerisesti laiskoja heräämään ja syömään aikaisiin jne, vaan siitä että sikäläinen yhteiskunta on pakotettu epäluonnolliselle aikavyöhykkeelle jolla kello on kesäisin yli 2h edellä aurinkoaikaa.

Jos Espanja siirtyisi UTC+0 aikaan ilman kesäaikaa, niin eiköhän sielläkin parissa vuodessa telkkarin prime-time valuisi tuohon 21:00 kohdille ja porukka alkaisi valua illallispöytään aikaisemmin kun iltalämpötilat olisivat syömiselle otollisempia jne.
 

ts.

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
37
Tyypillinen rytmi on kuitenkin herätä n. klo 7 ja mennä nukkumaan n. klo 23. Tällöin minusta olisi luonnollista, että aurinko olisi korkeimmillaan klo 15:00 jolloin se osuisi keskelle hereilläolo aikaa. Tämä olisi sitten kai UTC+5 suomessa ja jos minä päättäisin niin ottaisin tämän
Mitäpä luulet, herättäisiinkö täällä yleisesti kello 7 jos aurinko olisi korkeimmillaan kello 15 ja auringonnousuunkin voisi olla aikaa jopa yli 5 tuntia?

"No tottakai, kellon viisarihan näyttäisi silloinkin 7."

:sfacepalm::sfacepalm::sfacepalm:
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
52
Joo, onhan tää kellojen siirtely ollut täysin absurdi ajatus ja lähes koko ikäni olen saanut kärsiä siitä. Et kuka sen on alun perin päättänyt, että näin tehdään? Presidentti vai joku yhdistys vai kuka? Ja millä perusteella niitä on siirretty tunnin verran suuntaansa? Eikö samalla logiikalla kelloja voisi siirtää vaikka pari viikkoa eteenpäin ja taaksepäin tai vaikka aina 25 vuotta kerralla. Et millä perusteella 1 tunti on valittu, perustuuko se johonkin matemaattiseen kaavaan?

Et hyvä, jos tästä spedeilystä nyt päästään eroon. Se on tietenkin sitten jännä juttu, että mikä aika tulee voimaan, itse en osaa ottaa tähän kantaa ennen kuin olen lukenut koko ketjun viestit ajatuksen kanssa muutaman kerran läpi.
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
4 250
Mutta meneekö se näin? Missä luonnonlaissa on kirjoitettu että leffat alkavat 21:00 riippumatta siitä miten killissä kellotaulu on suhteessa aurinkoon?
Ei luonnonlaissa, vaan Suomen laissa. Tietyn ikärajaluokituksen yli menevät elokuvat eivät saa alkaa ennen klo 21. Raja oli K15 ennen, mutta todenäköisesti tuo ikärajajärjestelmä on muuttunut, että olisko se nykyään joku PEGI13 tai vastaava.

Eli voidaan siirtyä UTC +3 aikaan (ns. kesäaika) ja pitää työajoista päättävät työehtosopimukset ja muut lait ennallaan tai sitten pysyä UTC +2 ("normaaliaika"/talviaika) ja pitää nämä myös ehkä ennallaan tai mennä UTC +1 (keski-euroopan aika) ja rukata näitä kaikkia jotenki, joka on todella kallista
 
A

anonyymi

Vieras (tunnus poistettu)
Ei luonnonlaissa, vaan Suomen laissa. Tietyn ikärajaluokituksen yli menevät elokuvat eivät saa alkaa ennen klo 21. Raja oli K15 ennen, mutta todenäköisesti tuo ikärajajärjestelmä on muuttunut, että olisko se nykyään joku PEGI13 tai vastaava.

Eli voidaan siirtyä UTC +3 aikaan (ns. kesäaika) ja pitää työajoista päättävät työehtosopimukset ja muut lait ennallaan tai sitten pysyä UTC +2 ("normaaliaika"/talviaika) ja pitää nämä myös ehkä ennallaan tai mennä UTC +1 (keski-euroopan aika) ja rukata näitä kaikkia jotenki, joka on todella kallista
Ei se klo 21 katoa minnekään kellosta vaikka mentäisiin suomessa mihin tahansa aikavyöhykkeeseen.:facepalm:
 

HFK

Liittynyt
09.01.2018
Viestejä
160
Ei se klo 21 katoa minnekään kellosta vaikka mentäisiin suomessa mihin tahansa aikavyöhykkeeseen.:facepalm:
No ei tietekään, mutta klo 21 (jos siis oltaisiin vaikka +1 aikavyöhykkeessä) olisi jo niin pimeä ja aurinko olisi kovaa kyytiä nousemassa niin pitäisi olla jo nukkumassa. Jos siis meinaa ehtiä nukkua tarpeeksi pimeän aikana niinkuin elävillä olennoilla on tapana.
 
A

anonyymi

Vieras (tunnus poistettu)
No ei tietekään, mutta klo 21 (jos siis oltaisiin vaikka +1 aikavyöhykkeessä) olisi jo niin pimeä ja aurinko olisi kovaa kyytiä nousemassa niin pitäisi olla jo nukkumassa. Jos siis meinaa ehtiä nukkua tarpeeksi pimeän aikana niinkuin elävillä olennoilla on tapana.
Siksipä menen nukkumaan ennen klo kahdeksaa jotta saan tarpeeksi nukuttua kun nousen aamulla viideltä töihin lähtöä varten.
 

HFK

Liittynyt
09.01.2018
Viestejä
160
Siksipä menen nukkumaan ennen klo kahdeksaa jotta saan tarpeeksi nukuttua kun nousen aamulla viideltä töihin lähtöä varten.
Löyty syy miksi kannatat tuota +1 siirtymistä. Mutta suurinosa ihmisistä taitaa olla töissä klo 8-16 ja tykkäis katsoa sen leffan klo 21.


Tyypillinen rytmi on kuitenkin herätä n. klo 7 ja mennä nukkumaan n. klo 23. Tällöin minusta olisi luonnollista, että aurinko olisi korkeimmillaan klo 15:00 jolloin se osuisi keskelle hereilläolo aikaa. Tämä olisi sitten kai UTC+5 suomessa ja jos minä päättäisin niin ottaisin tämän, mutta UTC+3 on sekin jo huomattavasti parempi kuin +2.
Just näin oon myös miettinyt että joku +4 ois kiva.
 
A

anonyymi

Vieras (tunnus poistettu)
Löyty syy miksi kannatat tuota +1 siirtymistä. Mutta suurinosa ihmisistä taitaa olla töissä klo 8-16 ja tykkäis katsoa sen leffan klo 21.




Just näin oon myös miettinyt että joku +4 ois kiva.
Nykypäivän iltaa juhliva elämäntapa näkyy alisuoriutuvissa nuorissa kouluissa ja vanhemmista työpaikoillaan.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
133
Löyty syy miksi kannatat tuota +1 siirtymistä. Mutta suurinosa ihmisistä taitaa olla töissä klo 8-16 ja tykkäis katsoa sen leffan klo 21.
Ne katsoo sen leffan ihan riippumatta siitä onko aikavyöhyke utc+1/2/3 tai utc+4.


Nukkumaan mennään siten että saa tarpeeksi unta.
 
A

anonyymi

Vieras (tunnus poistettu)
Juuri tästä syystä se kesäaika olisikin parhautta ja samalla niitä koulujen alkamisia kannattaa tunnilla säätää ihan joka tapauksessa siirtyi kellot mihin suuntaan tahansa.
Kun ei tämä kellonaikamuutos millään tavalla tule vaikuttamaan siihen mitenkä yhteiskunta pyörii, varsinkin nyt kun keinovaloa on saatavilla 24/7.

+1 GMT siirtäisi meidät lähemmäksi euroopan bisneksen aikataulua, se leffa tulee siltikin klo 21 sieltä telkkarista.
 
A

anonyymi

Vieras (tunnus poistettu)
Se vaikuttaa ihmisten olemiseen ja terveyteen. Illat pimeitä = ihmiset laiskistuu ja voi huonosti.

Eikös se ole paljon parempi, kun ollaan täällä tunti edellä keskisen euroopan bisneksiä? Se promillen sadasosa kenen elämä on moisista aikatauluista kiinni luultavasti saa sovittaa päivän kulun sen mukaan.
Eikös elämä ole ihan omista valinnoista kiinni noin yleensäkin, jokainen saa sovittaa päivärytminsä ihan sen mukaan kuin itselleen sopii.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 946
Hesari uutisoi epämääräisyyksiä siitä, että kellojen siirtelyn lopettaminen tulisi joidenkin mielestä liian nopeasti. Yhtään todellista argumenttiä ei esitetä (ainoastaan ihmettelyä siitä, että aikaerot saattaisivat muuttua, mitä ei tapahdu, kunhan jokainen jäsenmaa siirtyy normaaliaikaan ja - halutessaan - vaihtaa aikavyöhykettään omana erillisenä projektinaan).

”Moni kokee, että tämä tulee liian nopeasti” – Joissakin EU-maissa pelätään, että kellojen siirtopäätös johtaa sekasotkuun jäsenmaiden aikaeroissa
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 824
No kun jokainen maa saa päättää aikavyöhykkeensä itse niin tokihan se voi johtaa hassuihin tilanteisiin. Sitä kyllä ihmettelen jos suomessa joku haluaa keskieuroopan aikaan. Onko se sitten järkevää että kesällä aurinko nousee joskus kahdelta yöllä? Ja pimeää tulee talvella jo kahden jälkeen päivällä.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
5 604
No kun jokainen maa saa päättää aikavyöhykkeensä itse niin tokihan se voi johtaa hassuihin tilanteisiin. Sitä kyllä ihmettelen jos suomessa joku haluaa keskieuroopan aikaan. Onko se sitten järkevää että kesällä aurinko nousee joskus kahdelta yöllä? Ja pimeää tulee talvella jo kahden jälkeen päivällä.
Ei järkevää, mut ihan arkea täällä =P
 
Liittynyt
12.11.2016
Viestejä
181
Ei luonnonlaissa, vaan Suomen laissa. Tietyn ikärajaluokituksen yli menevät elokuvat eivät saa alkaa ennen klo 21. Raja oli K15 ennen, mutta todenäköisesti tuo ikärajajärjestelmä on muuttunut, että olisko se nykyään joku PEGI13 tai vastaava.

Eli voidaan siirtyä UTC +3 aikaan (ns. kesäaika) ja pitää työajoista päättävät työehtosopimukset ja muut lait ennallaan tai sitten pysyä UTC +2 ("normaaliaika"/talviaika) ja pitää nämä myös ehkä ennallaan tai mennä UTC +1 (keski-euroopan aika) ja rukata näitä kaikkia jotenki, joka on todella kallista
Kuvaohjelmalaki (710/2011) 6 §: "...ohjelma, jonka ikäraja on 18 vuotta, voidaan lähettää televisio-ohjelmistossa sellaiseen aikaan, jolloin 18 vuotta nuoremmat eivät tavallisesti katso televisiota...". Vastaava teksti löytyy samasta pykälästä myös 7, 12 ja 16 vuotiaita varten.

Tämän klo 21.00:n kiellon ovat TV-yhtiöt keksineet (sopineet) ihan itse. Ja se koskee siis tuota 16 vuoden ikärajaa, kun taas ikärajalle 18 on lätkäisty kellonaika 23.00. Mikään ei estä tuota muuttamasta koska vain. (PEGI taas on videopelien ikäluokitusjärjestelmä.)

En ihan ymmärrä mistä niitä kustannuksia erityisesti tulisi, jos vaikkapa tuo UTC+01:00 päätettäisiin ottaa käyttöön vrt. että se olisi jokin nyt käytössä olevista ajoista. Toisaalta jos nykyisen kesäajan tapaan seuraavaksi asiaa muutetaan 37 vuoden päästä, niin ihan hirveän huolissani en ole tämän päätöksen kustannuksista noin ylipäätään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 824
Voihan noita telkkarin aikoja muuttaa, mutta ei elämän rytmi muutu kuitenkaan. Kyllä nytkin kymmenen uutiset tulee kymmeneltä oli sitten kesä tai talviaika. Ihmiset menee töihin ja nukkumaan kellon mukaan. Riippuen aikavyöhykkeen valinnasta niin hereilläoloaika vietetään joko pimeässä tai valoisassa, näin se nyt vaan menee kuten on mennyt tähänkin asti, ei kukaan muuta vuorokausirytmiään nytkään vaikka kohta taas kelloja käännetään.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
6 111
No kun jokainen maa saa päättää aikavyöhykkeensä itse niin tokihan se voi johtaa hassuihin tilanteisiin. Sitä kyllä ihmettelen jos suomessa joku haluaa keskieuroopan aikaan. Onko se sitten järkevää että kesällä aurinko nousee joskus kahdelta yöllä? Ja pimeää tulee talvella jo kahden jälkeen päivällä.
Aurinkohan nousee jo nyt paikoin kesällä kahdelta. Ei kaikki asu Hangossa.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 586
Kesä tai talviaika, ei tuolla ole merkitystä keskikesällä tai keskitalvella. Isoin hyöty saadaan kesäajasta syksyisin ja keväisin kun aurinko nousee ajoissa jokatapaukaessa, mutta illat ilman kesäaikaa olisi pimeitä.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 586
Henkilökohtaisesti ei kyllä ole kellojen siirtelykään mitään haitannut.. viikonloppusin valvon muutwnkin aamuyölle ja unirytmi tunneilla alrkiviikosta poikkeava ni se ja sama siirtyykö kwllo sillon tällöin :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 065
Tällainen uutinen MTV:lla
Uutinen, tai siis tuon THL:n professorin jutut ihan mutuilua ja diipadaapaa.
Talvella, marraskuun alusta helmikuun loppuun aamut ovat muutenkin pimeitä ilman sitä yhtä tuntia. Univaikeudet taas johtuvat ihan jostain muusta kuin siitä yhdestä tunnista.
Kaamosoireilua on koska täällä vaan nyt tuppaa talvella olemaan pimeetä.

"Jos pysyväksi ajaksi valittaisiin kesäaika, aamut lokakuun lopulta maaliskuun lopulle olisivat nykyistä pimeämpiä, sillä aamu sarastaisi myöhemmin. Tämä aiheuttaisi Partosen mukaan lisää jätätystä suomalaisten sisäisiin kelloihin ja sen myötä unirytmin muutoksia, yöunen katkoksia, väsymystä ja mielialan laskua.


– Huonosti nukutut yöt rasittavat myös sydäntä ja verisuonia, voimistavat nälän tunnetta ja heikentävät sokerinsietoa. Lokakuulta helmikuulle olisi odotettavissa niin univelan kuin kaamosoireilun yleistyminen, hän kirjoittaa."
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Taas tämä perkeleen Partonen samojen mantrojensa kanssa. Tuo on ainoa "unitutkija", joka on jakanut mediassa auliisti nimikkeensä takaa näitä hyvin tiukkapipoisia ja kapea-alaisia mielipiteitään faktoina siitä lähtien kun asiasta on keskusteltu.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
No ehkäpä osaat nimetä sitten paremman asiantuntijan tilalleen? Itse en näistä ymmärrä muuta kun että vanhemmiten on vituttanut enemmän kesäaikaan siirtely aamutunnin ryöstön takia. Ja aika monella vissiin sama homma, päätellen otakantaa.fi viesteistä...
En osaa suositella, mutta ainakaan tämän Partosen jatkuva mielipidespammi ei ole asiantuntijuutta, varsinkaan kun hän ei ota millään tavalla huomioon kesäaikaa käytettäessä alkuillan lisääntyneen valoisan ajan vaikutusta ihmisten liikkumiseen ja yleiseen mielialaan jne. Terveysvaikutukset on muutenkin kerätty lähinnä siitä miten kellojen siirto vaikuttaa herkimpiin, mutta samalla sujuvasti omaa näkemysta tukien sivuutetaan se, että eihän niitä siirretä jatkossa enää koskaan, riippumatta siitä mikä aika valitaan.

Päätellen tämän(kin) foorumin käyttäjien kommenteista kaikkia vituttaa kellojen kääntely, eli siitä ollaan kutakuinkin yhtä mieltä. Se on sitten eri asia kuinka moni kannattaa kesäaikaa ja kuinka moni talviaikaa. Veikkaan ikävä kyllä, että enemmistö on lampaana talviajan puolella, ihan vaan koska sen virallinen nimi on normaaliaika ja eihän sellaista instituutiota sovi kyseenalaistaa.

Ketjussa on kutakuinkin kaikki olennainen jo sanottu molempien vaihtoehtojen puolesta perusteluineen, joten ei tätä kannata hirveästi enää veivata. Minä olisin kyllä valmis tyytymään siihen että päätös tehdään tieteen perusteella, mutta se edellyttää että tutkimus sisältää paljon muutakin kuin Partosen kaltaista vanhoillista putkikatsetuubaa. Ja lisäksi sitten joku neuvoa antava kansanäänestys, jotta ei tieteenkään voimin tallota mitään kriittistä massaa vastaan.

PS. Ei sinulta ole niitä aamun tunteja ryöstetty yhtään sen enempää kuin pysyvää kesäaikaa toivovilta ryöstettäisiin pysyvästi yksi tunti illasta koko loppuelämän ajan jos valinta on pysyvä talviaika.
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
4 250
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 020
Jos et jaksa lukea, niin lainaan tässä vielä:
Itse lainaisin mieluummin:

Pysyvä kesäaika on jo ollut käytössä maailmalla, Saksassa vuosina 1940–1942 ja Irlannissa vuosina 1940–1946. Pysyvää kesäaikaa on rauhan aikana myös kokeiltu huonoin tuloksin sekä Britanniassa ja Irlannissa vuosina 1968–1971 että Venäjällä vuosina 2011–2014. Ihmiset kokivat pysyvän kesäajan myötä pimeämmät talviaamut rasittaviksi, ja valitusten yltyessä pysyvästä kesäajasta luovuttiin.” – Partonen ( Kellojen siirtäminen pysyvästi talviaikaan olisi terveydelle parasta | THL-blogi )

Eli enää ei toimi edes tuo ”iso maa, isot toleranssit” -perustelu, jolla tuo Venäjän epäonnistunut kokeilu tyrmättiin. Britit tai irlantilaisetkaan eivät pitäneet pysyvästä kesäajasta, tai saksalaiset edes sotaoloissa. Samoin kuin britit eivät pitäneet siitä niiden sodan aikaisesta tuplakesäajasta (UTC+1/UTC+2). Miksiköhän..

Toki ns. vasta-esimerkkinä Espanjassahan tuo tuplakesäaika on tälläkin hetkellä käytössä, mutta siellä on vaan tehty se klassinen ”hölmöläinen” ratkaisu, ja siirretty lähes kaikkea elämää kellossa tunnilla eteenpäin (sama kuin Kiinan länsiosissa). (Kuten päivällisaika, TV-ohjelmat, ...) Tämä toki syö sen aikaedun valoisuudesta. Valoisuutta iltaan kun saa oikeasti lisää vain siirtämällä sitä rytmiään aikaisemmaksi suhteessa siihen päivänvaloon.
 

njake

get string from object
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
699
Venäjällä nuo leveät aikavyöhykkeet ennemmin syynä olleet ja on edelleen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 020
Ongelmia ymmärtää lukemaansa :confused:
Siis, sanot että ihminen herää valoon (joka on mielestäsi haitta jos se tapahtuu liian aikaisin), mutta että aurinko ei vaikuta vuorokausirytmiin (eli ihminen ei herää valoon). Kumpi näistä kahdesta nyt on mielestäsi totta?


Ei ollut keinovaloa noina aikoina jokapaikassa, kuin nykyään o_O
Sodan osalta joo. 1970-luvun vaihteen Britannian* osalta ei ehkä enää. (En valitettavasti löytänyt valosaastesatelliittikuvia Euroopasta satelliittimittausten alkuajoilta, eli 1970-luvulta. Lähin löytämäni, 1970-luvun puolivälin Yhdysvaltain itärannikon ”megalopolin” valosaaste oli vähintään yhtä pahaa kuin edes Etelä-Suomen nykytila. Ja, nykyinen Länsi-Eurooppa on nykyään melko vastaava Itä-Yhdysvaltain kanssa. Väestötiheys ja valon määrä, jne...)

Valosaastetta oli toki siis vähemmän kuin nykyään (ja se rajautui paremmin kaupunkeihin). Mutta ei enää ainakaan briteissä kaupungeissa mitenkään erityisen vähän valosaastetta edes nykymittakaavassa (kuva vuoden 1962 Lontoosta, nuo kaikki kuvan valotaulut olivat ilmeisesti yöllä päällä, File:Piccadilly Circus in London 1962 Brighter.jpg - Wikipedia ). Joulukatukuviakin voi kaivaa useammasta kaupungista 60-luvulta (koska Helsingissäkin tuo alkoi Aleksanterinkadulla nykymuodossaan jo 1948). Ja, katuvaloja.

* Irlannin ja Skotlannin, ja ehkä myös Walesin osalta joo... samoin isoin osan muuta Eurooppaa. Mutta Britannian osalta sanoisin että ei ehkä enää. Siellä kansan enemmäistö todennäköisesti asui jo valosaasteen piirissä tuolloin. Siinä missä täällä pohjoisessa esimerkiksi vielä elettiin puolen kansan osalta esimerkiksi ilman jääkaappeja, ja valtaosa väkeä vietti aikansa pimeällä maaseudulla.

-- Laitetaan tähän vielä ne kokonaiset viestit --

Aivan täyttä potaskaa koko uutinen, kuten tässäkin ketjussa on moneen kertaan järkisyyt käyty lävitse. Hämärät illat muka tahdistaa ihmiset menemään aikaisin nukkumaan :rofl: Ehkä, jos ei sähköjä ei olisi, mutta ei ole kyllä mitään merkitystä normaalien ihmisten elämään. Enemmän haittaa on, kun aurinko nousisi talviajassa ison osan ajasta aivan liian aikaisin aamuyöstä, joka herättää herkimmät ja saa luonnon liikkeelle.
Viestissä on melkein jopa sisäinen ristiriita.

Ja, se valosaasteen määrä on kuitenkin edelleen häviävän pieni verrattuna siihen luonnonvalon määrään. Aurinko kun tuota valoaan luo (ne talven muutaman tunninkin) ihan järjettömiä määriä. Kyllä se vaan kummasti tahdistaa ihmisiä. Tosiaan ihmisillä on sellainen tyypillisesti hieman päälle 24 tunnin luontainen rytmi (vähemmistöllä on alle 24 tunnin rytmi), kuten vaikka tuo yksi kolmikko tuon blogin viitteissä aika hyvin perusteellisesti selvitti: The Nobel Prize in Physiology or Medicine 2017 - NobelPrize.org . Se hienosäätö, joka estää tätä ei-aivan-tasan 24-tunnin rytmiä kiertymästä satunnaiseen asentoon suhteessa maan pyörimiseen on sininen valo – jota tuolta ylhäältä tulee aika tuhottomasti enemmän kuin mistään järjellisestä keinovalosta.

Näin insinööriminä sanoisi, että jos luontainen rytmi on yli 24 tuntia (ns. iltavirkku, eli suuren enemmistön edustaja) tuo synkronisaation hetki on se kehon oikeasti ”herääminen” valoon. Valo korjaa siis sen rytmin viiveen pois, kun päivänvalo väkisin pakottaa kropan hereille ”liian aikaisin” (vaikka esimerkiksi se oma sisäinen 25 tunnin kello sanoisi vielä, että tunti lisää unta kiitos).

Aamuvirkuilla (tai no, niillä joilla on alle 24 tunnin sisäinen kello) tätä ei toki tarvita. He puolestaan joutuvat melkein väkisin valvomaan illalla, ettei se nukahtaminen tapahdu liian aikaisin. Tämä on siis pieni vähimmistö ihmisistä.

Toki tuo illalla oleva keinovalo** (tai näin pohjoisen kansoilla myös loppukeväästä alkusyksyyn tuo liiallinen päivänvalo) sotkee tätä iltavirkkujen osalta. Illan valo viivästyttää rytmiä entuudestaan, jolloin se aamun valo joutuu puskemaan sitä korjaustekijää sinne ”nupit kaakkoon, tai sen yli, 11/10”.

Ihmiset nyt ei sattumoisin elä sen auringon mukaan, vaan kellon mukaan. Aivan sama missä se aurinko on, niin aamulla on herättävä ja illalla kukutaan puolilleöin oli sitten pimeä tullut jo neljältä tai kymmeneltä.

Ei ole auringolla mitään merkitystä ihmisen vuorokausirytmeihin ja sitä kautta terveyteen. Mikään tutkimus ei ole sitä valoisan illan hyötyä terveyteen ottanut huomioon.
Luitko kaikki tutkimukset läpi kun tiedät, että kukaan ei ole tutkinut aihetta? Tai edes ne blogissa mainitut? Tiedät ilmeisesti paremmin kuin kukaan alan tutkija... ;-)

**Erityisesti se sininen, sykliä vahviten säätävä mekanismi on tosiaan silmässä, ja herkkä erityisesti kategoriassa erityisen lyhyet valon aallonpituudet. Siis käytännössä sininen.

Näytön sinisyyden ohjelmallinen poisto ei muuten ole kovin hyvä tämän torjumisessa, näin värinäköä hieman tutkineen tutkijan mutulla. Ongelma kun on sen sinisen pikselin spektri. Sen pikselin kirkkauden ehkä arviolta pudottaminen puoleen*** vaikuttaa lopulta melko vähän verrattuna niiden oikeasti sinistä valoa blokkaavien oranssien lasien vähintään 99 % pudotukseen (yleisin noissa testeissä käytetty oranssi suodin on vähintään OD3 kaikelle alle 525 nm).

Toki siitä voi olla jonkin verran iloa, esimerkiksi oheinen tarina kertoo ei-kuitenkaan-tilastollisesti-merkittävästä erosta. http://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/1477153517748189 . Vaikka siis myös näytön kirkkaus puolitui samalla.

***Jos värilämpötila viedään päivänvalosta sinne hehkulamppukategoriaan, eli käännetään ”Night Shift” maksimiin, niin sinisen kirkkaus noin puolittuu.

Toki jos sitä sinisen valon kokonaismäärä silmään tarkastelee, niin se putoaa aika paljon siinä auringonlaskun kohdalla... jostain syystä.
 

TSN

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
492
Pysyvä kesäaika on jo ollut käytössä maailmalla, Saksassa vuosina 1940–1942 ja Irlannissa vuosina 1940–1946. Pysyvää kesäaikaa on rauhan aikana myös kokeiltu huonoin tuloksin sekä Britanniassa ja Irlannissa vuosina 1968–1971 että Venäjällä vuosina 2011–2014. Ihmiset kokivat pysyvän kesäajan myötä pimeämmät talviaamut rasittaviksi, ja valitusten yltyessä pysyvästä kesäajasta luovuttiin.” – Partonen ( Kellojen siirtäminen pysyvästi talviaikaan olisi terveydelle parasta | THL-blogi )
Pimeät talviaamut on joka tapauksessa rasittavia. Sitä ei varmaan kukaan kiistä, etteikö ne voisi tulla vieläkin raskaammiksi siirron takia. Mutta itsellä vaakakupissa painavat enemmän kesäajan hyödyt, eli valoisammat illat.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 589
Näille valoisien aamujen puolustajille vielä sellainen kysymys, että meinaatteko te sitten ulkoilla tai muuten puuhastella siellä pihalla aamuisin, jotta saatte sen valoisan ajan hyödynnettyä?
Itselläni ainakin aamut menee pääasiassa sisätiloissa, jolloin pimeyttä voi helpottaa keinovaloilla. Pihatöihin ja ulkoiluun olisi sitten aikaa illalla, mutta jos niitä pitää otsalampun valossa tehdä, niin ei se kauhean mielekästä ole.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 221
Näille valoisien aamujen puolustajille vielä sellainen kysymys, että meinaatteko te sitten ulkoilla tai muuten puuhastella siellä pihalla aamuisin, jotta saatte sen valoisan ajan hyödynnettyä?
Itselläni ainakin aamut menee pääasiassa sisätiloissa, jolloin pimeyttä voi helpottaa keinovaloilla. Pihatöihin ja ulkoiluun olisi sitten aikaa illalla, mutta jos niitä pitää otsalampun valossa tehdä, niin ei se kauhean mielekästä ole.
No ainakin työmatkat tulisi kuljettua valoisammassa ympäristössä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
varsinkaan kun hän ei ota millään tavalla huomioon kesäaikaa käytettäessä alkuillan lisääntyneen valoisan ajan vaikutusta ihmisten liikkumiseen ja yleiseen mielialaan
Olisiko jossain tieteellinen vertaisarvioitu tutkimus joka tukisi tätä? Joku voisi tietty tulkita tuota edellistä tutkimusta siten, että jos aikavyöhykkeen länsirajalla ollaan keskimäärin terveempiä, niin ehkä UTC+3 siirtäisi meidät kaikki länsirajalle (tai sen yli), mutta olisiko se jo liian pitkä siirtymä, jolloim tulisi negatiivisia vaikutuksia?

Foorumimutuilun sijaan olisi kiva nähdä niitä oikeita tutkimuksia.

Itse uskon, että jos suomi olisi utc+3, niin meille kävisi osin kuin espanjassa. Suurempi osa toimistotyöläisistä alkaisi siirtä 09-17 välille sen minkä pystyisi ja telkkarin primetime alkaisi vähitellen nykyistä myöhemmin.
 

MrB

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 209
Näille valoisien aamujen puolustajille vielä sellainen kysymys, että meinaatteko te sitten ulkoilla tai muuten puuhastella siellä pihalla aamuisin, jotta saatte sen valoisan ajan hyödynnettyä?
Vaikka en nyt olekaan valoisien aamujen puolustaja niin mukavampi on kyllä käydä aamulenkillä niinä aikoina kun ei tartte otsalampun valossa juosta.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Foorumimutuilun sijaan olisi kiva nähdä niitä oikeita tutkimuksia.
Ööh, siksihän minä juuri sanoinkin, että asiaa pitäisi tutkia kunnolla. Nyt vaikuttaa siltä, että ei ole olemassa kattavaa tutkimusta aiheesta. On tutkimusta kellojen kääntelyn vaikutuksesta ja tutkimusta pimeän vaikutuksesta, mutta kokonaisuus on hajallaan ja alkuillan lisääntyneen valoisuuden vaikutukset on sivuutettu monesti olankohautuksella tai jätetty kokonaan huomioimatta.

Se tunti sinne tai tänne ei kenenkään maailmaa kaada, mutta kun henkilökohtaisesti toivoisin pysyvää kesäaikaa, niin en haluaisi nähdä että päädytään talviaikaan pelkästään siksi kun niin oli joskus 40 sitten ja koska joku konitohtori oli sen puolella.
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
492
No ainakin työmatkat tulisi kuljettua valoisammassa ympäristössä.
Ja vastaavasti kesäajassa töiden jälkeisiä aktiviteetteja saa tehtyä luonnonvalossa.

Mutta kohtahan tuleekin oikea ryöppy kesäaikaa kannattavia puheenvuoroja, kun kellot käännetään talviaikaan ja illat pimenee yhdellä iskulla.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 586
Edelleenkään keskitalvella tai -kesällä ei kellon siirrolla ole mitään merkitystä päivään, käytännössä talvisin pimeää on aamuin illoin. Kellojen siirtely vaikuttaa käytännössä sinä väliaikana, kun osa valveillaoloajasta on hämärää. Karkeasti siis aikavälillä syys-lokakuu ja maalis-huhtikuu.

Heitetään esimerkki: Työpäivään herätään 6:30, nukkumaan käydään 22:30, mutta ajatellaan, että on ok, jos viimeinen tunti on hämärää, eli otetaan illan tarkasteluajankohdaksi 21:30. Kun mietitään päivänvalon menetystä vuorokaudesta, niin ajatellaan tuon valoisuuden menettämisen olevan tarpeetonta sillä aikavälillä, kunnes sekä aamu, että ilta alkavat kummatkin menettää valoisuuttaan. Esimerkkiin voi soveltaa omat valveillaoloaikansa, ja tarkastaa auringon nousu- ja laskuajat. Esimerkissä tarkastellaan auringon nousua ja laskua ja oletetaan tämän olevan valoisuuden määritelmä, sillä tällä saadaan osviittaa kellon siirtelyn vaikutuksista.

Kesäaika: Auringon lasku ennen klo 21:30 tapahtuu 10.8. alkaen, auringon nousu klo 6:30 jälkeen tapahtuu 8.9. Tuolla välillä siis n. kuukauden ajan on menetetty valoisaa aikaa siltä ajalta, kun valoisa aika olisi mielekästä.

Talviaika: Auringon lasku ennen klo 21:30 (kesäajan 22:30) tapahtuu 16.7. alkaen, auringon nousu klo 6:30 (kesäajan 7:30) jälkeen tapahtuu 3.10. Kyllä, talviaikana aamut olisivat valoisampia (3.10. on vielä kesaikaa), mutta valoisaa aikaa menetettäisiin aikavälillä 16.7.-3.10. eli n. 2,5kk ajalta! Sama toistuu keväällä käänteisesti.

Pysyvä talviaika siis aiheuttaisi n. 3kk edestä päiviä, kun valveillaoloajasta suurempi osa olisi hämärää verrattuna kesäaikaan. Tämä johtuu siitä, että aurinko nousee ja laskee karkeasti yhtä pitkän aikavälin kuluessa keskipäivästä laskien (talviaika) ja kesäajassakin tuossa on vain tunnin ero, mutta ihmisten päivärytmi ei ajoitu keskeisesti keskipäivään.

Toki joku voi arvostaa aamun valoisuutta, ja juuri tässä suhteessa kellojen siirtely on erityisesti suomeen sopiva menetelmä. Kesäaikana aamut ovat jokatapauksessa valoisia, jolloin on järkevää, että valoisaa riittää myös iltaan. Talviaikaan siirryttäessä hämärtyvä aamu muuttuu taas valoisammaksi iltapäivän kustannuksella.

Jos jompi kumpi näistä pitää valita pysyväksi, niin kesäaika yksinkertaisesti tarjoaa reippaasti enemmän valoisuutta ympäri vuoden.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 320
Jos vaikka sovittaisiin, että keväällä siirrytään pysyvään kesäaikaan ja nautitaan valosta pari vuotta ja pidetään sitten uusi kansanäänestys, jos joku vielä kehtaa väittää kesäaikaa huonoksi ideaksi.
Tuolla logiikalla voitaisiin yhtä hyvin olla normiajassa pari vuotta ja sitten pitää äänestys, että onko sillä väli.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Tuolla logiikalla voitaisiin yhtä hyvin olla normiajassa pari vuotta ja sitten pitää äänestys, että onko sillä väli.
Siksi voitaisiinkin testata ensin kokonainen vuosi molempia ja sitten äänestys. Vaan eipä tule tällainen ihme tapahtumaan tässä oikeiden mielipiteiden yhteiskunnassa. Ja olisihan se mm. kaikkien tietojärjestelmien kannalta aika hankala tilanne.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 586
Tai sit voitaisiin vaan jatkaa nykysysteemillä, jossa saadaan valo maksimoitua iltaan syksyisin ja aamuun kun kesäajan puitteissa aamu alkaa hämärtämään. Jos jotain ahdistaa kellonsiirto niin voi voi, sellanen ihminen ei varmaan koskaan vedä viikonloppusin perskännejä tai muutenkaan sekoita unirytmiään. Itse oon sattunut risteilylle useamman kerran kun kelloja on siirrelty ja kova känni eliminoi tarpeen miettiä kellonaikaa :D
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 472
Viestejä
4 163 360
Jäsenet
70 414
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom