Windows 10 ei enää boottaa, mistä lähteä ratkomaan?

Liittynyt
08.03.2018
Viestejä
271
Minulla oli asennettuna Windows 10 ja Ubuntu yhtäaikaa eri levyillä. Windows alkoi hajoamaan, joten poistin Ubuntun suoraan deletoimalla kaiken sen levyltä Windowsin kautta. Nyt Windows ei enää lataudu.

Tein varmaan kaikki normaalit ensimmäiset pelastuskokeilut ja ne eivät toimineet. Yritin korjata käynnistystä tekemällä USB-tikulle Windows 10:n asennustiedoston ja käytin vianmääritystä. En saanut korjattua käynnistystä. Kokeilin myös asentaa Ubuntua uudestaan, mutta se ei löydä Windowssia, joten rinnakkainasennus ei onnistu. Googlettamalla en ole löytänyt mitään uutta kokeiltavaa.

Olisiko jollain ideaa mitä voisi tehdä? Mistä lähteä liikkeelle?
 
Liittynyt
08.03.2018
Viestejä
271
Ehdin kokeilla ”osaksi” tuota. Ei toiminut. Tuossa linkissä oli pari uutta asiaa. Kokeilen niitä.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
4 073
Olet varmaan poistanut windowsin osiakin.
Kokeile asentaa uudelle levylle ja kopioida vanhalta levyltä tiedot.
 
Liittynyt
08.03.2018
Viestejä
271
Ei toiminut tuo linkki. :(

Mm. komennolla "bootrec /RebuiltBcd" sain tekstin:
Scanning ... jatkuu
...
Successfully scanned Windows installations.
Total identified Windows installations:1
[1] c:\Windows
Add installation to boot list? Yes (Y)/No(N)/All(A)

Laitoinn y eli yes ja tuli:
"Pyydettyä järjestelmälaitetta ei voida tunnistaa, koska useaat laitteet, joita ei voi erotella, saattavat vastata tunnistusehtoja"

Mitäköhän tuo tarkoittaa?


Kokeilin muitakin komentoja.

Komento "bootrec /fixMbr" antoi:
The operation completed succesfully.

Sitten komento "fixboot" antoi:
Käyttö estetty.

Miksiköhän tuo oli estetty?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.03.2018
Viestejä
271
Kysyin apua Windowssin tuesta (Winukalla on suomenkielinen puhelintuki?!) ja ainoa vaihtoehto tuen mukaan asentaa Windows erilliselle asemalle ja ottaa tiedostot talteen. Sitten tyhjentää edellinen asennuslevy ja asentaa siihen (haluan Windowssin SSD:lle).

Olisiko jollain vielä viimehetken vinkkejä miten tästä selviää ilman uudelleen asennusta? Tuossa on pari kuvaa kun yritin korjata komennoilla joita oli täällä: Restore, Fix, Repair Master Boot Record (MBR) in Windows

a.jpg
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 945
ja ainoa vaihtoehto tuen mukaan asentaa Windows erilliselle asemalle ja ottaa tiedostot talteen. Sitten tyhjentää edellinen asennuslevy ja asentaa siihen (haluan Windowssin SSD:lle).
Tässä selkeä ohje tuli, mitä tuolla jo aikaisemminkin tarjottiin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.03.2018
Viestejä
271
En tiedä meneekö offtropiciksi: en saa asennettua Windows 10:ä kiintolevylle. Saan tekstin:
Windows ei voi asentaa tähän levyyn. Tämän tietokoneen laitteisto ei ehkä tue käynnistystä tähän levyyn. Varmista, että levyn ohjain on otettu käyttöön tietokoneen BIOS-valikossa.

Kokeilin käydä BIOS:ssa ja ei siellä ollut oikein mitään. Kokeilin myös tätä: Windows Setup: Installing using the MBR or GPT partition style. Olisiko vinkkejä mitä tehdä? Minulla ei ole käytössä työpöytäWindowsia, missä formatoida levy. Ubuntu on muistitikulla ja formatoin jo kerran sillä. Ei toiminut.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 945
Onko sinulla sinulla oikea asennusmedia? Täältä saat sen "Lataa työkalu nyt" ja tee se dvd-levylle tai USB-tikulle. Lataa Windows 10
Kertoisitko, miten olet yrittänyt käynnistää asennusta ja millä asennusvaihtoehdolla?

Uudelleen asennuksessa ei mitään formatointeja tarvitse tehdä, poistetaan vaan osiot ja aloitetaan asennus suoraan osioimattomalle levylle.
Tuotetunnusta ei tule myöskään antaa, vaan ohittaa se "Minulla ei ole tuoteavainta".

edit: unohtui linkki asennusmedian lataukseen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.03.2018
Viestejä
271
Onko sinulla sinulla oikea asennusmedia? Täältä saat sen "Lataa työkalu nyt" ja tee se dvd-levylle tai USB-tikulle.
Kertoisitko, miten olet yrittänyt käynnistää asennusta ja millä asennusvaihtoehdolla?

Uudelleen asennuksessa ei mitään formatointeja tarvitse tehdä, poistetaan vaan osiot ja aloitetaan asennus suoraan osioimattomalle levylle.
Tuotetunnusta ei tule myöskään antaa, vaan ohittaa se "Minulla ei ole tuoteavainta".
Olen käyttänyt Ubuntun asennusmediaa kiintolevyn formatointiin. Sain sen täältä: Download Ubuntu Desktop | Download | Ubuntu ja laitoin sen USB:lle.
Seurasin mukaillen näitä ohjeita (How to Format a Hard Drive Using Ubuntu) ja formatoin levyn ym.

Windows 10:n työkalun sain täältä: Lataa Windows 10.
Tein sillä asennusmedian USB-tikulle, joka näyttää toimivan normaalisti. Vaikka nyt ei asennus kuitenkaan onnistu.


Windows 10:n asennustyökalua olen käyttänyt mm. näin:
- Varmistin, että BIOS/UEFI:ssä on valittuna: Boot mode select -> LEGACY+UEFI
- Laitoin boottauksen tapahtumaan USB-tikulta.
- Kytkin Windows 10:n asennustyökalu USB-tikun koneeseen ja käynnistin jolloin asennustyökalu käynnistyi.
- Klikkasin kieleksi suomen ja valitsin "Asenna nyt". Tämä näyttää käynnistyvän ihan normaalisti.
- Valitsin "Minulla ei ole tuoteavainta".
- Valitsin Windows 10 Pro:n asennettavaksi, koska tämä minulla on (hajonneessa asennuksessa, jonka yksikään kiintolevy ei ole kiinni koneessa).
- Hyväksyin ehdot.
- Valitsin mukautetun asennuksen.
- Sitten olen kokeillut vaikka mitä. Olen poistanut aseman (siis klikannut asemaa ja poistanut sen). Tämän jälkeen "seuraava" nappi ei auta vaan tulee viesti: "Asennus ei voinut luoda uutta osiota tai ei löytänyt aiemmin luotoa osiota. Lisätietoja on asennuksen lokitiedostoissa."
- Yritin tehtä uuden aseman/osion. Alustin sen ja sama virhe: "Asennus ei voinut luoda uutta osiota tai ei löytänyt aiemmin luotoa osiota. Lisätietoja on asennuksen lokitiedostoissa."

Olen yrittänyt myös painaa shift+F10 ja seurata näitä ohjeita: Windows Setup: Installing using the MBR or GPT partition style.

Eli lyhyesti:
shift+F10
>diskpart
>list disk
>select disk <disk number>
>clean
>convert gpt
>exit
>exit

Olen yrittänyt myös komennolla "convert mbr". Ei toimi.

En tiedä pitäisikö yrittää Ubuntulla formatoida taas. Pitäiskö levy olla NTFS muodossa? Siihen laitoin sen Ubuntun kautta. Ubuntua siis käytän USB kokeilumoodissa.


Mistä tietäisi onko kiintolevyllä ohjainta? Ubuntu kyllä lukee sitä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 945
Et tarvitse mitään ylimääräistä formatointia ubuntulla. Windowsin asennusmedia tekee ne kaikki puolestasi. Poistat vaan asennettavan levyn kaikki osiot (varaamaton)ja alat suoraan asennuksen suoraan "Seuraava" napilla. Windows osaa tehdä oikeat osiot ja formatoinnit automaattisesti asennuksessa.

Poista varoiksi muiden levyjen datajohdot, etteivät sekoita.
edit: Mitään ekstra kiintolevy ohjaimia ei tarvita.
 
Liittynyt
08.03.2018
Viestejä
271
Omasta mielestäni olen poistanut kaikki osiot levyltä. Eli olen klikannut osiota (vain yksi näkyy) ja sen jälkeen "poista". Ei auta.

Tämä on ainoa koneeseen kytketty kiintolevy.
 
Liittynyt
08.03.2018
Viestejä
271
Kirjoitin vähän epäselvästi.

Eli kun olen tehnyt poiston ja levy on varaamaton klikkaan "seuraava". Siitä tulee ilmoitus: "Asennus ei voinut luoda uutta osiota tai ei löytänyt aiemmin luotoa osiota. Lisätietoja on asennuksen lokitiedostoissa."
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 945
Onko asennumedia, siis USB tikku FAT32 formaatissa?
Onko tikku tehty tuolla työkalulla suoraan?
 
Liittynyt
08.03.2018
Viestejä
271
En ole varma. Antaakohan ohjelma edes tehdä asennusmediaa, jos tikku on jossain muussa formaatissa? Teen Windowsin asennusmedian uudestaan.

EDIT: tuon USB-tikun voi tarkistaa nytkin. Se on FAT32 muodossa.

EDIT: tein tikun suoraan tuolla työkalulla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.03.2018
Viestejä
271
Huomasin, että kun käytän diskparttia, niin komento "list disk" näyttää kaksi levyä. Toinen on joku pieni ja en tiedä mikä se on. En tiedä onko tämä ongelma, kun muissa ohjeissa näkyy aina vain yksi osio diskpartissa.

Tätä en ole vielä kokeillut (), mutta tuossa alussa on sitä mitä olen jo kokeillut.
 

PyleP

NOSTO
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 055
Itsellä teki Win7 joskus samaa eli ei pystynyt luomaan uutta osiota tyhjälle levylle, muistaakseen parani Live Ubuntulla, jolla loin koko aseman kokoisen NTFS-osion mukaanlukien full format.
 
Liittynyt
08.03.2018
Viestejä
271
Nyt Windows 10 lähti asentumaan. Tein niin, että asensin Ubuntun uudestaan kiintolevylle. Sitten poistin sen osioinnit (oli tullut näköjään 2 kappaletta) Windows 10:n asennusmedialla. Sitten vaan klikkasin "Seuraava".

Saa nähdä meneekö tämä loppuun asti. Kiitos kuitenkin kaikille kun laitoitte apuja tänne!
 
Liittynyt
08.12.2017
Viestejä
54
@KuuModuli Mitens menikö loppuun asti?

Miten kävikin näin hyvä säkä että jollain on täälä täysin sama ongelma. Olen tämän viikon koittanut veljeä etänä neuvoa tämän kanssa, eikä ole vielä selvinnyt. Juurikin samat asiat olen myös neuvonut kokeilemaan mitä itsekkin olet tuossa aiemmin tehnyt.

Menen huomenna itse korjailemaan kyseistä konetta ja ilmeisesti kannattaa lähteä tuota Ubuntua ensin asentamaan.
 
Liittynyt
08.03.2018
Viestejä
271
Tämä selvisi. Tein kuten tuossa viimeisimmässä viestissäni.

Eli kiintolevy oli seonnut. Kiintolevyn sai taas kuntoon asentamalla siihen Ubuntun. Tämän jälkeen asensin Ubuntun päälle Windowssin, jolla otin talteen kaiken tärkeän edellisestä Windows asennuksesta (joka oli SDD:llä). Sitten asensin Windowssin SSD:lle ja siirsin varmuuskopioidut datat takaisin.
 
Liittynyt
08.12.2017
Viestejä
54
Hieno homma. Eiköhän se tuolla keinolla omakin sitten korjaudu:)
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 112
Viestejä
4 195 925
Jäsenet
70 850
Uusin jäsen
kalmari69

Hinta.fi

Ylös Bottom