Avioero ja avioehto

Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
36
En löytänyt vastaava treadia pikaisella haulla, joten avasin uuden:

Kävi kuin kävikin niin ikävästi, että tuli ero. Onneksi vaadin silloin avioehdon, vaikka vaimo ei siihen meinannut millään suostuakkaan.

Nyt kysymys kuuluukin: Ennen naimisiin meno meillä oli yhteinen asunto(50/50) ja erilliset lainat.

Sitten mentiin naimisiin jonka yhteydessä laadittiin avioehto, joka koski ennen ja avioliiton jälkeen kerrytettyä omaisuutta.

Uutta asuntoa(50/50 myös) ostettaessa vanha asunto myyntiin, kummankin lainat maksettiin pois ja otettiin yksi yhteinen laina.

Tässä oli vaan sellainen tilanne kun vanhat lainat maksettiin pois, niin toisella oli lainaa jäljellä n.10k€ ja toisella n.35k€. Miten avioehto vaikuttaa tässä tilanteessa, jos nykyinen asunto myydään tai toinen jää siihen asumaan. Saako tämä osapuoli, jolla oli vanhaa asuntoa myydessä vähemmän lainaa jäljellä, niin tuon erotuksen verran enemmän rahaa nykyisen asunnon myynnistä tai jos jää itse asuntoon, niin maksaa tuon erotuksen verran vähemmän toiselle osapuolelle asunnon nykyisestä käyvästä arvosta?

Muilla kokemuksia pitkän suhteen jälkeisestä (n.15v) elämästä eron jälkeen? Varsinkin jos toisella osapuolella on jo uusi suhde? Myös huoltajuusasiat mietityttää, kun mukana on yksi yhteinen alle kouluikäinen lapsi (yhteishuoltajuudessa ja viikko/viikko järjestelmästä ollaan alustavasti puhuttu). Mites nuo elatusjutut menee tällaisissa tilanteissa?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
486
Lainasta en osaa sanoa mutta jos on yhteishuoltajuus jossa lapsi viettää pääasiassa saman verran aikaa molempien vanhempien luona niin kummankaan ei tarvitse maksaa elatusmaksuja. Lapsilisä maksetaan sen vanhemman tilille jonka luona lapsi on kirjoilla koska tällä hetkellä ei ole vielä mahdollista että lapsella on 2 kotia paperilla (tähän on ilmeisesti tulossa muutos lähiaikoina).
 
Liittynyt
03.12.2016
Viestejä
1 481
Helpommin tuon ymmärtää ajattelemalla, että laina onkin rahaa omalla tilillä. Erovaiheessa toisella teistä on säästöjä 10k ja toisella 35k. Se, miten ne ovat kertyneet, ei ole oleellista.

Kun lähdette nyt eri teille, molemmat ottavat omat tavaransa, omat rahansa ja myös omat velkansa. Kaikki yhdessä omistettu jaetaan kahtia keskeltä. Fiksuinta on arvioittaa esim. asunto muutamalla välittäjällä ja käyttää sitä. Jos toinen haluaa lunastaa asunnon, niin siinä on hinta. Hoitakaa homma sovussa, liikoja riitelemättä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 723
Lainasta en osaa sanoa mutta jos on yhteishuoltajuus jossa lapsi viettää pääasiassa saman verran aikaa molempien vanhempien luona niin kummankaan ei tarvitse maksaa elatusmaksuja.
ei vissiin oikeasti mene näin jos toinen tienaa ”selvästi” enemmän, sanotaan nyt vaikka 2x. Elareita joutuu maksamaan mutta tuo viikko/viikko vähän kompensoi summaa...

Lainasta: velat tietysti jää kuten ne on alunperin ollut, tuo nyt lienee vielä pienellä työllä taaksepäin pengottavissa toisin kun jotkut muut pienemmät rahansiirrot.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
36
Helpommin tuon ymmärtää ajattelemalla, että laina onkin rahaa omalla tilillä. Erovaiheessa toisella teistä on säästöjä 10k ja toisella 35k. Se, miten ne ovat kertyneet, ei ole oleellista.

Kun lähdette nyt eri teille, molemmat ottavat omat tavaransa, omat rahansa ja myös omat velkansa. Kaikki yhdessä omistettu jaetaan kahtia keskeltä. Fiksuinta on arvioittaa esim. asunto muutamalla välittäjällä ja käyttää sitä. Jos toinen haluaa lunastaa asunnon, niin siinä on hinta. Hoitakaa homma sovussa, liikoja riitelemättä.
Nuo molemmat asunnot ollaan omistettu yhteisesti 50/50 suhteella, mutta ekassa asunnossa oli erilliset lainat, jotka maksettiin sitten pois asunnosta saaduista rahoista (toisen lainaa maksettiin 10k€ ja toisen 35k€). Sitten otettiin yksi yhteinen laina 50/50 suhteella ja molemmilla on nyt yhtä paljon velkaa. Tässä nyt penasin sitä, että onko tuo nyt enemmän aiempaa lainaa pois maksanut hävinnyt tuon 10k€ vs. 35k€ erotuksen ottaessaan uuden yhteisen lainan vai vaikuttaako tuo avioehto tuo tuohon aiempaan lainajärjestelyyn?
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
36
ei vissiin oikeasti mene näin jos toinen tienaa ”selvästi” enemmän, sanotaan nyt vaikka 2x. Elareita joutuu maksamaan mutta tuo viikko/viikko vähän kompensoi summaa...

Lainasta: velat tietysti jää kuten ne on alunperin ollut, tuo nyt lienee vielä pienellä työllä taaksepäin pengottavissa toisin kun jotkut muut pienemmät rahansiirrot.
Näin olen asian itsekin ymmärtänyt, mutta tuo viikko-viikko järjestely ei kompensoi summaa kuin 55€ edestä kuukaudessa...
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
36
Lainasta en osaa sanoa mutta jos on yhteishuoltajuus jossa lapsi viettää pääasiassa saman verran aikaa molempien vanhempien luona niin kummankaan ei tarvitse maksaa elatusmaksuja. Lapsilisä maksetaan sen vanhemman tilille jonka luona lapsi on kirjoilla koska tällä hetkellä ei ole vielä mahdollista että lapsella on 2 kotia paperilla (tähän on ilmeisesti tulossa muutos lähiaikoina).
Nähdäkseni lakimuutos on parhaillaan lausuntokierroksella ja sen olisi tarkoitus tulla voimaan aikaisintaan 1.4.2019. Esityksessä mennään ns. ruotsin malliin, jolloin mm. lähi- ja etävanhemmuus poistuu ja vanhemmista tulee tasa-arvoiset, paitsi tukien suhteen, niitä ei voida maksaa edelleenkään kuin vaan toiselle vanhemmalle (tämä vaatisi joihinkin muihin lakeihin isompia muutoksia, niin se on jätetty tästä lakiesityksestä kokonaan pois)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
700
Itse olen ex vaimon kanssa lapsen elämisen kulut maksellu puoliksi ilman riitoja. Kumpikaan ei maksa virallista elatusmaksua, toki lähivanhemmalla on sitä oikeus hakea jos haluaa.
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
4 256
Lapsilisille avaatte lapselle tilin, jonne ne maksetaan ja josta sitten muksun harrastusmaksuja yns maksellaan kun tämmöisiä alkaa varmaan piakoin tulemaan. Molemmille vähintään katseluoikeus.
 
Liittynyt
03.12.2016
Viestejä
1 481
Nuo molemmat asunnot ollaan omistettu yhteisesti 50/50 suhteella, mutta ekassa asunnossa oli erilliset lainat, jotka maksettiin sitten pois asunnosta saaduista rahoista (toisen lainaa maksettiin 10k€ ja toisen 35k€). Sitten otettiin yksi yhteinen laina 50/50 suhteella ja molemmilla on nyt yhtä paljon velkaa. Tässä nyt penasin sitä, että onko tuo nyt enemmän aiempaa lainaa pois maksanut hävinnyt tuon 10k€ vs. 35k€ erotuksen ottaessaan uuden yhteisen lainan vai vaikuttaako tuo avioehto tuo tuohon aiempaan lainajärjestelyyn?
Ok, nyt ymmärrän. Miten rahaa on parisuhteen aikana käytetty, ei vaikuta. Mutta kannattaa ymmärtää, että avioehto on pelkkä sopimus teidän kahden välillä. Tuolla ei tule olemaan kolmatta osapuolta määräämässä, miten jako tehdään. Joten tuota lainan hyvitystä voi pyytää ja toinen voi sen maksaa halutessaan.

Avioehdosta tulee vasta kovempi paperi silloin, jos ette pääse sopuun siitä mitä kukin omistaa ja tarvitaan ammattilaisia ratkomaan asiat.
 
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
2 312
Jotenkin olen ymmärtänyt että etävanhemman on lähes pakko maksaa elatusapua. No, itsellekkin nämä asiat tulee kohta eteen. Viikko/viikko systeemistä ollaan sovittua alustavasti, se kumpi on "lähivanhempi" ja kumpi "etävanhempi" on vielä auki.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Jotenkin olen ymmärtänyt että etävanhemman on lähes pakko maksaa elatusapua. No, itsellekkin nämä asiat tulee kohta eteen. Viikko/viikko systeemistä ollaan sovittua alustavasti, se kumpi on
"lähivanhempi" ja kumpi "etävanhempi" on vielä auki.
Ei, jos lapsi on saman verran molemmilla vanhemmilla ei elatusmaksua tarvitse maksaa ja viranomaiset ei sitä päätä mitä maksetaan, sen voi sopia ihan äidin kanssa kuten minä olen sopinut. Äiti on 99% varmuudella lähivanhempi, ellei siellä ole jotain mielenterveys ym. ongelmia.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
36
Tuosta elatusmaksusta on nyt kahta koulukuntaa viikko-viikko yhteishuoltajuudessa, osa sanoo että ei tarvi maksaa ja osa sanoo, että on pakko maksaa jos on etävanhempi.

Mikä tässä nyt on sitten totuus, selviää myös itselle varmaan lähiaikoina.

Minua myös ärsyttävää, että lähivanhemmuus menee lähestulkoon aina äidille, oli tilanne oikeastaan mikä tahansa. Toivottavasti se lakiuudistus menee nyt nopeasti läpi ja päästään eroon tuosta isän eriarvoisuudesta.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
36
Lapsilisille avaatte lapselle tilin, jonne ne maksetaan ja josta sitten muksun harrastusmaksuja yns maksellaan kun tämmöisiä alkaa varmaan piakoin tulemaan. Molemmille vähintään katseluoikeus.
Tähän tuskin suostuu, kun on tähänkin asti kuitannut lapsilisät omalle tililleen...
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
1 179
Elatusmaksut eivät ole lähtökohtaisesti pakollisia. Pakko on vain jos ne esimerkiksi oikeuden kautta määrätään maksettavaksi. Oikeuteen nyt ei sitten ikinä asioita kannata päästää vaan yhdessä yrittää asiat sopia ja tarvittaessa kunnan tai kaupungin lastenvalvojan avulla, jos ei yhdessä saada fiksua pakettia aikaiseksi. Ei ihan helppoa varsinkin ihan eroprosessin alkumetreillä, siinä kun molemmin puolin myrskyää enempi tai vähempi, mutta ihan jo lapsen/lasten kannalta sitä lihavaa riitaa kannattaa viimeiseen asti välttää vaikka hieman rapa roiskuisikin ja v*tuttaisi kun oravaa talvella jäistä käpyä järsiessä. Kuusi vuotta sitten näitä samoja asioita läpi kävin ja hengissä ollaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 864
Pakko kai ei elareita ole maksaa ellei lähivanhempi vaadi, sitten kai on pakko. Mielestäni kyllä varsin epäreilu systeemi jos lapset on 50/50 ajasta kummankin luona niin se joka saa lapsilisät saa vaatia myös elareita. Reiluinta olisi jos lapsilisät menisi tällöin puoliksi ja kukaan ei maksa elareita.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
2 187
Pakko kai ei elareita ole maksaa ellei lähivanhempi vaadi, sitten kai on pakko. Mielestäni kyllä varsin epäreilu systeemi jos lapset on 50/50 ajasta kummankin luona niin se joka saa lapsilisät saa vaatia myös elareita. Reiluinta olisi jos lapsilisät menisi tällöin puoliksi ja kukaan ei maksa elareita.
Eikös se lapsilisä vähennä sen elatusmaksun määrää. Eli sinänsä ei mee suoraan exän perseeseen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 864
Eikös se lapsilisä vähennä sen elatusmaksun määrää. Eli sinänsä ei mee suoraan exän perseeseen.
En tiedä kun ei ole lapsiaan, mutta vähentää tai ei niin 50/50 ajasta ei minusta kummankaan pitäisi maksaa toiselle mitään kun kummallekin kulut on kuitenkin samat.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
171
Jotenkin olen ymmärtänyt että etävanhemman on lähes pakko maksaa elatusapua. No, itsellekkin nämä asiat tulee kohta eteen. Viikko/viikko systeemistä ollaan sovittua alustavasti, se kumpi on "lähivanhempi" ja kumpi "etävanhempi" on vielä auki.
Ei ole pakko maksaa elareita, jos vanhemmat niin sopivat. Lähivanhempi on se, jonka luokse lapsi jää kirjoille.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
96
Ei, jos lapsi on saman verran molemmilla vanhemmilla ei elatusmaksua tarvitse maksaa ja viranomaiset ei sitä päätä mitä maksetaan, sen voi sopia ihan äidin kanssa kuten minä olen sopinut. Äiti on 99% varmuudella lähivanhempi, ellei siellä ole jotain mielenterveys ym. ongelmia.
Tämä ei pidä mitenkään paikkaansa, jos isä yhtään jaksaa pitää kiinni oikeuksistaan. Itse olen lasteni lähivanhempi, vaikka heidän äitinsäkin on ihan täysipäinen ihminen. Lastenvalvojalla ilmoitin haluavani, että lapset jäävät minulle kirjoille. Lasten äiti oli asiaa vastaan ja ilmoitin olevani valmis kuuntelemaan perusteluita ja riittävän hyvien perusteluiden kohdalla olisin valmis luopumaan vaatimuksistani. Lastenvalvojakin totesi, että yleensä lapset menevät äidilleen. Tässä vaiheessa olin valmis kävelemään ulos ja vaatimaan uutta virkailijaa. Mutta koska mitään perusteluita vaatimustani vastaan ei tullut, lapset jäivät kirjoille minulle. Muilta osin meillä on 50/50 yhteishuoltajuus eikä kumpikaan maksa mitään elatusmaksuja. Lasten isommista hankinnoista ja harrastuksista sovitaan yhdessä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
171
Tämä ei pidä mitenkään paikkaansa, jos isä yhtään jaksaa pitää kiinni oikeuksistaan. Itse olen lasteni lähivanhempi, vaikka heidän äitinsäkin on ihan täysipäinen ihminen. Lastenvalvojalla ilmoitin haluavani, että lapset jäävät minulle kirjoille. Lasten äiti oli asiaa vastaan ja ilmoitin olevani valmis kuuntelemaan perusteluita ja riittävän hyvien perusteluiden kohdalla olisin valmis luopumaan vaatimuksistani. Lastenvalvojakin totesi, että yleensä lapset menevät äidilleen. Tässä vaiheessa olin valmis kävelemään ulos ja vaatimaan uutta virkailijaa. Mutta koska mitään perusteluita vaatimustani vastaan ei tullut, lapset jäivät kirjoille minulle. Muilta osin meillä on 50/50 yhteishuoltajuus eikä kumpikaan maksa mitään elatusmaksuja. Lasten isommista hankinnoista ja harrastuksista sovitaan yhdessä.
Mielenkiinnosta: sekä äiti että valvoja olivat sitä mieltä, että lapset menevät äidille. Mutta kun esitit eriävän mielipiteen niin mielipide muuttui? Esittikö kumpikaan vanhempi mitään perusteluita vaatimukselleen tai perusteliko valvoja valintaansa? Luinko oikein rivien välistä, että äiti oli se, joka lähti yhteisestä kodista? Ehkä tämä vaikutti asiaan.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
96
Mielenkiinnosta: sekä äiti että valvoja olivat sitä mieltä, että lapset menevät äidille. Mutta kun esitit eriävän mielipiteen niin mielipide muuttui? Esittikö kumpikaan vanhempi mitään perusteluita vaatimukselleen tai perusteliko valvoja valintaansa? Luinko oikein rivien välistä, että äiti oli se, joka lähti yhteisestä kodista? Ehkä tämä vaikutti asiaan.
Juurikin näin, että lasten äiti lähti. Hän oli sitä mieltä, että lapset muuttaisivat hänen luokseen kirjoille ja lähtökohtaisesti lastenvalvoja siis oli samaa mieltä. Kumpikaan ei vain antanut mitään perusteluita miksi lasten pitäisi olla äidillään kirjoilla. Lastenvalvoja vain totesi, että yleensä lapset menevät äidilleen. Mutta yhtäläinen oikeus isällä on lapsiinsa, ainakin minun käsittääkseni. Varsinkin kun lapset eivät olleet mitään imeväisikäisiä enää eivätkä näin ollen suoranaisesti riippuvaisia äidistään.
Mutta ilman sen suurempia vääntöjä tuo siis ratkesi niin, että lapset ovat minun luonani kirjoilla. Osittain kyse oli periaatteesta, osittain siitä että halusin näyttää olevani valmis taistelemaan huoltajuudesta ja pitämään kiinni oikeuksistani. Kuten sanottua, järkevillä perusteluilla olisin ollut valmis hyväksymään lapset äidilleen kirjoille.
 
Liittynyt
07.01.2017
Viestejä
35
Viikko/viikkosysteemissä kun elareita lasketaan, siinä on vain se ero että lapsen asumiskustannuksia ei lasketa menoiksi. Ja tietenkin on se omituisesti laskettu luonapitovähennys.
Muissa tapauksissa lasketaan lapsen osuus vuokrissa, sähköissä jne.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
201
Elatusapulaskuri

Jokaisella kaupungilla lienee vähän oma exceli millä laskevat elatusmaksuja, mutta tuolla pääsee kyllä hehtaarille hienosti.
Tuolla laskurilla on myös kiva laskea erilaisia tilanteita tulojen suhteen, esim. tilanteessa jossa maksat ja saat vaikka 100e palkankortuksen....josta lähivanhempi vie huonossa tapauksessa ~puolet. :)

50/50 - vaikka järki sanoo toista, niin etävanhempi maksaa aina elatusmaksuja (jos tuloja). Täytyy kuitenkin muistaa, että paperilla lapsen elatusvastuu on sillä lähivanhemmalla.
 

FinMaky

Tekee sitä ATK:ta
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
680
Tuo on hauska tuo laskuri. Lapsen kulut ja siten max elarit sen mukaan on 469€/kk (ilman asumiskuluja) ja jaetaan tulojen suhteessa. Paitsi jos valtio/kunta (vai mistä niitä saa jos varaton toinen osapuoli) maksaa, niin minimi riippumatta mistään. Eli jos joku peruspienpalkkainen nainen ja insinööri eroaa, niin elarit on siellä 400-500€ välissä, joka on minusta aika paljon!

Muita "hauskoja" yksityskohtia on se että jos muutat jonkun kanssa yhteen niin sekin jo nostaa elatusmaksua.

Nimimerkillä poika täytti 18v eilen ja vikat elarit maksettu.
 
Viimeksi muokattu:

Ed!

Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
350
Meillä päästiin aikoinaan pienen väännön jälkeen tilanteeseen jossa lapset olivat viikko-viikko järjestelyllä, elareita ei maksettu ja mukulat kirjoilla äitinsä luona. Kuitenkin reippaan vuoden kuluttua päätti äiti muuttaa kotikonnuilleen n. 250km päähän. Oli varannut lastenvalvojalle ajan jossa minulle "tarjottiin" 1-2 kahta päivää kuukaudessa lasten kanssa. Mukulat oli reilusti alle kouluikäisiä silloin.
Tätä en niellyt ja laitoin käräjäoikeuteen hakemuksen jossa hain itselleni lähivanhemmuutta ja äidille laajoja tapaamisia. Kahden kaupungin olosuhdeselvityksien ja tekaistujen lastensuojeluilmoituksien selvittämisen jälkeen äiti sai käräjäoikeudesta tapaamiset joka toinen viikonloppu ja elatusmaksut hoidettavakseen.

Eli yhdessä sopiessa ei elatusmaksuja tarvitse välttämättä maksaa ja lapset eivät automaattisesti asu äidin luona. Sosiaalitoimen työntekijöillä oli kyllä selkeästi omat mielipiteensä ja toivat ne kyllä esille. Hieman yllättäen juuri eläköityvä naishenkilö oli kaikista avomielisin.
Aina kannattaa yhdessä sopia mahdollisimman pitkälle, muuten joku muu tekee päätökset, sopii teille tahi ei.
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 271
Moi,

Mitä avioehto maksaa tai pitäisi maksaa, ja mitä siinä pitää huomioida? Haluttaisiin moinen järjstely toteuttaa. Voiko jossain netissä sen raapustaa, kun ei niin justiinsa se meille ole.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 653
Viestejä
4 187 436
Jäsenet
70 776
Uusin jäsen
Fancy

Hinta.fi

Ylös Bottom