• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:00 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Suositellut virtalähteet 2016-

Alensia

Custom-titteli
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 831
On tullut jonkin aikaa oltua ilman että sen kummemmin tutkinut / päivittänyt tietoja nykyisistä virtalähteiden valmistajat vs laatu vs merkki suhteesta. Nyt kaipaisin hieman vinkkejä.

Otin alkukesästä tuommosen Seasonicin Focus 550W Goldin, kun vaikutti hyvältä hintalaatu suhteelta. Jokunen 3 viikkoa käytön jälkeen näytönohjain alkoi sammuillemaan iteksee rasituksen alla, en heti yhdistänyt tuota virtalähteeseen, kuin vasta tällä viikolla ja nyt haettu hyvitys pois tuosta powerista. Kuulemma asiaa tutkittuani minun näytönohjain kombolla tuo on yleistä kyseisellä Seasonicin powerilla, mutta ei tuosta enempää.

Nyt olisi hakusessa toista poweria, vaatimuksia:
- min. 550W
- min. 80 + Gold
- Modulaarinen
- Hinta max. 120e
- Kunhan ei kovin metelöivä

Olen katsonut EVGA:n S Nova G3 sarjaa, XFX:n XTR sarjaa, Corsair RM550x:ää, Super Flower Leadex II yms, näistä ilman odotusta saisin joko EVGA tai Corsair.

Ostaminen toimituksellakin onnistuu jos näin saa selvästi järkevämmän virtalähteen, esim. Jimms:stä, suunnitelmissani on siirtää koko kokoonpano uuteen koteloon, ja uusi kotelokaan ei ole vielä tullut.

Nykyinen poweri: XFX 550W Core 80bronze. Kiitoksia neuvoista
Corsairin RM-sarjasta (tosin isommasta, 750W) positiivisia kokemuksia useammasta kappaleesta. Myös Super Floweria (tosin vanhempaa sarjaa) löytyy tällä hetkellä käytöstä, eikä mitään valittamista. EVGAa myös kehuttu ja oli aivan kolikonheittoa, kumman (G2 vai RMx) otan aiempaan koneeseeni. XFX:stä kokemuksia on vain muutaman vuoden takaa ja asiansa poweri ajoi, mutta oli valitettavan (verrattaen) äänekäs. Veikkaanpa, että päädyitpä mihin tahansa noista luettelemistasi, teet hyvän hankinnan :tup:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 048
Kerro sitten kokemuksia, noita vähän miettinyt että kehtaako suositella vähempivirtaisiin tarkan markan koneisiin.
Tuo on ihan sama laite kuin Corsair VS500 (HEC) olisi, jos semmoinen olisi olemassa:
be quiet! System Power 8 500W virtalähde - Tietokonekomponentit

Parissa Huananissa on ja eilinen GTX 670 testi on ajettu sillä.

- Johdot on kiinteät ja ehkä lyhyet isoihin koteloihin
- Takuu on todella lyhyt

Kiinalainen virtalähtetesteri ja emolevyn infonäyttö (B350 plus) näytti kaikkien arvojen olevan kunnossa. Tietenkin ne ei rasita konetta.

+ Hinta (ei tätä laadun takia ostettu)
+ Hiljainen (hiljaisempi kuin vanhemmat Seasonicit)
+ Kohtuullinen ulkonäkö, ennen 40€ sai vain harmaita

Vanhin noista on nyt puoli vuotta ja suurin kuorma on tosiaan tuo GTX 670 ja 130W TDP 8-core Intel.

En minä tätä suosittele, jos budjetti ei ole tiukka. Lisäksi GTX 670 lähtee kohta pois ja ajan tätä maltillisemmalla kuormalla ja pienemmällä kulutuksella. Juuri se kova kuormitus näitä tappaa , eikä jatkuva käyttö. Jossain 20% käyttöasteella tämäkin varmasti jaksaa 5-10 vuotta.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 739
850W Platinun mallista ei ainakaan kuulu mitään. Pikaisen googlettelun perusteella joillain esiintyy coil whineä, joten taitavat olla yksilöitä. Löysin maininnan, että Corsair markkinoi aikanaan RM sarjaa coil whinettömänä, joten ehkä kannattaa testata sellaista.
Tuota RMx sarjaa olen toisena vaihtoehtona miettinyt, taitaa olla laadultaan about samanlainen peli kun tuo focus? Ainakin mitä kokemuksia lukee niin hyvältä vaikuttaa tuokin.
 

OD.

Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
1 313
Minulla on muutama RM850x Gold ja ihan yhtä hiljaisia nekin ovat (menossa kohta myyntiin btw :)) . Noissa taisi olla zero rpm mode, jossa tuuletin käynnistyy tarvittaessa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 722
Softat näyttää mitä sattuu, mittaa jännite suoraan powerin johdoista yleismittareilla ja rippelin näet oskilloskoopilla.
No nyt otin töistä kunnon yleismittarin lainaan ja mittasin sekä pci-e 6-pin sekä molex liittimestä 12V linjasta 11,06V ja kaverin koneen seasonic SII 620w 12V linjasta 11,18V. Molemmat koneet idlenä työpöydällä. Eli samoin kun halvalla yleismittarilla niin mun ja
mun kaverin koneen ns.12V tasossa oli eroa sen 0,1-0,15V. Ja hwinfo näyttää mulla että vaihtelee 12V-linja 11,7-12V riippuen rasituksesta. Vitsi kun olisi oskilloskooppi niin pääsisi kunnolla mittaamaan vaikka ei niitä vehkeitä ole 15 vuoteen tullu käytettyä. Mahtaako mun mittaustavassa olla jotain väärin kun saan tuollaisia arvoja 11,*V 12V linjasta?

Edit. Siis liittyy viestiini. Suositellut virtalähteet 2016-
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 739
Speksi atx:lle on seuraava wikipedian mukaan

+12 ±5% (±0.60 V) +11.40 V to +12.60 120
−12 ±10% (±1.20 V) −10.80 V to −13.20 120
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
64
No nyt otin töistä kunnon yleismittarin lainaan ja mittasin sekä pci-e 6-pin sekä molex liittimestä 12V linjasta 11,06V ja kaverin koneen seasonic SII 620w 12V linjasta 11,18V. Molemmat koneet idlenä työpöydällä. Eli samoin kun halvalla yleismittarilla niin mun ja
mun kaverin koneen ns.12V tasossa oli eroa sen 0,1-0,15V. Ja hwinfo näyttää mulla että vaihtelee 12V-linja 11,7-12V riippuen rasituksesta. Vitsi kun olisi oskilloskooppi niin pääsisi kunnolla mittaamaan vaikka ei niitä vehkeitä ole 15 vuoteen tullu käytettyä. Mahtaako mun mittaustavassa olla jotain väärin kun saan tuollaisia arvoja 11,*V 12V linjasta?

Edit. Siis liittyy viestiini. Suositellut virtalähteet 2016-
Katsoppas yleismittarin manuaalista (googlella löytyy) kuinka paljon mittauksessa on virhettä käytetyllä mittausalueella. Esimerkiksi UNI-T UT58B mittarin mittausvirhe on ilmoitettu muodossa ± (0,5 % lu + 1 dig), jolloin mittausvirhe arvolle 11,18V on 11,18V*0,5%+0,01 = 0,0659V.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 722
Katsoppas yleismittarin manuaalista (googlella löytyy) kuinka paljon mittauksessa on virhettä käytetyllä mittausalueella. Esimerkiksi UNI-T UT58B mittarin mittausvirhe on ilmoitettu muodossa ± (0,5 % lu + 1 dig), jolloin mittausvirhe arvolle 11,18V on 11,18V*0,5%+0,01 = 0,0659V.
Mittari jolla mittasin oli juuri tuo uni-t ut58b. Noin 40 euron kiinalainen mittari. Mahtaako minun mittaustuloksiin vaikuttaa se että otin mittauksen sekä pci-e että 4-pin molex liittimistä/johdoista jossa on jo laite kiinni. Esim. samassa pci-e johdossa on jo kiinni näytönohjaimeni ja siitä jää ylimääräiseksi se 6+2-pin liitin mistä mittasin? Mielestäni sen ei pitäisi kyllä vaikuttaa. Hwinfon mukaan 12V-linja on vaihdellut tänään väliä 11,772-12,034V. Mielestäni liikaa heittelyä tämän tason powerille kun vielä mainostavat että Ultra stable voltage regulation, 12V+-2% ja max 0,5% droppi rasituksessa. Toi kaksi prossaa tarkoittaa siis että 12V-linjan toleranssi on 11,76-12,24V, eli mun virtalähde on juuri rangen sisässä (paitsi välillä on jännite laskenut 11,640V asti).

PRIME Ultra Gold

Ja mulla siis 650W gold malli.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.07.2018
Viestejä
32
Koittanu lueskella triidiä että mikähän mahtais olla uuteen kokoonpanoon hyvä poweri. Koppa on Fractal node 304, eli se asettaa vähän koko rajoituksia. Kattelin että Seasonic Focus ois hyvä. Onko Platinum ns. sen ekstra hinnan väärtti vs Gold? Hirveesti Gold näyttäis esiintyvän triidissä. Sit toinen oli kun aattelin että prossu olis joko i5-8400k tai sitten amd ryzen 1600x/2600x, vähän vielä auki. Näyttis RX580 tms. Että riittääkö 550w vai olisko syytä olla 650w? Varmaan poweri on pitkäikäisempi kun ei huudata sitä tehojen ääripäässä. Komplett.fi sais ihan hyvään hintaan Seasonic Focus+ Gold 650W. Eli kannattaako platinumista maksaa? Pärjäiskö pienemmällä 550w vai kannattaako valkata isompi 650w? Kiitos etukäteen.
 
Liittynyt
06.12.2016
Viestejä
637
Koittanu lueskella triidiä että mikähän mahtais olla uuteen kokoonpanoon hyvä poweri. Koppa on Fractal node 304, eli se asettaa vähän koko rajoituksia. Kattelin että Seasonic Focus ois hyvä. Onko Platinum ns. sen ekstra hinnan väärtti vs Gold? Hirveesti Gold näyttäis esiintyvän triidissä. Sit toinen oli kun aattelin että prossu olis joko i5-8400k tai sitten amd ryzen 1600x/2600x, vähän vielä auki. Näyttis RX580 tms. Että riittääkö 550w vai olisko syytä olla 650w? Varmaan poweri on pitkäikäisempi kun ei huudata sitä tehojen ääripäässä. Komplett.fi sais ihan hyvään hintaan Seasonic Focus+ Gold 650W. Eli kannattaako platinumista maksaa? Pärjäiskö pienemmällä 550w vai kannattaako valkata isompi 650w? Kiitos etukäteen.
550W riittää kyllä hyvin, mutta ota toi 650W focus+ Gold, jos ei paljoa kalliimpi ole kuin 550W. Pysyy pidempään passiivisena kuin pienempi ja on sitten tehoa reservissä.
Itse olen kyllä tykännyt Corsairin rmx -sarjasta enemmän kuin Seasonicista. Hiljaisempi, eikä mielestäni vinguta keloja niin kuin Seasonic tai EVGA. Voi toki olla yksilö eroja ja mahdollisesti omassa päässä vähän viiraa. :D
Corsair vaan taitaa olla turhan iso nodeen.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
118
Koittanu lueskella triidiä että mikähän mahtais olla uuteen kokoonpanoon hyvä poweri. Koppa on Fractal node 304, eli se asettaa vähän koko rajoituksia. Kattelin että Seasonic Focus ois hyvä. Onko Platinum ns. sen ekstra hinnan väärtti vs Gold? Hirveesti Gold näyttäis esiintyvän triidissä. Sit toinen oli kun aattelin että prossu olis joko i5-8400k tai sitten amd ryzen 1600x/2600x, vähän vielä auki. Näyttis RX580 tms. Että riittääkö 550w vai olisko syytä olla 650w? Varmaan poweri on pitkäikäisempi kun ei huudata sitä tehojen ääripäässä. Komplett.fi sais ihan hyvään hintaan Seasonic Focus+ Gold 650W. Eli kannattaako platinumista maksaa? Pärjäiskö pienemmällä 550w vai kannattaako valkata isompi 650w? Kiitos etukäteen.
550w riittää enemmän kuin hyvin, tuskin käy läheskään täysillä noilla seteillä.
 
Liittynyt
26.10.2017
Viestejä
12
Henkilökohtaisesti hankin itse: EVGA Supernova G2 750W virtalähde - Virtalähteet
(tosin Jim's:tä). Syy miksi mieluummin suosittelen tuota G2 versiota vs G3 on se että tämänkin ketjun sisältä muistaakseni löytyy käyttäjiltä kokemusta siitä miten G3 alkaa pitämään ääntä kun sen tuuletin lähtee päälle (kun taasen G2 on mukavan hiljainen eikä aiheuta vastaavia "ongelmia")

Bonusta 10v takuu ja tässä vielä Johnny Gurun arvostelu virtalähteestä.
(
The Good:

  • excellent voltage regulation
  • less than 15mV ripple on the outputs
  • switchable semi-fanless mode
  • excellent build quality
  • 10 year warranty
  • competitive price
The Bad:

  • nothing
The Mediocre:

  • 10 year warranty requires registration first
)
Oma Corsairin HX650 vähä otti itteensä ja näyttää 7.1v 12v linjaan :D (lähtee sleepmodesta käyntiin ja pysyy pystyssä)
Olisiko tuo EVGA Supernova G2 750W hyvä vaihtis tähän myös?
vai saisiko jollain uudemmalla mallilla jotain lisähyötyä?

Kokoonpano: i7-3570K @4.1, 3 ssd, 2hd, GF 1070oc näyttis, NZXT H440 kotelona.

Tarkoitus olis päivitellä koko kokoonpano syksymmällä kunhan nuo uudet intelin prossut tulee saataville.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 668
Oma Corsairin HX650 vähä otti itteensä ja näyttää 7.1v 12v linjaan :D (lähtee sleepmodesta käyntiin ja pysyy pystyssä)
Olisiko tuo EVGA Supernova G2 750W hyvä vaihtis tähän myös?
vai saisiko jollain uudemmalla mallilla jotain lisähyötyä?

Kokoonpano: i7-3570K @4.1, 3 ssd, 2hd, GF 1070oc näyttis, NZXT H440 kotelona.

Tarkoitus olis päivitellä koko kokoonpano syksymmällä kunhan nuo uudet intelin prossut tulee saataville.
Se riippuu tietysti siitä mitä haluaa. Löytyy pienempää, kevyempää, hiljaisempaa (ainakin ennenkuin tuuletin menee päälle), paremman hyötysuhteen omaavaa ja yleensä myös kalliimpaa mallia.

Itselläni oli aiemmin juuri Corsairin 650W kunnes kaverin rapiat 10v vanha virtalähde lakkasi toimimasta (täynnä pölyä, koteloa ei ikinä puhdistettu ja sisällä tupakoitu) joten vaihdoin sen hänelle ja ostin itselleni tuo G2 750W mallin. Etsiskelin kyllä toista 650W mutta hinta/laatu oli hyvin kohdillaan joten ajattelin että ei tuosta 100W lisästä niin haittaakaan ole.

Esim. tuo viimesivulla esitelty: Corsair AX1600i on varmasti kaikin tavoin parempi mutta henkilökohtaisesti en vain näe itselleni vastaavaa hinta/laatusuhde hyötyä sijoittaa noin 450€ virtalähteeseen.
 
Liittynyt
26.10.2017
Viestejä
12
Se riippuu tietysti siitä mitä haluaa. Löytyy pienempää, kevyempää, hiljaisempaa (ainakin ennenkuin tuuletin menee päälle), paremman hyötysuhteen omaavaa ja yleensä myös kalliimpaa mallia.

Itselläni oli aiemmin juuri Corsairin 650W kunnes kaverin rapiat 10v vanha virtalähde lakkasi toimimasta (täynnä pölyä, koteloa ei ikinä puhdistettu ja sisällä tupakoitu) joten vaihdoin sen hänelle ja ostin itselleni tuo G2 750W mallin. Etsiskelin kyllä toista 650W mutta hinta/laatu oli hyvin kohdillaan joten ajattelin että ei tuosta 100W lisästä niin haittaakaan ole.

Esim. tuo viimesivulla esitelty: Corsair AX1600i on varmasti kaikin tavoin parempi mutta henkilökohtaisesti en vain näe itselleni vastaavaa hinta/laatusuhde hyötyä sijoittaa noin 450€ virtalähteeseen.
Joo ei nyt tosiaankaan mitää 400e poweria, mutta joku 170e taisi maksaa tuo edellinen aikanaan.
Jos uusi ei nyt ainakaan paljoa kalliimpi olisi, mutta jotain hyötyä siitä toki soisi saavan jos esim. tuon 50e lisää laittaisi vs mainitsemasi 120e vehje, joka kuitenkin vaikutti ihan pätevälle gold+ mallille kun kävin sen arvostelunkin nyt lukemassa.
 
Liittynyt
23.07.2018
Viestejä
29
kävin poistamassa corsair AX1600i:n kun oli huomattavassa alessa webhallenissa viikonlopun ajan (no silti ~300Egeä, jota ei varmaan kannattaisi sijoittaa virtalähteeseen :D). Sen verran jos vertaan rm550x:n joka aiemmin oli koneessa, niin voi sanoa, että jouduin crosshair vii nostamaan offset jännitettä ja muistin jännitettä, koska jännitteet alemmat AX1600i:ssä kun käy hwmonitorista katsomassa. Varmaan kannattaisi bios resetoida ja lähteä tyhjältä pöydältä.
 
Liittynyt
10.07.2018
Viestejä
79
Uskaltaako 5v vanhaa Corsairin CX600 käyttää uuden 1060 näyttiksen kanssa, vai kannattaako suosiolla ostaa uusi virtalähde? Mikä? Viekö hajotessaan muita osia mukana?
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
118
Uskaltaako 5v vanhaa Corsairin CX600 käyttää uuden 1060 näyttiksen kanssa, vai kannattaako suosiolla ostaa uusi virtalähde? Mikä? Viekö hajotessaan muita osia mukana?
Hommaisin uuden, jos vähnkin enemmän käytetty, ei mikään laadukas laite nimittäin...
Se, että rikkooko osia, riippuu siitä mikä powerissa aikanaan hajoaa, voi olla että lakkaa vain jaksamasta taikka lyö kunnolla oikoseen paskoen kaikki osat.
Halppismallit suunniteltu varmaan hajoamaan mahd nopeasti takuuajan loputtua:D
 

Alensia

Custom-titteli
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 831
Uskaltaako 5v vanhaa Corsairin CX600 käyttää uuden 1060 näyttiksen kanssa, vai kannattaako suosiolla ostaa uusi virtalähde? Mikä? Viekö hajotessaan muita osia mukana?
Vanhaa ja kuraahan tuo alkaa olla, mutta 1060 ei ole mikään älytön virtasyöppö. Mitä näyttistä powerilla on aiemmin ruokittu?
 
Liittynyt
10.07.2018
Viestejä
79
Vanhaa ja kuraahan tuo alkaa olla, mutta 1060 ei ole mikään älytön virtasyöppö. Mitä näyttistä powerilla on aiemmin ruokittu?
Koko virtalähteen ikä käytetty 760 kanssa. Lähes päivittäin pelailtu. Jos nyt päädyn powerin vaihtamaan, mitä suosittelette tilalle? Mitään kovin kallista tuskin kannattaa hommata, kun näyttistä ja ssdtä lukuun ottamatta koko setti 5v vanha. Myös käytettyjä saa ehdottaa.
 
Viimeksi muokattu:

maitopurkki

Toyotalla 90 km/h ympäri vuoden
Tukijäsen
Liittynyt
06.01.2017
Viestejä
1 554

Alensia

Custom-titteli
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 831
Koko virtalähteen ikä käytetty 760 kanssa. Lähes päivittäin pelailtu. Jos nyt päädyn powerin vaihtamaan, mitä suosittelette tilalle? Mitään kovin kallista tuskin kannattaa hommata, kun näyttistä ja ssdtä lukuun ottamatta koko setti 5v vanha. Myös käytettyjä saa ehdottaa.
Päin vastoin, poweriinhan juuri kannattaa panostaa, sillä sen voi sitten siirtää uuteen kokoonpanoon tulevaisuudessa kun on tullut valinneeksi laatutavaraa. Esim. nuo maitopurkin linkkaamat on hyviä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
48
Koko virtalähteen ikä käytetty 760 kanssa. Lähes päivittäin pelailtu. Jos nyt päädyn powerin vaihtamaan, mitä suosittelette tilalle? Mitään kovin kallista tuskin kannattaa hommata, kun näyttistä ja ssdtä lukuun ottamatta koko setti 5v vanha. Myös käytettyjä saa ehdottaa.
Suurin ongelma tuossa Corsairissa lienee konkkien laatu. Jos kolvi pysyy kädessä ja viitseliäisyyttä riittää, uudet (ja samalla huomattavasti laadukkaammat) konkat tuohon saanee 10-15€ hintaan.

Vikaantuneelle (kaatoi konetta satunnaisesti raskaan kuorman alla) CX600 V2:lle tuli tuli tuo tehtyä joskus pari vuotta sitten, toimii edelleen ongelmitta. Alkuperäiset konkat kestivät muutaman kuukauden yli 3 vuotta joka taisi olla myös takuuun kesto. Tarkkaa mitoitusta Corsairilta...
 
Liittynyt
10.07.2018
Viestejä
79
Suurin ongelma tuossa Corsairissa lienee konkkien laatu. Jos kolvi pysyy kädessä ja viitseliäisyyttä riittää, uudet (ja samalla huomattavasti laadukkaammat) konkat tuohon saanee 10-15€ hintaan.

Vikaantuneelle (kaatoi konetta satunnaisesti raskaan kuorman alla) CX600 V2:lle tuli tuli tuo tehtyä joskus pari vuotta sitten, toimii edelleen ongelmitta. Alkuperäiset konkat kestivät muutaman kuukauden yli 3 vuotta joka taisi olla myös takuuun kesto. Tarkkaa mitoitusta Corsairilta...
Itsellä tosiaan se 5v mennyt ongelmitta, vaikka raskaitakin pelejä on tullut pelattua. Voi kuitenkin olla, että päädyn nyt ostamaan ihan uuden powerin, sen verran huonosti pysyy kolvi kädessä

Näyttää siltä, että päädyn seasonic focus goldiin. Seasonic 550W FOCUS+ 550 Gold, modulaarinen ATX-virtalähde, 80Plus Gold - 85,90€

10v takuu 85€ hintaan kuulostaa todella hyvältä! Onko muita suosituksia vastaavalla hinnalla ja 10v takuulla? Alkoi myös mietityttämään black friday, johon on alle 3kk. Onko silloin powereista ollut hyviä tarjouksia?
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
1 831
Itsellä tosiaan se 5v mennyt ongelmitta, vaikka raskaitakin pelejä on tullut pelattua. Voi kuitenkin olla, että päädyn nyt ostamaan ihan uuden powerin, sen verran huonosti pysyy kolvi kädessä

Näyttää siltä, että päädyn seasonic focus goldiin. Seasonic 550W FOCUS+ 550 Gold, modulaarinen ATX-virtalähde, 80Plus Gold - 85,90€

10v takuu 85€ hintaan kuulostaa todella hyvältä! Onko muita suosituksia vastaavalla hinnalla ja 10v takuulla? Alkoi myös mietityttämään black friday, johon on alle 3kk. Onko silloin powereista ollut hyviä tarjouksia?
Vaikea sanoa, koska BF-päivänä oon aina ettinyt muuta. Voihan olla et on ollut, mut ei ole kiinnittänyt huomiota.
 

PyleP

NOSTO
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 054
itse ajanut "loppuun" kaksi Corsairin CX550:stä ja molemmat simahti juurikin tuossa 3v-3,5v ajassa.

molemmat toki edelleen toimivat mutta kyykkävät vähänkin tehokkaamman näytönohjaimen (lue: muu kuin integroitu) kanssa... meinasin elkot vaihtaa itse jossain kohtaa.
 
Liittynyt
16.01.2017
Viestejä
1 296
Virtalähde olisi seuraavaksi päivityksen tarpeessa. Köyhä kun olen, niin ostan siksi aina mahdollisimman hyvän, että kestää ja siinä on kaikki mahdollinen tarjolla yms. Olen katsellut tuollaista poweria: be quiet! 1000W Dark Power Pro 11, modulaarinen ATX-virtalähde, 80Plus Platinum - 259,90€
Siitä on viel 1200w:n versio, mutta toi on kyseisen valmistajan paras sarja. Kotelo ja tuularit ovat mulla jo samaa maata, joten olen niin tyytyväinen merkkiin, että siksi tämä. Kertokaa viisaat, että näettekö tässä jotain huonoa ja jos niin mitä?
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 346
Tarvitko muka oikeasti johonkin noin ison virtalähteen? Nykyosat ei kuitenkaan ihan järkyttäviä määriä virtaa vie ni melkein kaikilla kokoonpanoilla pärjää luokkaa 650w virtalähteellä, 1000w virtikset pelkkää rahan tuhlausta jos ei sit tietty ole joku mining rig isolla määrällä näyttiksiä. Jos haluaa täysin varmanpäälle pelata ni ottaa pikkasen safetyä ja valitsee 750w mallin.

Esim GTX1080ti SLI + kellotettu 8700k/Ryzen vie luokkaa 600w max. Hyviä PSU malleja on Corsair AX/RMX sarja, Seasonic melkolailla kauttaaltaan, EVGA G2/G3 jne.
 
Liittynyt
16.01.2017
Viestejä
1 296
Itselläni on nyt Thermaltake joku SE 730w ja kun kyselin vähän viträlähteistä, niin mulle sanottiin, että heitä helkuttiin tuo ja hommaa kunnon kilowatin poweri. 7600k on kellotettuna sekä 1080 gtx ja sit on d5 pumppua sekä puhaltimia 7kpl yms
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 346
No nyt on kyllä joku kertoillut satuja tuon osalta että tarvisit noin isoa poweria. Tuo kokoonpano vie luokkaa 350w max pelikäytössä.

Toki tuo thermaltake ei välttämättä ole mikään laadukkain tekele, eli sen osalta voi olla ihan fiksu päivittää johonkin parempaan. Mutta laadukas 650w riittää tuolle setupille paremmin kun hyvin, riittäisi vaikka laittaisit toisen samanlaisen näyttiksen rinnalle.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 289
Itselläni on nyt Thermaltake joku SE 730w ja kun kyselin vähän viträlähteistä, niin mulle sanottiin, että heitä helkuttiin tuo ja hommaa kunnon kilowatin poweri. 7600k on kellotettuna sekä 1080 gtx ja sit on d5 pumppua sekä puhaltimia 7kpl yms
Vinkki: Älä mene yksin autokaupoille.

Mutta hae poweriksi Gigantista vaikkapa Corsair RM750X v2 10 vuoden takuulla, joka riittää vaikka toisenkin GTX:n tarpeisiin ja käy sukkasillaan (hiljaa) tuolla kuormallasi.
 
Liittynyt
16.01.2017
Viestejä
1 296
Vinkki: Älä mene yksin autokaupoille.

Mutta hae poweriksi Gigantista vaikkapa Corsair RM750X v2 10 vuoden takuulla, joka riittää vaikka toisenkin GTX:n tarpeisiin ja käy sukkasillaan (hiljaa) tuolla kuormallasi.
No kyllä mä autokaupoille yksin voin mennä myt poweriin tartten jeesii. Mut tätä vartenhan tää on. Kiitokset vinkeistä. Onks toi RM sarja Corsairin paras sarja
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 346
Hinta-laatusuhteeltaan hyviä. Toki AX760/860 ja niiden "i" variantit on sitten platinium hyötysuhteella ja varmasti parempia, mutta maksaa kyllä niin paljon enemmän että jos nyt ei välttämättä halua maksaa "turhasta" ni RM-sarjalainen ajaa asiansa samalla tavalla. Kannattaa katsoa myös Seasonic Focus+ mallit, löytyy niin Gold kun Platinium hyötysuhteella olevat versiot ja noissakin todella hyvä hinta-laatusuhde ja pitkä takuu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
140
Virtalähde olisi seuraavaksi päivityksen tarpeessa. Köyhä kun olen, niin ostan siksi aina mahdollisimman hyvän, että kestää ja siinä on kaikki mahdollinen tarjolla yms. Olen katsellut tuollaista poweria: be quiet! 1000W Dark Power Pro 11, modulaarinen ATX-virtalähde, 80Plus Platinum - 259,90€
Siitä on viel 1200w:n versio, mutta toi on kyseisen valmistajan paras sarja. Kotelo ja tuularit ovat mulla jo samaa maata, joten olen niin tyytyväinen merkkiin, että siksi tämä. Kertokaa viisaat, että näettekö tässä jotain huonoa ja jos niin mitä?
Minulla on tuosta Dark Power Pro 10 versio ja erinomainen poweri. Kätevä tuo Multi Rail to Single Rail feature 12V linjassa. Muutenkin oikein laadukas ja viimeistelty. Ainoa mistä voi moittia on 5V takuu vs Seasonicciin.
 
Liittynyt
16.01.2017
Viestejä
1 296
Minulla on tuosta Dark Power Pro 10 versio ja erinomainen poweri. Kätevä tuo Multi Rail to Single Rail feature 12V linjassa. Muutenkin oikein laadukas ja viimeistelty. Ainoa mistä voi moittia on 5V takuu vs Seasonicciin.
Joo. Itsekkin olen pitänyt merkkiä todella laadukkaana. Laitan huvikseni kuvankaappauksen mun HWmonitorista jännitteiden osalta. Powerina halpa Thermaltake 730w. Sanokaas onko jännitelimitit mielestänne toleransseissa? Rippeliähän tuo ei näytä. En tiedä mistä johtuu, mut näyttiksen ylikellotuksessa voltit ei tahdo pysyä kurissa.
voltit.PNG
 
Liittynyt
16.01.2017
Viestejä
1 296
Yleisesti ottaen kyllä. Halvimman pään powerit nyt on halpapowereita, mutta Leadexit esimerkiksi on loistavia. Monet tunnetut poweritkin perustuvat noihin, kuten EVGA:n B2/G2/G3/P2/T2 sarjat jne
Joo, no en etsi mitään halpiksia vaan ihan kunnon poweri, joka riittää vuosiksi
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 289
Joo, no en etsi mitään halpiksia vaan ihan kunnon poweri, joka riittää vuosiksi
Minkälaisella budjetilla & minkäkokoista poweria olet nyt hakemassa? Uskon, että threadista löytyy suoraan hyviä ja perusteltuja ehdotuksia näiden infojen perusteella.

Itsellä oli lähes 5 vuotta moitteetta palvellut 550W Super Flower Golden Green 80+Gold (Ei HX) PSU, jonka möin tuossa kotvan aikaa sitten uuden koneen alta, johon ostin aiemminkin ehdottamani Corsairin RM750X:n. SF:stä en keksi kyllä mitään pahaa sanottavaa. Hiirenhiljainen ja silloin vielä järkihintainen kapistus pitkähköllä takuulla.

Nykytään tuota "samaa" poweria on myytävänä HX-mallina, jossa ilmeisestikin on käytetty halvempia komponentteja (?), ja näihin liittyviin kauhujuttuihin olen joskus tainnut täälläkin törmätä. Uutta PSU:ta hankkiessani harkitsin itsekin SF:ää aiempiin hyviin kokemuksiin pohjautuen, mutta hinnat olivat tosiaan karanneet, saatavuus oli heikohko ja muutenkin vähän sekavalta vaikutti. Passasin sitten.
 
Liittynyt
16.01.2017
Viestejä
1 296
Minkälaisella budjetilla & minkäkokoista poweria olet nyt hakemassa? Uskon, että threadista löytyy suoraan hyviä ja perusteltuja ehdotuksia näiden infojen perusteella.

Itsellä oli lähes 5 vuotta moitteetta palvellut 550W Super Flower Golden Green 80+Gold (Ei HX) PSU, jonka möin tuossa kotvan aikaa sitten uuden koneen alta, johon ostin aiemminkin ehdottamani Corsairin RM750X:n. SF:stä en keksi kyllä mitään pahaa sanottavaa. Hiirenhiljainen ja silloin vielä järkihintainen kapistus pitkähköllä takuulla.

Nykytään tuota "samaa" poweria on myytävänä HX-mallina, jossa ilmeisestikin on käytetty halvempia komponentteja (?), ja näihin liittyviin kauhujuttuihin olen joskus tainnut täälläkin törmätä. Uutta PSU:ta hankkiessani harkitsin itsekin SF:ää aiempiin hyviin kokemuksiin pohjautuen, mutta hinnat olivat tosiaan karanneet, saatavuus oli heikohko ja muutenkin vähän sekavalta vaikutti. Passasin sitten.
Hinnalla ei ole väliä. Tietysti se, että miksi maksaa turhasta. Kriteerit ovat Puhdas, mahdollisimman rippelitön jännite joka ei notkahtele. Yhdellä näyttiksellä mut vesikamat, tuulettimia sekä Kellotukset tappiin huomioiden sekä tietysti ylimitoitus huomioon, ettei rajoilla mennä. En siis tarvitse mitään hienouksia vaan parasta laatua ja potkua
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 668
Hinnalla ei ole väliä. Tietysti se, että miksi maksaa turhasta. Kriteerit ovat Puhdas, mahdollisimman rippelitön jännite joka ei notkahtele. Yhdellä näyttiksellä mut vesikamat, tuulettimia sekä Kellotukset tappiin huomioiden sekä tietysti ylimitoitus huomioon, ettei rajoilla mennä. En siis tarvitse mitään hienouksia vaan parasta laatua ja potkua
Miten olisi sitten tämä? 109€ (eli noin 11€/vuosi, jos nyt jostain ihmeen syystä tuo hajoaisi heti sen 10v takuun loppumisen jälkeen) ja todetaan mm:
"
Performance (40% of the final score) - 10. I mean, really... were you expecting any other score in this category today? Beyond excellent ripple suppression, beyond excellent voltage regulation, easy pass for Gold efficiency both times. I mean, come on... if anything deserves a perfect score here it's this unit.
"

Henkilökohtaisesti hankin itse: EVGA Supernova G2 750W virtalähde - Virtalähteet
(tosin Jim's:tä). Syy miksi mieluummin suosittelen tuota G2 versiota vs G3 on se että tämänkin ketjun sisältä muistaakseni löytyy käyttäjiltä kokemusta siitä miten G3 alkaa pitämään ääntä kun sen tuuletin lähtee päälle (kun taasen G2 on mukavan hiljainen eikä aiheuta vastaavia "ongelmia")

Bonusta 10v takuu ja tässä vielä Johnny Gurun arvostelu virtalähteestä.
(
The Good:

  • excellent voltage regulation
  • less than 15mV ripple on the outputs
  • switchable semi-fanless mode
  • excellent build quality
  • 10 year warranty
  • competitive price
The Bad:

  • nothing
The Mediocre:

  • 10 year warranty requires registration first
)
 
Liittynyt
16.01.2017
Viestejä
1 296
Miten olisi sitten tämä? 109€ (eli noin 11€/vuosi, jos nyt jostain ihmeen syystä tuo hajoaisi heti sen 10v takuun loppumisen jälkeen) ja todetaan mm:
"
Performance (40% of the final score) - 10. I mean, really... were you expecting any other score in this category today? Beyond excellent ripple suppression, beyond excellent voltage regulation, easy pass for Gold efficiency both times. I mean, come on... if anything deserves a perfect score here it's this unit.
"
No joo, nyt alkoi kiinnostamaan
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 289
Hinnalla ei ole väliä. Tietysti se, että miksi maksaa turhasta. Kriteerit ovat Puhdas, mahdollisimman rippelitön jännite joka ei notkahtele. Yhdellä näyttiksellä mut vesikamat, tuulettimia sekä Kellotukset tappiin huomioiden sekä tietysti ylimitoitus huomioon, ettei rajoilla mennä. En siis tarvitse mitään hienouksia vaan parasta laatua ja potkua
No kantani on edelleen: Corsair RM750X:Ää 108 € hintaan. Täysin modulaarinen, 10v takuu jne.

Jonnygurukin tykkää:
Performance (40% of the final score) - we'll start off the scoring page with efficiency. This unit had no trouble meeting Gold parameters at every turn, so it will get no points deducted for that. Platinum would have been nice, but unfortunately only the larger 1kW unit has managed it so far. Voltage regulation was beyond excellent, coming in at an average of 0.7% in the hot box. Finally, ripple performance was mind blowing, with all rails barely touching the 10mV mark at worst. All this adds up to a 10.
Total Score
9.8
 
Liittynyt
25.11.2016
Viestejä
2 067
Paitsi miksi ottaa G2 kun G3 on ollut jo hyvän tovin markkinoilla :think:
Pikagooglauksella kattelin pääeroksi koon. Eli sikäli noista ottaisin halvemman jos mahtuu ja muutoin pienemmän :)

E: ittelle pelikoneeseen ostin G2:n aikanaan ja nyt se on serveri/htpc:ssä. Ei mitään moitteita.
 

E.T

Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
6 259
Josta voidaan suoraan ottaa 5€ pois.
Seasonic 750W FOCUS+ 750 Gold, modulaarinen ATX-virtalähde, 80Plus Gold - 102,90€

Yhdysvalloissa Corsair taitaa hinnoitella vähän agressiivisemmin, mutta Euroopassa Seasonic ottaa paalupaikan hinta-laatusuhteessa.



Nykytään tuota "samaa" poweria on myytävänä HX-mallina, jossa ilmeisestikin on käytetty halvempia komponentteja (?),
HX on maineella ratsastava kusetuspainos kahta luokkaa huonommilla CrapXonin elkoilla.
Ovat vielä aika huonossa paikassa 12V tasasuuntaajan jäähdytysrivan ja DC-DC PCB:n välissä etteivät liian kylmiksi jää.
Zlatý, nebo zelený? Super Flower poprvé v ČR - Golden Green HX 450 W
MOV'kin näköjään down costattu pois.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
817
Mulla oli 750W G2 ja myin sen kaverille ku päivitin G3:seen. G3 on pienempi sekä mun mielestä äänekkäämpi. G2 olemassa oloa ei koskaan huomannut mut G3 ku on passiivi modella ni päräyttää tuuletinta aika reippaastikin ihan työpöytä käytössä, parempi pitää jatkuvasti pyörimässä ennemmin. Jos kone on esim pöydällä väitän et G2 on hiljaisempi ratkaisu.
 
Liittynyt
16.01.2017
Viestejä
1 296
Mulla oli 750W G2 ja myin sen kaverille ku päivitin G3:seen. G3 on pienempi sekä mun mielestä äänekkäämpi. G2 olemassa oloa ei koskaan huomannut mut G3 ku on passiivi modella ni päräyttää tuuletinta aika reippaastikin ihan työpöytä käytössä, parempi pitää jatkuvasti pyörimässä ennemmin. Jos kone on esim pöydällä väitän et G2 on hiljaisempi ratkaisu.
Vanhassa vara parempi
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 289

E.T

Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
6 259
Tämän perusteella on aika selvää, ettei laadukkaasta powerista tarvitse ainakaan itseään kipeäksi maksaa. Virtalähde lienee myös näitä komponentteja, joissa ei _kannata_ , eikä tarvitse nuukailla. Ja lähtökohtaisesti kestää varmasti useamman konepäivityksen, eikä vanhene ihan pikkukummassa.
Hinta oli Seasonicille aikaisemmin ongelma, mutta viimeisimpien sarjojen aiemmista rajusti poikkeava komponenttisijoittelu tehtiin varmasti myös valmistuksen helpottamiseksi.
Myös 80+ Platinum mallit ovat kärkeä hintakilpailukyvyltään.

80+ Titanium taas maksaa luksusta kaikilla.
(se yksi 600W Silverstone on hyötysuhdetta lukuunottamatta keskitasoinen)
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
239 604
Viestejä
4 185 674
Jäsenet
70 772
Uusin jäsen
PaulusKaita

Hinta.fi

Ylös Bottom