Säästäminen ja sijoittaminen (osakkeet, rahastot, ETF:t...)

Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
192
Eikö sijoitusasunnon tarkoitus ole yleensä voittojen saaminen? Tällöin verot napsuu ennemmin tai myöhemmin.
Yritys ei tee verotettavaa voittoa, jos mahdollinen voitto on tilikauden aikana maksettu omistajille tai investoidaan vaikka uusiin asuntoihin tai remontteihin. Ei tuollaista kuviota tosiaan isommalla porukalla ole mitään järkeä ruveta touhuamaan muuten kuin osakehtiön kautta.
 
Liittynyt
14.05.2017
Viestejä
4 809
Yritys ei tee verotettavaa voittoa, jos mahdollinen voitto on tilikauden aikana maksettu omistajille tai investoidaan vaikka uusiin asuntoihin tai remontteihin. Ei tuollaista kuviota tosiaan isommalla porukalla ole mitään järkeä ruveta touhuamaan muuten kuin osakehtiön kautta.
En tiennytkään että verot voi kiertää maksamalla voitot ulos ennen tilikauden päättymistä. Kerro lisää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
52
Maksamalla osakkaille palkkaa voidaan toki pienentää osakeyhtiön verotettavaa tulosta, mutta investoinnit uusiin asunto-osakkeisiin eivät vaikuta tulokseen, koska osakkeista ei voi tehdä poistoja.

Aletaan muuten olla aika kaukana otsikon aiheesta :)
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 309
Arvon osakepoimijat, kuinka olette valinneet vertailuindeksinne? Nyt olisi reilut viisi vuotta takana nykystrategialla sijoittamista ja kiinnostaisi kuulla mielipiteitä/menetelmiä kuinka olette mitanneet menestystänne sijoittajana.

Suomi-salkkuni koostuu tällä hetkellä viidestä OMXH25-indeksin osakkeesta ja kahdesta small cap -osakkeesta, kuinka muodostaisitte näille "oikean" vertailuindeksin? Puhdas OMXH25GI se ei voi olla, toisaalta taas OMXHGI painotus edustaisi koko Helsingin pörssin kehitystä aikajaksolla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 550
Suomi-salkkuni koostuu tällä hetkellä viidestä OMXH25-indeksin osakkeesta ja kahdesta small cap -osakkeesta, kuinka muodostaisitte näille "oikean" vertailuindeksin? Puhdas OMXH25GI se ei voi olla, toisaalta taas OMXHGI painotus edustaisi koko Helsingin pörssin kehitystä aikajaksolla.
Ei ole välttämättä mitään yhtä oikeaa vertaiuindeksiä. Kysymys kuuluu: mitä itse siltä vetailulta odotat ja haluat? Ehkä haluat verrata Superrahasto Suomeen, että kannattaisiko unohtaa aktiivinen osakepoiminta ja ostaa rahastoa. Ehkä haluat muodostaa teoreettisen markkina-arvopainottun indeksin, jossa on samat osakkeet kuin sinulla, mutta ei kuluja/veroja.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
1 067
Arvon osakepoimijat, kuinka olette valinneet vertailuindeksinne? Nyt olisi reilut viisi vuotta takana nykystrategialla sijoittamista ja kiinnostaisi kuulla mielipiteitä/menetelmiä kuinka olette mitanneet menestystänne sijoittajana.

Suomi-salkkuni koostuu tällä hetkellä viidestä OMXH25-indeksin osakkeesta ja kahdesta small cap -osakkeesta, kuinka muodostaisitte näille "oikean" vertailuindeksin? Puhdas OMXH25GI se ei voi olla, toisaalta taas OMXHGI painotus edustaisi koko Helsingin pörssin kehitystä aikajaksolla.
Itse vertaisin, ja vertaankin, siihen mihin sijoittaisin, jos en ostaisi suoria osakkeita. Omassa tapauksessa se on MSCI world. Mielestäni turha verrata mihinkään omxh indeksiin, jos se ei ole se, mihin sijoittaisit rahastoissa / etf:ssä. Tietysti aina saa verrata mihin haluaa, jos se saa omat valinnat näyttämään paremmilta/huonommilta, se vain ei kerro sitä realistista oman salkkusi tuottoeroa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 309
Ei ole välttämättä mitään yhtä oikeaa vertaiuindeksiä. Kysymys kuuluu: mitä itse siltä vetailulta odotat ha haluat? Ehkä haluat verrata Superrahasto Suomeen, että kannattaisiko unohtaa aktiivinen osakepoiminta ja ostaa rahastoa. Ehkä haluat muodostaa teoreettisen markkina-arvopainottun indeksin, jossa on samat osakkeet kuin sinulla, mutta ei kuluja/veroja.
Vertailun tarkoitus on tarkastella saanko rahoilleni parhaan mahdollisen tuoton, vai kuulunko niihin 95 prosentiin sijoittajista jotka häviävät vertailuindekseilleen pitkässä juoksussa. Passiivisia rahastoja olen myös ajan mittaan kartuttanut, nyt on mietinnässä siirränkö enemmän painopistettä rahastoihin vai en, mutta haluaisin että ko. päätös perustuu informaation pohjalta vedettyihin johtopäätöksiin mututuntuman sijasta.

Itse vertaisin, ja vertaankin, siihen mihin sijoittaisin, jos en ostaisi suoria osakkeita. Omassa tapauksessa se on MSCI world. Mielestäni turha verrata mihinkään omxh indeksiin, jos se ei ole se, mihin sijoittaisit rahastoissa / etf:ssä. Tietysti aina saa verrata mihin haluaa, jos se saa omat valinnat näyttämään paremmilta/huonommilta, se vain ei kerro sitä realistista oman salkkusi tuottoeroa.
Eli ymmärsinkö oikein, että vertaat suoraan eri indeksejä toisiinsa?

OMXH-indeksi kertoo lähinnä sen kuinka kyseisen markkinan keskituotosta, joten olen kokenut sen luonnollisimmaksi tavaksi verrata poimimieni osakkeiden menestystä ko. markkinan tuottopotentiaalin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 550
Vertailun tarkoitus on tarkastella saanko rahoilleni parhaan mahdollisen tuoton, vai kuulunko niihin 95 prosentiin sijoittajista jotka häviävät vertailuindekseilleen. Passiivisia rahastoja olen myös ajan mittaan kartuttanut, nyt on mietinnässä siirränkö enemmän painopistettä rahastoihin vai en, mutta haluaisin että ko. päätös perustuu informaation pohjalta vedettyihin johtopäätöksiin mututuntuman sijasta.
Musta tossa olisi järkeä, jos vertaat nimenomaan eri sijoitustapoja. Eli:

1. Nykyinen tapasi
2. Joku vaihtoehtoinen rahasto/ETF
3. Joku vaihtoehtoinen rahasto/ETF vivutettuna

Jos siis myös vivutus on mahdollista, niin oikea tapa verrata on vivuttamalla normalisoida varianssi. Eli kandeeko sittenkin sijoittaa EUNL:ään kevyellä vivulla oman strategian sijaan. Lopputulos voi olla sama tuotto-odotus pienemmällä heilunnalla.

Mutta kaiken kaikkiaan vertailu on hankalaa, sillä sattuman merkitys on suuri. Itse leijuin pitkään indeksien yläpuolella, kun pitkälti hatusta vedetty isohko KONE-ostos tuottikin hienosti. Luvut ovat kivat, mutta taidon kanssa tuollakaan ei ollut mitään tekemistä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 309
Musta tossa olisi järkeä, jos vertaat nimenomaan eri sijoitustapoja. Eli:

1. Nykyinen tapasi
2. Joku vaihtoehtoinen rahasto/ETF
3. Joku vaihtoehtoinen rahasto/ETF vivutettuna

Jos siis myös vivutus on mahdollista, niin oikea tapa verrata on vivuttamalla normalisoida varianssi. Eli kandeeko sittenkin sijoittaa EUNL:ään kevyellä vivulla oman strategian sijaan. Lopputulos voi olla sama tuotto-odotus pienemmällä heilunnalla.

Mutta kaiken kaikkiaan vertailu on hankalaa, sillä sattuman merkitys on suuri. Itse leijuin pitkään indeksien yläpuolella, kun pitkälti hatusta vedetty isohko KONE-ostos tuottikin hienosti. Luvut ovat kivat, mutta taidon kanssa tuollakaan ei ollut mitään tekemistä.
Vivutus olisi periaatteessa mahdollista, mutta riskinsietokyky ei tällä hetkellä mahdollista lisävivutuksen käyttöä, vaikka tämä mahdollistaisikin mahdolliset suuremmat tuotot pitkässä juoksussa. Itse näenkin sijoittamisen enemmänkin riskienhalllintana, sillä tuotot ja riski kulkevat käsi kädessä ja tulevaisuuden ennustaminen on äärimmäisen vaikeaa. Taidolla, kuten mainitsitkin kun on sijoittamisen kanssa hyvinkin vähän tekemistä pitkällä tähtäimellä.
 
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
1 067
Eli ymmärsinkö oikein, että vertaat suoraan eri indeksejä toisiinsa?

OMXH-indeksi kertoo lähinnä sen kuinka kyseisen markkinan keskituotosta, joten olen kokenut sen luonnollisimmaksi tavaksi verrata poimimieni osakkeiden menestystä ko. markkinan tuottopotentiaalin.
Oikein ymmärsit, eikä se välttämättä ole se ”oikea tapa”, mutta itselleni kuitenkin se kaikista oleellisin. Minua ei lämmitä tieto siitä, että voitanko Suomi-painotteisella salkulla omxh:n, jos en kuitenkaan ikipäivänä sijoittaisi rahastoissa pelkästään Suomi-indeksiin. Tai onhan se sinänsä mielenkiintoista, mutta ei kuitenkaan kovin merkityksellistä. Oleellisempaa minusta on tietää, että kuinka paljon enemmän olisin voinut tienata sillä vaihtoehtoisella sijoitustavalla, jonka päätin kuitenkin sivuuttaa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 309
Oikein ymmärsit, eikä se välttämättä ole se ”oikea tapa”, mutta itselleni kuitenkin se kaikista oleellisin. Minua ei lämmitä tieto siitä, että voitanko Suomi-painotteisella salkulla omxh:n, jos en kuitenkaan ikipäivänä sijoittaisi rahastoissa pelkästään Suomi-indeksiin. Tai onhan se sinänsä mielenkiintoista, mutta ei kuitenkaan kovin merkityksellistä. Oleellisempaa minusta on tietää, että kuinka paljon enemmän olisin voinut tienata sillä vaihtoehtoisella sijoitustavalla, jonka päätin kuitenkin sivuuttaa.
Ihan hyvä tapahan se on kun haetaan sitä maksimaalista tuottoa indeksien osalta.

Indeksi-rahastoni sijoittavat sitten muualle kuin Suomeen jotta saan kattavan maantieteellisen ja ajallisen hajautuksen, näille onkin sitten huomattavasti helpompi löytää verrokkeja kuin suorille osakeostoille. Itselläni tosiaan tavoite on mitata luotettavasti strategiani toimivuutta käytännössä ja siirtää tarvittaessa riittävän ajoissa rahaa indeksirahastoihin, mikäli tämä ei näytä toimivalta ratkaisulta riittävän pitkällä tarkastelujaksolla.
 
Liittynyt
31.08.2017
Viestejä
1 088
Olen tähän saakka säästänyt/sijoittanut vain ja ainoastaan osingot uudelleen sijoittaviin ETF:iin ja muihin rahastoihin. Pikkuhiljaa on alkanut kiinnostamaan myös osakemarkkinat, etenkin kun omakin pankki (OP) laittoi pöytään tuon 1% kulun alle 800e osake-ostoihin joka sopii piensijoittajalle (ostokset satasilla) mainiosti.

Kun alkuperäinen ajatus on ollut nimenomaan osingot uudelleen sijoittavat rahastot ja pitkäaikainen säästäminen, niin miten hyvin osakesijoittaminen ja jaettavat osingot sopii tuohon rinnalle? Jakaako esim. kaikki OMXH25:n yhtiöt osinkoa? Jos osakkeet ovat pienemmässä roolissa salkussa (esim. 1/3 salkun arvosta), niin voisi ajatella ettei osingon määrällä ole niinkään väliä. Jos taas salkku koostuu yksinomaan osakkeista, niin monille varmaan on tärkeää myös yhtiön antelias osinko. Lienee tuossakin kuitenkin kahta koulukuntaa, voi painottaa joko hyvää osinkosalkkua tai sitten enemmänkin arvon nousua ja laadukkaita yhtiöitä?
 

tuoppi´

Kapitalisti
Köyhä
NOSTO
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 695
Osingot Suomen verotuksella on hieman tyhjä arpa. Piensijoittajan enemmän kannattaa panostaa laadukkaisiin ja arvoaan nostaviin yrityksiin kuin yrittää osinkoja haalia. Tosin nimenomaan ne laadukkaat firmathan sitä osinkoa maksaa, joten ei niiltä ihan kokonaan voi välttyä kuitenkaan.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 309
Täältä ääni myös arvonnousulle, turha niitä rahojaan on verottajalle antaa jos siihen voi vaikuttaa. Pienyhtiöt olisivat tässä mielessä oiva ratkaisu, kun haluavat pitää pääoman kasvua varten yrityksessä, ongelmana on vain löytää ne sopivasti hinnoitellut pienet kasvuyhtiöt. :) "Kasvua kohtuuhintaan", sitä nuo sijoitusoppaatkin vaikuttavat tyrkyttävän, vaikka muuten kovin negatiivisesti osakepoimintaan suhtautuvat.
 
Liittynyt
19.06.2017
Viestejä
185
Moro,

Säästän itse automaattisesti suoraveloituksella Seligsonin (https://seligson.fi/suomi/rahastot) rahastoihin. Seligson on kustannustehokas ja pidän heidän rahastovalikoimastaan, jolla voin tehdä hajautusta maantieteellisesti sekä toimialoittain. Olen poiminut alla olevat rahastot. Mitä olette mieltä näistä?

Pharos 20%
Phoenix 20%
Aasia Indeksirahasto 20%
Global Top 25 Brands 20%
Phoebus 20%
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 550
Moro,

Säästän itse automaattisesti suoraveloituksella Seligsonin (https://seligson.fi/suomi/rahastot) rahastoihin. Seligson on kustannustehokas ja pidän heidän rahastovalikoimastaan, jolla voin tehdä hajautusta maantieteellisesti sekä toimialoittain. Olen poiminut alla olevat rahastot. Mitä olette mieltä näistä?

Pharos 20%
Phoenix 20%
Aasia Indeksirahasto 20%
Global Top 25 Brands 20%
Phoebus 20%
Seligson on sinänsä hyvä yhtiö. Miksi haluat yhdistelmärahasto Pharosin? Miksi aktiiviset Phoenix ja Phoebus?

Oma nykyinen suosikkini on Nordnetin kuukausisäästö-ETF:t. Erityisesti EUNL ja IS3N, joilla saat alle 0,2% n kuluin koko maailman haltuun. Noita esim. suhteella 9:1. En maksaisi aktiivisista mitään. Sinuna miettisin vielä.
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
3 491
Moro,

Säästän itse automaattisesti suoraveloituksella Seligsonin (https://seligson.fi/suomi/rahastot) rahastoihin. Seligson on kustannustehokas ja pidän heidän rahastovalikoimastaan, jolla voin tehdä hajautusta maantieteellisesti sekä toimialoittain. Olen poiminut alla olevat rahastot. Mitä olette mieltä näistä?

Pharos 20%
Phoenix 20%
Aasia Indeksirahasto 20%
Global Top 25 Brands 20%
Phoebus 20%
Toi Aasian iso osuus mietityttää.. alue aika riskialtis. Itselläni Seligsonin Aasia on ollut pitkään huonoiten tuottava sijoitus.

Itselläni samantapainen, osa kiinni Nordnetin supereissa ja Seligsonilta muutama rahasto enemmän.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 414
Oliko nyt olemassa jotain syytä valita Nordea OP:n ylitse pieneen osakesijoittamiseen? Olen jo valmiiksi OP:n omistaja-asiakas ja ilmeisesti OSKL:n jäsenyydellä (maksaa 10€/vuosi) saisi ilmaiset säilytyksetkin. OP:lla oli sijoitukset max 1% kuluilla ja taisi noin muutenkin olla välityspalkkioiltaan aikas identtinen. Ja olisihan tuo tietty helpompi, kun pankkiasiat on muutenkin tuolla. Muuten olisi sitten OP+Nordnet+Nordea.

Harmi kun tuo Nordnet on noin kallis noilla hinnoillaan. Ei paljoa kannata alle tonnin summilla sijoitella siellä, kun 500€ kaupastakin lähtee se 9€ kotimaisilla ja 15€(?) ulkomaisilla. Tosin jostain syystä tällä hetkellä Nordnetin sovellus näyttää esim. Nordean osakkeelle 3€ kuluja vaikka tuo 2kk rekisteröitymisestä on jo kulunut.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 550
Oliko nyt olemassa jotain syytä valita Nordea OP:n ylitse pieneen osakesijoittamiseen? Olen jo valmiiksi OP:n omistaja-asiakas ja ilmeisesti OSKL:n jäsenyydellä (maksaa 10€/vuosi) saisi ilmaiset säilytyksetkin. OP:lla oli sijoitukset max 1% kuluilla ja taisi noin muutenkin olla välityspalkkioiltaan aikas identtinen. Ja olisihan tuo tietty helpompi, kun pankkiasiat on muutenkin tuolla. Muuten olisi sitten OP+Nordnet+Nordea.

Harmi kun tuo Nordnet on noin kallis noilla hinnoillaan. Ei paljoa kannata alle tonnin summilla sijoitella siellä, kun 500€ kaupastakin lähtee se 9€ kotimaisilla ja 15€(?) ulkomaisilla. Tosin jostain syystä tällä hetkellä Nordnetin sovellus näyttää esim. Nordean osakkeelle 3€ kuluja vaikka tuo 2kk rekisteröitymisestä on jo kulunut.
Eipä noilla ole paljon eroa. Pysyisin OP:ssa, jos se on tuttu. Kyllä, Nordnet saisi vastata pikkukauppojen hintakilpailuun.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
185
Itselläni on seuraavanlainen kuukausisäästösopimus Nordnetissä. Kun aloitin niin pidin tärkeänä, että pääsee edes alkuun ja miettii sitten ajan kanssa mahdollisia muutoksia salkkuun.

250 eur / kk
Nordnet Superrahasto Suomi 30%
Nordnet Superfonden Sverige 30%
Nordnet Superfonden Danmark 30%
Nordnet Superfondet Norge 10%

250 eur / kk
BlackRock iShares Core S&P 500 60%
BlackRock iShares Core MSCI EM IMI 10%
Xtrackers Euro STOXX 50 UCITS ETF 30%

Salkun YTD tuotto on 12,69%.

Aloitin aika varovaisesti ja Bank Norwegianin säästötilillä on sitten isompi summa rahaa ja sinne myös menee edelleen huomattavasti enemmän säästöön kuukaudessa, kuin Nordnetiin mitä menee Nordnetiin hetkellä.

Tämän laitoin ihan mielenkiinnosta tänne, koska itse en ole niin syvällisesti sijoittamisen saloihin perehtynyt, mutta rahojen makuuttaminen suomalaisella pankkitilillä täytyi saada loppumaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 414
Onko joku syy miksi Norjan superrahasto on noin pienellä? Itse olen jättänyt Tanskan kokonaan pois (eniten kuluja) ja laittanut loput noihin kolmeen. Eikös tuo S&P ole kanssa niin kallis, että se syö nuo muut pois? Vai kikkailetko kuukausittain noita osuuksia?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 690
Eikös tuo S&P ole kanssa niin kallis, että se syö nuo muut pois? Vai kikkailetko kuukausittain noita osuuksia?
Nordnet osaa tasapainottaa noita itse eli ostelee vuorokuukausin, jotta prosenttiosuudet suunnilleen pitävät kutinsa kk-säästämisen kautta. Ei siis tarvitse kikkailla välttämättä. Näin ainakin itse todennut tuon tekevän.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 414
On kyllä hyvä tieto. Enpä itsekään tiennyt vaan ajattelin, että pitäisi manuaalisesti muokata joka kuu ettei aina jää sama ETF ostamatta.
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 196
Harmi kun tuo Nordnet on noin kallis noilla hinnoillaan. Ei paljoa kannata alle tonnin summilla sijoitella siellä, kun 500€ kaupastakin lähtee se 9€ kotimaisilla ja 15€(?) ulkomaisilla. Tosin jostain syystä tällä hetkellä Nordnetin sovellus näyttää esim. Nordean osakkeelle 3€ kuluja vaikka tuo 2kk rekisteröitymisestä on jo kulunut.
Itse kun tuosta kyselin tarkemmin, niin se oli rek. kuukausi + 2kk kunnes "palkkiotaso" lähti nousuun ;) Olisiko tuosta kysymys vai milloin olet tilin avannut?

Olisi ollut kiva tietää tuokin jo rekatessa, niin olisin venyttänyt kuun alkuun loppukuun sijasta... :beye:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 414
Itse kun tuosta kyselin tarkemmin, niin se oli rek. kuukausi + 2kk kunnes "palkkiotaso" lähti nousuun ;) Olisiko tuosta kysymys vai milloin olet tilin avannut?

Olisi ollut kiva tietää tuokin jo rekatessa, niin olisin venyttänyt kuun alkuun loppukuun sijasta... :beye:
Ihan toukokuun loppupuolella, luokkaa 25. tai 26. Jos on tuolla tavoin niin itsellänikin meni sitten yksi kuukausi hukkaan. Sinänsä toki sama, kun myyntikulut viimeistään menisi täyden hinnaston mukaan. Kotimaiset osakkeet tuolla on halpoja mutta ulkomaisissa otetaan tuolla korkeimmallakin tasolla takkiin.
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 196
Ihan toukokuun loppupuolella, luokkaa 25. tai 26. Jos on tuolla tavoin niin itsellänikin meni sitten yksi kuukausi hukkaan. Sinänsä toki sama, kun myyntikulut viimeistään menisi täyden hinnaston mukaan. Kotimaiset osakkeet tuolla on halpoja mutta ulkomaisissa otetaan tuolla korkeimmallakin tasolla takkiin.
Jos toukokuun lopulla niin vielä huominen aikaa mennä 3€, ensi kuu 5€, seuraava 7€ ja sitten hinnaston mukaan.

Sama homma siis kuin itsellä, pari päivää rekisteröitymisessä sulla eroa niin olisi saanut ensi kuun loppuun tuon 3€/kauppa.
 
Liittynyt
31.08.2017
Viestejä
1 088
Kyllästyin odottelemaan tätä ja vaihdoin Lynxiin. Havaintojen mukaan en todellakaan ole ainoa.
Nordnetiä tulee tosiaan käytettyä ainoastaan ETF kk-säästöön ja rahastoihin (kuluttomat ostot ja myynnit). Itselleni valikoitui Degiro, sillä ei ollut mahdollista laittaa kerralla Lynxin vaatimaa 3k€ sisään. Esimerkkejä Degiron kuluista:

Helsinki - OMXH € 2,00 + 0,02 %
USA € 0,50 + USD 0,004 per osake
Kanada € 2,00 + CAD 0,01 per osake
ETF:t maailmanlaajuisesti € 2,00 + 0,02 %

https://www.degiro.fi/data/pdf/fi/Hinnasto.pdf

Lisäksi lista komissiovapaista ETF:stä (kerran/kk osto), ei tosin ole ajan tasalla sillä valtaosaa ei ole pystynyt Mifid-uudistuksen jälkeen ostamaan: https://www.degiro.fi/data/pdf/fi/luettelo-komissiottomista-ETFsta.pdf
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
789
Syy on varmaankin osin se, että Suomessa hallintarekisterit eivät ole sallittuja ja meillä on monopoli pörssiomistusten ylläpidossa.
No ei se ainakaan syy ole siihen, että jenkkitapahtumat on törkeän ylihintaisia.

Mutta onhan ne nyt luvannut sentään herran vuodelle 2018 sen kaksivaiheisen tunnistautumisen :psmoke:
 
Liittynyt
14.05.2017
Viestejä
4 809
Nordnetin sähköposti uutiskirjeestä bongattu.

"Suomalaisten top-sijoittajien 5 ostetuinta osaketta" (last 12kk)

1. Nordea -14,74 %
2. Finnair -12,67 %
3. Stora Enso +29,12 %
4. Nokia -12,63 %
5. Telia +3,07 %

Ei kovin mairittelevia lukuja.
 

J23

Liittynyt
02.01.2017
Viestejä
67
Jos olis jokaista noista ostanut samassa suhteessa vuosi sitten, olisi ~1,6% pakkasella. Sitten jos ottaa osingot huomioon, niin varmaan plussalle päästään. Ei mielestäni mitenkään hälyttävä tulos yhden vuoden sijotukselle.
 
Liittynyt
21.04.2017
Viestejä
330
Nordnetin sähköposti uutiskirjeestä bongattu.

"Suomalaisten top-sijoittajien 5 ostetuinta osaketta" (last 12kk)

1. Nordea -14,74 %
2. Finnair -12,67 %
3. Stora Enso +29,12 %
4. Nokia -12,63 %
5. Telia +3,07 %

Ei kovin mairittelevia lukuja.
Näitä siis on ostettu viimeisen 30 päivän aikana eniten top-sijoittajien joukossa ja tuo muutos on viimeisen 12kk ajalta.

Edit.
Top-sijoittajat lista näkyy päivittyvän kerran kuukaudessa, eli sinne todennäköisesti päätyvät ”sijoittajat” joiden salkku heiluu eniten, mahtaako sharevillestä nähdä top-sijoittajia viimeisen vuoden tai viiden vuoden ajalta? Eli siis pitkän aikavälin parhaat tuotot.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
558
Vähän reilu vuosi sijoittamista Nordnetin kautta takana ja kyllähän se oma tavoite, eli yli +5% kasvu on onnistunut. Tällä hetkellä salkun arvo on +6,12%. Jossakin vaiheessa pitkin vuotta oltiin yli 10% miinuksella, mutta niin sieltä on vain noustu. Tällä hetkellä ainoa osake mikä on miinuksella, on Nokia. Muuten salkusta löytyy jonkin verran osakkeita, kaikki superrahastot ja yksi maailman ETF.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
5 604
Vähän reilu vuosi sijoittamista Nordnetin kautta takana ja kyllähän se oma tavoite, eli yli +5% kasvu on onnistunut. Tällä hetkellä salkun arvo on +6,12%. Jossakin vaiheessa pitkin vuotta oltiin yli 10% miinuksella, mutta niin sieltä on vain noustu. Tällä hetkellä ainoa osake mikä on miinuksella, on Nokia. Muuten salkusta löytyy jonkin verran osakkeita, kaikki superrahastot ja yksi maailman ETF.
Mites ne vuosi sitte tehdyt sijoitukset, ovatko jääneet paljonki maailma-indeksin tuotosta?
Eunl: 1 vuosi 12,80%
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
558
Mites ne vuosi sitte tehdyt sijoitukset, ovatko jääneet paljonki maailma-indeksin tuotosta?
Eunl: 1 vuosi 12,80%
Käynnissä on siis jatkuva kuukausisijoittaminen alkaen viime kesästä. Tuo maailma ETF on +5,79%. Parhaat plussat ovat superrahasto Suomi ja Norja, +8,8% ja +8,44%.

Eli ilmeisesti ollaan hyvinkin maailma-indeksin tuoton takana.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
5 604
Käynnissä on siis jatkuva kuukausisijoittaminen alkaen viime kesästä. Tuo maailma ETF on +5,79%. Parhaat plussat ovat superrahasto Suomi ja Norja, +8,8% ja +8,44%.

Eli ilmeisesti ollaan hyvinkin maailma-indeksin tuoton takana.
Lähinnä just sitä tässä hain, että kato sieltä "ostoerittäin" välilehdestä, että onko ne vuoden takaiset ostot pärjänneet maailma ETF:lle. Toki jos tasaisesti on mennyt tuohon worldiinki, niin siihenkihän voit verrata, että huonommin olis mennyt jos olis lyönyt joka kerta kaiken worldiin kiinni. Ajallinen hajauttaminen nousumarkkinoilla kun luonnollisesti vähentää kasvua, niin ei mitenkää järkevää verrata tasaisesti sijoitettua summaa siihen kasvuun joka olis tullut kaiken könttänä laittamalla.
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
558
Lähinnä just sitä tässä hain, että kato sieltä "ostoerittäin" välilehdestä, että onko ne vuoden takaiset ostot pärjänneet maailma ETF:lle. Toki jos tasaisesti on mennyt tuohon worldiinki, niin siihenkihän voit verrata, että huonommin olis mennyt jos olis lyönyt joka kerta kaiken worldiin kiinni. Ajallinen hajauttaminen nousumarkkinoilla kun luonnollisesti vähentää kasvua, niin ei mitenkää järkevää verrata tasaisesti sijoitettua summaa siihen kasvuun joka olis tullut kaiken könttänä laittamalla.
Koko vuoden ajan ollaan jääty tuosta. Alhaisimmillaan oltiin alkuvuodesta kun oli vain +2,12% ja paras kuu oli näköjään maaliskuu +11,05%. Ensimmäinen ostoerä on +3,39%.

Tuo koko ostoerittäin-välilehti oli itselleni aivan uusi.
 
Liittynyt
02.08.2018
Viestejä
676
Mitkäs ovat voorumilaisten parhaita sijoituksia? Itsellä Microsoft(?!), tehnyt tulosta yli 140%.
 

tuoppi´

Kapitalisti
Köyhä
NOSTO
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 695
Puoli vuotta sitten listautumisessa ostetut Admicomit aika hyvässä nousussa (+80%).
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
208
Nordnet osaa tasapainottaa noita itse eli ostelee vuorokuukausin, jotta prosenttiosuudet suunnilleen pitävät kutinsa kk-säästämisen kautta. Ei siis tarvitse kikkailla välttämättä. Näin ainakin itse todennut tuon tekevän.
Jos toimii oikeasti näin fiksusti, niin on kyllä hyvin piilotettu ominaisuus. Eihän tuon kuvausta lue missään. Nyt sitten tarttis tietää, että miltä ajalta automaatti katsoo ostoja.

t. kuukausikikkailija
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 550
Jos toimii oikeasti näin fiksusti, niin on kyllä hyvin piilotettu ominaisuus. Eihän tuon kuvausta lue missään. Nyt sitten tarttis tietää, että miltä ajalta automaatti katsoo ostoja.

t. kuukausikikkailija
Muistan lukeneeni, että tuo ei siis sillä tavalla tasapainota, että hakeutuisi aina ohjelman mukaiseen painoon. Mutta jos ostoja ei toteudu, siirtyy raha seuraavalle kuukaudelle.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 505
Viestejä
4 164 517
Jäsenet
70 417
Uusin jäsen
teboxi

Hinta.fi

Ylös Bottom