Vaihdatetaanko huolloissa turhaan osia naisilla/ miehillä

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 691
Auto viralliseen Volvo-huoltoon korjaukseen. Korjauksen jälkeen parkkitutka taakse ei toimi. Virallinen huolto tutkii asiaa ja toteaa, että auton joku keskusyksikön osa (>1000e) mennyt rikki. Omistaja hieman kummastelee ja kritisoi sitä, että miten voi kojelaudan alla oleva boksi hajota kun pienen pieni kolari napsahtaa takapuskuriin? Kritiikki annettu, joten painaa asian villaisella, koska lystin maksaa vakuutusyhtiö.

Boksi vaihdetaan ja ongelma ei katoa. Asiaa tutkitaan tarkemmin ja selviää, että uuden puskurin asentaja on unohtanut kytkeä parkkitutkan johdon.
Auto tulee kuntoon ja tämä mystinen uusi boksi jää autoon. Kaikki tämä laskutettiin ihan varmasti vastapuolen vakuutusyhtiöltä.
Silloin kun maksaja on "joku muu", eli vakuutusyhtiö, niin kusetetaan ns. raskaalla kädellä. Vaikka firmassa on töissä ihmiset jotka ovat ns. valan vannoneita vakuutustarkastajia.

Itselläkin meni n. 10km/h parkkipaikkatörmäyksen takia uusiksi mm. esiin taitettava vetokoukku (1800 eur) koska johtosarja oli kuulemma vahingoittunut eikä sitä saanut uutta.


Samoin jo kultaisella 90-luvulla ei tarvinnut kuin ohimennen mainita pienestä jostain takertelusta niin pistettiin ovikorjauksen jälkeen uusiksi ikkunahissiä, jne...
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 340
Näistä vakuutusyhtiön maksamista tuli mieleen oma tapaus. Auto sai keulaansa jonkun pienehkön kolhun. Tämän liikennevahingon korjaamista varten menin korjaamolle, jossa kyseltiin ja katseltiin auto. Kysyttiin, että oliko etupuskurin alalaidassa olevassa mustassa röpelöpintaisessa muovispoilerissa oleva naarmu ollut jo aiemmin. Rehellisenä vastasin, että oli ollut jo aiemmin. Korjaamon edustaja tokaisi, että me vaihdetaan se joka tapauksessa.

Autoa hakiessa havaitsin, että sama spoileri on edelleen paikallaan, mutta arvelen että vakuutusyhtiöllä oli kuitenkin maksatettu uusi.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 748
Yhtäkään tälläistä kusettaja firmaa en katso hyvällä, nämä sitten näkyy kaikkien vakuutusmaksuissa.
Voisin aivan hyvin ilmiantaa tuollaiset paska kioskit jos siihen olisi tarvittavat todisteet.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 340
Yhtäkään tälläistä kusettaja firmaa en katso hyvällä, nämä sitten näkyy kaikkien vakuutusmaksuissa.
Voisin aivan hyvin ilmiantaa tuollaiset paska kioskit jos siihen olisi tarvittavat todisteet.
Jep, olisi mielenkiintoista tietää, miten kahden vastaavan työn loppusumma poikkeaa toisistaan, kun maksajana on yksityishenkilö ja vakuutusyhtiö.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 691
Jep, olisi mielenkiintoista tietää, miten kahden vastaavan työn loppusumma poikkeaa toisistaan, kun maksajana on yksityishenkilö ja vakuutusyhtiö.
Jos se tehdään esim. merkkiliikkeessä ja samalla tavalla, niin ei mitenkään. Ero syntyy siitä turhasta mitä ei yksityiselle vaihdeta.

Sitten jos mennään niin pitkälle ajatuksessa että mitä se maksaisi jos vakuutusta ei olisi, niin en todellakaan itse veisi merkkiliikkeeseen.

Eli esim takapuskurin halkeaman muovikorjaus ja maalaus ehkä n. 500-600€ jossain maalaamossa.

Vakuutuksella sitten merkkiliikkeeseen, uusi puskuri, maalaus, koukku ja n. 3800€ ellen väärin muista. :rolleyes:
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
679
Nyt pojilla kannattaisi perehtyä ennenkuin huutelee näistä vakuutuskoijauksista.
Autoa hakiessa havaitsin, että sama spoileri on edelleen paikallaan, mutta arvelen että vakuutusyhtiöllä oli kuitenkin maksatettu uusi.
Juuei, vaan todennäköisesti vakuutusyhtiö oli kuvat nähdessään sitä mieltä, että spoileri vanha vaurio eikä kuulu vahinkoon. Ei lupaa vaihtaa. Ne tarkastajat kun on ihan tätä varten siellä yhtiössä tiiraamassa kuvat läpi. Jos edelleen epäilyttää niin korjaamolta voi pyytää kopion laskelmasta.
Jep, olisi mielenkiintoista tietää, miten kahden vastaavan työn loppusumma poikkeaa toisistaan, kun maksajana on yksityishenkilö ja vakuutusyhtiö.
Voin kertoa: yksityisen maksama on kalliimpi työhinnaltaan. Ainoa ero näissä on että vak.yhtiön maksamassa vaihdetaan kaikki vaurioituneet osat, kun taas yksityinen voi halutessaan jättää jotain turhia pohjamuoveja korjaamatta.
Jos se tehdään esim. merkkiliikkeessä ja samalla tavalla, niin ei mitenkään. Ero syntyy siitä turhasta mitä ei yksityiselle vaihdeta.
Hienoa miten tämä merkkiliikeuskovaisuus vaan pitää päänsä korkealla, vaikka karu tosiasia on että merkkiliikkeesä on yleensä ne uraansa aloittelevat minimipalkkalaiset töissä. Ainakin vauriokorjauspuolella oli merkkiliikkeen suorittama korjaus aina paskin ja kallein...:D

Toki nämä nyt hieman yleistyksiä, poikkeuksia mahtuu molempiin suuntiin ja ainakin yksi ei-merkkiliike vauriokorjaamo suorittaa ihan avoimesti harmaan alueen toimintaa laskuttaen turhia osia ja kikkailee tarkastuksien kanssa...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 340
Nyt pojilla kannattaisi perehtyä ennenkuin huutelee näistä vakuutuskoijauksista.
Sanoin arvelevani, että olisi laskutettu.
Juuei, vaan todennäköisesti vakuutusyhtiö oli kuvat nähdessään sitä mieltä, että spoileri vanha vaurio eikä kuulu vahinkoon. Ei lupaa vaihtaa. Ne tarkastajat kun on ihan tätä varten siellä yhtiössä tiiraamassa kuvat läpi.
Voi ollakin, mutta se on selvää, ettei kyseisestä vauriosta voinut mitenkään tietää milloin se on syntynyt. Varsinkaan kuvien perusteella.
Voin kertoa: yksityisen maksama on kalliimpi työhinnaltaan. Ainoa ero näissä on että vak.yhtiön maksamassa vaihdetaan kaikki vaurioituneet osat, kun taas yksityinen voi halutessaan jättää jotain turhia pohjamuoveja korjaamatta.
Miksi yksityisen maksama olisi kalliimpi?
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
679
Sanoin arvelevani, että olisi laskutettu.

Voi ollakin, mutta se on selvää, ettei kyseisestä vauriosta voinut mitenkään tietää milloin se on syntynyt. Varsinkaan kuvien perusteella.

Miksi yksityisen maksama olisi kalliimpi?
Ei tarvitse arvella kun saat halutessasi asian tietoosi kysymällä korjaamolta tai yhtiöltä. Itse asiassa suosittelen soittamaan yhtiöön ja kertomaan epäilyksesi niin varmasti selvittävät asian.

Vaikea tietenkään sanoa, kun nämä on aina tapauskohtaisia, mutta vak. tarkastajat näkee kuvista kyllä hyvin jos jäljet eivät täsmää toisiinsa + vahinkoilmoitukseen. Kuten sanoin se on heidän työtään. Jos jokin on epäselvää niin soittavat korjaamolle/asiakkaalle ja varmistavat asian. Hyvin on voinut tätäkin kautta korjaamolta selvitä ettei ko. vaurio kuulu samaan vahinkoon.

Yksityisen maksama on kalliimpi, koska yhtiöille työt tehdään aina tasan Cabasin mukaan ja monesti vielä halvemmilla sopimushinnoilla. Cabasia on viimeaikoina vielä viilattu enemmän hyödyttämään vak.yhtiöitä (aka työaikoja lyhennetty) niinkin reilusti, että moni vauriokorjaamo pisti pillit pussiin homman mennessä kannattamattomaksi.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 340
Ei tarvitse arvella kun saat halutessasi asian tietoosi kysymällä korjaamolta tai yhtiöltä.

Vaikea tietenkään sanoa, kun nämä on aina tapauskohtaisia, mutta vak. tarkastajat näkee kuvista kyllä hyvin jos jäljet eivät täsmää toisiinsa + vahinkoilmoitukseen. Kuten sanoin se on heidän työtään. Jos jokin on epäselvää niin soittavat korjaamolle/asiakkaalle ja varmistavat asian. Hyvin on voinut tätäkin kautta korjaamolta selvitä ettei ko. vaurio kuulu samaan vahinkoon.

Yksityisen maksama on kalliimpi, koska yhtiöille työt tehdään aina tasan Cabasin mukaan ja monesti vielä halvemmilla sopimushinnoilla. Cabasia on viimeaikoina vielä viilattu enemmän hyödyttämään vak.yhtiöitä (aka työaikoja lyhennetty) niinkin reilusti, että moni vauriokorjaamo pisti pillit pussiin homman mennessä kannattamattomaksi.
Jep, ei mennä yksittäisiin tapauksiin, kun ei tässä kaikkea tarvittavaa informaatiota voida jakaa. Joka tapauksessa olin itse tyytyväinen kyseisen tapauksen korjaukseen.

Luulisi, että yksityisetkin osaavat kilpailuttaa korjaukset, varsinkin kun kyse on yleensä melko suurista summista.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
679
Jep, ei mennä yksittäisiin tapauksiin, kun ei tässä kaikkea tarvittavaa informaatiota voida jakaa. Joka tapauksessa olin itse tyytyväinen kyseisen tapauksen korjaukseen.

Luulisi, että yksityisetkin osaavat kilpailuttaa korjaukset, varsinkin kun kyse on yleensä melko suurista summista.
Näimpä :tup:

Kyllä yksityisetkin kilpailuttaa, mutta käytännössä silloin pelataan varaosilla ja niiden hinnoilla tai tarpeellisuudella. Työmyynti on korjaamolla aina se ensisijainen mittari jota seurataan, koska työ on se millä korjaamo tekee tulosta eikä osat. Yhtiöiden maksamissa töissä korjataan kaikki mihin on vähänkin jälkeä tullut, riippumatta siitä ajaisiko se asiansa myös vähän/kosmeettisesti vaurioituneena. Toisaalta näin sen minusta pitääkin olla, ei niitä vakuutuksia kukaan huvikseen maksele?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 691
Hienoa miten tämä merkkiliikeuskovaisuus vaan pitää päänsä korkealla, vaikka karu tosiasia on että merkkiliikkeesä on yleensä ne uraansa aloittelevat minimipalkkalaiset töissä. Ainakin vauriokorjauspuolella oli merkkiliikkeen suorittama korjaus aina paskin ja kallein...:D
Millä tavalla tämä liittyy mitenkään lainaamasi tekstiin?

Merkkiliike on helppo esimerkki koska niillä on koneella suoraan ohjeajat osien vaihdolle.

Pienemmässä paikassa taas kohdalle voi sattua kaveri joka ei ole koskaan esim purkanut nimenomaista mallia joten aikaa saatetaan laskuttaa ihan oikeasti työn mukaan. Tai sitten on kaveri joka osaa vaihtaa jonkun osan esim ilman täyttä purkamista.

Näinollen saattaa olla karvan vaikeampi verrata *etukäteen* sitä hintaa. Ja jos hinta-arvion saa niin siitäkin saa luistaa sen tietyn prosentin ennen kuun tarvitsee edes asiakkaalta kysellä.

Työn laatuun tai käytettyihin osiin ei kukaan tässä ottanut sen kummemmin kantaa.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
679
Millä tavalla tämä liittyy mitenkään lainaamasi tekstiin?

Merkkiliike on helppo esimerkki koska niillä on koneella suoraan ohjeajat osien vaihdolle.

Pienemmässä paikassa taas kohdalle voi sattua kaveri joka ei ole koskaan esim purkanut nimenomaista mallia joten aikaa saatetaan laskuttaa ihan oikeasti työn mukaan. Tai sitten on kaveri joka osaa vaihtaa jonkun osan esim ilman täyttä purkamista.

Näinollen saattaa olla karvan vaikeampi verrata *etukäteen* sitä hintaa. Ja jos hinta-arvion saa niin siitäkin saa luistaa sen tietyn prosentin ennen kuun tarvitsee edes asiakkaalta kysellä.

Työn laatuun tai käytettyihin osiin ei kukaan tässä ottanut sen kummemmin kantaa.
No ei muuten kuin sillä, että merkkiliikkeesä ne hinnat yksityiselle ja yhtiölle on varmaan kauimpana toisistaan. Ei siellä merkkiliikkeelläkään ole mitään taikasoftaa joka antaa jotenkin tarkemmat ohjeajat kuin muiden liikkeiden tai sitten se vauriokorjauspuolen cabas (joka on sama kaikilla ja antaa suoraan ne työajat, eikä merkkiliikekään niitä itse arvo). Eronahan näissä on vain se että yksityiseltä voi laskuttaa mitä haluaa, vakuutusyhtiöltä ei.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
988
Itsellä kokemusta 90-luvun lopulta kun parkkipaikalla meni vanhalta herrasmieheltä kaasu ja jarru sekaisin jolloin pysäytti autonsa mun auton takaoveen joka meni kunnolla sisään mutta muuta vauriota ei tullut. Kävin näytämässä autoani tarkistusasemalla ja sain maksusitoumuksen vaurion korjaamiseen. Sitoumus oli kolmiosainen ja se kattoi varaosan, purku- ja kasaustyön sekä maalauksen pohjineen.

Loppupeleissä tutulla korjaamolla laitettiin purkuautosta samanvärinen takaovi, ylijääneellä summalla tehtiin jakopäänremppa, nivelien vaihto ja taisi jotain jäädä vielä vastaisen varallekkin käyttämättä.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 190
En tiedä onko oikea ketju, mutta
- Tuossa korjattiin autoa auton arvon verran
- Eikä sovittu kirjallisena, ja asiakas tuomittiin maksamaan.
- Työnjohto oli huonomuistinen siitä mitä oli sovittu? Oisko tossa paikka tarkistaa toimintatapoja?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
201
Itsellä kokemusta 90-luvun lopulta kun parkkipaikalla meni vanhalta herrasmieheltä kaasu ja jarru sekaisin jolloin pysäytti autonsa mun auton takaoveen joka meni kunnolla sisään mutta muuta vauriota ei tullut. Kävin näytämässä autoani tarkistusasemalla ja sain maksusitoumuksen vaurion korjaamiseen. Sitoumus oli kolmiosainen ja se kattoi varaosan, purku- ja kasaustyön sekä maalauksen pohjineen.

Loppupeleissä tutulla korjaamolla laitettiin purkuautosta samanvärinen takaovi, ylijääneellä summalla tehtiin jakopäänremppa, nivelien vaihto ja taisi jotain jäädä vielä vastaisen varallekkin käyttämättä.
2000-luvun alussa joku peruutti kuskin oveen niin, että tuli käytännössä koko oven kokoinen lommo. Menin vastapuolen vakuutusyhtiön tarkastajalle. Se ei puhunut oikeastaan mitään vaan kaivoi Keltaisen Pörssin esiin ja etsi sieltä ~vastaavan auton myynti-ilmoituksen ja sitten ilmoitti, että "me lunastetaan tämä, saat 400e(tjsp)". Olin suu auki ja ensireaktio oli, että "no ette varmasti lunasta ehjää autoa". Se sitten sanoi, että kun korjaus maksaa enemmän kuin auton arvo, niin se on lunastettava. Itse sitten ehdotin, että antaa rahat mulle, mutta pidän auton. No sehän sopi ja sain pitää hyvän auton! Ajoin tutulle ja sitten purettiin sisäpahvi pois, potkaistiin se pelti takaisin ulos ja mustalla spray-maalilla korjattiin rikkoutuneet maalikohdat, punaiseen autoon. =)

Tämä peruuttaja olisi antanut 50e vai 150e kun meinasi, että olin syypää huonolla pysäköinnilläni ja muutenkin auton oli mukamas ihan paska. No en ottanut tuota rahaa vastaan. :)
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 190
2000-luvun alussa joku peruutti kuskin oveen niin, että tuli käytännössä koko oven kokoinen lommo. Menin vastapuolen vakuutusyhtiön tarkastajalle. Se ei puhunut oikeastaan mitään vaan kaivoi Keltaisen Pörssin esiin ja etsi sieltä ~vastaavan auton myynti-ilmoituksen ja sitten ilmoitti, että "me lunastetaan tämä, saat 400e(tjsp)". Olin suu auki ja ensireaktio oli, että "no ette varmasti lunasta ehjää autoa". Se sitten sanoi, että kun korjaus maksaa enemmän kuin auton arvo, niin se on lunastettava. Itse sitten ehdotin, että antaa rahat mulle, mutta pidän auton. No sehän sopi ja sain pitää hyvän auton! Ajoin tutulle ja sitten purettiin sisäpahvi pois, potkaistiin se pelti takaisin ulos ja mustalla spray-maalilla korjattiin rikkoutuneet maalikohdat, punaiseen autoon. =)

Tämä peruuttaja olisi antanut 50e vai 150e kun meinasi, että olin syypää huonolla pysäköinnilläni ja muutenkin auton oli mukamas ihan paska. No en ottanut tuota rahaa vastaan. :)
Mä olen joskus vastaavassa hakenut autopurkaamolta oven, hieno maalaus ja tunnistaa autonsa helposti, väri ei matkantekoa haittaa ja tienasin enemmän kuin mitä itse maksoin :) (vaati vähän muutakin laittamista).
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
201
Mä olen joskus vastaavassa hakenut autopurkaamolta oven, hieno maalaus ja tunnistaa autonsa helposti, väri ei matkantekoa haittaa ja tienasin enemmän kuin mitä itse maksoin :) (vaati vähän muutakin laittamista).
Tämä minun auto maksoi 450e, sain vakuutusyhtiöltä sen noin 400e ja myin sen pari vuotta myöhemmin vielä 350e:lla. Ainoa kerta kun voin sanoa, että auto oli ihan ok sijoitus.
 
Liittynyt
05.06.2018
Viestejä
406
Minulla sisko vei auton huoltoon "karvakäsipaikkaan". Öljyt ja suodattimet piti vaihtaa. Kun auto piti noutaa, niin kävin heittämässä hänet korjaamolle. Odoteltiin siinä hetki kunnes auto tuotiin pesusta ja sanottiin, että se on valmis. Rupesin siinä sitten siskolle juttelemaan, että raitisilmasuodatin on joskus vähän hankala vaihtaa ja että voisin näyttää hänelle moottorin imansuodattimen, kun sen saa helposti esille. Auton tuonut korjaaja siinä vieressä seisoi lasku kädessä ja äkkiä hän sanoi, että huolto on vielä kesken. Hän kävi hakemassa raitisilmasuodattimen ja moottorin ilmansuodattimen ja ähräsi ne siinä paikalleen...
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
1 837
Olen itse todennut että huoltosoppari on kätevä niin tietää mitä huollot tulee maksamaan. Toki näissä on rajansa samoin kuin autojen huolto-ohjelmilla. Siinä missä ennen 90 -lukua auton pystyi ainakin teoriassa pitämään ajokunnossa ikuisesti nykyautot ovat oikeasti romua suunnitellun elinkaaren päässä.
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 708
En tiedä onko oikea ketju, mutta
- Tuossa korjattiin autoa auton arvon verran
- Eikä sovittu kirjallisena, ja asiakas tuomittiin maksamaan.
- Työnjohto oli huonomuistinen siitä mitä oli sovittu? Oisko tossa paikka tarkistaa toimintatapoja?
Tähän auttaa kun laittaa puhelimeen automaattisen puheluiden nauhoituksen päälle. Jos tulee epäselvyyksiä mitä on sovittu niin voi todeta että taitaa löytyä tallenteet. :)
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 190
Tähän auttaa kun laittaa puhelimeen automaattisen puheluiden nauhoituksen päälle. Jos tulee epäselvyyksiä mitä on sovittu niin voi todeta että taitaa löytyä tallenteet. :)
Toi on yksi ja toinen että pyytää tekstiviestinä vastauksen sekä sen lisäksi tilatessa aina automaattisena tilauksen yhteydessä sovitaan: "Mitään lisätöitä ei saa tehdä ilman kirjallista/tekstiviestein sopimista hinta-arvioineen"
Halutessa voidaan sitten sopia siitä 15% ylityksestä, ilman erikseen sopimista.
Ton voisi laittaa vaikka kuluttajansuojalakiin.

Linkin tapaus on hyvin ikävä. (Rikos= vei oman autonsa vara-avaimilla korjaamon pihalta)
"--Käräjäoikeus kuitenkin piti rikosta kokonaisuutena arvioiden vähäisenä, sillä se uskoi, ettei mies ollut saanut realistista kuvaa korjausten kokonaiskustannuksista, vaikkakin se kallistui uskomaan Metroautoa siinä, että turboahtimen voiteluputken tiivistämisestä oli ilmoitettu asiakkaalle. Sen sijaan 3 550 euron korjauskustannukset olivat käräjäoikeudenkin mielestä samaa luokkaa auton arvon kanssa, joten se piti uskottavana, ettei asiakas olisi hyväksynyt tällaista hintaa."

Jotenkin tuntuu oudolta, ettei työnjohto muistaisi mitä on sovittu tai paremminkin miksi ei merkitsisi asiaa itselle ylös.
Tuohan on ihan perusasia ja varsinkin noin kalliissa (auton todellinen arvo) korjauksessa. Pitäisi olla erityisen tarkka ja kirjata mitä on sovittu.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 190
Olen itse todennut että huoltosoppari on kätevä niin tietää mitä huollot tulee maksamaan. Toki näissä on rajansa samoin kuin autojen huolto-ohjelmilla. Siinä missä ennen 90 -lukua auton pystyi ainakin teoriassa pitämään ajokunnossa ikuisesti nykyautot ovat oikeasti romua suunnitellun elinkaaren päässä.
Eikös niissäkin ole toi 15% ylitysmahdollisuus?
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
1 837
Ei ainakaan VW sopimuksessa.
Muoks:
Sopimus on kilometrirajoitteinen ja jos ajokilometrejä tulee ennakoitua enemmän niin sitten maksaa extraa. Hyvin saman henkinen kuin liisari.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 139
Toi on yksi ja toinen että pyytää tekstiviestinä vastauksen sekä sen lisäksi tilatessa aina automaattisena tilauksen yhteydessä sovitaan: "Mitään lisätöitä ei saa tehdä ilman kirjallista/tekstiviestein sopimista hinta-arvioineen"
Halutessa voidaan sitten sopia siitä 15% ylityksestä, ilman erikseen sopimista.
Ton voisi laittaa vaikka kuluttajansuojalakiin.
Joo hyvä idea, pilataan yleisesti alalla käytössä oleva ja hyvin toimiva systeemi niiden muutaman paskan korjaamon / asiakkaan takia. Minä en todellakaan halua että korjaamolta joku spede soittelee jokaisen rikkoutuneen 2e tiivisteen takia että saadaanko vaihtaa.

Olen itse todennut että huoltosoppari on kätevä niin tietää mitä huollot tulee maksamaan.
Sama homma kuin liisareissa, maksat ihan perkeleesti extraa siitä että saat näennäisen mielenrauhan kustannusten suuruudesta. Ne firmat tekee sillä huoltosopparilla bisnestä, ei ne ole sen takia että ne olisi asiakkaalle jotenkin järkevämpiä. Nämä on vain markkinoitu sillä periaatteella että kuukausierillä elävät ihmiset osaavat laskea menot ja tulot per kk.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 190
Joo hyvä idea, pilataan yleisesti alalla käytössä oleva ja hyvin toimiva systeemi niiden muutaman paskan korjaamon / asiakkaan takia. Minä en todellakaan halua että korjaamolta joku spede soittelee jokaisen rikkoutuneen 2e tiivisteen takia että saadaanko vaihtaa.
Mikäs tossa pilaantuu kuin mahdollisuus vilpilliseen toimintaan. Sähän voit tilatessasi kertoa tilauspaperille, että kustannusarvion ylityksen takia (ellet mitään rajaa halua laittaa) ei tarvitse soitella. Tekstiviestillä kuittaat näin sovitun, jos et vie sitä ikorjaamolle. Rahahemmolle tollanen esim. 3600€ lasku ei merkitse mitää, mutta 1000€ kuussa tienaavalle "eläkeläiselle" se on valtava summa.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
679
Mikäs tossa pilaantuu kuin mahdollisuus vilpilliseen toimintaan. Sähän voit tilatessasi kertoa tilauspaperille, että kustannusarvion ylityksen takia (ellet mitään rajaa halua laittaa) ei tarvitse soitella. Tekstiviestillä kuittaat näin sovitun, jos et vie sitä ikorjaamolle. Rahahemmolle tollanen esim. 3600€ lasku ei merkitse mitää, mutta 1000€ kuussa tienaavalle "eläkeläiselle" se on valtava summa.
Sulla pitäis joskus tutustua huoltokorjaamon toimintaan sisältä käsin, ei sillä henkilökunnalla todellakaan ole aikaa ynnäillä ja notkua luurin jatkeena joka välissä, kun homma vähänkin muuttuu. Se 15% heitto hinnassa on alalla vakiintunut käytäntö ja pääasiassa paikallaan vain hommien sujuvoittamiseksi. Luuletko sä että siellä työnjohtaja ja asentaja jää kädet taskussa nussimaan sumua, kun odotellaan että arvon herra X vastaisi puhelimeen/tekstiviestiin, jonkun yksittäisen osan/työn takia, joka on kuitenkin pakko tehdä?

Tuollaisilla joka välin hinnantarkastusvaateilla päädytään hyvin herkästi ns. Teslan korjausmalliin, eli mitään yksittäisiä osia ei enää vaihdeta, vaan ympätään kaikki viereisetkin osakokonaisuudet mukaan jo ennakkoarvioon ja todetaan että ota tai jätä...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 139
Mikäs tossa pilaantuu kuin mahdollisuus vilpilliseen toimintaan. Sähän voit tilatessasi kertoa tilauspaperille, että kustannusarvion ylityksen takia (ellet mitään rajaa halua laittaa) ei tarvitse soitella. Tekstiviestillä kuittaat näin sovitun, jos et vie sitä ikorjaamolle. Rahahemmolle tollanen esim. 3600€ lasku ei merkitse mitää, mutta 1000€ kuussa tienaavalle "eläkeläiselle" se on valtava summa.
Tulis mieleen äkkiä että eikö ne yksi promille jotka ei pysty niitä muutaman euron ylityksiä maksamaan, voisi itse sopia ne erikoissääntönsä sinne korjaamolle eikä se 99,99% muista ihmisistä.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 190
Sulla pitäis joskus tutustua huoltokorjaamon toimintaan sisältä käsin, ei sillä henkilökunnalla todellakaan ole aikaa ynnäillä ja notkua luurin jatkeena joka välissä, kun homma vähänkin muuttuu. Se 15% heitto hinnassa on alalla vakiintunut käytäntö ja pääasiassa paikallaan vain hommien sujuvoittamiseksi. Luuletko sä että siellä työnjohtaja ja asentaja jää kädet taskussa nussimaan sumua, kun odotellaan että arvon herra X vastaisi puhelimeen/tekstiviestiin, jonkun yksittäisen osan/työn takia, joka on kuitenkin pakko tehdä?

Tuollaisilla joka välin hinnantarkastusvaateilla päädytään hyvin herkästi ns. Teslan korjausmalliin, eli mitään yksittäisiä osia ei enää vaihdeta, vaan ympätään kaikki viereisetkin osakokonaisuudet mukaan jo ennakkoarvioon ja todetaan että ota tai jätä...
Olemme yksilöitä sen rehellisyydenkin suhteen ja eihän siinä mitään, jos hinta nousee kunhan asiakas on siitä valmis maksamaan. Satasen korotus asiallisin perustein hintaan varmaankin monelle käy, mutta tuhansien eurojen ilman näyttöä siitä, että on sovittu on huonoa kuluttajansuojaa. Vaikutat siltä, että olet alalla, joten tiedät itsekin että aina ne asiat eivät tapahdu niinkuin on sovittu. Vaikkakin suuri osa asentajista sekä toimihenkilöistä on rehellisiä ja työtään arvostavia. Tietänet senkin, että ei sitä hintaa yleensä "luilleen" anneta, toki joskus menee pieleen. Kuten muillakin aloilla.

Itselläni ei ole ollut muita ongelmia kuin, että kaksi eri autoa on kolhittu korjaamolla. Molemmissa jäin nuolemaan näppejäni kun en ollut tarkkana. Luovutuksen ja sisäänviennin aikaan. (toisessa likainen sivulasi rälläkällä montuja täyteen, ja toisessa auton kuskin puolen lokasuojaan naarmut kun ilmeisesti ei osannut joku ajaa kapeaan väliin.
Kiisti, että olisi kolhittu. En alkanut riitelee enempää taisin jotain ryhrittömyydestä mainita. Ilman hyviä todisteita on turha käydä oikeutta, kuten linkkin tapauskin osoittaa. Toki nykyisin kuvaan kyllä autoni korjaamon pihalla jo viedessäni. Sen verran on jäänyt kaivelemaan. En vielä tosta sivulasista oppinut.

Niin ja kerran jätettiin diesselin polttoainesuodatin vaihtamatta oli ikävässä paikassa Parin viikon päästä sitten täyshuollon, (jossa kaikki pyydettiin vaihtamaan; työvehje joka oli seisonut muutaman kuukauden) jälkeen auto ei enää käynnistynyt.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
580
toisessa likainen sivulasi rälläkällä montuja täyteen..
Miten tuo on edes mahdollista? Meillä taas meinasi satunnaisten käyntihäiriöiden takia merkkiliike vaihtaa Hyundai i30 dieseliin ahtimen ja egr-venttiilin. Piti laittaa peli poikki siinä kohtaa että nyt loppuu se osien arvailu. Eli häiriöt oli sellaista tehojen puutumista kiihdytyksissä tai epätasaista tyhjäkäyntiä. Satunnaisesti, ei joka päivä. Kysyttiin toisen huollon mielipidettä asiaan ja vaihtoivat polttoainesuodattimen, ratkesi sillä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
786
Miten tuo on edes mahdollista? Meillä taas meinasi satunnaisten käyntihäiriöiden takia merkkiliike vaihtaa Hyundai i30 dieseliin ahtimen ja egr-venttiilin. Piti laittaa peli poikki siinä kohtaa että nyt loppuu se osien arvailu. Eli häiriöt oli sellaista tehojen puutumista kiihdytyksissä tai epätasaista tyhjäkäyntiä. Satunnaisesti, ei joka päivä. Kysyttiin toisen huollon mielipidettä asiaan ja vaihtoivat polttoainesuodattimen, ratkesi sillä.
Helpostihan se onnistuu. Vieressä esim. pikaisesti jotain pyyhkäisty rälläkällä ja kipinät lasiin. Lasit kun ei kestä kipinöitä yhtään vaan ne palaa / sulaa samantien kiinni ja kuopat jää vaikka varsinaiset kuonat saisi pois rapsuteltua.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
580
Helpostihan se onnistuu. Vieressä esim. pikaisesti jotain pyyhkäisty rälläkällä ja kipinät lasiin. Lasit kun ei kestä kipinöitä yhtään vaan ne palaa / sulaa samantien kiinni ja kuopat jää vaikka varsinaiset kuonat saisi pois rapsuteltua.
Aa okei. Empä tajunnut. Ajattelin että siinä on jotain peltejä leikattu ja vahingossa hipaistu laikalla lasia
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
201
Sulla pitäis joskus tutustua huoltokorjaamon toimintaan sisältä käsin, ei sillä henkilökunnalla todellakaan ole aikaa.....
Tuli tuosta mieleen oman paskan edellinen valohoitohuolto pari kk sitten.
Kyseessä siis tarkistushuolto missä ei tehdä renkaiden ilman täyttöä tai valojen säätöä kummempia toimenpiteitä.

Varasin ajan ja hinta järjetön ~200e. Ajattelin, että max tunnin huolto, kun mitään ei tosiaan varsinaisesti tehdä. Järjestelin työkalenterin siten, että ehdin käydä huollossa ja mennä takaisin töihin.
No, autoa jättäessä kysyn, että kauanko menee, niin "1,5h huolto..". No tässä kohtaa tietysti ääneen ihmettelin, että miten voi kestää kun mitään siinä ei tehdä jne. "No kyllä siinä vaan kestää, kun plaaplaa".
Pyysin sitten, että koittakaa kiirehtiä sitä hommaa, kun seuraava meno painaa päälle. Noh, kävikin niin, että 1,5h huolto saatiin suoritettua 35minuutissa ja kaikki kohdat ruksaillen. Siinä tuli meinaan aika helvetin hyvä tuntipalkka autoliikkeelle ja voidaan palata takaisin lainaukseen, että oliko sillä henkilökunnalla luppoaikaa vai ei?

Ja miksi käytän autoa kalliissa merkkihuollossa? Taikasanat on VAG, DSG7, kytkimen "sopeutus", täydellinen merkkihuoltokirja ja maahantuojan virhevastuu.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
679
Tuli tuosta mieleen oman paskan edellinen valohoitohuolto pari kk sitten.
Kyseessä siis tarkistushuolto missä ei tehdä renkaiden ilman täyttöä tai valojen säätöä kummempia toimenpiteitä.

Varasin ajan ja hinta järjetön ~200e. Ajattelin, että max tunnin huolto, kun mitään ei tosiaan varsinaisesti tehdä. Järjestelin työkalenterin siten, että ehdin käydä huollossa ja mennä takaisin töihin.
No, autoa jättäessä kysyn, että kauanko menee, niin "1,5h huolto..". No tässä kohtaa tietysti ääneen ihmettelin, että miten voi kestää kun mitään siinä ei tehdä jne. "No kyllä siinä vaan kestää, kun plaaplaa".
Pyysin sitten, että koittakaa kiirehtiä sitä hommaa, kun seuraava meno painaa päälle. Noh, kävikin niin, että 1,5h huolto saatiin suoritettua 35minuutissa ja kaikki kohdat ruksaillen. Siinä tuli meinaan aika helvetin hyvä tuntipalkka autoliikkeelle ja voidaan palata takaisin lainaukseen, että oliko sillä henkilökunnalla luppoaikaa vai ei?

Ja miksi käytän autoa kalliissa merkkihuollossa? Taikasanat on VAG, DSG7, kytkimen "sopeutus", täydellinen merkkihuoltokirja ja maahantuojan virhevastuu.
Niinno...jollainhan ne lasipalatsien vuokrat on maksettava. Hyvin on ainakin merkkiliikkeen propaganda uponnut avainsanoista päätellen.

Sen tarkemmin on turha analysoida yksittäistä liikettä. Korjaamoja ja henkilökuntaa on moneen junaan ja ei auta kuik etsiä se itselle kelpaava yhdistelmä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
201
Niinno...jollainhan ne lasipalatsien vuokrat on maksettava. Hyvin on ainakin merkkiliikkeen propaganda uponnut avainsanoista päätellen.

Sen tarkemmin on turha analysoida yksittäistä liikettä. Korjaamoja ja henkilökuntaa on moneen junaan ja ei auta kuik etsiä se itselle kelpaava yhdistelmä.
Mikä ihmeen propaganda?
Siinä kohtaa kun tuo vaihdelaatikko porsii lopullisesti, niin minä en muutaman satasen takia halua olla tilanteessa, jossa maahantuoja etsii suurennuslasilla auton historiasta jotain millä pääsisi luistamaan vastuustaan.

Lambda muuten hajosi 3v ja <50tkm kohdalla. Takuu siis mennyt ja maahantuojan listalla tuo osa on täyttä kulutustavaraa.
Koko lysti maksoi 500e. Osa jonka saa tilattua reilulla 100e:lla ja vaihtotyöhön menee aikaa 5min.
 
Liittynyt
01.04.2020
Viestejä
607
Oma kokemus on viime syksyltä, kun vein auton merkkihuoltoon moottoriohjaimen päivitykseen.

Korjaamo soitti ja kuulemma eivät saaneet testerillä ollenkaan yhteyttä autoon ja kysyivät alkavatko tutkimaan vikaa. Annoin luvan ja iltapäivällä tuli soitto, että CAN-väylän gateway todennäköisesti kaput, koska oskiloskoopilla mitattuna jännite oli tasaista 3V. Varaosan hinta 700€+työ ja toimitusaika 4vko->

Hain auton pois (+ maksoin tästäkin ilosta 150€) ja ihmettelin, että mites se väylä nyt noin yhtäkkiä oli antautunut, kun juuri olin omalla testerilla ollut siinä kiinni. Yhdistin testerin autoon ja tosiaan en saanut yhteyttä ensimmäisellä yrittämällä. Asiaa tarkemmin tutkittua huomasin, että OBD-pistoke "karkasi" kun siihen yritti työntää testerin liitintä kiinni. Ostin purkaamolta uuden OBD-pistokkeen (20€) ja tämän jälkeen on auton yhteysongelmat korjaantuneet ja nykyään auton moottoriohjainkin on päivitetty.

Eniten tässä keississä mietityttää tuo merkkihuollon kommentti, että olivat muka oskiloskoopilla todenneet CAN-väylän epäkunnon.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
679
Mikä ihmeen propaganda?
Siinä kohtaa kun tuo vaihdelaatikko porsii lopullisesti, niin minä en muutaman satasen takia halua olla tilanteessa, jossa maahantuoja etsii suurennuslasilla auton historiasta jotain millä pääsisi luistamaan vastuustaan.

Lambda muuten hajosi 3v ja <50tkm kohdalla. Takuu siis mennyt ja maahantuojan listalla tuo osa on täyttä kulutustavaraa.
Koko lysti maksoi 500e. Osa jonka saa tilattua reilulla 100e:lla ja vaihtotyöhön menee aikaa 5min.
Se että auton voi huoltaa missä tahansa, eikä maahantuoja voi sen varjolla luistaa vastuustaan, jos huollot yms. tehty merkkiohjeistuksen mukaisesti.
Aika monta asiakasta olen itsekin ohjannut ei merkkiliikkeen määräaikaishuollossa havaittujen ongelmien takuu/goodwill korjauksiin merkkiliikkeeseen menestyksekkäästi...
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 190
Se että auton voi huoltaa missä tahansa, eikä maahantuoja voi sen varjolla luistaa vastuustaan, jos huollot yms. tehty merkkiohjeistuksen mukaisesti.
Aika monta asiakasta olen itsekin ohjannut ei merkkiliikkeen määräaikaishuollossa havaittujen ongelmien takuu/goodwill korjauksiin merkkiliikkeeseen menestyksekkäästi...
Samaa mieltä tosta, ettei tarvitse korjata maahantuojalla kunhan tekee muuten huollot. Ja vaikka ei huoltaisikaan, niin
vika joka on muualla kuin huollon alueella pitäisi korjata takuuseen ja toi lamda-anturi 3v ja 50000km. Ollee vielä
sellainen vika, että osittain olisi mennyt ns. "kuluttajansuojatakuuseen" Ei ne yleensä noin nopeasti lakkaa toimimasta, ellei ole valmistusvirhettä.

Kyllähän noissa varsinkin merkkihuolloissa aika selkeästi rahastetaan, jos mahdollista. Pikkuesimerkkinä pissapojan täyttö, helposti nesteet lisätään laskuun, vaikka ei olisi edes laitettu (toki tämäkin yksilöstä kiinni). Lisäksi autoa pidetään päivätolkulla "työvarastona"

Tossa linkin tapauksessa venttiilikopan vaihto ja turboahtimen voiteluputken tiivistäminen yhteensä 1870€
on hintanakin aika suolaisen tuntuinen. Puhumattakaan siitä, että tehtiin tarkemmin "lupaa" ylös kirjaamatta.
-venttiilikopan vaihto ei ole kummonen homma ja vähän ihmetyttää miksi se piti vaihtaa. Eikä voinut korjata? tai laittaa käytettyä osaa.
-Turboista ei ole kokemusta, mutta voiteluputken tiivistys, ei kuullosta yli kahden tunnin hommalta?

Siihenkin on tullut törmättyä, että yritetään laittaa laskuun hintaa työstä, joka on jo hinnoiteltu sisään johonkin muuhun.
Esim. jakohihnan vaihto, niin tuulettimen hihnan vaihtotyöstä on vielä erikseen (hihnan hinnan lisäksi) työstäkin yritetty laskuttaa. Toki kun työnjohtaja huomasi, että asiakas ymmärtää työn kulun siitä ei enempää tarvinnut keskustella.

Ikäväähän se on, että tollaset sitten pilaavat niiden rehellistenkin "yleismainetta". Mutta kyllä se hyväkin palvelu hedelmää kantaa asiakkaan tullessa uudestaan ja suositellessa korjaamoa kavereilleen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
201
Samaa mieltä tosta, ettei tarvitse korjata maahantuojalla kunhan tekee muuten huollot. Ja vaikka ei huoltaisikaan, niin
vika joka on muualla kuin huollon alueella pitäisi korjata takuuseen ja toi lamda-anturi 3v ja 50000km. Ollee vielä
sellainen vika, että osittain olisi mennyt ns. "kuluttajansuojatakuuseen" Ei ne yleensä noin nopeasti lakkaa toimimasta, ellei ole valmistusvirhettä.

Kyllähän noissa varsinkin merkkihuolloissa aika selkeästi rahastetaan, jos mahdollista. Pikkuesimerkkinä pissapojan täyttö, helposti nesteet lisätään laskuun, vaikka ei olisi edes laitettu (toki tämäkin yksilöstä kiinni). Lisäksi autoa pidetään päivätolkulla "työvarastona"

Tossa linkin tapauksessa venttiilikopan vaihto ja turboahtimen voiteluputken tiivistäminen yhteensä 1870€
on hintanakin aika suolaisen tuntuinen. Puhumattakaan siitä, että tehtiin tarkemmin "lupaa" ylös kirjaamatta.
-venttiilikopan vaihto ei ole kummonen homma ja vähän ihmetyttää miksi se piti vaihtaa. Eikä voinut korjata? tai laittaa käytettyä osaa.
-Turboista ei ole kokemusta, mutta voiteluputken tiivistys, ei kuullosta yli kahden tunnin hommalta?

Siihenkin on tullut törmättyä, että yritetään laittaa laskuun hintaa työstä, joka on jo hinnoiteltu sisään johonkin muuhun.
Esim. jakohihnan vaihto, niin tuulettimen hihnan vaihtotyöstä on vielä erikseen (hihnan hinnan lisäksi) työstäkin yritetty laskuttaa. Toki kun työnjohtaja huomasi, että asiakas ymmärtää työn kulun siitä ei enempää tarvinnut keskustella.

Ikäväähän se on, että tollaset sitten pilaavat niiden rehellistenkin "yleismainetta". Mutta kyllä se hyväkin palvelu hedelmää kantaa asiakkaan tullessa uudestaan ja suositellessa korjaamoa kavereilleen.
Kuten mainitsin, niin en viitsi muutaman satasen (useamman vuoden ajalta) takia ottaa jonkinasteista riskiä siitä, että voivat vedota johonkin höpöhöpö -hommaan jos dsg hajoisi.
Nyrkkipajatkin laskuttaa nykyään ihan reilusti jostain perus öljynvaihtohuollosta.

Tuo, että laskutetaan jostain mitä ei ole tehty, niin omalle lompakolle ei ole osunut, mutta vakuutusyhtiölle kyllä.
Auto oli ilkivallan takia korjauksessa, niin laskun loppusummassa oli ~600 liikaa, koska yhden rivin summa oli liimattu seuraavalle parin euron osan riville. Tuon lisäksi oli ihan epämääräisiä osia/tuotteita. Vaikken niitä itse maksakaan, niin ilmoitin heti virheistä.
Vastaus oli "oho joo.. pitääkin korjata", mutta korjattua laskua en koskaan nähnyt vaikka tämä ensimmäinen piti hyväksyä/kuitata.

Toisen kerran oli ovi maalauksessa kun naapuri pamautti oman ovensa minun autoon niin, että meni maalipintakin rikki.
Laskussa oli laitettu aika paljon työtä sille, että ovi olisi mukamas purettu ja kasattu kokonaan, vaikka näin ei oltu tehty kun korjauksesta keskustelin.

Ei kait noissa muuta ongelmaa kuin se, että autoilija noi maksaa lopulta kuitenkin vakuutushintojen nousun muodossa.

Yksi ohi aiheen case oli kun kotivakuutuksen piikkiin kävi laattamies korjaamassa lattiaa. Ensinnäkin se veloitti prosentuaalisesti törkeät ylitunnit ja toisekseen se veloitti myös kakkosvisiitin jossa hän tuli vain korjaamaan omia virheitään.
Tästä ilmoitin vakuutusyhtiöön josta vastattiin vain, että "Laskun tunnit on ok". Kysehän ei ollut kuin muutamasta satasesta, mutta ihmeellistä on toiminta kun sallii tuollaisen.

Teetin tässä tuntityönä taloremonttia 1,5v ja siitä olis 100200300 tarinaa kerrottavana.
Rakennusala jos mikä on kusettajien ja amatöörisäätäjien villi länsi.
Tiivistetysti voisi sanoa, että rakennuttaja on ainoa vastuussa ja maksaa aina.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 044
Nuo rakennusranet saavat käsittääkseni laskuttaa vakuutusyhtiöiltä myös sen tavaran hankintaan käytetyn ajan ja matkat noissa pikkurempoissa.. Eihän niitä muuten saisi ketään tekemään, jos vain se asiakkaan tiloissa käytettävä aika olisi laskutettavaa..

Tuohan se on yleisestikin syynä miksei pieniä hommia meinaa saada millään teetettyä.

Eniten tässä keississä mietityttää tuo merkkihuollon kommentti, että olivat muka oskiloskoopilla todenneet CAN-väylän epäkunnon.
Eihän ne sitä oskilloskooppia sinne johtosarjaan kytke, vaan niillä on obd johto jonka päässä on banaaniliittimet. Jos se liitin karkaa niin samalla lailla se oskilloskooppi sen jäkee kuin varsinainen lukijakin.

Tuo 3V tasainen jännite lienee kuitenkin vaan skoopin käyttäjän kyvyttömyyttä, tai sitten jokin kokonaan toinen väylä jossa ei liikennettä ole.

Jos CAN väylä on oikeasti alhana niin sen kyllä huomaa, ei se siellä pelkän vikakoodin lukijan takia ole, vaan dataa kulkee kokoajan.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 380
Viestejä
4 159 105
Jäsenet
70 410
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom