Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 652
Jäihän tuo. Oli silminnäkijää ja tuli ”umpikujasta” missä luultavasti asuu kuitenkin.

Katsotaan jos saisi edes liikenteen vaarantamisesta sakot. Poliisit tottakai paikanpäällä.
Oliko klassinen "käännyn oikealle, katson vain vasemmalle kun sieltä tulee auto"?

Viime viikolla olisin itsekin päässyt tällaisen mamman Golfin alle, mutta jarrut onneksi toimi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 731
Tuo on kyllä ihan käsittämätöntä miten tuolta kolmion takaa tullaan. Vaikka itse en mikään pyöräilijäfani olekaan (lähinnä niiden vuoksi jotka ajelevat ajokaistoilla vaikka on pyörätiekin olemassa) niin en pysty ymmärtämään kuka ei tuossa tilanteessa pysty näkemään sitä pyöräilijää, kun se kolmio on siinä juuri sitä varten että tajuttaisiin katsoa ennekun nokka tuupataan sen ohi. Toki jos järkyttävää vauhtia polkee kulman takaa/pimennosta ja autoilijalla on 0 näkyvyys niin paha siinä on sitten mennä, vaikka miten hivuttaisi... mutta jos vain pää kääntyy niin 99% näistäkin keisseistä vältettäisiin.

Missäs risteyksessä @Docweird kolaus kävi?
Kaarinan puolella, auto tuli Mallaskatua ja minä pyörätietä oikealta.

Näkyvyyttä ehkä joku 80m. Ei riitänyt. Itsellä alamäkeen joku ehkä 25-30 vauhtia ja siinä vaiheessa kun tajusi ettei se edes hidasta oli about sama jarruttaako ja osuu kylkeen tai keskelle, vai yrittikö mennä ohi. Pienestä oli kiinni ettei ehtinyt kun takarenkaaseen osui.

Sitten lennettiinkin risteyksen yli ja kuuleman mukaan laskeuduin liikennemerkiin varmaan yli 1,5m korkeudelle.

Oliko klassinen "käännyn oikealle, katson vain vasemmalle kun sieltä tulee auto"?

Viime viikolla olisin itsekin päässyt tällaisen mamman Golfin alle, mutta jarrut onneksi toimi.
Katsoi varmaan vasemmalle minne oli kääntymässä, eli juuri poispäin. Ei merkkiäkään hidastamisesta.

Voihan se olla että kännykin vei huomion, vaikea sanoa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 788
Olen pahoillani tapahtuneesta, mutta mun on kyllä pakko todeta, että mitä hemmettiä sä puuhasit sen 8-10 sekunttia ennen törmäystä, kun silti onnistuit jäämäät alle? Vai siis törmäsitkö sä sen takarenkaaseen? Autoilija toki oli väistämisvelvollinen ja puukkosilmä, mut pyöräilijänä on pakko olla (tai ainakin minä olen) ihan saamarin ylivarovainen. Ymmärrän kyllä, että vituttaahan se alamäkeenkin jarrutella, mut nyt vituttanee vielä enemmän.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 731
Olen pahoillani tapahtuneesta, mutta mun on kyllä pakko todeta, että mitä hemmettiä sä puuhasit sen 8-10 sekunttia ennen törmäystä, kun silti onnistuit jäämäät alle? Vai siis törmäsitkö sä sen takarenkaaseen? Autoilija toki oli väistämisvelvollinen ja puukkosilmä, mut pyöräilijänä on pakko olla (tai ainakin minä olen) ihan saamarin ylivarovainen. Ymmärrän kyllä, että vituttaahan se alamäkeenkin jarrutella, mut nyt vituttanee vielä enemmän.
Veikkaan että arvioin sen nopeuden varmaan väärin. Jos se olisi tullut sitä laillista vauhtia niin ei olisi ollut varmaan ongelmaa ehtiä yli.

Vaikea sanoa ilman tutkaa, mutta veikkaan että vauhtia oli kauempana lähemmäs 20 kuin 10 yli rajoituksen ja sitten vain nosti jalkaa kaasulta risteykseen.

Edit: varmaan kevyesti jarruttikin, mutta törmäysnopeus ehkä siinä 30.
 

Incredible Buff

Suosittelen maastohiihtoa
Team Apple
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 417
Eiköhän tuo ole ollut sellainen perinteinen katsomatta kelvin päälle parkkiin tähystämään tuleeko autoja.

Toinen mikä ärsyttää on ne mulkerot jotka tuostakin tilanteesta sysää vastuuta uhrille.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 788
Toinen mikä ärsyttää on ne mulkerot jotka tuostakin tilanteesta sysää vastuuta uhrille.
Jos tällä yrität viitata mun kommenttiin, niin jokaisella meistä liikenteessä on vastuu ja velvollisuus yrittää välttää onnettomuus (ja suojella omaa henkikultaansa) viimeiseen asti vaikka toinen tekisi väärin. Tämä on kuitenkin eri vastuu kuin vastuu onnettomuudesta. Onnettomuusvastuun osalta tilanne tuossa on täysin selvä. Oman henkikullan suojelun osalta käytössä ollut aika ja matka suhteessa tapahtuneeseen vähän ihmetytti, joten kysyin. Heyrstin mainitsemista syistä kannattaa pelata silmäpeliä sen autokuskin kanssa...
 

outonaapuri

Pallienkaivelun Yli Apustaja
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 743
Osas autoja on kyllä turvallisuuden tuomana niin iso A-pilari että sen taakse katoaa sopivaa vauhtia tullut pyöräilijä täysin siinä missä autokin. Jopa kuorma-auton perä mahtuu pilarin taakse. Asiaan ei helpota sekään et 15 astet sivulle ihmissilmässä sokeapiste jonka takia havaitseminen voi hidastua lisää. Eli pilari yhdes sokeanpisteen kanssa voi olla täysin tyhjästä ilmestynyt auto tai pyörä.

Saa yhdelläkin autoista tehdä pöllömäisiä pääliikkeitä ettei jäis piiloon. 10 vuoden aikana kerran silti päässyt auto sekä pyörä tuleen liian läheltä piti kun täysin pilarin takana kurkkimisesta huolimatta. Joskus jopa harkinnut sellaista noin 5cm halkaisijan puolipallo linssin kiinnittämistä etulasin alareunaan et olis edes jokin esteetön näkymä pilarien taakse. Harvoin syntyy tilanne et kulma ja nopeudet osuu just nappiin piilossa pysymiselle, mut yksikin kerta on liikaa.

Tuo on aivan totta, itelläkin oli aikoinaan yksi auto jossa pilari oli leveä ja ei sitä oikein meinannu ensin nuorena jonnena uskoa miten iso auto sinne taakse jää piiloon. Onneksi ei rytissy kuitenkaan kun apukuski oli hereillä ja rupesi karjumaan :btooth:

Täällä "maalla" on kyllä hienoa kun ei noita tasa-arvoisia kukaan kunnioita, paahdetaan vaan menemään 60kmh lasissa 40kmh alueella menemään katsomatta yhtään. Korostuu varsinkin myöhään illalla ja aikaisin aamulla, jolloin itse tulee oltua töihin tai takaisin liikkeellä. No, jos jostain autosta tarttisi eroon päästä jonkun muun kustannuksella, tiedän mitä tehdä :D

(Ja ennenkuin joku alkaa vinkumaan, en oikeasti ajele kenenkään alle tahalteni. Arvostan omaa ja muiden terveyttä peltiä enemmän)
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 090
Tänään turun keskustassa: oltiin kääntymässä koulukadulta eerikinkadulle https://goo.gl/maps/eE5MLPJozhM2 vasemmalta kaistalta, kun samaan aikaan keskikaistalta musta pikkuauto lähti myös kääntymään vasemmalle samalle kaistalle kuin me. Kiilasi siis suoraan kylkeen ja kolarilta vältyttiin lukkojarrutuksella 5cm ennen törmäystä. Musta pikkuauto jatkoi vauhdilla eerikinkatua poliisilaitoksen suuntaan ja yritti vauhdikkaasti kääntyä oikealle puistokadulle https://goo.gl/maps/YAHBfRtvz6G2 joka siis myös on 1-suuntainen. Siellä olikin kaikki kaistat täynnä vastaantulevia autoja niin mutkitellen palasi sieltä ja kaasutti poliisilaitoksen kulman taakse... Mistähän muropaketista oli kortti hankittu.
 

outonaapuri

Pallienkaivelun Yli Apustaja
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 743
Niin, ja mitä sitten?

Sitten tehdään niitä pöllömäisiä liikkeitä eikä ajeta pyöräilijän päälle. :facepalm:
Jos se haki sitä, että kaikki ei tuota tajua. Kuten en minäkään jonnena tajunnut ennenkuin meinasi rytistä.

Omaa tyhmyyttä tokihan se on jollei tajua, mutta eiköhän me olla siitä samaa mieltä että iso osa autoilijoista on idiootteja :D
 
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
2 314
Tuossa tuli mieleen tapahtuma lauantailta.
Ajoin tähän (lauantaina oli autot parkkeerattu ihan samanlailla) risteykseen, koska kun on kapeaa ja ketään ei tullut vastaan niin ajoin lievästi vasemman kaistan puolella ja palasin kokonaan oikealle kaistalle heti kun olin päässyt ohi oikealle parkkeeratuista autoista. Tarkoituksena oli kääntyä vasemmalle. Pysähdyin tuohon suojatien eteen, vilkku tietenkin vasemmalle, aloin katselemaan oikealle että tuleeko autoja niin eikö takaa tule joku 80v+ nais-olento minun viereen ja pysahdy keskelle katua, hänelläkin tarkoitus kääntyä vasemmalle. Ei siinä voinut muuta kun katsoo monttu auki tapahtumaa.
 

outonaapuri

Pallienkaivelun Yli Apustaja
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 743
Tämä nyt ei varsinaisesti ärsyttänyt mutta kerrotaan kuitenkin.

Joku motoristi ajeli tänään edessä ja sillä jäi joka risteyksestä vilkku päälle. Ei siis muistanut ottaa sitä takaisin keskelle. Se suunti siitä paikallista asuinaluetta kohti, joten tuumasin jotta seuraan sitä kotio ja mainitsen asiasta, ettei aja jonkun kylkeen. Kaveri kuitenkin ilmeisesti provosoitui kun seurasin parin risteyksen verran ja väänsi 40kmh alueella hanat kaakkoon ja katosi +90kmh vauhdilla "karkuun". Ajelin siis ihan rauhaksiin perässä, en tööttäillyt tai välkytellyt valoja jne. Autosta joka mulla oli alla, toki näkee myös että kulkuja on, niin saatto toki luulla että haluan kisaillakkin.

Toivottavasti hoksii muuten vilkunkäyttöerheensä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 788
Ei toi mikään vahinko ole vaan silkkaa välinpitämätömyyttä. Vahinko se on jos vaikka pysähtymisen jälkeen jää sinne pilarin taakse joku, mutta että täysiä kolmion takaa... Juuh.
Et sä tätä voi tietää, menee vähän värikynän puolelle sun juttus. Naiskuski ja täysiä 90-asteen käännökseen? Ei kuulosta uskottavalta. Ja pysähtyy joku muka kolmion taakse, jos risteyksessä on hyvä näkyvyys ja se näyttää kuskin mielestä tyhjältä?

Mitä pilarijuttuun tulee, niin liikkeessä se sopivasti sivusta lähestyvä kohde jää tuskallisen helposti katveeseen (ilman pöllöilyä).

(Jos arvailulinjalle mennään, niin tapahtuma-alue huomioiden todennäköisin syy oli se, että kuski kyllä näki pyörän, mutta ei ymmärtänyt olevansa väistämisvelvollinen. Tai sitten perus-Åbo-kuski ja halusi vaan mennä ensin isompana. Tuntemattomasta syystä sitten tuli virhetulkintoja väistämisaikeista ja kumpikaan ei jarruttanut tarpeeksi kolarin välttämiseksi.)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 788
Ei tarvitse arvata kun tossa oli kerrottu jo miten tilanne meni.
No millä perusteella sä sitten väität, että tuli "väliinpitämättömästi"? Ihan sun omaa värikynää. Ei meistä kukaan voi tietää mitä sen kuskin päässä liikkui. "Täysiä" on tulkinnanvarainen, mutta tuollaiseen hyvän näkyvyyden omaavaan risteykseen mun mielestä 30 km/h ei kuulosta liialta, jos on tulkinnut ladun olevan selvä.

Ja näkee sen tuolla liikenteessä että 95 % jengistä ei kiinnosta mikään muu kun oma suoritus ja havannointikyky on nolla. Toi pilarin tekemä katve on ihan yhtä yleistietoa kun vaikka vilkun käyttö mutta kun ei niin vittu ei.
Eihän se pilariongelman tiedostaminen poista sen ongelman olemassa oloa... Varovainen saa olla ja siltikin aina joskus käy lähellä.
 

outonaapuri

Pallienkaivelun Yli Apustaja
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 743
No se on minun mielipiteeni, että melko välinpitämätön kuski kun ei ole kunnolla tarkistanut sitä kulmaa. Voihan se olla että oli vahinko mutta en usko että oli, vaan ei vaan kiinnosta kun ei sieltä kumminkaan ketään tule ja muut aku ankan parhaat.

30 km/h oli törmäysnopeus, ei se millä risteystä lähestyttiin. Tuossa oli arvioitu että rajoitukseen nähden oli joku +20 km/h vauhtia, että siinä osviittaa.

Kyllä sen pilarin tekemän katveen tiedostaminen ja HUOMIOIMINEN nimenomaan poistaa ongelman, kun pyörittää sitä päätä hytissä niinkuin kuuluu. Mutta kun ei huomioida.
Ei kai kukaan siitä lähde väittelemään, etteikö se pöllöily sitä ongelmaa poistaisi..

Sen verran kuitenkin sanon, että kyllä se yllätyksenä voi tulla miten hyvin leveän palkin taakse sopivasti liikkuva kohde voi jäädä. Siinä omassa jonnevuosien tapauksessani kyllä mäkin sen palkin tiedostin ja omasta mielestäni asiallisesti katsoin, mutta ei vaan ollut tarpeeksi. Autokoulustakaan ei ollut aikaa kuin n. 1.5v ja ajoa takana n. 60tkm (pitkä työmatka ja työhön kuului myös omalla autolla liikkumista). Voin vaan kuvitella, miten hyvin sen palkin tiedostaa joku 40v mamma joka ajaa autoa joka toinen sunnuntai.

Lopputuloksen kannaltahan sillä ei ole väliä miksi virhe on tehty ja toivottavasti ko tapauksen kuski otti opikseen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 788
...
30 km/h oli törmäysnopeus, ei se millä risteystä lähestyttiin. Tuossa oli arvioitu että rajoitukseen nähden oli joku +20 km/h vauhtia, että siinä osviittaa.
Kuinka luotettavana pitäisi arvioijaa, joka onnistuu jäämään sen auton alle? (Sori doc, oli pakko.) Mut yhtä kaikki, risteyksessä se vauhti oli pienempi kuin kauempana. Väliinpitämätöntä? Tarina ei kerro, mikä rajoitus tuossa oli, veikkaisin max. 40 km/h.
Kyllä sen pilarin tekemän katveen tiedostaminen ja HUOMIOIMINEN nimenomaan poistaa ongelman, kun pyörittää sitä päätä hytissä niinkuin kuuluu. Mutta kun ei huomioida.
Tämä menee nyt jo periaatteelliselle tasolle, mutta eihän tuo huomioiminen sitä ongelmaa mihinkään poista. Huomioiminen vain lieventää ongelmaa. Palkin tekeminen läpinäkyväksi poistaisi ongelman. Ja kuten heyst totesi, erehtyminen on inhimillistä. Et edes sinä ole niin täydellinen, että katvealueen tarkkailu menee aina ja iänkaikkisesti 100 % varmuudella.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 322
Jos se haki sitä, että kaikki ei tuota tajua. Kuten en minäkään jonnena tajunnut ennenkuin meinasi rytistä.

Omaa tyhmyyttä tokihan se on jollei tajua, mutta eiköhän me olla siitä samaa mieltä että iso osa autoilijoista on idiootteja :D
Idiootteja on paljon, mutta havainnointikyky puuttuu vielä useammalta.

Jokainen tekee virheitä, varsinkin uudessa ympäristössä, mutta jotkut tekevät niitä aivan liian usein.
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
651
Ei kai kukaan siitä lähde väittelemään, etteikö se pöllöily sitä ongelmaa poistaisi..
Sitä pöllöilyä saa sitten tehdä jatkuvasti, ei pelkästään risteyksissä. Palkki kun on riittävän paksu, on välillä sen taakse onnistunut maantielläkin piiloutumaan jotain. Eli käytännössä pyörit siellä autossa kun Jim Carrey myös maantiellä, jos haluat oikeasti ratkaista palkkiongelman. Sen sijaan että asiaa puollustellaan, saisivat korjata ongelman. Esim. Bemarilla kun on muutenkin hiilikuitukatto, niin miksei siitä saa tehtyä A-pilariin runkoa, että sen saisi ohueammaksi? Luulisi lisäksi vain auttavat kolarissakin, kun tuon murskaatuminen imisi energian hirven perseestä.

Näkyvyyttä on metetty myös muualla. Tässä jouduin myöntymään ja hankkimaan vanhemman auton. Tuli nopeasti siihen tulokseen, että mihin tässä tarvitsee parkkitutkia tai peruutuskameraa, kun täältä näkee oikeasti pihalle ja joka suuntaan. Jotain sellaista, jota ei uudemmasta autosta voi sanoa.
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
651
Volkkarilla on aika ohut pilari.

Jos siellä hytissä pitää pyöriä "kuin Jim Carrey" niin sitten pyöritään. Melkosta selittelyä taas kun ei viitsis, ei jaksais.
Juu juu, sieltä tulee taas niin älyllisesti rehellistä tekstiä, että aivan huimaa.

Laita kuule teot sinne missä suusikin on. Voit kokeilla vaikka siinä koneen ääressä vähän kylmäharjotella, vaikka 30 minuuttia pysähtymätöntä pöllökaulailua putkeen webbikameralle ja laitat sitten videon tähän ketjuun kuinka onnistui. Jatketaan sitten tätä keskustelua, jos pystyt edes itse siihen, mitä muilta vaadit.
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
651
Jos autolla ajo on oikeasti sulle noin hankalaa niin osta bussikortti.

Missä risteyksessä istut 30 minuuttia putkeen? Vähän suhteellisuudentajua taas.
Tämähän kehittyy juuri niin, kuin voisi odottaa. Olet nyt jo tasolla jossa kirjoitat vastaan, viitsimättä edes lukea sitä mitä olen kirjoittanut.
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 652
Sitä pöllöilyä saa sitten tehdä jatkuvasti, ei pelkästään risteyksissä. Palkki kun on riittävän paksu, on välillä sen taakse onnistunut maantielläkin piiloutumaan jotain. Eli käytännössä pyörit siellä autossa kun Jim Carrey myös maantiellä, jos haluat oikeasti ratkaista palkkiongelman.
Melkoisen olkiukon kyhäsit. :facepalm: Jos nyt vaan pysyttäisi niissä risteysalueissa tai yleisemmin tilanteissa, joissa olet väistämisvelvollinen johonkin toiseen tienkäyttäjään nähden.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 108
Olen toukokuun ajan pyöräillyt töihin (pääkaupunkiseudulla) kun säät ovat suosineet. Joka päivä olen kuullut useammassa autossa nastojen ropisevan.... Kuinka saamaton ja valmiiksi huonokuntoisia asfalttiteitä kuluttava itsekäs paska pitää olla ettei ole saanut renkaita vaihdettua?
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
651
Melkoisen olkiukon kyhäsit. :facepalm: Jos nyt vaan pysyttäisi niissä risteysalueissa tai yleisemmin tilanteissa, joissa olet väistämisvelvollinen johonkin toiseen tienkäyttäjään nähden.
Lainaaminen ei tarkoita sitä, että asia kannattaisi ottaa itseensä, etenkin jos samassa kappaleessa ja lainaamatta jättämässäsi kohdassa, kritiikki kohdistetaan nykyautoihin. Se on varsin kummallista, että näissä liikenneasiossa aina ollaan niin takertuneita seurausten korjaamiseen, että jos joku kehtaa puhua syyn ratkaisemisesta, otetaan asia mieluummin itseensä, kuin ymmärretään kyseistä syytä.

Mitä helvettiä :D

Jos ajat risteykseen ja joudut kuikuilemaan sen 1-2 minuuttia, niin sitten joudut. Jos tuottaa vaikeuksia niin edelleen katse se bussikortti.

Mistä ihmeestä oikeesti nyt revit ton 30 minuutin pöllöilyn? Ei ole kyllä ihme että asiat tuottaa vaikeuksia. :rofl:

No ei pysytä kun vängätään päivänselvässä asiassa turhanpäiväisestä paskasta jolla ei ole minkään kanssa mitään tekemistä.
Niin lainaat viestiä, jossa minua syytetään olkiukosta ja kirjoitat lainauksen päälle oman olkiukkosi. Normiruuhkassa 30 minuutin pöllöly on helppo saavuttaa, enkä usko että et tuota ymmärrä. Uskon että yrität itse takertua vaivalloisesti yksityiskohtaan, joka ontuu mielestäsi eniten, ankkuroida siihen olkiukon ja provon, siinä toivossa että kimpaantuisin, enkä huomaisi millä tavalla itse käyt taas "keskustelua".

Mutta ei siinä mitään, jos haluat edelleen puollustella seurausten korjaamista pöllöjumpalla, sen sijaan että lähdettäisiin korjaamaan sitä syynä olevaa ylipaksua A-pilaria, niin puollustele sitä (tai todennäköisemmin sitä mainitsemaasi volkkariasi) itseksesi.
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
651
Ei saatana. Ihan oikeasti nyt se bussikortti ja vähän äkkiä jos on noin vaikeeta se "pöllöily" :D ei kyllä edes naurata kun tota idarijengiä on oikeastikin liikkeellä joilla pää ja niskat ei liiku.
Ja näin jatkuu olkiukolla ja provolla. Tuloksen näet alta.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
431
Audis onkin vain 10cm pilari kuten monessa muussakin. Autosta josta puhuin on pilari alhaalta yli 20 cm ja katonrajasta 15cm. Päänkorkeudella 18cm. Joihin päälle toki lasin reunan tummennukset.
Jossain A6:ssa tai Q7:ssa on puolestaan niin isot peilit, että niiden katveeseen voi jäädä helposti auto piiloon.
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
651
Jossain A6:ssa tai Q7:ssa on puolestaan niin isot peilit, että niiden katveeseen voi jäädä helposti auto piiloon.
Nykyisin suositut katumaasturit ovat monesti pahoja. Mersun ML (w164) on ainakin aivan perseestä, viimeisen päälle paksu palkki ja muotoitu ajoasentoon päin pieneksi. Siinä sitten teet pöllöliikkeitä niin että kaula loppuu, kun palkki vain kasvaa näkökentässä, mitä edemmäs/sivummalle yrität mennä kurkkaamaan.
 

outonaapuri

Pallienkaivelun Yli Apustaja
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 743
Noniin, ei kai sitä kukaan maantiellä pöllöä leiki, jos sieltä hirvi paahtaa palkin takaa eteen niin sitten paahtaa.

Tai siellä risteyksessä venailemassakaan montaa minuuttia pyöri, jos sitä väistettävää tulee yhtenä norona. Tsekkaa kulmat siinä vaiheessa kun suunnittelee etenemistä.
 
Liittynyt
12.10.2017
Viestejä
877
Joskus on meinannut peittyä auto kiertoliittymään tultaessa A-pilarin alle. Kuitenkin kun tiedän, että sinne voi peittyä auto niin aina olen kerennyt sen toisen auton huomaamaan ennen vahinkoa, koska siirtelen päätäni, että varmasti ei sinne pilarin taakse jää autoa pitkäksi aikaa, eikä tule vahinkoa. Sama juttu, että sitä päätä pitää kääntää ja kurkkailla takasivuikkunoista esim. kaistaa vaihtaessa tai ettei jää pyöräilijöitä alle käännyttäessä risteyksistä vaikka esim. K-Astrassa on tällainen ns. Kuolleen kulman varoitin peilissä (siihen en luota, enkä tule ikinä luottamaan).

Eli katsokaa ny hemmetti soikoon kunnolla ennenkuin ajatte kiertoliittymään, vaihdatte kaistaa tai käännytte risteyksessä.

Mikään ei ärsytä niin paljoa kuin ihmiset liikenteessä, jotka eivät osaa kunnolla havainnoida.
 

Taika-Jim

Lepäilyä ja rakkautta
Tukijäsen
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
1 231
Tänään ärsytti jalkapallomamma SUVissa. Ihmettelin jo aiemmissa liikennevaloissa, mitä se touhuaa, kun vilkku on välillä vasemmalle ja vällillä oikealle, ja sitten mennään valoista reilusti vanhoilla vihreillä keskellä kahta ajokaistaa. Ajettiin perätysten Lidlin pihaan, ja sama sohlaus jatkui parkkipaikalla. Eteen, vasemmalle, pikkusen pakitusta ja sitten kaahaten toiselle puolelle parkkista, kun se auto ei mahtunutkaan poistujan ruutuun. (Olisi mahtunut.)

Seurailin sohellusta, ja kun rouva saa koslansa viimein ruutuun jotenkuten, niin puhelin ei mene taskuun eden lapsien turvaistuimista irrottamisen ajaksi. Aiemmin ei pysynyt omalla kaistalla ja vilkutteli miten sattuu, kun oli ilmeisesti ihan vitun tärkeää asiaa siellä luurissa ajomatkan ajan.

Näitten kanssa pitää sitten ajella tuolla.
 
Liittynyt
17.07.2017
Viestejä
162
Tuo kännykän käyttö ajon aikana on kyllä vihoviimeistä vaarallista hommaa. Hämmästyttävän usein poukkoilevan ajosuorituksen suorittajalla on se luuri korvalla tai joku viestinkirjoitus menossa.

Tällanen luurisekoilija (nuori nainen keltaisessa pikkusmartissa) töhöili Varustelekan kulmilla Helsingissä pari päivää sitten. Ensin pysähtyi parikymmentä metriä ennen T-risteystä vilkku vasemmalle. Siitä kohdasta ei ollut Smartilla näkyvyyttä oikealle tai vasemmalle eikä kukaan päässyt Smartin takaa mihinkään. Meni muutama sekunti ihmetellessä. Sit tööttäsin ja se painoi hätääntyneenä kaasua ja tunki kolmion takaa SEKÄ OIKEALTA ETTÄ VASEMMALTA tulevien autojen eteen, ja puhelin korvalla. Vilkaisi käännyttyään vihaisena meikäläistä, että mitenkä kehtasin töötätä:D voisss..
 
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
165
Nykyään monella vielä olisi se bluetooth autossa, ei tarvitsisi käyttää toista kättä puhelimen pitämiseen. Ilmeisesti kuten puhelin korvalla ajaminen, myös sen handsfreen käyttö korreloi käyttäjän älykkyyden kanssa.
 
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
2 314
Vaikka itsellä on pakussa radio bluetoothilla niin silti välttelen puheluita, varsinkin kaupungissa. Händyvapaasta huolimatta huomioiminen huonontuu puhelun aikana. Tosin samalla lailla saattaa joskus häiritä matkustajan kanssa juttelu. Josta johtuen ne ketkä yleensä joutuu mun kyytiin tietää että on turha puhua mulle kun en kuuntele kumminkaan (pl. 7v tytär, sitä on pakko kuunnella kun hän muuten alkaa huutamaan :)). Stereotyypillistä suomalaista kuvaa kun 45min ajellaan ihan tuppisuuna töihin :D.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 528
Ite hommasin tällasen (mallista en ole varma):

Jabra Freeway Bluetooth -puhelinkaiutin fm-lähettimellä | Motonet Oy

Pitkä valmiusaika, puheohjaus ja ton voi napata aurinkolipasta matkaan kun vaihtaa autoa. Kiinalaisilta löytyy varmaan vastaavia pilkkahintaan. Tietty jos jotain arkaluontoista keskustelua harrastaa, niin ei välttämättä paras ratkaisu muiden kuullen.
Toimii mainiosti.oli vanhempi versio tuosta Mk2 octaviassa joka oli se ainoa malli ilman bt:tä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 154
Ite hommasin tällasen (mallista en ole varma):

Jabra Freeway Bluetooth -puhelinkaiutin fm-lähettimellä | Motonet Oy

Pitkä valmiusaika, puheohjaus ja ton voi napata aurinkolipasta matkaan kun vaihtaa autoa. Kiinalaisilta löytyy varmaan vastaavia pilkkahintaan. Tietty jos jotain arkaluontoista keskustelua harrastaa, niin ei välttämättä paras ratkaisu muiden kuullen.
Itse hankin samanlaisen tuossa alkuvuodesta. Loistava äänenlaatu ja osaa mennä automaattisesti nukkumaan kun puhelin ei ole yhteydessä. Herääminen on melkoisen herkkä, kun pelkkä keskuslukituksen avaaminen tärähdyttää autoa sen verran että laite herää unesta.
 

dude86

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
14.06.2017
Viestejä
1 719
Osas autoja on kyllä turvallisuuden tuomana niin iso A-pilari että sen taakse katoaa sopivaa vauhtia tullut pyöräilijä täysin siinä missä autokin. Jopa kuorma-auton perä mahtuu pilarin taakse. Asiaan ei helpota sekään et 15 astet sivulle ihmissilmässä sokeapiste jonka takia havaitseminen voi hidastua lisää. Eli pilari yhdes sokeanpisteen kanssa voi olla täysin tyhjästä ilmestynyt auto tai pyörä.

Saa yhdelläkin autoista tehdä pöllömäisiä pääliikkeitä ettei jäis piiloon. 10 vuoden aikana kerran silti päässyt auto sekä pyörä tuleen liian läheltä piti kun täysin pilarin takana kurkkimisesta huolimatta. Joskus jopa harkinnut sellaista noin 5cm halkaisijan puolipallo linssin kiinnittämistä etulasin alareunaan et olis edes jokin esteetön näkymä pilarien taakse. Harvoin syntyy tilanne et kulma ja nopeudet osuu just nappiin piilossa pysymiselle, mut yksikin kerta on liikaa.

Vanhempien Variksella on tuon takia ihan kauhee ajaa, kun mitään ei näe, jos penkki on hiemankin lähempänä ja itsellä pituutta keskimääräistä enemmän, siinä istutaan vielä aika korkeella, jopa taustapeili taisi haitata näkyvyyttä eteen. Veljen Fiaskossa tuota samaa ongelmaa ei ole ja omassa kotterossa on tosi ohuet pilarit ja näkyvyys mallia akvaario, auton jokaisen kulmankin pystyy näkemään päätä kääntämällä, joten erot on isoja.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 031
Ajelin Karkkilasta kohti Forssaa, tyypilliseen tapaani rajoitus +10 vauhtia. Satkun alueella sain pari autoa kiinni ja menin niistä ohi. Salkolan jälkeen tehdään jotain tienparannustöitä ja rajoitus laskee 80 tasolle. Ajelen edelleen kympin yli ja arvatkaapas mitä. No, takapuskurissa on kohtapuoliin kiinni nämä samat sankarit jotka satkun alueella ohitin. Menivät vielä ohi musta.

Mä en vaan ymmärrä sitä, että korkeammalla rajoituksella ajellaan hiljempaa ja alhaisemmalla lujempaa (siis suhteessa rajoitukseen).
 
Liittynyt
12.10.2017
Viestejä
877
Kuulun itse toiseen kategoriaan. Tajuan sentään taajamassa alle 50km/h rajoitusalueella olla tekemättä sitä. Eli 30km/h ja 40km/h ajan sen 32km/h ja 42km/h todellista... Eli yli silti. Höh.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
563
Ihmisiä on paria eri tyyppiä:

-ajetaan aina rajoituksen mukaan
-ajetaan aina x määrä yli rajoituksen (osa tajuaa taajamassa olla tekemättä sitä)
-ajetaan rajoituksen mukaan tai vähän yli, plus itse keksittyä maksiminopeutta jota ei pystytä ylittämään
-ajetaan ihan sitä nopeutta miltä itsestä tuntuu että kuuluu. määritellään tien leveyden ja muiden typerien seikkojen perusteella

Koita noiden seassa sitten ajaa johdonmukaisesti, kun kaikkien mielestä oma tapa on se oikea.
Vanhemmilla paskoilla kun ajelee, niin on vielä sellainen kuin "ajoneuvon maksiminopeus". Eli jos ajaa kovempaa kuin vaikka 110 km/h, niin meteli on infernaalinen tai ohjaus ravistaa tai bensaa kuluu mielettömästi tai jotain muuta vastaavaa.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Listasta unohtui vielä se sakki, joka ajaa maantiellä 90 km/h rajoituksesta ja muista olosuhteista riippumatta.

Jostain syystä osalla rekankuljettajista on lisäksi sellainen vekkuli tapa, että 80 km/h-rajoitusalueella ajellaan rajoituksen mukaan, mutta kun nopeusrajoitus nousee, vauhti kasvaa siihen mitä rajoitin antaa myöten. 40 tonnin painoinen nopeusrajoitusmerkki ei ilmeisesti ole yhtä velvoittavan oloinen kuin se pieni lätkä siellä ojassa.

Ja nyt kun kirjoitin tuon, muistin että juuri tuli ajeltua peräkärryä vetäneen auton perässä, joka ajeli nopeusrajoituskylttien mukaisesti myös satasen alueella. Siinä saattoi kyllä motiivina olla ihan vain se, että ei ymmärrä kärryn aiheuttavan ylimääräistä rajoitusta.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
65
motarilla ei osata ajaa pätkääkään, kiilaillaan eteen vasemmalle kaistalle vaikka ajetaan 100kmh. jos on jonoa ohitetaan oikealta ja tungetaan väkisin takas vasemmalle, jolloin kaikki joutuu jarruttaa ja vauhti putoo 80kmh.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
574
motarilla ei osata ajaa pätkääkään, kiilaillaan eteen vasemmalle kaistalle vaikka ajetaan 100kmh. jos on jonoa ohitetaan oikealta ja tungetaan väkisin takas vasemmalle, jolloin kaikki joutuu jarruttaa ja vauhti putoo 80kmh.
Ajoin motarilla vasenta kaistaa n. 123 km/h, kun eteen koukkaa auto oikealta kaistalta alle 100 km/h. Jarrutin ja töötillä muistuttelin, että noin pieneen väliin noin suurella nopeuserolla ei ole asiaa. Vieressäni istunut vaimo alkoi valittaa tästä tööttäämisestä ja hänen mielestään eteen koukanneen ajotyylissä ei ollut mitään vikaa. Ei olisikaan ollut mitään vikaa, jos olisi kiihdyttänyt vauhdin ennen vasemmalle kaistalle tuloa.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Vanhempien Variksella on tuon takia ihan kauhee ajaa, kun mitään ei näe, jos penkki on hiemankin lähempänä ja itsellä pituutta keskimääräistä enemmän, siinä istutaan vielä aika korkeella, jopa taustapeili taisi haitata näkyvyyttä eteen. Veljen Fiaskossa tuota samaa ongelmaa ei ole ja omassa kotterossa on tosi ohuet pilarit ja näkyvyys mallia akvaario, auton jokaisen kulmankin pystyy näkemään päätä kääntämällä, joten erot on isoja.
Mä huomasin saman kun vaihdoin auton Mondeosta, Meganeen. Foordista näki hyvin ulos kun A-pilari oli pystympi ja kapeampi kuin meganessa, mutta nopeasti tuohonkin tottui ja nyt osaa kattoa vähän eri kulmasta kun lähestyy risteystä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 727
Salkolan jälkeen tehdään jotain tienparannustöitä ja rajoitus laskee 80 tasolle. Ajelen edelleen kympin yli ja arvatkaapas mitä. No, takapuskurissa on kohtapuoliin kiinni nämä samat sankarit jotka satkun alueella ohitin. Menivät vielä ohi musta.
Oliko siellä tällä kertaa tienparannustöistä jotain muutakin merkkiä kuin 1 kasa kiveä 4 metrin päässä tiestä ja 5-10km? matkalle lyödyt 80 lätkät? Toki tämän lisäksi sitten 10m tiestä ruovittu maastoa tasaiseksi, mutta tämä alue ei kuulu enää mitenkään tiehen, joten ko. hommat ei pitäisi vaikuttaa rajoitukseen mitään. Näin oli sekä pääsiäisenä ja vappuna (no totta puhuen vappupäivänä turasivat jotain siinä "s-mutkassa" toisen kaistan piertareella 200m matkalla). Muuten tie oli pientareita myöden täysin samassa kunnossa kuin ennen remonttia ja silloin on 100 lätkä.

Itse ainakin ajan ko. tilanteessa just sitä vauhtia kuin sakkojen puolesta sillä kertaa uskaltaa (yleensä rike&päiväsakon rajalla, koska päiväsakoille mennessä summa pomppaa), rajoitus kun on itsestään selvästi asetettu niin pitkin sitä itseään ettei hyvä tosikaan. Toki ymmärtäähän sen jos joku ei viitsi ajaa kuin 10 (tai siis 9) yli ko. paikassa.
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
651
Seurailin sohellusta, ja kun rouva saa koslansa viimein ruutuun jotenkuten, niin puhelin ei mene taskuun eden lapsien turvaistuimista irrottamisen ajaksi. Aiemmin ei pysynyt omalla kaistalla ja vilkutteli miten sattuu, kun oli ilmeisesti ihan vitun tärkeää asiaa siellä luurissa ajomatkan ajan.
Saisi suomessakin poliisi harrastaa vähän tällaista:



Voisi "pikkuisen" vähentyä kännykän käyttö ajaessa, jos olisi oikeasti mahdollisuus jäädä kiinni.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
65
Ajoin motarilla vasenta kaistaa n. 123 km/h, kun eteen koukkaa auto oikealta kaistalta alle 100 km/h. Jarrutin ja töötillä muistuttelin, että noin pieneen väliin noin suurella nopeuserolla ei ole asiaa. Vieressäni istunut vaimo alkoi valittaa tästä tööttäämisestä ja hänen mielestään eteen koukanneen ajotyylissä ei ollut mitään vikaa. Ei olisikaan ollut mitään vikaa, jos olisi kiihdyttänyt vauhdin ennen vasemmalle kaistalle tuloa.
juuri näin. ei ne kummiskaan risteyksessä eteen aja.
 

tuoppi´

Kapitalisti
NOSTO
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 714
-ajetaan ihan sitä nopeutta miltä itsestä tuntuu että kuuluu. määritellään tien leveyden ja muiden typerien seikkojen perusteella
Itse olen tätä tyyppiä. Taajamissa en oikeastaan koskaan katso nopeusmittaria ja taajaman ulkopuolellakin harvoin. Oman nopeuden määrittää lähinnä se mitä muut ajaa.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 090
Jep. Olisipa joku yhteinen tapa määritellä mitä nopeutta saa mennä niin kaikkien ei tarvitsisi keksiä omaa tapaa ja ohitella toisiaan turhaan kun tavat poikkeaa.
 

tuoppi´

Kapitalisti
NOSTO
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 714
No sepä vasta fiksua. Kaupungissahan monet köröttelee 30-40 alueilla surutta 50-60 lasissa niin siinä perässä sitten vaan, ihan sama. :D
Jaa-a. En kyllä voi kieltää ettenkö itsekkin joskus saattaisi ajaa tuollaisia vauhteja, nimenomaan kun en sitä nopeusmittaria katso. Käytän kyllä järkeä ja ei sitä mittaria tarvitse sovittaakseen vauhdin tilanteeseen sopivaksi. Ja minä käytän senkin vilkaisun liikenteen seuraamiseen minkä joku muu käyttää nopeusmittarin tarkistamiseen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 788
Ja nyt kun kirjoitin tuon, muistin että juuri tuli ajeltua peräkärryä vetäneen auton perässä, joka ajeli nopeusrajoituskylttien mukaisesti myös satasen alueella. Siinä saattoi kyllä motiivina olla ihan vain se, että ei ymmärrä kärryn aiheuttavan ylimääräistä rajoitusta.
Tai sitten ei kiinnostanut vattujakaan olla tientukkona... En näe tuossa juuri ongelmaa, jos kuorma on ns. järjellinen. 130 km/h Turun motarilla "Greenpeace"-mallinen kumivene audin perässä nosti jo vähän kulmakarvoja. Heittelehti niin maan perkeleesti.
 

tuoppi´

Kapitalisti
NOSTO
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 714
Jos tarvii nopeusmittaria tarkistaakseen onko nopeus 60 vai 40, niin joo parempi vaan seurata edes sitä liikennettä.
Jep. Aika heikossa kantimissa on ajaminen jos tuollaista nopeuseroa ei pysty havaitsemaan ilman mittaria. Tuon takia juuri taajamissa nopeusmittarin tuijottelu on mun mielestä aika turhaa. Kyllähän se pitäisi tajuta ilmankin että vauhtia on liikaa.

Sitä paitsi monesti joku 40:kin on kaupungin keskustassa liian suuri nopeus vaikka se olisikin laitettu rajoitukseksi.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 221
Viestejä
4 194 962
Jäsenet
70 874
Uusin jäsen
Lorenz997

Hinta.fi

Ylös Bottom