Säästäminen ja sijoittaminen (osakkeet, rahastot, ETF:t...)

Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
792
Mä oon varmaan ainoo joka ostaa kerralla vaan n.10-100e osakkeita :D
Minä ostelin jossain vaiheessa Nordealla 10kpl 20-50e ostoja ikään kuin kuukausisäästönä. En ole tainnut koskaan tehdä yli kolmen tonnin kertaostoa, joka täällä joillain näköjään on minimi.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 078
Minulla tyypillinen osto on jotain 800e luokkaa, tuollainen muutaman kuukauden välein, tuollaisella summalla jää jo välityspalkkiot suhteessa hyvin pieniksi nordnetissa.
Tuosta tulee kulujen osuudeksi noin 1%, mikä on holdaajalle ihan ok, mutta entä hajautus? Ostatko tuolla summalla siis vain yhtä osakelajia muutaman kk välein? Silloin aika- ja yhtiöhajautus on heikohko. Voi mennä jopa vuosia, ennenkuin sama osakelaji on uudestaan ostovuorossa.

Välityspalkkioita maksanet 8-9 €/3 kk? Samalla välityspalkkiolla Nordean kautta voisi ostaa vaikkapa seitsemää eri yhtiötä joka kuukausi 40 €/ostos kolmen kuukauden ajan, eli 21 ostoa yhteensä. Noin kattavassa hajautuksessa välittäjien ero on aika tuntuva: Nordnet 147 €/3 kk vs. Nordea 8,40 €/3 kk. Erotuksella makselee helposti Nordean käyttötilimaksut ja jää vielä noin 130 € tuhlattavaksi. Tilimaksuja ei edes ole, jos on asuntolainaa tai 80 ke rahoitusvarallisuutta siellä.


Mä oon varmaan ainoo joka ostaa kerralla vaan n.10-100e osakkeita :D
Itse olen ysärillä aloittanut harvoin myyvä holdaaja. Kertaostos on 8-2500 € per osakelaji, mutta tavallisesti 1000-2000 €. Tuo 8 € on, jos joku kvartaali on jäänyt ilman kauppoja, niin ostan yhden Nordean.

Harvoin tapahtuvat myynnit ovat sitten selvästi suurempia, noin 4000-8000 € per laji. Viimeksi myin viidesosan Nesteistä pois, kun kurssi oli noussut 10 € --> 66,5 €. Nyt en enää voi joutua loppujen Nessujen kanssa tappiolle edes konkassa, koska sain tuon viidesosan myynnistä jo enemmän kuin mitä koko potti oli alunperin maksanut. Varmistelumyynti.

Sijoitusvuosien kuluessa ostosummat tuppaavat kasvamaan, koska osingotkin kasvavat pikkuhiljaa. Nykyään on paljon mukavampi olla piensijoittaja, kuin mun nuoruudessa. Välityskulut ovat kilpailun myötä laskeneet, ja lisäksi pörssierät eivät onneksi ole enää käytössä. Niiden aikana minimikauppa oli käytännössä useita tuhansia markkoja tai loppuaikoina 2006? tonnin tai pari euroina.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 318
Mä oon varmaan ainoo joka ostaa kerralla vaan n.10-100e osakkeita :D
Mulla on sama juttu. Tällä hetkellä olen 100% opiskelija, joten ostan nyt vaan superrahastoja. Osakkeita olen myös ostanut esim. 1kpl sampoa 7e kululla. Lähinnä ajattelin tuon kulun sillä, että se 7e menisi kuitenkin johonkin turhaan. Kun kävin töissä opintojen ohella, oli kertaostot 400-800e. Tuo viime kesän palkkio oli kyllä itselle erittäin hyvä. Silloin tulikin osteltua ja hajautettua paljon enemmän.
 
Liittynyt
03.12.2016
Viestejä
1 586
200e/kk rahastoihin ja etfiin nordnetin kautta kuukausisäästöllä. Lomarahoista ja veropalautuksista sitten hiukan enemmän pari kertaa vuodessa. Jos tonnikin pitäisi kerätä ja nordnetin kautta ostella yksittäisiä osakkelta niin ostaisin vain n kahdesti vuodessa niin ei itselle mielekästä:D nordean kautta tuolla ei olis väliä kun 1%katto. Ehkä jossain vaiheessa rohkenee noita yksittäisiäkin kokeilemaan.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
552
Meneekös muilla Norjasta ja Ruotsista saadut osingot Degirossa päin persettä? Veroa menee 30% pinnaa vaikka pitäs mennä 15%! USA:sta menee oikein eli tuota kannattaa ilmeisesti käyttää vaan noiden ostamiseen. Kyllä tää välittäjien kanssa pelleily on kyllä perseestä. Olisin tyytyväinen jos Nordnet laskis edes noi USA:n ryöstöhinnat pohjoismaiden tasolle!
 
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
464
@Zetbo miksi muuten oletat että pitäisi mennä just 15%? Eikö verosopimukset ole aina kahdenvälisiä sopimuksia maiden välillä. Degirohan taisi olla Hollantilainen firma.

En siis tiedä onko mainitsemasi ennakonpidätys virhe vai ei. Kenties Hollannin ja Norjan/Ruotsin välillä ei ole verosopimukset samanlaisia kuin vaikka Suomen ja Ruotsin välillä.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
348
@Zetbo miksi muuten oletat että pitäisi mennä just 15%? Eikö verosopimukset ole aina kahdenvälisiä sopimuksia maiden välillä. Degirohan taisi olla Hollantilainen firma.

En siis tiedä onko mainitsemasi ennakonpidätys virhe vai ei. Kenties Hollannin ja Norjan/Ruotsin välillä ei ole verosopimukset samanlaisia kuin vaikka Suomen ja Ruotsin välillä.
15 prosenttia on verosopimuskessa Ruotsin kanssa:
http://www.itc-leiden.nl/UserFiles/Documents/Sweden ENG.pdf


Vai pitäsikö tuossa katsoa Suomen ja Ruotsin välistä veropimusta tässäkin tapauksessa, koska ilmeisesti sijoittaja asuu Suomessa vakituisesti eikä ole mitenkään verovelvollinen Hollanissa?

Osa maista viis veisaa verosopimuksista ja pidättää maksimi lähdeveron.

Ja:
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/...ulkomailta---ala-maksa-liikaa-veroja/29dM3MA5

Ulkomailla on yleistä, että ulkomaalaisten osakeomistuksia pidetään yhteisillä tileillä. Tuolloin paikallinen arvopapereiden säilyttäjä ei välttämättä tiedä, kuka on osingon lopullinen saaja ja missä maassa hän asuu. Vero saatetaan silloin periä paikallisten säädösten mukaisena, yleensä korkeampana kuin verosopimuksessa on sovittu.

Ja jos saa osinkoja jostain maista, niin veropimuksen mukaiseen lähdeveroon saatetaan tarvita, että käyt pankissa täyttelemässä lappusia ja ne kopio sun henkkarin. Ja jos vaikka omistat kanadalaisia osakkeita, niin pankki ei välttämättä tarjoa sellaista palvelua, että saataisiin lähdevero osingoista siihen verosopimuksen mukaiseen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
168
Kysytäänpä viisaammilta, kun itse ei osaa päättää ja kuulee kahta tai kolmea eri mielipidettä lähipiiristä tästä...

Kun ei itsellä oikein ole ainakaan tässä vaiheessa kiinnostusta päivittäin selailemaan pörssejä ja miettiä mihin sijoittaa milloinkin ja kuinka paljon, niin onko tuollainen pankin tarjoama "rahasto -salkku" huono idea? Käytännössä tuommoinen "paketti", jossa osakkeita taisi olla 75%, nordea maailmaa 15% ja 10% indeksirahastoa.

Lukasin ehtoja ja maksuja pikaiseen läpi;
-Maksuista ei peritä tällä hetkellä kuormituspalkkiota, hoitopalkkio 0,5% vuotuista hoitopalkkiota.
-Nostopalkkio 1%, jos alle 5v sisään nostaa tuolta jotain, 5v jälkeen ei nostopalkkiota.
-Vähimmäistalletus 50e/kk, pienin sallittu nostomäärä 50e/kk.
-Kertamaksu minimi 2000€
Pankkihan vakuuttelee, että tämä ei ole mikään eläkerahasto eikä joka kuukausi olisi pakko laittaa tuonne, mutta miten tämä sellaiselta vaikuttaisi omaan korvaan.
Kuluja ~5%luokkaa laskettuna muistaakseni ~15v talletusajalle.


Taustasta sen verran, että puskurit ja aspit eivät vielä ole ihannelukemissaan. Nordnetistä olen ostanut muutamalla satasella vuoden mittaan superrahasto suomea, kohtuullisestihan tuokin tuottanut näemmä.
Eli kysyn tässä, avatako tuollainen pankin tarjoama paketti? Pitäytyä nordnetissä ja sijoittaa joka kk 50-300€ superrahastoihin? Avatako puhdas sijoitus salkku pankkiin ja ostella itse mitä sattuu osakkeita ja odotella konkurssia? Mitä itse tekisitte?

Tällä hetkellä rahaa "vapautuu" kuukausitasolla 50-300€, joskus hieman enemmän ja tämä riippuu kuukauden yllättävistä menoista. Tämä kaikki siis sen jälkeen, kun joka kuukausi tilipäivän koittaessa ASP-tilille lähtee 1000€(tästä ei tingitä 8~10kk:een vielä), ja mahdollisesti satanen tai muutama säästötilille. Puskuria tällä hetkellä n. 2kk nettopalkan verran, tavoite 3kk bruttopalkan verran.
Puskurin kerryttämistä on tässä 5vuoden aikana hidastanut työttömyysjaksot ja pätkäsopparit, mutta hyvin saanut kuitenkin palautettua nyt. Tällä hetkellä siis vakituinen työpaikka.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
5 610
Nordnetin ETF-kuukausi superien ohelle? Vaikka EUNL X2 ja IS3N x1 = tällä hetkellä sen about 120€/kk. Tässä et ole mitenkään kiinni eli voit lopettaa millon haluat ja aloittaa uudestaan. Näissä kulut 0,2 ja 0,25%. Myynnistä toki kuluja, 0,3% tai 15€ kumpi ikinä onkaan suurempi.

Siihen ohelle sit Suomi&Ruotsi Supereita ku siltä tuntuu.

Lähinnä ihan sen takia näitä nyt suosittelisin, että noissa on se jouston vara, mihinkää ei sitouduta ja säännöt suht simppelit.

Kannattaa kaivella vaikka morningstarista tai jostain tuon rahastosalkun tuotto ja verrata sitä vaikka tuon EUNLin tuottoon.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 104
Kysytäänpä viisaammilta, kun itse ei osaa päättää ja kuulee kahta tai kolmea eri mielipidettä lähipiiristä tästä...

Kun ei itsellä oikein ole ainakaan tässä vaiheessa kiinnostusta päivittäin selailemaan pörssejä ja miettiä mihin sijoittaa milloinkin ja kuinka paljon, niin onko tuollainen pankin tarjoama "rahasto -salkku" huono idea? Käytännössä tuommoinen "paketti", jossa osakkeita taisi olla 75%, nordea maailmaa 15% ja 10% indeksirahastoa.

Lukasin ehtoja ja maksuja pikaiseen läpi;
-Maksuista ei peritä tällä hetkellä kuormituspalkkiota, hoitopalkkio 0,5% vuotuista hoitopalkkiota.
-Nostopalkkio 1%, jos alle 5v sisään nostaa tuolta jotain, 5v jälkeen ei nostopalkkiota.
-Vähimmäistalletus 50e/kk, pienin sallittu nostomäärä 50e/kk.
-Kertamaksu minimi 2000€
Pankkihan vakuuttelee, että tämä ei ole mikään eläkerahasto eikä joka kuukausi olisi pakko laittaa tuonne, mutta miten tämä sellaiselta vaikuttaisi omaan korvaan.
Kuluja ~5%luokkaa laskettuna muistaakseni ~15v talletusajalle.


Taustasta sen verran, että puskurit ja aspit eivät vielä ole ihannelukemissaan. Nordnetistä olen ostanut muutamalla satasella vuoden mittaan superrahasto suomea, kohtuullisestihan tuokin tuottanut näemmä.
Eli kysyn tässä, avatako tuollainen pankin tarjoama paketti? Pitäytyä nordnetissä ja sijoittaa joka kk 50-300€ superrahastoihin? Avatako puhdas sijoitus salkku pankkiin ja ostella itse mitä sattuu osakkeita ja odotella konkurssia? Mitä itse tekisitte?
En nyt oikein tajua, että miksi edes harkitset tuota pankin tarjoamaan pakettia, kun jo tiedät tuosta nordnetin superrahastosta?
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
187
Kysytäänpä viisaammilta, kun itse ei osaa päättää ja kuulee kahta tai kolmea eri mielipidettä lähipiiristä tästä...

Kun ei itsellä oikein ole ainakaan tässä vaiheessa kiinnostusta päivittäin selailemaan pörssejä ja miettiä mihin sijoittaa milloinkin ja kuinka paljon, niin onko tuollainen pankin tarjoama "rahasto -salkku" huono idea? Käytännössä tuommoinen "paketti", jossa osakkeita taisi olla 75%, nordea maailmaa 15% ja 10% indeksirahastoa.

Lukasin ehtoja ja maksuja pikaiseen läpi;
-Maksuista ei peritä tällä hetkellä kuormituspalkkiota, hoitopalkkio 0,5% vuotuista hoitopalkkiota.
-Nostopalkkio 1%, jos alle 5v sisään nostaa tuolta jotain, 5v jälkeen ei nostopalkkiota.
-Vähimmäistalletus 50e/kk, pienin sallittu nostomäärä 50e/kk.
-Kertamaksu minimi 2000€
Pankkihan vakuuttelee, että tämä ei ole mikään eläkerahasto eikä joka kuukausi olisi pakko laittaa tuonne, mutta miten tämä sellaiselta vaikuttaisi omaan korvaan.
Kuluja ~5%luokkaa laskettuna muistaakseni ~15v talletusajalle.


Taustasta sen verran, että puskurit ja aspit eivät vielä ole ihannelukemissaan. Nordnetistä olen ostanut muutamalla satasella vuoden mittaan superrahasto suomea, kohtuullisestihan tuokin tuottanut näemmä.
Eli kysyn tässä, avatako tuollainen pankin tarjoama paketti? Pitäytyä nordnetissä ja sijoittaa joka kk 50-300€ superrahastoihin? Avatako puhdas sijoitus salkku pankkiin ja ostella itse mitä sattuu osakkeita ja odotella konkurssia? Mitä itse tekisitte?

Tällä hetkellä rahaa "vapautuu" kuukausitasolla 50-300€, joskus hieman enemmän ja tämä riippuu kuukauden yllättävistä menoista. Tämä kaikki siis sen jälkeen, kun joka kuukausi tilipäivän koittaessa ASP-tilille lähtee 1000€(tästä ei tingitä 8~10kk:een vielä), ja mahdollisesti satanen tai muutama säästötilille. Puskuria tällä hetkellä n. 2kk nettopalkan verran, tavoite 3kk bruttopalkan verran.
Puskurin kerryttämistä on tässä 5vuoden aikana hidastanut työttömyysjaksot ja pätkäsopparit, mutta hyvin saanut kuitenkin palautettua nyt. Tällä hetkellä siis vakituinen työpaikka.
Vähän komppailen noita aikaisempia, eli hyvin lyhyesti myös muille lukijoille: Pankin tehtävä _EI OLE_ tarjota sinulle parhaita säästöjä ja sijoituksia, vaan tuottaa pankille mahdollisimman paljon. Nordnetin superrahastot olet jo löytänyt, niin nordnetin kuukausisäästö sopimuksen kautta superrahastoon osa ja kuten tuolla ylempänä, niin saman kuukausisäästön kautta saat ostettua kuluttomasti ETF:iä. Tuo "EUNL X2 ja IS3N x1" esimerkiksi. ETF on vähänkuin rahasto, mutta niitä myydään "kokonaisina" paloina.
 

OD.

Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
1 313
Itseänikin kiinnostaisi joku hyvä rahasto. En ole ikinä ollut kuukausisäästäjä ja salkussani on pelkkiä osakkeita aika suppealla hajautuksella. Sijoitusasunto on ollut harkinnassa, mutta ei ole juuri nyt ajankohtaista. Joku 200 - 1000€ olisi sijoittaa per kk. Vaihtoehtona myös ostaa osakkeita samalla rahalla, mutta juuri nyt en jaksaisi kovin aktiivisesti markkinaa seurata. Inderesin aamukatsauksen luen, mutta en juuri muuta. Ehdotuksia otetaan vastaan. :)


Muoks: tilit Nordnetissä ja Nordeassa. Nordnetin superrahastoja olen ensisijaisesti harkinnut.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 664
Kun ei itsellä oikein ole ainakaan tässä vaiheessa kiinnostusta päivittäin selailemaan pörssejä ja miettiä mihin sijoittaa milloinkin ja kuinka paljon, niin onko tuollainen pankin tarjoama "rahasto -salkku" huono idea? Käytännössä tuommoinen "paketti", jossa osakkeita taisi olla 75%, nordea maailmaa 15% ja 10% indeksirahastoa.
Laitatko vielä linkin tuohon tuotteeseen - ja sen tarkan nimen. Ei ihan tuosta auennut tuo allokaatio. Eikö "Nordea maailma" sijoita osakkeisiin? Eikö "Nordea maailma" ole indeksirahasto? Sijoittaako "indeksirahasto" korkoihin? Ja maksavatko nuo alirahastot silti omat palkkionsa tuon yhdistelmärahaston kulujen päälle, kuten voi joskus olla?

Tarkemmin tietämättä jättäisin tuollaiset aina rauhaan ja sijoittaisin ihan samanlaiseen allokointiin halvoilla ETF:illä tai rahastoilla (Nordnetin kuukausisäästö-ETF:t, Superrahastot, Seligsonin rahastot, muutamat halvat kivijalkapankkien rahastot ainakin Handelsbankenissa).
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 318
@noppa Mikäli haluat sijoittaa myös osakkeisiin, niin kannattaa se tehdä ehdottomasti Nordean kautta, etenkin kun kyseessä kuvailemasi kertaostot. Nordnetilla noilla hinnoilla välityspalkkiot ovat luokkaa 5-10%, kun taas Nordealla on katto 1%/toimeksianto.

Itsellä ainakin mukavaa vaihtelua ostaa suoria osakkeita, vaikka ne ovatkin tuottaneet (yhteenlaskettuna) vähemmän kuin rahasto omalla kohdallani.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
168
Kiitos vinkeistä! @Paapaa oli kieltämättä epäselvä teksti minulta. Pahoittelut siitä.
Kyllähän se on myös tiedossa, että pankin on tehtävä tuottoa ja myyntiähän se.
Taidanpa ostella seuraavasta liksasta sitten ETF:iä ja unohtaa lopullisesti tämän nordean paketin, sopivin tähän elämäntilanteeseen.
 
Liittynyt
31.08.2017
Viestejä
1 089
Nuo pankkien tarjoamat setit on kyllä ihan jo kulujen(kin) puolesta täyttä kakkendaalenia.

Itselläni tosin pisti OP:n asiakkaana silmään tuo OP-Maailma Indeksi. 0,39% hallinnointikulu ja 0,06% merkintä-/lunastuskulu, aivan kohtuullisia lukemia. Mitä äkkiseltään katselin niin tuolla saa ainakin todella helposti laajan hajautuksen. Yksi rahasto ja that's it. Jos on omistaja-asiakas niin sitten voi ottaa vielä bonukset huomioon kulujen suhteen.
 

Kraikas

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
25.04.2018
Viestejä
336
Italian hallitusohjelma julki: Veroprosentti 15 tai 20 kaikille, kansalaispalkka, lisää vankiloita, pidemmät rangaistukset...

On kyl semmonen kutina tuosta, että tää tulee räjähtään vielä Euroopan näpeille jos tähän Italian velkaantumiseen ei puututa. Tekee mieli hillitä kaikkea sijottamista Eurooppaan ihan sen vuoksi.
Miksi luulet, ettei tuosta hallitusohjelmasta voida poiketa, kun todellisuus iskee vasten kasvoja? Italialaisethan ovatkin tunnetusti pilkuntarkkoja sääntöjennoudattajia...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 011
Vähän komppailen noita aikaisempia, eli hyvin lyhyesti myös muille lukijoille: Pankin tehtävä _EI OLE_ tarjota sinulle parhaita säästöjä ja sijoituksia, vaan tuottaa pankille mahdollisimman paljon.
Miksi Nordnet tai mikään muu välittäjä olisi erilainen?
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
5 610
Miksi luulet, ettei tuosta hallitusohjelmasta voida poiketa, kun todellisuus iskee vasten kasvoja? Italialaisethan ovatkin tunnetusti pilkuntarkkoja sääntöjennoudattajia...
Siis varmastihan siitä poiketaankin, mutta todennäköisesti niin, että siitä on vaan haittaa. Eli kaikki mikä tuo rahaa korruptiolle ja mafialle säilytetään, mutta kaikki mikä ehkä auttais jotenki Italiaa ja Eurooppaa jätetään sit tekemättä.

Ja EU on varmasti hyvin haluton ja kyvytön tekemää Italialle yhtää mitää ennenku paska osuu tuulettimeen ja meillä on 5x Kreikkaa vastaava kriisi käsissä.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
5 610
Miksi Nordnet tai mikään muu välittäjä olisi erilainen?
Eikait se olekkaan. Eihän halvan kahvinkaan ole tarkoitus tuottaa isossa kuvassa hyvää asiakkaalle, mutta mikään ei estä käymästä kaupassa hakemassa vain ne halvat kahvipaketit.
 
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
464
Nordnet saa rahansa puhtaasti välityspalkkioista. Omia tuotteita heillä on vain neljä kulutonta superrahastoa.
Näin ei tule eturistiriitaa, että suositeltaisiin ensisijaisesti omia kovilla merkintä- ja hoitopalkkioilla varustettuja rahastoja.

Joissain paikoissa on kovien hoitokulujen lisäksi 'sijoitusneuvojalla' komissiopalkka. Jos asiakkaalle on tarjottavana a) pienikuluinen ETF b) oman firman kovilla kuluilla varustettu rahasto c) oman firman kovilla kuluilla varustettu rahasto josta myyjä saa lisäksi palkkion jokaisesta uudesta asiakkasta.

Mitä luulet myyjän lähtökohtaisesti tarjovan tällaisessa tilanteessa?
 

tuoppi´

Kapitalisti
Köyhä
NOSTO
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 711
Miksi Nordnet tai mikään muu välittäjä olisi erilainen?
Kyllä ja ei. Toki Nordnetin tarkoitus on tuottaa itselleen voittoa, mutta heidän strategiansa on vaan erilainen kuin "perinteisillä" pankeilla. Nordnet pyrkii houkuttelemaan asiakkaita olemalla reilu ja selkeä.

Nordnet saa rahansa puhtaasti välityspalkkioista. Omia tuotteita heillä on vain neljä kulutonta superrahastoa.
Näin ei tule eturistiriitaa, että suositeltaisiin ensisijaisesti omia kovilla merkintä- ja hoitopalkkioilla varustettuja rahastoja.
Onhan Nordnetilla muutakin palvelua. Nordnet Markets ja Superluotot yms. Mutta näissäkin on selkeästi kerrottu mitä nuo ovat, mitkä on kulut ja mitkä on riskit.
 
Liittynyt
24.11.2017
Viestejä
213
Onko kellään tietoa, että mitä noilla GF Moneyn (korkeatuottoisen) B- ja C-sarjan osakkeille käy jossei niitä nyt vaihda annissa suoraan uusiksi osakkeiksi?
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 200
Mikä olisi järkevin tapa sijoittaa noin 50-75k€ ja millaisella aikavälillä? Tällä hetkellä jo löytyy Nordetista kaikkia neljää superrahastoa ja kolme erilaista ETF:ää (maailma, Eurooppa, kehittyvät). Jos järkevää niin mieluusti tuon Nordnetin kautta tekisin sijoituksen. Lisäksi löytyy sitten säästöjä Norskin tilillä sekä eläkesijoituksia jenkeissä.
 

tuoppi´

Kapitalisti
Köyhä
NOSTO
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 711
Mikä olisi järkevin tapa sijoittaa noin 50-75k€ ja millaisella aikavälillä? Tällä hetkellä jo löytyy Nordetista kaikkia neljää superrahastoa ja kolme erilaista ETF:ää (maailma, Eurooppa, kehittyvät). Jos järkevää niin mieluusti tuon Nordnetin kautta tekisin sijoituksen. Lisäksi löytyy sitten säästöjä Norskin tilillä sekä eläkesijoituksia jenkeissä.
Miksi et laittaisi tuonkin summa noihin samoihin?

Mikä on hyvä aikaväli on ikuisuuskysmys. Tietenkään kerralla ei kannata kaikkea rykäistä sisään, mutta sen tarkemmin ainoaa oikeaa ratkaisua ei ole.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
5 610
Mikä olisi järkevin tapa sijoittaa noin 50-75k€ ja millaisella aikavälillä? Tällä hetkellä jo löytyy Nordetista kaikkia neljää superrahastoa ja kolme erilaista ETF:ää (maailma, Eurooppa, kehittyvät). Jos järkevää niin mieluusti tuon Nordnetin kautta tekisin sijoituksen. Lisäksi löytyy sitten säästöjä Norskin tilillä sekä eläkesijoituksia jenkeissä.
Joko all in tyyliin puolen vuoden sisällä tai odottelet rommautusta. Euroopan vois jopa jättää pois tuosta ettei painotu liikaa ku superitki on mukana. Tai sit kylkeen vielä SXR8 tai HB USA.

Nämä eivät ole sijoitusneuvoja eikä sinun tule sijoittaa rahojasi perehtymättä tuotteisiin. Voit menettää koko sijoitetun pääoman. Liirumlaarumloremipsum-ei-oo-mun-vika-jos-menetät-rahas.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 200
Onko näille rahoille joku lähitulevaisuuden tarve, esim 5 vuoden sisään? Vai sijoitettavaksi ns. ikuisuudeksi?
Ei pitäisi olla lähiajalle tarvetta, ellei nyt koko maailma käänny ympäri. Lähiajan tarve on siellä Norskin tilillä + hätätapauksessa voi vielä siirtää jenkkilän tililtä dollareita euroiksi.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 200
Miksi et laittaisi tuonkin summa noihin samoihin?
Tätä itsekin hiukan mietin, että varmaan ihan perushyvä ratkaisu. Lähinnä tuossa juuri mietin, että onko esimerkiksi vuosi liian lyhyt aika vai pitäisikö hajauttaa vaikka kahden vuoden ajalle kuukausisäästämisen ohella.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 011
Tätä itsekin hiukan mietin, että varmaan ihan perushyvä ratkaisu. Lähinnä tuossa juuri mietin, että onko esimerkiksi vuosi liian lyhyt aika vai pitäisikö hajauttaa vaikka kahden vuoden ajalle kuukausisäästämisen ohella.
Paljonko salkun koko on ennen tätä lisäsijoitusta? Itse ainakin alottaisin jollain 5k/kk sijoitussatsilla ja unohtaisin asian...

Paljon yli vuodeksi en jättäisi isoja rahoja tilille kun siinäkin häviää potentiaalisia tuottoja.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 318
Tuossa on nyt 4 superia + 3 ETF:ää, joten niihin jaettuna 50k olisi 7143e, joka taas vuoden aikajänteellä jakautuisi 595 euroon/kk. Jotain 6kk-12kk välillä voisi ajatella?
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 200
Paljonko salkun koko on ennen tätä lisäsijoitusta? Itse ainakin alottaisin jollain 5k/kk sijoitussatsilla ja unohtaisin asian...
Suomessa ei juuri mitään, koska vasta noin vuoden sijoittanut keskimäärin noin 1000 €/kk. Jenkeissä on sitten aika paljon enemmän.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
64
Nordnettiin tulee 2,5e/kk hallinnointimaksu pohjoismaisille listautumattomille osakkeille 1.7.2018 lähtien. Mihin nämä kannattaa siirtää jotta välttyy kk-maksuilta? Siirtomaksu poistuu samalla kun hallinnointimaksu tulee voimaan joten varmaan silloin sitten ajankohtaista.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
5 610
Nordnettiin tulee 2,5e/kk hallinnointimaksu pohjoismaisille listautumattomille osakkeille 1.7.2018 lähtien. Mihin nämä kannattaa siirtää jotta välttyy kk-maksuilta? Siirtomaksu poistuu samalla kun hallinnointimaksu tulee voimaan joten varmaan silloin sitten ajankohtaista.
Shareville tuolla samasta kyselyä. Nordeaa joku ehottais.


Tuossa on nyt 4 superia + 3 ETF:ää, joten niihin jaettuna 50k olisi 7143e, joka taas vuoden aikajänteellä jakautuisi 595 euroon/kk. Jotain 6kk-12kk välillä voisi ajatella?
Melkonen euroopan ja pohjoismaiden painotus tulis tuolla jakaumalla. Lähemmäs +75% Eurooppaa. Toki jos jenkkilää on jo valmiiksi nii mikäs siinä.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 200
Tuolla tavoin ja painotuksilla löytyy nyt sijoitukset. Jenkkilä painottuu tarkoituksella, koska se on nyt ihan uusi eikä ennestään ollenkaan laukussa Nordnetissa.



Onko ihan järjetön jako ja miten kannattaisi jako tehdä superien ja ETF:ien välillä?
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
5 610
Tuolla tavoin ja painotuksilla löytyy nyt sijoitukset. Jenkkilä painottuu tarkoituksella, koska se on nyt ihan uusi eikä ennestään ollenkaan laukussa Nordnetissa.



Onko ihan järjetön jako ja miten kannattaisi jako tehdä superien ja ETF:ien välillä?
Joku perus MSCIn Nordic countries tarjoaa tämmöstä painotusta:
nordics.JPG

Pelkistä ETF:stä näyttäis tulevan tämmönen maantieteellinen hajautus. En tiedä mikä on Superien ja ETF:ien suhde nii en niitä tuohon voinut laittaa. Aiemmistakaan omistuksista ei mitään käryä. Tämän tein ihan niin, että laitoin 100% = 10000€. Aika lähellä perus EUNLin jakaumaa, joskin Japani alipainottuu:
hajonta.JPG
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 200
Pelkistä ETF:stä näyttäis tulevan tämmönen maantieteellinen hajautus. En tiedä mikä on Superien ja ETF:ien suhde nii en niitä tuohon voinut laittaa. Aiemmistakaan omistuksista ei mitään käryä. Tämän tein ihan niin, että laitoin 100% = 10000€. Aika lähellä perus EUNLin jakaumaa, joskin Japani alipainottuu:
Mistä tuollainen työkalu löytyy jolla voi noita hajautusprosentteja katsoa? Aasian/Japanin painotus on tosiaan aika pieni.

Nyt itsellä 20% supereissa ja 80% ETF:ssä. Aikaa on vielä säätää 5. päivään asti jolloin seuraavan kerran menee kuukausisäästöt.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
5 610
Mistä tuollainen työkalu löytyy jolla voi noita hajautusprosentteja katsoa? Aasian/Japanin painotus on tosiaan aika pieni.
Morningstariin ku tekee tilin, ni siellä on salkkutyökaluja. Tuossa toki huomioitava että Afrikka ja Lähi-Itä tulee ostakkeen Eurooppa ja lähialueet alle.


Nyt itsellä 20% supereissa ja 80% ETF:ssä. Aikaa on vielä säätää 5. päivään asti jolloin seuraavan kerran menee kuukausisäästöt.
Ite asiassa ne pitää säätää jo 4. päivä mennessä. Supereihinhan voi laittaa ilmatteeksi myös KK:n ulkopuolella ja siellä on niitä muitakin säästöpäivävaihtoehtoja rahastoille(15. ja 28. päivä). Ja niitä suunnitelmia voi muuttaa vaikka joka kuukausi, nii eipä tässä mitää olla lyömässä lukkoon.

Tuolla hajautuksella tulis about tämmöstä tulosta maantieteellisen hajautuksen suhteen.
Capture.JPG
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 200
Kiitos taas vastauksista. Tuo painotus vaikuttaa jo paremmalta. Pitäisikö ottaa jonkun etf:n tilalle joku Aasia/Japani painoitteinen etf?
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 200
Mikä hinku tuonne japaniin on sijoittaa? Maailman velkaisimpaan valtioon.... Siellä kun velkakupla poksahtaa niin täytyy käyttää kesälläkin lumiauroja jotta saadaan siivottua kaikki toimiston katolta hypänneet pois kaduilta :D This is how much debt your country has per person
Itse en osaa sanoa, mutta lähinnä mietin että nyt omalla kohdalla hajautus on melkein vain Eurooppa ja USA. Jos se on riittävä niin hyvä :)
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
152
Suuri osa noista suuryrityksistä mm usassa toimivat kuitenkin lähes joka puolella maailmaa.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
5 610
Niin, sitä voinee sit jokainen omalla kohalla miettiä, että mikä maa tai maanosa houkuttelee. Jos ei jaksa miettiä, niin ottaa vaan jotain Worldia tai ACWIa.

Henkilökohtasesti en näe Japania erityisen kiinnostavana, että olis sitä omassa salkussa tarvetta painottaa vaikka jäis alipainolle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 722
Kiitos taas vastauksista. Tuo painotus vaikuttaa jo paremmalta. Pitäisikö ottaa jonkun etf:n tilalle joku Aasia/Japani painoitteinen etf?
Mä en nyt ihan ymmärrä. Sulla on/oli joku hyvinkin merkittävä potti jotain (eläke)sijoituksia jossain jenkeissä, niin miksi ihmeessä et osa sitä huomioon tuota painotusta tutkiessa? Tämän sijoituksen painotukset on lähes yhdentekeviä jos sulla on joku 3-5x määrä jossain muualla.
 

Kraikas

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
25.04.2018
Viestejä
336
Nordnet ei näytä ennakkopidättävän mitään saksalaisyhtiöiden osingoista nykyään. Bugi vai uusi käytäntö?
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 200
Mä en nyt ihan ymmärrä. Sulla on/oli joku hyvinkin merkittävä potti jotain (eläke)sijoituksia jossain jenkeissä, niin miksi ihmeessä et osa sitä huomioon tuota painotusta tutkiessa? Tämän sijoituksen painotukset on lähes yhdentekeviä jos sulla on joku 3-5x määrä jossain muualla.
Olen sieltäkin hajautusta katsonut. Hiukan Jenkkilä painottuu. Tuonne ei vaan enää järkevästi saa sijoitettua lisää, mutta painotuksia voi kyllä muuttaa lennosta.



Nyt tämä tuleva laukku olisi tarkoitus pitää pitkälle tulevaisuuteen.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 606
Viestejä
4 196 120
Jäsenet
70 753
Uusin jäsen
1lallu

Hinta.fi

Ylös Bottom