Yleinen ThinkPad -thread

Kosm

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 015
Itse vaihdoin X1 Carbonin i7 5600U tahnat nestemetalliin tuossa pari viikkoa sitten, rasituslämmöt tippuivat 20 astetta ja lopetti satunnaisen huutelun tuuletin samalla.
 
Liittynyt
14.11.2016
Viestejä
20
En ole tuolla videoeditointia tehnyt, mutta kyllähän tuon tehojen puolesta pitäisi pystyä niitäkin ihan hyvin pyörittelemään.

Tuo 8th gen i7 mobile prossu pyörittää käytännössä yhtä hyvin kun joku 7th gen mobile Xeon, joten tehoa pitäisi kyllä riittää. En tuolla ole (vielä) kerennyt Cinebenchiä ajamaan, mutta netistä ja täältä foorumiltakin noita tuloksia löytyy ja ne ovat huomattavasti parempi kuin edellisen generaatioiden vastaavien prossujen (koska ytimet tuplattu).
E580 i7-8550u kivellä ja RX550 varustettuna kiinnostaisi kovasti, kun olen tässä läppäriä hankkimassa pääosin työkäytön ehdoilla.

Eniten tulee pyöriteltyä Adoben softia graafisen suunnittelun ja pääsääntöisesti kevyen videoeditoinnin parissa. Tuntuu että järjestään kaikissa vastaan tulleissa koneissa samasta kategoriasta on joko huono IPS-paneeli (tai glossy), jotain GPU throttlausta tai sitten järkyttävä kotelo/näppis. Jostain syystä olin jättänyt Lenovot kokonaan pois mietinnästä, ihan kun oisin lukenut jotain pahaa tosta kotelosta mut olikin varmaan toi Ideapad 720 tai muu vastaava muovinen kapistus.

Tämmönen n. tonnilla kuulostaa erittäin hyvältä, ettei jopa liian hyvältä ollakseen totta. dP olis toki ollut kätevä mutta jos USB-C adapteri on vain johdonpätkä ilman häiriöitä niin eiköhän se aja asiansa.

Tekeekös tolla RX550 mitään pelien kanssa kun prossun puolesta tehoja on kuitenkin ihan mukavasti, vai onko lähinnä Quadro/MX150 -tyylinen kortti? Benchmarkkeja toki jotain löyty mutta ei ehkä kuitenkaan anna ihan realistista kuvaa käytöstä. Mites tuulettimet raskaammassa käytössä, onko GPU:n hyrrä kuin helikopteri pyörähtäessään käyntiin ja onko yleinen melutaso kohtuullinen?
 
Viimeksi muokattu:

copter

Last Man Standing
Liittynyt
05.12.2016
Viestejä
3 299
E580 i7-8550u kivellä ja RX550 varustettuna kiinnostaisi kovasti, kun olen tässä läppäriä hankkimassa pääosin työkäytön ehdoilla.

Eniten tulee pyöriteltyä Adoben softia graafisen suunnittelun ja pääsääntöisesti kevyen videoeditoinnin parissa. Tuntuu että järjestään kaikissa vastaan tulleissa koneissa samasta kategoriasta on joko huono IPS-paneeli (tai glossy), jotain GPU throttlausta tai sitten järkyttävä kotelo/näppis. Jostain syystä olin jättänyt Lenovot kokonaan pois mietinnästä, ihan kun oisin lukenut jotain pahaa tosta kotelosta mut olikin varmaan toi Ideapad 720 tai muu vastaava muovinen kapistus.

Tämmönen n. tonnilla kuulostaa erittäin hyvältä, ettei jopa liian hyvältä ollakseen totta. dP olis toki ollut kätevä mutta jos USB-C adapteri on vain johdonpätkä ilman häiriöitä niin eiköhän se aja asiansa.

Tekeekös tolla RX550 mitään pelien kanssa kun prossun puolesta tehoja on kuitenkin ihan mukavasti, vai onko lähinnä Quadro/MX150 -tyylinen kortti? Benchmarkkeja toki jotain löyty mutta ei ehkä kuitenkaan anna ihan realistista kuvaa käytöstä. Mites tuulettimet raskaammassa käytössä, onko GPU:n hyrrä kuin helikopteri pyörähtäessään käyntiin ja onko yleinen melutaso kohtuullinen?
Hieman enemmän tehoja on RX 550 vs MX 150, tästä voi katsella tarkemmin: Graphics Card Comparison - Head 2 Head

En ole tuolla itse kerennyt pelailemaan, mutta kokeilin pikaisesti että ainakin hieman kevyemmällä resolla 1600x900 oli esim. PUBG ihan pelattavissa. Ei mitään tajutonta FPS, mutta pelattavissa. Eli siis ei tästä nyt miksikään pääpelikoneeksi ole omassa käytössä ainakaan, mutta hetkelliseen tarpeeseen vaikka reissun päällä kun pitää tappaa aikaa tms, niin siihen kyllä mielestäni soveltuu.

Mitä tulee kuvan / videon käsittelyyn, niin olen jotain After Effects juttuja tuolla rendaillut ja ajanut asian ihan OK. Näytön puolesta kuitenkin tuo IPS paneeli joka on mukana, niin vaikka on matta jne, niin siinä ei värien toisto ole ihan parasta mahdollista. Säädin paneelin väriasetuksia hieman niin sain siitä kyllä ihan hyvän omaan käyttöön (en tee grafiikkaa juurikaan), mutta en sitten tiedä ammattikäytössä kuvien tms käsittelyssä kuinka hyvin toimii.

Kovin tyytyväinen koneeseen olen kyllä edelleen. Tahnat ajattelin vaihtaa CPU/GPU päälle, mutta en vielä ole kerennyt tekemään. GPU ajureissa kellot on hieman rajoitettu ja lämmöt eivät pääse nousemaan pahoiksi, mutta ajattelin että jos tahnat vaihtaisi ja katsoisi saisiko hieman lisää kyytiä tuolle GPU:lle nostettua jollain tapaa.
 

Hessu

Tukijäsen
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
4 420
Hieman enemmän tehoja on RX 550 vs MX 150, tästä voi katsella tarkemmin: Graphics Card Comparison - Head 2 Head

En ole tuolla itse kerennyt pelailemaan, mutta kokeilin pikaisesti että ainakin hieman kevyemmällä resolla 1600x900 oli esim. PUBG ihan pelattavissa. Ei mitään tajutonta FPS, mutta pelattavissa. Eli siis ei tästä nyt miksikään pääpelikoneeksi ole omassa käytössä ainakaan, mutta hetkelliseen tarpeeseen vaikka reissun päällä kun pitää tappaa aikaa tms, niin siihen kyllä mielestäni soveltuu.

Mitä tulee kuvan / videon käsittelyyn, niin olen jotain After Effects juttuja tuolla rendaillut ja ajanut asian ihan OK. Näytön puolesta kuitenkin tuo IPS paneeli joka on mukana, niin vaikka on matta jne, niin siinä ei värien toisto ole ihan parasta mahdollista. Säädin paneelin väriasetuksia hieman niin sain siitä kyllä ihan hyvän omaan käyttöön (en tee grafiikkaa juurikaan), mutta en sitten tiedä ammattikäytössä kuvien tms käsittelyssä kuinka hyvin toimii.

Kovin tyytyväinen koneeseen olen kyllä edelleen. Tahnat ajattelin vaihtaa CPU/GPU päälle, mutta en vielä ole kerennyt tekemään. GPU ajureissa kellot on hieman rajoitettu ja lämmöt eivät pääse nousemaan pahoiksi, mutta ajattelin että jos tahnat vaihtaisi ja katsoisi saisiko hieman lisää kyytiä tuolle GPU:lle nostettua jollain tapaa.
Jos video/kuva -hommia tekee niin kannattaa kyllä IPS paneelilla hankkia kone. Kyllä tämä tn on melko rasittava vaikkakin siedettävä :sori:
 

copter

Last Man Standing
Liittynyt
05.12.2016
Viestejä
3 299
Jos video/kuva -hommia tekee niin kannattaa kyllä IPS paneelilla hankkia kone. Kyllä tämä tn on melko rasittava vaikkakin siedettävä :sori:
Joo siis IPS paneeli tässä on, kannattaa lukea täältä tuo kohta Display: ThinkPad E480 (i5-8250U, RX 550) Laptop Review .. Itselläkin on tuo Innolux paneeli joka testissä ja mitä nyt näitä on tullut katsottua, niin paneeli ei mielestäni ole yhtä hyvä kuin esim. hyväksi todetut AOU paneelit. Toki kuitenkin hyvä paneeli ja ehdottomasti parempi kuin joku TN paneeli. Ei omaa käyttöä siis millään tapaa haittaa tai häiritse, mutta jos tekee vaikka kuvankäsittelyä taikka videoeditointia työkseen, niin silloin ei ehkä oikea valinta.

Tosin yksi AOU paneeli olisi ylimääräisenä nurkissa, tekisi melkein mieli vaihtaa. :)
 
Liittynyt
14.11.2016
Viestejä
20
Joo siis IPS paneeli tässä on, kannattaa lukea täältä tuo kohta Display: ThinkPad E480 (i5-8250U, RX 550) Laptop Review .. Itselläkin on tuo Innolux paneeli joka testissä ja mitä nyt näitä on tullut katsottua, niin paneeli ei mielestäni ole yhtä hyvä kuin esim. hyväksi todetut AOU paneelit. Toki kuitenkin hyvä paneeli ja ehdottomasti parempi kuin joku TN paneeli. Ei omaa käyttöä siis millään tapaa haittaa tai häiritse, mutta jos tekee vaikka kuvankäsittelyä taikka videoeditointia työkseen, niin silloin ei ehkä oikea valinta.

Tosin yksi AOU paneeli olisi ylimääräisenä nurkissa, tekisi melkein mieli vaihtaa. :)
Kiitoksia vastauksista. En tule ainakaan reissussa tarvitsemaan niin tarkkaa värintoistoa, etteikö kohtuullisella IPS-paneelilla pärjäisi. Tosta i7 E580 on parissa arviossa mainittu heikko jäähytysteho, joka jättää tehoja aika paljon piippuun. Notebookcheck suosittelee vain i5-mallin ostamista joka yltää tehoissa lähes i7 tasolle testien perusteella ja on sen pari sataa halvempi. Toki taas sitä on varmasti mitattu benchmarkeilla aika maksimirasituksella tai pelatessa. Ainut missä saan desktopilla prossukuorman ylös 90%+ on renderöinnit, eikä niitäkään tule matkakäytössä hyvin paljoa. Samoin tuo Lenovon oma PCIe m2-SSD on ilmeisesti jopa hitaampi kuin normiSSD benchmarkkien mukaan, joka on todella hämmentävää. Testeissä oli myös aiheuttanut jopa pientä nykimistä peruskäytössä, mites techiläisillä?

Mutta joo, mattapintainen IPS joka suoriutuu kirkkaus/kontrasti ja PWM dimming testeistä kiitettävästi on varmasti tarpeeksi hyvä omaan käyttöön. Sitten katselemaan mistäs sais halvimmalla..
 

copter

Last Man Standing
Liittynyt
05.12.2016
Viestejä
3 299
Tuo nykiminen tapahtui itselläkin ja johtui GPU ajureista, se on fiksattu. SSD osalta jossain vaiheessa mietin että sen voisin vaihtaa, mutta ei ole kyllä normikäytössä ollut mitenkään ongelma enkä ole tuota vaihtamista nyt hetkeen enää miettinyt.

Oman kokemuksen perusteella jäähdytys ei ole mikään maailman paras, mutta ei ole muodostunut ongelmaksi. Prosessorin TDP arvo tulee omien testien perusteella vastaan ennen lämpöjä. Tosin kuten mainitsin, niin suunnitelmissa on kyllä ollut lämpötahnojen vaihto kaikesta huolimatta josko sillä olisi jotain merkitystä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
702
Thinkpad ollut pari päivää käytössä, touchpad on kylllä aika huono. Kokoajan menossa hiiri minne sattuu.

Huomasin kanssa että tilasin ilman taustavalaistua näppäimistöä :facepalm: Saakos näitä helposti/halvalla vaihdettua?
 
Liittynyt
14.11.2016
Viestejä
20
Tuo nykiminen tapahtui itselläkin ja johtui GPU ajureista, se on fiksattu. SSD osalta jossain vaiheessa mietin että sen voisin vaihtaa, mutta ei ole kyllä normikäytössä ollut mitenkään ongelma enkä ole tuota vaihtamista nyt hetkeen enää miettinyt.

Oman kokemuksen perusteella jäähdytys ei ole mikään maailman paras, mutta ei ole muodostunut ongelmaksi. Prosessorin TDP arvo tulee omien testien perusteella vastaan ennen lämpöjä. Tosin kuten mainitsin, niin suunnitelmissa on kyllä ollut lämpötahnojen vaihto kaikesta huolimatta josko sillä olisi jotain merkitystä.
Kiitos vastauksista. Pitänee vielä arpoa ton i7 ja i5 välillä, mutta eiköhän tämä tilaukseen lähde.
 

copter

Last Man Standing
Liittynyt
05.12.2016
Viestejä
3 299
Thinkpad ollut pari päivää käytössä, touchpad on kylllä aika huono. Kokoajan menossa hiiri minne sattuu.

Huomasin kanssa että tilasin ilman taustavalaistua näppäimistöä :facepalm: Saakos näitä helposti/halvalla vaihdettua?
Jos se hiiri "vaeltaa" niin kannattaa katsoa sen TrackPoint tapin herkkyyttä, ettei sen takia hiiri vipellä. Sen jos laittaa liian herkäksi niin voi aiheuttaa ongelmia.
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 187
Kommenttina tuohon E580 läppäriin. Herran vuonna 2018 wlan kortti on kyllä AJASTAAN JÄLJESSÄ:

Delivers
up to 3x faster Wi-
Fi speeds (up to 433 Mbps
2
) than 802.11n, with up to 3x more
bandwidth per stream for more users and devices.
Advanced optional 802.11ac
specification features implemented that improve channel reliability resulting in better
coverage an
d performance. Intel® Wireless
-AC enables smoother streaming of higher
resolution videos, fewer dropped connections and less congestion, and more speeds
further away from the router.

Miten ihmeessä voidaan pitää 1x1 radiota tuollaisessa läppärissä o_O ja vieläpä AC Wave2 aikakaudella :rolleyes:
 

copter

Last Man Standing
Liittynyt
05.12.2016
Viestejä
3 299
Laitoin eilen tähän E480 koneeseen nestemetallit sisään ja asentelin ThrottleStopin sen jälkeen AC profiilille. Ihan kivasti sai tuolla säädettyä turboja pysymään paremmin päällä. En ihan tajuttomasti jaksanut säätää mutta -105.5mV offsetti core voltageen turbon alla ja turboajan pidennys arvoon 3670016 sai koneen pitämään kaikki coret ~ 3GHz pinnassa ja 75 asteen lämmöissä.
 

Pertti Kosunen

Basic Input/Output System
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 107
4k@60Hz tila ei välttämättä toimi kaikilla adaptereilla, jos sitä tarvii niin kannattaa varmistaa toimivuus.
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
965
Tarttis 14" Thinkpadin, joka liitetään kotona 4K-näyttöön. Mistä tiedän, mikä malli jaksaa pyörittää 4K-työpöytää sujuvasti?
 

Pertti Kosunen

Basic Input/Output System
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 107
Työpöytä ei pitäisi olla mikään ongelma, jos tarvitsee 3d/pelitehoa, niin sitten täytyy syynätä tarkemmin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
702
E580 ja E480 koneissa pohja lähtee ihan helposti pois. Oletuksena siellä on M.2 SSD sisällä ja tyhjä 2,5" paikka johon voi sitten lisätä toisen SSD:n taikka pyörivän kiintolevyn jos tarvitsee tallennus tms tilaa. Jos kone 8GB konfiguraatiolla niin siinä on oletuksena 1x8GB palikka eli toisen voi lisätä helposti itse.
Mahdatko tietää onko laitteessa minkä mallinen m.2 levy? Ihan perus levy Samsung 500GB 960 EVO SSD -levy, M.2, NVMe, 3200/1800 MB/s - 209,00€ vai Western Digital 250GB WD Blue 3D SSD -levy, M.2 2280, 550/525 MB/s - 84,90€ missä on kaksi "koloa" toisessa päässä?
 
Liittynyt
08.01.2018
Viestejä
1 202
Mahdatko tietää onko laitteessa minkä mallinen m.2 levy? Ihan perus levy Samsung 500GB 960 EVO SSD -levy, M.2, NVMe, 3200/1800 MB/s - 209,00€ vai Western Digital 250GB WD Blue 3D SSD -levy, M.2 2280, 550/525 MB/s - 84,90€ missä on kaksi "koloa" toisessa päässä?
Noissa ei ole SATA-liitäntää SSD:lle, vaan PCIe NVMe.
http://psref.lenovo.com/syspool/Sys/PDF/ThinkPad/ThinkPad E480/ThinkPad_E480_specs.pdf
Laitteissa, joissa on HDD:n paikalla pelkkä dummy, ei ole mukana myöskään SSD:n asennustelinettä ja kaapelia. En tiedä, mitä mahdollisesti puuttuu, jos mukana on HDD, mutta ei SSD:tä. Ehkä tuollaista kuin 01LW427
https://pcsupport.lenovo.com/fi/fi/...+Products&searchType=5&keyWordSearch=20KS003W
 

copter

Last Man Standing
Liittynyt
05.12.2016
Viestejä
3 299
Mahdatko tietää onko laitteessa minkä mallinen m.2 levy?
Ihan perus NVMe M.2 SSD, eli siis yksi kolo päässä. Esim. tälläinen siis menee: Samsung 960 EVO SSD 250 Gt M.2 ‐SSD-kovalevy 123,90 €

Laitteissa, joissa on HDD:n paikalla pelkkä dummy, ei ole mukana myöskään SSD:n asennustelinettä ja kaapelia. En tiedä, mitä mahdollisesti puuttuu, jos mukana on HDD, mutta ei SSD:tä. Ehkä tuollaista kuin 01LW427
Kyllä ainakin tässä E480 koneessa sai laitettua sen dummyn tilalle normi 2,5" SATA III levyn ihan heittämällä. Se dummy on kiinni sellaisessa kumitelineessä / kelkassa johon vaan ottamalla sen dummyn pois voi laittaa oikean levyn ja kaapelikin on siinä valmiina vedettynä. Sen dummyn alla oli vielä sellainen ekstra eristyslevy tms jonka voi tarvittaessa laittaa paikoilleen kovoille jossa pinta sähköä johtavaa materiaalia. Eli siis sanoisin että tuo asennusteline on kyllä mukana ja kiinni siinä dummyssa oletuksena.

Mielestäni oli varsin loppuun asti mietitty juttu, eli levyn sai parissa minuutissa paikoilleen ilman mitään ruuveja tai työkaluja kun vain pohjalevy oli avattu.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.01.2018
Viestejä
1 202
Kyllä ainakin tässä E480 koneessa sai laitettua sen dummyn tilalle normi 2,5" SATA III levyn ihan heittämällä. Se dummy on kiinni sellaisessa kumitelineessä / kelkassa johon vaan ottamalla sen dummyn pois voi laittaa oikean levyn ja kaapelikin on siinä valmiina vedettynä. Sen dummyn alla oli vielä sellainen ekstra eristyslevy tms jonka voi tarvittaessa laittaa paikoilleen kovoille jossa pinta sähköä johtavaa materiaalia. Eli siis sanoisin että tuo asennusteline on kyllä mukana ja kiinni siinä dummyssa oletuksena.
Kiitoksia oikaisusta! Tuo "tietoni" puuttuvista kiinnitystarvikkeista koski peliläppäreitä. Ennen kirjoitusta yritin kyllä tarkistaa, koskeeko sama E480/E580-läppäreitä, mutta ilmeisen puutteellisen googlauksen perusteella päädyin väärään tulokseen.
 
Liittynyt
10.06.2017
Viestejä
221
Viimeinen Windows päivitys pudotti laitteen Hello yhteensopivista (sormenjälkitunnistus pois.. 5.gen Lenovo x1 carbon) Jos viisaammilla on ajatuksia mitä tehdä.. Tuohonkin ominaisuuteen tottui varsin helposti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
702
Noissa ei ole SATA-liitäntää SSD:lle, vaan PCIe NVMe.
http://psref.lenovo.com/syspool/Sys/PDF/ThinkPad/ThinkPad E480/ThinkPad_E480_specs.pdf
Laitteissa, joissa on HDD:n paikalla pelkkä dummy, ei ole mukana myöskään SSD:n asennustelinettä ja kaapelia. En tiedä, mitä mahdollisesti puuttuu, jos mukana on HDD, mutta ei SSD:tä. Ehkä tuollaista kuin 01LW427
https://pcsupport.lenovo.com/fi/fi/products/laptops-and-netbooks/thinkpad-edge-laptops/thinkpad-e580-type-20ks-20kt/20ks/003w/parts?linkTrack=Homepage:Body_Search+Products&searchType=5&keyWordSearch=20KS003W
Saako lenovon sivuilta suoraan tilattua osia ollenkaan? On kyllä niin sekavat sivut.
 
Liittynyt
14.11.2016
Viestejä
20
@copter Mainitsit tossa viime sivulla, että otit suoraan toisen 8GB kamman uuteen E480. Mietin itse jo tossa tilatessa että oisko se pitäny pyytää valmiiks sisään, mutta päädyin siihen että lisään vaan itse tarpeen mukaan. Mistähän moisen, olettaen täsmälleen samanlaisen kamman, sais halvimmalla ja meneekö takuut heti jos avaa pohjaluukun itse? Oisko tossa valueta ostaa palikka itse ja käyttää 5min asennuksessa valtuutetulla liikkeellä? Samalla houkuttelis laittaa sisään 960 EVO m2 päälevyksi jos tosta availusta ei takuita mene tässä tapauksessa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
702
@copter Mainitsit tossa viime sivulla, että otit suoraan toisen 8GB kamman uuteen E480. Mietin itse jo tossa tilatessa että oisko se pitäny pyytää valmiiks sisään, mutta päädyin siihen että lisään vaan itse tarpeen mukaan. Mistähän moisen, olettaen täsmälleen samanlaisen kamman, sais halvimmalla ja meneekö takuut heti jos avaa pohjaluukun itse? Oisko tossa valueta ostaa palikka itse ja käyttää 5min asennuksessa valtuutetulla liikkeellä? Samalla houkuttelis laittaa sisään 960 EVO m2 päälevyksi jos tosta availusta ei takuita mene tässä tapauksessa.
Lenovo 8 Gt DDR4 2400 MHz DDR4 SODIMM ‐muistimoduli 140,90 €
Tuollainen siellä taitaa sisällä olla?
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
56
Viimeinen Windows päivitys pudotti laitteen Hello yhteensopivista (sormenjälkitunnistus pois.. 5.gen Lenovo x1 carbon) Jos viisaammilla on ajatuksia mitä tehdä.. Tuohonkin ominaisuuteen tottui varsin helposti.
Minulla myös lopetti sormenjälkitunnistus toimimasta Lenovo W540:llä. Tuohon auttoi kun päivitti sormenjälkitunnistimen ajurin.

fp_driver.png
 

copter

Last Man Standing
Liittynyt
05.12.2016
Viestejä
3 299
Joo tollasen sinne laitoin toisen kaveriksi, oli samanlainen.

@LoBeR Pohjaluukun avaamisesta ei takuut raukea, pohjassa on 9 ruuvia jotka pitää avata ja sitten kansi lähtee ihan nostamalla kun laittaa "saumasta" väliin jotain millä sen saa napsautettua irti. Itse taisin käyttää vanhaa Stockmannin kanta-asiakaskorttia tällä kertaa kun oli lähimpänä. :)

M.2 levyn vaihtaminen onnistuu helposti siinä samalla ihan normaalisti ottamalla ruuvin auki, vaihtamalla levyn ja ruuvaamalla kiinni.
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
965
Yrityskannettavaa olen nyt ihan hankkimassa ja Lenovo Thinkpad t460s vaikuttaa minulle sopivimmalta vaihtoehdolta. Sitä löytyy 14" fullhd-paneelilla sekä tarkemmalla WQHD-paneelilla jonka tarkkuus on 2560x1440 pikseliä. Eikös näissä ole ihan silminnähtävä ero? Muistaakseni joku oli 4K-näyttöjä ainakin kehunut tässä kokoluokassa hyväksi hankinnaksi.

Nyt on kova puntarointi WQHD:n ja FullHD:n välillä. Hintaa saisi pulittaa 250 euroa enemmän kovemmasta tarkkuudesta. Taitaa olla sen arvoista?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
241
Yrityskannettavaa olen nyt ihan hankkimassa ja Lenovo Thinkpad t460s vaikuttaa minulle sopivimmalta vaihtoehdolta. Sitä löytyy 14" fullhd-paneelilla sekä tarkemmalla WQHD-paneelilla jonka tarkkuus on 2560x1440 pikseliä. Eikös näissä ole ihan silminnähtävä ero? Muistaakseni joku oli 4K-näyttöjä ainakin kehunut tässä kokoluokassa hyväksi hankinnaksi.

Nyt on kova puntarointi WQHD:n ja FullHD:n välillä. Hintaa saisi pulittaa 250 euroa enemmän kovemmasta tarkkuudesta. Taitaa olla sen arvoista?
En toki tiedä käyttötavasta ja -tarpeesta sekä myöskään tilasta, mutta koska harkitset kannettavaa, oletan että kannat laitetta ainakin välillä mukana. Jos käyttö on pelkästään/enimmäkseen tien päällä ja kiinteällä käyttöpisteellä on vain vähän työtilaa, ota WQHD.

Jos taas laitteen ensisijaisessa käyttöpisteessä saat valjastettua tilaa näytölle ja näppäimistölle, oma valinta olisi FHD-näyttö, telakka, näppäimistö, hiiri sekä vaikka 25"...27" näyttö 2560x1440 resolla. On aika lailla kivampi työskennellä tuollaisella kombinaatiolla.
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
965
En toki tiedä käyttötavasta ja -tarpeesta sekä myöskään tilasta, mutta koska harkitset kannettavaa, oletan että kannat laitetta ainakin välillä mukana. Jos käyttö on pelkästään/enimmäkseen tien päällä ja kiinteällä käyttöpisteellä on vain vähän työtilaa, ota WQHD.

Jos taas laitteen ensisijaisessa käyttöpisteessä saat valjastettua tilaa näytölle ja näppäimistölle, oma valinta olisi FHD-näyttö, telakka, näppäimistö, hiiri sekä vaikka 25"...27" näyttö 2560x1440 resolla. On aika lailla kivampi työskennellä tuollaisella kombinaatiolla.
Vaativin käyttö tapahtuu pääosin kotona, jossa käytössä iso 4K-näyttö. Mutta elämäni saattaa välillä olla melko liikkuvaa kahden kodin välillä, ja pienellä näytöllä on melko tehotonta työskennellä, joten jos WQHD tuo lisätehoja työskentelyyn, niin se voisi olla hyvä. Tällä hetkellä siirrän todella monia töitä, koska tiedän että kotona on mukavampi tehdä ne. Ehkä WQHD-näyttö vähentäisi tätä töiden siirtämistä ja maksaisi siten itsensä takaisin? Jotenkin tässä nyt yritän perustella itselleni yli 250 euron lisähintaa.

Tuossa WQHD-mallissa on näköjään myös i7-prossu, joka tuo kaiketi aika paljon lisää väääntöä varsinkin grafiikkaan. Se taitaa olla viimeinen niitti. Eipä ainakaan tarvitse pidemmällä reissulla mietiskellä, että olisi pitänyt ottaa se WQHD. :itku:
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 548
Kuvanlaatuhan käsittääkseni wqhd-paneelissa on selkeästi parempi kuin fullhd-paneelissa. Eli kirkkaus, väritoisto ja kontrasti. Eli muukin muuttuu kuin pelkkä resoluutio.
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
965
Kuvanlaatuhan käsittääkseni wqhd-paneelissa on selkeästi parempi kuin fullhd-paneelissa. Eli kirkkaus, väritoisto ja kontrasti. Eli muukin muuttuu kuin pelkkä resoluutio.
Niinpä näkyy. Sitten tämä on entistä selvempi peli.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
241
Tottakai jos laskutettavaa työtä teet niin ehdottomasti WQHD. Ajattelin ensin opiskelukäyttöä tms. koska nostit tuon hintaeron esille. Kyytiin USB-telakka niin sopii tarvittaessa muutkin läppärit työpisteeseen.
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
965
Telakan aion hommata, mutta USB-telakassa ei riitä väylänopeus 4K-kuvalle 60 kuvaa sekunnissa. Tuollainen USB-telakka ei käsittääkseni edes pysty käyttämään koneen omaa grafiikkapiiriä, olenko oikeassa? Telakkaporttiin liitettävässä menetelmässä ei taida olla mitään tällaisia rajoituksia. Täytyy vielä tutkia miten perinteinen telakka sopii käyttöön, jossa käytän telakoitua läppäriä näppäimistönä.

Oli ikävä huomata Notebookcheck.netin arvostelusta, että WQHD-paneelin himmennys on hoidettu PWM:llä, jossa on vieläpä varsin matala modulaatio 220 Hz. Aika halpamaista minusta missä tahansa laitteessa, ja aivan järjetöntä varsinkin 2 300 euron yrityskannettavassa.

Täällä aiheesta onkin lisää asiaa. Lueskelen tämän läpi. Low PWM frequency affects recent ThinkPad models - Lenovo Community
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
241
Piti oikein alkaa tutkimaan asiaa, meillä nimittäin tuli töihin noiden mekaanisten telakoiden tilalle nyt USB-C -telakoita (ThinkPad Hybrid USB-C with USB-A Dock - Overview and Service Parts) ja kyllä niistä menee 4K läpi. Koneet on tosin T470-sarjaa joka tuossa on vaatimuksena(?).

Jotenkin muistelen että USB3 asentaa oman näytönohjaimensa käyttöön kun taas USB-C toimii läpisyöttönä kuten tuo perinteinen telakka, olisiko siinä syy.
 

copter

Last Man Standing
Liittynyt
05.12.2016
Viestejä
3 299
Tuolla Lenovon telakalla saa ainakin yhden näytön 4k@60fps, useammasta en osaa sanoa. USB-C liittimestä saa 10Gbps siirtonopeuden, joka voi rajoittaa useamman näytön kanssa (kannattaa tarkistaa). Jos koneesta löytyy myös Thunderbolt 3 tuki samasta USB-C liittimestä, niin silloin TB3 telakka voi olla järkevämpi ratkaisu kun se tarjoaa nopeamman 40Gbps siirtonopeuden.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
107
Olin tässä harkitsemassa vahvasti Lenovo e480 mallia, mutta luin että siihen on tullut bios päivitys joka pudottaa dgpu tehon todella huonoksi. Kannattaako mallia enää hankkia?
 
Liittynyt
14.02.2017
Viestejä
14
Olin tässä harkitsemassa vahvasti Lenovo e480 mallia, mutta luin että siihen on tullut bios päivitys joka pudottaa dgpu tehon todella huonoksi. Kannattaako mallia enää hankkia?
Itsekin tässä pitänyt E480:tä varteenotettavana vaihtoehtona. Näyttäisi saavan 256GB SSD:llä ja i5-8250U:lla sekä 8GB RAMilla noin 700 eurolla Euroopasta.

L380 saattaisi olla omaan käyttöön parempi vaihtoehto, ja kenties hinta/laatusuhteeltaankin parempi. Päällimmäiset speksit samat, mutta hinta n. 150 euroa enemmän eli 850 euron paikkeille.

Vertailu.

Aika vaikea valinta kuitenkin. 13.3" tai 14", eipä taida olla juuri käytännön merkitystä. Pienemmät mitat ja kevyempi paino L380:lle plussaa. Hieman parempi näyttö myös L380:ssä.
Onkohan tuohon E480:een jotain huonompaa laitettu, kuten kiintolevy tai muu konfiguraatio? Sen verran hitaammat ainakin tuossa Notebookcheckin testissä ollut luku- ja kirjoitusnopeudet. Monessa benchmarkissa L380 saa paremmat pisteet. USB Type-C:tä löytyy yksi enemmän L380:stä, mutta ainakaan vielä en omista sitä tarvitsevia laitteita.

Molemmat taitavat olla parhaat valinnat sekä 700e että 850e hintaan.
 
Liittynyt
08.01.2018
Viestejä
1 202
Itsekin tässä pitänyt E480:tä varteenotettavana vaihtoehtona. Näyttäisi saavan 256GB SSD:llä ja i5-8250U:lla sekä 8GB RAMilla noin 700 eurolla Euroopasta.

L380 saattaisi olla omaan käyttöön parempi vaihtoehto, ja kenties hinta/laatusuhteeltaankin parempi. Päällimmäiset speksit samat, mutta hinta n. 150 euroa enemmän eli 850 euron paikkeille.
Mainittakoon tässä yhteydessä, että monet noista saksalaisyrityksistä eivät toimita ollenkaan Suomeen, kuten noilla sivuilla kerrotaankin. Lisäksi niillä, jotka toimittavat, on Suomea koskien toiset toimitusehdot ja -hinnat, jotka saa tietää erikseen kysyttäessä. Ja kuten tunnettua, saksalaiskoneissa on QWERTZ-näppäimistö.
 
Liittynyt
14.02.2017
Viestejä
14
Mainittakoon tässä yhteydessä, että monet noista saksalaisyrityksistä eivät toimita ollenkaan Suomeen, kuten noilla sivuilla kerrotaankin. Lisäksi niillä, jotka toimittavat, on Suomea koskien toiset toimitusehdot ja -hinnat, jotka saa tietää erikseen kysyttäessä. Ja kuten tunnettua, saksalaiskoneissa on QWERTZ-näppäimistö.
Juu Saksasta ynnä muualta on tullut ennenkin tilattua geizhalsin kautta. Hyvä muistutus kyllä tuo QWERTZ-näppäimistö.

Geizhalsista yleisesti katselen laajempaa valikoimaa ja tarjontaa. Suomen hinnat ovat yleensä jossain tietyssä suhteessa kalliimpia, tai mistälie Virosta elektroniikkansa ostaisikin, niin tuo E480:n ja L380:n 100-150e hintaero lienee suhteessa sama. Noh, Hinta.fi:n mukaan Suomessa E480:n keskihinta 880e (halvin 834e) ja L380:n keskihinta 950e (halvin 888e). Geizhals on toisinaan siinä ja siinä kannattaako se riskeineen/lisäkuluineen loppupeleissä, mutta se on asia erikseen.

Mutta se olennaisempi kysymys on, että E480 vai L380? Thinkpadin L-mallisarja toki pitäisi olla yleisesti ottaenkin paremmista osista ja laadukkaammin tehty.

Oma nykyinen läppäri on Toshiba Satellite Z30 (tämän tapainen, mutta edullisempi versio), ja maksoi elokuussa 2014 posteineen 800 euroa. Mielestäni noin 200e/vuosi kuulostaa ihan hyvältä sijoitukselta kannettavaan.

Kiikun kaakun menee. Nyt taas alan kallistua E480:n puoleen. Ehkä vähän huonommalla läppärillä voisi vedellä vaikka seuraavat 3 vuotta ennen kuin taas päivittää. Vaikka toisaalta se on pitkä aika "kärsiä" ~100e säästön aiheuttamien huonompien ominaisuuksien vuoksi.
 
Viimeksi muokattu:

Kosm

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 015
Tuli tuossa vastaus campusdiscount.de verkkokaupasta, onnistuu myynti suomalaisille korkeakouluopiskelijoille ja koneisiin saa vielä maksutta vaihdettua nordic näppäimistönkin.

Lenovo ThinkPad T480s 20L8S02E00

Tuommoisen ajattelin tilata, kyllähän tuossa melkein 1000 euroa säästää kun katselee muualta vastaavia koneita. Tai itse asiassa vastaavaa konettahan ei mistään muualta kuin campus programista saa, eli nuo MX150 mallit on täysin yksinoikeudella saksaan opiskelijoille.

Tilaan koneen muutaman viikon kuluttua kunhan saan vanhan ensin alta pois, päivittelen sitten tänne ketjuun kokemuksia. Ennen tilaamista pitää ottaa sähköpostilla yhteyttä ja todistaa korkeakouluopiskelupaikka, ennen kun pääsee tilaamaan, se hoitui jo itseltä oikein helposti.
 
Liittynyt
14.02.2017
Viestejä
14
Tuli tuossa vastaus campusdiscount.de verkkokaupasta, onnistuu myynti suomalaisille korkeakouluopiskelijoille ja koneisiin saa vielä maksutta vaihdettua nordic näppäimistönkin.

Lenovo ThinkPad T480s 20L8S02E00

Tuommoisen ajattelin tilata, kyllähän tuossa melkein 1000 euroa säästää kun katselee muualta vastaavia koneita. Tai itse asiassa vastaavaa konettahan ei mistään muualta kuin campus programista saa, eli nuo MX150 mallit on täysin yksinoikeudella saksaan opiskelijoille.

Tilaan koneen muutaman viikon kuluttua kunhan saan vanhan ensin alta pois, päivittelen sitten tänne ketjuun kokemuksia. Ennen tilaamista pitää ottaa sähköpostilla yhteyttä ja todistaa korkeakouluopiskelupaikka, ennen kun pääsee tilaamaan, se hoitui jo itseltä oikein helposti.
Tämähän vaikuttaa mielenkiintoiselta kaupalta.
Tuota L380:tä kun olin miettinyt ostavani, niin tuolta saa hintaan 719€ ja siihen 35€ postikulut päälle, eli 754€ ilman käyttöjärjestelmää. Eli postikuluineenkin jopa 100€ edullisemmin kuin muuten Saksasta, tai noin 150-200€ halvemmin kuin Suomesta tilattuna.

Kerrottiinko tuosta näppäimistön customoinnista nordic-layoutille verkkosivulla? Vai onko ne niin helppoja modifikaatioita, että kerroit vain haluavasi Suomi-näppäimistöllä ja tilaavat jostain tehtaalta sellaisena sinulle?
 

Kosm

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 015
Tämähän vaikuttaa mielenkiintoiselta kaupalta.
Tuota L380:tä kun olin miettinyt ostavani, niin tuolta saa hintaan 719€ ja siihen 35€ postikulut päälle, eli 754€ ilman käyttöjärjestelmää. Eli postikuluineenkin jopa 100€ edullisemmin kuin muuten Saksasta, tai noin 150-200€ halvemmin kuin Suomesta tilattuna.

Kerrottiinko tuosta näppäimistön customoinnista nordic-layoutille verkkosivulla? Vai onko ne niin helppoja modifikaatioita, että kerroit vain haluavasi Suomi-näppäimistöllä ja tilaavat jostain tehtaalta sellaisena sinulle?
Hi ,


It is possible to order a Lenovo ThinkPad T480s with nordic (swedish/finnish) keyboard.

It would take a few more days then normally for shipping.

Näin vastasi asiakaspalvelu tuosta.
 

copter

Last Man Standing
Liittynyt
05.12.2016
Viestejä
3 299
Olin tässä harkitsemassa vahvasti Lenovo e480 mallia, mutta luin että siihen on tullut bios päivitys joka pudottaa dgpu tehon todella huonoksi. Kannattaako mallia enää hankkia?
Ei tähän tietääkseni mitään muutosta ole tullut, sama core speed on ollut kaikissa BIOS versiossa. Tosin se on melko alhainen RX 550 kortille (902MHz) ja olen tässä juuri itse koettanut löytää keinoa millä tuota saisi nostettua. Perinteiset kellotusmenetelmät eivät tunnu auttavan, pitää varmaan katsoa saisiko tästä jotain irti esim. Polaris BIOS editorilla. Laitoin nestemetallit joku aika sittne COU / GPU puolelle, joka on hieman laskenut lämpöjä ja sitä kautta varmaan olisi hieman saumoja kokeilla nostaa kelloja.

Olen (edelleen) koneeseen hyvin tyytyväinen, tehoa on paljon (i7-8550U) ja muutenkin kaikki toimii kuten pitää.
 

Kosm

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 015
Ostakaa suosiolla TB3-telakkaa jos vaan on tarjolla. Noihin uusimpiin x80 sarjan Thinkpadeihin vissiin on.

Mulla ei ole vielä tullut yhtään USB-C- tai USB 3.1-telakkaa vastaan jossa hiiri ei välillä lagaisi. Ainoa tapa kiertää toi oli laittaa hiiri suoraan koneeseen kiinni. Ilmeisesti näyttö vie niin paljon kaistaa että aiheuttaa välillä hiiren tökkimistä.
Itsellä on tuo OneLink Pro Dock joka käyttää USB 3.0 eikä ole ollut ongelmia 75 Hz 1440p näytön kanssa. Toki voi olla että tulisi ongelmia vaikka 4K näytön kanssa. Toki kannattaa tulevaisuutta ajatellenkin ostaa tuommoinen TB3-laitos vaikka enemmän maksaakin.
 

copter

Last Man Standing
Liittynyt
05.12.2016
Viestejä
3 299
Hieman asian vierestä kun ei Lenovon laitos, mutta Dellin TB3 telakassakin on ongelmia USB hiirien kanssa. En tiedä onko tämä joku geneerinen ongelma tekniikassa, jostain lueskelin että noi telakat jostain syystä olisi herkempiä häiriöille, että joku laite joka toimii suoraan koneessa OK voikin telakassa ollessaan kiinni aiheuttaa ongelmia telakassa, joka sitten ilmenee input laitteiden häiriöinä / lagina tms.
 

Juha Uotila

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 935
Samanlaista Lagus on omalla usb-c telakassa (ei tb3) eli hiiri sekä näppis lagaa jos kytketty telakkaan eikä suoraan koneeseen
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 275
Viestejä
4 196 260
Jäsenet
70 885
Uusin jäsen
Miropetri

Hinta.fi

Ylös Bottom