Ilmanpuhdistin

Pertti Kosunen

Basic Input/Output System
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 107
Mitä ilmanpuhdistinta ostaessa tulee ottaa huomioon, mitkä on hyviä? Pölyn poisto sisäilmasta on tarkoitus, elektroniikka kerää pölyä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
89
Itselleni puhdistinta hankkiessani vaatimukseni olivat:
1) Oikeasti jotain puhdistava (oman kokemukseni mukaan toimii erittäin hyvin)
2) Pestävät sähköiset suodattimet (alhaiset käyttökustannukset)
3) Kestävyys (takana jo vuosien jatkuva 24/7 käyttö)

Valitsin Elixair e200 -mallin. Hyvin on vuosia hyrissyt. Ääntä lähtee jonkin verran, mutta ei mielestäni häiritsevästi. 2 tehoasentoa. Hintava kai tuo on, mutta myös käytettyjä on markkinoilla ja sellaisen uskaltanee ostaa koska kyseessä on kohtuullisen kestävä kone.

Kyllä tuo kiitettävästi pölyä ja epäpuhtauksia sähköiseen suodattimeensa kerää, suodattimen pesu on helppoa. Vehkeessä on myös aktiivihiilisuodatin (hajunpoistoon) mutta sitä en ole enää käyttänyt (en nähnyt erikoista tarvetta). Lisäksi koneesta löytyy karkea suodatin joka on myös pestävä.

Jotkut pesevät nuo suodattimet astianpesukoneessa, mutta itse olen hoitanut pesun ihan käsipelillä.
 

Merkava

מרכבה
BANNED
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
1 233
Noissa on jopa tärkeämpää kuin laite - sen sijoituspaikka/paikat, asunnon ilmankierto ja koko. Vaikka kuinka paljon kiertäisi ilma speksien mukaan se ei mitään auta jos kierrättää ilmaa vain osassa asuntoa.

Elixair tekee otsonia, jonka kyllä blokkaa vaihdettava aktiivihiilisuodatin. Toimii ilman aktiivihiilisuodatintakin. Pääsuodatin on pestävä ja "ikuinen" kuten yllä kerrottiin. Kaikki ei vaan halua yhtään ylimääräistä tuota hapen sukulaista joka äärimmäisen agressiivinen hapettaja asuntoonsa. Riippuu mitä säilytät asunnossasi.

Itsellä pari Electroluxin puhdistinta joissa aktiivihiili+vaihdettava hepa-suodatin. Ei halvin ratkaisu koska hepat maksaa aikalailla, noin 1/3-1/4 koko putsarin hinnasta. Yksi ei minulla riitä kattamaan asuntoa vaan jää "blind-spotteja".
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 360
Nosto

Onko jossain 100-200€ hintaluokassa ok laitteita pieneen kämppään, hiljainen, kestävä ja tietenkin suodattimia pitää saada. Halvempi aina parempi.
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 149
Täällä ei taida olla Electroluxin voittanutta. Itselläni Z9124 ja on ollut hyvä peli. Kohtuu hiljainen sleep-mode ja OK-hintaiset ”kuluvat osat”.
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 383
Oletteko huomanneet huoneilmassa eroa?

Kaveri suositteli Xiaomi Mi Airia ja sellaista olen tässä tutkiskellut..
 
Liittynyt
11.11.2017
Viestejä
616
Onko kokemusta Mi Air Purifier 2S:sta? Pitäisi löytää olohuoneeseen (n. 30 m²) sopiva. Kuinka älykäs se on, esim. saako sen menemään automaattisesti yötilaan/laskemaan tehoa yön ajaksi?
 
Liittynyt
07.09.2018
Viestejä
1 243
Itsellä on ollut jo useamman vuoden Electrolux EAP300 ja olen ollut siihen tyytyväinen. Ainoa miinus on vaihtosuodattimien hinnat. Edullisimmillaan saa Suomesta 1 kpl HEPA ja 4 kpl esisuodattimia hintaan 80 euroa mitkä riittää vuodeksi omalla vaihtovälillä.
Nyt huomasin että Alissa olisi edullisesti "tarvikesuodattimia" ja mittojen mukaan pitäisi olla suurinpiirtein sopivia. Asiakkaiden revikoissa yksi suomalainen jopa kehuu että sopivat Electrolux:iin (tosin kuvassa eri malli kuin itsellä).

US $14.48 39% OFF|4 pieces Air Purifier Parts Carbon pre filters and 1 piece Main HEPA filter for Winix 115115 5300 5500 6300-in Air Purifier Parts from Home Appliances on Aliexpress.com | Alibaba Group

Onko täältä kukaan tilannut ja kokeillut noita
 

Sonyttelija

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
22.04.2019
Viestejä
251
Minulla on vanhempi Electrolux Z9122 ollut jo monta vuotta; laitteessa lukee "Made in South Korea" eli lienee Winixin tekemä.
Lienevätkö suodattimetkin Winixin valmisteita, hyvin samannäköisiä ovat.
Laitteen aktiivihiilisuodatin paitsi suodattaa tupakansavua ja muita hajuja, toimii myös esisuodattimena, eli ottaa talteen "karkean" pölyn. En ole katsonut tarpeelliseksi vaihtaa niitä tiheästi, säännöllinen puhdistus riittää; HEPA-suodatus on tärkein. Hyvä puoli on, että suodattimia on hyvin saatavilla vielä vuosia puhdistimen valmistumisen loputtua, tätä ei voi sanoa kaikista puhdistimista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
91
Itsellä on ollut jo useamman vuoden Electrolux EAP300 ja olen ollut siihen tyytyväinen. Ainoa miinus on vaihtosuodattimien hinnat. Edullisimmillaan saa Suomesta 1 kpl HEPA ja 4 kpl esisuodattimia hintaan 80 euroa mitkä riittää vuodeksi omalla vaihtovälillä.
Nyt huomasin että Alissa olisi edullisesti "tarvikesuodattimia" ja mittojen mukaan pitäisi olla suurinpiirtein sopivia. Asiakkaiden revikoissa yksi suomalainen jopa kehuu että sopivat Electrolux:iin (tosin kuvassa eri malli kuin itsellä).

US $14.48 39% OFF|4 pieces Air Purifier Parts Carbon pre filters and 1 piece Main HEPA filter for Winix 115115 5300 5500 6300-in Air Purifier Parts from Home Appliances on Aliexpress.com | Alibaba Group

Onko täältä kukaan tilannut ja kokeillut noita
Eilen saapui kyseinen setti postissa ja hyvin sopii EAP300. aktiivihiilisuodatin on noin puoli senttiä pienempi kuin orkkis.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 644
Viestejä
4 187 021
Jäsenet
70 774
Uusin jäsen
Berch

Hinta.fi

Ylös Bottom