LGA 2011-3 X99 Kellottelut

Liittynyt
19.12.2016
Viestejä
1 047
i7-6800k ei nähtävästi tykännyt jatkuvasta 1.38-1.40V ajelusta.

Kerran meni noin kuukausi sitten windowssi täysin jumiin ja vaihdoin varuiksi ssd:n koska moni seikka viittasi vähän sen mahdolliseen häröilyyn. Uuden ssd:n ja käyttiksenkin jälkeen kone kaatui muutaman kerran satunnaisesti, nämä pistin ihan muistien kellottelun ym. piikkiin. Nyt sunnuntaina kippasi taas työpöydälle ja otin sitten ihan varmuuden vuoksi kaikki kellottelut ym. pois, kerran vielä pääsin työpöydälle ja siihen kuoli aivan täysin. Cpu ledi vaan paloi ja tuulettimet huusivat pätkittäin vaikka kuinka yritin kaikin keinoin saada käynnistymään.

Melkein tarkalleen vuoden se kesti ennen kuin otti ja kuoli :grumpy:
Oho jos tosiaan näin. :eek:
Oliko kokoajan noilla volteilla vai vain rasituksessa?
Mut kyllähän kai nuokin välillä hajoaa.
Oma 6850k rasituksessa n. 1.38v, mutta tipauttaa idle voltit.
 

RieskaMies

Mr. Pelican
Platinum-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
411
Oho jos tosiaan näin. :eek:
Oliko kokoajan noilla volteilla vai vain rasituksessa?
Mut kyllähän kai nuokin välillä hajoaa.
Oma 6850k rasituksessa n. 1.38v, mutta tipauttaa idle voltit.
Tietenkin oli adaptivella, rasituksessa aina tuossa 1.38-1.40V välissä oli jännite ja ilman kuormaa sitten paljon alempana. Ei edes käynyt kuumanakaan, pelaillessa ym. käytössä alle 70c lämmöillä meni.
Paska yksilö varmaan vaan oli, korvaava prossu saa nauttia sitten vähän vähemmän jännitettä. Jos vaikka 1.35V tai alle sen vähän jättää niin ehkä se kestääkin seuraavaan päivitykseen saakka :lol:
 
Liittynyt
16.12.2017
Viestejä
54
Onkohan mitään ideaa tässä vaiheessa käyttää rahaa i7-6800k pohjaiseen koneeseen? Broadwell E alustassa himottaisi ainakin juotettu IHS ja sekin, että tämä olisi Intelin enthusiast alusta. Puhumattakaan tietenkin >4 ytimestä.
 

Dessu

ᴰᵉˢˢᵘ
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
562
Onkohan mitään ideaa tässä vaiheessa käyttää rahaa i7-6800k pohjaiseen koneeseen? Broadwell E alustassa himottaisi ainakin juotettu IHS ja sekin, että tämä olisi Intelin enthusiast alusta. Puhumattakaan tietenkin >4 ytimestä.
Käytettynä ehkä mutta uutena en enää ostaisi X99-alustaa.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
979
Onkohan mitään ideaa tässä vaiheessa käyttää rahaa i7-6800k pohjaiseen koneeseen? Broadwell E alustassa himottaisi ainakin juotettu IHS ja sekin, että tämä olisi Intelin enthusiast alusta. Puhumattakaan tietenkin >4 ytimestä.
Riippuu niin paljon siitä, että mitä koneella tekisit. Itse käytin 200€ uuteen X99-emolevyyn, kun vanha hajosi ja en mielestäni olisi hyötynyt koko alustan vaihtamisesta niin paljoa, että lisäinvestointi uuteen prosessoriin olisi kannattanut. On kuitenkin todella vaikea suositella tuota i7-6800K:ta, kun i7-8700K:ssa on saman verran ytimiä ja se kellottuu lähes takuu varmasti pidemmälle kuin 6800K. Jos tarvitset paljon ytimiä (=enemmän kuin 6) samalla budjetilla, niin katsoisin Ryzeniä. Jos 6 ydintä riittää, niin 8700K on aika varma valinta.

... Mutta kuten sanoin, järkevyys riippuu pitkälti käyttötavasta.
 
Liittynyt
16.12.2017
Viestejä
54
On kuitenkin todella vaikea suositella tuota i7-6800K:ta, kun i7-8700K:ssa on saman verran ytimiä ja se kellottuu lähes takuu varmasti pidemmälle kuin 6800K. Jos tarvitset paljon ytimiä (=enemmän kuin 6) samalla budjetilla, niin katsoisin Ryzeniä. Jos 6 ydintä riittää, niin 8700K on aika varma valinta.
Joo ei tuo 6800k oikein näytä edes kellottuvan ja 8700k:ta ei näytä edes paska tim ihs:sän välissä hidastavan. Pitänee katsella kai siihen suuntaan.

Ytimistä sen verran, että eihän herran vuonna 2017 (puhumattakaan 2018) enää neliytimiä osteta. Ryzenin ipc ja kellotettavuus ei oikein tee siitäkään vaihtoehtoa. Muistojen Thuban mielessä olisi nyt paljuu kuutosydinten maailmaan.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 550
Oho jos tosiaan näin. :eek:
Oliko kokoajan noilla volteilla vai vain rasituksessa?
Mut kyllähän kai nuokin välillä hajoaa.
Oma 6850k rasituksessa n. 1.38v, mutta tipauttaa idle voltit.
Aika kovilla volteilla pojat ajelee mulla tällä hetkellä 6950x 1.26-1.28V @4.2GHz.
 
Liittynyt
19.12.2016
Viestejä
1 047
Aika kovilla volteilla pojat ajelee mulla tällä hetkellä 6950x 1.26-1.28V @4.2GHz.
Varmaan hienosäädöllä pari napsua saisi pois ja muistikuvan mukaan about samoilla voltein toimisi tuo 4.2Ghz.
Sulla sen verran kova cpu, että riippuen jäähyistä ei ehkä samanlaisia voltteja voisi heittää. :D
Inteling tuning plan löytyy, että jos kuolee niin sitten uutta vaan pyytää.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 550
Varmaan hienosäädöllä pari napsua saisi pois ja muistikuvan mukaan about samoilla voltein toimisi tuo 4.2Ghz.
Sulla sen verran kova cpu, että riippuen jäähyistä ei ehkä samanlaisia voltteja voisi heittää. :D
Inteling tuning plan löytyy, että jos kuolee niin sitten uutta vaan pyytää.
Juu aika maltilliset kellot itsellä kun on vaan niin mukavan vakaa tällä hetkellä. Ja kylmänä tämä kivi käy verrattuna 5960x. Tuo tuning plani kyllä mainio ja nopeaa saa uuden tilalle ainakin mitä itse olen vaihtanut.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
274
Itsellä 5930k menee 4,2Ghz @ 1,140v. Mutta jo seuraava 100Mhz vaatii järkyttävän jännitteen noston. Tyytyäkkö sweet spottiin?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
556
Itsellä 5930k menee 4,2Ghz @ 1,140v. Mutta jo seuraava 100Mhz vaatii järkyttävän jännitteen noston. Tyytyäkkö sweet spottiin?
Paljonko tarvii jänöä tuosta ylöspäin? Itellä L-batchin kivi (ilmeisesti niitä ensimmäisiä), ja sain 4,6Ghz oiskohan ollu ~1,36v tjsp. Emona on Asuksen X99 Strix. Tuolla sigun Gigabytellä ei irronnu ku max 4,5Ghz ja sekin vaati muistaakseni ~1,4v että ois vakaa ollu. 6850K (J-batch) taas ei tunnu kulkevan Asuksella kun 4,2Ghz, vaikka tekis mitä..:sori: GB:llä ennoo tuota vielä jaksanu testata.. näinköhä vaa kokeilis tuning planilla suosiolla uutta kiveä.:)
 

Härkönen

Team H2O
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
7 079
Kuinkas nopeita muisteja nää broadwell-e:t pystyy ajamaan? Mietin vaan et onko järkeä lähteä vaihtaa joihinki sampan b-die kapuloihin? Nyt 16gb vengeance lpx @2800mhz. Emona RVE ja prossu 6850k.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 550
Kuinkas nopeita muisteja nää broadwell-e:t pystyy ajamaan? Mietin vaan et onko järkeä lähteä vaihtaa joihinki sampan b-die kapuloihin? Nyt 16gb vengeance lpx @2800mhz. Emona RVE ja prossu 6850k.
Itsellä tuo 4x8gb 3200mhz cl14 menee ilman kummempia säätöjä ainakin tuon ja aida64 antaa vajaa 80k mbs siirtonopeuksia. Paremmin bwellä tuntuu muistit toimivan kun hwellä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
556
Mulla on kans sama 3200/cl14 ton 5930:n kanssa. Vois kokeilla suostuuko 6850 menemään sen 3466mhz, mille näkyy olevan kammat speksattu.
 

Härkönen

Team H2O
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
7 079
Puskeeko muilla toi Intel Turbo boost max technology 3 sovellus aina käynnistyksen yhteydessä auki? Oon koittanu monesti poistaa tuon sovelluksen, mutta silti se asentuu seuraavan käynnistyksen yhteydessä ja pamahtaa aina auki kun käynnistää Windowsin. Onko tuosta mitään käytännön hyötyä/haittaa vai onko se tän alustan ominaisuus?
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
979
Puskeeko muilla toi Intel Turbo boost max technology 3 sovellus aina käynnistyksen yhteydessä auki? Oon koittanu monesti poistaa tuon sovelluksen, mutta silti se asentuu seuraavan käynnistyksen yhteydessä ja pamahtaa aina auki kun käynnistää Windowsin. Onko tuosta mitään käytännön hyötyä/haittaa vai onko se tän alustan ominaisuus?
Siis tuohan on vaan prosessorin toimintaan liittyvä softa. Periaatteessa vakio-prossulla tuon pitäisi auttaa juuri sen kanssa, että pari ydintä nousee korkeammille kelloille, jotta paria säiettä käyttäessä (kuten pelatessa) saataisiin maksimi suorituskyky ilman ylikellotusta. Sitä en tiedä miksi se sinulla menisi päälle, mutta esimerkiksi omassa Haswell-E:ssä menee Turbo Mode automaattisesti päälle, jos kellottaessa nostat taajuuksia yli 4,2Ghz. Ei se Turbo Mode itsessään mitään tee, se vaan aktivoituu biosissa, kun taajuudet nostetaan tiettyyn pisteeseen.

Voi olla siis aika vaikea poistaa, koska Turbo Boost on rakennettu biosiin sisään. Oletko siis vakiokelloilla vai itse laitetuilla? Sigu sanoisi, että olet kellottanut. Jos näin on, niin en välittäisi, koska et oikein mitään asialle voi ja tuo softa ei mitään oikeastaan taustalla tee.
 

Härkönen

Team H2O
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
7 079
Siis tuohan on vaan prosessorin toimintaan liittyvä softa. Periaatteessa vakio-prossulla tuon pitäisi auttaa juuri sen kanssa, että pari ydintä nousee korkeammille kelloille, jotta paria säiettä käyttäessä (kuten pelatessa) saataisiin maksimi suorituskyky ilman ylikellotusta. Sitä en tiedä miksi se sinulla menisi päälle, mutta esimerkiksi omassa Haswell-E:ssä menee Turbo Mode automaattisesti päälle, jos kellottaessa nostat taajuuksia yli 4,2Ghz. Ei se Turbo Mode itsessään mitään tee, se vaan aktivoituu biosissa, kun taajuudet nostetaan tiettyyn pisteeseen.

Voi olla siis aika vaikea poistaa, koska Turbo Boost on rakennettu biosiin sisään. Oletko siis vakiokelloilla vai itse laitetuilla? Sigu sanoisi, että olet kellottanut. Jos näin on, niin en välittäisi, koska et oikein mitään asialle voi ja tuo softa ei mitään oikeastaan taustalla tee.
Juu itse laitettu kellot, ärsyttää vaan tuo kun aukeaa aina Winukan käynnistyksen yhteydessä eikä ole mitään asetustakaan tuossa softassa mistä saisi sen aukeamaan pienennettynä. Pari pistettä enemmän tosin tulee esim. Cinebenchissä kun tuo on päällä (enabled). :bored:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
979
Ajappa Cinebench vaikka 5x läpi päällä vs. ilman ja laske keskiarvo. Tuon softan ei käsittääkseni pitäisi kellotuksen jälkeen mitään merkittävää tehdä.

Jaa, että aukeaa suoraan ikkunana näytölle? Ompa outoa, en ole ikinä törmännyt tuohon softaan kuin korkeintaan Tehtävienhallinan sivuilla. Googlailin pikaisesti ja Intel/Microsoft epäilevät, että kyseessä on softan ja käyttiksen (versio 1709) yhteensopivuusongelma. Joitan fiksejä löytyi, kokeile vaikka tätä Intel Turbo Boost 3.0 @ Startup (SOLVED) - EVGA Forums
 

Härkönen

Team H2O
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
7 079
Ajappa Cinebench vaikka 5x läpi päällä vs. ilman ja laske keskiarvo. Tuon softan ei käsittääkseni pitäisi kellotuksen jälkeen mitään merkittävää tehdä.

Jaa, että aukeaa suoraan ikkunana näytölle? Ompa outoa, en ole ikinä törmännyt tuohon softaan kuin korkeintaan Tehtävienhallinan sivuilla. Googlailin pikaisesti ja Intel/Microsoft epäilevät, että kyseessä on softan ja käyttiksen (versio 1709) yhteensopivuusongelma. Joitan fiksejä löytyi, kokeile vaikka tätä Intel Turbo Boost 3.0 @ Startup (SOLVED) - EVGA Forums
Noniin, ajelin tuossa 5x molemmilla asetuksilla.
Enabled: Keskiarvo 1350,4. Minimi 1342, maksimi 1356
Disabled: Keskiarvo 1356,4. Minimi 1354, maksimi 1363
Olikin toisinpäin nuo pisteet, disabledina järjestään suurempia lukuja, enabledin kanssa oli enemmän heittoa.

Edit. Kokeilin tuota linkin ohjetta, auttoi yhden bootin ajaksi, mutta nyt parin restartin jälkeen pamahtaa taas auki. Noh, pitää varmaan yrittää elää tuon "ominaisuuden" kanssa. :btooth:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
979
Noniin, ajelin tuossa 5x molemmilla asetuksilla.
Enabled: Keskiarvo 1350,4. Minimi 1342, maksimi 1356
Disabled: Keskiarvo 1356,4. Minimi 1354, maksimi 1363
Olikin toisinpäin nuo pisteet, disabledina järjestään suurempia lukuja, enabledin kanssa oli enemmän heittoa.

Edit. Kokeilin tuota linkin ohjetta, auttoi yhden bootin ajaksi, mutta nyt parin restartin jälkeen pamahtaa taas auki. Noh, pitää varmaan yrittää elää tuon "ominaisuuden" kanssa. :btooth:
Tuota vähän epäilinkin, että sen ei pitäisi mitään auttaa, parhaassa tapauksessa se ei hidastaisi. Näköjään hidastaa vähän, mutta tuota eroa tuskin käytössä huomaat. En osaa sanoa oikein mitään tähän hätään. Odottelisin varmaan seuraavia W10 päivityksiä, jos se niissä korjautuisi.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 550
Mulla ainakin oli tuo päällä ja ihmettelin kun pelissä (bf1) fps heitti 20-100 välillä niin johtui tuosta turbo boostista. Ainakin itsellä muistaa tuon disabled kohdan vaikka käynnistelee konetta.
 

Härkönen

Team H2O
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
7 079
Mulla ainakin oli tuo päällä ja ihmettelin kun pelissä (bf1) fps heitti 20-100 välillä niin johtui tuosta turbo boostista. Ainakin itsellä muistaa tuon disabled kohdan vaikka käynnistelee konetta.
Juuh, pysyy disabledissa jos sen siihen laittaa, mutta toi ikkuna vaan aukeaa aina kun konekin aukeaa.
 
Liittynyt
12.03.2017
Viestejä
343
Tuli viimein saatua ensimmäinen x99-setti kasaan ja vähän eilen yöllä virittelin taajuuksia.
5820k - GB ud3 - Hyperx fury 2666 16gb.
4.4ghz sain kivestä irti 1.31 voltilla. Lämmöt pyörii primessä siinä 65 asteen paikkeilla.
4.5ghz ei pyörinyt edes 1.425 voltilla täysin stabiilisti näillä asetuksilla joten siirsin sitä tuonnemmaksi. Oli jotenkin kumma kun ensin pyöritti primeä ihan ongelmitta noin vartin verran 1,35 voltilla, jonka jälkeen järjestelmä kaatui ja ei suostunut enää boottaamaan vaikka kuinka koitti nostaa voltteja.
VRIN voltagen nostin 1.8 -> 1.9
Uncoren asetin 3.3 sillä tuosta suuremmalla ei muistaakseni edes bootannut.

Nämä kun ilmeisesti ovat vähän peruskiviä monimutkaisempia, niin haluaisiko joku listata pienet do's & dont's millä tämän kiven toimivuuteen pystyy vaikuttamaan. Kärähtäväksihän tämä setti todennäköisesti joutuu kun tuli mulle testikaluksi, mutta mielelläänhän tällä mahdollisimman pitkään leikkisi.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
979
Tuli viimein saatua ensimmäinen x99-setti kasaan ja vähän eilen yöllä virittelin taajuuksia.
5820k - GB ud3 - Hyperx fury 2666 16gb.
4.4ghz sain kivestä irti 1.31 voltilla. Lämmöt pyörii primessä siinä 65 asteen paikkeilla.
4.5ghz ei pyörinyt edes 1.425 voltilla täysin stabiilisti näillä asetuksilla joten siirsin sitä tuonnemmaksi. Oli jotenkin kumma kun ensin pyöritti primeä ihan ongelmitta noin vartin verran 1,35 voltilla, jonka jälkeen järjestelmä kaatui ja ei suostunut enää boottaamaan vaikka kuinka koitti nostaa voltteja.
VRIN voltagen nostin 1.8 -> 1.9
Uncoren asetin 3.3 sillä tuosta suuremmalla ei muistaakseni edes bootannut.

Nämä kun ilmeisesti ovat vähän peruskiviä monimutkaisempia, niin haluaisiko joku listata pienet do's & dont's millä tämän kiven toimivuuteen pystyy vaikuttamaan. Kärähtäväksihän tämä setti todennäköisesti joutuu kun tuli mulle testikaluksi, mutta mielelläänhän tällä mahdollisimman pitkään leikkisi.
Itse en varmaan lähtisi nostamaan yli tuon 4.4Ghz:n, jos se nousu jännitteessä sen jälkeen on noin jyrkkä. Oma kivi toimii about samoilla kelloilla ja jännitteillä, 100Mhz korotus vaatisi ihan kohtuuttomasti lisää voltteja.

Jos sitä suorituskykyä kaipaa lisää niin Uncorea ylemmäs ja voltteja nostelet varovaisesti. Tuo Uncoren kellotus on vähän sellainen kimurantti juttu, että siihen vaikuttaa emolevy hirveästi. Tuossa Gigabytessäsi ei muistaakseni ole sitä parasta mahdollista socketia uncoren nostamiseen. Pitäisi olla OC-Socket, jossa on pari ylimääräistä pinniä, joilla saadaan tuo uncore vakaaksi pitkälle päälle 4.0Ghz. Muistien kellottamisella saa vielä ilmaista suorituskykyä jonkin verran, mutta niiden kellottaminen tällä X99-sarjalla on melkoista kikkailua. Itsellä on samat asetukset olleet joinakin päivinä vakaat ja joinain eivät ja Biosia päivittämällä on välillä joutunut laittamaan muistikelloja ihan huolella alaspäin. 3200Mhz on ilmeisesti se mihin X99 taipuu vielä "ihan kivasti" muistinopeuksien suhteen, sen yli menee kuulemma vähän tuuripeliksi.
 

Härkönen

Team H2O
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
7 079
Itse en varmaan lähtisi nostamaan yli tuon 4.4Ghz:n, jos se nousu jännitteessä sen jälkeen on noin jyrkkä. Oma kivi toimii about samoilla kelloilla ja jännitteillä, 100Mhz korotus vaatisi ihan kohtuuttomasti lisää voltteja.

Jos sitä suorituskykyä kaipaa lisää niin Uncorea ylemmäs ja voltteja nostelet varovaisesti. Tuo Uncoren kellotus on vähän sellainen kimurantti juttu, että siihen vaikuttaa emolevy hirveästi. Tuossa Gigabytessäsi ei muistaakseni ole sitä parasta mahdollista socketia uncoren nostamiseen. Pitäisi olla OC-Socket, jossa on pari ylimääräistä pinniä, joilla saadaan tuo uncore vakaaksi pitkälle päälle 4.0Ghz. Muistien kellottamisella saa vielä ilmaista suorituskykyä jonkin verran, mutta niiden kellottaminen tällä X99-sarjalla on melkoista kikkailua. Itsellä on samat asetukset olleet joinakin päivinä vakaat ja joinain eivät ja Biosia päivittämällä on välillä joutunut laittamaan muistikelloja ihan huolella alaspäin. 3200Mhz on ilmeisesti se mihin X99 taipuu vielä "ihan kivasti" muistinopeuksien suhteen, sen yli menee kuulemma vähän tuuripeliksi.
Mitenhän paljon 6850k pystyy huoletta laittaa uncorelle volttia? Oc-socketti löytyy omasta RVE lankusta, nyt taitaa olla 1.2v ja olikohan 3.7ghz vai 3.6ghz cache. Core tuntuisi kulkevan vain 4.3ghz 1.351v.
Muistit (dominator platinum 2666mhz) sain kulkemaan 3200 cl15-17-17-37, tuntuisi tuossakin tulleen raja vastaan 1.4v, sa 1.22v, vccio 1.15v.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
979
Broadwell-E prossuista en sano mitään kun en sellaista omista, mutta Haswelleissä olen lukenut (Asukselta), että maksimina pidetään 1.35-1.45V Uncorelle, mutta tuollaisia lukemia en itse ikipäivänä sinne laittaisi. Voi olla, että prossu sen kestää, mutta elinikää se söisi varmasti.

Itse olen pitänyt turvarajana 1.2V Uncorelle. Tällä hetkellä omani on 4.0Ghz@1.206V ja tässä käytän vielä offsetiä, eli idlessä Uncoren voltit putoavat 1.0V tuntumiin.

Mutta kuten sanottua. En tiedä mitään Broadwell-E:stä ja sen volttirajoituksista ja toivon ettet näillä ohjeilla mene kellottamaan omaasi.
 

Härkönen

Team H2O
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
7 079
Broadwell-E prossuista en sano mitään kun en sellaista omista, mutta Haswelleissä olen lukenut (Asukselta), että maksimina pidetään 1.35-1.45V Uncorelle, mutta tuollaisia lukemia en itse ikipäivänä sinne laittaisi. Voi olla, että prossu sen kestää, mutta elinikää se söisi varmasti.

Itse olen pitänyt turvarajana 1.2V Uncorelle. Tällä hetkellä omani on 4.0Ghz@1.206V ja tässä käytän vielä offsetiä, eli idlessä Uncoren voltit putoavat 1.0V tuntumiin.

Mutta kuten sanottua. En tiedä mitään Broadwell-E:stä ja sen volttirajoituksista ja toivon ettet näillä ohjeilla mene kellottamaan omaasi.
Juu, ei tässä mikään pakko ole mitään tappovoltteja laittaa tai killrun asetuksia hakea, lähinnä säätämisen ilosta jos jollain sattuisi jotain kikkakolmosia olemaan joilla saisi lisää puristettua irti. :) Power limitin poistolla oli yllättävänkin suuri vaikutus, ainakin benchmarkeissa, cinebenchiinkin sai parikymmentä pojoa lisää.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
274
Onko kukaan muu huomannut, että ihan viimeisissä BIOS - päivityksissä Asuksella Adaptive mode on korjattu järkeväksi. Enää prossu ei lisää järettömiä voltteja kelloilla jota joutuu sitten offsetillä miinustamaan pois!

Nyt ekaa kertaa jouduin laittaa offsettiin ihan +0,100, ettei kaatunut bootissa. Ensin vähän ihmettelinkin, että miten ei pysy kone pystyssä kun vanhasta tottumuksesta merkki oli miinus.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 550
Tuli viimein saatua ensimmäinen x99-setti kasaan ja vähän eilen yöllä virittelin taajuuksia.
5820k - GB ud3 - Hyperx fury 2666 16gb.
4.4ghz sain kivestä irti 1.31 voltilla. Lämmöt pyörii primessä siinä 65 asteen paikkeilla.
4.5ghz ei pyörinyt edes 1.425 voltilla täysin stabiilisti näillä asetuksilla joten siirsin sitä tuonnemmaksi. Oli jotenkin kumma kun ensin pyöritti primeä ihan ongelmitta noin vartin verran 1,35 voltilla, jonka jälkeen järjestelmä kaatui ja ei suostunut enää boottaamaan vaikka kuinka koitti nostaa voltteja.
VRIN voltagen nostin 1.8 -> 1.9
Uncoren asetin 3.3 sillä tuosta suuremmalla ei muistaakseni edes bootannut.

Nämä kun ilmeisesti ovat vähän peruskiviä monimutkaisempia, niin haluaisiko joku listata pienet do's & dont's millä tämän kiven toimivuuteen pystyy vaikuttamaan. Kärähtäväksihän tämä setti todennäköisesti joutuu kun tuli mulle testikaluksi, mutta mielelläänhän tällä mahdollisimman pitkään leikkisi.
Tuolla hyvät kellotus ohjeet.
The Haswell-E Overclocking Thread and Overclocking Guide
Itse pidin maks 1.3v corelle ja cachelle arkikäytössä 5960x @ 4.5ghz core ja 4.4ghz cachella. Tuo cachen kellotus ei tosin toimi muutakun oc socketin omaavilla emoilla eli käytännössä asuksen emoilla. Muistien vakauteen vaikuttaa eniten system agent voltage (vccsa) liian iso tai liian pieni jännite aiheuttaa epävakautta.

@Härkönen bwellä ei cache kulje yhtä hyvin kuin hwellä ja tuo 3.7ghz on jo hyvä yksilö. Ilmeisesti kaikilla tahdo cache mennä kuin 3.5ghz. Itse ajan 6950x tällä hetkellä core 4.2ghz ja cache 3.6ghz. Maksimeja ei ole tullut vielä kokeiltua kun mennyt vakaus edellä.
 

Yeenoghu

Neighbour of the beast
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 273
Onko kukaan muu huomannut, että ihan viimeisissä BIOS - päivityksissä Asuksella Adaptive mode on korjattu järkeväksi. Enää prossu ei lisää järettömiä voltteja kelloilla jota joutuu sitten offsetillä miinustamaan pois!

Nyt ekaa kertaa jouduin laittaa offsettiin ihan +0,100, ettei kaatunut bootissa. Ensin vähän ihmettelinkin, että miten ei pysy kone pystyssä kun vanhasta tottumuksesta merkki oli miinus.
Tiedä nyt ihan viimeisimmistä, kun olen tällä samalla BIOS-versiolla (3301, RVE+5960x @4.5 GHz) tullut toimeen jo ainakin puolisen vuotta. Mutta jo tuolloin pärjäsin ihan pelkästään plusmerkkisiä arvoja syöttämällä ja maksimijännitteeksi rääkissä on muodostunut n. 1,28V.

Sen kyllä huomasin että biosiin on tehty ihan toimiva suojaus tollojen ylikellottajien varalta. Minä kun en ihan aluksi hiffannut noita jännitteensäätöjä adaptivella ja jos emo olisi antanut ne jännitteet mitä olin asettanut, niin savun hälvettyä olisin joutunut prossu+emolevyostoksille...:oops:
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
817
Täällä 5820k 4.5ghz cachelle @1.288V (.380V offset) Idlessä cache voltit 1.13V kun virransäästöt päällä.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
220
Mulla kans 5820k ja 2666, 32GB HyperX setti, 2 vuotta ollu 4.5GHz@1.32Vcore 24/7, ei virransäästöjä. Cache 4.15GHz 1.3V. Tosta 4.5GHz ei pääse ylöspäin ei millään ilveellä edes 50MHz, ihan sama onko 1.45V tms niin kippaa ihan muutamissa sekunneissa. Toi 4.5 sit kuitenkin vakaa ollu tänne asti, erikoista.

Muistienkin kanssa jännää säätöä kun paikkoja vaihtamalla saa kulkuja lisää, tosin tämähän ollu tiedossa jo monissa muissakin vehkeissä. Esim nyt 3000MHz-14-15-15-35, 1.4V, kun kapulat oli eri järjestyksessä sloteissa niin ei edes 2700MHz kulkeneet kunnolla jne.
 
Liittynyt
19.12.2016
Viestejä
1 047
Tuli ehkä vähän hölmöstikin päivitettyä 6850k->6900k kun väliraha jäi kohtuulliseksi. Ollut alustaan tyytyväinen niin ei tarvetta vaihtaa koko settiä.

Tod.näk lumetta mut tuntuu että windows hieman nopeammin kaikkeen reagoisi. Wanha kivi oli 4.4Ghz ja cache 3.7.
Saatu tämä nyt pikaisesti 4.2Ghz ja cache 3.5 vakaaksi (Realbench 4h) 1.26v.
Josko molempii pykälä lisää saisi hierottua, enempää ei ilmalla ja tässä reliikki kotelossa uneksikkaan.
 

Härkönen

Team H2O
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
7 079
Tuli ehkä vähän hölmöstikin päivitettyä 6850k->6900k kun väliraha jäi kohtuulliseksi. Ollut alustaan tyytyväinen niin ei tarvetta vaihtaa koko settiä.

Tod.näk lumetta mut tuntuu että windows hieman nopeammin kaikkeen reagoisi. Wanha kivi oli 4.4Ghz ja cache 3.7.
Saatu tämä nyt pikaisesti 4.2Ghz ja cache 3.5 vakaaksi (Realbench 4h) 1.26v.
Josko molempii pykälä lisää saisi hierottua, enempää ei ilmalla ja tässä reliikki kotelossa uneksikkaan.
Hyvä päivityshän tuo on ollut, pari ydintä lisää maistuisi milloin vain. :tup:
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 951
Tuo 6900K on todella hyvä prossu. Itsellä on edelleen tuo 6950X enkä aio myydä pois. Clock to clock vie Skylake-X:ää kuin pässiä narussa kun peleistä puhutaan. :cool: Melkein jos hyvään hintaan löytää niin tuo 6950X on varmaan paras prossu sellaiseen sekakäyttöön jossa tarvitaan välillä useamman ytimen vääntöäkin ja peleissäkin vääntää hienosti. Jäähtyy vielä H100:llakin todella hyvin tuo 6950X, samaa ei voi sanoa Skylake-X:stä. :( Oispa juotettuja nuo uudet, prkl.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
274
Vaikea itsekkin kuvitella tapahtuma horisontissa tilannetta, että vaihtaisin 5930k pois. Päin vastoin nyt suunnittelin että mielummin rupeen läträämään vesien kanssa kun päivittelen mitään.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
484
Kysymys liittyen Samsung 960 EVO SSD:n käyttämiseen X99-M WS/SE -emolevyssä: Koska M.2-liitäntä on vain PCIE x2 -standardia, ei SSD pääse lähellekään potentiaalisia nopeuksiaan, niin saisiko esimerkiksi tällaista adapteria käyttämällä täyden nopeuden? Prossuna on 5820K, joten PCIE-kaistaa löytyy 28. Näytönohjaimia tulee vain yksi. Jos tuo adapteri on kelvollinen niin onko väliä onko se alimmassa PCIE-liitännässä vai keskimmäisessä?

Emolevy.PNG
 
Liittynyt
19.12.2016
Viestejä
1 047
Kysymys liittyen Samsung 960 EVO SSD:n käyttämiseen X99-M WS/SE -emolevyssä: Koska M.2-liitäntä on vain PCIE x2 -standardia, ei SSD pääse lähellekään potentiaalisia nopeuksiaan, niin saisiko esimerkiksi tällaista adapteria käyttämällä täyden nopeuden? Prossuna on 5820K, joten PCIE-kaistaa löytyy 28. Näytönohjaimia tulee vain yksi. Jos tuo adapteri on kelvollinen niin onko väliä onko se alimmassa PCIE-liitännässä vai keskimmäisessä?

Sinne alimpaan slottiin vaan adapterilla. Pitäisi antaa 4xpcie3.0 nopeus eli täydet mitä 960 evo tukee.
Ebaystä, jos malttaa odottaa, jokin vastaava viritys jossa siili mukana samalla hinnalla.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
484
Sinne alimpaan slottiin vaan adapterilla. Pitäisi antaa 4xpcie3.0 nopeus eli täydet mitä 960 evo tukee.
Ebaystä, jos malttaa odottaa, jokin vastaava viritys jossa siili mukana samalla hinnalla.
Tähän vielä varmistuksena, että eikös boottaaminen onnistu silloin tuolta levyltä?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
274
Eipä siellä taida olla kun mikrokoodit, kaikille X99 - emoille sama.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 550
Rampage V Extreme & 5820K. Mikä vittu tässä on kun jo 4GHz:llä heittelee BSOD:ia? Osattiin kertoa että core4 on ns. heikompi, eli ei kestäisi muiden mukana, eli vetelenkö muilla esim. 4.2GHz ja tuota vaikka 3.5GHz?

Mutta, se tärkein.. mitkä ovat ne buenot asetukset ko. kombolle? En ole ikinä X99 rojuja omistanut aiemmin. Coolerina Eisbaer 240 (vesi, ei lelu-aio) jossa 4x ML120 push-pullina.
Heikolta vaikuttaa jos ei yli 4ghz meni. Itse ajoin 5960x arkikelloina 4.5ghz ja cachelle 4.2ghz jänöt corelle 1.29v cachelle 1.26v muistaakseni. Systemagentvoltagea pitää säätää jos muistit ja cache kellotettuna
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
452
Hmm... Ittelläkin taitaa olla 5820k 4125Mhz nopeuksilla 24/7 ja tosi vakaasti kyllä on toiminu.

Mut lisäkulkuja tiedossa jos cachen pistää hitaammalle vai? Tosi hyvä kokoonpano kyllä ollu vaikka neljä vuotta alkaa olee ikää ja ei noi uudetkaan prossut kai mitään muutosta oikein tarjois.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
274
Onko kukaan patchänny meltdown/spectre microcodee näille? Muuttuuko tie kiviseksi?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 550
Hmm... Ittelläkin taitaa olla 5820k 4125Mhz nopeuksilla 24/7 ja tosi vakaasti kyllä on toiminu.

Mut lisäkulkuja tiedossa jos cachen pistää hitaammalle vai? Tosi hyvä kokoonpano kyllä ollu vaikka neljä vuotta alkaa olee ikää ja ei noi uudetkaan prossut kai mitään muutosta oikein tarjois.
Eikös cache vakiona 3.5ghz?
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
452
Eikös cache vakiona 3.5ghz?
Hmm... en kyllä muista sit yhtään. Oon 125Mhz väylällä ajanu ja kai se kerroin sit on 33 oltava. Jännitteistä ei kyllä muistikuvia mut täytyy varmaan kattoo töitten jälkeen. Eilenki oli aika hemmetin lämmin päivä ja alko epäilyttää PUBG pelejen lomassa miten vakaasti kone toimii mut eipä kyllä mitään ilmenny.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
239 685
Viestejä
4 188 925
Jäsenet
70 780
Uusin jäsen
Tauno.T

Hinta.fi

Ylös Bottom