Suosittele olio-ohjelmoinnin kirjaa

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
145
Hakusessa hyvä kirja olio-ohjelmoinnin perusteista. Mielellään suomeksi ja melko tuore saisi olla. Java kelpaa, mutta PHP parempi.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 476
Miksi kirja? Lukemalla ei opi kuitenkaan, ja monet teoreettisemmista asioista voi kuitenkin lukea sitten kun perusteet ovat jo hallussa.

Suosittelisin mieluummin, että käyt www.mooc.fi tarjoavan Java-kurssin, joka ei tarvitse materiaalilleen kirjaa kaveriksi.
 
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
443
Java-ohjelmointi
Sivustolta löytyy sisällysluettelo ja lisämateriaalista tehtävät vastauksineen.
Itsellä kyseinen kirja juuri lainassa kirjastosta.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
1 298
Miksi kirja? Lukemalla ei opi kuitenkaan, ja monet teoreettisemmista asioista voi kuitenkin lukea sitten kun perusteet ovat jo hallussa.

Suosittelisin mieluummin, että käyt www.mooc.fi tarjoavan Java-kurssin, joka ei tarvitse materiaalilleen kirjaa kaveriksi.
En nyt täysin yhdy siihen että lukemalla ei muka opi. Harvassa on ne verkkokurssit joissa ei tarvitse lukea mitään. Itse en esim. tykkää ruudulta lukemisesta ja hyvä kirja täydennettynä google/verkkoartikkelit toimii itselle paremmin kuin pelkkä verkkokurssi. Tietenkin kummatkin vaativat käytännön tekemistä, mutta kirjojen leimaamisen turhiksi miettisin kaksi kertaa. Ihmiset oppivat eri tavoilla. Tämän huomasi jo opiskeluaikana. Joillekin sellaisen pseudokoodamisen kurssi/ajattelumalli ja asian ymmärtäminen ilman tietokoneen avaamista saattaisi olla ihan tarpeen ennen kuin aletaan hakkaamaam koodia.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 476
En nyt täysin yhdy siihen että lukemalla ei muka opi. Tietenkin kummatkin vaativat käytännön tekemistä, mutta kirjojen leimaamisen turhiksi miettisin kaksi kertaa.
Luulin sanoman olevan selvä, mutta näemmä se täytyy kirjoittaa auki: ainoastaan lukemalla ei opi, kuten kukaan ei opi autolla ajamista, pyöräilyä tai kokkaustakaan vain lukemalla kirjasta. Toki niitä tehtäviä pitää tukea hyvällä materiaalilla, sillä et varmaan ratkoisi matematiikan tehtäviäkään ilman minkäänlaista selitystä välissä.

Pidän sekä kirjoja että verkkokursseja aivan turhina, jos ne tarvitsevat minimaalisesti käytännöntyötä. Kirjojen tai huonojen verkkokurssien muutamat monivalintakysymykset ja pari tehtävää ovat aika yhdentekeviä sen rinnalla, kun esimerkiksi linkkaamani java-MOOC teettää tekijällänsä ~300 tehtävää, joissa tekijää tarkkaillaan jatkuvasti yksikkötestien ja tyylitarkistuksen avulla. Toisaalta täysin toinen ääripää, nämä "interaktiiviset tutoriaalit" (esim. Ruby Monk), joissa vaan kirjoitetaan koodia suoraan saneleman mukaan, ovat myös ihan ajanhukkaa.

Mielestäni kirjat kannattaa ottaa esille vasta sitten, kun perusteet on hallinnassa. Ainakin korkeakoulutasoinen ohjelmoinnin opetus on varsinkin viime vuosina painottanut vahvasti tekemiseen lukemisen sijaan, kunnes aletaan käsitellä teoreettisempia aiheita. Itse ainakin olen opetellut eri ohjelmointiparadigmat nimenomaan tekemällä.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
1 298
^ Niin, edelleen olen eri mieltä ja myös sitä mieltä että ihmiset oppivat eri tavoilla. Myös pelkästään lukemalla voi oppia ohjelmoimaan. Minulle kyseessä on kyky ratkaista ja nähdä ratkaisumalli ongelmaan tai tehtävään ilman mitään tiettyä ohjelmointikieltä jne. Joillekin sopii yritys-erehdys menetelmä tai esimerkkien seuraaminen tai joku kolmas tapa, joillekin taas asian syvällinen perusteiden ymmärtäminen ennen käsien saveen laittamista. Minulle esim. sinun suosittelemasi tapa ei ole paras, toisille se voi sitä olla.

Itselleni ohjelmointi tuli pakollisina sivuaineina aikoinaan opiskeluaikoina ja en ymmärtänyt siitä yhtään mitään vaikka tehtiin miten hands on. Haistatin vitut kirjaimellisesti angsteissa opettajalle ja lopetin kurssit kesken. Myöhemmin ymmärsin että kyse ei ollut opetuksen tasosta vaan siitä, että itse olen niin tyhmä että vasta opettajan suositteleman kirjan lukeminen jälkeen homma alkoi sujua kun oli sitä rautalankaa. Sain myöhemmin kurssien parhaimmat arvosanat ja ajauduin alalle samaan aikaan jo opiskeluaikana sattumalta, kun tajusin ettei tämä nyt niin vaikeaa ole. Pitää vaan ajatella ja sisäistää asiat itselleen parhaimmaksi näkemällään tavalla. Samaa tapaa opiskeluun käytän edelleen yli 20 vuoden jälkeenkin. On tullut ostettua varmaan toista sataa alan kirjaa ja suurin osa ennen mitään ymmärrystä kys. asiasta ja monesti luen kirjan/kirjaa paljon ennen kuin koodaan riviäkään.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 476
Sain myöhemmin kurssien parhaimmat arvosanat ja ajauduin alalle samaan aikaan jo opiskeluaikana sattumalta, kun tajusin ettei tämä nyt niin vaikeaa ole. Pitää vaan ajatella ja sisäistää asiat itselleen parhaimmaksi näkemällään tavalla. Samaa tapaa opiskeluun käytän edelleen yli 20 vuoden jälkeenkin.
En väitä vastaan etteikö joillekin voisi sopia, ja oppimistapoja on hyvin monia, ja jotkut tarvitsevat enemmän teoriapohjaista materiaalia kuin toiset.

Mikäli siis ymmärsin tekstistäsi oikein, että ensimmäisen kerran luovutit ohjelmoinnin kanssa ysärillä. En ehkä lähtisi vertailemaan ohjelmoinnin perusteiden opetusta nykyään ja 20 vuotta sitten, jolloin minun ymmärrykseni mukaan "hands-on" ohjelmoinnin opetus ainakin yliopistoilla meinasi hyvinkin perinteisen luennot + alle 10 laskarimuotoista harjoitustehtävän -combon viikossa, jonka väittäisin juurikin olevan aikalailla yhtä tyhjän kanssa. Vastavanlaisia hands-on kursseja olen kuullut sukulaistenikin luovuttaneen useamman kerran, ja ihmetelleen miten minä sain niin hyvin ohjelmoinnista kiinni vaikka vasta korkeakoulussa sen aloitin. Helsingin yliopisto otti nykymuotoisen, erittäin työlään, kurssin (linkkaamani Java MOOCin esiasteen) käyttöön vasta noin 2010.

Palataksemme alkuperäiseen aiheeseen, voisi tietysti vielä kysyä aloittajalta, onko tarkoitus nimenomaan lähteä täysin ohjelmoinnin alkeista, vai ainoastaan olio-ohjelmoinnin alkeista ja pohjalla on jo jotain muuta ohjelmointiosaamista? Jälkimmäisessä tapauksessa Mooc voi tietysti maistua aluksi vähän puulta, kun ensimmäisiä varsinaisia olioihin keskittyvää materiaalia ja tehtäviä tulee vasta viikon 4-5 kohdalla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
31
Ite ostin muutama vuosi takaperin sellasen ku Head first java. Se on englanniksi tosin, mutta se on selkeästi ja hyvin kirjoitettu. Ite tykkäsin sitä lueskella ja sanoisin että menee vielä kategoriaan 'melko tuore'. Googlailemalla muistaakseni löytyy pdf, niin voi selailla etukäteen, että kannattaako hommata.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
145
Koodauskokemusta on jonkin verran. Hyvä kirja haussa aiheesta, koska tulee kaveriksi sänkyyn iltaisin.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 051
Viestejä
4 190 054
Jäsenet
70 855
Uusin jäsen
Suiza58

Hinta.fi

Ylös Bottom