Keskustelua hybridiautoista

Eas

Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
613
Saksassahan tuo on jo tapahtunut että tukkusähkön hinta on välillä ollut negatiivinen. Johtunee reilusti tuetusta aurinko ja tuulisähköstä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 011
Saksassahan tuo on jo tapahtunut että tukkusähkön hinta on välillä ollut negatiivinen. Johtunee reilusti tuetusta aurinko ja tuulisähköstä.
Saksassa se ei kuitenkaan millään tavalla vaikuta sähköautoilijoihin joita piiskataan raskailla sähköveroilla. Kuluttajasähkö maksaa siirtoineen luokkaa 25snt/kWh eikä tuntilaskutusta ole tarjolla, saati että sillä olisi mitään vaikutusta kun verot ja siirto ovat 20snt/kWh riippumatta itse tukkusähkön hinnasta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 606
Ainakin suomessa uuden nelivetoisen Tesla Model S:n hinta-laatusuhde näyttää olevan todella hyvä. Bmw ja varsinkin Mersu on huomattavasti kalliimpia. Ihan hyvin siis kauppa käy Teslalla tuossa öky luokassa.
Toki Mersulla on E sarja ja Bemarilla 5 sarja, jotka on myös kalliita. Lisäksi audi A8 ja A6. Tuleva Tesla Model 3 taitaa taas olla C, 3 ja A4 sarjan kokoinen.

Tesla Model S 75D 92 000 €
BMW 740e 111 000 €
Mersu S 350 d 4Matic 136 000 €

"Tämä on hälyttävää" - Teslan Model S peittosi ensi kertaa Euroopassa saksalaiset luksusmallit - Tekniikanmaailma.fi
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 011
No, kai se nyt hinnaltaan ja kooltaan about samaan luokkaan osuu? Sinänsä ehkä E ja 5-sarja ovat ehkä lähempänä.

Eihän noita nyt ihan 1:1 voi vertailla koskaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 606
Jep.
Olen ymmärtänyt että S mersussa ja 7 bemarissa on kuski ja omistaja istuskelee rennosti takapenkillä. Teslassa taas kuski ajelee itse autopilotilla. Model S vertautuisi varmaan paremmin tavis E Mersuun ja 5 Bemariin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 011
Jep.
Olen ymmärtänyt että S ja 7 bemarissa on kuski ja omistaja istuskelee rennosti takapenkillä. Teslassa taas kuski ajelee itse autopilotilla. Model S vertautuisi varmaan paremmin tavis E Mersuun ja 5 Bemariin.
Tuo asetelma ei kyllä vastaa todellisuutta kuin harvoin.

Joskus noita takapenkkiläisiä näkee S-mersuissa ja 7-bemmeissä, mutta kyllä niistä valtaosa on ihan itse omistajan / liisaajan ajossa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 606
Tuo asetelma ei kyllä vastaa todellisuutta kuin harvoin.

Joskus noita takapenkkiläisiä näkee S-mersuissa ja 7-bemmeissä, mutta kyllä niistä valtaosa on ihan itse omistajan / liisaajan ajossa.
Joo.
Mutta kumminkin 7 ja S sopii paremmin takapenkkiläisillekin ja löytyy myös pitempi malli, jossa enemmän takatilaa. Teslassa taas takapenkki näyttää todella karulta ja kunnon varusteita ei siihen saa. Tesla siis sopii aika hyvin esim perheautoksi. Korimallikin on viistoperä, kun mese ja bemari on sedaneita.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 606
Tesla on parantanut Model S:n laatua ja ilmeisesti ne ensimmäiset mallit ovat olleet aivan paskoja :)

Yllättävää siis tuo 30% myynnin kasvu euroopassa 2017. Ehkä autojen laatu on parantunut, tai sitten sähköautojen myynti on muuten vaan kasvanut tuon verran yleisestikin.

Ehkä kohta tulee sitten noita Model S/X kopioita muilta valmistajilta.

Model S:n myynti kasvoi Euroopassa 30 prosenttia 16 132 kappaleeseen viime vuonna. S-sarjan Mersujen myynti kasvoi 3 prosenttia 13 359 kappaleeseen. BMW:n 7-sarjan myynti laski 13 prosenttia 11 735 kappaleeseen.
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 439
Mä en puhuisi kans hinta/laatusuhteesta jos lyödään S tai X mallit vastaavia premiumeja vastaan, kaikkea muuta kuin rakentamisen ja sisustuksen laatua.
 

Incredible Buff

Suosittelen maastohiihtoa
Team Apple
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 417
Kyllä noita Tesloja alkaa olla liikenteessä. Päivittäin näkee jo täällä jänkhälläkin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 054
Uudella priuksella tullu nyt kuvailtua reilut 400km ja täytyy todeta ettei ole mun auto vaikka vähän ajattelin että vois olla järkevä. Kulutus maantiepainotteisessa 4 - 6C kelissä ollut ajotietokoneen mukaan 5 l / 100 km. Pelkästään sähköllä ei pysty työmatkaliikenteessä ajamaan ilman että takana tulevilla palaa käämit.

Plug-in vehje tarttis päästä vielä koittamaan.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
873
Meinaat, että aurinkosähköllä ei voida TAMMIKUUSSA saada sähkönhintaa negatiiviseksi Suomessa? Kaikkea sitä nykyään saakin lukea...
Tarkoitin kaikkea sähkön myyntiä verkkoon, aurinkopaneli, akusto. Et varmasti joudu maksamaan siitä.
 

Incredible Buff

Suosittelen maastohiihtoa
Team Apple
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 417
Uudella priuksella tullu nyt kuvailtua reilut 400km ja täytyy todeta ettei ole mun auto vaikka vähän ajattelin että vois olla järkevä. Kulutus maantiepainotteisessa 4 - 6C kelissä ollut ajotietokoneen mukaan 5 l / 100 km. Pelkästään sähköllä ei pysty työmatkaliikenteessä ajamaan ilman että takana tulevilla palaa käämit.
Ei tuollaisella olekaan tarkoitus ajaa pelkällä sähköllä kuin erittäin lyhyitä matkoja kerrallaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 054
Ei tuollaisella olekaan tarkoitus ajaa pelkällä sähköllä kuin erittäin lyhyitä matkoja kerrallaan.
Ja ihan perhanan hitaasti. Jos yrittää pysyä muun liikenteen rytmissä niin polttomoottori käy melkein kokoajan. Välillä tietty onnistuu pitempikin pätkä jos nopeus noin 60, ei mäkiä eikä pysähdyksiä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 540
Ei kai sillä sähköllä ole tarkoitus normaalilla hybridillä ajaakaan, vaan sähkömoottorin on tarkoitus avustaa bensamoottoria.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
1 922
Osaltaan Toyotan ongelma toki, kun antavat mahdollisuuden kytkeä pelkälle sähköajolle. Hyundai-Kian hybrideissä tuota valintaa ei ole, vaan järjestelmä päättää itse koska käytetään mitäkin voimanlähdettä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 054
Ei kai sillä sähköllä ole tarkoitus normaalilla hybridillä ajaakaan, vaan sähkömoottorin on tarkoitus avustaa bensamoottoria.
Joku on taas ymmärtänyt Hybridin tarkoituksen päin persettä.:facepalm:
Juu tietty mutta ainakin tuossa mun ajossa tuntu että ainoa mahdollisuus päästä pienempään kulutukseen kuin pelkällä bensalla olis se että matkan alku ja loppupäät voisi körötellä sähköllä.
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 630
Juu tietty mutta ainakin tuossa mun ajossa tuntu että ainoa mahdollisuus päästä pienempään kulutukseen kuin pelkällä bensalla olis se että matkan alku ja loppupäät voisi körötellä sähköllä.
Kirjoitit, että ajo on maantiepainotteista. Ei siitä hybridistä silloin paljon hyötyä ole. Puhtaassa kaupunkiajossa kulutus sitten laskeekin jo selvästi.

Eli jos ajatellaan vaikka, että työmatkasta on vain 10% kaupungissa ja säästö kaupunkiajossa on 30%, niin koko matkalla "säästö" on vain 3%.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 054
Kirjoitit, että ajo on maantiepainotteista. Ei siitä hybridistä silloin paljon hyötyä ole. Puhtaassa kaupunkiajossa kulutus sitten laskeekin jo selvästi.

Eli jos ajatellaan vaikka, että työmatkasta on vain 10% kaupungissa ja säästö kaupunkiajossa on 30%, niin koko matkalla "säästö" on vain 3%.
Näinhän se taitaa olla. Mulla noin 37 km työmatka josta n. 7 km on kaupunkiajon kaltaista pahimmillaan. 2 km kotipäässä ja 5 km työmaan päässä. Välissä 80 - 120 rajotus.

Jos kaupunkikulutus on huonoimmassa/parhaimmassa tapauksessa 50 % kovempi kuin maantiekulutus niin lopulta polttoaineen kulutuksen osalta osuus onkin 28 % koko matkasta. Voi olla että ajattelen nyt väärin tai vähintään lasken väärin. Teoriassa tuolla priuksella voisi onnistua sähköllä ajaminen mutta käytännössä hankalaa koska mäkiä ja kiihtyminen liian hidasta.

Tuossa autossahan on kaikkia mittareita mitkä kannustaa ev moodissa ajamiseen mutta todella sukkasillaan pitää mennä jos ei halua että kuorma nousee yli sen ev viivan ja moottori pärähtää käyntiin.
 
Liittynyt
10.02.2018
Viestejä
73
Siis juu Leafissa nestejäähdytys moottorille, invertterille ja laturille. Ei akuille, niille on vain ilmajäähdytys (valitettavasti). Saattaa olla tuollainen vesi-Webasto muutenkin astetta monimutkaisempi asennella näihin ilmalämpöpumppumalleihin.

Mutta miksei sellainen ilmalämmitin toimisikin, jos sellaisen välttis haluaa.
Esim e-golffiin ja i3:een on mahdollista asentaa nestekiertoon niin että lämmittää sisätilaa. Kun valitsee lämmityksen kannalta säästeliäimmän ajoasetuksen (ECO+ / ECO PRO), PTC-elementti ei kuluta kuin minimaalisesti / ei ollenkaan sähköä kierron ollessa Eberin lämpötiloilla. Tuon tietyn kierron lämpötilan, jossa auto ei enää lämmitä sähköllä löytää kun laittaa lämmöt hetkeksi täysille, vaihtaa ECO PRO:lle, tökkää lämpötila-anturin kierron reservoiriin ja tarkkailee sähkönkulutusta auton näytöstä lämpötilan laskiessa.
i3 REX saa tietenkin bensaa tankista, muuten tarvitaan joku pieni erillistankki moottoritilaan. Jos haluaa ekoilla niin Eberin saa etanolikäyttöisenäkin...
Ainakin e-golf, e-up, i3 ja leafiin näitä on jo asenneltukin. Jos saat selvää, ks. esim.: https://www.goingelectric.de/forum/.../frunk-raus-standheizung-rein-t11795-130.html
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
23
Kirjoitit, että ajo on maantiepainotteista. Ei siitä hybridistä silloin paljon hyötyä ole. Puhtaassa kaupunkiajossa kulutus sitten laskeekin jo selvästi.

Eli jos ajatellaan vaikka, että työmatkasta on vain 10% kaupungissa ja säästö kaupunkiajossa on 30%, niin koko matkalla "säästö" on vain 3%.
Tähän väliin mun kokemusperäinen kommentti hybridistä (vm. - 17 Yaris, ajettu 11tkm). Mulla on työmatka alle neljä kilometriä ja koko matka on mäkistä kaupunkiajoa nopeudella 30-60km/h. Talvella keskikulutus on nyt ollu 7,5l! Kesällä oli keskikulutus 5,4l. Syynä tähän on, että moottori ei kerkeä lämpenemään tällä matkalla lämpimäksi, että voisi ajaa sähköllä. Joten moottori käy lähes koko matkan kovemilla kierroksilla, vaikka auto on lämmittimessä aamulla 2 tuntia ja illalla töissä toiset 2 tuntia. Joten ei tämä mitään ekoautoilua ole. Samaan kulutukseen pääsin vanhalla 1,6 Corollalla...
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 287
Tähän väliin mun kokemusperäinen kommentti hybridistä (vm. - 17 Yaris, ajettu 11tkm). Mulla on työmatka alle neljä kilometriä ja koko matka on mäkistä kaupunkiajoa nopeudella 30-60km/h. Talvella keskikulutus on nyt ollu 7,5l! Kesällä oli keskikulutus 5,4l. Syynä tähän on, että moottori ei kerkeä lämpenemään tällä matkalla lämpimäksi, että voisi ajaa sähköllä. Joten moottori käy lähes koko matkan kovemilla kierroksilla, vaikka auto on lämmittimessä aamulla 2 tuntia ja illalla töissä toiset 2 tuntia. Joten ei tämä mitään ekoautoilua ole. Samaan kulutukseen pääsin vanhalla 1,6 Corollalla...
Meinaatko että jokin toinen auto kuluttaisi vähemmän?
 
Liittynyt
15.02.2018
Viestejä
1
En suoraan, mutta ei ainakaan enempääkään.
Muoks. Varmaan jollain plugarilla vois päästä.
Oma 2017 Auris Hybrid näillä pakkasilla näyttää n. 5 litran keskikulutusta 2.5km kaupunkityömatkalla. Aamusta 1h tolpassa. Jos kylmänä lähtee niin pääsen johonki 7-8 litran kulutukselle. Kesällä keskikulutus reilusti alle 5 litraa, joten on kyllä jännän suuret erot.
 
Liittynyt
20.07.2017
Viestejä
686
En kommentoi muuta kun, että naurattaa aina nää "aurinkokennoilla" sähköautoa lataavat. Väittäisin, että suurin osa joilla on laittaa ~100ke autoon kiinni ovat töissä kun aurinko paistaa. Ne kodin katolla olevat aurinkopanelit on tässä skenaariossa melko turhia...tai no kyllähän sitä viikonloppuna pystyy 2 päivää latailee omilla kennoilla.
Muilta tuli jo hyviä kommentteja tähän mutta lisäisin vielä että aurinkopaneelien kanssa hyvä yhdistelmä on Tesla powerwall tai vastaava akusto, jota noilla kennoilla ladataan silloin kun talossa ei ole tarvetta sähkölle. Verkkoonhan ei ole kannattava myydä.
Powerwallillahan voi tasata sähkön hintapiikkejä, estää katkotja vaikkapa tosiaan ladata auton pelkällä aurinkosähköllä joka on vaikka kerätty päivän aikana katolta.

Sent from my H60-L04 using Tapatalk
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
99
Oma 2017 Auris Hybrid näillä pakkasilla näyttää n. 5 litran keskikulutusta 2.5km kaupunkityömatkalla. Aamusta 1h tolpassa. Jos kylmänä lähtee niin pääsen johonki 7-8 litran kulutukselle. Kesällä keskikulutus reilusti alle 5 litraa, joten on kyllä jännän suuret erot.
Lokakuusta lähtien meidän taloudessa ollut kakkosautona 2012 Yaris hybrid. Näin pakkasaikaan huomannut, että kuluttaa todella paljon. Meilläkin parin kilsan ajoa 40-50 alueella. Ilman lämmitystä kuluttaa enemmän kuin Avensis samalla matkalla. Aluksi tuli ajettua 0-5 asteen lämmöissä ilman lämmitystä ja keskikulutus oli päälle 9 litraa satasella. Lämmitettynä vie vähemmän, mutta silti aika paljon. N 5 asteesta ylöspäin lämmitettynä pääsee pelkällä sähköllä hetken, muuten ei.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Tähän väliin mun kokemusperäinen kommentti hybridistä (vm. - 17 Yaris, ajettu 11tkm). Mulla on työmatka alle neljä kilometriä ja koko matka on mäkistä kaupunkiajoa nopeudella 30-60km/h. Talvella keskikulutus on nyt ollu 7,5l! Kesällä oli keskikulutus 5,4l. Syynä tähän on, että moottori ei kerkeä lämpenemään tällä matkalla lämpimäksi, että voisi ajaa sähköllä. Joten moottori käy lähes koko matkan kovemilla kierroksilla, vaikka auto on lämmittimessä aamulla 2 tuntia ja illalla töissä toiset 2 tuntia. Joten ei tämä mitään ekoautoilua ole. Samaan kulutukseen pääsin vanhalla 1,6 Corollalla...
Mulla työmatka 15km kehä 3:lla, talvi kulutus 6,5l

Autona 1.2Tce rellu
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
365
Nyt on pieni hybridi kuume :D Työmatka 36km suuntaansa jossa molemmissa päissä hidasta ajoa (alle 60km/h) moottoritie välissä ~15km. Ladata voi molemmissa päissä ja tarkoituksena on ladata joka päivä. Vaihtoehtojen hinnat 50-55k€ koska vaihdossa menee ~44k€ auto. Eli sitä halvempi ei ole vaihtoehto. Tähän haarukkaan olen nyt löytänyt muutamia vaihtoehtoja. VW passat GTE, MB C350e, KIA optima. Tällä hetkellä passatti kiinnostaa eniten, koska MB:n hybridi akku on aika onneton. KIA nyt ei vain oikein muuten tunnu oikealta, vaikka siinä olisi paras akkukapsiteetti testien mukaan. En ole sulkenut pois myöskään perinteistä bensaa tai dieseliä, mutta perusteet pitäisi löytyä myös niille. Täyssähköt on suljettu pois.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
572
Et ikinä lataa tuota? :think:
Voishan siihen varmaan lätkäistä 6 kk välein "100 eur -- sähkö" mutta kun en mittaa, niin ei jaksa. Kyllä tuo siis jokaiseen uuteen päivään lähtee täydellä akulla.

Päivittäistä ajoa 40-50 km, silloin tällöin enemmän ja vain kotona ladattu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 606
Nyt on pieni hybridi kuume :D Työmatka 36km suuntaansa jossa molemmissa päissä hidasta ajoa (alle 60km/h) moottoritie välissä ~15km. Ladata voi molemmissa päissä ja tarkoituksena on ladata joka päivä. Vaihtoehtojen hinnat 50-55k€ koska vaihdossa menee ~44k€ auto. Eli sitä halvempi ei ole vaihtoehto. Tähän haarukkaan olen nyt löytänyt muutamia vaihtoehtoja. VW passat GTE, MB C350e, KIA optima. Tällä hetkellä passatti kiinnostaa eniten, koska MB:n hybridi akku on aika onneton. KIA nyt ei vain oikein muuten tunnu oikealta, vaikka siinä olisi paras akkukapsiteetti testien mukaan. En ole sulkenut pois myöskään perinteistä bensaa tai dieseliä, mutta perusteet pitäisi löytyä myös niille. Täyssähköt on suljettu pois.
Oletko harkinnut Passat gte:n lisäksi bmw 330e tai 530e? Passat on varmaan sopivamman hintainen. MB on varmasti ihan hyvä ja Kia on taas Kia.

Uusi Volvo V60 on myös yksi hieno. Saa varmaan hybridinä myös.
Uusi Volvo V60 paljastettiin – tältä se näyttää
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 078
Näinhän se taitaa olla. Mulla noin 37 km työmatka josta n. 7 km on kaupunkiajon kaltaista pahimmillaan. 2 km kotipäässä ja 5 km työmaan päässä. Välissä 80 - 120 rajotus.

Jos kaupunkikulutus on huonoimmassa/parhaimmassa tapauksessa 50 % kovempi kuin maantiekulutus niin lopulta polttoaineen kulutuksen osalta osuus onkin 28 % koko matkasta. Voi olla että ajattelen nyt väärin tai vähintään lasken väärin. Teoriassa tuolla priuksella voisi onnistua sähköllä ajaminen mutta käytännössä hankalaa koska mäkiä ja kiihtyminen liian hidasta.

Tuossa autossahan on kaikkia mittareita mitkä kannustaa ev moodissa ajamiseen mutta todella sukkasillaan pitää mennä jos ei halua että kuorma nousee yli sen ev viivan ja moottori pärähtää käyntiin.
Anna vaan pärähtää käyntiin. :) Kaikki energia tulee viime kädessä polttoaineesta, joten kannattaa käyttää se järkevästi simpukkakäyrät mielessä, eli reitin raskaimmissa ajotilanteissa.

Ensin pakkaskeleillä on pakollinen parin minuutin lämmitysvaihe, jonka aikana kannattaa ajaa joutuisasti, mutta kuitenkin kylmän koneen rasitus huomioiden. Tämän jälkeen EV-tila alkaa mennä itsestään päälle kevyessä kuormituksessa taajamanopeuksilla. EV-tilassa ei ole tarkoitus tuhlata bensalla tuotettua sähköä kiihdytyksiin tai ylämäkiin ollen samalla tientukkona. Jos näin toimisi, niin silloinhan polttis käynnistyisi enemmän tasanopeuksilla ja alamäissä, mikä on sille epäoptimaalisen kevyt kuorma -- generaattorista huolimatta. Ei hyvä.

Polttiksella kannattaa hoitaa kiihdytykset ja ylämäet normaalin liikenteen tahtiin. Sähkö sitten käytetään: pysäköidessä, parkkihalleissa poislukien pahat ylämäet, tasanopeusristeysajossa oik./vasemmalle, risteysliikkeellelähtöön oikealle, alamäissä, ruuhka-ajossa, mäkkärin autokaistalla, tasanopeuden ylläpitoon loivassa alamäessä tai tasaisella. Eli lyhyesti: raskaat hommat polttikselle, ja kevyet hommat sähköllä. Tästä säännöstä voi poiketa lähellä reitin päätepistettä, jos tietää auton olevan useamman tunnin käyttämättä pakkasella. Tällöin kannattaa liikenteen salliessa ajaa ns. väkisin akkua hiukan normaalia tyhjemmäksi edellämainittuja sääntöjä rikkoen, koska seuraavalla ajokerralla polttis taas pärähtää pakotetusti lämmityskäyttöön ja lataa samalla akkua.

Priuksen 5 litraa talvella maantiellä kuulostaa normaalilta, kun reitillä on myös yli 80-rajoituksia. Muista ennakoida edelläolevien liikkeet, jotta et joudu pumppaamaan kaasupoljinta tai kiihdyttämään tehomittari liian pitkällä power-alueella. On toi planeettavaihdehybridin ajaminen vähän sellaista laivan/teollisuusmoottorin ajamista. ☺
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
572
@TommiZeliard just näin! Ihan turhaan varotaan polttiksen käyttöä näissä hybrideissä, plugari tai ei. Auto usein yrittää tehdä asian kokonaisuuden kannalta järkevästi, mutta käyttäjällä on joku päähänpinttymä, että mitä enemmän ilman polttista, niin sitä parempi.

Jos haluaa ajaa sähköllä, niin sähköauto. Älkää kuvitelko että hybridillä voi ajaa vain sähköllä. Kyllä jotkut sitä silti tavoittelee ja siinä onnistuu, mutta ulkopuolisen näkökulmasta kohtuuttoman vaivan takana.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 078
Lokakuusta lähtien meidän taloudessa ollut kakkosautona 2012 Yaris hybrid. Näin pakkasaikaan huomannut, että kuluttaa todella paljon. Meilläkin parin kilsan ajoa 40-50 alueella. Ilman lämmitystä kuluttaa enemmän kuin Avensis samalla matkalla. Aluksi tuli ajettua 0-5 asteen lämmöissä ilman lämmitystä ja keskikulutus oli päälle 9 litraa satasella. Lämmitettynä vie vähemmän, mutta silti aika paljon. N 5 asteesta ylöspäin lämmitettynä pääsee pelkällä sähköllä hetken, muuten ei.
Pakkanen lisää kulutusta, varsinkin tuollaisella parin kilsan matkalla. Silti on vaikea kuvitella Yaris hybridin kuluttavan Avensista enemmän. Oliko Avekin ilman esilämmitystä? Entä vertasitko yhteen suuntaan vai edestakaista kulutusta? Mä ajelen tolpasta Auris hybridillä 7 km töihin päin pahimmillaan 5,5-6 l/100 km. Sitten tolpasta takaisin kotiin 4-4,5 l/km. Reittiprofiili on sellainen, että töihin mennessä akku varautuu, mikä saa aikaan pahalta näyttävän kulutuksen. Edestakainen ka. on normaali noin 5 l. Sisätilalämmittimen mahdollinen puuttuminen vaikuttaa huomattavasti noin lyhyellä matkalla sekä tietysti se, jos kuski on "vilukissa". Sähkömoottorille ei paljoa jää mahdollisuuksia, jos lämmityslaite ja lämmittimet paahtavat täysillä koko parin kilsan matkan. Toisaalta eipä tuossa kovin suurta bensalaskua saa aikaan, vaikka kulutus olisi 9 litraa. Voit ajaa 50 kappaletta 2 km matkoja 13 eurolla. Kerran päivässä edestakainen matka, niin riittää noin kuukaudeksi. Sitten taas jos päivässä on useampi kuin kaksi siivua, niin kulutus ei enää olekaan 9 l. No problemo.

Jos kuitenkin haluat pienentää kulutusta, tee seuraavat jutut: sopiva esilämmitys ja sisätilalämmitin, ei turhaa tyhjäkäyntiä ennen lähtöä, eco-mode päälle, kojelaudan keskisuuttimet kiinni talveksi, puhalluksen suuntaus jaloille ja tuulilasille, puhallus toiseksi pienimmälle (jos huurutilanne sallii), lämpötila 15-18 tilanteen ja maun mukaan, ei lämmittimiä, ellei sitten peilit vaadi. Tuo lämpötila saattaa kuulosta masokismilta, mutta ei sitä ole, koska sisälämppäri lämmittänyt etukäteen, ja puhallus on pienellä. Kaiken lisäksi 2 km matka kestää 5 min, joten ei tee tiukkaakaan.

Laitoin liitteeksi äidin '17 Yaris hybridin kulutuksista kuvan. Sillä ajetaan lyhyttä kauppamatkaa, uimahallille ja satunnaisesti Stadiin 20-35 km reissu. Kerran on ajettu maantiellä 260 km. Auto on ulkona tolppapaikalla. Kilometrejä on kertynyt reilu 4 tkm, minkä aikana tankkauksista Spritmonitorin laskema kulutus on 5,02 l. Ajotietokone on harvinaisen rehellinen, koska sen mukaan kulutus 4 tkm matkalla on ollut 5,05 l. Yaris otettiin käyttöön elokuussa 2017, joten aika syksy-/talvipainotteinen otos. Omalla Auriksella 25 tkm kulutus on 4,99 l, ja tietska 4,65 l. Mulla on keskimäärin vähän pidempiä ajoja kuin äidillä. Jos ajaisin pidempiä, esim. 20-30 km pätkiä, niin ympärivuotinen olisi noin 4,5. Sadan kilsan siivuilla sitten olisi neljän kieppeillä Spritin kärkikahinoissa. Mäkiä vältellen ja muuta liikennettä kiusaten voisi olla 3-3,5 kesäaikaan.

Toisessa liitteessä on mun ajamana äidin Yariksella 19 km neljän asteen pakkasessa 300 kg kuormaa Hartwall-areenasta kotiin Espooseen. Motti oli valmiiksi lämmin. Kulutus 4,2, eikä akkupalkit huvenneet. Omalla Auriksella vastaava suoritus vaatisi ajotietokoneeseen 3,9 l. Ei olisi onnistunut tuolla reitillä, kuormalla ja pakkasella. Varmaan 4,2 olisi tullut tauluun, mutta siihen 0,3 virhettä päälle.
 

Liitteet

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 550
Onkos kellään vielä mennyt akku noista? Mitähän mahtaa maksaa akunvaihto noihin hybrideihin vai meneekö alta 10v autot paaliin kun akut loppuu?
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 078
Onkos kellään vielä mennyt akku noista? Mitähän mahtaa maksaa akunvaihto noihin hybrideihin vai meneekö alta 10v autot paaliin kun akut loppuu?
Jos Toyotaa tarkoitat, niin kuulemma kahteen on vaihdettu ajoakku. Toiseen turhaan ja toiseen huvin vuoksi. Akkutakuu on 10v/350 tkm, eli ei ainakaan alta 10v paaliin. Vanhin Prius on '97. Kapasiteetti voi vanhana olla 1 km kahden sijaan, mutta tämä ei paljon näkyne kulutuksessa. Ehkä desin tai pari, jos hybridisäästö uudella akulla on 1,5-2 l.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
365
@systeemi Mitsubishi Outlander PHEV.
Katumaasturia en ollut ajatellut. Tuossa katumaasturi hybridiluokassa Mitsu on aika vahvoilla.

Oletko harkinnut Passat gte:n lisäksi bmw 330e tai 530e? Passat on varmaan sopivamman hintainen. MB on varmasti ihan hyvä ja Kia on taas Kia.

Uusi Volvo V60 on myös yksi hieno. Saa varmaan hybridinä myös.
Uusi Volvo V60 paljastettiin – tältä se näyttää
Volvon saa hybridinä mutta hinta karkaa kovaksi. Lähtöhinta on myyjän mukaan ainakin 55K€ ja siihen vielä varusteet päälle.

MB C350e on nyt AMG-line sisä-/ulkopaketti 0€. MItä muita "välttämättömiä" varusteita tarvitsee valkata. Itselleni nuo mersujen varustetasot on hepreaa ja sen vuoksi tarttisi apua siinä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
572
Volvon saa hybridinä mutta hinta karkaa kovaksi. Lähtöhinta on myyjän mukaan ainakin 55K€ ja siihen vielä varusteet päälle.

MB C350e on nyt AMG-line sisä-/ulkopaketti 0€. MItä muita "välttämättömiä" varusteita tarvitsee valkata. Itselleni nuo mersujen varustetasot on hepreaa ja sen vuoksi tarttisi apua siinä.
Ei se mersu ainakaan ihan helposti halvemmaksi jää kuin Volvo, jos varusteita autoonsa haluaa. Tossa mersu/audi/bemari mittakaavassa voi suoraan hatusta arvioida 15 kiloa varusteisiin ja talvirenkaisiin, niin usein ollaan aika lähellä sitä ruksien jälkeistä lopputulosta. Ja näistä kolmesta mersu on yleensä se kallein.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
365
Ei se mersu ainakaan ihan helposti halvemmaksi jää kuin Volvo, jos varusteita autoonsa haluaa. Tossa mersu/audi/bemari mittakaavassa voi suoraan hatusta arvioida 15 kiloa varusteisiin ja talvirenkaisiin, niin usein ollaan aika lähellä sitä ruksien jälkeistä lopputulosta. Ja näistä kolmesta mersu on yleensä se kallein.
Niin ei se muuten jäisi mutta nyt on tuo ~4K€ etu AMG-line paketeista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
572
No sitten, katsotaas sulle vaan varusteet kuntoon :comp:

edit: Jos mä jostain edes löytäisin C350e hinnaston ...
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 540
Viestejä
4 190 181
Jäsenet
70 765
Uusin jäsen
Railsteri

Hinta.fi

Ylös Bottom