Kotiautomaatio

Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
634
Philipsin liikesensorissa on lämpötilamittari myös. :)
Se ei vain taida olla Philipsin omissa toteutuksissa juurikaan tuettu millään tapaa(?).

Ehtisin juuri viikko sitten tilaamaan tuon Sonoff Powin, tarkoituksena laittaa pihalle katoksen alle. Tuo Osram olisikin ollut paljon näppärämpi, ja valmiimpi ratkaisu.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
74
Sonoffilta löytyy kytkin kosteuden ja/tai lämpötilan mittauksella (Tasmota yhteensopiva): Sonoff TH: Temperature and Humidity Monitoring Remote Switch ja IP66 kotelo: Sonoff Basic: WiFi Remote Control Smart Switch MQTT|ITEAD
Ja vaikka Itead ilmoittaa käyttölämpötilaksi nollasta ylöspäin, oli joku kaivanut yksittäisten komponenttien käyttölämpötilat ja ne ulottui muistaakseni -25C asti. Tänään aamulla toimi ainakin Sonoff basic noin -18C lämpötilassa ok.

Off-topiccina edelliseen, olen noita Sonoffin T1 kytkimiä Sonoff T1: 1-2 Gang WiFi RF EU Smart Wall Touch Light Switch laittanut GU9-kantaisille, muuntajalla varustetuille sekä led-valaisimille ja tykännyt kyllä kovasti.
 
Liittynyt
26.02.2017
Viestejä
346
Sonoffilta löytyy kytkin kosteuden ja/tai lämpötilan mittauksella (Tasmota yhteensopiva): Sonoff TH: Temperature and Humidity Monitoring Remote Switch ja IP66 kotelo: Sonoff Basic: WiFi Remote Control Smart Switch MQTT|ITEAD
Ja vaikka Itead ilmoittaa käyttölämpötilaksi nollasta ylöspäin, oli joku kaivanut yksittäisten komponenttien käyttölämpötilat ja ne ulottui muistaakseni -25C asti. Tänään aamulla toimi ainakin Sonoff basic noin -18C lämpötilassa ok.
Hyvä tietää, tuo on varmasti kätevä homma vaikka historiakäppyröitä tuo ei ilmeisesti tuekaan. Itse haen lähinnä valmisratkaisuja tai sitten jotain pienvirtaratkaisuja kolvattavaksi (jotain ESP8266-juttuja onkin), koska näihin virtajohtojen väliin kolvattaviin Sonoffeihin tarvitaan kai sähkömiestä (jo turvallisuussyistäkin :D ) ja muutenkaan en tähän torppaan viitsisi kovin kiinteitä ratkaisuja laittaa kun talo menee myyntiin parin vuoden päästä. Eli tarkoitus on ottaa mukaan tämä taloautomaatio :)
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
näihin virtajohtojen väliin kolvattaviin Sonoffeihin tarvitaan kai sähkömiestä (jo turvallisuussyistäkin :D )
Ei niitä kolvata tarvitse, ihan ruuviliittimellä vaan kiinni. Jatkokohdon väliin asentaminen ei kyllä ainakaan omasta mielestäni eroa millään tavalla lampun johdossa olevan katkaisijan vaihtamisesta. Tavis saisi rakennella kokonaisen jatkojohdonkin alusta alkaen itse.

Omat Sonoffit odottelevat vielä asennusta. OTA-firmispäivitys oli estetty ja kiinalaisten pilveen en kyllä laita mitään kiinni. Täytyy ruuvata tuo kiinni Raspiin firmiksen vaihtoa varten kunhan ehtii.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
991
Onko niin että esim. noiden Sonoff T1:n vakiofirmis ei toimi suoraan raspin & HA:n/Domoticz:n kanssa?
 
Liittynyt
26.02.2017
Viestejä
346
Ei niitä kolvata tarvitse, ihan ruuviliittimellä vaan kiinni. Jatkokohdon väliin asentaminen ei kyllä ainakaan omasta mielestäni eroa millään tavalla lampun johdossa olevan katkaisijan vaihtamisesta. Tavis saisi rakennella kokonaisen jatkojohdonkin alusta alkaen itse.
Ahaa, nythän vasta hokasin että nämä Sonoffit eivät tulekaan pistorasian ja sulaketaulun väliseen osaan vaan itse ohjattavan laitteen sähköjohtoon :) Siinä taas on se huono puoli että pitää ronkkia ohjattava laite auki / katkaista itse ohjattavan laitteen sähköjohto mikä ainakin poistaa kyseisen laitteen mahdollisen takuun jos ei muuta... Ihan varteenotettava vaihtoehto kyllä sinänsä, etenkin näiden Sonoffien kylmänsiedon vuoksi, mutta jonkinlainen pistorasian ja laitteen pistokkeen väliin tuleva mokkula tässä kuitenkin enemmän olisi hakusessa :)
 
Liittynyt
04.09.2017
Viestejä
41
Ei niitä kolvata tarvitse, ihan ruuviliittimellä vaan kiinni.
Pow- ja TH-malleissa ei johtoja edes tarvitse ruuvata, näissä on jousiliittimet. Vedonpoistajana toimiva suojaluukku on sitten ruuvilla.

Ahaa, nythän vasta hokasin että nämä Sonoffit eivät tulekaan pistorasian ja sulaketaulun väliseen osaan vaan itse ohjattavan laitteen sähköjohtoon :)
Tai sitten Sonoffin voi asentaa jatkojohtoon.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
74
Onko niin että esim. noiden Sonoff T1:n vakiofirmis ei toimi suoraan raspin & HA:n/Domoticz:n kanssa?
Ei ainakaan vähän aikaa sitten toiminut. Ohjeet Tasmotan asentamiseen Arduino IDE:n kautta: Arduino IDE · arendst/Sonoff-Tasmota Wiki · GitHub ja vielä videolla:

Muistaakseni videosta poiketen kirjastoja ei tarvitse erikseen asentaa, riittää kun kopioi tuon wikin ohjeen mukaisesti Tasmota -paketin mukana tulevat kirjastot oikeaan paikkaan. T1 ohjelmointi menee about samalla tavalla: Sonoff T1 UK and T1 EU · arendst/Sonoff-Tasmota Wiki · GitHub
Sitten vielä jos näitä on läjä ohjelmoitavana, kannattaa miettiä jonkinlaisen ohjelmointiadapterin tekoa esim. pogo pinneillä.
 
Liittynyt
04.09.2017
Viestejä
41
Tasmotan voi asentaa myös langattomasti, ilman kuorien avausta tai kolvailua. Tosin valmistaja näyttää estäneen tämän tekniikan Basic-mallien tuoreimmassa firmwaressa (1.6). Version voi tsekata eWeLink-kännykkäsoftalla.

Minulle tuli läjä noita (Basic, Pow, TH16) tammikuun alkupuolella. Kaikissa oli riittävän vanha firmware ja niihin onnistui langaton asennus.

Ohjeet: GitHub - mirko/SonOTA: Flashing Itead Sonoff devices with custom firmware via original OTA mechanism

Joissakin malli-/firmware-yhdistelmissä asennusskriptin perään pitää laittaa lisävalintoja, että onnistuu: Home · mirko/SonOTA Wiki · GitHub

Video:
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
74
Minulle tuli läjä noita (Basic, Pow, TH16) tammikuun alkupuolella. Kaikissa oli riittävän vanha firmware ja niihin onnistui langaton asennus.
Vanhoja voi kyllä vielä löytyä esim. eBay kauppiailta, mutta suoraan Iteadilta ei enää.
Kaapeleilla flashaamisesta olen tykännyt ihan siitä syystä että ssid:n, laitetunnuksen, salasanat jne. saa laitettua suoraan, jolloin käsissä on heti oikein confattu laite. Flashauksen valmistumiseen mennessä sen on myös melkeinpä ehtinyt lisätä jo Home Assistanttiinkin.
Ymmärrän kyllä OTA:n hyödyt, ja on kyllä ollut valmistajalta idioottimainen ratkaisu estää sen käyttö.
 
Liittynyt
26.02.2017
Viestejä
346
Tai sitten Sonoffin voi asentaa jatkojohtoon.
Ahh, niinpä tietysti. Tuo on varmasti fiksuin tapa, niin ei tarvitse itse ohjattaviin laitteisiin tehdä modauksia. Tällainen ratkaisu ja riittävän IP-luokituksen omaava kotelo niin kelpaa ulos ja kosteisiin tiloihin. Ellei tuommoinen kotelo heikennä wifi-signaalia oleellisesti...

Kuiviin tiloihin Sonoff S20 onkin sitten helpoin valinta, sääli ettei siinä ole integroitua lämpömittaria :)

Ymmärrän kyllä OTA:n hyödyt, ja on kyllä ollut valmistajalta idioottimainen ratkaisu estää sen käyttö.
Ehkä valmistaja on ajatellut tietoturvaa tuossa. Vaikka OTA ohjelmointi olisi itsellekin mieluisin vaihtoehto, niin toisaalta sitä nukkuu rauhallisemmin kuin ei tarvitse miettiä että joku pihalla pyörivä hakkeri koodaa minun Sonoffit nukkuessani omiin tarkoituksiinsa :)
 
Liittynyt
04.09.2017
Viestejä
41
Lueskelin hetken SonOTAn GitHub-sivuja ja ilmeisesti OTA-asennuksen estävä 1.6-firmware on tullut Sonoff Basicin lisäksi nyt myös RF- ja S20-malleihin. Muihin malleihin OTA:n pitäisi ymmärtääkseni edelleen onnistua.

Molemmissa asennustavoissa on tosiaan puolensa. Itsekin olin kyllä tilannut sarjaporttiadapterin flashausta varten, mutta Iteadin paketti ehti perille ennen sitä. Kokeilin sitten OTA-asennusta ja meni sen verran vaivattomasti, että flashasin saman tien seitsemän muutakin laitetta. Minulle riitti, että tuossa vaiheessa tuli pelkät verkkoasetukset kuntoon. Olen ottanut näitä flashattuja laitteita nyt yksi kerrallaan käyttöön ja tehnyt loput konffaukset asennuksen yhteydessä.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Ahaa, nythän vasta hokasin että nämä Sonoffit eivät tulekaan pistorasian ja sulaketaulun väliseen osaan vaan itse ohjattavan laitteen sähköjohtoon :) Siinä taas on se huono puoli että pitää ronkkia ohjattava laite auki / katkaista itse ohjattavan laitteen sähköjohto mikä ainakin poistaa kyseisen laitteen mahdollisen takuun jos ei muuta... Ihan varteenotettava vaihtoehto kyllä sinänsä, etenkin näiden Sonoffien kylmänsiedon vuoksi, mutta jonkinlainen pistorasian ja laitteen pistokkeen väliin tuleva mokkula tässä kuitenkin enemmän olisi hakusessa :)
Sen voi asentaa kyllä ihan mihin väliin vain. Kyseessä on ihan tavallinen rele, jonka herätettä ohjataan wifiä puhuvalla mikroprosessorilla. Itse ajattelin laittaa yhden jatkojohdon väliin, ja jos se toimii hyvin, tilaan sähkärin asentamaan uuden pistorasian tallin seinään, ja Sonoffin jakorasian sisään sähkötaulun ja pistorasian väliin. Kiinteä asennus vaatii ammattilaisen käyttöä.
 
Liittynyt
26.02.2017
Viestejä
346
No, nyt lähti Kiinasta tilaukseen Sonoff-tavaraa. Harmittavasti Itead on tehnyt erilliset Sonoffit virrankulutuksen seurantaan (Pow) ja lämpötilan mittaukseen (TH10) joten ajattelin laittaa kummatkin peräkkäin yhteen jatkojohtoon ja molemmille vielä IP66-suojatut kotelot päälle. Saisivat kehittää vielä yhden mallin joka yhdistää nuo ominaisuudet...
 
Liittynyt
25.01.2017
Viestejä
346
Pystyykö tuolla Sonoff rf laitteella ohjaamaan muiden valmistajien 433mhz laitteita.
 
Liittynyt
09.12.2016
Viestejä
52
Ahh, niinpä tietysti. Tuo on varmasti fiksuin tapa, niin ei tarvitse itse ohjattaviin laitteisiin tehdä modauksia. Tällainen ratkaisu ja riittävän IP-luokituksen omaava kotelo niin kelpaa ulos ja kosteisiin tiloihin. Ellei tuommoinen kotelo heikennä wifi-signaalia oleellisesti...

Kuiviin tiloihin Sonoff S20 onkin sitten helpoin valinta, sääli ettei siinä ole integroitua lämpömittaria :)


Ehkä valmistaja on ajatellut tietoturvaa tuossa. Vaikka OTA ohjelmointi olisi itsellekin mieluisin vaihtoehto, niin toisaalta sitä nukkuu rauhallisemmin kuin ei tarvitse miettiä että joku pihalla pyörivä hakkeri koodaa minun Sonoffit nukkuessani omiin tarkoituksiinsa :)

S20 - Expansion by AM2301 Temperature & Humidity · Issue #670 · arendst/Sonoff-Tasmota · GitHub
S20 lämpötila ja kosteus muutamalla eurolla. Tilasin pari anturia 2.5€/kpl omiin rasioihin.


S20 itead firmwaren kanssa ja ohjauksella ollut tämän talven auton lämmitystä ohjaamassa. Tarkoitus päivitellä tuohon firmware. Tuo iteadin pilvi kun ei ole järin luotettava. Usein on hetkiä kun komennot ja ajastukset eivät mene ollenkaan perille.
 
Liittynyt
26.02.2017
Viestejä
346
Liittynyt
25.01.2017
Viestejä
346
Xiaomin kameroita ei saa toimimaan sovelluksen kautta etänä, ainoastaan lähiverkossa. Vaikka sijainniksi laittaa kiinan niin silti kameroiden käyttö estetty.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 706
Onko porukka käyttäytynyt ESP easy fw ja D1 mini pro komboa?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 042
Onko kenelläkään pelkästään Ikean älyvalosettiä käytössä? Porukoille suunnittelin kokonaisuuden niiden pohjalta. Ikealta löytyy nyt myös liiketunnistin sekä himmenninkytkin. Varsinkin kokemukset tuosta liiketunnistimesta kiinnostavat. Onko siinä magneettikiinnitystä takana, kuten Huen vastaavassa? Ja kuinka herkkä sensori kyseessä. Ns bridgeä ei porukoille tule, pelkästään liiketunnistinkokonaisuus ja himmenninkytkinkokonaisuus.
 
Liittynyt
21.12.2017
Viestejä
135
Onko kenelläkään pelkästään Ikean älyvalosettiä käytössä? Porukoille suunnittelin kokonaisuuden niiden pohjalta. Ikealta löytyy nyt myös liiketunnistin sekä himmenninkytkin. Varsinkin kokemukset tuosta liiketunnistimesta kiinnostavat. Onko siinä magneettikiinnitystä takana, kuten Huen vastaavassa? Ja kuinka herkkä sensori kyseessä. Ns bridgeä ei porukoille tule, pelkästään liiketunnistinkokonaisuus ja himmenninkytkinkokonaisuus.
Pari päivää on tullut Ikean valoja nyt käytettyä ja ei vielä mitään erityisen huonoa sanottavaa, mutta ei toisaalta kokemusta muista. Liiketunnistimessa on vain tarra ja ruuvikiinnitys. Tunnistin on suht herkkä, mutta säätöjä siinä ei ole nimeksikään eli vain yö/päivä ja 1,5,10min kesto. Itsellä on portaikossa niin yö asennossakin päivällä sytyttelee valoa. Luulisi, että tuohon olisi helposti saanut samat säädöt kuin ulkovaloissakin on jolloin säätö on portaaatonta.

Himmennin on vähän tunnoton, mutta eiköhän sen käyttöön opi eli vähän napakampi pyöräytys niin valot sammuu/syttyy ja hitaammin sitten saa himmenneltyä. Se toinen ohjain on varustettu napeilla ja siinä on magneettikiinnityskin.

Aiemmin jossakin ketjussa kyselin mitkä älyvalot säilyttää tilansa jos ottaa tavallisesta kytkimestä virrat ja ainakin Ikean valot muistaa edelliesen tilansa ok. Ei nämä pelkät valot gatewaylla tai padilla kyllä kauheasti automaatiota tarjoa tai edes älyä. Itse ajattelin jossakin välissä perehtyä saisiko jotenkin valot syttymään ja pysymään päällä kun tilassa oleillaan sekä sammumaan kun tilasta lähtee. Periaatteessa simppeli liiketunnistimella ratkaistava juttu, mutta vähän epäilen, että täydellistä tuosta ei saa. Toinen harkinnassa oleva kapistus on Amazon echo dot tai vastaava millä,voisi tehdä äänikomentoja, mutta tuokin käy rasittavaksi jos äänitunnistus tökkii tai viive kommennosta toimintaan on liian pitkä.
 
Liittynyt
25.03.2017
Viestejä
58
Täytyypä kokeilla, ei tullut ajatelleeksi tälläistakin ratkaisua. Sopivasti muutama reititin jouten tosin buffalon tekeleitä.
Siis mitä ihmettä. Itselle on matkalla kolme erilaista xiaomin kameraa ja ideana oli kun mökillä palovaroitin tai koskeusvahti hälyttää puhelimeen niin kameralla voisi tarkistaa tilanteen. Eli sovelluksen kautta tälläinen skenaario ei onnistu ilman suurta säätöä jos sittenkään?
 
Liittynyt
25.01.2017
Viestejä
346
Siis mitä ihmettä. Itselle on matkalla kolme erilaista xiaomin kameraa ja ideana oli kun mökillä palovaroitin tai koskeusvahti hälyttää puhelimeen niin kameralla voisi tarkistaa tilanteen. Eli sovelluksen kautta tälläinen skenaario ei onnistu ilman suurta säätöä jos sittenkään?
Siltä näyttäisi että ovat blokanneet kameroiden etä käytön kiinan ulkopuolelta. Tila jossa kameran sain toimimaan on melko hankala eli kameran lähettämään wifiin yhteyden ottamalla kuvaa sai puhelimeen.

Kokeilin myös puukotettua firmistä, ainakaan tämä kamera ei hyväksy sitä sisäänsä vaikka mitä tekisi.

GitHub - samtap/fang-hacks: Collection of modifications for the XiaoFang WiFi Camera

Harmi sinänsä kun olisi saanut saman sovelluksen alle kaikki laitteet ja kameroissa on vielä mikrofoni joka tunnistaa palovaroittimen hälytyksen. Kuvalaatu näin halvaksi kameraksi on kyllä todella hyvä myös pimeälläkin.
 
Liittynyt
25.03.2017
Viestejä
58
Siltä näyttäisi että ovat blokanneet kameroiden etä käytön kiinan ulkopuolelta. Tila jossa kameran sain toimimaan on melko hankala eli kameran lähettämään wifiin yhteyden ottamalla kuvaa sai puhelimeen.

Kokeilin myös puukotettua firmistä, ainakaan tämä kamera ei hyväksy sitä sisäänsä vaikka mitä tekisi.

GitHub - samtap/fang-hacks: Collection of modifications for the XiaoFang WiFi Camera

Harmi sinänsä kun olisi saanut saman sovelluksen alle kaikki laitteet ja kameroissa on vielä mikrofoni joka tunnistaa palovaroittimen hälytyksen. Kuvalaatu näin halvaksi kameraksi on kyllä todella hyvä myös pimeälläkin.
Tulossa on xiaomin palovaroitin, johon ajattelin saavan automaation kun hälyttää niin syttyy valot ja kotoa sitten kameralla katsotaan mahdollista savua. Toisen kameran olin ajatellut kuvaamaan pihalle, jolloin näkee kun joku tulee tonteille tai käyttökelpoisempi sovellus olisi katsoa kotoa miltä kelit mökillä näyttävät. Tuo kameran wifiin liittyminen siis vaatii vieressä olemista. Perskule.
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 458
Porukalle ei taida kelvata kiinalaiset autot (ja niiden turvalaitteet), mutta häkä palovaroittimet näyttävät kelpaavan ns. "täyttä häkää". :facepalm:

Kantsinee miettiä onko valmis heittämään henkensä muutaman euron takia.
 
Liittynyt
25.01.2017
Viestejä
346
Porukalle ei taida kelvata kiinalaiset autot (ja niiden turvalaitteet), mutta häkä palovaroittimet näyttävät kelpaavan ns. "täyttä häkää". :facepalm:

Kantsinee miettiä onko valmis heittämään henkensä muutaman euron takia.
Enemmän luottoa tuohon kiinalaiseen palovaroittimeen kuin johonkin puuilon 5€ hälyttimeen joka on myös kiinassa tehty.

Ainakin Xiaomin hälyttimet on Honeywellin tekeleitä.
 
Liittynyt
25.03.2017
Viestejä
58
Porukalle ei taida kelvata kiinalaiset autot (ja niiden turvalaitteet), mutta häkä palovaroittimet näyttävät kelpaavan ns. "täyttä häkää". :facepalm:

Kantsinee miettiä onko valmis heittämään henkensä muutaman euron takia.
Luulen et markettien varoittimista ei paljon made in finland tekstiä löydy. Eiköhän ne jossain hikipajalla kasata. Minutkin vakuutti honeywellin merkki, tuskin antaa mihinkään pilipalilaitteeseen logoaan.

Hinta ei aina kerro laadusta, mutta tuo varoitin on reilut parikymppiä kiinassa. Voi vain arvata kun marketin varoitin maksaa sen kympin niin monella eurolla se on lähtenyt kiinasta matkaan
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 458
No se marketin palovaroitin on teknisesti aika helvetin paljon yksinkertaisempi laite ja kun se on meikäläisillä markkinoilla myynnissä se on testattu useammassa instanssissa. Ehkä muotoilin kommenttini liian lepsusti sillä, "made in china" ja "kiinalainen tuote" on kaksi eri asiaa. Länsimaalaisittain tiukat vaatimukset läpäissyt tuote on täysin eri asia, kuin kiinalaiset tekaistut CE-merkinnät ym. saavuttanut tuote. Monet noista harmaatuoduista älylaitteista ei ole Euroopassa saavuttaneet mitään hyväksyntöjä.

Olen vain pistänyt merkille, että nuo monet "älylaitteet" toimii varsin epäluotettavasti. Sen takia minulla onkin perinteiset hälyttimet ja älylaitteet niiden lisäksi.
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 458
Suomalainen oikeuslaitos on muuten siitä jännä, että jos palovaroitin jättää kriittisellä hetkellä toimimatta voi myyjä joutua suoraan vahingonkorvausvastuuseen ja/tai kuolemantuottamuksesta. Vrt. sähköpolkupyörän (mahdollisesti) aiheuttama tulipalo ja siitä tullut tuomio.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
176
Nestin varoittimet on aika hinnakkaat, mutta ne saa näppärsti hassiin.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
540
Länsimaalaisittain tiukat vaatimukset läpäissyt tuote on täysin eri asia, kuin kiinalaiset tekaistut CE-merkinnät ym. saavuttanut tuote. Monet noista harmaatuoduista älylaitteista ei ole Euroopassa saavuttaneet mitään hyväksyntöjä.
Niin, ja eihän pelkkä CE-merkintäkään tarkoita vielä, että täyttää mitään vaatimuksia. CE-merkinnän vaatimusten täyttämistä valvotaan pelkästään satunnaisilla pistokokeilla, joihin suurin osa Suomessakaan myytävistä tuotteista ei koskaan päädy. Kuka tahansa voi lätkäistä CE-leiman tuotteeseensa tutustumatta ollenkaan standardeihin.
 
Liittynyt
29.11.2016
Viestejä
375
Onkos kukaan testaillu mitään modbus-liitäntäisiä halpoja Kiinan Io-kortteja?

Jotain halpoja laitteita ihan testi mielessä haussa. Rekisterit tietty pitäs olla saatavissa ja homman pelittää ihan suosiolla.

Jotkut triaci kortit vois kiinnostaa, jos semmosilla sais ohjaukset lämmityksen toimilaitteille.

Vai miten porukka on toteuttanut kotiympäristössä diy-systeemit huonekohtaisilla säädöillä ja mahdollisesti vielä huonenäytöillä?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 881
Xiaomin kameroita ei saa toimimaan sovelluksen kautta etänä, ainoastaan lähiverkossa. Vaikka sijainniksi laittaa kiinan niin silti kameroiden käyttö estetty.
Kyllä kaikkia mun Xiaomeja voi käyttää etänä, kunhan ensimmäinen asennus on tehty. Sieltä saa vielä puhelimeen tulemaan hälytyksiä, kun havaitsevat liikettä.
 
Liittynyt
25.01.2017
Viestejä
346
Kyllä kaikkia mun Xiaomeja voi käyttää etänä, kunhan ensimmäinen asennus on tehty. Sieltä saa vielä puhelimeen tulemaan hälytyksiä, kun havaitsevat liikettä.
Kyllä tuon xiaofang kamerankin saa asennettua mutta yhteyttä ei saa etänä.

Mitä kameroita sinulla on sitten käytössä.

En tiedä saisiko jollain firmware/app versio yhsistelmällä toimimaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 881
@Artsi83

Xiaomi Yi Smart IP cameras: full specifications, reviews, photo | Xiaomi-Mi.com

Minulla on tuolta Yi Home Camera White ja MiJia 360 astetta Home Camera White. Voi olla joku tuollainen sinun kamera jossain laatikossa, kun ostin 20 euron kameran ihan merkin perusteella, mutta en asentanut sitä vielä mihinkään.

Millä ohjelmalla käytät? Tuolla käytän itse:
Mi Home – Android-sovellukset Google Playssa

Kamerat ei ole nyt päällä, kun ne on ostettu vaan tuomaan mielenrauhaa, kun olen reissussa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 881
@hsalonen

Sama sovellus.

Oli tullut ainakin gearbestin sivulle huomio tuosta xiaofang kamerasta.

GearBest UK: Original Xiaomi xiaofang Smart 1080P WiFi IP Camera -€22.93 Free Shipping

Ja tietenkin minä tilasin just sen kameran :facepalm:
Ei varmaan paljon lohduta, mutta tuonkin saisi toimimaan Xiaomin China Stable (tai Dev) ROM:illa Xiaomin puhelimessa.. Kontrollit vaan jäisivät kiinankielisiksi.

Muille tiedoksi: jos ei kiinnosta tämmöinen ylimääräinen kikkailu ja ei omista Xiaomin puhelinta, niin kannattaa aina tilata International Version.
 
Liittynyt
15.12.2016
Viestejä
15
Onko kukaan rakentanut vahusten (/vanhuksen) valontajärjestelmää näillä kotiautomaatiokikkareilla?

Normaalien toimintojen (lämptötilanmittaukset, valo-ohjaukset) lisäksi mieleen tulevia, hieman poikkeavia, tarpeita olisi erilaiset poikkeamahälytykset normaalista toiminnasta. Esim:
- jos ei liikettä klo 06-08 aikana --> hälytys tekstiviestillä klo 08
- jääkaapin oven laskuri ja jos ei avattu (xx kpl/vrk) --> hälytys
yms..
Lisäksi olisi tarve näiden eri sensorien historiatiedon helpolle seurannalle (ovien avaukset yms.).
Järjestelmän pitäisi tallentaa tietoja myös ilman nettiyhteyttä (surkea 3g-yhteys) ja näyttää tiedot sitten kun yhteys syntyy.

ps. ketään ei olla hylkäämässä, vaan tarkoitus tukea kotona asumista mahdollisimman pitkään.
 
Liittynyt
24.08.2017
Viestejä
149
Onko kukaan rakentanut vahusten (/vanhuksen) valontajärjestelmää näillä kotiautomaatiokikkareilla?

Normaalien toimintojen (lämptötilanmittaukset, valo-ohjaukset) lisäksi mieleen tulevia, hieman poikkeavia, tarpeita olisi erilaiset poikkeamahälytykset normaalista toiminnasta. Esim:
- jos ei liikettä klo 06-08 aikana --> hälytys tekstiviestillä klo 08
- jääkaapin oven laskuri ja jos ei avattu (xx kpl/vrk) --> hälytys
yms..
Lisäksi olisi tarve näiden eri sensorien historiatiedon helpolle seurannalle (ovien avaukset yms.).
Järjestelmän pitäisi tallentaa tietoja myös ilman nettiyhteyttä (surkea 3g-yhteys) ja näyttää tiedot sitten kun yhteys syntyy.

ps. ketään ei olla hylkäämässä, vaan tarkoitus tukea kotona asumista mahdollisimman pitkään.
En nyt varsinaisesti, mutta kyllä se ainakin Domoticz ja muilla vastaavilla onnistuu. Melkein vaan oikeat sensorit ja koodaustaidot rajana. Itselläni tällähetkellä Domoticz:ssa liikesensorista syyttyvät yövalot jotka voimivat vain yöaikaan. Lisäksi päiväsaikaan jos havaitaan liikettä saan sähköpostin asiasta. Näissä on mahdollista käyttää myös puhelimeen tulevia push -viestejä jne. tekstiviestistä en ole varma, mutta eiköhän sekin jotenkin onnistune. Liikesensoreita käytettäessä niitä kannattaa ripotella tarpeeksi. Yleensä niiden kantama on maks. 5m. Lisäksi ainakin Domoticz kerää sensoreiden logit talteen joten niitä voi jälkikäteen katsella jos kiinnostaa. Verkkokatkotkaan eivät haittaa, koska Domoticz on paikallinen palvelin, joten ei välitä verkkokatkoksista paitsi etähallinta ja viestienvälitys tietysti katkeaa jne.
 
Liittynyt
15.12.2016
Viestejä
15
En nyt varsinaisesti, mutta kyllä se ainakin Domoticz ja muilla vastaavilla onnistuu. Melkein vaan oikeat sensorit ja koodaustaidot rajana. Itselläni tällähetkellä Domoticz:ssa liikesensorista syyttyvät yövalot jotka voimivat vain yöaikaan. Lisäksi päiväsaikaan jos havaitaan liikettä saan sähköpostin asiasta. Näissä on mahdollista käyttää myös puhelimeen tulevia push -viestejä jne. tekstiviestistä en ole varma, mutta eiköhän sekin jotenkin onnistune. Liikesensoreita käytettäessä niitä kannattaa ripotella tarpeeksi. Yleensä niiden kantama on maks. 5m. Lisäksi ainakin Domoticz kerää sensoreiden logit talteen joten niitä voi jälkikäteen katsella jos kiinnostaa. Verkkokatkotkaan eivät haittaa, koska Domoticz on paikallinen palvelin, joten ei välitä verkkokatkoksista paitsi etähallinta ja viestienvälitys tietysti katkeaa jne.
Tuo Domoticz näyttäisi täyttävän esittämäni vaatimukset hyvin, mutta on hieman liian "conffattava". Eli kun ei tule itselleni, toki sen itse asennan, niin saisi olla vähän valmiimpi paketti.

En nyt sano ettei projektilla ole hintarajaa, mutta aika paljon olen valmis maksamaan toimivasta tuotteesta.
 
Liittynyt
25.01.2017
Viestejä
346
@Zpoc

Kannattaa harkita tuossa vaiheessa jo kotipalvelua ja hälytysranneketta.

Debora

mutta jos kunto on vielä tarpeeksi hyvä niin varmaan yksinkertaisin taitaa olla tuo xiaomi. kerää logia vaikka ei ole nettiyhteyttä. Ovisensorit sen verran pieniä että voi asentaa vaikka vessanpytyn kanteen.
 
Liittynyt
15.12.2016
Viestejä
15
@Zpoc

Kannattaa harkita tuossa vaiheessa jo kotipalvelua ja hälytysranneketta.
Kotipalvelu ja hälytysrannekke olleet käytössä jo jonkin aikaa, mutta niissäkin on puutteensa.
Tiedän että ei välttämättä kuulosta kovin järkevältä alkaa kikkailemaan tällaisella asialla, mutta mielestäni jos "vanhainkotiin" menoa voi vaan jotenkin lykätä, niin siihen kannattaa panostaa. Toki riippuu henkilöstä, mutta muutaman laitostumisen uhrin nähneenä tämä mielipide.
 
Liittynyt
25.01.2017
Viestejä
346
Kotipalvelu ja hälytysrannekke olleet käytössä jo jonkin aikaa, mutta niissäkin on puutteensa.
Tiedän että ei välttämättä kuulosta kovin järkevältä alkaa kikkailemaan tällaisella asialla, mutta mielestäni jos "vanhainkotiin" menoa voi vaan jotenkin lykätä, niin siihen kannattaa panostaa. Toki riippuu henkilöstä, mutta muutaman laitostumisen uhrin nähneenä tämä mielipide.
Sitten asia erikseen jos on jo palvelut käytössä ettei pelkän kotiautomaation varaan jää. Tuskin mobiilisovellusta tulee käyttämään itse niin tuohon xiaomiin saa nuita painonappeja joihn voi ketjuttaa toimintoja. Valojen ohjauksesta hälytykseen ja jne.
 
Liittynyt
25.11.2016
Viestejä
381
Mikä olisi edullisin ratkaisu valoksi, mikä toimii liiketunnistimella ja kahdella valoprofiililla niin, että yöllä syttyy himmeänä ja päivällä täydellä teholla?
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
461
Kotipalvelu ja hälytysrannekke olleet käytössä jo jonkin aikaa, mutta niissäkin on puutteensa.
Tiedän että ei välttämättä kuulosta kovin järkevältä alkaa kikkailemaan tällaisella asialla, mutta mielestäni jos "vanhainkotiin" menoa voi vaan jotenkin lykätä, niin siihen kannattaa panostaa. Toki riippuu henkilöstä, mutta muutaman laitostumisen uhrin nähneenä tämä mielipide.
Muistaakseni noihin kuvailemiisi tarpeisiin on olemassa ihan kaupallisiakin ratkaisuja. Sellainen firma kun Seniortek kehittelee ja myy vanhusten "valvontaan" ja seurantaan soveltuvia systeemejä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
282
Xiaomit saapuivat, ja kaikki tarvittava on saatu toimivaksi. Liiketunnistimesta yritin saada ovikellon, mutta ei ottanut lasin läpi liikettä.

Valo-ohjaukselle olisi tarvetta, mutta en heti uskaltanut tilata niitä. Eli toimiiko mikään suomesta saatava tämä kanssa? Led-nauhalle olisi suurin tarve.
 

Err

Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
698
Xiaomit saapuivat, ja kaikki tarvittava on saatu toimivaksi. Liiketunnistimesta yritin saada ovikellon, mutta ei ottanut lasin läpi liikettä.

Valo-ohjaukselle olisi tarvetta, mutta en heti uskaltanut tilata niitä. Eli toimiiko mikään suomesta saatava tämä kanssa? Led-nauhalle olisi suurin tarve.
Yeelightin WLANin yli toimivat lamput ovat yhteensopivia Mi Homen kanssa. Esim RGB Led-nauha 2018 Xiaomi Yeelight RGB Smart LED Light Strip WiFi Remote Control 16 Million Colors Flexible Intelligent Scenes 60 Led-in Smart Remote Control from Consumer Electronics on Aliexpress.com | Alibaba Group
Myöskin Philipsiltä löytyy jokunen Mijia lamppu, kuten E14 kantaan Original Xiaomi Mijia Smart E14 LED Bulb White and Warm Light For Xiaomi Smart Home Kit Wireless Wifi Control By Mi Home App-in Smart Remote Control from Consumer Electronics on Aliexpress.com | Alibaba Group
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 369
Viestejä
4 158 814
Jäsenet
70 410
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom