Länsimetro

Melbac

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 544
Osaako joku selittää miten tuo automatisointi voi maksaa rapiat 100 miljoonaa? Kyseessä on kuitenkin putkessa ajava juna ja automatisoinnin tehtävä on pysäyttää tuo oikeaan kohtaan laiturilla. Toki varmistuksia pitää olla, ja junan pitää osata pysähtyä jos raiteilla on esteitä ja toimia esim palotilanteissa oikein. Mutta näin vuonna 2018, kun robottiautotkin on ajanu liikenteessä miljoonia kilometrejä, niin ei tuon yhdellä metrolinjalla operoivan junan automatisoinnin pitäisi ihan mahdoton temppu olla.
vanha metro on osittain 1970 luvun tekniikkaa kun taas länsimetro on 2000 luvun tekniikkaa?.Hyvin muuten huomaa eron miten tekniikka mennyt eteenpäin kun vertailee niitä vanhoja Giljotiini ovisia metroja niihin uusiin.Ne vanhathan oli/on aika bulkkeja nykyajan mittapuun mukaan jos olette päässeet katsomaan sinne ohjaamoon mitä siellä on.Noissa uusissa se ohjaamo on ilmeisesti väliaikainen eli sitä ei tarvittaisi ollenkaan.
 

greenlight

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 635
vanha metro on osittain 1970 luvun tekniikkaa kun taas länsimetro on 2000 luvun tekniikkaa?
Ehkä enemmän ihmetyttää se, että uudistus jäi "kokonaan tekemättä", niin mihin se raha sitten meni. Toki empiirisiä kokeiluitakin suoritettiin, mutta jotenkin vaivaa se, että kun maailmalla on monta automatisoitua metroa, niin minkä takia tänne rakennettiin jotain ufoteknologiaa, jonka toiminnasta kukaan ei ole perillä?

Siemensin inssit varmaan haistaneet metsäsuomalaisten kokemattomuuden ja ajatelleet betatestaavansa järjestelmiään isompien kaupunkien toimituksia varten.
 
Liittynyt
28.07.2017
Viestejä
155
Münchenissä tulee usein vierailtua ja siellä ainakin on tuo s-bahn eli lähijuna-verkosto kaikki samalla runkolinjalla läpi keskustan. Ihan kätevä systeemi kun saadaan niin lyhyt vuoroväli linjalle jolta löytyy kaikki isommat maamerkit ja juna-asemat. Tosin se on hyvin häiriöherkkä ja muutaman minuutin myöhästymiset ovat todella yleisiä.

Mutta sielläkin on tullut kapasiteetti vastaan eli on käynnissä isot laajennukset. Uuden rinnakkaisen keskustatunnelin louhinta on käynnissä.

Viime syksynä Wieniin avattiin "pisararata" eli lähijunat tekevät päärautatieasemalle pysähtymisen sijaan lenkin muutamien keskeisten solmukohtien kautta. Toimii myös pikaratana kaupungin sisällä, säästää matka-aikaa metroon verrattuna jos kohteena on tietty etäisempi kaupungin osa.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
956
Yllättävintä on se, että joku on yllättynyt. Espoossa oli kuitenkin melkoisen toimiva bussiliikenne ja tietysti omalla autolla kulkeminen vaivatonta ja nopeaa.
Näinpä, täällä kivenlahden lähettyviltä pääsi ennen ~35minuutissa suoraan bussilla keskustaan, nyt juotuu menemään kahdella eri bussilla + metrolla ja aikaa menee jotain 90min. Jos olisin keskustassa töissä voisi hieman ärsyttää tilanne. Tämäkin koskee lopulta aika suurta määrää ihmisiä jotka nyt ovat melkein pakotettuja menemään omalla autolla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 122
Näinpä, täällä kivenlahden lähettyviltä pääsi ennen ~35minuutissa suoraan bussilla keskustaan, nyt juotuu menemään kahdella eri bussilla + metrolla ja aikaa menee jotain 90min. Jos olisin keskustassa töissä voisi hieman ärsyttää tilanne. Tämäkin koskee lopulta aika suurta määrää ihmisiä jotka nyt ovat melkein pakotettuja menemään omalla autolla.
No eihän siinä varmaan mene enää kuin rapiat 10 vuotta kun saavat kiskot vedettyä kaikkine viivästyksineen sinne kivenlahteen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 246
No eihän siinä varmaan mene enää kuin rapiat 10 vuotta kun saavat kiskot vedettyä kaikkine viivästyksineen sinne kivenlahteen.
Mahtaako siihen laajennukseen enää olla mitään kapasiteettia jäljellä, kun ei kukaan espoolainen käy Espoossa töissä niin se sillipurkki olisi täynnä jo Matinkylässä, sitten joka asemalta vain lisää porukkaa mutta kukaan ei jää pois ennen Helsinkiä (mitä nyt ehkä muutama Niittykummussa).
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 151
Mahtaako siihen laajennukseen enää olla mitään kapasiteettia jäljellä, kun ei kukaan espoolainen käy Espoossa töissä niin se sillipurkki olisi täynnä jo Matinkylässä, sitten joka asemalta vain lisää porukkaa mutta kukaan ei jää pois ennen Helsinkiä (mitä nyt ehkä muutama Niittykummussa).
Kyllähän Keilaniemessä ja Otaniemessä jää paljon porukkaa pois, varmaan myös jonkin verran Tapiolassa. Nykyinen sillipurkkiongelma liittyy osin siihen, että vain joka toinen metro menee Matinkylään asti, ja se on tullut odotettua suositummaksi. Sen sijaan Tapiolasta lähtevässä metrossa on väljää. Kunhan metron jatke Kivenlahteen valmistuu, niin joka toinen metro jää Matinkylään ja joka toinen jatkaa Kivenlahteen asti. Matinkylä-Tapiola -välillä kapasiteetti siis tuplaantuu.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 106
Kyllähän Keilaniemessä ja Otaniemessä jää paljon porukkaa pois, varmaan myös jonkin verran Tapiolassa. Nykyinen sillipurkkiongelma liittyy osin siihen, että vain joka toinen metro menee Matinkylään asti, ja se on tullut odotettua suositummaksi. Sen sijaan Tapiolasta lähtevässä metrossa on väljää. Kunhan metron jatke Kivenlahteen valmistuu, niin joka toinen metro jää Matinkylään ja joka toinen jatkaa Kivenlahteen asti. Matinkylä-Tapiola -välillä kapasiteetti siis tuplaantuu.
Miksei niitä kaikkia metroja voida nyt jo laittaa kääntymään matinkylässä? Eihän siihen matiknkylässä kääntymiseen sitä kivenlahteen asti menevää rataa tarvita.

Koska niitä junia ostettiin liian vähän? Vai koska se kääntöraide on jotenkin liian hidas? Vai ei mitään oikeata estettä mutta HSL ei vaan osaa suunnitella reittejä/aikatauluja järkevästi?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 020
Miksei niitä kaikkia metroja voida nyt jo laittaa kääntymään matinkylässä? Eihän siihen matiknkylässä kääntymiseen sitä kivenlahteen asti menevää rataa tarvita.

Koska niitä junia ostettiin liian vähän? Vai koska se kääntöraide on jotenkin liian hidas? Vai ei mitään oikeata estettä mutta HSL ei vaan osaa suunnitella reittejä/aikatauluja järkevästi?
Kyselin tätä HSL:ltä aikaisemmin tällä viikolla. Sanoivat, että siellä kääntöraiteella ei ehdi kääntää.

Toisaalta toinen lähteeni väitti, että ehtisi. Mutta, että kalustoa ja kuskeja ei olisi riittävästi ajaa molempia linjoja Matinkylään asti. (Kaluston osalta kuulostaa oudolta, kuskiresurssin puutteen voi jopa uskoa huomioiden miten paljon ovat valittaneet kuljettajapulaa. Toisaalta kuskipulan nyt varmaan voisi ratkoa siirtämällä enemmän kuskeja siihen ruuhka-aikaan ja sitten esim. leikkaamalla vuorovälejä (ja toisen linjan pituutta) ruuhka-ajan ulkopuolella.)

Eli vaikea sanoa, että onko HSL vaan kädetön reittisuunnittelussa (esim. ei-ruuhka-aikaan olisi ne kymmenen minuutin välein ajettavat Matinkylä–Vuosaari ja Kamppi–Mellunmäki... jotta ruuhka-aikana riittäisi kuskeja ajaa kaksi linjaa Matinkylään) vai ovatko mokannet ja hankkineet liian pienen määrän junia, vai onko Länsimetron suunnittelussa mokattu ja tehty (jälleen kerran) liian hidas kääntöraide.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 360
Nopealla vuorovälillä ei pysty kääntymään yhdellä asemalla. Näin lyhyesti sanottuna. Lukekaa vaikka jlf.fi eli joukkoliikennefoorumin länsimetro -langasta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 020
Nopealla vuorovälillä ei pysty kääntymään yhdellä asemalla. Näin lyhyesti sanottuna. Lukekaa vaikka jlf.fi eli joukkoliikennefoorumin länsimetro -langasta.
Missä siellä? Sieltä löysin saman tiedon kuin toiselta tietolähteeltäni, siis, että tuolla ei ole samanlainen normaali kääntöpaikka, joten tuolla olisi (periaatteessa) mahdollista kääntää tuossa 2,5 minuutin vuorovälissä.

ArtiZi: ”Ei mitenkään helppo ja itsestäänselvä ratkaisu. Tiheällä vuorovälillä kääntäminen yhdellä kääntöraideparilla ei onnistu Mellunmäessä, Vuosaaressa eikä Ruoholahdessa.

Matinkylässä on kuitenkin - ehkä osin vähän sattumalta - tilanne, jossa laituriin saapuvan junan ohjiajovara ei yllä puolenpaikan taaemmalle vaihteelle saakka. Tämä mahdollistaa sen, että puolenvaihto (ajo käännöltä lähtölaituriin) on mahdollista samalla kun tulolaituriin on tulossa juna.

Menettelyä ei ole koskaan kokeiltu ja se on herkkä häiriöille, mutta periaatteessa saattaisi mahdollistaa kaikkien junien ajamisen Matinkylään. Edellyttää sitten vielä kääntäjän käyttämistä käännöllä. Kuljettaja ei millään ehdi vaihtaa junan toiseen päähän tällä kääntöajalla.” Länsimetro - Sivu 316
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 946
... Menettelyä ei ole koskaan kokeiltu ja se on herkkä häiriöille, mutta periaatteessa saattaisi mahdollistaa kaikkien junien ajamisen Matinkylään. Edellyttää sitten vielä kääntäjän käyttämistä käännöllä. Kuljettaja ei millään ehdi vaihtaa junan toiseen päähän tällä kääntöajalla.” Länsimetro - Sivu 316
Jos asia on kuljettajan ehtimisistä kiinni, niin tulolaiturissa toiseen päähän uusi kuski kyytiin. Vanha ehtii hypätä pois lähtölaiturissa. Toki tämä ei toimi, jos kuski ei pääse paikalleen/paikalta normaalilla laiturilla.

Ja jos menetelmä on häiriöherkkä, niin sitä ei kannattane lähteä kokeilemaan tilanteessa, jossa on muutenkin vielä liikaa häiriöitä.
 
Liittynyt
07.01.2017
Viestejä
693
Väitän, että tuo liityntäliikenne on tuossa muodossa teoriassa hyvä, mutta espoolaisessa arjessa huono. Jos tuonne pääsisi pöristelemään suoraan omalla autolla, niin ehkä sitten. Monessa maassa nämä liityntäasemat on isoja komplekseja ja sinne pääsee helposti myös esimerkiksi autolla. Monesti vielä keppinä on tietullit tämän aseman jälkeen keskustan suuntaan. Tunti on aivan liikaa noin lyhyellä matkalla. Miksei sieltä liityntäasemalta menisi suorempia vaihtoehtoja, pysähtyisi vaikka vain keskustassa?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 246
Miksei sieltä liityntäasemalta menisi suorempia vaihtoehtoja, pysähtyisi vaikka vain keskustassa?
Ei ole varaa tällaisiin miljoonien kustannuseriin kun on käytetty miljardeja ja halutaan teeskennellä että se palvelee ihmisiä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
07.01.2017
Viestejä
693
Onko muuten kukaan julkisesti muistuttanut, että nythän Kampinkin kallis terminaali on aika vajaakäytöllä paikallisliikenteen osalta, kun kaikki on sullottu sinne alimittaiseen ränniin? Ei tuota pidentynyttä työmatkaakaan voi oikein mihinkään järkevään käyttää, bussin penkissä saattaa olla edes pienessä rauhassa ja voi selailla vaikka alan sivuja.

E: Ja miksi kaikki liityntäbussit änkevät juuri Matinkylään? Kai nyt vaikka Tapiolassa olisi alkuun vaikka yhdellä linjalla tilaa tiputtaa matkustajat poís kyydistä aamulla? Niittykummussa on tilaa?
 
Viimeksi muokattu:

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 541
Ei saatana jos kaarevat asemat osoittautuivat tässä miljardien fiaskossa ongelmaksi, kun Venäjälläkin moisia on ollut jo kymmeniä vuosia sekä Pietarissa että Moskovassa. Osassa asemia toki käytetään tässäkin threadissa esiin tulleita turva-aidattuja tuplaovisia metroja. Mutta näköjään Herran 2010-luvulla Helsingissä kaikkialla muualla onnistuneet metrotekniset ratkaisut ovat NIIN USKOMATTOMAN MAHDOTTOMIA ETTEI VAAN PYSTY. Oikeasti hei, koko Länsimetro mitä sitä nyt käyttänyt on jotenkin niin päin helvettiä ajateltu kokonaisuus, että jopa Suomen uusi asuntokantakin näyttää mestariteokselta sen rinnalla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 246
Oli huvittavan näköistä aamulla kun puolet espoolaisista oli tunkeutunut sillipurkkina ekaan vaunuun joka näytti Tokion ruuhkametrolta ja itse kävin istumaan tokaan vaunuun missä istumapaikkoja oli valittavissa ihan mistä halusi.

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
401
Matinkylässä on mukavasti ihan kuin alkuvittuiluna ne liukuportaat jostain syystä vaihdettu toimimaan väärin päin, eli vasemmasta laidasta pääsee alas, ja tottakai alasvieviä liukuportaita on yksi ja ylös vieviä on kaksi. Tämän lisäksi tottakai nämä ylösvievät ammottavat aamulla tyhjyyttään ja ne alasvievät ovat aivan tukossa kun jengi ryysii niistä metrolle.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 184
Eikös tähän tämän lisäksi liity myös se, että sukset meni ristiin sen firman kanssa, joka sen automaation osaa parhaiten toteuttaa(Siemens), koska Siemens meni möläyttämään julkisesti sellaisen törkeän väitteen, että länsimetro ei ehkä valmistukaan vielä 2015 vaan vasta 2017?
Tämä. Ei ole mitenkään mahdollista, etteikö Siemens pystyisi helposti modifioimaan vanhat junat automaattisiksi edullisemmin kuin junien vaihto kokonaan uusiin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 184
Ei saatana jos kaarevat asemat osoittautuivat tässä miljardien fiaskossa ongelmaksi, kun Venäjälläkin moisia on ollut jo kymmeniä vuosia sekä Pietarissa että Moskovassa. Osassa asemia toki käytetään tässäkin threadissa esiin tulleita turva-aidattuja tuplaovisia metroja. Mutta näköjään Herran 2010-luvulla Helsingissä kaikkialla muualla onnistuneet metrotekniset ratkaisut ovat NIIN USKOMATTOMAN MAHDOTTOMIA ETTEI VAAN PYSTY. Oikeasti hei, koko Länsimetro mitä sitä nyt käyttänyt on jotenkin niin päin helvettiä ajateltu kokonaisuus, että jopa Suomen uusi asuntokantakin näyttää mestariteokselta sen rinnalla.
Hei, kyseessä on Suomi, jossa jopa VR:n lippuautomaattien huonontaminen epäonnistuu, maatit kaatuilevat ja tietotunaattori vetää silti aivan tähtitieteellisen hinnan hommasta. Edes yhtä ydinvoimalaa ei osata tilata jostain Mitsubishiltä, joka toimittaisi viimeistään luvattuun aikatauluun ja urakkahinnalla. Mitä voi odottaa jostain metron rakentamisesta? Mahtaako onnistua?
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 151
Oli huvittavan näköistä aamulla kun puolet espoolaisista oli tunkeutunut sillipurkkina ekaan vaunuun joka näytti Tokion ruuhkametrolta ja itse kävin istumaan tokaan vaunuun missä istumapaikkoja oli valittavissa ihan mistä halusi.
Varmaan matkustajien kokemattomuutta. Lähijunissakin kyllä ensimmäinen vaunu on aina eniten täynnä, tosin ero täyttöasteessa ei ole noin suuri.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 184
Asiaton käytös
Varmaan matkustajien kokemattomuutta. Lähijunissakin kyllä ensimmäinen vaunu on aina eniten täynnä, tosin ero täyttöasteessa ei ole noin suuri.
Eikös ensimmäinen vaunu ole täynnä ählyjä, vai onko se joku toinen vaunu? En ole yli kymmeneen vuoteen kulkenut, kuulin huhua että niille on ihan ikioma osio, vähän niinkuin E-Afrikassa aikanaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 864
Näkyykö toi länsimetro mitenkä Helsingin osuuden matkustajmäärissä? En ole metroa käyttänyt kun viimeksi ehkä kesällä, mutta jos kohta tulee lunta kuten on ennustettu niin pitää ehkä jättää pyörä talviteloille ja kulkea töihin metrolla, mutta jos siellä on menossa kunnon mayhem joka päivä niin ehkä menen kuitenkin autolla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 246
Näkyykö toi länsimetro mitenkä Helsingin osuuden matkustajmäärissä? En ole metroa käyttänyt kun viimeksi ehkä kesällä, mutta jos kohta tulee lunta kuten on ennustettu niin pitää ehkä jättää pyörä talviteloille ja kulkea töihin metrolla, mutta jos siellä on menossa kunnon mayhem joka päivä niin ehkä menen kuitenkin autolla.
Riippuu suunnasta (ts. helsinkiläisillä ei ole mitään asiaa Espooseen) ja kellonajasta. Esim. itse tulen yleensä jo 07-07.30 haarukassa (ja vastaavasti ennen paluuruuhkaa takaisin), jolloin espoolaisten määrä on vielä jotenkuten suvaittavissa tällaiselle suvaitsevaiselle ihmisille :smoke: Mutta en edes halua tietää miltä se meno näyttää klo 08-09 ja erityisesti muutaman vuoden päästä.

Toisaalta olenhan minä mennyt vuosia Suomen vittumaisimmalla ruuhkabussilla 58:lla, joten kaikkeen kai sopeutuu. Eihän sitä terveen miehen istua tarvitse, lähinnä vaan en tykkää ihmistungoksista kun niissä kollektiivinen vitutus tiivistyy.
 

greenlight

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 635
Ei se viiskasikaan paha ollut, kun matkan aloitti lähtöasemalta ja pääsi valitsemaan penkkinsä oman makunsa mukaan. Ruuhkaongelmiin auttaa kun asuu joko riittävän lähellä tai riittävän kaukana.

Tämä. Ei ole mitenkään mahdollista, etteikö Siemens pystyisi helposti modifioimaan vanhat junat automaattisiksi edullisemmin kuin junien vaihto kokonaan uusiin.
Sitä kai kokeiltiin ja se maksoi sata miltsiä. Nyt on tehty halpaa kalliilla ja seuraavaksi sitten tekemään toimivaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 723
Tyhmiä kysymyksiä:
1. Miksi Matinkylässä ne liukuportaat ei toimi siten että aamulla 2 vie alas ja joskus hiljaiseen aikaan 11:00-13:00 yksi suunta vaihdettaisiin ylöspäin iltapäivää varten.
2. Miksi Matinkylässä metrot "käännetään", esim. Vuosaaressahan metro lähtee samalta raiteelta takaisin kuin mistä tuli.
3. Miksi joka metroa ei ajeta Matinkylään, ei riitä yksikköjä? Vuoroväli 2,5min -> 3min koko radalla niin luulisi riittävän, tuo 30s ei vaikuta kenenkään elämään.

Miten helvetissä tästä on saatu tämmöinen farssi,? Lisäksi Omenassa jo ihan ylätasanteella ihmiset törmäilee toisiinsa kun busseja tulee paikalle kahdesta täysin eri suunnasta ja laiturialueelle johtaa vain 1 kongi niin sieltä ylöstulevat joutuvat väkisin jomman kumman busseista purkautuvan ihmismassan kanssa törmäyskurssille eli ei ole osattu suunnitella edes kulkureittejä. Itse asiassa aamulla reunimmaiset portaat pitäisi viedä alas ja keskeltä ylös...

Täytyy kyllä sanoa että muutamassakin kaupungissa matkustanut, mutta tämä on jotain ihan uskomatonta, itsellä pari kilsaa matkaa Omenalla, niin sinne ei käytännössä liityntäbussilla pääse ollenkaan ellei kävele melkein 50% matkasta. Lisäksi riippuen minuutista/sekunneista niin kävelysuunta bussille voi olla karkeasti joko pohjoiseen tai etelään (ja jos sen bussin missaat niin seuraavaa saat odottaa 10 min kun toisesta ilman suunnasta jonne toki matkaa nyt sitten reilu 1km menisi bussi parin minuutin päästä - ou jee).

Takaisinpäin keskustasta tullessa pitää sitten arpoa että jäädäkö pois Niittykummussa vai mennäkö Matinkylään asti, kas kun kaikki riippuu ihan minuutista/kahdesta että kummalta asemalta lähtee just sillä minuutilla "sopiva" liityntäbussi. Ja bonuksena, illan viimeisestä metrosta ei ole liityntäbussia ollenkaan eli 2km kävely, jos lähtee 40min myöhemmällä yö-bussilla niin on vain 20min myöhemmin perillä ja käveltävää vain 500m :). Ja mikä parasta, jos menit fillarilla metrolle, niin sinne et pääse yöbussilla ollenkaan, joudut hyppään länärillä pihalle ja kävellä hakemaan fillarisi eli toisin sanoen mennessä kannattaa (lue: on pakko) jättää fillari länärin varteen eli lähes "½" matkaan metrolle, mutta jos tuletkin metrolla takas niin jätit sen ihan väärään paikaan - ei vittu mitä touhua...

Edit: piti vielä lisätä että luojan kiitos tuota putkea / nykyisiä busseja ei joudu käyttämään työmatkoihin...
 

SweeneyTodd

Smooth Operator
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 758
Tyhmiä kysymyksiä:
2. Miksi Matinkylässä metrot "käännetään", esim. Vuosaaressahan metro lähtee samalta raiteelta takaisin kuin mistä tuli.
3. Miksi joka metroa ei ajeta Matinkylään, ei riitä yksikköjä? Vuoroväli 2,5min -> 3min koko radalla niin luulisi riittävän, tuo 30s ei vaikuta kenenkään elämään.
Vuosaaressa metro ei lähde samalta raiteelta takaisin vaan käy kääntöraiteella kääntymässä ja lähtee sitten toiselta raiteelta. Porttitestailusekoilun aikana junat lähtivät samalta raiteelta. Olet varmaan silloin tuolla käynyt.

Vuorovälin pidennys ei käy, koska kapasiteetti meinaa nytkin loppua. Pitäisi ennemminkin tihentää vuoroväliä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 723
Vuosaaressa metro ei lähde samalta raiteelta takaisin vaan käy kääntöraiteella kääntymässä ja lähtee sitten toiselta raiteelta. Porttitestailusekoilun aikana junat lähtivät samalta raiteelta. Olet varmaan silloin tuolla käynyt.

Vuorovälin pidennys ei käy, koska kapasiteetti meinaa nytkin loppua. Pitäisi ennemminkin tihentää vuoroväliä.
Paljon mahdollista että näin on käynyt. No kuitenkin samalta raiteelta on todistettavasti mahdollista lähteä takas, niin miksi hitossa se tuubi pitää kääntää jossain jos siihen ei ole aikaa (jota käytetään yhdetä verukkeena miksi ei voi ajaa 2,5min välillä matinkylään asti)? Kuski kävelee alle minuutissa putken toiseen päähän jos sinne ei ole laiturilta ole kuskia laittaa, joka voisi hypätä sinne heti.

Näin se homma isossa maailmassa ainakin jollain paikallisjuna-pääteasemilla toimii, hong kongin KCR nyt tulee ekana mieleen, junat tulee ja lähtee ristiin raiteilta, eli juna saapuu vasemmalle, samantien oikealta lähtee, seuraava juna saapuu oikeallle ja nyt hetki sitten vasemmalle saapunut lähtee ja nuo sentään ajavat 1 minuutin tai jopa 30sec välein noita putkia TST:stä pohjoiseen ja takas ja välissä menee vielä "pitkänmatkan junia" täyttä kaasua asemien ohi ja useampi asema on kaiken lisäksi kaareva... Jotenkin kuulostaa tää Suomen touhu selittelyltä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 723
Jossain facebookissa oli linkki "otaniemessä?" väännettyyn sivustoon (jota ei googlella löytynyt, jos en ihan väärin muista niin cs.edu oli linkissä). Saa valita pisteen kartalta ja se näyttää matka-aika muutoksen jokaiselta Espoon (ja muun HSL alueen) pysäkiltä ennen ja jälkeen metron värikoodattuna. Lisäksi voi valita vaihtojen määrän muutoksen jos sitä haluaa tarkastella (vähemmän yllättäen nämäkin kasvoivat). värigraafi on vain liian kiltti kun se on vain -10min ... +10min alueelle ja käytännössä valitset minkä tahansa pisteen Helsingin niemeltä niin Espoo hohkaa tumman violettia tarkoittaen +10min, jopa siis Turunväylän pohjoispuoliset alueet jonne metro ei vaikuta mitään, mutta jonne mutkan kautta vaikuttaa bussilinjojen muutokset...

Onko kyllä niin mahtava työtä että sanat ei riitä kuvaamaan. Noita liityntäbussejahan pitäisi ajaa shuttle-bussi tyyppisisesti max 5min vuorovälillä asuntoalueiden sisällä koko metron aukioloajan (tähän normaali espoon sisäinen päälle), jotta voisi päästä edes etäisesti samaan palvelutasoon kuin ennen metroa ja tähän ei ole rahaa...
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 630
Onko kyllä niin mahtava työtä että sanat ei riitä kuvaamaan. Noita liityntäbussejahan pitäisi ajaa shuttle-bussi tyyppisisesti max 5min vuorovälillä asuntoalueiden sisällä koko metron aukioloajan (tähän normaali espoon sisäinen päälle), jotta voisi päästä edes etäisesti samaan palvelutasoon kuin ennen metroa ja tähän ei ole rahaa...
Ongelmahan on se, että edes Etelä-Espoo ei ole niin tiheästi asuttua aluetta, että metroa ja syöttöliikennettä saisi mitenkään kannattavaksi pelkillä käyttömaksuilla. Nyt kun ne liityntäbussit on 10 minuutin vuorovälilläkin lähes tyhjiä, niin ei vuorojen tuplaamisessa olisi mitään tolkkua.

Fillarillahan niille asemille kannattaisi kulkea. Mietin, että kuinkahan moni näistä "matka-aika kasvoi 20 minuutista 45:een" -valittajista on edes harkinnut tätä vaihtoehtoa?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 246
Miten helvetissä tästä on saatu tämmöinen farssi,? Lisäksi Omenassa jo ihan ylätasanteella ihmiset törmäilee toisiinsa kun busseja tulee paikalle kahdesta täysin eri suunnasta ja laiturialueelle johtaa vain 1 kongi niin sieltä ylöstulevat joutuvat väkisin jomman kumman busseista purkautuvan ihmismassan kanssa törmäyskurssille eli ei ole osattu suunnitella edes kulkureittejä. Itse asiassa aamulla reunimmaiset portaat pitäisi viedä alas ja keskeltä ylös...

Täytyy kyllä sanoa että muutamassakin kaupungissa matkustanut, mutta tämä on jotain ihan uskomatonta,
En ole Isossa Sompussa käynyt Länsimetron aikana, mutta siis noin yleisesti ottaenhan niin isoissa kaupungeissa maailmalla ihmiset osaa kävellä ja navigoida ihmismassoja siten, että eivät ole jatkuvasti kävelemässä toistensa päälle. Tämä on lähinnä suomalaisten omaa spesiaaliosaamista että ei osata kävellä suhteessa muihin ihmisiin. Ehkä vielä erityisesti espoolaisten kun eivät kaupungissa asu vaan pelkästään matkustavat kaupunkiin.
 

greenlight

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 635
Fillarillahan niille asemille kannattaisi kulkea. Mietin, että kuinkahan moni näistä "matka-aika kasvoi 20 minuutista 45:een" -valittajista on edes harkinnut tätä vaihtoehtoa?
Mietin, että kun on talvi, niin mitä vitun järkeä on valittaa, että mene fillarilla?
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 151
Tämä on sinänsä yksipuolinen näkökulma, koska kaikkien matkustajien matkan päätepiste ei ole Kamppi. Tuo skenaario "kotiovelta Kampin terminaaliin" on se vaihtoehto, jossa vanha suora bussiyhteys oli parhaimmillaan. Vaan joo, ei käy kateeksi peräespoolaisia, jotka saavat käyttöönsä länsimetron jatkeen vasta vuosien päästä.
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 630
Mietin, että kun on talvi, niin mitä vitun järkeä on valittaa, että mene fillarilla?
Ainakin viimeiset kaksi viikkoa on lämpötilaa lukuunottamatta ollut ihan kesäkelit.
Tarkoitin sitä, että monelle tuo varmasti nopeuttaisi matka-aikaa huomattavasti kun odotteluaika vaihdoissa jäisi pois.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 723
Ongelmahan on se, että edes Etelä-Espoo ei ole niin tiheästi asuttua aluetta, että metroa ja syöttöliikennettä saisi mitenkään kannattavaksi pelkillä käyttömaksuilla. Nyt kun ne liityntäbussit on 10 minuutin vuorovälilläkin lähes tyhjiä, niin ei vuorojen tuplaamisessa olisi mitään tolkkua.

Fillarillahan niille asemille kannattaisi kulkea. Mietin, että kuinkahan moni näistä "matka-aika kasvoi 20 minuutista 45:een" -valittajista on edes harkinnut tätä vaihtoehtoa?
Näinpä ja mitä järkeä silloin oli tehdä koko metro jos (ja ilmeisesti kun) kunnollista ja toimivaa syöttöä sinne ei saada tehtyä?

Kuten tuossa jo kerroin ja @greenlight täydensi niin fillarissa on parikin ongelmaa, toki se jonain päivinä on ihan kohtuullinen vaihtoehto, erityisesti tuo case a tuhoaa
a) suomen keli, vettä sataa hyvällä todennäköisyydellä aamulla tai illalla tarpeeksi useana päivänä
b) jos ei sada vettä niin lunta on 20cm maassa ja pyöräteitä ei aurata kuin viimeisenä
c) jos ei mikään edellämainituista niin 20 astetta pakkasta
d) mahdollisella yö-bussilla takaisin tullessa se fillari on aivan väärässä paikassa koska yö-bussi ei mene läheltäkään asemaa
e) näppärä mennä vaikkapa 4-vuotiaan kanssa fillarilla 2km vs. että käveli ennen 100m bussipysäkille josta suoraan kamppiin
f) kaupunkipyöriä (jolla d-ongelmaa voisi välttää) on tarjolla vain 6kk ajan ja sekin maksaa erikseen
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 151
Tyhmiä kysymyksiä:
1. Miksi Matinkylässä ne liukuportaat ei toimi siten että aamulla 2 vie alas ja joskus hiljaiseen aikaan 11:00-13:00 yksi suunta vaihdettaisiin ylöspäin iltapäivää varten.
Tuosta kannattaisi antaa palautetta HSL:n sivujen kautta. Tuo käytäntö, että suurin osa liukuportaista menee ylös, on ihan järkevä asemilla, joille saapuu matkustajia pitkin päivää (esim. kantakaupungin asemat), koska saapuva metrojuna aiheuttaa aina hetkellisen ruuhkan. Matinkylä on jonkinlainen työpaikkakeskittymä, mutta ilmeisesti sinne ei kuitenkaan kovin paljon tulla metrolla aamulla?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 723
Samoin sanoin vaimolle joka halusi kahden lapsen kanssa neuvolaan ja ostoksille. Sain turpaan.
Niin joo, ja lisäksi kun sitä fillaria tarvitsisi sitten vielä siellä toisessakin päässä (koska on ne esim. lauttasaari-kamppi välinkin bussit rampauttaneet) ja metroon se ei mitenkään mahdu / sitä saa sinne kuljetettua... Leijulauta taitaisi olla paras vaihtoehto, no sekään ei toki sovi tuohon n kpl lapsia mukana skenaarioon, eikä lumelle ja vittuttaa silläkin vesisateessa 2km ajella, mutta ratkaisee tuon "saan sen mukaan metroon ongelman"...
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 630
Kuten tuossa jo kerroin ja @greenlight täydensi niin fillarissa on parikin ongelmaa, toki se jonain päivinä on ihan kohtuullinen vaihtoehto, erityisesti tuo case a tuhoaa
a) suomen keli, vettä sataa hyvällä todennäköisyydellä aamulla tai illalla tarpeeksi useana päivänä
b) jos ei sada vettä niin lunta on 20cm maassa ja pyöräteitä ei aurata kuin viimeisenä
c) jos ei mikään edellämainituista niin 20 astetta pakkasta
d) mahdollisella yö-bussilla takaisin tullessa se fillari on aivan väärässä paikassa koska yö-bussi ei mene läheltäkään asemaa
e) näppärä mennä vaikkapa 4-vuotiaan kanssa fillarilla 2km vs. että käveli ennen 100m bussipysäkille josta suoraan kamppiin
f) kaupunkipyöriä (jolla d-ongelmaa voisi välttää) on tarjolla vain 6kk ajan ja sekin maksaa erikseen
En väittänyt enkä haluakaan väittää, että se sopisi kaikille kaikkina aikoina, mutta aika varmasti noin 80%:lle perusterveistä työmatkalaisista noin yhdeksänä päivänä kymmenestä.
 

greenlight

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 635
Ja sitten kun ajat yhdeksänä päivänä kymmenestä fillarilla, niin et välttämättä säily kovin terveenä. Joku myös voi olla sitä mieltä, että matka-ajan pidentyminen 20 minuutilla ei ole ollenkaan niin suuri mukavuuden alennus kuin lämpimän bussin vaihtuminen munamankeliin...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 723
En ole Isossa Sompussa käynyt Länsimetron aikana, mutta siis noin yleisesti ottaenhan niin isoissa kaupungeissa maailmalla ihmiset osaa kävellä ja navigoida ihmismassoja siten, että eivät ole jatkuvasti kävelemässä toistensa päälle. Tämä on lähinnä suomalaisten omaa spesiaaliosaamista että ei osata kävellä suhteessa muihin ihmisiin. Ehkä vielä erityisesti espoolaisten kun eivät kaupungissa asu vaan pelkästään matkustavat kaupunkiin.
No muualla maailmassa niitä ihmismassoja yleensä ohjataan jollain rakenteilla "aidat" eikä järjestetä sellaista tilannetta että 3 reittiä menee täysin ristiin jokainen toistensa kanssa. Kannattaa muuten käydä Sompussa ihan vain ihailemassa tuota härdelliä, matkailu avartaa sanotaan :).
Tuosta kannattaisi antaa palautetta HSL:n sivujen kautta.
Eikähön siitä ole annettu, ihan kuten jo vuonna 2014 liityntäliikenne suunnitelmistakin (joihin HSL geneerisesti vastasi: "palautetta tuli ja muutoksia toivottiin paljon, suunnitelmamme on niin hyvä että muutoksia ei tarvita eikä niitä tehdä)... Saivat sentään Ompussa käännettyä niiden liukuportaiden kätisyyden niin enää ei tarvitse törmäillä kuin ylätasolla, aiemmin se härdelli oli molemmissa päissä :).
Tämä on sinänsä yksipuolinen näkökulma, koska kaikkien matkustajien matkan päätepiste ei ole Kamppi. Tuo skenaario "kotiovelta Kampin terminaaliin" on se vaihtoehto, jossa vanha suora bussiyhteys oli parhaimmillaan. Vaan joo, ei käy kateeksi peräespoolaisia, jotka saavat käyttöönsä länsimetron jatkeen vasta vuosien päästä.
Tämä HSL/HKL:n edustajan sammakko (tuo eka lausehan ei ole sinun) on kyllä huvittava, jos matka-aika on min. +10min lähtökohtaisesti lähes kaikilla, niin väitän että jokainen pääsee 10 minuutissa kampin bussiterminaalista kampin metroon ja vaunuun sisälle jolloin kaikki tuon ylittävä matka-ajan lisäys on extraa olitpa sitten menossa ihan minnepäin Helsinkiä tahansa.

Kuten yllä mainitsin niin tuo testaamiseksi löytyy jostain netin syövereistä sivustokin, ei tartte pallukkaa laittaa kamppiin, pistä minne vain niin pitenee...
 
Liittynyt
08.07.2017
Viestejä
133
Paljon mahdollista että näin on käynyt. No kuitenkin samalta raiteelta on todistettavasti mahdollista lähteä takas, niin miksi hitossa se tuubi pitää kääntää jossain jos siihen ei ole aikaa (jota käytetään yhdetä verukkeena miksi ei voi ajaa 2,5min välillä matinkylään asti)? Kuski kävelee alle minuutissa putken toiseen päähän jos sinne ei ole laiturilta ole kuskia laittaa, joka voisi hypätä sinne heti.

Näin se homma isossa maailmassa ainakin jollain paikallisjuna-pääteasemilla toimii, hong kongin KCR nyt tulee ekana mieleen, junat tulee ja lähtee ristiin raiteilta, eli juna saapuu vasemmalle, samantien oikealta lähtee, seuraava juna saapuu oikeallle ja nyt hetki sitten vasemmalle saapunut lähtee ja nuo sentään ajavat 1 minuutin tai jopa 30sec välein noita putkia TST:stä pohjoiseen ja takas ja välissä menee vielä "pitkänmatkan junia" täyttä kaasua asemien ohi ja useampi asema on kaiken lisäksi kaareva... Jotenkin kuulostaa tää Suomen touhu selittelyltä.
Samalta raiteelta taitas lähteä suurin osa ellei kaikki MTR junat HK:ssa. Tuon KCR kanssa sitten vielä tuo Kiinan junien vuorottelu. Ja lo and behold, onnistuneet samalla linjalla vielä saamaan junat pysähtymään kaarevilla laitureilla tappamatta ihmisiä. Joo, lopetan tähän. Olisivat vajakit vaikka tilanneet tuolta MTR corporaatiolta tuon suklaajunansa, olisi ollut edellytyksiä saada se toimimaan.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
102
Kuten tuossa jo kerroin ja @greenlight täydensi niin fillarissa on parikin ongelmaa, toki se jonain päivinä on ihan kohtuullinen vaihtoehto, erityisesti tuo case a tuhoaa
a) suomen keli, vettä sataa hyvällä todennäköisyydellä aamulla tai illalla tarpeeksi useana päivänä
b) jos ei sada vettä niin lunta on 20cm maassa ja pyöräteitä ei aurata kuin viimeisenä
c) jos ei mikään edellämainituista niin 20 astetta pakkasta
d) mahdollisella yö-bussilla takaisin tullessa se fillari on aivan väärässä paikassa koska yö-bussi ei mene läheltäkään asemaa
e) näppärä mennä vaikkapa 4-vuotiaan kanssa fillarilla 2km vs. että käveli ennen 100m bussipysäkille josta suoraan kamppiin
f) kaupunkipyöriä (jolla d-ongelmaa voisi välttää) on tarjolla vain 6kk ajan ja sekin maksaa erikseen
g) en hirveän mielelläni jätä fillariani mihinkään metroasemalle potkittavaksi
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 723
g) en hirveän mielelläni jätä fillariani mihinkään metroasemalle potkittavaksi
No tämä on ongelma vain jos on ostanut liian kalliin pyörän ja vain aurinkoisena päivänä kun viitsii fillarilla sinne metrolle mennä:), vaimon 10v maasturi josta maksoi käytettynä 150e on saanut olla ainakin länärin vieressä kaiteessa kiinni ihan rauhassa muiden kalliimpien pyörien seassa jotka nekin on saanut olla rauhassa. Mutta toki kun tuosta siirtää pyörän 500m etelämmäs niin voi olla että tuokin romu viedään tai vähintään hajoitetaan, toisaalta voisi kuvitella kun asema on kuitenkin kauppakeskuksessa niin fillarit saisi olla rauhassa (ei tämä ainakaan vielä mikään itis ole)...
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 630
Kuten yllä mainitsin niin tuo testaamiseksi löytyy jostain netin syövereistä sivustokin, ei tartte pallukkaa laittaa kamppiin, pistä minne vain niin pitenee...
Tarkoitat varmaan tätä: West Metro: Before and After

Mjoo, täältä näköjään mean-aika Kamppiin +5min, mutta esim. Sörnäisiin, jonne usein joutuu töiden puolesta ramppaamaan -6min.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 723
Tarkoitat varmaan tätä: West Metro: Before and After

Mjoo, täältä näköjään mean-aika Kamppiin +5min, mutta esim. Sörnäisiin, jonne usein joutuu töiden puolesta ramppaamaan -6min.
Juuri tuo sivusto.

Katsoitko "mean" vai "min" vai asutko otaniemessä (joka on kiistatta yksi ainoa voittajista) tai larussa ihan aseman vieressä, työmatkalainen osannee aikataulut eli hän pääsee halutessaan "min":llä kun mean vastaavasti kuvastaa sitä että aivottomasti kävelet pysäkille ja toivot parempaa huomista jossa ei oikein ollut mitään järkeä edes kamppi-bussien aikakaudella ellei asunut hyvän solmukohdan lähellä :).
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 630
Juuri tuo sivusto.

Katsoitko "mean" vai "min" vai asutko otaniemessä (joka on kiistatta yksi ainoa voittajista) tai larussa ihan aseman vieressä, työmatkalainen osannee aikataulut eli hän pääsee halutessaan "min":llä kun mean vastaavasti kuvastaa sitä että aivottomasti kävelet pysäkille ja toivot parempaa huomista jossa ei oikein ollut mitään järkeä edes kamppi-bussien aikakaudella ellei asunut hyvän solmukohdan lähellä :).
Meania katoin. Ei tuo min-aika pidä yhtään paikkansa. Joko se ei ota mitenkään huomioon sitä ettei ne bussit ruuhka-aikana liikkuneet lähellekään aikataulujen mukaisella vauhdilla. Tai sitten se nappaa sen "before"-tilanteen minimin jollain kerran tunnissa sattuvalla bussi-bussi -yhdistelmällä, jollaista kukaan tuskin tosielämässä on käyttänyt sen yhden suoran linjan sijaan.
Esimerkkinä nyt vaikka tämä himasta Sörnäisiin:
Aiemmin: Bussi kamppiin 30min, vaihto metroon 10min, metro 10min => 50 min
Nyt: Bussi metrolle 10min, vaihto metroon 10min, metro 20min => 40 min
Ero siis noin -10min kun tuon sivuston mukaan vain -2min.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 723
Tuon pitäisi katsoa eroja klo 07:00-08:00 aikatauluilla, luulisi että tuo olisi tehty niin että se ottaa usemman lähtöhetken esim 7:00, 7:20, 7:40 ja 8:00 ja sitten vaikka niiden "min:stä pienin ja suurin pihalle (tai painotus pienempi) ja lopuista keskiarvo, jolloin joku yksittäinen bussi-bussi combo ei vaikuta tai korkeintaan minimaalisesti. "mean" vastaavasti mutta pysäkillä odottelua enemmän. Paha toki sanoa kun ei ole tietoa että miten tehty, voihan se olla että tuossa kumpikaan ei ota lähtöpysäkillä odottelua mitenkään huomioon.

Se mitä itse on tullut katsottua niin "min" kuvastaa tilannetta paremmin omalla asuinalueella. Kaipa tuossa voi olla vaihteluakin riipuen algosta ja mitä reittejä alunperin oli. Meillä oli toki etuna se että aina pystyi ottamaan länäribussin ja kävellä reilu 1km, tämä pieksi monesti ns. suoraan ovelle bussin koska suoraan ovelle kiertää asuinaluetta (hidasta) + lähtee kun lähtee, länärille lähti aina parin minsan sisään bussi.

Olisi mukana nähdä myös vastaava himmeli vaikka kellonajoilla 18:00-20:00 tai 21:00-22:00 kun liityntäbusseja on jo supistettu, tai no ei olisi "mukava" nähdä, sillä lopputulos lienee vieläkin karumpi.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 528
Viestejä
4 189 994
Jäsenet
70 763
Uusin jäsen
Diileri85

Hinta.fi

Ylös Bottom